Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Prof Pinto - De bemoeienis van Turkije

pintoturk534.jpgWaarom bemoeit Turkije zich zo luidruchtig met het wat & hoe van Nederland aangaande haar Turkse ingezetenen? Deels is het een electorale kwestie. Sinds 2013 mogen de vijf miljoen Turken in het buitenland stemmen op de politieke partijen in Turkije. Volgens de Britse politiek analist Gareth Jenkins worden Turkse migranten en hun kinderen steeds nadrukkelijker een ‘verlengstuk van de Turkse overheid’. Maar een belangrijker motief is het Turkse nationalisme. Turken zijn, anders dan Marokkanen bijvoorbeeld, zeer trots op hun Turk zijn. De bemoeienis van Turkije is ook niet alleen aan Nederland behouden. In Europa is Duitsland vaak de gebeten hond. Enkele jaren geleden werden daar acht Turken vermoord door neonazi’s. Juridisch ging van alles mis in die zaak en de Turkse regering beschuldigde de Duitse overheid van nalatigheid en verkapt racisme. Omgekeerd mag geen land zich bemoeien met zaken in Turkije zoals de Koerdische kwestie of de Armeense genocide. Toch spelen andere eer-gerelateerde zaken ook een rol bij de opstelling van Turkije. Van de ondergang van het Ottomaanse Rijk tot de afwijzing van het Turkse lidmaatschap van de EU. Vandaar de obsessie van Erdogan om van Turkije de 15de economie van de wereld en een wereldmacht te maken. Daarom dan maar zijn bemoeienis vergoelijken? Nee. Maar toch... minder heftig reageren en een beetje de schouders ophalen zou beter, waardiger zijn.

Reaguursels

Inloggen

Erdogan is een dictator Professor.
En daar stopt meteen alle logica die de Turkse regering ooit heeft gehad inzake de EU...

da wizard | 02-12-14 | 14:03

@spoilerfreak | 01-12-14 | 10:09
Mijn ervaring is dat het vrij eenvoudig nadat je je eenmaal geregistreerd hebt.

namensmijnhond | 01-12-14 | 14:57

Nogal een grote contradictie; Turken zijn trots op hun land maar zijn wel massaal weggetrokken.
Maar trots of niet, Nederland moet gewoon de mogelijkheid tot dubbele nationaliteit per direct afschaffen. Kiezen beste immigrant. En als jouw land afstand doen van de nationaliteit niet toestaat, is dat niet het probleem van Nederland.

Barani517 | 01-12-14 | 13:51

Kritiek hebben op een ander is heel wat anders dan effectief organisaties runnen in een ander land.
Ik vind de vergelijking die Turkije maakt , met 2 maten meten.

Bovendien is de reactie van de Turkse minister (rassisme) wel erg van de pot gerukt natuurlijk.

De laatste tijd is Turkije een duidelijk negatieve koers gaan varen. Erdogan is duidelijk een moslim fundamentalist, wat je kan zien aan de belachlijke propaganda van de laatste tijd. Hij promoot geen "turken", maar heeft het steeds over "moslims" die als eerste alles ontdekt zouden hebben.
Erdogan maakt zich meer zorgen over Moskeeën dan over goede scholen. Hij belemmerd de vrijheid van meningsuiting, gooit mensen in de gevangenis, blokkeerd youtube en twitter, slaat elke demonstratie keihard neer.... etc.
Dit zijn niet de regimes die je invloed wil laten uitoefenen op Nederlandse burgers (die toevallig Turkse roots hebben)

Erdogan heeft last van grootheidswaanzin. Hij noemt zichzelf tegenwoordig een "wereldmacht" ( vergelijkbaar met rusland en america) , heeft een paleis laten bouwen dat 50x zo groot is als het witte huis van Obama etc. terwijl hij juist steeds meer bondgenoten aan het verliezen is en relaties verslechteren.

Dit is een flinke achteruitgang voor Turkije. Atta turk had mijn zijn Turkije een seculiere staat voor ogen die nu ten onder dreigt te gaan.
In plaats van trots te zijn op de moderne Turk: Open, vrij, intelligent, innovatief en welvarend, is Erdogan allen maar aan bazelen over de middeleeuwen en de Islam.

Erdogan is wat mij betreft de totale lul van 2014.

Komsjo | 01-12-14 | 13:46

Sommigen hier schrijven dat je je niet met andere landen moet/mag bemoeien, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar, wij bekommeren ons ook over mensenrechten in Noord-Korea. Ook geldt het voor opvoeden, dus 'voed jij jouw kind op, en ik het mijne!' is ook niet echt van toepassing, want als ouders kinderrechten aan hun laars lappen (mishandelen) bemoeien we ons ook. Bemoeien mag dus. Maar deze voorbeelden zijn niet echt van toepassing op Turkije m.b.t. Nederland, want om even bij het laatste voorbeeld hierboven te blijven, zouden ze (Turkije) dan tegen de opvoeder (Nederland) zeggen 'Hee, jij geeft dat kind een dagje Disneyland en frietjes naderhand, maar waarom niet ook nog een snoepzak!??' :')

CrapoTheGreat | 01-12-14 | 13:19

Ik word zo moe van al die uitleg over het hoe en waarom allochtonen doen of juist niet doen. Als het de Turken hier niet bevalt ga dan terug naar Marokko.

Lichtstadfan | 01-12-14 | 11:38

Citaatje:
"Turken zijn, anders dan Marokkanen bijvoorbeeld, zeer trots op hun Turk zijn."

Een trots volk, ja. Zó trots zijn ze op hun land, dat ze er met miljoenen zijn weggevlucht omdat de puinzooi er kennelijk van dien aard was, dat er geen fatsoenlijk leven viel op te bouwen.

Mu zitten ze met miljoenen in Europa, hard aan het werk om er híer een puinzooi van te maken. Samen met de geloofsgenoten uit al die andere hoogbeschaafde, fijne moslimlanden.

En dat gebral over dat moslims Amerika hebben ontdekt, is natuurlijk een jammerlijke vergissing. Ze bedoelen namelijk: ze hebben Europa ontdekt, die moesliems. en niet in het jaar 830, maar pas zo'n 40 jaar geleden. Toen hier in diverse landen het uitkeringsstelsel soepel begon te draaien.

Peter Emile | 01-12-14 | 11:00

Turkije lijkt op Duitsland tijdens de opkomst van het nazisme. De Ataturk-modernisering wordt de nek omgedraaid en het is wachten op het massale onthoofden op de pleinen in Istanboel. Modern denkende Turken zullen naar Europa vluchten, en de EU zal tot het uiterste blijven pappen en nathouden vanwege de ideologie van verbinden van landen en culturen en het tegengaan van grote culturele en ideologische kloven die leiden tot conflict en oorlog en holocaust. Misschien wordt Nederland wel eerder opgekocht door Chinese miljardairs dan dat het een Turkse kolonie wordt.

Benedict Broere | 01-12-14 | 10:17

@Finn | 01-12-14 | 08:54

Het is bijna onmogelijk om te stemmen vanuit het buitenland tenzij je naast je ambassade woont.
Als electronische stemmen via het internet nu eens gewoon werkte dan zouden er misschien een hoop meer mensen stemmen.

Ontopic:
Weet 'professor' Pinto dat Nederlandse onderdanen ook gewoon kunnen stemmen op Nederlandse en Europese partijen?
Het hele Turkendebat draait enkel maar om het diepgewortelde nationalisme. Maar dat hebben we er vanaf de kleuterschool in NL al hardhandig uitgeslagen.

spoilerfreak | 01-12-14 | 10:09

Ik geloof dat wij nu eindelijk beginnen te accepteren dat de integratie mislukt is in Nederland. Nu moeten de Turkjes dat ook nog gaan snappen. Komt wel, duurt wat langer, maar komt wel.
Beaulefermier | 01-12-14 | 08:48

Ze snappen het juist veel beter. Erdogan zei niet voor niets dat democratie een trein is om een punt te bereiken. Daarna stap je uit. Ze gebruiken het systeem. Het is te hopen dat onze behoorlijk naïeve politici dit tijdig onderkennen. Onze politici zijn niet slim op het gebied van internationale machtspolitiek.Die concentreren zich op veel meer westerse zaken. Posities (ook een vorm van machtspolitiek maar met heel andere karakteristieken), geld, baantjes.

xspalm | 01-12-14 | 10:02

Beter en waardiger? Misschien een idee om dat wat beter toe te lichten. Als de Turken geen tegengas krijgen, worden ze bevstigd in hun opstelling. Ik vind, dat het beter zou zijn als ze hun toon eens wat matigen .Meteen die racismekaart spelen, het is de pest voor een normale communicatie op niveau. Dat de Turken begaan zijn met hun uitwoners is niet a priori verkeerd, maar de manier waarop Turkije denkt andere landen te kunnen tegemoet treden, deugt van geen kant. En zodra het buitenland iets vindt van een Turkse kwestie, moet niemand zich met Turkije bemoeien.
Dus maar gewoon schouderophalen? Van een Echte Professor verwacht ik wat meer.

xspalm | 01-12-14 | 09:54

Inderdaad. Vooral roepen hoe het in nerderland moet maar als er een beetje kritiek komt op turkije gelijk op de kast zitten.

Kutwereld | 01-12-14 | 09:52

Hun land wordt door ISIS gebruikt gebruikt om Koerden uit te moorden, maar zij maken zich dus druk om de rechten van Turken in Nederland? Aldus een minister van Buitenlandse Zaken die geen Engels spreekt?

subsidistan | 01-12-14 | 09:50

Laten we eerlijk zijn, Turkije is de meest imperialistische staat op deze aardkloot. Dit wordt nog verergert door het imperialistische geloof: Islam.
Turkije heeft burgers in Europa geplant en gaat nu oogsten.

wallenberg | 01-12-14 | 09:45

vaas klaak | 01-12-14 | 09:13

Is niet gezond dat je zo vaak moe bent.
Wellicht wat meer bewegen, goed eten en zorgen dat je voldoende nachrust krijgt. (vraag Quid naar tips)
Of ben je gewoon van je eigen merchandise aan het snoepen?

CumGranoSalis | 01-12-14 | 09:43

Jan Passant mk2 | 01-12-14 | 08:50

Nee, het is keiharde realiteit, die lieden komen oorspronkelijk uit India.

eerstneukendanpraten | 01-12-14 | 09:38

Schouderophalen.... dat kunnen we als geen ander....
Alleen jammer dat het zo dom is.

harry19612 | 01-12-14 | 09:30

Ik mag als (oa) Nederlander in het buitenland ook gewoon stemmen op Nederlandse partijen voor Nederlandse verkiezingen. En ik moet toegeven, alle hokjes rood-kleuren in het buitenland is een stuk leuker dan in Nederland. En je krijgt nog wat lekkers op het Consulaat ook.

CumGranoSalis | 01-12-14 | 09:17

MOE

Moe van minderheden die de meerderheid hun wetten en regels proberen op te leggen

Moe van idealistische rode denkers die met arrogante waanbeelden het volk haar mening tracht te ontzeggen

Moe van socialisten die de totale onwillenheid van achterlijke culturen proberen te weerleggen met theedrinken

En moe omdat op mn ooit zo geliefde podium des verzets niet meer de heldere klanken van Annabel maar die van Pinto klinken

Moe van uitgebluste quid en co's wiens obligate stukjes kant noch wal meer lijken te raken

Kan er iemand als goed voornemen voor 2015 alsjeblieft proberen de Joris in de hoofdredacteur van geenstijl wakker te maken?

vaas klaak | 01-12-14 | 09:13

".. minder heftig reageren en een beetje de schouders ophalen zou beter, waardiger zijn.."
Ook als het om Israel gaat, neem ik aan?

Schoorsteenveger | 01-12-14 | 09:10

Turkije heeft ook nog een lastige onroerend goed administratie. Alle onroerend goed is per definitie van de staat. (Rechts)personen kunnen ook eigenaar zijn, maar alleen natuurlijke personen met de Turkse nationaliteit kunnen onroerend goed erven (bij rechtspersonen geldt ook zo'n grapje), anders vervalt het onroerend goed aan de staat.
<br/>

Wedden dat als u -de domme Hollander- een appartement aan de Turkse kust heeft dat de verkoper nog voor 1 euro mede-eigenaar is?
Dan kunt u het niet doorverkopen zonder zijn toestemming (verkoopprovisie bij elke transactie) en als u overlijd vervalt uw bezit aan de eigenaren met de Turkse nationaliteit (ooit duur verkocht aan oude mensjes, opgeknapt en gratis teruggekregen).

BraadWorstLul | 01-12-14 | 09:05

Hier tegenover ons ook zo een Turks uitkerings gezin ,pa was al heel snel afgekeurd wegens rug probleem gaat trouwp elke dag naar de moskee en niet met zijn mooie auto ,maar op de fiets ,dat toch weer wel,zoon een jaar of 28 nog nooit gewerkt zit in de wajong , kan echter wel eigenhandig een schuur bouwen in de tuin en voor en achter een prachtig tegelpad aanleggen,zonder hulp en gaat elk jaar 3 maanden met mams naar Turkije , pa gaat in de tijd 3 x per dag naar de moskee om Allah terecht te bedanken.

blauwe zander | 01-12-14 | 09:04

Om niet te vergeten: Sinterklaas kwam uit Turkije

Islamofiel | 01-12-14 | 09:03

Ter vergelijking, ondertussen weet niemand hoeveel stemgerechtigde Nederlanders er eigenlijk wel niet zijn in het buitenland. In 2010 hebben zich 46.546 mensen succesvol geregistreerd, maar het aantal daadwerkelijke stemgerechtigdden is hier waarschijnlijk een veelvoud hiervan. Hierover zijn de afgelopen jaren meerdere malen kamervragen over gesteld, zonder dat er ooit een concreet antwoord op is gegeven. Er is geen enkele partij die zich hiermee bezighoudt, terwijl de emigratiecijfers toch op recordhoogte staan, en de reden om te emigreren vaak een politieke is.

De omvang van emigratie uit Nederland wordt vaak gebagetaliseerd, als zijnde niet van belang. Echter, zowel emigratie als immigratie cijfers zijn hoger dan ooit, waarbij alle aandacht in de media uitgaat naar immigratie en zelden naar (de reden voor) emigratie, of het addresseren van de redenen hiervoor.

Finn | 01-12-14 | 08:54

Het gaat toch om die Turken die afstammen van Turken die ooit Turkije de rug toekeerden omdat het verderfelijke Westen toch betere toekomstperspectieven had te bieden ?

Laat die gasten gewoon lekker opflikkeren. Kun je niet aantonen dat je geen Turks paspoort hebt, lever he Nederlandse dan gewoon in en zie maar hoelang je verblijfsvergunning hier verlengt wordt.

Eens zien wat er dan overblijft van al die te grote Turkse monden. En zoals een wijs man ooit zei:"Je hoeft hier niet te zijn."

netniet | 01-12-14 | 08:53

@eerstneukendanpraten | 01-12-14 | 08:47
Zit iets in. De eerste keer dat ik een groepje (echte, niet Hollywood) indianen zag vroeg mijn Amerikaanse gastheer of ik wist wat dat voor mensen waren. Ik dacht dat het zigeuners waren.

Jan Passant mk2 | 01-12-14 | 08:50

epidermalehegemonie

Volgens mij hebben de turken columbus ontdekt.
Nee, de zon, het was iets belangrijks iig.
De wereld misschien. Enfin

Magdatkandat | 01-12-14 | 08:49

Ik geloof dat wij nu eindelijk beginnen te accepteren dat de integratie mislukt is in Nederland. Nu moeten de Turkjes dat ook nog gaan snappen. Komt wel, duurt wat langer, maar komt wel.

Beaulefermier | 01-12-14 | 08:48

En zigeuners zijn Indianen, allemaal!

eerstneukendanpraten | 01-12-14 | 08:47

In Turkije Ies altijd mooi weer. Rest van wereld niet.

Ruststand Galatasaray - Real Madrid 69-3.

Barco van Masten | 01-12-14 | 08:46

Blijkt straks dat de Turken Nederland hebben ontdekt... Waar komen die tulpen anders vandaan?

epidermalehegemonie | 01-12-14 | 08:45

Ah gossie. Doet dat gemene minderwaardigheidscomplexje weer een beetje pijn bij de Turkjes?

Psycheltjes | 01-12-14 | 08:41

Turken zijn hier ook helemaal niet om "Nederlander" te worden. En zeker niet om te integreren. De Turkse familie achter mij woont met drie generaties en evenveel uitkeringen in 1 huis, de jongste kinderen en hun moeder schreeuwen naar elkaar in het Turks.
Ik zie ze dan ook als kolonisten. Maar dan niet als kolonisten die, zoals Nederlanders dat deden, iets komen opbouwen in hun gastland.

Jan Passant mk2 | 01-12-14 | 08:40

@ koopt = klopt

*om koggie roept*

eerstneukendanpraten | 01-12-14 | 08:39

PVV zei het al eerder: : De islamitische aap Erdogan komt uit de mouw". Iedereen op de achterste benen: "De PVV zei iets".
En nu ? Weer gelijk dus.

Kamervraag | 01-12-14 | 08:39


LeakyLeak | 01-12-14 | 08:18

Koopt, Turken zijn Mongolen, allemaal!

eerstneukendanpraten | 01-12-14 | 08:38

Het is heel simpel. In Nederland geboren turken hoeven hun nationaliteit niet te behouden. Sterker nog, dat mag geen eens van de overheid. Dus: of je bent een Nederlander, met turkse roots (we moeten per slot allemaal ergens vandaan komen, ik neem het je niet echt kwalijk), of je rot op naar het land waar je blijkbaar voor kiest.
Vort met de geit.
En turkije: Bek houe, jullie!

Bamboojay | 01-12-14 | 08:30

Turken zijn de Duitsers van het Midden-Oosten, net zo fanatiek, Ze waren ook vriendjes in diverse oorlogen. Hitler heeft de Holocaust geleerd van de Turken, hoe die omgingen met de Armeniërs.

Duitsers hebben de Holocaust tenminste toegegeven, en ze schamen zich er ook voor. Turken ontkennen alleen maar.

Vervelend volk. Maar.... wel lekker eten.

malang | 01-12-14 | 08:29

Turken zijn sowieso vaag. Een beetje haten op alles wat Armeens, Grieks, Assyries of Cyprioots is maar ondertussen stammen ze allemaal daar van af. Het waren namelijk alleen de mannen die vanuit Mongolie vertrokken en vanwege herpopulatie de vrouwen en meisjes verkrachtten.

DoorDraaiDeur | 01-12-14 | 08:29

De enige juiste manier om met dergelijke bemoeienis om te gaan:

Even heel hard lachen om de ironie van de situatie. En over tot de orde van de dag.

Heau even | 01-12-14 | 08:28

Ankara de hoofdstad van Nederland.

Sjaak uit Dordt | 01-12-14 | 08:27

Turkije. Daar kunnen we nog veel leren


jassen verkopen

Den Meester | 01-12-14 | 08:26

De Nederlandse houding is veel te pragmatisch. Onze politici denken alleen maar in effecten en niet meer in principes. Wij zijn de Dries Roelvink onder de naties: ons lekker belachelijk laten maken maar ondertussen wel een goede boterham eraan overhouden.

Coenass_ | 01-12-14 | 08:26

Nu nog Turkse taalles in het Marokkaans op de lagere school om nieuwe verwijten te voorkomen en de portretten van ons immens geliefde staatshoofd vervangen door Mohammed VI en Erdogan.

meneer der meneren | 01-12-14 | 08:26

Erdogan:
Nederland is een provincie van Turkije.

duitse herder | 01-12-14 | 08:25

Zo lang we criminelen als Saban B. niet uitgeleverd krijgen moet Erdogan vooral zij megalomane onderontwikkelde religieus achterlijk hoofd dichthouden.

Vogelbeest | 01-12-14 | 08:24

Als We toch een provincie worden van het ottomaanse rijk kunnen We er maar beter voor zorgen dat We straks niet de gebeten geit zijn, nee.!

højre vær så venlig | 01-12-14 | 08:18

Turken zijn toch eigenlijk mongolen?

LeakyLeak | 01-12-14 | 08:18

Nederland moet ophoepelen. En Turkije ook. We are the world.

cocalola | 01-12-14 | 08:17

Ach ja. Zoals gister al op het journaal te zien was. Blijkt nederland hetzelfde te doen als dat Turkije nu doet. Met de rellen in Turkije was Nederland ook bezig met betweterig gedrag.

nieuwsgier | 01-12-14 | 08:15

Alle Marokkanen terug naar Contantinopel.

IJzervreter | 01-12-14 | 08:13

-weggejorist-

th3freeze | 01-12-14 | 08:12

Alle Turken terug naar Casablanca!

wakkere_nederlander | 01-12-14 | 08:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken