Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OPHEF OM COLUMN ARNON GRUNBERG

Bah - Ranzig - Walchelijke kolom - Schandalig - Ik zeg mijn abonnement op - Gadverdamme - Smerig - Zeker de oorlog niet meegemaakt - Dit is een brug te ver - Hier worden grenzen overschreden - GODWIN - Wisten jullie dat Arnon Grunberg zijn rekeningen nooit betaald - Stom stukje - Een invloedrijke twitteraar onwaardig - Die jongen moet eens een flink pak rammel krijgen - Ik ga een brief naar Het Parool sturen - Vanmiddag aangifte doen. Goedemorgen Nederland! Zomaar wat reacties op de daily voetnoot van de Filosoferende Aardappel @Arnonyy in de Volkskrant vandaag. "Concentratiekamp-pieten" hoe bedenk je het? (Och, zo moeilijk is dat niet-red.) Kortom; we hebben weer #OPHEF.

Reaguursels

Inloggen

Wedden dat... De moeder van Erik de Vlieger meer humor had dan zoonlief? In ieder geval intelligentere humor dan.

E Rectus Magnificus | 16-12-14 | 01:13

wie is Eric de Vlieger?

Borstlap Knapzak | 14-12-14 | 12:32

Tot welke leeftijd mag je meespelen met het spel? Het klinkt best leuk!

ren-forrest-ren-e | 14-12-14 | 11:57

Die man heeft een obsessie met de tweede wereldoorlog.
Er is meer geschiedenis om niet te vergeten Arnon.
Barbarijse piraterij bijvoorbeeld. Daarom vieren wij tot op heden Sinterklaas.

Lolo rosso | 14-12-14 | 10:18

Grunberg wil ons allemaal hypocriet laten voelen met dit stukje: kijk eens hoe we ons zouden voelen als het concentratiekamp pieten zijn ipv zwarte slaven. Ik vind de vergelijking mank lopen om een aantal redenen; ten eerste is de geschiedenis van piet als zwarte slaaf vaag op zn best: er zijn theorieen van demonen tot zwart van de schoorsteen. Ten tweede legt niemand op een paar na de connectie met slavernij bij de vrolijke pieten. Die paar die dat wel doen moeten die visie echt opzoeken: de rest van nederland ziet dat helemaal niet zo. Ten slotte is de enige link met onderdrukking of slavernij die je kan verzinnen als je in de pieten inderdaad slaven ziet: sinterklaas als meester. Door een direct link te maken met concentratiekampen valt er niks meer te ontkennen of anders uit te leggen. Het is dus te kort door de bocht van dhr Grunberg en dat kan je stellen puur op basis van feiten, niet op basis van emotie: slavernij vs 2e wereldoorlog. Ik vind het ook weer typisch dat juist grunberg dat er weer bij moet slepen. Oh kijk eens wat scherp en taboeloos ik de hypocrisie van het domme volk aan de kaas stel met iets waar ze eigenlijk niet over willen praten! Vooral mijn eigen familie niet! Ja prachtig grunberg. Maar het is vooral provoceren in een heel dun jasje van de weldenkende mensch die geen taboe schuwt. En in die zin is het wel degelijk onsmakelijk.

nenny | 14-12-14 | 09:25

Ach ja Grunberg en zijn mening, het blijft toch een beetje de moderne variant van Wim Bosboom. *zapt verder*

Harry Turtle | 14-12-14 | 04:12

Iedereen was de ZP discussie al bijna vergeten en dan komt dit. Het is opvallend dat de jodenhaat erbij wordt betrokken. Als de ZP discussie in het nieuws was kwam hij er meestal niet positief uit. Of het artikel was negatief of je had een voor ZP positief verhaal met een foto van de text ZP is racisme erbij. Als ZP dus in het nieuws kwam was de strekking dus negatief. Dit deden de nazi's voor WW2 ook met de joden. Net zolang tot het grootste deel van de bevolking overtuigd was en de joden moesten verdwijnen. Stemmingmakerij heet dat. De hele discussie rond ZP is een ingepland gebeuren. De Nederlandse regering wil, onder druk van Europa) van de traditie af. Internationaal wekt het tot gefronste wenkbrauwen en dan kom je niet geloofwaardig meer over. Dus wat doe je dan? Je zorgt ervoor dat het volk zelf een traditie om zeep helpt. Dan is niemand de gebeten hond en ben je internationaal weer de braafste in de klas.

liflafje | 14-12-14 | 01:17

Ach ja, Erik de Vlieger, want alleen joden zaten in de concentratiekampen. Zucht.....

Olc32 | 14-12-14 | 00:56

Wie in staat is meer te lezen dan de woorden voor zich zal altijd leven in zijn eigen psychose.

Vitellius | 14-12-14 | 00:52

Sneu figuur.

Martin Bosma | 13-12-14 | 23:50

Grunberg is een linkseLul.

Mijnheer Harmsen | 13-12-14 | 22:32

En alweer iemand die ons inpepert dat onze tradities zo ongelooflijk fout zijn en wijzelf nog fouter. Het zij zo. Maar al moet het ondergronds, wij blijven zwarte Piet trouw en wat 5 mei betreft, Bevrijdingsdag vieren we allang niet meer, dit land is namelijk nog nooit zo onprettig, gevaarlijk en onvrij geweest. Op 4 en 6 mei ging de vlag halfstok en volgend jaar op 5 mei ook.

Inka6786 | 13-12-14 | 22:03

omanders | 13-12-14 | 17:14
Tja, voor de ontkerkelijking werd natuurlijk iedereen schuldig geboren als christen zijnde... Schijnbaar heeft het gros der calvinistische Nederlanders grote behoefte aan erfschuld. En dan is de vaderlandse geschiedenis een dankbare bron. Ook al moet je daarvoor wat geschiedvervalsing plegen zo links en rechts. Of met de mores van nu het verleden beoordelen.

Gen. Maximus | 13-12-14 | 21:43

Je boos en beledigd voelen is een keuze en de heldendaden van je overleden moeder erbij halen is op zijn minst erg zwak.

weps | 13-12-14 | 20:55

@Theo van Deursen | 13-12-14 | 19:08
Toen ik de foto zag van de voetnoot en de tekst las legde ik niet de link dat het een 'Oud-Hollandse Traditie' zou zijn om joden te verraden. Ik haalde slechts mijn schouders op en hechte verder weinig tot geen waarde aan wat Grunberg schreef. Zoals andere reaguurders hier al aangaven, zoals 'omanders': "De reden dat zoveel Nederlandse Joden zijn weggevoerd is dat Nederland een uitstekende burgerlijke stand had en Joden en hun godsdienst keurig als geloof werden erkend." Oftewel vadertje Staat had met haar registratie drift hier een aanzienlijk aandeel in, naast de nodige NL collaborateurs die er tijdens de bezetting ook waren.

Wellicht is de interpretatie om dat uit zijn column te concluderen niet incorrect en insinueert Grunberg dit inderdaad, al kan je dit niet met 100% zekerheid als een voldongen feit stellen gezien de misschien opzettelijke ambiguïteit dan wel in het waarschijnlijk slechtere geval dit het resultaat is van pover uitgewerkte en/of verkkerd gekozen metaforen. Deze aanname (joden verraden zou een Oud-Hollandse traditie zijn) door die lezers die bekend zijn met het scala aan opvattingen die Grunberg huldigt, die dikwijls eenzelvig dan wel een verlengsel zijn van de courante opvattingen (links; zelfverklaard politiek correct; conformistisch; multikul; overwegend pvda/d66/gl gezind) uitgedragen door de volkskrant waar hij zijn dagelijkse stukje voor schrijft, zijn hier (lijkt mij) het logische gevolg van.

Zelf ben ik geen Volkskrant lezer, met enige regelmaat neem ik een kijkje op hun website, maar een abonnement heb ik er niet op. Grunberg's voetnoten lees ik sporadisch wanneer ik toevallig de papieren versie tegenkom. Wanneer ik hem lees ben het dikwijls niet eens met Grunberg, een enkele keer schrijft hij ook wel eens iets op dat weldoordacht en scherp is wat ik onderschrijven kan, maar vaker vind ik hem vooringenomen, kortzichtig, hautain en pretentieus.

Wat ik bedenkelijk vind aan de Vlieger zijn tweet is waarom hij er zijn dooie moeder bij moet halen, en impliciet stelt (of het in ieder geval suggereert) dat Grunberg model staat voor alle joden. Wat betekend dat?!? Dat als zijn moeder geweten had dat Grunberg 69 jaar na WOII zou schrijven wat hij schreef zij die onderduikers maar geen eten meer had moeten brengen of zo? Als of Grunberg alle joden symboliseert of het joodse geweten is?! Ik vind zijn opmerking daarom bedenkelijker dan Grunberg's voetnoot. Wat Grunberg vandaag schrijft gaat elke dag morgen bij het oud-papier.

GeinPonempie | 13-12-14 | 20:47

Gezien de functie van de grootvader van de heer Asscher in de Joodsche Raad getuigt dit stukje van de heer Grunberg van historisch inzicht EN humor. Derhalve hulde mijnerzijds!

balustrade | 13-12-14 | 20:35

Tiberius | 13-12-14 | 13:42
Ja en waarschijnlijk is IS ook opgericht door de Mossad. stomme idioot...

ren2782 | 13-12-14 | 20:20

Grof, zeer grof. Iets met appels en peren. Blank schuldgevoel? Vrijheid van meningsuiting. Iedereen weet weer wie Arnold Groenberg is (inferdaad zo heet ie niet). Mensch ergert u niet, verwondert u slechts. Nu zuipen, want zaterdag!

krabbegat | 13-12-14 | 19:38

@GeinPonempie | 13-12-14 | 18:30

Hij reageert op de uitspraak van Grunberg dat het verraden van joods buren een oud-Hollandse traditie is. Kan me voorstellen dat dat een belediging is voor iemand die joden heeft geholpen, en nog niet heeft geleerd zich sowieso te schamen voor alles wat "oud-Hollands" is.

Theo van Deursen | 13-12-14 | 19:08

mallekater | 13-12-14 | 15:59 Dat was niet mijn onwetendheid maar mijn cynisme. Voor de betekenis van cynisme zie jmx008 | 13-12-14 | 17:11

gasboer | 13-12-14 | 18:37

Ik vind het maar eigenaardig dat er hier zo veel reaguurders als een stel doorgeroeste lekkende batterijen leeglopen op Grunberg, terwijl het niet zijn voetnootje maar toch echt de tweet van Erik de Vlieger is die volkomen mesjogge is!

De Vlieger doet met zijn tweet even een Rottenbergje.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/12/...
Felix de farizeeënde vuile vieze vuige fatsoensfascist!

GeinPonempie | 13-12-14 | 18:30

Telkens, na het lezen Grunberg kan ik mij onttrekken aan de gedachte dat hij en Quincy Cario één en de zelfde persoon is. Is er misschien iemand die mij uit de droom kan helpen?

gratias | 13-12-14 | 17:15

Ik zie dat er inmiddels gesproken wordt over hoe Nederland de meeste Joden heeft verraden. Waar komt dat gezeik vandaan? Het is je reinste flauwekul.


De reden dat zoveel Nederlandse Joden zijn weggevoerd is dat Nederland een uitstekende burgerlijke stand had en Joden en hun godsdienst keurig als geloof werden erkend. Wie ook maar een film over het verzet heeft gezien weet dat aanslagen op de burgerlijke stand grote prioriteit hadden.


Maar ja. Zo'n feit past natuurlijk niet zo lekker in het lulverhaal. Wat overigens wel apart is dat je dit soort praat vaak uit de monden van radicale allochtonen hoort. Dus ik neem aan dat de historische onkundigheid zich gewoon via het onderwijs verspreid heeft. Leve het huidige Nederlandse onderwijs, zullen we dan maar zeggen.

omanders | 13-12-14 | 17:14

Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen, scepsis ( gerede twijfel ) tegenover de goede bedoelingen van de medemens en kan hoogstens spottend worden opgevat. Bron: Encyclo

jmx008 | 13-12-14 | 17:11

-weggejorist-

Gerrit_Galbak | 13-12-14 | 17:05

Deze met zijn voetnoten altijd heerlijk ontregelende, verhelderende, en/of niet eerder ervaren grote vragen opwerpende schrijver maakt dat ook veel stijllozen zich vaak nodeloos gekwetst voelen en hem daarom soms zelfs gestraft zouden willen zien. Een magistrale prestatie.

GingerTed | 13-12-14 | 16:49

Dankzij lieden zoals Grünberg, Heertje, van Thijn, Polak, Samkalden is Holland sedert 1946 met een schuldgevoel opgezadeld en is het land een op knappen staande tumor geworden. Mijn geweten is rein en ik heb part noch deel aan slavernij van anderhalve eeuw terug. Wel moet ik de nazaten financieel in het leven houden.
.
Wat betreft de jodenvervolging uit de jaren 40-45 van de vorige eeuw: ik was nog niet geboren en heb part noch deel aan de toen zoveelste keer dat de God van Israël zijn mammon aanbiddende volk.

pluizigkroeshaar | 13-12-14 | 16:39

Hij zal gedacht hebben 'ze kunnen beter over je lullen dan van je vreten'. Soort van aandachtshoer dus.

Terpetijnzeikert | 13-12-14 | 16:24

Ik lees Grunberg nooit, en wou dat graag zo houden.

van heinde en verre | 13-12-14 | 16:09

Gasboer... loop eens niet zo te koop met je onwetendheid......

mallekater | 13-12-14 | 15:59

Heerlijk.
satire kan ook al niet meer... Zelfs een volbloed jood als Grunberg mag niet meer de draak steken met zijn eigen achtergrond.
Terwijl dat toch , denk aan Max Tailleur, de essentie is van Joodse humor.
Goeie God, met een dikke godwin er bovenop... men heeft sinds 1945 niets bijgeleerd.

mallekater | 13-12-14 | 15:57

Ik denk wel te snappen welk punt Grunberg hier wil maken, maar opnieuw lijkt hem het raffinement en de finesse te ontbreken om er echt iets van te maken. Dat is jammer, zeker in dit geval. Politieke correctheid is de vloek van vandaag de dag. Het is inmiddels oerhollandse traditie contra politieke correctheid. Alles langs de lat van het nieuwe fatsoen, en steeds grotere legers fatsoenssoldaten die de fatsoenskloof bewaken en vanuit hun schuttersputjes op iedereen schieten die het in zijn hoofd haalt om die kloof te overbruggen.

Schoorsteenveger | 13-12-14 | 15:55

Was even klaar met die Grunberg, maar nu hou ik weer van 'm. Tenminste... Als ik z'n stukje goed lees. En anders haat ik hem nog steeds met volle overtuiging.

Mr Dixit | 13-12-14 | 15:54

Het moet maar eens afgelopen zijn met dat je joden niet in satirische context mag noemen. Dielange tenen altijd... Arnon Grunberg is zelf van joodse komaf nota bene.

Captain Pervert | 13-12-14 | 15:36

ik vind het ergens wel iets hebben. Het geeft de waanzin en de ongelofelijke hypocrisie in dit stomme land aardig weer...

jan-lul-de-behanger | 13-12-14 | 15:17

Bakito en Supermatthijs zagen dat het goed was.

DonBasco | 13-12-14 | 15:08

Tsja, je moet af en toe gek doen om in het nieuws te blijven.

Rammstein | 13-12-14 | 15:07

Grünberg zegt hier gewoon dat Zwarte Piet moet worden afgeschaft omdat er in Nederland heel veel Joden zijn opgepakt en gedeporteerd. Inderdaad een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis. Maar wel voor een groot deel te danken het voortreffelijke bevolkingsregister. Want ook toen al moest de overheid weten waar haar onderdanen zich ophielden teneinde maximaal belasting te kunnen innen. De Duitsers maakten daar dankbaar gebruik van.
De Gutmensch zal alles aangrijpen om Zwarte Piet afgeschaft te krijgen.

DonBasco | 13-12-14 | 15:06

Vlieger haalt zijn moeder erbij.

Roer | 13-12-14 | 15:06

Who the fuck is Arnon Grunberg?

gasboer | 13-12-14 | 14:42

Het leuke is dat dit stukje aanzet tot denken. Er wordt geen mening opgedrongen door de schrijver.

Aantastelijk | 13-12-14 | 14:41

Kleuterschool niveau. Omdat je A niet wil en voorstander bent van B, echter B krijg je er niet door omdat niemand zit te wachten op B , dan ga je snel C erbij halen. C heeft echter niks van doen met B. De realiteit is dat het kwade in de periode 40-45 is overwonnen door het goede, mede door hard werk in de klei door onze voorouders. Waar gehakt wordt vallen spaanders overigens. We zijn het aan onze voorouders verplicht om voor onze tradities en cultuur te vechten. Typen als Grunberg moeten goed in de spiegel kijken en zich eens gaan afvragen wat ze bijdragen aan onze samenleving en cultuur. Ook moeten ze zich de vraag stellen of dit een positieve bijdrage is. Overigens kan ik de vraag niet beantwoorden omdat het werk van Grunberg mij onvoldoende bekend is.

Tee Of Cup | 13-12-14 | 14:17

De ironie van het artikeltje is best wel te begrijpen, het wordt echter alleen gedragen door een verbinding te maken met een van de meest afschuwelijke wandaden tegen de joden. De een zijn jood is de andere zijn brood, bij mij gaat die vlieger niet op.

Baronwater | 13-12-14 | 14:09

@Piet van het Padje | 13-12-14 | 13:58

Wat de literaire wereld betreft moet ik toch even een lans breken voor WFH. Die voorspelde het multiculturele drama al toen Pim Fortuyn noch Konkreet Bestaand Marxisme onderwees.
Zie bijv. dit essay:
books.google.nl/books?id=ETyGAAAAQBAJ...

Theo van Deursen | 13-12-14 | 14:07

@Mike Oxlong | 13-12-14 | 13:48
Mwah, Grunberg kan wel een kromme lachspiegel voorhouden, maar wie zich met die beeldinformatie achter de oren krabt kon nog wel eens de nieuwe Vincent worden.

Jan Passant mk2 | 13-12-14 | 14:00

Theo van Deursen | 13-12-14 | 13:33
Ja, dat is een door links er decennia lang doorgedouwde leugen. Dat heeft niet veel met Grunberg te maken, en meer met de ideologie waar hij zich achter schaart. Die gebruiken die guilt trip namelijk om hun beleid er door te drukken. Vreemd genoeg ook als het beleid antisemitisch tot op het bot is, zoals zo'n beetje alles wat links voorstelt inzake Israël.

Die obsessie met de oorlog is sowieso heel groot in literair Nederland, alsmede de obsessie met het Christendom. En dat heeft weer te maken met het feit dat de Nederlandse literaire wereld aarts-conservatief is en ideologisch al decennia vastgeroest.

Mike Oxlong | 13-12-14 | 13:48
Dit leest dus echt als zo'n reactie van "het is goed, want ik ben het er mee eens". De vergelijking gaat sowieso niet op, en Grunberg probeert te choqueren met een "controversieel" onderwerp waar we allemaal inmiddels moe van zijn. En de shock is werkelijk het allerlaagste middel in het arsenaal van de schrijver. Zeg maar een beetje de prop-comedy van de literaire wereld.

Piet van het Padje | 13-12-14 | 13:58

Geen slecht stukje. Grunberg houd gewoon een spiegel op en wie iets lelijks zit moest zich maar eens achter de oren krabben. Een samenleving die niet regelmatig zijn eigen tradities durft te evalueren en aan te passen is gedoemd tot mislukken. De metafoor die hij gebruikt is wat cru maar dat helpt soms.

Mike Oxlong | 13-12-14 | 13:48

Joden hebben de Shoa natuurlijk wel heel hard nodig om te verdringen dat ze zelf ook daders zijn ipv slachtoffers.

De bolsjewisten in 1917 die de revolutie brachten naar rusland, 85% joods. Alleen de 65 miljoen dode russen in de Goelags die daarop volgden.. dat waren gek genoeg allemaal Goyim (niet-joden).
www.youtube.com/watch?v=Pk4sQ8kAAr0

Tiberius | 13-12-14 | 13:42

@Piet van het Padje | 13-12-14 | 13:26

Grunberg zet de Nederlander steevast te kakken met zijn joodse guilt trip. En het werkt, want zoals ook hier te lezen valt meent een meerderheid echt dat Nederlanders hun joden passief hebben laten wegvoeren en vernietigen.

En wie dat gelooft moet de weg-met-ons conclusie wel onderschrijven. Precies het doel van Grunberg.

Theo van Deursen | 13-12-14 | 13:33

Grunberg mag van mij zijn paspoort inleveren. Wat een l*l.

Snorry! | 13-12-14 | 13:30

Onsamenhangende column. Maarja, Grunberg is ook typisch zo'n Nederlands literair type die volledig op instinct lijkt te functioneren. Om er nou boos over te worden... Dat is dus precies wat hij wil. De Nederlandse literaire schrijver waant zich namelijk controversieel terwijl hij in werkelijkheid met de massa mee marcheert.

Piet van het Padje | 13-12-14 | 13:26

Helaas hebben de (veelal linksche) "intelligentsia" en (veelal gekleurde) beroepsdiscriminanten zich meester gemaakt van een oergezellig Nederlands kinderfeest. Jammer maar Sinterklaas zal nooit meer zijn wat het eens was: pure gezelligheid...

RonnieKray | 13-12-14 | 13:19

.. figuren als Grunberg kunnen zo goed nuanceren en relativeren, dat zelfs de kleinste problemen monumentale vormen van onoplosbaarheid aannemen.
Ik snap goed waarom den Duitschers zo makkelijk joden konden afvoeren uit meewerkend politiek-Nederland. Vandaag wringt "onze" elite zich weer in alle bochten om de islam te behagen. Als ware het een aanwinst, wegens onschadelijke en democratische mensenrechtenbeweging.

Jan Passant mk2 | 13-12-14 | 13:10

Oer-hollandse traditie- geef je buurman aan.
Goed beschreven door Grunberg, die ik meestal vind raaskallen.
En de ophef?
Die is hetzelfde als met de zp=racisme discussie.
Gevoelige snaar, dus ophef

2emeREP | 13-12-14 | 13:09

Doorlopen mensen, niets aan de hand....

JohannesvanderPaalen | 13-12-14 | 13:09

Grunberg is zelf een jood, dus hij mag dat.
Net zoals Afro-Amerikanen wel nigger mogen zeggen, maar blanken niet.

King of the Oneliner | 13-12-14 | 13:08

Ach die Grunberg... een link proberen te leggen tussen Hollandse cultuur (Zware Piet) en de Shoa.
Een nieuw dieptepunt in het proberen blanke schuldgevoelens te stimuleren.

Tiberius | 13-12-14 | 13:05

Grunberg, altijd puberaal. Over een jaar of vijftig naadloos overgaand in seniliteit.

orange pekoe | 13-12-14 | 13:05

Henk de Vries2074 | 13-12-14 | 10:53
Het is een fabel dat hier de meeste joden werden afgevoerd omdat Nederlanders een volkje van verraders en vreemdelingenhaters zijn. Kijk maar:
www.universiteitvannederland.nl/colleg...

KlunsJohannus | 13-12-14 | 12:53

Je moet mentale Grunberg zo zien,
Vb ==>
Jezus denkt, wel laat ik eens even weer naar de blauwe planeet komen.
Hij denk, ik verveel me zo in de hemel, en 2000 jaar geleden bracht ik het christ consiousness naar de
planeet, samen met een grote groep mensen, was dat in stilte volbracht.
Jezus een rebel en vrouwenjager, in de hemel, echter foei hij heeft zijn schrijf en lees lessen in de hemel niet gevolgt, immers de hemelse kroeg was leuker.
Dus hij komt met KLM aan op Schiphol.
NL heet Grunberg gestuurd om hem op te halen, echter Grunberg weet niet wie het is, immers ze hadden hem vertelt dat er een wazige hollywood ster kwam.
Jezus gaat aan de praat met grunberg over religie, en Grunberg leest fanatiek en menaal voor uit het te oude boek wat bijbel heet.
Grunberg leest stukken voor, heeft meningen over dat, en mentaal gezien weet ie elk detail uit de bijbel.
Jezus zegt, hmmmm wat een onzin allemaal, raar boek, en gaat in discussie met Grunberg.
Grunberg zegt, lees zelf maar tegen Jezus.
Jezus zegt, ik kan niet lezen en schrijven.
Grunberg denkt, wat een dom figuur die Hollywood lul (immers hij weet niet wie Jezus is).
Kan niet lezen, kan niet schrijven, wat een laag IQ, nee Grunberg onwaardig om mee te discusieren.
Gruberg neemt hem mee naar een kerk, en een popie jopie priester komt even kijken.
Jesus denkt, hell shit wat is dit, en gaat feller in discussie, en Jezus schopt een kerkbank om.
Priester en Grunberg doen aangifte by pliesie, en zo komt Jesus in de bak.
Op tv mogen Grunberg en priester hun slachtofferrol verhaal doen, en doen net of ze alles weten over christianity.
Jezus wordt veroordeeld tot de doodstraf, immers lezen en schrijven kan ie niet, dus geen nut voor deze maatschappij.
Jezus denkt, hell shxt, liever in de kroeg in de hemel, dan bij die mentale stumpers op de blauwe planeet.
Conclusie ==> laat NL aub menatale stumpers als Grunberg niet serieus nemen, en zeker niet laten spreken uit visie of gezag.

Free Fall-ing | 13-12-14 | 12:47

Hahaha, dat het lijfblad van de PvdA dit plaatst, dolksteek in eigen rug. Dit stukje doet me een beetje denken aan de opmerking over Kees Driehuis na zijn demoniserende Hirsi Ali/Wilders Zembla aflevering:
"Als Kees Driehuis naast Anne Frank had gewoond, dan was zij met haar dagboek niet verder dan de eerste bladzijde gekomen."

Boutschefter | 13-12-14 | 12:40

Op hoeveel plaatsen (universiteiten) kun je worden aangegeven voor het verkeerde ZP-standpunt en hoe vaak doen aangevers dat uit berekening?

Islamofiel | 13-12-14 | 12:33

Wie betaalt hier in godsnaam 3 euro voor? Dan vraag je er ook om...

Wel een erg kwetsende column voor Lodewijk Asscher (PvdA), wiens grootvader Abraham Asscher in WOII in de nazi-faciliterende Joodse Raad zat.

Gaat Asscher nu aangifte tegen ´afstammeling van concentratiekamp-pieten´ (sic) Grunberg doen?

will.ik.ben | 13-12-14 | 12:26

Een column van Grunberg in de Volkskrant is hetzelfde als een drol zoeken in een volle strontput, kortom niet de moeite waard om het überhaupt te lezen.

Nestorix | 13-12-14 | 12:24

Prûnberg is toch die knappe Belg met dat lange haar die zo goed kan beffen op DWDD?

Breinbrouwsels | 13-12-14 | 12:21

Ik lees hier boven dat Grunberg een hoog IQ heeft, en de gewone mens hem daarom niet begrijpt....
**
Kots, kots......
Grunberg is mantaler dan mentaal, geen visie en geen observatie, meer een soort databank, waar hij krampachtig alles opslaat en zo presenteert als feiten, of als visie.
Hij kan die data niet mixen, en daar intuitief iets van vinden, die gave heeft ie niet.
Hij is de ultieme slachtofferrol persoon.
Daarom is ie zo overschat, met zijn zogenaamde interessantie prietpraat.
Heeft niets met IQ te maken, meer met ultieme overschatte domheid.

Free Fall-ing | 13-12-14 | 12:21

@eerstneukendanpraten | 13-12-14 | 11:36
Mooie poes heb ze ook.

VanBukkem | 13-12-14 | 12:19

Eet dat, Sunny Bergman. 150 woorden in plaats van 150 mille. En een stuk beter, maar dat spreekt vanzelf.

Jan Zand | 13-12-14 | 12:18

@necrosis en @ eerstneukendanpraten
Op de foto is trouwens duidelijk te zien dat de verhuisdozen al klaar stonden.
Het was dus echt vijf voor twaalf.

VanBukkem | 13-12-14 | 12:18

Arnon Grunberg spoort niet.
Kijk een naar al zijn meningen over vele onderwerpen.
Bij Buitenhof soms ook, het is echt zo slecht en menatale prietpraat en interessant doenerij.
Zijn observaties of kloppen vaak niet, of bij kritiek, past hij ze gelijk aan van onzekerheid.
**
Bij deze personen zouden bij mensen de intuitieve stoppen door moeten slaan, qua alarm bellen.
Hij was met vele schrijfers ook voor de pedoclub Martijn.

Free Fall-ing | 13-12-14 | 12:16

Grünberg weet in zijn eentje de zuurgraad van de Azijnbode weer aardig te verhogen. Chapeau.

medusa324 | 13-12-14 | 12:16

De joden zijn al eeuwenlang vervolgd door christenen en moslims, ook nu worden de synagogen en joodse instellingen nog beveiligd, dit geeft reden tot nadenken, iets dat hoogbegaafde Grunberg boven zijn pet gaat.

hovawart | 13-12-14 | 12:13

Hmmm wat zijn we weer een stelletje idioten die op dit stukje sarcasme reaguren. Ik ben geen fan van Arnon maar om dit stukje moest ik wel lachen. Natuurlijk rollen we met de zwarte piet discussie van de ene valkuil in de andere valkuil. Ik las zijn stuk dan ook als wat een gezeik laat dingen nu gewoon blijven zoals het is/ gaat. Maar dat gaat niet lukken...

Je hebt altijd voor- en tegenstanders in een samenleving. Zolang een de van de partijen een minderheid betreft is de andere partij automatisch de sjaak. Dat was zijn boodschap.

Ffiver | 13-12-14 | 12:13

deechteprins | 13-12-14 | 11:58

Gewoon negeren, maar dan toch nog een plempseltje eraan wijden? U zoekt ook aandacht?

de nakketikker | 13-12-14 | 12:12

@necrosis | 13-12-14 | 11:48

Fijn voor je hé, hoef je weer niet op de inhoud in te gaan.

Supermatthijs | 13-12-14 | 12:11

groot schrijver met soms een wat afwijkende mening met als doel de reactie... ehhh geenstijl?

Kerejaan | 13-12-14 | 12:10

Meneer Grunberg is al jaren de weg kwijt, dus dit wrakke en kromme episteltje verbaast me niets. Advies aan Grunberg, want je leest dit -mediageil als je bent- toch wel: hou eens op met dat kromme geschrijf en ga iets nuttigs met je leven doen. Op jouw zogenaamde literaire ejaculaties zitten we niet te wachten.

Reykjavik | 13-12-14 | 12:07

Een nerd die boekjes en columns schrijft en het allemaal weet. Gewoon negeren. Deden ze vroeger ook al

deechteprins | 13-12-14 | 11:58

Heeft hij het nou NOG over zwarte Piet? Wat een zeikerd haha laat het los Arnon. Wereldvreemde piekeraar.

Beaulefermier | 13-12-14 | 11:57

Door de eeuwen heen heeft het beest (het wereldsysteem) zijn steun verleend aan een vorm van christendom die mensen geen overwinningsleven bracht, maar hen bond aan tradities en met de gewoonten en gebruiken die iedereen van huis uit meekrijgt. De ziekte van een failliet wereldsysteem maakt het vatbaar en nu heeft het de ziekte van de islam onder de leden, het fundamentalisme is de ziekte van de islam. Net als onverdraagzaamheid de ziekte van het katholicisme was en het nazisme die van Duitsland.
Het Ene Wereld Systeem, is een goed handvat om een betere kijk op de toekomst te krijgen.

hovawart | 13-12-14 | 11:57

Ik vind die hele Grunberg een vervelend, overgewaardeerd en naar persoon. Als zijn intellect zijn arrogantie zou benaderen, dan had ik misschien nog wel eens een boek van hem gelezen. NU is het allemaal niveau van het geplaagde eenzame zieltje dat probeert zijn zielig leven te compenseren door gezochte, mislukte spitsvondigheden in de weinig gelezen schoolkrant te plempen.

Sternberg | 13-12-14 | 11:52

Ben helaas te dom om het intellect van Heer Grunberg te snappen.

*iets mompelt over keizer zonder kleren*

Piet Karbiet | 13-12-14 | 11:50

Ik heb niet zo'n hoge pet op van Grunberg, maar hier levert hij toch een heel aardig stukje satire op het maakbaarheidsdenken, de politieke correctheid en de verradersmentaliteit van de PvdA. Hulde!

MAD1950 | 13-12-14 | 11:50

Vind die Grunberg maar een raar over het paard getild ventje met behoorlijke vreemde trekjes. Hautain, narcistische, pseudo intellectueel.
Het bewuste stuk is echter wel prikkelend op vele fronten als dat de bedoeling is geweest is dat wel geslaagd. Als je het stuk letterlijk neemt staat er wel het nodige en daar kan men boos over worden.
Hij houdt hier mee wel de lezer, de Nederlander, een spiegel voor.

dwar | 13-12-14 | 11:50

@Supermatthijs | 13-12-14 | 11:43
'Jouw'?

necrosis | 13-12-14 | 11:48

necrosis | 13-12-14 | 11:40
Gutmensch!

Bakito | 13-12-14 | 11:46

Arrogante wezenloze Grunberg die het volk dom vindt en in zichzelf de vertegenwoordiger van het intellect ziet,heeft weer eens een mening.
HOU DAT VOOR JE,OEN.

pejoar | 13-12-14 | 11:46

Ik heb niet zo veel met Grunberg.
Maar dit dit stukje raakt hij toch behoorlijk wat zenuwtjes.
Scherp.

Mr. Happy | 13-12-14 | 11:46

BekiekUtMoar | 13-12-14 | 11:33
interessant detail: de opa van L. Asscher had daar ook nog iets mee te maken (als voorzitter van de Joodse Raad leverde hij info aan de nazis) ...

topreaguursel | 13-12-14 | 11:44

@necrosis | 13-12-14 | 11:40

Las gisteren op twitter dat ze nogal vaak dit soort kwesties heeft. Niet echt een onbeschreven blad zeg maar. Het is dan ook eerder de neiging om hier altijd de verkeerde keuze te maken met jouw als opperhoofd.

Supermatthijs | 13-12-14 | 11:43

Voor een ieder die de column niet begrijpt, volgens mij betoogt hij dat een traditie niet beoordeeld dient te worden op haar frivole en oppervlakkige uiterlijkheden, maar op de achterliggende geschiedenis.
-
Ik zeg dat een traditie gerespecteerd dient te worden, ook al is deze traditie geënt op een mogelijk onwenselijke geschiedenis. Het is een traditie van een soeverein land, daar heeft niemand anders iets van te zeggen/vinden.

Bernard Couperus | 13-12-14 | 11:42

@VanBukkem | 13-12-14 | 11:30
Hulde aan de GeenStijl die dit op de frontpage durfde te zetten en hulde aan de reaguurders die aantoonden geen harteloze kleautzakken te zijn!

necrosis | 13-12-14 | 11:40

@BekiekUtMoar | 13-12-14 | 11:33

En geen enkel ander land heeft zo veel namen bij de Yad Vashem memorial van "Righteous among the nations", behalve het vier keer grotere Polen.

De Nederlander is nu eenmaal ontvankelijk voor schuldgevoelens, hoe vergezocht of misplaatst ook. Dat hebben de negers nu eindelijk ook door.

Theo van Deursen | 13-12-14 | 11:37

@Bakito | 13-12-14 | 11:36

Er zijn gewoon te weinig domrechtse rakkers om zo'n programma te kijken.

Supermatthijs | 13-12-14 | 11:37

Grunberg over het algemeen niet te pruimen maar in dit stukje buit hij feilloos het ridicule van de hele zaak zwarte piet, de overgevoeligheid voor de holocaust en de bemoeizucht van de politiek uit. Niks meer aan doen. Lekker staan laten.

Warren G. Harding | 13-12-14 | 11:37

@Peyronie | 13-12-14 | 11:30
Klopt, dat is wat de schreeuwreacties alleen maar leuker maakt.

Hans Gruber | 13-12-14 | 11:36

necrosis | 13-12-14 | 11:31
Zwak verweer.

Bakito | 13-12-14 | 11:36

Bakito | 13-12-14 | 10:44
Ik denk alleen niet dat ze de kadootjes en pepernoten dan gratis zullen uitdelen ;)

topreaguursel | 13-12-14 | 11:36

Tja ik weet niet, Nederland het land van de kliklijnen Het doet pijn als de spiegel wordt voorgehouden. Zo heldhaftig was het nederlandse volk dan ook niet in ww2. Een veraden jood leverde toch snel 5 guldens op. Begrijp alleen niet het statement wat er mee gemaakt moet worden.

sjipsknippert | 13-12-14 | 11:36

VanBukkem | 13-12-14 | 11:30

Thanks! Wel een lekker ding die Tamara...

eerstneukendanpraten | 13-12-14 | 11:36

Nogmaals voor al die lui die hier lopen te beweren dat er in Nederland zoveel Joden zijn verraden, ga eens lezen.
Er konden hier zoveel Joden worden opgepakt omdat onze eerzame regering een mooi sluitende bevolkingsadministratie voerde waarin ook het geloof vermeld stond.
Nergens anders kregen de Duitsers het zo mooi op een presenteerblaadje aangeleverd.

BekiekUtMoar | 13-12-14 | 11:33

Volgens mij neukt Arnon te weinig, de man is altijd zo zuur...

eerstneukendanpraten | 13-12-14 | 11:31

Boze zelfhatende jood Arnon Grunberg schrijft weer eens iets, tja.

Ommie de HaatMoker | 13-12-14 | 11:31

@Bakito | 13-12-14 | 11:24
Het infuus van PvdA mag het nodige kosten....

necrosis | 13-12-14 | 11:31

Best een grappige column. Het briljantste is dat zowel ZP voorstanders als ZP tegenstanders er steun uit kunnen putten.

Peyronie | 13-12-14 | 11:30

(off topic: reaguurster Robin Hood op AD.nl. Met foto.)

VanBukkem | 13-12-14 | 11:30

Ik snap ´m niet; is het om te lachen ? Is het ironie ? Is het een verwijzing naar iets ?
Weer een paar momenten uit m'n leven weg ...

wild geraas | 13-12-14 | 11:27

Dit is de beste column van de man in drie jaar, en de gemiddelde Nederlander die waarschijnlijk pro-piet is snapt het niet.

LOL

Hans Gruber | 13-12-14 | 11:27

Ik sta er wel eens van versteld hoe we soms zelfs overleden naaste kunnen betrekken in een moraalmeting.

Kapt. Kip | 13-12-14 | 11:25

Ten eerste voor degene die zich weer beledigd voelen, hebben we het spijkers op laag water zoeken.
En voor degene die hem snappen de spijker op zijn kop slaan.

DanBilzerian | 13-12-14 | 11:24

necrosis | 13-12-14 | 11:11
Hij houdt het langer vol dan Pownews. *ghehehe*

Bakito | 13-12-14 | 11:24

@bft | 13-12-14 | 11:21
In mijn boekenkast is hij een onbekend verschijnsel....

necrosis | 13-12-14 | 11:24

Kan er niet om lachen eigenlijk.

Bokito ergo sum | 13-12-14 | 11:22

Arnon, deze is voor jou. Koekje van eigen deeg.

www.rense.com/general69/invo.htm

Over de dominante rol van (Nederlandse) Joden in de slavenhandel.

menzo | 13-12-14 | 11:22

Neemt iemand die Grunberg dan serieus?

bft | 13-12-14 | 11:21

10.30 uur; de ophef van de dag is laat vandaag!

hStripe | 13-12-14 | 11:20

Grunberg is een aandachtsgeile, narcistische totaalmalloot met psychopathische neigingen. Weet al tijden dat je alles van deze figuur kunt verwachten. (En ben dus niet geschokt.)

Ir Rita Tie | 13-12-14 | 11:18

ik moest bij de opmerking over 4mei toch wel even bijna lachen. Maar vervolgens slaat hij helemaal door als een psychiatrische patient.
Met als afsluiter oerhollands cynisme waarbij de (gelegenheids)jood de financiële ethiek van z'n broodheren afkeurt. (werd het toch nog even onbedoeld bijna grappig).

topreaguursel | 13-12-14 | 11:17

Maar wat is er nou mis met die column van die gerontofiel?

Brou Is Back | 13-12-14 | 11:15

Het meest schokkend op de foto vindt ik eigenlijk de prijs; €3,-

bedoel je mij??? | 13-12-14 | 11:15

Ik neem aan dat dit een satire is op de anti-ZP beweging, die wil dat het sinterklaasfeest kinderen al van jongs af aan schuldbewust maakt over een verdwenen historisch fenomeen waar zelfs de meeste van hun voorouders evenmin iets mee te maken hebben gehad. Waar kennen we dat van?

Er zaten overigens wel opvallend veel joden in de slavenhandel, en ook bezaten ze veel plantages in de West.
Maar ach, there's no business like shoa business, dat weet Grunberg al jaren.

Theo van Deursen | 13-12-14 | 11:13

Niks mis mee.

dexter_morgan | 13-12-14 | 11:12

Bernard Couperus | 13-12-14 | 11:03
Het woord heeft een lange geschiedenis op GS, werd geintroduceerd door Erlkönig, erg scherpe en duidende uitdrukking.

Einde van de Domheid | 13-12-14 | 11:12

@Coffee Party | 13-12-14 | 10:59
Pownews voegde tenminste iets toe, iets waar ik Grunberg nog nooit op heb kunnen betrappen.
Ik kan me nog een rel herinneren op de redactie van NRC aangaande een 'mindere recensie' op een uitgave van Grunberg.
Grunberg wilde de recensent van zijn toenmalige boek laten verwijderen uit de burelen van NRC, anders zou Grunberg zijn samenwerking met NRC opzeggen.
Narcisme is het eerste wat me te binnen schiet.
Als je niet lovend ben over zijn 'werk', ben je te dom om het allemaal te begrijpen, of zoiets.
Ongezien de typhus voor Grunberg!

necrosis | 13-12-14 | 11:11

De rol van de politie in de oorlog was niet bepaald onomstreden en dan zeg ik het heel erg netjes. Ik begrijp Grunberg wel,de heer Asscher ook wel, maar de Vlieger weer niet.

Grunberg doet mij altijd denken aan a boy named Sue van Jan Contant. Altijd maar bezig zich te bewijzen. En meestal met niks.

Petrus Poortwachter | 13-12-14 | 11:07

@Bernard Couperus | 13-12-14 | 11:03
Dat ie er ons voortdurend mee loopt te spammen is dan weer minder leuk...

Petrus Poortwachter | 13-12-14 | 11:05

Heeft hij 1 keer een leuk stukje geschreven, is het meteen niet goed.

buurvanurk | 13-12-14 | 11:04

blijkbaar mogen alleen joden satire maken over de holocaust in de volkskrant.

sennholz | 13-12-14 | 11:04

Je kunt je alleen maar druk maken over dit soort geouwehoer als je iemand serieus neemt.
Als je Grunberg serieus neemt, is dat je eigen probleem.

jemagookniksmeer | 13-12-14 | 11:03

Einde van de Domheid | 13-12-14 | 10:57
Leuk, je hebt een grappig bijvoeglijk naamwoord weten op zoeken middels Google. Knap! (not)

Bernard Couperus | 13-12-14 | 11:03

Goed stuk.
In de jaren 80/90 van de vorige eeuw kon je met satire allerlei onderwerpen aan de kaak stellen, of relativeren.
Toch triest dat dat anno 2014 niet meer kan.

Paulus de Bk | 13-12-14 | 11:02

@noyb6782 | 13-12-14 | 10:46
Grunberg is iemand die zijn stekels opzet als hij een 'mindere' recensie krijgt op zijn 'werk'.
Als mensen zijn voeten niet likken, begrijpen ze niets van zijn gedrochten, aldus Arnon Grunberg.
Laat hem lekker telefoonboeken gaan schrijven....

necrosis | 13-12-14 | 11:02

Iemand die (ook al is het reklame)uit een telefoonboek voorleest, heeft duidelijk een STEEK los.

Doebi Doewah | 13-12-14 | 11:01

Pietnuts.

vanderjas | 13-12-14 | 11:00

Grunberg is wel een beetje onnozel bezig hier, een beetje een pseudo intellectueel, die probeert halfslachtig de lolbroek uit te hangen met slavernij, Grunberg is triest!

lanexx | 13-12-14 | 10:59

Vind Arnon een lul, maar dit is een scherp stuk.
Mensen die boos worden missen de intelligentie om dit stuk te snappen.

KoninginWildemina* | 13-12-14 | 10:59

Grunberg heeft wel iets weg van Pownews: ophef = alles waard.

Coffee Party | 13-12-14 | 10:59

Behalve dat hij elke aansluiting met de samenleving gemist heeft begint hij aardig een one-issue ventje te worden. Nooit begrepen waarom hij zoveel aandacht krijgt.

Antitheïst | 13-12-14 | 10:58

Klopt, er zijn veel joden verraden in Nederland. Door mensen als Grunberg, die het belangrijk vonden om in de smaak te vallen bij de elite en zo politiek correct mogelijk proberen te zijn.

Russells Teapot | 13-12-14 | 10:58

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen, u bent allemaal heel knap en snapt de geschiedenis in relatie tot huidige ochlocratische verschijnselen.

Einde van de Domheid | 13-12-14 | 10:57

@Prof. Pim Pam Pet | 13-12-14 | 10:36
Nederlanders presteren inderdaad veel beter in eigen volk en traditie slopen voor de wil van een ander dan welk land dan ook.

Zelfs Zweden loopt daarin achter.

DanDatDus | 13-12-14 | 10:57

@noyb6782 | 13-12-14 | 10:46
Inderdaad. Ik begrijp er geen jota van. Maar goed, ik ben dan ook geen intelectueel. Ik sta met beide benen op de grond.

VanBukkem | 13-12-14 | 10:57

Sint is al weg, Robin Hood blijft in haar woning, Kerst schaffen wij af, Oud en Nieuw vieren wij volgend jaar op 14 en 15 september. Gefeliciteerd.

Skunk57 | 13-12-14 | 10:56

Tsja, humor. (?)

CynicalBastard | 13-12-14 | 10:55

Grunberg stelt op vileine wijze politieke correctheid en waar die toe leidt aan de kaak.
Zelden zag ik een paar zinnen zo veel betekenissen genereren

Islamofiel | 13-12-14 | 10:55

Vrijheid van meningsuiting. Moet kunnen dus. Alleen vraag ik me af wat de krant hiermee wilt bereiken. Net zoals ik ook voor het vrijelijk kunnen kopen van allerlei literatuur ben. Hoe kan je nu een maatschappelijke discussie hebben als je gelijk begint met schreeuwen.
Ook al is Arnon Grunberg een verplichte mediahoer met louter schijnbare intellectuele bagage, ik ben wel benieuwd wat hij met dit kots-stukje beoogt.
Als ik mag gokken: hij beoogt dat het een morele verplichting is om als samenleving je eigen tradities kritisch te bekijken, verder dan de frivole oppervlakkigheden.
Dat mag dan zo zijn, en ik geef dan ook even letterlijk tegengas aan zijn stukje. Mijn bewering is dat een traditie van een (nog steeds soevereine land) gerespecteerd dient te worden ook al is deze gebaseerd op een zeer vervelende stukje geschiedenis. Dus, stel dat de figuur Zwarte Piet gebaseerd zou zijn op de slavernij, dan is dat maar zo. Je hebt het maar te pikken. Maar zelfs dat is niet het geval, het Sinterklaasfeest heeft niets met de slavernij te maken. -
Dus Arnon: de volgende keer als je weer voor de spiegel staat af te rukken met allerlei nieuwe 'intellectuele' provocerende bedenksels, bedenk dan goed dat verder niemand je ziet.

Bernard Couperus | 13-12-14 | 10:55

Die haat van Grunberg op de Nederlandse samenleving komt natuurlijk vanuit een onverwerkt verleden. Dat is ook de reden waarom hij in het buitenland zit. Klassiek vluchtgedrag.

roze_bril | 13-12-14 | 10:53

Nederlanders houden wel van nsb praktijken. Nergens werden zoveel joden aangegeven, en nu nog steeds. Tig kliklinnen voor belastingen etc etc. Best een naar volk.

Henk de Vries2074 | 13-12-14 | 10:53

De Sint krijgt ook een make-over. Die gaat in een rood leren gestapo pak. Zijn paard wordt vervangen door motor met zijspan.

Hyronimo | 13-12-14 | 10:51

Kaas de Vies | 13-12-14 | 10:49
Intelligent ben je wel, alleen dat laatste stapje naar opportunisme ontbreekt helaas nog.

Bakito | 13-12-14 | 10:50

Ik kan hier toch echt wel om grinniken. Had ik niet verwacht van Grunberg, dat hij zo schenenschoppend kan schrijven.

OrgulloTulipano | 13-12-14 | 10:50

@noyb6783
Suggereer je nu dat ik ontzettend intelligent ben?

Kaas de Vies | 13-12-14 | 10:49

Ik moest er wel om lachen. Overigens is dit nog een stuk tammer dan wat bijvoorbeeld van Gogh wist op te schrijven, die het o.a. over 'copulerende gele sterren in de gaskamer' had, en van die man is tegenwoordig iedereen in Nederland een vriend.
-
En mensen die aangifte gaan doen omdat ze beledigd zijn zijn sowieso sukkels.

a1a2a3 | 13-12-14 | 10:47

Het was voor de gemiddelde lezer duidelijker geweest als hij er even bij had gezegd dat de NSB tegenwoordig PVDA heet.

dr. P. von Orno | 13-12-14 | 10:47

-weggejorist-

noyb6782 | 13-12-14 | 10:46

Niet mijn stijl maar moet kunnen.

Weet alleen niet echt wat hij wil zeggen.
Het komt op mij over dat hij de polico pavloveske reacties van onze regenten belachelijk maakt.
Er vanuit gaande dat Grunberg een Marxist is kan ik dit nog niet rijmen met mijn vooroordelen.

Kaas de Vies | 13-12-14 | 10:46

Gaap.

Coyote | 13-12-14 | 10:46

Ik kan die reactie van de Vlieger niet helemaal plaatsen. Maar dat zal wel weer aan mij liggen.

Supermatthijs | 13-12-14 | 10:45

Goed punt van Grunberg: als we de knechten van Sint zouden verkleden als Auschwitz-slaven i.p.v. negerslaven, dan was ons land te klein.

Bakito | 13-12-14 | 10:44

To the point en een goed stukje comment van Arnon.
Snijdt zowel het cultuur/traditie topic al dan niet in verband met ZP aan en wijst NL nog eens even op haar verleden mbt het massaal uitleveren en opgeven van Joodse Nederlanders.
Niets mis mee lijkt mij zo. Tenzij je van 1 van de lange tenen en rubberenruggegraten brigades bent natuurlijk.

CumGranoSalis | 13-12-14 | 10:42

Geniale voetnoot.

Islamofiel | 13-12-14 | 10:40

Is standaard stijlfiguur van "schrijver" Grunberg: hij heeft een of andere rare mening, kan er geen argumenten bij verzinnen en doet dan maar een godwin. En komt zo op sommige mensen intellectueel over.

mrv | 13-12-14 | 10:40

"zijn rekeningen nooit betaalD?"

Fucking prutser

Symmachus | 13-12-14 | 10:40

Arnon Grunberg, het geweten van Nederland. Als ik die man zie denk ik altijd dat het een voorgeprogrammeerde robot is.

De Reaguurder | 13-12-14 | 10:39

Ik las veel boeken.
Nooit een van Arnon Geunberg.
Ik ga dat ook nooit doen.
Het voegt niks toe.

hfakker | 13-12-14 | 10:38

Haha geen stijl van Grunberg.

roze_bril | 13-12-14 | 10:38

Prikkelend stukje. Er zijn immers nergens meer Joden verraden en afgevoerd dan in ons Nederlandje.

Prof. Pim Pam Pet | 13-12-14 | 10:36

9500 volgers.. invloedrijk?

Aantastelijk | 13-12-14 | 10:35

Hulde voor Grunberg!

PatriotOnline | 13-12-14 | 10:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken