Videoproof: Sunny Bergman verkleed als Zwarte Piet
Heel gek: als je een culturele traditie uit het ene land gaat opvoeren in een ander land, dan snappen mensen het niet. Het overkwam sletvreesmeisje Sunny, die voor haar gesubsidieerde wegmetons-projectje in een Zwarte Pietenpakje naar London ging om de pientere kindervriend af te schilderen als een karikatuur. Maar Piet is helemaal niet zo achterlijk als Sunny het bracht. Hoeveel gaatjes ze ook boren in hun pakjesboot, het schip komt elk jaar keurig op tijd in Nederland aan. En dus niet in Engeland, waar ze niks van Zwarte Piet begrijpen. Waarom zou je Britten überhaupt om een mening vragen? Dat zijn mensen die gefrituurde vis en natte friet uit kleffe kranten vreten en dat wegspoelen met bier zonder schuimkraag. En die laat je oordelen over ónze tradities? Lol, meisje, je snapt er echt helemaal niks van. Ook nog op de plank voor de serie "Wat gebeurt er als Sunny Bergman...": de afleveringen "Wat gebeurt er als Sunny Bergman met een ISIS-vlag door Tel Aviv loopt?", "Wat gebeurt er als Sunny Bergman topless door Mekka danst?" en "Wat gebeurt er als Sunny Bergman in een schoolmeisjesuniform door Afghanistan loopt?" We kunnen niet wachten. Tot die tijd: alvast bedankt voor de foto's van Sunny Bergman in Zwarte Piet-kostuum. Daar kunnen we wel wat mee...
RGB: Quinsy op kleur gecodeerd. Verrassende uitkomst!
QUOTE: Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam, hoofdstad van het Koninkrijk der Nederlanden, op woensdag 12 november 2014 omstreeks 16:08 uur:


Mensen die niet willen dat de traditie van Zwarte Piet verandert, hebben NIETS met racisme van doen - Van der Laan.
— Das Bart (@BartNijman) November 12, 2014
Reaguursels
Inloggen-weggejorist-
@Ella | 13-11-14 | 07:19
Tja beetje racistisch. Ze denkt dat hij te dom is om zelf antwoord te geven. Dat beeld heeft ze natuurlijk van donkere mensen. Beetje eng dat je mensen in de samenleving hebt die zo neerbuigend over bepaalde medemensen denken puur vanwege hun huidskleur.
Gelukkig bedoelt ze het goed.
Begrijp ik het nu goed? Dus ik zou me iets aan moeten trekken van de mening van de inwoners van London over onze traditie? Een stad die als traditie heeft om iedere 5de november alles wat Katholiek is op symbolische wijze te verbranden? Klinkt ook erg politiek correct, zeg! Met de groeten van Guy Fawkes...
Hoeveel subsidie heeft Sunny voor dit onderzoekje mogen incasseren?
Hoe is scene gezet wil je het hebben. Ach ja, VPRO, de linksheid der omroepen.
Engeland, ach... Zelfs de Schotten willen er niet mee geassocieerd worden...
Veel reacties over mensen die zich schamen omdat ze wereldburgers zijn en Zwarte Piet niet kunnen uitleggen. Ik heb daarop het volgende gezegd (in Engels):
-
Well, I think your arguments are very superficial. If we look at other countries they have their strengths and weaknesses. Some traditions in other countries look silly too and because it's a tradition there aren't much arguments for it. Does that mean it is a good argument to change such a thing? No, of course not. Traditions placed out of context are always hard to understand. The 'argument' that one is embarrased is also a very weak argument here. Is the relation between Zwarte Piet and the colonial past that strong? If you've really looked more closely into the tradition you should have seen that the figure of Zwarte Piet is even older then the colonial thing. Of course there is a link between the colonial past through Schenkman in 1850. But only referring to a publication 164 years ago is a very weak argument. Both Zwarte Piet and Sinterklaas have changed many times since then as well in appearance as in semantic sense. Today the role of Zwarte Piet - from a hermeneutic perspective - varies from some happy helper or childrens friend to some kind of leading manager of Sinterklaas. And as Zwarte Piet is portrayed nowadays he can act according to his own views. In my view that image has nothing degrading in itself and has nothing to do with slavery at all. The question how Zwarte Piet became black isn't really relevant. It's a fairytale figure with an ambigious background and image. A wide range of interpretations is possible. That means that there isn't one explanations why he is black and that there isn't a 'right' interpretation of it. That is why it is a fairytale figure. Just as the theorie of evolution since Darwins book On The Origin Of Species was published(!) in 1859 has changed radical (Mendel in 1865, Watson/Crick 1956, to mention only some), the whole content of Zwarte Piet has changed since then. In both your replies you seem to suggest that you are both on higher moral ground because you have travelled. But in fact you both lack knowledge on how cultural entities change over time. That makes your arguments against Zwarte Piet as even silly as the people who defend it because Zwarte Piet is black because he went through the chimney.
En alweer zat deze hysterica gisteren te kwaken bij DWDD.(Of was het Pauw?Nou ja dat maakt niet veel verschil) , alwaar overigens ook onze dappere Peter R. kwam aanzetten met de mededeling dat we meer vrijwilligerswerk moesten gaan doen.(De ziekenhuizen en verzorgingshuizen alsmede de woningen van mantelzorgers puilen al uit van de vrijwilligers, waar overigens Peter R niet bij hoort, maar vooruit).
Ik zie het voor me, een zoon die ongeveer 12 uur per dag voor de baas werkt(overuren!), daarna naar huis vliegt om zijn twee zoons te eten te geven en ze met hun huiswerk te begeleiden, omdat zijn vrouw full-time in wisseldienst werkt en daarnaast ook nog eens een zware studie volgt... die dan na gedane zaken niet voor de TV ineen stort van vermoeidheid, maar zijn ouwe vader nog even opzoekt(50 km verderop) om hem voor te lezen, te verschonen en naar bed te brengen.....
Die Peter R.
Altijd vol grapjes.
Lol,
De Pow-reporter stelt Quinsy Gario een vraag. Sunny Bergman overruled hem en beantwoord de vraag zelf.
www.npo.nl/pownews/12-11-2014/POW_0085...
Nooit, nooit heb ik de behoefte gehad om een Negert uit te schelden voor zwarte piet.
En zeker nooit heb ik een Negert uit gescholden voor zwarte piet.
Maar nu zie ik in elke Negert een zwarte piet en vooral een ZeurPiet.
Quinsy Gario en Sunny Bergman, en advocaat Wil Eikelboom hebben dat nu dus bereikt, bij mij, en vast niet alleen bij mij.
Yeah, right, zeggen dat Engelsen onze Zwarte Piet afkeuren, terwijl ze gewoon hun eigen Zwarte Piet hebben, de Black Morris Dancers, en wat zeggen ze daarvan? Dat is géén racisme, zolang je maar hun cultuur kent en de geschiedenis ervan begrijpt: www.telegraph.co.uk/news/politics/labo...
Eat that, Bergman.
@SyntaxError | 12-11-14 | 21:09
Ik voel me daar niet over gekwetst. Als iemand mij een laag wezen vind zegt dat meer over die persoon dan over mij. Links ziet mij vanwege mijn niet linkse denkbeelden vrijwel altijd als een lager mens (vandaar mijn naam).
Anyway, dat is nou juist mijn punt. Het is een persoonlijke mening. Daar kun en moet je dus geen wetgeving rond gaan maken. Niet alles gaan verbieden omdat misschien een of andere luster er gekwetst door is.
Dat zelfde geld overigens ook voor het verbieden van dingen. Er zijn altijd wel mensen die dingen willen verbieden maar daar moet je niet te veel gehoor aan geven want anders mag uiteindelijk niets meer en je beland dan langzaam steeds meer in een socialistische hellstaat.
Is dat niet die chick die een docu maakte waarin ze haar schaamlippen niet liet corrigeren? Zo'n boze, ik ben lelijk, maar cosmetische chirurgie is bah docu.
Geenstijl dat zegt dat anderen zich niet moeten bemoeien meteen cultuur.
Abject | 12-11-14 | 15:58
HuffPost is dan ook joop.nl in het groot.
Dit is de ergste propaganda. Die boeken zijn hier niet te koop, dat is oude zooi van decenia terug. Het is inderdaad alsof je boeken met hakenkruizen laat zien, wat 60 jaar geleden ook geen probleem was.
Zwarte piet is Nederlands en wordt hier begrepen. In het buitenland gaan lopen provoceren laat exact het tegenovergestelde zien van wat ze denken te bereiken. Een gast-cultuur wordt niet begrepen laat staan dat de gastcultuur de eigen cultuur overrulled.. behalve in Nederland..
Interessant artikel:
www.independent.co.uk/voices/comment/l...
Binnenkort is misschien het woordje allochtoon aan de beurt?
"Racism thrives in the Netherlands, rearing its ugly head most explicitly during the debate on Zwarte Piet. Its institutionalisation is evident in the divisive policy categories of autochtoon, referring to a person with both parents born in the Netherlands and allochtoon, indicating a person with at least one parent born abroad. Allochtoon is further divided into western and non-western, but in popular media, allochtoon is adopted and used to indicate people of colour, ultimately separating those who belong and those who apparently do not."
Mooi, dat scheelt veel slachtofferitis onder 'minderheden' onder de Nederlanders. Vanaf dan zijn we allemaal Nederlanders en doet afkomst etc. er niet meer toe. Dus ook geen positieve discriminatie meer. Problemen smelten als sneeuw voor de zon!
Vond dat Adriaan van Dis hele zinnige dingen zei in DWDD vanavond. En zelfs Matthijs was kritisch op Sunny.
dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/32428...
En wat erger ik me rot aan die vrouw op het eind van Sunny's trailer. WTF snapt dat mens niet met haar dreigende en agressieve manier van een boodschap duidelijk maken?
Was leuk geweest als ze idd een dikke KLAP tegen haar KUDTFACE had gehad die sonnybergslet
Sunny Bergman en die komische Engelse Cavani, ik heb er geen woorden voor. Wat een armoe, en wat een ongemakkelijkheid. Voor iedereen. Laat het einde der tijden nu maar komen, Sunny..
Al eerder haalde ik Frantz Fanon aan in een andere GeenStijl column. Dus nog maar eens.
...
"Je nai pas le droit, moi homme de couleur, de rechercher en quoi ma race est supérieure ou inférieure à une autre race.
...
Je nai pas le droit, moi homme de couleur, de souhaiter la cristallisation chez le Blanc dune culpabilité envers le passé de ma race.
...
Je nai pas le droit, moi homme de couleur, de me préoccuper des moyens qui me permettraient de piétiner la fierté de lancien maître.
...
Je nai ni le droit ni le devoir dexiger réparation pour mes ancêtres domestiqués.
...
Il ny a pas de mission nègre; il ny a pas de fardeau blanc.
Frantz Fanon, Peau noire, masques blancs. (1952!!)
Negentien-Honder-Twee-En Vijftig!
Een bewonderenswaardig mens Frantz Fanon.
...
En als er hier een Jank-Getinte meeleest die de Franse taal niet machtig is, dan Ctr-C-Vt hij het zelf maar in Google translate.
Salut! Evocatus
Maare die VPRO is toch een publieke omroep? Wat moeten die daar in Londen, nog wel met de meest foute plaatjes van zwarte piet rond gaan banjeren.
Welk publiek doel dient dit? Voor het Nederlands publiek dan he.
Ik wil godver m'n belastinggeld terughebben.
Bergman heeft 1,5 ton van het filmfonds gekregen. De doc van Scheer (de waarheid over zwarte piet) mag niet vertoond worden en hij moet zelf zijn geld bij elkaar sprokkelen:
www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt
Ik was boos toen mijn ouders vertelden dat "hij" niet bestond. Ik wist het al jaren, maar steeds zei iedereen dat hij wel bestond; de Sint, en zijn pieten.
Het bleek idd een leugen ...
Sorry, pas laat (nu) in de discussie. Jeezus. Is hier belastinggeld voor besteed (NPO-geld)? Over zwarte piet en en sinterklaas ?. Hoeveel geld mag/moet er tegenaan om de indogene bevolking zich te laten schikken in slavernij ?
Hoe komt Sunny aan geld voor documentaires?
BarneyBoner | 12-11-14 | 19:59
ik vroeg mij dat ook af.. is er een geheim 'cultuurterroristen' fonds ?
een 'wegmetons' potje van de PvdA ? van de EU ?
een zwitserse rekening van de NPO ?
Waar leeft die Gario van.. en die Sunny.. en de rest van die cultuurterroristen ?
@DerUnterMensch | 12-11-14 | 20:57
Gekwetst worden .. iemand voelt zich gekwetst.
Ik beweer bv dat jij een laag wezen bent .. kan ik jou daar mee kwetsen? Wellicht.
Is het mijn schuld dat je je gekwetst voelt?
Ik denk dat je zelf een waarde oordeel hangt aan zo'n bewering .. je kan je er druk over maken, of niet ..
lol wie geeft er nou ene moer om Britten? Stelletje sukkels.
Deze kut associeert zelfs het (enkele) feit dat zwarte pieten met een boot aankomen met slavernij. Laat haar verbanden leggen als doktersassistente of zo.. Het genuanceerde denkwerk is duidelijk niet aan haar besteed. Haar weinige hersendraadjes maken iig duidelijk geen gewenste connectie...
Hetzelfde geldt voor Tanja Yes (sir voor mij!). Toegeven aan de ongenuanceerde anti-pietenbrigade 'rendement' noemen. Nou niet voor het voortbestaan van Nederland en haar solide tradities.
@Egbert45068068 | 12-11-14 | 20:00
Waarom krampachtig vasthouden aan een traditie, terwijl je weet dat je er mensen mee kwetst?
Waarom een traditie veranderen terwijl je weet dat je er mensen mee kwets?
Kerel ben je nou werkelijk zo dom? We kunnen niet alles aanpassen omdat mensen er misschien door gekwetst worden simpelweg vanwege het bovenstaande conflict. Dus wie krijgt dan zijn zien? De groep die het meest zeikt?
Ik voel me dagelijks gekwetst als mens zijnde als ik zie wat voor een domme onzin bepaalde mensen (zoals jij) eruit gooien. Moeten domme opmerkingen als die van jou dan ook maar verboden worden? Ik zeg van niet omdat ik wel voor een vrij land ben maar moeten mijn opmerkingen waar jij je door gekwetst voelt dan verboden worden omdat jij nou eenmaal meer zeikt?
Zie je die Russell Brand in dat filmpje? Die kots de hele dag stront uit waar hij ook mensen mee kwets. Dat dan ook maar verbieden? Iedereen die wel van vrijheid houd zeg van niet, hij zelf is daar niet zo'n voorstander van dus maakt zich wel boos over anderen. Betekent dat dan dat alles wat zo'n malloot verboden wilt hebben maar verboden moet worden terwijl hij zijn stond mag blijven uitkotsen omdat zijn politieke tegenstanders wel voor vrijheid zijn?
Wat hier gebeurt is dat bepaalde mensen van Zwarte Piet een soort slaaf maken die wij zouden gebruiken om negers uit te lachen. Dat door hun zelf geschetste beeld is dan weer waardoor ze zich gekwetst voelen. Tja dan ligt dat probleem bij die mensen zelf. De voorstanders zien in Zwarte Piet geen slaaf die ze gebruiken om negers uit te lachen. Ze zien gewoon Zwarte Piet.
Ik was boos toen mijn ouders vertelden dat "hij" niet bestond. Ik wist het al jaren, maar steeds zei iedereen dat hij wel bestond; de Sint, en zijn pieten.
Het bleek idd een leugen ...
De grootste misvatting van zwarten is dat ze denken dat wij blanken bewust bezig zijn met ons blank zijn. En dat wij ons vanuit dat blanke bewustzijn ons superieur voelen boven alle andere bevolkingsgroepen. Nu spreek ik even voor mijzelf, en waarschijnlijk ook voor veel andere blanken: dat is niet zo. Wij zijn daar niet mee bezig. We weten het natuurlijk wel maar het is niet iets dat bepaald hoe wij handelen en denken. Sterker nog: stel dat we dat wel deden. Dat we wel zouden zeggen: ik als blanke vindt dit of dat. Of ik ben trots op mijn blank zijn.Zou best kunnen natuurlijk, want als je trots mg zijn op je zwart zijn, zou je dat ook mogen zijn op je blank zijn. Maar dat kan natuurlijk niet. Iedereen die trots is op zijn blanke kleur is gelijk een neo nazi en een racist. iemand die trost is op zijn zwarte roots is een mooi, nobel en zelfbewust persoon die voor zichzelf opkomt.
Vervelend is dus dat zwarten wel denken dat wij net als zij bewust bezig zijn met onze kleur. En ook daar vanuit handelen en denken. Niets is minder waar.
Natuurlijk zullen ze dan gelijk zeggen dat wij dat niet nodig hebben omdat we als blanke sowieso al een voorsprong hebben in onze maatschappij. Dat zou kunnen maar het is geen bewust proces. Dat zal meer te maken hebben met het feit dat we hier in een van oorsprong blank land leven en in de meerderheid zijn.
De dag dat ik zonder problemen mag zeggen dat ik trots mag zijn op mijn blank zijn, net zo goed als zwarten, dat mogen zal de dag zijn dat we kunnen spreken van een gelijkwaardige samenleving. Ik zal alleen niet zeggen want eerlijk gezegd interesseert mijn kleur me geen flikker.
Misschien is dat een nog beter conclusie: de dag dat niemand meer trots is op zijn kleur is het pas een gelijkwaardige samenleving.
Voor ik gelijk zelf als neonazi of blanke uber-racist wordt bestempeld: ik ben blank, mijn vrouw is een donkere mix van 8 rassen en onze kinderen hebben daardoor echt geen idee wie of wat ze zijn of welke kleur ze hebben. PRIMA!
Oja, en sinterklaas heeft bij ons gewoon ouderwets zwarte pieten.
Nu maar hopen dat al die zeurpieten en aanverwanten naar Engeland verkassen.
Egbert45068068 | 12-11-14 | 20:00
"afgunst (witte carrieretijgers die het niet kunnen hebben dat sommige Surinamers veel beter opgeleid zijn en betaald krijgen)."
*
ik ken werkelijk waar geen enkele blanke mede-carrieretijger die zo denkt over zijn donkere mede-carrieretijger, ook niet als die wat meer olifanten te beknabbelen heeft. Echt werkelijk waar géén een. Als academicus en ondernemer heb ik zelf aardig wat olifanten weggeknabbeld, en ken daarnaast velen andere tijgertjes, ook donkere, die aardig wat wegknabbelen.
Dit zegt dus meer over jouw perceptie van de werkelijkheid dan de werkelijkheid zelf. Doe daar wat aan, kost alleen maar energie.
Gadver, wat een enge lesbo.
Zolang "dutch" zo ongeveer "klote" betekent in dat land, dat overigens Nederlandse nazaten nog vorige eeuw in contratiekampen stopte, kan ik hierom alleen maar heel hard mijn schouders over ophalen.
Het is van de pot gerukt dat een relatief zeer kleine minderheid in Nederland zoveel invloed heeft/krijgt op de invulling van een geliefde Nederlandse traditie cq uiting van een nationaal gedragen cultuur. Veruit de meeste blanken en gekleurden zijn van mening dat de racismekaart niet van toepassing is óf gezien de onschuldige context veel erg ver gaat. Geen enkele reden dus om ook maar íets te veranderen (men voelt geen racisme of vindt het terecht, subjectief 'gezocht'). En waarom überhaupt zwarte piet een ander kleurtje geven ipv het 'probleem' Sinterklaas aan te pakken. De blanke bóvengeschikte Sinterklaas is immers de angel als ook het handvat voor de zeurpieten in de discussie. Haal deze er uit, ipv de buitenproportionele, domme 'oplossingen van onze 'gezaghebbenden'. Zo kunnen onze zwarte piet(en) lekker blijven voortbestaan (oeps.. over het hoofd gezien domme Quincy!) en mag van mij Sinterklaas als inmiddels noodzakelijke concessie wel een neger zijn (de lol voor Quincy is er dan toch vanaf,waarna het vervolgens om het even is welk kleurtje Sinterklaas heeft).
Ik begrijp best dat er een grote associatie zit tussen slavernij, onderdanige rol, huidskleur met Surinamers / Sinterklaasfeest.
Valt veel voor te zeggen. Maar (!), het is nooit de bedoeling geweest van het feest. Laat iemand dat nu maar eens aantonen. Het maakt niet uit hoe het overkomt, de intentie is nooit zo geweest, en daardoor is er geen legitieme reden om tradities te gaan aanpassen.
Ergo sum etc.
Waarom krampachtig vasthouden aan een traditie, terwijl je weet dat je er mensen mee kwetst? Omdat je gekwetst voelen over een zwart feestfiguur, iets nieuws is, en omdat de traditie oud is. De eerste en tweede generatie Nederlanders gaf het werkelijk geen ene fuck dat die rare Hollanders op 5 december door de straten dansen. De 3de en 4de generatie was zo goed geintegreerd en opgeleid, dat het net zo zeikerig werd als ieder ander Hollander. Ze hebben andere (meer Westerse) prioriteiten en komen toe aan zelfontplooiing. Het slavenverleden is belangrijker voor hen, dan voor de Amsterdamse huisslaaf die men liet leren lezen, en meenam naar de kerk.
.
Ja, racisme leeft in Nederland. Ik denk in de grootste vorm van onschuldige domheid (een receptioniste die een Surinaamse vrouw uitmaakt voor Zwarte Piet in een misplaatste domme grap) en afgunst (witte carrieretijgers die het niet kunnen hebben dat sommige Surinamers veel beter opgeleid zijn en betaald krijgen). Zwarte Piet heeft echter niets met racisme te maken. Indien wel... hoe haal je het in je kop om dan te pleiten voor witte en gele Pieten? Racisme is er voor iedereen? Eerlijk verdelen over alle rassen?
.
De traditie zal blijven. Ik weet dat ik er bepaalde mensen mee kwets en dat zwarte piet als racisme kan voelen. Voor mij is de traditie nu dus wrang, dubbelzinnig en is het leuke er wel vanaf. Je hebt het dus verpest voor deze blauwe ogen, roze blos die uitermate zijn best doet om iedereen tegemoed te komen. Voor de racisten hebben jullie Sinterklaasfeest nu dubbelop feest gemaakt. De traditie zal immers gewoon blijven, en nu weet je ook nog dat je al die zielepieten tot in hun ziel aantast door je zwart te schminken. Knap kunstwerkje Gario!
Hoe komt Sunny aan geld voor documentaires?
Dit filmpje is zooo vooropgezet.. en precies getimed met de uitspraak van de RvS. De producers van dit filmpje hebben waarschijnlijk een ongezellige jeugd gehad en hebben daardoor nooit leren genieten van de geneugten achter het familiefeest rond de heilige blanke Nico en zijn negerslaven.
"This looks like racism.."
Kijk die happy faces van Sunny en vriendin.
Beste Geenstijl,
Sunny Bergman heeft nog nooit in haar leven iets zinnigs gezegd of gedaan. Boos worden op de maker van dit filmpje is hetzelfde als heel hard lachen om een filmpje van iemand met het syndroom van Down dat hij voor zijn opa heeft gemaakt. Dat doe je niet, dat is niet gepast.
Flimpjes van iemand met down worden toch ook niet op geenstijl geplaatst? Waarom dit dan wel?
Bakito | 12-11-14 | 16:34
Al ben ik het vrijwel nooit eens met je. Het is goed dat je terug bent. Waar was je overigens? In de Betty Ford kliniek of gewoon een ban? Ouwe trol.
Je spoort niet, je hebt geen idee ik heb medelijden met je kinderen.
Jesser | 12-11-14 | 16:28
Pas als jouw traditie vrouwenbesnijdenis, kop af zagen, en anderen geloven doden waar je maar kunt stopt. Wil ik best Zwarte piet een andere kleur geven. Maken we samen de wereld beter, toch?
Wie en waarom is nou die Sonny Bergman?
Er gaan dit jaar zwarte pieten gewonden vallen. De media er hijgend overheen, om het nog verder te laten escaleren.
En dat is heel erg.
Our colonial Hangover is here 365 days a year..... sometimes 366.
Wat een stomme hoer...
Hoe kun je dat vergelijken in Amerika als een feest in Nederland wat Amerika niet snapt.
Ik sta gewoon te koken van woede nu ik die trut op DWDD zie. De definitieve kandidaat voor de Gouden Tondeuse is wat mij betreft bij deze vastgesteld.
Die Engelsen zijn niet bekend met onze cultuur. En ondertussen wel de vrijmetselarij exporteren over de gehele wereld.
.
Na 10 jaar dus weer tijd voor een upload tournee zoals: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2003/12/...
.
Laat Engeland kennis laten maken met de bitterbal, Zeeman, de VOC-mentaliteit, Bassie & Adriaan, Goatse en natuurlijk Zwarte Piet. Kom maar op met dat linkje GS.
Sunny ' het zijn niet de anti pieten die militant zijn '
je liegt .. met jullie 'WAR' T shirtjes.. met jullie grote muilen.. met jullie gedreig.
Adriaan van Pis ..
Kan niet wachten totdat deze groep gaat huilen over de koets van Wim-Lex en Max :D Denk niet dat ze het durven. Ook wel lastig want naast de ZWARTE slaven staan er ook BLANKE slaven op.
www.nrcnext.nl/files/2011/09/Afbeeldin...
Aha, je mag je gezicht niet zwart schminken heb ik geleerd uit het filmpje. Mag je je gezicht wel wit schminken?? of geel??
Tja de keur van piet interesseert me niks, maar het is de ondertoon en de eenrichtingsverkeer in de discussie. Deze docu (betaal van subsidie en links) zal wel op tv mogen. Die andere docu (weet de naam niet meer) die de andere kijk op piet geeft krijgt geen zendtijd.
Ben je voor piet ben je een racist. Hoe vaak ik al wel niet heb gehoord "JULLIE BLANKEN". Dan heb je nog een politiek correct (= fascisme) geneuzel.
Dan heb je het uiteindelijke doel van deze groep, het binnen halen van miljarden ten compensatie voor de slavernij. Dit willen ze bereiken via dit kinderfeest.
De EU en politici kijken rustig toe en stellen geen mening te hebben. Maar als je naar het groter plaatje kijkt pas sinterklaas ook helemaal niet in het Europees Utopia. Dit past prima bij het kapotmaken van de cultuur. (los van of elke cultuur wel goed is)
Daarom ook massa immigratie om zo de bestaande culturen hier kapot te maken voor het groter Europa = het 4de rijk.
Iedereen kan huilen wat hij wil maar je bent allemaal te laat. NEt als in de 2de wereldoorlog heeft links (de socialisten = fascisme) een grote voorspoken en het simpel volk slikt alles en snapt alles weer eens veel te laat. Komt ook mede omdat de generaties na 1960 opgevoed zijn op een kleutergehalte dat nu nog zichtbaar is . HEt gedrag van vele volwassenen in dit land is gewoon eng. Let er maar eens op hoe kinderachtig mensen doen. Hoe klein en zielig ze reageren.
De techniek hierin is niks nieuws,dit vind je in 1000 boeken terug. Dus maak je niet druk, dat had je 20 jaar geleden al moeten doen.
@Schoorsteenveger | 12-11-14 | 17:38
Prachtige foto!
...
Interpretatie?
Nou zo vanaf het ziekbed op het eerst gezicht geen idee. Hele context ontbreekt totaal. Xhosa of zo? (Aboriginals in Australië doen ook ziest naar ik me meen te herinneren.)
...
De mens bekleurt zichzelf al sinds het begin der tijden met allerlei smeersels ter zelfverfraaing, zelfverheffing of ter beangstiging van anderen. Men maakt gebruik van wat voorhanden is.
...
Religie, oorlogsvoering, sexuele gunsten, noem maar op redenen te over. Soms heel practsich; een flinke lik klei op je huid werkt waarschijnlijk goed als je volk of samenleving nog niet het "culturele stadium" van 15.000-soorten-zonnebrandmiddele- te-koop heb bereikt.
...
Dus geen idee, maar als er een roomwittige Gario bestaat die hier en probleem in ziet heeft die het padje nog niet eens gevonden laat staan dat hij er van weggeraakt is.
...
Neemt niet weg dat culturele c,q, religieuze gebruiken die moord, doodslag, verminking, onderwerping van de ene mens aan de andere op de e.o.a. wijze goedkeuren en/of promoten, deze op mijn onverdeelde afschuw, kritiek en veroordeling kunnen rekenen. Mocht iemand mij dan (Westerse) superioritietsgedachten toedichten... Het zij zo.
Salut! Evocatus
en daar is ze weer.. de vara teef bij DWDD.. jankhoer.
Recente foto Sunny Bergman Kliniek
1.bp.blogspot.com/-ZiRvTlicDco/T3q5_kq...
Sunny is een stinkende bruine Elstar.
Alle rotte appels weg uit Nederland.
Als je je vaderland en je cultuur wil verzieken ga je maar elders.
Dit is mijn land, blijf er met je poten af!
Al loop je in mei rond als paarse piet en vier je dan sinterklaas, mij best. Je mag doen wat je wil met je lichaam en je vrije tijd.
Maar om nu uitgerekend in Engeland je gelijk proberen te halen? De taal die daar gesproken wordt is ook niet vrij van vooroordelen. Dutch treat, Dutch courage, Dutch uncle etc. Geen termen die ons positief in het daglicht stellen.
Jamaican uncle, Kenian courage, Indian treat zouden allang uit het Oxford en Websters woordenboek geschrapt zijn, en mensen die ze nog zouden gebruiken zouden verkettert worden. Maar ja, beledigingen laten ons Nederlanders koud.
en.wikipedia.org/wiki/Dutch_uncle
-weggejorist-
-weggejorist-
Wat een walgelijk uit-de-context-gerukt, misleidend filmpje van die Sunny Bergman. Proberen het zoveel in de racisme-hoek te zetten en het dan voorschotelen aan mensen die geen idee hebben waar het over gaat. Ja zo scoor je wel hoor, meisje.
En hoe gaat dit nu de wereld verbeteren?
Weet je, die hele Piet, hij boeit me helemaal niet.
'K ben niet zo van tradities, net als de meesten in Nederland.
Dus waarom iedereen dan zo typisch..
.. meteen moord schreeuwt en brand?
De reden daarvoor, denk ik dan tenminste, is niet dat ik niet wil dat 'ie geel wordt, gestreept en zelfs blond.
Het gaat er mij alleen maar om dat niet telkens weer, bij het minst' of geringste, diezelfde paar zeurkoppen met het schuim op de mond.. hun gekwetstheid verheffen tot rüfung en doel.
Want mensen als dat, die altijd maar zoeken naar leed op laag water die snappen maar niet..
Dat het hier om de slachtofferrol gaat, die velen als ik als grootst kwaad van ons' tijd zien en bestreden zien willen. En daarbij is hij dan, toevalligerwijs, ons symbolisch soldaat: die pikzwarte Piet
daSabi | 12-11-14 | 17:05
Ik zie dat "objectief" niet. De Engelsman reageert vanuit zijn eigen culturele achtergrond. Zegt dus net zoveel, of misschien zelfs méér over de Engelsman dan over Zwarte Piet.
Waarom gaat het in hemelsnaam over hoe volwassenen het sinterklaasfeest beleven? Het is een kinderfeest godverdomme. En wederom deze onzin door de publieke omroep. Waar blijft die afspiegeling?
Ik geef die Britten groot gelijk als ze 'local customs' die ze gek of aanstootgevend vinden niet willen hebben. Is hun goed recht. Zouden wij eigenlijk ook wel willen, local customs van andere culturen die aanstootgevend zijn wegjagen. Toch?
Sunny heeft gewoon stiekem de wens om door 100 zwarte pieten gegangbanged te worden.
Ze is haar eigen kutjeugd nu aan het projecteren op heel de maatschappij.
Val mij daar aub niet mee lastig...
daSabi | 12-11-14 | 17:05
Moet ik me nu schamen voor Bassie?
Deze domme clown discrimineert immers blanken.
Nee hè?
Om Bassie mag ik lachen.
Want Bassie is blank en blanken kan je niet discrimineren.
Want volgens mensen zoals jij weet iedereen dat blanken niet dom zijn en het dus om een persiflage gaat.
Alleen zwarte clowns is discrimineren.
Want eigenlijk ben je van mening dat negers inderdaad dom zijn en dat je daar niet mee mag spotten.
Evocatus | 12-11-14 | 17:02
Hoe dienen we dit te interpreteren?
1.bp.blogspot.com/-kcKMC_ogepQ/UQ_pH-H...
De Gutmensch zal zeggen dat het evident is dat dit wit schilderen niets maar dan ook niets te maken heeft met het als karikatuur wegzetten van de witmens. Maar op welke gronden? En als het nou eens waar is, maar de een of andere witte Gario voelt zich desondanks gekrenkt, moet dit ritueel dan worden uitgebannen, want kwetsend? Denk van niet, want waardevolle traditie van een cultuurvolk en zo.
Call me stupid, maar dat vind ik nou racistisch, groepen als cultuurvolken wegzetten, en die groepen gaan vertellen hoe waardevol hun tradities wel niet zijn, want zeldzaam, raadselachtig, kleurrijk enzovoorts, de leden van die groepen tot vervelens toe hun dansjes laten uitvoeren, hun rituelen laten uitvoeren, dat in mooie beelden vangen, daar documentaires van maken en die wederom tot vervelens toe uitzenden, op National Geographic, tussen een docu over gorilla's en eentje over krokodillen in.
Prima dat men dat zo vindt in Groot Britannië.
Who cares. 's Lands wijs, 's Lands eer.
Eerlijk zou uitkiezen zijn als je voor het eerst in een spiegel kijk. De keuze in vel kleur als nummer èèn. Dat gebeurt dus niet, net zo min IQ. Het leuke is dat de meest dom wit gekleurde mens denkt superior te wezen aan elk andere door spiegel kijken. Meestal is politici hun einddoel. Met als concurrent links. Groen als derde kleur.
sjonge jonge jonge VPRO wat de fuq?, kan er weer een beetje vrijzinnigheid vanuit jullie kant komen, wanneer komt Robbie Muntz weer terug in plaats van dit tenenkrommend policor gekloot?
Ik heb nog nooit zo'n walging voor iemand gevoeld als voor deze Sunny Bergman. Gatverdamme, wat een naar wijf. Op AT5 vandaag ook weer. Ben blij dat ze blank is (oh nee, we moeten wit zeggen tegenwoordig), anders was ik nu rascist.
Eigenlijk zit het zo. Dankzij de christelijke blanken is de slavernij in het westen afgeschaft terwijl het in de rest van de wereld nog tientallen jaren doorging. Sterker nog in grote delen van de wereld is slavernij nog steeds heel normaal.
Maar ja, daar hoor je onze politiek correcte medeburgers niet over, want daar kan je de blanken zo slecht de schuld van geven. Nee, dan kunnen ze zich beter druk maken om een sprookjes figuur in een kinderfeest. Daar schieten al die slaven in bijv. Afrika echt wat mee op.
Excuses voor typefouten her en der, maar mijn neus ontploft af en toe. Zeer snipverkouden, maar verveel met pletter in bed.
...
@daSabi.
Wat erg voor u dat u zich zo schaamt. Hoeft niet hoor. Als u een internationale dimensie zo waardeert, verdiep u dan eens in de diverse mondiale Zwarte Pietige tradities. Zoek ook eens uit hoe oud dit soort tradities al zijn.
...
Hopelijk wordt het u dan tevens duidelijk dat de slavernij- c.q. racisme-component van recente datum is en bovendien door een aantal mensen is ingebracht in de hoop op compensatie [(voornamelijk?) d.m.v. geld].
Salut! Evocatus
eerstneukendanpraten | 12-11-14 | 17:03
Die zijn het allerkutste.
Nee hoor, maar ik word zo godvergeten moe (rascistisch?) van deze hele kutdiscussie.
En dan moet zo'n kut van een Berman nog even meeliften op het succes van een handjevol schreeuwende drammende kutnegers.
Ik heb thuis een manneke van 5 zitten, die is dol op Zwarte Piet. Van zijn vader zal hij het niet hebben, want dat is een enorme blanke rascist.
Kinderen zien dus heeeel goed het verschil tussen Zwarte Piet en een neger. Uh sorry, kutneger, that is.
Dus een vrouw die dreigt met geweld en mensen als burger zijnde maant een openbare plek te verlaten, moet volgens Sunny ons vertellen wat beschaving is?
-weggejorist en opgerot-
Logica @0:22. I don't look like this, this is offensive. Dus omdat zwarte piet niet een geslaagde neger-imitatie is is het beledigend (terwijl zwarte piet niet als neger-imitatie bedoeld is)?
Dick Luyenlomp | 12-11-14 | 16:54
En crèmekleurige kindertjes dan zoals er bij "zangeres" Anouk maar liefst vijf zijn uitgekomen van minstens drie koffiebruine vaders, zijn die ook allemaal KUT?
"Schoorsteenveger | 12-11-14 | 16:36"
Nega maluca
...
Vreselijk, dus die Brazilianen zijn niet alleen racisten maar ook nog eens closet-kannibalen, uhoh... sorry voor closet, maar ook nog een kannibalen-in-het-geniep. Prachtig onderwerp voor Sunny Bergman om dit aan de kaak te stellen. We kunnen er niet op wachten. Nou meid, meteen maken na je wandeling met de IS-vlag door Tel-Aviv.
Salut! Evocatus
PS, ben gek op chocoladetaart, zal ook wel weer niet politiek correct zijn. Mag graag een stuk vless eten, ook niet politiek correct, naar ik vrees. Tjeeez, ik moet wel 'n hufter eerste-klas zijn.
SuNNY was 8 weken aan het filmen geweest, en dit filmpje is het geworden, ze kon precies 3 mensen vinden die het racisme vonden, de rest ongeveer heel ENGELAND , vond het allemaal . allalalallalallalala
www.youtube.com/watch?v=h3OvmHDOSp8
-weggejorist-
Echt je reinste nachtmerrie die Sunny Bergman. Je vrouw zal maar live op tv vertellen dat ze een lelijke kut heeft en het graag met zwarte mannen doet. Het ergste is misschien nog wel dat ze zo vreselijk politiek correct is... maar ja, daarom is ze ook zo succesvol in medialand...
0:26 'Come on, this is not me. My lips are not here.'
Precies! Daarom is het ook een Zwarte Piet en geen normale negroide man.'
0:21 'This is offensive.'
Huh? Dus je kunt ook al verontwaardigd worden door figuren die dus NIET op jou slaan?
Oh ja Sunny, en waarom niet een zwarte piet met Bassie of Adriaan, is het dan nog steeds racisme ?
Dan Brazilië, een land met veel normale negers, ook nog de nega maluca (de gekke neger),is een begrip daaro. Behalve een chocolade taart is het ook nog een verkleedpartij met je raad het nooit, een zwarte geschilderde ... Google maar even op Nega Maluca
Scheelt weinig met onze zwarte piet en niemand die moeilijk doet, ook de negerts niet.
Dit land heeft meer problemen nodig. Zelfs het journaal opent met deze totaal niet boeiende irritante discussie. Wat kan mij het verrotten hoe dat sprookjesfiguur eruit ziet, er zijn veel belangrijke zaken of is dat alleen bij mij het geval? Over 100 jaar kijken ze in het archief naar 2014, het jaar van de economische crisis des doods, ze bekijken een aflevering van het journaal en vervolgens zien ze volwassen mannen bloedserieus over de kleur van de knecht van Sinterklaas praten. De triestheid druipt er vanaf.
Vroeger was ik niet racistisch, echt niet...
"You see, in this world there's two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig."
www.youtube.com/watch?v=AFa1-kciCb4
@Schoorsteenveger | 12-11-14 | 16:36
...
Hoi Schoorsteen, u veegt daar Jesser prima de mantel uit. Was bezig met iets dergelijks en het is niet meer van node. Men is Veger of men is het niet, nietwaar. Hulde!
Salut! Evocatus
Zo'n 75 jaar geleden was er een groepje mensen bij onze oosterburen waar ook niemand aanstoot aan nam. Zo 65 jaar geleden was er een groepje terroristen wat in Palestina het strand op stormde en niemand nam daar aanstoot aan.
De extreemlinkse staatspropaganda probeert op een wanhopige manier de wereld ervan te overtuigen dat onze traditie verwerpelijk is, maar zij begrijpen niet dat in andere landen (zie België), men niet alles wil afschaffen wat door een hele kleine minderheid met waardeloze argumenten als fout gezien wordt, men begrijpt dat oude tradities gekoesterd moeten worden en dat overal wel opmerkelijke tradities zijn.
Ik kan me zo ergeren aan dat gedram in die pieten discussie. Het is zo zinloos om dit dan maar uit te vechten door het onbegrip voor een onbekende traditie in het buitenland te filmen. Het is zo zinloos om mij en vele anderen contant het gevoel te geven dat ik een racist ben. Heb ik je buiten deze traditie ooit het gevoel gegeven niet welkom te zijn? Nee!! Godverdomme in mijn huishouden was er door herkomst vader veel aandacht voor de apartheid in Zuid Afrika en waarom dat zo fout was. Toch heb ik zwarte piet daar nooit mee geassocieerd niemand in mijn gezin. Hou op me te beschuldigen van iets dat ik nooit heb gedaan! Deze dame verwoord wat ik hierboven schrijf eigenlijk veel beter. politiek.thepostonline.nl/2014/11/12/w...
Die pot met steen is nog agressiever dan Quinsy.
GS.
Alweer drie comments de mist in op dit topic, verzenden lukt niet.
Is niet erg voor de rest, maar mij irriteert het.
Ik woon al een tijdje in London en ja natuurlijk snapt men een obscure NL traditie hier niet, echter als je de geschiedenis en de hele ophef eromheen uitlegt zijn ze allemaal pro Zwarte Piet.
Verbazingwekkend, maar Amerikanen reageren, hoewel verbaasd, wel beleefd en begrijpend. En lijken vooral te snappen dat de context helemaal niet beledigend hoeft te zijn. (Wel tot aan het eind kijken) www.youtube.com/watch?v=7T6n-7S1Z68
En dat allemaal omdat 100 beroepswerklozen eurotekens in de ogen hebben, omdat ik ze (als racistische blanke) persoonlijk een slavenschip heb ingejaagd, of zoiets.
Een verre voorvader van mij was een lijfeigene. Ik ben bezig met een rechtszaak tegen een afstammeling van betreffende kasteelheer. Dankzij hem ben ik nu werkloos, zielig en kom ik niet vooruit in het leven. Een schadeloosstelling van minimaal 1 miljoen moet toch voldoende zijn om het onrecht te vergoeden dat mijn voorvader is aangedaan.
In het begin moest ik nog meewarig lachen, maar nu heb ik andere gedachten als die figuren op tv zie.
Jesser | 12-11-14 | 16:28
"... als een traditie op een minimaal detail aangepast wordt aan de moderne beschaving..."
Je zegt hier nogal veel. Wie of wat is de motor van veranderingen in een traditie? Is dat een zeurende minderheid? Wie bepaalt er of een aanpassing al dan niet minimaal is? Is dat een zeurende minderheid? Wie bepaalt er hoe een samenleving als modern geboekstaafd kan worden? Een zeurende minderheid?
Kortom. verandert een traditie ongemerkt, groeit een traditie als vanzelf op natuurlijke wijze mee met een veranderende samenleving, of dienen alle tradities door moralistische minderheden op kleine details onderzocht te worden en, als die detail in de ogen van die zeurminderheden niet deugen, acuut te worden bijgesteld? Anders gezegd, dienen alle tradities van een cultuur constant langs de ontelbare meetlatten der politieke correctheden te worden gelegd? En als we die tradities gehad hebben, beginnen we dan aan een taalzuivering? Of valt de humor dan ten prooi aan de zeurders? Onze kleding? Onze muziek?
Die quote van Ebertje ook. Sinds wanneer komt de beste man op voor de Nederlanders?
Goedkoop scoren of recht meneer eindelijk de rug? Zegt u het maar.
Zo bekeken is haloween ook een gruwelijk feestje.
Nooit begrepen wat de lol is om kleine kinderen bang te maken.
"Prima documentairemaakster die Sunny. Ze heeft lef, durft controversiële onderwerpen op te pakken en trekt zich geen reet aan van het voorspelbaar pratend ("die heeft een goede beurt nodig") gepeupel dat piswoest wordt als een traditie op een minimaal detail aangepast wordt aan de moderne beschaving. Eerst negeren ze je, dan lachen ze om je, dan vechten ze tegen je en dan win je. Go Sunny!
Jesser | 12-11-14 | 16:28 "
...
"Lef" en je "ergens geen reet van aantrekken" is géén garantie voor kwaliteit zou ik zo denken en in dit geval is het 't omhakken van een zelf bedachte stroman; da's dus makkelijk scoren. Deze hele actie zegt geen moer over het probleem binnen Nederland. Het bewijst hooguit dat mensen als Russel Brand nauwelijks iets of niets van onze situatie afweten. Kortom de docu is weinig relevant.
Salut! Evocatus
Russell Brand die zichzelf overigens op zijn twitter als massamoordenaar Che Guevara afbeeld. Al is dat waarschijnlijk een soort van grootheidswaanzin.
www.standard.co.uk/news/london/what-ha...
Deze vergeten
Hollanders zijn zo vol van zichzelf dat ze zichzelf verheven voelen boven alles en dus helemaal niet racistisch kunnen zijn.
Maar voor de duidelijkheid: de hele mensheid is racistisch. Ga maar eens kijken in andere landen. Waarom kan de hollander dat dan niet zijn? Waarom kan je als hollander niet gewoon zeggen: JA, IK BEN RACISTISCH, SO WHAT! AND IF YOU DON'T LIKE IT GET THE FUCK OUT OF HERE!
Er is niks mis met enkele aspecten van racisme, zoals de gutmensch je dat aanleert. Racisme leert je dat er onderscheid is in mensen en leert je dat het oke is om bij je eigen soort te blijven. Elders in de wereld doen ze dat toch ook, waarom kan dat in holland dan niet? (maar dan moeten de hollanders ook met hun klauwen afblijven van rijkdommen die verborgen zijn in andere landen en niet de boel gaan leegplunderen, laat de lokals hiervan de vruchten plukken, dan hoeven ze niet hier naartoe).
Maar nee, jullie zitten zo onder de plak van de ophemelaars van de multi-culturele samenleving. En deze multi-culturele samenleving is wat mij betreft niets meer dat 'verdeel en heers'. Jullie zijn een slim volk en de enige manier om een slim volk onder de duim te houden is dmv 'verdeel en heers'. Zet er een zootje aftandse kutbuitenlanders tussen(want de goeie beschaafde buitenlanders zitten natuurlijk in hun eigen land, die redden het wel) en laat de hollanders zich maar om die tokkie buitenlanders druk maken ipv om een overheid met een gat in haar hand die jullie helemaal leegknijpt en nog meer ongein met jullie uithaalt. En jullie slikken het allemaal als een zaadhoer die er niet genoeg van kan krijgen. Stelletje slappe zakken!
Kom op hollander, durf te zeggen: JA, IK BEN RACISTISCH, SO WHAT! AND IF YOU DON'T LIKE IT GET THE FUCK OUT OF HERE!
Daar is helemaal niks mis mee! En nee, jullie zijn niet beter dan de rest van de mensheid. Jullie zijn net zo erg, dus het is oke om daarnaar te gedragen.
(en bij de volgende verkiezingen weer om de kunduz losers stemmen he)
Zo, dat moest er even uit, ik voel me al stukken beter.
Zeg nu eerlijk zwartepiet is een stereotype van een domme neger, dat kan gewoon niet meer. Sommige tradities moeten gewoon sterven, net zoals kinderbesnijdenis etc.
Grote stamper | 12-11-14 | 16:31
Geen idee, maar als je psychologische duiding van je fantasieën wilt, moet je maar even een afspraak maken met mijn assistente. (Eerste consult=gratis)
Mensen uit London vinden vrouwenbesnijdenis tegen wil top want is cultuur.
Maar mensen die zich zwart schminken, leggings en gympen aan trekken om cadeaus en snoep aan kinderen te geven? VRRSRLIJKKKKKOMGGG
Krijg er spontane kotsnijgingen van... alsof die Engelsen zo correct zijn.. en wat boeit trouwens wat die Engelsen denken? Bah.. vieze tv noem ik dat... :(
Nieuw genre:
'Scripted reality docu soap'
Oh nee wacht, deed Arjan Ederveen dit ook in 30 minuten. Alleen toen werd het vooraf gezegd.
En Sacha Baron Cohen met Borat en Bruno.
Bij beide was satire het motief, bij Sunny is de drijfveer haar 'vermeende' morele superioriteit. Evenals bij haar docu over plastische chirurgie.
Jammer dat dit op staatsomroep van gemeenschapsgeld wordt uitgezonden.
Als je morgen een patatje met kibbeling in IJmuiden bestel en hij gooit het in een de krant van gisteren met als argument 'but that's UK style mate' worden klanten ook boos.
Het is toch ook van de gekke dat je in het buitenland gaat vragen wat men vindt van een land's traditie.
Binnen enkele jaren zullen de eerste regenboogjihadisten hun intrede gaan doen. Mark my words.
Bakito | 12-11-14 | 16:27.
.
Waarom bekruipt mij toch het gevoel dat jij daarbij voorop zal lopen?
Russell Brand heb ik altijd al een rare enge linkse betweterige niksnut gevonden (hopelijk komt hij nu ook niet meer naar Nederland).
En zoals die neger zelf zegt. Zo ziet hij er niet uit. Geen idee waarom hij er vervolgens van maakt dat het hem moet voorstellen. Het moet namelijk niet hem voorstellen maar Zwarte Piet.
Ze had natuurlijk kinderen moeten benaderen. Maar ja, heh.
Roetvegen is het compromis, waar ik mee zou kunnen leven.
De roetveegpieten. Wat een mazzel dat alle schoorstenen zwart zijn van binnen, o nee dat is roet.
@Bakito | 12-11-14 | 16:19
De tangen en de varkens hebben het er maar druk mee in deze discussie. Houd je daarmee wel rekening met de gevoelens van anderen, ja?
Schoorsteenveger | 12-11-14 | 16:25
...
Precies, man, zat ook net over Muntz te lezen op de Wikipedia. Ook rake opmering over Golliwog!
Salut! Evocatus
Jezus wat een toneelstuk, Opgenomen in hoeveel takes?
Stelling: is zwarte piet racistisch.
Antwoord in Nederland: neen.
Antwoord in de Bijlmer: Ja.
Antwoord in Engeland: Yes.
Oplossing: Vier geen Sinterklaas in de Bijlmer en Engeland.
Mochten er kinderen zijn die in de Bijlmer toch graag cadootjes willen, ze kunnen zich melden bij Quincy en Sunny.
Jezus wat een toneelstuk, Opgenomen in hoeveel takes?
Psycheltjes | 12-11-14 | 16:22
Daar heb je een punt.
De media zou er gewoon over op moeten houden.
Geen aandacht geven die mensen.
Prima documentairemaakster die Sunny. Ze heeft lef, durft controversiële onderwerpen op te pakken en trekt zich geen reet aan van het voorspelbaar pratend ("die heeft een goede beurt nodig") gepeupel dat piswoest wordt als een traditie op een minimaal detail aangepast wordt aan de moderne beschaving. Eerst negeren ze je, dan lachen ze om je, dan vechten ze tegen je en dan win je. Go Sunny!
In Amerika hebben ze een zwarte leider met allemaal witte knechten in z'n witte huis, en daar hoor je dan niemand over. Dat de zwarte piet-traditie racistisch zou zijn, is trouwens onzin. Het is wel pijnlijk. Maar zeg dan 'pijnlijk' in plaats van 'racistisch'.
Lievv dat Eberhart mij in Bescherming neemt tegen de boze wereld. Flikker op.
Grote stamper | 12-11-14 | 16:21
Kwestie van tijd.
Binnen enkele jaren zullen de eerste regenboogjihadisten hun intrede gaan doen. Mark my words.
Met Russel Brand is qua politiek denken niet zo veel mis, maar kennis van Nederland en van onze tradities is natuurlijk niet zijn fort.
...
Beetje gemakzuchtig scoren van Bergman, maar ze heeft een fijne neus waar de betaalpotten van politiek correct Nederland te legen zijn.
...
Trouwens qua al dan niet achterhaalde c.q. idote tradities scoort Engeland natuurlijk als een gek in de top-10 van traditie-gevoelige landen, dus waar hebben we het over?
Salut! Evocatus
In Engeland hebben ze de Golliwog-discussie nog lang niet achter zich gelaten. Die pop, immens populair in de UK en in de States is na lang trekken en duwen uit de markt gehaald, want die zou uit racistisch denken zijn voortgekomen. De afbeelding van Golliwog heeft ook decennia lang op de etiketten van potten met jam gestaan, maar is uiteindelijk ook verwijderd.
Wat in de UK is gebeurd, dreigt ook hier te gebeuren, dat onder druk van een moralistische minderheid een taboe wordt geschapen, dat niet meer getoond en gezegd mag worden wat tijden lang wél getoond en gezegd mocht worden. Als Zwarte Piet daar rond gaan lopen is de regels van dat taboe doorbreken en de oude discussie oprakelen. "O nee, niet opnieuw dat ge-Golliwog, asjeblieft dat hadden we begraven daar praten we liever niet meer over, dat is taboe" is in feite de emotionele reactie. Het is eerder ongemak dan veroordeling. Hetzelfde gevoel als dat wat Muntz opriep toen hij in Oostenrijk aldus rond ging lopen:
www.youtube.com/watch?v=Owa54EJsN9E
Het klopt: het land dat stijf staat van de tradities (Brittain) snapt niets van tradities uit andere delen van Europa (The Continent). Wij laten dat graag zo en bemoeien ons daar verder niet mee.
Russel is meer van de islam, pedofilie vindt ie prima.
Eerst moven met de islam en zijn terorrisme. dan praten we verder.
Nog maar 24 nachtjes slapen en dan is het gelukkig weer 6 december en kunnen we eindelijk weer even kappen met die klote Pietendiscussie.
Al die verklaringen/excuses waarom ZWARTE piet ZWART is. Wat een gelul. Het is een sprookje! En ja, daarin is piet ZWART. So what!
Ga er lekker allemaal moeilijke dingen achter zoeken en het in het racismehoekje proppen. Dat is ook zo dom, want dat werkt averechts. Mensen krijgen steeds meer een hekel aan die mensen die hierover gaan lopen huilen.
In de VS zijn het dwergen/lilliputters die Santa Claus helpen, hoor je daar iemand over?
Gezeik allemaal over niets. Get a life!
Parel van het Zuiden | 12-11-14 | 16:19
Wat wij eens in de maand doen in het Bastion Hotel langs de snelweg - jij voorover gebukt, ik met het zweepje - is geen sharia, maar gewoon SM hoor.
Het zegt overigens veel over het (latente) racisme bij Sunny en veel anti-pieten. Het gros van de Nederlanders ziet een zwartgeschminkte, vrolijke uitgedoste kindervriend. Niets meer, niets minder. Sunny en consorten zien een neger, een inferieure medemens, een slaaf.
Ik denk dat ik vanaf nu ook elke blanke als lijfeigene ga beschouwen. Horigheid is immers niet heel veel eerder afgeschaft dan de slavernij.
@Igor Putkin | 12-11-14 | 16:23
Niet helemaal waar, zelfs uiterst kinderachtige figuren moeten noodgedwongen bestreden worden wanneer zij te ver gaan. En dat doen zij.
Het verbaast me dan mensen de moeite nemen om die 'afkeur' van de Britten in het filmpje te willen beargumenteren en weet ik niet wat veel meer.
.
Even een ding: de AntiPietenfascisten hebben met hun complete werkwijze inmiddels wel het niveau van hun achterbaksheid tentoon gespreid, toch?
.
Halloooo... Is er iemand die, net als ik, gewoon schouderophalend en tegelijkertijd hoofdschuddend de conclusie zet dat dit volledig in scene is gezet?
Dit gelooft toch niemand?
.
Zo toevallig, dat al die (acteurs) mensen in het filmpje exact dezelfde reflexen hebben als die fascisten hier..
Ga toch weg man. Wat een walgelijk secreet die Sunny Bergman. Smerig wijf.
Jan Passant mk2 | 12-11-14 | 16:15
De discussie wordt aan beide zijden gedomineerd door uiterst kinderachtige figuren. Hoe feller, hoe infantieler.
@LOLWTFBBQ? | 12-11-14 | 15:56
WAKKER WORDEN! Het is maar een heel miniem clubje dat zich geqwetst voelt door de figuur Zwarte Piet. Gelukkig zijn de meeste negeroïde mensen zeer weldenkend en beschaaft en gaat men dagelijks met het broodtrommeltje onder de arm ter arbeid om ook het vreten voor Quinsie en z'n verzameling uitvreters bij elkaar te verdienen.
Die mensen mag je absoluut niet beledigen.
wat doet die Russel met zo'n schoolmeisje ? zo te zien niet zijn dochter.
dat mag zeker wel ... zal wel local culture zijn en is de laatste tijd nogal eens in het nieuws in de UK
Bakito | 12-11-14 | 16:13
.
Nee, wij zien langzaam maar zeker in dat religie leuk is als sprookje, kinderfeest of ander cultureel feestje en niets meer. In Moslimlanden nemen ze hun Islamitische cultuur nog iets te serieus.
.
Maar dat begrijp jij toch niet...
@Bakito | 12-11-14 | 16:11
Maar goed. Bij handel gaat het om de pepernoten en niet om de morele overwegingen, dus daarmee zit onze Piet wel goed.
Wat doet die pot trouwens bij die speeltuin? Gevalletje kunstmatige inseminatie of toch gewoon gespeeld?
Trouwens, helemaal naar Londen gaan en dan een handvol mensen kunnen vinden die het niks vinden? Londen lijkt NL wel.
Deze meneer is ook piswoest: (of is het een parodie?)
www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/arti...
Nee, Engelsen kennen dat niet!
www.independent.co.uk/life-style/healt...
ik had me zo op me gezicht laten meppen voor de camera. Dat verkoopt pas en waarschijnlijk ook nog wat centjes van die lesbo als toetje.
"You cannot put this in the face of people who've been oppressed"
Dat doen ze toch ook niet, die zijn allang dood.
Wat een stom wijf.
Jemig de pemig.
Heeft ze in eigen land d'r kop gestoten gaat ze het elders proberen( en natuurlijk wel bij vrindjes die er al evenmin iets van snappen).Alsof de mening van een stel multicultipolicor figuren uit ENGELAND er toe doet.
Goeie god, en dat woont in dit land, vangt uitkering of soepsiedie, en meent zichzelf positief te moeten profileren....
KOTS.
@Jan Passant mk2 | 12-11-14 | 16:18
Bakito is de virtuele sharia. De strafmaat in ieder geval...
Rémy Martin ® | 12-11-14 | 16:16
Mooie vergelijking.
Wat als we Sinterklaas vervangen door Oscar Schindler en zijn knechten door dwangarbeiders uit Sobibor?
Wat ik kwalijker vind is dat ze boekjes erbij haalt van ik weet niet hoe oud, om haar argument kracht bij te zetten.
De laatste 10 jaar is er al een verandering in zwarte piet kenbaar. Die van de organiserende manager, die zijn personeel en de Sint in het gareel houdt.
En inderdaad, domme pieten zijn er ook bij, maar heb je gezien hoeveel domme blanken er in de sinterklaasjournaals voorkomen? Dat zijn er altijd nog veel meer!
Maar goed, men kan moeilijk dwingen om alle pieten zwart te laten zijn. Als er groepen zijn die met regenboog pieten of anderszins willen gaan vieren, dan is daar helemaal niets tegen. En zo zou het moeten gaan.
@Bakito | 12-11-14 | 16:13
Sinds wanneer ben jij tegen de sharia?
P.S. Vergeet ik nog te zeggen.... In alle landen van de wereld schilderen ze mij af als klompendrager, tulpenbol-eter, kaaskop en molenaar. Laat mij afrikaners lekker afschilderen als kroeskop, oorringdrager of wat dan ook. Daar is in principe niets mis mee het is een uitvergroting die je maakt van iemands cultuur. Maar als je maar lang genoeg gaat roepen dat het discriminatie is gaan mensen er nog in geloven ook.
.
En daarnaast zijn Europeanen ook ooit als slaven verhandeld in Noord Europa. So what!! Hoor je mij normaliter ook niet meer over, en gaan we ook geen schadevergoedingen voor eisen. Laat staan dat ik me druk zou maken als een donkergetinte sint met blanke pieten in een of ander land zou rondwandelen.
.
Get a life!
.
P.S. Vergeet ik nog te zeggen.... In alle landen van de wereld schilderen ze mij af als klompendrager, tulpenbol-eter, kaaskop en molenaar. Laat mij afrikaners lekker afschilderen als kroeskop, oorringdrager of wat dan ook. Daar is in principe niets mis mee het is een uitvergroting die je maakt van iemands cultuur. Maar als je maar lang genoeg gaat roepen dat het discriminatie is gaan mensen er nog in geloven ook.
.
En daarnaast zijn Europeanen ook ooit als slaven verhandeld in Noord Europa. So what!! Hoor je mij normaliter ook niet meer over, en gaan we ook geen schadevergoedingen voor eisen. Laat staan dat ik me druk zou maken als een donkergetinte sint met blanke pieten in een of ander land zou rondwandelen.
.
Get a life!
.
"Wat gebeurt er als Sunny Bergman topless door Mekka danst?"
Dat gaat niet eens lukken, want niet-moslim en dus verboden terrein. Is cultuur uiteraard en moeten we respecteren. Wij wel.
Denkt die bergman ook een beetje na voor ze dŕ bronnen selecteerd? www.dailymail.co.uk/news/article-28063...
@Igor Putkin | 12-11-14 | 16:13
Ja, dat zou ik ook graag willen zeggen tegen al die verdrietige Zwarte Piet hators die al meer dan een jaar lang niets anders in hun trieste leven hebben.
Nu weet ik eindelijk wie die als Zwarte Piet geschminkte blondine was in Handyman: Sunny.........
Gvd wordt tijd voor de andere kant van het verhaal... laten we daarvoor zorgen!
www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt
Grote stamper | 12-11-14 | 16:10
Je draait het om.
Door het religieuze Sinterklaasfeest (sprookjesfiguur, kinderindoctrinatie, beloning bij goed gedrag) toe te staan, zetten we in feite de deur open voor sharia. Snap dat nou eens.
Krijg alsjeblieft de vliegende touwtyfus met deze non-discussie over een fantasiefiguur.
Grow up and get a life, jezuschristusnogaantoe.
Wat de boer niet kent vreet die niet.
Als die Engelsen voor het eerst allah zouden zien, waren de reacties ook niet mals. (rondom dat figuur liggen dan een paar duizend afgehakte hoofden)
Maar ja, plaatjes van die mongool mogen dan weer niet.
U weet nu waarom.
I don't care if it is a local custom. Why don't you leave? Zei de Lesbo.
Die houden we erin!
Och jezus. Right by proxy. "De Engelsen vinden het gek dus het is gek".
Laat het gewoon rusten Bergman. Doe gewoon iets nuttigs met je leven.
En ga weg. Ver weg.
Jan Passant mk2 | 12-11-14 | 16:05
Engeland is ook niet zo belangrijk voor onze export.
Als iemand naar mij toekomt in een lange jurk met baard en mij op een grasveld de koran laat zien ga ik ook hard lachen. Laten we eerst maar eens van die haatcultuur afstand doen, pas dan en alleen dan wil ik na gaan denken over onze kinderfeestcultuur.
Moet een Amerikaan dan ook niet aanstoot gaan nemen aan de `red coats´ die overal in London geetaleerd worden?
Londenaren/Britten zijn ook geen Nederlanders, die snappen die traditie niet, en snappen niet waar het vandaan komt. Het is tenslotte een oer-Hollands kinderfeest, en als je daar niet bekend mee bent kan het verkeerd overkomen, zeker zonder goede uitleg.
Maar dan niet raar opkijken als buitenlanders hetzelfde uithalen in Nederland. Maar nee, dan moeten we daar voor openstaan. Echt appels met peren vergelijken dit. Bah!
Context. Wat een walgelijk filmpje. Framing maar vooral manipulatie.
Een punt proberen te maken door zwartepiet in Londen ter discussie te stellen, die Sinterklaas helemaal niet vieren en dus ook de traditie niet kennen om daarmee je gelijk in Nederland te proberen te halen?. Dan ben je gewoon een vies en smerig loeder die het doodschoppen nog niet waard is.
Kan Russel Brand zijn commentaar wel begrijpen... het verlaagt iemand met een andere etniciteit tot het niveau van een knecht, en zelfs speelgoed.
Who the fuck is Sunny Bergman?
@Bakito, racistisch imago???
sigaar_konthaar | 12-11-14 | 16:03
Ach tis maar hoe je het bekijkt. 'T zijn beide tradities waar voor- en tegenstanders heel erg voor danwel tegen kunnen zijn.
@Bakito | 12-11-14 | 16:02
Mwah, wanneer Zwarte Piet een aandachtspunt was geweest in het buitenland, dan had deze muts zo dicht bij als Londen het hele concept niet zo treurig hoeven uitleggen.
Hey Brand!
Why don't you do something funny? You're a comedian, are you not?
Meneert | 12-11-14 | 16:00
U is jaloers?
Weerduivel | 12-11-14 | 15:56
Serieus, hoe kan jij vrouwenbesnijdenis vergelijken met een zwart geschminkte flapdrop die cadeautjes en snoepgoed brengt aan kleine kinderen?
totaal uit de context getrokken;
Hoe zouden ze het vinden als ze op een willekeurige dag 200 kinderen aan de deur krijgen die snoep eisen?
Ons racistisch imago in het buitenland is zeer slecht voor de handel. Alleen ambtenaren en werklozen maken zich daar kennelijk niet druk om.
Jankers gonna jank.
De pot op het einde ook meteen geweld en dreigen erbij. Maar als je haar een flinke pets geeft om d'r pottenkapsel is het tranen met tuiten natuurlijk.
Natuurlijk gaan we de uitvinders van concentratiekampen als moreel kompas gebruiken voor een kinderfeestje.
Of verkleed als lid van de KKK het Vondelpark in
@Weerduivel | 12-11-14 | 15:56
Linkse Gutmenschen protesteren niet snel tegen vrouwenbesnijdenis. Wel hebben zij de nodige kritiek op stierengevechten, dus wat voor conclusies daar weer uit moeten komen? Geen idee.
"Our Colonial Hangover"
Om maar een middelbare school-vraag te stellen: op wie slaat "our" in de titel?
A) Blanke boze Nederlanders
B) De familie Bergman
C) Het personeel bij de VPRO
Sunny Bergman, da's toch die juriste die zich regelmatig laat stukscheuren door ferm geschapen negerts?
van Rossem, geen kwaad woord over Engels bier, he!
Zeker nog nooit een Porter, of Bitter of IPA genomen?
In principe is deze hele discussie een paar jaar geleden bij DWDD begonnen. Een call-tv-pootje sprak toen de woorden:' Wie is dit zwarte pietje?', het ging over een donker iemand, god mag weten wie. Maar Matthijs van Nieuwkerk ging gelijk hoog op het orgel en eiste live op tv het ontslag van de presentator. Wat geschiedde. Tegenwoordig doet die gozer krampachtig z'n best om een comeback op tv te maken. Ah, ik zie dat het in 2007 was en GS er zelfs een topic aan wijdde: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2007/03/...
ga eens een fatsoenlijk vak leren, trut
En dat zal overigens niet de eerste keer zijn.
www.huffingtonpost.com/tag/black-pete/...
Hoeveel zwart geschminkte mensen liepen er eigenlijk als slaaf rond ten tijde van het Nederlandse koloniale tijdperk?
Wat zijn Zwarte Piet hators toch trieste zielenPieten. Santa Claus is maar een verbastering van de echte Sint, hoe ze daar Zwarte Piet ooit in een rendier konden veranderen? Geen idee wat voor sinister plot daarvoor is gebruikt.
gaaaapppppppppp.
Kap gewoon eens ik ga vanaf nu elke neger ook gewoon een zwarte piet noemen, gezanik
Toch blijft 't interessant om te horen hoe andere culturen over anderslands tradities denken. Wij hebben namelijk ook een behoorlijk grote (terechte) muil ten opzichte van tradities als stierenvechten en vrouwenbesnijdenis. Ongeacht of we ons nu wel of niet in de geschiedenis van de traditie verdiept hebben.
Tja, krijgt de eeuwige linkschmensch in eigen land geen gelijk, dan gaat 'ie gewoon zeuren in het buitenland, of bij de EU. Om vervolgens weer terug te komen met een "zie je wel" verhaal uit een land waar men de ballen snapt van onze volkscultuur.
Reken maar dat de Hufter-Post binnenkort ook weer met een "Black Pete" verhaal komt.
Ook toevallig dat ze zo'n beroemde marxist tegenkomen die het een 'colonial hangover' noemt.
Ik kan wel huilen... zo sneu begint dit te worden. Die laatste lesbo ook...
Goedkoop. Deze mensen kennen de geschiedenis van het sinterklaasfeest niet. Je kan als Indiër ook met een hakenkruis door Nederland gaan lopen omdat het symbool voorkomt in je religie, maar dat wil niet zeggen dat iedereen in Nederland dat weet en/of begrijpt.
Met "toevallige voorbijganger Russell Brand". Tuurlijk sunny. Laat me raden, je hebt 10 uur door London gelopen en dit waren de enige afwijzende opmerkingen?
REAGEER OOK