Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sultan Erdogan versus Kalief al-Baghdadi

turkseSmilie.jpgTurkije heeft een 910 kilometer lange grens met het Kalifaat formerly known as Syrie. In meer opzichten is Turkije een buffer tussen ons (het vrije Westen) en hunnie (de koranbooswichten). Buffer of bruggenhoofd? Dat is de vraag die we ons moeten stellen. De houding van Erdoğan tegenover ISIS is aarzelend. Hij weigerde zich volmondig aan te sluiten bij de NAVO-alliantie. Ook konden wapens, geld en personen jarenlang vrijelijk de Turks/Syrische grens oversteken en financierde de Turkse overheid zelfs wapens voor de anti-Assad-'rebellen', wat de groei en slagkracht van ISIS zeer heeft bevorderd. Erdoğan lijkt wat betreft de open grenzen ietwat tot inkeer te zijn gekomen en babbelt zelfs over een Koerdische staat, niet geheel toevallig zou die min of meer tussen Syrie en Turkije in komen te liggen. Laat de Koerdische peshmerga-strijders het koppensnellende tuigh maar buiten de poorten houden, zal zijn idee zijn. Erdoğan schiep een monster en verloor er alle controle over. Zijn handen zijn ietwat gebonden ten aanzien van het aanpakken van ISIS: de terroristen hebben in Mosul ongeveer 50 Turkse burgers, consuls met hun familie en personeel, in gijzeling. Maar dat verklaart niet waarom Erdoğan de uitzichtloze armoede in zijn steden vooral bestrijdt met het bouwen van moskees. Dat verklaart niet waarom er al naar schatting meer dan duizend Turken vechten voor ISIS. (NIETES!!1! Aldus Erdo, die verder verklaart dat de islam een religie van vrede is.) Dat verklaart niet waarom Saleh al-Aruri, kopstuk van Hamas, een vrijplaats heeft voor onder andere fondsenwerving in Ankara. Dat verklaart niet de hardnekkige geruchten over een ISIS-basis in de Turkse grensplaats Gaziantep. Dat verklaart niet waarom alle scholen in alle klassen verplicht koranles moeten gaan geven. Dat verklaart niet de islamisering van Europees cultureel erfgoed in het ooit mondaine Istanbul. Of de verhalen over dubieuze branden in Sji-ietische moskees en ISIS-leden en (LOLwut?) haatboetiekjes in het ISIStanbulse OV. Erdoğan heeft beslist geen trek in een Kalifaat binnen zijn landsgrenzen maar laten wij in Europa onze bescherming tegen ISIS en de terugkeerjihadis vooral niet van hem en zijn AK-Partij laten afhangen. De man is door en door moslimfundamentalist, ook al blijft bijvoorbeeld de Volkskrant hardnekkig spreken van zijn 'gematigd islamitische' politiek. Wij wijzen graag nogmaals op de glasheldere woorden van Erdoğan: "Democratie is slechts de trein die wij nemen totdat wij op onze bestemming zijn aangekomen. Minaretten zijn onze bajonetten, koepels onze helmen, moskeeën onze kazernes en gelovigen onze soldaten." Er is maar een ding waar de president meer van houdt dan van islamisering en dat is van macht. Via een grondwetswijziging regelde hij dat hij na drie termijnen premierschap president kon worden, en schoof meteen veel meer macht naar de voorheen vooral ceremoniele functie. Als premier stelde hij zijn marionet Ahmet Davutoğlu aan. Erdoğan is geen kalief maar inmiddels de facto wel een sultan. De enige reden dat hij ISIS buiten de poorten zal houden is niet omdat hij de doelstellingen en methodes van ISIS verwerpt, maar omdat hij alleenheerser wil blijven. ISIS kan wat hem betreft zijn gang gaan, zolang ze hem maar met rust laten.

Reaguursels

Inloggen

@ original post: ik bedoel geergerd lol.

comi22 | 20-09-14 | 03:31

P.s. Ik heb net zo'n tyfushekel aan Erdogan as the next guy.

comi22 | 20-09-14 | 03:20

JEZUS Christus. Wat heb ik mij de afgelopen maanden kapot gereageerd aan jou Annabel. Jouw werkwijze; Dingen uit context halen, vage links ter "bevestiging" (serieus heb jij je diploma bij Windesheim gehaald ofzo) van je nog vagere argumenten. En dan *insert anti-islam remarks here " en posten maar!

Allemaal ter bevrediging van jouw ego zodat iedereen op Gs je weer een schouderklopje kan geven. Wat ik echt niet begrijp. Ik mag Ebru ook niet echt maar haar stukken slaan nog ergens op.

Ook weer zo'n geweldig stuk journalistieke bullshit van je. Turkije verantwoordelijk voor ISIS? Niet de Amerikanen die een zooitje hebben gemaakt van Irak? En de Pro-Sjiitische regering van dit land? Niet de olierijke landen die ISIS steunden maar nu hun walging laten blijken doordat ISIS olieplantages inpikt?

Ik ben blij dat je niet meer voor GS zult schrijven daar ik wel vaak op de site ben maar nu pas echt reageer. Het was de flut- journalistieke druppel dat de emmer deed overlopen.

Desondanks wens ik je oprecht veel succes met je nieuwe baan. Wel fact checken he, hoor en wederhoor enzo..

comi22 | 20-09-14 | 03:18

@vander F | 19-09-14 | 22:00
Vlak moskou niet uit. Parijs en moskou hebben dar met elkaar gemeen.

Bad Ass Justice | 19-09-14 | 23:40

ik word onderhand doodmoe van die zelfverklaarde moslimvreters,
denken onderhand meer te weten van 'de Islam' dan een geniddelde mohammedaan (alsof een gemiddelde katholiek op de hoogte is van alle ins- and outs van van de jurken in het Vaticaan, boeieuh!)
gematigde Moslims bestaan niet?
gelul.

Pacificc | 19-09-14 | 19:58,
zoiets bedoel ik inderdaad, beetje schreeuwen zonder je echt te verdiepen in de materie,
maar goed, dat is nu eenmaal het niveau van de Nederlandse 'journalistiek',
beetje googelen, wat wiki pages lezen, mogelijk nog een stukkie uit de Wallstreet Journal en hoppa, binnen een paar uur je mening 'onderbouwd'!

@Van Kamsteren | 19-09-14 | 12:28
overdrijven is ook een kunst, en dat vanuit een land waar de christelijke mores van de zondagsrust gewoon normaal wordt gevonden, zo gek zijn ze in Turkije niet eens..
'Turkije is overduidelijk een moslimland waar scheiding tussen moskee en staat niet meer bestaat.'

Verder is die Erdogan natuurlijk voor geen meter te vertrouwen en ziet mogelijk het liefst dat Turkije een sharia staat wordt, maar dat is nu niet aan de orde, alhoewel ik persoonlijk denk dat die gast gewoon machtsgeil is en lekker opportunistisch zo te werk gaat dat z'n acties de meeste stemmen opleveren, hoe je het wendt of keert, Turkije is nog steeds een democratie.
In deze kwestie zit erdogan in een spaggat, hij moet niks weten van een Koerdische staat, jarenlang keihard onderdrukt, nu moet hij in ene vriendjes worden met Peshmerga om de VS te plezieren, een VS die tot voor kort alles en iedereen steunde die tegen baby Assad wilde vechten.
Gedeeltelijk omdat pappa Assad tijdens de koude oorlog de zijde koos van de Sovjet Unie en zeg maar een standaard vijand was, komen ze nog steeds niet los van.

Ik verbaas me werkelijk over de traagheid en het totaal niet flexibel reageren op de veranderde omstandigheden in die regio door de VS.
Erdogan loopt misschien wat te zwalken hier maar In Europa lijken de Fransozen de enigen die werkelijk in actie komen, maar dat komt ongetwijfeld omdat Frankrijk altijd al moeite had met de NAVO en de mega dikke vinger die de VS daar in de pap hebben.
Net zoals ze de enigen zijn die de EU een middelvinger geven wat betreft de 'verplichting' om het begrotingstekort onder de 3% te krijgen dmv alles kapodt te bezuinigen,
komt op mij iig betrouwbaarder over dan de NL'se regering die wijzend naar Brussel onze economie en bejaarden naar de knoppen helpt, de baantjes in de EU zijn belangrijker dan zorgen voor het eigen volk, wat een goed volksvertegenwoordiger betaamt.
Fransozen hebben daar totaal geen moeite mee, chauvinistisch kiezen voor eigen volk eerst.
Ik begin Parijs met de dag meer te waarderen, die slakkenvreters.

De Engelsen drukken nog geen puist uit zonder toestemming van Obama,
de rest van Europa heeft geen serieus leger wat wat ook maar iets kan uitrichten.
Duitsland misschien, maar die zitten nog steeds bibberend in hun post-Nazi depressie hopend dat iedereen ze liev vindt.

vander F | 19-09-14 | 22:09

rara | 19-09-14 | 12:13
Dat komt door de veranderingen van de laatste decennia daar. In het westen is men modern het oosten zijn vooral die fundies met 10 12 kinderen. Terwijl het westen net als hier 2 3. Dus al die fundies met stemrecht stemmen op die mafkees. Maar word leuk zodra Isis daar aankomt. Kijken of de nederturk nog met isis vlaggetjes wappert nadat z'n oom onthoofd is en z'n nichtjes verkocht om nog meer isis opblaas kindjes te kweken.

ca12nag3 | 19-09-14 | 22:00

Olleke75 | 19-09-14 | 13:20
Ik heb beelden gezien hiervan en ze lijken vrij authentiek. McCain is vaker in de regio en praat met groeperingen. Speelt een dubbelrol voor de VS blijkbaar.

Pacificc | 19-09-14 | 20:21

Koosjere Moslim | 19-09-14 | 17:09
Haha, bij ons in het dorp noemen ze jou een hielenlikker en voor de Nederlander ben je dat stiekem ook.

Pacificc | 19-09-14 | 20:18

@ delije | 19-09-14 | 12:39
Sterk, heel sterk. Vergeet de Russen niet, al vochten die in het Oosten op de Kaukasus.
Cummie de Swappert | 19-09-14 | 12:50
Ik proef Turkenfobie.

Pacificc | 19-09-14 | 20:16

Thoth | 19-09-14 | 12:33
Wat ben jij nou voor leeghoofd?

Pacificc | 19-09-14 | 20:14

Conan de Rabarber | 19-09-14 | 12:33
Je hebt het zo mis. Sprakeloos!

Pacificc | 19-09-14 | 20:11

Koning Radboud | 19-09-14 | 12:16
Jezus, wat een angst voor Turkije!

Pacificc | 19-09-14 | 20:08

"Ook konden wapens, geld en personen jarenlang vrijelijk de Turks/Syrische grens oversteken en financierde de Turkse overheid zelfs wapens voor de anti-Assad-'rebellen', wat de groei en slagkracht van ISIS zeer heeft bevorderd."

Hieronder kan je lezen dat de VS de rebellen gaat helpen. De steun die Turkije geeft/gaf aan de rebellen was oa. in opdracht van de VS. Je blijft met je vingertje wijzen naar Erdogan, terwijl je dondersgoed weet dat de schepper van dit monster Obama is. Het Westen onder leiding van de VS heeft de Turkse politiek jegens Assad gevormd.

www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/ar...

'de uitzichtloze armoede in zijn steden vooral bestrijdt met het bouwen van moskees.'

Turkije is blijkbaar wereldvreemd voor jou, Annabel. Zelfs de meest gedoodverfde Turkije criticus ontkent de stedelijke ontwikkeling en moderniseringsslag van de afgelopen twaalf jaar niet. Je lijkt wel de Nederlandse Pamela Geller.

'Dat verklaart niet waarom er al naar schatting meer dan duizend Turken vechten voor ISIS.'

De 910 km Turkse grens verklaart dat wel. Dat is ongeveer van hier naar Kroatië.

'Erdoğan heeft beslist geen trek in een Kalifaat binnen zijn landsgrenzen maar laten wij in Europa onze bescherming tegen ISIS en de terugkeerjihadis vooral niet van hem en zijn AK-Partij laten afhangen.'

Deel dan ook bepaalde inlichtingen met Turkije, zodat deze niet als een kip zonder kop rondloopt.

'Via een grondwetswijziging regelde hij dat hij na drie termijnen premierschap president kon worden, en schoof meteen veel meer macht naar de voorheen vooral ceremoniele functie.'

Nee, hij hield een Turks referendum over grondwetswijzigingen in 2007. Deze werd goedgekeurd door %68.95 van de bevolking. Hierin stond onder andere dat de president voortaan rechtstreeks door het volk gekozen zou worden in plaats van het parlement. De drie termijnen regel staat enkel in zijn eigen AK-partij reglement. In Turkije is er geen beperking tot maximaal drie termijnen van premierschap. Tijdens de oprichting van de Ak-partij heeft hij deze regel voor zijn eigen partij ingesteld. Dit geldt dus niet voor andere partijen. Dat jij dit niet weet is echt een Shame. Voor wat betreft de ceremoniele functie van de president; deze staan in de Turkse grondwet uit 1982. Dit was een beetje uitgedoofd. Erdogan begint dit weer aan te wakkeren. Hij blijft zich houden aan de richtlijnen van de Turkse grondwet met betrekking tot de functies van een Turks president.

Pacificc | 19-09-14 | 19:58

Ja en waarom doet Turkije dat? Omdat Europa ze al decennialang niet in hun midden opneemt en dan zeggen ze toedeledokie. Hebben we zelf ook een rol gehad mensen.

faillietkapitalisme | 19-09-14 | 18:36

Erdogan is binnen de NAVO gewoon een vijfde colonne.Een democratisch,seculier bewind in zijn land is hij constant aan het ondermijnen ten gunste van een theocratische staat.Het zal me niets verbazen als hij ISIS volledig de vrije hand blijft geven en zelfs zijn eigen volk ideologisch aan hen blootstelt.Ik ben 3 x in Turkije geweest maar sinds 1980 kan het me gestolen worden.Alleen een overtuigend seculier Turkije zal mijn sympathie waard zijn.Zo'n kalifaat-rijk als van voor 1923 mag van mij afbranden.

Dolphi | 19-09-14 | 17:12

Graaf van Egmont | 19-09-14 | 13:06
Ik zeg altijd: ,,Ik sterf liever 1000 keer voor één Jood dan 1 keer voor 1000 moslims, tenzij het Koerden zijn." En waarom de uitzondering voor de Koerden? Ik ben er zelf een, en u ziet hoe wij te werk gaan tegen dit tuig. Persoonlijk verban ik liever het geloof onder alle Koerden, maar u begrijpt zelf vast ook wel dat dat niet gaat. In ieder geval zijn wij niet zoals de doorsnee marokkanen en turken waar u over leest. Natuurlijk wel met de nodige uitzonderingen her en der.

Koosjere Moslim | 19-09-14 | 17:09

@hallofreen | 19-09-14 | 14:20
Sinds de jaren 60 heeft de CIA grote invloed uitgeoefend op de politiek in Turkije en controle gehad over wie er aan de macht kwam. Erdogan is weer een van hun producties.

BonjourEncore | 19-09-14 | 15:39

Maar ojee als er een kogel van de Syrische rebellen of het Syrische leger per ongeluk op Turkije valt,dan schreeuwt Erdogan moord en brand en moet de Navo ( Duitsland en Nederland )vlug Patriots met manschappen sturen. Hoe een groot land ( qua omvang ) zo klein kan zijn.

Jan Tomaat | 19-09-14 | 15:14

Altijd prettig om te weten dat ze er daar nog een grotere bende van maken dan hier. Turkije vs ISIS, wat een feest.

En liever zij dan wij, hoewel politici wel zullen vinden dat we al die 'gematigde Turken' op moeten nemen hier igv bagger (die er zeker gaat komen aldaar)

Tsaaah | 19-09-14 | 14:34

@ hallofreen | 19-09-14 | 14:20
Dat hoop ik ook. Maar ik vrees dat de Turken nog lang niet van hem af zijn.

slackrjack | 19-09-14 | 14:25

"You are either with us or against us."

De waard zijn gast | 19-09-14 | 14:25

Een logisch oorzaak gevolg verhaal. Ik heb echt te doen met de seculiere Turken maar mocht het komen tot chaos, dan hebben de conservatieve Turken bloed aan hun handen.
Hopelijk beseffen ze op tijd om het Erdoganistische islamitische dwaalspoor te verlaten en snel het stoffig geworden seculiere pad van Ataturk weer te volgen.

hallofreen | 19-09-14 | 14:20

Het goede nieuws is uiteraard dat er op deze manier twéé moslimpjes zijn die allebei baasje willen spelen: de een het baasje van het Sultanaat Turkije en de ander het baasje van het Kalifaat in Syrië en de Levant.

En wat gaan twee van dat soort baasjes samen doen?

Juist: elkaar uitmoorden.

Lijkt me een prima plan. Lekker doen! Wordt het hier een stuk rustiger!

De Droit | 19-09-14 | 14:18

@ watergeus | 19-09-14 | 14:09
Ben nog geen (Turkse) aleviet tegen gekomen waar ik niet relaxt mee kon praten. Is toch vaak een ander slag dan soennieten. Zijn gewoon niet zo dogmatisch.

slackrjack | 19-09-14 | 14:17

-weggejorist-

watergeus | 19-09-14 | 14:09

"Ook konden wapens, geld en personen jarenlang vrijelijk de Turks/Syrische grens oversteken en financierde de Turkse overheid zelfs wapens voor de anti-Assad-'rebellen'"
Ik ben erg anti-Erdogan maar zo klinkt het wat scheef, de VS en Europa hebben zelf ook ontzettend veel wapentuig gestuurd, veel via Turkije.

BonjourEncore | 19-09-14 | 14:09

Dit stukje had ik nou van Ebru verwacht, maar die is zeker even shoppen.

PrinsesStoepje | 19-09-14 | 14:07

@ yener | 19-09-14 | 12:10
Nee. Ongeveer de helft is Westers georiënteerd, de andere helft is conservatief.
Turkije was (streng) seculier, helaas wordt dit stelselmatig en doelbewust afgebroken door de corrupte Erdogan en zijn conservatieve achterban.
Het is ook cultureel revanchisme van de kant van de conservatieven, ze zijn jaren achtergesteld en onderdrukt door de Kemalisten. Ook niet kies, maar ik sta achter de Kemalisten. Zijn tenminste seculier ingesteld en dat is vele malen meer te preferen boven die weg die ze nu inslaan met dat land.

slackrjack | 19-09-14 | 14:04

Als je ISIS wilt vernietigen, dan moet je eerst en vooral landen als Turkije en Qatar hard aanpakken. Om te beginnen Turkije uit de NAVO pleuren. Israël hoort bij de NAVO en niet Turkije. Welke debiel heeft Turkije als NAVO-lid laten worden?!

Wonderful-Life | 19-09-14 | 13:56

An hebt met Ebru .

newray | 19-09-14 | 13:40

Je vraagt je af of Turkije nog wel serieus in de EU wil. En wil Europa ze er nog wel bij hebben?

Jezus_Boeddha | 19-09-14 | 13:38

Boy Cot | 19-09-14 | 12:36
Ik ben er ook geen directe voorstander van, maar je kunt niet ontkennen dat een Europees Turkije niet in een dergelijke neerwaartse spiraal terecht was gekomen.

beetjemoe | 19-09-14 | 13:36

@yener | 19-09-14 | 12:42
Een islamitische relitrol!

Jezus_Boeddha | 19-09-14 | 13:36

Ik hoorde op CoasttoCoast AM een paar weken terug dat tijdens een bombardement van het iraakse leger in het noorden ene 'Abu Bakr Al-Baghdadi' was omgekomen.
Offe, Elliot Shimon, de Mossad agent. Waar John McCain mee op de foto stond. Die ja.
Of het waar is....

Olleke75 | 19-09-14 | 13:20

Turkije speelt een apart dubbelspel.
Ondertussen financieren en olie exporteren uit de ISIS gebieden.
Maar wel onderdeel zijn van de 'coalition of the willing' die tegen ISIS vecht.
Macht, macht en meer macht met het sausje van religieuze gekte onder de islam, daar is Erdogan mee bezig.

Wim Venijn | 19-09-14 | 13:10

Islam is niet een religie van de vrede maar de religie van de vrede, begrepen! En hoofden die wat anders beweren spiesen we op een hek.

bijna_raak | 19-09-14 | 13:09

@Yodu | 19-09-14 | 12:56
Maar ze blijven hier wel. Blijkbaar hebben ze nog minder met Turkije....

TeeJee | 19-09-14 | 13:08

Koosjere Moslim | 19-09-14 | 12:16
Gewoon een vraag van mijn kant gezien jouw nick: hoe moet ik je inschatten??

Graaf van Egmont | 19-09-14 | 13:06

@yener | 19-09-14 | 12:42
welvaart, democratie en vrede?
Doe niet zo mal.

-1 Welvaart is er alleen voor een islamitische middenklasse die via vriendjespolitiek de vruchten plukken van een economisch beleid wat door de Junta is ingeleid. Verder is er armoe en veel asval.
-2 Democratie. Laat me niet lachen. Democratie bestaat alleen bij de gratie van een volk dat kan denken. In Turkije is 90% dom en analfabeet en loopt achter elke idioot met een boek aan.
-3 Vrede. Zo lang je je mond dichthoudt kan je vredig leven in Turkije. maar dat was ook al zo tijdens de Junta en onder het Juk van de fascist Ataturk.

Ga volgende keer een Alanya uit als je in Turkije bent.

Yodu | 19-09-14 | 13:05

@yener | 19-09-14 | 12:42
Alles is beter in Turkije volgens de Turken, helaas niet goed genoeg om terug te keren.

BigusDickus | 19-09-14 | 13:04

@atheïstisch stemvee | 19-09-14 | 12:35
Ach, ken niet veel Turken die hier zitten om te blijven. Zeker de jonge generatie heeft weinig met NL.

Yodu | 19-09-14 | 12:56

@jeanmondo | 19-09-14 | 12:52
www.badumtss.net/

atheïstisch stemvee | 19-09-14 | 12:53

@yener | 19-09-14 | 12:42
Oooh, de beste president? Ja joh?
Ga eens in op de punten die Thoth | 19-09-14 | 12:33 noemt?



Wellicht moet u eens nadenken over het feit dat de mensen die hier kritiek uiten er wel DEGELIJK over negdacht hebben. Dat hun kritiek een weloverwogen uiting van feiten en conclusies is.
Maar dat doet u liever niet heh? Zelf nadenken is natuurlijk uit den boze, voor de echte "gematigde" moslim.

TeeJee | 19-09-14 | 12:53

Spijker, kop, raak...

da wizard | 19-09-14 | 12:52

@atheïstisch stemvee | 19-09-14 | 12:50
Weet je wie ook veel welvaart bracht?

jeanmondo | 19-09-14 | 12:52

@Cummie de Swappert | 19-09-14 | 12:47
Hij is de enige die niet de kruipende diplomaat hoeft uit te hangen. De rest vindt het wel, maar zegt het niet.

jeanmondo | 19-09-14 | 12:50

@ delije | 19-09-14 | 12:39

Sterk, heel sterk. Vergeet de Russen niet, al vochten die in het Oosten op de Kaukasus.

Cummie de Swappert | 19-09-14 | 12:50

@yener | 19-09-14 | 12:42
Dus iedereen die het anders ziet is een achterlijke malloot? En dat alleen omdat Erdogan welvaart brengt? Er zijn wel vaker foute leiders geweest die welvaart brachten. Ik vind die man vele malen enger dan Poetin om eerlijk te zijn.
En wat je zegt over kritiek hebben op Rutte, dat gebeurt hier ook. Overvloedig zelfs. Ik zou haast zeggen: hier wel. Mooi hé, die vrijheid van meningsuiting. :)

atheïstisch stemvee | 19-09-14 | 12:50

Wilders sprak ooit over Erdogan als "de Islamitische aap die uit de mouw kwam" en de 2e kamer kwam woorden tekort om schande te spreken van deze vergelijking.

Het is dat Geert verder zoveel poep praat maar ergens heeft deze man het toch uitstekend gezien.

Cummie de Swappert | 19-09-14 | 12:47

Snowy2000
Code? Code?? Wat voor code? De da vinci code? Reaguur jij vanuit een gewatteerde witte kamer?

zooishettoch | 19-09-14 | 12:47

@yener | 19-09-14 | 12:42
Ik zou zeggen... Maak gebruik van je tweede paspoort en grijp je kans in dat welvarende land vol democratie en vrede. Lijkt me beter dan in dit Israel-backende land belasting te hoeven betalen.

jeanmondo | 19-09-14 | 12:47

zooishettoch | 19-09-14 | 12:38
De rest wacht slechts op een code om in actie te komen. Droom fijn.

Snowy2000 | 19-09-14 | 12:42

Voor iedereen die zegt dat de gematigde islam niet bestaat: kom eens achter je scherm vandaan en ga een keer naar buiten. En niet buiten in je straat, maar de echte wereld.

Voor de rest kunnen jullie blijven ouwehoeren over Erdogan, maar dit is de beste president die Turkije ooit heeft gehad. Sinds hij er is is er welvaart, democratie en vrede.

Als we kritiek gaan uiten kunnen jullie eerst beter kritiek uiten op Mark Rutte die de oorlogsmisdaden van Israel goed probeert te praten.

Stelletje achterlijke malloten

yener | 19-09-14 | 12:42

Wat heel erg zot is dat het westen nog steeds wapens geeft aan de Syrische rebellen, terwijl dit dezelfde lui zijn die achter ISIS zitten. Dat zogenaamde Vrije Syrische Leger is een verzameling van allerlei jihadclubjes alleen niet zo radikaal als ISIS maar ze steunen ze toch. Dus krijg je de idiote situatie dat westers wapentuig wordt gebruikt om door het westen geleverd wapentuig te vernietigen. Maar het levert de defensieindustrie in elk geval werk op. De belastingbetaler betaalt toch wel.

JoranVanderdood | 19-09-14 | 12:41

En als straks Turkije in het kalifaat is opgenomen, is het wederom aan de Serviërs om er voor te zorgen dat de moslims niet voorbij Wenen komen. ;)

delije | 19-09-14 | 12:39

Hier een ongelooflijke fuck video, heeft misschien niet met IS te maken, maar waar mee worden wij nog meer bedrogen. Trouwens, de PvdA heeft vandaag weer 15 miljoen in een bodemloze put gedropt. De ouderen moet dus nog wat langer in hun luier liggen, sorry.
www.youtube.com/watch?v=IkHiap84bvI

Snowy2000 | 19-09-14 | 12:38

Duizend jihadis op 75 miljoen moslim bevolking lijkt me niet dat je daar hysterisch over moet doen. Complimentje voor de rest is op zn plaats.

zooishettoch | 19-09-14 | 12:38

En toch zijn er nog idioten die Turkije bij Europa willen.

Boy Cot | 19-09-14 | 12:36

@Yodu | 19-09-14 | 12:31
Het probleem is dat het niet zo overzichtelijk is. Zé zitten niet alleen daar, maar ook hier en hun aantal is groeiende. Die buitengrenzen (van Europa) zeggen niet zo veel meer.

atheïstisch stemvee | 19-09-14 | 12:35

Nog wat aanvullingen op Nanninga :
.
- de meeste journalisten ter wereld zitten daar in het gevang.
- een kind moet een moedermelk van de moslima accepteren.
- meisjes + jongens mogen niet meer in hetzelfde huis wonen wanneer zij gaan studeren.
- Morsi was de grootste held van Turkije.
- zij steunen het Syrische bevrijdingsleger. De Islamitische Staat die momenteel huishoudt in Syrië en Irak is zo sterk geworden dankzij Turkije, volgens een commandant van de IS(IS).
- hoofddoeken mogen overal gedragen worden, uitgezonderd de politieagenten.
- Turkije heeft het bovenste gedeelte van Cyprus bezet. Zij zijn de enige die dit erkennen.
- Turkije weigert zich ter verontschuldigen voor de Armeense genocide. Meer dan 99 jaar na de Armeense genocide, die in 1997 door de International Association of Genocide Scholars unaniem erkend is.
- Israel wordt benadeeld, Palestina wordt juist bevoordeeld. Israel wordt door Erdogan veroordeeld tot Palestijnse genocoïde. "Het Israëlische barbarisme is nog erger dan dat van Hitler", aldus Erdogan.
- Twitter en Youtube zijn geblokkeerd.(Twitter is opgeheven door een rechtbank)
- tussen 10u s'avonds en 5u s'morgens mogen de winkels geen alcohol meer verkopen
- vicepremier Bulent Arinc vindt dat vrouwen niet mogen lachen in het openbaar, want dat is onrein volgens de koran.
- vicepremier Bulent Arinc had een week geleden al gezegd dat hij de Hagia Sophia weer zou willen zien als moskee. Ook de oppositiepartij MHP steunt het idee. Sinds 1935 is de Hagia Sophia een museum, en is in 1985 verklaard als werelderfgoed door UNESCO.
- de trommelaars die de mensen moet wakker maken i.v.m. de ramadan, wordt door veel gemeente besturen juist bevorderd.
- AKP heeft toegezegd dat vrouwen meer kinderen horen te krijgen. Dus ze moeten nu zonder één lach zich met een man de coïtus aanvangen.
- Turks strand is gereserveerd speciaal voor vrouwen in het centrum van Antalya waarvan elke moslima gebruik kan maken.
.

Thoth | 19-09-14 | 12:33

Er bestaat geen enkele, maar dan ook geen enkele religieuze moslim die de jihad zal afwijzen. Geen enkele. Ja met de mond misschien maar diep van binnen staan ze te juichen als er weer een ongelovige van zijn lichaam wordt los gezaagd.

Conan de Rabarber | 19-09-14 | 12:33

Het mag inmiddels ook voor de late inschakelaars duidelijk zijn dat het volk in en rondom de Magreb niet in staat is om om te gaan met democratie. Het volk is te dom om te poepen, analfabeet en niet bereid om enige vorm van educatie te ondergaan. Dictatuur is de enige vorm waarin er enige rust in die regio is te garanderen.

Turkije is hier geen uitzondering in. Miljarden investeringen in asvalt verhullen niet de onderliggende haat tussen generaties,politieke stromingen en (hoe kan het ook anders) varianten op het geloof in 1 en dezelfde god. Een kruitvat is het.

Laat Erdogan lekker zn eigen kalifaat stichten, samensmelten met die treurbende van IS. Wij zetten wat extra legers in zuid spanje en op cyprus.

Wij zitten hier prima. Laat ze daar verder lekker de tyfus krijgen.(of Ebola van mij part)

Yodu | 19-09-14 | 12:31

Erdogan wil het Ottomaanse rijk herstellen.
ISIS is daarbij een prima hulpstuk.
.
Hij is een (Grijze) wolf in schaapskleren en dient dan ook buiten de E.U. gehouden te worden en eigenlijk ook uit de NAVO te worden gedonderd.

McPhart | 19-09-14 | 12:29

De Islamitische Staat kent heel veel sympathisanten onder moslims. Hoe wreed hun methodes ook zijn (genocide, onthoofdingen), iedere moslim wil uiteindelijk een kalifaat. Turkije is overduidelijk een moslimland waar scheiding tussen moskee en staat niet meer bestaat. Het is dus een kwestie van tijd voordat de IS van binnenuit Turkije ook daar voet aan de grond krijgt. Op dat moment rammelt IS aan de poorten van de EU. Als de EU slim is dan trekt het nu alle handen af van Turkije. Dat maakt militair ingrijpen aan de grens van Griekenland en Bulgarije een stuk makkelijker.

Van Kamsteren | 19-09-14 | 12:28

@Cuyahago 12:16
Dierenbeul, beetje de schubben van die arme beestjes verwijderen ...

Ashtrey | 19-09-14 | 12:27

Erdogan wed op meerdere paarden om z'n kansen te spreiden. Op de Trojaanse paarden in het Westen en op de hordes wilde paarden die voor de deur staan van het Ottomaanse. Niet eens zo heel gek vanuit zijn positie bezien!
Ik vertrouw die vent voor geen meter.

BadLieutenant | 19-09-14 | 12:25

Erdogan, Darth Vader zonder helm.

Conan de Rabarber | 19-09-14 | 12:25

hehe he ...

Centauri3 | 19-09-14 | 12:23

Inderdaad, de doelen zijn glashelder, alleen het Regentendom in deze bananenmonarchie ziet het niet.

wim de goede | 19-09-14 | 12:23

yener | 19-09-14 | 12:10

Erdogan is juist voorvechter van sektarisch geweld: hij laat de Shia-Turkmenen in Noord Irak lekker aan hun lot (Isis-geweld) over en beschimpt in de media continu de Alevi, zowel Turks als Koerdisch, die ruim 20/30% van de Turkse bevolking uitmaakt. Ik dacht eerst ook dat Erdogan wel mee viel en idd gematigd was, maar hij laat steeds meer zien dat hij Sunni extremisme een warm hart toedraagt. Isis doet het vuile werk (Koerden en Shia en Gristenen afmaken) en Kalief Erdogan wacht rustig af om zijn natte droom te verwezenlijken. Dood en dood eng.

Drs.. Gelul | 19-09-14 | 12:22

@yener | 19-09-14 | 12:10
Turkije was gematigd zolang het leger daar nog een dikke vinger in de pap had. Erdogan heeft in de loop der jaren diverse zuiveringen uitgevoerd waarmee de gematigdheid van Turkije zo goed als verdwenen is en de Islam achterlijkheid flink toeneemt. Wellicht moet je het buitenlands nieuws eens een beetje bijhouden.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/turkse-vicepremier-lachende-vrouwen-zijn-onrein

Eppo | 19-09-14 | 12:22

Wilders heeft niet vaak gelijk, maar in het geval Erdogan wel. Méer dan zelfs.

Igor Putkin | 19-09-14 | 12:17

Een groot deel van de Nederlandse bevolking spendeert zijn vakantie in Turkije om zich daar in een all-inn resort in korte broek en bikini (haram) zich laveloos te vreten en zuipen (haram). En dan achter je pc'tje roepen Islamisering...

StijlSchrijver | 19-09-14 | 12:17

Ik heb thuis twee gematigde krokodillen.
Ze zijn niet zo groot, een centimeter of 5 slechts, en hebben ook geen tanden.
En niet zo'n lange staart.
En ook geen poten en schubben.
En ze zijn oranje en zwemmen in een vissekom.

Cuyahoga | 19-09-14 | 12:16

ja maar WIE kijkt hier nog van op ? Precies, als Turkije aanspraak gaat maken op Bessarabië vinden we het ook goed want de kazernes daar zitten OOK vol, Ook in Bosnië zitten de kazernes overvol en wachten op signaal. Het voormalig Ottomaanse rijk staat in de startblokken en dit keer staan de poorten van Wenen wagenwijd open.

Koning Radboud | 19-09-14 | 12:16

Als ISIS ook maar een kleine teen op Turks grondgebied zet, zal de NAVO niet aarzelen te ... oh wacht. Eerst een paar maanden overleg. Dit wordt toch wel wat moeilijk.
En als ISIS en NAVO-lid Turkije als twee islamitische staten juist nader tot elkaar weten te komen? Dan zal de NAVO niet aarzelen te ... oh wacht. Eerst een paar maanden overleg. Dit wordt toch wel erg moeilijk.

Zoetwaterpanharing | 19-09-14 | 12:15

Vreemd, een islamitisch land dat een zionistische terreurbeweging financiert?

neemjemoederindemali | 19-09-14 | 12:15

@Koreaanse Nonkel Bas Boogaard: Help me even, wat is de officiële lijn van de overheid, Zijn we voor de IS/ISIS/ISIL-rebellen omdat ze Assad helpen wegpesten of zijn we voor Assad omdat hij die verschrikkelijke koppensnellende christenhatende musselmannen aanpakt? Ik wil graag weten hoe ik mijn mening moet vormen en jullie zijn de professionele opiniemakers.

Pimp my Voortuin | 19-09-14 | 12:14

Koosjer voelt zich behoorlijk slecht door wat er gebeurd de afgelopen dagen. De Peshmerga hebben IS effectief teruggedrongen en met de dag dorpen en strategische plekken heroverd, en vele varkens gedood. (zie: instagram.com/peshmerge_kurdstan). IS trekt zich terug en vertraagd onze mars door de wegen vol te leggen met IED's. Ondertussen brengen ze hun arsenaal terug naar Mosul, ten koste van alles willen ze dat behouden.

Een ander deel van hun arsenaal gaat naar Syrie, waar ze de YPG aanvallen. Kobane (Ayn-al Arab in hun taal) is omsingeld, en mijn broeders moeten het met AK47's en simpele mortars en raketwerpers opnemen tegen hun Abrams Tanks en andere snufjes die ze gekregen hebben van het laffe Iraakse 'leger'. Van Turkije krijgen ze bovendien extragratisch healthcare en munitie. Ook mogen ze via Turkije de stad van het noorden aanvallen. Turkije steunt ze in hun strijd tegen Assad, maar voornamelijk tegen de Koerden. De Koerden die willen vluchten (naar hun eigen Noord-Koerdistan!!) wordt de toegang toegezegd. Zij zullen zich in hun vuistje lachen als die barbaren voor hun ogen onschuldige vrouwen en kinderen doodschieten. En dat is een NATO-bondgenoot. Dat wil de EU in. Dat wordt beschermd door het Nederlandse Patriot-systeem. Ongelooflijk.

Gadverdamme ik walg hier echt van! Zo onmachtig en slecht heb ik me nog nooit gevoeld! Het is werkelijk om te huilen.

Koosjere Moslim | 19-09-14 | 12:14

@yener | 19-09-14 | 12:10
Die gematigden vind je alleen in een paar grote steden en toeristenplaatsen. De rest leeft nog in de middeleeuwen met dito achterlijke cultuur.

sinar2 | 19-09-14 | 12:14

ook al blijft bijvoorbeeld de Volkskrant hardnekkig spreken van zijn 'gematigd islamitische' politiek. M.a.w. de Volkskrant vindt Erdogan gematigd in vergelijking met de andere islamieten. Ook de Volkskrant begint het te snappen.

metdedag | 19-09-14 | 12:14

@yener | 19-09-14 | 12:10
Als iedereen daar zo gematigd zou zijn dan was Erdogan nooit gekozen.

rara | 19-09-14 | 12:13

yener | 19-09-14 | 12:10
Gematigde moslims bestaan niet.
Maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken?

Cuyahoga | 19-09-14 | 12:12

Naninga had zeker niets te doen.

Triest dit. Islamisering dit islamisering dat. Turkije bestaat inderdaad grotendeels uit vooral gematigde moslims. Ga er een keer heen en trek je conclussies voordat je slap gaat zitten ouwehoeren.

yener | 19-09-14 | 12:10

Erdogan en Poetin. Beiden de voorbeelden van de opkomst van nieuwe fascistische leiders. Ze zouden ze beiden moeten elimineren.

beetjemoe | 19-09-14 | 12:09

Maar het is toch allemaal de schuld van het Westen en een groot zionistisch complot????
Nu begrijp ik het niet meer hoor.

datzouzomaarkunnen | 19-09-14 | 12:08

Ik heb met veel pijn en moeite een stukje van deze documentaire zitten kijken:
www.npo.nl/specials/9-11-special-ik-ve...
Je wilt per slot van rekening graag weten wat er met je zuurverdiende belastinggeld gebeurt, nietwaar?
Daar kreeg ik toch wel het idee dat het grensgebied van Turkije met Syrie een soort pleisterplaats is voor de terroristengemeenschap.
Turkije is de uitvalbasis voor is.
Dat land zal daarom waarschijnlijk zijn intrede in de EU mogen maken, volgend jaar, zodat de door Brussel zo gewenste sharia weer wat eerder ingevoerd kan worden.

Cuyahoga | 19-09-14 | 12:08

De islamitische aap komt wederom uit de mouw.

Ars Vivendi | 19-09-14 | 12:07

Erdogan is een vriend van Mark, net zoals het *over-, over-, overgrote deel* van de mohammedanen.

Lewis Lewinsky | 19-09-14 | 12:05

Erdogan durft zich nu nog geen kalief te noemen, maar weet iemand waarom?

rara | 19-09-14 | 12:04

Scherpe analyse Nanninga.
Erdoğan zie het Ottomaanse Rijk weer oprijzen, als hij de tijd rijp en kans schoon ziet zal hij het Kalifaat onder zijn hoede nemen. Ondertussen sussende woorden sprekend tegen Europa.

Eppo | 19-09-14 | 12:03

Nanninga, ISIS heeft verklaard dat Turkije het volgende station wordt van hun trein.

hellothere | 19-09-14 | 12:00

Wie had er ook alweer net zo'n bloksnor als Erdogan?

Kapitein Stijlvol | 19-09-14 | 11:59

And the saga continues...

ziek en misselijk | 19-09-14 | 11:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken