Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jongeren in Veen krijgen 200 euro om te rellen

koorknaapjes.jpgZoals in veel Hollandse pauperdorpen breekt ook in Veen (Brabant) de pleuris uit met oud en nieuw. Dan schijnt ineens elke vorm van huftergedrag gedoogd te worden door de gemeenschap. Auto's in de fik steken, vechten, rellen met de politie. De anders zo gemakzuchtige dorpelingen gedragen zich als ISIS-jihadisten die proberen op te scheppen voor hun maten. In Veen leidde dat tot massa-arrestaties, wat heel het dorp vol heikneuters natuurlijk ontzettend stom vond van de politie. Zij willen geen overheidbemoeienis als ze dronken hun eigen dorp affikken. Er werd zelfs gesproken over 'politiegeweld', omdat de politie na de brandende autowrakken, de tsunami aan glaswerk dat hun kant op kwam en de hele asociale schoftenbende het zat was en ongezien iedereen de cel in flikkerde. De inwoners van Veen waren daar enorm verbolgen over. Boe, politiegeweld, boe! Riepen ze. En eisten een schadevergoeding. Fucking asociaal, natuurlijk. De hele tiefusbende in de fik steken, massaal politieagenten bedreigen en dan om geld zeuren als de politie met één sweep heel het dorp arresteert om een einde te maken aan het schofterige gedrag. Alleen, ze krijgen gelijk. Het OM gaat 200 euro per persoon uitreiken, in totaal 50.000 euro aan schadevergoeding. WTF? Waarom? Omdat er niet genoeg bewijs is. Zo werkt dat in zo'n dorpsgemeenschap. Niemand verraadt elkaar. Iedereen houdt zijn bek. En dan zit dus iedereen 'onschuldig' vast. LalalaGELD! Oftewel, in Veen kun je 200 euro krijgen van het OM als je gaat rellen tijdens oudejaarsnacht, zolang iedereen maar zijn bek er over houdt als er arrestaties volgen. Ideaal. Met oud & nieuw rellen en dan de daaropvolgende kerst 200 euro van OM krijgen om vuurwerk te kopen voor de nieuwe rellen. Dat zal de relschoppers motiveren om volgende week alles nog eens dunnetjes over te doen.

Reaguursels

Inloggen

Mijn voorstel: helemaal geen politie in Veen dit jaar. Dat tevoren duidelijk aankondigen en maar eens zien wat er gebeurt...
Koning Koel | 22-12-14 | 10:22

Ook geen andere hulpdiensten, verder prima voorstel. Laat de zaak maar affikken.

Zaniksmurf | 22-12-14 | 21:19

@Feynman | 22-12-14 | 12:14
Zou het luiheid zijn? Of toch faalangst?

Want er zijn zoals je al aangeeft blijkbaar juridische gronden genoeg om toch tot vervolging van de grotere groep over te gaan want in dat stuk van nu.nl staat dit "Volgens de rechtbank kan er van schadevergoeding geen sprake zijn omdat er terecht een verdenking tegen de betrokken Hells Angels was" dus dat op zich moet voldoende zijn toch?

Want als het op andere zaken aankomt kent justitie een ziekelijke drang tot vervolging, Justitia is immers niet zo blind als men soms doet voorkomen dat weet jij ook wel.

SmegmaSmeer | 22-12-14 | 20:43

Politiegeweld is een zioninistisch complot zegt mijn moslim buurman

telelezer | 22-12-14 | 19:51

"De simpele aanwezigheid van de politie ontslaat niet een getuige van al haar plichten. Daar dwaal je echt hard." De dwaling is dat de plicht om aangifte te doen hier niet op gaat. Daarnaast werd iedereen gehoord als verdachte, niet als getuige. Tenminste, voor zover ik de berichtgeving goed heb begrepen. Ik bedoelde mijn argument wat praktischer: de politie wist al van de geweldpleging, zij waren immers het slachtoffer. Dus aangifte doen is vrij zinloos, want dat doen die agenten wel.

De meerderheid had inderdaad de minderheid buiten kunnen zetten. Maar dan word je ongetwijfeld zelf aangeklaagd voor geweldpleging, leer mij justitie kennen. Bovendien is niet iedereen vrijgelaten, er worden wel degelijk een paar relschoppers vervolgd.

De meerderheid bestond uit gewone cafébezoekers die onverwachts bezoek kregen van raddraaiers, waarna de politie iedereen maar oppakte en achter tralies zette. Politie is gewoon gemakzuchtig geweest en het is hun eigen schuld dat hun gezag is aangetast. Ze moeten zorgvuldiger hun job doen.

SamKoeman | 22-12-14 | 19:04

SamKoeman | 22-12-14 | 14:52
Het is absoluut niet de enige zaak waar het zwijgrecht ook tegen de verdachte wordt uitgelegd. Daar zit nu een ontwikkeling in, die in meerdere zaken nu bij het hof ligt. In de komende jaren zie je daar vanzelf jurisprudentie ontstaan. In ieder geval is de lagere rechtbank al van de staande jurisprudentie afgestapt.

Volgens het oordeel van de politie is terecht tot aanhouding overgegaan. Anders hadden ze simpelweg niet tot aanhouding overgegaan. Die redelijke verdenking was er dus initieel wel. Dus op basis van de feiten zijn het OM en de politie het hier al oneens.

Het is vreemd dat het OM en de politie geen pressie middelen tegen "getuigen" hebben ingezet. Inclusief het gijzelen van getuigen. Hier frustreert het OM haar eigen onderzoek.

De simpele aanwezigheid van de politie ontslaat niet een getuige van al haar plichten. Daar dwaal je echt hard.

Ik hoef niet met bewijs te komen, de politie en het OM had haar mogelijkheden moeten uitputten om het bestaande bewijs boven tafel te krijgen. Getuigen zijn niet herhaaldelijk onder dwang gezet. Het OM had gewoon in het loop van het jaar een aantal keer aanwezigen opnieuw moeten gijzelen om nog meer duidelijkheid te creëren.

En vervolgens, ook al hebben ze niet een mooie ronde zaak, de boel door de rechter te laten wegen. Er moet niet "meer" bewijs komen, om het bewijs wat er is, moet een envelop geadresseerd aan het paleis van justitie. Of er "meer" bewijs moet komen is een vraag aan de rechter, nu beantwoord door het OM.

Als er een onschuldige meerderheid was, hadden deze de schuldige minderheid buiten kunnen zetten.

Feynman | 22-12-14 | 18:31

Tja, laat die gasten toch gewoon elk jaar hun eigen gekochte autowrak in de fik zetten, wat boeit het...

Ik geef verder de rechter groot gelijk. Het is buitensporig om de hele kroeg te arresteren als er een paar mongeaulen tussen zitten.

Dan kun je wekelijks de halve arena aresteren....

303 | 22-12-14 | 15:48

@Feynman | 22-12-14 | 14:13
In die zaak van uw vorige tegel is hoger beroep ingesteld, dus ik zou het niet als jurisprudentie gebruiken. Uw stelling dat er een redelijke verdenking tegen iedereen was, is niet waar. Enkel omdat jongeren toevallig in het café aanwezig waren waar de geweldpleging plaatsvond, is niet voldoende om ze van geweldpleging in vereniging te beschuldigen. Van elk individu moet vastgesteld worden dat hij/zij bewust meedeed.

Dat je automatisch medeplichtig bent als je geen aangifte doet is niet altijd waar. Je hebt in bepaalde zaken de plicht om aangifte te doen (moord, verkrachting, ontvoering). Sowieso is dat hier niet van belang, want de politie is immers al aanwezig.

Gijzeling van getuigen is iets dat alleen de rechter kan bepalen. Hier is daar overigens geen sprake van; iedereen werd als verdachte aangemerkt, waarvan de overgrote meerderheid - naar oordeel van het OM - onterecht.

Tot slot, dat alleen de meerderheid van de aanwezigen agenten kon hinderen betwijfel ik. Een paar mensen zijn al voldoende. U zult hiervoor echt met meer bewijs moeten komen.

SamKoeman | 22-12-14 | 14:52

SamKoeman | 22-12-14 | 13:44
De politie en OM mag daders en verdachten uiteraard opsluiten. Wat je misschien niet weet is dat in Nederland niet meewerkende getuigen ook prima gegijzeld mogen worden. Erger nog, als je geen aangifte doet van een strafbaar feit, wordt je automatisch medeplichtig. Van enige wetteloosheid is geen sprake.

De wet eist dubbeling van bewijs. De verklaring van de agent plus de aangetoonde aanwezigheid met de arrestatie is volgens de letter van de wet voldoende. Dubbeling van bewijs kan ook komen uit meer dan twee agenten. Of er genoeg bewijs is, is aan de rechter. Het OM weigert actief het dossier over te dragen.

De politie heeft niemand onterecht vastgezet. Er was tegen iedereen een bepaalde verdenking. Deels in meedoen, deels in toekijken en deels als getuige niet verklaren. Alle drie leveren een rechtmatige titel tot tijdelijke detentie. Dat is bevestigd door de rechter, ik linkte naar het vonnis in mijn vorige tegel.

De meerderheid was niet onschuldig. Immers, als er maar een minderheid fout zat, had de politie gewoon in het café haar werk kunnen doen. Dergelijke delict kan je alleen met de meerderheid plegen.

Hopelijk leert het OM de zaak gewoon voor te leggen aan de rechter en niet zelf met geld te gaan strooien.

Ik wacht nog op een reactie op de rest van mijn vorige tegel.

Menalaus | 22-12-14 | 13:19
U slaat net zoals vele andere tegelaars de fase over waar de mensen in het café aan de politie de toegang ontzegde en onder andere hun met glaswerk bekogelde. De café bezoekers zijn niet aangehouden voor de brandstichting, maar een reeks andere feiten. Probeert u het nog eens.

Feynman | 22-12-14 | 14:13

Dit maak ik al 10 jaar van dichtbij mee. Of tenminste, de rellen in Veen. Woon er ca. 2km vandaan ander dorp totaal andere gebruiken heel maf. Veen is het dorp met de meeste Mercedessen van Nedrland, alles is ambulante handel daar, zwart zwarter zwartst. Ze hebben gewoonweg schijt aan de overheden in Veen en ik geef ze intussen groot gelijk! Het is het kleine dorpje wat dapper standhoud tegen de Romeinen. Er ligt een geschiedenis mbt dat auto's fikken tot en met brandsctichting van 2 oldtimers van de vorige burgermeester bij hem thuis op de oprit. Veen wint altijd. Blijkt nu ook weer, hoe humorvol is dit? Een dorp gebwoud op zwart geld, vol met Mercedessen AMG, Maserati's, Ferrari, iedereen heeft een kaas- eier- zuivel- groente- of vleeshandel en dan krijgen ze op de koop toe 200 euro. Ik vind het weer een topper van jewelste en denk er serieus over na om naar Veen te verhuizen. Dáár hebben ze gvd nog BALLEN.

Beaulefermier | 22-12-14 | 13:50

@Feynman | 22-12-14 | 13:02
Het willekeurig oppakken van onschuldigen levert ook wetteloosheid op. OM moet altijd met bewijs komen voor strafbare feiten en enkel de getuigenis van een politieagent is niet voldoende.

Kennelijk heeft het OM niet genoeg bewijs kunnen verzamelen. En als de politie mensen onterecht vastzet, dan moet er betaald worden. Dat is jammer voor zij die schuldig zijn, maar volkomen terecht voor de onschuldige meerderheid. Hopelijk leren politie en OM hiervan en gaan zij in het vervolg wat beter en voorzichtiger te werk.

SamKoeman | 22-12-14 | 13:44

Ok, even wat duiding, want met respect beste Johnny, hier sla je de plank een kilometer of wat mis.

In Veen werden vorig jaar een hoop jongeren in een café gearresteerd. Dit omdat relschoppers het café waren ingevlucht (bron: www.nrc.nl/nieuws/2013/12/31/agenten-m...).
De kinderen/jongeren zijn rücksichtlos allemaal uit het café gesleurd en in de cel geplaatst.

Stel je voor; je viert oudejaarsavond en omdat er een stelletje diebelen je café invlucht moet jij ook maar gearresteerd worden? Ieder normaal mens zou daar behoorlijk van over de zeik gaan, en dat is precies wat er is gebeurd. Daarom heeft het OM (zo begrijp ik het dan) aangeboden om iets minder dan 2 keer de regulieren vergoeding voor onterecht zitten uit te betalen.

-uw stijlloze jurist

Menalaus | 22-12-14 | 13:19

En ik begrijp de ophef niet. Als het al normaal is om drie mensen dood te rijden en daar 120 uur schoffelen voor terug te krijgen bij mooi weer in een fijne tuin. Dan kan ik alleen maar zeggen veen heeft het goed gedaan en schijnbaar gekregen waar ze in nederland recht op hebben. Want als je er drie doorijd en 120 uur schoffelen krijgt en je trekt dit door in strafmaat dan krijg je tenminste voor rellen geld toe. Dat hadden ze daar in Veen slim gezien. En laat zien hoe het met ons rechtssyteem is. Ik kan ze in veen geen ongelijk geven. Wat denk je dat al dat vuurwerk tegenwoordig kost.

tweetybird | 22-12-14 | 13:07

SamKoeman | 22-12-14 | 12:40
Dus lijkt me het logisch dat het OM tot vervolging overgaat van alle verdachten die daadwerkelijk inventaris naar de politie hebben gegooid en alle verdachten die de arrestatie van de vluchtende brandstichters hebben verhinderd en alle verdachten die de politie toegang tot het café ontzegd hebben. Dat zijn er veel meer dan de drie die nu vervolgd worden. Ik definieer immers drie groepen, niet drie personen.

In 96% van de aangedragen zaken bij de rechter wordt in Nederland veroordeeld. In Rusland is dit 98%. Alleen bij uitmuntend bewijs gaat het OM tot vervolging over. Rusland heeft voornamelijk showprocessen. Er worden zo weinig zaken aangedragen bij de rechter waar slechts ruim voldoende of goed bewijs is, dat deze cijfers gehaald kunnen worden.

Dat zijn gewoon verdachten die gezien zijn door de politie, en kunnen ook zonder verklaringen van andere verdachten vervolgd worden, zodat aan de rechter is wie zijn onschuld kwijtraakt en wie recht heeft op schadevergoeding.

Een schadevergoeding die bij zwijgende onschuldige verdachten tegenwoordig niet meer verstrekt wordt. www.nu.nl/algemeen/2070359/schadevergo... De jeugd uit dit dorp zweeg, en hoeft volgens _de rechter_ dus niet schadeloos gesteld te worden.

Nu hebben we een OM dat haar eigen werklast kan beperken, door geen moeite te doen in zaken waar zij wel voldoende bewijs heeft. De staat beperkt hier beleidsmatig de hele kosten van de strafrechtelijke keten. Gemolesteerde agenten kunnen uit de 95 arrestanten prima aanwijzen wie vooraan stond, wie de deur dichthield en wie glaswerk gooide. Dat de teller op drie blijft staan is onverklaarbaar en onacceptabel.

Dat levert op straat een bepaalde wetteloosheid, waardoor in het dorp de oud en nieuw vieringen alleen maar verder escaleren. Een doodlopend pad waar het dorp al jaren op zit. Het wachten is op het eerst slachtoffer. Zoals de 19-jarige Robby van der Leeden.

Feynman | 22-12-14 | 13:02

Weet u waar ik nu benieuwd naar ben. Hoeveel we uiteindelihk krijgen als we massaal naar het binnenhof gaan met hooivorken pek en veren. Dat moet toch minimaal een 1000 euro zijn. Zeg maar die beloofde maar nooit gekregen 1000 euro. Beetje rellen daar en we krijgen het alsnog. Ik zou zeggen DOEN.

tweetybird | 22-12-14 | 13:00

@ toverkol
Nee hoor. Lukt prima vanuit Veen

Franciscus Borchwerf | 22-12-14 | 12:56

Leuk om te zien dat de meeste reaguurders Veen niet eens weten te liggen en toch precies weten wat er is gebeurt. Nergens lees ik terug dat de overgrote meerderheid van de arrestanten van buiten het dorp kwamen. Verder is het niet echt gebruikelijk om hele bevolkingsgroepen te veroordelen op basis van het wangedrag van enkelen. Tot slot zij nog maar eens even opgemerkt dat de hele zaak pas uit de hand is gelopen toen de vorige burgemeester Frans Buijserd wel eens even met grof geweld orde op zaken zou gaan zetten en daarbij herhaaldelijk de hele bevolking van Veen in de media wegzette als maffia. Hij heeft in de media de relschoppers uitgedaagd met de letterlijke woorden: we zullen wel eens zien wie hier de langste adem heeft, IK zorg er voor dat hier niet meer gestookt gaat worden. Het resultaat zien we nu.... En Buijserd zit alweer in Nieuwkoop in het pluche terwijl hier het dorp brandt. Jammer omdat het voor Buijserd net rustiger begon te worden.

Franciscus Borchwerf | 22-12-14 | 12:53

@johan 123121 Omdat je uit Veen komt.

Toverkol | 22-12-14 | 12:52

@Feynman | 22-12-14 | 12:16
Niet alle bezoekers waren in gevecht met de politie. Daarnaast moet je natuurlijk wel de kans hebben om weg te kunnen lopen van het geweld. Dat gaat niet in een druk café, zeker niet als het omsingeld is door de politie. Tot slot betekent 'in vereniging' een bewuste samenwerking, door bijvoorbeeld aan te moedigen, mee te joelen, of voorwerpen aan te geven waarmee geweldpleging wordt gepleegd. Aanwezigheid is zeker niet voldoende voor een veroordeling. Het OM moet van elk individu in het café bewijzen dat hij bewust heeft meegewerkt aan geweldpleging tegen de agenten. En iedereen is onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

SamKoeman | 22-12-14 | 12:40

als ik agent was hing ik mijn hoedje in de wilgen en ging het paleis van justitie in de fik steken

wachtendopeenrukwind | 22-12-14 | 12:28

SamKoeman | 22-12-14 | 12:14
U slaat even over dat de bezoekers van het café als groep de politie zijn gaan lynchen. Probeert u het nog eens, waarbij u die strafbare feiten in vereniging meeneemt, evenals dat bij openbare geweldpleging meedoen niet een vereiste is om tot een veroordeling te komen. Succes.

Feynman | 22-12-14 | 12:16

SmegmaSmeer | 22-12-14 | 11:54
In een grote Hell Angels zaak heeft de rechter trouwens geoordeeld dat verdachten hun recht op schadevergoeding verspelen als ze massaal zwijgen.

"Verdenkingen bleven mede bestaan omdat verdachten niet wilden praten." www.nu.nl/algemeen/2070359/schadevergo...

Feynman | 22-12-14 | 12:14

De brandstichters gingen een café in. Er was niet meer te achterhalen wie er bij de brand stond, laat staan wie het aangestoken had. De politie pakt vervolgens het hele café op. Terecht dat er een schadevergoeding wordt uitgekeerd.

SamKoeman | 22-12-14 | 12:14

SmegmaSmeer | 22-12-14 | 11:54
Het OM is geeneens tot vervolging overgegaan uit luiheid. De rechter heeft hier niets mee te maken.

Feynman | 22-12-14 | 12:07

SmegmaSmeer | 22-12-14 | 11:54
Het OM zal wel een fout gemaakt hebben.

Babydriver | 22-12-14 | 12:00

@Feynman | 22-12-14 | 11:34
Maar als dat allemaal zo is en dat zal het ongetwijfeld zijn, waarom spreekt de rechter ze dan vrij en geeft ze een schadevergoeding? Dan moet er toch iets mis zijn met die manier waarop de politie een sleepnet uit heeft gegooid om een paar vissen te vangen nietwaar? Wettelijk gezien dan.

SmegmaSmeer | 22-12-14 | 11:54

vraagstaart | 22-12-14 | 11:29
Vind ik bijna het leukste aan ´Noorden van Nederland´. Dat die Spanjolen in 80 jaar maar niet boven rivieren konden ´cruisen´. En maar verzuipen in alle plassen. En maar blauwbekken op de uiterwaarden in de winter, op hun espadrilles. En daarom zijn Friezen wit en blond, en Limburgers en Brabo´s lichtgetint met donkere haren. (jeugdjournaal eind tune afspeelt)

chicago river | 22-12-14 | 11:53

Dus de 'normale' mensen in Veen (tja) laten dat tuig dus gewoon hun gang gaan en helpen mee om de daders anoniem te houden? Hek om dat gat en de gemeentebelastingen voor iedereen met 500% omhoog om in de komende jaren politie en brandweer te kunnen blijven betalen. Geef dan € 200,00 aan iedereen die meehelpt dat tuig op te pakken.

Turambar | 22-12-14 | 11:47

@zeg maar jansen | 22-12-14 | 10:01
Dat is dan ook nergens voor nodig, maar een net aangestelde burgemeester was in de veronderstelling dat hij die onaangepaste Veenenaren wel even in het gareel zou krijgen met wat spierballenvertoon, helaas hij was de zwakste schakel want die onzin werkt alleen bij burgerlijk volk en die vind je niet in Veen.

SmegmaSmeer | 22-12-14 | 11:44

Feynman | 22-12-14 | 11:34
Het OM hoeft dus helemaal niet met bewijs te komen, aanwezigheid is voldoende. Deze criminelen moeten niet 200 euro krijgen, maar 200 uur schoffelen. Deze openbare lynchpartij van andermans lijf en goed is in dat criminele gat een jaarlijks probleem. Dus de recidive bonus mag er ook overheen.
.
Ik heb inderdaad nooit anders geweten dat dit zo is/was dus ik snap er geen hol van.

Babydriver | 22-12-14 | 11:39

De rechter oordeelt in die gevallen dat u maar had moeten weglopen. U had zich aan de situatie moeten onttrekken of moeten voorkomen.

Voor openlijke geweldpleging hanteert de rechter de volgende strafrichtlijnen:

Een groepje jongeren (meerderjarig) dat aan aantal auto's beschadigt: 4 weken gevangenisstraf
Een groepje jongeren dat op straat geweld pleegt bestaande uit het slaan of schoppen van medemensen waarbij geen noemenswaardig letsel ontstaan is: 8 weken gevangenisstraf
www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/v...

Het OM hoeft dus helemaal niet met bewijs te komen, aanwezigheid is voldoende. Deze criminelen moeten niet 200 euro krijgen, maar 200 uur schoffelen. Deze openbare lynchpartij van andermans lijf en goed is in dat criminele gat een jaarlijks probleem. Dus de recidive bonus mag er ook overheen.

Hopelijk staat dit jaar defensie klaar om het gehucht terug te veroveren voor het koninkrijk.

Feynman | 22-12-14 | 11:34

Falend OM.

Openlijke geweldpleging

Openlijke geweldpleging is een strafbaar feit dat u niet in uw eentje kunt plegen, er moet altijd sprake zijn van meer dan 1 persoon. Het gaat bij openlijke geweldpleging om de verstoring van de openbare orde door in vereniging geweld tegen personen of goederen te plegen.

Bijvoorbeeld:

vechtpartij op een plein
vandalisme door een groep jongeren
baldadigheid op een station door voetbalsupporters
>>>> Let op: u kunt ook voor openlijke geweldpleging veroordeeld worden zonder dat u zelf geweld heeft gepleegd. Het klassieke voorbeeld van ‘u stond erbij en u keek ernaar' kan in sommige gevallen al voldoende zijn.<<<<<

De rechter oordeelt in die gevallen dat u maar had moeten weglopen. U had zich aan de situatie moeten onttrekken of moeten voorkomen.

Voor openlijke geweldpleging hanteert de rechter de volgende strafrichtlijnen:

Een groepje jongeren (meerderjarig) dat aan aantal auto's beschadigt: 4 weken gevangenisstraf
Een groepje jongeren dat op straat geweld pleegt bestaande uit het slaan of schoppen van medemensen waarbij geen noemenswaardig letsel ontstaan is: 8 weken gevangenisstraf
www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/v...

Het OM hoeft dus helemaal niet met bewijs te komen, aanwezigheid is voldoende. Deze criminelen moeten niet 200 euro krijgen, maar 200 uur schoffelen. Deze openbare lynchpartij van andermans lijf en goed is in dat criminele gat een jaarlijks probleem. Dus de recidive bonus mag er ook overheen.

Hopelijk staat dit jaar defensie klaar om het gehucht terug te veroveren voor het koninkrijk.

Feynman | 22-12-14 | 11:34

@Babydriver | 22-12-14 | 11:30
Het is nu eenmaal ieder dag weer kut. Eens per jaar in boerengehuchten - de rest van het jaar in de beschaafde grote stad.

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 11:32

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 11:25
Het is precies zoals Quid het beschrijft , een beloning voor relschoppen en een nog onrustiger oud en nieuw straks.

Babydriver | 22-12-14 | 11:30

Zo werkt dat in Nederland hè. De politie mag niet zomaar overgaan tot massa-arrestaties als ze 'het zat wordt'.

De Geus | 22-12-14 | 11:29

@Babydriver | 22-12-14 | 11:27
Ja, ga ze dat maar vertellen. Ook namens mij.

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 11:29

@paddy | 22-12-14 | 11:14 Nee, St. Willibrord ken ik maar al te goed. 't Heike, zoals dat ook wel heet, is vooral bekend vanwege de velerlei smokkelwaar in het verleden en in een iets recenter verleden vanwege Corrie Konings en Sauna Diana. Iedere overeenkomst tussen de laatste twee is puur toevallig *kuch*.

Wat daarentegen niet iedereen weet, is dat 't Heike het eerste voorbeeld is van mislukte integratie van Marokkanen. Ik zal het toelichten.

Spanje is zoals u weet destijds veroverd door de Moren en heette El Andalus. De oorspronkelijke bevolking is goeddeels uitgemoord of in slavernij weggevoerd; het resterende deel is dankzij onvrijwillig seksueel verkeer met de veroveraars genetisch vermengd: Berbers met Spaans.

Poitiers, Karel Martel, Karel de Grote etc. etc. en toen was daar Karel V met als onderdeel van zijn rijk De Lage Landen (niet de Eindhovense financieringsmaatschappij) die in opstand kwamen tegen 10% belasting op transacties. Toen wisten we nog wèl tegengas te geven tegen Brussel, zeg maar.

Anyway: Karel liet dat niet op zich zitten en stuurde een Spaans leger. Na 80 jaar oorlog verdween dat weer behalve een deel, dat zich had genesteld in Sint Willebrord: in naam Spanjaarden maar de donkere complexie zou ze nu de naam geven van "lichtgetinte mediterrane types". De bevolking van 't Heike is zelfs nu nog, vierhonderd jaar later, als zodanig te onderscheiden. En crimineel, niet bijzonder intelligent (eufemisme-alert), agressief en met een hekel aan buitenstaanders.

Je zou zeggen, dat dit een signaalfunctie had moeten hebben - maar gelukkig wisten onze hooggeleerde politici in Den Haag beter. Het resultaat zien wij nu om ons heen.

vraagstaart | 22-12-14 | 11:29

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 11:25
Boerenlol ?
Laten ze het dan op hun boerenerf doen en niet op de openbareweg , het is niet het enige flutdorp waar dit gebeurd .

Babydriver | 22-12-14 | 11:27

@Babydriver | 22-12-14 | 11:17
Ik praat het niet goed, maar er zijn ergere dingen dan wat dronken boerenlol. Zie het topic hierboven.

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 11:25

@Bakito | 22-12-14 | 11:02

Op het moment dat Veenimams gaan preken dat niet-Veenianen dood moeten, dat Veenianen wereldwijd dood en verderf zaaien, en dat Veenianen andere maatschappijen ontwrichten met hun onacceptabele gedrag, ben ik de eerste die verantwoordelijkheid neemt.
.
Maar dat is niet zo, hè...

Parel van het Zuiden | 22-12-14 | 11:18

Gratis advies voor het OM:.
Van de bewezen hufters scooter of VW golf afpakken en de eigenaar verplicht laten toekijken hoe hun eigendom wordt afgefakkeld op het marktplein van Veen.
Hoeft niet persee op Nieuwjaarsnacht.

Lichtstadfan | 22-12-14 | 11:17

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 11:05
De reparaties aan het wegdek worden van uw belastingcenten betaald , fijn he.

Babydriver | 22-12-14 | 11:17

@Vraagstaart, u bent in de war met St. Willibrord. Ligt ook in Brabant.

paddy | 22-12-14 | 11:14

@johan123121 | 22-12-14 | 11:06
Joris heeft ontdekt dat jij je aan je zwitsal onttrekt!

necrosis | 22-12-14 | 11:11

@Bakito | 22-12-14 | 11:09
.. ik noem dit Veense gedoe liever een "incident". In navolging van burgemeesters in oorlogstijd, die overigens structurele problemen ook "incidenten" noemen.

Maar nu moet jij weer wegkijken, dus doe voorzichtig met je nek.

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 11:11

johan123121 door de zware hoeveelheid alcohol?

ShoveASockinit | 22-12-14 | 11:09

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 11:05
Belasting betalen is volgens jou dus een excuus voor crimineel gedrag. Waarvan akte.

Bakito | 22-12-14 | 11:09

Waarom kan ik niet reaguren?

johan123121 | 22-12-14 | 11:06

@Bakito | 22-12-14 | 11:02
Veen is dan wel een blank, atheïstisch dorp, dat de rest van het jaar belasting betaalt om de Oud en Nieuw vieringen te bekostigen. Geen probleem dus waar ik hele dagen en iedere dag opnieuw weer van moet wegkijken. Daar kan jij nog wel een puntje of tien aan zuigen ;)

3x

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 11:05

Als het asielzoekers of beroepswerklozen zijn is het wel logisch dat ze gratis geld krijgen in Nederland.

duitse herder | 22-12-14 | 11:03

De bewoners van Veen hebben nu nog een week om GOEDE camera's te installeren op niet direct zichtbare plekken. Van al die camera's zal er vast wel eentje een duidelijk bewijs geven van een paar aankomende relschoppers.
O, nog een tip (ook voor bedrijven en winkeliers). De meeste bewakingscamera's hangen hoog. Das natuurlijk niet slim. Als je van onderaf filmt (camera's kun je overal onzichtbaar installeren, wees creatief) heb je veel meer kans dat je een gezicht erop zet dan dat je van boven filmt. Dit i.v.m. met mutsen met bontkraagjes. Van onderaf is hun gezicht veel moeilijker te bedekken. Even ietsje meer investeren in betere en meerdere HD camera's met infrarood. Waardoor je beelden kan maken vanuit meerdere hoeken. Doe je dat niet, dan kun je jezelf wel voor de kop slaan als je eindelijk een stel klootzakken erop hebt staan maar onherkenbaar doordat de beelden te onscherp zijn en vanuit een verkeerde hoek zijn gefilmd.
Je weet wel, die standaard beelden van opsporing verzocht. Tandenknarsend.

Frikandel_met_mayo | 22-12-14 | 11:03

Meh Geen bewijs is geen veroordeling. En dat die cafébezoekers niets zeggen snap ik ook wel; anders is het jouw auto die voor vreugdevuur mag dienen.

Muxje | 22-12-14 | 11:03

-weggejorist-

Bakito | 22-12-14 | 11:02

-weggejorist-

Bakito | 22-12-14 | 11:02

-weggejorist-

Bakito | 22-12-14 | 11:02

Tsja..., maar stel voor dat je toevallig echt niet meegereld hebt, en je bent wel opgesloten.....?

skoennie | 22-12-14 | 11:01

Hek er om en half januari eens gaan kjijken wat er nog over is.

Mesmer | 22-12-14 | 11:01

Ooooh, jeeee! Wat erg zeg, zoooo he! Vreselijk hoor Johnny

aero911 | 22-12-14 | 11:00

@Bakito | 22-12-14 | 10:56
Nu spreekt dat zwarte hartje weer. Nee, de passant is nog van voor de multiKul en voelt er geen enkele behoefte aan om de bijbehorende gevoelens van frustratie uit te leven op onschuldig straatmeubilair.

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 10:58

@vanhetvarken | 22-12-14 | 10:54
Geintje?
Lees mijn 10:54 linkje even.....

necrosis | 22-12-14 | 10:58

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 10:54
Nee, dat lompe, boerse gedrag is typisch voor jouw soort.

Bakito | 22-12-14 | 10:56

@Bakito | 22-12-14 | 10:50

Zuur hè. Hoe komt u toch in hemelsnaam de andere dagen van het jaar door....?

Parel van het Zuiden | 22-12-14 | 10:55

Tsja, kunnen we wel allemaal over zeuren. Feit is dat er onvoldoende bewijs is, wat erop neerkomt dat de jongeren ten onrechte hebben vastgezeten en daardoor recht hebben op een vergoeding.

Er zullen ongetwijfeld zat lui bijzitten die wel iets hebben gedaan en die er nu mee wegkomen, dat is de keerzijde van de medaille helaas.

NoNoVio | 22-12-14 | 10:55

@Bakito | 22-12-14 | 10:50
Maar wel even de enige cultuuruiting die door de gehele multiKul gedragen wordt. Misschien niet eendrachtig, maar dan toch wel tegelijkertijd.

Krijg jij daar geen warm gevoel van in je zwarte hartje?

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 10:54

@necrosis | 22-12-14 | 10:48
Overal 30km maximaal beperkt ook overlast. 100 gasten arresteren voor een 'geintje', zonder noemenswaardige schade, is overkill.

vanhetvarken | 22-12-14 | 10:54

@Nonkel Frituur | 22-12-14 | 10:42

We wilden de verschillen tussen de grensstreken klein houden. Kostte wat om het nivo omlaag te brengen, o.a. het in stand houden van Veen, maar het is dus gelukt. Dank dat u bevestigt dat Brabant en België naadloos in elkaar overlopen.
.
Als u nog tips heeft hoe een taalstrijd tot stand te brengen, houden wij ons vanzelfsprekend aanbevolen. Zo'n "volwassen" issue hebben om tweespalt te creeëren zou ons werkelijk op gelijk nivo brengen.
.
PS wij zijn ook geinteresseerd in Belgische multiculti-beleid. Zo'n "me & my AK"-project voor Moslimfanaten in Brussel inspireert. Ook het "jodenprikken" bij uw musea is werkelijk dolletjes.

Parel van het Zuiden | 22-12-14 | 10:51

Op feestdagen zuipen, pillen slikken en de boel slopen.

De hollandse cultuur anno 2014 in een notendop.

Bakito | 22-12-14 | 10:50

@vanhetvarken | 22-12-14 | 10:42
Veilig?
Het is te hopen dat de Veense inteeltkoppen niet vergeten om de benzine af te tappen....

necrosis | 22-12-14 | 10:48

kwestie van de drie die wel gearresteerd zijn alle drie een boete van tenminste 17.000 euro p.p. opleggen.

klaaaaz | 22-12-14 | 10:47

@Cuyahoga | 22-12-14 | 10:33 Dank voor de bevestiging - het zou mij spijten als naïeve reaguurders denken dat ik dit uit mijn duim zuig, en vervolgens menen dat ze best op een zaterdag-avond naar Veen kunnen gaan voor een leuke avond.

Veen op zo'n zaterdagavond is volgens mij nog het beste te vergelijken met Kobane, hoewel ik Koerden een stuk beschaafder vind dan de bewoners van Veen. Met betrekking tot de ISIS-strijders vs. Veenianen ben ik er nog niet uit, maar ik denk dat het -in ieder geval voorlopige- gebrek aan zware wapens bij de laatsten de balans in hun voordeel doet uitslaan.

Niet dat een Veense jongere zou kunnen omgaan met een AK-47, trouwens. Hoogstens als knots, het wapen dat past bij het ontwikkelingsniveau van Veen.

A propos voetbal: Herman, ook van Veen, heeft volgens mij op treffende wijze het tribunegedrag van zijn dorp geschetst in onderstaande bijdrage. Herken je dat? www.youtube.com/watch?v=2hNlQ-jd9aA

vraagstaart | 22-12-14 | 10:47

Je kunt vinden van die traditie wat je wil, maar er wordt niets vernield. Het zijn autowrakken die in rook opgaan en geen bezittingen. Er zijn geen ongelukken gebeurd en het wordt weer opgeruimd. Men moet zich daar gewoon niet zo druk om maken. Laat het gewoon ieders eigen verantwoording zijn.

Bytemaster | 22-12-14 | 10:44

.. maar goed. Oud en Nieuw en de bijbehorende uurtjes van totale anarchie zijn WEL even de enige typisch Nederlandsche traditie waar de rest van de multiKul van harte aan mee doet. Zonder naar de rechter te lopen of ander geklaag.

Dat mag ook wel eens vermeld worden.

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 10:43

Een zelf gekocht autowrak in de brand steken is veel veiliger dan een stapel uitgedroogde kerstbomen in de fik te steken.
Nooit gehoord van enige coletteral damage. Autochtone jeugd alles verbieden gaat nog eens heel groot worden.

vanhetvarken | 22-12-14 | 10:42

Brabant, altijd de marginaalste.

Nonkel Frituur | 22-12-14 | 10:42

@vraagstaart | 22-12-14 | 10:12
Reaguursel van de dag!!!!!!

necrosis | 22-12-14 | 10:42


200 euro mogen ze in hun hol proppen. je hebt zit lekker je biertje te drinken met je vrienden,komt er een groep van die snuivende paupers het café binnen en iedereen zit dan een anderhalve dag in het schavot ,en de familie maar thuis wachten waar je blijft. dus geheel eens met die 200 maar had zelfs meer mogen zijn...

ShoveASockinit | 22-12-14 | 10:41

Methode-Spartacus! Methode-Spartacus! Spijkerharde politieinterviews waarin de elementaire rechten van verdachten (= 'schuldigen' in zo'n gesloten dorpsgemeenschap) met voeten worden getreden. Dan zullen er natuurlijk ook onschuldigen kennis maken met de sterke arm der wet, een TRAGEDIE wat ik u brom, een TRAGEDIE, maar bij nader inzien zijn er geen onschuldigen want niemand verlinkt elkaar. Hoezee! Vervoer naar Veen op eigen kosten, GS regelt broodjes en limonade, Spartacus zorgt voor de halogeenlampen, tasers en wapenstokken.

daniel37 | 22-12-14 | 10:39

Nou ja, als de bevolking van Veen (Brabant) hun eigen dorp willen afbreken, dan kan ik daar geen foei van vinden.
Ver van mijn bed en omdat ik de rest van het jaar nooit iets hoor van vreeselycke Veense problemen zullen ze het zelf na afloop ook wel weer opbouwen.

Jan Passant mk2 | 22-12-14 | 10:38

Ah de "wijze" rechter heeft weer eens gesproken. Je misdraagt je, verschuilt je in een groep misdragende mensen, en dit is een volstrekt logisch excuus om dan maar niet te straffen. Snappen die ivoren torenbewoners niet wat voor een precedenten hier uit voortkomen? Snappen de zich boven ons achtende niet dat zulke "excuses" de deur wagenwijd openzetten voor de verdediging?
.
Ziek. Doodziek.

Parel van het Zuiden | 22-12-14 | 10:36

Volgende keer iedereen onder de leeftijd van 18 jaar standrechtelijk executeren, de nazi's deden dat ook en was echt super effectief...

paranoya | 22-12-14 | 10:35

Ach, Veen op Oudejaar: Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos kwetsend vermaak. Geen stijl......

gamlakuk | 22-12-14 | 10:34

vraagstaart | 22-12-14 | 10:12
Ik ben één keer in mijn leven in Veen geweest, bij de voetbalclub.
Uw omschrijving van het dorp komt nagenoeg overeen met mijn ervaring.
Het lijkt wel of je een tijdsportaal doorgaat en 80 jaar terug in de tijd gaat.

Cuyahoga | 22-12-14 | 10:33

Effe in een kringetje redeneren; burgemeester is verantwoordelijk voor orde en veiligheid, en hij heeft dus toestemming gegeven voor dit politieoptreden. Dus de gemeentekas mag die boetes betalen.
Het enige wat daarna nog nodig is, is een verhoging van de gemeentebelastingen, zo betalen hullie tuig hun eigen schadeloosstelling

wild geraas | 22-12-14 | 10:32

Beetje overdreven artikel GeenStijl!! , maar dat zijn we ondertussen wel gewend!

alias1976 | 22-12-14 | 10:29

De komende dagen maar eens heel veel overtollige vrije dagen laten opmaken door de plaatselijke hermandad.

Wa jij wil... | 22-12-14 | 10:29

Weet je aan wie de meeste coke en pillen worden versleten? Zeeuwen.

chicago river | 22-12-14 | 10:23

Wat is die Quid toch een bekrompen burgermannetje. Laat de touwtjes toch eens een beetje vieren. Neuroot.

ren-forrest-ren-e | 22-12-14 | 10:23

vraagstaart | 22-12-14 | 10:12
+ veel voor uw bijdrage

Zzzzooooffff | 22-12-14 | 10:23

Mijn voorstel: helemaal geen politie in Veen dit jaar. Dat tevoren duidelijk aankondigen en maar eens zien wat er gebeurt...

Koning Koel | 22-12-14 | 10:22

@vraagstaart | 22-12-14 | 10:12
Informatief topreaguursel!

Fijnstoffer | 22-12-14 | 10:19

Geen politie-ingrijpen meer. Er blijkt overeenstemming te zijn in het dorp dat de jeugd los gaat met O&N. De bewoners draaien graag zelf op voor de ontstane schade en nemen iedere verantwoordelijkheid voor mogelijke slachtoffers.

Politie moet standaard 2 of 3 kleine cameraatjes dragen. Op pet, borst en knie. Beter voor agent, beter voor ´verdachte´ die niets deed, beter voor rechtspraak dus. Oude wrakken branden kan op zichzelf weinig kwaad maar in de praktijk blijft het daar dus nooit alleen bij. En daar heeft de popo en brandweer mee moeten dealen een nacht lang. Van jouw centen, jij begrijpt.

chicago river | 22-12-14 | 10:14

Gemeenschappen als Veen,Staphorst, Urk en al die andere gereformeerde dorpen zijn net zo slecht als salafisten.... racistische bolwerken van autochtone inteelt koppen.

chiel_labiel | 22-12-14 | 10:14

Veen. Waar iedereen familie van elkaar is en waar de definitie van "maagd" is: een meisje dat harder kan lopen dan haar vader, broer of oom.

Het laatste positieve dat Veen aan de ontwikkeling van Nederland heeft bijgedragen is het winnen van de prijs voor de grootste komkommer van 1715. Verder geniet het dorp een zekere faam als de enige plaats in Nederland waar handen met zes vingers eerder regel dan uitzondering zijn en waar naar het schijnt nog enige Neanderthalers wonen. Helaas zijn deze laatste moeilijk te onderscheiden van de rest van de bevolking.

Veen is verder de enige plaats in Nederland waar de criminaliteit scherp zou dalen en de gemiddelde intelligentie dito stijgen door de vestiging van een asielzoekerscentrum, uitsluitend bevolkt door Somalische piraten. Een uitgelezen kans voor het COA, ware het niet dat de laatste kwartiermakers van dat instituut spoorloos zijn verdwenen in de bebouwde kom van Veen op klaarlichte dag. Ook daarvan zijn geen getuigen, vreemd genoeg.

vraagstaart | 22-12-14 | 10:12

Wat voor gedegenereerde ezelaars moet je zijn om tot zo'n uitspraak te kunnen komen?

Fijnstoffer | 22-12-14 | 10:10

Veen. Noord-Brabant.
Tsja.

John McClane | 22-12-14 | 10:07

Volhangen met camera's dat dorp zodat er dit jaar wel bewijs is. Vervolgens strafrechtelijk aanpakken en civielrechtelijk de schade verhalen, hebben we die tweehonderd euro zo weer terug. Dat zou althans in een rechtsstaat gebeuren.

Tapu | 22-12-14 | 10:06

Zucht. Gewoon zucht.

Sneeschuiver | 22-12-14 | 10:06

Volgende keer ME en die gereformeerde jeugd even flink afranselen om ze wat respect bij te brengen.

lingo star | 22-12-14 | 10:04

Hopen dat er wat Veenbewoners zijn die komende oudejaarsnacht enige zelfrichting toepassen en dronken gnomen terugstampen in de vaart waar ze uit gekropen zijn.

ole guapa | 22-12-14 | 10:03

Laat die Veensen dat dorp maar af laten fikken. Geen politie sturen en ook geen brandweer.

zeg maar jansen | 22-12-14 | 10:01

weer dat OM
ik zeg minder minder minder OM

7e55e | 22-12-14 | 09:59

Johnny, zat de groente in een oude Volkskrant vanmorgen?

zeg maar jansen | 22-12-14 | 09:58

Tja dat is nu eenmaal een eeuwenoude traditie in Veen en daar moet de respect voor hebben.
Persoonlijk vind ik het slachten van dieren in huiselijke kring of het mutileren van weerloze kinderen barbaarser.

wakkere_nederlander | 22-12-14 | 09:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken