
We zeiden het nog
gisteren: "
De windmolens van nu zijn de vierkante wielen van de prehistorie. Het is wachten tot iemand met de ronde variant aankomt zetten, voordat we miljarden van ons geld in nutteloze vierkante wielen gaan investeren." Vierkante wielen zien er uit als een fantastisch idee, totdat iemand met ronde wielen op de proppen komt zetten. Zoals ontzettend efficiënte zonnecentrales. Maar nee, dit is de Nederlandse overheid. Die denken, fuck dat hele GeenStijl en hun ongefundeerde haatopinie. Laten we gewoon
VIJF MILJARD EURO investeren in windmolenparken in zee. Dat is hetzelfde als vijf miljard euro investeren in een betere infrastructuur voor faxmachines, een paar jaar voordat Sir Tim Berners-Lee het huidige internet uitvindt. Zelfs het CPB en ministerie van Economische Zaken zeggen dat het windmolenpark exact nul effect gaat hebben op het klimaat. En dat is buiten de vraag hoe efficiënt windmolenparken zijn in het opwekken van energie. "
Fuck feiten", brult minister Henk Kamp, "
we gaan dit gewoon doen, want het is een mooi prestigeproject, #swag!" Want ja, ze mogen dan
peperduur en onrendabel zijn, het staat wel stoer natuurlijk, zo'n kudde klimaatminaretten in zee. Vergis u niet, wij zijn niet tegen het duurzaam opwekken van energie. Hoe minder afhankelijk van met name olie, hoe beter. Maar de windmolens van nu zijn niet de oplossing. Nu vijf miljard investeren in enorme windmolenparken is over tien jaar echt een lachtertje, als de technologie om duurzaam energie op te wekken veel rendabeler is. En geloof ons, dat is geen windenergie.
Reaguursels
InloggenBytemaster | 06-10-14 | 09:32
Al eens het rendement van een fiets uitgerekend, of een Iphone?
We bouwen offshore windparken om het domme deel van de natie ter wille te zijn, die willen geen windmolens in de buurt, dus worden ze op zee gebouwd.
Dat kost meer, maar iedereen betaalt dat, voor en tegen standers
Het is
of windmolens betalen,
of Putin betalen
Geld dat naar Putin gaat zijn we kwijt.
Geld voor offshore windparken komt weer terug, in uitgegeven salarissen en belasting.
Die windmolens kosten 8 miljard om te bouwen, daar zit zeker 3 miljard salaris in, dat weer de economie in gaat.
Die windmolens moeten draaiende gehouden worden, kost ook 4 miljard in 20 jaar. Ook dat geld is vooral salaris, dat weer de economie in gaat
Als we zelf het werk doen.
Wie niet werkt, creëert geen waarde, maar kost geld
-weggejorist-
Maarre, we hebben dus geen kosten-baten analyse uitgevoerd VOORDAT er beslist werd om ettelijke miljarden te investeren in offshore windmolenparken? Manmanman wat een land. Stel je voor dat je zo je bedrijf runt. Of je eigen huishouden. Maar goed, we doen tenminste "iets". Dat voelt goed, mag best 5 miljard kosten en daarbij onze internationale concurrentiepositie nog verder verslechteren. Waarom waarom waarom toch die drang tot zelfdestructie? Godverdegodver.
Als Kamp willens en wetens doorgaat met windmolens op zee, ondanks het rapport van het CPB, dat is gebaseerd op een onderzoek van de externe bureaus Decisio en Witteveen-Bos, zou hij strafbaar moeten zijn, ook als hij minister af is, als persoon dus.
Dan kijken ze wel twee keer uit voor ze beslissingen uit verkeerde motieven nemen (lobbyisten en persoonlijke ambities).
.
Dit zou voor elk wanbeleid moeten gelden waar een bewindspersoon z'n wil doorzet ondanks dat alles erop wijst dat het qua kosten en maatschappelijk consequenties de verkeerd richting opgaat.
Waarom begint Geenstijl niet een politieke partij?
Dat zou echt geweldig zijn.
Google "Thorium" en huiver over de maffia praktijken van milieugekkies, bestuurders en ondernemers.
Deze wereld heeft problemen ,niet omdat wij ze niet kunnen oplossen, maar omdat we ze niet willen oplossen.
Alles gaat om geld en macht.
Heren van de taal letten we even op; woord van het jaar:
Klimaatminaretten.
donjon | 06-10-14 | 12:04
Omdat er een enorme industriële windmolen lobby is die gewoon (veel te dure) windmolens wil verkopen. Aan echte oplossingen voor groene regie hebben die geen behoefte.
Zou dit wat zijn?
Of is dit te bedreigend voor de enegiereuzen:
www.youtube.com/watch?v=ixKFOgHq6WU
afwachten en dagen tellen,de Arabische wereld,zijn ze elkaar aan het uitmoorden,het gevolg hiervan,moet met de prijs van de olie betaald worden.
zelfverzorging van van wind en zonnepanelen is alleen maar toe te juichen.
atoom energie is werkelijk de topper,maar daar moet zwamson niets van hebben.
we leven in een land vol idioten,die alles wel willen weggeven wat niet van hun is.
de slaven werkenden,liggen krom voor de rest.
de bovenlaag die zich constand aan het verrijken is,is absoluut niet te vertrouwen.
wat zijn we toch een goed landje snik
Waarom hier niet meer aandacht voor:
sync.nl/innovatieve-centrale-op-afslui...
wattsupwiththat.com/2014/09/13/offshor...
Duits windmolen park kost jaarlijks bijna 400 miljoen aan onderhoud en levert nog steeds geen energie aan het net.
Aangezien de burger dit bij voorbaat mislukte project mag betalen, net als de salarissen van onze wanbestuurders trouwens, zou het toch minstens gepast zijn om de bevolking naar haar mening te vragen. O nee, dat zou betekenen dat er sprake zou zijn van een democratie in Nederland ipv een meerpartijendictatuur.
Er is dringend behoefte aan een onafhankelijk onderzoek naar de exacte kosten en opbrengsten van de windmolengekte waarbij alle kosten en opbrengsten in de berekening meegenomen worden. Als je nu Googled op kosten en opbrengsten van windenergie krijg je vrijwel alleen maar informatie van pro-windmolen instanties te zien. Met name de distributie-kosten schijnen schrikbarend hoog te zijn, maar door hoor je nooit iemand over. En hoeveel CO2 kost het om een windmolen te produceren, in zee te plaatsen en te onderhouden.
Zie bijvoorbeeld: climategate.nl/2014/05/15/nos-journaal...
Energya | 06-10-14 | 11:44
Ja man, hij geeft al kopjes. Kunnen we daar niet iets mee qua energie ?
Voor 5 miljard levert een windmolenpark gewoon veel te weinig op. Het is een leuk project met een hoog bomenknuffelaar gehalte. Laten we liever die 5 miljard stoppen in de ontwikkeling van een op 'Thorium' gebasseerde kerncentrale.
Shareholder II
Schijt ze en werk ze dan maar!
bdn01 | 06-10-14 | 11:04
Waar wij nu het geld verdienen bestaat toch bij de gratie van wind en stromend water, toch ? Maar dit grappend terzijde.
Energya | 06-10-14 | 11:20
Begin ik niet aan knul. Ook geen zin om een rapportje te googlen waar een andere professor het tegendeel aantoont. Immers, zoveel meningen zoveel wetenschappers zoveel rapportjes. Vanwaar anders de discussie ? Al wat ik bedoelde te zeggen was, inzetten op meedere paarden is zo gek nog niet.
Als huidige turbines niet volstaan dan maak je maar betere. Zoals ook met zonnepanelen continue gebeurt, en verbrandingsovens, en atoomcentrales, en fusiereactors, en thorium gelul etc etc. Alles kan beter en wordt beter.
Zo, nu eerst even poepen en dan nog wat werken.( jij leest : hij haakt af dus ik heb gelijk )
www.groenerekenkamer.nl/2794/huishoude...
@Shareholder II
www.groenerekenkamer.nl/download/Winde...
Veel leesplezier.
Offshore zijn in tegenstelling tot windturbines op land in verhouding nog veel te duur. De Offshore windturbine industrie is nog een jonge markt die nog vol in ontwikkeling is en op dit moment nog met weinig concurrentie. Tot voor kort hadden alleen Siemens en Vestas offshore turbines in het assortiment.
De kosten voor Windturbines op land dalen mede door de hevige concurrentie zeer sterk. De prijs is op dit moment concurrerend met gas. Echter halen op land meestal niet het beloofde rendement door verkeerde plaatsing, teveel turbulente luchtstroming en in het dichtbebouwde Nederland is geluidsoverlast en slagschaduw ook een belangrijke factor op rekening mee te houden. Bovendien is het rendement seizoensgebonden. In de lente en in de zomer is de opbrengt nihil net als pv panelen in de winter bijna geen stroom genereren.
Een combinatie tussen zonne-energie, wind-energie, biogas en genoeg opslagcapaciteit zou een Nederland wat betreft elektriciteit theoretisch onafhankelijk kunnen worden van fossiele brandstoffen maar op dit moment wegen de kosten niet op tegen de baten.
Maar dan hebben wij het alleen over elektriciteit. Gas en olie hebben wij dan nog niet meegerekend. Gasverbruik voor huishoudens kunnen met relatief eenvoudige maatregelen met de helft worden verminderd. En het biedt voor jaren zeer veel werkgelegenheid. Betere isolatie, zonnecollectoren (zijn nog erg duur omdat het nog steeds een nichemarkt is) slimme thermostaten, ltv, hybride cv ketel etc.
Die vijf miljard moet door de verbruikers worden betaald. Dus 5.000.000.000 gedeeld door ca. 5.000.000 verbruikers = 1000 per gezin.
Of reken ik nou verkeerd?
@ Energya
Verdiep jij je eens in zaken voordat je lukraak bedragen gaat roepen. Duh.
@Shareholder II,
Doe even een paar natuurkundeboekjes lezen en kom tot de conclusie dat de energie-inhoud van wind en stromend water met gering verval (= onze rivieren) veel te laag is. Elementaire onkunde van de natuurwetenschappen is trouwens een van de belangrijkste oorzaken dat onze politiek achter de waanzin van de windmolens aanloopt.
@bdn01
Aardgas is zeker ook een prima alternatief, maar het is ook belangrijk dat er gewerkt gaat worden om kernenergie bespreekbaar te maken. En dat kost inderdaad tijd, maar er is ruim voldoende fossiel aanwezig om die tijd te overbruggen. Het is alleen belangrijk dat we niet ons geld weggooien met de windmolen onzin.
@Shareholder II
Jij hebt er dus geen probleem mee dat je energie rekening straks 500 - 1200 Euro per jaar hoger wordt zonder dat je nog maar gebruik gemaakt hebt van energie?
Verdiep je eerst eens goed in windmolens voordat je dit soort uitspraken over gewoon bouwen doet.
@Energya
Kernenergie is een prima alternatief voor het opwekken van elektrische energie, maar het kost nogal wat tijd om de maatschappelijke weerstand ertegen te overwinnen. Er is een nog veel sneller alternatief, dat weinig investeringen vergt en meteen 50% bespaart op de CO2 emissies: Aardgas. Het is overal op de wereld in enorme hoeveelheden beschikbaar, alleen het transport is nu nog een beetje lastig. Willen we niet van de Russen afhankelijk zijn, en dat willen we niet, dan zal er geïnvesteerd moeten worden in de logistiek van LNG (vloeibaar gemaakt aardgas). LNG is veruit de eenvoudigste, goedkoopste en snelste manier om aan de "klimaatdoelstellingen" te voldoen (onzin natuurlijk, maar je hebt in elk geval de groenen niet tegen je), de energievoorziening voor vele jaren te garanderen, en tegelijkertijd het milieu te ontzien. Als over een jaar of honderd het gas dreigt op te raken is de technologie van alternatieve energie wellicht zover gevorderd dat het economisch interessant wordt.
Niet echt overtuigend, laaf Quid. Gewoon aanleggen dat windpark.
Beweging of warmte = energie. Als er nou eens een slimmerik energie uit onze rivieren weet te halen, ja dan. Ons gas is verkwanseld en voor de rest hebben en kunnen we niks. Voorlopig gewoon inzetten op verschillende paarden.
En dankzij onze flut overheid staan we inmiddels 500 miljard rood dus die 5 kunnen er ook nog wel bij.
pandoraspromise.com/
Waarom 5 miljard naar de windmolens?
Heel simpel, voormalig Wientjes & Vriendjes, nu Hansworst & Co, oftewel de corporatieve lobby. De bouw zit in het slop. Ze hebben geen bal te doen. Dus moeten er door de BAM windmolens in zee geplempt worden over de rug van de belastingbetaler. Ondertussen vinden die naïeve socialistische groenlingen het prachtig.
Dit soort projecten is gewoon verkapte subsidie aan bedrijven die alleen kunnen overleven met overheidsopdrachten. Het is van geen enkel belang dat het uiteindelijke product ergens toe dient. In Italië noemen ze zoiets gewoon bij de naam: "Maffia". Wij doen het "netjes", er worden geen moorden gepleegd.
We hebben al genoeg eerdere ervaringen met dit verschijnsel:
Betuwelijn, nergens voor nodig
HSL-lijn, ook nergens voor nodig
Geld naar Groningen om de aardbevings-schade op te lossen: Nergens voor nodig
Noord-zuid-Lijn: nergens voor nodig
Enz. enz. enz.
@mindless
Nee we willen geen haatbaarden sponsoren we willen een verstandig energie beleid, en windmolens zijn gewoon niet verstandig. Die gaan als het doorgaan gigantisch veel geld uit de economie onttrekken zonder dat we daar beter van worden.
'Onrendabel' is natuurlijk een relatief begrip. Dat is het alleen omdat jullie liever haatbaarden sponsoren die het lachend uit de grond zien spuiten.
Hier staat hoe Nederland volledig kan overschakelen op duurzame energie: www.technischweekblad.nl/rubrieken/ene...
Men is nog steeds bezig met een andere brandstof voor kernenergie, namelijk Thorium:
www.elsevier.nl/Wetenschap/blogs/2013/...
Maar blijkbaar kleven daar ook nadelen aan:
wisenederland.nl/kernenergie/thorium-s...
Zullen wij hier maar even wedden dat de werkelijke kosten die vijf miljard verre gaan overstijgen?
Ze gaan liever met zijn allen zitten kakelen over de kosten van een paleis restauratie, lekker veilig onderwerp.
@Beaulefermier | 06-10-14 | 09:36
"zoveel mogelijk geld op zo nutteloos mogelijke projecten stuk te slaan. Dat is beleid. Maar god mag weten waarom."
.
Politici zijn mensen. En mensen willen nuttig zijn, zelfs al zijn ze zo nuttig als een spast bij een kaartenhuiswedstrijd.
Stel je gaat zitten bij een kampvuurtje en degene die het heeft aangestoken gaat weg. Je hebt een stok vast om te porren, maar het vuurtje brandt prima. Toch blijf je er niet met je fikken af. De onmacht van nutteloos zijn is ondragelijk. Dus ga je blokken verleggen en blazen. Het vuurtje wordt daar niet noodzakelijk beter van, maar je moet toch wat doen.
Zo is het ook met politici. Gewoon op de winkel passen is ondenkbaar. Er moeten prestigeprojecten gedaan worden.
Best handig die windmolens, ze hangen toch aan het elektriciteitsnet? Gewoon aanzetten als het erg warm is of als je een zeilwedstrijd wil organiseren!
KlunsJohannus | 06-10-14 | 10:20
er zijn waarschijnlijk al genoeg ambtenaren omgekocht om dit door te laten gaan.
Klimaatminaretten.
Copyright Martin Bosma, PVV.
Nu ben ik benieuwd of de overheid het lef heeft om de plannen te stoppen. Zoals ze bijvoorbeeld met de Betuwelijn ook hadden moeten doen. Waarschijnlijk wordt het windmolenplan, onder druk van de energiereuzen-lobby, willens en wetens doorgedrukt.
@spek
Molens in zee, zout water en metaal zijn uiteindelijk een zeer slecht idee. Zeer onderhoudsintensief en het heeft een laag rendement, ze worden verkocht op basis van een optimaal vermogen wat ze nooit zullen leveren. Je mag blij zijn met een derde daarvan. Daarnaast ga je dus een vraag gestuurde markt proberen te bedienen met een aanbod gestuurd product. In windmolens investeren is geld weggooien. Niets mis met onafhankelijk te willen worden voor onze energie maar laten we het wel op een verantwoorde wijze doen, en de enige bron van energie die fossiel kan vervangen is Kern energie. Mensen die denken dat wind en zon dat ook kunnen hebben werkelijk geen enkel idee van hoe groot het gat tussen fossiel en overige energie vormen wel niet is.
Ondertussen lachen de Noren zich rot, die kopen overtollige groene stroom voor bijna niets, al is het slechts om hun stuwmeertjes een beetje bij te vullen. En in de piekuren met weinig zin of wind verkopen ze die stroom tegen de hoofdprijs terug.
Misschien weer eens het plan-Lievense van stal halen. Of het in het klein toepassen door accu's aan zonnepanelen te hangen bij de mensen thuis. Dat laatste wordt economisch steeds interessanter, en ik vermoed dat een accusysteem over een paar jaar een voorwaarde is om van de energieleverancier de consumentenprijs voor je zonnestroom te krijgen.
Het belang van lobbyen en het resultaat van het slechtste kabinet ooit met een oppositie die je geen oppositie meer kunt noemen.
Kaas de Vies | 06-10-14 | 08:57
Inderdaad. Dit is het moment voor Nederland om VOOR de troepen uit te gaan lopen, in plaats van hijgend en puffend erachteraan om, zoals altijd, overal net te laat te komen. De Nederlandse overheid is laf, visieloos en laat zich inpakken door lobby's van grote bedrijven. Daardoor wil het maar niet vlotten met de innovatieve kenniseconomie. De verkeerde partijen krijgen de pegels.
Ik snap het probleem niet. Gewoon die 5 miljard bijschrijven op de rekening van de werkende burger. Dat doen ze altijd zo: www.destaatsschuldmeter.nl/
@ groenlinksert
zoveel kul in 1 verhaal dat het moeilijk is te beslissen waar te beginnen. Die "omzet" van 8 MLD in NL is dus niet winst (zucht). Dat is puur verlies, want het levert niks op. Er moet net zoveel geinvesteerd worden in andere energiebronnen omdat het geen betrouwbare bron is en 100& backup nodig heeft. Is dus puur verlies.
En bleef het maar bij 5 Miljard kosten. Ik heb meerdere berekeningen doorgelicht die allen veel meer in de buurt van 50 MLD uitkomen. Aan weggegooid geld. Vaak wordt infrastructuur, opslag/redundantie, afschrijving (ze gaan maar een paar jaar mee), etc. weggelaten of gemanipuleerd zodat het nog wat lijkt.
Denk dat ik binnenkort maar moet interviniëren...🌎
uch | 06-10-14 | 09:34
Terechte opmerking, die alle andere reaguursels overbodig maakt.
Omdat we van de CO2 uitstoot van kolencentrales weer zo'n stompzinnig handeltje hebben gemaakt is de opbrengst van een windmolen nul. Wat een argument!
Met de rekenwijze van dit flutrapport is geen enkele vorm van duurzame energie rendabel. Ongelooflijk dat dit soort prutswerk in de publiciteit komt, en kennelijk nog betaald wordt met onze belastingcenten.
Je kunt voor of tegen windmolens zijn maar dan graag op basis van een beetje zinvolle argumenten als het kan.
@Pierre Tombal | 06-10-14 Tijden veranderen. De A2 mocht van de milieu-terroristen ook niet verbreed worden, en ga nu eens kijken. 1 doortastende minister kan wonderen doen.
Als er 1 minister overtuigd kan worden dat er kernenergie zonder nadelen bestaat kan Nederland een voorloper worden op het gebied van thoriumreactors.
Bovendien worden de Putins en dergelijke van deze wereld steeds gekker. De druk om alternatieven te vinden is nu veel groter dan 30 jaar geleden.
+100 voor het woord klimaatminaretten.
Lewis | 06-10-14 | 09:51
+200 erbij. lol
een maffiabaas | 06-10-14 | 09:07
Dat artikel is geschreven door iemand die zich laat betalen om voor andere bedrijven welgevallige stukjes te schrijven. Hij schrijft over de moderne windmolens en geeft terecht daarover kritiek en over dat achter die windmolens private bedrijven zitten die handelen uit winstbejag. Maar ja.. guess what? De alternatieven waar hij naar verwijst, daar zitten OOK private bedrijven achter die handelen uit winstbejag.
Dat die meneer niet schrijft over een op een nieuwe manier omgaan met oude middelen, of over middels crowdfunding gestartte alternatieven, verbaast mij dus niet want ook hij moet z'n boterham verdienen.
Is er werkelijk niemand bij die domme linkse boomknuffel kerk die op het idee komt dat het neerplempen van windmolens in de oceaan het ecosysteem daar behoorlijk verwoest?
+100 voor het woord klimaatminaretten.
Wie moet je nu geloven? Je kunt wel wachten totdat zonne-energie nog beter wordt, maar volgens mij moet er nu iets gedaan worden om onafhankelijk te worden van de energie uit het buitenland. Het is een flinke investering, maar als die palen in zee staan hoeven ze in ieder geval niet op land te staan. Ook staan ze nog eens dicht bij elkaar wat het onderhoud een stuk eenvoudiger en goedkoper maakt. Inzetten op louter duurzame energie (niet fossiele brandstof!) heeft daarbij mijn voorkeur, omdat de technieken beschikbaar zijn en we in 2014 leven. Dus geenstijl niet meer zeiken!
Het ophogen van alle duinen en dijken in Nederland, dat is ook een mooi prestigeproject.
"Maar 8 van die 12 miljard, is omzet voor nederlandse bedrijven. Werk, salaris dat weer uitgegeven wordt, inkomsten belasting."
GroenLinkser | 06-10-14 | 09:27
leuke variant van de "broken window fallacy"
nl.wikipedia.org/wiki/Parabel_van_de_g...
voor dat geld is een paar extra JSF's een beter doel. die gaan we hard nodig hebben binnenkort.
En de minister met het grootste hoofd zal ook wel weer hierover meebeslist hebben. Dat die man seniel is en het hier ook nog steeds voor het zeggen heeft getuigd dus echt van een regering van prutsers die vlug moet maken dat ze oprot en belangrijke zaken overlaat aan mensen die echt weten waar ze over praten.
In de politiek speelt zuivere economische boerenverstand-logica nu eenmaal niet. Dat is inherent aan de dominante bureaucratische cultuur zoals we die in Nederland kennen. De sowjet-apparatsjik Kamp is met zijn Kootwijkerbroekse robot-accent de vleesgeworden incarnatie van deze -maar-we-doen-het-toch-cultuur.
Elke mongool weet toch dat je staal en zeewater niet moet combineren, ze kunnen net zo goed meteen die 5 miljard in zee flikkeren.
Ga nou eens 5 miljard steken in nieuwe technieken zoals hier al vermeld. Dan loop je over 10 jaar mijlenver voor op de rest van de wereld, ik zou onmiddelijk voor zijn.
Ze zijn hier in NL 10 jaar blijven hangen in de tijd:
redir.vara.nl/tv/zembla/welcome2.html?...
Volgens mij zou deze regering inmiddels best vervolgd kunnen worden wegens onbehoorlijk bestuur, volgens aansprakelijkheid.nl voldoen ze er zeker aan:
.
Jup: Aansprakelijkheid van een bestuurder als gevolg van het te gemakkelijk aangaan van grote financiële verplichtingen zonder een deugdelijk vooronderzoek
Jup: Aansprakelijkheid van de bestuurder als gevolg van het verstrekken van financieringen aan derden, medebestuurders of aandeelhouders zonder daarvoor zekerheid te vragen
Jup: Aansprakelijkheid van een bestuurder als gevolg van het aangaan van verplichtingen die de rechtspersoon niet kan nakomen
Het milieu interesseert ze helemaal geen fuck in Nederland, money daar gaat het om.
Ik kon boven dubbele beglazing krijgen, maar moest dan wel even 15 euro per maand extra huur betalen, 180 per jaaar dus.
Dan haal ik er in geen 180 jaar weer uit door een besparing op gasverbruik.
Dus uiteraard niet genomen dat dubbel glas.
Het gaat niet om het klimaat. We moeten zoveel mogelijk een zelfstandige energievoorziening hebben. Hoe dit het meest verstandig kan dat laat ik aan de experts over maar wat mij betreft mag dat wel wat kosten.
-weggejorist-
"Maar 8 van die 12 miljard, is omzet voor nederlandse bedrijven. Werk, salaris dat weer uitgegeven wordt, inkomsten belasting."
GroenLinkser | 06-10-14 | 09:27
... rekentoets niet gehaald zeker?
Als je op die manier rekent dan is alles gratis, en dat klopt uiteraard niet. Je steekt namelijk miljarden in iets wat snel weer kapot is en niet duurzaam is (want veel duur onderhoud). Jou argument gebruikt men ook vaak om bijvoorbeeld ruimtevaart te verdedigen, maar daarvan kun je nog zeggen dat er aan het einde een hele reeks technische innovaties overblijft. Dat kun je van die antieke windmolentechnologie niet zeggen. Je liegt zelf, op een haast religieuze wijze. Beter zouden er met die 12miljard woningen gemaakt worden die 200jaar kunnen blijven staan (zoals ze in midden-europese steden doen), dat zou pas echt duurzaam zijn.
@ ecologiste | 06-10-14 | 09:32
Henk Kamp hielp ex Vestia directeur Erik Staalen op Bonaire
www.geennieuws.com/2013/01/henk-kamp-h...
Voorganger minister van verkeer Camiel Eurlings ook al zo'n huisje op Bonaire dat onder Nederlandse regelingen ressorteert en profiteert.http://deachterkantvancuracao.blogspot.gr/2008/10/rvd-eurlings-kocht-huis-bonaire-zonder.html
@Vogelbeest | 06-10-14 | 08:55
Een thoriumreactor mag niet van de groenen. D'r staat er eentje - een variant erop in ieder geval - net over de grens bij Nijmegen. Sinds dat het ding gebouwd werd heeft ie zelfs geen picowatt geproduceerd en is nu een pretpark.
Den haag moet eens stoppen met luisteren naar al die verstrengelde holding bv boeven met hun lobbyisten.
Iedereen weet het, iedereen zegt het; de windmolenbeloftes zijn gebakken lucht. Nutteloos en veel en veel te duur. Kamp weet dat ook, men is niet helemaal gestoord. Het probleem is dat de deals al gemaakt zijn, jaren en jaren geleden. De politiek loopt ALTIJD jaren achter de feiten aan dat komt omdat alles met gratis geld gedaan wordt en er dus geen "sense of urgency" leeft bij deze mensen. Uiteindelijk staat er 1 half afgebouwd windpark ergens in zee, mark my words. De kosten daarvan zijn dan 5x zo hoog gebleken als begroot. Dan komt er een onderzoekscommissie die 3 maanden lang ergens in een kamertje zit te lullen, die concluderen dan zo trots als een hond met zeven lullen dat ze erachter zijn gekomen dat het 1. veel te duur is en 2. niet rendabel kan zijn omdat windmolens alsmaar kapot gaan. Dat weet iedereen nu al. Maar nogmaals; de deals zijn gemaakt met het bedrijfsleven en die 5 mrd die gáán het putje in, dat kun je prima aan onze overheid overlaten. Ze zijn immer weer happiger als een Tokkie bij de snackbar om zoveel mogelijk geld op zo nutteloos mogelijke projecten stuk te slaan. Dat is beleid. Maar god mag weten waarom.
Als je iets midden op zee zet, is dat ook erg handig.
Geen slijtdelen en geen bewegende delen.
De argumentatie van het CBP is ongeveer als volgt:
Door de CO2 certificaten ligt de geproduceerde CO2 toch al vast dus alle kosten voor duurzame energie zijn automatisch 'weggegooide' kosten.
De CBP variant van het kortzichtige: 'waarom zouden we werken, geld krijgen we toch wel'
Rendabel en milieu vriendelijk, als je er echt serieus mee bezig bent is de richting waarin je denkt per definitie, geen slijtdelen en geen bewegende delen.
En dit dan?
www.scientias.nl/thorium-kan-olie-binn...
Een havo-klantje op EZ, wat wil je.
De Betuwelijn maar dan anders.
11 jaar geleden in de nrc:
"Gisteren bleek een Kamermeerderheid van CDA, PvdA, VVD en D66 niks te voelen voor een parlementaire enquête naar de goederenspoorlijn waarvan de prijs in twaalf jaar tijd enkele malen verdubbelde. Ook willen ze de bouw niet stopzetten. ,,Er staat niet veel nieuws in'', vond Kamerlid Pieter Hofstra (VVD) van het rapport waarin de Algemene Rekenkamer schrijft dat de opvolgers van Maij-Weggen en Jorritsma, Netelenbos en De Boer, de Tweede Kamer 'onvolledig en te laat hebben ingelicht' over tegenvallers bij de bouw. ,,En afbreken is duurder dan afbouwen.''
einde citaat nrc
Zo zal het nu dus ook gaan. Kamp krijgt hiervoor in ruil van de windmolenmaffia zijn bungalow op Bonaire of op een ander eiland van de overzeese gebiedsdelen. Glas plas etc. Zo rolt onze hofhouding, zo regelen onze regenten dat onderling.
Mensen die zich verzetten tegen windenergie doen me denken aan mensen die protesteerden tegen fietsen. Paarden zouden er door op hol slaan.
triasenergetica | 06-10-14 | 08:56
.
Met dat verschil dat die reactie op die fietsen een veronderstelling was die niet gecontroleerd was. Bij windmolens is het vele malen doorgerekend en de conclusie is dat het niet rendabel is.
Steeds weer blijkt overduidelijk dat er een absoluut gebrek is aan "gezond verstand" bij onze "leiders".
Tien jaar geleden was voor iedereen die werkt met machines en zeewater allang duidelijk dat dit project gedoemd is te mislukken.
Mensen die nu nog verbaasd reageren zouden ze moeten afschieten.
Die Kamp heeft een bord voor zijn kop, die sla je met een windmolen nog niet stuk!
eerstneukendanpraten | 06-10-14 | 08:57
Samsom speelt sowieso een dubieuze rol in deze affaire.
Als (ex) milieuterrorist zijn de banden met Greenpeace natuurlijk nooit helemaal verbroken, en juist die organisatie laat zich tegenwoordig door Rijkman Groenink en andere dubieuze maffia-figuren sponseren.
Samsom heeft natuurlijk een dure echtscheiding achter de rug en een redelijk dure nieuwe bijzit, dus die is chantabel.
Let maar op, die staat over een paar jaar op de payroll van 'The Master', Rijkman Groenink.
überhaupt een lachertje, jezelf het land noemen dat op kop loopt in klimaat oplossingen, om vervolgens het land vol te schoppen met idee uit 1800 (windmolens) enkel in het groot en een generator erachter. Stumpers.
En dan op de tv een ruk programma uitzenden over hoe "zei" zich door de crisis hebben geslagen. Om vervolgens een kleine leverancier te nemen, welke als grootste afnemer de - gesubsidieerde - windmolen industrie heeft.
Lekker met zijn allen jezelf voor de gek houden.
Sowieso, waarom moet Nederland zo krampachtig mee doen met wat de milieulobby ons allemaal voorschotelt? Iemand zijnde die regelmatig in allerlei andere landen komt, kan ik uit eigen ervaring zeggen dat Nederland al enorm ver voor ligt op andere landen als het op duurzaamheid, afvalscheiding, recycling en andere 'groene' en 'milieubewuste' meuk aankomt. We moeten nodig eens even op de rem trappen met dit duurzame geneuzel, want het loopt werkelijk de spuigaten uit. Dit zijn prestigeprojectjes, niet meer, niet minder.
Even, even de feiten:
NOS en CPB liegen.
Die 4500 MW aan windmolen op de noordzee kosten aan bouw en 20 jaar onderhoud: 12 miljard.
4 van die 12 miljard is de aanschaf van windmolens, waarschijnlijk import uit het buitenland.
Maar 8 van die 12 miljard, is omzet voor nederlandse bedrijven. Werk, salaris dat weer uitgegeven wordt, inkomsten belasting.
Werk aan de bouw van dat windpark, de bouw van speciale schepen, de buizen voor de fundering.
Dat zijn grotendeels baten van 8 miljard, geen kosten.
Volgens het CPB gaat de stroom uit die 4500 MW 6 miljard opleveren. Maar zeggen ze dat is al een verlaagd bedrag, want stroom uit kolencentrales wordt duurder verkocht dan uit windmolens.
Dat komt doordat Duitse centrales de markt manipuleren, alleen op tijden dat er veel wind is, produiceren de centrales net een te veel, zodat er een overschot is, ende prijs extra laag.
Als er weinig wind is, producederen de centrales niet "net even te veel" zodat de prijs hoger is.
Op deze manier rekent het CPB met 30% lagere prijzen voor stroom uit wind.
Dus CPB rekent met 6 miljard opbrengst van de stroom, maar dat is eigenlijk 9 miljard.
samengevat
De aanschaf van windmolens kost 4 miljard
De bouw en onderhoud levert 8 miljard op
De stroom uit gratis wind levert ook 9 miljard op
Dus de MKBA is 13 miljard positief, ipv de leugens van de NOS en CPB
Als windenergie écht kansen zou hebben, dan zouden energiemaatschappijen wel uit zich zelf gaan investeren. Maar nee, blijkbaar kan het alleen werken als de belastingbetaler er flink geld in steekt.
nog een keertje : www.transmark-renewables.com/Page/Home...
karel4725 | 06-10-14 | 09:09
nee, want ze miljoenen innovatie-subsidies, allerlei extraatjes van EZ, loonkostensubsidie, WBSO, RDA, etcetc...
Vaak is 60% privaat, de rest is belastinggeld.
Cuyahoga | 06-10-14 | 09:05
Weet je nog wat Samsom zei na zijn laatste bezoek aan het door aardbevingen getroffen gebied hier boven de gasbel? Als de Groningers de door hen geclaimde compensatie krijgen voor de schade t.g.v. de aardgaswinning dan moeten ze ook niet meer tegenwerken als er in hun provincie een nieuw windmolenpark wordt gepland. Dus: eerst 250 miljard uit de grond halen waarvan 99% in het westen wordt aangewend en daarna 1 miljard reserveren als compensatie voor de aardbevingen maar daarna moet je ook wel je bek houden. En vergeet ook de Groene Kmer vanuit Brussel niet. Nederland wil maar al te graag meer doen dan er uit Brussel is voorgesteld om goede sier te maken. Want wat zijn we toch een goed land...
Dat hele windmolen verhaal is ordinaire corruptie.
H.Kamp mag wel eens doorgelicht worden, op zijn toekomstige belangen in deze.
En als dat niet zo is, dan hebben we te doen met een sterk staaltje wanbeleid.
Er is überhaupt veel meer winst te halen qua milieu, op het individuele vlak. Steek die 5 miljard maar in het verhaal over energie opslag in die waterzakken. De zonnecollectoren liggen bij de meeste mensen al op het dak. De diverse nieuwe typen"zon collecterende torens" is een andere waar je beter het geld in kan steken. Sloopt ook geen vogels, en heeft beduidend minder onderhoud nodig. Hence, de kans op rendabel loopt bij die dingen op de lange termijn enkel op, dat kun je van die rukmolens niet zeggen.
Ho wacht, godverdomme...
Individuele oplossingen, tja daar komt de lobby verrot slecht achter met de vingers natuurlijk. Je eigen energie, dat moeten we als marktleiders al helemaal niet willen.
Mmmm, fuck het milieu maar eventjes dan, we doen liever schijn milieu shit in de markt zetten, dat doet het beter op onze banksaldo's. Een individuele markt, wat the fuck is de maatschappij denkende...
Die windmolens zijn over 10 jaar een lachertje?
Nee, nu al en Kamp met hen.
@Kaas de Vies | 06-10-14 | 08:57
Volgens mij is alles behalve windmolens al dikke winst voor Nederland. Dit levert namelijk weinig op want dit gaat natuurlijk weer door buitenlandse bedrijven worden aangelegd. Plus dat we momenteel die 5 miljard prima elders kunnen gebruiken. We zijn de afgelopen jaren overal enorm aan het bezuinigen, maar hier heeft men dan weer wel geld voor over. Kom op, geef dit aan politie (zodat er weer wat opgelost wordt), hulpverleners of zorgverleners (en dan niet het management natuurlijk). Er hoeft maar een grote ramp te gebeuren en we zitten hier meteen in een recessie omdat de maatregelen die we zouden treffen allemaal wegbezuinigd zijn.
Wind jullie toch niet zo op!
Kamp doet precies wat hij moet doen, namelijk miljarden geven aan zijn maffia-maatjes
www.telegraph.co.uk/earth/energy/renew...
@Le Roi | 06-10-14 | 09:09
EN daken zat in Nederland, kunnen ze zo op. 1 gratis voor de bewoner die genoeg oplevert voor dat specifieke huis en de rest voor de mensen die geen eigen dakje hebben. Oh wat zou de wereld dan mooi zijn.
Of niet, aangezien ik dan de stekker uit 'de rest' kan halen als ik denk dat het opvreters zijn.
@Le Roi | 06-10-14 | 09:09
EN daken zat in Nederland, kunnen ze zo op. 1 gratis voor de bewoner die genoeg oplevert voor dat specifieke huis en de rest voor de mensen die geen eigen dakje hebben. Oh wat zou de wereld dan mooi zijn.
Of niet, aangezien ik dan de stekker uit 'de rest' kan halen als ik denk dat het opvreters zijn.
als we niet meedoen met de windmolens krijgen we oorlog,komt de gulden terugx,worden we allemaal werkloos,wordt alles duurder,gaat de rente omhoog,enz.
Ben het dus wel met Kamp eens maar ik zou eerst de toezegging van EU afwachten. Anders is het inderdaad geld weggooien zonder een schoner milieu er voor te krijgen.
En dat is buiten de discussie hoe efficiënt windmolenparken zijn in het opwekken van energie.
En dit is een different windmolenpark neem ik aan?
Published 28/05/2014
Wind is big business. Earlier this month, Siemens won a 1.5bn contract for a Dutch offshore wind park that will also give Europe's largest engineering company its biggest-ever energy service contract.
The order for the Gemini wind park, 85 kilometres offshore from Groningen, Netherlands, comprises 150 wind turbines with a capacity of four megawatts apiece, the Munich-based company said.
www.independent.ie/business/world/siem...
@MarcS | 06-10-14 | 09:08
Uiteraard niet voor mij, maar ik weet dat onze dames en heren politici hier ook meelezen en ze dan heul misschien hun takenpakket eens duidelijk krijgen.
Ik voel weer een nieuw soort "Betuwe lijn" project opkomen!
En toch, ondanks dat iedereen tegen belachelijk prijzige prestigeprojectjes is waar wij er allemaal weer op achteruit gaan (immers is er in de polletiek keihard geroepen geworden dat deze kosten op de burger verhaald zullen worden) gaat dat park er tóch komen. Omdat onze overheid dat wil dus zo geschiede.
.
Veel beter zet de overheid in op zonnecellen. Levert veel meer rendement op, kost beduidend minder, en vergen niet tot nauwelijks onderhoud in tegenstelling tot windmolens.
Ik kan me vergissen, maar wordt de bouw (niet de subsidie op het draaien ervan) van windmolenparken op zee niet gefinancieerd door private partijen?
www.nrc.nl/nieuws/2014/01/30/nieuw-win...
Ze moeten dat hele windmolenpark gewoon afblazen!
Het moet natuurlijk zijn: 25 jaar *nadat* Sir Tim Berners-Lee het huidige Internet uitvond.
Er was iemand die had onderzocht dat wanneer die 5 miljard werd geinvesteerd in het beter isoleren van huizen en zuiniger maken qua energieverbruik dat dit meer oplevert dan een windmolenpark. Daarnaast gaat de werkgelegenheid daarop meer vooruit. Zo'n windmolenpark is alleen weggelegd voor specialistische bedrijven
Kan iemand eens duidelijk maken welke minister nu waar voor verantwoordelijk is? Las gister dat Ivo ergens iets van vond waarvan ik dacht veiligheid en justitie is wel de laatste plek waar IK dit gezocht zou hebben. Welke portefeuille heeft Kamp eigenlijk?
Windenergie. Ooit de toekomstige energiebron.
Gelukkig zijn we nu veel verder dankzij o.a. thorium pebble bed centrales maar zoals te doen gebruikelijk loopt de polletiek voortvarend achter de feiten aan.
goed artikel over windmolens: "Wie voor windmolens is houdt niet van mensen." www.dagelijksestandaard.nl/2014/04/wie...
@gaffelbaard | 06-10-14 | 09:06 De oude molens draaien de verkeerde kant op (naar links), dat is er mis mee.
Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat er nou mis was met die oude windmolens. Waarom kan je een ding als dit hier molendehoop.nl/userfiles/image/molen_a... of dit hier www.duurzaambedrijfsleven.nl/wp-conten... niet zo bouwen, of ombouwen, dat het ding ook nog energie opwekt?
Weet je wat nu zo grappig is? De molens op de plaatjes waar ik net een link van plaatste, doen dat al.
Dus volgens mij hebben we helemaal geen windpark in zee nodig, want die voorbeelden laten zien dat het ook anders kan.
5 miljard van ons geld wat Kamp gaat verspillen. Kunnen we als burgers geen rechtzaak beginnen tegen hem en zijn ministerie? Welke advocaat gaat dit belangeloos doen, of zijn de belangeloze advocaten alleen in de asielindustrie te vinden.
@Mr_Pikibelly | 06-10-14 | 09:03
Dat is denk ik het probleem van Geert, of hij nu gelijk heeft of niet door zijn andere standpunten zal men nooit betrapt willen worden op hem gelijk geven. En zoals jij ook al zegt, gillen is misschien niet de beste manier om jouw standpunt over de buhne te brengen.
eerstneukendanpraten | 06-10-14 | 08:57
Dat is waarschijnlijk dé reden dat het wel gaat gebeuren.
Men kan het namelijk niet velen dat die bepaalde partij gelijk heeft.
Ook op dit punt.
Alweer gelijk.
Het wordt eentonig, maar als je als bepaalde partij je standpunten baseert op feiten dan is dat ook niet zo moeilijk.
Samengevat: Die windmolens komen er, want dat mensen van een bepaalde partij gelijk hebben moeten we niet willen met zijn allen.
Kleuterschoolplein-politiek, dat is het.
Als je al tien! windmolenparken nodig hebt, om slechts e e n server van Google in Groningen te voorzien van stroom, dan denk ik wie is hier nu gek. Gooi eerst de grootverbruikers er maar eens uit door hogere tarieven te berekenen. Nee hoor, ze krijgen korting. Leg dat maar eens uit aan mensen die een windmolen in de tuin krijgen.
Welkom in Nederland.
Waar de ministers met oogkleppen het land besturen.
Soms is maatschappelijk effect het enige effect dat ze najagen. ze kunnen nu tegen de rest van de wereld zichzelf weer eens op de borst kloppen, omdat wij WEL iets voor het milieu doen en ZIJ niet. Maar de rest van de wereld ziet dat geld in nutteloze putten gooien wellicht niet de oplossing is. Wind en zon ..... beiden nogal beinvloed door de natuur, er is niet altijd wind en de zon schijnt ook al niet altijd (ja ja ik bedoel 's nachts). Dus moet je de energie op de een of andere manier op kunnen slaan in ?? juist dat kan met de huidige techniek (nog) niet. Wat dachten jullie van 5 miljard in kernfusie projectje? En dan het liefst bij een particuliere onderneming consortium en niet via een overheids dingetje.
Geert loopt al zo lang te gillen dat die dingen stapels subsidie kosten en een laag rendement hebben.
Er zit een luchtje aan deze wind...
Volg de geldstromen en je komt vanzelf via het lobbycircuit bij corrupte politici uit.
Ik moet even een ongelooflijke wind laten.........
Reken maar dar heel wat ambtenaren leuk defetteerd worden met zo'n project.
Dit roept een bepaalde politieke partij al jaren...
5 miljard aan onderzoek naar Thorium reactoren en wij worden lachend rijk. Wie zitten er eigenlijk in de windmolenlobby zit? Dit zou openbare informatie moeten zijn.
Nu een windmolenpark aanleggen is hetzelfde als alles sprinters vervangen door stoomlocomotieven. Kijk eens een beetje vooruit overheid.
Mensen die zich verzetten tegen windenergie doen me denken aan mensen die protesteerden tegen fietsen. Paarden zouden er door op hol slaan.
Geef eens subsidie aan Thoriumreactors? Dan zijn we over 5 jaar van Putin, IS, Ayatollah's en alle andere gekken af.
Kernenergie zonder de nadelen.
Ah 5 miljard, ongeveer hetzelfde bedrag dat we wegpissen met gefaal in de IT, ongeveer hetzelfde bedrag dat men op wilde halen met de BTW verhoging dat onze middenstand om zeep hielp.
Heeft geenstijl trouwens al een artikel gewijd aan de uitzending van Zembla? Waar uit de doeken wordt gedaan hoe corrupt de IT-boeren onze overheid en dus ons stelselmatig uitkleedt voor een wanproduct?
REAGEER OOK