achtergrond

Geenstijl

Marktverzieker NPO begluurt kijkers in eigen huis

neeneeneeneeneeneeneenee.gif We moesten eerst een beetje grinniken over het berichtje in VK vorige maand: 'NPO-app kan televisietoestel afluisteren'. Klonk een beetje als een Trouw-redacteur die in het doorgaans ook niet erg betrouwbare wetenschapskatern van de Azijnbode een verhaal over glurende smart TV's verkeerd begrepen had. Tuurlijk, de NPO is van nature een kneiter evil overheidsorgaan. Maar toch niet zó evil? Nou. Wel dus, zo blijkt uit antwoorden van TV-stas Dekker op Kamervragen. Vraag: Klopt het dat de NPO-app vanaf deze week kan registreren welke programma’s worden bekeken en dat op basis daarvan reclames worden aangeboden? Antwoord van de staatssecretaris: "Het klopt dat de NPO-app kan registreren welke programma’s worden bekeken. De NPO-app herkent namelijk een technische code in het geluidssignaal van de programma’s op NPO 1, 2 en 3. Als er op televisie een commercial te zien is dan kan – als er afspraken met de adverteerder zijn gemaakt – op datzelfde moment op het second screen extra informatie of een zogenoemde call-to-action (“bestel hier”) worden weergegeven." Wat. De. Neuk? De Publieke Omroep gluurt dus vanuit uw broekzak mee op de flatscreen, om reclame beter door de strot van de kijker te kunnen drukken. Dat is op zichzelf al bizar, en we vragen ons af of de Mediawet, Commissariaat voor de Media, de Code van Bordeaux en het Handboek Journalistiek (Kussendrager et al.) dit niet ten strengste verbieden. Nóg schandaliger is volgens ons, vrijemarktjongens in een dog eat dog mediawereld, dat de NPO taxpoet kapotgooit op afluisterappjes om met betere mediatargetting de commerciële concurrenten naar de kroon te steken. En niet een klein beetje taxpoet, blijkt uit het antwoord op vraag 5:
"De ontwikkelkosten voor deze functie bedragen €20.000 waarvan €5.000 is besteed aan de integratie van de watermerktechnologie in de uitzendstraat. Daarnaast zijn er de jaarlijkse licentiekosten voor het gebruik van de watermerktechnologie. Deze bedragen €110.000." HONDERDTIENDUIZEND PIEK licentiekosten per jaar!? De fuck. Dat betekent dus dat de NPO (als het goed is tenminste) heeft becijferd dat ze een veelvoud van die licentiekosten kunnen verdienen aan extra reclame-inkomsten. Wat een gore marktverzieking weer. Tonnen belastinggeld pompen in commerciële verbeteringen, om daarmee advertentie-inkomsten weg te kunnen zuigen bij commerciële concurrenten die geen gratis investeringsgeld uit de staatskas kunnen plunderen. Maar dit verzieken van markt, heet bij de NPOverheid - in de woorden van hun hoogte ambtenaar Sander Dekker - simpelweg "het verrijken van reclame.". In werkelijkheid betekent het dus dat mediaopperhoofd @Lara Ankersmit via een "gratis" appje op je smartphone (dat bovendien "met regelmaat zal worden geupdate met nieuwe functies") heel Bol.com leegkoopt wanneer jij zit te schijten tijdens het zoveelste blokje Blendle Tell Sell in DWDD. Waar kunnen we ons NPO-abo opzeggen? Oh wacht... (via)

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.