Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Frankrijk wil verbod op bepaalde religieuze uitingen

haatbaardenunited.jpgIn Duitsland is een moskee gesloten. Dan weet je dat men in Frankrijk competitief wordt. Frankrijk begon immers met een boerkaverbod. Nu worden ze overtroffen door de Duitsers en dat betekent dat je een reactie kunt verwachten. Frankrijk gaat ook weer iets verbieden. Iets wat hoort bij het achterlijke religieuze sprookje. Met als excuus natuurlijk la laïcité, de strikte scheiding van kerk moskee en staat. Uiteraard staat de linkse fatsoenssekte direct op de achterste poten. Zo beweert socioleugenaar Jean Baubérot dat aanhangers van de la laïcité radicaliseren. Het anti-islamsentiment in Frankrijk veroorzaakt een hekgolf waardoor niet alleen de extreme uitwassen van de islam uit het publieke domein verwijderd worden, maar ook steeds meer andere zaken. En de militante seculiere groeperingen hebben nu dus de volgende dubieuze uitingen in het vizier. Weer wat middeleeuws gedachtengoed dat ze uit het publieke domein en vooral uit het gemeentehuis willen hebben. Want la laïcité. Haatreli's natuurlijk weer boos. Voelen zich aangevallen. Voelen zich gediscrimineerd. Boehoe. Tja. Net als met het boerkaverbod gewoon niet zo janken, toch? Achterlijke religie. Nergens goed voor. Zoals men zegt: religie is net een enorme piemel. Het is prima als je het hebt, maar haal hem er alleen thuis uit. En hou hem weg bij kinderen. Net als met het Franse boerkaverbod destijds kunt u weer juichen dat wederom een debiel religieus bastion van het publieke domein naar het privévertrek verbannen wordt. O ja, u wilt nog weten wat dan precies die religieuze haatuiting is, natuurlijk. Dat leest u hierrr. Frankrijk neemt stand: geen ruimte voor sprookjeswaanzin in onze westerse cultuur!

Reaguursels

Inloggen

Zo te zien begint Frankrijk aan zijn 2e culturele revolutie. Mag het licht ook in Nederland weer aan, het was een beetje donker geworden de laatste tijd met al die aanhangers van de haatreligie.

ad melkert | 09-12-14 | 17:45

Wat nou 'bepaalde religieuze uitingen' gewoon die hele achterlijke bronze age zwik eruit. Iedereen gewoon seculair onderwijs laten volgen. Wie zich er niet aan houdt gaat maar op zijn eilandje rond de Tigris zitten. Niet meer in de buurt komen. Ja dat gaat dan om ALLE religies en niet alleen het slambam islam. Ook alle andere abrahamic incest groepjes.

Geinstijl | 09-12-14 | 16:33

In wezen niks anders als militante atheïsten die mensen die geloven willen vervolgen.

Jezusismijnheer | 09-12-14 | 14:42

E.e.a. zal wel weer inhouden, dat kerststallen op pleinen weer vernield worden door de pareltjes.Dat die dingen daar staan voor de kinderen, om ze wat warmte bij te brengen, voor de dieren en de natuur.Het heeft meer een educatief element, dan alleen een religieuse functie.Maar het moet weer kapot, omdat het teveel levensblijheid meebrengt, in de donkerste tijd van het jaar.Afgezien van de commercieele component, helpt het mensen hoop te hebben voor het nieuwe jaar.

Archy Bunker | 09-12-14 | 14:05

Er zijn ook stargelovige (overheids)bestuurders die in hun kerstgroet het personeel er letterlijk op wijzen dat kerstdag de geboortedag van Jezus IS. Dit heeft niets met besturen te maken (NB scheiding kerk en Staat) en gebeurt dus op persoonlijke titel ogv een persoonlijke overtuiging. Oftewel schaamteloze misbruik van bevoegdheid en het negeren van scheiding kerk en staat!! Verwijzen naar je overtuigingen onder het mom van 'geloof is een zwaktebod'. Men zou het immers maar al te graag bewijzen of minimaal voldoende aannemelijk maken=dus verkrachting van de WETENschap.

Weg met religie in de openbare ruimte!

James Waspik | 09-12-14 | 14:02

@MarcS | 09-12-14 | 12:03
Als die heidenen hun heidense rituelen aan mij op willen dringen bijvoorbeeld door een maagdenoffer dan ben ik het met je eens.

Elmer Fudd | 09-12-14 | 13:52

Quid, de alfa-geschoolde sukkel die nog nooit in een laboratorium heeft gestaan maar toch zeker weet dat wetenschap toch echt religie uitsluit, gaat weer op christen-jacht. Nog even en hij zet ze 'op transport'.
.
Nu vindt hij een onschuldige kerststal ook al staatsgevaarlijk. Hoe belachelijk kun je jezelf maken.
.
Ik ben al geruime tijd ontkerkelijkt, maar afficheer mezelf liever niet als atheist; dan immers behoor je tot het groeiende leger fanatieke, fundamentalistische kwezels die steeds meer gaan lijken op de 'steile' dominees die ze zo graag bestrijden.

Boer Kini | 09-12-14 | 13:37

Schandelijk dat verbod op kerststallen. En verder wat McMarx zegt.

lingo star | 09-12-14 | 13:21

Super, we schieten alle kruisen van de kerken, we rukken alle kruisjes van christelijke nekken, we molesteren alle nonnetjes en fratertjes wanneer ze zich in de openbare ruimte begeven, en we rukken alle joden hun kalotjes af, alsmede hun sterretjes.
Helemaal te gek.

mallekater | 09-12-14 | 13:08

Kom op jongens: met z'n allen weer naar de kerk, op iedere straathoek een kerststal en samen kerstliederen zingen. Dat zal die moslims leren dat als er religie moet zijn, het niet om Mo zal gaan draaien hier!

Rest In Privacy | 09-12-14 | 13:00

Een Kerststalverbod..... zucht.
Het wordt steeds gekker op dit continent.

Schietmijmaarlek | 09-12-14 | 12:40

jemagookniksmeer | 09-12-14 | 11:25
Heerlijke sarcastische reactie. Spijker, kop.

KlunsJohannus | 09-12-14 | 12:35

@D-boy | 09-12-14 | 11:59
Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

MarcS | 09-12-14 | 12:27

@koeberg | 09-12-14 | 12:17
No shit Sherlock?

MarcS | 09-12-14 | 12:25

@MarcS | 09-12-14 | 12:19

Dat beweer ik ook nergens. Ik zeg dat ik er wel mogelijkheden in zie om het er van te maken.

ZKH EénOog | 09-12-14 | 12:25

Als er steeds meer vreemde culturen worden geïmporteerd zorgt dit, tezamen met voortwoekerend autochtoon cultuurrelativisme en allochtoon cultuurabsolutisme, voor het ondersneeuwen van oorspronkelijke culturen. Niet meer dan logisch. De oplossing: de weg-met-ons-houding verbannen, radicalen intomen en, last but zeker not least, de massa-immigratie stoppen aan de grenzen van de EU. U ziet: er is nog een lange weg te gaan. Té lang, vrees ik.

KlunsJohannus | 09-12-14 | 12:25

@Sjaak uit Dordt | 09-12-14 | 10:34
Klopt, maar de gevolgen van het bezetten kun je niet altijd terugdraaien. Denk even aan ontmaagden .......

MarcS | 09-12-14 | 12:24

De laicité is het beste wapen dat Frankrijk een paar jaar geleden had tegen de gezichtssluier, en tevens tegen de hordes Gristenen die homos achter slot en grendel willen zetten. Het is voor mij als werkgever in Frankrijk ook een prima argument om te zorgen dat m'n receptionistes niet van de ene op de andere dag zich bekeren en zich vermommen, en ik schrik me rot als ik in Nederland kom en ik zie een hoofddoek bij de Albert Heijn achter de kassa.
Die hele kerststal is hier een non-issue; een paar schreeuwers maar de meeste Fransen vinden de scheiding tussen kerk en staat prima.

wild geraas | 09-12-14 | 12:23

Het is heel simpel. Een specifieke religie dient eerst minimaal 100 jaar een positieve bijdrage te leveren aan een maatschappij. Daarmee verwerft ze bepaalde rechten; zoals een kerststal in een gemeentehuis. Tot nu toe heeft de Islam afgelopen 40 jaar vooral een negatieve bijdrage geleverd: nog 60 jaar de tijd om het tij te keren en alsnog bepaalde rechten te verwerven! Succes!

Mordax | 09-12-14 | 12:23

@roze_bril | 09-12-14 | 10:28
Wat in jouw ogen belijden?
Zolang jouw belijden niet ingaat tegen de wet, mag jij belijden wat jij wilt. M.a.w. als jij vind dat je niemand mag vermoorden en dit is in overeenstemming met de wet, dan hoera! Als jij gelooft dat je niet moslims moet onthoofden, maar dat is in strijd met de wet, dan geen hoera!

MarcS | 09-12-14 | 12:22

Belachelijke redenering, je kunt beter alle synagogen,kerken en westerse instanties beveiligen, om te voorkomen dat er daad bij het woord gevoegd kan worden, gewoon negeren dat zij lelijk praten en boos kijken, en zorg voor genoeg subsidie/fondsen want een tevreden islami is een ongevaarlijke islami.

hovawart | 09-12-14 | 12:21

@ZKH EénOog | 09-12-14 | 12:08
Heidens gebruik != Atheïstisch gebruik.

Hoewel ik graag zelf wel de gezelligheid van de zonnewende 'vier' door mijn huis te versieren en een feestmaal te organiseren, vind ik dat dit geen plaats heeft in de openbare ruimte.

MarcS | 09-12-14 | 12:19

viva la france. tijd om het verloren terrein terug te winnen.

Bill Cosby | 09-12-14 | 12:19

@jochum1980 | 09-12-14 | 11:59

Geldt dat ook voor jouw overtuiging dat mijn piemel in mn broek hoort?

ZKH EénOog | 09-12-14 | 12:19

@L. Rakker | 09-12-14 | 12:14
Dat mag ik wel van Quid.
Quid is lekker tegendraads als je het vergelijkt met andere GS schrijvers.

koeberg | 09-12-14 | 12:18

@MarcS | 09-12-14 | 12:11
Zwarte Piet is ook verzonnen.
Sinterklaas, zwarte Piet, kerststal. Het zijn allemaal uitbeeldingen van verhalen. Verhalen die onze cultuur vormen.

koeberg | 09-12-14 | 12:17

We moeten ons eerst door allerlei onzin en flauwekul van Quid heenzwoegen, om tenslotte bij een link uit te komen om erachter te komen waar het werkelijk om gaat. Nee, goed bezig Quid!

L. Rakker | 09-12-14 | 12:14

@topreaguursel | 09-12-14 | 11:37
Veel turken zijn niet moslim.

MarcS | 09-12-14 | 12:13

@Lewis | 09-12-14 | 11:14
Ik vind ook dat de kerststal geen plek heeft. Is geen cultuur, zwarte piet dat is cultuur. Kerststal is gewoon dom, je viert dat jezus is geboren. Maar die is verzonnen!

MarcS | 09-12-14 | 12:11

@topreaguursel | 09-12-14 | 11:20
Dat is dan mooi stom van het stadsbestuur. Het blokkeren van de straat kun je gewoon verbieden met een gemeenteverordening want verstoring van de openbare orde. De aanleiding doet niet te zake. Dus hoef je je niet te mengen in een religieus debat.

koeberg | 09-12-14 | 12:10

@topreaguursel | 09-12-14 | 11:20
Mooi he dat vergelijken van dingen die niet vergelijkbaar zijn. Is wel klein verschilletje 40 dagen een straat afsluiten of een kerststal waar iedereen omheen kan lopen.

MarcS | 09-12-14 | 12:09

Midwinterfeest, de markering dat het nieuwe zonnejaar van start gaat. Zelfs zonder allerlei religieuze bullshituitingen zie ik nog wel een mogelijkheid om die millennia oude traditie in stand te houden.

ZKH EénOog | 09-12-14 | 12:08

Johannes Quit mag je tegenwoordig al niet zeggen. Dan komt Joris langs. Toch mooi om te zien dat Quit het vervelend vindt als je wijst op zijn hypocrisie. Het gaat namelijk niet om 'alle' religie zoals Quit zegt. Het gaat er om dat mohammed het probleem is, niet Jezus. Zo vindt ook 85% van de Fransen.

nerugaer | 09-12-14 | 12:08

@koeberg | 09-12-14 | 11:07
Het is geen mengeling, 'het licht' is ook heidens alleen dan in zonnewende optiek. Christenen hebben dat gejat, net als zoveel dingen.

MarcS | 09-12-14 | 12:07

Dus een kerststal mag niet in het stadhuis? Want religieuze uiting die niet past bij seculier enzovoort.

Maar als je je paspoort wil laten verlengen moet je wel gedogen dat je wordt geholpen door een baliemedewerker met een hoofddoek? Wat eigenlijk een nog veel verder gaande religieuze uiting is, dusss..

Nu even serieus.

Het opofferen van kerststalletjes en andere kerstversieringen voor een algeheel hoofddoekverbod, islambaarden en andere islamitische religieuze uitingen bij de overheid, semi-overheidsinstellingen en alle publieke ruimten, is eigenlijk nog niet eens zo'n slechte ruil.

Scheelt bakken met geld aan al die rommel en gelijk ook een hoop ergernissen en ander geregel.

Win-win.
Ik zeg doen!

gaffelbaard | 09-12-14 | 12:06

De Libertariër | 09-12-14 | 12:00
omdat ik er vanuit ga dat je een overal aangehaalde quote niet zelf bedacht hebt; Zou wel heeeel toevallig zijn. en dan ook nog in het engels.

topreaguursel | 09-12-14 | 12:05

@Elmer Fudd | 09-12-14 | 10:44
Oneens!
Heidenen geloven ook in allerlei goden, wodan en zo, en dus ook geen plek in de overheidsgebouwen.

MarcS | 09-12-14 | 12:03

@topreaguursel
.
Dat weet ik. Wat ik niet weet is hoe u er in de eerste plaats bij kwam dat ik iemand quotte.....
.

De Libertariër | 09-12-14 | 12:00

Real Madrid heeft onlangs t kruisje boven in hun logo moeten verwijderen. Islamitiese sponsor hea?

D-boy | 09-12-14 | 11:59

"Religie is net een enorme piemel. Het is prima als je het hebt, maar haal hem er alleen thuis uit".

Zo is dat! Piemels horen in een broek zoals borsten in een bh. Alleen trekt Geenstijl zelf zich daar weinig van aan. Ik zie op de site regelmatig borsten dan wel piemels voorbij komen. Door bijvoorbeeld potloodventers een groter dan gewild podium te geven.

Trouwens, elke overtuiging behoort tot privédomein, of die overtuiging nu religieus is of niet.

Maar goed, als we dan zover gezakt zijn dat een kerststal in onze cultuur niet meer kan, dan moeten we consequent zijn een ook geen kerstboom meer in de publieke ruimte tolereren. Of bijvoorbeeld de lichtdecoraties in de binnensteden. Ze refereren per slot van rekening tot het kerstfeest, dat hoe dan ook een christelijk feest is. We versieren de straten toch ook niet voor het suikerfeest?

En als we dan toch eenmaal goed op drift zijn, laten we dan gelijk Sinterklaas afschaffen. Wie gelooft er nog in die onzin en dat kruis op die mijter zoals de hele verschijning van Sinterklaas refereert bovendien weer naar religie. Kan echt niet meer in deze tijd. Weg ermee dus, zijn we gelijk verlost van die vervelende Zwarte Piet-discussie en is Gario ook tevreden.

Dus één dikke streep onder alle traditie. Alles afschaffen, inclusief bevrijdingsdag en koningsdag. Geen kruisjes meer, geen hoofddoeken en geen tatoe's. Iedereen gelijk, iedereen hetzelfde.

De wereld wordt vast veel mooier.

jochum1980 | 09-12-14 | 11:59

De Libertariër | 09-12-14 | 11:46
ik neem aan dat je bedoelt
“The fascists of the future will call themselves anti-fascists” (wat een iets andere betekenis heeft).
In bepaalde kringen (BNP gekkies) wordt dit vaak aangevoerd als een quote van Churchill, maar... hij heeft dat nooit gezegd.
Er is wel een italiaanse uitspraak van een schrijver met ongeveer dezelfde betekenis: In Italia i fascisti si dividono in due categorie: i fascisti e gli antifascisti.

topreaguursel | 09-12-14 | 11:56

@Kaas de Vies | 09-12-14 | 10:22
Zo'n vuile bom binnensmokkelen moet niet zo heel moeilijk zijn met onze open grenzen.
Alle Syrië gangers mogen tenslotte gewoon weer terug komen en voor de formaliteit wordt er wel eens 1 berecht.... de rest blijft buiten schot en kan doen en laten wat hij/zij wil

Machoclown | 09-12-14 | 11:55

https://www.facebook.com/AtheistRepublic?fref=nf meld u aan lol.

Maarem geweldig nieuws snel uitbreiden door de EU en aanvullende regelgeving instellen. Weg met het geloof!

En als er religieuze gevechten komen vergeet dan niet dat je voorouders christenen waren en kies de juiste zijde mijn vrinden:D whiehoe let's watch arab porn

13-666 | 09-12-14 | 11:52

@topreaguursel 11:42
.
Hoe bedoelt u?
.

De Libertariër | 09-12-14 | 11:46

Ondanks dat ik zeg zo atheïstisch ben als maar zijn kan, GELLOF=ONMACHT, kan ik me prima vinden in een kerststal. Een kerststal doen wel honderden jaren en geeft los van de geloofsbeleving een stukje gezelligheid, sfeer etc. De religieuze betekenis er van zal me worst wezen maar de sfeer rond om kerst vind ik prima. Er wordt niemand beledigd, kwaad gedaan, bedreigd zoals bij andere religies nog al eens wil gebeuren, dus wat is het probleem.
Je kan er op wachten dat we dit gezeur ook in NL krijgen, een qunsie variant dus.

dwar | 09-12-14 | 11:46

De Libertariër | 09-12-14 | 11:39
en dan nog verkeerd quoten ook..
tsssk.

topreaguursel | 09-12-14 | 11:42

Den Heerscher | 09-12-14 | 11:20
Ik denk dat het probleem een stuk gecompliceerder ligt. Een monotheïstische godsdienst is een veelkoppig monster en hult zich in vele gedaanten. Het is dan ook verdomd moeilijk om een soort zeef te hanteren en ondubbelzinnig vast te stellen welke morele standpunten wel en niet door die zeef zijn gevallen, om op basis van die bevindingen dan te gaan verbieden.
Die godsdienstvrijheid is een groot goed denk ik, maar we hebben die te slapjes gedefinieerd omdat we nooit echt met dat Christendom hebben afgerekend. We zijn te laks, te lankmoedig en te gemakzuchtig geweest. Vraag het aan de SGP. Die partij meent echt privileges te hebben en die te kunnen claimen, enkel omdat ze zichzelf wijs hebben gemaakt dichter bij God te staan.
Wil je de Islam temmen en zijn plaats wijzen zoals we het Christendom hebben getemd en zijn plaats hebben gegeven, dan dienen we consequent te zijn.

Schoorsteenveger | 09-12-14 | 11:41

De zaak tegen de gemeente werd nota bene geïnitieerd door een organisatie genaamd De Nationale Federatie van het Vrije Denken...LOL.
.
Vrije denkers die ander gedachtengoed willen bannen...Bizar, maar het lijkt de nieuwe norm te worden in onze door Marxisten gestuurde, gecontroleerde en gedomineerde maatschappijen.
.
Werkelijk iedere vorm van oorspronkelijke cultuur wordt conform de Critical Theory van Horkheimer aangevallen met geen ander doel dan kapotmaken.
.
De nieuwe fascisten zijn de anti-fascisten.

De Libertariër | 09-12-14 | 11:39

Doe vooral wegjorissen die kerststal. De rechtse partijen zullen groter dan worden dan ooit!

KoninginWildemina* | 09-12-14 | 11:38

Bij het keren van het tij, wil ik de politiek correcte goegemeente er even op wijzen dat het zo niet had hoeven lopen. Waren jullie ingegaan op de valide kritiek die de afgelopen decennia is geuit dan waren zachtere maatregelen waarschijnlijk voldoende geweest. Het mocht niet zo zijn, jullie wisten het immers beter. Dus keert nu de wal het schip. Dat zal niet zachtzinnig gaan.
Ik ben overigens blij dat er nog iets van veranderende politiek inzit. Het risico dat de straat het zelf gaat doen is er altijd geweest en nog steeds niet helemaal afgewend. Veel zal afhangen van de snelheid van verder handelen.

Parel van het Zuiden | 09-12-14 | 11:37

Sven Hoek | 09-12-14 | 11:29
onzin. ik woon er, en heb er nooit een nazi gezien.
Veel turken zijn er wel, maar steeds minder (huizen worden te duur). Overigens zijn de turken een stuk relaxter dan de agressieve mocro's die je overal in NL ziet. Burkas zie je er trouwens vrijwel nooit.
Kerst-uitingen zijn er overigens gewoon.

topreaguursel | 09-12-14 | 11:37

Zo is dat, dus ook geen kruisjes meer om je nek, of armbandjes met Christoffelmedallons.En ook geen nationalistische symbolen, als een nl vlaggetje op je mouw.Laten we alles wat structuur gaf in onze levenswijze, gewoon radicaal verwijderen.We kunnen Kim Jung Un om advies vragen, hij heeft ook nog wel wat recepten in de aanbieding, hoe je gras het beste halal kunt bereiden.In onze ,open inrichting, moet men op progressieve wijze, de zaken voortvarend aanpakken.Zij jatten geen kinderboerderijen meer leeg, en wij drinken geen bier meer.Iedereen tevreden, aan de temazepam.

Archy Bunker | 09-12-14 | 11:29

-weggejorist-

Sven Hoek | 09-12-14 | 11:29

Tja, wie A zegt moet ook B zeggen.
Dus als je er als christelijke natie voor kiest om op grote schaal mensen met een andere religie uit te nodigen en te onderhouden, dan moet je er natuurlijk ook alles aan doen om er als goed gastheer voor te zorgen dat die mensen zich thuis voelen in wat voorheen jouw land was.

jemagookniksmeer | 09-12-14 | 11:25

Als een gebouw zoals een gemeentehuis gepimpt moet worden voor een extra sfeer dan zijn er vast heel wat kunstenaars te vinden die dat extra tintje kunnen creëren.
Oosterse geloven in het oosten.
Westerse vernieuwingen in het westen.

bodemloos | 09-12-14 | 11:22

Islam, dat was toch een ideologie?

Gewinflipt | 09-12-14 | 11:20

Ik maak een kerststal van Lego en noem het Kunts.

Piet Karbiet | 09-12-14 | 11:20

koeberg | 09-12-14 | 11:07
In Berlijn was ook zoiets: moslims wilden 40dagen lang de straat bezet houden om 'ramadan te vieren'. Het stadsbestuur had door dat het een provocatie was, en ging er niet mee akkoord. Linksmensen gelijk van 'jamaar die kerststal en kerstboom mag wel, is discriminazi!'. Dus stadsbestuur zei: "ok, dan ook geen kerststal enzo meer in die wijk".
Is niet gehandhaafd, maar de moslims zijn er nooit meer over begonnen, omdat de provocatie blijkbaar mislukt was.

topreaguursel | 09-12-14 | 11:20

Het probleem met deze discussie is dat het hier in het westen altijd gaat om "geloof", niet om welk geloof. We hebben ooit bedacht dat er zoiets als vrijheid van godsdienst moest zijn. Dit was ook wel nodig, omdat de katholieken en protesten elkaar anders continue over de kling joegen.
Gelukkig heeft het christendom onder invloed van achtereenvolgens de verlichting, de wetenschap, de industriële revolutie en de moderne samenleving en bijbehorende ontkerkeling een beetje zijn scherpe randjes verloren.
Natuurlijk, het christendom is nog steeds een achterlijk haatgeloof, maar christenen zelf kunnen inmiddels redelijk omgaan met het feit dat hun geloof iets marginaals in het bestaan is en dat er mensen zijn die totaal geen boodschap aan hun waandenkbeelden hebben. Ze hebben geleerd om samen met andere christelijke sekten en met het seculiere deel van de samenleving te leven.
Onze vrijheid van godsdienst heeft er voor gezorgd dat de verschillende christelijke stromingen elkaar min of meer als gelijken zijn gaan beschouwen en elkaar in ieder geval met rust laten.
De in onze westerse samenleving losgelaten islam claimt als eerste gelijke rechten als andere geloven op. Vervolgens misbruikt het de godsdienstvrijheid om haatbeelden tegen de gastsamenleving te prediken.
We kunnen zelfs de meest extreme mohammedanen niet verbieden te geloven wat ze willen. We kunnen wel haattempels sluiten waar waarden gepredikt worden die wij onwenselijk achten in onze samenleving. Vrijheid van godsdienst, van meningsuiting, van gedachtenwisseling is iets anders dan het recht om je achter religie te verschuilen om een samenleving te ondermijnen. Dat is dat we je niet vervolgen omdat je toevallig in mohammed en allah gelooft, niet dat we alles wat je uitkraamt maar moeten pikken omdat je gelovig bent.

Den Heerscher | 09-12-14 | 11:20

Goeie tactiek, ipv tegen islam tegen alle religie in het overheidsdomein, kunnen islamisten de racisme kaart niet meer trekken.

Rest In Privacy | 09-12-14 | 11:17

@ Den Heerscher | 09-12-14 | 11:08
Maar vind je echt dat iemand een 'gelovige uitlating' doet door een kerstal neer te zetten? Sommmige zaken zijn zo verankerd in onze cultuur dat ze hun religieuze lading hebben verloren.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat íémand valt over een kerststal in een gemeentehuis. Het zou wel een beetje saai worden als we rigoureus korte metten maakten met alles wat ook maar enigszins naar reigie riekt.

Lewis | 09-12-14 | 11:14

@ sufkut | 09-12-14 | 11:08
Dan moet je dat duidelijker opschrijven.
Heb trouwens besloten er maar om te lachen.

Lewis | 09-12-14 | 11:10

Scheiding tussen kerk en staat betekent dat de kerk of geloof niets met de staatsrechtelijke inrichting doet en dat de staat geen gelovige uitlatingen doet, noch dat de staat zich op enigerlei wijze in laat met kerkelijke / gelovige instellingen.
.
Eens met de Fransen: Een kerststal hoort niet thuis op een gemeentehuis. Net zoals dat noch een bijbel, noch een koran in de tweede kamer thuis horen. Evenzo hoort een burqa/niqaab/hijab niet in het gemeentehuis of voor de klas, laat staan in de klas. Net zomin als dat een menora een plek heeft bij het CBR of op het bureau bij de baas van het CJIB.
.
Geloof moet achter de voordeur en gelovigen die daar niet mee om kunnen gaan moeten naar een zandbakland verkassen. Dat geldt ook voor christenen, joden, etc. Toch verwacht ik dat de meeste onvrijwillige migraties door de mohammedanen gedaan zullen moeten worden.

Den Heerscher | 09-12-14 | 11:08

Lewis | 09-12-14 | 11:04: als je je kinderen gaat verminken horen ze weg te worden gehaald, dat bedoel ik. Als iemand een oorlel afknipt is de wereld te klein maar een voorhuidje is prima. Ga toch weg huilebalk.

sufkut | 09-12-14 | 11:08

Mijns inziens is Frankrijk te ver doorgeschoten in hun secularisatie. Ze verbieden religieuze uitingen in het openbaar, dus om dat te kunnen doen moeten ze overeenstemming hebben wat religieuze uitingen zijn. Een stalletje met Jozef, Maria en Jezus is duidelijk een religieuze uiting, maar een spar opgetuigd met lampjes? Dat is een mengeling van een heidens (de boom) en christelijk (het licht) gebruik. Verbieden dan maar?
Een hoofddoek, is dat een religieuze uiting of een modeverschijnsel?

Scheiding tussen kerk en staat houdt voor mij in dat de staat zich zelf niet bezig houdt met religie. Ook niet met het verbieden er van.

koeberg | 09-12-14 | 11:07

Idd de Franse versie van de Zwarte Piet hetze. Heeft oppertrol Q overduidelijk zijn kleffe vette vingertje achter nadat ie 'm uit zijn zwarte anus plopte. *plop*

Abu Shabu Shabu | 09-12-14 | 11:07

Burkaverbod m'n neus. Afgelopen zomer met de kinderen naar Disneyland Parijs geweest. Heb zeker 30 vrouwen gezien met complete bedekte lichamen en gezichten + handschoenen aan. Die weigeren ze niet omdat ze waarschijnlijk met geld strooien. De mannen aan hun zijde overigens in korte broek op slippers en een Mickey Mouse shirt. Leuk zo'n verbod, maar handhaven ho maar.

PopperFlopper | 09-12-14 | 11:06

@ sufkut | 09-12-14 | 10:59
Ja, wat is het nou? Is geloven prima, mits privé, of is elk geloof zo gevaarlijk dat kinderen bij gelovige gezinnen moeten worden weggehaald?
Ik weet niet of ik moet lachen of huilen om je tegel.

Lewis | 09-12-14 | 11:04

Mijn onderbuik gevoel zegt me dat zoiets hier ook mag plaats vinden, maar dat de goede linkse kerk dat weer zal verbieden.

vhKarelkruizenruiker | 09-12-14 | 11:01

religieuzen zijn gewoon ziek in hun hoofd en dat moet ik zo behandeld worden. Geloven is prima maar hou het vooral voor jezelf, prive. En haal de kinderen weg bij gelovigen net zoals jeugdzorg dat doet bij andere mensen met waanideen. Scheiding van kerk en staat is helemaal prima, dat moesten we hier eindelijk ook maar eens doen ipv te zeggen dat er democratisch een sharia mag en kan komen.

sufkut | 09-12-14 | 10:59

Begin me steeds meer, een Armenier te voelen!!

Archy Bunker | 09-12-14 | 10:56

Misschien niet meer over een islam religie praten maar over de ideologie van de islam.

lanexx | 09-12-14 | 10:56

Die scheiding van Kerk en staat, heerlijk! Nog mooier wanneer een rechter, volgens de geldende regeltjes, zegt dat het maar afgelopen moet zijn met dat soort onzin! Opbokken met die kerststal bij het gemeentehuis, ze zullen vast wel een kerk hebben waar meneer de brugervader zijn stalletje neer kan plempen.
Volgensmij is dat hele scheiding van kerk en staat stukje wel een leuk hoofdpijn puntje voor links & rechts; links met het islam-geknuffel & rechts met hun gristen-conservatief gedachtengoed. Heerlijk!

HaatAth3ist | 09-12-14 | 10:55

sowwie messah, sal nie doen nie.

kaplaarzenverkoper | 09-12-14 | 10:55

@Kaas de Vies | 09-12-14 | 10:33
Volgens mij bedoel je vrolijk paasfeest. Het kerstfeest was altijd al prettig of fijn en dat er nu feestdagen staat gaat volgens mij primair om het feit dat mensen niet binnen één week tijd twee kaarten willen versturen - voor kerstmis en voor het nieuwe jaar.

Pierre Tombal | 09-12-14 | 10:55

Viva la France.

duitse herder | 09-12-14 | 10:54

@ kaplaarzenverkoper | 09-12-14 | 10:48
U krijgt geen waarschuwing meer.

Lewis | 09-12-14 | 10:52

@ Russells Teapot | 09-12-14 | 10:34
Vind je dat niet wat star? Er zijn toch gewoon gradaties. Een kruis met een Jezusbeeld, ik noem maar wat, is iets heel anders dan een kerststalletje, lijkt me zo. Ik (overtuigd christen) deel het principe dat religie uit de publieke ruimte geweerd moet woren, maar laten we daar niet Noord-Koreaans mee omgaan.

Lewis | 09-12-14 | 10:50

@Sjonnie,
"Frankrijk neemt stand"? ... really?
Doe eens een taalcursus volgen, want dit is gewoon dom.

topreaguursel | 09-12-14 | 10:49

kanon0503 | 09-12-14 | 10:44
Oké, en nu even de linkjes lezen.

Igor Putkin | 09-12-14 | 10:48

het einde van de ramadan wordt WEL gevierd in Frankrijk! ja, ook door dit soort burgervaders en niemand die daar moeilijk over doet. ik heb het gevoel dat er iets faliekant uit de klauw gaat lopen.. O nee, natuurlijk niet, WEG MET ONS. ik was het even vergeten, sorry.

kaplaarzenverkoper | 09-12-14 | 10:48

In Nederland moesten kerstzegels in eens decemberzegels heten. Het kruisje in het paspoort op de kerktoren in het paspoort moest eveneens verdwijnen. Alles onder de seculiere noemer gelijke monniken gelijke kappen. Maar of dat sindsdien de invloed van de islam in Nederland heeft verminderd?

Angelica | 09-12-14 | 10:48

www.youtube.com/watch?v=VPpAL49-Gys#t...
is jaren een puinhoop en goed dat er wat tegen gedaan wordt.
Religekkies beweren dat ze op straat 'moeten' bidden omdat de moskee vol zu zijn. Is uiteraard niet waar, en het is slechts een provocatie. Zelfde zie je in andere steden (nu ook in Rotterdam).

topreaguursel | 09-12-14 | 10:46

@vogelbeest

Uit de wiki: Een Chinees gezegde is "Elke twee stegen hebben één boeddhistisch nonnenklooster en elke straat heeft drie boeddhistische tempels" Nee, daar is het inderdaad compleet uit het straatbeeld verdwenen.

roze_bril | 09-12-14 | 10:45

Goed zo. Dat zie ik hier de komende decennia nog niet gebeuren, maar hoe meer landen die moskeeën en andersoort Islam puinzooi kortwieken, hoe beter. Staat en religie moet inderdaad gescheiden blijven, net zoals Islam en het Westen trouwens. Iedereen die vragen stelt bij Islam is racist? Goed, dan zijn we racist. Wat doe je hier dan nog als je ons zo onaardig vindt? Opbokken a.u.b.

kanon0503 | 09-12-14 | 10:44

@MarcS | 09-12-14 | 10:36
inderdaad, en daarom is een kerstboom en versiering gewoon geoorloofd in een overheidsgebouw wat mij betreft, maar een jezusfiguur niet.

Elmer Fudd | 09-12-14 | 10:44

Sprookjes leveren stemmen (dus macht) op.
En een ieder die daarover vragen stelt is een racist/fascist. Kijk eens naar de staatsomroepen. Zij die kritiek hebben, moeten "geslacht" worden. Haal het niet in je hoofd om een eigen mening te hebben. Die hebben de dominees wel voor je verzonnen.

Kamervraag | 09-12-14 | 10:42


De Anaalprofeet | 09-12-14 | 10:33

Klik eensch op de laatste link, waarde profeet!

eerstneukendanpraten | 09-12-14 | 10:41

Vraag mij af hoe ze in GB dan e.e.a. aan gaan pakken.
Aldaar zijn inmiddels enkele honderden Shariarechtbanken actief.
En die zijn in GB legaal.

Klier van Bartholin | 09-12-14 | 10:37

@Elmer Fudd | 09-12-14 | 10:29
Kerst is gekaapt door de christenen, het was immers incluis het versieren van de boom een heidense viering om de zonnewende te vieren.

toen die idioot de bijbel had bedacht, zochten ze een geschikte datum om de geboorte van jezus te laten landen.

MarcS | 09-12-14 | 10:36

Zo'n discussie kunnen wij hier na die van Zwarte Piet ook wel gebruiken.
Heeft Quincy nog niet geklaagd dat het jezuskindje in de kribbe blank is?

Islamofiel | 09-12-14 | 10:36

50 jaar nog, dan is de onderwerping voltooid. Met hulp van wegkijkers en gutvolk uiteraard. Zweden loopt voorop.

BekiekUtMoar | 09-12-14 | 10:36

Als je religie uit de publieke ruimte weert, moet je inderdaad ook consequent zijn. En een kerststal valt daar ook gewoon onder. Als we de ene religie wel weren en de andere niet zijn we geen haar beter dan de islamitische wereld.

Russells Teapot | 09-12-14 | 10:34

Nee, geloof wil iedereen die er anders over denkt dwingen hun gedachtengoed over te nemen. Vroeger ging je op de brandstapel, nu word je geïndoctrineerd. Kerk en staat dienen gescheiden te zijn, strikt gescheiden en niet zo half/half met elkaar verweven te zijn. En ieder die met dwang en/of geweld zijn geloof aan anderen wil opdringen, dient te worden gestraft. Het is immers slechts "geloof" waarvan m.b.t. de realiteit nog nooit ook maar één spoor van bewijs is gevonden en de bewijzen die gevonden zijn, wijzen erop dat het hele verhaal overloopt van fantasie.

goedemorgennederland | 09-12-14 | 10:34

@Normpje | 09-12-14 | 10:32
Wat bezet is, kun je ook weer ontzetten.

Sjaak uit Dordt | 09-12-14 | 10:34

@Kees Maf | 09-12-14 | 10:29
Het lukt de Islam steeds om via 'linkse compassie' de scheiding van staat en Kerk/Moskee te ontspringen.

Kerstboom moet stadhuis uit omdat dit mensen beledigt (lees moslims)
De term vrolijk kerstfeest wordt vervangen door prettige feestdagen omdat anders wederom mensen beledigt zijn (lees moslims)

Het is niet erg als een staat staat voor de scheiding met Kerk en Moskee als ze niet altijd zo krom redeneren.

Kaas de Vies | 09-12-14 | 10:33

Mooie ontwikkeling, weg met die islam kutzooi.

De Anaalprofeet | 09-12-14 | 10:33

Hé, en ik was al bang dat we na Sinterklaas in een zwart gat zouden vallen.

TheseDays00 | 09-12-14 | 10:33

Volkomen terecht dat die stal moet weggejorist worden. Straks staan er tijdens de Hadj ineens overal grote zwarte dozen in gemeentehuizen en in etalages. Das toch ook geen gezicht?

_Wicman_ | 09-12-14 | 10:32

Frankrijk is al bezet gebied. Te laat. Net als Nederland. We moeten er maar om lachen. Net als Mark.

Normpje | 09-12-14 | 10:32

@roze_bril | 09-12-14 | 10:28 in Singapore werkt het.

Vogelbeest | 09-12-14 | 10:31

Eigenlijk ben ik wel voor! Ook de geboorte van dit sprookjesfiguur vier je binnenshuis.

En ambtenaren hoeven van mij ook geen vrij op de sabbath of zondag. En ook niet met pasen, pinksteren of what ever ......
Om toch nog een beetje coulant te zijn mogen ze wel vrij als pasen en pinksteren op 1 dag vallen en ik al mijn kwartjes en de 1000 euro EN het zoet krijg.

MarcS | 09-12-14 | 10:30

De islamisering gaat ook door als je de publieke uitingen verbied. De geschiedenis over de hele wereld leert dat deze haatreligie laat zich alleen met geweld laat stoppen omdat anders de intimidatie gewoon door gaat.
Wat dat betreft beschouw ik Europa al als verloren.

sinar2 | 09-12-14 | 10:30

Ik vind het echt een dilemma... Iedere boerenl*l weet natuurlijk dat er geen enkel probleem is met een kerststal maar wel met diverse uitingen van de islam. Maar de kerststal is overduidelijk een religieus symbool. Ben zeer benieuwd naar de mening van mijn medereaguurders, ik ben er zelf nog niet uit.

Kees Maf | 09-12-14 | 10:29

Ik ben het volledig eens met de Fransen dat elke vorm van religieuze uiting bij de overheid moet worden verbannen. Maar daar vallen kerstversieringen niet onder. Kerst is allang geen religieus feest meer maar een feest voor hedonisten.

Elmer Fudd | 09-12-14 | 10:29

Och ja. Religie alleen in het private domein belijden. Natuurlijk joh. Dan geloof je zeker nog in sprookjes. Een allesomvattend wereldbeeld is geen jas die je even uittrekt als je naar buiten gaat. Religie is inherent aan het publieke domein.

roze_bril | 09-12-14 | 10:28

Geloof is prima maar hou het privé.

Mahatma | 09-12-14 | 10:28

-weggejorist-

nerugaer | 09-12-14 | 10:26

Wat een gezeur Islam is supertof, onze vrienden van ISIS zeggen dat ze een vuile bom Europa hebben binnengesmokkeld. Gezellig toch.

Kaas de Vies | 09-12-14 | 10:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken