Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De duistere kant van Boer Zoekt Vrouw

boerenzelfmoordbzv.jpgTelevisie is bedrog. Ook Boer Zoekt Vrouw. U ziet oudhollandse boerengezelligheid, maar het programma van Yvon Jaspers legt de camera's nooit op de olifant in de kamer: de depressieve en suïcidale kant van het eenzame boerenleven. Nauwelijks winst, dankzij milieuactivisten word je weggezet als dierenbeul en nauwelijks sociaal contact op het boerenbedrijf dankzij alle machines. De vraag die nooit gesteld wordt bij BZV: waarom zijn er eigenlijk zoveel boeren vrijgezel? Antropologe Lizzy van Leeuwen dook in de wereld van de Hollandse boer en ontdekte een wereld vol eenzaamheid, depressie en zelfmoord. Waar de boer de hele dag alleen op zijn trekker zit, zonder knechten en zonder vrouw om bij thuis te komen. En er nauwelijks geld binnenkomt, voor zover er al overzicht is over de financiële situatie. Dat wordt dus snoeihard verzwegen door de yvonjasperiaanse gezelligeheidscensuur van de NPO. Het is lastig bont servies verkopen met afleveringen over miljoenenschuld, melkveeslachting door dalende melkprijs en zelfmoord. Boer Zoekt Vrouw is een marketingverhikel voor de producten van Yvon Jaspers B.V., van onze taxpoet en over de rug van het mentaal loodzware boerenbestaan. Wij kennen corrupte fabriekseigenaren van iPhone-fabrieken in China met meer ethische mores in hun donder. Boer Zoekt Vrouw is zo'n zorgvuldig geselecteerde fictionele sprookjeswereld, met oogkleppen om de ellende buiten te sluiten, dat je met hetzelfde gemak een oergezellige datingshow kunt maken over prostituees, jihadgangers of illegale immigranten op Lampadusa. Het boerenleven is een hoop, maar zelden gezellig. Zondag vervolgt het nieuwe seizoen Boer zoekt Touw weer. Gezellig!

Reaguursels

Inloggen

Ik kom uit een boerenfamilie, wij hadden geen voorvader die z'n vrouw de hersens insloeg, wij hebben het overleefd.

VolgendjaarkrygikAOW | 02-01-15 | 20:42

B. Randnetel | 02-01-15 | 15:15
Jazeker is die agrarische export fijn. Zonder dat zou jij nog meer belasting moeten ophoesten om onze haperende verzorgingsstaat op de been te houden.
.
Verder bestaat er niet zoiets als een CO2-probleem. Dat is een geloof en het zit hardnekkig tussen de oren van de milieugekkies. In hun bijna religieus fanatisme hebben ze jou kennelijk ook bekeerd.
.
Zoals met alle vormen van geloof kun je er met behulp van enkele feiten en wat gezond verstand vlot doorheen prikken. Verdiep je eens in de geologische en klimatologische geschiedenis van de aarde, en je weet dat klimaatschommelingen van alle (ijs)tijden zijn.

Hapsnurk | 02-01-15 | 20:11

StoereHenk | 02-01-15 | 18:45 Nog een oliebol?

dehandigesmeerlap | 02-01-15 | 19:09

Parel van het Zuiden | 02-01-15 | 11:49

Enig idee hoeveel van de totale productie voor Nederlands gebruik is? Nee, niet? Had ik niet verwacht met zo'n idiote comment.

StoereHenk | 02-01-15 | 18:45

Hapsnurk | 02-01-15 | 12:17
Jezus, wat 'n belachelijk kromme redenatie.

"Hebben die moslimfundi's toch weer gelijk, vrouwen moeten helemaal geen stemrecht hebben, dat was 100 jaar geleden namelijk ook niet."
-Hapsnurk.

StoereHenk | 02-01-15 | 18:43

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:01

Beetje raar om dat te zeggen. Honderdmiljoenmiljard euro subsidie en dan klagen over een paar regeltjes. De gemiddelde Nederlandse koe krijgt nog altijd meer (EU-) subsidie dan de de gemiddelde mens in Afrika verdient.

StoereHenk | 02-01-15 | 18:21

Je kan tegenwoordig op geen enkel moment je TV aanzetten en daar verschijnt ons Yvonnetje weer met een of andere dierenkwellende milieubandiet in beeld. Kijken, zondag, op straffe van excommunicatie uit de heilige BVH gemeenschap.

Het enige leuke aan boerenbedrijven zijn hooibergen. Daar duikt nog wel eens een gruizig stelletje in...

gamlakuk | 02-01-15 | 18:08

@B. Randnetel | 02-01-15 | 15:15
Die exportfixatie is iets wat overgebleven is uit de 17e eeuwse economische theorie ( nl.wikipedia.org/wiki/Mercantilisme ).
Dat mestprobleem is al een paar jaar puur administratief. De IJsselmeervis zit ondertussen zelfs te springen om bemesting.

frank87 | 02-01-15 | 16:41

Het kan zo zijn, en je kunt dat wel zien, ik kijk nu naar het eerste seizoen van Boer Zoekt Vrouw, maar Yvon doet het goed, en de sector krijgt een positieve boost.

Rachar | 02-01-15 | 16:20

Hunebedbouwer | 02-01-15 | 15:21

Helemaal mee eens.

B. Randnetel | 02-01-15 | 15:25

@B. Randnetel | 02-01-15 | 11:32
Alle milieugroepen, kunst en cultuur en zo meer liggen ook aan het staatsinfuus. Afschaffen? (ja graag)
Dat boeren steun nodig ligt ook aan het feit dat de consument niet de juiste prijs wil betalen voor hun producten.

Hunebedbouwer | 02-01-15 | 15:21

Hapsnurk | 02-01-15 | 12:17
Fijn he, die enorme export.
Zonder export van tomaten en dus ook geen verwarmen van kassen zou ons hele co2-probleem al opgelost zijn.
om over de mestproblemen nog maar te zwijgen.

B. Randnetel | 02-01-15 | 15:15

Het financiele probleem van de boeren zit niet aan de opbrengstenkant maar aan de kostenkant.
Een te hoge schuldenlast waardoor een te groot deel van de opbrengsten naar de bank gaat.
Voor bedrijven overnemen geldt hetzelfde als voor huizen kopen: ze zijn te duur waardoor het niet loont om in te stappen. Maar zolang er een bank is die gek genoeg is om het te financieren, is er ook altijd een gek die in het zwarte gat wil springen.
En zo blijven de prijzen hoog, de opbrengsten laag en de banken tevreden.

jemagookniksmeer | 02-01-15 | 14:53

Nog nooit gezien, dus kan ik geen oordeel vellen over de inhoud. Het frame echter van dit soort programma's blijft achterbaks en totaal misleidend, zoals alle emo tv

deEerlijkeLeugenaar | 02-01-15 | 14:50

Weet je waar ze pas veel zelfmoorden hebben onder boeren? In India. Die sluiten wurgcontracten af met biotechbedrijven als Monsanto. Maar als dan de oogst faalt -want GMO geeft helemaal geen garantie voor een goede oogst- dan zien de boeren maar 1 uitweg uit hun schulden: zelfmoord. Al vele tienduizenden sinds de invoering van GMO.

Zzzzooooffff | 02-01-15 | 14:32

Yvonne Yaspers was en leuke lekkere meid, toen ze nog bij het Klokhuis zat. Frisse aanblik, verfrissende presentatie. Kortom, goeie meid.

Maar toen… toen moest het meer, groter, uitbundiger en grotesker. Daarna is het misgegaan met Mutsje Yaspers. Ik ben voor 100% uitgekeken op dit over het paard geworpen mokkel.

VoorZetsel | 02-01-15 | 14:05

Waar lag er laatst ook alweer een man drie jaar dood in zijn huis?

Dutch_Holland | 02-01-15 | 13:59

Eenzaamheid is een groot probleem onder de gehele bevolking en dat neemt alleen maar toe. Is echt geen boerenprobleem.

Dutch_Holland | 02-01-15 | 13:57

Beetje naief kwit. Al die programma's zijn zeau. Je zoekt een kapstok om dit kudtprogramma af te kraken. Dan heb je aan het programma zelf genoeg lijkt me.

croque monsieur | 02-01-15 | 13:51

Zal wel afhangen van de streek waar je woont als boer.
Ik woon mijn hele leven al tussen de boerenbedrijven en kom voor mijn werk ook veel bij hen. Ik lever bouwmaterialen. En bouwen, dát doen ze de laatste jaren wel.
Maar in mijn regio (Drenthe) zijn erg weinig vrijgezelle boeren.
In de kop van Groningen zijn dat er wel meer. Misschien willen vrouwen wel niet in die streken wonen. (veel uitgestrekter dan hier bij ons in Drenthe)

Hunebedbouwer | 02-01-15 | 13:49

@ Artan83 Sorry, ben geen lesbo. Derhalve geen interesse.

Toverkol | 02-01-15 | 13:41

-weggejorist-

CaptainMars | 02-01-15 | 13:31

Zeveraar die dit schrijft. Het gaat om vermaak niet om t boerenleven. De wereld zoogt nou eenmaal ook naast dat je gezogen wordt.

ildib | 02-01-15 | 13:29

Maartje Duin heeft zeker een punt. Maar van TV maken heeft ze nog weinig zelfgemaakte kaas gegeten.

Sex sells, Maartje. En boeren romantiek blijkbaar ook. Boeren die zich verhangen aan de hanenbalken niet. Mensen willen niet weten hoe zwaar anderen het hebben. Ook niet omdat hun eigen bestaan dan 'nog niet zo gek lijkt'. Mensen willen blijheid en sprookjes voorgeschoteld krijgen.

Ik kom zelf uit een boerendorp. En door de jaren heen zijn hier ook verscheidene bedrijven, die niet de financiele capaciteit hadden om uit te breiden, opgedoekt. Het enige wat hen hier van zelfmoord weerhoudt is het geloof.

Stickervel | 02-01-15 | 13:22

Tja het enige dat ik weet; als je nog nooit een boerenmeissie in bed hebt gehad, weet je niet wat seks is ;)

Artan83 | 02-01-15 | 12:54

@ necrosis
Nederlandse tomaten: waterig, niet erg smakelijk, maar goedkoop (dankzij zeer efficiënte land- en tuinbouw).
Spaanse tomaten: lekkerder dankzij de Spaanse zon, maar duurder (want Spaanse landbouw loopt ga technologie en efficiency decennia achter op NL).
Ik denk dat een Spaanse versie van BZN je het gevoel zou geven terug in de jaren 50 te zijn. Hetgeen wel romantisch is natuurlijk.

fortz | 02-01-15 | 12:49

Soms zitten er best lekkere vrouwen bij hoor! Maar om jezelf dan voor lul te gaan zetten om een vent te zoeken? Dat maar een droge poes niet?
DwaazzZZzz | 02-01-15 | 12:21

Als vrouw moet je je nooit aanbieden om de man dan te laten kiezen. Als een man niet z'n best hoeft te doen, daal je al in waarde.

orange pekoe | 02-01-15 | 12:36

Petje af voor onze boeren! Leveren als steeds kleinere groep meer dan een kwart van de export. Dat ze op subsidie draaien is meer en meer achterhaald. Van groot economisch en strategisch belang. Landschapsbeheer van ons mooie polder-en weidelandschap doen ze er gratis bij. Ze verdienen een lekker en lief wijf zonder hulp van die Jaspers.

claro | 02-01-15 | 12:30

quinoa gaan verbouwen. de nieuwe hipster muesli.

minimá-armezusvan.. | 02-01-15 | 12:24

Soms zitten er best lekkere vrouwen bij hoor! Maar om jezelf dan voor lul te gaan zetten om een vent te zoeken? Dat maar een droge poes niet?

DwaazzZZzz | 02-01-15 | 12:21

@Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:35
Zelf pijperij?

Altijd triest te zien dat mensen hun mazzeltje moeten etaleren als zijnde hun verdienste. Laat mij raden, bedrijf over genomen van papa? Of anderszins geholpen door papa met het opzetten?

MarcS | 02-01-15 | 12:19

@Cuyahoga | 02-01-15 | 11:03
"Boer zoekt Touw werd mede mogelijk gemaakt door de EU, Groenlinks, Albert Heijn en Jumbo".
De landbouwsubidie van de EU bedraagt 1 miljard euro. Er is inderdaad veel regelgeving, maar een flink deel is juist ter bescherming van de sector. Maar ach, de EU de schuld geven is nu eenmaal in de mode.

alcor | 02-01-15 | 12:17

@ B. Randnetel | 02-01-15 | 11:32

Je kunt hier nu wel leuk wat borrelpraat napapagaaien over dat er niets klopt van de agrarische sector, staatsinfuus, subsidiegraaien, etc.
.
Maar hoeveel weet je er eigenlijk van?
Van het totale exportoverschot (saldo export minus import) van de Nederlandse handel (44,8 miljard Euro) komt er 26,3 miljard Euro voor rekening van de agrarische sector. Dat is bijna 60%
(Bron:CBS, LEI bewerking. Illustratie: www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/01/17....

Zonder de bijdrage van deze hardwerkende innovatieve sector hadden we de ING en ABN-AMRO-bank niet eens kunnen redden.

En voor de romantici onder ons die vinden dat de dieren in megastallen slechts als product worden gezien: dat was honderd jaar geleden niet anders.

Hapsnurk | 02-01-15 | 12:17

Toch merkwaardig dat de boeren in mijn omgeving (en dat zijn er héél wat) allemaal flink in nieuwe schuren aan het investeren zijn, (vrijwel) allemaal gezonde en vrolijke families hebben, tientallen Polen over hun land hebben lopen (en op hun machines hebben zitten), wekelijks de mensen van allerlei EU-subsidiepotjesexpertbureau's over de vloer hebben, geld van ons allemaal beuren voor iedere willekeurige poep en scheet die ze doen of laten ('nestbeschermingstoeslag'), allerlei gunstige uitzonderingsregels ('regeling rustende boer'-zegt al genoeg...) hebben en allemaal, zonder enige uitzondering, in nieuwe dikke auto's rondrijden (en hun familieleden óók)
-
Stuur die antropologe even deze kant op? Ik vermoed zó maar, dat die mevrouw een héél klein beetje voor het karretje van de 'zielige'boeren gespannen is - de enige groep in Nederland die niet geplaagd wordt door enige vorm van terughoudendheid of schaamte als het gaat om de dans om de Brusselse vleespotten.
-
Bij het woord 'steuntrekker'denk ik alláng niet meer aan 'zielige' schotelwijkbewoners... er is een bevolkingsgroep die per kop véél, maar dan ook véél meer beurt dan welke 'uitkeringsgerechtigde'dan ook - en dat is de beroepsgroep die wij in dit land (en in de complete EU) tegen iedere vorm van beter weten in en tot iedere prijs in leven houden: de agrariër.
-
Er is maar één enkele reden waarom de EU zo nodig moet voortbestaan: de landbouwpotten van Brussel, die garanderen dat de grote agrarische populaties van Polen, Frankrijk, Duitsland en Italië op 'gevestigden'blijven stemmen. Boeren zijn NIET zielig en dat zullen ze ook niet snel worden. Wij moeten ze alleen weer even leren om hun eigen broek op te houden.

bisbisbis | 02-01-15 | 12:16

@Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:59

Natuurlijk helpt een grote verandering met het scherp zetten van prioriteiten. Persoonlijk al een en ander geleerd voordat ik ging verdienen. Is makkelijk rijk worden trouwens, wanneer je zelf niet bijzonder materieel ingesteld bent. Ik heb altijd geld over want ik heb niet veel nodig.
.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet van de huidige situatie geniet. Ik kan doen, ik kan geven. Blij mee dus.

Parel van het Zuiden | 02-01-15 | 12:08

Parel van het Zuiden | 02-01-15 | 11:49
Het grootste failliet over een aantal jaar (nu al) van de EU landen: geen langetermijn visie, foute inschatting van uitgelopen massa immigratie. Nederland ´kennisland´ - wie riep dat ook alweer een paar jaar terug? Juist. Met onze huidige leerfabrieken van plus duizend leerlingen, maar wel de LTS en de vakschool afgeschaft. Basisschool kent juffen maar waar is de meester? En waar is de basiskennis. De uni´s vol met pseudo wetenschappers op ´sociaal´ gebied, TU Delft heeft het nakijken. Woningmarkt in de randstad is zo vertieft, ben je geen ge-emigreerde alleenstaande moeder met problemen kom je er ook als lokaal geborene minstens 7 jaar lang niet doorheen. Er worden woningen gekraakt om mishandelde vrouwen op te vangen. Drie keer raden uit welk ´milieu´ die komen. Overigens ben ik in een prima bui, voor wie anders dacht.

chicago river | 02-01-15 | 12:02

Ik heb als Limburger (hoe kan het ook anders) een behoorlijk aantal boeren in mijn vrienden- en kennissenkring, en die zijn alles behalve eenzaam en suïcidaal. Zijn stuk voor stuk enorme levensgenieters met een behoorlijke bankrekening. Werken ze wel met trots 6 à 7 dagen voor van 5 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds. Milieuactivisten, vingertik-stichtingen, discriminatieclubjes en andere gutmenschen/bedrijfjes hebben we allemaal last van, die moet je gewoon doodnegeren.

Le Roi | 02-01-15 | 12:01

@Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:55

Dat klopt ook. De consument valt ook onder "Nederland". Ik heb de formulering bewust breed gehouden.
.
Dit land is haar gezonde verstand kwijt. Burgers, politiek, bestuur zijn echt van het padje af.

Parel van het Zuiden | 02-01-15 | 12:00

@Parel van het Zuiden | 02-01-15 | 11:55
Ik beweer niet dat zoiets niet kan als je veel geld verdient, alleen is dat geld dan ineens allemaal stukken minder belangrijk en ga je veel meer waarde hechten aan niet materiële zaken. En ik gun het iedereen van harte.

Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:59

@fortz | 02-01-15 | 11:53
Veel producten van Nederlandse boeren gaan naar de export.
Zo eten wij veelal Spaanse tomaten.
Waarom?

necrosis | 02-01-15 | 11:58

@Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:52
Kijk! Jij snapt 't!

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:57

@Parel van het Zuiden | 02-01-15 | 11:49
Het zou ook al verschil maken wanneer consumenten zich niet zouden laten leiden door kiloknaller- en plofkipaanbiedingen van de supermarkt. Ga naar een goeie slager die weet waar z'n spullen vandaan komen. Dan maar een keer wat minder, of geen, vlees eten.

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:55

@Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:52

Dat kan allemaal ook gewoon als je veel geld verdient, hoor. Is een kwestie van "mindset", niet inkomenspositie.

Parel van het Zuiden | 02-01-15 | 11:55

Hee een antropologe. Dan is het natuurlijk waar. Helemaal niet overdreven om publiciteit te krijgen ofzo. Bij voorbaat buiten enige kijf.

Tisnietanders | 02-01-15 | 11:54

@ toverkol
Normaal reageer ik net zo cynisch en blasé als u, maar voor BZV maak ik toch graag een uitzondering (ook al kijk ik zelden of nooit).
En boer blijft ook in 2015 een eerzaam (doch eenzaam) beroep. Gelukkig zijn er in Nederland nog boeren die ervoor zorgen dat u te eten als er wereldwijd een voedselcrisis zou uitbreken. Of gaat u dan weer boomschors en bloembollen eten?

fortz | 02-01-15 | 11:53

@Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:44
Als je eenmaal aan de andere kant van het leven gestaan hebt, dan is geld en bezit allemaal niet meer zo belangrijk. Dan kun je genieten van een wandeling door het bos, een biertje met wat dan nog echte vrienden blijken te zijn en een simpel dak boven je hoofd met een baan waar je echt plezier aan beleeft.

Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:52

@frank87 | 02-01-15 | 11:48
@Fum4n | 02-01-15 | 11:38
Ach, laat 'm lekker. Het is al triest genoeg dat 'ie bevestiging voor zijn succes zoekt op een geanonimiseerd weblog. Als het al waar is. Zo niet, dan is het nog triester.

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:51

Reinaert | 02-01-15 | 11:45
Ook waar - maar het staat niet in vergelijking tot de midden-NL- Veluwe, Noord-Nl (de ´velden´ in Zaanstreek, Den Helder, of stukken land op Zeeland of Zeeuws-Vlaanderen. Ik snap goed dat je in Groningen nog wel eens aan een touwtje denkt. Kijkend over die akkers.

chicago river | 02-01-15 | 11:50

De wijze waarop Nederland met de agrarische sector omspringt is een strategische blunder. Het eigen vermogen om voedsel te produceren is zeer waardevol.
.
Maar goed, strategie en visie, daar blinken politiekcorrectjes nou niet bepaald in uit. Dan moet je kunnen doordenken, consequenties inschatten, en keuzes maken. Als je dat kunt en doet kom je natuurlijk niet op politiek correcte ideetjes, maar op oplossingen.

Parel van het Zuiden | 02-01-15 | 11:49

@Ars Vivendi

Men praat altijd over boeren, alsof het een uniforme groep is, maar net zoals bij ondernemers heb je succesvolle en minder succesvolle agrarische ondernemingen en ik laat me niet in een hokje duwen.

Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:48

Dus eigenlijk wordt het boerenleven geromanticeerd. Dat is eigenlijk wat Quid wil zeggen.
En dat is nieuws omdat?
Alle programma's op TV geven het verkeerde beeld! Zo werkt TV, zo blijft TV werken.

BeunDeHaas | 02-01-15 | 11:48

@Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:44
Hoeveel van dat vermogen is zwaar overgewaardeerde grond?

frank87 | 02-01-15 | 11:48

B. Randnetel | 02-01-15 | 11:32
Het is moeilijk om zonder subsidie te werken als al je concullega's bakken binnenkrijgen. Die subsidie wordt allemaal afgeroomd in de rest van de keten.

frank87 | 02-01-15 | 11:46

Lang leve de boeren!

Hyppo Kriet | 02-01-15 | 11:46

@chicago river | 02-01-15 | 11:36

Jammerdebammer: dat grote huis en al die grond staan veelal hypothecair diep onder water.

Reinaert | 02-01-15 | 11:45

@Fum4n

Mijn werkmaatschappijen, daar waar het gebeurd, vallen allemaal onder de holding BV en als ik zeg 90% eigen vermogen dan bedoel ik alles van werkmaatschappijen tot beheer BV,s.

Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:44

@Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:14
Eigenaar van een groot bedrijf die de zegswijze "... die zijn weerga niet kent" niet kent.
Grappig!
Ik gun u uw succes van harte, anderzijds zou het u sieren wanneer u daar niet over zou pochen.
Dat is nogal kinderachtig namelijk.
En het leven is erg betrekkelijk.

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:44

Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:39
Is waar. Maar altijd nog een verschil tussen, pakweg, Limburg en Groningen en ´randstad´. Met name in Groningen pak je voor een prikkie een huis (met wat land) maar dat gaat in het Groene Hart niet lukken.

chicago river | 02-01-15 | 11:43

Nouja, laten we maar zegen dat het fijn is dat het goed gaat met onze John.
 
Want als je je hier druk over moet maken, gaat je leven aardig crescendo.

pietvanvliet | 02-01-15 | 11:42

@ik was in haren

Klopt, onder mijn eigen naam zal ik ook nooit op dergelijke onderwerpen reageren.

Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:41

@chicago river | 02-01-15 | 11:36
Dat hebben ze als schuld bij de bank. De boeren die nog echt grond hebben, verpachten het.

Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:39

B. Randnetel | 02-01-15 | 11:32
Heel Frankrijk zou platliggen zonder subsidie. Fijn man, de EU.

chicago river | 02-01-15 | 11:39

@chicago river | 02-01-15 | 11:36
Je moet die hectares landbouwgrond dan wel verkopen als 'bouwgrond'.
Dat levert 3 keer zoveel op per vierkante meter.

necrosis | 02-01-15 | 11:39

@Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:35

En je werkmaatschappij? 90% schuld?

Fum4n | 02-01-15 | 11:38

Heb er weinig medelijden mee. Gasten hebben allemaal een kast van een huis plus tig hectare grond. Kan je allemaal nog verkopen en ben je, als je appartamentje in de stad accepteert, voor je leven ´onder de pannen´. Jawel.

chicago river | 02-01-15 | 11:36

@Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:14
Mij is altijd verteld, mensen die echt geld hebben, hoor je er nooit over. Je ziet het misschien, maar ze zullen het nooit uit zichzelf aan anderen vertellen.

Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:36

@frank87

Nee, mijn holding heeft een eigen vermogen van 90%.

Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:35

Tegenwoordig is een wekelijkse omzet van €40.000,- toch wel het minimum
@Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:26

Er zaten in de loop der jaren best wel grote boeren tussen. Die ondernemer die zijn vrouw verlaten had voor zijn 1000-koeien-boerderij bijvoorbeeld.
Je moet niet te veel naar de bank luisteren, of eigenlijk je pachtbaas tegenwoordig.

frank87 | 02-01-15 | 11:35

De hele agrarische sector klopt voor geen meter.
Zonder subsidie zou geen boer het hier meer redden.
En ja, met de subsidie komen de honderden regels waar de boeren ongetwijfeld gek van worden, maar geen boer die zegt: dan maar op eigen kracht.
Ze liggen dus allemaal aan het staatsinfuus.
Het ware boerenleven heeft niets te maken met het romantische beeld dat in Boer zoekt vrouw' wordt geschilderd.
Daarbij komt nog dat met de opkomst van de megastallen dieren worden gereduceerd tot produkten en niet mer dan dat.

B. Randnetel | 02-01-15 | 11:32

"Een boer is gewoon een ondernemer..."
@Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:26
... die ervoor zorgt dat u te vreten hebt.
Dat is minder "gewoon" dan u denkt.

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:32

'necrosis zoekt vrouw' trekt vast veel meer kijkers.....
En niet te vergeten die 50+ cougars.
*miauwie*

necrosis | 02-01-15 | 11:32

@Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:14
Ook nog een grote hypotheek?

frank87 | 02-01-15 | 11:31

Een boer is gewoon een ondernemer en veel van deze ondernemers hebben, een te klein bedrijf, om nog serieus mee te doen. Tegenwoordig is een wekelijkse omzet van €40.000,- toch wel het minimum.

Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:26

Yvon Jaspers zou eigenlijk gewoon een keer keihard in haar... op haar vingers getikt moeten worden.

VanBukkem | 02-01-15 | 11:25

Als daar 2 miljoen mensen naar kijken zie je hoe droevig het gesteld is met de burger.
Die naar dat programma kijken missen zelf het gevoel om lief te hebben, en om de spanning die ze zelf missen weer wat op te vijzelen door dat programma.
Ze zitten ook een meter uit elkaar samen op de bank.
Dan nog maar niet gesproken over het IQ wat ze hebben.
Zielig als dat je uitlaat klep is in je droge leven.

Rest In Privacy | 02-01-15 | 11:23

Ik vind het wel leuk, zo'n kneuterig programma.
Boeren hebben gewoon niet veel tijd om uit te gaan.
Ken er zat en ze redden zich allemaal nog prima.

Schietmijmaarlek | 02-01-15 | 11:22

@ Fortz Dit is gluurTV optima forma. Heeft niks met romantiek te maken. Mensen willen graag zien wat dat voor mensen zijn die nooit een vrouw van dichtbij hebben gezien muv Bertha 2. Of vrouwen die zo wanhopig op zoek zijn naar een man dat ze de koeienstront voor de rest van hun leven voor lief nemen. Vroeger heette dit Showroom waarin allerlei exoten de revue passeerden, nu BZV.

Toverkol | 02-01-15 | 11:21

"Verhikel".

Ook net wakker, Quid?

Lady Vagabond | 02-01-15 | 11:20

Ik word trouwens ook zeer somber van het idee dat er überhaupt mensen zijn die naar zo'n TV-programma kijken...

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:20

Als ik dit epos over de agrarische wereld goed lees en begrijp dan heeft mevrouw Jaspers dus een prachtige sociale taak. Niet dat het mij verder boeit maar voedselbanken boeien mij evenmin en die schijnen toch ook goed bezig te zijn op sociaal gebied.
Dus laat die muts van Jaspers haar gang gaan en gun de boeren dat vleugje aandacht. Boeit het je niet (zoals mij) zap dan verder. Er zijn ergere dingen om je druk over te maken Quid.

Lichtstadfan | 02-01-15 | 11:19

Misplaatste column van GS. Iedere ondernemer in Nederland moet hard bikkelen om te kunnen overleven. de overheid is er niet om ondernemers te helpen. helaas kan niet iedereen een boterham verdienen door wat artikelen vanachter een pc te typen, al is dat weer harder werken dan Yvonne doet.

Progresievelng | 02-01-15 | 11:19

Boer zoekt hoer.

WitteGrunneger | 02-01-15 | 11:17

"Zie je al "Uniek TV-talent zoekt vrouw", of "Zorggraaier zoekt vrouw", of "Bankdirecteur zoekt vrouw"?"
@frank87 | 02-01-15 | 11:15

MP zoekt vrouw, ook 'n leuke!

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:17

@Reinaert | 02-01-15 | 11:12
Ergens heeft zo'n leven ook nog wel iets. 's Ochtends vroeg eruit, met je dieren in de weer of het gewas wat je verbouwt. Aan het einde van het seizoen zie je de vruchten van je noeste arbeid, afhankelijk van de natuur. Het is alleen jammer dat alles hier kapot wordt geregeld in dit land. Maar het lijkt mij gezonder dan, net als ik, minimaal 8 uur per dag achter twee van die achterlijke schermen, met nauwelijks beweging.

Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:17

-weggejorist-

Verschwunden | 02-01-15 | 11:17

Kwaliteit van quid' topics wordt minder en minder in verhouding tot vroeger. Continu verzinsels lopen te vertellen, insinueren van beweegredenen of mensen de zwarte piet toe spelen over helemaal niks, dat is quid tegenwoordig. Vraag me af waar de oude quid is gebleven...

analcharist | 02-01-15 | 11:16

Natuurlijk is dit programma een teken van de ellende in het boerenbestaan.
Zie je al "Uniek TV-talent zoekt vrouw", of "Zorggraaier zoekt vrouw", of "Bankdirecteur zoekt vrouw"?

frank87 | 02-01-15 | 11:15

In de agrarische sector is een schaalvergroting aan de gang die zijn weergang niet kent, elke dag stoppen er wel een paar bedrijven. Veel bedrijven hebben geen toekomstperspectief en zijn eigenlijk hobbyboeren.
De eigenaren van grote Nederlandse bedrijven (like myself) hebben wel een mooie vrouw en een sociaal leven en nog veel meer.

Dutch_Holland | 02-01-15 | 11:14

Echt nieuws is het niet, maar ze hadden het inderdaad ook 'ja ik wil.. een sociaal isolement' kunnen noemen

noerg | 02-01-15 | 11:13

Je moet in Nederland geen bedrijf hebben. Regels, bepalingen en voorschriften van den Neederlandsche ambtenaer zijn belangrijker dan dynamisch een bedrijf kunnen leiden.
2013: 129.000 bedrijven zijn dicht gegaan
2014-11: 105.000 bedrijven dicht gegaan.

duitse herder | 02-01-15 | 11:12

@zeg maar jansen | 02-01-15 | 11:07

Dat mag je me eens op de achterkant van 'n bierviltje voorrekenen!

Ken vrouwen genoeg die héél wat bijdragen op zo'n bedrijf.

Reinaert | 02-01-15 | 11:12

Is weer flink overdreven, iedere boer kent wel een collega die aan de anti-depressiva zit, maar zelfmoord..... De enige manier om te overleven is uitbreiden om de kostprijs laag te houden, maar dan ben je weer een megaboer en worden bezwaren ingediend. Wil je een sector zoals de varkens- en pluimveehouderij die zonder subsidie draaien, dan moet je ze de mogelijkheid geven om uit te breiden.

varkensboer | 02-01-15 | 11:11

Boer zoekt touw.

Fijnstoffer | 02-01-15 | 11:10

Domme boeren. Een vrouw is veel duurder in het onderhoud dan twee keer per week een hoer.

zeg maar jansen | 02-01-15 | 11:07

Slavernij in Nederland bestaat nog steeds. De boer als slaaf van de bank. Let je op gario?

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:07

@ Brou Is Back | 02-01-15 | 11:03
En een jaar later: "hoe gaat het nu met?"

TheseDays00 | 02-01-15 | 11:06

Lijkt me heerlijk om voer te zijn. Geeft je veel vrijheid voor mijn gevoel, al zal het zekr hard werken zijn. Financieel is het misschien niet interessant, maar je hebt wel lekker veel ruimte om.je huis. Dat is ook wat waard

hans123 | 02-01-15 | 11:06

Goed idee, datingprogramma over Jihadgangers! Na een succesvolle date vertrekt het stel richting de zonsondergang, na het shredden van hun paspoorten.... Er zijn geen afvallers, elke deelnemer krijgt een date en een ticket richting Syrië!
.
* droomt van dit programma *

Brou Is Back | 02-01-15 | 11:03

Boer zoekt Touw werd mede mogelijk gemaakt door de EU, Groenlinks, Albert Heijn en Jumbo.

Cuyahoga | 02-01-15 | 11:03

Juist daarom is Boer Zoekt Vrouw een sympathiek en zinvol programma.

Zo worden die boeren ook 'ns een keer in het zonnetje gezet. Niks op tegen.

fortz | 02-01-15 | 11:02

De EU maakt het leven van de boeren er ook al niet zonniger op, gezien alle regelgeving op dit dit gebied, met de bijbehorende boetes bij overtreding van die regels.

Ars Vivendi | 02-01-15 | 11:01

Toen het buitenland nog niet bestond, was boeren lucratief. Nu wordt alles veel te goedkoop geïmporteerd.

Ik was in Haren | 02-01-15 | 11:01

Die boeren neuqen gewoon te weinig!

eerstneukendanpraten | 02-01-15 | 11:00

Niet alleen in het boerenbedrijf. Veel ondernemers kennen dit en dan maakt het niet uit of je in hartje Utrecht, Amsterdam of op het platteland woont. De lange uren doen het hem.

Bad Ass Justice | 02-01-15 | 11:00

Beter de dode bomen volgen, die stonden hier een jaar geleden al bol van.

De Geus | 02-01-15 | 10:59

Verreweg de meeste boeren zuchten onder een gigantische schuldenlast, meestal veroorzaakt door van overheidswege opgelegde investeringen. De banken (Rabobank uiteraard voorop) vinden dat natuurlijk wel best zolang er braaf betaald wordt. Stokken die betalingen dan raakt de pe0p de ventilator en is de boer uiteindelijk de Sjaak.

Maar da's inderdaad geen feelgood-story.

Reinaert | 02-01-15 | 10:59

Ik word al suïcidaal bij de aanblik van Yvon Jaspers.

Ars Vivendi | 02-01-15 | 10:57

Wel weer mooi dat de belangrijkste machine van de vrijgezelle boer 'trekker'heet. Dat dan weer wel.

Rest In Privacy | 02-01-15 | 10:56

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl