achtergrond

Geenstijl

Prof Pinto - Verwarrend onderzoek

joodsemanmethoedje.jpgVrijdag promoveert Cheng Boon Ong aan de Maastricht University. Zij volgde tussen 2000 en 2008 circa 47 duizend kinderen op 241 Amsterdamse basisscholen. Zij hield bij hoe de oudste groep kinderen presteerden in het voortgezet onderwijs. Dat allochtone kinderen vaker zonder diploma van school bleken te gaan dan autochtone kinderen is niet nieuw. Opvallend uit haar onderzoek is wel dat autochtone kinderen die op een zwarte bassischool hebben gezeten vaker uitvielen dan anderen die van een witte of gemengde school komen. Hoe dit komt, is vreemd genoeg niet onderzocht. Het heeft in ieder geval niet met de kwaliteit van de basisscholen te maken, zegt copromotor Kristof de Witte. Guuske Ledoux van de UvA zet haar vraagtekens bij de resultaten van het onderzoek. Uit onderzoek van haar instituut, het Kohnstamm Instituut, bleek juist dat de etnische samenstelling van een klas weinig invloed heeft op schoolprestaties. Lekker tegenstrijdig en verwarrend. Hoe zulke verschillende uitkomsten te verklaren? Onderzoek als deze, dat eveneens beoogt beleidsmakers te helpen bij beleidsontwikkeling, is uit de aard van de zaak sociaalwetenschappelijk onderzoek. En juist bij dit type onderzoek, veel meer dan bij de exacte vakken, is de persoon van de onderzoeker zeer bepalend. De Amerikaanse onderzoeker Rosenthal heeft dat overtuigend aangetoond op diverse manieren. In één geval stuurde hij een typisch Amerikaans uitziende man op pad om interviews af te nemen omtrent de vraag: "Denkt u dat Joden het beleid in de VS beïnvloeden?" Daarna liet hij een typisch joodse man met baard en hoed hetzelfde onderzoek uitvoeren. Maar liefst met 23,8% verschilden de uitkomsten van beide onderzoeken van elkaar. Beleidmakers en politici, weest op uw hoede!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.