Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zeurnegers gooien verfbom naar Gouden Koets

linkerzijkantkoets.jpg WEET JE WIE OOK EEN SLAVERNIJVERLEDEN IN ERE HOUDT? Juist. Het koninklijk huis. Met z'n Gouden Koets. Het Platform Slavernijverleden heeft het luidkeelse gejammer weer aangeheven vanwege de koetspanelen aan de linkeronderzijde, waarop de VOC-mentaliteit wordt uitgebeeld. "Als de Raad van State straks bevestigt dat Zwarte Piet kwetsend is voor zwarte mensen, wat denkt u dat dan de consequenties zijn voor de Gouden Koets?”, loopt voorzitter Barryl Biekman retorisch vooruit op een nog onbesliste rechtszaak. Die Koets moet dus anders, vindt-ie. Beetje luie late actie wel, Prinsjesdag is morgen al en d'r is echt absoluut geen mogelijkheid meer om het overschilderen van de slavernijpanelen nog in het draaiboek te passen. Maar Biekman had geen keus: na jaren van polemische strijd brievenspam richting het Binnenhof en het Torentje, besloot Den Haag dat ze niet meer naar Biekman z'n gezever wilden luisteren. Want Zwarte Piet afpakken van het volk is prima, maar aan de speeltjes van de koning komen, dat durft de politiek natuurlijk niet. Bovendien: het is gewoon nationale geschiedenis. Kun je wel overheen gaan verfrolleren met Histor Bladgoudverf, maar daarmee maak je het niet ongedaan. Het Platform Slavernijverleden, dat zijn overigens die watermelon-for-brains die laatst een Speld-artikel serieus namen en vervolgens boos werden. Weet u ook meteen waarom het ministerie van Algemene Zaken besloten heeft om 'de correspondentie met het Platform te staken': die lui (haha, 'lui') zijn op geen enkele wijze serieus te nemen.

Reaguursels

Inloggen

Als dit echt de zijkant is van de Gouden Koets en geen photoshop dan moet het koninklijkhuis zich diep gaan schamen. Dit kan toch niet?

_pandora_ | 16-09-14 | 13:59

Als die slavenkar langs komt kunnen er misschien om de circa 100 meter links en rechts wat toeschouwers staan met tomaten die dan de onderkant van die beschilderde kar even een rood tintje geven.
En tomaten mag je bij je hebben, zover ik weet.
Het zal een echte leuke dag worden daar in Den Haag.
En als het kan die wijven van die Kamer ook nog even beschilderen met hun hoofddeksels.

Rest In Privacy | 16-09-14 | 11:30

Wi lachen om landen zoals noord korea waar verteld wordt de voetballeers wedstrijd na wedstrijd winnnen.

Wij moeten nu onze geschiedenis negeren (mooi wordt als je klemtoon anders zet) die dan in een vergetelhoek komt. Er kunnen geen standbeelden genoeg zijn voor de slaverenij volgens die mensen die zich er druk over maken en nu moeten wij die plaatje wel verwijderen.

dolffie | 16-09-14 | 10:18

@McMarx,
niet alleen van rivaliserende stammen, ook van eigen stam. Men kon slaaf worden als men bijv een schuld niet kon betalen.

louis6227 | 16-09-14 | 09:26

www.scaruffi.com/politics/slavetra.htm...

"Given the evidence that this kind of slavery was practiced by some Africans before it was practiced by some Americans, that it was abolished by all whites and not by some Africans, and that some Africans resumed it the moment they could, why would one keep blaming the USA but never blame, say, Ghana or the Congo?
The more we study it, the less blame we have to put on the USA for the slave trade with black Africa: it was pioneered by the Arabs, its economic mechanism was invented by the Italians and the Portuguese, it was mostly run by western Europeans, and it was conducted with the full cooperation of many African kings. The USA fostered free criticism of the phenomenon: for a long time no such criticism was allowed in the Muslim and Christian nations that started trading goods for slaves, and no such criticism was allowed in the African nations that started selling their own people (and, even today, slavery is a taboo subject in the Arab world).

louis6227 | 16-09-14 | 09:21

@BananaMonarchy | 16-09-14 | 07:24
De negersTs verkochten niet hun landgenoten. Ze verkochten de overwonnen rivaliseerende stammen. Van een land was toen geen spraken. Even zo goed heb je gelijk; de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Rest In Privacy | 16-09-14 | 09:18

Welke mongool heeft dit überhaupt op die koets gezet, deraf en neukende mensen derop, of in de fik steken dat ding.

peterxxx | 16-09-14 | 09:17

M-Bosz,
Ja, het had educatiever geweest, als er ook een paneel was geschilderd met de verkoop van slaven door afrikanen in Afrika, het hele verhaal !!

louis6227 | 16-09-14 | 08:57

louis6227 | 16-09-14 | 08:16

Ik ben ook voor een lesje weerbaarheid e.d. op school. Hoezo gekwetst over iets wat eeuwen geleden is gebeurd? En systematisch gebeurde door vrijwel alle volkeren overal ter wereld?

En een stukje relativeringsvermogen/realiteitszin inzake het rondrijden van de koets. Het is een schilderij.. (die ga je toch niet kuisen? dat ik verdoezelen van geschiedenis waardoor je er niks van leert).. en de toeschouwers staan geen feest te vieren omdat deze koets andere tijden/slavernij laat zien..

M-Bozz | 16-09-14 | 08:40

www.scaruffi.com/politics/slavetra.htm...
paar quotes>
"In most instances, the Europeans did not need to use any force to get those slaves. The slaves were "sold" more or less legally by their (black) owners. Scholars estimate that about 12,000,000 Africans were sold by Africans to Europeans (most of them before 1776, when the USA wasn't yet born) and 17,000,000 were sold to Arabs. The legends of European mercenaries capturing free people in the jungle are mostly just that: legends. A few mercenaries certainly stormed peaceful tribes and committed terrible crimes, but that was not the norm. There was no need to risk their lives, so most of them didn't: they simply purchased people. "
"It is also fair to say that, while everybody tolerated it, very few whites practiced slavery: in 1860 there were 385,000 USA citizens who owned slaves, or about 1.4% of the white population (there were 27 million whites in the USA). That percentage was zero in the states that did not allow slavery (only 8 million of the 27 million whites lived in states that allowed slavery). Incidentally, in 1830 about 25% of the free Negro slave masters in South Carolina owned 10 or more slaves: that is a much higher percentage (ten times more) than the number of white slave owners. Thus slave owners were a tiny minority (1.4%) and it was not only whites: it was just about anybody who could, including blacks themselves. "
"Today it is politically correct to blame some European empires and the USA for slavery (forgetting that it was practiced by everybody since prehistoric times). But I rarely read the other side of the story: that the nations who were the first to develop a repulsion for slavery and eventually abolish slavery were precisely those countries (especially Britain and the USA). In 1787 the Society for Effecting the Abolition of the Slave Trade was founded in England: it was the first society anywhere in the world opposed to slavery. In 1792 English prime minister William Pitt called publicly for the end of the slave trade: it was the first time in history (anywhere in the world) that the ruler of a country had called for the abolition of slavery. No African king and emperor had ever done so. As Dinesh D'Souza wrote, "What is uniquely Western is not slavery but the movement to abolish slavery".
"
"By the time the slave trade was abolished in the West, there were many more slaves in Africa (black slaves of black owners) than in the Americas. "

louis6227 | 16-09-14 | 08:39

Ben voor beter onderwijs m.b.t. slavernij. Dan kan het Platform Slavernijverleden leren dat zonder de cruciale rol van afrikaanse stammen uit afrika slavernij niet mogelijk zou zijn geweest. Hier les 1.
www.scaruffi.com/politics/slavetra.htm...

louis6227 | 16-09-14 | 08:16

@The7thGuest | 15-09-14 | 18:56
Wat zit jij nou te zwammen?
Het is: "Wie z'n vrouw eert, die de neg*r weert."

Rest In Privacy | 16-09-14 | 07:48

De panelen worden vervangen door beeltenissen van Negers die hun landgenoten voor weinig verpatsen aan Arabieren en Nederlanders en aan de andere kant van de koets komt een paneel met zwarte mannen van de lord's resistance army die handen en armen van baby's afhakken in Congo. Op de achterkant een paneel van Desi Bouterse net voor de decembermoorden.

BananaMonarchy | 16-09-14 | 07:24

OK, maar dan moeten alle moddervette dames op de schilderijen van Peter Paul Rubens eens aangepakt worden, dat zijn maar slechte voorbeelden voor den vreetgrage mensch; weg met die gevaarlijke doeksmeersels!
Salut! Evocatus

Evocatus | 16-09-14 | 01:38

De panelen op de koets met zwarte slaven is pas echte discriminatie!!! Zwarte Piet is zwart van de roet.

Laten we verfbommen smijten naar deze discriminerende afbeeldingen. Onze dikke Duitse koning Von Amsberg kan dit echt niet maken!!

rickhol | 16-09-14 | 01:32

Ze staan wel in de Nachtwacht, maar je moet heel goed kijken want het is nacht.

vivaldi | 16-09-14 | 00:11

Het meest kloten is wel dat de zwarten de ruggengraat van de gouden eeuw waren maar dat er geen een in de Nachtwacht staat.

Febofiel | 15-09-14 | 22:39

Laten we een grote brandstapel maken met alle boeken over slaven. Want die zijn kwetsend. Zo raken we inderdaad van het verleden af. Hahahahaha

Rest In Privacy | 15-09-14 | 22:22

Zullen we de gouden koets realistischer beschilderen? EEn paar rovende/moordende booslims, lui onderuit hangende dope negers, zooitje tokkie blanken in camping smoking en in het midden straalbezopen lex in een joggingbroek met pis- en kotsvlekken, een zak chips leegvretend op een bankstel?

ie-wie-waai-weg | 15-09-14 | 22:12

Het is trouwens moeilijk te zien of het wel negers zijn. Rechts zijn het duidelijk Javanen of andere Indonesiers. Die links waarschijnlijk wel. Die zwarte piet ophef is wel zulke onzin. Blijkbaar zijn er mensen in dit land die veel te veel tijd hebben om zich om zoiets onbeduidends druk te maken. Azijnzeiken om het azijnzeiken. Dit is inderdaad een belangrijke historische afbeelding waar de afstammelingen juist blij mee moeten zijn omdat die ons allemaal bewust maakt van het verleden. Moeten we alles dan maar afschaffen en de boeken verbranden? De hele menselijke geschiedenis is een grote rotzooi. En wat zwarte piet betreft die is allang gepromoveerd tot een witte knecht OF een bruine knecht die zwart is geworden van de roet. Een punt erachter, zand erover en doorfietsen. Dat gezeik moet eens afgelopen zijn, ieder jaar weer. Schijt- en schijtziek wordt ik ervan.

Han Jammer | 15-09-14 | 21:45

-weggejorist-

Mark_D_NL | 15-09-14 | 20:36

watazooi | 15-09-14 | 19:42
das niet waar. Als je de negert moet geloven waren de egyptenaren zwart. Hannibal was ook zwart. En geloof t of niet Jezus ook...

Ok nu terug naar de realiteit haha.

ca12nag3 | 15-09-14 | 20:07

De lieden op de afbeelding hadden in elk geval werk.

Ir. Theo Billenkoek | 15-09-14 | 20:06

Het is juist zo'n multiculti plaaje op die koets. Altijd dat gezeur van die kachelpijpen ze noemen ons toch ook kaaskoppen.

sjipsknippert | 15-09-14 | 19:59

Ik dacht dat die verfgooifeestjes alweer passé waren....

Boerkina | 15-09-14 | 19:58

Likje blauwe verf over de negerkoppen en klaar is kees. Overigens zonder slavenhandel hadden negers nooit zoveel in de melk te bokkelen gehad als met.

watazooi | 15-09-14 | 19:42

Er komt nog een tijd dat negers het als discriminatie gaan ervaren dat zwarte Zwarte Pieten niet mogen.

Schoorsteenveger | 15-09-14 | 19:31

Laten we slavernij anders gewoon volledig uit de geschiedenis bannen. Alsof het nooit gebeurd is. Wis het uit elk boek. Shift+Delete het van internet.

We hebben het er niet meer over, en de volgende generatie weet niet beter.

frickY | 15-09-14 | 19:25

Wat maakt het de koning nu uit, welke kleur negers hebben?
decadent degeneraat | 15-09-14 | 18:15

ja we laten die negers op die koets maar verven net als dadelijk onze piet hun gezicht rood ,oranje of paars. En dan het liefst met velle kleuren gamma of hornbach goedkope kudt verf. Die snel bladdert. Dat geeft het dan gelijk iets authentiecs.

tweetybird | 15-09-14 | 19:23

-weggejorist en opgerot-

Polletje Piekhaar | 15-09-14 | 19:21

Of een foto van silvie meis in bikini. Begrijp trouwens toch niet dat die goudrn koets niet van reclame is voorzien. Is toch win win. Valt flink mee te verdienen voor willem en max en wij nederlanders gaan weer meer kopen. Ik zou zeggen reclame van een nieuwe auto. Dat trekt de economie weer lekker aan toch zei Rutte . De pinnokio met de lange neus.

tweetybird | 15-09-14 | 19:18

Wat mij betreft is dat de deal. Verfroller over de koets en Piet houden we.

Geert Linkers | 15-09-14 | 19:15

We zullen op die panelen een nederlands auto kenteken plakken .NL 666 WM. Klaar

tweetybird | 15-09-14 | 19:14

-weggejorist en opgerot-

loppa | 15-09-14 | 19:00

Litsehimmel | 15-09-14 | 16:03
Nee, het gezegde luidt anders, namelijk:"wie de poes niet scheert is de beurt niet weert".

The7thGuest | 15-09-14 | 18:56

Als we roepen dat we beslist geen negers op de koets willen hebben en dat we geen zwarte pieten willen omdat het een Holland cultuurfeest is waar geen negers in voorkomen, dan is dat discriminatie. Ze worden dan genegeerd en niet bij de Nederlandse samenleving betrokken.
Nou betrekken we onze donkere medemens wel bij onze cultuur, is het wéér niet goed. Wat willen ze nu eigenlijk?

XanderdeBarmhartige | 15-09-14 | 18:53

Links amsterdams kluppie: ze hebben 'm zelf kado gedaan aan de Majesteit!!

ikvindwassenaar | 15-09-14 | 18:40

al dat gezeik over zwarte piet zullen we dit encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=t... eerst maar eens aanpakken maak 1 van de 2 even blank aub ik voel me achtergesteld

katesdirtysister | 15-09-14 | 18:34

-weggejorist-

DeRuyter112 | 15-09-14 | 18:17

Misschien kan het koningshuis wel groene en roze negers accepteren. Wat maakt het de koning nu uit, welke kleur negers hebben?

decadent degeneraat | 15-09-14 | 18:15

Ja hoor , schilder maar over!
Zet er een mooie moskee op ofzo anders voelen die moslims zich weer gediscrimineerd en zijn wij allemaal racisten.

gijs geluk | 15-09-14 | 18:15

En daar gaan we: het glijdende vlak. Eigen schuld, dikke bult.
--
Alk je je nou zo opwindt over die afbeelding, dan kijk je toch lekker de andere kant op. Win-win.
Niemand in Nederland gelooft in slaverny. Maar het is wel geschiedenis.
En heeft kolonisatie ook niet enorm veel goeds gedaan in die landen? Jawel, dat heeft het zeker en een bedankje is naast een traan dan ook op zijn plaats.

appeltjesgroeneweide | 15-09-14 | 18:13

Er zal toch wel weer een links Amsterdams groepje zijn, met afkeer van de slaafse VOC mentaliteit en de drang tot vernietiging van een oud Hollandse traditie.

Snowy2000 | 15-09-14 | 18:05

Al die blanke slaven die (ook) op de koets staan. Dat kan echt niet hoor....

Andiamo | 15-09-14 | 18:04

als we uit eerbied het plaatje overschilderen zijn het de zelfde gekleurde medemensen nu klagen en dan gaan zeuren dat we de "fouten" in onze geschiedenis verdoezelen

mindblender | 15-09-14 | 18:04

Lol, ik wist dat dit ging gebeuren. Ik las het inderdaad op Speld, moest bijzonder hard lachen.
Ongelooflijk, nou ja.. succes.. betwijfel of ook dit echt zal gaan gebeuren.
-
Wat ik overigens niet snap is waarom ze er zo een probleem van maken. Ik snap dat het kut is, echt en racisme zoals vroeger is inderdaad niet normaal (denk aparte toiletten, haat, opjagen en onderdrukken van), maar dat is nu niet meer.
Het is een nogal zwarte pagina in de geschiedenis (no pun), kun je die niet beter achter je laten en blij zijn met de nogal zichtbare verbetering?

Care | 15-09-14 | 18:00

Ik vind dat alle musea waar schilderijen hangen van de zwarte medemens, die gebukt en in een onderdanige positie afgebeeld staan, deze moeten vernietigen. Het is een schande dat slaven daar door de eeuwen heen te kijk staan voor de witte slavendrijvers, kunstfanaten en Zwarte Piet aanhangers.
Al het cultuurgoed van Nederland moet op de brandstapel ten faveure van de zo gefrustreerde miniem kleine groep van zwarte zeurpieten en wat verwarde professionele nietsnutten en steuntrekkers, die niets beter te doen hebben dan elkaar te steunen in het uiteindelijke doel dat negativism heet.

Baronwater | 15-09-14 | 17:55

Ach, de club van de verongelijkten zijn weer eens bezig, treurig zootje "retards"!

lanexx | 15-09-14 | 17:54

Als ie overgespoten moet worden, dan gelijk omkatten zou ik zeggen.. Poetin heeft al interesse getoond....

ikvindwassenaar | 15-09-14 | 17:52

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 17:50

Destijds cadeau van de inwoners van 020 aan de konnegin!!! Eerbied!!

ikvindwassenaar | 15-09-14 | 17:50

Ik zie ook een paar halfnaakte blanke mannen op het paneel. Ik ben diep gekrenkt.

t.zeefje | 15-09-14 | 17:45

P.s. ik bedoel Hieperdepiet...

ikvindwassenaar | 15-09-14 | 17:44

Hieperdepipep voor Boobystrap!!!

ikvindwassenaar | 15-09-14 | 17:43

Ik neem ze niet meer serieus, ben wel klaar met die snikkers.

Jackanders | 15-09-14 | 17:40

Ouwe koets, ouwe plaatjes, .. daarbij, elke negerpiet is er altijd als de kippen bij om ons met de spitse, bleke neus op ons slavernijverleden te drukken, dus moet ie niet de geschiedenis gaan vervalsen, toch?
Geniet ervan zou ik zeggen, huil, jank, voel je slaaf, doe wat, maar hou de verf maar voor je kozijnen, jankpiet.

Boobystrap | 15-09-14 | 17:38

iets met zwarte pieten zou wel aardig zijn voor op de Gouden Koets dunkt mij..

nietnietniet | 15-09-14 | 17:34

ik zie geen slavernij verleden op die koets nergens een opzichter met een zweep. ik vind juist dat de zwarte gemeenschap in nederland trots moet zijn op die afbeelding .het zijn juist negers die werken en ze geven het goede voorbeeld voor de rest van de zwarte gemeenschap !

the handyman | 15-09-14 | 17:33

Sinterklaasintocht met de Gouden koets. Alles komt dan samen. En we laten de zwarte zeurgekkies de mest opruimen

hans van mourik4500 | 15-09-14 | 17:32

Het ergste aan de afbeelding op de Gouden Koets vind ik dat het ons herinnert aan het afschaffen van de slavernij.

Hoe ongelooflijk dom van onze voorouders om dat af te schaffen.

Maar goed, iets dat ooit is afgeschaft kan natuurlijk morgen weer ingevoerd worden. Dat dan weer wel.

Parsons | 15-09-14 | 17:23

Zeurnegers moeten sowieso weggejorist en opgerot worden. Totaal klaar met dat zeikvolk. *Slikt een boel maagzuur terug dat ineens naar boven kwam zetten*

jipje | 15-09-14 | 17:22

al die zeurnegers aka nep-pieten aub langssturen bij oma Anouk; die neukt ze allemaal de moeder en daarna houden ze hun bek.

Rest In Privacy | 15-09-14 | 17:21

-weggejorist-

Kasteeltje | 15-09-14 | 17:16

Dit begint al net zo irritant te worden als die booslims. We hebben niets dan ellende met al die import. 't Hele spul weer exporteren is de enigste oplossing denk ik.

matrixbluepill | 15-09-14 | 17:15

@Feynman 16:21: Ook als het geen slaven zijn, dan zijn het natuurlijk nog steeds knechten of vazallen, en is dit en verwijzing naar ons koloniaal verleden, wat natuurlijk ook Foute Boel is.

Maar zelfs als dit wel naar slavernij zou verwijzen, inclusief kettingwerk en zweepjes, dan zou je nog steeds kunnen besluiten om het paneel in ere te laten, Opdat Wij Nooit Vergeten of zoiets. Maar zoiets zal een commissie zeikerds nooit voorstellen. Ze zeggen altijd uit te zijn op erkenning en bewustwording, en met de suggestie dat de koets (of Piet) moet worden aangepast lok je in elk geval een discussie uit. Prima. Maar de moderne belangengroepjes hebben het begrip "erkenning" helaas vertaald naar: "wij zeiken ergens over en zijn pas tevreden als er iets veranderd is naar aanleiding van onze eisen". En zo hebben wij ze opgevoed door in het verleden toe te geven. Als de foute blanke westerse mannelijke slavendrijversmaatschappij niet de eigen cultuur verminkt naar aanleiding van jouw grieven, dan weet je dat je niet serieus genomen wordt. Dus gaan ze door tot dat bereikt is

Muxje | 15-09-14 | 17:13

Ze hebben gelijk, schilder er een UWV loket op.

Uw Verzekeringsadvis | 15-09-14 | 17:11

Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

Polderdrama | 15-09-14 | 17:10

Zoals ze in de film "Alleen maar nette mensen" al zeiden "heb je ooit een Surinamer gezien met een winkel" zwarte mensen zijn misschien wel een beetje lui en willen dat succes vanzelf komt.

Dutch_Holland | 15-09-14 | 17:08

@AbleArcher13 | 15-09-14 | 16:44
Ja heb ik wel eens en ze zijn niet zwart als roet. Kijk zelf nog eens heel goed.

Gaz21 | 15-09-14 | 17:07

Ik geloof dat het "westen" pas bekend werd met slavernij toen ze op zeereizen Afrikanen tegenkwamen die hun nog donkerdere continentbewoner te koop aanboden. Maar iedere neger [excusez le mot] weet altijd feilloos dat hij niet van zo'n slavenhandelende neger afstamt, maar wel van zo'n bosneger die verhandeld werd...

Knap hoor!

mrXL | 15-09-14 | 17:07

Die koets moet gewoon het museum in als aandenken, net zoals het hele Koningshuis met al z'n leden.

TuuT | 15-09-14 | 17:03

Laten wij onszelf, de blanke nazaten van alle slavendrijvers, maar volledig uitgummen. Het is toch schande dat wij ons als blanke Nederlander met zo’n verleden uberhaupt nog in het openbaar durven te vertonen.

krelus | 15-09-14 | 17:02

Heb je wel eens een neger van dichtbij bekeken, die mensen zijn zwart als roet.
AbleArcher13 | 15-09-14 | 16:44
Behalve de handpalmen en voetzolen, die zijn soort van wit.

Ars Vivendi | 15-09-14 | 16:56

Ik zie niet per definitie slaven op de Gouden Koets... Ik zie donkere mensen, die vaten tillen...

In principe gewoon havenwerkers.

beaujudas | 15-09-14 | 16:55

-weggejorist-

Kabouter Wipneus | 15-09-14 | 16:54

Conan de Rabarber | 15-09-14 | 16:50

iewl die naam alleen al. Doet me terug denken aan Kwekoe Mboekwakoe of zoiets. Die man maakte miljarden bank buit. Omdat hij de enige was op kantoor die wist hoe een contjoeter werkte ... mmmh verdacht.

Centauri3 | 15-09-14 | 16:53

Volgens mij is er een heel mooi land/paradijs voor dit soort (zwarte) zeurpieten en dat heet Suriname.

Der Schnitzeljäger | 15-09-14 | 16:52

@Centauri3 | 15-09-14 | 16:47
Nja, wat zo'n Quincy McKwatta dus eigenlijk zegt is dat wij allemaal nazi's zijn als we op traditionele wijze Sinterkaas vieren. 14 88 en zo.

Conan de Rabarber | 15-09-14 | 16:50

@Ars Vivendi | 15-09-14 | 16:46
*PRACH-TIG!*
Zo mooi dat ik 'em kuttenpeest om uit te printen, dank!
Dhr. de Wit | 15-09-14 | 16:40

ja ... vinnik eauk

Centauri3 | 15-09-14 | 16:49

De enige slaaf die er last van heeft ben ik, de autochtone werkende man. Ik ga gebukt onder een torenhoge belastingdruk om al die importmonden te voeden. En als dank krijg je nog een trap na ook omdat een paar honderd jaar geleden een paar mensen uit de zelfde regio als ik en waarmee ik totaal geen band heb eens wat slaven vervoerd hebben per boot.

sinar2 | 15-09-14 | 16:48

Zwarte Piet is zwart, Quincy heeft een zwarte ziel.

Conan de Rabarber | 15-09-14 | 16:47

Oh nee, dat snap je juist helemaal niet.
Conan de Rabarber | 15-09-14 | 16:40

ik ken de Ganze Pas uit mn hoofd. Zal ik effe voordoen?

uuuuuund, Einz und zwei UUUuuuuund, Einz und zwei

Centauri3 | 15-09-14 | 16:47

Vroeger was ik geen racist, zelfs verre van dat maar ben er inmiddels behoorlijk in 'gerommeld' ...

eerstneukendanpraten | 15-09-14 | 16:47

@Muggenmepper | 15-09-14 | 16:44
Nee! Straks landen er vertegenwoordigers van Splqrtgh3 en dan begint het gezeik weer opnieuw...

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 16:47

Want als je het bewijs uitwist, is het slavernijverleden nooit gebeurd? Moet straks het slavernij monument ook weg?

Wat op de koets staat, is gewoon een vrij oud kunstwerk. Volgens mij wordt op geen enkele manier goed gepraat wat er is gebeurd.

Russells Teapot | 15-09-14 | 16:47

Negerzoenen
Shariadriehoek
Zwarte Piet
Legale pro-NL demonstraties die worden omgeleid ten gunste van illegale anti-NL demonstraties
Sinterklaasliedjes

De trend is dat 'zij' onze waarden aanvallen.
En dat 'wij' wijken.

Ars Vivendi | 15-09-14 | 16:45

Gewoon paars verven dan is het geen discriminisme meer.

Muggenmepper | 15-09-14 | 16:44

@Gaz21 | 15-09-14 | 16:41
Heb je wel eens een neger van dichtbij bekeken, die mensen zijn zwart als roet.

AbleArcher13 | 15-09-14 | 16:44

@Statler en Waldorf | 15-09-14 | 16:24

Feitelijk gezien hebben """wij""" dus maar 2 a 3 eeuwen meegedaan en hebben er ook een 'einde' aan gemaakt?

Terwijl de arabieren mede verantwoordelijk zijn voor het starten van en er tot op de dag van vandaag nog steeds gebruik van maken?

Goh. Maar zie dat maar eens te brengen aan ze en meelopend goedvolk.

LangeTijdGeleden | 15-09-14 | 16:44

Lachen, zit zo n negert gelijk 20 jaar vast, 1 vinger uitsteken naar de koets en hoppa.

Uw Verzekeringsadvis | 15-09-14 | 16:43

Verwachtniks | 15-09-14 | 16:33
Het is niet alleen dat we er aan mee deden, maar ook hoe we met slaven om gingen. Niet bepaald respectvol. We kunnen dat niet goedpraten, we zijn schuldig, eerlijk is eerlijk. Gelukkig zijn we ondertussen een stuk meer beschaafd geworden.
Het domste wat je dan dan doen is alles wat verwijst naar onze foute daden uitgummen. Juist dit soort symbolen geven stof om te praten hierover, om er van te leren en dat zoiets nooit meer voor mag komen. Dan geldt voor de koets, voor Piet, voor al die schilderijen. Anders is het allemaal voor niets geweest.
Als die zeurnegers dat nu eens beseffen dan zijn we ergens. Als we alle symbolen wegwerken dan heeft slavernij over een paar jaar helemaal nooit bestaan. De nieuwe generatie krijgt er in ieder geval niks meer van mee.
Dezelfde zeurnegers hebben er ook al voor gezorgd dat het woord "discriminatie" een lege huls is geworden.

Haatgenerator | 15-09-14 | 16:42

Dus alle schilderijen in musea over slavernij ook weg? Gaat niet gebeuren denk ik. Opdat wij niet vergeten... De geschiedenis is niet uit te gummen.

Zwarte Piet is zwart, negroïde mensen zijn bruin.

Gaz21 | 15-09-14 | 16:41

@Ars Vivendi - 16:36 dusss

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 16:41

Goed idee, we halen de slavernij uit de geschiedenis (boeken) en beginnen overnieuw.

knehmoo | 15-09-14 | 16:41

@Ars Vivendi | 15-09-14 | 16:46
*PRACH-TIG!*
Zo mooi dat ik 'em kuttenpeest om uit te printen, dank!

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 16:40

Zie ginds komt de stoomtrein uit het Oosten wieder an
Hij bringt uns Herr Nickolas ik sehe ihn schon staan.
Hoe hupfelt zijn slaafje het dek op en neer.
Wie schön waait de swastika al heen en al weer.
Zijn slaaf staat te lachen en roept ons al toe...

Maar, maar, maar Quincy, jongen dat staat er helemaal niet!! Dat maak jij er wel van maar dat is helemaal niet zo.
Het gaat om een kinderfeestje, een fukcing kinderfeestje waarin een Zwarte Piet onze kinderen beloont of straft.
Beetje als voorbereiding op een normaal leven met westerse normen en waarden, weet je wel?
Oh nee, dat snap je juist helemaal niet.

Conan de Rabarber | 15-09-14 | 16:40

AbleArcher13 | 15-09-14 | 16:26

pffft ... was die plempsel toch niet helemaal voor niets

Centauri3 | 15-09-14 | 16:39

En dit zag niemand aankomen? Van Zwarte Piet via de gouden koets naar een politiek correct model waar iedereen gelijk is en een andere mening is niet toegestaan.

Links.. 1,2 Links.. 1,2 Links 1,2

MiGi | 15-09-14 | 16:38

@ Fred Bastiat | 15-09-14 | 16:21
Dus de slavenhandel over de Atlantische ocean werd in juni 1814 afgeschaft (door Nederland zelf) en met geweld (door Engelsen en Nederland!) in Augustus 1816 voor slaven afkomstig uit Europa. Dan staat er ook nog dat het einde van de slavernij van korte duur was.

Dus, als ik het goed begrijp wil het platform geld en erkenning voor iets wat langer geleden is dan dat Europeanen slaaf waren in Noord Afrika en nog wel in beide gevallen door Europa beëindigd moest worden. Hmm, tijd voor een tegenclaim. Volgens mij is 1 van mijn voorouderen slaaf in Noord-Afrika geweest.

TheseDays00 | 15-09-14 | 16:38

Conan de Rabarber | 15-09-14 | 16:27

daar moet aan gezogen worden Hi Ha Ho 2x

op een mooi melodietje

Centauri3 | 15-09-14 | 16:37

Dit land is absoluut de weg kwijt met het willen aanpassen van traditie's aan de huidige opvattingen over discriminatie, racisme en koloniaal verleden.We hebben zoveel meer en beter te doen dan ons verleden interpreteren of zelfs te verloochenen.

Dolphi | 15-09-14 | 16:37

Maar zo is het wel, Sinterklaas durven ze te schofferen, de Koning op het matje roepen is andere koek(happen wordt ook nog wel eens een keer ter discussie gesteld, verliezen ze geheid...) !

Rachar | 15-09-14 | 16:37

Zie ginds komt een zeurpiet, een Antilliaan
Hij leeft van mijn centen, want hij heeft geen baan
Hij knuppelt mijn waarden zo één voor één neer
Ons ooit mohohooie landje dat is er niet meer

Want Mark staat te lachen en roept telkens weer:
Wie werkt is het haasje, wie niet werkt krijgt méér
Een lachende lafaard, het land gaat er aan
't Wordt tijd dat we hem gezamenlijk de tauwtyphus slaan.

Ars Vivendi | 15-09-14 | 16:36

Gezien de gore actualiteit van de Yesidivrouwen die NU als sexslavin worden misbruikt, is het echt van de ratten dat die zeikstralen lopen te zieken over een ver verleden van ellendige slavernij van hun overgrootouders waarvan zij zelf nota bene de vruchten plukken omdat ze hun lamstralenleventje in het schatrijke Noord west Europa mogen slijten.

Psycheltjes | 15-09-14 | 16:36

Maar zo is het wel, Sinterklaas durven ze te schofferen, de Koning op het matje roepen is andere koek(happen wordt ook nog wel een ter discussie gesteld, verliezen ze geheid...) !

Rachar | 15-09-14 | 16:35

Als meneer Biekman nog 's wat tijd overheeft wil ik hem adviseren zich wat te verdiepen in landen als Afghanistan, Iran, Saoedi-Arabie, kortom de hele Islamitische wereld. Als hij dan zo graag z'n afschuw wil etaleren over slavernij, dan kan hij daar de broodnodige informatie halen!

das dom | 15-09-14 | 16:35

*oude iPad een zwaai geeft na zoveelste ongewenste aanvulling in tekst*

pluizigkroeshaar | 15-09-14 | 16:35

Blijven ze nou zeuren over het feit dat wij vroeger gebruikt gemaakt hebben van misschien niet hele frisse uitzendburo's in Africa.
De slavenhandelaren waren voornamelijk afrikanen en arabieren, wij hebben
gebruikt gemaakt van hun diensten met als neveneffect dat een deel van afrikaanse
slaven uiteindelijk een betere levensstandaard konden bereiken (in ieder geval hun (klein)kinderen in vergelijking met hen die achterbleven.

Terugkijken op die periode vanuit de huidige maatschappij visie is een beetje zinloos, de slavernij is niet voor niets afgeschaft wat blijkt geeft van een voortschrijdend inzicht hoe met onze medemens om te gaan accepteer de inzichten uit die periode als iets wat niet kan worden teruggedraaid.
Informeren over die periode is prima maar de huidige hysterie komt wat sneu over.

Verwachtniks | 15-09-14 | 16:33

"loopt voorzitter Barryl Biekman retorisch vooruit op een nog onbesliste rechtszaak. Die Koets moet dus anders, vindt-ie."

Volgens mij is hij een chickie hoor.

DoebMeister | 15-09-14 | 16:33

En nou ga ik even huilen.
vraagstaart | 15-09-14 | 16:27

neeee ga nou niet huilen ... ik heb nog een oorRing van 6 mm.

doet ff pijn maar dan heb je ook reden om te grienen

Centauri3 | 15-09-14 | 16:33

Hahahaha.... de immer verongelijkte PvdA achterban ruikt weer een kans om te trachten hun hoofdsponsor's geweten te bewerken. Bij mij werkt het niet en zijn deze negerts geen slachtoffer van slavernij of discriminatie. Zelfs dat sommigen na 22 jaar het neergestorte vliegtuig in de Bijlmer gebruiken om een ruimere en vooral weer schonere flat te krijgen spreekt voor boekdelen.

pluizigkroeshaar | 15-09-14 | 16:32

Belangrijker is dat er 'een koets' in ere wordt gehouden.
Het is inmiddels 2014 gasten!

Einde van de Domheid | 15-09-14 | 16:32

Interessant dat de Geenstijl lacherig doet over panelen op een koets die ze zelf ook al een keer hebben aangewezen als buitengewoon bijzonder. Dit dan alweer een paar jaar geleden.

Ik vind deze een stuk moeilijker dan Zwarte Piet. Je kunt argumenteren dat dit gewoon geschiedenis is, maar ja, dan kunnen we ook met een hele zooi fraaie plaatjes uit de jaren 40 rondrijden. Niet waar?

Uiteindelijk denk ik dat het er niet af MOET maar persoonlijk vind ik het niet echt van goede smaak getuigen om dit op je 6PK koets te etaleren.

Octanoz | 15-09-14 | 16:31

Ik word er op den duur toch echt een beetje moe van. Als alle zeurnegers het nou allemaal zo goed weten laat ze het dan eens fatsoenlijk gaan regelen in donker Afrika dan hoeven ze hier niet naar toe te komen en dan hoeven ze ook die koets niet te zien..... OPGELOSSSSSTTTTT.
dooooeeeeiiiii !
**zwaait naar de Pietenboot**

bob de boarder | 15-09-14 | 16:30

en ps Koning Willy als je dit leest: ik heb mijn dochters goed verstopT zodat je deze ganzen die straks gouden eieren gaan leggen, niet alsnog in het gesticht kan stoppen.

Centauri3 | 15-09-14 | 16:30

@Centauri3 | 15-09-14 | 16:25
Dat blauwe bloed in je pikkie gaat weer weg als je er wat minder hard in knijpt.

Conan de Rabarber | 15-09-14 | 16:27

Als ik op straat zwarte negers zie lopen dan moet ik altijd aan de slavernij denken en dat doet mij héél veel pijn, dat slavernijverleden. Overheid wil u die mensen uit mijn blikveld verwijderen?

Psycheltjes | 15-09-14 | 16:27

Over slavernij gesproken: er zijn miljoenen en miljoenen Europeanen in slavernij afgevoerd door de muzelmannen/mohammedanen die zich tegenwoordig moslim noemen.

Zeiken wij daarover?

Welnéé! Integendeel: wij onderwerpen ons opnieuw vrijwillig en houden het volk hier in welstand en boven de wet.

Kunnen die zeurnegerts een voorbeeld aan nemen, aan ons.

En nou ga ik even huilen.

vraagstaart | 15-09-14 | 16:27

Ik snap dat soort clubs niet. Willen ze dan echt liever dat we net doen alsof er nooit een slavernij verleden geweest is? Gewoon schrappen uit de geschiedenisboeken? Is dat echt wat ze willen?

Haatgenerator | 15-09-14 | 16:26

Een verfbommetje zal toch wel zwaarder bestraft worden dan een worp met een waxinelichthoudertje?

Conan de Rabarber | 15-09-14 | 16:26

@Centauri3 | 15-09-14 | 16:21
Vele bagagesjouwers zouden deze opmerking als beledigend kunnen ervaren.

AbleArcher13 | 15-09-14 | 16:26


Centauri3 | 15-09-14 | 16:25
gestolten moet gepikt en gestolen zijn

Centauri3 | 15-09-14 | 16:26

okeej .. dat die gasten van die koets heel rijk zijn dat dan nog daar aan toe ...

ik heb meer blauwes bloed in mijn kleine pinkie dan die charlatans in hun gestolten verleden maar dit ter zijde ... anders kan ik straks vanuit een straightJacket mijn plempsels droppen. dus ik zegT nix.

Centauri3 | 15-09-14 | 16:25

@Centauri3 | 15-09-14 | 16:21 Waarschijnlijk zijn het nog gestolen spullen ook, waar ze mee vandoor gaan. Niks werken.

vraagstaart | 15-09-14 | 16:24

Een Afrikaanse slaaf. Gevangen genomen door een andere stam, verkocht aan een Arabier, door verhandeld via een rijke koopvaarder.

En dan hebben wij collectieve schuld?

Dacht het niet.

Men werd slaaf door de handen van mede-Afrikanen. Men was al slaaf toen men in handen kwam van de koopvaarder.

Slavernij in Afrika duurde van de 6e tot en met de 20e eeuw. Enkele eeuwen hebben blanken meegedaan aan deze misstand en uiteindelijk hebben zij er ook een einde aan gemaakt.

Ga lekker protesteren in het Midden-Oosten of in Afrika... maar bedank de Europeanen en de Amerikanen voor het feit dat zij snel tot inzicht kwamen dat slavernij niet kan en er toen met inzet van lijf en leden er einde hebben gemaakt.

Graag gedaan.

Statler en Waldorf | 15-09-14 | 16:24

@Feynman | 15-09-14 | 16:21
Dat wilde ik nou ook net tegelen. Er is vast wel iets te vinden in het Nationaal Archief dat bewijst dat zwart personeel gewoon betaald kreeg, kan niet anders!

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 16:23

Vogelbeest | 15-09-14 | 16:18

Hoe weet U dat zij aan het werk zijn. Ze dragen geweaun iets. Dat heet toch geen werken.

Centauri3 | 15-09-14 | 16:21

Misschien heb ik door bijvoorbeeld de film Django Unchained een vertekend beeld gekregen van de slavernij. Maar op die Gouden Koets staan geen kettingen, zwepen of littekens. Niets op de Gouden Koets wijst 1 op 1 naar slavernij. Erger nog, je ziet een zwart kind een rol perkament aanbieden.

Het is weer ons huidige policolor wereldbeeld dat iedere zwarte die toevallig werkend wordt afgebeeld dat niet als eigen baas of als werknemer kan zijn, nee de meest logische verklaring is gelijk slavernij. Die un-educated guess wordt onbeargumenteerd verheven tot de enige waarheid, een soort religie.

De feiten worden verdraaid om te passen in een eerder gekozen waanvoorstelling.

Feynman | 15-09-14 | 16:21

maakt niet uit want er zit altijd een hele foute familie in.

rechtsdwalendeautist | 15-09-14 | 16:20

Hoe hoger de werkloosheid hoe meer geitenwollen zwamkezen.

Dutch-devil | 15-09-14 | 16:20

Ik voel me gekoewetst door die zeurpieten.

Ars Vivendi | 15-09-14 | 16:20

Als een dolfijn aan Nederland ruikt dan begint ie te piepen omdat hij getraind is om kanker op te sporen

DenSlimsde | 15-09-14 | 16:19

Nederland heeft ook een nieuwe hoofdstad nodig: Madurodam

duitse herder | 15-09-14 | 16:19

Maar bekleed met echt neger-goud uit Timboektoe, eerlijk gekocht, dat dan weer wel!

ratelaar | 15-09-14 | 16:18

Zwarte Piet was een Barbarijse zeerover (ofwel een Marokkaan, net als Linda Voortman). Laten we dat verhaal maar eens gaan vertellen. nl.wikipedia.org/wiki/Barbarijse_zeero...

Fred Bastiat | 15-09-14 | 16:18

Een plaatje van negers die aan het werk zijn.

Uitzonderlijk, maar wat is het probleem?

Vogelbeest | 15-09-14 | 16:18

Tegen dat plaatje heb ik niks, maar wel tegen dat volksverlakkende spektakel met goudgeverfde koets en twee schertsfiguur als koning en koningin; overigens heel dat koningschap kan natuurlijk niet meer. Net als die enge wijven met hun fluthoedjes in dat Hollandse ridderzaaltje en laten we nog maar zwijgen over al die leugenachtige blabla die weer over ons gestort zal worden door "onze" regering en "onze" media. Nee weg ermee. Tijd voor 'change'.

Pieter Breydel | 15-09-14 | 16:18

Misschien kunnen die Kwik Kwek en Kwak van Max en Lex er met autoplakplaatjes iets moois van maken?

Weerduivel | 15-09-14 | 16:18

Die gouden koets mag zo het museum in van mij. Ook even de grafkelder in Delft opentrekken. Maken we een soort Madame tussaud van, maar dam met die gebalsemde Oragnjes.

Mayhem123 | 15-09-14 | 16:16

@LangeTijdGeleden | 15-09-14 | 16:13 Degenen die wat kunnen maken heus wel wat van hun leven. Alleen als je niks kan wordt je klaagneger. Of politicus natuurlijk.

witwas | 15-09-14 | 16:16

Omsmelten dat ding en gewoon een paar knollen voor de A8 van Willy binden. Of word het dan weer te Duits.

Balletje Mayo | 15-09-14 | 16:15

ik zal er een waxine-lichtje voor aansteken.

Centauri3 | 15-09-14 | 16:15

van cultuurverrijking naar cultuurverzeiking.

Vini_Q | 15-09-14 | 16:13

Nou dat belooft wat morgen een oververhitte Quinty of hoe heet die vent met een blik Gamma verf om de boel over te schilderen voor Willy en een levenslange uitkering eist uit naam van het aan zijn hele verre familieleden aangedane leed. Hopelijk heeft de koetsier een hele grote lange zweep bij hem om de ervaring van het verleden te kunnen herbeleven zijn eigen persoonlijke geluksmomentje of fame.

pinkelotje | 15-09-14 | 16:13

Is het trouwens gewoon niet veel efficiënter om Nederland in zijn geheel af te schaffen? Misschien kunnen we de borg nog terugkrijgen.

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 16:13

Wanneer zullen ze stoppen? Wanneer we ze handje contantje een miljoen euro pp geven? Wat ze denken verdient te hebben om de 1 of andere reden?

Waarom beseffen ze niet dat in het verleden hele delen van Europa ook zijn verhandeld door Moslims en veel Christelijken in arabische landen nog steeds 'slaven' zijn van Islamitische overheersers?

Is het graties geld, sociale zekerheid, veiligheid, graties scholing, moderne technologie en menselijke en sociale rechten dan niet voldoende om gewoon te stoppen met zeuren en zelf wat te maken van je leven?

LangeTijdGeleden | 15-09-14 | 16:13

Ja kom laten we alle sporen uitwissen, is het ook niet gebeurd.

*witkwast pakt om wat schildrijen in musea aan te gaan passen*

TheseDays00 | 15-09-14 | 16:13

Ik snap hun bedoelingen:
Ze laten ons voelen hoe zij zich al decennia voelen; onderdrukt en onbegrepen.

Dat is het natuurlijk.

Maar serieus. Ik vraag mij af of de 'Nederlanders' nog enig gevoel van sympathie voor een gekleurd iemand kan opbrengen. Het gezeik is gewoon te ver gegaan.
En het is gewoon een feit dat wanneer men zich stoort aan de gebruiken van een bepaald land, dan is er maar 1 optie. En dat is oprotten.

Desnoods laten we de uitkeringen doorlopen in het land van herkomst.

Nacho_Vidal | 15-09-14 | 16:12

Die Afrikanen deden zelf net zo goed mee met de slavernij! De Nederlanders kochten die Afrikaanse slaven meestal van andere, jawel, Afrikanen. En nu gaan jammeren over iets dat eeuwen geleden gebeurd. Daar kan ik weinig respect voor hebben. Tuurlijk is slavernij fout, maar het bestaat niet meer. Voordat we zwarten als slaven hadden, hadden we witte mensen als slaven, maargoed daar hoor je ze dan weer niet over.

P. Venter | 15-09-14 | 16:11

Weet je wie ook goed met slaven waren? De romeinen, de egyptenaren, die gasten uit Zuid-Amerika enz. Dus laten we gewoon de boel eindelijk eens goed organiseren:
Piramides plat
Colloseum plat,
Alle tempels in Zuid-Amerika plat,
Alle musea met farao's, afbeeldingen van oude tirannen etc wegpoetsen. Beginnen we met het Stalin masuleum. Wie neemt het voortouw?

Febofiel | 15-09-14 | 16:10

Gewoon een afspiegeling van het verleden! Who cares!

Rodekool | 15-09-14 | 16:09

Wat word ik flauw van dat soort lui.

Kennelijk hebben ze niets te doen.

ProAsfalt | 15-09-14 | 16:08

Wat is er fout aan het laten zien van misstanden uit het verleden?

Rest In Privacy | 15-09-14 | 16:08

Nee joh, dat zijn geen slaven. Dat zwarte kleurtje was een uniform zodat ze herkenbaar waren als personeel.
Nou, heb ik dat even mooi gespind of niet, next!

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 16:06

Die plaatje op die koets kan dan ook echt niet in deze tijdt

DenSlimsde | 15-09-14 | 16:06

*Hypothetisch* gezien, wat zou je als neger krijgen wanneer je dit echt zou doen? Dat moet ergens tussen vrijspraak en 2 jaar cel liggen..

Boris die Sauertopf | 15-09-14 | 16:06

Ik dacht al, waar blijven ze zolang.

JorisWorstNightmare | 15-09-14 | 16:05

Hoogste tijd om Koewinsie en mede-beroepsnegers een keertje *voor* die koets te spannen.

Godsammekraken | 15-09-14 | 16:04

Die goeie ouwe tijd. Toen alles nog duidelijk was.

Plukkiehaar | 15-09-14 | 16:04

We zijn verleden niet eert, is zijn toekomst niet weert.

Litsehimmel | 15-09-14 | 16:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland