Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wilde-dierenverbod circus nog maar het begin

weeeehclowns.jpgWilde dieren verbieden in het circus is een beschaafd plan. Wie op een zompig parkeerterrein kan genieten van narrige tijgers die met stomme tettermuziek in hun oren door een hoepel springen moet niet naar een circus, maar naar een psychiater. Fietsende beren en jonglerende zeeleeuwen zijn snuff entertainment omlijst met vrolijke kleurtjes en MOE-landers in glitterkostuums, en over olifanten gaan we het niet eens hebben. Sowieso moeten we al bijna huilen als we aan olifanten denken omdat het een soort wandelende depressies zijn: groot, traag, grijs en iedereen is ongemakkelijk als er een in de kamer staat. Maar dat plus een bovenmaats komies hoedje op zijn kop, log door de voorpoten knielend om een of andere Sletlana in turnpakje op zijn moede hoofd te laten balanceren, waarna er weer 23 uur opsluiting in een roestige kooi volgt, hou OP met ons hoor. Dus weg met de wilde dieren in het circus, dat is nog wel een axiepuntje qua onnodig dierenleed dat niet geheel in het tofu-sfeertje zit. Entertainment voor tokkies kan ook wel zonder zebrae. En als we dan toch bezig zijn met circus-droefenis, wanneer heeft er voor het laatst iemand om een clown gelachen? Mmmh? Vingers? Dachten wij al. Clowns zijn bijna nog deerniswekkender dan een dansende beer, het enige waar beide acts van zouden opknappen is als de gloeiende plaat onder de voeten van de clown in plaats van de beer zou liggen. De trapezemeisjes zijn ook al zielig, die moeten alsmaar oefenen en worden door de penose-achtige directeur vaker ververst dan het drinkwater van de olifanten. En het allertreurigst is dat ze na het trapezen snel moeten omkleden en dan gewoon popcornverkoopdienst hebben, let er maar eens op. Circussen zouden Circus Prozac moeten heten of Circus Wodka, en beide middelen zouden ook bij de exorbitant hoge toegangsprijs inbegrepen moeten zijn. Circussen zijn een gevaar voor de geestelijke volksgezondheid, mevrouw meneer, en echt niet alleen voor die paar uitgebuite jungledieren die straks toch verboden worden. Circussen hebben zelfs de beeldvorming omtrent nurks kindericoon Meneer Aart kapotgemaakt. Gewoon helemaal verbieden, die rondtrekkende suicidalenkermis met glitter-overdosis en oostblok-glamour. Wij willen de overtollige clowns wel kopen, voor klusjes op de redactie. Voor target practice en om koffie te halen enzo.

Reaguursels

Inloggen

Wacht maar. Ze komen nog wel bij jullie met het verbieden.

Rochel | 04-09-14 | 10:01

circus is zo..... uit. dat was vroeger toen er nog geen tv was. toen ging je met je ouders naar het circus.

bmwf650 | 04-09-14 | 09:43

Wie niet van circus met dierenacts houdt staat het vrij om er niet naar toe te gaan. Er is genoeg ander vermaak. Laat publiek dat het wel leuk vindt er lekker naartoe gaan. Elkaar met rust laten. Zo moeilijk is het niet.

7,62x39 | 03-09-14 | 17:34

Gevalletje selectieve verontwaardiging.
Als je gewoon even een lijstje maakt van dierenleed en je sorteert het van meest gruwelijk tot luizenleven dan staan circa zeker niet in het linkerrijtje.
En derhalve lijkt me een dergelijke column meer geschikt voor joop.nl.

roepnaam1 | 03-09-14 | 17:33

Cirque du Soleil. Geen dieren(leed), wel een prachtige show. Entertainment ten top.

segfault | 03-09-14 | 17:13

Iets met klapperapen,of rifapen als alternatief,zijn ook wilde dieren,goed idee,toch?

vieze rikkert | 03-09-14 | 16:56

Weg met Witte Piet!

McSnor | 03-09-14 | 16:01

Ik moet allen om clowns lachen als ze vallen, en op een pijnlijke manier hun nek ofzo breken. Wat een smerig tuig is het, ik haat ze allemaal, behalve die uit www.imdb.com/title/tt2126362/.

De Ongematigde | 03-09-14 | 15:54

Ja, een goed plan om 'wilde' dieren uit het circus te halen. De dieren hebben geen leven, worden van hot naar her gesleept, slapen vaak in slecht onderhouden kooien, etc. Verbieden, maar biedt een ruime termijn. Bijvoorbeeld: vanaf 1 januari 2018.

Rest In Privacy | 03-09-14 | 15:34

Circus is fantastisch ! Het is voor kinderen vaak de eerste kennismaking met wilde dieren. Het zou jammer zijn, als het zou verdwijnen.

vivaldi | 03-09-14 | 15:25

Het circus is tof. Is een stuk goedkoper dan de dierentuin en de beesten kunnen nog truckjes ook!

sorrydatikstoor | 03-09-14 | 14:59

als we nou eens de hedwige polder inrichten voor al die circusbeesten? zeeleeuwen, zee-olifanten, zeepaardjes welkom, want die polder staat binnenkort wel onder water.

minimá-armezusvan.. | 03-09-14 | 14:41

“Wilde dieren verbieden in het circus is een beschaafd plan.” Stel je niet zo aan. Als ze die beesten goed verzorgen is er neits aan de hand. De enige mensen die eens naar een psychiater zouden moeten zijn degene die maar alles willen verbieden.

Oow en WTF is een wild dier? Een beest dat in het wild leeft? Nou dat doen dierentuin dieren niet dus het zijn geen wilde dieren. Of dieren die oorspronkelijk uit het wild komen? Tja dan zou geen een dier meer mogen want alle dieren komen uit het wild.

Je argument proberen te winnen door te zeggen dat mensen met een andere mening “naar een psychiater moeten” en dat het “tokkies” toont hooguit aan het zwak het argument is. Vandaar dat zulk soort retoriek ook veel bij links / socialistische discussies wordt gebruikt.

DerUnterMensch | 03-09-14 | 14:34

@Igor Putkin | 03-09-14 | 11:58
'Dus als ik het goed begrijp worden die artiesten ontvoerd, opgesloten en bedreigd?'

Ik heb een keer een dagje achter de schermen meegelopen met 1 van hun circussen in Brussel (ze hebben er meerdere).
De sfeer is erg vreemd. Niemand kijkt blij vooral de kinderen zien er ongelukkig & gestressd uit.
De artiesten verblijven met velen in kleine woonwagens en hebben totaal geen pricavy.
In het geval van de kinderen zou je kunnen spreken van kinderarbeid en vrijheidsberoving ja. Voor de volwassen acrobaten is het een vrije keuze maar hun identiteit wordt door het circus afgenomen door de maffe schmink en kostuums. Het vind het een akelig instituut.

wakkere_nederlander | 03-09-14 | 13:33

Is het verbieden van circusdieren, net zoiets als het verbieden van Jezidi's in Irak?

frank87 | 03-09-14 | 13:30

Ik ben ook niet van de 19e eeuwse hobby om zo'n extreem mogelijke dieren ten toon te stellen, maar wat willen ze dan?
Een ambtelijk goedgekeurde showdierenlijst?
En daarnaast: hoe kan het ooit diervriendelijk zijn om bepaalde dieren te verbieden? Wat wil je dan met die dieren?

frank87 | 03-09-14 | 13:29

Al die pappa's die hier de belangen van hun kindertjes erbij halen, om op die manier wilde dieren in het circus te houden: als je echt zo graag iets van de natuur wilt leren kan je ook documentaires met ze kijken. Of naar een lokale veehouder gaan. Leren ze meer van dan een verlepte Rus die een half verdoofde Leeuw kunstjes laat doen.

Galgo77 | 03-09-14 | 13:19

Uit verschillende documentaires (Discovery en National Geographic) is gebleken dat dieren vrij snel hun oer instincten terug hebben. Het probleem zit hem in dat zij mensen vertrouwen (of er een haat tegen hebben ontwikkeld) waardoor ze de mens opzoeken waar in tegen hun wilde soort genoot de mens het liefst ontwijkt. Dit vormt een gevaar voor de mens of een simpele kans voor stropers.

Heeft niet zoveel zin om het hier af te schaffen als buiten de grenzen er vrolijk mee doorgegaan wordt. Er kan nog zoveel gewonnen worden voordat het punt van afschaffen bereikt wordt (e.g. betere voorzieningen, Europese afspraken, andere business model*) Ik zie de dieren in het circus en de dierentuinen een soort van ambassadeurs functie hebben voor hun soort genoten in het wild.(*meer dier vriendelijk gemoderniseerd business model)

Overheid moet eerst maar eens regelen dat merendeel van het geld wat gestort op fondsen als WNF en Greenpeace niet verdwijnt in al die bestuurslagen i.p.v. bij het probleem wat zij willen oplossen.

Helaas is de menselijke gedachten op het moment nog dat het eerst goed fout moet gaan voordat men ervan leert.

cees2025 | 03-09-14 | 13:10

Een circus zonder wilde dieren is als een bordeel zonder vrouwen. Ofzeau.

Kapitein Stijlvol | 03-09-14 | 12:53

Ach, meneer Aart heeft op zijn beurt de Stratenmaker-Op-Zee-Show om zeep geholpen. Een en al dood en verderf daar in H'sum.

Truttebol | 03-09-14 | 12:48

Beesten in een circus moet kunnen, mits er aan bepaalde eisen wordt voldaan. Dus geen achterlijke Oostblok-taferelen met bezopen aardappelkoppen die uitgemergelde tijgers door hoepels heen jagen. Een circus met dieren zou meer als een reizende dierentuin beschouwd moeten worden dan als traditioneel circus.

Zoals een andere reaguurder al heeft aangestipt kunnen particuliere organisaties handig zijn als "opslagplaats" van de biodiversiteit. Zo werd door schietgrage Texanen een zeldzaam hertensoort op de poten gehouden, omdat ze die dingen prettig vonden om op te jagen. De knuffelbrigade was er tegen, en verbood dit, waardoor er opeens geen nut meer was om de beesten te fokken. Dus gigantische aantallen en hele fokprogramma's zijn verdwenen. Want het is wreed om er op te jagen, maar als het verboden wordt mag je ze dus nog wél de lijmfabriek in jagen om de één of andere reden.

Piet van het Padje | 03-09-14 | 12:35

Ff off topic, je kunt best wel lachen om beesten jelongenuitjelijf.nl/video/het-moment-... maar ik moet, en dus weer on topic, toegeven aan Nanninga dat ik ook niet om clowns kan lachen. En beesten horen niet in een circustent, die horen buiten te kunnen rennen waar je op ze kan jagen

LeakyLeak | 03-09-14 | 12:24

Inderdaad, dierenmishandeling. Laten we ze snel afschieten, dat is pas diervriendelijk. Of wacht nee, laten we ze Halal slachten zoals de PvdA graag ziet. Minutenlang kermend leegbloeden. Dat is pas echt diervriendelijk.

Rest In Privacy | 03-09-14 | 12:20

@geutenschoever2 | 03-09-14 | 12:09

En wat te denken van het ophokken van mensen in Vinex-locaties?
.
Die circusdieren hebben het zo slecht nog niet.

Parel van het Zuiden | 03-09-14 | 12:17

Wat een zielig stukje! Ga zielig lopen doen in de schilderswijk Nanninga! Da's jouw circus! Lijkt wel of je je kindertrauma's aan het verwerken bent!
Er zijn al geen wilde dieren meer in het circus en daarbij de dieren die gebruikt werden zijn allemaal in gevangenschap geboren, niets mis mee.
Dat jij niet wilt lachen om clowns zegt meer over jezelf.
Circus is entertainment en dat wordt op dit ogenblik stelselmatig om zeep geholpen. En net als met de bedreigde dieren is 't ooit te laat en kunnen we ze alleen nog in boekjes op plaatjes bekijken.....

MediaMogul | 03-09-14 | 12:12

Moet Sharon Dijksma dat gaan regelen?
Zij is zelf een circusattractie.....
necrosis | 03-09-14 | 11:22

Ik vond het mooie zin in het betoog van Nanninga. "Sowieso moeten we al bijna huilen als we aan olifanten denken omdat het een soort wandelende depressies zijn: groot, traag, grijs en iedereen is ongemakkelijk als er een in de kamer staat."

Alleen had er 'zit' moeten staan in plaats van 'staat'. En Kamer met hoofdletter.

Jos Tiebent | 03-09-14 | 12:12

Ik begrijp een ding niet, men praat steeds over het circus dat de wilde dieren daarin geen goed en natuurlijk leven hebben, ben ik het helemaal mee eens, maar men spreekt nooit over dierentuinen, dat is in principe net zo erg en wat te denken van de zogenaamde
dierenliefhebbers met een grote hond of kat op een flat, die de hele dag opgesloten zitten doordat de baas/bazin de hele dag op hun werk zijn en s'avonds ff naar buiten worden gelaten.
Ik denk dat de dieren in een circus nog eens niet het slechtste af zijn.

geutenschoever2 | 03-09-14 | 12:09

Onbekend maakt onbemind. Los van media, niet ieder gezin heeft geld om naar Afrika te gaan en wilde dieren te bewonderen. Als je kinderen kunt 'betoveren' met het live zien van deze prachtige dieren kan dit netto beter uitpakken voor alle wilde dieren. Doordat kinderen ook later opkomen voor de bescherming van deze dieren. Maar men kan ook naar de dierentuin gaan, dat dan weer wel. Hmmm, circus heeft wel 'iets' wat kinderen natuurlijk prachtig vinden.

SammyJankis | 03-09-14 | 12:08

En wanneer wordt de ME-te paard afgeschaft? dat is wel de logische consequentie. En dan het paardrijden in het algemeen. Dan vallen die dieren wel in de klauwen van Staatsbosbeheer, die ze laat creperen of opvreten door de tegen die tijd ook alom rondzwervende wolven in het nep-natuurparadijs de Oostvaardersplassen.

Ci Ty33 | 03-09-14 | 12:05

Een dier kan niet vergelijken: een leeuw weet echt niet dat zijn soortgenoten in Afrika vrij rondlopen. De primaire behoeften van een dier zijn voedsel en water en er is niemand die weet of een dier toekomstdromen heeft over bv mooi weer of vrije sex.
Een jaar of 5 geleden las ik het volgende: (onder voorbehoud van de geografische gebieden, want heb geen tijd om het op te zoeken, maar de essentie is wel juist).
Er was een (Berberse?) ondersoort van de Afrikaanse leeuw al jaren uitgestorven. Een man die er verstand van had, zag gedurende een reis in zuidelijk Afrika, ik meen Namibië?, een poster van een circus met zo'n uitgestorven leeuw erop. Hij is toen dat circus nagereisd, en zag daar een hele familie 'uitgestorven' leeuwen. Nu heb je daar natuurlijk niet veel aan wegens inteelt, maar, dat circus bleek al decennia een fokuitwisselingsprogramma te hebben met circussen in Zuid-Amerika.
Dus m.a.w. circussen hebben soms ook op eigen houtje nuttig werk verricht.
En natuurlijk was hun natuuropvoedende taak een paar decennia geleden, toen we nog geen t.v. hadden en minder reisden, essentiëler dan nu. Maar als ik zie hoe sommige allochtonen tegenover dieren staan qua halal slachten, het aanmoedigen van het pesten van vogels, kinderboerderijdieren etc. dan denk ik dat voor circussen met dieren een hele nieuwe taak wacht nl het laten zien dat dieren ook individuen met een persoonlijkheid zijn.

Ci Ty33 | 03-09-14 | 11:59

wakkere_nederlander | 03-09-14 | 11:35
Dus als ik het goed begrijp worden die artiesten ontvoerd, opgesloten en bedreigd?

Igor Putkin | 03-09-14 | 11:58

Je hebt helemaal gelijk. Er blijven genoeg circussen over zonder tent.

Ergea | 03-09-14 | 11:58

Vind het circus verdacht veel weg hebben van de Toppers

Barco van Masten | 03-09-14 | 11:54

En dan zijn sommige dieren nog zwart ook. Das helemaal erg.

zooishettoch | 03-09-14 | 11:54

.. maar goed. Ik ben blij dat er altijd weer betrokken mensen zijn die met Gezag spreken namens den dieren. Of namens God.
Hoe anders zou ik de mening van dieren of God kunnen vernemen en weten hoe ik mij moet gedragen? Wat ik mag en wat ik niet mag; wat ik moet doen en betalen, zeg maar.

Jan Passant mk2 | 03-09-14 | 11:51

Zo'n evil clown die de hele tijd vloekt, een hekel aan kinderen heeft en ze bang maakt, vind ik dan wel grappig.

Rest In Privacy | 03-09-14 | 11:50

@Lewis | 03-09-14 | 11:19
Het rare is dat dieren in circussen doorgaans behoorlijk oud worden. Ze hebben weliswaar nauwelijks leefruimte, maar bij voorbeeld een kat ligt ook het liefst de hele dag op één plek. Dat ze een paar keer per dag moeten optreden is dan een nuttige gymnastiek, en met de voedselvoorziening en de medische zorg is zeker in Nederland niets mis. Een ziek dier kan niet werken, dus circussen houden hun dieren graag gezond. Maar inderdaad, zoals L.E.Raar hierboven schrijft, het circus stamt uit de tijd van voor het digitale vermaak; het heeft zichzelf tamelijk overleefd.

Synecdoche | 03-09-14 | 11:44

De gelukkigste honden en paarden in de wereld?
Circusdieren!

wakkere_nederlander | 03-09-14 | 11:43

Mooi begin. Lijkt me prima om dat ook door te trekken naar een verbod op het houden van exotische huisdieren. Tokkies die een boa constrictor, een alligator of een woestijnvos in een terrarium houden op hun flatje 10-hoog. Nergens voor nodig.

kommaneuker | 03-09-14 | 11:42

@eerstneukendanpraten | 03-09-14 | 11:38
I know. Best pimp in the world.

wakkere_nederlander | 03-09-14 | 11:42

minder, minder, minder.

Bieluh | 03-09-14 | 11:42

@ristretto | 03-09-14 | 11:33
'Geen slangen en beren te zien in Cirque du Soleil.'

Klopt! De slangen van Cirque du Soleil® tellen hun miljoenen in hun hoofdkantoor in Quebec.

wakkere_nederlander | 03-09-14 | 11:41

Weg met circus.

Moham met de Balzac | 03-09-14 | 11:40

@Jan Passant mk2 | 03-09-14 | 11:26
Beste comment van de dag!

wakkere_nederlander | 03-09-14 | 11:38

@ wakkere-_nederlander 11:35

En de oprichter, een ex-straatartiest is nu goed voor een slordige 2,5 miljard.

eerstneukendanpraten | 03-09-14 | 11:38

@Jan Passant mk2 | 03-09-14 | 11:26
<3 your post!

wakkere_nederlander | 03-09-14 | 11:38

Circus prima, al zou je mij er niet vinden, maar als anderen er interesse in hebben lekker laten. Wilde dieren in een circus echter totaal verbieden, zoals in zovele landen om ons heen al jaren het geval is. Wat dat betreft lopen we weer ongelooflijk achter.

No More Mr Nice Guy | 03-09-14 | 11:36

Wat mij betreft prima, dat verbod. Alleen onwetende kleine kinderen en een handjevol tokkies vinden het nog leuk om een olifant of tijger vernederd te zien worden, alvorens ze weer met tien soortgenoten hun aftandse hok in moeten voor de rest van de dag. Tijgers in het wild leven solitair (afgezien van moeders met welpen), in een territorium van vele kilometers. Om over rondtrekkende olifanten maar niet te spreken.
Daarbij komt: wie "trainen" zegt over deze dieren bedoelt vooral "helemaal de tyfus slaan" (video's genoeg op het web). Het is gewoon niet meer van deze tijd. Een paar goeie acrobaten is echt duizend keer leuker om naar te kijken dan Jumbo de gebroken olifant die met een veer op zijn kop een rondje loopt.

Hertogin v. Pauperen | 03-09-14 | 11:36

In Cirque du Soleil zijn inderdaad geen dieren te zien.
Toch vind ik het Cirque du Soleil een walgelijk links/ marxistisch theater. Zij behandelen hun artiesten als dieren.

Zij contracteren beroemde acrobaten maar ook bijvoorbeeld ex Olympische turn kampioenen. Deze mensen worden als een soort van slaven ingelijfd in de commune of sekte die het Cirque du Soleil heet en moeten geheel anoniem geschminkt hun talenten verhoeren aan het Circus.
De manier hoe ze kleine kinderen inlijven en afbeulen om ze klaar te stomen voor het vak is trouwens ook weerzinwekkend.

L.E. Raar | 03-09-14 | 11:25

wakkere_nederlander | 03-09-14 | 11:35

Nanninga je bent een topwijf.

panadol | 03-09-14 | 11:33

Ik maak een uitzondering voor het 'Jim Rose Circus', die zijn 'over the top'....

necrosis | 03-09-14 | 11:33

Circus zonder dieren is prima. Geen slangen en beren te zien in Cirque du Soleil.

ristretto | 03-09-14 | 11:33

Hear hear!

YMMMV | 03-09-14 | 11:32

Circussen en kermissen verdienen zichzelf en hebben geen subsidie nodig. Dat kan echt niet meer, cultuur&vermaak dat ook nog eens dik betaalt om hun gare handeltje op een grasveldje te mogen zetten?
Driewerf Neen!

/dertien in een dozijn Groenlinkse bestuurder zonder 1 dag arbeid achter den rug

Jan Passant mk2 | 03-09-14 | 11:26

Het circus stamt uit een tijd van voor de tv, internet, films. Het heeft vanwege de geheel eigen sfeer nog lang kunnen overleven.
Ik heb er vrede mee dat dit fenomeen nu wordt afgeschaft. De enige uitzondering die ik maak is voor circussen à la Cirque du Soleil. Prachtig!
Maar overigens ben ik van mening dat Zwarte Piet moet blijven.

L.E. Raar | 03-09-14 | 11:25

Moet Sharon Dijksma dat gaan regelen?
Zij is zelf een circusattractie.....

necrosis | 03-09-14 | 11:22

Dat ga ik aan de binnenkant van mijn ogen bekijken.

Bieluh | 03-09-14 | 11:20

Het circus is een vorm van vermaak die niet meer kan sinds de tijd van Dik Trom. Tegenwoordig hebben we youtube.

Befketier | 03-09-14 | 11:20

Ik vind het lastig. Was een paar jaar geleden met mijn dochter naar het circus. Leuk, me goed vermaakt, en belangrijker: mijn dochter ook. Maar die beesten vond ik zielig, vooral de tijgers met hun half gedrogeerde koppen (en als ze niet gedrogeerd waren was het nóg erger, want dan was echt élk natuurlijk gedrag bij ze verdwenen). De omgeving van een circus is gewoon niet de meest natuurlijk omgeving voor dieren, laten we wel wezen. Daar staat natuurlijk tegenover dat niets in de wereld perfect is, en dat die beesten het misschien ook weer niet zó slecht hebben. En circussen zijn leuk, en je hebt ook nog te maken met de belangen van al die circusmedewerkers.

Lewis | 03-09-14 | 11:19

Geweldig humorvol en raak betoog A., helemaal van A tot Z mee eens!

Igor Putkin | 03-09-14 | 11:17

Het Circus moet afgeschaft worden! Net zoals Zwarte piet.

Rest In Privacy | 03-09-14 | 11:15

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland