U wilt invoegen op een rotonde. Kan dat?
A: Nee
B: Uitgesloten
C: It kin net
D: Tuurlijk wel. Ik ben politieman in Friesland en heb overal dikke schijt aan. Zondag weer lekker Wegmisbruikers kijken met die uit zijn nekhaar kletsende malloot van een Koos Spee
E. Haha. Politiebus doet Dumpert-filmpje na
Rotonde Joure. Home of the Prutsers.
B: Uitgesloten
C: It kin net
D: Tuurlijk wel. Ik ben politieman in Friesland en heb overal dikke schijt aan. Zondag weer lekker Wegmisbruikers kijken met die uit zijn nekhaar kletsende malloot van een Koos Spee
E. Haha. Politiebus doet Dumpert-filmpje na
Rotonde Joure. Home of the Prutsers.
Reaguursels
InloggenMartinspire | 19-12-14 | 18:23
De regel op die rotonde is: komt er een auto aan, dan wachten! Je kan niet gaan anticiperen op al dan niet een eventuele rijstrookwissel. Die politieagent zit daar behoorlijk fout, had beter moeten weten.
Tijdens een recente verkeerscontrole verbaasde ik me over de nieuwe aanwas agenten; een roede ietwat corpulente giegelmeiden van zo'n 1.60 m hoog. Als er zo'n pareltje van moeder natuur achter het stuur zat in bovenstaand busje dan verklaart dat al een hoop.
@cotton eye joe:
Je hebt gelijk, maar @fietskettingslot zegt dat de opname vanuit de richting Sneek is gemaakt. En reken maar dat ik de rotonde van Joure goed ken. By the wee: op deze rotonde is geen voorsorteerstrook naar Emmeloord. Wel naar Lemmer ;-)
A./B. Nee. / Uitgesloten.
Tarmac | 20-12-14 | 22:55
Oom agent heeft vrijstelling voor het RVV, BEHALVE voor artikel 5 en 8 WVW.
De WVW is geen onderdeel van het RVV; RVV en WVW bestaan naast elkaar. Oom agent heeft vrijstelling voor het gehele RVV, indien dat voor de uitoefening van zijn functie nodig is (die laatste toevoeging negeren ze meestal). Regels ten aanzien van alcohol ("artikel 8") en het in gevaar brengen van overig verkeer ("artikel 5") staan echter niet in het RVV maar in de WVW, waardoor de RVV-vrijstelling deze artikelen niet raakt.
Detail natuurlijk, en normaal zou ik hier niet over beginnen, maar als je even later de stelling "Haaientanden is iedereen voor laten gaan" een blunder noemt, kan ik het niet laten...
(overigens verleen je voorrang per definitie alleen aan bestuurders, dus de stelling @2:21 "het is een voorrangsregel tussen bestuurders" is een pleonasme)
@Frits,
Jij blijkbaar ook niet. Rijstrook Sneek en Emmeloord is dezelfe (rechts). Alleen H'Veen is de linker.
@Fietskettingslot
Je kent de situatie helemaal niet goed, want de politiewagen staat voorgesorteerd op de rijstrook naar Sneek, niet naar Emmeloord. Deze opname is gemaakt vanaf Joure (naast de McDonalds). De rode vrachtwagen reed wel degelijk op de buitenste rijstrook van de rotonde, en had terecht zijn richtingaanwijzer aan omdat hij de rotonde wil verlaten (richting Sneek). De politiewagen rijdt een rotonde op zonder dat hij (zij?) kan zien of de rijstrook vrij is. De politiewagen zit hier flink fout, en het vrachtwagentje met de hoogwerker valt niets te verwijten. Let trouwens ook eens op de borden aan het eind van het filmpje, dan zie je duidelijk dat dit de afrit Sneek is...
Verkeer op rotonde heeft voorrand. Voor debiele chauffeurs, ambtenaren incluis, staan er zelfs nog haaietanden voor het de rotonde naderende verkeer.
-
Conclusie: het jaar is bijna afgelopen, en de politie heeft zijn quotum aan barrels gereden politie-auto's nog niet vol.
Jammer dat ze ook een ander willen rammen.
Hah ja, popo, dit was het echte leven en geen video spelletje waarbij je door die vrachtwegen naast je heen kon kijken.
Ik denk wel dat ze geleerd hebben...
Onnodig toeteren meneertje? Weet u wel dat dat heulemaal niet mag? We geven u daar dan ook een bekeuring voor. U laat ons namelijk erg schrikken en dat is le-vens-ge-vaar-lijk!
Algemeen geldt dat het verkeer op de rotonde voorrang heeft. Dat is hier benadrukt met haaientanden. (Overigens: bij weefvakken bij klaverbladen e.d. heeft het verkeer op de hoofdrijbaan voorrang op invoegers, ook als dat verkeer op de hoofdrijbaan zelf uitvoegt).
Ik ben verkeerskundige, en heb ik bij het zien van de vormgeving en de belijning zware bedenkingen bij de verkeersveiligheid van dit punt. Met name de stippellijn ("onderbroken belijning") die vanaf de zijweg nog doorloopt op één rijstrook van de rotonde geeft de indruk dat je vanaf de rechterrijstrook vrije baan hebt naar de rotonde. Dat is zwaar misleidend. Het verklaart wel waarom mensen vanaf die rechter rijstrook zonder voorrang te verlenen de rotonde oprijdt: men denkt dat men geen voorrang hóeft te verlenen, zeker niet wanneer men (zoals bij deze politieauto) direct de eerste afslag van de rotonde er weer af moet. Datzelfde is ook te zien in het Dumpertfilmpje met de blauwe auto die geen voorrang verleent aan de gele vuilniswagen (zie de link in het bovenstaande artikel).
Ook valt het mij op dat hier een rotonde met meerdere rijstroken is (dat zijn sowieso al gevaarlijke dingen), en hier ook nog eens met een toeleidende weg die óók meerdere rijstroken heeft. Dubbel gevaarlijk. Hierdoor ontstaan heel vaak zogenaamde "afdekongevallen": van het verkeer op de rechter rijstrook vanaf de toeleidende weg wordt het zicht belemmerd door het verkeer op de linker rijstrook. Op internet zijn heel veel dashcamfilmpjes te zien, en steeds weer valt het mij op dat een heel groot deel van de ongevallen van deze categorie zijn.
Conclusie: de bestuurder van de politieauto zit fout, maar de vormgeving heeft hem/haar wel tot deze fout verleid. Mij lijkt een aansluiting met een rotonde als deze niet tweestrooks veilig te kunnen maken. Waarschijnlijk vanwege de capaciteit zijn twee rijstroken wel nodig: ergo: verkeerslichten lijken mij de enige nog resterende oplossing.
kikionline | 19-12-14 | 18:33
Al kwam die vrachtwagen tegen het verkeer in driften, dan nog had hij voorrang, want er staan haaientanden VÓÓR de rotonde, dus OP de rotonde heeft iedereen voorrang, dus had de popo fout gezeten als het mis was gegaan. Is dat nou zooooooo moeilijk te begrijpen?
... chauffeur Boels Biobox Iveco ding doet niks fout. Geeft richting aan, zit op juiste rijstrook, anticipeert op fout chauffeur politie bus en wijkt uit. Pliesie chauffeur had gewoon voorang moeten verlenen. Btw, kudo's chauffeur oranje vrachtautootje, doet ie best netjes.
Over het tweede filmpje zullen we het maar niet hebben, chauffeur blauwe karretje moet een engelbewaarder hebben. Man, man hoe zie je een grote gele vuilniswagen over het hoofd? Tis niet alsof het uitzicht belemmerd werd. Wat een schlemiel. Ook hier veel kudo's voor de vuilnischauffeur voor het anticiperen en niet platrijden van het koekblik met inhoud.
Vrachtwagen op rotonde zit in andere baan, politieauto doet niets fout.
Friesland en Limburg horen in hetzelfde rijtje thuis als Aruba Bonaire etc. Alleen het weer is anders.
Haha, hij deed dumpert-filmpje na. Maar helaas wel mislukt.. de vrachtwagen kon nog naar links toe. Dat was in het dumpert filmpje niet het geval. Dus nu moet ie opnieuw. We zien 'm wel verschijnen!
Rotonde met dubbele banen is vragen om problemen
@Synecdoche | 19-12-14 | 18:07
Ik heb nog wel wat theorieboeken liggen, keaupen?
Je kan hier wel regels toepassen, dan hadden de agenten moeten wachten omdat ze geen goed zicht hadden om in te voegen en had de vrachtauto (rode) ook iets rustiger kunnen rijden daar.
Dit, mijne dames en heren noemen ze een (bijna) afdekongeval, loopt regelmatig dodelijk af.
www.autorij-instructie.nl/2007/09/afde...
En de rotonde is een zgn 'turborotonde' met meerdere rijstroken, ook iets wat we steeds vaker tegenkomen in het verkeer en iets waar veel mensen nog een beetje aan moeten wennen zo te zien! haha
@Synecdoche | 19-12-14 | 18:07
Wie heeft in godsnaam jou je rijbewijs gegeven?
Men wacht tot de vrachtauto links gaat optrekken dan pas kan je veilig oversteken, Immers een vrachtauto is hoger en je rijd er niet zo makkelijk doorheen. Omdat je simpelweg niets ziet door een vrachtwagen heen, is de kans groot dat ze de neus van je bussie afrijden, als je er omheen probeert te kijken.
Ik ben ervoor gezakt de eerste x dus ik vergeet t nooit meer.
fietskettingslot | 19-12-14 | 22:51
Kijk goed, vrachtwagen rijdt op juiste baan maar moet uitwijken en gaat dan uitvoegen.
Verder vind ik wel dat iedereen veel te hard rijdt op de rotonde.
@von sokkenstopfen | 20-12-14 | 01:23;
Ik dacht altijd dat je een ex TTC-er was, maar dan moet je niet dit soort blunders maken.
Haaientanden is iedereen voor laten gaan?
Het is een voorrangsregel tussen bestuurders!
Heeft dus niets te maken voor laten gaan, dan wel iedereen.
Het is een regel die slaat op bestuurders onderling.
Wat dat betreft zou het niet slecht zijn als iedereen weer eens een keertje op theorie herhaling zou gaan.
Gaan er een hoop hun rijbewijs kwijtraken.
Synecdoche | 19-12-14 | 18:07
Ik zie haaientanden, dus de popo moet iedereen voor laten gaan. zo simpel is het.
By the way... ik rij een Mercedes 320 E. Een van de wijveleke agenten zei meteen tegen mij......."even kijken of we een Mercedes in beslag kunnen nemen!" ..... De verrekte KUT!!!Ik ben er nog steeds boos over. Ze debken werkelijk dat ze boven de wet staan. BAH!!!!!!
ter aanvulling. eens per 2 jaar krijg ik een boete vooor te hard rijden. (en dat voor 3 tot 6 km per uur te hard rijden.)
Wat een vuile flikkers!!!! Ik kreeg daar een boet van 120 euro voor! Twee vrouwelijke agenten in een dienstauto die tegen me zeiden. " u snee me af". Terwijl ze zelf totaal geen overzicht hadden. Plaats van overtreding staat bekend bij Justitie en politie dat het onoverzichtelijk is, maar daarom staan ze er graag te bekeuren. Raar dat we ons steeds meer gaan afzetten voor dat geldklopperij van die KUT zakkken!!!!
Daar hoor je dus nooit meer van. Zelfs al ging er iemand klagen, dan zou het afgedaan worden met een standaard "Dat hebben we al intern opgelost".
Bij mij ontstaat de indruk dat het verkeer op de rotonden de maximum snelheid van 50 km/h negeert. Hierdoor is het lastig om een goede inschatting te maken of je veilig de rotonde kunt oprijden, zeker als het verkeer op de rotonde snel van rijbaan veranderd.
Er zijn meer van dit soort grote rotondes, alleen wordt hier de toevoer geregeld door stoplichten. (Keizer Karelplein Nijmegen, Velperbroek Arnhem etc.) Hierbij heeft heeft het verkeer op de rotonde niet altijd voorrang. Dit lijkt me een redelijke "quick fix" voor deze situatie. Een nieuw klaverblad aanleggen lijkt me duurder.
Je kunt dit op twee manieren bekijken. Strikt genomen heeft de politieauto voorrang en mag de vrachtauto niet zomaar van baan wisselen. In de praktijk echter (en dit begrijpt men bijvoorbeeld in Belgie en Frankrijk beter dan in Nederland) moet je niet je voorrang opeisen als er iemand op je afkomt, óók niet als diegene op een andere baan rijdt, want dan kun je op je vingers natellen dat zo iets als dit gebeurt. Dus, een onhandige handeling van de politieauto.
Jammer dat de politiewagen niet platgereden werd. Overdrachtelijk hè.
@fietskettingslot | 19-12-14 | 22:51;
Dit ergert me nog het meeste, je blijft maar volhouden dat oom agent goed zit.
Op zich niet erg, maar de volgende keer kom ik daar aan en zit jij in de 'pliesie situatie'.
Al drie keer gezegd: haaientanden en bord B6 zegt gewoon "verleen voorrang aan het kruisende verkeer"!
Wat snap je daar niet aan?
Staat daar 'verleen voorrang, behalve aan de rijstrook die daar achter loopt?'
Staat daar 'je mag gewoon oprijden, want de rest moet zich aan jou aanpassen?'
Staat daar 'Als je niet op tijd in de juiste rijstrook zit, mag je gewoon je auto ervoor knallen?'
Nee, dat staat er niet! Je moet gewoon voorrang verlenen aan het kruisende verkeer. Punt.
Hele simpele regel en oom agent kent die regel niet eens.
Of denkt gewoon er weer eens mee weg te komen.
Het is niet voor niets dat er zoveel politiewagen betrokken zijn bij dito ongevallen.
@hakbarry | 19-12-14 | 22:16;
Oom agent heeft vrijstelling voor het RVV, BEHALVE voor artikel 5 en 8 WVW.
Kort komt het er op neer dat ze alles mogen flikken, behalve bezopen rijden.
EN niet het verkeer in gevaar mogen brengen.
Laten ze nou juist datgene doen in dit filmpje.
Komt ook nog bij dat ze alleen maar mogen afwijken van de regels, als de situatie dat verplicht, maar dat vergeten die blauwpetten maar al te vaak. Want in de regel doe ze maar wat, zoals nu.
@Tarmac | 19-12-14 | 22:37
nl.wikipedia.org/wiki/Knooppunt_Joure
"Vrijwel tezamen met de eerste twee bypasses is de belijning aangepast. In plaats van een concentrische belijning is nu spiraalbelijning toegepast, waardoor het verkeer wanneer het bij het oprijden van het verkeersplein de juiste rijstrook kiest, het naar de juiste afrit wordt geleid, zonder dat verdere strookwisselingen op het verkeersplein nodig zijn. "
@Tarmac | 19-12-14 | 22:37
Er zat ook niemand in de rijbaan van het politiebusje, daarom reden ze die rotondebaan op. De vrachtwagen wisselde daarop van baan waardoor deze situatie ontstond. De vrachtwagen had al bij het oprijden van de rotonde de juiste rijbaan moeten kiezen, dan was er niets aan de hand geweest en had hij niet van rijbaan hoeven wisselen. Die rotonde is zo ontworpen dat je bij het oprijden al je rijbaan kiest afhankelijk van de afslag die je neemt. Het is verboden te wisselen van baan op de rotonde zelf. Zie wikipedia: nl.wikipedia.org/wiki/Knooppunt_Joure "Ook zijn er regelmatig (bijna) ongelukken doordat de automobilisten zich op de verkeerde rijstrook bevinden en op het laatste moment terugvoegen in de juiste rijbaan. Vaak komt dit omdat men zich niet goed oriënteert en op de verkeerde rijstrook voorsorteert."
"
@fietskettingslot | 19-12-14 | 22:27;
Jij wil het gewoon niet zien, heb je daar zelf wel eens een ongeval gehad?
Het zijn haaientanden, die daar staan, oftewel "verleen voorrang aan alle bestuurders op de kruisende weg!"
Wat snap jij daar niet aan?
Maar het zit al in je eigen zinnetje:
"... Je kan hem oprijden als er niemand in jou baan zit..."
Je zit echt volledig je eigen verkeersregels te verzinnen.
@groenrechts | 19-12-14 | 22:15
De rotonde in Joure is een meerbaans rotonde die uniek is in Nederland, de situatie is anders afhankelijk van hoe je aanrijdt. Je kan hem oprijden als er niemand in jou baan zit, de vrachtwagen links van de agent staat voorgestoreerd voor de doorgaande baan en de agent staat voorgestorteerd voor de baan rechtsaf.
ff alle regels op een stokje.... politie heeft mogelijk ontheffing (zoals ze ook ontheffing hebben voor het negeren van een doorgetrokken streep) en rode vrachtwagen knalt em er buitengewoon agressief voor en rijdt over een doorgetrokken streep met verdrijfvlak. Is toch zeker een gesprekje waard
Verbazend hoeveel verschillende meningen hier zijn laat staan als je ter plaatse in een seconde moet beslissen.
Erger nog alles is gefilmd en nog zoveel meningen.
Terwijl het hierdoor vrij simpel is maar sommige zelf hier niet goed kijken.
De rode vracht auto rijd gewoon op de rechter strook (duidelijk te zien). Niet dat dit er veel toe doet, de politie auto moet alles en iedereen voorrang verlenen op elke baan van links. Punt.
De rode vrachtwagen wijkt uit en gaat terug naar de rechter baan.
De politie krijgt speciale rijopleidingen dus dit kan niet fout gaan.
Een rotonde op een snelweg, wie verzint dat. Maar gelukkig hebben ze dat in den haag ook door. In 2017 komt er een knoopunt joure. Tot dan is het nog even billen knijpen
Wegsituatie van 50 jaar geleden....
Ik neuk de Popo!!
Wat een prutrotonde daat in Joure, doe hem wel eens met de eend en da's echt een verzoeking, er wordt veel te hard gereden daar, je komt er niet tussen.
Agent Orange | 19-12-14 | 19:22, exact. Als je beeldje voor beeldje kijkt zie je inderdaad de vrachtauto naar links uitwijken om de politiewagen te ontwijken. Vrachtauto is dus al voorgesorteerd of is dat aan het doen. Domme fout van de politiewagen, rotonde oprijden als je uitzicht wordt belemmerd door een vrachtauto.
@abom | 19-12-14 | 20:25;
De ergernis zal wel komen uit de houding van oom agent de laatste jaren.
Kijk naar 'blik op de weg' of 'wegmisbruikers'.
Het enige waar ze over kunnen ouwehoeren is snelheid of niet handsfree bellen.
Verder zie je ze nooit een overtreding pakken, ze gaan altijd voor het makkelijke.
Maar als je dan ziet in dit filmpje, dat ze zelf rijden als een stel blinde mongolen, mag dat best wel aan de schandpaal.
Dus ik zie dit als een goede zaak.
@fietskettingslot | 19-12-14 | 20:22;
Dit meen je toch echt niet?
Je hebt het over invoegstoken die er die er niet zijn. Doorgaande weg is er ook niet.
en een uitvoegstrook is er ook niet.
Het is gewoon een simpele voorrangssituatie, al moet ik toegeven dat ze het niet makkelijk hebben neergezet.
Waar haal jij de voorsorteerstroken vandaan? Zie jij pijlen op het wegdek? Ik zie ze niet namelijk.
Wat ik hiervoor al zei, ik hoop je nooit op de weg tegen te komen, want je ziet dingen die er niet zijn en bedenkt verkeersregels daar waar ze bijstaan.
Wat doet iedereen moeilijk. Alsof iedereen hier altijd perfect auto rijd en nooit een fout maakt. De pliesie agent maakt een fout, de chauffeur van de rode vrachtwagen compenseert de incompetentie van de pliesie agent, niets aan de hand.
Dat tweede filmpje tho, waarom trapt die achterlijke nog op de rem? Wil die persé van achteren genomen worden door die vuilniswagen?!
Oom agent zit even in zijn papieren te bladeren - voorligger rijdt al, politie staat nog stil. Gauw een dot gas en dan vergeten te kijken, het zijn soms net mensen. Aan de schaduw van de rode vrachtauto is goed te zien dat 'ie oorspronkelijk op de rechter rijstrook zit.
Maar goed, wij leerden heel vroeger al, bij het bootjevaren: grote boot in aantocht, schipper roept BEROEPSVAART (=voorrang) en dan moest je terugroepen HUURBOOT! Dat geldt denkelijk ook voor een, ja, wat is het? Modderzuiger? Poepslingeraar? Terpreiniger? Iets Fries, van Boels Verhuur, in elk geval. Voorrang dus, want gehuurd.
@Terpen-tijn | 19-12-14 | 19:15
Wederom, kijk eens op google maps naar de rotonde en de richting vanuit Sneek. Die vrachtwagen links van de agent staat op de invoegstrook voor de doorgaande weg richting Groningen waar de andere vrachtwagen op de rotonde rijdt, en de agent staat op de voorsorteerstrook voor de richting Emmeloord (rechtsaf). Op die strook kan je zeker wel zien wat er op de uitvoegstrook rijdt. En voor wat betreft je eerdere reaguursel; als de vrachtwagen last minute uitwijkt naar rechts dan is dat een artikel 5 (gevaarzetting) en zit de vrachtwagen fout, niet de politiebus die nooit had kunnen inschatten dat die vrachtwagen uit zou wijken.
Die agent ziet helemaal niet wat er achter die blauwe vrachtwagen vandaan kan komen. Je zich is 100% belemmerd. Waarom dan toch doorrijden?! Als die rode vrachtwagen zich vol in die politieauto had geboord had oom agent zo vlak voor kerst een tuintje op zijn buik gehad.
@Terpen-tijn | 19-12-14 | 19:24;
Boeken kan ik er over volschrijven!
Sowieso al over het 'voorrang hebben', wat totaal niet bestaat.
De wet heeft het alleen maar over 'voorrang verlenen' en daar moeten mensen aan voldoen.
Daarom kon ik me ook zo ergeren aan dat filmpje van die fietser op GS, die dacht zijn gelijk te hebben.
Dat kon ik niet eens afkijken.
Zo had ik ook heel vaak de discussie over richting aangeven.
Hoe vaak ik mensen heb gesproken die 'alleen maar richting aangeven als het nodig is'.
Om gek van te worden. Waarom niet altijd richting aangeven en niet alleen als je vind dat het nodig is.
Alsof even met je vinger dat knopje omzetten zo veel werk is. En bij elke zijdelingse verplaatsing wil gaan nadenken daarover.
Het meest ergerlijke (en gevaarlijke) is dat je deze mensen dagelijks in het verkeer tegen komt.
Ze denken dat ze de wet kennen en ze denken dat ze goed kunnen rijden. Maar feitelijk zijn ze gewoon levensgevaarlijk. Kan er zo al een paar bovenstaande reaguurders uitpikken die best wel op herhaling mogen voor hun rijbewijs.
Pierre Tombal | 19-12-14 | 19:12
Nu nog een windmolen van 200 meter hoog erin gepropt en dan zijn ze daar helemaal klaar.
Ik had nog niet alle comments gelezen maar
mrXL | 19-12-14 | 18:17 en Chiant | 19-12-14 | 19:08 Hebben gelijk. De vrachtwagen wijkt inderdaad uit voor de politiewagen van de juiste rijstrook.
@Synecdoche | 19-12-14 | 18:07
Wat @iedereen zegt.
En met zo'n verbluffend stellige houding en er zó keihard naastzitten dor je er goed aan wat verkeerszelfreflectie te ondernemen.
Mensen met zo'n instelling rijden zich en/of anderen nog wel eens aa gort-dood.
Je hebt geen voorrang omdat iemand op de "verkeerde" rijstrook rijdt.
je kon zien aan de uitwijkmanouevre van de politiewagen dat ze zelf ook verrast waren.
Waarom dan?
Omdat ze hem helemaal niet aan zagen komen, of omdat de vrachtwagen op het laatste moment uitvoegde en in hun "baan" terechtkwam?
Maakt ook geen zak uit, politie is fout.
Vrachtauto zit wel degelijk op de juiste wegdeel.
Als je goed kijkt zie je dat hij stevig naar links stuurt om te ontwijken. Zet de beelden maar stil en let op de stand van de banden. Hij zat wel rechts maar wou geen smeris op schoot dus wijkt hij uit.
p.s. Enig idee hoe druk hetin de spits is? Is een van de weinige(misschien wel de enige) plekken in Friesland waar files voorkomen.
Zal ik dan ook nog maar een keer vermelden dat die vrachtwagenchauffeur in de verkeerde rijstrook reed. Hij had dan wel zijn knipperlicht aan om van rijstrook te veranderen. Dit is gewoon een klote rotonde die snelwegen met elkaar verbindt. Maar om gelijk te roepen dat die agenten helemaal fout zitten gaat mij in dit geval te ver, net alsof hun aangereden willen worden door een monster op wielen.
fietskettingslot | 19-12-14 | 19:01;
Bullshit!
Er is een onderbroken streep weliswaar met korte onderbrekingen, maar je mag daar wisselen. Vergelijkbaar met een blokmarkering op de snelweg, maar dan noemen we het een weefvlak.
Ik zie geen enkele reden waarom je daar wel van de rechter rijstrook naar links mag, maar andersom niet.
Daar zijn andere belijningen voor.
Maar dan nog maakt dat wettelijk geen zak uit, zoals Terpen-tijn dat al correct opmerkte.
De wet schrijft voor dat oom agent voorrang moet verlenen aan alle bestuurders op de kruisende weg.
Niet alleen aan bestuurders op een bepaalde rijstrook. Staat nergens in de wet vermeld.
Foutieve inschatting van de bestuurder van de politieauto. Kan iedereen een keer overkomen.
Note.
Politie kon ook helemaal niet zien, wat de positie was van de vrqachtwagen, op dat moment reed er een andere vrachtwagen naast hem op.
@Terpen-tijn | 19-12-14 | 18:49
Het kan altijd nog erger: wiki.coe.neu.edu/groups/nl2011transpo/...
Afritten met bochten van soms meer dan 90 graden en fietsers die van links en rechts komen (dooie hoek? wasda?) en een tram, bus en wat nog meer een ontheffing voor de busbaan heeft die er dwars overheen gaan. In de eerste drie maanden na oplevering waren hier al meer slachtoffers te betreuren dan in de veertig jaar daarvoor dat het nog een kruispunt was. En de teller loopt nog steeds.
Voor wie het wil weten: dit is gemeente Delft en ze zijn er zo trots op dat ze hopen dat andere gemeenten dit gaan overnemen. God bewaar ons allen.
@Swedish_Chef | 19-12-14 | 18:54
Als u goed kijkt, dan ziet u dat die vrachtauto helegaar niet op de verkeerde strook zat, maar juist een uitwijkingsmanoeuvre maakte door een flinke draai aan het stuur te geven om een aanrijding te voorkomen. Zodoende kon het er links omheen zeilen.
fietskettingslot.
Ok dan, er ligt een doorgetrokken streep.
Daar gaat ie dan overheen, maar de politie moet toch voorrang verlenen, verkeerskundig gezien.
@Terpen-tijn | 19-12-14 | 18:53
Jij kent die rotonde duidelijk niet, de vrachtwagen zat op de doorgaande baan met doorgetrokken streep richting Groningen en mocht helemaal niet last minute nog naar de rechter uitvoegende baan richting Emmeloord die vrij was. De politiebus staat op de voorsorteerstrook voor Emmeloord, zag dat deze baan vrij was en mocht gewoon invoegen.
Klojo s.
Tuurlijk had die vrachtwagen wat eerder naar rechts gekund, maar willempie is niet wakker en snapt niet wat voorrang is.
Hoe moeilijk kan het zijn>>haaientanden en een driehoek??!!
@Feynman | 19-12-14 | 18:13
In Gelderland hebben ze die rotondes overigens bijna tot een ware religie verheven.
Daar word je helemaal tureluurs van.
Maar hoe irritant ze ook zijn, ik geloof wel dat werken. Kost een beetje, scheelt een hoop mensenlevens. En ik denk niet dat gewenning optreedt. Ik denk dat u, met alle respect, dan toch een beetje te negatief denkt.
Vrachtwagen zat inderdaad op de verkeerde baan, had al eerder naar rechts gemoeten, zoals je dat leert op rijles...
Ik ken dat ding daar. De vrachtwagen zat op de verkeerde om af te slaan. De politie had dus gewoon voorrang op de vrachtauto. De vrachtauto is in dit geval de verschrikkelijke asomobilist. En voor de rest is het een verkeerstechnische ramp die nooit gebouwd had mogen worden en waarschijnlijk is goedgekeurd door een verkeersmongool van rijkswaterstaat die zichzelf voortbeweegt door middel van een auto met chauffeur.
eh links in dit geval...
fietskettingslot 18:49
Neeeeee.
Die haaientanden gelden voor de hele rotond, dan hadden ze die tanden anders moeten plaatsen.
Gewoon voorrang verlenen aan rechts, is dat nou zo moeilijk"
Oh jee, kan ik als ex-instructeur een beetje kennis spuien!
Want wat is de wettelijke betekenis van haaientanden (met bord B6 erbij nog wel):
"de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg"
Doet oom agent dat? Totaal niet, hij kwakt zijn auto er gewoon voor.
Zou het raak zijn geweest, was dit een klassiek voorbeeld van een afdekongeval.
Die blauwe pet denkt: "Die vrachtwagen rijd op, DUS zal het wel vrij zijn". maar dat kan hij helemaal niet zien. Een absurde inschattingsfout, waar een leerling van mij direct een draai om zijn oren zou krijgen.
Deze agent zou zonder platte pet gelijk voor een EMG gaan, en terecht.
Blunder eerste klas!
als die engerd koos spee in beeld komt, ga ik snel zappen om die hypo niet te horen en te zien.
Ik ken die situatie goed, dit is de richting vanuit Sneek. Niet het politiebusje maar die vrachtwagen zit fout. Hij zit op de doorgaande baan richting Groningen en wil last minute toch naar de uitvoegende baan richting Emmeloord. Het politiebusje ging de rotonde op omdat de uitvoegende baan vrij was.
Rotondes zijn een crime voor fietsers. weg met die dingen.
Je weet nooit vantevoren welke nou wel of niet voorrang hebben. (ja ja er zijn borden)
Je weet nooit of de automobilisten dat wel weten. (lang niet altijd)
Nederland wordt pas echt veiliger als alle drukke kruispunten ongelijkvloers zijn.
Kost een paar miljard, maar scheelt tientallen slachtoffers.
Is het nu al komkommertijd?
Spannend filmpje, een politieagent kan dus ook wel eens een foutje maken in verkeer... 't zijn toch net mensen he...
De rotonde bij Joure is het meest debiele knooppunt van Nederland. Gebaseerd op het idee dat de paardentram het snelste vervoermiddel boven de afsluitdijk is. Nu is dat ook wel zo, maar af en toe komt er een gehaaste randstedeling (onder andere ondergetekende) langs die met 149 km/u op familiebezoek komt.
Verder zijn er wat locals en bedrijfsvoertuigen. De locale popo moet duidelijk nog wennen aan de dienstauto ipv de zware stalen Gazelle met lederen zadel.
Deels aangeboren politiearrogantie, deels gebrek aan IQ (tsja, pay peanuts get monkeys = politie) en een chauffeur van het vrachtwagentje die zeer kundig en geconcentreerd heeft gereageerd. Een near miss die een mooie doorsnede weergeeft van onze nationale ontwikkeling.
@kapotte_stofzuiger | 19-12-14 | 18:16
Vooral die met Poolse kentekens. Die zijn gewoon levensgevaarlijk. En niet omdat ze niet over enige rijvaardigheid beschikken, want dat doen ze wel degelijk, maar gewoon omdat het ze gewoon geen flikker boeit. Het is hun auto niet, en het is hun vrachtauto ook niet. Proost.
Ach ja, als die automobilisten elkaar lekker dood willen rijden, moeten ze dat toch zelf weten?
Valt niet mee, van paard en wagen naar auto's
Is er ook een klapperT compilatie van die rotonde ?
(Welke politieke mongool heeft überhaupt dit gedrocht laten aanleggen ?)
Ach ook de pliesie kan een keer een foutje maken. Het liep gelukkig goed af (qua geen aanrijding dan, want ik ben wel erg benieuwd of er daarna nog een fiscale transactie heeft plaatsgevonden uit de reeks leugen+ambtseed=feit).
Niemand is onfeilbaar, ook een diender niet.
Deze heb ik eerder gezien. Inspiratie was op? Ach het is vrijdag.
Kikionline 18:33
Doet niet terzake, de vrachtwagen heeft voorrang.
Punt.
Belachelijke situatie overigens, zo'n rotonde middenin de snelweg. Dat verkeersknooppunt had natuurlijk al lang een klaverblad moeten zijn. Net zoals dat belachelijke kruispunt met die stoplichten in de A7 bij Groningen. Ook te zot voor woorden. Wat moeten die Duitsers wel niet denken als ze in komen vliegen in met Mercedes? Eerst worden ze getrakteerd op een paar stoplichten, en even later vliegen ze bijna uit de bocht bij een rotonde bij Joure. Levensgevaarlijk gewoon.
Ik ken die rotonde, en eigenlijk verbaas ik me erover dat het nog zo vaak goed gaat.
Maar goed, er 'wordt over gepraat' meen ik ergens gelezen te hebben. Dus voorlopig zal er nog wel niet veel veranderen.
Vroeger kon je deze rotonde gewoon met 120 km/h nemen.
Die agent zit te slapen, moet voorang verlenen, heeft haaietanden.
Ik had hem platgereden.
kapotte_stofzuiger | 19-12-14 | 18:10
Heeft Bakito je acci gehackt ? Die pet is zo fout als een deur. Je staat naast een vrachtwagen. Als die niet rijdt dan is dat niet voor niets. Zijn eigen kijkhoek is weg dus even geduld en dan gezamenlijk optrekken is altijd goed. Dan kunnen andere mensen 's avonds ook gewoon aan de warme prak.
Vrachtauto zit in verkeerde baan. Bij het oprijden van deze rotonde bepaal je welke afslag je neemt. Hij zat in de baan voor een afslag verder.
@Synecdoche | 19-12-14 | 18:07
Haha, tijd voor herexamen!
Politie had gewoon meer gas moeten geven en achter zn voorganger moeten blijven. Dat trage gelummel altijd :-)
Einde van domheid 18:29
Eensch!
verder een verkeersplanologische fout.
Komt doordat er een (extra) rijstrook bijkomt en de agent denkt dat de vrachtwagen niet afslaat.
Hoe dan ook, een rechter zal zeggen dat de haaientanden voor de hele rotonde gelden.
Wat ook zo is, agent is fout.
En als die agenten vervolgens besluiten dat het heeel gevaarlijk was om alsnog voor ze uit te voegen ben je je rijbewijs kwijt en heb je een poot om op te staan (als er niet toevallig iemand met een dashcam in de buurt is, die ook nog de beelden beschikbaar maakt.. als een rechter daar al naar wil kijken).
win/win, camera verkopen/filmpje.
Haaientanden betekend ,dat je alle bestuurders voor moet laten gaan , niets meer of minder ,dus het agentje deed het niet helemaal correct .
Je kunt niet bepaald zien welke baan de vrachtwagen heeft voordat hij de politiewagen tegenkomt. Als ie op de middenbaan reed, kan ik me voorstellen dat de agent dacht dat hij door zou rijden. Knipperlicht doet daar weinig aan af (dan is dat gewoon fout voorgesorteerd). Maar hoe de vrachtwagen het vervolgens oplost krijgt ook niet bepaald de schoonheidsprijs
Die mag z'n luier verschonen...
... En de volgende keer wat langer uitslapen of meer koffie drinken
@Synecdoche | 19-12-14 | 18:07 godskolere man, voor welk bord staat die agent nou te wachten? Rotonde, geen rotonde, doet totaal niet ter zake. Met je zelfverzonnen regeltjes. Daardoor ontstaan dus ongelukken.
Het is maar goed dat de burger weet hoe ambtenaren rijden en daar op kunnen reageren, het is niet voor niets dat ambtenaren in opvallende auto rijden. Dienstvoertuigen van de overheid zijn vaak ook betrokken bij eenzijdige ongelukken.
Ik vat 'm niet helemaal... Die rode oplegger had netjes z'n knipperlicht uitstaan maar moest klaarblijkelijk uitwijken voor die politieauto, die geen zicht had naar links maar toch maar de rotonde op reed terwijl de rode oplegger voorrang had... Vervolgens voegt hij 'n beetje strak voor de politiewagen in, had misschien beter nog een rondje kunnen rijden...
Maar die agenten zijn knuppels, die vent had z'n richtingaanwijzer aan en verkeer op de rotonde heeft voorrang...
Maar reed de vrachtwagen te hard, dat is immers altijd de oorzaak van verkeersongelukken?
@sennholz | 19-12-14 | 18:11
En eentje voor het te hard rijden op de rotonde,... en eentje voor het over de doorgetrokken streep rijden.
@Synecdoche | 19-12-14 | 18:07
Ik tel mindstens 12 haaitanden voor het politiebusje, zover ik heb geleerd betekend dat je voorrang moet verlenen, ongeacht uitvoegstrook.
Voor zover ik kan zien ontneemt de vrachtwagen het zicht van de politiewagen. Politiewagen let niet op bij oprijden.
Voorrangsfout van de vrachtwagenchauffeur. Als je niets van verkeer snapt; post hier dan niet!
@Synecdoche | 19-12-14 | 18:07
Als de politiebus de rotonde niet oprijdt, hoe kan hij dan de vrachtwagen in de weg zitten die wel op de rotonde rijdt? Vrachtwagen had voorrang. Ik kom er bijna dagelijks, geen enkele twijfel mogelijk.
Gebeurt daar slechts een keer of duizend per jaar.
Te moeilijk...
Ja rotondes zijn echt veiliger! Meer rotondes...
Zucht, na gewenning, gaat het weer fout.
@Synecdoche | 19-12-14 | 18:07
Jij kent duidelijk die rotonde niet.
boete vanwege afsnijden politiebusje.
Volgens mij is hier verkeerstechnisch gezien niets ah handje.
F: Geen idee.
Er zijn geen brokken gemaakt dus dan kan het.
Zag net dat ISS nog overscheren met 27500 km/h.
Gaat Spee daar ook nog iets aan doen?
@ Synecdoche | 19-12-14 | 18:07
Pearl pearl pearl pearl pearl.
Foutje, kan gebeuren. Alleen "schoolmeesters" ergeren zich hieraan.
De gebruikelijke road-rage middels blauwe lampjes bleef daarentegen uit. Fatsoen hebben ze daar dus in ieder geval nog wel.
Die dashcam van Pritt is goud waard.
Maar natuurlijk is die rode auto aangehouden. De politie heeft altijd gelijk en mag alles doen wat God verboden heeft, dus ook misbruik van macht.
Die agenten mogen van geluk spreken dat er geen Pool van links kwam.
Dit had ook anders kunnen aflopen.
Rotonde heeft voorrang, maar politiebus komt niet eens de rotonde op. Vrachtwagen verlaat rotonde en zou in theorie achter de politiebus moeten invoegen (want die rijdt al op de uitvoegstrook).
Maar: stel dat de politiebus wel het plan had om de rotonde op te rijden, dan had hij voorrang moeten geven an de vrachtwagen.
Nu vraag ik me af of die rode wagen nog is aangehouden..
Wat een malloot...
Expres nog even de rem intrappen op het eind +1
REAGEER OOK