Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hollandse Glorie: de trailer van Michiel de Ruyter

Eindelijk. EINDELIJK! We roepen het al jaren. Weg met die softporn romcom jongetje krijgt meisje Alles is Liefde, Alles is Familie, Alles is Nick & Simon suikerzoete rukfilms die de Nederlanders altijd produceren. We moeten episch gaan. Oorlogswinter, Zwartboek en Nova Zembla waren een start. Maar nu is er de film die de lat neerlegt. Michiel de Ruyter. Een epos over zeeslagen, een brutaal Holland, gewiekste Nederlandse helden die de Engelsen aftroeven en politieke intriges. Schitterend. De trailer belooft alles. ALLES! Dit is wat de Nederlandse filmindustrie nodig heeft. Blockbusters met ballen. Een historisch epos als Michiel de Ruyter. Waarin Nederland tegen alle verwachtingen in zegeviert. Ook als de aliens Amsterdam opblazen. Ook als Noord-Koreaanse terroristen het Binnenhof bestormen. Een Hollandse superheld die megalomane misdadigers bestrijdt vanuit een molen. Met een cape. U weet wel, zoals de Amerikanen als decennia films maken. Al ons subsidiegeld in dit soort films, u hoort ons niet klagen. Wie u wel gaat horen klagen over deze film, is de racisme-industrie: Michiel de Ruyter was namelijk een notoire negerhater, een slavendrijver, een ongehoorde psychopathische crimineel en een vriend van de PVV. Maar dat hebben ze opgelost door Michiel de Ruyter te laten spelen door die supersympathieke Brabander van de Jumbo-reclame. Michiel de Ruyter, 29 januari in de bioscoop. (Zo goed, A-Film? Kom maar door met die taart.)

Reaguursels

Inloggen

nwoners: 2,5 miljoen Nederlanders
Zilvervloot : 2000 schepen
Munteenheid : Gulden
Land : Republiek der Zeven Verenigde Provinciën der Lage Landen
Periode : De Gouden Eeuw
Dit alles mede mogenlijk gemaakt door :
vechtjas #1 : Piet Pieterszoon Heyn (Piet Hein)
vechtjas #2 : Maarten Harpertszoon Tromp
vechtjas #3 : Witte Corneliszoon de With (bijgenaamd Dubbelwit)
vechtjas #4 : Michiel de Ruyter,
Stadhouder : Maurits van Oranje Nassau
Magistraat/Boekhouder : Johan de Witt

rmstock | 12-12-14 | 02:09

Nederlandse films hebben toch altijd ergens een ondergedoken Joodse familie erin zitten? Hoe gaan ze dat in deze film uitleggen?

BASinnic | 11-12-14 | 12:15

Zzzzooooffff | 11-12-14 | 02:25
Laat staan dat zooitje kolonialen dat momenteel zelfs het EP heeft getriggerd iets te vinden van ons erfgoed.

frummel | 11-12-14 | 07:04

Prima initiatief. De Nederlandse geschiedenis stat bol van de heldenverhalen. Helaas lees je daar zo weinig van in deze weg-met-ons tijd. Michiel de Ruyter is wel één van de meest brute (Zeeuwse) helden. Dat een verfilming zolang uitbleef!

De actie ziet er veelbelovend uit, de dialoog klinkt helaas ongeloofwaardig. Het is een historisch epos, dan zou men toch moeten proberen om oud-hollands/zeeuws/diets te spreken en de 21ste eeuwse manieren achterwege te laten.

Zolang het waar gebeurde verhaal maar niet gewijzigd is of politiek correct ingekleurd kan ik er mee leven. Ik ga het dus zeker zien.

vansuyle.com | 11-12-14 | 07:01

Michiel de Ruyter, fuck yeah!

Mannen van stavast die dit land hebben grootgemaakt. Niet dat meewarrige zooitje bestuurders dat het land nu aan het afbreken zijn.

Zzzzooooffff | 11-12-14 | 02:25

Verrek... Zierikzee!

Liroy | 11-12-14 | 01:50

MdR is een einbaas. Frank Lammers vond ik in de Dominee wel goed spelen. Ga hier echter niet voor naar de bios.. komt volgend jaar wel een keer op tv. Vond Simon overgins ook wel een leuk filmpje.

Aantastelijk | 10-12-14 | 23:10

Ik ga hem kijken, absoluut!

Vrije Nator | 10-12-14 | 22:02


Frank Lammers met snor en lang haar. Vind het wel een beetje New Kids zo. We gaan die Engelse veur de bakkes slaan JONGUH! Trouwens, had de Ruyter geen houten poot?
Pierke Smulders | 10-12-14 | 13:51

Dat was Lord Nelson

CrapoTheGreat | 10-12-14 | 21:23

-weggejorist-

Bosbomen | 10-12-14 | 20:17

Speeld zich af in een tijd dat je het als metro-man-slap-janus niet ging redden.. nu hebben er bijna een land vol van... dit in een tewijl er een groot gevaar vanuit het oosten op komst is (islam) ... waar zijn de echte mannen die we toen rijk waren!?

toon2 | 10-12-14 | 20:11

Ze smelten de kazen!

Jack Horner | 10-12-14 | 20:09

Wat een kudtstem...

ZKH EénOog | 10-12-14 | 19:46

hahaha, pas 29 januari in de bioscoop. Downloads iemand??

von sokkenstopfen | 10-12-14 | 19:15

Als 11-jarig kind was de Ruijter al op zee. Al op vijftienjarige leeftijd had hij zich opgewerkt tot schipper, de hoogste onderofficiersrang op een schip. Hij werd op een latere reis door de Spanjaarden gevangengenomen, ontsnapte en liep met een paar kameraden terug naar Nederland, vandaar de latere haat jegens het gezag vanuit Spanje van Filips II, die ook van de troon gestoten werd.

Nederland heeft echt n rijke geschiedenis, en vette zee-verhalen.

Ook heerlijk hoe Maarten Tromp de Engelse vlag niet hief op zee, wat toen wel moest, en dus zo de eerste Engels-Nederlandse oorlog veroorzaakte.

Heerlijk hoe van Oldenbarneveld juridisch ging verantwoorden dat een (in dat geval Portugees) oorlogschips dat buitgemaakt is in oorlogsttijd, legitiem is. En t lukte!

Of hoe Piet Hein (die de zilvervloot veroverde) het dek van zijn eigen schip met groene zeep insmeerde zodat de viijand uitglijdt, of hoe hij met aangestoken lonten langs zijn haar een vijandig schip enterde.

Worden dit soort vette dingen in de film getoond? Nee, In 1,5 uur proppen ze gewoon wat lukrake (niet vette) gebeurtenissem, en uuteraard weer 80% dialoog met dikke zoom, geen actie op zee (kost te veel).
Voor t scenario is waarschijnlijk alleen wikipedia geraadpleegd.

Geinteresseerden naar onze rijke historie verwijs ik naar de documentaire ui de jaren 80, 'Nederlanders overzee', of, en dat is echt een aanrader, de podcast 'Hoor! Geschiedenis'.

De Gooische R bestond nog niet in de Gouden Eeuw.
Diotima | 10-12-14 | 13:17

Niet? Hoe kom je daarop? Link? Interessant

CrapoTheGreat | 10-12-14 | 19:11

kloopindeslootjijook | 10-12-14 | 15:35
Je doet net alsof het verkeerd is om met enige trots naar je geschiedenis van je land te kijken. Waarom mag dat van jou niet?

NoEscom | 10-12-14 | 19:00

het zal mij benieuwen... heb het doorgaans niet zo op Nederlands acteerwerk. Is meestal zo musical-achtig. En als ik ergens een hekel aan heb... Het verhaal lijkt me wel heel mooi dus ik ga het zeker kijken.

Sgt. Overdoos | 10-12-14 | 18:31

Wat een strijdvaardig volk waren we toen toch, kijk nu eens hoe ons land eraan toe is. Terminaal, met al dat moslim gespuis hier. Nederland is verloren.

limburgOkeDan | 10-12-14 | 18:11

Michiel de Ruyter met bierbuik, hangtieten en een onderkin...

Copycrauw | 10-12-14 | 18:05

Onderwerp is meer dan goed. Dit heeft Nederland nodig. Een keiharde fuck you naar al die beroepsklagers over het Nederlandse verleden.

Het is gewoon fantastisch wat een paar miljoen Nederlands voor elkaar kregen door moed en vindingrijkheid te tonen.

Je bereikt helemaal niets door een weg-met-ons-mentaliteit aan te meten.

De acteerprestaties zullen wel niet al te best zijn, maar toch moeten we dit massaal sponsoren. Meer van dit. Leve de republiek!

omwenteling | 10-12-14 | 17:36

Zelfs Michiel had dus zo'n zeikwijf thuis die zichzelf belangrijker vond dan wat dan ook.

BekiekUtMoar | 10-12-14 | 17:17

Wanneer spelen Nederlandse acteurs nou echt eens goed. Altijd dat theatrale gepraat

Arnoudo | 10-12-14 | 17:10

Ook hierom, stem PVV!

funkyd | 10-12-14 | 17:04

Waarom Jhonny Depp niet als Michiel De Ruyter.
Scheelt weer een tenue. En dat aapje van hem was ook wel grappig.

dehondvanodysseus | 10-12-14 | 17:01

Waarom Jhonny Depp niet als Michiel De Ruyter.
Scheelt weer een tenue. En dat aapje van hem was ook wel grappig.

dehondvanodysseus | 10-12-14 | 17:01

Michiel de Gruyter

Morris Stockwood | 10-12-14 | 16:47

Mooi, weer en film die ik niet meer hoef te zien.

HoutekopHarryHendrik | 10-12-14 | 16:46

Het verhaal van De Ruyter heeft genoeg stof voor een goede film in principe, laten we alleen hopen dat het niet wéér zo'n typisch Nederlands wanproduct wordt met een tenenkrommend slecht verhaal, waardeloos acteerwerk en meer dan 40 uitgekauwde film-cliché's per minuut. Zoals bijvoorbeeld Nova Zembla was. Zo fantasieloos en voorspelbaar, daar zouden ze zich zelfs in Hollywood nog voor schamen.

Los daarvan, Tywin Lannister op 01:22? Dat is in ieder geval leuk.

Russells Teapot | 10-12-14 | 16:22

@kloopindeslootjijook | 10-12-14 | 15:15
Rot toch op vuile communist. Ga je white guilt lekker ergens anders spuien. Useful idiots zoals jij zijn de eerste die ze tegen de muur zetten zodra ze klaar zijn.
www.youtube.com/watch?v=vLqHv0xgOlc

ironpill | 10-12-14 | 16:07

Leuk om met de kinderen naar toe te gaan. Daarnaast verplicht stellen als onderdeel van de inburgeringscursus! Wat een helden!

Bernard Couperus | 10-12-14 | 15:59

kloopindeslootjijook | 10-12-14 | 15:35
Excuus; Fortuyn had het over de moderniteit.

kloopindeslootjijook | 10-12-14 | 15:38

NoEscom | 10-12-14 | 15:26
"raakt al helemáál kant noch wal "
Je hebt blijkbaar wel iets met boten. :-)

Waar komt die behoefte aan een nationaliteit hebben dan vandaan? Waarom zou je dat willen?

Punt is dat we tegenwoordig meer denken in termen als westerse cultuur, of 'het modernisme' zoals Fortuyn dat noemde. Denken in nationalteit is een waanidee en naief kunstmatig groepjesgedoe, want grenzen hebben met macht en geld te maken (kijk maar wat Nederland was ten tijde van de VOC) en niet met taal en cultuur. En mensen zijn overal.

kloopindeslootjijook | 10-12-14 | 15:35

Wedden dat de geschiedenis weer riant verkracht wordt om de Dogma's van het Heilige Linksfascisme te plezieren? Anders had deze film nooit subsidie gehad van de Kultur-kammer van de Kerk.... Dus pass! Komt vast wel op tv volgende kerst.

Ales | 10-12-14 | 15:35

De Libertariër | 10-12-14 | 15:10
De dominee is erg goed inderdaad. Misschien wel één van de beste Nederlandse films.

NoEscom | 10-12-14 | 15:30

kloopindeslootjijook | 10-12-14 | 15:15
Nee natuurlijk heb ik niet persoonlijk over de zeeën gevaren. Dan zou ik meer dan 300 jaar oud moeten zijn. Wat het aanmoedigen van nationale trots te maken heeft met een gebrek aan eigenwaarde ontgaat mij volledig. Voor de goede orde: mijn eigenwaarde is prima in orde. De rest van je verhaal raakt al helemáál kant noch wal dus daar ga ik maar niet eens op in.

NoEscom | 10-12-14 | 15:26

NoEscom
"We hebben moedig"
We...
Hoe oud ben jij dan? Heb jij moedig over de zeeen gevaren en anderen gewone mensen zoals jij en ik die ook vonden dat ze trots over de zeeen voeren verslagen (voor wie en wat eigenlijk). Zo mooi was het helemaal niet. Het draaide gewoon weer om geld voor elite. De bewoners van de door Nederland gekoloniseerde gebieden gingen in die tijd door een hel. Ze werden uitgebuit, beroofd, geknecht, tot slaaf gemaakt, verkracht en uitgemoord. Bovendien voeren er niet alleen Nederlanders op die boten mee.
Als je nationale trots in de aderen wil -als je gebrek aan eigenwaarde hebt of zo- dan zou ik het niet over deze eh boeg gooien (en niet teveel nadenken over wat 'nationaal' eigenlijk is). Dat is meer iets om je kapot te schamen. Hoezeer onze jongens ook hebben moeten kreperen voor de bazen van de VOC en de WIC die uiteindelijk failliet gingen (op kosten van wie, dat laat zich raden).
De Nazi's hadden ook leuk filmpjes over de trotse Nederlandse Vaderlandsche geschiedenis, inclusief de Ruyter. Nou, dan weten we het wel.

kloopindeslootjijook | 10-12-14 | 15:15

Sanne Langelaar! lekker!

the big lebowski | 10-12-14 | 15:14

Ik hoop wel op een soort van Soldaat van Oranje-achtige tune erbij. Want dit getrommel is natuurlijk niet gaaf genoeg

hendrikjandetuinman | 10-12-14 | 15:10

Ik heb echt nog nooit een Nederlandse film gezien die me kom bekoren....De enige waarbij ik ook maar vaag mijn aandacht bij het scherm kon houden, was de Dominee. Aardig inkijkje in de Amsterdamse onderwereld van enkele decennia geleden. Tieten, schieten, drugs en wat geweld. Lekker on-Nederlands rauw.
.
Bij de meeste films erger ik me binnen 5 minuten kapot aan het verschrikkelijke acteerwerk, de verkapte propaganda of de policor prietpraat.
.
Een film over de Ruyter verwacht ik dan ook weinig anders van dan een hoop 'boe, weg met onze geschiedenis', uitgevoerd door lieden die het predicaat acteur niet waardig zijn.
.
Ik wacht wel even af...

De Libertariër | 10-12-14 | 15:10

@ fram 14:39

Ga jij je filtertje even verversen knul.

mag-moet | 10-12-14 | 15:03

Trailer van 2 minuten van een NL film en nog geen tiet gezien..
Vergeten tieten ipv vergeten groenten?

-Wil- | 10-12-14 | 15:01

Ah gelukkig, dan hoef ik het boek niet te lezen.

kloopindeslootjijook | 10-12-14 | 14:56

Ja! Dit hebben we nodig! Films die putten uit ons verleden (en dan niet de tweede wereldoorlog waar nu wel zo'n beetje alles over gezegd is)! Nova Zembla. Kenau. Hoe duur was de suiker. En nu deze. Ik word hier vrolijk van omdat het wat nationaal trots in onze lijven pompt. We hebben moedig over de zeeën gevaren en we hebben de Engelsen en Spanjaarden verslagen. We zijn een groots volk! Zeker in een tijd van 'slappe hap' als nu mag dit wel weer eens in herinnering worden gebracht.

NoEscom | 10-12-14 | 14:53

Hoezo zijn die gasten uit de Gouden Eeuw helden? Dankzij die klootzakken zitten we nu opgescheept met janknegers en een aangepraat 'schuldgevoel' over slavernij en kolonisatie. Men vergeet even dat die 'helden' uit eigenbelang handelden en de rest van de bevolking niet heeft geprofiteerd van de verworven rijkdommen.

Trekvogel12 | 10-12-14 | 14:45

Bloedirritant verwend studentikoze papventjes en meisjes Randstad half onverstaanbaar gewauwel accent van de meeste Nederlandse acteurs weer... Barry Atsma is het beste voorbeeld daarvan.

fram | 10-12-14 | 14:39

Petrus Poortwachter | 10-12-14 | 14:35
En jij ziet Michiel Romeyn al een fanatiek zwaardgevecht doen ? PetrusP castings wel hoor

bob de boarder | 10-12-14 | 14:37

Goed onderwerp, mooie setting,trots verleden, Nederlandse acteurs hahahaha

prof Nice | 10-12-14 | 14:37

Heerlijk de film echt benieuwd, gefilmd in me achtertuin best gaaf.

DanBilzerian | 10-12-14 | 14:36

newray | 10-12-14 | 14:32

Point taken. Ik zou overigens erg graag willen poetsen om Nederland weer een beetje meer Nederlands te laten worden. Dat dan weer wel...

batavia1 | 10-12-14 | 14:36

@frummel | 10-12-14 | 14:24
En casten kunnen ze ook niet. De Ruyter door Frank Lammers laten spelen... Als daklozenkrantverkoper voor een Jumbo Ok. maar een stoere zeeheld?
Had dan Michiel Romeyn genomen. Die heeft z'n voornaam al mee.

Petrus Poortwachter | 10-12-14 | 14:35

Het zou me benieuwen. Ik heb werkelijk nog nooit 1 goede Nederlandse film gezien, terwijl er wel goede onderwerpen zijn.
Echter, Heineken ontvoering - belachelijk film (vooral lachwekkend einde).
Nova Zembla - lachwekkend slecht
Zwartboek - met cliché's doorspekte B-film
Maar ook zo'n serie over Johan Cruijff deed pijn aan mijn ogen.

We gaan met deze film weer een poging wagen.
Ook hoop ik ooit nog eens op een mooie produktie, met veel geld gemaakt a la de Tudors, over Willem van Oranje. Met een echte Duitser die Van Oranje speelt, en een echte Spanjaard als de Spaanse koning.

MichelDenHaag | 10-12-14 | 14:34

batavia1 |
Ja maar dat waren geen lullers maar poetsers.

newray | 10-12-14 | 14:32

@bob de boarder | 10-12-14 | 14:21
Lul nou niet, Nederlanders kunnen gewoon niet acteren.

frummel | 10-12-14 | 14:24

Geenstijl reaguurders zijn alleen maar piloten, acteurs, regiseurs, of beroeps azijnzijkers dat blijkt weer wel.
Prettige voorstelling verder :)

bob de boarder | 10-12-14 | 14:21

Eerst kijken dan zeiken. Lijkt mij een film die het proberen waard is. Prachtig onderwerp. Een stuk geschiedenis waar we als Nederlanders trots op moeten, en mogen, zijn! Vroegah, hadden we geen huilerts maar helden!

batavia1 | 10-12-14 | 14:20

Jammer dat ze voor die trailer de teksten hebben laten inspreken door groep 6 van de plaatselijke lagere school.

Skunk57 | 10-12-14 | 14:18

Vorige week, uit verveling, nog maar eens een NL-film proberen te bekijken (Sint)...
Voor dit en volgend jaar weer genoeg gezien. In veertig jaar (sinds Blue Movie) niks bijgeleerd.

Petrus Poortwachter | 10-12-14 | 14:16

Hoeveel belastinggeld is hier in gepompt? Afschaffen dat filmfonds.

XverderNix | 10-12-14 | 14:15

Ah, ik zie dat men de volledige 'crème de la crème' van Neerlandsch toneelwezen weer van subsidiepoet heeft voorzien? Allemachtig, het acteertalent in deze film zal vast ongekende hoogten bereiken.

frummel | 10-12-14 | 14:15

Heeft ook maar 1 van die acteurs wel eens in een zeezeilwedstrijd meegedaan.?

newray | 10-12-14 | 14:14

@KoninginWildemina
Omdat een junk die in 7 films tegelijk speelt nogal geloofwaardig overkomt als vastberaden zeelui-_-'

skeel | 10-12-14 | 14:12

Tja ik ben niet van de NL films maar ik ga erheen met mijn 2 zoontjes. Kunnen ze nog even NL zien in de tijd dat we ballen hadden en actie ondernamen.
Wie weet....

Simpele Boerenlul | 10-12-14 | 14:12

En ik weet dat ze dit lezon.. Ik had ze nog zo gewaarschuwd.!

newray | 10-12-14 | 14:11

@ZonderNaam | 10-12-14 | 14:09

Alle lekkere wijven kunnen wat mij betreft acteren, helemaal wanneer ze bloot gaan.

Machoclown | 10-12-14 | 14:11

Wat een beetje jammer is in de dialogen dat ze enorm rap zijn en de woorden zijn dat ook min of meer. Zoals we nu spreken.
Grappig vind ik altijd dat veel nederlandse acteurs `ouderwets´ proberen te spreken door extra te gaan articuleren.

De taal was destijds bloemrijker en langzamer. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat de film langzaam moet gaan of minder snel gesneden hoeft te worden, dat tempo kan hoog liggen.

Maar goed, bij een film uit de VS zouden de nederlanders gewoon amerikaans praten. Dus wat dat betreft....

nenny | 10-12-14 | 14:11

-weggejorist-

toerbaas | 10-12-14 | 14:09

Zeker een interessant onderwerp voor een film, jammer alleen dat we in dit land niemand hebben die kan acteren

ZonderNaam | 10-12-14 | 14:09

Waarom acteren nederlanders altijd zo overdreven slecht.. Ze denken weer eens in het theater te staan lijkt het.

skeel | 10-12-14 | 14:08

Doet me denken aan Nova Zembla, en wat een draak van een film was dat.

bintang | 10-12-14 | 14:03

Pierke Smulders | 10-12-14 | 13:51

U vergist zich met 'onze' huidige MP..
(Houten poot, that is..)

RickH | 10-12-14 | 13:57

Gottegot, wie schrijft dit soort kreupele dialogen toch? En dan al die acteurs met hun identieke zinsmelodieën, elke zin komt er zo'n beetje hetzelfde uit. Ik wacht wel tot-ie een keertje op tv komt.

Truttebol | 10-12-14 | 13:56

Heb de hele trailer bekeken, krijg ik nu ook taart? Zo niet, dan hoop ik dat die film flopt en de 'redactie' met in bacteriële infectie tijdelijk op de wc moet gaan wonen.

Klik_hier | 10-12-14 | 13:56

010waus | 10-12-14 | 13:45

Nee hoor dan lag hij net zoals jij en 90% van de bevolking gewoon aan de geeuw-honger als dagloner of als bedelaar.
Voor de kooplieden en regenten was het een gouden eeuw. Voor de burgers en horigen echt niet.

Wat dat aangaat is er natuurlijk weinig veranderd in die eeuwen. De ivoren-toren bewoners en pluche-klevers verdienen bergen goud over de ruggen van het volk.

CumGranoSalis | 10-12-14 | 13:53

Leuk stukje nostalgie, hoe zit het eigenlijk hedentendage met de prestaties van het tot nutteloos allochtonen- en ambtenarenpark gedegenereerde landje?

mag-moet | 10-12-14 | 13:53

Het is geen gtst, het was hard en vuil, lees je geschiedenisboek nog eens voordat je zoeen smuk maakt.

newray | 10-12-14 | 13:52

Frank Lammers met snor en lang haar. Vind het wel een beetje New Kids zo. We gaan die Engelse veur de bakkes slaan JONGUH! Trouwens, had de Ruyter geen houten poot?

Pierke Smulders | 10-12-14 | 13:51

De hel van 63. Slechtste script ooit.
Er zijn maar een paar schaatsers die op hun tandvlees de tocht hebben uitgereden, maar de eerste de beste puber rijdt hem met twee vingers in de neus fluitend uit.
Ondertussen lost die onderweg ook nog wat familieperikelen op en na afloop vond die het toch best wel zwaar.
Wat een belediging voor alle deelnemers, alsof ze er allemaal met de pet er naar hebben gegooid, elke puber immers rijdt hem zo uit, en maar 0,001 procent haalde de finish toen.
Pure geschiedenisvervalsing.

Terpen-tijn | 10-12-14 | 13:50

Oftewel , weggooien en opnieuw beginnen. prutsers...

newray | 10-12-14 | 13:50

Spannend, misschien is er wel een scene met een strafexpeditie tegen Barbarijse zeerovers. Ben benieuwd hoe het moderne ideeën over identiteit een weg vinden in de film. Anders ga ik wel weer oude Duitse kostuumdrama's kijken. Daarin worden de zaken nog zo heerlijk zwart-wit voorgesteld.

Diotima | 10-12-14 | 13:49

Dus.. a KING CHARLES II always pays his debts

Haatgenerator | 10-12-14 | 13:48

Weg met ons, we kunnen zelfs de geschiedenis niet goed neerzetten. Bestevaar

newray | 10-12-14 | 13:48

Ik kijk deze film alleen maar wanneer er blote tieten te zien zijn met van die grote tepels maakt mij niet uit hoe ze eruit zien.

Machoclown | 10-12-14 | 13:48

Te weinig en net als Nova Zembla , gewoon een kudtproductie..

newray | 10-12-14 | 13:47

Ja idd, want wij zitten allemaal op een film te wachten over onze vaderlandse zeerovende 'held'
LeefVandeStaat | 10-12-14 | 13:30

Was het nog maar die tijd, dan had 'jij' moeten vechten voor je vreten ipv 'leven van de staat'.

010waus | 10-12-14 | 13:45

Kleine correctie: Michiel de Ruyter was geen negerhater, hij had een zwarte jeugdvriend genaamd Jan Compagnie. Op latere leeftijd heeft De Ruyter hem in 1664 in West Afrika nog een keer bezocht.

getergde kaasboer | 10-12-14 | 13:44

Laat deze film maar niet aan een advocaat zien want die gaat vast nog een nazaat vinden in de 80ste graad van een slachtoffer. Dat gaat weer een boel duiten kosten aan genoegdoening. Ouwe voc piraten konden er wat van.

Therapietje | 10-12-14 | 13:43

Hadden ze Tycho Gernandt maar gevraagd i.p.v. die gezapige Jumbogast.

KoninginWildemina* | 10-12-14 | 13:43

Charles Dance en Rutger Hauer.
Die film kan nu al niet meer stuk...

da wizard | 10-12-14 | 13:41

Inwoners: 2,5 miljoen Nederlanders
Zilvervloot : 2000 schepen
Munteenheid : Gulden
Land : Republiek der Zeven Verenigde Provinciën
Periode : De Gouden Eeuw
Dit alles mede mogenlijk gemaakt door :
vechtjas #1 : Maarten Harpertszoon Tromp (bijgenaamd Dubbelwit)
vechtjas #2 : Witte Corneliszoon de With
vechtjas #3 : Michiel de Ruyter,
Stadhouder : Maurits van Oranje Nassau
Magistraat/Boekhouder : Johan de Witt

rmstock | 10-12-14 | 13:41

Oh jee. Ik houd mijn hart weer vast. Nova Zembla was zo'n enorme verkrachting van een prachtig historisch verhaal, dat ook dit weer gedoemd is tot hetzelfde: dezelfde BN kliek, achterlijke dialogen, enz.

Nova Zembla had zo'n mooie film kunnen worden waarin net als Das Boot je op de huid van de (liefst onbekende en goede) acteurs zit en de verschrikkingen bijna zelf meemaakt. Helaas werd het een Arnie aftreksel met als dieptepunt een nietszeggend liefdesverhaaltje met Doutzen Kroes. Het bombardement zeg ik maar helemaal niks over.

Dit zal helaas niet veel beter zijn. maar we zullen zien.

beetjemoe | 10-12-14 | 13:39

Waar is de prinsenvlag?

Dr Denker | 10-12-14 | 13:39

Volgend jaar minder toneel, NPO afschaffen en al het geld van het cultuurpotje investeren in echte regisseurs, scriptschrijvers en sfx mensen. Michael Bay standaard bij iedere productie inhuren en we krijgen spectaculaire Nederlandse films.

Hyronimo | 10-12-14 | 13:38

ecologiste | 10-12-14 | 13:23
Als je de tegenwoordige tijd in de verleden tijd wilt inpassen waren het juist de aanhangers van Greet die Jan de Witt zouden hebben gelyncht.

Igor Putkin | 10-12-14 | 13:38

Zo'n film, in een tijd dat van het parlement niks meer mag, niemand meer wil sneuvelen en we anderen hier de boel laten overnemen, is episch

Islamofiel | 10-12-14 | 13:37

'Het lot van miljoenen Nederlanders'

Zo'n anderhalf miljoenen?

Legacy | 10-12-14 | 13:36

Mag ook wel een film over muiternij op de Batavia komen. De muiternij is niet echt interessant maar wat er daarna gebeurde wel, Lord of the Flies is er niks bij

Bokito ergo sum | 10-12-14 | 13:33

Alles wat blanken doen is per definitie racisme.

Jan Gerritsen9977 | 10-12-14 | 13:33

Omdat de film is betaald met belastinggeld is het publiek eigendom. Ik neem aan dat GS het tzt op dumpert zet?

topreaguursel | 10-12-14 | 13:32

Nederland en goede films maken hahahaha. Slechte C1000 acteur

Tipped Relic | 10-12-14 | 13:32

Rutger Hauer, Egbert Jan Weber, Barry Atsma, Tygo Gernandt, Die bolle van de Jumbo, Victor Löw, Derek de Lint.
Altijd maar dezelfde opgewarmde kouwe kak.
Alsof we maar 10 acteurs in Nederland hebben.
Was Waldemar ziek trouwens?

Wat dan wel weer leuk is, is dat de dochter van Marco Borsato en Leontien mee mag doen.
Toevallig dat zij nou juist bij de casting de beste bleek van al die honderden aanmeldingen.

Cuyahoga | 10-12-14 | 13:30

@Theo van Deursen, Amerikanen en Canadezen zijn wel weer gek op Engelsen die pats ad bakkus krijgen, zou best wel kunnen scoren.

Bokito ergo sum | 10-12-14 | 13:30

-weggejorist-

LeefVandeStaat | 10-12-14 | 13:30

Muxje | 10-12-14 | 13:23
Dat is dus precies waar ik ook bang voor ben. Nova Zembla moet echt 1 van de slechtste NLe films zijn die ik ooit gezien heb, wat een bagger was dat. Ik hoop dat ze hier wel ineens goud in handen hebben, maar ik vrees toch het ergste...

soundwave070 | 10-12-14 | 13:29

Ik ben reuze benieuwd. Michiel de Ruyter was een sterke vlootvoogd, in den tijd dat Nederland zich nog niet hoefde te schamen voor succes. Nog niet als een worm ineen hoefde te krimpen wanneer onze militairen helden bleken te zijn. Kortom: Nederland was nog niet zo'n bekrompen schaamte-cultuur die alleen trots mocht zijn op voetballers. Neg0rs. MultiKul. Of juichen mocht voor geldstorters op rekeningen van rijke NGO's.

Maar eerst zien en dan geloven! Eerst zeker weten dat ook deze film niet bol staat van het moralistisch gekerm van Gutmenschen.
"Onze" filmindustrie en "onze " media zijn vergeven van dat soort minderwaardige onderkruipers.

Jan Passant mk2 | 10-12-14 | 13:28

Nederlandse films.
Altijd bagger.
Het ergste is nog dat belangrijke historische gebeurtenisssen voorgoed verpest worden, door slecht acteerwerk, slecht script enz. en een ongeloofelijke hoeveelheid oubolligheid.
De hel van 63 en het bombardement van Rotterdam bijvoorbeeld, niemand waagt zich nog aan een nieuwe film, het is al gedaan door anderen. Weliswaar beroerd, but who cares? Het is snel (munten) scoren met zulke onderwerpen, dat telt.
Blijf asjeblieft met je poten van cultuurhistorische gebeurtenissen af, als je er toch niks van bakt.

Terpen-tijn | 10-12-14 | 13:27

blinde kip | 10-12-14 | 13:10
Check.

Igor Putkin | 10-12-14 | 13:26

Vriend van de PVV? Dat was 05 juni 2010 en er kan veel veranderen, zoals Hero Brinkman...
.

Thoth | 10-12-14 | 13:25

Bedwinger van Indie, Jan Pieterszoon Coen zou ook een goede film opleveren.

prov1nciaal | 10-12-14 | 13:24

Zo'n 350 jaar terug werd zijn goede vriend Jan de Witt vermoord door orangisten. Niet zo achterbaks als Pim Fortuyn viavia, nee maar gewoon openlijk gelyncht en verminkt en daartoe opgehitst, en dat laatste was ook het geval in de tijd van Pim met die vreselijke PvdA-er Ad Melkert die maar aan het demoniseren bleef en net als nu het OM en de andere regenten die Greet proberen via via te laten verongelukken. L'histoire se répète.
We hebben meer mannen als Michiel en de gebroeders De Witt nodig.

ecologiste | 10-12-14 | 13:23

Ik mag toch hopen dat deze film beter wordt dan Nova Zembla. Daar hadden we een boeiend stuk geschiedenis met alle elementen om tot een episch spannend verhaal te komen, hetgeen de trailer ons ook beloofde. Helaas kwamen de schrijvers niet verder dan een script waarin vrijwel helemaal niets gebeurt.

In elk geval heeft Oerlemans niets met dit geval te maken, dus er is nog hoop.

Muxje | 10-12-14 | 13:23

Balkenende op de rode loper bij première: "Laten we blij zijn met elkaar! Laten wij optimistisch zijn! Laten we zeggen: Nederland kan het weer! Die de Ruyter-mentaliteit, over grenzen heen kijken, dynamiek! Toch?"

Simon_GS | 10-12-14 | 13:22

Hebben ze nu Tywin Lannister weten te strikken voor de rol als Engelse koning?

legba | 10-12-14 | 13:22

Wat zou een Quid bericht zijn zonder een link naar de PVV?

DwaazzZZzz | 10-12-14 | 13:22

Op naar de bios, een lekker groot scherm en goed hard geluid. Zal dan best een leuk filmpje zijn.
En eerst kijken, dan pas (af)zeiken.

de Kent | 10-12-14 | 13:21

Zeiken, zeiken, zeiken! Ik ga er gewoon eerst eens naar kijken en oordeel achteraf wel (de trailer maakt me in ieder geval voor het eerst eens nieuwsgierig naar een Nederlandse film en het onderwerp spreekt me zeer aan)

TuuT | 10-12-14 | 13:20

@Bokito ergo sum | 10-12-14 | 13:15

Internationaal succes lijkt me sterk. Engelsen worden er liever niet aan herinnerd hoe ze in de pan werden gehakt en uiteindelijk veroverd door de Republiek.

Theo van Deursen | 10-12-14 | 13:20

de tekst is soms onverstaanbaar.
Ik neem aan dat ze dat nog even fixen?

topreaguursel | 10-12-14 | 13:19

Hahaha episch lachwekkend zul je bedoelen.

oranjerood | 10-12-14 | 13:19

Hoe tof is dat er een serieuze poging is gedaan om Nederlands vetste stukje historie goed te verfilmen. Hopelijk wordt het beloond met voldoende cash-in.

zevenblad | 10-12-14 | 13:19

Is waarschijnlijk gewoon een remake van de Heeren van de Bruyne Ster.

soldier-of-fortuyn | 10-12-14 | 13:18

Ja, die dikke ketting over de Thames was een goeie.

Piet Karbiet | 10-12-14 | 13:18

De Gooische R bestond nog niet in de Gouden Eeuw.

Diotima | 10-12-14 | 13:17

Hou toch op.

Normpje | 10-12-14 | 13:17

Ga ik zeker kijken. Hopelijk dat het internationaal ook aanslaat. Raar dat er eigenlijk niet meer films over de Dutch-Anglo wars zijn, enorm grootschalige zeeslagen met wel 1 van de meest briljante danwel krankzinnige acties ooit door de Thames op te varen.

Bokito ergo sum | 10-12-14 | 13:15

Misschien vanwege het stukje met de games of thrones acteur. Maar voor de rest Nederlands gesproken dus dat kan nooit een hit worden natuurlijk.

Kets22 | 10-12-14 | 13:15

Maar toen hadden ze nog geen UWV.

duitse herder | 10-12-14 | 13:14

Ruyter, Held, Yep!
Slag om Medway:
en.wikipedia.org/wiki/Raid_on_the_Medw...

Wist overigens niet dat de Partij veur de Vrijheid al in 1640 (om en nabij) actief was.
Ach, de watergeuzen natuurlijk.
Geuzen is een eretitel en die Zeeuwse piraat is de grootste Nederlander ooit! (IMHO YMVV)..

RickH | 10-12-14 | 13:14

niet zeiken maar kijken. en dan een oordeel vellen over de film

momuis | 10-12-14 | 13:14

Toch zie ik Frank Lammers met een opplaksnor, maar idd, wie weet !!!

arikanari | 10-12-14 | 13:14

Tja... Je had erbij moeten zijn. Zoiets. Dan had je de film in ieder geval zonder Barry Atsma kunnen zien. Dat had geholpen. Veel geholpen zelfs...

Fall | 10-12-14 | 13:14

@Igor Putkin | 10-12-14 | 13:04
En slecht geluid.

blinde kip | 10-12-14 | 13:10

Ik zie ook alleen maar Jumbo, hetzelfde effect als bij die dikke van de Plus.Die komt ook niet meer van dat imago af. De laatste die last van een bepaald typetje had was Joop Doderer (Swiebertje). Die ging verhuizen naar Engeland omdat hij hier niet meer aan de bak kwam.
Dus ik vind de film nu al ongeloofwaardig

ich habe es gewusst | 10-12-14 | 13:10

Sympathieke Brabander. Contradictio in terminis. Maar film klinkt goed.

Geert Linkers | 10-12-14 | 13:10

Het is een Nederlandstalige film. Per definitie kut dus.

Mahatma | 10-12-14 | 13:10

Michiel de Ruyter is een held.

tipo | 10-12-14 | 13:09

Hadden ze niet de gehele film kunnen ondertitelen ipv alleen de Engelssprekenden? Ook in deze Nederlandse productie is het weer onverstaanbaar gebrabbel.

leo de pejo | 10-12-14 | 13:09

Dat wist ik niet, dat De Ruyter de grote held was van Wilders. Michiel de Ruyter was niet bang voor moslims, want hij was voor de duvel niet bang.

Intolerantie en gewetensdwang, daar had hij een bloedhekel aan. De kanonnen van de Grijze Hengst hadden wel raad geweten met de avances van Wilders en de PVV.

Theo van Deursen | 10-12-14 | 13:09

Ik kan niet wachten ! Bobdeboarder was namelijk figurant op het schip van de Ruyter.

bob de boarder | 10-12-14 | 13:08

Ja in die tijd wonnen we nog wel eens een oorlogje.

Conan de Rabarber | 10-12-14 | 13:08

Doe niet zo lui Quid en haal die taart zelf op, tis godnondejuu om de hoek

JeejD | 10-12-14 | 13:08

Ok, welke van de actrices gaat haar tieten laten zien?

YMMMV | 10-12-14 | 13:07

ik mis de lachband. Het is toch een komische film?

Stortkoker | 10-12-14 | 13:07

Ziet er best cool uit.
Dit was trouwens de mentaliteit waar Balkenende indertijd op doelde. Je zou er heimwee naar krijgen. (Niet naar Balkenende.)

Lewis | 10-12-14 | 13:07

Hallo Jumbo!
Snokky | 10-12-14 | 13:05

Hahaha, idd. Maar ook zonder Jumbo is die plofkop van die acteur (Frank Lammers?) niet te pruimen.

Trompy | 10-12-14 | 13:07

Vroeger, kon je nog trots op Nederland kon zijn. Toen we nog iets voorstelde. Toen wegmetonsers nog met pek en veren de stad uit werden gejaagd.

Eduardo- | 10-12-14 | 13:07

soundwave070

idd tis echt vaak echt bagger films die over de geschiedenis van Nederland gaan eigenlijk wel jammer want het was een rijke geschiedenis.tijd dat Hollywood er eens is mee gaat bemoeien

straatkat | 10-12-14 | 13:06

Hé Keyser Söze op 0.57

PrinsesStoepje | 10-12-14 | 13:06

Sorry maar ik zie alleen maar die sukkel uit de jumbo reclames.

MisterIk | 10-12-14 | 13:06

Hallo Jumbo!

Snokky | 10-12-14 | 13:05

Nederlandse film: Regen, vloeken, kotsen, disfunctioneel naakt.

Igor Putkin | 10-12-14 | 13:04

Dat wordt vast een taart met hagelslag.
En zag ik dat goed, Charles Dance als de Engelse Koning? Dat is niet niks.

Pumpernickel | 10-12-14 | 13:03

Typisch zo'n trailer waarna je eigenlijk alles al gezien hebt. Scheelt me weer 2 uur Nederlandse bagger cinema.

soundwave070 | 10-12-14 | 13:02

Michiel de Ruijter had een neger als vriend: Jan Kompenie.
Tenminste dat leerden we nog op zo'n goede oude ouwerwetse openbare lagere school in de jaren vijftig....

gamlakuk | 10-12-14 | 13:02

Die slowmo met de ontploffing achter Michiel heeft wel wat ludieks. Verder een Nederlandse film die ik (voor de verandering) zeker ga kijken.

buurvanurk | 10-12-14 | 13:02

Sinds Monty Python's Holy Grail kan ik niet meer naar ridderfilms kijken. Jiskefets Heeren van de Bruybe Ster heeft bij mij hetzelfde gedaan voor dit genre.

Godsammekraken | 10-12-14 | 12:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken