Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GODVER. Predikant pakt vloeken af

bondtegenvloekenvogel.pngWel godgloeiendegodverdomme. Gaan we nou krijgen. Jezusgekkie steelt de lekkerste vloek van ons taalgebied, "godverdomme", en claimt het als een soort mini-gebedje. Als je iets echt heel erg vindt, aldus predikant Rikko Voorberg, mag je best godverdomme zeggen. Rikko ook, heel typisch weer, "Rikko". Grefos hebben altijd van die gekkige namen, de gristenchansonnier Rikkert (van Elly) natuurlijk, en de bekende radiopredikant Wonno Bleij. Een gegeven dat meesterlijk geparodieerd wordt door Paul Haenens alter ego met spot-on grefonaam Dominee Eppe Gremdaat. Maar godver, we dwalen af! Terug naar de blijmoedige bidlip die dus probeert onze hartgrondigste godverdommes terug te theologiseren tot een helemaal fatsoenlijk jezusproof stukje frustratie-uiting. NEEN RIKKO. AF en IN JE MAND. Als wij, de heidenen, onze harses stoten, er pas bij het afrekenen achter komen dat we onze pinpas zijn vergeten, een ISIS-onthoofdfilmpje zien, de belastingaangifte invullen en/of iets uit onze poten laten pleuren dan zeggen wij GODVERDOMME. En daar bedoelen wij niet, en ook niet stiekem, mee: "Je onthoudt je bewust van verdere oordelen. Die laat je over aan iemand achter deze werkelijkheid, iemand die het hart van mensen ziet." Nein! Niks niemand 'achter deze werkelijkheid', mafklapper. Daar bedoelen wij mee: godverdomme wat een KUTsituatie, sterf, argh, ik haat dit. Geen gegoochel met iemand die de harten van de mensen ziet, mogen wij dat alstublieft zelf weten? En al helemaal geen onthouding van een oordeel, wie godverdomme zegt vindt op dat moment iets heel hartgrondig stom. Weet je best Rikko. En dan ook nog jokken dat je niet op een relletje uit bent, tsk. Weet je wat Jezus zegt als je liegt? Dan wordt hij heel verdrietig in zijn hartje en blaft: "Godverdomme wat een sneue aandachtshoer, wat heb Ik toch een wezelachtig grondpersoneel." En daar heeft de Heiland voor de verandering godverdomme eens een punt.

Reaguursels

Inloggen

Allah ju, Allah verdomme,Allah non de ju,
Ik probeer maar wat maar het bekt niet lekker.

dehondvanodysseus | 05-09-14 | 17:36

ja inderdaad het lucht op. ik ken iemand die niet wilt vloeken (misschiem wel als iemand het niet hoort ha ha). en die zegt snotjandrie. moet je eens op je fikken slaan en dat roepen.... of GVD. ik weet wat het meeste oplucht....

bmwf650 | 05-09-14 | 09:01

Brutaal van die man om God "iemand" te noemen, en die dan ook nog eens een keer achter onze realiteit "staat". God is, per definitie, een ongekende entiteit, en derhalve niet benoembaar. Laat staan dat dit ventje weet wat God zou willen.

Bamboojay | 05-09-14 | 08:27

-weggejorist-

de count | 05-09-14 | 01:36

Wat meneer de dominee zegt, nee wat meneer de dominee schreeuwt is één woord, het woord dat in elke vloek weerklinkt, en dat woord is: onmacht.
Wij mensen zijn niet machtig het ondraaglijk leed een plaats te geven, en al helemaal niet in staat om een God te bedenken die te verenigen is met dat leed.
Een brevet van onmacht geeft meneer de dominee af. Hij probeert te rechtvaardigen dat wij mensen onze God vragen, oproepen, manen om het leed te verzachten. Dat is in feite de3 deconfiture van welk Godsbegrip dan ook.
Hou je mond dominee, hou je waffel en laat ons vloeken, uit de grond van ons hart.

Schoorsteenveger | 05-09-14 | 00:52

als je niet in God gelooft hoef je Hem ook niet te vragen om je te verdoemen. As simple as that. Als je Hem dat dan wel vraagt ben je volgens mij dom bezig. Ge woon een slag in de lucht.

ouwestomp | 05-09-14 | 00:15

@Lewis | 04-09-14 | 19:24


@Russells Teapot | 04-09-14 | 18:18


@Russells Teapot
Jij lijkt me misschien wel iemand die bereid is het *nog* een keer uit te leggen. Ik niet meer....

Godsammekraken | 05-09-14 | 00:09

Jeetje zeg. Wat een tragisch stukje van A. Nanninga.
Die moet wel heel erg gefrustreerd zijn in haar leven op geloofsgebied. Maar A. Nanninga geloof me: Jezus houdt toch van je.:)

Barenddebeer | 04-09-14 | 22:53

Islamieten roepen ook bij iedere bominslag "Allah akbar". Heb altijd al gedacht dat het een soort van "Godverdomme" was.

Nogood Boyo | 04-09-14 | 21:56

GODVER.... biedt het vloeken , zo goed ?

ja,diedus! | 04-09-14 | 21:43

Lijkt op papegaai MH17 http://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/styles/inline_large/public/content/images/2014/07/27/papegaai_jeroenAkkermans_0.jpg?itok=nWvutvd4

Watching the Wheels | 04-09-14 | 21:25

Rikko de Vloekprediker heeft wat op te biechten.
Dat worden godverdomme heel wat weesgegroetjes.

Gravin v Kippenbouth | 04-09-14 | 21:08

Zucht.

Sliptong | 04-09-14 | 20:51

Vloeken is heerlijk en lucht op. Religie is sowieso passé, schadelijk voor de gezondheid en verziekt de geest. Religie heeft ook meer dodelijke slachtoffers geëist dan welke ziekte dan ook godverdomme!

Nederlanddraaitdoor | 04-09-14 | 20:32

Auw, sla ik me daar op mijn duim. Oef, dat doet pijn zeg. (gniffel)

tiswat | 04-09-14 | 19:40

@ Godsammekraken | 04-09-14 | 17:44
Niet als we door een god gemaakt zijn natuurlijk.

Lewis | 04-09-14 | 19:24

@McMarx | 04-09-14 | 18:17
Heel goed. Iedere keer dat je dat doet komen er onherroepelijk een stuk of wat trolletje tevoorschijn. Die beseffen vervolgens dat er niets te miepen valt en gaan een klein stukje dood. Ik noem een Marc Smid/Ivan Puktin uit Emmen.

Godsammekraken | 04-09-14 | 19:10

heidenen, atheïsten etc die "oh god", "godverdomme" of een andere variant zeggen zijn sowieso achterlijk. Kun je net zo goed "oh sneeuwwitje" of "paahaasverdomme" zeggen.

swift1.6 | 04-09-14 | 18:57

@ steekmug | 04-09-14 | 17:38

ah! is de volgende keer voor jou om de betweter uit te hangen.

De Treinende Rechter | 04-09-14 | 18:39

Heb het volste vertrouwen in GOD, maar niet in zijn personeel, Godnondejuu...

Good Meuning | 04-09-14 | 18:36

'goddamn Look up goddamn at Dictionary.com
late 14c., from god + damn.
Mais, fussent-ils [les anglais] cent mille Goddem de plus qu'a present, ils n'auront pas ce royaume. [Joan of Arc, 1431, quoted in Prosper de Barante's "Histoire des ducs de Bourgogne"]
Goddammes was the nickname given by Puritans to Cavaliers, in consequence of the latter's supposed frequent employment of that oath.'

AntiSoof | 04-09-14 | 18:33

Stel nou dat god bestaat.
Dan zijn zijn wegen ondoorgrondelijk, als die zin heeft komt ie je toch wel voortijdig halen om onverklaarbare redenen.
Zover ik weet is er nog nooit iemand direct dood gegaan om gvd, dus kom je in de hel.
Dat vind ik godverdomme wel erg.

Terpen-tijn | 04-09-14 | 18:32

Ja hoor, zie ik weer die heerlijke dooddoeners voorbij komen zoals 'vloeken is aangeleerd'. Dat zelfde staat op al die achterlijke bond-tegen-vloeken postertjes. Well guess what: vloeken is aangeleerd, bidden is aangeleerd, elke vorm van religie is aangeleerd, fietsen is aangeleerd, praten zelfs. Dus wat is jullie punt? Ik durf wel te beweren dat elke vorm van sociaal gedrag en interactie is aangeleerd. En waarom godverdomme uitgerekend door die gristengekkies altijd in de ban is gedaan verbaast me helemaal. Het is letterlijk een verbastering van 'god, verdom (of verdoem) mij'. Het is dus ook nog een soort met culpa uitspraak. Je betrekt het volledig op jezelf, niemand anders. Niks mis mee, zou je denken, tenzij je natuurlijk in een sprookjesvriend gelooft: want sprookjesvriendjes willen het liefst dat iedereen dood- en doodongelukkig is. Iets met bestaansrecht van diezelfde sprookjesvriend.......

Zelf kan ik me net zo beledigd voelen als een van die zieltjes winnende idioten weer eens tegen je zegt 'ik zal voor je bidden'. Alsof je een verloren schaapje bent, en men medelijden met je moet hebben omdat je zelf nadenkt. En nu verzinnen ze dit weer, want er is al een tijdje veel teveel aandacht voor dat andere sprookjesvriendje, toch?!

Professor Kaoss | 04-09-14 | 18:30

@Jezus_Boeddha | 04-09-14 | 18:12
Waarom zien we dit soort reaguursels alleen als het christendom wordt afgezeken, en niet als Nanninga bijvoorbeeld homeopaten afzeikt? Die doen net zo goed niets terug, maar er is niemand die dan zegt "homeopaten bashen is makkelijk, want die doen niets terug."

Dus leg eens uit, waarom is dat nu wél relevant?

Russells Teapot | 04-09-14 | 18:24

@Djong | 04-09-14 | 17:52
" ik vind het niet kunnen om als geengoddist je woede te kanaliseren via sprookjesfiguren wier bestaan je niet erkent."

Waarom niet? Het gaat erom dat het oplucht. Als het mensen helpt om met luide stem "Odin!" of "Peter Pan!" te roepen dan mogen ze dat doen van mij.

Russells Teapot | 04-09-14 | 18:22

Jezus_Boeddha | 04-09-14 | 18:12
Zelfs als dat waar zou zijn is het nog geen reden om christenen te ontzien.

7,62x39 | 04-09-14 | 18:21

@Godsammekraken | 04-09-14 | 17:44
Eensch.

Russells Teapot | 04-09-14 | 18:18

@Godsammekraken | 04-09-14 | 17:33
Vloeken is inderdaad aangeleerd. Vroeger zei ik Godverdomme, toen Godsamme of Godsammejakke en inmiddels sinds een tijdje Godsammekraken.

Rest In Privacy | 04-09-14 | 18:17

Het spijt me Joris, ik zal niet meer grof zijn. Het was maar scherts. IRL vloek ik nooit. Ik heb niet eens een vriendinnetje en als ik er een had zou ik haar niet met bier laten sjouwen.

7,62x39 | 04-09-14 | 18:14

Overigens: het is altijd makkelijk in Nederland om op het christendom af te geven want christenen doen weinig tot niets terug. Zelfs niet woorden.

Jezus_Boeddha | 04-09-14 | 18:12

Ik vind het een nare vloek. Is ook helemaal niet nodig, we hebben in Nederland een zeer uitgebreide vloekwoordenschat. Schelden met ziektes is typisch Nederlands, wij moeten deze traditie in ere houden.

VerenigingVanDieven | 04-09-14 | 18:10

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat het vrouwelijk geslachtsorgaan als vloekwoord wordt gebruikt terwijl het juist complimenteuze associaties zou moeten oproepen. Verder ben ik het met de dominee eens.

Jezus_Boeddha | 04-09-14 | 18:10

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom God alleen maar met mij kan communiceren via vervelende kwezels.
Ik heb telefoon. Mobieltje zelfs. Internet. E-mail - hoewel: als God schuilt achter "Ruby Palace", dan probeert Hij dat redelijk vaak, doch verdwijnt als vanzelf in den prullenbak

Jan Passant mk2 | 04-09-14 | 18:06

Nja, in het christendom mag tegenwoordig steeds meer en in de samenleving steeds minder.

matrixbluepill | 04-09-14 | 18:04

Jeuzus. Alle predikanten stuk voor stuk in de hosmo toverdrank ketel gevallen or...
Vind zelf de eerste 2 lettergrepen beter bekken: ´god-verr´. En dan gevolgd door ´... de-god-ver.´ Dus: ´godverrdegodver´.
Het ´domme´ deel laat ik altijd achterwege. Logisch ook toch.

chicago river | 04-09-14 | 18:02

Ik hou het bij ziektes met harde medeklinkers.M Meestal aangevuld met 'zooi'. Die schreeuwen zo lekker. Ik wil daar nog wel eens het bijvoegelijke godverse zachtjes aan vooraf laten gaan.

Getson | 04-09-14 | 18:01

Wel godverdedegodsgloeiendegodver!

Nacho_Vidal | 04-09-14 | 18:00

Maar wat bedoelen jullie dan met 'godverdomme', als god niet bestaat?

Ojadasawe | 04-09-14 | 17:59

Ik ken er een en die heet Pedo.

duitse herder | 04-09-14 | 17:55

Nanninga faalt weer. Het is niet grappig en niet relevant. Dacht ik net een positieve trend te herkennen in berichten van Nanninga de afgelopen weken wordt dat hiermee teniet gedaan.

Overigens interessant om te zien dat alle 'atheïsten' er nu pas achter komen dat ze 'godverdomme' altijd in de verkeerde context hebben gebruikt.
Wijzer geworden door een gelovige dus.

Albasalix | 04-09-14 | 17:55

gossammemikkie zeg

Samper | 04-09-14 | 17:54

Jonge dominee, die Voorberg. In ieder geval heeft hij erover nagedacht.

7,62x39 | 04-09-14 | 17:53

Hoe lekker godverdomme en jezuskristus ook in de mond liggen, ik vind het niet kunnen om als geengoddist je woede te kanaliseren via sprookjesfiguren wier bestaan je niet erkent. Dus schipper ik alnaar gelang de ernst van de situatie maar een beetje tussen potjandosie en kutkolerekankertyfusfuk.

Djong | 04-09-14 | 17:52

Aanvoegende wijs, zegt meneer de dominee. Maar een God die aangespoord moet worden door de mens om het kwaad te verdoemen, is een verwerpelijke God, is het niet waard om überhaupt aangeroepen te worden, op welke wijze dan ook.

Schoorsteenveger | 04-09-14 | 17:50

In iedereen schuilt een Sjon. Het is ongezond om deze te verwaarlozen of te onderdrukken. Na zo'n uitbarsting geef ik me wijf een flinke beurt. "Goedmaakseks" noemen we dat. Daarna zet ik een mopje Schubert op en werk ik verder aan mijn metrisch correcte Pindarosvertaling.

7,62x39 | 04-09-14 | 17:49

Vloeken lucht op, hoor.

Schietmijmaarlek | 04-09-14 | 17:48

-weggejorist-

7,62x39 | 04-09-14 | 17:46

OMG dat jochie op die foto! Wat zijn zijn doopnamen; Arie B. Wannabee? Te grappig. Ik ben er helemaal voor, woon middenin de bible belt en heb serieus al eens woorden gehad met mijn buren (die overigens zeker 50 mtr naast me hun gristelijk erf pas 'eigen' mogen noemen) omdat ik gvd de hele tent bij elkaar stond te schelden want die schijt plastic zak voor plastic afval scheurde open terwijl ik NET heel erge haast had. Dus ja jezus en god erbij enzo, je kent het wel. Vonden ze niet leuk. Of ik dat niet wilde doen. De naieve schatten.

Beaulefermier | 04-09-14 | 17:44

@Russells Teapot | 04-09-14 | 17:41
Van die vier bezigheden is bidden de meest tegennatuurlijke.

Godsammekraken | 04-09-14 | 17:44

Ik probeer al een tijdje om minder te vloeken. Maar dat valt niet mee zeg.

VanBukkem | 04-09-14 | 17:44

"Dit is dus geen papegaai maar een ara, domme gristenen" - ja maar een ara is dus wél een papegaai. nl.wikipedia.org/wiki/Ara_geslacht

Psittaciformes | 04-09-14 | 17:43

Wat heeft die dominee overigens een onuitstaanbaar blijmoedig hoofd. Arie Boomsma is er niets bij.

Russells Teapot | 04-09-14 | 17:42

En dat je daar dan een heel stuk over gaat optikken, dat mag inderdaad.

Carib | 04-09-14 | 17:42

@Godsammekraken | 04-09-14 | 17:33
"Vloeken is aangeleerd. Net zoals bidden trouwens."

En net als praten en lopen.

Russells Teapot | 04-09-14 | 17:41

*voeling heeft met innerlijke Sjon*

7,62x39 | 04-09-14 | 17:39

-weggejorist-

7,62x39 | 04-09-14 | 17:38

@ de treinende rechter je bent me net voor moest eerst ff inloggen😀

steekmug | 04-09-14 | 17:38

Godverdomme komt etymologisch van: 'God verdoeme het...' met als bijbedoeling dat god hiervoor aangeroepen wordt opdat hetgeen dat geschiede wat aanleiding gaf tot de uitspraak Godverdomme niet meer zal gebeuren.

Godverdomme is dus van oorsprong totaal geen vloek, maar iets als "god verhoedde het.."

De Treinende Rechter | 04-09-14 | 17:35

Vooruit dan maar. Ik zal me van een oordeel onthouden.

hot thing | 04-09-14 | 17:35

Arme Rikko, te oud om nog een echt vak te leren. Nou moet-ie tot aan z'n dood doen alsof-ie gelooft.

rara | 04-09-14 | 17:34

Vloeken is aangeleerd. Net zoals bidden trouwens.

Godsammekraken | 04-09-14 | 17:33

Nee, Jezus zegt dan: "verdomme, pa...."

Freedent | 04-09-14 | 17:32

Vuile Koala!

Kaas de Vies | 04-09-14 | 17:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken