
Eat that, moordlustige Russen en wrede ISIS-strijders! Nederland is back in the game dankzij de 'op handen zijnde terugkeer' van vijftien gevechtsvoertuigen. Defensie gaat zijn afgeschafte Leopard-2 afstoffen, zo ligt in de lijn der verwachting. Ons land heeft de tanks nodig om het hoofd te bieden aan de politieke instabiliteit op aarde. Defensie verkocht vorig jaar honderd Leopards aan onze bondgenoot Finland tegen (geheime) dumpprijzen, gedwongen door de desastreuze bezuinigingsmaatregelen vanuit Den Haag. De overgebleven Leopards stonden tot voor kort eveneens in de etalage à twee miljoen euro, maar maken binnenkort mogelijk een rentree op de oefenterreinen van Defensie. "De kans is erg groot. Het gaat de goede kant op",
zeggen bronnen binnen de krijgsmacht. De nieuwe eenheid 'OTK-peloton tankoptreden' is gisteren alvast van start gegaan op de Johannes Postkazerne in Havelte (Drenthe). Daar gaan achttien jongens en meisjes in de leer met de vijftien tanks - ruim voldoende voor één eskadron. We doen weer mee. Hoera!
Reaguursels
InloggenMaar met deze brandstof prijzen is je volle tank wel goedkoper.
We hebben schijnbaar niets geleerd van de begindagen van WO2, toen de stukken (zwartkruit!) geschut uit de musea gehaald moesten worden.
misschien in de toekomst wat Merkeva's van de israeli's kopen, kan je je infanterie in kwijt en je hebt een tank, kunnen al die cv90's weer in de verkoop. en ik hoor hier A10's noemen, leuk maar zonder luchtoverzicht zijn dat sitting ducks, of dacht iemand nou werkelijk dat je daarmee een luchtgevecht gaat winnen ?
Tanks en meisjes ? . Buiten de loop snap ik er niets van .
bisbisbis | 13-01-15 | 19:25
Kan prima, met wat modificaties. En ja, dat kost geld. Is voordeliger dan piloten opleiden speciaal voor Harriers (of een willekeurig ander toestel).
Tuurlijk, als de noodzaak er is schaffen we een ander toestel aan om ons luchtruim te verdedigen, maar voor marinedoeleinden is de Warthog prima toegerust. Standaardisatie levert kostenbesparing en kwaliteitsverbetering in training en opleiding op.
Mogelijk zijn er dan wel een 200 stuks Sukhoi 30 aan te schaffen, prima in dogfights en oerdegelijke, beproefde toestellen.
Ik kan er nog steeds niet bij dat een bimbo minister van Defensie is. Gelukkig wordt zij heel serieus genomen binnen defensiekringen. Bijnaam is geloof ik iets van blonde snol... Maar 15 tanks hé, dat gaat het verschil maken! liggen er nog onderdelen in de domeinen? Of kopen wij dit voor een woekerbedrag terug van de Finnen? Defensietop faalt al ruim 20 jaar. Ik ben beroeps geweest, lichting 01-00. Toen al, 15 jaar geleden, zat Defensie al verwikkeld in een jarenlange bezuingingsronde. Materieel waar veel te lang mee doorgewerkt moest worden... Goedkope troep werd er uiteindelijk aangeschaft. Vb minimi,Fennek,CV 90, etc... De helft is nu kapot en te duur om te laten repareren omdat er een waardeloos contract is afgesloten met leveranciers. ICT zo lek als een mandje. Zal mij niets verbazen als er nog laptops/pc's op windows 98 draaien. JSF lachtertje. En inderdaad iedere keer weer wijziging van koers!!! Toen mijn 2e BBT contract afliep moesten er weer eens 10000 militairen uit, dus ik moest afzwaaien. 1.5 jaar later werden er weer 10000 gezocht...
Mooie tijd gehad, goede arbeidsvoorwaarden, maar slecht aangestuurd bedrijf...
Ik wil onderzeeërs met B-1 Lancers, handgranaten met UGM-133's en dat twee torpedo's onze hele luchtmacht kunnen uitschakelen. Desnoods kopen we wat Chinezen!
Nee maar hoe is het eigenlijk bij de krijgsmacht qua selectieprocedure? Moet je nog steeds een iq test doen, langs een psycholoog en wat artsen?
15 tanks? Kan iemand mij uitleggen waarom Griekenland honderden van deze uitstekende tanks beschikt? 350 Leopard 2 uitvoeringen en 500 Leopard 1 uitvoeringen. (en.wikipedia.org/wiki/List_of_equipmen...)
Euro of Drachme, IS knallen ze wel terug naar hun zandvlakte.
Dolphi | 13-01-15 | 17:26
Die Spectre AC 130 is inderdaad een vet cool machientje. Daar leg je zo een paar wijken mee plat, die hadden ze naar Kobani moeten sturen, was het snel over met de IS aldaar. Weet alleen niet of hij in dichtbevolkt Nederland wel zo goed inzetbaar is. Veel collateral damage te verwachten. De Zuid Afrikaanse Honey Badger is ook een mooie machine. De net gearriveerde Boxer en de Fennek zijn prima wagens, daar zouden we er veel meer van moeten hebben. De Fennek is echter wat licht gepanserd, gezien het feit dat e terroristen in Frankrijk ook beschkten over RPG's. Dan wil je toch wel een iets betere bescherming
Voor iedereen die de wapenwedloop een warm hart toedraagt,kijk,en vooral,luister naar:
www.youtube.com/watch?v=izYh9Xo15bM
Zo worden ze niet meer gemaakt.
Chapeau Jaap (r.i.p.)
Haha seek and destroy! The enemy is near!
Wat een kansloze kutclub is het toch ook in Den Haag. Eerst afschaffen, ervaren personeel ontslaan om vervolgens een "oh, toch maar weer wel!" momentje te hebben. Godvanuwkeuze nogantoe! Prutsers!
Het schijnt dat ze zelfs receptionisten van een facilitair bedrijf inhuren omdat ze geen militairen meer hebben om de eigen kazernes en zo te bewaken. Samen met die drie tanks en een OM dat meteen een strafrechtelijk onderzoek instelt als militairen schieten, zal het leger de gemiddelde terrorist ook niet echt afschrikken...
overVecht | 13-01-15 | 16:37
Daar heb je natuurlijk wel een punt. Twee punten eigenlijk.
@Geile Markeerstift | 13-01-15 | 18:29
-
Ik zou als ik u was nog even wachten met die Thunderbolts (of Warthogs) te laten landen op een vliegkampschip...
Deze paar tanks hebben maar 1 doel : Beschermen van het binnenhof tegen ongecontroleerde bevolkingsgroepen.
De plucheklevers zorgen altijd eerst voor zichzelf en de mensen die ze vertegenwoordigen moeten vooral 1x per 4 jaar hun rode potlood hanteren maar dat is het dan wel.
Nu met alle onrust o.a op sociale media worden ze nerveus in Den-Haag en Tsa een Leopard tank zou het niet goed doen tegen de russen maar tegen ongewapende burgers juist weer wel.
O, en doe ons die Amerikaanse basis ook maar terug, het is zo stil daar zonder die snipers.
www.google.nl/maps/place/7974+Havelte...
Mooi! Stonecity gaat weer mountainbiken op het oefenterrein van de 43e!
Gewoon de inundatie linie weer in ere herstellen
zodra ISIS komt opdagen in die wijde soepjurkjes en hoogwaterbroeken voelt dat water erg koud aan tegen je couscousballetjes
We kunnen altijd nog alle linkse Nederlanders als menselijk schild gebruiken.
nu dat vliegdekschip nog.
En, hoeveel kost dit incompetente zwabberbeleid ons nu weer?
Lekker bezuinigen zo hè Hennis, dom paard.
Ik mag nu aan nemen dat we leger onderdelen per fiets gaan verplaatsen alsmede troepen.Gelukkig hebben we al die oude fietsen nog met belastingplaatje.
Haa, als oud Huzaar van lichting 85-3 Bernhard Kazerne te Amersfoort tel ik nu ook weer een beetje mee op de verjaardagsborrelpraat.
Als ik MinDef was kocht ik, puur voor de grensbewaking aan de oostzijde, een hele zwik A10 Warthogs van de Amerikanen, ik probeerde wat T-90's van de Russen los te peuteren, en anders doen we het wel met hun T-72's.
Voor de westzijde kwamen er twee vliegdekschepen (met Warthogs), de huidige fregatten werden opgewaardeerd en eventueel uitgebreid (prima boten) en er kwamen extra onderzeeërs bij. Geen Russisch fabrikaat dan.
Yeuh. Lekker crossen met de Leopard door de Oekraiense steppe.
Dus we behouden -mogelijk- maar liefst 15 tanks
dat lijkt me toch nauwelijks nieuwswaardig of au serieux te nemen
@bft
Voor Willy en Rutte knokken ??
laat ze toch barsten,die smeren hem toch in no time naar Engeland.
Wanneer worden de RPG's bij de Schilderswijk afgeleverd?
Mooi. En nu ook dienstplicht weer invoeren.
Nee, laat maar... het is al bekend waarvoor dit materiaal is: www.powned.tv/nieuws/buitenland/2015/0...
Nederland krijgt dus 1 tank per 2770 vierkante kilometer.
Feynman | 13-01-15 | 16:21
Hebben we meer tanks per vierkante kilometer dan Rusland dus.
Fijn. Evengoed: de oorlog is toch al verloren wanneer je "eigen" regering de grootste vijand van Nederland-ooit als vrindjes aanmerkt en binnenhaalt.
Wat is Nederland toch een kleuterklas !!!
@gebrokenvleugel | 13-01-15 | 17:25
We hebben daar wel een klein inkijkje in gehad tijdens de NSS vorig jaar.
Ik reed toen op de A44 en aan weerszijden was zo'n beetje elke 100 meter wel een militair voertuig te zien.
Irak is al zeker 40 M1 Abrams tanks kwijt geraak aan isis,en dan kommen wij met 15 aan lol.
@gebrokenvleugel
Is niet veel meer,de Vs heeft alles aan zware wapens weggehaald,rest wat Europa kan inzetten is prut.
Zelfs het Duitse leger is 49% niet inzetbaar,De soldaat daar,heeft zelfs een slechtere conditie als zijn burger tegenhanger.
Toen ik moordlustige russen zag staan was ik al gestopt met lezen.
Flut journalistiek
@TheseDays00 | 13-01-15 | 16:43
Syrië
www.liveleak.com/view?i=115_1362112781...
Zie ANNA
Je kan er een wijk mee aan gort schieten..
GoPro op T72
@loze stijl | 13-01-15 | 17:03
Beroeps is voor doorgaans een langere tijd en de keuze die ik nu heb gemaakt is ook uitstekend qua beroep en zelden het land uit en een iets minder risicovol beroep. Het ging mij vooral om de training die je krijgt en waar ik uiteindelijk overigens een stuk van heb gegeven aan beroeps maar dat terzijde.
@Nebuchednezzar,u hebt gelijk als het om een anti-terreur oorlog gaat.Een tank zal niet voldoen,wel dat Z-Afrikaanse terrein-voertuig dat zelfs bermbommen ineffectief maakt.Echter nog effectiever is het "Spectra-gunship" uitgerust met een kanon en mitrailleurs die over grote oppervlakte een kogel per vierkante decimeter laten neerkomen.De USA heeft het vliegtuig helaas nooit geëxporteerd.
Meestal staan er tanks op.
Overtwar | 13-01-15 | 17:14
Zag je ook met golfoorlog, heel veel transportbeweging richting Eemshaven, ik denk dat wij onwetend zijn hoeveel wapentuig we écht nog bezitten.
Al die politici en beleidsmakers (hoge ambtenaren) zijn niet alleen in incompetent maar ronduit crimineel. Ze allemaal af laten treden en ontslaan lijkt me wel het minste dat als conclusie op deze wanprestatie dient te volgen.
En nu hebben we weer 15 tanks, nou daar kan je het land wel mee verdedigen... pfff
Naar welk land zal de koning vluchten?
Paulus de Bk | 13-01-15 | 16:50
Lafaard, al onze provincies dienen verdedigd te worden. Zelfs Limburg !
@gebrokenvleugel Ja het valt mij ook op ik woon in het oosten van het land vlak bij een station van de week zag ik artillerie voertuigen op de trein staan. Meestal staan er tanks op.
Dienstplicht invoeren.
Beetje discipline is goed voor die bontkraagjes
Iedereen in het noorden van Nederland is het allang opgevallen dat er ongewoon veel militair transport is sinds november vorig jaar, veelal opleggers voor zwaar materieel.
Ik heb zo het vermoeden dat er al heel wat richting oosten en dus de Nato grenzen verplaatst is.
@ Canis Spurcus | 13-01-15 | 17:06
ja, net daarna met tanks gewerkt.
@ GroteZaagdildo | 13-01-15 | 16:53
Het woord wat je aan het begin gebruikt: asymmetrisch, daar gaat het om. Als je vijand in de lucht of op de grond weerstand kan bieden gaan alle tanks aan splinters, ook de Leopards kunnen niet tegen modern anti-tank wapens (zoek maar eens op wat een Javelin doet met een moderne tank). Tegen een leger waar al niks meer van over is, of tegen een bende IS kun je wat beginnen, maar die schakel je weer niet uit met een tank.
en zie daar het effect van de kortzichtige visies van onze ministers.
TheseDays00 | 13-01-15 | 16:43
Was je al uit de luiers in de eerste golfoorlog? Uit mijn hoofd geloof ik precies nul Abrams gemold door vijand.
Gewoon verkopen die Leopards. Hebben we echt niet nodig. Rusland is echt geen bedreiging. De bedreiging komt van binnen, terrorisme. Dan kun je beter een zooi Bradleys, Piranha 5's of Nexter's VCBI's in huis halen. Armoured Close Combat materiaal heb je nodig, geen tanks voor open vlaktes
Godverju, kunnen we zelfs Liechtenstein en Monaco veroveren. Voorwaarde is dan wel dat ze niet terugvechten natuurlijk.
Ik baal er nog altijd van dat de dienstplicht nét voor mij is opgeschort.
overVecht | 13-01-15 |
Vraag ik me af wat je tegengehouden heeft om beroeps te worden?
Goh, blijkt dat het toch weer veel duurder gaat worden om dit noodzakelijke materieel weer helemaal opnieuw te kopen. En bedankt, hè, linkse mafia.
Ik stel voor om de op stapel staande kosten van het weer opbouwen van het leger volledig uit linkse hobby's wordt genomen. Met ontwikkelingssamenwerking en immigratie voorop.
Hoe zit dat eigenlijk met dat vliegdekschip? Komt dat er nog?
Nu nog een berg in het midden van het land. Maakt het lekker overzichtelijk.
'OTK-peloton tankoptreden'
Wat is dat weer voor belachelijke naam? Gewoon cavalerie is niet goed genoeg? Het moet een ambtenaren-beleids-planmatigduidende-naamgeving zijn?
Jaja, we doen weer helemaal mee. Het eens zo machtige leger der verenigde Nederlanden staat weer zijn mannetje. Ohhh uhm wacht...
Geef mij maar een Abrahams.
Heb er eentje, schaal 1:50 met echte terugslag.
*kabam*
Schilderen we er ook 1 roze? Toe!!
TheseDays00 | 13-01-15 | 16:43
Ook de tank is met zijn tijd meegegaan en bijv. de Leopard 2 is in z'n geheel geupdate om mee te draaien in een asymmetrische gevechtsomgeving. Ook hier verwijs ik weer graag naar de ervaringen uit Afghanistan, niet voor niets hebben Canadese militairen expliciet hun dank in een brief aan de Duitse fabrikant overgebracht, de Leopard 2A6M waar ze in zaten had een niveau van beveiliging waardoor ze een aanval hebben overleefd die elk ander voertuig niet had weerstaan.
.
Waar je een tank voor gebruikt? Om in het hoogste geweldsspectrum een beslissend overwicht op de tegenstander te behalen, ook al is dit een tegenstander die bestaat uit rebellen bewapend met geweren en raketwerpers. In Irak waren (na de invasie in 2003, dus toen het reguliere Iraakse leger verslagen was) genoeg situaties waar de Amerikaanse strijdkrachten dankzij de tank een beslissend overwicht konden boeken, terwijl men zonder tanks "pinned down" was (het Nederlandse leger heeft ze in Irak enorm gemist).
.
Dus nogmaals, ervaringen uit de praktijk geven het tank zijn bestaansrecht, en gelukkig heeft men dat binnen defensiekringen in binnen- en buitenland maar al te goed door.
overVecht | 13-01-15 | 16:37
Dat zal de achterliggende gedachte wel zijn..
@Elmauro | 13-01-15 | 16:48
Daar zijn 15 tanks niet genoeg voor.
In WO2 werden de diverse tanks ook uitgeschakeld door 1 of 2 man met wapens gemaakt van huis-, tuin- en keukenmaterialen.
Dat kunnen we tegenwoordig nog veel beter.
@bisbisbis | 13-01-15 | 16:44
Om het nog even in perspectief te plaatsen, dit is wat Finland meldt:
"Other options for this acquisition would have been to upgrade the life cycle for the Leopard 2A4 main battle tanks that the Finnish Defence Forces use today or to buy new main battle tanks. The cost for a life cycle upgrade of the Leopard 2A4 main battle tanks to Leopard 2A6 level would have been approx. 5 million Euro per tank and for acquiring new Leopard main battle tanks approx. 10 million Euro per tank."
Het zou de Finnen 5 miljoen per tank kosten om hun tanks te upgraden naar 2A6. Nieuwe tanks zouden 10 miljoen euro per stuk kosten.
En Defensie verkoopt zijn tweedehands tanks voor 2 miljoen euro per stuk. Koekoek!
Aan tanks heb je niet veel als de hier geboren noordafrikaanse vijfde colonne met twee paspoorten hier een guerilla-oorlog beginnen voor een nederlandse islamitische staat
Gräf&Stift | 13-01-15 | 16:47
-
Een heel end voor wat voor soort inzetten? Als ik uw verlanglijstje zo zie, gaan wij geen politieagentje meer spelen in verre zandbakken?
Ik zeg; onderhandelen!
We geven ze Limburg en Friesland om een Kalifaat te stichten.
Ik zit vuistdiep binnen defensie en ik kan u melden dat het goed is dat demense in NL niet weten hoe het er hier aan toe gaat. Deplorabel is het juiste woord. Een hoop belasting geld wordt daar vernaggeld en ondertussen slaan we nog geen deuk in een pakje boter als het er op aankomt.
Van mij mag het aantal tanks vermenigvuldigt worden met minimaal een factor 20.
Koop dan ook gelijk een aantal fregatten, drones, gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers die nu al op de plank liggen bij de diverse bedrijven.
Dat stort weer wat geld terug in de echte economie.
opschalen graag met moderne tanks.
Jullie snappen het niet, die tanks zijn niet tegen de vijand, maar tegen onszelf, als de revolutie uitbreekt.
@SamKoeman | 13-01-15 | 16:40
-
Met een 'Warthog' - maar deze tanks zijn waarschijnlijk slechts bedoeld voor binnenlands gebruik, om moskeeën mee te beschermen.
Mooi. Een stuk of 20 tanks heb je wel nodig om skills bij te houden. 100 is een beetje overdreven zonder dreiging van een grondoorlog, maar als die dreiging reëel wordt moet je natuurlijk wel mensen hebben die skills hebben.
-
Verder handig:
-
4 het liefst 5 nieuwe onderzeeërs.
-
Hollandklasse opwaarderen met geleide wapensystemen en gasturbines
-
1 extra bevoorradingsschip (dus een nieuwe JSS) om af en aan te kunnen varen.
-
Navydrones: onbemande aanvalsvliegtuigjes voor op zee.
-
20 extra actieve PzH2000 (zware gemechaniseerde artillerie)
-
2 extra patriots
-
6 extra NASAMS
-
50 extra CV9035
-
10 extra Apache-helikopters
-
En dan moeten we een heel end zijn.
-weggejorist-
Wat een wanbeleid toch, man man man man.
Zoiezo is het dom om oud legerspul te verkopen, als je het niet meer nodig hebt maak je ze technisch in orde en zet je ze dik in het vet weg. En pleur je het in een aantal grote loodsen. Dan loopt het na 50jaar stilstand weer gewoon als je het nodig hebt.
Om bijvoorbeeld manschappen te vervoeren, of zandzakken, bij ik noem maar wat : Een watersnoodramp.
Inzetten als waterpompen is ook allemaal geen probleem met dat spul, kan gewoon.
En zoiezo is ieder kanon er 1, de Russen snappen dat ook, het is oude meuk wat ze hebben, maar als er in ieder dorp 20 tanks staan heb je er nog een hele dobber aan om de boel over te nemen. Rusland snapt dat.
En? Die 18 jongens en meisjes, mogen die ook moslim zijn?
@SamKoeman | 13-01-15 | 16:40
-
Twee miljoen het stuk... diefstal van de belastingbetaler ...
Crucial | 13-01-15 | 16:37
Met drones en KCT's ga je een vijand als IS of de Taliban niet verslaan, daar heb je toch echt een grootschalig (grond)leger voor nodig.
.
Los daarvan, als je kijkt hoe de rol van de tank is geëvolueerd sinds het einde van de Koude Oorlog dan zie je dat deze een andere, maar nog steeds zeer nuttige rol heeft gekregen. Daar waar "wij" in Srebrenica met lede ogen moesten toezien hoe het initiatief in de handen van de moslim-rebellen en later de Serviërs lag, wisten de Denen tijdens operatie "Bollebank" hun tanks effectief tegen de Serviërs in te zetten en daarmee de rust in de regio te herstellen.
.
Tevens wijs ik graag op de rol die tanks in Afghanistan hebben gespeeld (Denen, Canadezen, en uiteindelijk ook de Amerikanen) bij het vechten in een asymmetrische omgeving, evenals hoe men er in Irak mee omging.
.
Je bent niet de enige die dacht dat de tank dood was, topmilitairen zagen er in de westerse doctrine geen rol meer voor weggelegd. Totdat de oorlog in Afghanistan en Irak anders aantoonden, en men het nut wél begon in te zien en de militaire doctrine daarop heeft aangepast.
15 tanks x de Fury/Brad Pitt multiplier en we kunnen volledige armada Russen danwel hakbars aan. Niets aan het handje.
@ GroteZaagdildo | 13-01-15 | 16:32
Beter om te weten hoe je tanks moet vernietigen dan om ze te hebben in 2015. Kansarme dingen in een oorlog. Je bent echt de laatste 30 jaar al het haasje als je daarin zit. Volgens mij was dat ook 1 van de redenen om ze weg te doen in de eerste plaats. Waar gebruik je zo'n ding voor? Om tegen andere tanks en pantservoertuigen in te zetten. Hoe sloop je een tank? Met een andere tank, helicopter, aanvalsvliegtuig, jeep met een Javelin, of een schouderwapen. Iemand nog de beelden van Kuweit, Irak of Libië?
Huh, waarom? We hebben toch geen oorlog met de islam noch met Rusland?
-weggejorist-
@_pandora_ | 13-01-15 | 16:38
Jawel. Leeftijd en baan. Dienstplicht was tijdelijk enz. Ik heb wel wat trainingen binnen defensie gegeven vanuit mijn vakgebied maar ik zie geen enkele reden om beroeps te worden.
@@populist87 | 13-01-15 | 16:26
-
Pardon, ging niet helemaal goed met foto: twaalf stuks van dit:http://ww2photo.se/tanks/nl/armerc/daf39.htm
Geweldig nieuws! Tanks uit 1979! Nu nog even de achtergelaten kanonnen van Napoleon en de kruisboog van Karel de Grote afstoffen en we tellen weer mee!
Hoezo 'geheime dumpprijzen'? Finland meldt dat ze de tanks voor 199,9 miljoen euro gekocht hebben. www.puolustusvoimat.fi/portal/puolustu...
Dit krijg je er nou van als je een dienstweigeraar Minister van Defensie maakt...
@Crucial | 13-01-15 | 16:37
Wacht maar tot er een horde Moslims voor je stad staan (wat volgens de meeste reaguurders zo maar al morgen zou kunnen zijn) Dan heb je ze hard nodig.
Dad's Army.
Lievvv
@populist87 | 13-01-15 | 16:26
-
Nee, het is nog veel erger: op 9 mei 1940 hadden wij twaalf stuks van dit: tankfront.ru/allies/netherlands/photo...., en zes stuks van dit: toplowridersites.com/landsverk-m38-or-...
@overVecht | 13-01-15 | 16:30
Niemand houdt je tegen het beroepsleger in te gaan.
Ik weet helemaal niets van defentie maar zelfs ik dacht in 2011 dat de tanks weer terug zouden komen. Wat een kapitaalsvernietiging.
nu nog een paar vliegdekschepen....
@Canis Spurcus | 13-01-15 | 16:37
Den Haag...
-weggejorist-
Sorry hoor, maar gaat GS pseudo dildo's verkopen? WTF!
Daar kun je toch een middelgroot dorp mee verdedigen. Een tijdje.
@Sukarno | 13-01-15 | 16:35
Wat boeit het nou hoe iets heet als het maar knalt!
Een tank is als een lekker wijf met dikke tieten... dodelijk.
En wat gaan we er mee doen ? nou ?
Meneer Klaps, als je ergens geen verstand van hebt, bemoei je daar dan ook niet mee. Bij de Cavalerie heet het geen compagnie maar ESKADRON. Flapdrol.
De grootste miskleun in het defensiebeleid is natuurlijk het JSF-verhaal. Inmiddels krijgen we naar verluidt nog maar de helft van die dingen voor de 'lump sum' die ervoor afgesproken is.
Kunnen we ook in dit verband eens af van het coalitiekabinetsysteem waarin er telkens in slechts weken tijd een beleid voor vier jaar - en nog langer, gezien de verplichtingen die daarin aangegaan worden - gemaakt moet worden?
Kunnen we eens een kabinet krijgen van onafhankelijke vakministers dat gekozen wordt door het parlement? Dat échte Kamermeerderheden zoekt, waarbij de politieke partijen gewoon hun identiteit kunnen behouden?
Dan is meteen het probleem opgelost wat te doen na de volgende TK-verkiezingen (2016), waarin volgens de huidige peilingen de partij van Gekke Geert de grootste wordt.
@ Parsons | 13-01-15 | 16:33
Spelers van het spelletje World of Tanks?
Koop aub ook even de oude tanks terug, of koop nieuwe. Koop daarnaast ook even een aantal van de A10's van de VS (gewoon omdat ze cool zijn en de VS ze weg doet).
Weet je wie ook van tanks hield?
Ik zeg net gisteren teren een collega: binnenkort wordt ik als ex-dienstplichtige weer in actieve dienst geroepen, zou me niet eens meer verbazen. De (NL) burgers moeten zodadelijk in alle opzichten de zooi zelf opruimen én ze mogen het allemaal helemaal zélf betalen.
Desnoods kunnen we in Limburg de schutterijen mobiliseren. Ze komen wel te laat aan op het slagveld. Dat dan weer wel.
Ook al is het een klein aantal, het stelt de krijgsmacht wel in staat om de kennis omtrent het werken en optreden met een tank te behouden en de krijgsmacht met tanks te laten oefenen.
.
In het geval van spanningen is dan de bestaande tankcapaciteit makkelijker uit te breiden dan wanneer je de kennis compleet verloren bent en vanaf de grond weer moet opbouwen.
.
Jammer dat men hier schamper doet over de aantallen maar daarbij de achterliggende gedachte niet in het oog heeft.
En gooien we nog wel even een miljard stuk op hongerbuikjes in Afrika? Want dat we defensie kapot hebben bezuinigd is vast niet de oorzaak van de staat van ons leger en materieel.
populist87 | 13-01-15 | 16:26 | | Reageer+ | 0
We hebben wel 20 keer zoveel fietsen als toen.
En vergeet het squadron e-bikes niet.
Bij de laatste oorlog hebben we nog de kanonnen uit het legermuseum gehaald.
Het is hopelijk een eerste stap
Ik baal er nog altijd van dat de dienstplicht nét voor mij is opgeschort.
Ik voel me al een stuk veiliger.
Hopelijk wordt er dan een nieuwe tank aangeschaft ind e toekomst. Leopard 3 dank u.
15 tanks ? dat is ongeveer net zoveel als pantserwagens op 9 mei 1940..... just sayin...
Gelukkig zijn er wel miljarden voor ontwikkelingssamenwerking, Griekenland, Oekraïne en de rest van de wereld als het aan de 'volksvertegenwoordigers' ligt.
@Feynman | 13-01-15 | 16:21
Dat zie je verkeerd, 5 stuks per shariawijk.
@Kaas de Vies | 13-01-15 | 16:20
Ja, inderdaad. En kom vooral eens met een deugdelijke strategie voor de krijgsmacht voor, laten we niet overdrijven, de komende 25 jaar. Met een heldere analyse van onze belangen en de bedreigingen die we moeten verwachten.
15 tanks. Hoeveel forten liggen er ook alweer om Amsterdam? 45, ach net te kort om 1 op 1 te vervangen, maar wel genoeg om met 1 Apache allemaal uit te schakelen. Of om het beter te duiden: deze dingen zijn bedoeld om Russen tegen te houden...
Maak meteen even een testrit door de Schilderswijk.
Vergeet Hennis zelf niet, met haar 267 aanslagen per minuut.
Dat lukt zelfs alle terroristen bij elkaar niet.
Gelukkig hebben we nog een paar mooie Lockheed Martin-F-35 Lightning II's, oh wacht....
Beetje het omgekeerde wat onze overheid met de banken gedaan heeft. Goedkoop verkopen en daarna erachter komen dat je ze voor teveel weer terug moet kopen.
Het spul wat we aan Finland verkochten staat straks na nog drie transacties en nog een vette upgrade tegenover onze jongens.
18 jongens en meisjes, een griepje en de hele compagnie ligt plat.
Nu nog even een paar duizend overgebleven soldaten uit die vorige wereldoorlog afstoffen en gaan met die banaan.
Nederland krijgt dus 1 tank per 2770 vierkante kilometer.
Wat een zwalkbeleid. Dat kost pas geld, steeds je beleid elke 5 maanden veranderen.
Ontsla iedereen, zoals beleidsmedewerkers, behalve mensen die wel iets kunnen. Dat bespaart pas geld
Misschien kunnen ze nog wat extra materiaal lenen bij de lokale motorclubs
REAGEER OOK