Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. De Slag om Kobane

ANP29337511-534.jpgModerne Tijden zijn weer modern. We kunnen gewoon LIVESTREAM meekijken naar een oorlogsdrama zonder weerga. De Koerdische enclave Kobane of Ayn-Al-Arab in Syrië aan de Turkse grens ligt al maanden onder vuur van ISIS. De koppensnellers (met tanks) zijn de stad op luttele meters genaderd [YouTube Kanaal], en er staat een smerige stadsguerilla te wachten. De WarCam staat op een Turks bergje, waar zich de wereldpers heeft verzameld om al dan niet in scherfvestje verslag te doen. Stad is aan drie zijden omsingeld, en aan zijde vier staan Turkse tanks. Overgeven voor de Koerdische mannen (en vrouwen) is geen optie [bazentweet], want onthoofding of greppelnekschot. Volgens radioverkeer maakt ISIS zich op voor de beslissende slag. Developing...

Reaguursels

Inloggen

Dat willen de turken niet bedoel ik.

ron rozen7320 | 06-10-14 | 10:52

Het plan is om een nieuwe staat te creerein het noorden van Syrie. De koerden zijn er niet gewenst.dus eiropa bewapent de Koerden in Irak en de Amerikanen bombarderen de ISIS weg uit de nieuw te vormen staat, wat een onderdeel van groot Koerdistan had kunnen zijn. Dat willen de Turken. Ze doen net of ze het met elkaar oneens zijn maar het tegendeel is waar.

ron rozen7320 | 06-10-14 | 10:52

@koerd723953778048569 | 04-10-14 | 00:54


Het is niet voor niets dat Koerdische strijders van de PKK noms de guerre aannemen als "Avesta"


www.foreignpolicy.com/articles/2014/09...

omanders | 04-10-14 | 08:51

-weggejorist-

koerd723953778048569 | 04-10-14 | 00:54

Tony Abbott: hero.

sad | 03-10-14 | 21:13

At last. Heil Obama, heil de Koerdische strijders en Kobane.

sad | 03-10-14 | 21:07

Is dat waar Oem Nutella woont?

Graftak | 03-10-14 | 19:43

ISIS met tanks en zwaargeschut staat op het punt Kobani in te nemen. Ondertussen klagen de Britten dat ze geen targets hebben. Volgens mij willen ze ISIS helemaal niet de wereld uitknallen, anders hadden ze die tanks al lang opgeblazen.

Ron_Paul | 03-10-14 | 19:09

Zit ik naar een afwerkplek voor turkse homo's te kijken of zo? Ik zie alleen maar auto's af en aanrijden op die parkeerplaats.

PowPow | 03-10-14 | 18:47

Correctie:Iraakse ipv Turkse

sad | 03-10-14 | 18:32

@omanders:
Lees: sad | 03-10-14 | 13:07 Volgens Doornbos Turkse Koerden niet gelijk aan Syrische.
Plus: coalitie voor optreden in Irak (alle Westerse landen die meedoen) veel ruimer dan voor optreden in Syrië (enkel US en Arabieren).
US heeft voordien Syrië verwittigd en akkoord gekregen voor airstrikes (bv tegen JN). Zal wellicht niet altijd lukken. Hoe dan ook, op die manier kan het inderdaad jaren duren, zoals van meet af aan gezegd is.

sad | 03-10-14 | 18:30

3vr 03/10/2014 - 17:24 De Redactie “ Syrië waarschuwt Turkije dat elke interventie van het Turkse leger op Syrisch grondgebied zal worden beschouwd als een daad van agressie. Het Syrische ministerie van Buitenlandse Zaken heeft daarover een verklaring vrijgegeven. Damascus beschouwt de beslissing van Ankara als "agressie tegen een stichtend lid van de Verenigde Naties".
De Turkse regering steunt al jaren verschillende rebellengroeperingen die vechten tegen het regime van de Syrische president Bashar al-Assad, maar tegenover Islamitische Staat heeft Ankara tot nu toe een relatief tweeslachtige houding aangenomen. Dat heeft mogelijk te maken met de aanwezigheid van Koerdische strijders in het noorden van Syrië. Die vechten weliswaar ook tegen Assad, maar anderzijds beschouwt Ankara de Turks-Koerdische PKK nog altijd als terroristische organisatie.”

sad | 03-10-14 | 18:18

omanders | 03-10-14 | 18:02
Als dit waar is dan komt ISIS wel heel dicht in de buurt van Bagdad. Zou Obama dit willen? Zijn Koerden en Sjiieten dan echt als loslopend wild in een proxy-oorlog tegen ..., ja wie of wat eigenlijk? Ik denk welgeïnformeerd te zijn maar dreig nu toch het spoor bijster te raken. Wat is er GVD aan de hand in het MO, de VS, Europa en Rusland?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 03-10-14 | 18:16

@sad | 03-10-14 | 17:37


En dan wil ik nog een keer aanhalen dat in het Noorden van Irak - Dat ook in de achtertuin van Turkije ligt - de PKK een enorm aandeel van de gevechten die WEL gesteund werden met luchtsteun had. Diezelfde PKK die nu een reden zou zijn om het niet te doen.

omanders | 03-10-14 | 18:08

@sad


"Houding van bondgenoten bepaalt houding van Obama, zeker in Syrië."


Kortom, een zwakkeling aan het hoofd van de ENIGE SUPERMACHT in deze wereld.


Of denk je echt dat de VS niet de optie had die vijftig tanks en artelleriestukken een week geleden plat te gooien? Obama is te laf om bondgenoot Turkije voor een fait accompli te zetten.

omanders | 03-10-14 | 18:05

@Graaf van Egmont | 03-10-14 | 17:40
Trouwens, wel raar dat er geen lampen branden of juist weer niet gezien de dreigende situatie, wie heeft er nachtkijkers is dan de vraag, zullen de boeven wel zijn, da s niet best.

Uw Verzekeringsadvis | 03-10-14 | 17:55

@Graaf van Egmont | 03-10-14 | 17:40
Dacht ik ook, zag later ook auto s gaf hetzelfde licht effect.

Uw Verzekeringsadvis | 03-10-14 | 17:50

Jan-Joris-Jaap-Joop | 03-10-14 | 17:31
Ik zag een minuut of 5 geleden wel wat lichtspoormunitie langskomen van rechts uit de heuvel. Maar die gaan helemaal naar links uit beeld.

Graaf van Egmont | 03-10-14 | 17:40

God straft meteen, die heeft het licht uitgedraaid in Turky.

Uw Verzekeringsadvis | 03-10-14 | 17:40

@omanders
Je vergelijking gaat niet op. Kobane is dappere strijders die hun grondgebied niet opgeven (terecht) maar die als ze laf waren hadden kunnen vertrekken. Sabra en Shatila was wraakactie door Libanezen op Palestijnse burgers waarvoor alle vluchtwegen afgesloten waren (door IDF). Ik zie de foto’s van de opgeblazen kinderlijkjes in de magazines destijds, nog voor me.
Obama doet wat hij kan maar het probleem is dat zijn beleid haaks staat op dat van zijn voorganger die de rotooi veroorzaakte. Wil US niet alleen Syrië binnenvallen? Europa gaf sowieso forfait. Alsof je een veelkoppig monster op 1 front zou kunnen verslaan. De enige die voordeel heeft van het verlies van PKK is Erdogan.
Harald Doornbos: “Zolang YPG/PYD (PKK in Syrie) anti Turkije is, is kans extreem klein dat Turkije YPG te hulp komt in Kobane.” Houding van bondgenoten bepaalt houding van Obama, zeker in Syrië.

sad | 03-10-14 | 17:37

Graaf van Egmont | 03-10-14 | 17:25
En anders hebben de mensen vast en zeker wel een pannetje in een keukenkastje staan om op het hoofd te zetten. Wel zo veilig.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 17:33

Graaf van Egmont | 03-10-14 | 17:09
Deze stad is inderdaad vrijwel niet te verdedigen. De aanvallers komen van hoger gelegen grond en hebben daarmee een enorm tactisch voordeel aan hun zijde. En zij komen ook nog met een ruime numerieke meerderheid. De enige hoop die de verdedigers hebben is een tegenaanval vanaf hoger gelegen gebied aan de andere kant van de stad. Maar ja, dat bevindt zich in Turkije. Kunnen we live getuige worden van de val van Kobane en de daaraan verbonden slachtpartij? Of gaan de Turken dat toch voorkomen? Of gebeurt er weinig want IS durft geen zwaar geschut in stelling te brengen uit angst voor luchtaanvallen?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 03-10-14 | 17:31

@LibertasSimplex | 03-10-14 | 17:23
Dat hoop ik met je mee !

Uw Verzekeringsadvis | 03-10-14 | 17:28

LibertasSimplex | 03-10-14 | 17:23
Met onze scherfvesten en helmen gaat dat vast lukken.

Graaf van Egmont | 03-10-14 | 17:25

Bah het wordt donker in Kobani. Moge die arme mensen daar de nacht goed doorkomen.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 17:23

Turken, het meest achterbakse, leugenachtige volk dat er is. Individuen daargelaten natuurlijk. Ze zeggen A en doen B.

Maar het meest schokkende vind ik wel dat de VS wapens blijft leveren aan de IS. Via hun zogenaamde 'gematigde rebellen'. De oorlog moet en zal doorgaan totdat iedere Syriër dood is, lijkt het wel. Wapens, wapens wapens, en iedereen doet mee. Qatar, Saudi Arabië, Jordanië, Israël, Irak, Libanon, Iran, Turkije, Rusland, Engeland, Frankrijk, Nederland, België, en natuurlijk de VS.
Syriërs staan met hun rug tegen de muur. Kappen met die bemoeienis. Grenzen dicht voor wapens en strijders, laat Assad het ongedierte uitroeien en de vrede herstellen.

vansuyle.com | 03-10-14 | 17:15

Ik snap het niet echt. Als ik zo die livestream zie, ligt dit stadje in een kom tussen die radiotorens en de Turkse grens. Normaal als je als IS de highgrounds hebt, moet het - met tanks nog wel - een makkie zijn om die stad aan gort te schieten.

Graaf van Egmont | 03-10-14 | 17:09

@Black_crusader


"IS heft snel kunnen groeien in Irak doordat de soennietische stammen zich verraden voelden door de amerikanen in hun strijd tegen Al Quida in Irak. En nu dus de koerden."


Dat gebeurde dus onder Obama.


@sad | 03-10-14 | 13:07


De weerstand en later de opmars van de Peshmerga in Irak is grotendeels gesteund met PKK troepen. Daar werd wel degelijk zware luchtsteun gegeven. DAAR werd de luchtsteun ook gecoordineerd door CENTCOM. Ik denk steeds meer dat het probleem Obama peroonlijk is.


www.ft.com/intl/cms/s/0/4a6e5b90-2460-...

omanders | 03-10-14 | 17:05

Hypocriete Erdogan. Zich vreselijk druk maken en Israël bedreigen tijdens de laatste Gaza oorlog, maar Koerden laten afslachten door Isis. We krijgen weer een nieuwe genocide waarvoor Turkije deze keer mede verantwoordelijk is. Ze laten het koerdenprobleem gewoon oplossen door hun moslimbroeders. Ze stonden erbij en keken er naar!

louperdeloup | 03-10-14 | 16:58

“Turkey really opened the way for us. If Turkey had not tolerated us, ISIS would today not be in this situation. They approached us with compassion. A large number of our mujahid have received hospital treatment in Turkey.
www.aydinlikdaily.com/Detail/ISIS-Terr...

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 16:37

o ja, lijkt een beetje op die war games. Nu zie het schieten live, net als het vechten in de arena bij de romeinen. Live zijn we getuige van het Massada van de 21ste eeuw. Dat hadden we nog niet in Scebrenica.

IndoFortuyn | 03-10-14 | 16:27

omanders | 03-10-14 | 14:10
Vergeet vooral pa en zoon Bush niet die deze troep veroorzaakt hebben. Het zijn altijd de democraten die de shit van de republikeinen moeten opruimen.
Maar deze oorlog stinkt aan alle kanten. De koerden zouden toch de boots on the ground zijn voor de coalitie? IS heft snel kunnen groeien in Irak doordat de soennietische stammen zich verraden voelden door de amerikanen in hun strijd tegen Al Quida in Irak. En nu dus de koerden.

Black_Crusader | 03-10-14 | 16:26

Nederland haalt Patriots terug voor "onderhoud"". Turkije boos, dus F-16 's in Jordanie gestationeerd. Zullen we niet meer over praten Hennes, domme typgeit, dat de Nederlandse F-16 nu in Jordanie staan. Nederland kan "volkenrechtelijk niet ingrijpen in Syrie" = lees: Nederland wil Turkije, NAVO-bondgenoot, niet nog eens voor het hoofd stoten, dus geeft IS toestemming de Koerden in Kobani op te ruimen, net als de Serviers toestemming kregen om in Sebrenica te ruimen. CDA roept nu: nood breekt wet, nie wieder, en we moeten de Koerdische Kobanen helpen, maar Plassschaart plast in haar broek en doet dat dus niet.

IndoFortuyn | 03-10-14 | 16:21

@gaffelbaard | 03-10-14 | 15:43


Ja. Hoezo?

omanders | 03-10-14 | 16:00

omanders | 03-10-14 | 15:28

Ik denk dat Rothkopf dat verkeerd ziet.
Ik denk dat Obama goed begrijpt dat het niet slim is zich door ISIS in een oorlog te laten lokken, daar in die zandbak, zonder voldoende steun van andere landen.

Ik denk dat Obama door heeft dat hij Putin beter naast zich kan hebben, zij aan zij, dan tegenover zich. Juist omdat ze een gemeenschappelijke vijand hebben (islam).

Vraagje, herinner je je de Boston bombers nog?

gaffelbaard | 03-10-14 | 15:43

Ergens heb ik nog de hoop dat de gehele bevolking de stad al uit is, en dat de hele stad aan pulp gebombardeerd wordt zodra ISIS met zijn hele strijdmacht binnen de muren is. Maar hat zal wel ijdele hoop zijn.

Haatgenerator | 03-10-14 | 15:40

Lolo rosso | 03-10-14 | 15:33
Hij lijkt me wel het type dat een louche uitzendbureau zou kunnen runnen.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 15:38

LibertasSimplex | 03-10-14 | 15:16

Toegegeven: een hoog gehalte aan conspiracy thinking.
Maar als ik er iemand toe in staat acht, dan is dat Erdogan.

Lolo rosso | 03-10-14 | 15:33

Als het aan Pechtold ligt worden de te vroeg vertrokken Nederlandse F16 toestellen teruggehaald. Oorlog moet natuurlijk wel beginnen als het kereltje zijn tandjes heeft gepoetst en z'n luier heeft verschoond.

langsdekant | 03-10-14 | 15:30

www.foreignpolicy.com/articles/2014/10...


"action was only taken when, after a series of gaffes and some horrifying videos of beheadings, the president was at the absolute nadir of his foreign-policy standing (doing little to effectively stand up to Putin didn't help). Indeed, the threat he seemed most concerned with came not from the Islamic State but from public opinion."


David Rothkopf, hoofdredacteur van Froeign Policy over Obama.

omanders | 03-10-14 | 15:28

Geruchten dat Turkije ISIS nu bestookt met mortiervuur

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 15:24

omanders | 03-10-14 | 14:33

Ach ja. Davutoglu. Met zijn dubbele agenda.
Kijk maar:
en.wikipedia.org/wiki/Neo-Ottomanism
Quote Davutoglu 'we will again tie Sarajevo to Damascus'(!!!!!!!!) www.al-monitor.com/pulse/originals/201...
www.forbes.com/2009/06/02/ahmet-davuto...

En oeps.. ineens wordt duidelijk waarom Turkije nog steeds Cyprus niet opgeeft, waarom er een balkan-oorlog was, enzovoort.
Onthoud: “the Turk's only friend is another Turk.”
bron: www.economist.com/node/17276420

gaffelbaard | 03-10-14 | 15:23

Over de 2e wereldoorlog zei men, de bevolking wist niets van de vernietigingskampen, hoewel die, volgens een documentaire VLAKBIJ steden en dorpen stonden, anders hadden ze wel in opstand tegen hun regiem gekomen, of wat dan ook.
Nu zetten ze op de slachthuizen van ISIS vrolijk hun camera en ons Neofascistisch Regiem laat u er vrolijk naar kijken. Zimmerfranz doet niets, dat heeft hij al laten weten, dus zn schoenenpoetser Rötte ook niet. Buma wil een humanitaire redding maar krijgt die niet, de Koerden redden zou immers zonder "volkerenmandaat" racisme zijn. De waanzin ten top, u zit ernaar te kijken

G. Raayer | 03-10-14 | 15:19

Graaf van Egmont | 03-10-14 | 15:15
Als je goed kijkt, staat er linksboven, schuin achter die gebouwtje met die raam, een Toyota geparkeerd.
Moeilijk te zien.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 15:19

@sad | 03-10-14 | 14:38


Dit was een eenvoudige keuze. Er zijn zeer weinig bondgenoten van het Westen in het Midden-Oosten. Dat zijn Christenen en Koerden. Zelfs de Peshmerga's zijn een tijdelijk bondgenootschap met de PKK aangegaan.


Je zou de Turken onder druk kunnen zetten om verder te gaan met hun vredesproces en de YPG helpen met serieuze luchtsteun. En dat overlaten CENTCOM!

omanders | 03-10-14 | 15:18

TheseDays00 | 03-10-14 | 15:03
De reacties op het bericht zijn ook zeker positief te noemen, op een enkele domme puber na, dat is inderdaad hoopgevend. En ik geef ze ook gelijk met hun opmerkingen over "Hamas Hamas" Ajax.
Voetbalsupporters zijn kennelijk in alle landen dom, niet alleen in NL.

Haatgenerator | 03-10-14 | 15:17

@Derechtselutser | 03-10-14 | 15:10
Kan de reden zijn waarom Turkije niet ingrijpt. 6000 man PKK.

Ocalan heeft ook van zich laten horen: als Kobane valt is het vredesproces over.
rudaw.net/english/middleeast/turkey/02...

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 15:16

Lolo rosso | 03-10-14 | 15:07
"ISIS zijn door Erdogan ingehuurd en geinstrueerd om de weg vrij te maken voor zijn Ottomaanse droom zonder zelf de handen vuil te maken."

- Dat klinkt me nou weer heel sterk in de oren. Turkije speelt haar eigen belangen uit, en faciliteert ontegenzeglijk de bevoorrading en versterking van IS, maar, nou ja.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 15:16

Ik zit naar die livestream te kijken, maar er gebeurt weinig in Kobani. Is ISIS met zijn drieën aan het aanvallen?

Graaf van Egmont | 03-10-14 | 15:15

@Lolo rosso | 03-10-14 | 15:09

Welnee, ook zonder kop kakelen kippen lustig door, dat zie je hier toch elke dag.

Theo van Deursen | 03-10-14 | 15:12

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 15:01

Waarom quote je een NederTurk die een bloedhekel aan Koerden heeft?
Je wilt aan objectieve verslaggeving doen? Hoeveel Koerden heeft Turkije vermoord? Juist...

Derechtselutser | 03-10-14 | 15:10

@Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 15:05


Die Omar de Tsjetseen is een trouweling van Bram de Kalief. Het verhaal wil dat hij persoonlijk de taak van deze verovering op zich heeft genomen.


Ik ben zo blij dat Obama het 'm gegeven heeft. De rat.

omanders | 03-10-14 | 15:10

1oog | 03-10-14 | 15:00

True.
Het is inderdaad lastig de dialoog aan te gaan zonder hoofd.

Lolo rosso | 03-10-14 | 15:09

LibertasSimplex | 03-10-14 | 14:57

Dat vermoed ik ook.
Vooral het gemak waarmee ISIS haar gebiedsuitbreiding weet te consolideren en tegelijkertijd een offensief momentum weet te handhaven duidt op een gigantische onderschatting van haar potentieel.

30.000 man zouden momenteel aan alle kanten gaten moeten laten vallen in de verdediging van bijv. Mosul.

Ik geloof ook niet dat enkele gigantisch rijke donateurs dit fenomeen hebben mogelijk gemaakt. ISIS zijn door Erdogan ingehuurd en geinstrueerd om de weg vrij te maken voor zijn Ottomaanse droom zonder zelf de handen vuil te maken.

Lolo rosso | 03-10-14 | 15:07

In a video released by 'Amaq News, an unofficial news organization affiliated with the Islamic State, several Russian-speaking fighters are shown taking positions overlooking the Kurdish city of Kobane (or Ayn al Arab in Arabic). The fighters, according to the video's title, are Chechen and more than likely belong to a group loyal to Omar al Shishani, a senior military leader in the Islamic State. The Islamic State has been battling forces from the PKK-linked People's Protection Units, or YPG, for control of the Syrian town.

www.longwarjournal.org/threat-matrix/a...

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 15:05

@ Haatgenerator | 03-10-14 | 14:48
De tekst is dan ook wel weer hoopgevend: Marokkanen vinden dat er morele grenzen zijn overschreden. Mensenrechtenactivisten vinden het vrijheid van meningsuiting........

TheseDays00 | 03-10-14 | 15:03

Lekker verwarrend (via Twitter): "My brother there tells me that the most IS fighters are Kurds from the area self... ???"

milky bar | 03-10-14 | 15:03

Het mag toch niet gebeuren dat Kobane valt. Dat zou wel een ongelooflijke afgang zijn voor de VS. Raqqah hoort te vallen, niet Kobane. Er horen op dit moment vliegtuigen rondom Kobane te vliegen die alles aanvallen wat Kobane in probeert te komen.

_pandora_ | 03-10-14 | 15:02

"don't believe everything said on twitter.The loudest Kurds on twitter are the PKK terrorist sympathizers that killed 40k pp"
twitter.com/CccErdal/with_replies

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 15:01

@Lolo rosso | Punt is dat wij hier een veel te grote bek hebben, zo veilig zijn wij niet. Turkije wordt zo langzaam maar zeker als bondgenoot van IS wordt ontmaskerd. De Koerden in Turkije zullen zich de komende dagen/weken daar ook voor grote instabiliteit zorgen. Aan de grenzen van Europa broeit het dus. Nederland heeft geen leger, Amerika wil niets doen en polderen werkt maar matig met extremisten.

1oog | 03-10-14 | 15:00

Fransg | 03-10-14 | 14:55
Maar hij komt er wel mee weg.

Haatgenerator | 03-10-14 | 15:00

Make that the cat wise. Throw but in my cap.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 15:00

@B. Randnetel | 03-10-14 | 14:55


Dan zoekt Turkije het onmiddelijk bij Rusland en heeft Rusland een bondgenoot die de toegang tot de Zwarte Zee controleert.

omanders | 03-10-14 | 14:59

Iets anders: de officiële schattingen over de grootte van de IS-strijdmacht lijken de prullenbak in te kunnen als de nieuwsberichten van nu kloppen.
De Amerikanen zeggen: Mannetje of dertig-, veertigduizend totaal.
In Kobani zouden zo'n zesduizend Koerdische strijders zitten. Die zijn, net als in andere plaatsen, "outnumbered".
Dertig- veertigduizend totaal over heel Syrië en Irak? My ass.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 14:57

In Turkije waren al recruteringsbureaus voor ISIS actief, voordat de grote stroom van ISISstrijders uit andere landen op gang kwam. Ze konden gewoon hun gang gaan.Gewonde ISISstrijders werden in turkse ziekenhuizen opgenomen. Gooi ze uit de NAVO! (zal niet gebeuren natuurlijk)

B. Randnetel | 03-10-14 | 14:55

De de facto vrede tussen Erdogan en PPK, lees Ocalan, is over.
ISIS had tientallen Turkse diplomaten gegijzeld. Zogenaamd zonder voorwaarden of verdere afspraken zijn we weer vrijgelaten.
Binnenkort zouden we een vergelijkbaar kunnen verwachten rond de tombe van de grootvader van de Ottomaanse monarchie.
Erdogan gooit Koerden en ISIS op een hoop.
Het zal hem niet vergeven worden.
Timmermans cs en Obama laten hun oren hangen naar Erdogan.
Het zal hen niet vergeven worden.

Fransg | 03-10-14 | 14:55

Haatgenerator | 03-10-14 | 14:09
Always there when you need them the most!

milky bar | 03-10-14 | 14:49

Misschien is de harde realiteit dat bij een echte oorlog nu eenmaal burgerslachtoffers zullen vallen. En dat die ook een psychologische rol hebben.

Misschien niet in een geromantiseerd slagveld anno 1800 ergens in Europa met twee statische legers op een achteraf gelegen heideveldje.
Maar wel als je tegen een vijand vecht die zelf massaal burgers afslacht en er van uitgaat dat jij je als een gentleman gedraagt tegen hun eigen achterban, waar zij zich knusjes achter verschuilen.

Een humane approach kun je evt. volhouden bij een asymmetrisch oorlog (Israel-Gaza) maar niet tegen een sterke tegenstander zonder scrupules.

We gaan er van uit dat burgerslachtoffers automatisch leiden tot anti-Westers sentiment en dat zal zeker zo zijn. Maar onderschat niet dat de Soennieten zich ook beseffen dat actie leidt tot reactie. Ben je ten einde raad en wil je dat USA bombardementen ophouden waarbij al je geliefden omkomen, dan zul je als Soenniet ook eerder geneigd zijn de oorzaak van die bombardementen aan te pakken (ISIS). Dreiging & twijfel zorgen dat ISIS te maken krijgt met een intern gevaar. Hoffelijk gedrag geeft ISIS meer rust aan het thuisfront.

Je ziet dat nu langzaam gebeuren bij de Gazanen die geen Hamas-fans zijn.
In tegenstelling tot de die hard groupies bij de NPO.

Lolo rosso | 03-10-14 | 14:48

Zweden erkend ondertussen even de Palestijnse staat.

lady blabla | 03-10-14 | 14:46

Jan Boule | 03-10-14 | 14:31
Dat een man als Erdogan, die graag als groot staatsman poseert, dit soort spelletjes speelt omdat -ie niet in staat is iets te kunnen bereiken met de Koerden, is gewoon zielig en verraderlijk.

En dat zit in de NAVO.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 14:40

Ja ze kommen er aan grote boem op links.

Uw Verzekeringsadvis | 03-10-14 | 14:39

omanders | 03-10-14 | 14:33
En as we speak is premier Ahmet Davutoglu nog hardere woorden aan het gebruiken. Dat zal de IS strijders leren!!!

Haatgenerator | 03-10-14 | 14:39

@omanders. Je zal maar voor zo'n keuzes staan...

sad | 03-10-14 | 14:38

LibertasSimplex | 03-10-14 | 14:27
Laat hun club jubel nou zijn "Wij vrezen alleen God" daarbij kan je het logisch denken wel laten. Laat staan snappen als normaal mens.

ikdenkwat | 03-10-14 | 14:37

Hassan en Achmed halen de schapen al weg. Iet giet oan

Graaf van Egmont | 03-10-14 | 14:36

@sad | 03-10-14 | 14:32


Maar wat het ook is: Obama heeft gefaald als leider van het westen.

omanders | 03-10-14 | 14:36

@omanders | 03-10-14 | 14:33
De commandant van de Turkse strijdkrachten acht het niet waarschijnlijk dat wordt ingegrepen.

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 14:35

@sad | 03-10-14 | 14:32


In dat geval: Shata en Shabila (Dat waren twee Palestijnse "vluchtelingenkampen" in Libanon die door de Falangisten werden leeggeschoten onder toeziend oog van het IDF onder Ariel Sharon. Is 'm altijd blijven achtervolgen.)

omanders | 03-10-14 | 14:35

Raar volk die Turken.

Uw Verzekeringsadvis | 03-10-14 | 14:34

De stad Kobane volledig omsingelt en IS gaat hem innemen. Kwestie van aantal dgn.
Koerische strijders en burgers die er nog zijn worden dan onthoofd heeft IS al aangekondigd.
Schandalig dat Turkse leger van 250 meter toekijkt en niet ingrijpt. Pas als iedereen vermoord is rukken ze op en nemen zij Kobane is. Let maar op zo gaat het lopen!
Om misselijk van te worden.

art77 | 03-10-14 | 14:33

Ach, kijk NOU toch! Turkije gaat Kobane redden!


www.volkskrant.nl/dossier-islamitische...


"De Koerdische stad Kobani, enkele kilometers van de Turkse grens, kan rekenen op steun uit Turkije. Dat heeft premier Ahmet Davutoglu vandaag gezegd. Zijn land zal volgens hem alles op alles stellen om te verhinderen dat de stad in handen valt van Islamitische Staat (IS). 'We willen niet dat Kobani valt en zullen alles doen wat we kunnen om dat te voorkomen', aldus de premier."

omanders | 03-10-14 | 14:33

Dit geeft we te denken idd. waarom grijpen we niet hard in of slapen ze nog in de unite-me-states?

MarcS | 03-10-14 | 14:33

@omanders. Of opgeofferd aan een hoger goed (steun van Turkije)?

sad | 03-10-14 | 14:32

libertas simplex 14;11
De Koerden vormen op de wereld de grootste ethnische groep zonder eigen Staat. Er zijn naarschatting zo'n 30 miljoen Koerden waarvan er 15 miljoen in Turkije wonen. Echter, Turkije voert een pro-aktieve strijd tegen de Koerden , zo'n 4000 dorpen zijn verwoest door het leger en zo'n 3 miljoen Koerden geherhuisvest afgelopen decennia. Volgens Noam Chomsky is er sprake van culturele, taalkundige en fysieke genocide jegens de Koerden in Turkye.De Koerden zijn een luis in de pels van Erdogan die het beleid van zijn voorgangers voortzet. Nu de Koerden steunen zou een omslag betekenen jegens diezelfde Koerden, dat is niet in het belang van Erdogan maar Isis aan zijn grenzen evenmin. Er spelen krachten waar je niet achterkomt , zelfs nu nog is Srebrenica niet opgelost er zijn teveel belangen in het spel.

Jan Boule | 03-10-14 | 14:31

@kapotjeplov | 03-10-14 | 14:27


Op reddit kwam het verhaal dat IS MANPADS heeft en die A-10's zouden een makkelijke prooi daarvoor zijn.

en.wikipedia.org/wiki/Man-portable_air...

omanders | 03-10-14 | 14:31

De Koerdische strijders hadden wellicht net zoals de andere vluchtelingen, Kobane kunnen verlaten. Ze hebben er evenwel voor gekozen hun stad en moeizaam opgebouwde gebieden en onafhankelijkheid te verdedigen. Dat is hun dus duidelijk niet gegund. Nochtans zijn ze de sterkste bondgenoot in de oorlog tegen IS. Stank voor dank.

sad | 03-10-14 | 14:30

@sad | 03-10-14 | 14:16


Stinkt? Dit is godverdomme het Shata en Shabila van Obama. De POTUS is dieper gezakt dan welke voorgaande president dan ook. Het in de steek laten van YPG is *of* bewust gedaan, *of* de onkunde van de man is zo groot dat het nu doden kost.

omanders | 03-10-14 | 14:29

Kunnen de Amerikanen niet een squadron A-10s loslaten op ISIS? Die maken korte metten met de jihad strijders.

kapotjeplov | 03-10-14 | 14:27

BREAKING; #YPG: Its been 18 days "some" are spreading lies of that Kobani fall,we are he in Kobane & we will not let this happen

twitter.com/curdistani/status/5180110...

lady blabla | 03-10-14 | 14:27

ikdenkwat | 03-10-14 | 14:19
Grondoorlog voeren gaat (natuurlijk) inderdaad niet. Dat zou op eigen houtje zijn. Maar Turkije heeft niets gedaan om dit te voorkomen, enkel met twee monden gesproken en voor IS gewerkt.
Turkije heeft de grootste en modernste krijgsmacht in de hele regio, met backup van de NAVO als het moet.
Dat IS dit doet, aan de Turkse grens, doet mij denken dat IS niets te vrezen heeft van een Turkse luchtmacht of van grondtroepen.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 14:27

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 14:19
Ga toch weg met je twitter, mn neefje van 9 zit daar nu ook erg druk te wezen.

ikdenkwat | 03-10-14 | 14:26

@milky bar | 03-10-14 | 14:19

Ik woon in een studentenhuis alleen voor university mensen. Dus geen moslim te bekennen. Ze zijn erg bang voor knowledge

lady blabla | 03-10-14 | 14:26

In Den Haag wacht men nog op de post, misschien zit het volkenrechtelijk mandaat erbij.

Verwachtniks | 03-10-14 | 14:25

lady blabla | 03-10-14 | 14:14
Bij mij lopen de pro-Palestijnen massaal door de straat over zoveel onrecht. Ik hoor moslims roepen: "Iek skaam mij voor IS! IS zijn wielde beeste! Sorry, ieslam ies soms zo sklegt!"
En bij jou?

milky bar | 03-10-14 | 14:19

dit heeft zeker ook niks met islam te maken? maar wat ik niet, is dat wanneer de vijand zo overduidelijk een stad aan het belegeren is, en een coalitie van landen met het modernste wapentuig ter wereld zegt deze vijand te bestrijden er dan niet wat bommen kunnen worden gegooid? berlijn kon met een luchtbrug van voedsel worden voorzien, en dan zou deze stad niet ontzet kunnen worden? kom op zeg. volstrekte hypocrisie in een godsdienst-oorlog. want dat is het. een hoekse en kabeljauwse twistoorlog binnen de islamitische wereld. en het heeft alles met islam te maken. en nederlandse parlmentariers die dit ontkennen, bewijzen de parlementaire democratie geen dienst.

minimá-armezusvan.. | 03-10-14 | 14:19

LibertasSimplex | 03-10-14 | 14:11
Mengeling is in de complexe materie niet te voorkomen. Geen terrorist van IS heeft ook maar een geweer gemaakt. Laat staan uitgevonden toch hebben ze wapens.... het punt, je kan niet van Turkije verwachten dat ze op eigen houtje een grondoorlog in gaan zetten op Syrisch grondgebied. Wat een horror. Daarbij is IS niet als een mol uit de grond gekropen aldaar. Maar door de woestijn gekomen. In dat opzicht kan je stellen dat US en de Arabische coalitie gefaald hebben in dit geval.

ikdenkwat | 03-10-14 | 14:19

PowPow | 03-10-14 | 14:11
Een heleboel isis strijders voor de poorten van de stad, in de woestijn, dat bood kansen. Een heleboel isis strijders in de stad tussen de lokale bevolking biedt nul komma nul kansen. Ze hebben het op een presenteerblaadje gekregen en het gewoon laten liggen.
Wat heb je aan een gecoördineerde luchtmacht waar zoveel landen aan mee doen als ze op de grond blijven staan als het er echt toe doet?

Haatgenerator | 03-10-14 | 14:18

@ikdenkwat
Helemaal niet, dat vraag ik nergens. Turkije had wel de coalitie zijn gang moeten laten gaan of ten minste oproepen tot ingrijpen. Turkije had de grens niet moeten sluiten voor versterking / bevoorrading naar Kobanestrijders. Turkije had geen vrije doorgang mogen geven aan ISsers (zijn beelden van deze week). En misschien nog zoveel meer.
Er is dagenlang gelegenheid geweest tot airstrikes. Er is niets gebeurd. Dat stinkt.

sad | 03-10-14 | 14:16

PowPow | 03-10-14 | 14:11

Het vervelende is dat IS moderne nachtkijkmeuk bezit en de koerdische strijders alleen jaren '80 spullen. Daarentegen hebben ze wel meer ervaring met het bestrijden van vijanden dan IS. Het wordt echt heel erg spannend....

Drs.. Gelul | 03-10-14 | 14:16

Islamic State (Isis) fighters have beheaded seven men and three women close to the besieged Syrian city of Kobani, posting gruesome images to terrify its inhabitants into surrender.
www.thetimes.co.uk/tto/news/world/midd...

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 14:15

"ISIS' armour massing"
Nou dat lijkt me nou eens vet cool om te oefenen met Hellfires.

Chiant | 03-10-14 | 14:14

Het is nu nog stil maar als het donker wordt, dan gaat het spoken daar. Een heleboel isis strijders op 1 hoop. Dat biedt kansen die niet gemist mogen worden.

PowPow | 03-10-14 | 14:11

ikdenkwat | 03-10-14 | 14:04
Dat is waar. Turkije levert IS immers duizenden strijders per maand, en schiet op Koerden die ook de grens over willen om ertegen te vechten.
Vanuit zo'n neutrale houding kan ze moeilijk oorlog gaan voeren. Want dan haal je je vanalles op de hals.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 14:11

@sad | 03-10-14 | 13:58


Dit mag helemaal op het conto van onze "community organizer in chief" Obama zelf worden geschreven:


"WASHINGTON—The U.S. military campaign against Islamist militants in Syria is being designed to allow President Barack Obama to exert a high degree of personal control, going so far as to require that the military obtain presidential signoff for strikes in Syrian territory, officials said."


online.wsj.com/articles/obama-u-s-mili...

www.marketwatch.com/story/obama-plans-...

omanders | 03-10-14 | 14:10

sad | 03-10-14 | 14:05
NL stuurt een paar F16's en Turkije moet ff 100-den miljoenen en een vuile grondoorlog met weet ik veel hoeveel eigen doden in gaan zetten. Daar zal even over vergaderd worden ja.

ikdenkwat | 03-10-14 | 14:09

Erdogan wil een bufferzone tussen Turkije en Syrië. In de Koerdische gebieden. Twee vliegen in 1 klap.

sad | 03-10-14 | 14:07

De Boze Profeet is geduldig, de wereld kan niet in 1 dag verziekt worden. Het gaat in Nederland overigens sneller dan je denkt. Veertig jaar geleden was er nog nergens een moslim te zien, nu zijn hele stadswijken islamitisch en ISIS.. pardon .. de "gematigde moslims" hebben daar de grootst mogelijke moeite de dommere strijders ervan te weerhouden de zwarte vlaggen reeds te hijsen en de vleesbijlen te doen blikkeren.

Bijgestaan in de misleiding door "onze" regering, die ernstig in verlegenheid gebracht zou worden als zij het probleem niet kunnen doorschuiven naar onze (klein)kinderen. Wat wel precies hun plan is.

Jan Passant mk2 | 03-10-14 | 14:06

Lolo rosso | 03-10-14 | 14:00
Maar zodra de Koerden zijn uitgemoord, maakt ISIS plaats voor de Turken, wat wordt verkocht als strafmaatregel, maar in feite de eerste neo-Ottomaanse verovering zal blijken te zijn.

Lolo rosso | 03-10-14 | 14:05

@ikdenkwat
Of een deal met Erdogan?

sad | 03-10-14 | 14:05

LibertasSimplex | 03-10-14 | 14:03
Turkije is niet in oorlog nee

ikdenkwat | 03-10-14 | 14:04

sad | 03-10-14 | 14:03
Die is dus niet slagvaardig genoeg he?

ikdenkwat | 03-10-14 | 14:04

Erdogan gebruikt de Koerden gewoon als buffer tussen Turkije en ISIS/Syrie.

postmodernismisdead | 03-10-14 | 14:03

ikdenkwat | 03-10-14 | 13:59
Moet de oorlog nog ontketend worden? Dat is nieuws.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 14:03

@ikdenkwat
Waar dient die coalitie (US + Arabische landen) dan voor?

sad | 03-10-14 | 14:03

Ik dacht dat er een aantal F16 toestellen die kant op zijn vertrokken? Ik zou zeggen, drop them bombs?

Vloberto | 03-10-14 | 14:02

wesleya | 03-10-14 | 13:55
Ja, maar dat gebeurt dus niet. Je kunt je net zo goed afvragen wat we zouden zeggen als nu 5000 tot de tanden bewapende pinguïns uit de hemel vallen en ISIS kapothakken.

milky bar | 03-10-14 | 14:02

Wat hebben die Koerden toch last van Islamofobie de laatste tijd.
Zelfs al zijn ze zelf Islamitisch.
Niet uit te roeien die rotziekte.
En Erdogan deed zogenaamd zijn uiterste best, maar kwam net te laat om de slachting te voorkomen.

Lolo rosso | 03-10-14 | 14:00

Hebben jullie enig idee wat Turkije op zn hals haalt als het op zn eigen houtje een oorlog ontketent op Syrisch grondgebied tegen ISIS?

ikdenkwat | 03-10-14 | 13:59

wesleya | 03-10-14 | 13:55
Helaas heeft elk land van betekenis wel een reden om NIET in te grijpen.

Haatgenerator | 03-10-14 | 13:58

IS

sad | 03-10-14 | 13:58

Voor die airstrikes is het nu sowieso te laat. Die doe je in open veld en niet als ID in de stad zit. Of het zou moeten zijn dat het de bedoeling was eerst de PKK-strijders te laten uitmoorden. Zwaar teleurgesteld in de coalitie.

sad | 03-10-14 | 13:58

Wat zou iedereen raar opkijken als Ome Vlad nu eens een paar Russische bommenwerpers over dat terrein laat vliegen, die alle IS strijders weg vaagt en dan een paar Migs nog wat laat rond fladderen om de overgebleven debielen op te ruimen.

wesleya | 03-10-14 | 13:55

Charles de Batz 13:37
De Zwitserse onderzoeksjournalist Alexander Dorin heeft afgelopen 14 jaar onderzoek gedaan naar "Srebrenica" en hij komt tot de conclusie dat één en ander een westerse mythe dan wel een "fabrication" is, althans volgens hem. Er zijn 2000 moslimmannen gevonden die allen zijn omgekomen tijdens de gevechten tijdens de terugtocht naar Tuzla van de troepen van de islamitische Bosniër Naser Oric die kort daarvoor Servische dorpen rond Srebrenica hadden uitgemoord.
Srebrenica vond plaats terwijl de Minister van Defensie dhr. J. Voorhoeve parmantig in camouflage uniform in de Haagse Bunker rondliep onmachtig iets te doen immers de formidabele Leopards -die de Denen daar wel hadden ( en dat wisten de Serven)- stonden alle rij aan rij in de kazernes.We hadden ze toen nog en die dingen hadden het verschil kunnen maken. Nederland wordt bestuurd door onnozelen.

Jan Boule | 03-10-14 | 13:54

Ze zullen IS wel gaan verrassen en straks compleet los gaan op dat vullis.

Uw Verzekeringsadvis | 03-10-14 | 13:54

@langsdekant | 03-10-14 | 13:36
De schaapjes die daar zo rustig rondlopen zijn natuurlijk voor het komend offerfeest. Worden dan afgeslacht door de IS strijders die dan de stad zijn binnen getrokken.

McMarx | 03-10-14 | 13:48

Kijk, in het midden! Een kudde prostituees op de vlucht voor IS

LeakyLeak | 03-10-14 | 13:48

Rattebak | 03-10-14 | 13:41
Langer blijven kijken. Om de 5 minuten wel een inslag met dito rookwolkje.

Derechtselutser | 03-10-14 | 13:48

CNN meldt dat ISIS Kobane is binnengetrokken

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 13:47

Als de coalitie nu niets doet wordt het een zwarte dag in onze historie.
"We stonden erbij en keken er naar" letterlijk.
Ongelooflijk heldhaftig verzet en schandalig dat 10k ISIS blijkbaar geen doelwit is voor zware bombardementen.
Is er dan geen enkele piloot die iets durft? (zoals: http://www.imdb.com/title/tt0099587/?ref_=nm_flmg_act_83)

datzouzomaarkunnen | 03-10-14 | 13:47

Waar onze huis reaguurders van Turkse komaf trouwens? Weer wat relativerende geschiedvervalsing aan het voorbereiden?

Drs.. Gelul | 03-10-14 | 13:47

ca12nag3 | 03-10-14 | 13:35
Dat is ook wat ik bedoel. Maar er worden daar hele bevolkingen vermoord, en dat wordt niet als belangrijk beschouwd, de onderlinge haat en nijd verhoudingen tussen de landen zijn veel belangrijker.
Samen vechten tegen de vijand had een dubbel doel kunnen hebben: de vijand een enorme klap uitdelen, en een basis opbouwen om als normale mensen om de tafel te kunnen om een einde te maken aan al die conflicten daar.
Maar nee, de haat regeert en de mens crepeert.
De enige reden dat IS kon groeien naar wat het nu is, is al die haat tussen al die landen daar. Met ene klein beetje samenwerking was IS helemaal nergens meer geweest.

Haatgenerator | 03-10-14 | 13:46

Rattebak | 03-10-14 | 13:41
T is een live stream, die milities zijn er niet om jou van camera spectakel te voorzien. haha

ca12nag3 | 03-10-14 | 13:45

Dit is echt te bizar. Ik hoop zo dat de Koerden dat stinkende rotte tuig naar de Filistijnen knalt. Wat een smerige rotzooi is dat. Die Turken staan erbij en kijken ernaar. Ik denk dat Turkije heel erg onderschat wat de mogelijke reacties van haar 25 miljoen Koerdische bewoners zullen behelzen wanneer Turkije nu geen back-up levert of geen preventieve actie pleegt tegen Isis.

Drs.. Gelul | 03-10-14 | 13:45

Ik krijg hier zo'n naar gevoel van. Dat dit in deze tijd nog mogelijk is. Godverdomme wat een treurige situatie en wat zijn die Koerden onwijs moedig!

Ik wens werkelijk alle Turken helemaal de tyfus, evenals de hypocrieten Amerikanen, Fransen, Australiers en ook wij, Nederlanders. We staan erbij en kijken er na. What the #@$% denkt Turkije ons te kunnen maken dan? Trap ze uit de NAVO!

Derechtselutser | 03-10-14 | 13:43

@Theo van Deursen | 03-10-14 | 13:33
Na twee wereldoorlogen is men nog steeds de geopolitieke spelletjes niet zat. Ten koste van honderdduizenden onschuldige levens. Het blijft verbijsterend en walgelijk.
En ondertussen roepen we na ieder drama, "dit nooit weer" en gaan we toch op oude voet verder.
Het zit blijkbaar in onze genen ingebakken.

Eppo | 03-10-14 | 13:42

zijn dat nou isiszombies in beeld of zijn het schapen?

lady blabla | 03-10-14 | 13:42

@pejoar | 03-10-14 | 13:27

Petrodollar. Nadat de VS een wat duurder dan verwacht uitgevallen conflictje in Vietnam hadden uitgevochten, en en passant ook nog een socialistische heilstaat wilden starten (new deal) waren ze opeens niet meer in staat om de dollar aan het goud gekoppeld te houden. Geen probleem, met Saudie en ander olie producerende landen werd de afspraak gemaakt dat de VS hen militair zou beschermen op voorwaarde dat olie altijd in dollars afgerekend zou worden. Brilliant systeem, want hoe beroerd de overheidsfinancien ook worden opgezet, zolang er vraag is naar olie is er vraag naar dollars, en kan de geldpers draaien. Dit betekent wel dat de VS een IS dubbelrol hebben (vriendjes van saudi), dat duurzame technologie niet mag (einde economie VS), zelfs zuinige autoś niet mogen (VAG is voor gedeelte van qatar investment fund), en natuurlijk dat landen die hun olie in bijv. euroś willen afrekenen gedemocratiseerd worden (zie Irak).

adminitor | 03-10-14 | 13:42

Geen fuck te zien op die livestream

Rattebak | 03-10-14 | 13:41

Charles de Batz | 03-10-14 | 13:37
en Eppo
- Vechten tegen is toch echt iets anders dan ongewapende mannen (vermoedelijk ook geen soldaten) interneren en ze vervolgens executeren.

milky bar | 03-10-14 | 13:40

Hesselbollah | 03-10-14 | 13:07 Via uw link kwam ik nog een andere tegen die mijn aandacht trok. Een hartverscheurend verhaal over de martelingen en verkrachtingen van Yazidi meisjes en vrouwen door de demonen van IS. www.independent.co.uk/news/world/middl...

Gaul Shaarad | 03-10-14 | 13:40

Zak Chipitos en Fles cola klaarzet.. NomNomNom

LeakyLeak | 03-10-14 | 13:37

Eppo | 03-10-14 | 13:18
Dat is precies wat de Serviërs ook beweren. Zij hebben in de geschiedenis die Islamitische Hordes al een paar keer tegengehouden aan de Poorten van Europa. Waarom ze daar nu voor veroordeeld worden is ze echt een raadsel. Ze vinden zichzelf helden. Vergeet niet dat ze als volk al eeuwenlang tussen de moslims gewoond en tegen gevochten hebben.

Charles de Batz | 03-10-14 | 13:37

Erdogan zit in een onoplosbare spagaat: Partij kiezen voor de Koerden betekent impliciet een koerdische staat in het zuidooste. Gaat hij niet tegen IS tekeer dan heeft hij heibel met de NAVO waar Turkije zelf lid van is. Tegen Assad wil hij niet vechten want dat speelt zowel de Koerden als IS in de kaart. Ziehier waarom het in Ankara oorverdovend stil blijft en de andere NAVO landen de kastanjes uit het vuur mogen halen (samen met de Koerden).

Brulboei_61SB | 03-10-14 | 13:36

schaapjes grazen onverstoorbaar door dus er is niets aan de hand in Kobane. Hebben er nog geen idee van dat IS voor hen komt

langsdekant | 03-10-14 | 13:36

Goed inmiddels een uurtje gekeken naar die "live oorlog" tis volgens mij toch echt een loop hoor in plaats van live!

saidnowomanever | 03-10-14 | 13:35

"Warning: #Kobane "live" feed is not live. It is on a loop." Klopt.

sad | 03-10-14 | 13:35

@ duitse herder | 03-10-14 | 13:14
Ik ben ook nog van een generatie die dat elke keer weer mind-boggling vindt.

Lewis | 03-10-14 | 13:35

Haatgenerator | 03-10-14 | 13:29
Er is niet 1 aanleiding waarom dingen als dit gebeuren. En wat veel mensen zeggen is maar een fractie.
Erdogan heeft pas nog z'n generaals de cel in geflikkerd en er is niet echt een stabiele situatie in Turkije. Ook dat oorlog voeren geld kost.
Daarbij komt nog dat mocht hij de Koerden helpen wat daarna? De kans is groot dat de Koerden in Syrië en Irak een eigen staat willen vormen, straks wil het Turkse deel daar dan ook bij horen, zit hij niet op te wachten, en met een "open gewapende grens" heb je een hoop Koerden die op en neer gaan van Turkije naar Syrië met wapens en munitie.
Als laatste hij heeft een hekel aan Asad en die moet uit de weg, dat gaat niet gebeuren als letterlijk de Turken de kastanjes uit het vuur halen, waarna hij soevereiniteit claimt voor die gebieden.

ca12nag3 | 03-10-14 | 13:35

@Charles de Batz | 03-10-14 | 13:30
Het gaat vermoedelijk langzaamaan duidelijk worden wat die Serviërs bezielt heeft. Nog even en het Dutchbat drama komt in een heel ander licht te staan.

Eppo | 03-10-14 | 13:34

@pejoar | 03-10-14 | 13:27

Als je m'n post had gelezen zijn die redenen klinkklaar: regime change in Syrië en omsingeling van Rusland, destabilisatie van het Midden Oosten i.h.a. - zodat Israël kan blijven poseren als de enige stabiele 'democratie' aldaar - en promotie van terrorisme enerzijds en anti-islamitisch gevoelen in het Westen anderzijds.

Of dat nu al dan niet de echte intenties zijn is niet belangrijk. Het zijn de gevolgen. En wanneer slimme, machtige en goed geïnformeerde mensen beleid uitvoeren met deze voorspelbare gevolgen, dan moet de neutrale toeschouwer concluderen dat die gevolgen het beleidsdoel zijn.

Theo van Deursen | 03-10-14 | 13:33

Volgens BBC zijn de meeste inwoners gevucht en zijn er 6000 Koerdische strijders. ISIS is tot op 2 mijl genaderd.

twitter.com/search?f=realtime&q=k...

Stir Glenfarclas II | 03-10-14 | 13:33

A-10's on the double!!! Kom op zeg, we gaan die Koerden toch zeker niet live laten vallen?

milky bar | 03-10-14 | 13:32

pejoar | 03-10-14 | 13:27
Een instabiel midden-oosten is geen doel maar de best mogelijke oplossing. Islamieten marcheren altijd dus dan kan je ze het best in rondjes laten marcheren.

Ratatosk | 03-10-14 | 13:32

Zet hem op Koerden!

First Contact | 03-10-14 | 13:31

Eppo | 03-10-14 | 13:18
En wij de Serviërs maar stout vinden.

Charles de Batz | 03-10-14 | 13:30

Theo van Deursen | 03-10-14 | 13:18 islamieten slachten andere islamieten af en dan moeten de joden (Israel) er weer met de haren worden bijgesleept.
Islamieten hebben echt geen joden nodig bij het uitmoorden van elkaar, dat kunnen ze op eigen kracht zelf heel goed dat is de laatste honderden jaren wel gebleken.

wlodek | 03-10-14 | 13:30

Hoe makkelijk moet het zijn om een zooitje tanks die midden in een zandbak staan stuk te gooien?
De mensen daar mogen creperen, want bepaalde landen in een sleutelpositie komt het wel goed uit. Straks als iedereen daar dood is zal de "gemeenschap" wel ingrijpen. Want het land heeft wel een waarde, zeker als die vervelende bewoners weg zijn. Walgelijk.

Haatgenerator | 03-10-14 | 13:29

@ van Deursen
Als wij isis gemaakt hebben zou er toch reden voor moeten zijn?
Wat is het belang van US of Israel bij een instabiel midden-oosten ?
En waarom vechten moslims zo graag tegen andere moslims?
Waarom zou Turkije willen dat de koerden militair aktiever worden?
Jij wil gewoon dat Isis kan groeien zodat er een kalfaat komt waar jij kunt wonen

pejoar | 03-10-14 | 13:27

Maar ondertussen bombarderen de Yanks een paar verdwaalde jeeps in de woestijn terwijl ze 100 miljoen vliegtuigen in Turkije hebben.

Ratatosk | 03-10-14 | 13:27

Wereld, ga op je knietjes en vraag ome Vlad om hulp.
Steun Assad en geef Turkije de middelvinger !

Fratello | 03-10-14 | 13:27

@RedBuul | 03-10-14 | 12:55
Precies.
Deze kans ligt voor het grijpen. Met een paar B52 (of een B2) is in een mum van tijd de zaak plat te gooien zonder enig risico.
De Amerikanen hebben dat zelfs met succes met een veel kleiner afstand tussen de amerikanen en de vietcong in Vietnam verricht.

Dat dat niet gebeurd, bewijst dat het zaakje gigantisch stinkt.

ProAsfalt | 03-10-14 | 13:24

Gelukkig vasten de ISIS strijders vandaag, want vandaag vasten is 2 jaar zonden vergeven door Allah.

Ommie de HaatMoker | 03-10-14 | 13:24

@toetanchamon | 03-10-14 | 13:20
Hij doet het niet.

Eppo | 03-10-14 | 13:24

@toetanchamon | 03-10-14 | 13:20
En weer gaat het mis. falende techniek van een technische universiteit.

toetanchamon | 03-10-14 | 13:24

toetanchamon | 03-10-14 | 13:20
Okee. Best fatalend. Jammer voor die gasten.

Driewerf Hoezee | 03-10-14 | 13:23

@Sparxx, je kan beter eens de arabische wereld de schuld gaan geven, die doen werkelijk waar niks.

reade romke | 03-10-14 | 13:22

Laat dit het Stalingrad voor de ISIS-strijders worden alstublieft.

VanBukkem | 03-10-14 | 13:22

Laat dit het Stalingrad voor de ISIS-strijders worden alstublieft.

VanBukkem | 03-10-14 | 13:22

En de wereld staat erbij en kijkt ernaar. Hoe kunnen we deze tragedie onder onze ogen laten gebeuren?

sparxx | 03-10-14 | 13:21

nog 10 seconde http://www.youtube.com/watch?v=QqnL04-8fps

toetanchamon | 03-10-14 | 13:20

@duitse herder | 03-10-14 | 13:14
Gebeurt al sinds de Golfoorlog.

toetanchamon | 03-10-14 | 13:19

Jullie weten dat ISIS is ontstaan uit de anti-Assad beweging gefinancierd, bewapend en getraind door de VS/Israel, Turkije, KSA en Qatar?

Het is gewoon weer een door het Westen willens en wetens gecreëerd monster. Een monster dat mede wordt gevoed door duizenden rekruten uit het Westen die, wederom willens en wetens mogen afreizen naar het Midden Oosten om hun radicalisme aan te vullen met wapenkennis en een forse PTSS.

Aangezien destabilisatie van het Midden-Oosten en een veel hogere terreurdreiging hier in het Westen de gevolgen zijn, en die gevolgen volledig voorspelbaar waren, mogen we er van uitgaan dat die gevolgen zelf het beleidsdoel zijn geweest.

En jullie hier dragen braaf en ijverig jullie steentjes bij aan deze gefabriceerde polarisatie, evenzeer slachtoffer van intense hersenspoeling als jullie wederhelften in Syrië en Irak.

Theo van Deursen | 03-10-14 | 13:18

@stipjes | 03-10-14 | 13:01
Omdat de Turken een pesthekel aan Koerden hebben en de USA het allemaal prima vind.
Die F16's van Nederland mogen ook niet vanuit Turkije opereren, drie keer raden waarom niet. Erdogan wacht zijn kans af en ziet het nieuwe Ottomaanse rijk al aan de horizon verschijnen.
En dit keer staat de poort naar Europa wijd open.

Eppo | 03-10-14 | 13:18

En wij dat Turkije maar steunen met patriots want Assad is eng. Wat een klootzakken zijn we ook.

snakeplisskin | 03-10-14 | 13:17

Erdogan zei van de week al, dat Turkije eigenlijk niet mee doet, maar ja zegt. Turkije doet mee. Maar. Het lozen van Assad is belangrijker dan het verslaan van de IS, zei -ie.
Turkije doet dus niet mee.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 13:15

@ProAsfalt | 03-10-14 | 12:39
Ze hebben een aantal olie bedrijven veroverd ( http://edition.cnn.com/2014/09/22/business/isis-oil-luay-al-khatteeb/ ), deze alleen al zijn goed voor duizenden dollars per dag. Ook hebben ze veel geld buitgemaakt door middel van bankovervallen ( http://www.nbcnews.com/storyline/iraq-turmoil/u-s-official-doubts-isis-mosul-bank-heist-windfall-n139846 ). En zo hebben ze nog wel wat bronnen van inkomsten: http://www.ibtimes.com/mosul-bank-robbery-isnt-only-thing-funding-isis-1601124 .

Mastermattie | 03-10-14 | 13:14

live uitzending van een oorlog. Bizar.

duitse herder | 03-10-14 | 13:14

Obama heeft de Koerden allang uitgeleverd aan Erdogan. Er rijden daar al weken tanks openlijk in het vrije veld rond. Het is Warschaw all over again. De Turken, met hun Koerdenhaat, kijken achteroverhangend toe hoe ISIS voor hen het vuile werk in opknapt. De Koerden in Turkije zullen dit overigens niet vergeten dus we kunnen we gerust van uit gaan dat intern het voorlopig binnen Turkije onrustig zal zijn. En dan Obama, hij laat zien de slechtste president sinds Carter te zijn. Hij verspeelt hier in een klap zijn felbegeerde 'boots on the ground' mee en geeft de westerse wereld in een klap het 'Karremansgevoel 2014' mee.

1oog | 03-10-14 | 13:13

De Koerden hadden het welkomstbord moeten vervangen met de tekst:


"Welcome to Stalingrad"


twitter.com/haktas12/status/517722280...


Maar eigenlijk is Kobane het Shata en Shabila van Edrokan en Obama.

omanders | 03-10-14 | 13:13

https://www.youtube.com/watch?v=QqnL04-8fps
Over 20 minuten 'hopen' ze deze raket de lucht in te schieten.

toetanchamon | 03-10-14 | 13:11

Turken doen niets want een zware nederlaag voor de Koerden komt hun goed uit. Daarna sluiten ze het op een akkoordje met IS om niet meer de grens over te steken. Turkije is door Erdogan allang afgegleden tot een IS sympathiserende moslimstaat.
De westerse mogendheden kijken er naar en doen niets. Verder dan een spectaculair filmpje op de social media van een ontploft gebouwtje komt men niet.

langsdekant | 03-10-14 | 13:11

Het is maar goed dat ik het niet voor het zeggen heb. Want dat hele midden oosten had ondertussen dan een parkeerplaats geweest. Alles voor "Vrede" en behoud van onze superieure westerse idealen.

De Rosbief Ridder | 03-10-14 | 13:10

De coalitie grijpt niet in omdat dit Turkije wel goed uitkomt.
Het gaat helemaal niet om de humanitaire impact. Als de coalitie wat zou willen doen, zouden ze hier moeten beginnen met het terugdringen van ISIS.

fail | 03-10-14 | 13:10

Die Koerdische vrouwen zijn echt de helden van het ISIS verzet als je het mij vraagt, sterker en vele malen meer dapper als gemiddeld ISIS ventje denk ik zo. Vechten al geruime tijd nagenoeg alleen tegen die haatbaarden zonder enige steun en beperkt materiaal. De gemiddelde Amerikaan had allang zijn broekje volgepoept denk ik. Jammer dat de gehele wereld ze in de steek laat inderdaad. Snap wel dat ze zelf de media niet te veel opzoeken uit angst gezien te worden als een zusje van de PKK. Zit nu zo'n 30min naar die life stream te kijken en er lijkt weinig te gebeuren om de boel te verdedigen. Turkije kom op zeg, ben je nou NAVO lid of niet. Maar ach twee jaar terug hielpen ze ISIS nog hun fondsen aan te vullen en verspreiden dus hoeveel mag je van die maten-naaiers daar verwachten?

saidnowomanever | 03-10-14 | 13:09

panadol12:56
Het is nota bene het overwegend islamitische Albanië dat de heldhaftige Koerden wapens levert, zo'n tienduizend AK47's, 22 miljoen kogels 7.62 en 32.000 stuks munitie voor de diverse granaatwerpers.
Chuck Hagel heeft Albanië hiervoor bedankt onlangs. Een ( bewust?) gemiste kans is het niet uitschakelen van Isis nu de islamofascisten met zwaar materieel over open terrein optrekken. Wat is de reden hiervoor?
Bron : o.a. Le courrier du Balkan

Jan Boule | 03-10-14 | 13:08

Beetje met volle mond praten, beetje lachen, beetje luie vragen verzinnen ('What is Turkey going tot do?').... Mensen rond de livecam scheppen ongezien een vrij ontluisterend beeld.

63116114 | 03-10-14 | 13:07

Harald Doornbos: “Iraakse Koerden zijn grotendeels anti-YPG/PKK en pro-Turkije. ISIS bombarderen in Irak ligt dus veel minder gevoelig voor Turkije. Vandaar dat coalitie zo weinig bombardeerde rondom Kobane (YPG/PKK gecontroleerd) terwijl ISIS wel flink wordt gebombardeerd rond Erbil. Voor Turkije is niet alleen ISIS Terroristische groep, ook YPG (Syriche PKK
+ PKK = links. Het lijkt wel of Obama een deal heeft met Erdogan. Kobane laten vallen in ruil voor de medewerking van Turkije in strijd tegen IS elders. Respect en ontzag voor de Koerdische strijders en strijdsters. Zijn de enigen die niet gaan lopen voor de koppensnellers. Moge alle goden (symbolisch) hen bij staan.

sad | 03-10-14 | 13:07

NB: ze zijn al 15 maanden bezig om Kobane in te nemen. ISIS strijders zijn militair gezien echter vette prutsers. Ze zijn in feite alleen goed in PR.

pando.com/2014/09/28/the-war-nerd-lets...

Hesselbollah | 03-10-14 | 13:07

Wat een laf volk ook die staan te filmen op de livestream ik hoor een vrouw zelfs lachen daar terwijl zich een drama afspeelt recht voor d'r op een paar honderd meter afstand.

stipjes | 03-10-14 | 13:05

ik denk dat erdogan die koerden uit de weg wil, en dat obama dat toestaat, kan het niet anders verklaren waarom ze dit laten gebeuren

metoo1 | 03-10-14 | 13:03

M'n livestream webcam zwenkt alle kanten op. Waar zit het bedieningspaneel?

patat - generatie | 03-10-14 | 13:02

Als we nu eens het hele midden oosten nuken; scheelt veel leed, tijd en geld. Kost uiteindelijk toch evenveel mensenlevens want islam = peace. Het gebied is toch al zo goed als onbewoonbaar, dus who cares.

Frietje_Oorlog | 03-10-14 | 13:02

Waarom doen die Turken dan niks nu

stipjes | 03-10-14 | 13:01

Onder in beeld is een vent z'n koeien aan het uitlaten.

LibertasSimplex | 03-10-14 | 13:00

En waar is de internationale actie tegen IS nu? Laten we die Koerden gewoon vermoord worden? Ziek.

panadol | 03-10-14 | 12:56

ISIS heeft Kobane met 10.000 man, tanks en zwaar artillerie omsingeld, ze bevinden zich dus gewoon op open terrein. Als men dat had gewild dan had men dat tuig een zware klap kunnen toedienen zonder dat er burgerslachtoffers zouden vallen.

Dat de Koerden namens de hele wereld en iedereen die zich beschaafd noemt vechten tegen deze barbaarse beesten heeft dus geen enkele waarde. De Koerden worden wederom door de wereld in de steek gelaten.

RedBuul | 03-10-14 | 12:55

Als dat gespuis van hier naar Syrië gaat om aan de zijde van de IS te strijden, dan wel,.. dan stap ik in mijn tank (Volvo 240) om als de vroegere kruisvaders mijn plicht te doen. Hoppa, allen ter kruisvaart!

Pater Piet | 03-10-14 | 12:54

Hadena | 03-10-14 | 12:51
Even kijken paar miljoen doden
Inzet van militairen van meerdere werelddelen
Verandering van de machtsverhoudingen na de oorlog
Nieuwe landsgrenzen op de kaart

Dat is ongeveer t rijtje, maar dat word pas naderhand bepaald. Minder kijken naar leo in Pearl Harbor...

ca12nag3 | 03-10-14 | 12:53

@Haatgenerator | 03-10-14 | 12:47
Syrie knalt onze F16 wel uit de lucht. Syrië heeft moderne anti vliegtuig meuk. Top spul uit Rusland. Geen schande, de Engelsen en Fransen wagen zich er ook niet aan.

Bad Ass Justice | 03-10-14 | 12:52

Kunnen er niet een paar apache helicopters boven cirkelen om de boel schoon te vegen

stipjes | 03-10-14 | 12:51

Wie bepaalt het eigenlijk of we ondertussen al in WOIII zijn beland?

Hadena | 03-10-14 | 12:51

Ah, de Turken kijken letterlijk vanaf een bankje toe. Fijn, zo'n NAVO-bondsgenoot.

fuckstab | 03-10-14 | 12:50

ISIS tanks? Nothing a couple of A-10 Warthogs can't fix in mere minutes.

Tapu | 03-10-14 | 12:50

@Bad Ass Justice | 03-10-14 | 12:41
Neen, maar dat laat onverlet dat deze vragen nog niet zijn beantwoord.
Komt erop neer dat de Friezen spontaan in opstand komen en Koninkrijk der Nederlanden gaan veroveren en mensen onthoofden. Dat kan ook niet zonder steun van één of ander gebeuren.

ProAsfalt | 03-10-14 | 12:49

Bigi Bana Boy | 03-10-14 | 12:41
Onze F16's doen niets want Syrië. Ligt politiek een beetje moeilijk, dus de bevolking daar mag creperen.

Haatgenerator | 03-10-14 | 12:47

@ProAsfalt | 03-10-14 | 12:39
Waar was u de laatste maanden?
Gaat u eerst even inlezen, en kom dan maar weer terug op het Internet.

Haatgenerator | 03-10-14 | 12:46

Aha, dus zo ziet 'vrede' eruit...

Petrus Poortwachter | 03-10-14 | 12:45

Godverdoemme, die vrouwen, dat zijn pas kerels.
Respect.

Cuyahoga | 03-10-14 | 12:44

waardeloze webcam beelden, dat dan weer wel.

westcoast | 03-10-14 | 12:43

Wat Turkije doet niets? Wat een naaiers zeg.

Bad Ass Justice | 03-10-14 | 12:43

@ProAsfalt | 03-10-14 | 12:39
Kom je net van een 2 maanden vakantie terug of oz?

Bad Ass Justice | 03-10-14 | 12:41

De Turken kijken toe, leuk zo'n backstabbing navo lid manmanman

snakeplisskin | 03-10-14 | 12:41

Laten we godverdoemme die pacifistische slapjanussen van GroenLinks en SP per parachute tussen de ISIS-linies pleuren om ze te vertellen dat ze stout zijn. Ik kan me zo onwijs kwaad maken over die slappe linkse wijsvingertjes! [Dizzy neemt snel zijn nitrobaatje]

Dizzydent | 03-10-14 | 12:41

Waar blijven onze F16's ?

Bigi Bana Boy | 03-10-14 | 12:41

En waar zijn die F-16's precies nu?

Joost Maghetweten | 03-10-14 | 12:40

Al die hosanna over de westere bombardementen ten spijt. IS gaat winnen en dat doen ze met keiharde terreur. Gewoon naar voorbeeld van de Aarts moslim vader.

Bad Ass Justice | 03-10-14 | 12:40

Ik vraag mij af wie of wat die ISIS strijders zijn. Zijn dat Syriërs? Zijn dat Irakezen? Welk paspoort hebben ze in godsnaam? Hoe komen ze aan de poen om oorlog te voeren? Waarom is dat nog niet afgeknepen?
Van wie krijgen ze steun? Van Saoedi-Arabië of zo?

Wordt eens tijd dat deze vragen worden beantwoord en de toevoer van wapens en munitie, met name het laatste, wordt stopgezet.

ProAsfalt | 03-10-14 | 12:39

Doet me ergens denken aan Den Haag in 2020.

Petrus de Rewa | 03-10-14 | 12:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken