Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Autoriteiten faalden en nu is Achraf al Jihad dood

achraf.png Achraf was een 16-jarige jongen uit Amsterdam-West die onder invloed van bebaarde ronselaars in Nederland radicaliseerde, zijn koran, een bidmatje en een rol rijstwafels in een rugzak stopte en als 'Abou Jihad' op het vliegtuig naar het Kalifaat stapte. Daar raakte hij gewond in een regen van coalitiebommen. Tijdens pogingen van zijn vader Farid om hem te repatriëren, regende het nog een keer coalitiebommen op ISIS. En nu is de nanojihadi dood. Shi'ite happens, zegt u. Afreizen naar het Kalifaat is als een XTC-lab beginnen in de Indonesische Archipel: veel plezier & doe voorzichtig, maar wees niet verbaasd als het je dood wordt. Sja. Weinig tegen in te brengen. Behalve dat de dood van de minderjarige Achraf voorkomen had kunnen worden, want in tegenstelling tot veel ouders van radicaliserende jongeren zocht vader Farid wanhopig contact met De Instanties. Die deden niets, en nu zoekt de gedesillusioneerde vader de media op. "Vanaf het begin ben ik weggezet als een gevaarlijke gek. Als de instanties, de AIVD, de huisarts, de politie en radicaliseringsdeskundigen naar mij hadden geluisterd en hadden ingegrepen, was Achraf niet vertrokken en nu dus nog in leven" zegt hij tegen Janny al-Hollandi van de Azaanbode. De huisarts wilde Achraf niet (gedwongen) opnemen en "radicaliseringsdeskundigen" bezwoeren vader dat zijn zoon in de gaten gehouden werd. Maar op 29 december vloog de jongen met Turkish Airlines richting heilige oorlog - ondanks een geregistreerd paspoortnummer. En nu is hij een "martelaar", volgens zijn juichende Jihadvriendjes. Gedood door bommen, maar het was de Nederlandse naïviteit die zijn doodsvonnis tekende. Zolang de Arnon Grunbergs hun Arnongrunbergjes blijven schrijven, gaan er jihadjochies als Achraf dood in de woestijn. (Vandaag schrijft hij in zijn inktscheten op de kaft van de Azaanbode dat jihadisten allemaal criminelen waren voor ze afreizen. Op pagina 3 bewijst Achraf het tegenovergestelde: hij wilde volgens zijn vader nota bene ooit politieman worden.) Zo Achraf al een martelaar is, is hij een martelaar van de valse profeten Ivo 'Geen zorgen' Opstelten en Mark 'niks aan de hand' Rutte. Allah akbar, Allah akbar, blijf ik hier of blijf ik daar?

Reaguursels

Inloggen

Je moet het "kwaad" bij de wortel aanpakken, er lopen al kinderen van 10 met een bomgordel rond, BOEM BOEM de wereld is weer een stukje veiliger.

habramar | 21-01-15 | 17:50

Maar dat geklaag is het toch altijd: "Het was zo'n lieve jongen, hij deed nooit wat". Er is maar een oorzaak voor jihadisme: opvoeding. Hadden al die lui met hun opvoeding mee gekregen dat het Westen hun een toekomst, opleiding, kansen en welvaart had gegeven, en dat het Westen mooi, ruimdenkend en vrij is, dan was er geen probleem geweest. Maar omdat ze leerden dat het Westen haram was en alleen maar goed voor het gratis geld, en dat Christenen (de islamitische verzamelnaam voor Europeanen, want generaliseren mogen ze zelf wel) fout zijn, kruisvaarders, etcetera, en voila. De voedingsbodem voor jihad.

Hommel | 21-01-15 | 09:09

Right, dus de Nederlandse staat is verantwoordelijk voor de dood van een lutser die hier niet eens wilde zijn en onze maatschappelijke zogenaamde vrijheden hekelde? Hoe kwam dat kwezeltje dan aan zijn geregistreerde paspoort, had papa die dan niet netjes in een kluisje bewaard? Hoe kwam het overigens dat het kwezeltje dermate schijt had aan zijn paps en geradicaliseerd kon raken? Was hij de klappen die hij bij het geven van een grote bek kreeg zat en vluchtte naar buiten waardoor hij, onder invloed van goedkope energydrankjes en balen chips te maken kreeg met zogenaamde verkeerde vrienden? Of was het juist tijdens de verplichte bezoeken aan de plaatselijke moskeet dat hij een openbaring kreeg om te gaan vechten in een land dat hij waarschijnlijk enkel van de, oh ja gemiste, aardrijkskundelessen kende?

vraagtekentjes | 20-01-15 | 20:04

De zoon heette Boon en hij kreeg zijn verdiende loon.

jasser | 20-01-15 | 19:05

postmodernismisdead | 20-01-15 | 17:17
Dat concept van Taqqiya is wel Godwin 2.0 hé ?

Bigi Bana Boy | 20-01-15 | 18:19


Moslims die oprecht niet willen dat dit gebeurt... moeten hun eigen verantwoordelijkheid gaan leren zien, laat ze dan eens leren op die integratiecursussen i.p.v. het oeverloze geleuter over 1 koekje bij de koffie...
ZELF handelen, niet zitten en verwachten dat een ander alles voor jou oplost, alsof het je persoonlijke slaafjes zijn die je aan t werk zet.
Het is ook een gevolg van het eeuwige gepamper van al die asielzoekers en immigranten, overal is gvd hulp voor ALLES te krijgen hier, ze leuren je stemvakje wel rood voor je, ze vullen de uitkeringspapieren in.. alles... en als je te beroerd bent om je te mengen tussen de Nederlandse bevolking krijg jij je zin en kan het in de moskee (die gebouwd is met salafistengeld) gratis en voor niks (betaald door de Nederlanders).
Stap 1; ophouden met pamperen
Stap 2: Moslims zien als mensen met toch enig verstand, dus laat ze dan maar eens gebruiken. Ja, dat vergt zelfreflectie, reflectie van dat idiote geloofje van je en zelfkritiek en geloofskritiek!!. Heel goed. Begin er eens mee...!!!!
Stap 3; iedereen die gaat zitten janken terwijl hij zelf niets gedaan heeft, met gezin en al de grens over flikkeren, want dan belazer je gewoon de boel en jezelf. Dit soort gezinnen hebben we hier niet meer nodig.

Dibe | 20-01-15 | 17:41

-weggejorist-

postmodernismisdead | 20-01-15 | 17:17

SjaakieDeLuxe | 20-01-15 | 13:14

Als je even klikt op de eerste link in mijn tegel van 13:02 dan zie je in het artikel staan dat die vader zijn paspoort al afgepakt had. En daarna reist hij toch naar Syrië, met hulp van z'n jihadisten-maatjes. Ra ra ra, hoe kan dat zonder paspoort?

Dhr. de Wit | 20-01-15 | 16:08
Humor ja.. Hmm. Denk maar niet dat een werkgever mij ooit zoiets hoeft te flikken. Die krijgt daar op legale wijze, geheel volgens het boekje, grote financiële spijt van. :)

gaffelbaard | 20-01-15 | 17:00

Ach rot toch op.
De enigen die in eerste, tweede en derde instantie super faalden waren zijn ouders.
Die hebben niet gecontroleerd laat staan ingegrepen toen die dwaas van een zoon van ze aan het radicaliseren was.
Toen het bijna te laat was kwamen ze aanzeiken bij de Nederlandse overheid, in plaats van dat jong een stevig pak ros te geven en hem een tijdje met de blote billen in een emmer ijswater te zetten gingen ze een beetje klagen bij een "instantie", die ze daarna leuk de schuld toeschuiven van het eigen falen.
BAH.

mallekater | 20-01-15 | 16:23

Incidentje. Geen medelijden met zoon en ook niet met ouders. Opvoeden is ook een keuze. En dit is Allahs wil toch ? Next.

Rest In Privacy | 20-01-15 | 16:11

@gaffelbaard | 20-01-15 | 13:02
Plus veel. Alleen de vermelding "Moslim Omroep" in de tvgids alleen is genoeg voor een kotsbui.

Humor om te huilen is ook dat er binnen de MO veel onenigheid is tussen de verschillende stromingen, ze onder curatele hebben gestaan vanwege wangedrag en intimidatie en de directeur mensen persoonlijk met de dood bedreigd heeft.
www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archie...

* zoekt "Modus Operandi" op in woordenboek

Dhr. de Wit | 20-01-15 | 16:08


Autoriteiten faalden en nu is Achraf al Jihad dood
.
____
.
Altijd het (mo)slachtoffer uithangen en de schuld bij anderen neerleggen, en zelf niet de eigen verantwoordelijkheid erkennen.
We kennen ze niet anders.....

Rest In Privacy | 20-01-15 | 15:46

@Bakito | 20-01-15 | 10:23
"Een kind dat graag blondeert zijn haar, wordt later vaak een moordenaar"

[ Vrij naar bakito ]

h65485665 | 20-01-15 | 15:34

Dus om een goed signaal af te geven als Nederlander:
T-shirtjes dragen van aboetaleb met zijn uitspraak, als het je niet bevalt, dan rot toch op.
-
Ik ben benieuwd of men dat dan nog als racistisch kan bestempelen of iemand hier aanstoot aan neemt.

wHiTeHaT | 20-01-15 | 15:24

Niet zeiken, het was de wil van Allah !

Kobus Kloothamer | 20-01-15 | 15:16

@ca12nag3 | 20-01-15
Helemaal mee eens.
Onbegrijpelijk dat men zulks (heel normaal overigens) boeren verstand niet kan vast metselen in de (grond-)wet.

wHiTeHaT | 20-01-15 | 15:15

@wHiTeHaT | 20-01-15 | 14:40
Ik wil de overheid niet vrijpleiten, maar ook niet als een boer met hooivork lynchen.
Wat er moet gebeuren is sowieso een duidelijke aanpak van de gehele islamitische gemeenschap in Nederland. Beestje bij de naam noemen. Niet vinger wijzen maar echt aanpakken en verhelpen.
Dat houdt dus in dat als je Nederlander bent Nederland voor gaat. Boven welke religie dan ook. Maar ook dat je ophoudt met zeiken op het land waar je woont.
Das in ieder geval al een begin. Maar houd ook in dat wie t niet aan staat beter kan vertrekken.

ca12nag3 | 20-01-15 | 15:03

@ca12nag3 | 20-01-15 | 14:23
Er zit een kern van waarheid in uw tegel.
Alleen is het zo dat uw mening: "Maar omdat ik jou niet van de rand van het gebouw heb getrokken terwijl je zelf naar beneden wou springen zit ik niet fout."
-
Wanneer het overheids aangelegenheden betreft niet opgaat, en zeker niet wanneer het een minder jarige betreft.
Op burgerlijk vlak zou dit wel van toepassing kunnen zijn, alhoewel u als burger ook enige plichten heeft wanneer u in staat zou zijn ter voorkoming van "iets" u nalatigheid aangemerkt kan worden.
-
Het enige waarop ik de autoriteiten in dit gevalzou kunnen vrijpleiten is dat het zich hier om slechts rondom in een 24 uurs tijdsbestek heeft plaatsgevonden.
Namelijk op dag 1 zit de overheid bij je op de bank en geeft de vader een gerust stelling.
Op dag 2 is de jongen weg.
Het is dan erg kort om het een en ander te regelen (lijkt mij).
-
Al met al blijft het een trieste gebeurtenis.

wHiTeHaT | 20-01-15 | 14:40

Alle ouders van pubers weten dat pubers vaak ideeën ontwikkelen die recht tegenover die van de ouders staan. Vaak ook extreme en/of volstrekt onrealistische ideeën. Het idee dat je als ouder de almacht nog hebt over een 17 jarige is waanzin. Was het maar waar. Praatjes van oma's en mensen die zelf geen koters hebben. Dat is het.

Bigi Bana Boy | 20-01-15 | 14:39

Vader Farid is de enige wanhopige ouder niet. In alle commotie rond islamisten vergeten we dat wel eens, mijzelf incluis. Lees dit : www.telegraaf.nl/buitenland/23578413/_...

Bigi Bana Boy | 20-01-15 | 14:36

En waarom is hij eigenlijk nog geblurred?? Is nogal ongebruikelijk bij slachtoffers...

kleinefijne | 20-01-15 | 14:30

Correct opvoeden was natuurlijk ook een optie geweest..

kleinefijne | 20-01-15 | 14:29

@wHiTeHaT | 20-01-15 | 14:17
Ik begrijp je wel, het is alleen dat het niet begonnen is bij de overheid. Maar in de huiskamer.
Symptoom bestrijding werkt niet. Natuurlijk zit de overheid hier wel fout. Hoor je mij niet zeggen. Maar omdat ik jou niet van de rand van het gebouw heb getrokken terwijl je zelf naar beneden wou springen zit ik niet fout.
Nalatigheid maakt de daad en de aanleiding niet correct.

ca12nag3 | 20-01-15 | 14:23

@ca12nag3 | 20-01-15
Ik zal de laatste zijn die dat ontkent.
-
Ik begrijp alleen niet dat de autoriteiten geen gehoor gegeven hebben aan de vader.
Hij heeft letterlijk gevraagd zijn zoon op te sluiten, ik citeer (uit het parool interview: www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/ar...)
-
"Farid vindt dat de overheid heeft gefaald bij het tegenhouden van zijn zoon en niet naar hem heeft geluisterd. 'Op tweede kerstdag, de dag voordat mijn zoon vertrok, zaten de politie en radicaliseringsambtenaren hier thuis op de bank. Ik wilde dat ze Achrafs paspoort afpakten en dat hij gedwongen werd opgenomen om te voorkomen dat hij naar Syrië zou vertrekken. Ze zeiden: maakt u zich geen zorgen, wij zorgen dat hij niet weg kan gaan. De dag erna was Achraf vertrokken.'"

wHiTeHaT | 20-01-15 | 14:17

Typerend weer hoe de vader de slachtoffer-rol induikt. Iedereen heeft het gedaan behalve zijn brave zoon natuurlijk.

vivaldi | 20-01-15 | 14:15

@wHiTeHaT | 20-01-15 | 13:57
Vreemd dat als niemand van de oude generatie moslims marrokaans of turks of wat dan ook radicaal is. Hoe kan het dan dat hun kroost massaal ISIS demonstraties bijwoont en happy naar het kalifaat afreist?
Duidelijk is dat er iets mis is met hun community. Je hoeft zelf geen radicaal AK swingend jihadi te zijn om maar te blijven zeiken en af te geven op de Nederlandse samenleving. En disrespectful te zijn naar Nederlanders. Wat je dus ziet is dat hun kroost de daad bij het woord voegt.
Er is namelijk wat anders aan de hand, die kinderen zijn wat beter opgeleid, hier in Nederland. Beheersen de taal en hebben iets meer kennis van geschiedenis, ook weer door ons onderwijs. In combinatie met de slappe houding van hun ouders, die af geven op Nederland is het een dodelijke cocktail.
Ze radicaliseren en gaan de Jihad aan, voegen wel daad bij woord, terwijl hun ouders alleen woord gebruiken.
Natuurlijk is er dan een kloof tussen vader en zoon, zoon heeft geen respect voor de slappe woorden van zijn vader, die geen actie "durft" te ondernemen, in zijn ogen.

ca12nag3 | 20-01-15 | 14:09

@De Libertariër | 20-01-15 | 12:07
Of het wat uitmaakt. Met een ID-kaart kom je Turkije ook in. Ja de Nederlandse legitimatie plicht hé?

Vageling | 20-01-15 | 14:05

Achraf al Jihad is dood
A [] gesnif ende gesnotter
B [] *plop*
C [] weet niet/geen mening

mospekmet | 20-01-15 | 13:58

Dit is het tweede geval waarover ik iets "durf" te zeggen over in dit geval ook weer van de vader.
Hoe oud is de man? +/- 40 , 43? 50?

De man geeft aan dat er een "gat" ontstaan is in de verhouding tussen vader/zoon.
Hij geeft aan dat die waarschijnlijk iets vaker "samen met hem", naar de moskee had kunnen gaan.

-De man geeft hier OPENLIJK toe dat hij tekort schoot in de opvoeding.
Toch blijven mensen vingertje wijzen en roepen "waarom deed hij zelf niets".
De man geeft dus aan dat wanneer hij dus dat "gat" niet had laten vallen en vaker met hem naar de moskee gegaan was, de jongen waarschijnlijk niet op die gedachten waren gekomen.
-----
Dit bevestigd voor mij als LEZER 2 dingen.
De vader is NIET radicaal.
-
Ik constateer dat de vader niet door radicale leuzen IN DE MOSKEE geïndoctrineerd wordt.
-
Voor mij is dus duidelijk dat de moskee waar deze man naartoe ging geen "haat" gepredikt werd.
-
Ik vind het jammer dat niemand de onmacht bemerkt van de vader en de bereidheid zijn zoon aan de autoriteiten te overhandigen zomaar negeert.HET STAAT ER TOCH DUIDELIJK.
-
Ik laat hierbij sprookjesboeken buiten beschouwing, dat is namelijk een ander kaliber.

wHiTeHaT | 20-01-15 | 13:57

Bob Marley zong al zoiets van: "kill them before they grow" LOL

Abu Schweinefleisch | 20-01-15 | 13:56

@Rien7847 | 20-01-15 | 13:33
Dat is het probleem ook. ongeacht of hij met kwade bedoelingen zijn zoon heeft opgevoed, als je een utopie zit in te praten t.o.v. je kind dan gaat dat kind daarin geloven, om hem heen is de Nederlandse samenleving die anders is als die van de Islam. Daar gelaten of het een beter is dan het ander. Dat gaat dus mis.

ca12nag3 | 20-01-15 | 13:51

De 'Instanties' hebben naar mijn mening dit keer puik werk geleverd. Gewoon laten gaan en niet proberen zo'n jonge gek in Nederland te houden. Met vertrek is er een grote kans dat het probleem zichzelf oplost. Zoals ook geschiedde.

Willibald von Klúúúk | 20-01-15 | 13:51

Jaja, geef dus de Nederlanders maar de schuld. Papa, opvoeden is een GEZINSTAAK.

Turambar | 20-01-15 | 13:49

Altijd de schuld geven aan anderen. Misschien had het geholpen om hem niet vanaf zijn geboorte te vergiftigen met de islam!

junkyard | 20-01-15 | 13:47

En weer zo'n faalvader die naar anderen wijst. Voedt godverdomme allemaal eens je eigen genetische afval op. Heb je notabebe 18j de tijd voor. Dan doe je iets grondig fout als het niet gelukt is. Geldt voor iedereen die op enig moment bewust van menig was dat kinderen nemen een leuke toevoeging en verrijking zou zijn. Denk je nou echt dat de wereld zit te wachten op jouw afvalprodukt? Graag met die insteek beginnen te neuken. En kun je vervolgens met zekerheid stellen dat je de schade kunt beperken qua eindprodukt? Of ben je ook zo'n ontiegelijke domme kluns die van toeten noch blazen begrijpt zoals 75%. Dat zijn de vragen die al die kansleauzen zich zouden moeten stellen. Want er loopt me toch een partij rotzooi rond die er nooit had moeten komen. Echt niet te filmen.

Koettoerk | 20-01-15 | 13:42

Papa zal dat stuk malloot wel 17 jaar lang in zijn oren hebben gefluisterd dat de Islam maar niks was (NOT)

Rien7847 | 20-01-15 | 13:33

Normaal gesproken heb ik geen enkel medelijden met die haatbaardjes, maar in dit geval vind ik wel dat de instanties extreem hard gefaald hebben.

BozeHenk | 20-01-15 | 13:31

Wijzen naar instanties waar papa toch zeker ook iets gemist heeft. Dat jong was 16. Huisarrest, geen internet, geen telefoon, geen paspoort, bankrekening beheren en inzien. Doodnormale zaken om toe te passen in de opvoeding.

A la snackbar | 20-01-15 | 13:25

@Lewis Lewinsky | 20-01-15 | 12:30
Iedereen is een product van opvoeding en omgeving en meer.
Een andere opvoeding, afkomst en omgeving en wij hadden een andere Lewis Lewinsky.

h65485665 | 20-01-15 | 13:21

Grote woorden en miljarden weggepleurd in papieren plannen, geen poot uitsteken om z'n kutkind in het gareel te brengen maar koningen en ministers lopen zich wél de poten uit het lijf om een terdoodveroordeelde drugsdealer in een of ander buitenland te redden.

Breinbrouwsels | 20-01-15 | 13:21

Laten die imams maar eens hel en verdoemenis preken tegen de jihadgangers en natuurlijk de jihadisten .

B. Ollie Bommel | 20-01-15 | 13:20

@eerstneukendanpraten | 20-01-15 | 10:21
Dat is een fabel. Het gaat om één maagd van 72. Veel plezier!

Guido | 20-01-15 | 13:18

Pa had zijn zoon zelf in de gaten moeten houden. Hij had zelf zijn paspoort af moeten pakken. Dan had hij nu nog geleefd.

SjaakieDeLuxe | 20-01-15 | 13:14

Het lijkt mij ook wel een droombaan radicaliseringsdeskundige. Bij nij zouden ze ook geen gevaar lopen om te radicaliseren. Ik zou mij er wat verder in verdiepen en die jongens ook nog voorzien van handige tips om zo snel mogelijk het land te verlaten en ze een gepersonaliseerd patroontje voor een bomgordel meegeven verder nog wat tips om hun outfit mooi zwart te houden dat soort dingen lijkt mij leuk zo'n baan!

myrna1965 | 20-01-15 | 13:09

Het lijkt mij ook wel een droombaan radicaliseringsdeskundige. Bij nij zouden ze ook geen gevaar lopen om te radicaliseren. Ik zou mij er wat verder in verdiepen en die jongens ook nog voorzien van handige tips om zo snel mogelijk het land te verlaten en ze een gepersonaliseerd patroontje voor een bomgordel meegeven verder nog wat tips om hun outfit mooi zwart te houden dat soort dingen lijkt mij leuk zo'n baan!

myrna1965 | 20-01-15 | 13:09

Het lijkt mij ook wel een droombaan radicaliseringsdeskundige. Bij nij zouden ze ook geen gevaar lopen om te radicaliseren. Ik zou mij er wat verder in verdiepen en die jongens ook nog voorzien van handige tips om zo snel mogelijk het land te verlaten en ze een gepersonaliseerd patroontje voor een bomgordel meegeven verder nog wat tips om hun outfit mooi zwart te houden dat soort dingen lijkt mij leuk zo'n baan!

myrna1965 | 20-01-15 | 13:09

Nee. Maar wel 99,5 % garantie dat het niet gebeurd.
@Eduardo- | 20-01-15 | 11:33
'gebeurt.'

... en hoeveel % van de islamitisch opgevoede jongeren trekt naar Syrië? Meer dan 0,5%?

Ik beweer trouwens niet dat een islamitische jongere niet meer kans heeft om in aanraking te komen met extreme moslims, maar ik vind het te ver gaan om de vader daarmee direct verantwoordelijk te maken voor het gebeurde.

fail | 20-01-15 | 13:07

Paspoort was eerder al afgepakt door zijn vader. 'Farid .. pakte zijn paspoort af.' stond 5-4-14 in het Parool. www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND...
Dan moet hij dus wel met een vals paspoort zijn gereisd. Misschien gekregen van zijn ronselaars, die hem midden in de nacht ophaalden en met gierende banden wegreden.

Maar dan!
Lees wat voor een smerigs de MO er dan weer van maakt!
Eerst dit. Vader Farid geeft de idioten de schuld die 'zomaar ongevraagd je huiskamer' binnen komen en heel veel kapot maken. www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/mij... Pakt paspoort af maar die idioten zorgen op eoa manier ervoor dat hij toch naar Syrië kan reizen.
Maar wie heeft volgens de Moslim Omroep weer eens de schuld?
1-2-3....
De Nederlanders! De AIVD!...
moslimomroep.nl/vader-syrieganger-aivd... want die zouden zijn zoon hebben gebruikt.

Weet je wat, ik heb genoeg van die leugenpers die de MO is. Zoek je verder dan lees je dat Qatar ronselt voor de strijd in IS, dat Libanon er ook met z'n reet in zit, doen de spookschepen met hun route via Turkije er duidelijk op wijzen dat zij vet verdienen aan de vluchtelingenstroom en af en toe een oogje dicht knijpen bij de grens, ronselt aan de andere kant weer de peshmerga nederturkse schonen voor de tegenstrijd moslimomroep.nl/vrouwelijke-strijder-u... (wmb die griet moet net zo haar paspoort verliezen als die andere jihadisten, als irakeze 2 nationaliteiten dit staatsloos wordt ze niet) tegen IS, maakt het gebrek vanuit de moslimsgemeenschap op te treden tegen haathutten (hey, denk je dat die burgemeesters het alleen kunnen of zo?) het mogelijk dat jongeren nog steeds blijven radicaliseren, en lijkt het beleid van Youtube Koran-pyromane Femen-tietjes te bannen www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/01/... en multi-onthoofding te laten staan radicalisering enkel in de hand te werken dan het tegen te gaan.

Maar volgens de MO zijn de Nederlanders de schuld. De AIVD voorop. Gestoorde idioten daar!

gaffelbaard | 20-01-15 | 13:02

"Autoriteiten faalden en nu is Achraf al Jihad dood"
Absolute onzin.
Dit is het directe gevolg van opvoeding en islam geloof.
Daar hebben de autoriteiten niets mee te maken.
Je kan hooguit zeggen dat de autoriteiten faalden toen ze de islam als stemvee naar ons land haalden.

Moi2 | 20-01-15 | 13:00

' maar het was de Nederlandse naïviteit die zijn doodsvonnis tekende'. Zeg van Rossem, ben je wel goed bij je hoofd?

Frans1156 | 20-01-15 | 12:59

Ik had een heel koud plempsel klaar maar ik denk dat ik die maar achterwege laat. Zeventig jaar na de Tweede Wereldoorlog leven we weer in verdrietige tijden...

Ales | 20-01-15 | 12:59

En zo komt menig geïndoctrineerd puberjongetje bloederig om het leven.

Muggenmepper | 20-01-15 | 12:56

-weggejorist-

archimedesplantsoen | 20-01-15 | 12:56

Schuld van de overheid en instanties????
Pffff
Schuld van verotte opvoeding bedoel je zeker!!!!

archimedesplantsoen | 20-01-15 | 12:55

Maar demonstreren tegen IS doen moslims in de EU niet . ,,nietverantwoordelijk,, . Dat zijn de niet-moslims , die het wel doen , dus ook niet .

B. Ollie Bommel | 20-01-15 | 12:55

Had zijn vader dan niet het paspoort van beide kinderen kunnen verstoppen?

Fratello | 20-01-15 | 12:50

@ET007 | 20-01-15 | 12:43
Een kaartje voor de nieuwe film van de Ruyter bij de integratiecursus werkt denk ik 10x beter dan al die andere onzin die ze daar doen. En is goedkoper dan zo'n d66 tutje voor een klasje zetten. Ik zeg doen.

ca12nag3 | 20-01-15 | 12:47

Achraf is het makkelijk praten.

DaRealSwag | 20-01-15 | 12:44

Islam past niet in Europa.
Zolang Islamisten hun geloof op de eerste plek hebben, is integratie onmogelijk.
Ze dienen zich aan te passen aan de betreffende cultuur en geen eisen te stellen mbt hun eigen gebruiken.

ET007 | 20-01-15 | 12:43

@Lewis Lewinsky | 20-01-15 | 12:30
Inderdaad, het probleem zit bij de opvoeding. Ik denk dat het niet veel anders is als wat er met molukkers gebeurde in het verleden. Onvrede en vooral de jonge generatie illusies van een vrij Molukken voorhouden. Wat de jongeren natuurlijk even wilden afdwingen bij de Nederlandse overheid middels een treinkaping.
De ouders van moslims hier in Nederland houden vooral vroomheid en het woord van Allah voor aan die kinderen. Een hele andere werkelijkheid dan waar ze hier in Nederland in leven. Onvrede groeit en een verlangen naar iets wat ze voorgespiegeld is.
Deze ouder zag dus de bui al hangen, zoon gaat het sprookje tot waarheid proberen te maken in het kalifaat. En dus met zijn leven bekopen. Net als de treinkapers.
Idiologie is dus levens gevaarlijk en dat is dus ook wat de Islam is. Idiologie niet een religie.
Het geweld en brute kracht waarmee een op sprookjes gebaseerde staat tot leven word geroepen.

ca12nag3 | 20-01-15 | 12:42

De keiharde waarheid is dat moslims moslimskillers zijn, en die waarheid gaat er maar moeilijk in. Zo moeilijk dat het op z'n minst verleidelijk is eerst je gastland maar de schuld te geven. Want dat gastland is te modern, wil te veel olie en dat maakt onze jongens boos. Maar zo langzaam weten ze heus wel beter, weten ze heus wel dat het intern één grote rotzooi in de islam is.

levend fossiel | 20-01-15 | 12:40

En het is WEER de schuld van de overheid. Tief toch op. Je had je kind wat beter op moeten voeden.

Nietvoordekat | 20-01-15 | 12:38

Een triest verhaal.
Dat we de beste regering aller tijden hebben, wordt door dit voorval bevestigd.
Als het om geld gaat, zijn wetten snel uit te voeren.
Gaat het om veiligheid van burgers, dan schijnt dat alles opeens heel moeilijk.
Maar ik merk dat veel Islamisten in de problemen komen door de slechte integratie van de (voor)ouders, door andere voertaal, door andere gebruiken, andere denkbeelden.
Topje op de ijsberg is de slappe regering die hier in mee gaat en de boel verbloemt onder de mantel van cultuurverrijking.

ET007 | 20-01-15 | 12:38

Ja jammer denk ik maar er zijn betere gegaan.

myrna1965 | 20-01-15 | 12:32

Hij wou vast agent worden inderdaad. En dan ongelovigen de hand afhakken.

ca12nag3 | 20-01-15 | 12:31

@De Libertariër | 20-01-15 | 12:28
Het probleem zit inderdaad bij de vader. Die heeft zijn zoon vanaf de geboorte gehersenspoeld met mohammedaans gelul.
*verbied islam*

Lewis Lewinsky | 20-01-15 | 12:30

Ik snap trouwens niet waarom die foto van Achraf Bouamran onherkenbaar is gemaakt. Hij is toch dood? Of niet?

Lewis Lewinsky | 20-01-15 | 12:28

@Lewis Lewinsky
.
Aha. Vergeef me dat ik bij het lezen van dit doodnormale artikel aangaande een doodnormale dagelijkse gebeurtenis niet iedere externe informatiebron tot me heb genomen.. LOL.
.
Neemt uiteraard niet weg dat de vader zijn zoon had kunnen tegenhouden, had hij dit werkelijk gewild.

De Libertariër | 20-01-15 | 12:28

@brandhauser | 20-01-15 | 12:27
Bliksemse faalhaas dat ik ben, nevermind.....

brandhauser | 20-01-15 | 12:27

In deze kwestie is het toch niet zo moeilijk om de islam en de daaraan inherente verklootte opvoeding als oorzaak aan te wijzen? Die vader moet niet zeuren. Dit is islam en daar doet ie het maar mee. Punt uit.

PowPow | 20-01-15 | 12:27

@brandhauser | 20-01-15 | 12:25
s/zijn/is\ hun/g

brandhauser | 20-01-15 | 12:27

@Castor12 | 20-01-15 | 12:13
Waarvoor hebben we anders de AIVD dan? Gewoon maar opdoeken dus?

brandhauser | 20-01-15 | 12:25

@Peshmelba | 20-01-15 | 11:53
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg "Wat hebben we aan AIVDers als die nog geen terrorist herkennen als die met zijn blote pik zijn koffie staat te roeren."

@Peshmelba | 20-01-15 | 12:00
Echter gaat het hier om één stok, met een klokje erbij die aftelt tot wanneer de stok valt.

brandhauser | 20-01-15 | 12:25

Het gaat wel een beetje ver om de overheid te beschuldigen van nalatigheid als je EIGEN zoon toch een mogelijkheid ziet om af te reizen. Ik bedoel ik begrijp dat die meneer meer dan verdrietig is. Hopelijk leren andere ouders van zijn ervaring. Sterkte, niets erger dan het verlies van een kind.

Hypno2050 | 20-01-15 | 12:21

Ik lees moslim, suikerfeest en moskee in artikels over hem. Dit jong heeft de islam met de paplepel ingegoten gekregen en bij gebrek aan zelfreflectie gaat de vader de schuld maar weer bij een ander leggen.
Met Katholiek, Pasen en kerk had hij in ieder geval niet naar Syrië gegaan.

mr. coffee | 20-01-15 | 12:21

@De Libertariër | 20-01-15 | 12:18
Bijvoorbeeld op powned of AT5.

Lewis Lewinsky | 20-01-15 | 12:19

@Lewis Lewinsky 12:10

En waar had ik zulks kunnen lezen, beste jongen?
.

De Libertariër | 20-01-15 | 12:18

@ tipo:
Onzin. Er is maar 1 regel die hier geldt:
- Voed je kinderen niet op voor galg en rad. Doe je dat wel. Dan gaan ze snel dood.
De vader ziet nu ook in, dat hij zijn zoon op had moeten voeden en bij zich had moeten houden. De vader ziet nu ook in, dat hij het paspoort van zijn zoon had moeten confisceren en het lot van zijn zoon niet aan Nederlandse ambtenaren moet toevertrouwen.
De vader heeft nog meer kinderen. Laat hij zich daar op richten en het beter doen.

Ik ken de vader en de zoon niet. Ik baseer me op het eenzijdige verhaal van de vader. Een man die machteloos moet toekijken hoe zijn zoon uit zijn handen glipt en meegezogen wordt in een wereld van indoctrinatie en radicalisering. De vader maakt de verscheurende keuze om de vrijheid van zijn zoon te laten inperken in alle maten van het mogelijke, om een nutteloze maar zekere dood te voorkomen. De vader doet alles wat in zijn mogelijkheden ligt maar krijgt telkens het deksel op de neus. Ik vind dat zijn visie op het verhaal veel gelijkenissen heeft met bijv. falende jeugdzorginstellingen die naar elkaar kijken terwijl een kind de dood in wordt gejaagd.
De vader erkent zijn tekortkomingen en benoemt die van de hulpverlenende instellingen. Deze 'casus' geeft pijnlijk aan waar het fout gaat; en dus ook waar het beter kan. Het tragische verlies van de vader en zijn familie kan het begin van een efficiëntere aanpak van het probleem betekenen.
En geef nu zelf toe: Een 16 jarige jongen hoort niet te sterven in een oorlog die niet de zijne is in een land dat niet het zijne is. Deze jongen had met een opgeschoten bondkraagje op zijn scooter de wijk moeten terroriseren en 80 uren HALT moeten harken.

john4056 | 20-01-15 | 12:14

Het gevaar is ook dat wanneer je in vergelijkbare
gevallen accepteert dat je iemands dood via TV / video vaststelt dat deze persoon straks weer
onder andere identiteit terugkeert of anderen
zijn indentiteit gebruiken om als een duveltje
uit een doosje op te duiken en te zeggen
"dat was ik niet ik leef nog" ook DNA hoeft geen bewijs te zijn immers bloed of haren van een levende of dode bevatten hetzelfde DNA.

Berthe | 20-01-15 | 12:14

@brandhauser
Hoe zie je dat voor je dan, op elke potentiële jihadist twee man in de 24 uur AIVD bewaking ?

Zou een mooi klusje voor ouders zijn maar die hebben al eerder laten blijken dat een beetje moeilijk te vinden .

Castor12 | 20-01-15 | 12:13

Die vader heeft zijn zoon 15 jaar lang voorgehouden dat er niets belangrijkers is dan de islam en de wil van allah doen.

Daar zit het probleem. Je oogst wat je zaait.
*verbied islam*

Lewis Lewinsky | 20-01-15 | 12:12

Dus de vader kan zijn koter niet opvoeden en dat is ook nog de schuld van 'de instanties' ?
Lekker kortzichtig.

Tremor | 20-01-15 | 12:12

@De Libertariër | 20-01-15 | 12:07
Lees je nou toch in, dude. De vader heeft het paspoort van zijn zoon afgepakt.

Lewis Lewinsky | 20-01-15 | 12:10

Zucht, altijd weer externaliseren van de oorzaak. Wanneer Pappa waar meer zijn rol als vader gespeeld had, was zoonlief wellicht niet vertrokken.

Mr. Oranda | 20-01-15 | 12:10

Arnon Grunberg zou eens bij de Is trondmoeten lopen of in Libie om te constateren dat er in verhouding maar heel weinig westerse strijders zijn

Met deze alwetenheid kan Grunberg misschien ook uitleggen waarom er zo weinig moslims in Parijs meeliepen.

jaap932057795966 | 20-01-15 | 12:09

@Peshmelba | 20-01-15 | 12:00
Waarbij ik hier i.p.v. "moslim" "jihadist" had moeten vermelden.

Peshmelba | 20-01-15 | 12:08

Pa had natuurlijk ook gewoon het paspoort van zoonlief kunnen afpakken... Zo simpel kan het zijn.
.
Walgelijke islamitische afschuivingscultuur, gegenereerd door jaren van fatalistische indoctrinatie... Daar waar de leer voorschrijft dat ieder menselijk handelen enkel en alleen voortkomt uit de wil van het opperwezen, daar zal het individu niet langer naar zichzelf kijken als bron van welke gebeurtenis dan ook.
.
Het is het belangrijkste gif dat Islam tussen de oren van haar volgers plaatst. Het gif dat primair leert dat een individu niet verantwoordelijk is voor zijn eigen handelingen...
.
Het zal nog wel honderden jaren duren, zo niet duizenden, alvorens de mensheid dit middeleeuwse gedachtengoed achter zich zal laten... Helaas.

De Libertariër | 20-01-15 | 12:07

Suerte Piet | 20-01-15 | 11:57
Deze jongen gaat alleen omdat thuis het jihad-zaadje is geplant waar de moskee een jihadist uit gecultiveerd heeft.
Die jongen komt echt niet zomaar op dit idee maar zijn ouders hebben hem bijgebracht wat een goed moslim is.
En wat dat precies is staat in de koran.
www.thereligionofpeace.com/pages/quran...

Moi2 | 20-01-15 | 12:05

@JIP! | 20-01-15 | 11:44
Misschien heeft hij betaald vrachtwagens gemold. Zijn die gasten verdomde goed in...

Driewerf Hoezee | 20-01-15 | 12:05

Kijk, dat krijg je nou als de overheid steken laat vallen. Er had allang een brochure in Arabisch, Berbers en Turks verkrijgbaar moeten zijn waarin de overheid uitlegt wat 'participatiemaatschappij' werkelijk betekent.

Ja nee, geen mening | 20-01-15 | 12:05

TheseDays00 | 20-01-15 | 10:40 we kunnen Scientology slachtoffers déprogrammeren en met een beetje mazzel de huis en haard veilige haven weer helpen herstellen. Met de islam lijkt me dat onbegonnen werk. En moeten we daar weer een hele hulpverlening omheen gaan bouwen ? Daar hebben we toch de moskeeën voor. Ze willen toch ook islamitisch onderwijs. Doe dan ook gelijk dito hulpverlening. Als die papa radeloos is, ga dan naar de imam. Maar dat werkt dus niet schijnbaar en mogen wij het opknappen. Ik vind het niet kloppen,.

Dirrek | 20-01-15 | 12:02

Jihadisten horen niet in Nederland en ik ben blij dat wij in ieder geval van deze af zijn.
Nederland is nu een heel klein beetje leefbaarder geworden.

Moi2 | 20-01-15 | 12:01

@brandhauser | 20-01-15 | 11:46
Je hebt als kind vast weleens op de kermis gestaan bij zo'n tent waarbij je de stokken die uit de lucht vallen moet proberen op te vangen.
Zie het maar zo, elke stok is in deze een moslim. En jij de vanger bent de AIVD. Een paar vang je en er flikkeren er altijd een paar op de grond. Zelfs als je het statistisch gaat benaderen is het onmogelijk altijd alle stokken te vangen.
Maar jij verwijt de AIVD dat het niet altijd lukt elke moslim te vangen?

Peshmelba | 20-01-15 | 12:00

Die jongeren gaan alleen omdat een specialist met valse, giftige logica een tijdje op ze in heeft gepraat. Paradoxaal genoeg wordt er misbruik gemaakt van hun (eerder door cultuur gekweekte) eergevoel, waardoor ze die onzinnige logica niet meer kunnen doorzien. Simpel voorbeeld van foute logica: waarom mag een Moslim wel in een hem onbekend ver land gaan vechten maar de rest van de wereld niet. De gifspecialist (geestelijke) heeft overal een pasklaar antwoord op ingestudeerd waarmee hij de jongere steeds mee kan overbluffen. Een beetje zoals een helpdesksmurf op elke vraag een voorgebakken antwoord van zijn scherm kan opdreunen zonder er zelf iets van te hoeven snappen.

Suerte Piet | 20-01-15 | 11:57

Hoe triest het ook is voor ouders om hun kind te verliezen, het is typisch islam cultuur, een ander de schuld geven zodat je eigen "eer" niet aangetast wordt.
Het is altijd maar weer de schuld van "het Westen" terwijl deze meneer zijn eigen zoon heeft geindoctrineerd met de fascistische koran.

Dhr. de Wit | 20-01-15 | 11:57

-weggejorist-

anti-allahhhh | 20-01-15 | 11:56

@TheseDays00 | 20-01-15 | 10:32
Een hoezeetje en een woord van dank voor deze erkenning!

Driewerf Hoezee | 20-01-15 | 11:55

Zijn dood daar voorkomt hier misschien wel veel slachtoffers.

Vader moet niet zeuren zijn zoon is volgens de religie van de vader een martelaar, daar zal zijn gemenschap trots op zijn.

jaap932057795966 | 20-01-15 | 11:55

Zo dat is er alvast eentje minder. Opgerot staat netjes. Volgende...

simplie | 20-01-15 | 11:54

Het begint al thuis, als er eens een kabel aansluiting wordt genomen met 1 arabisch pakket ipv dreambox met ontelbare zenders van hun thuisland en thuis nl wordt gepraat ipv taal van de ouders zouden er een boel minder radicaliseren intergratie is dus de key en daar kunnen ouders al een boel aan bijdragen en is nader beschouwd een win win situatie ook voor hunzelf. de meeste arbeids immigranten moeten zich de vraag stellen had ik de spullen die ik nu heb ook als ik in mijn thuisland was achtergebleven, als je zegt nee dan blijkt maar eens dat je "heilstaat" dus niet het beloofde land was.

Umberto die trotzoni | 20-01-15 | 11:54

@brandhauser | 20-01-15 | 11:46
Oh wacht, het liefst wil je dat het recht op volgen door de AIVD en de overheid in de grondwet verankerd wordt? En dat wanneer een moslim uit zijn plaat gaat, hij altijd kan verwijzen naar de grondwet waar staat dat de overheid hem niet tegen hield?
Man, man, man...

Peshmelba | 20-01-15 | 11:53

Desmoulins | 20-01-15 | 11:51

personae gratae*

Desmoulins | 20-01-15 | 11:52

Welja, leg de verantwoordelijkheid maar bij De Instanties.
Ik denk niet dat ik als 16-jarige het thuis voor elkaar had gekregen er vandoor te gaan tegen de wil van mijn vader.
Mijnheer de vader is gewoon een slapjanus, en heeft nu de oogst daarvan. Eigen luiheid, dikke bult.

Peter_K | 20-01-15 | 11:51

Schuld ligt bij een ander. Niet Ouders, islam, of hem zelf.
Heinzz | 20-01-15 | 10:24

Schuld ligt ALTIJD bij een ander.. zo rollen die allahfans.
Niks aan verloren die jongen.. next

(c)ZWITSUL | 20-01-15 | 11:51

Pierre Tombal | 20-01-15 | 11:46

Volwassenen tot persona non grata verklaren en liever gisteren dan vandaag het vliegtuig laten pakken richting Jihadistan. Minderjarigen dienen echter tegengehouden en in detentie geplaatst te worden te worden tot ze 18 zijn. Zijn ze dan nog liever soldaat van Allah krijgen ze ook een enkele reis.
Insjallah.

Desmoulins | 20-01-15 | 11:51

Nou niet zeuren. Er is uitgebreid over gediscussieerd in de Tweede Kamer en moslims tegenhouden als ze op een vliegtuig willen stappen ies discriminassie en mag dus niet.

Pierre Tombal | 20-01-15 | 11:46

Vreemd dat iedereen van mening is dat de AIVD en de overheid niets te verwijten valt. De vader heeft volgens het verhaal herhaaldelijk de instanties ingelicht. Er is ons door de heren en dames politici beloofd dat ze deze plofkippen in de gaten zouden houden en zouden tegenhouden. Dat is dus een loze belofte en zijn ze geen knip voor de neus waard. Tevens vraag ik me af wat voor nut de komende datagraai maatregels voor nut zullen hebben als ze zelfs zo'n mafkees aangereikt op een presenteerblaadje al niet kunnen tegenhouden...


Heel erg sneu voor die pa, maarja, de schuld ligt primair bij de jongen zelf. En de instanties.... tja, een papieren tijger jaagt alleen in een papieren jungle.

brandhauser | 20-01-15 | 11:46

Hoe kwam Ashraf, 17 jaar, aan het geld voor z'n reis naar Syrië?

JIP! | 20-01-15 | 11:44

Is het dus tóch weer 'onze' schuld. Best knap hoor.
De enige goede jihadi is een dode jihadi.

panadol | 20-01-15 | 11:43

fail | 20-01-15 | 11:32
Je lijkt Supermatthijs wel. Wat wil je horen. Ja, die zijn er ook bij, en die zijn vaak nog imbecieler ook. Maar het gros komt toch echt uit de ´originele´ gebieden.

chicago river | 20-01-15 | 11:39

Waarom heeft vader zelf of binnen familie kring ( wij cultuur toch ) geen acties uitgezet om zoon tegen te houden? Verwijzen naar instanties is 1 ding ( met natuurlijk een kern van waarheid ) maar als t om het leven van je kind gaat laat je dit in eerste instantie toch niet aan anderen over?

Dystopie | 20-01-15 | 11:39

jeandubois | 20-01-15 | 11:26

Het is de intrinsieke slechtheid van de islam.
Dat weet u best.
Het siert u niet door dit doelbewust te koppelen aan moslims. Een welbekende tactiek om uw opponenten binnen het 'debat' te diskwalificeren.
Geen wonder dat u jihadisten ziet als een ''gewoon maatschappelijk probleem'', en het is nog minder verbazingwekkend dat u nog steeds vertrouwen heeft in de politieke elite en de tot niets leidende slappe, maar vooral laffe, aanpak die zij al jaren propaganderen.

Desmoulins | 20-01-15 | 11:39

wordt het niet eens tijd om al die buitenlandse geldstromen richting moskeeen te stoppen? Hoe lang staan wij nog toe dat Saoudie-arabie, Qatar, Emiraten ea haatpropaganda bedrijven op Nederlandse bodem!?

Pierke Smulders | 20-01-15 | 11:38

VanBukkem | 20-01-15 | 11:26
Ik dacht zelf aan Utrecht CS. Op het moment dat de treinen weer eens niet rijden. Tijdens een zoveelste ´winterstorm des doods´ (pun).

chicago river | 20-01-15 | 11:37

Weer een kenmerkende reactie van Pa, alles en iedereen heeft nu de schuld, je hoort over zijn eigen rol helemaal niets. Ga eens bij je zelf te raden en bij dat indoctrinatie huis wat ook wel moskee wordt genoemd. Kan me voorstellen dat pa en ma verdrietig zijn maar heel veel hebben ze aan zich zelf te danken en aan niemand anders.

dwar | 20-01-15 | 11:35

blauwe zander | 20-01-15 | 11:29
Die Amsterdammers zijn eind jaren 70 en 80 allemaal naar Almere, Lelystad, Purmerend, Hoofddorp etc vertrokken omdat ze een extra kamertje en een tuin wilde. Die suburbanisatie creeerde ruimte voor luitjes met iets minder eisen. Gelukkig is de beweging nu weer andersom; meer en meer mensen willen in een grote stad wonen. Ok beetje Off Topic but anyways

Risingson | 20-01-15 | 11:34

Tja wie heeft hem een koran gegeven dan?

Grolo | 20-01-15 | 11:34

fail | 20-01-15 | 11:32
Nee. Maar wel 99,5 % garantie dat het niet gebeurd.

Eduardo- | 20-01-15 | 11:33

@Chicago river | 20-01-15 | 10:56
@The Kwisatz | 20-01-15 | 10:59
Alsof een seculiere opvoeding een garantie is. Er zijn ook bekeerlingen die naar Syrië trekken.

fail | 20-01-15 | 11:32

Mensen, het is nog maar een kind... Vreselijk verhaal dit.
TRI X | 20-01-15 | 11:16
.
Gastje was dus gewoon een tikkende tijdbom. Gaat er al een belletje rinkelen? En liever dat dat bommetje dan daar afgaat dan hier...

davimore | 20-01-15 | 11:31

Vervelend maar treft hier ook geen schuld bij de Imam?
.
Is hij daar al geweest om hem ter verantwoording te roepen?
.
Wij prediken geen dood en verderf, dat gebeurt in of in de omgeving van de moskee.
.
Wat zegt het moskee bestuur hiervan?

Alt | 20-01-15 | 11:31

Maar goed.
Als de instanties, de overheid, de AIVD, de huisarts, de politie en radicaliseringsdeskundigen geluisterd hadden naar verstandige mensen, dan was Nederland nu niet zo vergeven geweest van Ware gelovigen.
Ware gelovigen, die allemaal in het geniep, de een wat meer dan den ander, actieve steun of begrip over hebben voor den jihad.
Dat zou een hoop mensenlevens bespaard hebben. En dan niet alleen de levens van de haatbaarden-zelf.

Jan Passant mk2 | 20-01-15 | 11:29

Als er nou nog 200000 volgen ,dan kunnen de Amsterdammers die door dit tuig hun stad zijn uit gejaagd misschien weer terugkeren naar hun geliefde stad.

blauwe zander | 20-01-15 | 11:29

Diep triest voor die vader/ouders. Ik zag op tv die tekeningetjes van geweren in zijn ruitjesblok. Toen wist ik in wat voor kinderlijke fantasie deze jongen zat.

Risingson | 20-01-15 | 11:28

VanBukkem | 20-01-15 | 11:26
Erg genoeg, ik ook. Kwestie van F5'en, ben ik bang.

Adversary | 20-01-15 | 11:27

Of het aan die vader ligt weet ik niet, er zijn ook 100% Nederlanders met volkomen normale ouders die daar en hier debiel gaan lopen te doen.
Je kan helaas niet iedereen tegen zijn eigen puberale stompzinnigheid beschermen. 100 jaar terug niet, nu niet, en over 100 jaar ook niet.

KarelMarks | 20-01-15 | 11:27

Ik wist gewoon dat dit topic vroeg of laat zou komen. Want dat de AIVD achter de feiten aanloopt ligt natuurlijk wel een beetje in de lijn der verwachting.
Ik wacht eigenlijk op het topic 'Idioten openen het vuur op mensenmenigte in Kalverstraat'.

VanBukkem | 20-01-15 | 11:26

"We kunnen de Koran niet veranderen maar onze wetgeving wel"

Peshmelba | 20-01-15 | 11:26

Begrijp er niets meer van. Het is toch de intrinsieke slechtheid van moslims die de jihad voedt? En nu blijkt het ineens een gewoon maatschappelijk probleem te zijn dat met geld, aandacht en beleid kan worden opgelost? Ik kan deze verstandige kijk op de zaak alleen maar toejuichen, maar wil er wel op wijzen dat dit de D66/PvdA/VVD zienswijze is die hier meestal niet heel populair is.

jeandubois | 20-01-15 | 11:26

"Als de instanties, de AIVD, de huisarts, de politie en radicaliseringsdeskundigen naar mij hadden geluisterd en hadden ingegrepen, was Achraf niet vertrokken en nu dus nog in leven".

Ja. Wellicht. En had hij waarschijnlijk in Nederland laten zien dat hij een "echte man" was en een "ware moslim", door vroeg of laat in een of ander winkelcentrum, of in een of andere synagoge, een paar lijken achter te laten in naam van zijn prachtreligie.

Het is vooral de waanzin van de islamitische cultuur, waarin een snotneus van negen al wordt beschouwd als een "echte man" en dus alle vrijheid krijgt om desnoods tot middernacht of later, op straat rond te hangen met al die andere "echte mannen" van negen tot vijfentwintig jaar. Geen wonder dat je dan als vader de grip op je zoon verliest aan de straat of aan de moskee - het is de vraag wat erger is.

Achraf is dus niet het slachtoffer van "de instanties", maar van zijn eigen cultuur.

Peter Emile | 20-01-15 | 11:25

Mensen, het is nog maar een kind... Vreselijk verhaal dit.
TRI X | 20-01-15 | 11:16

Kinderen horen op school te zitten. Zijn vader heeft aan allerlei loketten gestaan en aan allerlei bellen getrokken, maar wat heeft hij zélf gedaan?!

JIP! | 20-01-15 | 11:25

De Literator | 20-01-15 | 10:48
Hear hear!

Vanilla | 20-01-15 | 11:23

TRI X | 20-01-15 | 11:16
Nope. Dit zijn de monsters die bejaarden beroven, juweliers doodschieten, homo's en joden terroriseren en je dochter de prostitutie in chanteren. Niks 'kind'. MONSTER.

Adversary | 20-01-15 | 11:23

TRI X | 20-01-15 | 11:16
Wat een domme reactie.

Rest In Privacy | 20-01-15 | 11:21

Laten we even vaststellen dat de ouders als eerste gefaald hebben en kennelijk op zo'n schaal dat "de overheid" geen antwoord meer had.

lafjes anoniem | 20-01-15 | 11:21

Hmm, tis mooi als jihadi's sterven voor hun prachtige en vredige religie.
Toch zou ik graag wat meer garantie hebben dat ze inderdaad van deze wereld zijn vertrokken. Anders zie ik ze straks onder een nieuwe naam naar een van onze vele asielcentra reizen.
Alwaar zij een nieuwe & levenslang gratis vakantie in Nederland verstrekt krijgen.

Met als vrijetijdsbesteding een opleidingschooltje voor nieuwe jihadi's. En genoeg geld om kalashnikov's te kopen.

Jan Passant mk2 | 20-01-15 | 11:21

@TRI X | 20-01-15 | 11:16

Hoe durven we. Want aan de kogel uit een ak47 in handen van een kind ga je niet dood?

vaas klaak | 20-01-15 | 11:20

Het is altijd de schuld van anderen. De vader heeft gefaald in zijn opvoeding en gaat er compleet aan voorbij dat zijn eigen religie zijn zoon heeft vergiftigt. Moslims zouden eens wat kritischer naar hun eigen geloof moeten kijken, er is er namelijk maar een ding schuldig aan het feit dat moslims radicaliseren en dat is de koran!

StijlvolRechts | 20-01-15 | 11:20

Ik zie het hele probleem niet. Ook niet dat het een kind is. Als je op je 16 al zo door en door verrot bent, dan wil ik je op latere leeftijd niet meemaken...

mrXL | 20-01-15 | 11:18

Mensen, het is nog maar een kind... Vreselijk verhaal dit.

TRI X | 20-01-15 | 11:16

Libertinowitz | 20-01-15 | 10:49
Die ´money´ wordt opgestuurd door IS leden en doorgesluisd via Western Union banken waar men het kan ophalen. Zo ook met die Somalische tiener´bruidjes´ uit Engeland.

chicago river | 20-01-15 | 11:15

Zoals anderen ook al hierboven opmerken, is de vader ook medeverantwoordelijk voor de situatie. Hoe komt zo´n jongen er toe om zich in kringen van extremistische recruiters te gaan begeven? Daar lees ik nergens wat over. Dan is er toch wel ergens iets fout gegaan in z´n opvoeding zou je denken.

Interview nu met de vader in het Parool: "Ik had hem thuis in gijzeling moeten nemen".

www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/ar...

Outsider-Inside | 20-01-15 | 11:14

Zeer sneu. Mag hij nu wel een biertje na de eerste maagd?
Soort ontheffing, zeg maar.

Piet Karbiet | 20-01-15 | 11:13

Ook al kan ik me het verdriet van de vader voorstellen, mogelijk had hij zelf ook eerder in de opvoeding van zijn zoon kunnen ingrijpen. Verder ben ik er tegen dat een leger hulpverleners klaar staat om mogelijke Jihadgangers op andere gedachten te brengen. De enige oplossing is: Ga en niet meer terug !
Houdoe en Bedankt ! Voor hen die uit Brabant vertrekken.

Lichtstadfan | 20-01-15 | 11:13

"Er zit een islamitisch kantje aan jihadisme, maar het is ook een westers fenomeen, zoals de RAF dat was in de jaren 70."

Daar hoeven we niets aan toe te voegen. Ik stel voor dat we Arnon Grunberg en alle gutmenschen die zijn columns bedachtzaam knikkend lezen om hun eigen intellectuele ruimdenkendheid te tonen opsluiten in een rustige omgeving met lieve verpleegsters, totdat we een medicijn gevonden hebben voor pathologische domheid van dit soort epische proporties.

Russells Teapot | 20-01-15 | 11:13


Braxator | 20-01-15 | 10:32

Demmink ja, die hadden we ook nog. Die zorgt er wel voor dat de jongetjes niet weglopen al zou hij ze allemaal één voor één aan de blanke sabel moeten vast rijgen.

eerstneukendanpraten | 20-01-15 | 11:13

"Maar op 29 december "... Hij heeft het volgens het Parool www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/ar... al vrij lang naar zijn zin in Syrië: 2013 nl vertrok pubertje. Niet zo dat hij geen tijd had om spijt te krijgen van zijn vertrek.

TheseDays00 | 20-01-15 | 11:13

Een waar is de taak van de vader in dit verhaal?

Ouderschap stopt niet bij het leegeten van het bordje eten!

jaap932057795966 | 20-01-15 | 11:12

Twee stappen tegen terrorisme:
1. Stop de oorlog tegen de eigen bevolking(zie #defember)
2. Maak gebruik van tips uit het ongeëvenaard informatieverwerkende systeem: de maatschappij, en handel tips goed af.

Maar ja, de aivd is te druk bezig met afluisteren, de huisarts met schaamharen tellen (wat vooral moslims belangrijk vinden begreep ik), en de politie is voorgedrukte aangifteformulieren aan het maken. Die hebben allemaal geen tijd om naar een gewone burger te luisteren.

frank87 | 20-01-15 | 11:12

Wat moet zo'n snotbengel met een paspoort?

De Canteclaer | 20-01-15 | 11:11

Op de kleuterschool lette de juf al niet goed op hem als hij weer eens te keer ging, de politie liet hem maar begaan als hij op 11 jarige leeftijd om half twaalf s'avonds de buurt onveilig maakte, de winkeliers letten niet goed op als hij uit stelen ging, de AIVD, de huisarts, de politie en radicaliseringsdeskundigen deden helemaal niks .
Was er maar een iemand die op hem hadden gelet tijdens zijn jeugd verzuchtten de ouders verwijtend .

Castor12 | 20-01-15 | 11:10

Badderbeest!
Ben je mij net voor ... en waarschijnlijk krijgt hij de financiële vergoeding ook nog van de gemeente Islammerdam

blauwe zander | 20-01-15 | 11:09

@john4056 10:59
Onzin. Er is maar 1 regel die hier geldt:
- Voed je kinderen niet op voor galg en rad. Doe je dat wel. Dan gaan ze snel dood.

De vader ziet nu ook in, dat hij zijn zoon op had moeten voeden en bij zich had moeten houden. De vader ziet nu ook in, dat hij het paspoort van zijn zoon had moeten confisceren en het lot van zijn zoon niet aan Nederlandse ambtenaren moet toevertrouwen.

De vader heeft nog meer kinderen. Laat hij zich daar op richten en het beter doen.

tipo | 20-01-15 | 11:09

Beste vader, vind het heel sneu voor u en gecondoleerd, maar wat kun je verwachten als je je zoon indoctrineert met het gif van de islam? Het zou u sieren als u direct deze facistische totalitaire haatideologie zou verwerpen.

Elmer Fudd | 20-01-15 | 11:08

Het heeft weer eens niets met de islam te maken

nemeton | 20-01-15 | 11:08

't Zal de schuld wel weer zijn van Wilders.

JIP! | 20-01-15 | 11:08

"Wat hij, als vader, achteraf anders moeten doen? 'Ik had hem thuis in gijzeling moeten nemen', zegt Farid. 'Zijn laatste, vastbesloten blik zie ik nog vaak voor me. Ik stond als vader machteloos.' Een moment later zegt hij: 'Mijn zoon is erg beïnvloedbaar. Misschien was het beter geweest als ik altijd naar de moskee was blijven gaan, ik heb een gat laten vallen in zijn geloofsopvoeding. Zo heeft hij zo snel kunnen radicaliseren.'" Dit zegt het wel allemaal denk ik. Oplossing van de man: gijzeling en nog meer geloof. Juist.

roze_bril | 20-01-15 | 11:08

@ Le Roi | 20-01-15 | 11:04
Moderne dingen zoals Jomanda dan maar? Mensen blijven naïef en zoeken naar houvast.

TheseDays00 | 20-01-15 | 11:08

Heb er even over nagedacht en moet toch concluderen dat het me echt niet kan interesseren dat ie dood is...

Bill le Koek | 20-01-15 | 11:07

Moet de titel niet luiden: 'ronselaars waren succesvol en nu is Achraf dood'?

necrosis | 20-01-15 | 11:07

Hulp van instanties of niet, als ouder ben je nog steeds verantwoordelijk voor je minderjarige kroost...

Dus in plaats van de beschuldigende vinger naar diverse instanties wijzen moet hij toch echt de schuld zoeken bij zichzelf en de religieuze opvoeding die hij zijn kind gegeven heeft.

a4p | 20-01-15 | 11:07

Normale autochtone ouders zijn weliswaar tot wasdom verantwoordelijk voor hun kroost, maar...

De verzorgingsmaatschappij en jarenlang door misplaatste schuld-cultuur ingegeven multikutkul-beleid doen de ouders veronderstellen dat de schuld bij de instanties gezocht moet worden.

Indirect hebben ze nog gelijk ook.

Sternberg | 20-01-15 | 11:07

Laat me raden, de vader wil eerst excuses en daarna financiële compensatie ?

Badderbeest! | 20-01-15 | 11:06

De verontwaardiging van GS hierin snap ik niet.
Met alles wat we weten is het toch niet zo gek dat als je je met de islam in laat je je op een hellend vlak begeeft?
Maar ik denk wel dat deze jongen nooit zover gekomen was als we hier eerder en stelliger de grenzen aan hadden gegeven.
In bijna geen enkel islamitisch land kunnen mensen een kerk stichten.
Hier verrijzen de moskeeën als paddenstoelen uit de grond.
In die zelfde islamitische landen mogen mensen geen enkel ander ongewenst geluid laten horen op straffe van executie.
Het is nog geen half jaar geleden dat de IS-vlaggen in Den Haag marcheerden. In bijna geen enkel islamitisch land mag je openlijk een ander geloof belijden dan de islam. Hier puilen de moskeeën uit en wordt door gekken geroepen dat de islam een verdraagzame en vredige godsdienst is. Dus in ons klimaat wordt de islam quasi aangemoedigd terwijl dit regelrecht indruist tegen onze eigen belangrijkste waarden, democratie en vrijheid van meningsuiting. Wie nu nog niet snapt dat het tolereren van de islam spelen met vuur is, is het wat mij betreft niet waard om dit land te besturen. En met zo velen zeg ik STOP! Geen islam meer in Nederland. De bewering dat de islam een verdraagzame en vredige godsdienst is, is gewoon niet waar.

Peshmelba | 20-01-15 | 11:06

Uhm... Zeker nooit gehoord van GEZOND VERSTAND? Kan er echt niet wakker om liggen.

davimore | 20-01-15 | 11:06

kortom het is weer de schuld van Nederland(ers) dat die knul daarheen is gegaan en is afgeschoten. Nooit enige eigen verantwoordelijkheid bij die lui en verder vraag ik mij af hoeveel onschuldigen hij intussen heeft omgelegd, hoeveel vrouwen verkracht.
Nee hoor opgeruimd staat netjes dat er nog velen mogen volgen.

wlodek | 20-01-15 | 11:04

Pleur nou maar gewoon op met je barbaarse woestijnideologie, wij zouden hier als moderne beschaving niet eens mee bezig moeten zijn, laat staan instanties, politie-eenheden, anti-terrorismediensten en andere veiligheidswaakhonden speciaal voor in het leven moeten roepen. Jij neemt als immigrant die achterlijke ideologie mee, dan deal je d'r ook maar zelf mee.

Le Roi | 20-01-15 | 11:04

Boeiend! Had hij maar niet die achterlijke religie met die achterlijke 'profeet' moeten aanhangen. Dàt is zijn dood geworden en hij heeft er zelf voor gekozen om shaheed te worden.

SicSeb | 20-01-15 | 11:03

Toen die kleine met zijn plannen kwam had die ouwe hem een schop onder zijn reet en een draai om zijn oren moeten geven met de mededeling dat ie dat effe snel kan vergeten.
Heet opvoeding.

Shano | 20-01-15 | 11:01

Na 16 jaar NL & Moslim onderwijs kennelijk
dusdanig in de war dat hij deze keuze maakte,
maar het is ongetwijfeld de schuld van Israel
of Amerika.

Berthe | 20-01-15 | 11:01

Géén medelijden. Miniklootzakje heeft zijn keuze gemaakt. Beter dat dan dat ie terugkomt en zichzelf opblaast op Utrecht centraal. Weet je, als je zo ziek in je hoofd bent dat je de gruwelijkheden van IS prefereert boven wat wij hier in het Westen voor staan, dan ben je wat mij betreft gewoon de vijand. Of je nou zo'n enge blanke bekeerling, mocro, suri of somali bent. De tijd is nu voor keihard kanten kiezen.

Adversary | 20-01-15 | 11:01

Stukke duk.

B. Elangrijk | 20-01-15 | 11:01

Van Opstelten vragen niet te falen is als de NS vragen op tijd te rijden.
Pa heeft zoon volgens islam opgevoed, dus pa is schuldige.

Eduardo- | 20-01-15 | 11:01

Versnipper zelf dan het paspoort van je zoon,.. had je alles zelf zo opgelost en voorkomen.

"paspoortaanvraag minderjarige

Bij de aanvraag voor een paspoort voor een minderjarige dient een van de ouders (of wettelijke vertegenwoordigers) de minderjarige te begeleiden naar de afspraak. "

Dibe | 20-01-15 | 11:00

'And not a fuck was given that day'

Oktoberfest | 20-01-15 | 11:00

@fail | 20-01-15 | 10:41
"of zeg je ook 'schuld van de ouders' als een kind zelfmoord pleegt, of het criminele pad op gaat, of bij een sekte gaat"
.
Wel als die ouders dat kind van jongs af aan opleiden tot crimineel of sektelid!
Dit kind is ongetwijfeld van jongs af aan volgepompt met het gif dat islam heet. Maar als hij de profeet na gaat doen is dat opeens vreemd? Zijn grote voorbeeld was een pedofiele moordenaar en woestijnrover en dan vreemd opkijken en een schuldige zoeken als hij de opdrachten uit het boek volgt?

The Kwisatz | 20-01-15 | 10:59

ook dit was natuurlijk weer de schuld van het westen !

Castor12 | 20-01-15 | 10:59

mijn medeleven aan de nabestaanden hier en de slachtoffers daar. Hopelijk kan de dood van deze jongen en de frustratie van zijn ouders / familie een bijdragen leveren tot een constructieve aanpak van de (minderjarige) Kalifaat kampeerders:
- preventief oppakken van minderjarigen en zo nodig enkelbandje om of preventief opsluiten.
- verbod op het onbegeleid reizen van minderjarigen naar de regio. (en de volwassen begeleiders verantwoordelijk stellen voor de veiligheid en terugkeer van de minderjarige)
- Gevangenisstraf voor iedereen die zich in het oorlogsgebied begeeft zonder gegronde en gecontroleerde reden. (hulpverlening via NL erkende NGO of persbureau)
- Straffen of terugsturen van officiële / staatsteuntrekkende gezagsdragers die oproepen tot of ronselen voor strijden voor Kalifaat of geweld tegen instellingen burgers.
Misschien hebben ze in het Europees Parlement tussen het bepalen van de zuigkracht van stofzuigers, het over en weer vliegen tss. Brussel en Straatsburg en het ontvangen van lobbygroepen nog een paar uurtjes de tijd om eens echt een verschil te kunnen maken?

john4056 | 20-01-15 | 10:59

Ik vind het allemaal erg zielig, maar waar zijn de ouders dan?

Sternberg | 20-01-15 | 10:58

Opgeroum stat netjes menier!

Vanilla | 20-01-15 | 10:58

Misschien had de AIVD het telefoongesprek van de vader met de AIVD zelf moeten afluisteren, en vervolgens moeten handelen.

Feynman | 20-01-15 | 10:56

(en sorry voor de typo's)

hotmint | 20-01-15 | 10:56

fail | 20-01-15 | 10:41
En ik zeg: pleur die koraan eens uit het raam van je eertijds misschien nog maar 5-jarige kind waar je hem ochtends en avonds uit voorleest, en pak eens een boek van Nijntje, Jip en Janneke, Kikker, Paul Biegel, Roald Dahl. Trek die lijn door en prent hem in dat hij aan zn toekomst moet ´werken´ door te werken en te leren, en niet met de politie in aanraking komt. Hier komt 1 probleem. In N-Afrikaanse landen worden jongetjes als prinsjes behandeld, no matter the wat ze allemaal op straat uitvreten. Met dank aan de middenpartijen overheid die ervoor zorgden dat Achraf in plaats van tussen 33 Turken, Marocs en Anti´s gewoon tussen wat Nederlanders in de klas had gezeten. Met boekjes van Paul Biegel. You do the math.

chicago river | 20-01-15 | 10:56

Kan me niet voorstellen dat die jongen 't allemaal goed doordacht heeft.. Maar wegens dat wat hij al wel bedacht had, mag hij ongezien de tyfus krijgen. Oh wacht. Te laat.

JohnnyLion | 20-01-15 | 10:56

Te mooi om waar te zijn: De hemel/paradijs/72 hoeren.

niks mis mee | 20-01-15 | 10:56

Op een bepaalde manier vind ik het nog zielig voor die kudtjihaatpuber ook. Hij weet immers niet beter.... School waarschijnlijk niet afgemaakt want dat mocht wel van de wegkijkende leerplichtambtenaar. Misschien minder hersens door inteelt. Want dat is ook toegestaan in NL. Aan sommige bevolkingsgroepen that is..... Vader -die zijn zoon natuurlijk als geen ander goed kent- lult maar wat uit z'n nek dus negeren, wegkijken. Want wat we niet weten of erkennen, daar hoeven we ook niks aan te doen......
.
Behalve al deze cynische wrangheden hierboven, vallen er ook nog andere conclusies te trekken, bijv:
Opastelten en zijn hele apparaat (LOL) zijn verwikkeld in een soort cryostatisch politieke coma. Gevaarlijke hatende kudtpubers glippen zomaar door het controlenet wat Opa om al zijn burgers heeft heengespannen. Op koste van miljoenen en ten koste van al onze privacy.
EN TOCH KOMT ZO'N JANDOEDEL ER NOG DOOR, OPA! WTF????
Het ontkennen dat we in oorlog zijn, heeft gevaarlijke gevolgen. Landen om ons heen (B, D, F) hebben naar het maximum opgeschaald en ERKENNEN hiermee de ernst van de situHAATsie. In NL is momenteel het ernstigste wat je kan overkomen een flitscontrole vanwege de snelheid.
Alle jihaateikels komen dus lekker hier, naar NL, toe. Om uit te rusten en zich aan de maximum snelheid te houden waarschijnlijk.
Want wij zijn niet in oorlog.
Er bestaat geen vreedzamer oord op aard' dan NL
Volgens policor wegkijkend 070 dan.
Dat dan weer wel.

pennestront | 20-01-15 | 10:55

Jajaja, iedereen de schuld behalve jezelf:
- Archaf zelf vond het vast stoer om te Juhaderen.
- Ouders hadden het kind strakker moeten opvoeden.
- Zijn direct omgeving het geen haat moeten inzaaien.
- En ja, in vierde instantie:
Ik vind ook dat we dit soort jongeren binnen moeten houden het paspoort afnemen en desnoods vast zetten. Ze gaan daar onze landgenoten, colitiegenoten en onschduldige burgers vermoorden. Deze mensen mag een land niet "exporteren".
.
Maar sorry, Achraf, dus was het risico van je keuze.
Liever jij dan een hulpverlener of burger daar.

hotmint | 20-01-15 | 10:55

Psssst. Ik heb de terreurdaden van de laatste jaren met elkaar vergeleken en kom tot de voorzichtige conclusie dat het wel eens iets met de islam te maken kan hebben.

wolffman | 20-01-15 | 10:55

@ vaas klaak | 20-01-15 | 10:52
Die heft ook geen idee wat er speelt. Hypothese nog steeds geldig.

TheseDays00 | 20-01-15 | 10:54

Eigen keus om te gaan, dus eigen schuld als je tegen een bom aan loopt.
.
Ouders hebben hem laten gaan tegen beter weten in, dus eigen schuld dat hij tegen een bom aan loopt.
.
Alles beter dan dat hij levend terug komt en hier de boel komt verzieken, of jaren lang belastinggeld verteert.

Koek Bakker | 20-01-15 | 10:54

Luitser eens, als je als vader dit constateert;
"Hij zag dat zijn zoon omging met mannen met baarden. Die namen hem mee in een auto, gaven lezingen in onbestemde pandjes in Amsterdam."
Dan zorg er gvd zelf voor dat hij die auto's niet instapt.. wat is dit voor slap gedoe? je bent zelf verantwoordelijk voor je minderjarige zoon.
Laat hem verdomme zijn huiswerk maken, computer de deur uit en desnoods breng en haal JIJ HEM zelf van school.
Je zoon gewoon maar een beetje rond laten hangen en instappen in auto's van vreemde baardmansen in jurken c.q. extremisten.. eigen schuld, dikke bult.

Jouw zoon, jouw verantwoording en dat hij met z'n geregistreerde paspoort er toch door is gekomen is zeker een grote fout, maar blijkbaar mogelijk.
Als hij naar Israël had willen vertrekken was hij zeker 100% tegengehouden, maar ja we zijn niet allemaal zo efficiënt..

Dibe | 20-01-15 | 10:54

Vader moet niet janken, hij zelf heeft zijn zoon in dat geloof opgevoed, hij en niemand anders. Als dan later die gozer doorschiet, moet pa niet janken.

langzullenweleven | 20-01-15 | 10:54

Zolang de Nederlandse overheid de extremisten die deze jongens rekruteren niet het land uitzet zullen er meer Achraf´s volgen. Maar ja, dat kan natuurlijk niet want dat is "Wilders in de kaart spelen" en dat moet natuurlijk ten koste van alles voorkomen worden.

De Charlie killers waren ook van die aardige jongens die alleen maar met voetbal bezig waren totdat ze in aanraking kwamen met een of andere extremistische haatprediker en toen ging het erg snel van kwaad tot erger.

Complete reconstructie van hun radicalisering hier, misschien handig als de AIVD dit ook even leest:

www.nytimes.com/2015/01/18/world/europ...

Outsider-Inside | 20-01-15 | 10:52

De instanties moesten het probleem van papa oplossen. Waar was u zelf in dit verhaal beste man, wat heeft u zelf gedaan?

1,2,tja,tja,tja | 20-01-15 | 10:52

Alle mensen die Ivo heten hebben geen idee wat er eigenlijk in de wereld speelt.
Exii | 20-01-15 | 10:19
.
Dat zal Ivo Niehe niet leuk vinden.

vaas klaak | 20-01-15 | 10:52

Jammer joh, misschien je addergebroed eens wat eerder en veel beter moeten opvoeden.
Als een jochie van 16 dusdanig NIET onder de indruk is van het gezag van zijn ouders dan weet je gewoon dat je als ouder volkomen hebt gefaald. Hoe de fuck kan zo'n ventje uberhaupt zelf een ticket kopen en afreizen?
Ik zeg niet dat de NLse instanties niet hebben gefaald maar jij als ouder hebt zelf verantwoordelijkheid voor je eigen kroost.
Dus ik zeg eerlijk gezegd, mooi, eentje minder.

WatZalIkErvanZeggen | 20-01-15 | 10:51

Of de vader persoonlijk nu wel of niet 'gefaald' heeft; zijn aanklacht tegen ons regeerstelsel mag best de hele week op de voorpagina's. Want kabinet Rutte Akbar maakt inderdaad meer kapot dan je lief is. Nagenoeg een heel land.
Overigens zouden een paar demo banners met de de tekst 'Opstelten Oprotten' ook een aardige geste zijn. Maar daar komt de bevolking z'n bed niet voor uit.

dedeurs | 20-01-15 | 10:51

Voor een stukje van Grunberg vond ik het deze keer nog redelijk genuanceerd en lezenswaardig. Meestal is het complete larie wat hij schrijft.

fortz | 20-01-15 | 10:50

En wat als hij tegengehouden was? Zijn gedachtengoed is niet te veranderen dus was hij waarschijnlijk hier een hoop ellende gaan veroorzaken.

sinar2 | 20-01-15 | 10:49

Waar haalde Achraf op 16-jarige leeftijd het geld vandaan om naar Syrie te reizen? Follow the money.

Libertinowitz | 20-01-15 | 10:49

Ah, de "achteraf" vader. Dus als uw kind een ideologische manifestatie aan hangt en er zich naar gaat gedragen en naar zijn geschoffelde vrindjes gaat luisteren, wat doet u dan?

Ah ja, in plaats van bij jezelf te kijken waar het mis is gegaan met de opvoeding (opvoeden met Islam als geloof misschien? Of mag dat niet gezegd worden?) ga je uithuilen bij de media. Geloof van de beste vader wordt angstvallig uit de media gehouden...

LangeTijdGeleden | 20-01-15 | 10:49

-weggejorist-

diddley2 | 20-01-15 | 10:48

En de 72 maagden zagen dat het goed was.young fresh meat.

diddley2 | 20-01-15 | 10:48

En wolla, meteen vinger wijzen naar NL, je zou es et probleem bij jezelf zoeken? Maar die suggestie alleen al is genoeg voor een Fatwah en Jihad.

Rest In Privacy | 20-01-15 | 10:48

Weet je wat het toppunt van brutaliteit is ?
Dat je als hoofd van een uitkering trekkend gezin gaat zitten klagen dat de overheid niet nog meer belastinggeld heeft willen uitgeven om jouw falen als opvoeder van je kind te corrigeren....

De Literator | 20-01-15 | 10:48

"Als de instanties, de AIVD, de huisarts, de politie en radicaliseringsdeskundigen naar mij hadden geluisterd en hadden ingegrepen, was Achraf niet vertrokken en nu dus nog in leven"
Te bedenken hoeveel mensen er nog zouden leven als die islamieten ooit de verlichting hadden meegemaakt... Bekijk het maar van de goede kant; een heleboel onschuldige ongelovigen blijven in leven nu Achraf in z'n graf ligt.

Rest In Privacy | 20-01-15 | 10:47

@quantumcollider | 20-01-15 | 10:29
Er viel toch ook weinig te doen? De jongen was minderjarig, dus volledig onder de verantwoordelijkheid van zijn ouders. In NL had hij nog niets misdaan, dus wat moet de politie ermee? Opstandig en dwars en dreigend met weglopen zijn de meeste pubers, dat gaat doorgaans wel over. En de huisarts keek wel uit, die wou nog langer in zijn praktjk kunnen zitten. Pa had van de autoriteiten dus niets te verwachten; zo totalitair is Nederland nog niet. Zielig verhaal, mar vader moet in eerste instantie naar zichzelf kijken.

Synecdoche | 20-01-15 | 10:47

Het is dus de schuld van de instanties, de AIVD, de huisarts, de politie en radicaliseringsdeskundigen, niet van de vader zelf, noch kwam het door zijn opvoeding.

Misschien heeft hij zijn dood in scène gezet zoals deze rakker:
www.knack.be/nieuws/belgie/vader-brein... en duikt 'ie binnenkort weer ergens op.

Short | 20-01-15 | 10:46

vaas klaak | 20-01-15 | 10:39

De islam is geen religie.
De islam is zoveel meer.

Desmoulins | 20-01-15 | 10:46

Dit is heel triest, vooral omdat hij minderjarig is.
Volwassenen: laten vertrekken naar IS maar dan ook niet meer binnenlaten.
Minderjarigen: NIET laten vertrekken maar wel aanpakken volgens jeugdstrafrecht.
Helaas hebben Ivo en de AIVD nog steeds geen benul wat voor beleid ze (zouden moeten) voeren.

fortz | 20-01-15 | 10:45

Als dat dooie kind een beetje opvoeding en onderwijs had gehad was ie veel te bang geweest om naar het kalifail te reizen.

IQmin100 | 20-01-15 | 10:45

Was niet 73% van de in Nederland woonachtige mossels positief ten aanzien van de islamitische moordbrigade die ISIS heet? Mag ik dan afvragen hoe groot dat percentage bij de in Nederland werkzame imams is?

eerstneukendanpraten | 20-01-15 | 10:44

-weggejorist-

edelweiss | 20-01-15 | 10:43

Uiteraard triest dat deze vader zijn zoom verloren heeft, het is echter wel zo dat zijn zoon geen haar beter dan een waffen-SS'er was; moeten we daar medelijden mee hebben?

Het kaart echter wel weer mooi aan hoe in ons land de ronselaars kunnen blijven zitten en buiten schot blijven! Zij het voor informatie vergarings doeleinden of incompetentie, voor mijn part zouden ze zoals @J.R. Thorbecke zegt vastzetten als ronselaars van een vijandige staat.

HaatAth3ist | 20-01-15 | 10:42

Eigenlijk heeft hij recht op schadevergoeding.

wapster | 20-01-15 | 10:42

Kijk, een falende overheid heeft dus ook zn pluspuntjes!
Ik zou zeggen, faal zo door!

The Kwisatz | 20-01-15 | 10:42

Schuld ligt bij een ander. Niet Ouders, islam, of hem zelf.
@Heinzz | 20-01-15 | 10:24
Het is niet zo zwart wit. Als ouder heb je niet altijd grip op je kind. ... of zeg je ook 'schuld van de ouders' als een kind zelfmoord pleegt, of het criminele pad op gaat, of bij een sekte gaat, of iets anders doet waar beïnvloedbare, zoekende pubers vatbaar voor zijn.

Deze kerel lijkt zijn best gedaan te hebben, niet alleen achteraf, maar zodra hij het gevaar zag. Daar past enige nuance en wat medeleven voor een ouder die zijn kind uit zijn handen heeft zien glippen.

fail | 20-01-15 | 10:41

@ Dirrek | 20-01-15 | 10:35
De overhead is wel een soort van laatste vangnet in dit soort zaken en tegelijkertijd 1 van de actoren die aan preventie (opleiding, buurthuizen en welzijnswerk, ingrijpen in organisaties, etc) hoort te doen om ouders te ondersteunen om dit te voorkomen. De ouders zijn wel de belangrijkste en leggen de bodem, maar er zijn er die echt hun kinderen niet aankunnen (ook kaaskoppen).

TheseDays00 | 20-01-15 | 10:40

Tja islam maakt meer kapot dan je lief is.

Ali d | 20-01-15 | 10:40

Fout op fout op fout.
In de eerste plaats fout van Achraf. Gewoon ´fout´, jongeman. Op de tweede plaats fout van de familie. Voed je kroost op. Op de derde plaats, en wel een heel eind verder, fout van AIVD & co. die vuile ronselaars niet kunnen (willen) opsporen en aanpakken!, en die dus achter, in, voor, en naast de mosketen de uiteindelijke ´slachtoffers´ ronselen. Zet maar een ´x´ onderaan het contract, Achraf. Zieke gemeenschap waar ik veel moeite voor moet doen om er medelijden mee te hebben. En die moeite doe ik niet.

chicago river | 20-01-15 | 10:40

het is een sekte, als je er eenmaal inzit kom je er niet meer uit.

ganzo | 20-01-15 | 10:40

Pechtold: "Aan een bericht als dit zie je maar weer hoe belangrijk het is dat zo'n Salafi moskee in Gouda er gewoon komt he? Dan voelen die jongens zich meer thuis en hebben minder de neighing af te reizen naar Syrie. Zo'n moskee werpt als het ware een dam op tegen het afreizen. En wat ze dan hier doen, tsja, daar zijn in een land als Nederland de veiligheidsdiensten voor. Daar ga ik niet over. Nog niet bedoel ik".

BlowingBubbles | 20-01-15 | 10:40

Als ie nou eens gezellig met zn zoon in Cafe De Stam een paar pintjes gevat had, was dit nooit gebeurd.

Joop69 | 20-01-15 | 10:39

Vaas klaak, 20 januari 2015
.
"Religie is het probleem, de oorzaak en het gevolg, ook al zullen ze je anders proberen te doen geloven"

vaas klaak | 20-01-15 | 10:39

-weggejorist-

eerstbier | 20-01-15 | 10:38

De grote faal in dit verhaal zijn zijn ouders, die:

1) Naar Nederland gekomen zijn, zonder benul van "hoe dingen hier gaan".
2) Zich niet hebben aangepast aan "hoe dingen hier gaan".
3) Hun kinderen niet hebben opgevoed naar "hoe dingen hier gaan".

En nu is hun kind dood. Leermoment.

ZegMaar | 20-01-15 | 10:38

behalve rijstwafels nemen dit soort gasten ook tot 10.000 Dollar aan cash mee, ingezameld door islamitische 'liefdadigheidsinstellingen' Aldus een ex IS lid in een recent BBC interview. Iedere fanaat die het land verlaat ondersteunt zo de gruwelijkheden op financiële wijze.

Ron_Paul | 20-01-15 | 10:38

ronselaars voor de Jihad, de loverboys van de profeet

Pierke Smulders | 20-01-15 | 10:38

Wat een onzin.
Het is de schuld van de haatbaarden, imams die geen stelling nemen tegen de jihad (of zelfs aanmoedigen) en van de opvoeding, maar niet primair van autoriteiten i.c. Opstelten.
Of gaan we straks ook roepen dat die 1,5 moslim die wel goed terecht komen dat ook te danken hebben aan autoriteiten en steken we dan een veer in de reet van Opstelten? Nee, dan is het de persoonlijke prestatie.

Peerkepeer | 20-01-15 | 10:37

Als Theo van Gogh wordt omgelegd, dan heeft hij er zelf om gevraagd. Als cartoonisten om zeep worden geholpen, dan hebbeb ze er zelf om gevraagd. Als jihadisten de dood vinden, dan hebben de westerse autoriteiten dat op hun geweten.
Iets zegt me dat hier met twee maten wordt gemeten.

Schoorsteenveger | 20-01-15 | 10:36

Wordt het geen tijd dat we mensen die ronselen voor jihad onder het oorlogsrecht als krijgsgevangenen gaan opsluiten?

Rest In Privacy | 20-01-15 | 10:36

De enige echte oorzaak en schuldige is die achterlijke doodscultus waar die vader zijn zoon zelf mee in contact heeft gebracht. De islam is terreur.
Overigens de zoveelste keerzijde van het Schengenverdrag en het zoveelste bewijs dat Turkije een onbetrouwbare staat is en dat zij terrorisme indirect, al dan niet direct, steunen.

Desmoulins | 20-01-15 | 10:36

Wat willen die gasten nou toch eigenlijk ? Moet de staat jouw kinderen tegenhouden ? Wij hebben ze toch niet vergiftigd met jihadsprookjes. Of whatever. En wat wil NL nou eigenlijk. Het sentiment is toch die gasten laten gaan, met een warme handdruk toe ? Enorm triest voor zoon + pa, maar ga eerst bij jezelf en je moskeevrienden te rade. Daar ligt je probleem.

Dirrek | 20-01-15 | 10:35

Hoe jonger dit soort fundi's een bommetje koppen, hoe beter!
Zal Nederland weer een hoop tijd, geld en moeite besparen. Overigens, daar we hier geen sharia-politie hebben, had ie hier sowieso geen toekomst!

TuuT | 20-01-15 | 10:34

Overigens vind ik dat je je als ouder ernstige zorgen moet maken over je eigen normen en waarden als je zoon zich aansluit bij een stelletje fascistoïde haatbaarden.

pislink | 20-01-15 | 10:34

@Satria | 20-01-15 | 10:29
Met 'als' stop je Parijs in een flesje....
*ze mijn moeder ooit*

necrosis | 20-01-15 | 10:32

@ Driewerf Hoezee | 20-01-15 | 10:31
Je doet je nick eer aan.

TheseDays00 | 20-01-15 | 10:32

de=ze

Braxator | 20-01-15 | 10:32

@eerstneukendanpraten | 20-01-15 | 10:28
Als het aan Ivo ligt gaan die minderjarige muslimannetjes "deradicaliseren" bij zijn eeuwige vriend Joris Demmink. Die neemt de dan keihard in de gaten....

Braxator | 20-01-15 | 10:32

Luister en huiver in bijvoorbeeld de good-old DDR of heden N-Korea had dit inderdaad niet gebeurd. Echter in een functionerende democratie, welke geacht wordt achter de feiten aan te lopen, gebeuren dit soort zaken anders was het eenvoudig een politiestaat geweest.

william7055 | 20-01-15 | 10:31

-weggejorist-

Driewerf Hoezee | 20-01-15 | 10:31

-weggejorist-

Driewerf Hoezee | 20-01-15 | 10:31

Ik snap de vader. Maar zijn zoon heeft bereikt wat hij wilde. Tja...

Driewerf Hoezee | 20-01-15 | 10:31

Dus de AIVD, de huisarts, de politie en radicaliseringsdeskundigen hadden naar paps moeten luisteren? Hallo, zou jij eens niet maken dat je nageslacht naar JOU luistert?

Vergeetput | 20-01-15 | 10:31

De vader zal vast ook ergens te kort zijn geschoten. Zo heeft hij zijn zoon niet zelf terug gehaald, wat die moeder uit Maastricht wel deed. De vader heeft nu de harde les geleerd, dat je voor jezelf en je kroost moet zorgen. De overheid doet dat (gelukkig) niet. De dokter heeft gelijk gehad: Ga dan! En zo geschiedde.

tipo | 20-01-15 | 10:31

Na het verlies van zijn zoon te hebben verwerkt, zou het nuttig zijn als deze vader de Moslimgemeenschap bijstaat om tot een volledige integratie in Nederland te komen.
Trouw beloven aan de democratie en de Nederlandse staat. Volledig seculier, waar een persoon zich door zijn verdiensten maatschappelijk omhoog werkt en waar aan de buitenkant niet te zien is tot welke geloofsgemeenschap hij hoort.

onnosel | 20-01-15 | 10:31

@ Is het raar dat ik dit helemaal niet erg vind?
Mr. C. Delicti

Geenszins. Survival of the fittest. Als elke wereldburger stil staat bij willekeurig welk andere wereldburger op deez' planeet, Resteert er geen tijd meer om te denken aan de echt-belangrijke dingen: Rekeningen betalen, ademhalen, werken, ... kortom om te leven !!!

FredFlinstone | 20-01-15 | 10:30

Ik vind het helemaal mooi. Een betere oplossing om het extremisme de kop in te drukken kan ik niet verzinnen.

zeertegendradig | 20-01-15 | 10:30

Oh ja, voor zijn vrienden: allah bestaat alleen in jullie hoofd en dat is voor mij voldoende reden voor een gesloten afdeling.

TheseDays00 | 20-01-15 | 10:30

Zo, en iedereen heeft schuld. Behalve de zoon en vader zelf. Misschien toch het concept eigen verantwoordelijkheid uitleggen aan moslims? Wil natuurlijk niet zeggen dat er nu niet eindelijk eens opgetreden moet worden tegen ronselaars. En ook meteen moskee sluiten als deze betrokken is.

roze_bril | 20-01-15 | 10:30

Ik heb weinig mededogen met Achrafs lot, maar deze zaak geeft wel aan hoe knullig er in Nederland wordt opgetreden tegen radicalisering en jihadisme.

quantumcollider | 20-01-15 | 10:29

Is dit de vader die dit allemaal beweerd, of is er wederhoor gedaan is het eerste wat in mij opkomt bij dit verhaal? Met een geregistreerd paspoort afreizen naar Turkije kna, maar lijkt mij niet vanaf Schiphol. Beetje vaag verhaal.

Sneu voor zo'n jong kind, maar geeft dus goed aan hoe gevaarlijk ronselaars zijn voor pubers en voorlichting over oorlog op scholen geen kwaad kan.

TheseDays00 | 20-01-15 | 10:29

als als als......

Satria | 20-01-15 | 10:29

Ik voorspel een briefje van een of ander advocaatje waarin van de Nederlandse staat een schadevergoeding zal worden geëist. Ik voorspel ook dat die schadevergoeding ook nog zal worden toegekend.

balustrade | 20-01-15 | 10:28

Ivo: "We gaan eh meer eh jongeren eh die tekenen van eh radicalisering eh vertonen eh keihard eh in de gaten eh houden maar eh alles eh natuurlijk wel eh eh binnen eh eh de wettelijke eh eh kaders".

eerstneukendanpraten | 20-01-15 | 10:28

Geenstijl wat wil je nou...
Wil je nou meer of minder jeugdzorg?

Dyna18 | 20-01-15 | 10:27

Als religieuze en/of politieke overtuigingen een rechtvaardiging tot bopz-maatregel worden is Nederland geen haar beter dan de Sovjet-Unie.

Coolchwip_ | 20-01-15 | 10:27

Mindfart van Grunberg: 'Jihadisme een westers fenomeen' OMFG!

pislink | 20-01-15 | 10:27

uhhh, Grunberg schrijft dus dat jihadisme iets typisch westers is, veroorzaakt door geweld in films? Kun je nog verder van het padje geraken dan dit?

Pierke Smulders | 20-01-15 | 10:27

Tja, je kunt niet alle pubers die in de war zijn redden. Het doodvonnis werd overigens getekend door de eikels die hem daarnaartoe hebben gestuurd. Niet door Hollandse instanties, die "weg met ons" vlieger gaat niet op.

YMMMV | 20-01-15 | 10:26

Mooi! hierblijven was voor de veiligheid geen optie!

jaap932057795966 | 20-01-15 | 10:26

Lullig voor zijn ouders. Verder toedels

Bokito ergo sum | 20-01-15 | 10:25

Reken er niet op dat wegkijkers hier verantwoordelijkheid voor willen dragen.

natte krant | 20-01-15 | 10:25

Martelaar = Kanonnenvoer

AllSeeyingEye | 20-01-15 | 10:24

Is het raar dat ik dit helemaal niet erg vind?

Mr. C. Delicti | 20-01-15 | 10:24

Hij heeft zijn naam wel mee, Achteraf.

voedselbankier | 20-01-15 | 10:24

Schuld ligt bij een ander. Niet Ouders, islam, of hem zelf.

Heinzz | 20-01-15 | 10:24

Enerzijds was hij blijkbaar al zo ver doorgedraaid dat hij er zelf op uit is gegaan om anderen te willen doden. Dus daar mis je niets aan. Anderzijds is het onduidelijk hoe ver hij heen was toen vader aan de bel trok.

Nogmaals anderzijds, die islam komt niet zomaar bij die jongen aanwaaien en daar zal vader best zijn aandeel in hebben gehad. Soort van eigen schuld, hoe tragisch ook.

DoorDraaiDeur | 20-01-15 | 10:24

Bam bam heet het zoontje van mijn beste vriend;
Maar, hij krijgt een flinke draai om zijn oren als hij gekkigheid uithaalt (ook van Barney+Betty)

Ofwel: Alle rottigheid, begint bij uzelve, beste vader van Achteraf!

FredFlinstone | 20-01-15 | 10:23

"Een kind dat roept Allah Akbaar, wordt later vaak een martelaar"

[ Uit: Kinderen voor Kinderen 36 ]

Bakito | 20-01-15 | 10:23

Ach(te)af is altijd makkelijk praten.

Santtulainen | 20-01-15 | 10:22

Krijgt hij daarboven ook uitleg wat nu precies de bedoeling is met die 72 maagden?

eerstneukendanpraten | 20-01-15 | 10:21

Alle mensen die Ivo heten hebben geen idee wat er eigenlijk in de wereld speelt.

Exii | 20-01-15 | 10:19

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland