Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GroenLinks wil uw auto, huis en boormachine lenen

boreningestaaldekaders.gifIngekocht ANP'tje vanmorgen vroeg: "GroenLinks zet in op duurzame deeleconomie." Liesbeth van Tongeren wil dat mensen vaker elkaars boormachine en auto lenen om zo de economie duurzamer te maken en grondstoffen efficiënter te benutten. De deeleconomie is een prima verschijnsel. Buren die elkaars auto, boormachine of bladblazer lenen/huren, je huis verhuren (AirBNB) of ter beschikking stellen (couchsurfen), 'particuliere' taxisystemen zoals Uber Pop, of buurtgenoten die dubbele porties koken delen met/verkopen aan de buren (Thuis Afgehaald - overigens een vegetarisch initiatief), allemaal hartstikke leuk en gezellig en intermenselijk samen met elkaar. Maar het is een beperkt verschijnsel dat een relatief kleine groep mensen aanspreekt en daarom waarschijnlijk niet snel een meerderheidsverschijnsel zal worden: we schatten in dat de meeste mensen er niet aan moeten dénken om hun huis aan vreemden te verhuren, en dat maakt de deeleconomie als leidend beginsel onvervalst idealisme zonder wortels in de (nabije) werkelijkheid. Waar het allemaal weer op neerkomt is dat Tante Lies een marginaal economisch verschijnsel probeert uit te vergroten tot De Landelijke Norm, daarbij voorbijgaand aan het feit dat ieder nieuw commercieel, ideologisch en/of neo-economisch initiatief door de gestaalde kaders van de vorige-eeuwse wetgeving de nek om wordt gedraaid: AirBnB heet in beleidstaal al snel 'illegale hotelbewoning', Uber Pop-chauffeurs kregen afgelopen weekend 1500 euro boete de man en de belastingdienst schooit Marktplaats (dé plek voor een tweede leven voor producten) af voor wisselgeld en btw. Van Tongerens initiatief is best nobel hoor, maar de deeleconomie is dermate klein dat ze vecht tegen de windmolens (haha) die door de politieke realiteit waarin ze zelf opereert zijn neergezet. De overheid doet alleen maar kwaad doen in een participerend samenlevende deeleconomie. Enerzijds met regeltjes en belastingheffing, anderzijds met opdringerigheid ten aanzien van mensen die helemaal geen deeleconomie wíllen. Nu even onze boormachine terughalen van de fucker van hiernaast die 'm vijf maanden geleden geleend heeft en nog steeds niet heeft terugbracht...

Reaguursels

Inloggen

Thuisafgehaald is op dit moment in ieder geval NIET vegetarisch. Je kunt daar wel opgeven dat je alleen vegetarische gerechten wilt kiezen / maken maar het is geen must.

appeltje2010 | 15-10-14 | 09:24

Kan ik op de valreep nog iemand blij maken met een paar terrasverwarmers?

gemeentereiniging | 14-10-14 | 20:41

Hèhè eindelijk komt de geest uit de fles alles lenen is het devies van GL, kom nu toch tot de kern Liesbeth, je verkeerd de gehele dag daar in dat schemerige Haagse huis, dit idee van jou dient natuurlijk weer als voorbereiding. Je hebt uit de school geklapt , de overheid heeft allang van Brussel te horen gekregen hoe de toekomst moet verlopen, eerst alles verhogen zodat het voor de burgers niet meer te betalen is, natuurlijk ook even de lonen verlagen tot Oostblok niveau, en dan jaja dan zijn we er, de al oude ruilhandel om te overleven. O buurman u heeft een kip, ik heb een koe, zullen we eieren ruilen voor melk?. Lekker duurzaam geheel volgens GL recept baal jij nu ff dat je alles verraden hebt.

kaboom!!!!!! | 14-10-14 | 20:25

Dan ga ik eens een lekker rondje rijden in de dikke SUV's waar de gemiddelde GL grootverdiener mee rondscheurt naar zijn/haar baantje als pseudo-ambtenaar.

Moonwarrior | 14-10-14 | 18:56

De buurman leent mijn auto en ik leen zijn vriendin.

Shano | 14-10-14 | 18:29

Mmmm, eens nadenken… Die 150,- pleuro die ik uitgeleend had (12 jaar geleden) en nog steeds terug moeten komen. Of die keer dat mijn uitleende fiets kapot terug kwam, kosten 165,- pleuro. Of die keer dat ik een boormachine had uitgeleend, en kapot terug kwam. Dan een aantal boeken en LP’s, die nooit meer terugkwamen…

Nee, ik heb mijn dure lesje onderhand wel geleerd; ik leen niets meer uit.

Claudia M. | 14-10-14 | 18:12

enigste effect van dit voorstel is dat alles unmundig veel duurder wordt omdat de fabrikant toch zun winst wil blijven houden, en dat alles onzettend lang gaat duren omdat ja heb ik wel, maar uitgeleend aan jantje pietje klaasje........

Umberto die trotzoni | 14-10-14 | 16:46

Als ik die partij groen links eens leen en jullie beloof die partij nooit meer terug te brengen. Ik zeg dan gewoon ja je hebt mij die partij geleent maar hij was al kapot toen ik hem kreeg. Niks meer mee te beginnen dus ik heb die partij maar weggegooid. Hmm lijkt me toch 1 van de beste ideeen sinds heugenis.

tweetybird | 14-10-14 | 16:39

Socialisten en communisten menen dat het geld van de relatief rijken dienst te worden verdeeld onder minder draagkrachtigen. Om het verlies aan koopkracht van die voormalig rijken een beetje te compenseren worden handelsverdragen gesloten met derdewereldlanden zodat goedkope spullen kunnen worden geïmporteerd en men zich toch een beetje welvarend kan voelen als men winkelt bij Wibra of Primark, waar je voor een paar uur minimumloon een hele wintergarderobe kan aanschaffen (zij het van vaak slechte kwaliteit en om te spreken met de woorden van vroegere communisten zoals Marcus Bakker: over de ruggen van de arrebeiders in Azië.).
Loten aan diezelfde stam zijn overheidsacties om zuinig met energie om te gaan en nu dus dat particuliere geruil. Het is allemaal politiek korte termijn denken, want de macro-economische gevolgen van het gevoerde (EU)-beleid zijn desastreus en impliceert voor de jeugd van nu een slechter en onaangenamer leven dan van hun grootouders .

Ci Ty33 | 14-10-14 | 16:18

De Maya zag dit aankomen. Zij wisten dat de oplossing, sport en het Stockholm syndroom, uiteindelijk een meeting point in Amsterdam zouden hebben.

biltong | 14-10-14 | 16:17

Ik heb in de tijd dat ik in de GroenLinkse PvdA-pauperstad Amsterdam woon, al 7 fietsen 'uitgeleend' (hele mooie) en nooit meer teruggezien.

Ik moet er trouwens niet aan denken mijn comfortabele Japanse zescilinder uit te moeten lenen aan één van die mutsen uit mijn straat die niet kunnen in- of uitparkeren zonder overal butsen, krassen en deuken te veroorzaken.

Zonder achterlating van een briefje.
Maar ondertussen wél GroenLinks stemmen en beweren Het Fatsoen in pacht te hebben.

Peter Emile | 14-10-14 | 15:36

Zo, me auto staat ook weer voor de deur, ga meteen tanken want de tank is leeg.

behangtafel | 14-10-14 | 15:12

Liesbeth van Tongeren is totaal van de pot gerukt wat een idioterie..

Amsterdam Hustler | 14-10-14 | 14:45

Is er een wiskundige in de zaal?. Reken maar uit. De kans dat je het jacht van WimLex mag lenen is nul. De kans dat je de fiets van de Groen-Linkser mag lenen is nog oneindig veel kleiner. En de kans dat een Groen-Linkser iets zinnigs zegt is daar weer de helft van. De uitkomst van deze berekening geeft -infinite. Dat is het gemiddelde IQ van een Groen-Linkser.

Nivelleermarionet | 14-10-14 | 14:45

synchronicity | 14-10-14 | 13:13


Ik zou zeggen joh gelijk doen. Niet zeuren dan als er boetes binnenkomen of als je je rijbewijs kwijt bent omdat een buurman dronken is aangehouden met je leenauto en jouw naam genoemd heeft. Nee joh ook jij hebt helemaal gelijk. Dat groen links heeft echt geweldige ideeen. Nou alleen nog wachten op hun beste idee. En dat is als ze besluiten om hun partij op te heffen. Want van groenlinks zijn echt alleen maar onzinnige dingen gekomen die nederland niet beter maar slechter maken. T-shirt zal wel weer in de maak zijn. Met erop ik ben beleent.

tweetybird | 14-10-14 | 14:29

Niemand, maar dan ook niemand komt met zijn tengels aan mijn gereedschap.

Badderbeest! | 14-10-14 | 14:23

Groen Links? Dat is toch het opvangtehuis voor mensen die van zichzelf denken dat ze iets in de politiek kunnen uitrichten met een al dan niet bekend geworden crimineel verleden?

Dat is toch ook de club die wedijvert met de PvdA wie van de twee procentueel de meeste criminele politici heeft?

Pieter V | 14-10-14 | 14:16

Weer zo'n weldoordacht plannetje van onze Groene vrienden *kuch*. Leende ooit een bladblazer uit. Werd kapot in de schuur teruggezet... "Nee hoor, toen ik 'm in de schuur zette was-ie echt niet kapot". Ja dikke vinger... Groenlinks, verzin eens wat beterders?

Reykjavik | 14-10-14 | 14:02

En geldt het ook voor geld? Dan hebben we straks geen banken meer nodig.

small_town_dude | 14-10-14 | 14:00

Laat die GL lutsers eerst hun huis maar eens delen met wat asielzoekers en hun tuin open stellen voor een windmolen.
Tot dat moment moeten ze hun kop houden over plannetjes die in de praktijk al decennia gebeuren, maar door die linkse asocialen in onbruik zijn geraakt omdat die alles van bovenaf willen regelen middels een communistisch systeem met bijbehorende partijbonzen die beslissen wat de burger wel of niet mag of moet.

happen naar de baas | 14-10-14 | 13:59

Ik weet niet of iemand het al heeft gezegd maar dat delen van goederen is dus de grondslag van communisme.

tattooboer | 14-10-14 | 13:54

Als je Liesbeth op Twitter volgt ben je verzekerd van je dagelijkse portie luchtfietserij.

zwarte kip systems | 14-10-14 | 13:51

Airbnb en uber gaat wel lekker commissie afstaan aan de amerikanen ... wat hebben we er nog aan dan ?

Ipv zeiken en zeuren over zulke platformen, wees zuinig op je spullen.

Koop niet elke jaar een nieuwe laptop / tv / telefoon.
Koop niet om de 2 jaar een nieuwe wegen ivm nieuwe snufjes en looks.

Maar helaas moeten mensen alles via hun mobieltje doen en apps.

R.B.Bender | 14-10-14 | 13:43

Ik durf te wedden, dat du moment, mensen er een gewoonte van gaan maken om elkaar dingen te lenen (gewoon om te gebruiken) de belastingdienst gaat stellen dat het lenen van auto, heggenschaar, boormachine enz. enz. inkomsten in natura zijn, waarover belasting dient te worden afgedragen. Zie bv Kerstpakketten.

Graaf van Egmont | 14-10-14 | 13:43

tweetybird | 14-10-14 | 13:06
Parel van het Zuiden | 14-10-14 | 13:14

Ik deel met jullie de mening dat de overheid je nooit ofte nimmer zo mogen verplichten om spullen uit te lenen. Evenmin heb je gelijk dat de overheid zich niet met je privéleven zou moeten bemoeien. Toch lijkt het me delen een normale menselijk eigenschap. Zoek eens 'Noaberschap' op. Als de overheid mensen daarin bij wil staan lijkt me een goed idee. Vrije keuze of je eraan meedoet of niet, toch? Wat ik niet wil is dat marktpartijen in dit gat springen. Ik wil best af en toe m'n boormachine aan iemand in de straat uitlenen die ik vertrouwen kan, of een lifter meenemen, maar ik ben principieel tegen constructies als sites die geld afromen van andermans altruisme.

Diotima | 14-10-14 | 13:32

Dat worden drukke tijden voor de rijdende rechter.

small_town_dude | 14-10-14 | 13:31

Prima idee. Hier in de straat heeft iedereen een maaitrekkertje. Ding wordt eens in de 4 weken van stal gehaald. Zinloos en scheelt iedereen een paar ruggen. Prima idee dus, app-je erbij voor reserveringen en kosten servicebeurt e.d. delen.

bovenste_plank | 14-10-14 | 13:31

Heel goed idee... in elk huis zijn wel kamers te vinden om asielzoekers onder te brengen.
Moet in de wet worden vastgelegd; gemeenteambtenaren dienen ELK huis te inspecteren op vrije kamers.
Woonruimteprobleem asielzoekers opgelost.

meneer Q | 14-10-14 | 13:25

btw: het is geen normaal boren wat het clipje laat zien maar flow-drill; een techniek om in relatief dun (ferro)-materiaal gaten tbv schroefdraad te kunnen maken zonder gebruik te hoeven maken van las - of pers moeren; het vereist zeer speciaal gereedschap en dat is voor de gemiddelde DHZ-er volstrekt zinloos om aan te schaffen;

dit gezegd hebbende ga ik weer verder met het maken van een powerpoint waar niemand op zit te wachten

peter1953 | 14-10-14 | 13:21

Ja hallooooo ... voor dat beetje intermenselijk contakt luisterT ik naar BNR. We hoeven elkaar nix te vertellen maar we begrijpen elkaar. Da's genoeg! DunkT mij.

advies laat je eigen boren dame Lies U hebt het nodig!

Centauri3 | 14-10-14 | 13:20

@Mark van Leeuwen | 14-10-14 | 12:20
timmermans jouw buurman?

GekkeDave | 14-10-14 | 13:18

@synchronicity | 14-10-14 | 13:13

Gaat het met uw buren regelen, dan! Laat anderen die het niet zien zitten gewoon met rust.
.
Wat is dat toch altijd met die wereldverbeteraars. Iets willen, niet zelf (kunnen) regelen, dus de overheid moet het maar even aan iedereen opleggen.
.
Ga uit mijn persoonlijk domein!

Parel van het Zuiden | 14-10-14 | 13:17

@Pieleke | 14-10-14 | 13:15. De overheid snapt het wel, maar het levert niks op voor de staatskas. Dus moeten ze er met een poot tussen zitten...

Maria.1 | 14-10-14 | 13:17

Ik ga mijn superdeluxe auto niet uitlenen aan de buren! Deze heb ik gekocht om hun jaloers te maken en zich te laten afvragen waar doen die buren het toch van! Ze mogen wel mijn vrouw lenen BTW

Machoclown | 14-10-14 | 13:16

@kom hoe heet ie | 14-10-14 | 12:03
dan woon je niet in de grote steden, want als je daar een zak cadeau's voor de deur zet issie al weggeroofd door de noordafrikaanse pietjes voordat je kan reageren op de bel.

GekkeDave | 14-10-14 | 13:15

Sharing economy is er al en zal groeien. Waarom zou je duurzame goederen kopen die je toch maar sporadisch nodig hebt. Georganiseerd je auto uitlenen (voor geld) is er al, gereedschap uitlenen tegen betaling is er en wie weet wat nog meer. Punt is echter dat al deze initiatieven vanuit de burger zelf komen. Dit werkt alleen als het vrijwillig gaat. Wanneer het wordt opgelegd gaat het niet werken. Jammer dat die kutten bij de overheid dit principe niet snappen.

Pieleke | 14-10-14 | 13:15

@Diotima | 14-10-14 | 12:59

De punt, oh hoogintelligente..
.
Is dat de politiek niet gaat over persoonlijke eigendommen. Dat de eigenaar daar over gaat. Dat het onwenselijk is dat de overheid zo diep in het priveleven van mensen dringt. Dat na 80% van je salaris te hebben afgedragen aan de staat via IB, BTW, Accijns, gem. belasting, en wat al nog niet meer, het wel welletjes is met dat "delen". Dat de mensen die het voorstellen zo verdomde inhalig zijn dat ze zelfs goede doelen leegtrekken voor hun eigen salaris. Dat dit helemaal niets bijdraagt aan de economie.
.
Dat is even top of mind. Ik vermoed dat een hoogintelligent menspersoon zoals u het verder wel alleen af kan.
.
Almoes voor deze reaguurder?

Parel van het Zuiden | 14-10-14 | 13:14

Uh, mevrouw vergeet even dat door deze leeneconomie, de overheid een berg BTW misloopt. Hoe moet de uitkering van de achterban van de SP betaald worden?

abom | 14-10-14 | 13:13

Ik heb hier twee auto's waarvan er eentje soms weken niks doet. Ik zou graag een deelauto met een aantal buren regelen. Heeft iedereen baat bij. Je kunt wel kijken wat niet werkt, maar dat is typisch Nederlands Chagrijn waaraan menigeen hier graag lekker aan mee doet vanachter zijn computer...

synchronicity | 14-10-14 | 13:13

Is er eigenlijk nog iets in dit land waar politici zich NIET mee bemoeien?

Vigil | 14-10-14 | 13:11

lutseklutser | 14-10-14 | 12:41
Omdat jij dan met dat geld iets anders koopt ipv nog een boormachine.

Diotima | 14-10-14 | 13:11

Diotima | 14-10-14 | 12:59

Tsja nee je hebt helemaal gelijk joh. En dat moet dan ook gelijk door een partij als gl geregeld worden. Dat kunnen we helemaal niet zelf. Want wij zijn dom. Nee geweldig we zullen wettelijk gaan regelen wat jij moet uitlenen. Ik zou zeggen begin eens met je vrouw uit te lenen ofzo. Je leent iets uit omdat je dat zelf wilt. Daar heb je geen onnozels als groenlinks voor nodig.

tweetybird | 14-10-14 | 13:06

Waarom moet dit allemaal gratis? Autoverhuur en afhaalchinesen bestaan toch al?

subsidistan | 14-10-14 | 13:04

Het wordt tijd om Linkse mensen verplicht op stage te sturen naar socialistische heilstaten. Kunnen ze zelf even de vruchten van hun meninkjes aanschouwen.
.
Hedendaags socialisme. het wordt verpakt in een "my little pony"-papiertje, maar is nog net zo kwaadaardig als in de tijd van Lenin en Stalin.

Parel van het Zuiden | 14-10-14 | 13:01

Probleem met diensten zoals Uber is dat de wetgeving in Nederland hier niet op ingespeeld is. Daarom stelt Kees Verhoeven (D66) vragen aan de nationale Uebertukker (Henkie Kamp) wanneer die wetgeving eindelijk eens aangepast gaat worden. Volgens mij weinig kans met een MinJus die al met pensioen had moeten zijn en een Tukker die niet weet wat er in het westen des lands leeft. Zie ook :http://www.telegraaf.nl/digitaal/23197488/__D66__wetten_moderniseren__.html

Brulboei_61SB | 14-10-14 | 12:59

Terecht dat je zelf moet mogen bepalen of je dingen wel of niet deelt, maar oh wat een rancune en afgunst hier. Ik heb gelift, ik heb lifters meegenomen. Ik heb spullen geleend en spullen uitgeleend, en als de ander het per ongeluk stukmaakte, dan verving hij/zij het gewoon.
Lutsers, geld uitgeven aan dingen die je ook kan delen/lenen is zonde van je geld, want dan kan je er andere dingen van kopen. Misschien voel je je rijk terwijl je vrekkig op je zuurverdiende gereedschapskist troont vol spul dat je echt niet dagelijks gebruikt, maar geestelijke armoede straalt ervan af.

Diotima | 14-10-14 | 12:59

Ik denk, dat er wel mensen zullen zijn, die graag wat hooivorken zouden willen lenen en pek en veren...

Vigil | 14-10-14 | 12:58

Ben op zoek naar een bladblazer. En dan een met zo'n benzinemotor. Verwacht hem de hele herfst nodig te hebben, dus voorlopig komt ie niet terug.

Graaf van Egmont | 14-10-14 | 12:58

Sorry, alles is al beleend bij de Stadsbank van Leening.
Heb geen geld meer, nogmaals sorry.

Stoned Hengst | 14-10-14 | 12:56

@lanexx | 14-10-14 | 12:53

In principe heb ik liever niet dat mensen zoals Van Tongeren zich bemoeien met dingen die ertoe doen. Kost over het algemeen extra miljarden, burgervrijheden, en jaren zo niet decennia herstelwerk.

Parel van het Zuiden | 14-10-14 | 12:56

Ja ja Marxisme viert hoogdagen vandaag de dag. In europa moeten salarissen al omlaag om mee te gaan met de oost-blokkers en globale economie. Nu moeten we ook alles gaan delen. Ik stel voor dat we dan eerst klappen uit gaan delen :)

Wel triest dat veel mensen verwijzen naar Poetin en zijn communistisch Rusland terwijl wij bijna net zo communistisch aan het worden zijn. Zijn Nederlanders dan zo dom. Oh wacht das een domme vraag van mezelf

ovikanovi | 14-10-14 | 12:56

De overheid doet in elke economie meer kwaad dan goed

Barani517 | 14-10-14 | 12:55

Dit zitten ze daar in de kamer uit te broeden? Als mensen van elkaar willen lenen doen ze dat zonder de ziekelijke bemoeienis van GL.
Van Tongeren, ga je met dingen bemoeien die er toe doen en hou op met dit soort bedenk spelletjes!

lanexx | 14-10-14 | 12:53

wie dit soort initiatieven wil steunen kan al 30+ jaar bij de Blauwe Duim in A'dam (staatliedenbuurt). kun je voor 2 euro een boormasjien lenen. aanrader.

--sql error-- | 14-10-14 | 12:53

Dr is een heel select gezelschap dat mijn gereedschap mag lenen. De rest van de wereld kan wat dat betreft ongezien de tyfus krijgen.

snokkertje | 14-10-14 | 12:53

In principe mogen sommige groepen toch al straffeloos "lenen" van burgers die hun eigen broek wel op houden?

Parel van het Zuiden | 14-10-14 | 12:52

Aan de ene kant wil GL de grenzen wagenwijd openzetten en nodigt elke aardbewoner van harte uit hier te komen consumeren, dus eten, wonen energie gebruiken etc. Aan de andere kant moet het van GL vooral duurzaam, energiezuinig en kleinschalig. Deze idealen staan natuurlijk volkomen haaks op elkaar.

Steeds weer die infantiele, onuitvoerbare en daarmee volstrekt waardeloze ideeën.

Henk J.Pal | 14-10-14 | 12:52

Van lenen komt wenen.

MisterIk | 14-10-14 | 12:51

Ik wil wel wat van dat Greenpeace / TK salaris "lenen", hoor Liesbeth.

Parel van het Zuiden | 14-10-14 | 12:49

Lies Parasiets

bisbisbis | 14-10-14 | 12:49

@Den Heerscher | 14-10-14 | 12:30
Alleen een beetje oneerlijk dat men van de bestaande taxi(centrales)eiste dat het personeel voor veel geld certificaten en diploma's moest halen, en er voor veel geld een taxivergunning moest worden gekocht, en nu ineens eenieder taxi mag gaan spelen, en daarvoor geen enkele investering hoeft te doen.
Leuk als je dan een taxi(centrale) hebt en met een grote restschuld op investering(en) blijft zitten.

miff | 14-10-14 | 12:48

Ik krijg nog 1000 euro van die kudt van mijn buurman!
*Buurman Rutte*

mouse80 | 14-10-14 | 12:47

Ze mag mijn middelvinger wel even lenen. Ik steek hem nu omhoog
justtheblues | 14-10-14 | 12:37

Hmmm bij dat soort figuren moet je daarmee altijd uitkijken. Voor dat je het weet leent ze hem graag en gaat er gelijk op zitten. En de kans dat je die middelvinger dan nog schoon terugkrijgt is minimaal.

tweetybird | 14-10-14 | 12:46

-weggejorist-

Maximus Warp | 14-10-14 | 12:44

Onzin. Het is veel simpeler: eauteaus + boormachines VERBIEDEN. Afschaffen. Zoooooo twintigste eeuw, die herrieschopperts.

vanderjas | 14-10-14 | 12:43

Ik zie al dat ik een juwelier binnenstap. En zeg doe me die ring maar en die ketting. Ja ik kom ze effe lenen. Volgende week breng ik ze terug. Yeh right. Als ik naar de bank ga om geld te lenen roepen ze al yeh right. Maar niet heus. Nee uitlenen is wenen. Dat weet toch iedere sukkel behalve groenlinks. Of je krijgt het nooit meer terug. Of het apparaat doet ineens hele andere dingen. Of je krijgt iets geheel anders terug wat je nooit heb uitgeleend. Ga morgen bij de buurvrouw haar vibrator eens effe lenen om de melk te kloppen. Tsja dat groen links als ze ergens mee komen denk je altijd weer hoe hebben ze het kunnen bedenken zoiets stompzinnigs. Maar ja dat is toch ook een kunst op zich.

tweetybird | 14-10-14 | 12:42

Nouja, heb ik net de boorhamer uitge-peerby't, blijkt dat de pedopartij zich ermee gaat bemoeien!

Einde van de Domheid | 14-10-14 | 12:42

Dus in plaats van dat je een boormachine koopt (en de buurman z'n baan behoudt) biets je alles gratis uit z'n tuinschuur. In welk universum is dat goed voor de economie? Man man man... Economie = geld dat van hand tot hand gaat. Hoe meer geld ik heb, hoe meer ik uit kan geven, hoe meer de MKB'er heeft, hoe meer die kan uitgeven, etc. HOE MOEILIJK KAN HET ZIJN?!?

lutseklutser | 14-10-14 | 12:41

miko | 14-10-14 | 12:23
Ik deel uw walging, heb menig nachtploeg in de soep zien lopen omdat sommige idioten het nodig vinden om overdag met die dingen rondjes door de wijk te lopen. Daar helpt geen oordop tegen, en afschieten is ook al verboden. En dan te bedenken dat de gemeente van gekheid niet meer weet waar ze de taakstraffers op los moeten laten.
Een anti-bladbazers-topic. Dat hebben we nodig, wat meer aandacht voor deze mensonterende zaak.

Abject | 14-10-14 | 12:41

Tsja, dat scheelt dan een halve boormachine per 15 jaar, zet geen zoden aan de dijk. Los daarvan: verhuur is toch ook gewoon deeleconomie, schaf dan BTW af voor machineverhuur en autoverhuur.

Gewinflipt | 14-10-14 | 12:38

Ze mag mijn middelvinger wel even lenen. Ik steek hem nu omhoog

Rest In Privacy | 14-10-14 | 12:37

Groenlinks en z'n millieuridders moeten een over de grens gaan, in het geroemde schone Duitsland staan in Rheinland 3 bruinkoolcentrales te vervuilen, hebben ook al uitgerekend dat de hoeveelheid winbare bruinkool voor 240 jaar toereikend zijn.

gebrokenvleugel | 14-10-14 | 12:36

-weggejorist-

Maximus Warp | 14-10-14 | 12:36

Ik weet nu al dat de belastingdienst hiervan gaat smullen. Volgens mij las ik een half jaar geleden iets in de krant dat als je het gras van de buren maait, je er eigenlijk geld voor moet vragen omdat het een dienst is. Vervolgens moet je dat opgeven bij de belastingdienst. Geweldig land dit...

deluiegriek | 14-10-14 | 12:35

Geenstijl, verkijk je niet op de macht van die zogezegde platformen als Uber en Airbnb die de deeleconomie faciliteren. Daar zitten graaiers tussen, die onder het mom van een idealistisch 'mensen in contact brengen' een vette strijkstok in je reet douwen. Ik heb liever dat de overheid publieke platformen als infrastructuur hiervoor aanbiedt dan dat dat via handige jongens gaat die 'gebruiksvergoeding' afromen en hiermee slapend rijk worden.

Een beetje nuchterheid zou geen kwaad kunnen voor we de roverheid afbranden en er een neoliberale hel voor terugkrijgen.

www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/oktobe...

Diotima | 14-10-14 | 12:34

Als of Nederland een gezellig dorp is, waar alle buren elkaar kennen, vertrouwen en verstaan.

In welke wereld leven die Groene Linksen? Ik wil er naar toe.

Rammstein | 14-10-14 | 12:33

Met gereedschap is het hetzelzde als met CD' s en boeken. Nooit uitlenen, ook niet aan beste vrienden, want je krgijt het NOOIT terug. Daarom heb ik nu nog een cheap-ass boormasjien, een Dremel en een goed gevulde gereedschapskist.

bello | 14-10-14 | 12:33

Zo zie je maar weer, waar al dat blowen toe kan leiden. Je gaat er niet alleen van hallucineren, maar je wordt er ook nog Groen van.

Snowy2000 | 14-10-14 | 12:32

Den Heerscher | 14-10-14 | 12:30
Uber heeft weinig te maken met een deeleconomie. Uber maakt het mogelijk om op efficiënte manier te handelen, om vraag en aanbod bij mekaar te brengen.

Schoorsteenveger | 14-10-14 | 12:32

Ik leen niets uit , je krijgt het terug en het is kapot .

slotbert | 14-10-14 | 12:31

Khadaffi had ook zo'n plan.
Stond zijn auto's uit te lenen aan mensen die voorbij kwamen lopen.
Dat werkte prima, tot dat hij zelf een ritje wilde maken.

Boeloeboe | 14-10-14 | 12:31

Voldoe ik weer aan het ideaalbeeld, ik deel af en toe in het weekend mijn bed met een mooie vrouw, mag ze gelijk mijn boormachine gebruiken.

d' 8hØker | 14-10-14 | 12:31

Conan de Rabarber | 14-10-14 | 12:22
Inderdaad, van dat kudtvolk dat alles leent en pas terugbrengt na 10x vragen.

Pikkestrijder | 14-10-14 | 12:31

Wel de spullen gebruiken, maar ze niet willen kopen.
 
Illustratiever voor groenlinks wordt het niet.

pietvanvliet | 14-10-14 | 12:30

als ze dat ze graag wil moet ze zelf maar een bedrijf beginnen die zoiets regelt. ownee, dat kan natuurlijk niet, want werken is vies en bedrijven zijn slecht. domme doos. beetje schreeuwen van de kantlijn , maar zelf te beroerd (en dom) om werkelijk te testen of het wel strookt met de werkelijkheid. (dat AirBnB en Uber ook bedrijven zijn die zonder subsidie iets hebben opgebouwd zal ze wel nooit begrijpen...)

--sql error-- | 14-10-14 | 12:30

Uber zou ook gewoon legaal moeten zijn. Het enige wat die app bewezen heeft is dat het verdienmodel van de taxi centrales niet meer van deze tijd is. Ik heb wel zo'n pesthekel aan het de nek omdraaien van innovatie en initiatieven omdat er mensen met een oud model zijn die er minder van worden.
Zie ook e-mail vs. analoge post, de typemachineverkopers na de opkomst van computers, etc. etc.

Den Heerscher | 14-10-14 | 12:30

Deeleconomie...
Kan me herinneren dat, lang geleden, iemand mij vertelde dat hij vond dat hij er recht op had mijn gereedschap te lenen, en zonder daarvoor iets te betalen. "Het ligt er toch al", zo sprak hij wijs. Dat zinnetje ben ik nooit vergeten...."het ligt er toch al". Dat is de taal van de parasiet, die afwacht tot er zich iets ontwikkeld heeft waarop hij zich vast kan zuigen.
Het Communisme heeft ons, zo meen ik, geleerd dat een deeleconomie uiteindelijk niet werkt, omdat aan het eind van de rit niemand zich nog verantwoordelijk voelt voor datgene wat collectief bezit is, van iedereen, dus van niemand. Een boer zorgt dat hij zijn zeis goed onderhoudt, zodat hij niet roest en vlijmscherp blijft. Een collectief bezeten zeis is al te snel roestig en bot.

Schoorsteenveger | 14-10-14 | 12:30

-weggejorist-

tweetybird | 14-10-14 | 12:28

Het gat in de markt! Ik koop gammele auto's die ik aan de buren uitleen, onder de voorwaarde dat als er wat stuk gaat, ze dat wel moeten laten maken. Als die ouwe brik dan weer helemaal technisch in orde is, snel met een woekerwinst verkopen en dan de volgende slopert voor de deur zetten, en ondertussen met een geleend regeringsvliegtuig naar de voor een weekje of 4 geleende ambassade op hawai, met geleend geld vd roverheid, dat ik net als zij nooit terug betaal.

von sokkenstopfen | 14-10-14 | 12:28

Laat "links Nederland"eerst maar eens een asielzoeker per persoon in huis halen, spreken we daarna verder.
Mochten de asielzoekers in kwestie klachten hebben over hun gastheer, dan zetten we die uiteraard subiet zijn huis uit.

Abject | 14-10-14 | 12:28

Van Rossem, je gaat het echt niet tegenhouden met een zuur stukje. Die deeleconomie is er al. En het is niet alleen een klein clubje. Ik vind het een prima ontwikkeling. Ik ben niet links, niet rechts, wel zo realistisch te beseffen dat we niet alle resources kunnen blijven opmaken. Delen van spullen die je niet iedere dag gebruikt is een mooi alternatief voor goedkope meuk uit China kopen dat maar 1 of 2 keer werkt. En ik begrijp ook prima als je je spullen niet wil uitlenen, het hoeft nl ook niet. Maar ondersteunen van dit soort initiatieven is prima m.i.

deministerpresident | 14-10-14 | 12:24

Liesbeth, Liesbeth, Liesbeth... *facepalm*

Sunabalk | 14-10-14 | 12:24

Mensen met bladblazers reken ik niet tot mijn vriendenkring,enkeltje zandbak dat kunnen ze krijgen.
Bladblazers,...... eigenaars daarvan zijn onmensen geen goed woord voor over.

miko | 14-10-14 | 12:23

Ik geloof dat de politiek over de gehele breedte totaal niet meer weet waar politiek nu eigenlijk voor bedoeld is.
Hint: niet om te regelenen aan wie ik wel of niet mijn spullen wil uitlenen.

panadol | 14-10-14 | 12:23

Lenen, ook wel bekend als bietsen. Iedereen kent ze wel, die bietsers die te gierig zijn om zelf iets te kopen en alles bijelkaar bietsen, van een rokertje tot een biertje, altijd wel een hapje mee willen eten en nooit een rondje afslaan maar er zelf nooit een terug geven.
Niet vreemd dat GL dit propageert, tenslotte zijn het zelf ook parasieten die leven van andermans belastingafdracht en belastingpoet baantjes.
Met hun verheven kudtmoraal en eeuwige dedain op de hardwerkende burger.
Kan die zwetspartij niet bij het grof vuil, en niet op de composthoop graag.

Conan de Rabarber | 14-10-14 | 12:22

"Nu even onze boormachine terughalen van de fucker van hiernaast die 'm vijf maanden geleden geleend heeft en nog steeds niet heeft terugbracht..."
.
Lenen van spullen.... de beste methode om ruzie met buren en vrienden te krijgen, zeker als mensen zich jouw goederen na verloop van tijd als "gewoonterecht" zijn gaan toe-eigenen, en je moet bietsen en bedelen om je eigen spullen -vaak beschadigd of kapot- weer terug te krijgen.

miff | 14-10-14 | 12:21

Mijn buurman is drugscrimineel, handeld in wapens en wordt verdacht van moord. Laatst vroeg hij mij een alibi te leen.

Mark van Leeuwen | 14-10-14 | 12:20

U wil geen deeleconomie? dan krijg je die, GroenLinks maakt het mogelijk. Ja, wij van GroenLinks hebben namelijk een klap van een Energiemolen gekregen.

Snowy2000 | 14-10-14 | 12:20

in het artikel rept zij over autodelen

snappcar, mywheels wego, green wheels hebben dat al en verzekeringstechnisch is dat allang afgedekt.

Concept wordt gebruikt bij ons in de buurt ipv een tweede auto even een greenwheels auto meenemen.

Typische gron links ik leen wel van jou maar jij niet van mij.

google had of heeft ook initatief waar je je spullen kon inzetten en dan toekennen aan kringen. Buurman mag wel de ladder lenen maar niet de boormachinen. Dat mag je vriend weer wel.

lokale overheden maken er ook gebruik van om bijvoorbeeld dienstautos makkelijk uit te lenen en er voor te zorgen dat deze autos niet worden gebruikt voor prive ritjes.

Enorem admninstratie las is dat daar mag de overheid dan wel wat aan doen..

Liesbeth is wsl op terschelling geweest.
www.leafhebbers.nl/vier-elektrische-n...

dolffie | 14-10-14 | 12:19

Zou graag een maandje een kasteel willen lenen aan de Cote d'Azur. En ik kom met de auto... (mits ik nog ergens een leuke proletenbak kan lenen)

Good Meuning | 14-10-14 | 12:18

Ik zou zo nu en dan de buurman zijn dochter van 23 willen lenen. Dan kan ik mijn vrouw de deur uit doen dat scheelt mij weer in de kosten. Uiteraard mag de buurman dan mijn auto lenen.

Bert.H | 14-10-14 | 12:18

Geen probleem met uilenen hoor, doen we nu ook al regelmatig in de buurt.... maare... wie draait op voor de directe en indirecte kosten van het 'groepsitem'?

koyt | 14-10-14 | 12:18

duitse herder | 14-10-14 | 12:12
Ja dan moet je niet zoveel naar de hoeren gaan .

Eurotokkie | 14-10-14 | 12:17

Liesbeth heeft misschien te vaak naar 'Nieuwe Buren' gekeken?

Snackbar van Allah | 14-10-14 | 12:16

Goed plan Groenlinks. Laten we met zn alleen minder minder minder gaan consumeren, dat is goed voor de economie. Toch?

Beaulefermier | 14-10-14 | 12:16

Dank voor de scheve mondhoek, groenlinks..
En alsof Liesbeths buren weten hoe ze een boor moeten gebruiken. Daar heb je je boorPool voor.

chicago river | 14-10-14 | 12:15

Geef een onbenul 2 minuten je (accu)boormachine en hij helpt het ding helemaal de vernieling in.

Iets uitlenen doe ik omdat ik iemand met mijn spullen vertrouw (en dat zijn er maar weinig), en niet omdat een stelletje groengedraaide gekkies dat willen.

Andersdenkend | 14-10-14 | 12:15

@Drs. Lampelul | 14-10-14 | 11:57
In de praktijk zorgt het "lenen" van andermans vrouw juist voor een grote stijging van die carbon footprint.

AbleArcher13 | 14-10-14 | 12:14

Ik zou graag wat geld lenen van mijn buurvrouw en haar twee kinderen, die een bijstanduitkering hebben van 2226 euro per maand.
Mijn geld is op deze maand.

duitse herder | 14-10-14 | 12:12

Egnie. Never de nooit niet dat ik mijn auto uitleen aan een GrienLinkscher: komt m'n auto terug met krassen, ivm teveel pk's en zo.
Ze gaan maar mooi elkaars schoonmoeder uitwisselen.
Wel jammer voor 't miljø ivm de verzuring.

croque monsieur | 14-10-14 | 12:11

Lijkt me eerder funest voor de economie dat geleen, maar ja, Groen Links is dat ook.

Conan de Rabarber | 14-10-14 | 12:10

In Zwitserland hebben ze dat concept al uitgewerkt: daar kan je stickers bestellen voor op de brievenbus waarmee je aangeeft wat de buurman lenen kan:

www.pumpipumpe.ch/sticker-bestellen/

Trekhaas | 14-10-14 | 12:09

Geld lenen zonder onderpand zou ook niet gek zijn. Vreemd eigenlijk dat banken nog steeds een onderpand vragen. Kan Van Tongeren daar wat aan doen?

Rest In Privacy | 14-10-14 | 12:08

Alsof ik mijn auto ga uitlenen, daag!

Een paard | 14-10-14 | 12:08

Vroeger zei men al, leen nooit een boek uit.

Flightless bird | 14-10-14 | 12:08

De regering leent al genoeg van ons, ze vergeten alleen dat bij lenen ook een keer iets terug geven hoort.
Als je als kind je ouder verzorgd kost dat je ook je inkomen, dit zal ook wel weer lekker belast (bestraft) worden.

Super Grover | 14-10-14 | 12:06

Ben trouwens nog nooit een Groenlinkser tegengekomen die met een boormachine kon omgaan.
Of überhaupt met dingen in het algemeen.

Cuyahoga | 14-10-14 | 12:06

Kan iemand mij een koevoet en een betonschaar lenen ,
ik ga namelijk vannacht duurzaam inbreken .

Eurotokkie | 14-10-14 | 12:06

Net zoals "vroegah" in de goelag. Gezellig!

Kapitein Stijlvol | 14-10-14 | 12:05

Ik voel weer aan mijn water dat hier weer een paar miljoen subsidie in de bodemloze regenboogschijtende eenhoornput wordt geworpen, waar Groenlinksvriendjes weer een jaar tofu en biologische raapstelen van kunnen kauwen en waarvan uiteindelijk 17 mensen uit de grachtengordel samen een boormachine hebben gekocht voor als er een schroefje van hun bakfiets los zit.

Cuyahoga | 14-10-14 | 12:05

Ik hoor de detailhandel nu al jammeren over oneerlijke concurrentie en de belastingdienst broedt al op constructies waarop uitlenen belast kan gaan worden. Kom op jongens, dit is Nederland, hoor.

Adversary | 14-10-14 | 12:05

Kunnen we die Groenlinksers niet uitlenen aan een land met veel Ebola patiënten ? Kunne ze daar hun tandenborstels samen gebruiken.

Lichtstadfan | 14-10-14 | 12:04

Voor de rest overigens roerend eens met de strekking van het artikel. De overheid (en zeker die in 0031) zal elk initiatief waarbij mensen elkaar goedkoop helpen de nek omdraaien, daarin gesteund door een legertje ramptenaren die te dom zijn om te schijten, en daarom alleen in de publieke sector terecht kunnen om te vingerwappen met ellenlange lijsten van regeltjes.
.
Deze GL miep zal moeten kiezen of delen. OF de roverheid krimpt in (en ik stel voor dat eenieder van GL het goede voorbeeld geeft, gelijk gevolgd door elke PvdA'er en D66'er), OF ze trekt haar keutel maar weer in.
.
Overigens juig ik van harte toe om zoveel mogelijk buiten de overheid om te doen. Scheelt geld, en je hebt een hoop meer plezier in je werk.

ViagraFalls | 14-10-14 | 12:03

Een dikke ton per jaar beuren als kamerlid en dan met zoiets als resultaat komen. Boehoehoehoe....

Kloof2012 | 14-10-14 | 12:03

Ik woon gelukkig al in zo'n buurt. Elkaars planten besproeien tijdens vakanties, eieren lenen op zondagavond, klopboor lenen, zak met sinterklaascadeaus voor de deur zetten. Dat doen wij hier gewoon.

Rest In Privacy | 14-10-14 | 12:03

"De overheid doet alleen maar kwaad doen"?

ViagraFalls | 14-10-14 | 12:00

Mijn Festool uitlenen aan mijn buurman? Never nooit niet.

IJzervreter | 14-10-14 | 11:59

Doen we hier op Zuid al actief. Heb vannacht voor de derde keer mijn autoradio uitgeleend.

Yodu | 14-10-14 | 11:59

Ok, maak dan ook Uber legaal aangezien dat ook aanzet tot lenen van de auto van een ander.

Expert Homo | 14-10-14 | 11:59

Ik zoek nog een paar woningen te huur voor wat plantages. Bij voorkeur schimmelvrij.

Dima Beeline | 14-10-14 | 11:58

Ik heb drie boormachines, ze krijgen er niet één.

gebrokenvleugel | 14-10-14 | 11:58

Mag je dan ook de buurvrouw lenen? Een eigen vrouw heeft een behoorlijk carbon-footprint...

Drs. Lampelul | 14-10-14 | 11:57

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl