Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Premieverhogers VGZ klagen over kosten zorg

oie_495224JRtA77k7.gifDe zorg in dit land is goed geregeld. We horen het Diederik Samsom nog brullen, terwijl hij naakt vanaf de patatbalie in de Tweede Kamer met poep aan het smijten was. Verzekeraar VGZ begs to differ. Daar lopen inmiddels al 250.000 betalingsregelingen en daar zit VGZ dus echt supererg mee in haar maag. Mensen kunnen hun eigen risico niet meer betalen en dat gaat VGZ dus aan het hart. VGZ dat volgend jaar wel gewoon de zorgpremie weer verhoogt, overigens. Maar dat wordt even genegeerd. Het probleem is het eigen risico, aldus VGZ. Dat is sinds de invoering in 2008 met 150 procent gestegen. En het eigen risico is de reden dat VGZ met 250.000 betalingsregelingen zit. Aldus VGZ. Niet de premiekosten. Nee, het eigen risico. Want mensen die het incidentele eigen risico niet kunnen betalen, kunnen natuurlijk prima maandelijks de premie ophoesten. Afijn, dat hoge eigen risico is kut voor VGZ. Mensen gaan minder snel naar de arts, halen medicijnen niet op en gaan niet naar het ziekenhuis bij een doorverwijzing, omdat het eigen risico zo hoog is. En dus loopt VGZ inkomsten mis. Zo'n zorgverzekeraar heeft natuurlijk ook gewoon liever een nog hogere premie (structurele inkomsten) dan een hoog eigen risico (incidenteel en vermijdbaar door patiënten). Die luxe kantoren en bonussen moeten tenslotte ergens van betaald worden. Kijk, wij zijn de laatste om te beweren dat de zorg perfect geregeld is. Of dat het eigen risico niet te hoog is. En er zijn een hoop mensen van wie we zulk beklag accepteren. Maar niet van VGZ. Premieverhogende huilenbalken.

Reaguursels

Inloggen

Hahaha hier zit de GS redactie toch even mis! Wat Samson bedoeld is dat het geen probleem meer is voor De Staat maar voor private ondernemingen. Vanuit zijn positie dus goed geregeld. Maar natuurlijk is de zorg te duur. Helaas....., als Samson straks opzij gezet is en weer opduikt als topman van een ziekenhuisreus en hij overleg voert met collega W. Bos, topman bij het VUmc, zullen ze niet helder kunnen zien wat nu waar te duur is. Enerzijds omdat ze het zelf zijn en overbodig, anderzijds omdat ze er de ballen verstand van hebben. Valt het u ook op dat de KLM na een jaartje Eurlings plots 700 mln moet bezuinigen?

Thorolf | 05-12-14 | 00:02

Hahaha hier zit de GS redactie toch even mis! Wat Samson bedoeld is dat het geen probleem meer is voor De Staat maar voor private ondernemingen. Vanuit zijn positie dus goed geregeld. Maar natuurlijk is de zorg te duur. Helaas....., als Samson straks opzij gezet is en weer opduikt als topman van een ziekenhuisreus en hij overleg voert met collega W. Bos, topman bij het VUmc, zullen ze niet helder kunnen zien wat nu waar te duur is. Enerzijds omdat ze het zelf zijn en overbodig, anderzijds omdat ze er de ballen verstand van hebben. Valt het u ook op dat de KLM na een jaartje Eurlings plots 700 mln moet bezuinigen?

Thorolf | 04-12-14 | 23:49

Dit artikel is echt te makkelijk. Het eigen risico is door de overheid bedacht en heeft alleen betrekking op de basisverzekering (de Zorgverzekeringswet). Het is een feit dat zorgverzekeraars de Zorgverzekeringswet uitvoeren en wettelijk verplicht zijn het eigen risico te incasseren zodra gebruik wordt gemaakt van zorg die vergoed wordt uit het basispakket. Denk hierbij aan ziekenhuiszorg. Het eigen risico had ooit als doel (volgens de bedenker) mensen bewuster te maken van de kosten in de zorg. Het middel is het doel voorbijgeschoten, want er nu een nieuw fenomeen ontstaan: de zorgmijder. Vaak zijn dat mensen uit kwetsbare groepen die al weinig geld hebben en vaak meer gezondheidsklachten. Juist deze groep kan de premie en het eigen risico niet betalen.

Over de premie: VGZ (een coöperatie die geen winstoogmerk heeft) is waarschijnlijk één van de weinige verzekeraars die een "gezonde" premie vraagt en alle winsten die ze maken moet teruggeven aan de verzekerde. Ze zijn immers een coöperatie.

De Nederlandse bank en Europese regelgeving eist van verzekeraars dat ze voldoende reserves hebben. De solvabiliteit moet goed zijn. VGZ heeft al een gedeelte van hun reserves gebruikt om de premie minder hard te laten stijgen dan eigenlijk zou moeten om de zorgkosten te dekken, maar daar zit een grens aan. Commerciële verzekeraars als DSW kunnen nu mooi pochen met een lage premie, maar uiteindelijk moeten zij vroeg of laat ook hun premie verhogen.

Wat veel leken niet weten is dat van elke euro premie die je betaalt, bijna 90% door de verzekeraar wordt uitgekeerd aan ziekenhuizen. Daarnaast heb je nog de huisartsen en medicatie. Misschien dat iets van 5% overblijft voor de verzekeringsmaatschappij die nog personeelskosten, administratiekosten en facilitaire/logistieke kosten moet betalen. Wellicht dat bij commerciële verzekeraars inderdaad hoge bonussen worden betaald, maar dat is nog steeds niks in vergelijking met een verzekeraar moet betalen aan zorgaanbieders.

Novinho | 04-12-14 | 21:52

Ik heb een betalingsregeling lopen bij het CZ om mijn volledige eigen risico af te betalen (ziekenhuisbezoekje), en toch flikken ze het om een rekening te sturen van nog eens 90 euro, te betalen binnen 7 dagen. Deze voor een afbetaling van het eigen risico van m'n partner. Dat ze die meteen aan de huidige betalingsregeling vastnaaien, maar nee hoor, daar mag ik weer tegen een duur nummer voor achteraan gaan bellen. En dan moeilijk gaan doen, en liefst mij nog een betalingsregeling opleggen. Dus bijna een betalingsregeling voor een betalingsregeling, helemaal gek.

Ageless | 04-12-14 | 17:47

-weggejorist-

Bosbomen | 04-12-14 | 17:03

@BYO | 04-12-14 | 14:50. Ik had twee weken geleden ook last van een kies; dik en kloppen. Belde op vrijdag 11.00 uur. Bandje (gesprekskosten 1 Euro plus normale beltarief) en werd gezegd naar een vervanger te gaan 15 km verderop. Terwijl er hier minstens 3 tandartsen zitten. Contant geld meenemen en uiteraard tegen weekendtarief. Op vrijdagmorgen.

Maria.1 | 04-12-14 | 16:33

Laatst kreeg ik last van mijn verstandskies. Mijn tandarts verwees me zo door naar de kaakchirurg. Bij het nakijken van mn verzekering bleek kaakchirurgie onder je basis verzekering (EN DUS:)eigen risico te vallen. Zeg maar dag tegen je 350 euro!

Ik ben overgestapt naar een andere tandarts welke wél gewoon verstandskiezen trekt.. Dat valt onder mijn 'tand-plus' verzekering. En dat krijg ik dus voor 80% vergoed.

Strekking van het verhaal : Ik kan gratis dronken wordne dit weekend. Zoveel geld heb ik hiermee bespaard.

BYO | 04-12-14 | 14:50

Tja , sinds de invoering van DBC's zijn wij als zorgprofessionals ook op onze wenken bediend om creatief te gaan boekhouden. Is overigens geen fraude, maar gebruikmaken van dit zeer ondoordachte en volkomen niet-transparante systeem. Als je kijkt welke DBC het meeste oplevert, vis je gewoon de krenten uit de pap en laat je de rest links liggen. Zijn net mensen, die dokters ....

DokterNo | 04-12-14 | 14:49

voorbeeld kosten stijging.
doorverwezen naar specialist ziekenhuis
na totaal onderzoek,vastgesteld dat de behandeling in een door de verzekering aangewezen ziekenhuis moet plaatsvinden.
die geen genoegen neemt met het onderzoek van het andere ziekenhuis,weer een totaal onderzoek.
bovendien nog 2 keer naar een cardioloog,onduidelijk waarvoor.
afspraak ziekenhuis voor behandeling,kwam geen reactie,oorzaak afspraak was tussen wal en schip gevallen,onvoorstelbaar,maar nu is er een datum afgesproken.
nieuwe verzekeringsvorm begon met bones malus.
het lijkt er nu op dat de verzekering het bones bedrag in zijn zak steekt voor hun reserve.
een ding is zeker,het kan zo niet doorgaan,de volksgezondheid is geen handeltje.

soledad | 04-12-14 | 14:25

Ff rekenen. Eigen vermogen VGZ is 1.1 mrd. Bestuurvoorzitter verdient bijna 9 ton per jaar. Dus VGZ heeft op elke betalingsregeling 7300 Euro eigen vermogen. En spendeert 6 Euro, per klant met een betalingsregeling, aan zijn CEO.

Mag ik dan voorzichtig in de oor van die CEO schreeuwen: HOU DE NEUK OP MET JE GEZEIK, LUL.

van heinde en verre | 04-12-14 | 14:13

VGZ was dat niet die zorgverzekeraar die wekenlang adverteerde op Das Kapital? Hebben ze niet betaald of zo?

kleuterleider | 04-12-14 | 14:11

(c)ZWITSUL | 04-12-14 | 13:16
Info hier plempen is een, actie is twee. Lees vaak pek en veren, daar is het nu wel tijd voor. Maar ik vrees verder dan 3 verpleegkundige op het binnenhof komt het niet. Is dit NL, vrees van wel.

oxacas | 04-12-14 | 13:44

Vertel mij wat. In deze maand 350 eigen risico van dit jaar, en 200 van twee jaar geleden, omdat ziekenhuizen nu eenmaal graag een eeuwigheid wachten met declareren. Vervolgens ook de premie van overige verzekeringen betalen en ik zit er weer doorheen. Mijn sinterklaas-aankoop bestaat dit jaar uit een houtje om op te bijten. En mijn op verlanglijstje staat momenteel een staatsgreep. Hoe gewelddadiger, hoe beter.

Abject | 04-12-14 | 13:39

Ik hoor het inderdaad Hans Hoogervorst nog zeggen: "De verzekeraars zullen zich er wel voor wachten om de premies te verhogen"(Of woorden van gelijke strekking)
*
Amerikaanse teostanden waren natuurlijk te verwachten. Vier grote bedrijven hebben de facto de macht in handen.
*
De zorgkosten die veroorzaakt worden door Big Pharma gaan gewoon door.
*
Management waant zich CEO van een internationale corporatie à la Microsoft en verlangt een vergelijkbaar salaris.
*
Hierboven weer wat gebruikelijk gelul over niet betalende tokkies en paupers zonder dat er eigen cijfers bijgeleverd worden hoeveel die "nietbetalers" dan werkelijk kosten en in hoeverre dat dus werkelijk kostenopdrijvend werkt.
*
Zorg en marktwerking horen niet bij elkaar, maar we betalen met alle Nederlanders solidair aan een volksverzekering. Ik kan mij het Ziekenfonds nog geod herinneren.
*
"Eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet waarom er op dit neoliberale blog zo'n heisa wordt gemaakt van eigen verantwoordelijkheid voor wat betreft gezondheid en daaruitvloeiende kosten.
Bakito | 04-12-14 | 11:05 "
U weet het toch wel: Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend. Dus als men een symptoom van de ziekte die het kapitalisme heet, waarneemt, dan bekritiseerd men dit. Natuurlijk zonder de ziekte te willen erkennnen, laat staan te bestrijden.
Salut! Evocatus

Evocatus | 04-12-14 | 13:37

Tip van Rutte: je kunt je eigen risico toch gewoon via een beetje crowdfunding financieren?

Schmalz | 04-12-14 | 13:34

SP pleit voor één landelijke zorgverzekeraar
- www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article...

Marktwerking in de zorg .. het is mislukt, net zoals de multiculturele samenleving, maar toegeven ? nee dan doen de dames en heren NOOIT.
Er worden teveel zakken gevuld.

(c)ZWITSUL | 04-12-14 | 13:16

LangeTijdGeleden | 04-12-14 | 12:06
Graag gedaan. Hopelijk gaat de bezem door die grote zorgboeren. Zal nog wel jaren duren vrees ik.

oxacas | 04-12-14 | 13:10

De Zorg is inderdaad in Nederland prima geregeld, wat de verrijking door zorgverzekeraars betreft. En dat hebben wij allemaal aan die VVD gladiool Hans Hoogervorst te danken. De markt werking zou volgens hem de zorgpremie alleen maar ten goeden komen, niet dus.
Wel de goede Partij in de reed Bijten hoor!
www.politalk.nl/2014/06/05/zorgstelsel...

Snowy2000 | 04-12-14 | 13:10

Veel mensen kunnen geen medische zorg meer vragen omdat ze het eigen risico niet meer kunnen betalen. Intussen pleit de PvdA voor gratis zorg voor illegalen:
www.hartvannederland.nl/top-nieuws/201...

Maria.1 | 04-12-14 | 13:09

Oud militair hier;

Waar het in defensie goed geregeld is (ziekenfonds achtige taferelen) was het een diep gat waar ik als burger in ben gevallen. Wat zijn de prijzen belachelijk.

Madrox | 04-12-14 | 13:00

Het gaat hier, net als in USA, de norm worden om met klachten te blijven rondlopen uit angst voor de kosten van een behandeling of diagnose. En mensen die wel geholpen moeten worden zullen zich daar in veel gevallen voor in de schulden moeten steken. Intussen is een modaal salaris een hongerloontje geworden. Ik denk dat we zonder veel fantasie te gebruiken kunnen zeggen dat zowel het beschavingsniveau als het welvaartsniveau zeker 50 jaar achteruit is gehold in de laatste 5 jaar.

panadol | 04-12-14 | 12:58

necrosis | 04-12-14 | 11:29
Neen! een vent met een vinger in z'n keel, en dat noemde ze een minister.
Heb hier al eens eerder vermeld, vroeguh, ja vroeguh, hadden we "excellenties" kan iemand me vertellen wat we nu hebben? Wacht maar, ik weet het al, zakken vullers, non valeurs, leugenaars, etc., etc.,

watmagjenogwel | 04-12-14 | 12:53

Dat eigen risico is er gekomen omdat mensen niet snappen dat zorg geld kost. Het is een bewustmakend instrument. Het ligt puur aan de hardleersheid van de Nederlandse burger dat de overheid gewoon genoodzaakt is het eigen risico ieder jaar steeds te verhogen. Mensen willen het niet snappen.

mr. coffee | 04-12-14 | 12:50

Dat eigen risico moet gewoon per direct afgeschaft worden, of nog beter, gewoon het oude stelsel terug, want werkelijk NIETS is beter geworden sinds de invoering van het nieuw systeem. En begin ook niet over wachtlijsten die korter zijn geworden, daar is een simpele reden voor, mensen gaan minder naar de artsen omdat ze het niet meer kunnen betalen en/of bang zijn voor het eigen risico, en de cirkel is weer rond.

dutchdj | 04-12-14 | 12:42

250.000 betalingsregeling, bij één zorgverzekeraar. Dat betekent in totaal wat, 1 miljoen betalingsregelingen van mensen die hun zorg niet kunnen betalen. Weet Den Haag dit? Zoja, waarom luidt niemand de noodklok? Dit land is hartstikke stuk, nog een paar jaar zo en letterlijk 90%+ van de bevolking zit in de schuldsanering. Denk maar niet dat de laatste paar procent rendabelen dat gaan ophoesten, die gaan ofwel emigreren ofwel opgeven en genieten van een uitkering.
Dit land is stuk.

panadol | 04-12-14 | 12:38

Inmiddels mijn verzekering bij vgz opgezegd . Blijkbaar hebben ze een hekel aan mensen die een restitutiepolis willen hebben . Zij gaan ervan uit dat iemand die bewust een dergelijke polis wil er ook meer als voor moet betalen. Dit werd zelfs aangegeven door een woordvoerder van vgz die onlangs op de tv was. Ik hecht veel waarde aan een vrije zorgkeuze en wil deze niet laten bepalen door een zorgverzekeraar die op zoek gaat naar de goedkoopste zorgaanbieder.

Jan Tomaat | 04-12-14 | 12:36

De oplossing om aan het verrotte zorgstelsel te ontsnappen is uiteraard emigreren. Duitse herder, nog tips?

Den Heerscher | 04-12-14 | 12:34

Het ruikt naar zieke corruptie die nog jarenlnag zal blijven doorzeuren.

Kets22 | 04-12-14 | 12:33

Een beetje tokkie gaat dan ook gewoon naar het ziekenhuis of wat dan ook nodig is, maar betaalt noch de premie, noch het eigen risico. Het maandelijkse budget is alreeds uitgegeven aan de nodige blikken Schultenbrau en van een kale kip kan niemand plukken. Je op straat laten liggen doodgaan is er vooralsnog toch niet bij hier in Nederland, dus dit kan gewoon.
De andere optie voor betaalbare zorg is asielzoeker worden, dan is alles gratis.
.
Los daarvan: Ziekenfonds: 30 euro per maand van je salaris.
Nu betalen we 4x zoveel aan premie voor minder dekking en kunnen we als er een keer wat is alsnog het volledige ziekenfondsbedrag aan "eigen risico" aftikken.
Het komt er simpelweg op neer dat we het systeem zo aan hebben laten passen dat iedereen verplicht elke maand 100 euro aan een verzekeraar naar keuze moet geven en met het eigen risico in feite nog steeds de ziekenfondspremie op mogen hoesten.

Den Heerscher | 04-12-14 | 12:33

-weggejorist-

De Baarenees | 04-12-14 | 12:31

En wie betaalt uit eindelijk de kosten van al die gelukzoekers ?

Danbolig | 04-12-14 | 12:25

Heb een tijd in die wereld gewerkt. Voor een bescheiden € 60,- per maand (zonder eigen risico) is heel Nederland voor alle ingrepen gedekt. Ware het niet dat directies van ziekenhuizen, verzekeraars en de medicijnboefjes flink wat aan de strijkstok hebben hangen.

De medicijnleveranciers zijn het grootste tuig. Belachelijke marges op medicijnen. Sommige pilletjes worden voor minder dan € 0,01 geproduceerd en voor
€ 10,- aangeboden. Dat zijn marges waar zelfs de gemiddelde kledingboer zich voor schaamt.

Hyronimo | 04-12-14 | 12:19

Als zorgmijder is een vrijwillig eigen risico van 500 nog wel te doen. Dat scheelt dit jaar 27*12=324 euro premie.
Twee jaar niet ziek worden en je kan dat bedrag opzij leggen. Alleen jammer dat het onvrijwillig eigen risico ook steeds hoger wordt nu al 375 dus de eerste 875 euro betaal je zelf. :(
Als je een paar euro achter de hand kan houden is het wel te doen maar met een modaal inkomen wordt dat steeds moeilijker of zelf onmogelijk. Het is niet het enige dingetje wat als maar duurder wordt.

voldemort | 04-12-14 | 12:09

@oxacas | 04-12-14 | 11:54

Dank voor info! Gelijk even vergeleken met m'n huidige FBTO! Wat een makkelijke, snelle en duidelijk site! En 'goede' prijs.

LangeTijdGeleden | 04-12-14 | 12:06

nog zo iets!!!
Uitzendbureaus verdienen soms tienduizenden euro's per maand op de zorgverzekering die zij voor hun Oost-Europese uitzendkrachten afsluiten. Daardoor kunnen ze deze Oost-Europeanen goedkoper 'aanbieden' dan Nederlandse werkzoekenden, die zo geen schijn van kans maken in bijvoorbeeld de land- en tuinbouw of in de vleesverwerkende industrie.

witchmaster | 04-12-14 | 12:06

De manier waarop Hoogervorst de kritiek pareerde (vinger in de keel) doet overigens veel denken aan de manier waarop Amsterdam door VVD ideoloog Geert Dales het NIET VERZEKEREN (van de NZ risico's) erdoor drukte bij de gemeenteraad!

Einde van de Domheid | 04-12-14 | 12:05

vraagstaart | 04-12-14 | 11:38
Aan iets futiels als keukengerei zou de Pan-Europese overheid haar vingers niet moeten branden.

Bakito | 04-12-14 | 12:04

Door het vermijden van eigen risico verdienen de OHRA's gewoon meer.
Onderzocht kan worden WIE er destijds zo gepleit hebben voor dat eigen risico. ('Voor ieder wissewasje' was destijds het credo!)
Vervolgens mogen die mensen gewoon de bak in.
STERPH met je marktwerking!!!

Einde van de Domheid | 04-12-14 | 11:59

doordat onze liberale vrienden eigenlijk staat voor steun aan de werkgevers en top ambtenaren en vooral specialisten apotheken dan weet je toch waar behalve de bestuurders de premie naar toe gaat !!!! in ieder geval niet naar de handen aan bed ,die werken met een stop watch.
als je na 50 werk jaren somige zelfs meer dan dat ben je economich niet meer van waarde , dan kan je bij de VVD en D66 afsterven want dan kost je geld , dus sluit die bejaarde huizen het geld hier van gaat toch naar de eu

witchmaster | 04-12-14 | 11:58

Ondertussen worden busladingen Roemenen, Bulgaren en Polen dagelijks afgeleverd op de stoep van ziekenhuizen waar in jan en alleman 'genezen' worden op onze kosten, om een rekening te krijgen (nagestuurd) en weer terug gaan naar Roemenië, Bulgarije en Polen en niets meer van zich laten horen.

Want dat moet van de EU. Wordt hier nog ooit eens iets aangedaan?

LangeTijdGeleden | 04-12-14 | 11:55

Psycheltjes | 04-12-14 | 11:40

Verstuurd!

eerstneukendanpraten | 04-12-14 | 11:55

Net bij dsw klant geworden.

Als oud applicatiebeheerder kan ik zeggen
vertrouwen, gebruikersgemak en duidelijk.

Pek, Rouvoet en veren. Het roer moet om.

oxacas | 04-12-14 | 11:54

Wel eens een prijslijst gezien bij de apotheek of het ziekenhuis? Dat is toch wel anders dan in de supermarkt... En dat geeft ook aan dat men zelf niet meer weet wat iets kost. Dus hoe kun je dan kosten besparen of processen efficienter laten verlopen?

Kennis moest medicijnen hebben, koste EURI 120,- via de verzekering. Normaal kun je dat kopen voor EURI 25,- zei de apotheek zelf. Waarom er dan zoveel in rekening werd gebracht? "Ja, dat zijn afspraken met de verzekeraars..."

I rest my case. En dan dit systeem liberaal noemen... "Bijna" liberaal als een patient die de operatie "bijna" overleefd heeft ja...

mrXL | 04-12-14 | 11:53

@vraagstaart 11:38: Als pannenlappenfabrikant zou ik daar blij mee zijn: dan hoef ik mijn producten maar 1 keer te laten keuren voor de hele Europese markt. Daarom doen ze dat soort dingen dus. Enige probleem is dat er vaak politiek spel gespeeld wordt in dit soort discussies: elk land wil natuurlijk graag de normen voor haar eigen industrie verheffen tot Europese norm.

Muxje | 04-12-14 | 11:53

Bij de aphoteker zie je ook echt iedereen bijbetalen. raar stelsel.

newray | 04-12-14 | 11:52

@Meeroever | 04-12-14 | 11:48
klopt helemaal , maar wilde de tegel niet te groot maken dus een beetje beknot .

witchmaster | 04-12-14 | 11:51

@witchmaster | 04-12-14 | 11:43

Of VVD in de PvdA. Overigens kun je D66 zien als een opvolger van die vrijzinnigen. Die zijn de PvdA dus weer uitgegaan. En ook de VVD deels.

Meeroever | 04-12-14 | 11:48

Marktwerking en zorg de twee uitersten samengevoegd tot 1 stelsel. Je bent echt niet goed bij je hoofd als je denkt dat zoiets ooit gaat werken. Helaas hebben wij politici in Nederland die met droge ogen beweren dat het wel kan.

Toetsiemonster | 04-12-14 | 11:47

ken je geschiedenis ! dan kom je heel snel terecht op het momentum waar we nu in zitten ,waarbij ik de Pvda als de zondebok aan wijst even als D66 en GroenLinks ect ect totaal door gedraaide partijen die eigenlijk het bestaans- recht verkwanseld hebben

witchmaster | 04-12-14 | 11:47

Muxje | 04-12-14 | 11:11
Het moet niet zo moeilijk zijn om een verzekeraar te starten die zich houd aan de formule (kostprijszorg * kans * aantal_verzekerden + algemene_kosten+winst&risico)/aantal_verzekerden= maandelijkse_premie . Dat is namelijk het idee van verzekeren, marktwerking erbij en verzekeraars laten hun winstmarge dalen om te concurreren. Probleem is dat de zorgpremies die men betaalt een klein deel is van de werkelijke kosten, veel wordt bijgelegd door de staat uit algemene middelen (=lees mensen met een baan).

Een verzekering die zich aan de wettelijke kaders van het eigen risico + premie houdt is altijd goedkoper voor de consument. Het niet-liberale karakter komt doordat veel paupers niet voor zichzelf kunnen zorgen, geen verzekering nemen en zichzelf met hun etterende wonden op de stoep van het ziekenhuis neerleggen. Het probleem is niet het verplichtende karakter van de zorgverzekeringen (is trouwens meer een abonnement dan een verzekering) maar het feit dat je ook zonder verzekering of geld toch wel wordt geholpen uit 'solidariteit'. Ja, dan zou ik ook niet betalen.

pomtiedom | 04-12-14 | 11:46

Boris Kapotjeplof | 04-12-14 | 11:27 .Als de lage premiebetaler geen 500 euro kan ophoesten dan ook geen 900.Meer premie is hogere inkomsten,en lager bedrag aan onbetaald eigen risico betekent minder kosten.

arlen | 04-12-14 | 11:46

@vraagstaart | 04-12-14 | 11:38

Verwar liberaal niet met libertarier. Een libertarier bouwt voort op het klassieke liberalisme. Maar ook binnen het liberalisme wordt beperkte overheidsbemoeienis soms toegestaan. Wanneer het gaat om veiligheid bijvoorbeeld. Een ongezonde bevolking is namelijk ook schadelijk voor gezonde individuen.

Meeroever | 04-12-14 | 11:46

@eerstneukendanpraten | 04-12-14 | 11:13
Ik heb net de stage van de cursus 'naaien voor beginners' afgerond op het HQ van de Vvd. Mocht de nood aan de man komen dat We moeten gaan beunen ipv een ziekenhuis bezoeken, dan zouden we een corporatie kunnen beginnen

højre vær så venlig | 04-12-14 | 11:46

@vraagstaart | 04-12-14 | 11:38
Ik heb mijn onderkaak met gaffeltape aan mijn hoofd vast moeten plakken na het lezen van je linkje.....

necrosis | 04-12-14 | 11:44

De VVD zou uiteindelijk ontstaan door een fusie van de Partij van de Vrijheid (PvdV) en het Comité-Oud. Het Comité-Oud bestond uit ontevreden leden van de Vrijzinnig Democratische Bond, die samen met de SDAP in 1946 opging in de Partij van de Arbeid. Pieter Oud (de voorzitter van Comité-Oud) was echter van mening dat de PvdA te veel een sociaaldemocratische koers op wilde en stapte samen met een aantal leden in 1947 uit de PvdA. Bij het kiezen van een naam voor de VVD, werd bewust afgezien van de term ‘liberaal’, omdat dit te veel negatieve associaties opriep. In de Tweede Wereldoorlog werd liberalisme namelijk in verband gebracht met de economische crisis en werkloosheid uit de jaren 30. Toch plaatste de VVD zichzelf ideologisch wel meteen in de liberale traditie, met een grote nadruk op vrijheid van het individu.
met andere woorden , er zit nog steeds heel veel tot erg veel pvda in

witchmaster | 04-12-14 | 11:43

Zorg behoort gratis en overheidsgestuurd te zijn. Is een basisrecht voor iedere burger.

Igor Putkin | 04-12-14 | 11:43

@kicktherabbit 11:27: Het is ook een idioot systeem. Beter is een eigen bijdrage van 10-20% op alle zorgkosten met een paar uitzonderingen (huisarts en langdurige zorg), en een bovengrens gelijk aan de huidige eigen bijdrage. Dan moet je heel wat zorg consumeren voordat je aan dat bedrag zit, en dan is zo'n eigen bijdrage ook wel terecht.

Maar goed, dan moeten de premies wel fors omhoog. We moeten echt eerst iets aan de kostenkant doen, en dan voornamelijk in de financiële en organisatorische inrichting van onze zorg.

Muxje | 04-12-14 | 11:42

Tipje van de sluier. Rutte 2 is de grootste uitknijp club die Nederland ooit als regering heeft gehad. Nu is het het eigen risico maar de lijst is veel langer vraag het de pomphouders maar in de grensstreek, en supermarkten en de vakantie reis organisaties en de autoverkopers en en en ......

De enige lachers zitten bij het COA en hun partners.
(hallo VVD maatje van Teeven met je failliete bungalowpark)

Lichtstadfan | 04-12-14 | 11:41

@eerstneukendanpraten | 04-12-14 | 11:13
Heb jij toevallig ook nog de vervolgcursus 'Bypass jezelf en je schoonmoeder in 10 minuten' uitgave 1989 bij de hand en kan je die in geval even mailen?

Psycheltjes | 04-12-14 | 11:40

@Theo van Deursen | 04-12-14 | 11:37
Steeds hogere salarissen/ bonussen voor de toplaag in de zorg en de verzekeraars?
Dit hele land is ziek.

necrosis | 04-12-14 | 11:39

@Bakito | 04-12-14 | 11:14 Een liberaal stelsel kent geen verplichte verzekering. Eigen verantwoordelijkheid: of iemand zich wel of niet wil verzekeren is diens eigen keuze.

Maar ja, in een socialistische heilstaat worden de sheeple beschouwd als onmondige kinderen en moet De Staat middels allerlei regelgeving voor ze zorgen.

Wist je dat de #EUSSR regelgeving aan het maken is rondom veiligheidsstandaards voor pannenlappen? langleveeuropa.nl/2014/11/eu-neemt-pan...

Van die dingen, dus.

vraagstaart | 04-12-14 | 11:38

Een ander nadeel van het eigen risico is fat mensen nog meer zorg gaan gebruiken zodra ze het eigen risico toch al helemaal moeten betalen.

En ja dan kun je net zo goed je bloed even laten testen op een mogelijk vitamine tekort. Of eindelijk die vervelende sportblessure laten onderzoeken. Want ja volgend jaar kost het weer een hele poep centjes.

Nog een probleem is aan de dokter vragen of alle behandelingen volgend jaar ipv 3ind dit jaar en begin volgend jaar kunnen plaatsvinden. Anders gaat je eigen risico 2 keer naar de kloten. Dat kan een duur en ongezond uitstel zijn.

Meeroever | 04-12-14 | 11:38

@Boris Kapotjeplof | 04-12-14 | 11:27

Dat de zorgkosten stijgen is kennelijk een voldongen feit? Waarom stijgen ze dan nergens zo snel als in Nederland, dat al zo'n beetje het meeste uitgeeft van de OECD-landen?

Theo van Deursen | 04-12-14 | 11:37

Maar wel met de luie reet aan de costa del sol liggen... maar de zorg mag niks kosten... paupervolk.

pim achtertuin | 04-12-14 | 11:36

Kan iemand mij de logica achter deze redenering uitleggen? Komt namelijk op mij over als geraaskal.
vraagstaart | 04-12-14 | 11:06

Lijkt me toch duidelijk VGZ verdient aan het eigen risico dat mensen moeten betalen als ze gebruik maken van extra diensten. Doen ze dat niet, verdient VGZ minder. Hetzelfde geldt voor mensen die wel de diensten afnemen ten koste van hun eigen risico, maar dat eigenlijk niet kunnen betalen en dus een betalingsregeling treffen. Dan duurt het langer voordat al het geld binnen is.

Ik zou er dan ook voor pleiten om de maandpremie te verhogen naar 400 euro/polis en het eigen risico te verlagen naar 0 euro. Zo vangen de zorgverzekeraars men vooraf al veel meer geld. En da's goed voor de zorgverzekeraars, dus goed voor de marktwerking in de zorg. Toch?

FrankVeer | 04-12-14 | 11:35

kicktherabbit | 04-12-14 | 11:27

Je weet dat die toeslag stopt rond de 2200 eutjes p/m toch? verdien je een tientje meer krijg je netto 60-70 minder p/m

LangeTijdGeleden | 04-12-14 | 11:33

Gewoon weer overstappen,deze keer van vgz naar dsw.
De liefde met vgz heeft dan precies 1 jaar geduurd.
Net zo makkelijk.

swassannuf | 04-12-14 | 11:32

@kicktherabbit | 04-12-14 | 11:27
Die zorgtoeslag gaat de komende jaren naar beneden.
Hoe ver kun je mensen uitknijpen?

necrosis | 04-12-14 | 11:32

Maar hoe lang blijven we dit nog pikken met z'n allen?
.
De zorg is gewoon om te janken. De kwaliteit van de zorg is in Nederland weliswaar hoog, maar het hele (financiële) systeem moet nodig op de schop. 10 Jaren geleden betaalde ik nog 46,50 per maand aan ziekenfonds bij CZ en werd alles vergoed. Komend jaar ga ik met een basisverzekering al tegen de 130 per maand (zorgtoeslag krijg ik niet want ik verdien 'te veel'), waarbij steeds minder wordt vergoed en ik bovendien de eerste 400 euro zelf mag betalen. Het hele declareer-systeem kweekt een hele eigen industrie. Vriendin werkt in het ziekenhuis en ondanks dat zij medisch specialisten als directe collegae heeft, moet zij bij een kwaaltje eerst naar de huisarts, om vervolgens een verwijzing naar het ziekenhuis te krijgen, om daar weer (door te lullen als Brugman) een verwijzing te krijgen naar de daadwerkelijke specialist waar ze uiteindelijk moet zijn. Om nog maar te zwijgen over hoe dat voor iemand gaat die geen connecties in een ziekenhuis heeft.
.
Ondertussen lopen de winsten van zorgverzekeraars jaar op jaar hoger op (tot in de miljarden), de bovenste (graaiers-)laag wordt slapend rijk ten koste van uitvoerend en werkend personeel (hoi slinkend aantal verpleeghuizen) en steeds meer mensen krijgen het simpelweg niet meer opgehoest.
.
En dan is de hele zorg maar één van de vele groeiende kostenposten waar we mee te kampen hebben. Het gaat nog een keer goed mis...

Le Roi | 04-12-14 | 11:30

Er was eens...... een man genaamd Hans Hoogervorst.

necrosis | 04-12-14 | 11:29

Als je die premie niet op kunt hoesten krijg je zorgtoeslag waardoor je slechts 30 euro per maand voor je zorg betaalt ipv 90-100. Het eigen risico is geloof ik voor iedereen hetzelfde en dan is het even schrikken als je met een laag inkomen, klein pensioen of uitkering 360 euro moet neertellen.

kicktherabbit | 04-12-14 | 11:27

Mag JQ mij eens uitleggen wat de relatie is tussen het pleidooi van VGZ voor een lager eigen risico en de premieverhoging. VGZ (geen winstoogmerk) moet de premie verhogen omdat de zorgkosten stijgen. Dat staat los van de vraag of het een goed idee is arme(re) mensen tot zorgmijders te maken omdat het eigen risico te hoog is. En dat verhaal over dure kantoren en exorbitante salarissen kennen we nou wel. Dat valt bij VGZ wel mee. Bovendien, alle GS-reaguurders werken natuurlijk uit idealisme en niet voor het geld...

Boris Kapotjeplof | 04-12-14 | 11:27

Ik heb een mazzel dat het bedrijf waar ik bij zit zijn/haar werknemers een zorgverzekering kan aanbieden met AFGEKOCHTE eigen risico en gratis tandarts. Alsnog betaal je 115 eutjes, maar met de naaiers en graaiers in de zorg die makkelijk de premie naar 50 euro kunnen brengen heb ik niet veel keuze...

LangeTijdGeleden | 04-12-14 | 11:26

Dat onbetaalbare eigen risico is een feature, geen bug. De bedoeling was de drempel voor een beroep op zorg te verhogen en dat is kennelijk gelukt.

Nu is het wachten op de berekening waaruit blijkt dat de zorgkosten vele malen hoger worden wanneer al die zorgmijders zich in een verder gevorderd stadium bij huisarts of hulppost melden. Verdere premieverhoging is dan natuurlijk onvermijdelijk.

Theo van Deursen | 04-12-14 | 11:24

En over onze zorg: we hebben vaardige medici en prima apparatuur, maar de zorg zelf is ruk. Het ontbreekt personeel aan klantgericht denken (dat is iets anders dan glimlachen en lief zijn trouwens), doktoren hebben vaak geen zin in niet-standaardgevallen, de organisatie in veel ziekenhuizen is beroerd, huisartsen sturen ernstige gevallen met een pilletje naar huis ("uitzieken"), financieel zit het systeem vol perverse prikkels en er is nauwelijks greep op de kosten, we hebben marktwerking waar de markt niet goed werkt, en staatsbemoeienis op gebieden waar de markt juist wel werkt. Kortom: de zorg is kut.

Muxje | 04-12-14 | 11:23

Nee ,Quid ze willen dubbel gecompenseerd worden.Minder zorgvraag betekent dat meer geld in de zakken van verzekeraars blijft zitten.Doordat mensen lagere premies willen,lees jongeren en tokkies,hoger e.r. als gevolg . Als het dan fout gaat wat te verwachten is met die groepen. Kunnen ze het e.r. niet meer terughalen.Als het e.r. boven een paar honderd euro ligt ,is het een kansloze zaak .Die mensen hebben het buffer niet.Elke verhoging van het e.r. is nu een extra kostenpost.Collectief de dumping van premie stoppen en de grootte van het schadebedrag beperken.Levert hun dubbel geld op .

arlen | 04-12-14 | 11:22

"...(weer) verhoogT"..., Johnny. Foei.
Dizzydent | 04-12-14 | 11:02
-
niks mee hoor , 't is verhoogt , want niet voltooid

Hurdy Gurdy Man | 04-12-14 | 11:22

Ik ken er genoeg dus hun eigen risico niet kunnen betalen, maar wel op vakantie kunnen. Het blijft mij verbazen dat we als maatschappij voor dat soort klungels op moeten draaien

3Xniks | 04-12-14 | 11:21

Ben benieuwd hoelang de mensen het nog vol kunnen houden.... Het is echt allemaal niet meer normaal wat ze ons flikken.
We worden alleen al ziek van alle regeltjes en wetten van Den Haag en iedereen.

ANGEL70 | 04-12-14 | 11:18

Ben benieuwd hoelang de mensen het nog vol kunnen houden.... Het is echt allemaal niet meer normaal wat ze ons flikken.
We worden alleen al ziek van alle regeltjes en wetten van Den Haag en iedereen.

ANGEL70 | 04-12-14 | 11:18

Vreselijk, eigenlijk. Zo hoor ik ook mensen in mijn omgeving die het 'naar de dokter gaan' met maanden uitstellen. Huisarts zit in de basisverzekering, de doorverwijzing naar het ziekenhuis niet.

Bijvoorbeeld bloedprikken wat al snel €140 euro kost (wat zelf betaald moet worden, ook naast je eigen risico, mits je in bezit bent van de duurste aanvullende verzekering). Dan nog niet eens gesproken over de eventuele doorverwijzing ná het bloedprikken.

Ik kan het wel begrijpen dat mensen dit niet meer kunnen betalen. De verplichte hoge zorgkosten, verziekend verhoogde premie, het uitgeven van zorg naar gemeenten die het weer doorspelen naar de zorgverzekeraars, etc.

Maar ja, vrije markt is goed enzo.

Koekkeloere | 04-12-14 | 11:17

Misschien Rouvoet onder het vergrootglas leggen?
Kartelvorming floreert onder die verzekeraars, en de domme burger moet alles maar slikken en vooral "betalen"!

lanexx | 04-12-14 | 11:16

Dan blijft er te weinig over voor de leuke dingen, van het in de raad van bestuur zitten .

slotbert | 04-12-14 | 11:15

Muxje | 04-12-14 | 11:11
Nee, het ziekenfonds was communistisch. Dit stelsel is dus neoliberaal.

Bakito | 04-12-14 | 11:14

Wat is dit land toch ongelooflijk naar de kl**ten geholpen, als kind in de vijftiger jaren in de vorige eeuw, was m'n vader een eenvoudige kantoorklerk en alleen verdiener, we waren thuis met z'n zevenen, en met het ziekenfonds allemaal verzekert.... moet je nu eens kijken, modale 2 verdieners kunnen het zelfs niet meer opbrengen.
Werkelijk om kots en kots misselijk van te worden

watmagjenogwel | 04-12-14 | 11:13

Heb net een spoedcursus "dotteren voor dummies" gevolgd, ik kom dus niet meer in de problemen vanwege het eigen risico.

eerstneukendanpraten | 04-12-14 | 11:13

@Bakito 11:05: Misschien omdat liberalen, al dan niet neo, graag de keuze hebben om zorgkosten zelf te dragen danwel een verzekering af te sluiten op een goed werkende markt waar concurrentie op prijs en voorwaarden plaatsvindt. Het huidige systeem van verplicht verzekeren bij een kartel die in principe kunnen vragen wat ze willen, heeft bitter weinig met liberalisme if marktwerking te maken.

Muxje | 04-12-14 | 11:11

Het probleem zit hem toch echt in het feit dat VGZ haast niets vergoed.

Fenna | 04-12-14 | 11:11

"Afijn, dat hoge eigen risico is kut voor VGZ. Mensen gaan minder snel naar de arts, halen medicijnen niet op en gaan niet naar het ziekenhuis bij een doorverwijzing, omdat het eigen risico zo hoog is. En dus loopt VGZ inkomsten mis."

Kan iemand mij de logica achter deze redenering uitleggen? Komt namelijk op mij over als geraaskal.

vraagstaart | 04-12-14 | 11:06

deze is altijd zo leuk.
http://www.zorgprotest.nl/wp-content/uploads/2011/11/grafiek-jaarlijkse-zorgpremies.jpg
 
Eerst paaien met een goedkope premie, dan de prijzen naar ongekende hoogtes sturen

arikanari | 04-12-14 | 11:05

Eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet waarom er op dit neoliberale blog zo'n heisa wordt gemaakt van eigen verantwoordelijkheid voor wat betreft gezondheid en daaruitvloeiende kosten.

Bakito | 04-12-14 | 11:05

"...(weer) verhoogT"..., Johnny. Foei.

Dizzydent | 04-12-14 | 11:02

Zorgverzekeraars moeten niet miepen. Winsten stijgen elk jaar, ze hebben zo'n 7 miljards als reserve dus als ik ergens geen medelijden mee hebt zijn het die zorgverzekeraars wel.

IgNOraNcE | 04-12-14 | 11:02

De onbetaalde eigen risico's zijn een teken aan de wand dat het systeem niet werkt, wellicht moeten we deze onbetaalde bedragen koppelen aan de bonussen en bezoldigingen van de bestuurders en managers.

Waarom niet, ik zie hier direct een prestatie causaliteit.

Kaas de Vies | 04-12-14 | 11:02

zoveel VGZ en toch de headline verkeerd. Nice.

bekijk_ut | 04-12-14 | 11:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl