Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Prof Pinto - Het drama Kuzu en Ozturk

pintokuzu534.jpgVeel is gezegd en geschreven over het drama rondom Kamerleden Kuzu & Öztürk en de PvdA (Telegraaf). Dit drama bevat ook tal van interessante elementen voor politicologen, historici, analytici en journalisten, waaronder een cultureel element. Het is bijvoorbeeld op z’n minst pikant dat dezelfde dag dat een rapport wordt uitgebracht waarin PvdA-politici opgeroepen wordt de straat op te gaan om naar de ‘gewone mensen’ te luisteren, dit drama zich afspeelt. Het duo Kuzu & Öztürk heeft niets anders gedaan dan luisteren naar die ‘gewone mensen’ die massaal op hen hebben gestemd, namelijk Turkse kiezers. Goed, ze hebben onhandig de boodschap overgebracht, verderop zal blijken waarom, maar in essentie hebben zij gehandeld naar de wens van de commissie Hamming, opsteller van het rapport ‘Politiek van Waarde’. Niet voor niets zijn deze twee heren, Kuzu & Öztürk, op de lijst gezet voor de Kamerverkiezingen van 2012. Men wist dat zij veel stemmen zouden genereren. En dat is ook gebeurd. Kuzu kreeg maar liefst 23.067 voorkeurstemmen en Öztürk 9.831 stemmen. Hierdoor stegen zij op de groslijst respectievelijk van plek 27 en 39 naar plek 5 en 9. Niet gering. Vreemd dat beide heren nietszeggende portefeuilles toebedeeld kregen. Het prestigieuze portefeuille ‘Integratiebeleid’ is thans in handen van Ahmed Marcouch. Een aardige man, maar geen licht, om het maar eufemistisch uit te drukken. Ook standvastig is hij niet. Toen Cohen partijleider was, was onze Ahmed idolaat van Cohen. In het blad Binnenlands Bestuur zei hij bij een interview: “Ik ben Cohen”. En nu steunt hij de veel hardere lijn van Asscher met even veel enthousiasme als toen de Cohen-aanpak. In dit licht kan ik me de woede van Kuzu & Öztürk goed voorstellen. En hier schuilt het cultureel component. De trots, aanzien, gezichtsverlies en eer spelen bij Kuzu & Öztürk een veel grotere rol in het conflict dan men in de Lage Landen van nu zich kan voorstellen. In de twaalfde eeuw speelde eer in Nederland ook wel een belangrijke rol en mannen konden elkaar daarom in een duel ombrengen. Maar nu is het niet meer denkbaar. Bij vele andere delen van de wereld buiten het Westen is echter eer nog steeds het aller-, allerbelangrijkste. Bij de overbekende piramide voor de hiërarchie van menselijke behoeftes van de Amerikaanse psycholoog Maslow staat dan ook zelfontplooiing en zelfrealisatie als het hoogste. Dit is waar en juist voor ‘The West’. Voor ‘The Rest’ heb ik daarom een andere piramide ontwikkeld waar EER het hoogste is. Het duo Kuzu & Öztürk voelt zich, met zoveel voorkeurstemmen, in hun eer aangetast. Net als destijds de Marokkaan Ali Lazrak bij de SP. In een aantal uitgebreide gesprekken destijds met Jan Marrijnissen was het Jan helder geworden waarom het zo mis ging met fractiegenoot Lazrak. Waarop Jan riep: had ik maar deze gesprekken gevoerd vóór de escalatie met Ali. Dat Kuzu & Öztürk hier zijn (geboren en) opgegroeid doet hier niet aan af. Aan de universiteit van Utrecht deed Yesilgöz onderzoek bij de derde generatie Turken en vond dat op de ‘kernwaarden’, waaronder ‘eer’, geen verschil is tussen de eerste en de derde generatie. Moest de PvdA dan maar deze waarde overnemen? Zeker niet. Punt is alleen wel dat dit gegeven een extra struikelblok kan zijn bij conflicten met mensen die een andere bagage dragen dan het westerse. Aan ieder om wel of niet hier rekening mee te houden. Als je het maar weet.

Reaguursels

Inloggen

In de eer aangetast? Die gasten hebben geen eer. Ze bidden met hun aars naar Turkije, wachtend op een nieuw "ingeving". Maar als hun eer is aangetast, moeten de PvdA nu oppassen voor eerwraak?

Mike Gaatjeniksaan | 16-11-14 | 14:50

Inka6786 | 15-11-14 | 18:40

Volgens mij begrijpen wij elkaar. Hartje. ;)

gaffelbaard | 15-11-14 | 22:06

Wij hebben een idioot kiessysteem. Een kwart van de kiesdeler in een bestaande grote partij volstaat om met voorkeurstemmen gekozen te worden. In 2012 was de kiesdeler 63000 stemmen. Beide heren kwamen samen tot 33000 stemmen dus iets meer dan de helft van de kiesdeler. Maar via dit systeem konden ze wel via de PvdA-lijst 2 zetels bemachtigen. Mochten zij een eigen partij oprichten dan moeten zij minimaal 125000 stemmen zien te vergaren. Prima dat zij uit de PvdA weg zijn. Op eigen kracht zullen zij het waarschijnlijk niet redden.

Ni fallor | 15-11-14 | 21:53

Een piramide waar 'eer' bovenaan staat is nog niet af.

roepnaam1 | 15-11-14 | 19:28

gaffelbaard | 15-11-14 | 17:19 - voor Nederland en de vrije wereld zijn figuren als Marcouch en Aboutaleb vele malen fataler dan de Ali en Mohammed A's t/m Z alsmede de opgestapte PvdA-Turken. We komen er nog wel achter.

Inka6786 | 15-11-14 | 18:40

Is dit een incidentje? Nee, natuurlijk niet. You Ain't Have Seen Nothing Yet. De komende decennia wordt het probleem (want dat is het) met moslims die ons land van binnenuit willen platbranden alleen maar groter. Het wordt één grote tragedie. Voel de trend, extrapoleer de trend: het zal culmineren in een grote, definitief vuur van ellende. Bestuurders die in dit stadium, dat van 2014, nog wensen 'thee te drinken', moet je oppakken en in een kelder vastketenen. Zijn zijn een intrinsiek gevaar, een katalysator in deze ellendige neerwaartse spiraal. Let op mijn woorden: de komende decennia gaan we eraan. De levenskwaliteit in ons land, het naoorlogse beeld van love&peace, zal voor 99% platgebrand worden door radicaliserende minderheden. Het land gaat eraan. Gechargeerd? Over de top? We spreken elkaar over 20 jaar weer.

Grand Ebbetteh | 15-11-14 | 17:46

Het cultureel component schuilt ook in nog iemand anders. Ahmed Marcouch. Dat Marcouch tactischer is en beter om weet te gaan met politieke gevoeligheden, dan dit turkse duo, moet ik hem nageven, maar..

Marcouch is ook de politicus die pleit voor een apart wetsartikel tegen islamofobie. Zoek maar op. Waarom? Waar houdt het op? Straks ook een apart artikel tegen jodenhaat, christenhaat, boeddhistenhaat, hindoehaat, enz? Belachelijk, want dat alles valt al onder het discriminatieverbod, en dat staat al in de wet.

Straatcoaches die vrouwen geen handen willen schudden, vind Marcouch ook al geen probleem. Zoek maar op.
En waarom Marcouch in dit artikel hier http://www.steunpuntremigranten.nl/wp-content/uploads/2013/12/Interview.pdf zegt dat er 34.000 marokkanen in NL wonen, terwijl in werkelijkheid het er ruim 10x zoveel zijn, heb ik nooit begrepen.

Wat verder opvalt is dat Marcouch wel afstand nam van de uitspraken, tegen Asscher, van het turkse duo. Maar geen afstand neemt van de islamitische turkse organisatie waaraan Asscher twijfelt.
Omdat er islamitisch-marokkaanse organisaties zijn (SMA, CTID bijv), met eenzelfde karakter als die islamitische-turkse organisaties, doet dit alles mij de wenkbrauwen fronsen over de figuur Marcouch.

gaffelbaard | 15-11-14 | 17:19

Het is doodeng dat in het huis van de democratie, de Tweede Kamer, gepoogd is een soort mini-moskee te realiseren. Ik ga de Russische tactiek steeds beter begrijpen, de Israëlische had ik altijd al hoog zitten.

Inka6786 | 15-11-14 | 17:08

Het gekoever (over 'linkse' koetjes en kalfjes praten als "integratie", "gelijkheid" en "algemeen belang") kon hun Turkse agenda niet verhullen. Dat rookgordijn werkt alleen bij de blanke debiele achterban van de arabierenpartij die grote geestelijke beperkingen heeft. En menig presentator miljonair heeft gemaakt als De leeuw, Wittemans, S.Barend en Pauw, uiteraard allemaal extreem links en dus van publiek geld.
Dat ze nu ontmaskerd zijn als Erdogans vooruitgeschoven troepen in hun dure maffia maatpakkies, is wat in Nederland op hun pik getrapt heet, en heeft NIKS met eergevoel te maken, behalve dat het erop lijkt


G. Raayer | 15-11-14 | 15:15

Ars Vivendi | 15-11-14 | 10:31

U krijgt een plusje van mij, uitstekende reactie. Ook ben ik met u eens dat de piramide van Pinto hier en daar wat teleursteld.

Frans1156 | 15-11-14 | 14:30

Kijk, als we dertig jaar geleden gewoon geen multiculturele samenleving hadden nagestreefd, dan waren deze lieden gewoon Nederlander met alleen een Nederlands paspoort en een Nederlands belang. Maar nu roept iedereen: "Turken dit, Turken dat". En daar zit ie (naar mijn bescheiden - uch, uch - mening). Meerdere culturen streven meerdere belangen na.
-
Ik vind trouwens dat iemand die (alleen) een Nederlands paspoort heeft, en voor mij part hier nog maar 1 dag woont en van Verweggistan komt, Nederlander genoemd moet worden.
-
Stop de multiculturele 'samenleving', stop niet met samenleven.

Bernard Couperus | 15-11-14 | 13:24

Ars Vivendi | 15-11-14 | 10:31
Ik waardeer de analyse wel. Geeft aan dat niet alleen de tokkies maar ook Nederlanders met een goed diploma het meer-en-meer zat beginnen te worden.

Bernard Couperus | 15-11-14 | 13:08

Het leukste is.
Turken zijn loyaal en gaan dus nu massaal geen PvdA meer stemmen.
Welke partij dan wel om Erdogan tevreden te houden?
SP zit vol met Koerden, en Islamistich Turks Erdogan wil het liefst seculier Koerdistan never reality laten worden.
Een eigen Turkse partij?
Dat zou waanzin zijn, zo gek idialistich zijn ze wel......

Free Fall-ing | 15-11-14 | 12:53

Zelfs de meest verstokte, idealistische hippie-linkschmensch moet NU toch toegeven dat dat gedoe met die 'multiculturele samenleving' NIET werkt...

Ahasveros | 15-11-14 | 12:21

Tijd om de kwestie "overheidsdienst en dubbel paspoort" weer eens op de agenda te zetten.

De PvdA blijkt (als was dat een publiek geheim) op zijn minst twee adders aan de borst te hebben gekoesterd.

Hoeveel meer?

DebraCadabra | 15-11-14 | 12:16

startkabels | 15-11-14 | 09:21 Helemaal mee eens. En nou dat boek nog, u weet wel. www.youtube.com/watch?v=wOKT9ESo6_M#t....
Wie niet opkomt voor de eigen cultuur van moderne rechtsstaat en vrijheden en mensenrechten en belangstelling voor wetenschap en moderne kunst, enzovoort, en wie maar achteloos iedereen gaat knuffelen die zo het land binnen komt schuiven, met geheime plannen van onthoofden en zo meer, die moet er niet verbaasd over zijn dat een deel van die binnenschuivers denkt: Hé. Nul weerstand. We gaan het gewoon proberen. En als we even ons best doen, dan kunnen we op een mooie zonnige dag al die inboorlingen gaan onthoofden. Ter meerdere eer en glorie van…

Benedict Broere | 15-11-14 | 12:09

Zeg professor, heeft u nu expres zoveel fouten met lidwoorden gemaakt om het verhaal leesbaar te maken voor allochtonen or what??
Hieronder de wijzigingen voor mensen die wel een goede kennis van het Nederlands hebben:

DE prestigieuze portefeuille,

DE culturele (cultureel verandert ook, moeilijk!) component,

in ZIJN/HAAR eer aangetast (er is immers sprake van een (één) duo).

Wat ik verder mis in het verhaal is hoe die voorkeurstemmen zijn uitgebracht. Is dat weer een ronselarij geweest, volgens goed Turks gebruik?
Het verleden heeft inmiddels wel uitgewezen dat de democratie wordt geinfiltreerd en vernietigd wanneer er straks meer islamleden gaan stemmen op islam-mensen.

Orange Willem | 15-11-14 | 12:06

Zoiets wordt ook wel een dubbele agenda genoemd.

Rampstad | 15-11-14 | 12:03

Je kunt van Turkse PvdA-kamerleden (of raadsleden waar ook te lande) als deze niet anders verwachten: die lui zijn in de eerste plaats moslim, in de tweede plaats Turk voor Turken, in de derde plaats opportunist en pas in de vierde plaats Nederlander.

Dat is de volgorde van hun loyaliteiten.

Peter Emile | 15-11-14 | 11:55

Ik heb zo het idee dat dit een aanleiding is die tot de implosie van de multiculturele samenleving leidt.

Geitenwollensokjuhz | 15-11-14 | 11:49

@ Durmazon | 15-11-14 | 09:19

Wij wachten ook nog op de 1000 pop die Rutte ons beloofd heeft, kopen van stemmen is normaal in de politiek. Wij gewone stervelingen noemen dat liegen maar daarom zitten wij niet in de politiek.

sjipsknippert | 15-11-14 | 11:38

lalalalala, links krijgt eindelijk door dat ze het paard van Troje hebben binnengehaald. helaas zal de toekomst leren dat ze er te laat zijn achtergekomen. binnen twee jaar een hoop geweld en ellende in Nederland. succes hoor jongens.

kaplaarzenverkoper | 15-11-14 | 11:23

mr. coffee | 15-11-14 | 09:40

Iets te naïef denk ik. Een hoop van die gallemegallas kruisen natuurlijk gewoon lijst 1 pvda aan. Als deze heren een eigen moslim /Turkse beweging starten, dan halen ze echt die drempel wel. De potentiële doelgroep is een veelvoudige van 50K

Gen. Maximus | 15-11-14 | 11:16

@ rien6139 | 15-11-14 | 10:32

Dat dacht ik ook, maar we weten natuurlijk niet wat voor verklaring dat zou zijn. Waarschijnlijk werden ze daarin toch teruggewezen en monddood gemaakt, ze hoefden het alleen niet zelf te zeggen.

très cool | 15-11-14 | 11:11

Opvallend is dat er sinds de komst van Erdogan en zijn islamitisch nationalistische koers de redelijke integratie van Turkse Nederlanders onder druk komt te staan. De arm van Erdogan is lang en Allah vergeeft niet zoals Marcouch zal merken. Overigens is Achmed dat wel gewend. In stadsdeel sloten werd hij ook uitgemaakt voor verrader en jodenvriend ( Cohen in dit geval )

ristretto | 15-11-14 | 11:05

'Het drama rond de kamerleden...'. Het is me het drama wel hé? Episch gewoonweg.

joe vago | 15-11-14 | 10:49

Free Fall-ing | 15-11-14 | 09:28 Manmanman wat een broddelwerkje. Niet doorheen te komen. Ga wat anders doen.

Willianus Wortelus | 15-11-14 | 10:41

Ommezwaai | 15-11-14 | 10:24 Niet gewanhoopt. Tjolk is ook terug.

Russ Meyer | 15-11-14 | 10:39

Je kan veel zeggen maar de heren zien er top uit. Turkse kleermakers hebben hun best gedaan om mooie pakken te produceren en de schoenen van mooi leer completeren de outfit. Volgens mij hebben de heren gewoon een conflict met de Voorzitter van de PvdA, Spekman.
Ze moesten om te integreren ook zo'n trui aan en dat verdomden ze. Terecht. Toen hij de fractie kamer briesend verliet riep hij ook naast zijn verwensing aan Marchouch dat hij iedereen een gebreide trui toewenste.

ristretto | 15-11-14 | 10:37

Geert Wilders @geertwilderspvv ·
Nederlands parlement anno 2014. Turks
Kamerlid tegen Marokkaans Kamerlid:
"Moge Allah je straffen" .
#ikwilnederlandterug
twitter.com/geertwilderspvv

Jan Leul | 15-11-14 | 10:34

Is het eer of eigenwijs?

Willem van Rood | 15-11-14 | 10:34

Ja, nu krijgt laf links het ook langzaam door. Integratie, assimilatie en flink wat subsidie er tegen aan... Het is helaas niet anders dan een ruwe, primitieve cultuur die parasiteert op een hogere vorm van samenleven.

Sternberg | 15-11-14 | 10:33

Wat mij vanochtend opviel. Ik las in de telegraaf dat die vleespet zelfs als laatste mogelijkheid nog had voorgesteld om de integratieplannen dan toch maar weer af te zwakken. Alles om de twee zelfs nog in de fractie té houden. Dat zegt toch wel heel veel. Die twee hadden dus bijna ook nog de dienst uitgemaakt.

rien6139 | 15-11-14 | 10:32

niemand zit op gezeik over een piramide te wachten denk ik maar zo......
@Free Fall-ing | 15-11-14 | 10:17
Dank voor uw reactie! Pinto gebruikt 'zijn' piramide om drijfveren en gedrag van Kuzu & Öztürk te verklaren. Vandaar dat ik de moeite heb genomen me er in te verdiepen en te delen met mijn virtuele vrienden alhier.
En verder maak ik zelf wel uit of ik al dan niet over Pinto's piramide wil urineren.
Ten slotte krijgt u een plusje van mij, want dat doe ik standaard bij iedereen die op een tegeltje mijnerzijds reageert. Ongeacht of die reactie iets toevoegt aan de inhoudelijkheid, of slechts bestaat uit betekenisloos geblaat.
Vriendelijke groet van Ars.

Ars Vivendi | 15-11-14 | 10:31

Aanname: beide piramides kloppen.
-
Conclusie: beide bevolkingsgroepen zullen altijd in conflict met elkaar samen leven.
-
Resultaat: ruzie en zo mogelijk oorlog.

bloeddoordenamstel | 15-11-14 | 10:29

Zo'n kleine 40 jaar geleden hadden we dit gezeik allemaal niet. Daarmee is wel zo'n beetje alles gezegd.......

Ommezwaai | 15-11-14 | 10:24

Die twee moeten zich realiseren dat het een politicus betaamt dat ook ZIJ af en toe moeten schikken voor het welzijn en aanzicht van "hun" partij. Maar hun eer was belangrijker dan het welzijn van hun partij, en daar komt de Turkse cultuur en normen en waarden dan ook direct bij om de hoek kijken.
_
Turken zijn per definitie handelaars en sjacheraars. Overal willen ze een dealtje voor en bij sluiten, alles om hun eigen aanzicht te verbeteren. Dat gaat in een democratie zoals in Nederland gewoon niet... hier gaat (idealiter) het welzijn van de partij (de wensen en uitgangspunt) vóór de persoonlijke wensen van het individu die zich achter de partij geschaard heeft.
_
Ik heb niets tegen Turken an sich, maar met hun cultuur en normen en waarden hebben ze gewoon geen toegevoegde waarde in de Nederlandse politiek. Net zo min als wij niets toe te voegen hebben in hun politiek… hoewel ik de Nederlandse normen en waarden toch wel héél wat beter vind dan het middeleeuwse van het oosten.
_
Al met al, die 2 sjacheraars zouden ontheven moeten worden van hun zetel, en ik hoop dat álle Nederlandse politici (PvdA, maar de rest ook) geleerd hebben dat mensen met een dergelijke cultuur gewoon niets positiefs toevoegen aan een politiek die het Westerse belang moeten dragen.

kanon0503 | 15-11-14 | 10:24

@Bernard Couperus | 15-11-14 | 10:04
Het is nooit te laat, het wordt wel steeds lastiger maar echt te laat is het nooit.

MarcS | 15-11-14 | 10:24

@Russ Meyer | 15-11-14 | 10:05
Komt nog, komt nog. De mannen zijn nu nog ietwat beduusd dat de PvdA niet omrolde en pootjes ging geven. De sterke taal is nakende, let maar op,

MarcS | 15-11-14 | 10:23

-weggejorist-

DePoseur | 15-11-14 | 10:23

@eerstneukendanpraten | 15-11-14 | 09:57
Ik ook, mocht ik tegen die tijd nog op zoek naar een baan zijn. Maar we zullen ook hier een verkiezing moeten houden mbt wie we voor gaan dragen, anders klinkt het weer zo ondemocratisch.

MarcS | 15-11-14 | 10:21

So long, gay boys!

NACademicus | 15-11-14 | 10:20

Beroeps politici die een kaart spelen (geloof, rascisme, eer) is primair bedoeld voor de achterban en goedgelovige burgers. Het heeft meer met toneelwetenschappen te doen dan met harde feiten.

impy | 15-11-14 | 10:18

@Ars, niemand zit op gezeik over een piramide te wachten denk ik maar zo......

Free Fall-ing | 15-11-14 | 10:17

Voor de liefhebbers ook nog even mijn analyse van de PintoPiramide.
Het betreft hier een gecomprimeerde Maslow piramide, met 4 behoefteniveaus i.p.v. 5.
Het fundament is identiek: Primaire behoeftes. Dat kan ook niet anders, want zonder eten ga je dood.
De top van de piramide, 'Eer' versus 'Zelfontwikkeling', is interessant. Het verklaart het verschil in drijfveren tussen de westerse en de tribale culturen.
De Maslow behoefte 'Zekerheid' ontbreekt bij Pinto.
Maslow's 'Acceptatie'-behoefte kreeg een ander etiketje: 'Behagen groep'. Zo ook 'Erkenning', d.i. bij Pinto: 'Goede naam'.

De invalshoek 'eer' versus 'zelfontwikkeling' is een mooie vondst.
Voor wat betreft de invulling van de overige behoefteniveaus maakt Pinto zich schuldig aan gekunsteld geknutsel aangaande de etikettering, met als kennelijk doel de tenaamstelling van 'zijn' piramide te kunnen rechtvaardigen.
Dat viel een beetje tegen.

Ars Vivendi | 15-11-14 | 10:15

Zou het nu bij de pvda doordringen dat als je massa's mensen uit een doodscultus importeert, dit op enig moment invloed heeft op de cultuur vandje land? Dat uiteindelijk de cultuur van vernietiging en geweld die we kennen uit de islamitische wereld hier ook om zich heen grijpt. Zeker als je 40 jaar roept dat deze ideologie een verrijking is, onze eigen cultuur niets voorstelt en de nieuwkomers zich niet hoeven aan te passen.
Ben bang dat het gros van de politici dit blijft ontkennen.

Barani517 | 15-11-14 | 10:14

@eerstneukendanpraten | 15-11-14 | 09:57
I bent bewust dat er eerst gepraat, soms alleen maar gepraat wordt?

Flightless bird | 15-11-14 | 10:11

Wat de PvdA al jaren toestaat in de maatschappij en faciliteert, willen ze niet in de eigen gelederen. En mag die Koran nu uit de Tweede Kamer? Alvast dank!

Russ Meyer | 15-11-14 | 10:09

Turken horen in Turkije. Wat doet dat tweetal nog in dit land? En door welk idioot mechanisme kregen zij een NL paspoort? Uitwijzen die hap.

Fijnstoffer | 15-11-14 | 10:06

Valt me nog mee dat ze Asscher niet betichten een zionistische agenda uit te voeren.

Russ Meyer | 15-11-14 | 10:05

Wij moeten ons schamen als Nederlanders! Het feit dat zelfs politici in ons land twee paspoorten mogen hebben, twee nationaliteiten is veelzeggend.
De links intellectuelen zullen dit gezien hebben als fantastisch. Ook hier geldt, het is nog niet te laat. We kunnen dit land nog de andere kant op sturen.

Bernard Couperus | 15-11-14 | 10:04

2N3055 | 15-11-14 | 09:35
Ja mijnheer de powertransistor, u heeft helemaal gelijk.En daarom krijgt Donner, niet mijn vriend overigens, nog eens een keer het gelijk aan zijn kant

watmagjenogwel | 15-11-14 | 10:03


MarcS | 15-11-14 | 09:47

Ik ben beschikbaar en schuw de ministeriële verantwoordelijkheid zeker niet!

eerstneukendanpraten | 15-11-14 | 09:57

Tsja ik weet ook dat mensen die de Islam aanhangen een andere bagage meedragen. Op tal van fronten, niet alleen eer. Ga ik daar rekening mee houden. Nou nee.

roze_bril | 15-11-14 | 09:56

Trots & eer == onzekerheid & frustratie.
très cool | 15-11-14 | 09:09
Klopt. Raden waarom moslims een ´schaamtecultuur´ zo nodig moeten hebben. Korte versie: schuw het individu, gedraag en kleed je net zo als de ander, en ga vooral volop mee in je gemeenschap. Zo hard mee dat geen hond nog kan zien wie wie is. (honden zijn onrein of course). De bontkraagjes zijn 15 november 2014 alweer praktisch uitverkocht, want ja, dat staat zo ´lekker´ omdat geen hond je meer herkent of vragen stelt bij je identiteit. De Meute.

chicago river | 15-11-14 | 09:56

@mr. coffee | 15-11-14 | 09:40
Laat die twee vooral een lokale afdeling van Erdogans AK oprichten.
Dan weet je tenminste zeker dat ze nooit in de regering komen.
Dankzij PvdA kwamen ze helaas WEL op het pluche terecht.
Doet me trouwens denken aan de zusjes/ nichtjes Albayrak, de ene was lid van PvdA en had 'immigratie' in de portefeuille, haar zus/ nicht Nurten (VVD) was opperhoofd van COA.
Gaat er al een lampje branden?
*rubber tegels uitdelen doet*

necrosis | 15-11-14 | 09:54

Eer hoort bij een tribale cultuur

Islamofiel | 15-11-14 | 09:53

Geloof ik niets van. Die gasten zijn stem baite en worden vervolgens afgescheept met kutportefeuilles. Waar is hun eergevoel dan? Wel een mooie eerwraak van plasscher!

NACademicus | 15-11-14 | 09:53

Volgens de papieren editie van de Stentor:
In februari spraken de toen nog PvdA-Kamerleden Tuna­han Kuzu en Selcuk Öztürk op de scholingsdagen voor het kader van de Islamitische Stichting Ne­derland (ISN). In het onlinever­slag op de site van ISN wordt dat zo vernoemd: ‘Onder meer kwa­men de verwachtingen van onze afdelingbestuurders ten aanzien van de parlementsleden aan de or­de’. ISN is de Ne­derlandse tak van de Diyanet, de Turkse overheidsinstantie die on­der meer gaat over Turkse moskee­ën in het buitenland. In Neder­land is ISN de baas in ruim 140 ge­bedshuizen, het overgrote deel van de Turkse moskeeën hier. De imams staan op de loonlijst van de Turkse overheid.

CoffeePatch | 15-11-14 | 09:52

sinar2 | 15-11-14 | 09:12
Een eigen partij opzetten? Als je dat toe gaat staan krijgt Donner wel heel snel z'n gelijk met z'n uitspraak: "als de meerderheid de sharia wil, dan komt die er"
Ben Nederland reeds lang ontvlucht maar dit gun je je ergste vijand toch niet?

watmagjenogwel | 15-11-14 | 09:51

Heb even de moeite genomen de theorie rond de PintoPiramide te doorgronden.(http://www.davidpinto.nl/theorie_2.php)
Bij punt 5 vind u de aanname: '(...) de verschillen tussen mensen zitten niet in de eigenschappen van het basiselement waaruit wij allen zijn opgebouwd en evenmin in het gegeven dat alle mensen op aarde gedragsregels en communicatiecodes kennen, maar in de structuur van die regels en codes.'

Het als kind leren van die structuur staat bekend als 'socialiseren'.
Dat proces eindigt zo'n beetje tussen de 20e en 25e verjaardag. Daarna verandert dat waardenstelsel niet wezenlijk meer.

Mijn conclusie is dat volwassen mensen die behept zijn met een zg. F-structuur (zie artikel Pinto), niet wezenlijk veranderbaar zijn.
Dit gezegd hebbende moet 'integratie', op enkele uitzonderingen na, als onmogelijk worden geacht.
QED

Ars Vivendi | 15-11-14 | 09:49

50.000 stemmen voor een zetel, ik zie mogelijkheden :-)
250K GS leden, dat is zomaar 5 zetels.
Met ons clubje hier kunnen we zomaar 5 zetels in de kamer krijgen. Uiteraard slaan we daar geen deuk mee in een pakje boter, maar het zou het begin van de ommekeer kunnen zijn. Ondanks de soms fundamentele verschillen in opvattingen denk ik dat we in generale het wel eens zijn over een aantal onderwerpen. Als we die nu eens gaan infiltreren bij de 5 grootste partijen. Wie er op de kieslijsten moeten komen hebben we het nog over. Ik weet er wel een paar te benoemen, maar dat wil ik nu nog niet doen.

MarcS | 15-11-14 | 09:47

''Niets aan de hand'' en ''sterk overtrokken door de media'' riep Samsom een paar dagen geleden nog en nu zegt die stiekemerd dat het al 2 jaar lang speelt. Deze twee ex-PvdA-ers waren wel goed om flink wat stemmen binnen te halen. Het zou wettelijk vastgelegd moeten zijn dat het aantal kamerzetels die deze twee mensen opgebracht hebben bij de laatste verkiezingen, met hen meegaat.

Zaniker | 15-11-14 | 09:46

Wat daarentegen in ons land heel belangrijk is, is het principe dat je als democratisch gekozen volksvertegenwoorder met een individueel mandaat in het parlement zit, en als je van volksvertegenwoordigers eist dat ze zich vooraf loyaal verklaren aan bestuurders die ze juist kritisch moeten volgen, druist dat in tegen alles wat onze democratische rechtsstaat heilig is.
Staatsrechtelijk gezien zit de rest van de PvdA-fractie dieper in de middeleeuwen verzonken dan de heren Kuzu & Öztürk.

simpelman | 15-11-14 | 09:45

@Stargate | 15-11-14 | 09:25
Bewijs is er in overvloed.
Ik zou het persoonlijk geen slecht idee vinden om kieswijzers alleen in de Nederlandse taal te produceren.
Tenslotte woon (en stem) je in Nederland, niet in Turkije.
In Duitsland worden Amerikaanse films nagesynchroniseerd, absolute oorterreur, maar effectiever dan de NPO programma's die in het Turks en Marokkaans (of Arabisch) ondertiteld worden.
Als je de integratie wil bevorderen, moet je 'nieuwkomers' vooral ontmoedigen om de Nederlandse taal te leren....
*wederom met hoofd op rubbertegel slaan doet*

necrosis | 15-11-14 | 09:45

@Stargate | 15-11-14 | 09:31
Om te laten zien dat de PvdA gelijk had, echter verteld men dit niet met zoveel woorden. Dit gespuis zal in de volgende verkiezing ook wel genoeg voorkeurstemmen krijgen om de partij in de kamer te houden. Lang leve de schotels en de steun van Erdogan. We zitten er maar mooi mee.

MarcS | 15-11-14 | 09:43

dus samen 34.000 voorkeurstemmen. een zetel is 50.000 stemmen, dus tezamen nog niet eens een hele zetel. Maar Pinto vindt dat nogal wat..... ze hebben dan te veel eer als dat gerechtvaardigd is. Buiten dat, de uitspraken van de heren zijn natuurlijk helemaal uit den boze.

mr. coffee | 15-11-14 | 09:40

Eindelijk iets dat ook de emotie van Pinto raakt en het mee eens is blijkbaar? Voor het eerst dat het meer dan 1 alinea is... Het was waarschijnlijk niet het doel van het betoog, maar waar het nu dus op neerkomt is dat ze niet alleen niet in de Nederlandse politiek thuishoren maar zelfs nooit normaal in de westerse maatschappij kunnen passen. Het is namelijk nogal duidelijk dat als er rekening gehouden moet worden met "eer" gevoelens, alleen op basis van oorspronkelijke afkomst, daar dan geen normale democratische politieke beweging op gebaseerd kan worden. Die dient op die fronten objectief te zijn.

een_mike | 15-11-14 | 09:40

@Startkabels
Ik vergelijk het altijd met een bepaalde insectensoort.
Heb je die eenmaal binnen kom je er niet meer vanaf.
Hoezo dus "uit de kamer houden".
Ze zitten er al hoor, en die krijg je nooit meer weg.
Nederlanders (dom) zijn bijzonder zelfdestructief en linkse Nederlanders in het bijzonder.

2N3055 | 15-11-14 | 09:35

zaten ze weer bij Pauw, waarom krijgen ze uberhaupt nog een platform. Gewoon het land uit gooien, ze zijn toch zo blij met Erdogay. Laat ze dan lekker bij hem gaan zitten

Stargate | 15-11-14 | 09:31

Trots en eer zijn aangeleerde kermerken van een groot ego. Wie dergelijke ego's heeft, maakt zichzelf kwetsbaar voor het feitelijke leven, dat niet aan ego's doet.

Cosmic Traveller | 15-11-14 | 09:30

Slecht artikel.
Volgens mij zit de kern van het conflict in de vragen,
Kuzu & Öztürk zijn in wezen voor het blok gezet met de vraag,
-maximale loyaliteit aan NL en progressieve waarden, of de keus voor politieke Islam van Erdogan Turkeije.
-ze konden niet kiezen voor NL.
-en dus liep het spaak en hoog op.
**
-daarnaast is het simpel,
1th =
Als bevolkingsgroep zoek je een politieke partij uit waar de kans
het grootst is waar je binnenkomt en eventueel een positie in kan nemen voor eigen gewin.
Het maakt niet uit of je de kern warden deelt dan.
-daarnaast is het verstandig om alle geldstromen van Turkse organisaties goed te laten onderzoeken.
-een kern is vaak, wij hebben subsidie nodig, immers wij zijn zo zielig, prima als er iets geld
nodig is, maar en benieuwd hoeveel subsidie geld er stroomt... en naar wie......
2th =
Turkije onder Erdogan, wil meer islam, terug in de tijd dus.
Via elke ambassades in elk land, probeert met Turken in elk land in die richting te sturen van eigen intern
Turks Erdogan beleid.
Het is aannemelijk dat deze 2 heren Kuzu & Öztürk aar ook voor benaderd zijn en eventueel door beinvloed zijn.
3th =
Stel dat de werld er andes uit gaat zien, en men zou kunnen kiezen voor een dominante Islam met de sharia als kern,
weet ik bijna zeker dat Kuzu & Öztürk daar voor zullen kiezen als ze de kans krijgen.
4th=
Kuzu & Öztürk hebben een verkeerd beeld van politiek, zij denken echt dat ze maximale ruimte moeten krijgen
om hun achterban de bedienen....... maw ze zijn met een eigen agenda bezig, en hebben een partij er bij gekozen
die ze aanvaarden.
5th =
-PvdA bestuur, nee ik zal nooit en te nimmer PvdA keizen, heeft in ijn ogen de beste keus gemaakt.

Free Fall-ing | 15-11-14 | 09:28

"Als je het maar weet."
Goedemorgen Professor Pinto.
Ja wij weten dit en stemmen daarom op een andere partij.

Stoned Hengst | 15-11-14 | 09:27

Inderdaad wist de PoenvdAnder way ze in huis haalden omwille van korte termijn overleving. Er wordt ook ingezet op windmolens, hoewel deze vanwege Europa niets leveren en opleveren, maar wel €35.000.000.000 gaan kosten. Dat de aarde al zo'n 18 jaar niet verder opwarmt is als met eergevoel. Je kijkt gewoon weg. Ik ben naar m'n vriend Zwarte Piet.

61 | 15-11-14 | 09:26

Mensen met dubbele paspoorten moeten geen toegang kunnen krijgen tot onze regeringsorganen en besturen.

Therapietje | 15-11-14 | 09:25

necrosis | 15-11-14 | 09:24
dat stapelen we dan op bovenop al het andere bewijs dat we al hebben.

Stargate | 15-11-14 | 09:25

'Kuzu kreeg maar liefst 23.067 voorkeurstemmen en Öztürk 9.831 stemmen'.
Hoeveel van die mensen die op hun gestemd hebben, spreken fatsoenlijk Nederlands?
En hoeveel stemmers hebben hun kruisje gezet vanwege een kieswijzer in de Turkse taal?
Ik presenteer hier het bewijs voor de mislukte integratie!

necrosis | 15-11-14 | 09:24

De kiezer houdt van duidelijkheid. De PvdA kan hier alleen maar bij winnen. De koers van de partij is hier eindelijk manifest geworden. Ik voorspel een opgaande lijn van de PvdA bij Maurice de Hond.

Jan Marijnissen | 15-11-14 | 09:23

Het is wel duidelijk dat het Turkse duo eer hoog in het vaandel heeft. Belangrijker is de verichtgeving over hoe radicaal dit heerschap blijkt te zijn. Geen tegenspraak dulden van vrouwen, een gebedsruimte eisen, een niet Turkse medewerker willen vervangen voor een Turkse voor het onderhouden van het contact met de achterban, wegblijven bij stemmingen en onbereikbaar zijn vanwege Islamitische feestdag en dan hebben we nog de berichtgeving omtrent hun dubieuze rol inzake malafide moskeeën. Nee dit soort Turkse moslim spionnen horen niet in de 2e kamer en hun eergevoel doet helemaal niet ter zake. Sterker nog: Reden te meer om ze uit de 2e kamer te houden.

startkabels | 15-11-14 | 09:21

Die stemmen hebben ze vermoedelijk vooral gekregen omdat ze hun Turkse achterban van alles hebben toegezegd dat de heren vervolgens niet konden waarmaken.
En de PvdA was van te voren gewaarschuwd:
www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article...

Durmazon | 15-11-14 | 09:19

die tweet van de turkse ambassade gaan ze ook nog even over spreken binnen de fractie van de PVDA. Word wakker die yweet is het bewijs van de inmenging van Erdogan, Wanneer de politieke partijen niet wakkeer worden dan gaat de bevolking die wel wakker is de controle terugnemen. Gelukkig is Asscher ook wakker aan het worden en gaat hij iets doen aan die turkse organisaties.

Stargate | 15-11-14 | 09:19

Hele interessante invalshoek, dank @Prof Pinto.
Waar vind ik uw piramide?

Ars Vivendi | 15-11-14 | 09:19

Een goede les voor de PvdAllochtonen.
Asscher = harde lijn? Mij nog lang niet hard genoeg.
Die enge Turkse radicale groepjes mag hij van mij gewoon verbieden! Direct!
En laat hij dan ook eens kijken naar de Marokkaanse invloeden.
Die kwast van een ambassadeur verdient ook een enkeltje Marokko!

L.E. Raar | 15-11-14 | 09:17

'In de twaalfde eeuw speelde eer in Nederland ook wel een belangrijke rol'

In wel meer tijdperken dan de twaalfde eeuw - maar het blijft een betrekkelijk begrip, ook in 'andere tijden'. Het is waar dat als je al je eer kwijt was, je werd behandeld als een paria - en daarmee maakte je afkomst niet veel uit - maar het is ook waar dat corruptie van alle tijden is. Helaas.

Truttebol | 15-11-14 | 09:17

Citaatje:
"In dit licht kan ik me de woede van Kuzu & Öztürk goed voorstellen. En hier schuilt het cultureel component."

Cultureel component? Cultuur?
Ik zou dit soort verschijnselen geen 'cultuur' meer willen noemen. Maar 'overlast'.

Peter Emile | 15-11-14 | 09:15

Volgens mij gingen zij de straat op om stemmen te ronselen, niet om te luisteren.

Ars Vivendi | 15-11-14 | 09:13

Kortom: dubbele paspoorters hebben niets te zoeken bij nederplandse partijen omdat het cultuurverschil te groot is. Laat ze daarom eigen partijen opzetten, kan het nederlandse volk meteen zien hoe de import zich in werkelijkheid opstelt tegenover autochtonen.

sinar2 | 15-11-14 | 09:12

Trots & eer == onzekerheid & frustratie. Voor onzekere frusten is geen plaats in de TK. En nu doet het verhaal de ronde dat ze 'geradicaliseerd' zouden zijn omdat ze een wasruimte willen en moslimpersoneel. He PvdA: dat soort gedram is doodnormaal voor moslims hoor, niets radicaals aan.

très cool | 15-11-14 | 09:09

Ben nu heel benieuwd naar de laatste peilingen van Maurice de Kat.

eerstneukendanpraten | 15-11-14 | 09:06

Loss of face is in veel culturen idd een enorm belangrijk dingetje om te voorkomen.

yamahaha | 15-11-14 | 09:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken