achtergrond

Geenstijl

Schimmig spel van BV's rondom Steve Jobs Scholen

sukkelsopeenstok.jpgDit topic is voor de leraren, meesters en meesterinnen. Mensen die serieus geloven dat de 'Steve Jobs scholen' van Maurice de Hond een nobel initiatief zijn. Maar helaas. Ondanks alle mooie praatjes. Het is een tamelijk ordinair softwareproject van Maurice de Hond met tal van vragen over privacy van uw kind. De Steve Jobs scholen gaan verborgen achter een rits aan bv's. Dankzij de goedkeuring van onze huidige vicepremier Lodewijk Asscher (PvdA) is De Hond er weer eens in geslaagd om een maf businessmodel van de grond te krijgen. Een langetermijn project met als doel. Software, digitale diensten en apps verkopen. Inkomsten die 100% voor de bv's van Maurice de Hond zijn. De Steve Jobs scholen zijn het zoveelste fapproject van subsidiesmijtende Pvda-bestuurders en een tegen de politiek aanschurkende ondernemer. Dit zijn een hoop losse zinnen dus, dus hier gaan we.
Wie is Maurice de Hond? Maurice de Hond is een PvdA-netwerkcomputer en maker van politieke peilingen. Dat is trouwens best makkelijk werk, zo makkelijk zelfs dat wij ER BETER IN ZIJN, tenminste als we toevallig zin hebben om er ff serieus voor om de tafel te gaan zitten. npobalie.jpg afbeelding: als je gratis geld wilt is spreken bij De Balie waarbij Felix Rottenberg goedkeurend knikt, gewoon belangrijk. De NPO filmt het wel Maar goed. Verder is Maurice de Hond de meest bekende salesmedewerker voor *alle* computerhardware en software. Hij bracht ooit de MSX, de Vendex/IBM-kloon en de 5.25" floppy naar de V&D. Toen beleggers eind jaren 90 dachten dat je geld kon verdienen met internet in combinatie met lulpraatjes, begon hij het geldverbrandbedrijf Newconomy. Toen bleek dat sommige computers mogelijk een millenniumbug hadden, riep Maurice de Hond namens de PinkRoccades van dit land dat we miljarden moesten uitgeven aan de milenniumbug. Maurice is een fantastische saleshefboom voor ICT-bedrijven. Wat hij zegt komt in 99,99 procent van de gevallen neer op: Koop meer ingewikkelde software en koop meer hardware of koop meer consultancy die je meer hard- en software kunnen verkopen. Dat gaat vaak fout maar dan is Maurice al lang gevlogen. We stonden erbij toen Maurice alles en iedereen de schuld gaf van het Newconomy-debacle. Het is altijd duidelijk dát Maurice de Hond wat te verkopen heeft, alleen is het nooit helder namens wie hij verkoopt. De Hond weet heel goed de welwillende noobs aan te spreken. Mensen die wél een vak geleerd hebben maar niet zo veel van computers en internet weten en er een beetje bang voor zijn. Het patroon is dat Maurice deze noobs met geld koppelt aan bedrijven die dat geld willen. Zijn salesmethode is een combinatie van fear mongering en visionair Steve Jobje spelen. In 2012 was de onderwijssector aan de beurt, daar was hij nog niet eerder actief geweest. Laten we eens kijken wat er na een jaar van 'Steve Jobs' scholen van terecht is gekomen. Als we de pers mogen geloven gaat het fantastisch. Steve Jobs-scholen, wat zijn dat? Terug naar 2012. De Hond bedacht de 'iPad-scholen'. Want het onderwijs loopt achter en dat klopt best. Samen met de toenmalige 020-bestuurder Lodewijk Asscher mocht hij de grote presentatie doen op de PvdA-zender bij DWDD. Toen was het plan natuurlijk al dichtgetimmerd en waren de subsidies voor de oprichting al gereserveerd. Of om in salestermen te blijven, het was nog nodig om op pijnpunten te blijven drukken en urgentie te kweken. Dat is in het onderwijs met ongeveer net zoveel zwakke plekken en pijnpunten als er leerlingen zijn verschrikkelijk makkelijk. Het plan lijkt te zijn geslaagd. Een jaar na de lancering zijn er nu een stuk of wat van die scholen in heel Nederland. Het buitenland volgt volgens de organisatie in 2015. Dat zijn een heleboel iPads... Maar zijn tablets in de klas dan zo slecht GeenStijl? Nee, iPads zijn niet slecht. We spraken wat uitvoeriger met de nuchtere Friese directie van de Steve Jobs-school te Sneek en we snappen de voordelen van leerlingensoftware wel. Kinderen die op hun eigen niveau werken. Basisschoolleerlingen die zichzelf achter hun computer of tablet opwerken tot voortgezet-onderwijsniveau, dat is cool. Dankzij computers met goede lesprogramma's kunnen onderwijzers en ouders direct resultaten checken. Kinderboekenweek verdwijnt heus niet. Of je als ouder je kind zeven dagen in de week, vanaf 06.00 uur al een iPad/iPhone moet geven zoals De Hond in zijn filmpjes doet, dat is wat anders. Steve Jobs deed het in ieder geval beslist niet. Ironisch genoeg was Jobs net als veel andere techies juist fel tegenstander van iPad en computergebruik op scholen. Die computers en technologie zijn voor kinderen immers gesneden koek, laat ze maar leren leren, leren concentreren en fysiek bezig zijn met skills. Want met nieuwe technologie kweek je net zo makkelijk gemakzuchtige, vluchtige consumenten. De PR-angle en beeldvorming Maurice de Hond zette zijn (toen) driejarige dochtertje in om aan tonen hoe het onderwijs achter loopt bij de werkelijkheid. Het gepolijste verhaal was dat hij speciaal voor zijn dochter een school wilde oprichten. Dit bericht werd herhaald en herhaald, uiteraard met name bij de publieke omroep. Begin dit jaar verscheen er zelfs een uur durende doodsaaie NPO-documentaire met de naam 'een school voor mijn dochter'. Maar in werkelijkheid is zijn dochter niet eens op één van die Steve Jobs Scholen terecht gekomen. Zie die documentaire hierrr. De boodschap die De Hond vertelt is er een van verbetering en kinderen voorbereiden op de toekomst en ga zo maar door. Dat je als land een kans mist als je geen iPads in de klas hebt. Maar de werkelijkheid is veel platter. Gezien ALLE resultaten uit het verleden hebben reden om te denken dat er meer aan de hand is. Dus we gingen op zoek om deze stelling te onderzoeken. Uiteraard... Subsidie... Goed, je noemt je school naar de oprichter van Apple. Maar waarom zouden scholen zichzelf gaan hernoemen? Simpel. Het subsidiepakket. Het hernoemen van een school levert zo'n 50.000 euro subsidie op, zo liet een schooldirecteur zich per ongeluk ontvallen. Hoe weet zo'n school dat? Omdat Maurice de Hond dit aan elke school die het wil horen uitlegt. Als je zo hardwired bent met PvdA-ambtenaren en politici is het nu eenmaal makkelijker om die subsidieaanvragen op te zetten en te stroomlijnen. Het is een van de USP's van O4NT, de organisatie achter de Steve Jobs scholen: "De Steve Jobs School spant zich in om aanvullende inkomsten te genereren door producten en diensten te exploiteren en sponsors en subsidies te werven." (bron: schoolmodel O4NT). Hoe zit dat met Apple? Als je een school noemt naar de oprichter van een van de grootste hard- en softwarebedrijven ter wereld, terwijl die scholen louter iPads gebruiken, dan noem je dat een Vendor Lock-in. Dat betekent dat je na de eerste aankoop eigenlijk vast zit aan de hard- of software van een fabrikant. Als je allemaal iPad apps hebt gekocht, ga je minder snel over naar een Android, omdat je dan je investering in die apps kwijt bent. Als je dan ook nog je school noemt naar een Apple-meneer is het helemaal not-done om opeens die iPads de deur uit te doen voor andere apparatuur. We belden met een paar scholen en zonder uitzondering gebruiken ze iPads. Alsof Samsung, LG en Android niet bestaan. Ook De Hond propageert louter Apple-apparatuur. Volgens de scholen is dat uiteraard toeval en zijn ze vrij in hun keuze. Sure, alleen zal die keuze nooit gemaakt worden. Apple is traditioneel trouwens wel een echt onderwijsmerk, maar in het basisonderwijs zijn ze zwaar ondervertegenwoordigd. Je kan op lagere scholen nog regelmatig werkende MS-DOS computers aantreffen. Dus kinderen iPads voeren kan nooit bad zijn voor business. Het verdienmodel Na zijn faalbedrijven zou De Hond al lang een onzichtbare figuur zijn geworden. Maar bij de omroepen blijft hij welkom. Kritische vragen worden bij de NPO namelijk niet gesteld, dat computergedoe is al ingewikkeld genoeg tenslotte. Dus een full-disclosure over hoe hij er beter van wordt, hoeven we niet te verwachten. Dan zelf maar eens kijken hoe dat zit. De stichting O4NT Een hele serie aan nieuwe scholen oprichten. Dat kost hoe dan ook miljoenen aan belastingcenten. De logische manier om dit te doen is met een stichting. En dat heeft De Hond gedaan. De stichting O4NT (Onderwijs Voor een Nieuwe Tijd) staat aan de basis van dat hele initiatief. De bedoeling is om eind 2014 zo'n 25 scholen te 'hebben' en daarna internationaal uit te rollen. Tot zover prima en duidelijk. Schooldirecteur, ook in directie van een De Hond BV Vreemder wordt het als dat op hetzelfde adres als O4NT ook een hele rits aan BV's zit. Waarom stoeien met BV's als je ideologisch bezig bent? En hoe zit dat juridisch met uitwisselen van informatie en subsidies? Naast O4NT-stichting is er ook een O4NT BV. Volgens de KvK doet deze BV aan organisatieadvies en onderzoek. Nou ja, zou kunnen. Nog-Nog vreemder wordt het als we zien dat de directeur van deze BV, genaamd O4NT Sources BV in het dagelijks leven al een schooldirecteur is van een Steve Jobs-school. We hebben het over Tijl Rood, iemand die al vroeg bij het initiatief betrokken was. Natuurlijk mag een schooldirecteur best directeur van een bedrijf zijn, maar het is bevreemdend. Hij zit ook in het bestuur van de O4NT stichting. Waarom overal subsidies en sponsoren wegharken met een ideële inslag en ondertussen spelen met BV-tjes? Dat is gek en je kan op je klompen aanvoelen dat het zo ontzettend lastig wordt om subsidiegelden en commerciële initiatieven te blijven scheiden. Want een stichting mag geen winst maken en geld uitkeren, een stichting heeft geen aandeelhouders. Een BV gebruik je om geld te verdienen, geld uit te keren aan aandeelhouders en een BV kan je verkopen. De enige aandeelhouder van deze bovengenoemde BV is wéér een andere BV genaamd sCoolsuit Concepts bv. En *bam* daar is de eerste duidelijke commerciele 'haak' voor Maurice de Hond. Want deze sCoolsuit is een agendadinges voor scholen. Het is een app, een digitale dienst. Een commercieel gebouwde applicatie die met een subsidieorganisatie al die Steve Jobs-scholen ingefietst wordt. De bestuurder van deze sCoolsuit Concepts BV is uiteraard Maurice de Hond. En er zijn meer BV's op het adres van de 'Steve Jobs' stichting. Namelijk: -idesk learning tracker BV -sCoolsuit BV -O4NT Sources BV. Aan de top van al deze BV's staat View/Ture BV. Dit is de persoonlijke BV van Maurice de Hond. Bij internetarcheologen beter bekend onder de naam ICOM BV, een investeringsmaatschappij die van alles te maken had met het miljoenengerommel rondom NewConomy. Maar inmiddels is het vehikel hernoemd naar iets neutralers. Dus we hebben opeens vier BV's, allen van Maurice de Hond, die van alles te maken hebben met die oh-zo ideële Steve Jobs-scholen. Bedenk dan dat De Hond ook internationaal Steve Jobs-scholen wil oprichten. We snappen het. Dat wordt cashen met een systeem dat opgebouwd is van onze belastingcenten. alletoolies.jpgafbeelding: alle 'tools' die ontwikkeld worden door BV's van Maurice de Hond en vervolgens door zijn stichting onder scholen verspreid worden. Sommige zijn nog in concept fase. Wat doen al die BV's? Dus je richt drie nieuwe BV's op voor een ideële instelling. De eigenaar van al deze BV's is Maurice de Hond BV. Allemaal maken ze een nét iets ander type digitale dienst. Commerciële diensten die vervolgens die door de stichting gepushed worden naar de scholen. Is dit illegaal? Op zichzelf niet. Wat natuurlijk beslist niet mag is dat er op kosten van die Steve Jobs-scholen, gewerkt wordt aan commerciële apps, diensten en producten voor de persoonlijke BV-tjes van Maurice de Hond. Maar dat gebeurt vast niet, TOCH? Wait, er is more. Ook idesk learning tracker is een 100% commerciële dienst die iets te maken heeft met leerlingvolgsystemen. Scholen moeten 2 euro per kind per jaar gaan betalen of doen dat al. Maar nu snappen we de internationale uitrol nog wat beter. Het betrekken van dat schooldirecteurtje bij dit hele plan is een beloning. Stel dat in Europa straks een paar miljoen kinderen op die Steve Jobs-scholen zitten. Combineer dat met allerhande betaalmodellen en diensten waarmee De Hond bezig is, dan loopt dat lekker in de miljoenen. Dat schooldirecteurtje van de allereerste Steve Jobs-school in 020-west mag vast een hapje uit die koek, wel lullig voor al die andere voormalige vrijwilligers, maar goed. Maurice kijkt in de hersens van uw kind Wij begrijpen op dit moment niet hoe deze idesk learning tracker, die eigendom is van data-fetisjist Maurice de Hond, omgaat met leerlinggegevens. Er is geen privacy statement. We vinden nergens mededelingen over beveiliging, helemaal niks. Waarom Maurice de Hond met zijn BV's toegang lijkt moet hebben tot extreemhoge Privacy Gevoelige Data van kinderen snappen we ook niet. Alsof je direct in de hersentjes van een kind kijkt, gekoppeld aan NAW-gegevens. Misschien dat Maurice het ook nog niet snapt, behalve dat ie er in de toekomst aan wil gaan verdienen. Wat we ook niet snappen is waarom iDesk Learning Tracker een 'partner' is van Parnassys, een bedrijf dat ook deze zogenaamde leerlingvolgsystemen maakt en 70 procent van deze markt in handen heeft. Op de website staat dat er een soort van informatie-uitruil is, dan vrezen we het ergste. Volgens betrokkenen bij de Steve Jobs-school geeft de organisatie van De Hond 'adviezen' over welke soft- en hardware de scholen kunnen gebruiken. Niks moet, alles mag. Maar je moet als schooldirectie natuurlijk wel sterk in je schoenen staan om de IT-messias tegen te spreken. In de praktijk volgen de scholen de adviezen van De Hond en zijn team dus altijd op. Ook begrepen we dat scholen een vergoeding aan de stichting achter de Steve Jobs-scholen betalen. Er is echter niets op tegen om zelf je school te hernoemen naar 'Steve Jobs', dat kan De Hond namelijk niet verbieden. Onze Opinie Wat we vonden is een half afgebouwde onderwijs-privacy-technologie Death Star. Waarbij privé-dingen, BV's en een stichting door elkaar heen lopen. Alles zit op één adres, alles draait om De Hond. Wat ons betreft is dit weer de zoveelste godvergeten subsidiegeld PvdA-samenzwering waarin een 'ondernemer' met endorsement van de -nu- vicepremier Asscher geldjes probeert te gaan harken. Met een mooie rol voor DWDD en een 3-jarige dochter als ordinair pr-materiaal. Geld verdienen? YES, dat heerst, maar zeg dat dan gewoon. We vinden het viezig om over de rug van kinderen, data te verzamelen, rare dingetjes te doen met allerhande BV's en apps. En dan zeggen dat je het voor de samenleving doet. Fuck dat. Ja er is bij De Hond cum suis best een visie aanwezig op gebruik van tablets in de klas. Maar wij zien nu vooral die andere visie, achter het gordijn. En dat is geld verdienen met een viertal BV's in een sector die al decennialang systematisch gesloopt wordt door politici en ambtenaren. De Hond is nu het zoveelste, met hulp van politici opgedrongen, 'next big thing' voor de onderwijssector. Conclusie GODVERDOMME ONDERWIJZERS, VERTROUW EENS OP JEZELF. JA VERNIEUWING IS BEST NODIG. SUBSIDIE AANVRAGEN VOOR TABLETS KAN JE OOK ZONDER DAT JE DEZE HELE KERSTBOOM AAN GEOUWEHOER MEEKRIJGT. U DONT NEED IT. ZO HAD STEVE JOBS HET NOOIT GEWILD. Nou ja, dit is een hoop data. Rust maar even uit.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.