Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Schimmig spel van BV's rondom Steve Jobs Scholen

sukkelsopeenstok.jpgDit topic is voor de leraren, meesters en meesterinnen. Mensen die serieus geloven dat de 'Steve Jobs scholen' van Maurice de Hond een nobel initiatief zijn. Maar helaas. Ondanks alle mooie praatjes. Het is een tamelijk ordinair softwareproject van Maurice de Hond met tal van vragen over privacy van uw kind. De Steve Jobs scholen gaan verborgen achter een rits aan bv's. Dankzij de goedkeuring van onze huidige vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) is De Hond er weer eens in geslaagd om een maf businessmodel van de grond te krijgen. Een langetermijn project met als doel. Software, digitale diensten en apps verkopen. Inkomsten die 100% voor de bv's van Maurice de Hond zijn. De Steve Jobs scholen zijn het zoveelste fapproject van subsidiesmijtende Pvda-bestuurders en een tegen de politiek aanschurkende ondernemer. Dit zijn een hoop losse zinnen dus, dus hier gaan we. Wie is Maurice de Hond? Maurice de Hond is een PvdA-netwerkcomputer en maker van politieke peilingen. Dat is trouwens best makkelijk werk, zo makkelijk zelfs dat wij ER BETER IN ZIJN, tenminste als we toevallig zin hebben om er ff serieus voor om de tafel te gaan zitten. npobalie.jpg afbeelding: als je gratis geld wilt is spreken bij De Balie waarbij Felix Rottenberg goedkeurend knikt, gewoon belangrijk. De NPO filmt het wel Maar goed. Verder is Maurice de Hond de meest bekende salesmedewerker voor *alle* computerhardware en software. Hij bracht ooit de MSX, de Vendex/IBM-kloon en de 5.25" floppy naar de V&D. Toen beleggers eind jaren 90 dachten dat je geld kon verdienen met internet in combinatie met lulpraatjes, begon hij het geldverbrandbedrijf Newconomy. Toen bleek dat sommige computers mogelijk een millenniumbug hadden, riep Maurice de Hond namens de PinkRoccades van dit land dat we miljarden moesten uitgeven aan de milenniumbug. Maurice is een fantastische saleshefboom voor ICT-bedrijven. Wat hij zegt komt in 99,99 procent van de gevallen neer op: Koop meer ingewikkelde software en koop meer hardware of koop meer consultancy die je meer hard- en software kunnen verkopen. Dat gaat vaak fout maar dan is Maurice al lang gevlogen. We stonden erbij toen Maurice alles en iedereen de schuld gaf van het Newconomy-debacle. Het is altijd duidelijk dát Maurice de Hond wat te verkopen heeft, alleen is het nooit helder namens wie hij verkoopt. De Hond weet heel goed de welwillende noobs aan te spreken. Mensen die wél een vak geleerd hebben maar niet zo veel van computers en internet weten en er een beetje bang voor zijn. Het patroon is dat Maurice deze noobs met geld koppelt aan bedrijven die dat geld willen. Zijn salesmethode is een combinatie van fear mongering en visionair Steve Jobje spelen. In 2012 was de onderwijssector aan de beurt, daar was hij nog niet eerder actief geweest. Laten we eens kijken wat er na een jaar van 'Steve Jobs' scholen van terecht is gekomen. Als we de pers mogen geloven gaat het fantastisch. Steve Jobs-scholen, wat zijn dat? Terug naar 2012. De Hond bedacht de 'iPad-scholen'. Want het onderwijs loopt achter en dat klopt best. Samen met de toenmalige 020-bestuurder Lodewijk Asscher mocht hij de grote presentatie doen op de PvdA-zender bij DWDD. Toen was het plan natuurlijk al dichtgetimmerd en waren de subsidies voor de oprichting al gereserveerd. Of om in salestermen te blijven, het was nog nodig om op pijnpunten te blijven drukken en urgentie te kweken. Dat is in het onderwijs met ongeveer net zoveel zwakke plekken en pijnpunten als er leerlingen zijn verschrikkelijk makkelijk. Het plan lijkt te zijn geslaagd. Een jaar na de lancering zijn er nu een stuk of wat van die scholen in heel Nederland. Het buitenland volgt volgens de organisatie in 2015. Dat zijn een heleboel iPads... Maar zijn tablets in de klas dan zo slecht GeenStijl? Nee, iPads zijn niet slecht. We spraken wat uitvoeriger met de nuchtere Friese directie van de Steve Jobs-school te Sneek en we snappen de voordelen van leerlingensoftware wel. Kinderen die op hun eigen niveau werken. Basisschoolleerlingen die zichzelf achter hun computer of tablet opwerken tot voortgezet-onderwijsniveau, dat is cool. Dankzij computers met goede lesprogramma's kunnen onderwijzers en ouders direct resultaten checken. Kinderboekenweek verdwijnt heus niet. Of je als ouder je kind zeven dagen in de week, vanaf 06.00 uur al een iPad/iPhone moet geven zoals De Hond in zijn filmpjes doet, dat is wat anders. Steve Jobs deed het in ieder geval beslist niet. Ironisch genoeg was Jobs net als veel andere techies juist fel tegenstander van iPad en computergebruik op scholen. Die computers en technologie zijn voor kinderen immers gesneden koek, laat ze maar leren leren, leren concentreren en fysiek bezig zijn met skills. Want met nieuwe technologie kweek je net zo makkelijk gemakzuchtige, vluchtige consumenten. De PR-angle en beeldvorming Maurice de Hond zette zijn (toen) driejarige dochtertje in om aan tonen hoe het onderwijs achter loopt bij de werkelijkheid. Het gepolijste verhaal was dat hij speciaal voor zijn dochter een school wilde oprichten. Dit bericht werd herhaald en herhaald, uiteraard met name bij de publieke omroep. Begin dit jaar verscheen er zelfs een uur durende doodsaaie NPO-documentaire met de naam 'een school voor mijn dochter'. Maar in werkelijkheid is zijn dochter niet eens op één van die Steve Jobs Scholen terecht gekomen. Zie die documentaire hierrr. De boodschap die De Hond vertelt is er een van verbetering en kinderen voorbereiden op de toekomst en ga zo maar door. Dat je als land een kans mist als je geen iPads in de klas hebt. Maar de werkelijkheid is veel platter. Gezien ALLE resultaten uit het verleden hebben reden om te denken dat er meer aan de hand is. Dus we gingen op zoek om deze stelling te onderzoeken. Uiteraard... Subsidie... Goed, je noemt je school naar de oprichter van Apple. Maar waarom zouden scholen zichzelf gaan hernoemen? Simpel. Het subsidiepakket. Het hernoemen van een school levert zo'n 50.000 euro subsidie op, zo liet een schooldirecteur zich per ongeluk ontvallen. Hoe weet zo'n school dat? Omdat Maurice de Hond dit aan elke school die het wil horen uitlegt. Als je zo hardwired bent met PvdA-ambtenaren en politici is het nu eenmaal makkelijker om die subsidieaanvragen op te zetten en te stroomlijnen. Het is een van de USP's van O4NT, de organisatie achter de Steve Jobs scholen: "De Steve Jobs School spant zich in om aanvullende inkomsten te genereren door producten en diensten te exploiteren en sponsors en subsidies te werven." (bron: schoolmodel O4NT). Hoe zit dat met Apple? Als je een school noemt naar de oprichter van een van de grootste hard- en softwarebedrijven ter wereld, terwijl die scholen louter iPads gebruiken, dan noem je dat een Vendor Lock-in. Dat betekent dat je na de eerste aankoop eigenlijk vast zit aan de hard- of software van een fabrikant. Als je allemaal iPad apps hebt gekocht, ga je minder snel over naar een Android, omdat je dan je investering in die apps kwijt bent. Als je dan ook nog je school noemt naar een Apple-meneer is het helemaal not-done om opeens die iPads de deur uit te doen voor andere apparatuur. We belden met een paar scholen en zonder uitzondering gebruiken ze iPads. Alsof Samsung, LG en Android niet bestaan. Ook De Hond propageert louter Apple-apparatuur. Volgens de scholen is dat uiteraard toeval en zijn ze vrij in hun keuze. Sure, alleen zal die keuze nooit gemaakt worden. Apple is traditioneel trouwens wel een echt onderwijsmerk, maar in het basisonderwijs zijn ze zwaar ondervertegenwoordigd. Je kan op lagere scholen nog regelmatig werkende MS-DOS computers aantreffen. Dus kinderen iPads voeren kan nooit bad zijn voor business. Het verdienmodel Na zijn faalbedrijven zou De Hond al lang een onzichtbare figuur zijn geworden. Maar bij de omroepen blijft hij welkom. Kritische vragen worden bij de NPO namelijk niet gesteld, dat computergedoe is al ingewikkeld genoeg tenslotte. Dus een full-disclosure over hoe hij er beter van wordt, hoeven we niet te verwachten. Dan zelf maar eens kijken hoe dat zit. De stichting O4NT Een hele serie aan nieuwe scholen oprichten. Dat kost hoe dan ook miljoenen aan belastingcenten. De logische manier om dit te doen is met een stichting. En dat heeft De Hond gedaan. De stichting O4NT (Onderwijs Voor een Nieuwe Tijd) staat aan de basis van dat hele initiatief. De bedoeling is om eind 2014 zo'n 25 scholen te 'hebben' en daarna internationaal uit te rollen. Tot zover prima en duidelijk. Schooldirecteur, ook in directie van een De Hond BV Vreemder wordt het als dat op hetzelfde adres als O4NT ook een hele rits aan BV's zit. Waarom stoeien met BV's als je ideologisch bezig bent? En hoe zit dat juridisch met uitwisselen van informatie en subsidies? Naast O4NT-stichting is er ook een O4NT BV. Volgens de KvK doet deze BV aan organisatieadvies en onderzoek. Nou ja, zou kunnen. Nog-Nog vreemder wordt het als we zien dat de directeur van deze BV, genaamd O4NT Sources BV in het dagelijks leven al een schooldirecteur is van een Steve Jobs-school. We hebben het over Tijl Rood, iemand die al vroeg bij het initiatief betrokken was. Natuurlijk mag een schooldirecteur best directeur van een bedrijf zijn, maar het is bevreemdend. Hij zit ook in het bestuur van de O4NT stichting. Waarom overal subsidies en sponsoren wegharken met een ideële inslag en ondertussen spelen met BV-tjes? Dat is gek en je kan op je klompen aanvoelen dat het zo ontzettend lastig wordt om subsidiegelden en commerciële initiatieven te blijven scheiden. Want een stichting mag geen winst maken en geld uitkeren, een stichting heeft geen aandeelhouders. Een BV gebruik je om geld te verdienen, geld uit te keren aan aandeelhouders en een BV kan je verkopen. De enige aandeelhouder van deze bovengenoemde BV is wéér een andere BV genaamd sCoolsuit Concepts bv. En *bam* daar is de eerste duidelijke commerciele 'haak' voor Maurice de Hond. Want deze sCoolsuit is een agendadinges voor scholen. Het is een app, een digitale dienst. Een commercieel gebouwde applicatie die met een subsidieorganisatie al die Steve Jobs-scholen ingefietst wordt. De bestuurder van deze sCoolsuit Concepts BV is uiteraard Maurice de Hond. En er zijn meer BV's op het adres van de 'Steve Jobs' stichting. Namelijk: -idesk learning tracker BV -sCoolsuit BV -O4NT Sources BV. Aan de top van al deze BV's staat View/Ture BV. Dit is de persoonlijke BV van Maurice de Hond. Bij internetarcheologen beter bekend onder de naam ICOM BV, een investeringsmaatschappij die van alles te maken had met het miljoenengerommel rondom NewConomy. Maar inmiddels is het vehikel hernoemd naar iets neutralers. Dus we hebben opeens vier BV's, allen van Maurice de Hond, die van alles te maken hebben met die oh-zo ideële Steve Jobs-scholen. Bedenk dan dat De Hond ook internationaal Steve Jobs-scholen wil oprichten. We snappen het. Dat wordt cashen met een systeem dat opgebouwd is van onze belastingcenten. alletoolies.jpgafbeelding: alle 'tools' die ontwikkeld worden door BV's van Maurice de Hond en vervolgens door zijn stichting onder scholen verspreid worden. Sommige zijn nog in concept fase. Wat doen al die BV's? Dus je richt drie nieuwe BV's op voor een ideële instelling. De eigenaar van al deze BV's is Maurice de Hond BV. Allemaal maken ze een nét iets ander type digitale dienst. Commerciële diensten die vervolgens die door de stichting gepushed worden naar de scholen. Is dit illegaal? Op zichzelf niet. Wat natuurlijk beslist niet mag is dat er op kosten van die Steve Jobs-scholen, gewerkt wordt aan commerciële apps, diensten en producten voor de persoonlijke BV-tjes van Maurice de Hond. Maar dat gebeurt vast niet, TOCH? Wait, er is more. Ook idesk learning tracker is een 100% commerciële dienst die iets te maken heeft met leerlingvolgsystemen. Scholen moeten 2 euro per kind per jaar gaan betalen of doen dat al. Maar nu snappen we de internationale uitrol nog wat beter. Het betrekken van dat schooldirecteurtje bij dit hele plan is een beloning. Stel dat in Europa straks een paar miljoen kinderen op die Steve Jobs-scholen zitten. Combineer dat met allerhande betaalmodellen en diensten waarmee De Hond bezig is, dan loopt dat lekker in de miljoenen. Dat schooldirecteurtje van de allereerste Steve Jobs-school in 020-west mag vast een hapje uit die koek, wel lullig voor al die andere voormalige vrijwilligers, maar goed. Maurice kijkt in de hersens van uw kind Wij begrijpen op dit moment niet hoe deze idesk learning tracker, die eigendom is van data-fetisjist Maurice de Hond, omgaat met leerlinggegevens. Er is geen privacy statement. We vinden nergens mededelingen over beveiliging, helemaal niks. Waarom Maurice de Hond met zijn BV's toegang lijkt moet hebben tot extreemhoge Privacy Gevoelige Data van kinderen snappen we ook niet. Alsof je direct in de hersentjes van een kind kijkt, gekoppeld aan NAW-gegevens. Misschien dat Maurice het ook nog niet snapt, behalve dat ie er in de toekomst aan wil gaan verdienen. Wat we ook niet snappen is waarom iDesk Learning Tracker een 'partner' is van Parnassys, een bedrijf dat ook deze zogenaamde leerlingvolgsystemen maakt en 70 procent van deze markt in handen heeft. Op de website staat dat er een soort van informatie-uitruil is, dan vrezen we het ergste. Volgens betrokkenen bij de Steve Jobs-school geeft de organisatie van De Hond 'adviezen' over welke soft- en hardware de scholen kunnen gebruiken. Niks moet, alles mag. Maar je moet als schooldirectie natuurlijk wel sterk in je schoenen staan om de IT-messias tegen te spreken. In de praktijk volgen de scholen de adviezen van De Hond en zijn team dus altijd op. Ook begrepen we dat scholen een vergoeding aan de stichting achter de Steve Jobs-scholen betalen. Er is echter niets op tegen om zelf je school te hernoemen naar 'Steve Jobs', dat kan De Hond namelijk niet verbieden. Onze Opinie Wat we vonden is een half afgebouwde onderwijs-privacy-technologie Death Star. Waarbij privé-dingen, BV's en een stichting door elkaar heen lopen. Alles zit op één adres, alles draait om De Hond. Wat ons betreft is dit weer de zoveelste godvergeten subsidiegeld PvdA-samenzwering waarin een 'ondernemer' met endorsement van de -nu- vicepremier Asscher geldjes probeert te gaan harken. Met een mooie rol voor DWDD en een 3-jarige dochter als ordinair pr-materiaal. Geld verdienen? YES, dat heerst, maar zeg dat dan gewoon. We vinden het viezig om over de rug van kinderen, data te verzamelen, rare dingetjes te doen met allerhande BV's en apps. En dan zeggen dat je het voor de samenleving doet. Fuck dat. Ja er is bij De Hond cum suis best een visie aanwezig op gebruik van tablets in de klas. Maar wij zien nu vooral die andere visie, achter het gordijn. En dat is geld verdienen met een viertal BV's in een sector die al decennialang systematisch gesloopt wordt door politici en ambtenaren. De Hond is nu het zoveelste, met hulp van politici opgedrongen, 'next big thing' voor de onderwijssector. Conclusie GODVERDOMME ONDERWIJZERS, VERTROUW EENS OP JEZELF. JA VERNIEUWING IS BEST NODIG. SUBSIDIE AANVRAGEN VOOR TABLETS KAN JE OOK ZONDER DAT JE DEZE HELE KERSTBOOM AAN GEOUWEHOER MEEKRIJGT. U DONT NEED IT. ZO HAD STEVE JOBS HET NOOIT GEWILD. Nou ja, dit is een hoop data. Rust maar even uit.

Reaguursels

Inloggen

@******** | 10-10-14 | 03:06
Door het gebrek aan fijne motoriek worden de hersenen ook veel minder geprikkeld. Zaken fysiek opschrijven bevordert het geheugen. De Hond was het daar natuurlijk niet mee eens, maar het is gewoon gebleken uit onderzoeken. Logisch ook. Op een toetsenbord/touchscreen is elke letter vrijwel hetzelfde tikje terwijl je in schrift bewust met letters en lettergrepen afzonderlijk bezig bent.

Stir Glenfarclas II | 10-10-14 | 07:51

Op zich is het natuurlijk goed dat kindjes regelmatig met een computer omgaan maar daar moet je als leraar wel bovenop zitten: instructies geven voor wat ze moeten doen en zorgen dat ze niet de halve dag op sesamstraat/porno zitten. Voor sommige vakken is het echt wel een toevoeging (bijv een interactief model van een dier bij biologie), maar voor veel andere vakken is een papieren schriftje juist weer handiger (bijv voor rekenen).

Wat zo'n ipad-school doet is pure luiheid: douw de kinderen een ipad in hun hand en juich over de 'productiviteit' als ze pagina na pagina van wikipedia copy-pasten.

******** | 10-10-14 | 03:06

Heb alleen een stukje bovenaan gelezen en de BOLDS onderaan, kortom: afmaken die De Hond. Zijn kop komt boven het maaiveld uit, dus ongezien de tyfus van Geenstijl en gauw een zeis om hem eraf te hakken.

Jan Gordelroos | 09-10-14 | 23:19

Je verwacht het niet.

De Hond, die schrijven onzin vindt omdat er toetsenborden zijn, die hoofdrekenen onzin vindt omdat er rekenmachines zijn. Misschien komt ie nog eens met gymles2.0. In een luie stoel op knopjes drukken waarna een figuurtje op het scherm capriolen uithaalt. Lezen2.0: gewoon luisteren, de computer leest alles wel voor. Denken2.0: niet doen. De computer doet dat wel voor je.

Stir Glenfarclas II | 09-10-14 | 23:00

Maar in 10 jaar geeft het ons wel leuke experimentjes. Neem zo'n iPad kindje dat nu een jaar of 18 is en breek voor zijn ogen de nieuwste iPad in duizend stukjes. En dan kijken hoe hij reageert!

Niak | 09-10-14 | 20:24

Wat een tekst mensen.

noodgang | 09-10-14 | 20:14

Vergeet ook Samsung niet dat via een nepstichting nu verschillende scholen/kinderen en ouders aan de Samsung wil krijgen door hun "Samsung Onderwijs Innovatiefonds".

Jansmurf | 09-10-14 | 20:04

Klinkt als een eng verhaal, maar niet uniek. Methodemakers en toetsenschrijvers proberen al jaren een slaatje te slaan uit het onderwijs. Microsoft heeft in het basisonderwijs al jaren een monopoliepositie door via voordeelconstructies hun besturingssysteem en office pakket aan te bieden. Kinderen worden via ouders hierin meegetrokken doordat Microsoft via Surfspot Office inmiddels bijna kosteloos aanbiedt onder het motto dat Microsoft graag de wereld vooruithelpt door "kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met de technologie die ze later nodig hebben." Letterlijk. Vendor Lock in is al jaren normaal in het onderwijs. Cito wordt verplicht gesteld en iedere zichzelf respecterende basisschool gebruikt klakkeloos Veilig Leren Lezen. What's new?

Jansmurf | 09-10-14 | 20:02

-weggejorist-

Watchking | 09-10-14 | 19:52

Failliet gegaan in Breda, omdat er maar zes of zeven ouders in trapten.

Watchking | 09-10-14 | 19:52

Snap niet dat iemand De Hond überhaupt serieus neemt. Kijk eens naar die maffe peilingen van hem inzake de verkiezingen, die gozer zit er altijd ontzettend naast. Hij lukt maar wat en alle linkse subsidie sponzen laten het geld zijn kant op rollen. In een normaal land had deze vent geen bestaansrecht.

FinFucker | 09-10-14 | 19:01

Heerlijke slimmerik die Maurice, ik wou dat ik het bedacht had.

Roffel | 09-10-14 | 18:34

Ik zeg doen

bas ooms53686289 | 09-10-14 | 18:21

Goddomme EINDELIJK weer eens een echt interessant stuk op de Geenstijls.
Hulde!

Ballenman | 09-10-14 | 17:39

nikkipikki | 09-10-14 | 17:31
Bedankt! Geldt natuurlijk ook voor @Fenna en Hoxha.

WirMachenMusik | 09-10-14 | 17:35

@S. Roggeman | 09-10-14 | 16:17
Kinderen die het meeste meteen begrijpen EN toepassen horen op een speciale school. Voor de meeste kinderen zit er kracht in de herhaling.

McMarx | 09-10-14 | 17:35

Misschien leuk om voor deel 2 de ouders aan het woord te laten die hun speciale kinderen op zo'n speciale school hebben ondergebracht. Bevalt het een beetje, zijn de kinderen nog specialer geworden, hebben ze al geleerd hoe je school in het engels schrijft, en wat vindt u nou eigenlijk van alle hierboven vermelde kruisverbanden.

maggoo | 09-10-14 | 17:34

WirMachenMusik | 09-10-14 | 16:52
Fenna | 09-10-14 | 15:36
"Iets blijft pas echt goed hangen zodra het wordt opgeschreven."
---
Of dit formeel wetenschappelijk bewezen is weet ik niet, maar je uitspraak lijkt me wel heel plausibel.

zeker weten is het bewezen, kijk maar eens hier

www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-i...

nikkipikki | 09-10-14 | 17:31

Kijk, dit is onderzoeksjournalistiek waar ik van hou. Ben zelf docent (niet op een Steve Jobs-school) en had al een tijdje mijn bedenkingen over het feit dat elke school voor Apple kiest. Daar moest iets achter zitten en dat zit er dus ook. Op scholen moet er überhaupt zo min mogelijk met propriëtaire soft- en hardware gewerkt worden. Laat leerlingen hun eigen device meenemen en voor de paar kinderen die dat niet kunnen betalen stel je school-pc's en/of laptops beschikbaar in de lokalen. Heb laatst een kijkje op een Amerikaanse "public" middelbare school mogen nemen waar dat perfect werkte.

mr.knetter | 09-10-14 | 17:22

MarcS | 09-10-14 | 17:13
Persoonlijk denk ik niet dat het met de verstandelijke vermogens van Asscher slecht gesteld is. Maar het is een door de wol geverfde pvda-er en meestal ontwikkelen die hun vermogens maar in één richting: macht en geld. Je kunt ze niet meer plezier doen dan bovengenoemde twee aan ze aan te reiken.

Graaf van Egmont | 09-10-14 | 17:20

@Fenna | 09-10-14 | 16:04
Helemaal mee eens @Fenna.
Lieden die denken dat een ipad of iets soortgelijks een heilzaam middel is om te leren, begrijpen niets van de leerprocessen waar kinderen (en volwassenen) doorheen moeten gaan om kennis op te doen en in de praktijk te brengen. Computers e.d. zijn specifieke extensie-hulpmiddelen om kennis op te doen en vorm te geven. Ze vormen niet de kern van het leerproces.

McMarx | 09-10-14 | 17:14

@S. Roggeman | 09-10-14 | 17:09
Och kom op, ben niet zo van de lees maar geef eens linkje naar het interview? Ik beloof jou plechtig dat ik hem op een iPad zal lezen.

MarcS | 09-10-14 | 17:14

Dat zie ik aan de blik in de ogen van dat naieve Zwitsaltje naast je nickname. Dat zit er niet voor niets namelijk.. m

Nanker Phelge | 09-10-14 | 17:13

@Graaf van Egmont | 09-10-14 | 17:02
Nou als je het moet hebben van een ja knik functie binnen de hond zijn inner circkle dan is het slecht met onze Asscher zijn verstandelijke vermogens gesteld.

MarcS | 09-10-14 | 17:13

@S. Roggeman | 09-10-14 | 16:47
Wie weet is jouw offspring wel helemaal niet vwo geschikt?

MarcS | 09-10-14 | 17:10

@S. Roggeman | 09-10-14 | 16:23
Hahahahaha jongen, doe nu maar niet stoer. Eerst maar eens kijken of jij wel kindjes kunt maken. Dat schijnt tegenwoordig ook een dingetje te zijn bij mannen. Lui zaad ....... En als jij dan kindjes hebt en jij weer op aarde staat nadat jij van jouw roze wolk afgevallen bent mbt karakter, verstandelijke vermogens van jouw kids .... dan praten wij weer verder. Nu verder spreken heeft niet zo heel veel zin, gezien jouw stijfkoppigheid om eens naar anderen te luisteren.

MarcS | 09-10-14 | 17:09

@Nanker Phelge | 09-10-14 | 17:00
Zo hé! Dat is precies hoe het gegaan is, maar hoe weet jij dat?

S. Roggeman | 09-10-14 | 17:09

@WirMachenMusik Het zit hem in de handeling. Je bent actief bezig met leren en daar koppel je een bepaalde handeling aan. In dit geval het uitschrijven van het woord/betekenis. Een soort van mindmapping in het klein.

Wanneer elke handeling hetzelfde is, zoals swipen of tikken, dan gaat deze vlieger niet op.

Fenna | 09-10-14 | 17:07

Heeft er iemand al de vraag gesteld wat er voor Lodewijk Asscher weggelegd is, als hij geen vice-premier meer is? Ik kan namelijk niet geloven dat de ene jood de plannen van de andere jood niet kan doorzien.

Graaf van Egmont | 09-10-14 | 17:02

Ook heb ik gehoord dat hier in Rotterdam de Steve Jobs school gewoon fokking slechte zwart wit kopietjes (van echte boeken) in een digitaal magazine verkoopt als 21'ste eeuws.
nikkipikki | 09-10-14 | 16:31

^ hier is alles mee gezegd en bewezen, lijkt me.
Oplichters dus. Een gladde verkoper die met een hoop blabla zooi verkoopt aan naieve schooldirecteurtjes voor een veel te hoge prijs, ten koste van de leerlingen.

--sql error-- | 09-10-14 | 17:01

Ja hij heeft je gewoon ingepakt met zijn verhaal. Daar stond je sowieso al voor open, want oh oh wat was je in je nopjes en wellicht verbaasd toen je de email ontving waarin de bevestiging zat voor het face to face interview. De kleine Roggeman meets een heuse BNer. En het heeft blijkbaar zoveel indruk op je gemaakt dat je hem al de gehele middag lang, de cijfertjes en schimmige BVtjes in dit topic ten spijt, blijft verdedigen.

Nanker Phelge | 09-10-14 | 17:00

Zodra je ziet dat Maurice de Rooie Hond ergens bij betrokken is moeten toch alle alarmbellen afgaan ?
En dán extra kritisch worden en kijken...

Wijze uit het Oosten | 09-10-14 | 16:59

@S. Roggeman | 09-10-14 | 16:35
Gewenst inderdaad. Maar om jezelf te verdedigen omdat iemand een mening heeft, hoeft van mij niet. Daar is een rechter voor. Maar je moet wel dom zijn om je onterecht te laten naaien door een journalist. Het zal dus wel terecht zijn.
Wel een puik stuk van Hoxha, zoals altijd, moet je toegeven.

AbleArcher13 | 09-10-14 | 16:59

Als jullie zulke lappen info bij elkaar rapen zijn jullie net echte journalisten.
Net artikel.

deEik | 09-10-14 | 16:57

Goed bezig Prof. Meer van dit graag.

Makro777 | 09-10-14 | 16:56

@Nanker Phelge | 09-10-14 | 16:50
Nee hoor. Ik kan me gewoon wel vinden in het idee van de Jobs scholen. Zeker nadat ik er een ander over te weten ben gekomen omdat ik toevallig contact heb gehad met de Hond. Verder moet je maar even kijken.

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:54

Fenna | 09-10-14 | 15:36
"Iets blijft pas echt goed hangen zodra het wordt opgeschreven."
---
Of dit formeel wetenschappelijk bewezen is weet ik niet, maar je uitspraak lijkt me wel heel plausibel.
In mijn enkel geval:
Ik heb een groot gedeelte van de uitbreiding van mijn Duits-Engels-Frans vocabulair verworven door ieder woord waarvan ik niet zeker de betekenis wist in een papieren woordenboek op te zoeken en op te schrijven. Dat werkte qua leerresultaat uitstekend.
Al jarenlang gebruik ik nu electronische woordenboeken en merk dat het leer(onthoud)resultaat aanzienlijk minder is dan vroeger.
Maar kan ook liggen aan 'dagje ouder' of 'niet opschrijven'.
Over Maurice de Hond kan ik geen objectief oordeel meer geven sinds ik in no time heel wat spaargeld verloor door in te schrijven op de beursgang van Interview zo'n 35 jaar geleden met misleidende/leugenachtige informatie. Waarvoor hij trouwens nooit aangepakt is.

WirMachenMusik | 09-10-14 | 16:52

Kortom, over een jaar lezen we hier over de zichzelf rijk graaiende bestuurslaag van de SJS, en schoolprojecten die financieel tig keer duurder uitpakten.

miff | 09-10-14 | 16:52

Ik en halverwege in slaap gevallen... en 341 keer "Maurice de Hond" geteld in plaats van "Maurice de Schaap"

ZZZzzzZZZzzz...

Hyppo Kriet | 09-10-14 | 16:52

@S. Roggeman | 09-10-14 | 16:15
Voor een zichzelf journalist noemend persoon, luister jij erg slecht. Vroeger hadden wij ook individuele uitdagingen. Alleen noemden wij dat boekjes, deel 1 klaar huppekee deel 2 en niet met de groep mee maar gewoon eigen tempo. En niet alleen met rekenen maar met alles! Klassikale deel was (toen al) alleen bedoeld om uitleg te geven. Mijn jongsten deden de 'alles willen weten' onderdelen ook op de basisschool.

Jij lijkt een typisch gevalletje van de deze tijd en dat bedoel ik niet positief. Mensen die nu op school zitten, net klaar zijn hebben altijd een excuus. Ik kan dat wel maar dan heb ik een nieuwe tool nodig, een nieuw appje een ..........

Doe vooral voort op deze weg, dan kom jij er wel.

MarcS | 09-10-14 | 16:52

@Fenna | 09-10-14 | 16:49
Sta je zelf voor de klas?

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:51

haha die kneus van een Roggeman interviewt 1 x iemand en meent meteen zijn honneurs te moeten waarnemen, omdat hij die persoon toevallig 2 weken geleden nog sprak. Doet me denken aan dat kneusje van de Millionaires Fair die toen overal aanschoof om de kwestie Rik van den Boog bij Ajax te duiden (want vrindje). Wat een geestelijke armoe. Roggeman zou eens wat kritischer om zich heen moeten kijken/lezen in plaats van om wederhoor te moeten huilen. Net alsof Maurice de Hond dit verhaal op GS gaat bevestigen.

Nanker Phelge | 09-10-14 | 16:50

Op het voorgezet onderwijs zit je bij leerlingen van je eigen niveau in de klas. Wanneer een kind op het VWO zit zal er echt geen VMBO leerling tussen zitten die jouw kind in zijn ontwikkeling tegenhoudt.

Dus die argumenten van jouw daarstraks kunnen zo de prullenbak in.

Fenna | 09-10-14 | 16:49

Zozo. Dit bevestigt mijn eerdere indrukken dat MdH vooral veel gebakken scheten probeert te verkopen. Altijd maar weer aanschuiven met z'n prognoses en enquêtes, maar nooit eens iets opzienbarends. Een man die zegt dat het regent als iedereen met paraplu's en water in de schoenen over straat gaat. En dan nog vertelt dat je maar beter een paraplu kunt meenemen anders krijg je water in je schoenen. Kan iemand deze man ajb permanent aanlijnen aan een hondenhok? En waar komt dat linkse gekoester, bijv. van een Mathijs van Nieuwkerk, vandaan? Wat is men dit orakel van lik-m'n-vestje precies schuldig??

milky bar | 09-10-14 | 16:49

@Fenna | 09-10-14 | 16:42
True. Ik heb het daar over het voortgezet onderwijs. Het is mijn hoop dat ook dat snel op de schop gaat en er een Steve Jobs-achtig initiatief voor vwo'ers komt.

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:47

@roggeman Er is op de basisschool werkelijk nog nooit ook maar één kind blijven zitten omdat hij of zij slechts 1 onvoldoende op zijn rapport had! Wat een onzin.

Wanneer kinderen op de basisschool blijven zitten is dat om heel andere redenen dan een slecht cijfer op de eindlijst.

Fenna | 09-10-14 | 16:42

@nikkipikki | 09-10-14 | 16:31
Ja, werkt bij mij in de browser ook niet helemaal lekker. Verder zegt dat natuurlijk helemaal niets onderwijsvorm die de Jobs scholen voorstaan.

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:40

Maar dat weten we toch al van Maurice? Of ben ik de enige met een redelijk geheugen?

Weerduivel | 09-10-14 | 16:36

Vroegah, deden we nog met zijn allen de schouders onder de maatschappij zetten, om het op een hoger plan te krijgen. Zo is de afsluitdijk er ooit een keer in gegooid bijvoorbeeld.
Tegenwoordig probeer je zoveel mogelijk te roven van diezelfde maatschappij.

Waar is het fout gegaan.
Ho wacht, links...

No Mames | 09-10-14 | 16:35

@AbleArcher13 | 09-10-14 | 16:18
True. Maar het een relatief kleine investering voor de toekomstkansen van je kind. Voor wat betreft de Hond: Inderdaad. Zoals het opgeschreven is lijkt het allemaal curieus. Daarom is een reactie van de Hond ook gewenst.

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:35

@sinar2 | 09-10-14 | 16:24
Kan zijn. Als je het niet haalt dan betekent het dat je een heel jaar opnieuw moet doen. Een heel jaar opnieuw doen, omdat je één vak niet haalt waar je waarschijnlijk nooit iets mee gaat. Dat is waanzin. Ik wilde vroeger nooit DWDD presentator worden. Waarom zou ik Frans leren?

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:33

@S. Roggeman | 09-10-14 | 16:19
U kunt er een kwinkslag van maken, maar het feit dat iedereen het met u oneens is betekent slechts dat u geen medestanders heeft voor uw mening.

En, kom nou eens door met dat interview.

TeeJee | 09-10-14 | 16:32

Maurice de Hond is een typisch voorbeeld van "geef het volk brood en spelen"dan graai ik (maurice)de rest .................

steekmug | 09-10-14 | 16:32

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:15

Dat mag ik hopen, in die zin klinkt het ook niet heel anders dan het computer uurtje voor de slimsten uit de klas, ik snap ook wel dat er een hoop valt te verbeteren en dat moderne middelen daar een rol in kunnen spelen, alleen is dat niet in de vorm van 'de Steve Jobs' van Maurice school.

ik heb even het schoolmodel erbij gepakt:
o4nt.nl/o4nt-schoolmodel/

de linkjes werken allemaal niet, de tekst is niet kopieerbaar en het is een godforsaken digitaal magazine, ik zie alleen foto's van kinderen die naar hun scherm turen, beetje hetzelfde als de zombie treurigheid in de trein.
Ook heb ik gehoord dat hier in Rotterdam de Steve Jobs school gewoon fokking slechte zwart wit kopietjes (van echte boeken) in een digitaal magazine verkoopt als 21'ste eeuws.

nikkipikki | 09-10-14 | 16:31

@S. Roggeman | 09-10-14 | 15:41
Dat is wel ok. Een bepaalde studie volgen houd in dat je op alle vlakken van die studie een minimaal niveau moet kunnen halen. Ik zelf had ook grote moeite met frans op school terwijl andere vakken zeer goed gingen.
En dan komt het er op aan om inderdaad via domweg stampen en doorzetten het toch net te kunnen halen. En leraren zijn dan ook wel genegen om die inzet te belonen door je net een 6 te geven in plaats van de 5 die het had moeten zijn.

sinar2 | 09-10-14 | 16:24

@Fenna | 09-10-14 | 16:21
Ik geloof in het concept, maar het is nog te jong om definitief conclusies te trekken. Het zal ook niet voor ieder kind even goed werken. Maar terugkijk op mijn schoolcarrière en daarbij mijn ongeduldige karakter in ogenschouw neem, dan denk ik dat een Jobs school perfect is voor mijn toekomstige kids.

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:23

Knap dat je zo sterk in iets geloof, waarvan je zelf helemaal geen deel uit maakt.

Jij hebt zeg je geen kinderen die deze ervaring met je hebben gedeeld. Maar toch weet je dat het perfect werk!

Ik ken een leraren die wel op een Jobs-school werkt. Hij is niet enthousiast hierover en de resultaten, dus de vooruitgang van leerlingen, vallen tegen.

Fenna | 09-10-14 | 16:21

@Fenna | 09-10-14 | 16:17
Dat betekent meestal dat ik gelijk heb. ;)

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:19

Onderzoeksjournalistiek. Het bestaat nog!

papamaribo1427 | 09-10-14 | 16:18

@S. Roggeman | 09-10-14 | 15:39
Klopt helemaal, en scholen waar onderwijs gegeven wordt op een tablet zijn niets nieuws en gebeurt al een paar jaar. Het maakt dan niet uit of die tablet een ipad is of een android OS heeft. Helaas moeten ouders dan wel verplicht een tablet kopen en dat maakt het een beetje elitair.
Best een goede ontwikkeling, maar aan dit initiatief van de Hond zit een luchtje.

AbleArcher13 | 09-10-14 | 16:18

@roggeman Gut... vent, iedereen hier is het met je oneens!

Fenna | 09-10-14 | 16:17

@TeeJee | 09-10-14 | 16:14
Tenzij een kind het al begrijpt. Dan is het slaapverwekkend saai en demotiverend.

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:17

@Roggeman krijgt of heeft een kind dat iets maar eenmalig hoeft te horen en het dan nooit meer vergeet!

Wat is er mis met herhaling? Juist daar leren we van!
Bovendien leer je van fouten. Dus wanneer een ander kind iets fout doet, leert uw kind daar ook van!

Fenna | 09-10-14 | 16:16

@Fenna | 09-10-14 | 16:14
Gut.. Meid, je wil het niet begrijpen hè?

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:16

@nikkipikki | 09-10-14 | 16:10

Het misverstand wat er bestaat over de Jobs scholen is dat men in de veronderstelling is dat er de hele dag met een Ipad gewerkt wordt. Dat is onzin. Er is nog steeds klassikale les. Er zijn nog steeds boeken. Een deel van het onderwijs is individueel en dat is uitstekend.

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:15

@roggeman Software kan kennishiaten opsporen en hierop inspelen? Dus ook hier wordt de nadruk gelegd op hetgeen een kind niet goed kan begrijp ik?

Jij zegt enkele post eerder dat dit niet oke is!

Fenna | 09-10-14 | 16:14

@S. Roggeman | 09-10-14 | 16:13
Zoals mijn voormalig scheikunde leraar vaak zei:
"Herhaling is de kracht van het onderwijs"

TeeJee | 09-10-14 | 16:14

@Fenna | 09-10-14 | 16:09
"Omdat een leraar een onderwerp twee keer moet uitleggen?"

Nou ja, exact daarom dus.

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:13

@S. Roggeman | 09-10-14 | 16:09
Als u wil dat een leraar meer tijd besteedt aan leerlingen, wellicht moeten we dan niet heel veel geld weg gooien aan onzinnige projecten, maar eens een keer NUTTIG investeren in het onderwijs.
Kleinere klassen en meer leraren is namelijk vrij effectief, kunnen we gelijk al dat extra management geneuzel van de afgelopen 10 jaar eruit gooien.


En nogmaals; waar kunnen wij uw interview vinden?

TeeJee | 09-10-14 | 16:12

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:55

Zelf nooit aan de begrijpend lezen boekjes toegekomen?
het argument individualisatie / maatwerk is kolder.

wij hadden houten bakjes met onderwijsopdrachten, als je klaar was pakte je de volgende, Jantje de tokkie (of in ons geval Christiaan en Hakkie) kwamen nooit verder dan de simpelste bak, de slimste wel. @sql_error omschrijft eenzelfde systeem.

maargoed ga jij je kinderen maar lekker tegenhouden omdat Maurice een duffe shiney tokkie app heeft gemaakt, ik leer de mijne tafels uit het hoofd t/m 16

nikkipikki | 09-10-14 | 16:10

@Roggeman Nu sla je weer de plank finaal mis. We leven namelijk in een samenleving die steeds minder individualistisch wordt.

En jouw kind wordt niet tegengehouden in zijn ontwikkeling wanneer er een ander kind is dat minder slim is. Hoezo? Omdat een leraar een onderwerp twee keer moet uitleggen? Wat een bullshit!

We hebben het over de Basisschool man! Mag jouw kind ook niet gymmen en knutselen op school? Daar leert hij namelijk niets van! Die tijd kan hij nuttiger gebruiken. Door bijvoorbeeld op zijn eigen niveau en tempo naar hele dure pixels te staren!

Fenna | 09-10-14 | 16:09

@Fenna | 09-10-14 | 16:04
Dat zeg ik ook al:

"@--sql error-- | 09-10-14 | 15:51
Voor wat betreft de Samsung Tablet heb je gelijk. Het zou interessant zijn om dat aan de Hond voor te leggen. Waarom die dure Ipad?"

Een boek kan zich niet aanpassen op de leerling. Software kan dat wel. Software kan makkelijk kennishiaten opsporen en daarop acteren.

Het is ook in het belang van de leerling als een leraar minder tijd bezig hoeft te zijn met nakijken. Daarmee ontstaat er immers meer tijd voor individuele aandacht.

S. Roggeman | 09-10-14 | 16:09

@roggeman De Ipad is een technologie waarmee het mogelijk is om onderwijs aan te passen op het niveau van het kind??

Die zin mag je me uitleggen.

Volgens mij is het namelijk de software die er voor zorgt dat kinderen die een hoger niveau qua lesstof aankunnen die ook krijgen. Dit staat dus compleet los van Apple.

En buiten het hele tablet verhaal. volgens mij zijn er ook schoolboeken in verschillende niveaus. Wie zegt dat elk kind in een klas hetzelfde lesboek moet krijgen?

Ja, het nakijken zal inderdaad sneller en makkelijker zijn dankzij een tablet voor de leraar(es). Maar een school is er niet om het werk van de leraar(es) makkelijker te maken, maar om kinderen op een goede manier iets te leren!

Fenna | 09-10-14 | 16:04

necrosis | 09-10-14 | 15:55

Alienware M18x... highend config SLi.
Eigen aanpassing, 2x Samsung 1TB 840 Evo SSDs.

Apple is voor mietjes.

No Mames | 09-10-14 | 16:00

Het enge aan het geheel was ook, dat Maurice de Hond meesurfde op de tsunami-golf van ongekende populariteit die Steve Jobs en zijn Apple-producten destijds genoot. De man was pas overleden, de boekhandels lagen vol met zijn als warme broodjes verkopende biografie en ook half facebook stond destijds vol met Steve Jobs-posts. Zo slim is hij altijd wel, dat inspelen op het gevoel van de samenleving. Hetzelfde geintje flikte hij ten tijde van de Milleniumbug. Iedereen had het gevoel dat er iets ging veranderen, het einde van de 20e eeuw, 1999--->2000. Uiteindelijk gebeurde er geen fuck. En om de mensen nogmaals te herinneren, Maurice was daarnaast ook compleet de weg kwijt in de zaak van de Deventer moordzaak. Hij liet het graf bewaken van de vrouw, want onder de steen zou het moordwapen liggen. In case men forgot: er lag niets, geen fuck. Maar ook dat verhaal wilde de media graag geloven en velen gingen er in mee.

Nanker Phelge | 09-10-14 | 15:57

@No Mames | 09-10-14 | 15:49
Ik heb nog nooit zo'n mooi excuus voor een dubbelpost gelezen.
+1000 voor de creativiteit, 999 aftrek als je dit typt op een Apple-apparaat.
*gnehe*

necrosis | 09-10-14 | 15:55

@--sql error-- | 09-10-14 | 15:51
Voor wat betreft de Samsung Tablet heb je gelijk. Het zou interessant zijn om dat aan de Hond voor te leggen. Waarom die dure Ipad?

Tsja.. De jaren '80. Het zal een mooie tijd geweest zijn, maar we leven in een nieuw millennium. De samenleving is individualistisch en je moet het onderste uit de kan halen om fatsoenlijk je brood te verdienen. Ik wil niet dat mijn kind tegengehouden wordt omdat Jantje een trage tokkie is.

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:55

www.followmyvote.com
tegenwoordig is er hoop dat types als maurice de h binnenkort geen bestaansrecht meer hebben

ik bin ein berliner8 | 09-10-14 | 15:52

@S. Roggeman | 09-10-14 | 15:45
Niet gaan huilen als uw kind een kunstenaar met subsidieverslaving wordt heh?


Ik ben overigens wel heel benieuwd naar waar we uw interview kunnen vinden. Wil graag ZELF beoordelen wat de kwaliteit ervan is.

TeeJee | 09-10-14 | 15:51

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:39
onzin. dat kan met een samsung android tablet ook (kost de helft, en meer apps beschikbaar). Of zelfs met een ouderwets leesplankje.
We hadden (1980's) dunne boekjes voor rekenen in de klas, als je die had doorgewerkt kon je beginnen met de volgende, dat was dus 100% aangepast op ieders tempo.
Bovendien moet je voor bijvoorbeeld leesvaardigheid het klassikale niet vergeten; je leert van eigen en elkaars fouten en het competitieve element zorgt er voor dat sommigen meer hun best doen. (wij deden bijvoorbeeld altijd wedstrijdjes wie het eerste zo'n opgavenboekje had doorgewerkt .)

--sql error-- | 09-10-14 | 15:51

Zo blij met GeenStijl; alleen om dit verhaal al weer.

philia | 09-10-14 | 15:50

Kun je niet een block bit achter die post button aansturen Joris? Gedrukt is gedrukt, dat als die omron micros in me madcatz twee electronen over blèren op de contacten dat de tweede genegeerd wordt bij jullie op de servert zeg maar.

Een goalkeeper, welke het tweede packet aan flarden knalt, ongezien de tyfus wenst zo de darkness van het zwervende data afval in, in een baan eeuwig rond deze ellendige globe. Dat werk.

No Mames | 09-10-14 | 15:49

ik kreeg het niet voor elkaar om het hele verhaal te lezen. Raakte de draad kwijt zo op 40-50% Drie keer opnieuw begonnen. Nu opgegeven.

Lichtstadfan | 09-10-14 | 15:47

Prof. Hoxha heeft een appeltje met hem te schillen.

Mebert | 09-10-14 | 15:47

Een iPad is een gadget, je leert er niets mee over computers. En verder zijn die dingen met hun bling schermpje totaal ongeschikt om een boek op te lezen.

OhJee | 09-10-14 | 15:46

@S. Roggeman | 09-10-14 | 15:29
Wel jammer dat dit stuk nu na het interview komt. Had u wat kritische vragen kunnen stellen.

TeeJee | 09-10-14 | 15:46

@--sql error-- | 09-10-14 | 15:43
A swing and a miss. Het is geen uitgever van studieboeken. Maar oké, stuur jij je kids lekker naar een school met een archaïsche onderwijsvorm. Ik hoef me nog even niet druk te maken, maar als de tijd daar als zal ik ze naar de meest moderne school sturen die ik vinden kan.

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:45

Erzit waarschijnlijk in het pakket ook een app, waarmee de kindertjes automatisch naar de peilingen van de Hond kijken en ook automatisch PvdA gaan stemmen.

wallenberg | 09-10-14 | 15:45

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:20
ah.
Ik ben een beetje bekend met de uitgeverswereld voor studieboeken. Ze hebben decennia lang en monopoly gehad op onderwijsmateriaal, maar momenteel zijn er wereldwijd initiatieven om zelf onderwijsmateriaal te ontwikkelen (crowdsourcing met docenten). Er zijn hiervoor al diverse platforms en de uitgevers zien de bui hangen: ze raken hun monopolie kwijt als docenten zelf materiaal gaan ontwikkelen. Uitgevers zijn nu druk op zoek naar mogelijkheden om hun positie te behouden en 1 manier is om het online aanbod over te nemen. Het andere wat ze doen is actief deze platforms tegenwerken en infiltreren. Hun 3e truuk is het simpelweg door de politiek laten verbieden. (zo gaat het iig in Duitsland, maar ik verwacht dat het niet veel anders is in NL.). Het is geld verdienen ten koste van onderwijs en de kinderen worden de dupe, want al hun informatie wordt verzameld en kan de rest van hun leven tegen hen gebruikt worden.

--sql error-- | 09-10-14 | 15:43

Steve Jobs, dat was toch die idealistische man die na 10 jaar nog steeds geen fatsoenlijk geen-kinderarbeid garantie kon afgeven? Of garanderen dat zijn apple fabrieken uberhaupt het milieu niet zwaar verontreinigden? Tot zover de wereldverbeteraars.

geldmoetrollen | 09-10-14 | 15:41

@sinar2 | 09-10-14 | 15:35
En als mij dat onvoldoende gelukt is, dan moet het jaar opnieuw. Terwijl ik excelleer in exacte vakken. Je wordt beoordeeld op je zwakste vak. Dat is niet oké.

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:41

@S. Roggeman | 09-10-14 |

Ja, ik had al begrepen dat je dit stuk serieus neemt. Dat vond ik al zo grappig.

roze_bril | 09-10-14 | 15:40

Wat de hell zullen we godverdomme nu beleven, een dubbelpost van mij????
Nou moet je ophouden, die shit overkomt mij niet.
Ik drukte die kolere "post" button één (1) godgloeiende godvergeten keer. Chinga su madre.

No Mames | 09-10-14 | 15:40

@Nanker Phelge | 09-10-14 | 15:25
http://o4nt.nl/contact/ als leraar wordt contact opnemen zo wel heel lastig.

Boris die Sauertopf | 09-10-14 | 15:40

@Fenna | 09-10-14 | 15:36
De Ipad is een technologie waarmee het mogelijk is om onderwijs aan te passen op het niveau van het kind. Nu rent de kudde zo snel als het zwakste dier, maar met de mogelijkheid om individueel te excelleren kunnen het potentieel van elk kind beter benutten. Daarnaast is het niet zo dat op de Jobs scholen de hele dag met een Ipad gewerkt wordt. Slecht een deel van de dag is dit het geval.

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:39

-weggejorist-

No Mames | 09-10-14 | 15:38

De hands on approach is precies wat er dreigt te missen in deze maatschappij.
De wereld draait niet op een ledscherm, en de creativiteit op een ledscherm bouwt ook geen wereld.
Shell Moerdijk staat tot het eind van het jaar stil om dit soort zaken.
Iedereen die denkt dat het hart van een economie digitaal kan zijn, die is kortzichtig.
Mensen die de "speed" vast houden als de spanning wegvalt, die mensen daar heb je wat aan. En die bouw je niet door ze in een ledscherm op te sluiten.

No Mames | 09-10-14 | 15:38

Goedverdoemme Hox, wat een lang verhaal. Wel waar natuurlijk en vol met de usual suspects, die blijkbaar een nieuwe geldbron hebben gevonden.
 
Maar wat me pas echt stoort: Zoveel BV-tjes en NIET EEN klusjesmannenbedrijf. Zou Mo wat tegen klusjesmannen hebben?

pietvanvliet | 09-10-14 | 15:38

Mijn kinderen zijn gelukkig ingeënt tegen de rooie Hond.

Cuyahoga | 09-10-14 | 15:37

@Roggeman Waarom zou je hem dit voorleggen, denk je dat hij dit zelf niet weet?

En een prima verhaal? Het is bewezen (ja echt, bewezen) dat kinderen minder goed leren en onthouden vanaf ipads, omdat de handeling bij hetgeen ze leren steeds dezelfde is. Iets blijft pas echt goed hangen zodra het wordt opgeschreven.

Scholen maakte al massaal gebruik van digitale schoolborden. Deze zijn een meerwaarde binnen het onderwijs. Leraren hoeven niet steeds alles opnieuw op te schrijven, er zit meer vaart in de les en er is beeld te ondersteuning. ipads voor kinderen hebben 0 toegevoegde waarde.

Fenna | 09-10-14 | 15:36

@S. Roggeman | 09-10-14 | 15:29
Met dat franse woordjes stampen leert je uiteindelijk niet als volwassene om goed frans te spreken maar wel de discipline om ook iets te moeten doen waar je slecht in bent en/of niet leuk vind.
En dat is er nu mis op de scholen, ze doen alleen nog maar wat de kinderen leuk vinden. Doorzetten en discipline aanleren is er niet meer bij.

sinar2 | 09-10-14 | 15:35

goed stukje onderzoeksjournalistiek, mis alleen nog de connectie met die tuinkabouter nepnerd die altijd bij dat pvda teeveeshowtje zit.

nikkipikki | 09-10-14 | 15:32

Goed verhaal,lekker kort

Drijfzeisje | 09-10-14 | 15:32

Ooit heb ik de Hond aan tafel gehad, eind 80er jaren want toen zou hij wel eens eventjes alle lokale computerbedrijfjes oprollen om op te laten gaan in een soort franchise-club. Je moest wel je techn. dienst opdoeken, een hoop doekoe passen aan Hondmans maar daarna zou het helemaal hupsakee worden. Wij trapten er niet in maar een hoop wel en je snapt t al: later verdween de Hond en zaten de ondernemers (de echte) met de gebakken peren. Als ik me goed herinner moest dat clubje 'Computer Perfect Partners' heten.

Rest In Privacy | 09-10-14 | 15:31

In Monnickendam begon dit jaar de Steve Jobs School. Van de bestaande basisschool is ongeveer 40% van de kinderen vertrokken. Nu na een paar maanden blijkt de Steve Jobs School erg tegen te vallen en hebben veel ouders spijt.

i-Wonder | 09-10-14 | 15:31

Much a do about nothing of zoiets. Er is een hele bedrijfstak die verdient aan scholing, van gebouwen naar meubilair, leermiddelen, computers etc. etc. Logisch dat met het voortschreiden van de techniek daar ook apps en toetsings- en volgsystemen bijkomen. Of het continu werken met Ipads een verbetering van het onderwijs oplevert is iets wat wel wat eerder onderzocht had mogen worden.

witwas | 09-10-14 | 15:31

@Kaas de Vies | 09-10-14 | 15:19
In het interview maakte hij duidelijk dat de Ipad een middel is, geen doel op zich, en hij zeer zeker ook kijkt naar nieuwe en andere technologieën om het onderwijs te moderniseren. Persoonlijk juich ik dat toe. Ik heb erg last gehad van de manier waarop het onderwijssysteem ingericht is. Waarom moet ik Franse woordjes stampen als ik goed ben in wiskunde? En waarom word ik beoordeel op mijn slechtste niveau? Dat zijn wezenlijke vraagstukken die de Hond aansnijdt.

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:29

Ipads zijn een prima middel om een beetje te kutten zonder dat het al teveel toetsaanslagen vereist, maar totaal ondergeschikt aan een desk- of laptop. Kinderen kunnen volgens mij prima leren met alleen word en excel en zonder extraspeciaal ontwikkelde apps, die ongetwijfeld honderden Euro's per licentie moeten kosten.

Biff Eagleburger | 09-10-14 | 15:28

Het enige wat De Hond wil is anderen leren om braaf te kwispelen en woef te zeggen. Die vent zou nou eindelijk eens verplicht aangelijnd moeten worden, zodat hij niet overal waar het hem uitkomt in alle vrijheid zijn keutels kan laten vallen.

taxhond | 09-10-14 | 15:28

# Hallo ? Ja, u spreekt met de minister van de scholen hier. Ik zou graag wat software bestellen.
-
# Waar het op moet draaien zegt u ? Nou gewoon Ipad, Android en Chrome. Lijkt me vanzelfsprekend.

Badderbeest! | 09-10-14 | 15:27

Prachtig stuk onderzoeks-journalistiek van Prof. Hoxha!

Duifmans | 09-10-14 | 15:27

Wel erg raar dat je als school je bind aan een bedrijf als Apple dat beslotenheid en uitsluiten van andere merken als hoogste ideaal heeft. Van een school zou je juist openheid mogen verwachten

sinar2 | 09-10-14 | 15:27

Hier de beloftes. o4nt.nl/wp-content/uploads/2013/04/O4N... Het kan bijna niet anders dat ze aan deze beloftes neverammenooitniet kunnen voldoen, en dat dit PDF-je te zijner tijd zal verdwijnen van hun website. Maar dan zijn de zakken reeds gevuld.

Nanker Phelge | 09-10-14 | 15:25

@roze_bril | 09-10-14 | 15:21
Dit stuk heeft een journalistieke insteek.

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:23

Wanneer je iets goeds voor ogen hebt richt je een stichting op en zorg je dat je er geen één cent aan overhoudt.
Precies zoals Tim Kuik doet, oh wacht eens eventjes..

Boris die Sauertopf | 09-10-14 | 15:23

he, he, eindelijk. Hier riep ik anderhalf jaar geleden al om. Wat een farce die Steve Jobs scholen. Het moest vooral in de Bijlmer en Amsterdam-Noord destijds, want arm en achtergesteld. Toen MvN opperde dat De Hond directeur moest worden van zo'n school, zweeg hij veelzeggend. De aandachtige luisteraar had in de uitzending van 2012, toen het lijk van Jobs nog zelfs een beetje warm was, in de uitzending van DWDD het motief voor De Hond voor deze flauwekul al kunnen extraheren. Hij zat daar met zijn derde vrouwtje uit Cuba en er was een kleine. En mijnheer wilde graag buiten de verkansies om, op vakantie kunnen, want mijnheer blijft natuurlijk een gesjeesde ondernemer. De I-pad scholen boden zogenaamd soelaas voor dit soort first world problems van Maurice. En vergeet ook niet die zogenaamde beloftes die op de website van O4NT zijn gemaakt richting de nieuwe leerlingen. Nog nooit zulke loze praatjes richting kinderen gelezen. Een screendump waard me dunkt.

Nanker Phelge | 09-10-14 | 15:22

Hoxha, je bent een man naar mijn hart!

Ipad scholen zijn weer een typisch voorbeeld van doel en middel door elkaar halen. Ik ben blij dat de school van mijn kinderen niet in deze gekte mee gaat.

Big Bear Hunk | 09-10-14 | 15:21

@S. Roggeman | 09-10-14 |

Lol, nu doe je net of dit een journalistiek medium is.

roze_bril | 09-10-14 | 15:21

@Kaas de Vies | 09-10-14 | 15:19
Een uitgever.

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:20

Zo jammer dat Loes en Renee gisteren wederom bij dwdd aanschoven, doe dat nu niet meisjes, slecht voor de reputatie!

Boris die Sauertopf | 09-10-14 | 15:20

Ik ga mijn eigen harde schijfje maar even afkoelen met een paar 'Pammetjes'.
In ieder geval zijn Maurice en Apple niet welkom in casa necro.....

necrosis | 09-10-14 | 15:20

@--sql error-- | 09-10-14 | 15:18
Nee nee, Maurice schrijft louter in comic sans.

Kaas de Vies | 09-10-14 | 15:19

@S. Roggeman | 09-10-14 | 15:18
Geen idee. Ik ben geen prof, maar als jij dat zegt geloof ik je. Dat is ook wat waard, nietwaar? Waarvoor heb je het interview gedaan?

Kaas de Vies | 09-10-14 | 15:19

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:14
hai Maurice.

--sql error-- | 09-10-14 | 15:18

@Kaas de Vies | 09-10-14 | 15:14
Een dergelijke grap wilde we nog verwerken in de montage. Werd niet goedgekeurd. ;)

Nee, als de vermoeden en insinuaties van Hohxa kloppen is er wel iets kwalijks aan de hand. Maar als je zo totaal losgaat op de man, dan is het wel chique om even een reactie te vragen. Toch?

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:18

Korte samenvatting: De Hond is een rode commerciële rat

Roodneus | 09-10-14 | 15:17

*****streek?
het onderwijs loopt overigens helemaal niet achter; overal zijn digiborden aanwezig in de klaslokalen, en ze kopen allerlei software. Daarmee lopen ze ver voor op andere landen.
Dat sommige leraren niet precies weten hoe ze er mee moeten werken zal best, maar daar verandert een aaipad niks aan.
oja, en deHond is een oplichter; altijd al geweest.

--sql error-- | 09-10-14 | 15:17

Prima verhaal.... maar wel een allahmachtig lang verhaal....

nope | 09-10-14 | 15:15

@S. Roggeman | 09-10-14 | 15:14
Waarom interview je mij niet? Blijkbaar een hondenmens?

Kaas de Vies | 09-10-14 | 15:14

-weggejorist-

S. Roggeman | 09-10-14 | 15:14

Steve Jobs scholen? Zijn dat de samengepakte Apple fanboys en fangirls die altijd 1 richting in bewegen?

Kaas de Vies | 09-10-14 | 15:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken