Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

#Mauerfall2014: The Berlin Wall 1961 - 1989

c4327fac_ANP_2367933.jpg De Val van de Muur in 1989, vandaag 25 jaar geleden, was misschien wel de laatste keer dat er iets hoopvols voor de vrijheid en democratie gebeurde in Europa. De Mauerfall was een openingsdans voor het Europese Bal van de Open Grenzen, en iedereen was uitgenodigd. Uit de euforie werd de euro geboren, maar langzaam kwam de uitgestelde kater: de weggestemde Europese Grondwet, doodenge partycrashers als Guy Verhofstadt, Jose Barroso en Martin Schulz. En daarna de drankrekening voor jarenlang ongegeneerd vreten & zuipen: de eurocrisis, waarmee definitief het bladgouden vernisje van het Europese ideaal werd geschuurd. 25 jaar na de Val van de Muur is het feest voorbij en klinkt op hernieuwd-nationalistisch rechts een steeds luidere roep om het sluiten van de grenzen en het stoppen met de euro. Ideologisch leeggedanst links klampt zich op haar beurt vast aan een Franse nivelleringsexpert om nieuw elan te geven aan versleten ideeën van socialisme. Op het podium van de balzaal acteert de Europese Unie democratische geloofwaardigheid en krijgt daarmee nog slechts bij weinigen de handjes op elkaar. Het volk viert ondertussen nog altijd feest. Gewoon, omdat het van gekkigheid niet weet wat het anders moet doen dan dóórgaan, tot we er bij neervallen. 25 jaar na de Val van de Muur zijn vrijheid en democratie in Europa een goedkope commodity die geluk van morgen leent om de waan van gisteren vast te houden. De geschiedenis leert juist dat beiden als een onbetaalbaar luxegoed behandeld zouden moeten worden. Vier de vrijheid, maar onderschat nooit haar waarde. Deze GANZ GEILE MAUERFALL GIGAPICA vertelt het hele verhaal.

Reaguursels

Inloggen

@Bakito | 10-11-14 | 06:27
Ook een kutnummer. En overigens gaat dat liedje helemaal niet over een vrouw, dat is alleen in de video zo. Nikita is een Russische jongensnaam.

Stormageddon | 10-11-14 | 17:26

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 10-11-14 | 10:50

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 10-11-14 | 10:50

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 10-11-14 | 10:49

Soms wou ik dat de muur was blijven staan...

eerstneukendanpraten | 10-11-14 | 10:49

Alle kortzichtige idioten die denken dat eenwording, de euro en noem maar op slecht zijn, zijn gewoon te dom om te begrijpen dat dit soort best grote veranderingen niet binnen een generatie op rolletjes lopen.
Ja, pech dat jullie nou net de generatie zijn die er ook de nadelen van moet ondervinden, maar gelukkig zijn er ook nog mensen die wel snappen dat sommige wat offers moeten brengen om straks iedereen te laten profiteren.

captainobvious | 10-11-14 | 09:22

@De Eierbal | 10-11-14 | 02:03

Ja het Engels bij die Gigapica's is inderdaad vaak tenenkrommend, dat was mij ook al vaker opgevallen. Mooie plaatjes verdere hoor.

Snap dat GS er Engels commentaar bij wil doen voor een internationaal publiek, maar doe het dan wel goed. Het is nu net alsof je Mark Rutte hoort praten die praat ook van dit soort Engels.

Outsider-Inside | 10-11-14 | 09:20

Wel leuk hoor van Rossum dat je weer afgeeft op die 'nivelleringsexpert', maar het hoog houden van dit onhoudbare destructieve hebzucht systeem (je komt niet met een alternatief) is net zo blind en visieloos. Als lemmingen lopen we recht op de afgrond af en alle lemmingen houden de duim omhoog naar dit grote roofsysteem dat hun naar de afgrond toe dicteert.

XaleX_2 | 10-11-14 | 09:15

MarcS | 10-11-14 | 08:15
Hitlers grootste leugen in (begin van) WO 2 is dat Poolse soldaten (in uniform gestoken concentratiekampgevangenen) een Duitse radiozender in het grensgebied hadden overvallen. Dit om een aanleiding voor de aanval op Polen te hebben.
2. I did not have sexual relations with.......
B. Clinton
Natuurlijk is het lijstje van grove politieke leugens makkelijk uit te breiden. De huidige Duitse Bundespräsident Gauck, (soort policor sinterklaasfiguur) staat twee jaar geleden bijna te huilen als hij zegt verontrust te zijn over het veelvuldige geweld van autochtone Duitsers tegen buitenlanders. Exact het TEGENOVERGESTELDE is in werkelijkheid het geval.

okkums reezur | 10-11-14 | 09:02

@MarcS | 10-11-14 | 08:15
Volgens mij heeft Hitler nooit beloofd om Nederland niet binnen te vallen.
Nederland stelde zich neutraal op, en dat werkte gedurende de eerste wereldoorlog....

necrosis | 10-11-14 | 08:20

@okkums reezur | 10-11-14 | 07:41
top 3, toe maar ....
1. Hitler die beloofde NL niet binnen te vallen?
2. ?????

MarcS | 10-11-14 | 08:15

Vorige week bijzonder interessante documentaire gezien “1989 a statesman opens up" www.clovekvtisni.cz/en/calendar/1989-a... die werd vertoond op een Deens documentaire festival en werd gestreamd naar een twintigtal zalen in Europa.
Over de val van de Berlijnse muur die kon worden gerealiseerd dank zij de slimme tactiek en uitzonderlijke moed van de Hongaarse premier Miklós Neméth, met stilzwijgende steun van Gorbatsjov en het morele gewicht van de Solidarnos beweging in Polen en de Poolse Paus Wojty³a.
Het zou een 'nieuw soort documentaire' zijn vanwege menging van footage met historisch 100% correcte nagespeelde scenes van look-alikes en commentaar van de inmiddels 67 jarige premier zelf.
Verslag van een Nederlandse student in de DDR en Oost-Berlijn in 1970. www.vrijechroniqueurs.nl/de-ddr-en-oos...

Ci Ty33 | 10-11-14 | 08:11

@Skunk57 | 10-11-14 | 07:57
Er zijn wel wat Nederlandse ondernemingen geweest die rijk zijn geworden met verkopen van grote partijen vlees die ver over de datum waren. Klopt.

Rest In Privacy | 10-11-14 | 08:08

@Skunk57 | 10-11-14 | 07:57
Wat hebben die Bulgaren ons tot op heden gekost met fraude met toeslagen?

necrosis | 10-11-14 | 08:01

Het is natuurlijk veel beter om te vergeten wat het verdwijnen van het Oostblok veel Nederlandse ondernemers en ondernemingen heeft opgeleverd. Bijvoorbeeld de Russen en Polen die hier met ongekende hoeveelheden dollars nieuwe mogelijkheden kwamen kopen.

Skunk57 | 10-11-14 | 07:57

@McMarx | 10-11-14 | 07:48
Beton heeft als basiselement zand, en je weet waar je zand kan kopen?

necrosis | 10-11-14 | 07:56

In Israël hebben ze ook een muur. Dat concept gaat nog eens groot worden.
*Aandelen in betonconstructies kopen gaat*

Rest In Privacy | 10-11-14 | 07:48

Apollo | 10-11-14 | 07:13
"Niemand hat die Absicht eine Mauer zu errichten". Walter Ulbricht, Honneckers voorganger, twee maanden voordat de werkzaamheden begonnen. Verdient toch een plaatsje in de top 3 van grofste leugens in de vorige eeuw.

okkums reezur | 10-11-14 | 07:41

@supah | 10-11-14 | 07:33
Bij 'het eerlijke verhaal' moet ik gelijk aan Samsom denken.
Ik hoop oprecht dat zijn ex-vrouw hem nog kaler plukt dan hij nu al is.

necrosis | 10-11-14 | 07:38

@pickalilly | 10-11-14 | 07:18
Inderdaad, terug naar de EEG en de kopstukken van de EU in het beklaagdenbankje!
Ik weet niet hoeveel geld EU ondertussen door het riool heeft gespoeld, maar het gaat om bedragen die ereherstel van de guillotine rechtvaardigen....

necrosis | 10-11-14 | 07:34

Het gezicht van eerlijker en een moeilijk verhaal, uiteindelijk heb je muren, prikkeldraad en geweren nodig om het aan de mensen uitgelegd te krijgen.

supah | 10-11-14 | 07:33

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:42
Wijsheid an sich brengt niets. Het is pas de eerste stap.

postmodernismisdead | 10-11-14 | 07:27

@Kaas de Vies | 10-11-14 | 07:23
Fijn dat je even een teken van leven hebt gegeven Kaas. Ik was even bezord dat Zwarte Piert je te grazen had genomen.

Rest In Privacy | 10-11-14 | 07:26

@McMarx | 10-11-14 | 07:20
Kaas heeft volgens mij geen ban, die probeert twitteraar van het jaar te woorden....

necrosis | 10-11-14 | 07:25

@McMarx | 10-11-14 | 07:20
Nee, druk met druk doen.

Kaas de Vies | 10-11-14 | 07:23

necrosis | 10-11-14 | 07:16
LOL

Apollo | 10-11-14 | 07:20

@necrosis | 10-11-14 | 06:55
Inderdaad, bijna een jaar. Maar wel over zijn tijdelijk graf geregeerd door in vele honderden reaguursels spreekwoordelijk aanwezig te zijn.
Heeft Kaas eigenlijk ook een ban?

Rest In Privacy | 10-11-14 | 07:20

Ik zie een grote vergelijking met een federaal europa.
Het europese project gaat eenzelfde einde krijgen als de politiek niet gaat luisteren naar de burgers.

pickalilly | 10-11-14 | 07:18

@Apollo | 10-11-14 | 07:13
Die muur hebben ze destijds gebouwd om te voorkomen dat West-Duitsers massaal naar de heilstaat DDR zouden vluchten....

necrosis | 10-11-14 | 07:16

'25 jaar na de Val van de Muur zijn vrijheid en democratie in Europa een goedkope commodity die geluk van morgen leent om de waan van gisteren vast te houden'.
====
Meesterlijk geformuleerd, een juweel van een zin, zowel inhoudelijk als qua constructie.

malang | 10-11-14 | 07:15

Bizar eigenlijk dat iemand het kon verzinnen een muur te bouwen zo dat vrienden/familie elkaar niet meer konden zien.

Apollo | 10-11-14 | 07:13

@McMarx | 10-11-14 | 06:35
Hopelijk laat Bakito zich niet teveel uitlokken, zijn laatste ban duurde een jaar...

necrosis | 10-11-14 | 06:55

@necrosis | 10-11-14 | 06:29
Sinds Pinto op GS zit, denk ik. Die lokt dat uit.

Rest In Privacy | 10-11-14 | 06:35

@Bakito | 10-11-14 | 06:27
Sinds wanneer sta jij zo vroeg op?

necrosis | 10-11-14 | 06:29

@Stormageddon | 09-11-14 | 22:54
Wat vind je eigenlijk van het nummer Nikita van Elton John? Gaat over een homo die verliefd wordt op een arisch uitziende vrouw met bontmuts die de Oostduitse grens bewaakt.

Helemaal jouw ding volgens mij.

Bakito | 10-11-14 | 06:27

22 december 1989 vliegt McMarx naar Moskou met een tussenstop in Oost-Berlijn. In de maandenlange voorbereidingen voor deze reis was niet voorzien dat de muur zou vallen. Een nieuw tijdperk breekt aan.
Als de dag van gisteren staat me het beeld me voor van de troosteloosheid die ik ontmoette in het luchthavenhotel voor wat betreft de inrichting, de sfeer en de mensen aan de bar.
De volgende dag met Aeroflot naar Moskou. Daar aangekomen met vijandgheid bejegend door de douane.
Op een roltrap de diepte in naar de Metro. Een man gekleed in een potsierlijk militair costuum komt omhoog aan de andere zijde. Ik kon het niet laten hem aan te kijken en m'n tong uit te steken. Als een kleuter; Na-na-na-na-na-naa.

Rest In Privacy | 10-11-14 | 05:55

Goed geschreven stuk van van Rossem.
25 jaar na de val van de muur en bijna 70 jaar na het einde van WWII is Duitsland overigens alsnog de baas geworden in Europa.

Zzzzooooffff | 10-11-14 | 04:20

@Van Russom
Appels met peren. Net als Roemer

Mebert | 10-11-14 | 04:08

Zet die ouwe muur om de landsgrenzen van NL en wat ervan overblijft rond Schiermonnikoog. Wel met een paar schoorstenen erop zodat *Zwarte Piet* onze kinderen nog blij kan maken.

INH.30CL | 10-11-14 | 03:50

Ik ben op dat concert geweest. Maar dat was wel even wat slechter als wat ze je nu laten zien en vooral horen.

miko | 10-11-14 | 02:58

@Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:42
Wat je weet, wat je weet dat je niet weet en dat wat je niet weet dat je niet weet.
Een mening/visie hoeft niet negatief of positief te zijn, het kan ook onbeslist zijn ..
Wijsheid is beseffen dat je niet alles weet en dat dogmas beperkingen zijn?

SyntaxError | 10-11-14 | 02:53

@Schoorsteenveger | 10-11-14 | 00:26
1976, midden in de nacht over de grens West Duitsland, Oost Duitsland. We kregen een reisdocument voorzien van een tijdstempel en onderweg bij elke afrit een politiewagen. Zo was men er zeker van dat je enige bestemming West Berlijn was.
Bij checkpoint charlie richting Oost Berlijn is een van ons 24 uur vastgehouden omdat degene Oost Duitsland als geboorteland in zijn Nederlandse paspoort had staan.
Dan was je namelijk een verrader.
In Oost Berlijn werd massaal naar West Duitse televisie gekeken via de ouderwetse antenne.
Wel met het geluid uit en de gordijnen dicht want niemand had een idee wie je wel kon vertrouwen en wie niet. Iedereen kon een auto kopen, een Trabant met 7 jaar levertijd en vooraf betalen. Iedereen dezelfde meuk, ze hadden wel geld je kon er alleen bijna niks mee kopen. De dollar was dan ook zeer populair omdat je daarmee in winkels voor ambassadepersoneel wel iets kon kopen. Het is ook geen wonder dat het systeem ten val kwam. Op een gegeven moment is iedereen zo gedemotiveerd dat je economie tot stilstand komt.

BigusDickus | 10-11-14 | 02:40

Jan Dribbel | 10-11-14 | 02:20
Gaat meer over geloof. "Ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof..."

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 02:24

@7,62x39 | 09-11-14 | 22:02

Engels verbeteren:
We pakken de eerste paragraaf:

On 9 November 2014 [on the 9th of November], Berlin celebrates the 25th anniversary of the Mauerfall. Two cities were united [reunited] on that faithful night in 1989, effectively clearing the way for Germany to reunite [stijlfout, twee keer reunited, united]. The Iron Curtain fell, the GDR collapsed and not long after the Soviet Union followed that example [stijlfout: het moet zijn "not long after the Soviet Union followed." "het voorbeeld" is Nederlandse stijl.] Communism and socialisme [socialism] gave way to Unionism [zonder hoofdletter], and the road ahead [weer Nederlandse woordkeus, volgt niet logisch uit het voorgaande zinsdeel] brought open borders in Europa [Europe] , a single currency and wealth beyond belief. Until, of course, the European monetary crisis began in 2008. Added to the current threat of a Cold War revival due to the inflammable situation in Ukraine, Europe [nu wel goed] is once again reminded that freedom doesn't come cheap. [It is a] Good thing that we will always have these images of the Wall coming down to remind us [of] what freedom really means.

Naast de stijlfouten en slechte woordkeuze zitten er ook gewoon aardig wat fouten in zinsbouw in. Daar kan je niet over twisten. Wat de tekst echt Nederlands maakt zijn echter juist de stijlfouten. Een Nederlander heeft duidelijk de tekst opgebouwd zoals hij dat in het Nederlands ook zou doen.

/autisme af

De Eierbal | 10-11-14 | 02:03

Outsider-Inside | 10-11-14 | 01:33
"Omdat ze soms in het westen soms ook in het oosten willen zijn."
Die vogels wilden helemaal niks, die deden maar wat, willen helemaal niks en doen maar wat. En het Klein Orkest deed ook maar wat, etaleerde vooringenomenheden.
"Vluchten kan niet meer" is nog een graadje erger.

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:55

AntiSoof | 10-11-14 | 01:29
Wijsheid brengt alles, of niets, of iets daartussenin. Wijsheid is schatplichtig aan niets of niemand, wijsheid staat niet in dienst van iets of iemand. Waarom zou wijsheid iets moeten brengen? Wijsheid is zichzelf, precies zoals kunst zichzelf is.

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:42

*Gegroet, Schoorsteenveger, ik ga slapen.*

AntiSoof | 10-11-14 | 01:39

@Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:32,
Van wat ik van weet hebben echte mensen een gezonde epifyse ja. En inderdaad, de goddelijke blik. (Zeg ik hè). Het lijkt mij wel kunnen, logisch en wetenschappelijk onderbouwd. Dus, ik heb er wel enigszins geloof en hoop in.

AntiSoof | 10-11-14 | 01:38

@Stormageddon | 09-11-14 | 22:54

Net als jij heb ik ook altijd een hekel aan dat liedje "Over de muur" gehad hoewel het best een leuk deuntje is. Dat liedje was een hit toen de muur er nog stond en werd indertijd vooral gepromoot door de VARA. Heb dat ook altijd als een verkapte pro-DDR song ervaren als ik het weer hoorde.

Vergeet niet dat links Nederland in de jaren '70 en '80 volop heulde met de communistische dictators in de DDR. Honecker werd nog eind 1987 met alle egards ontvangen op staatsbezoek in Den Haag terwijl het communistische DDR regime toen al op zijn laatste benen liep.

Je had ook de Vereniging NL-DDR met allerlei prominente PVDA-ers en de voorzitter daarvan was D66-er Dick Tommel. Bolkestein heeft daar later nog wel eens iets over gezegd, dat die mensen nooit ter verantwoording zijn geroepen voor hun foute keuzes en dat er in NL voor fouten van links met andere (mildere) maten gemeten wordt in dan voor rechts.

nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/neder...

Outsider-Inside | 10-11-14 | 01:33

AntiSoof | 10-11-14 | 01:22
De pijnappelklier van Descartes? Het geheimzinnige stukje weefsel dat de brug slaat tussen ons en God? Dat onze hersenen tot machine maakt maar ons toch de vrijheid garandeert? Echte mensen, hebben die een gezonde epifyse?

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:32

@Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:27,
Dan zijn we het daarover oneens. Maar waarom denk je dat? Wat brengt wijsheid ons dan wel, volgens jou?

AntiSoof | 10-11-14 | 01:29

AntiSoof | 10-11-14 | 01:17
Wijsheid en geluk hebben weinig met elkaar te maken.

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:27

Lewis Lewinsky | 10-11-14 | 01:15
We beweren overal oog voor te hebben maar zijn ondertussen stekeblind, halen goeroes als Piketty binnen om ons het licht te brengen. Maar die hebben geen licht, steken hoogstens oude lompen in de fik in een poging de duisternis te verdrijven.
De muur is gevallen en we rekenen ons, vijfentwintig jaar na dato, nog steeds rijk.

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:26

Het derde oog bevind zich in onze hersenen. De pijnappelklier (epifyse) zou ons verlichtende kennis kunnen verschaffen, zeggen de 'kenners'. De epifyse zou kapot gaan door fluoride en andere schadelijke stoffen. E.a.a. bewust worden gedaan.

AntiSoof | 10-11-14 | 01:22

Toen de muur viel moest West Duitsland betalen om Oost op economisch niveau te krijgen. Toen de Euro kwam moest Nederland 0.10 Gulden cent inleveren per gulden om te compenseren met de Duitse Mark vanwege de eerdere betaling door West Duitsland aan Oost.

Daarnaast heeft het hele poppenspel rondom de muur er voor en erna bakken met geld gekost. Zoals ook dat ondemocratisch geval in Brussel.

ovikanovi | 10-11-14 | 01:19

@Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:07,
Ach wat is wijsheid. Als je het mij vraagt zou wijsheid ons geluk moeten geven. Anders is het maar niks.

AntiSoof | 10-11-14 | 01:17

@Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:06
De muur valt en nu hebben we een derde oog. Aquarius, weetjewel. Maar alle gekheid op een stokje, iedereen heeft een derde oog.
- out -

Lewis Lewinsky | 10-11-14 | 01:15

AntiSoof | 10-11-14 | 01:03
Ons gevoel maakt ons veel wijs.

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:07

AntiSoof | 10-11-14 | 01:00
Hoe werkt dat derde oog? Als een soort overdrive? Of is het iets buiten die beperkte hersenen? Hebben we meta-hersenen?
Heb jij een derde of misschien wel vierde of vijfde oog waardoor je weet dat "wij" onze eigen beperkingen niet zien? Jij ziet ze wel dan? Jij weet hoe te koesteren?

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:06

@Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:00,
Ik denk dat ons gevoel ons wel vertelt wie er werkelijk IS. Tenminste, dat meen ik te ervaren. BTW, mijn teksten zijn én letterlijk én trancedent bedoeld.

AntiSoof | 10-11-14 | 01:03

Soms realiseer ik me dat onze 'geest' nogal kleinschalig denkt. Ons denkraam is werkelijk zeer beperkt, denk ik dan. En we zien dat niet. En dat is triest, vind ik. Kijk, dat we beperkt denken is één, maar dat we het niet beseffen is twee. En daarom meld ik dit maar. Eerlijk. De hersenen werken nogal 'beperkt'. De hersenen kunnen hooguit 7 variabelen in eens 'aanschouwen'. En aangezien de realiteit bestaat uit ontelbare variabelen zullen we deze nooit werkelijk kunnen waarnemen met de geest (de hersenen). Misschien kan ons derde oog meer waarnemen? Ik denk dat wel. Als we die koesteren tenminste.

AntiSoof | 10-11-14 | 01:00

AntiSoof | 10-11-14 | 00:45
De politiek is helemaal niet voor zeer geleerde en hoogstaande types. Die bezondigen zich niet aan het politieke. De politiek is voor parasieten. De wil van het volk is verworden tot de wensen en verlangens van het volk, en het zijn de parasieten die dat volk de bevrediging beloven, op kosten van het volk zelf, en na aftrek van eigen beloning. Het volk wenst maar weet zichzelf niet te bevredigen.
Overigens, ik weet niet wat écht levende mensen zijn. Is er een app of zo die mij kan helpen te onderscheiden tussen echt en onecht?

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 01:00

De muur is gevallen en Nederland is DDR geworden. Alleen communistische politici, zoals Rutte, Samsom en Peggold. *kotz*

Lewis Lewinsky | 10-11-14 | 00:51

@Schoorsteenveger | 10-11-14 | 00:26
Ha. Mooie anekdote. Dank.

Lewis Lewinsky | 10-11-14 | 00:47

In welk systeem we ook leven, mijn eigen leventje wordt pas leuk tijdens het ontmoeten van écht levende mensen -ja die zijn er nog steeds, levende mensen met een sprankelende geest- en dan gewoon praten met elkaar. Een soort van "ha, lief ander mens, leuk je te leren kennen".
Die politiek is voor zeer geleerde en hoogstaande types. Ik, gewoon mensje hou van gewoon gezelligheid.
Maar dat komt omdat ik liever laag-denkende ben.

AntiSoof | 10-11-14 | 00:45

macmiep.nl | 10-11-14 | 00:13
Eerste bezoek aan Oost Berlijn, zonnige dag, terrasje. We waren met een groep, dus we schoven de tafeltjes tegen elkaar, want gezelliger. De dame die ons zou moeten gaan bedienen maakte ernstig bezwaar en gebood ons de tafeltjes onmiddellijk naar hun oude plaats terug te schuiven. Protesten baatten niet, dus besloten we hooghartig op te staan, haar toebijtend dat we wel een ander terrasje zouden zoeken. Haar antwoord opende voor mij, naïeve westerling, in een fractie van een seconde de ogen: "Interessiert mich nicht." Omgekeerde economie, vaste inkomens, dansen naar het pijpen van de meerdere, van het regime, geen interesse voor de klant, want die was totaal, maar dan ook totaal oninteressant, liep alleen maar in de weg. Hoe minder terrasgangers, des te beter, en alles op zijn plaats...

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 00:26

@Ars Vivendi | 10-11-14 | 00:07: U bent Christelijk neem ik aan, gezien 'eindtijd'. Wie is volgens u dan de anti-christ?

Rest In Privacy | 10-11-14 | 00:17

Ik ben in de zomer van 1989 op vakantie naar Berlijn geweest, met de auto. Nog geen spoor van wat een paar maanden later ging komen. Je kon aan de koppen zien welke douanier je voor je had. Die Vopo's hadden vast een cursus boos kijken gehad... en wij vooral niet lachen. Eindeloze rijen bij Helmstedt. Je paspoort ging door een lange tunnel per lopende band.
En iedereen reed netjes de maximum snelheid, pas over de grens in Berlijn.... zoef... daar vlogen ze heen.
In Oost-Berlijn: geen papiertje op straat. Geen neon reclames. Alles goedkoop of gratis, maar luxe goederen niet aanwezig (behalve voor de Partei bobo's uiteraard, maar dat zag niemand). Alle prijzen overal gelijk. 1 soort overal van. Ik begreep ineens de cultuurshock die mijn aangetrouwde Oost-Duitse tante had toen ze naar 'Holland' kwam.
En de wereld was nog duidelijk. Oost tegen West en knokken doen we stiekem in onze achtertuintjes. Daar hadden wij geen last van. Hoe anders leven we nu...

Rest In Privacy | 10-11-14 | 00:13

Van Rossem! Wat een prachtig stuk. Ik denk dat dit over 1000 jaar in de geschiedenisboeken staat. Niet eerder. Eerst komt het tijdperk van de islamitische staat. Het komende millennium zal staan in het teken van vernietiging. Maar dat zal ook een keer voorbij gaan.
Daarna zullen historici alle nog overgebleven bronnen reconstrueren en de ondergang van het ooit zo machtige werelddeel West-Europa beschrijven.
En de kinderen zullen over 1000 jaar jouw stukje tot zich kunnen nemen.
Ik heb geen drugs gebruikt of zo, don't worry.
Maar wij leven in de eindtijd. Dit land is ten dode opgeschreven. Dit continent wordt overspoeld door vijandige volkeren. Maar ook daar komt ooit weer een einde aan.
Het was prachtig, zo lang het duurde.
Ik ben dankbaar dat ik deze historische tijd heb beleefd.

Ars Vivendi | 10-11-14 | 00:07

@Terpen-tijn | 09-11-14 | 23:50
Goh, heb je eindelijk het licht gezien?

Het kan verkeren.

Parsons | 10-11-14 | 00:05

"Op het podium van de balzaal acteert de Europese Unie democratische geloofwaardigheid en krijgt daarmee nog slechts bij weinigen de handjes op elkaar."
Dat is wel een mooie zin, ware het niet -in mijn oog- een wazige geestdronken spielerij der mind. Meer zeg ik niet. Je verstaat het immers toch niet.

AntiSoof | 10-11-14 | 00:03

Lewis | 09-11-14 | 23:58
Druk van het westen? Geloof ik niks van. Ze konden hun eigen broek niet ophouden. De Chinezen doen dat slimmer.

Schoorsteenveger | 10-11-14 | 00:01

@Schoorsteenveger

Grotendeels eens. Alleen niet met je mening over de rol vh Westen. Zonder de druk vh Westen en het 'tegenvoorbeeld' ervan was het Sovjet-systeem nooit ingestort, waarom zou het?

Lewis | 09-11-14 | 23:58

Het was goed dat de muur viel.

Ronman2k | 09-11-14 | 23:50

Onze hele samenleving is in korte tijd naar de kloten gegaan, maar we staan ons nog druk te maken over de val van de muur.
Gek zijn we!
We hebben een zooitje oorlogzuchtig tuig in huis, wat nooit meer weg zal gaan en steeds meer hun "normen en waarden" aan de samenleving zal opleggen.
Met dank aan de overheid, maar vergeet 1 ding niet, zachte heelmeesters maken stinkende wonden, hele stinkende.

Terpen-tijn | 09-11-14 | 23:50

Arjan | 09-11-14 | 23:35
Weet je nog dat filosofen als Sartre het Sovjet-systeem bewonderden en bewierookten? Pure romantiek. Valse romantiek. Naïviteit ook. Het Klein Orkest was klein, niet groot, liftte mee op romantisch-kritisch gelul in die dagen. De rode haan kraaide toen nog.

Schoorsteenveger | 09-11-14 | 23:50

In het oude Osten, zoals de Duitsers het noemen, zijn de lonen nog altijd lager dan in het oude westen. TVöD
lonen en uitkeringen. Gefeliciteerd! Leve de DDR.

MoetDatNou? | 09-11-14 | 23:48

Wat is nou vrijheid als je om een keppeltje, een vlag, of iets met een regenboog moet vrezen voor je leven?
Als je het zelf niet uitlokt, dus homo, jood of Israelier bent, gaat de overheid je beschermen, of je krijgt het advies om te verhuizen.
Mocht er sprake zijn van uitlokking, dan zal men opmerken op je begrafenis, dat men beter niet kan provoceren.
Geen hond die nog opmerkt, dat je toch zelf wel moet weten wat je draagt, zover is het al gekomen, uitlokken geeft berusting, je weet toch hoe de situatie nu is in Nederland?
Doe daar dan godverdomme dan wat aan!
Maar daar is geen beginnen meer aan, teveel klootzakjes die ons haten. Leer er maar mee te leven, houd je in dan heb je best wel kans dat IS fans je strot nooit zullen afsnijden.

Terpen-tijn | 09-11-14 | 23:45

Lewis | 09-11-14 | 23:34
Ze wilden vrijheid, droomden van die vrijheid en werden al gauw wakker met een kater. Hou me ten goede, ik ben de laatste om het systeem dat destijds in mekaar donderde op enigerlei wijze te verdedigen, integendeel. Maar het is onze verdienste niet dat dat systeem aan het eind van zijn krachten was.
Kijken we naar Europa, de EU, dan kunnen we ons afvragen wanneer dat systeem zichzelf zodanig heeft uitgehold dat het eigener beweging in mekaar dondert. Wiens verdienste zal dat dan zijn?

Schoorsteenveger | 09-11-14 | 23:44

@Stormageddon | 09-11-14 | 22:54
Dat kutnummer is wel een mooie illustratie van het goedvolk-geluid van toen.

"Waar Mercedes en Cola nog steeds op een voetstuk staan." is exact hetzelfde als: "Ja maar in jouw verhaal over IS vergeet je voor het gemak maar even de kruistochten". Zelfde "nuance", zelfde "weldenkendheid" en zelfs hetzelfde dedain.

Arjan | 09-11-14 | 23:35

@ Schoorsteenveger
En waar wilden al die Oost-Duitsers vervolgens heen? Natuurlijk was het (toen) wel een overwinning voor het Westen.

Lewis | 09-11-14 | 23:34

De val van de muur. Niemand had die val voorspeld, en niemand kan nu, vijfentwintig jaar na dato, precies aangeven wat die gebeurtenis nou inhield. We weten het vóór en we weten het ná aardig in te vullen, maar de gebeurtenis zelf... nee.
Verhofstadt en van Baalen dachten een romantische interpretatie van die val met gemak te kunnen projecteren op de politieke situatie in Ukraïne. Niet dus.
De val van de muur zien als overwinning van het vrije westen... bull. We hebben niets overwonnen, we waren getuige van het plots ineenstorten van een systeem.

Schoorsteenveger | 09-11-14 | 23:29

@ Stormageddon
Je hebt helemaal gelijk. En inderdaad, in dat liedje proef je voorkeur voor Oost. Of in elk geval zeker geen voorkeur voor West.
Het is alleen zo verrekte móói.

Lewis | 09-11-14 | 23:28


Ommezwaai | 09-11-14 | 23:13

Had het al in de smiezen.

eerstneukendanpraten | 09-11-14 | 23:18

*eerstneukendanpraten | 09-11-14 | 22:11 naar boven mikt.*

Ommezwaai | 09-11-14 | 23:13

Ah, hij verkoopt weer fabelen dus.
Het was juist zo lekker rustig hier.

Ommezwaai | 09-11-14 | 23:13

We waren blij toen de muur viel, ondertussen komt er steeds meer (zelf)censuur.
Wat is dan die vrijheid, dat meningen levensbedreigend kunnen zijn?
Waar de nos praat over een verdeeld land als het gaat om Sinterklaas?
Wat nou verdeeld? Een zeer kleine minderheid met de grootste bek krijgt weer eens gelijk, zoals gewoonlijk.
De massa moet slikken en stikken voor de import.
Zo hou je een land kalm.

Terpen-tijn | 09-11-14 | 23:09

Idealisme leidt tot tirannie.

postmodernismisdead | 09-11-14 | 23:09

Stormageddon | 09-11-14 | 23:06
Dat "socialistische knakkers" vat die hele singel en de hype daarover prima samen. Ik deel uw mening. Tijdens de top2000, komende maand, staat dit nummer ook weer hoog in de top 30. Onvoorstelbaar.

100pct Testosteron | 09-11-14 | 23:08

@100pct Testosteron | 09-11-14 | 23:00
Ja. Klopt. Een teringhekel. Ik vind het nog steeds belachelijk. Binnen 48 uur even dat singletje opnieuw uit brengen om te cashen op een historische gebeurtenis. Van een ander bandje had ik dat nog wel kunnen hebben, maar niet van die socialistische knakkers.
Dus ja. Die hele zondag was verpest. Bedankt Harrie.

Stormageddon | 09-11-14 | 23:06

Gaat onze eigen regering steeds meer lijken op de voormalige DDR?
Ja zeker, wij hebben tegenwoordig ook subversieve elementen in onze samenleving.
1 jihadstrijder is toch wel goed voor 20 ambtenaren.
Die strijd gaan we verliezen, wegens manschappentekort.

Terpen-tijn | 09-11-14 | 23:00

Stormageddon | 09-11-14 | 22:57
U moet werkelijk een nakende teringhekel aan Harrie hebben als ik het zo lees. is het trauma zo groot?

100pct Testosteron | 09-11-14 | 23:00

Oh, er lag ten tijde van de DDR helemaal nooit brood op het Alexanderplein, Harrie! Dat konden die Oostpoepen helemaal niet missen. Die hadden amper brood! Laat staan oud brood voor de vogeltjes.

Stormageddon | 09-11-14 | 22:57

Nog ergens een verdwaalde socialist hier in de gelederen om de heilstaat te verdedigen?

(Behind)Doors | 09-11-14 | 22:54

Ja, nu we het daar toch over hebben. Ik heb nog wel een ergernisje die ik even wil delen naar aanleiding van...
een ergernis waar ik al 25 jaar mee rondloop. Ik neem u even mee naar donderdag 9 november 1989. De persconferentie van Schabowski valt de muur. De hele nacht kun je via ZDF en ARD een feestje uit Berlijn volgen. Nou, best leuk allemaal. Historisch en zo.

Een paar dagen later is het zondag. Dat was eigenlijk mijn "radio-middag". Beginnen met "Dubbellisjes" en daarna "Het Weeshuis van de Hits" (en dan om 3 uur naar Hilversum 1 voor Langs de Lijn, maar daar gaat het nu niet om). Bij het "Weeshuis van de hits" werd altijd de nieuwe "Speciale Aanbieding" van de KRO gekozen (een liedje dat dan in elk KRO programma op Hilversum3 zou worden gedraaid die week). Elke week waren er 3 platen met "hitpotentie" en er kon op gestemd worden en welke won was dan de "Speciale Aanbieding".

Hoe het precies werkte weet ik niet meer, maar hoe dat op 12 november 1989 ging weet ik nog wel: Opeens was "Over de Muur" van het Klein Orkest de "Speciale Aanbieding", maar - en dat is ergernis nummer 1: Daar kon je helemaal niet op stemmen! Die was er zomaar tussen gefrommeld! En ergernis nummer 2: Het was helemaal geen nieuw nummer, geen nieuwe single, het was als single in 1984 al uitgebracht (en redelijk geflopt) en nu opeens in 2 dagen tijd opnieuw uitgebracht (vanwege de val van de muur - centjes verdienen voor de platenmaatschappij - hetgeen ergernis 3 inluidt...)

Want ergernis 3 is dat dat liedje van Harrie Jekkers en co. helemaal geen pleidooi is voor het neerhalen van die muur, of een protest tegen de muur, of een protest tegen het socialistische regime in Oost-Berlijn... Integendeel! De tekst probeert heel genuanceerd geen stelling te nemen. Maar je proeft heel duidelijk dat Harrie een grotere hekel aan het westen heeft dan het oosten. http://songteksten.net/…/37…/harry-jekkers/over-de-muur.html Maar dan wel heel kapitalistisch en opportunistisch een hit willen scoren met een oud nummer. Voel je wel?

En dan nu ergernis 4: Er was één keuze in de 3 plaatjes van 12 november 1989 die wél precies verwoordde waar de val van de muur over ging. Wat zongen de demonstranten in Leipzig en Dresden in de weken voorafgaand aan de val van de muur? "Wir sind das Volk!" (terwijl ze met hun autosleutels van hun Trabantjes en huissleutels zwaaiden). De Engelse vertaling daarvan zou zijn: "We the people", de eerste woorden van de preambule van de grondwet van de VS. Waartegen protesteerden de Oost-Duisters? Tegen hun regime, tegen de staat. Er zat een liedje in de keuze voor "Speciale Aanbieding" die daar precies over gaat. Welk liedje heb ik het dan over? Nou deze:

http://www.youtube.com/watch?v=ME-SgMny0ck

Vanwaar deze ergernis? Nou, 25 jaar dato hoor je dat nummer van "Over de Muur" ook weer overal om de val van de muur te vieren. En iedereen denkt dat het nummer daar over gaat, en speciaal daarvoor geschreven is. Dat is dus niet zo. Afgelopen week moest Ellen ten Damme het ook zo nodig zingen bij Pauw. En dan erger ik me dus weer 4x keer. Elke keer weer als ik het hoor.

Stormageddon | 09-11-14 | 22:54

@100pct testosteron, Ik snap enigszins uw punt. Echter de rovende oostblokkers in ons land is om te kotsen. Procentueel gezien is dit een grote schande, maar snap prima dat ze deze landgenoten in het Oostblok zelf maar wat graag kwijt zijn. Zullen wij Nederlanders elders ter wereld ook zo'n reputatie hebben? met roven en criminaliteit en uitbuiten van sociale voorzieningen en zo? De landen overal ter wereld waar wij ondernemend volk allemaal naartoe zijn gegaan voor een beter bestaan.. joh wij leven nagenoeg overal.

Dutchmen32 | 09-11-14 | 22:48

Conrad Schuman, de militair in de foto, verhing zichzelf in een Beierse boomgaard, negen jaren na de val van de muur. Alleen jijzelf bepaalt je mate van je vrijheid en je geluk.

Anticollectief | 09-11-14 | 22:46

Arjan | 09-11-14 | 22:10
Het huis Oranje is zo fout als maar kan, altijd geweest ook. Schurken van nature tegen de foutste dictaturen aan. Bernhard en Claus waren Nazi's; Máxima komt uit een nest met innige banden met het fascistoïde Videlarégime. Het hoort bij die familie. In WO2 zaten ze ook in Canada te hopen dat Duitsland zou winnen.

7,62x39 | 09-11-14 | 22:46

@kibambam | 09-11-14 | 22:29
Precies de Oostblokkers die ik ook kut vind. Maar voor mij horen de Polen ook bij de onbeschofte frauderende misbruik-van-voorzieningen-makende naarlingen. Bovendien zijn Polen verstokte anti-semieten. Dat Polen - als land- er ook ten onrechte vandoor ging met de door de EU vestrekte landbouwsubsidies ter compensatie van de Russische boycot vind ik weer typerend voor dat kutland. En die mentaliteit zie ik bij dat volk ook.

Hans Hillen | 09-11-14 | 22:39

@Terpen-tijn | 09-11-14 | 22:29
En weer deden die Duitsers gewoon waar ze zin in hadden.
En weer stond de hele wereld erbij en keek er naar.

VanBukkem | 09-11-14 | 22:37

kibambam | 09-11-14 | 22:29
U heeft uiteraard gelijk; ook ik moet ons Hollanders niet over een kam acheren, want datis natuurlijk onterecht. En slaat ook nergens op, geheel waar. Echter, ervaringen en sommige reaguurders lezende, komt de boosheid dan even bovendrijven.

100pct Testosteron | 09-11-14 | 22:36

100pct Testosteron | 09-11-14 | 22:12
In het dagelijkse leven denken veel Nederlanders niet zo negatief over 'de Oostblokkers'.
De ellende wordt vaak veroorzaakt door Roma's uit Roemenië, Turkse Bulgaren en verdwaalde Litouwers.
Over mensen uit Tsjechië hoor ik zelden iets slechts.
Ik zou bijna mijn excuus namens anderen aanbieden.
Wij 'stoute Nederlanders' mogen 'de Oostblokkers' niet over één kam scheren!
Dat doen we al (terecht) met Marokkanen... maar dat zijn dan weer Berbers.

kibambam | 09-11-14 | 22:29

Ik was toen net zo blij als die Duitsers.
Zo n ongelooflijk gevoel had ik ook toen Pink Floyd vlak daarna de wall opvoerde. Was heel emotioneel.
Alsof er een buitenaards ruimteschip geland was.

Terpen-tijn | 09-11-14 | 22:29

@CoffeePatch | 09-11-14 | 22:18
Heb ik zelf nooit gedaan, mijn reisdoelen waren iedere keer verschillende plattelandsgebieden in de DDR, maar ik ken de verhalen. De katakomben van Friedrichstrasse, waar je overigens ook met de S-bahn naar toe kon.
Per trein vanuit de bondsrepubliek maakte je eerst een stop bij Mariënborn, anderkant Helmstedt. Bij naderen van Berlijn een stop in Potsdam, waar de trein weer werd geïnspecteerd. Dan de stop bij Berlin Zoo, een station van de S-Bahn, wat in die tijd eigenlijk West Berlijn Hauptbahnhof was. De trein reed daarna door naar Friedrichstrasse om uiteindelijk op Oostberlijn gebied het werkelijke Hauptbahnhof te bereiken.
Nu is alles anders.

hotnot | 09-11-14 | 22:27

100pct Testosteron | 09-11-14 | 22:12
+1 voor u.
Al die miezerige xenophobe Hollanders zou het goed doen een jaartje in het buitenland te verblijven.

7,62x39 | 09-11-14 | 22:27

Eurotokkie 22:20
Ja ja, maar die maken me niet dood als ik iets verkeerds zeg.
Het grote gevaar is de inhoud van het troje paard.

Terpen-tijn | 09-11-14 | 22:26

Zal ik dan maar de eerste zijn om die Duitsers hier vanaf deze plek van harte te gratulieren met hun hereiningung. Want het is ze gegund. Duitsers zijn de beroerdste niet. Afgezien dan van die ene keer in 1974, toen ze ons genaaid hebben.

VanBukkem | 09-11-14 | 22:25

Toen de Muur viel was ik dolblij (voor de mensen in Oost-Europa). Het is wat mij betreft één grote deceptie geworden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar de meeste Oost-Europeanen (met Polen en Roma voorop, gevolgd door Roemenen, Litouwers en Turkse Bulgaren) mogen wat mij betreft weer fijn achter een muur gaan zitten. Bouw die Muur weer terug.

Hans Hillen | 09-11-14 | 22:25

De geschiedenis herhaalt zich, maar dan anders.
Vroeger had je staatscensuur, nu is het zelfcensuur. want "verkeerde" uitspraken kan je leven kosten.
Voorlopig nog genoeg werk aan de winkel hier.
O ja, allah is een klootzak, pak me dan, als je kan.

Terpen-tijn | 09-11-14 | 22:23

Terpen-tijn | 09-11-14 | 22:18
Ach wat is vrijheid als je bedenkt dat onze overheid langzaam en zeker DDR praktijken wil gaan invoeren.

Eurotokkie | 09-11-14 | 22:20

Wat me altijd zal bijblijven, is de heuchelachtige schijn die tot het laatst toe werd volgehouden.
Alsof er in een triljardste seconde een baby werd geboren.
De vrijheidsbaby.

Terpen-tijn | 09-11-14 | 22:18

hotnot | 09-11-14 | 22:09
Het was o.a. mogelijk om met de U-bahn van West Berlijn naar het station Berlin Friedrichstraße te reizen, daar kon je dan Oost Berlijn in. Wel eerst verplicht geld wisselen daar.

CoffeePatch | 09-11-14 | 22:18

Hendrick9075 | 09-11-14 | 22:14
Bewaar die tranen maar voor wat er nog gaat komen , want die heb je hard nodig.

Eurotokkie | 09-11-14 | 22:16

@Arjan | 09-11-14 | 22:10
Google eens op " Ostpolitik ". Ook deze Wikipedia geeft uitleg: nl.wikipedia.org/wiki/Neue_Ostpolitik
Alles om het leven van de ossies een beetje draaglijk te maken.

hotnot | 09-11-14 | 22:15

Elke keer weer tranen als ik de beelden uit 1989 zie.

Hendrick9075 | 09-11-14 | 22:14

Wonende in Tsjechie, getrouwd met een prachtige, zeer intelligente Tsjechische vrouw, kinderen op school in Praag, tweetalig opgevoed en opgevoed met de gedachte dat vrijheid in denken, handelen en leven niet vanzelfsprekend is.
Mijn vrouw mocht niet kiezen welke studie ze wilde volgen maar moest verplicht arts worden. Hetgeen ze nu al jaren is, maar het was niet haar primaire keuze. Schoonouders die alles kwijtwaren omdat ze toevallig een klein fabriekje bezaten wat uiteraard tegen de socialistische heilstaat was. Wonen in een plaats waar je niet wilt zijn, maar je moest, geen keuze.
Iedere vriend, kennis of zelfs familielid kon een spion voor de staatsveiligheidsdienst zijn.
Zij, en ik eigenlijk ook, vieren de vrijheid.
Als ik al die negatieve commentaren over "Oostblokkers" hier lees, wordt ik enerzijds boos en anderzijds teleurgesteld in zoveel domheid.
In ieder land en gebied heb je criminelen, hier echt niet meer dan in Nederland zelf.
De gemiddelde reaguurder weet niet eens het verschil tussen Polen, Tsjechie of Slowakije, maar heeft een levensgroot onderbuikgerommel ten aanzien van deze mensen.
Wij zijn weggegaan uit Nederland omdat nederland redelijk onleefbaar begint te worden, deels omdat wij een Joods (niet orthodox maar wel uiterlijk zichtbaar qua haakneus en kleurtje)gezin zijn en deels omdat de vooroordelen van de ons Nederlanders tegen Oosblokkers vreselijk zijn.
Mijn vrouw is meerdere keren gevraagd door patienten die bij haar op spreekuur kwamen in het AMC wanneer ze weer terug naar Polen ging. En dat tegen een Tsjechische en een medisch specialist die jouw kwalen wil behandelen. Werkelijk om te kotsen.

100pct Testosteron | 09-11-14 | 22:12

VanBukkem | 09-11-14 | 22:04
1 Europa
1 munt
1 bank
1 volk

Eurotokkie | 09-11-14 | 22:11

Ommezwaai | 09-11-14 | 21:51

Hij had een wat lang uitgevallen logeersessie bij Joris de Almachtige.

eerstneukendanpraten | 09-11-14 | 22:11

Dat Bea & Claus Honecker ontvingen in Huis ten Bosch, impliceert dat iets vriendschappelijks of is het altijd normaal om dictators gezellig thuis uit te nodigen? Iemand die iets van protocol weet?

Arjan | 09-11-14 | 22:10

Uit de nederlandstalige Wikipedia:
Berlijn werd na afloop van de Tweede Wereldoorlog bezet door de geallieerde troepen van Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Tijdens de Conferentie van Potsdam in 1945 werd Berlijn, net als de rest van Duitsland, in vier sectoren verdeeld: een Sovjet-, een Amerikaanse, een Britse en een Franse sector. Berlijn werd het brandpunt van de Koude Oorlog, aangezien de stad midden in de Sovjet-bezettingszone in Duitsland lag. Al snel gingen de drie kapitalistische sectoren (de Franse, Britse en Amerikaanse sector) meer samenwerken; de Sovjet-Unie zette een afwijkende politieke lijn uit.
Het mag zo zijn dat checkpoint Charlie de verbinding was tussen de US en de USSR sector, de stad was groter dan die twee. De aanduiding Checkpoint Charlie word in deze wiki uiteengezet. nl.wikipedia.org/wiki/Checkpoint_Charl...
Uit deze wiki:
Checkpoint Charlie was de enige controlepost waar buitenlanders (iedereen behalve West-Berlijners, West-Duitsers en burgers van de landen van de Geallieerde Controleraad) over de weg Oost-Berlijn konden binnentreden.
Dat is niet waar. Als buitenlander, geen West-Duitser zijnde, kon je de DDR vrijelijk bereizen, en kon je gewoon vanuit DDR gebied Berlijn in. Ik ben in die jaren daar een aantal malen geweest, en bezocht West Berlijn pas na de wende. Het eerste jaat was een heerlijke chaos, de wachttorens stonden er nog, met gesloopte communicatiestelsels. Ouwe zooi.
Wat (onder andere( triest was in de DDR tijd, de Brandenburger Tor stond in een no go gebied. Je kon de Unter Den Linden aflopen in die richting, maar tweehonderd meter voor het ding stonden hekken.

hotnot | 09-11-14 | 22:09

Europa en Amerika heeft Rusland naar de val weer in het zadel geholpen.
Nu zorgt Rusland weer voor problemen wat betreft stabiliteit in de regio .

Eurotokkie | 09-11-14 | 22:08

@VanBukkem | 09-11-14 | 22:04
EU = mc2 (Ein Stein)

Bakito | 09-11-14 | 22:08

De repo's die geselecteerd zijn voor Gigapica zijn briljant. Ga zo door.

zevenblad | 09-11-14 | 22:06

Ein Volk. Ein Reich.

VanBukkem | 09-11-14 | 22:04

De Eierbal | 09-11-14 | 21:52
Noem eens één zin die verbeterd moet worden. Het Engels bij de gigapica's is doorgaans erg goed.

7,62x39 | 09-11-14 | 22:02

Het hedendaagse imperialistisch kapitalisme is opnieuw een bedreiging voor de wereldvrede. Daarbij schaamteloos gefaciliteerd door linksfacisten met dollartekens in de ogen.

ad melkert | 09-11-14 | 22:02

@Ommezwaai | 09-11-14 | 21:57
Nee, het gaat er hier nog steeds heet aan toe. Na 5 december wordt het pas winter.

Bakito | 09-11-14 | 22:01

Bakito | 09-11-14 | 21:54
Weet je toch slappe?
Ik doe al jaren niets meer en zit in een warm oord.
Het wordt nu winter in NL toch?

Ommezwaai | 09-11-14 | 21:57

.. oh ja - en geen EU voor de val van den muur. Nog zoiets waar de burgers van Europa beter af mee waren geweest, zonder.

Jan Passant mk2 | 09-11-14 | 21:57

Hadden ze de muur niet wat kunnen opschuiven? Oost-Duitsland met Wes-Duitsland herenigen, maar de muur opnieuw neerzetten aan de grens met polen en Tjechie. Dat had ons sowieso bakken met geld gescheeld.

Old_Spice | 09-11-14 | 21:56

Belangrijk.. heeft er ooit iemand over nagedacht dat 9-11-1989 en 11-9-2001 elkaar zo goed spiegelen...

kibambam | 09-11-14 | 21:55

@Ommezwaai | 09-11-14 | 21:51
Zoiets, maar dan net andersom. Mijn vakantie begint a.s. dinsdag en duurt tot ongeveer half april.

En jij, ben je gelukkig?

Bakito | 09-11-14 | 21:54

Voordat de muur viel hadden wij nog Ronald Reagan - en geen islamisatie.
Ik vraag mij af of de omgevallen muur het tegenoverstelde allemaal waard was.

Jan Passant mk2 | 09-11-14 | 21:54

Vrij naar 1989: "Mister Putin, build back that wall"

Mark_Pugner | 09-11-14 | 21:53

Applaus!

Beaulefermier | 09-11-14 | 21:53

Vrijheid betekent dat je keuzes kunt maken. Maar iedere keuze beperkt vervolgens je vrijheid.
De vraag is welk stukje vrijheid je op wil geven voor het maken van een keuze? En in hoeverre mag iemands vrije keuze een beperking zijn voor andermans vrijheid? Vooral dat laatste is een vraag die de politiek zou moeten beheersen.

Andersdenkend | 09-11-14 | 21:52

Mag ik deze ene keer dan klagen over het slechte engels wat gebezigd wordt op de Gigapica? Ik kan het echt niet anders lezen dan met een enorme steenkool-accent. Godverdomme, leer engels.

De Eierbal | 09-11-14 | 21:52

Bakito | 09-11-14 | 21:41
Hee ouwe menschaap! Uit je zomerslaap ontwaakt?

Ommezwaai | 09-11-14 | 21:51


brutus68 | 09-11-14 | 21:45

Hitler hield ook van dieren...

eerstneukendanpraten | 09-11-14 | 21:51

@wakkere_nederlander | 09-11-14 | 21:44 muren kunnen niet altijd. Maar om die muur tussen oost\west Duitsland weg te halen was niet bar handig

bosmaloot | 09-11-14 | 21:48

@brutus68 | 09-11-14 | 21:45
Je kiest dus voor de vegetariër. Duidelijk.

Bakito | 09-11-14 | 21:48

@wakkere_nederlander | 09-11-14 | 21:44
Met Poolse bouwvakkers?

Bakito | 09-11-14 | 21:46

Gezien de invasie van Oostblok criminelen, was de muur en het ijzeren gordijn zo slecht nog niet voor West-Europa.
Ons halve land worden inmiddels leeggeroofd door deze lieden.
Fijn he? Zo'n verenigd Europa....

Ommezwaai | 09-11-14 | 21:46

Sterk stuk, indrukwekkende foto's.

henkvaningrid | 09-11-14 | 21:46

@Bakito | 09-11-14 | 21:41

Ik zou nog liever fan zijn van Hitler dan fan van jou. Als ik zou moeten kiezen.

brutus68 | 09-11-14 | 21:45

Maar hoe zet je een muur om de islam?

wakkere_nederlander | 09-11-14 | 21:44

@brutus68 | 09-11-14 | 21:41
Je zou haast denken dat jij fan van 'm bent.

Bakito | 09-11-14 | 21:41

Hitler stelde ooit dat Azie begon aan de overkant van de Oder. Je zou haast denken dat ie gelijk heeft gehad.

brutus68 | 09-11-14 | 21:41

Een muur: zo gek nog niet!

wakkere_nederlander | 09-11-14 | 21:40

@ Van Rossem, top stukkie dit hoor. Helpt weer goed te herinneren dat de Euro werd ingevoerd door een hoop idioten die vooral iets wilden doen, omdat ze bang en ergens tégen waren, maar niet uit visie om ergens voor te zijn.

Sardonicus | 09-11-14 | 21:40

Van te veel vrijheid wordt het volk onzeker, zelfs angstig. Diep van binnen willen de meeste mensen horig zijn.

7,62x39 | 09-11-14 | 21:38

-weggejorist-

Corrie-Corky | 09-11-14 | 21:33

Muren, hekken, prikkeldraad.... ik weet het niet.

Je ziet bij de Rijdende Rechter vaak dat een rijtje coniferen al tot gedoe kan leiden. Kun je nagaan.

Bakito | 09-11-14 | 21:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken