Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ooggetuige: GeenStijl bij opening gebedshok VU

VUgebedsruimte.jpgGisterenmiddag was het dan zover, de heugelijke openingsfissa voor de gloednieuwe gebedsruimte aan de Vrije Universiteit was eindelijk daar. Het aanwezige publiek was een mengelmoesje van docenten in pak, VU-meisjes, hipstermocro’s en dames in fleurige jurkjes. Ook de vicerector van de VU gaf acte de présence. Het kon tijdens deze openingsbijeenkomst nauwelijks genoeg benadrukt worden dat diversiteit en aandacht voor levensbeschouwing wezenskenmerken van de VU zijn. Dat iedereen elkaar dient te respecteren ondanks de verschillen, en dat met elkaar in gesprek gaan een vereiste is voor een gezonde universitaire gemeenschap. Dat zo’n gebeds- en stilteruimte daarom niet alleen heel erg goed bij de VU past, maar óók bij de moderne samenleving. De professor praktische theologie legde speciaal voor de PVV nog even uit waarom het zo belangrijk is om anno 2014 zo’n gebedsruimte te openen: juist aan een universiteit moeten de ultieme levensbeschouwelijke vragen gesteld worden – Wat is het goede leven? Waar moeten we naartoe? – en het is goed om een plek vast te leggen die symboliseert dat we op deze universiteit bereid zijn om die vragen des levens te stellen. Bovendien denken we tegenwoordig veel minder in de klassieke hokjes als het op religie en levensbeschouwing aankomt, zei hij in zijn speech voor de opening van een stilteruimte die ingedeeld is in een hokje voor islamieten en een hokje voor de rest, en waarbinnen het hokje voor de islamieten ook nog ingedeeld kan worden in een hokje voor mannen en een apart hokje voor vrouwen, en de stilteruimte kan dus dienen om de verschillende levensvisies nader tot elkaar te brengen. Verder werden twee vrouwelijke studentenpastors en twee imams aan het aanwezige publiek voorgesteld. De studentenpastors zullen de bezinningsbijeenkomst op woensdagmiddag gaan leiden en de imams gaan voor in het vrijdaggebed. Waar, zo moesten wij begrijpen, ook seculieren van harte welkom zijn voor een moment van bezinning. Na afloop waren er twee tafels met heerlijke hapjes – blokjes kaas en leverworst op de kafir-tafel, en blokjes kaas en paprikaatjes op de halal-tafel – en werd er gezellig nageborreld met wijn en fris. Het was een mooi feestje van multiculturaliteit, diversiteit en tolerantie, betaald van belastinggeld dat eigenlijk naar onderwijs had moeten gaan.

Reaguursels

Inloggen

@Godsammekraken | 19-08-14 | 13:49
Hier op de Openbare basisschool mag de kerstboom nog nét.
De stal is echter al "out of bounds".....
Gaat lekker hierzo!

lilluke halve hoan | 20-08-14 | 16:46

Ach er zijn toch ook wc's... dan kan dit er ook nog wel bij voor de behoeftes van onze medelanders.

Wanneer komt de gebedsruimte voor hindoes..??

ikbenwakker | 20-08-14 | 07:44

Religie IS een uitwas, met IS als huidige wereldkampioen.
Salut! Evocatus

Evocatus | 20-08-14 | 00:49

Wat zijn de studieboeken aldaar? De sprookjes van de gebroeders Grimm? Het grote Efteling verzamelboek? Bidden op een Universiteit is zoals vloeken in de kerk... Oh, wacht...

Jodelahiti | 20-08-14 | 00:38

Religie hoort niet thuis op een universiteit.

Zzzzooooffff | 19-08-14 | 20:52

@mallekater | 19-08-14 | 16:34. Wat er mis mee is? A) geloven doe je thuis en in de kerk/moskee. Het is een prive dingetje!
B) Men scheidt mannen en vrouwen van elkaar. Dat is discriminatie en dat mag hier niet in Nederland.

Maria.1 | 19-08-14 | 20:27

Niet te begrijpen

Een religie faciliteren die als belangrijkste doel heeft om alle andere religies goed- of kwaadscheeps te vernietigen, kan alleen maar begrepen worden als men ziende blind is.

Jezus heeft de VU verlaten

Islamofiel | 19-08-14 | 19:05

en daarom beroepen we ons op een wereldbeeld uit de late bronstijd. wat een nsb-er.

minimá-armezusvan.. | 19-08-14 | 18:47

De VU: vroeger door gereformeerden met dubbeltjes bij elkaar gescharreld, nu een gebedshok van de concurrent.

Angelica | 19-08-14 | 18:25

ze vergeten 1 van de eerste regels...

Op een universiteit hoort geen geloof thuis. Dat laat en doe je maar thuis.

LangeTijdGeleden | 19-08-14 | 18:14

Ik zou graag zien dat de VU met een geschikte ruimte mijn levensovertuiging faciliteert: iedere dag om een uur of twee 's middags met een lekker wijf naar bed. Ik heb er recht op!

smoelwerk | 19-08-14 | 17:57

*verboten

Graftak | 19-08-14 | 17:47

Ik vraag me af wanneer de vu kantiene alleen nog maar halal voer gaat verkopen, wanneer varkensvlees op de campus verbogen wordt, kledingregels worden opgesteld & islamitische studenten mogen overal en altijd naar de moskee rennen om te bidden (zelfs in examens, practicum etc)...

Graftak | 19-08-14 | 17:46

Bewijs eerst maar eens dat het woord GOD/ALLAH iets te maken heeft met het universum.. tot die tijd geen fabelachtige hobbyisten zalen beschikbaar stellen voor mensen die niet over voldoende rationaliteit beschikken/ een brainwash verleden hebben en dus totaal ongeschikt zijn voor een universitaire studie.

mooi geluld man | 19-08-14 | 17:05

Wat zijn hun ideeën veranderd.....40 jaar geleden kon je niet eens een baan als verpleegkundige in de VU krijgen als je geen lid was van de ggristelijke kerk.

Mijnheer Harmsen | 19-08-14 | 17:02

Ik gooi em d'r nog maar een keer in:

Moskee na Moskee, als pionnen op een schaakbord, worden wij langzaam door de 5e colonne,
met behulp van vele van nature wegkijkende linksmenschen, gereed gemaakt om (ritueel) geslacht te worden.

Flink Ployd | 19-08-14 | 16:57

Ik hoor de vrije geesten niet meer over de Marokkaanse dame die een wijnbar was begonnen in Rotterdam. Opgelost inmiddels ?

ja,diedus! | 19-08-14 | 16:49

Volgende stap: gescheiden collegazaal. Grote ruimte met goed uitzicht voor de man, achteraf prutsruimte voor de vrouwelijke student. Laatste stap: universiteit verboden voor vrouwen.

aajjee | 19-08-14 | 16:47

Geinstitutionaliseerd cultureel landverraad. Je zou bijna hopen dat 1 van die gasten drager van het Ebola virus was. Opdat deze hedendaagse geesteziekte bij "ruime en vooruitstrevende denkers" eveneens snel uitsterft.

ad melkert | 19-08-14 | 16:46

Hier is de VU niet voor. Sterker, hellend vlak om dit te gaan tegelen.
Dat geloof en wetenschap niet samen kunnen gaan bestrijd ik overigens. Natuurlijk kan geloof wetenschap in de weg zitten, maar er zijn en waren zat gelovige puike wetenschappers. Hoe dat specifiek bij islamitische wetenschappers zit weet ik niet, al heb ik wel zo mijn vermoedens.

Lewis | 19-08-14 | 16:42

Ultrasfcg
Ja, lastig he?
Dat anderen onderwijs kunnen volgen waar U nooit aan toe zult kunnen komen.
Hinderlijk.

mallekater | 19-08-14 | 16:36

-weggejorist-

mallekater | 19-08-14 | 16:35

Wat is er precies mis mee, aangezien er al diverse stiltecentra en kapellen zijn?

mallekater | 19-08-14 | 16:34

Fout gedoe op de VU. En draai die onzin maar eens terug als het uit de hand gaat lopen, en dat gebeurt gegarandeerd. Sukkels, daar!

Ergea | 19-08-14 | 16:00

-weggejorist-

threewing | 19-08-14 | 15:51

-weggejorist-

ultrasfcg | 19-08-14 | 15:46

-weggejorist-

ultrasfcg | 19-08-14 | 15:44

@Professor Kaoss | 19-08-14 | 14:18
De religie van het spaggetimonster is nog niet groot genoeg. Het is eigenlijk nog maar een sekte zoals dat ook met de christenen begon. Maar, hou vol. Er zal een dag komen dat ook de spaggetimonster knapen elkaar de kop gaan inslaan. En dan krijgen ze recht op een aparte gebedsruimte.

McMarx | 19-08-14 | 15:39

@Temazepam60milligram | 19-08-14 | 14:50
Dat is logisch: de Koran is samen geraapt jatwerk - vooral uit de bijbel.

McMarx | 19-08-14 | 15:35

beetjemoe | 19-08-14 | 15:13

Die hele scheiding van kerk en staat is dus een halfwas constructie in het wetboek

bodemloos | 19-08-14 | 15:34

@klaas.heitinga | 19-08-14 | 14:58
"Algarve komt van Al garb. Dat in het Arabisch "rijk van het westen" betekent. Zelfs wikipedia weet dat Dar al Harb iets anders betekent, [...]"
Ja, en Darb betekend weer iets anders. Wat is nu je punt?

alcor | 19-08-14 | 15:25

@ Tabernakel 15:03

Het is me nog niet geheel duidelijk, wat wil je nu eigenlijk zeggen?

eerstneukendanpraten | 19-08-14 | 15:21

Zou me geen pijn als ik dit opbreng, de VU is een universiteit met een religieuze achtergrond, altijd geweest, dus erg vreemd is het allemaal niet. Wat ik er van vind is wat anders maar de VU is niet inconsequent in deze, het is eigenlijk hun bestaansrecht. Als je stopt met geld geven aan de VU moet je ook nog eens aan de gang blijven. Ik heb er zelf een jaartje gezeten je merkt er niks van.

Bokito ergo sum | 19-08-14 | 15:21

Het is waanzin dat in deze tijd er nog rekening gehouden dient te worden met de wensen van religieuzen. Daar moeten we mee ophouden. Ze noemen het een grondrecht, de vrijheid van religie. En dat moet iedereen inderdaad maar zelf weten. Maar het zou veel rechtvaardiger en beter zijn als elke vorm van religie uit het openbare leven, het onderwijs, de politiek en de rechtsspraak verbannen zou worden. Dan weet iedereen waar hij aan toe is, snappen mensen uiteindelijk de waanzin ervan en zal deze laatste horde op weg naar een vrije en ontwikkelde moderne maatschappij ook overwonnen worden. Het is net als roken: 30 jaar geleden deed iedereen het op tv, in de bus, in het vliegtuig en achter de kassa en thuis met de baby op schoot. We hebben met zijn allen langzaamaan afgesproken dat we dat steeds minder in openbare ruimten en in het bijzijn van kinderen te doen en nu begint men te beseffen hoe dom en ongezond roken eigenlijk is. Doe het vooral thuis of in de buitenlucht, maar val anderen er niet mee lastig. ZOu zou het ook met religie moeten zijn.

beetjemoe | 19-08-14 | 15:13

tabernakel 15;03
zelden het met een medescribent zo eens geweest!

Jan Boule | 19-08-14 | 15:06

Iedere keer als je denkt, het kan niet erger... hoppaaaa, daar gaan we weer.
Verander dat vrije maar in voorovergebogen, of zo.

Schietmijmaarlek | 19-08-14 | 15:05

Bovendien denken we tegenwoordig veel minder in de klassieke hokjes als het op religie en levensbeschouwing aankomt.

Tja hoe dubbel kan je zijn in je gedachten, wel een school 500 jaar terug laten voeren naar de hokjes van weleer. Hokje voor de Islam, hokje voor al het ander plebs.
Maar ik zal het wel weer verkeer begrepen hebben. Laat mij maar lekker in mijn hokjes geest, dan weet ik in elk geval een beetje structuur aan te brengen in mijn eigen geest. Loop alles niet zo door elkaar, en kan ik de rode draad vast houden. Meneer de Prof, als uw benen er in de toekomst af liggen door bv een bermbom. Ga dan vooral niet op zoek in welk hokje u dit moet plaatsen.

dsm_IV | 19-08-14 | 15:03

Een nieuwe broed plaats voor terrorisme.
gerrit5042 | 19-08-14 | 13:51
.
Klopt. Enige tijd hebben de reli een lezing gehad van Haitham al-Haddad. Deze deed schokkende uitspraken :
.
www.omroepflevoland.nl/Nieuws/109806/a...
.

Thoth | 19-08-14 | 15:03

-weggejorist-

Tabernakel | 19-08-14 | 15:03

@Brulboei_61SB | 19-08-14. Helaas is eerder een fusie tussen de UvA en de VU aanstaande. Links met religieus. Een goed mix. Ongeinformeerd met onwetend. Prima voor een universiteit toch? Ik hoorde gisteren Tessa de Loo, die al jaren in de Algarve woont nog zeggen. Algarve komt van Al garb. Dat in het Arabisch "rijk van het westen" betekent. Zelfs wikipedia weet dat Dar al Harb iets anders betekent, maar je, ongeinformeerd maakt goedgelovig...

klaas.heitinga | 19-08-14 | 14:58

@roze_bril | 19-08-14 | 14:26
Ja... en als je elektroden op het juiste plekje aanbrengt schijn je religieuze ervaringen op te kunnen wekken...

Smuts | 19-08-14 | 14:57

Ik mag barsten als ik ooit eens buig!

Kleine Kutmuis | 19-08-14 | 14:55

Waarschijnlijk is er een scheidingsmuur om te voorkomen dat die ene groep de andere afslacht.

bodemloos | 19-08-14 | 14:53

Ja en in Sinterklaas geloven ze daar ook.

niks mis mee | 19-08-14 | 14:51

Zo'n universiteit is in NL (helaas) een semi overheidsinstelling.m Grotendeels betaald met taxmonies, met klanten die het restje collegegeld ook nog eens met stufi dokken. Hoe kan het dat de staat religieuze hobbies gaat subsidiëren? Staat er soms ook een ufo-landingsplaatst in de binnentuin voor spagettimonstergelovigen?

seven | 19-08-14 | 14:51

Maar goed dat ik nu een regenpak draag!

*verder kotst*

eerstneukendanpraten | 19-08-14 | 14:50

@ _pandora_ | 19-08-14 | 14:32
Zoiets staat ook in de bijbel:
"met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren"

Temazepam60milligram | 19-08-14 | 14:50

Hebben de Bahá'í , de Mevlevi, de Boedhisten, De hindu's, de Druzen, de Linji de Bahkti ook al een gebedsruimte aangevraagd? Oh ik vergeet de Jezhidi's nog.

Nekbaard | 19-08-14 | 14:49

Wordt er ook islamitische en christelijke mythologie gegeven?

neemjemoederindemali | 19-08-14 | 14:49

-weggejorist-

Woehahahaa | 19-08-14 | 14:48

"betaald van belastinggeld dat eigenlijk naar onderwijs had moeten gaan" Nuff-said.

Woehahahaa | 19-08-14 | 14:48

Schitterende tekst. Objectief en treffend.

More Than Happy | 19-08-14 | 14:47

Komt er nu ook een kerkje?

GebuktIsGenomen | 19-08-14 | 14:47

dysdiadochokinese | 19-08-14 | 14:38
Zitten 'ze' thuis is het niet goed. Doen ze mee in het arbeidsproces, is het ook niet goed. Moesten de mensen zicht bekeren tot islam voordat ze werden geholpen aan de balie? Moesten ze Arabisch gaan praten? We kunnen ons zelf ook problemen aanpraten. Als men dit soort zaken ook al als islamisering gaat bestempelen dan bedoelt men eigenlijk iets anders.

Pieleke | 19-08-14 | 14:46

dysdiadochokinese | 19-08-14 | 14:38
Hier in regio Den Haag idem dito. Bijna geen apotheek (van Mediq) meer te vinden of er lopen bijna uitsluitend hoofddoeken rond, waarbij je duidelijk ervaart dat jij als autochtone klant niet van belang bent.

Vigil | 19-08-14 | 14:46

... en de imams, de emir van Qatar, het koningshuis van Saoudie-Arabië, de sultan van Brunei,de ayatollah's in Iran, de Erdogan's in Turkije , de wannabe kaliefs in Syrië/Irak,de Boko Haram's in Afrika, zij allen grimlachen in hun vuistje, step by step gaan de onnozelen overstag nu zelfs in de Academische wereld.
Meldt u aan als asielzoeker, zo zegt men aldaar, bij de Vetpotten aan de Noordzee -ook wel Nederland geheten- en evangeliseer de islam zodra u de begeerde trofee, het Nederlands paspoort in handen heeft. Abraham Kuyper de geestelijk vader van de VU,draait zich om in het graf.

Jan Boule | 19-08-14 | 14:45

mood | 19-08-14 | 14:37
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Dit alles is denk ik gewoon een uitwas van de juridische jihad die in dit land al een tijdje aan de gang is.
En er zal nog meer volgen.

Vigil | 19-08-14 | 14:41

@7,62x39 | 19-08-14 | 14:30

Zoals ik al zei. Als je de werking van het brein een beetje kent. Dan zie je hoe mooi hij jezelf voor de gek houdt. Ook dat is de kennis die we hebben opgedaan in de wetenschap. Op dat moment weet je ook dat religie een grote voor gek houdt show is. Maar als je dat niet wilt zien. Is het ervaren er van vast fantastisch.

roze_bril | 19-08-14 | 14:39

Vanmiddag was ik even in het Bovenij-ziekenhuis.( Amsterdam-Noord). 25 jaar geleden heb ik daar een opleiding gevolgd. Bij binnenkomst in de hoofdingang zie ik twee vrouwen met een hoofddoekje op, zij zijn de apothekers-assistentes, bij de receptie zit 1 vrouw met, 1 vrouw zonder hoofddoek en als toetje heeft de gsatvrouw des ziekenhuizes ook een hoofddoekje op. Dit is het eerste wat men ziet als je in een openbaar gebouw als een ziekenhuis binnenkomt. Of neem een kijkje in de openbare bibliotheek Amsterdam, bij het CS. Ook zo lekker verschillig divers. Valt allemaal reuze mee met de islamisering. Godverdegodver.

dysdiadochokinese | 19-08-14 | 14:38

Ja leuk, hoax!
Toch?
Asjeblieft?

VanBukkem | 19-08-14 | 14:38

Ik begrijp niet dat dit anno 2014 nog voorkomt... het lijkt erop dat we met zn allen weer afglijden naar de middeleeuwen, een gebedsruimte op een Universiteit.
Godallemachtig!
Waar wetenschap en godsdienst lijnrecht tegen over elkaar staan.
Dat er op de VU reli-gekkies lopen, ala of moet ik zeggen Allah!
Maar de VU zou objectief moeten zijn. Dit is een school, openbaar en voor iedereen. Godsdienst is voor thuis en voor jezelf!
Puntuit!

mood | 19-08-14 | 14:37

Religie wordt op de een of andere manier en om welke reden dan ook altijd geinstitutionaliseerd door de gevestigde elites/machten. Daar begint dus de ellende mee.

Vigil | 19-08-14 | 14:35

@Terpen-tijn
Ik hoop dat diegene die de Koran letterlijk nemen de tekst over Ajwa dadels ook letterlijk neemt. Eet 7 Ajwa dadels en je bent beschermd tegen gif. De echte gelovige zou dat aandurven, 7 Ajwa dadels en een cyanide pil. Als de Koran volledig klopt ga je niet dood.

_pandora_ | 19-08-14 | 14:32

Is het niet de bedoeling dat die universiteit intellectuelen aflevert? Hoe gaat dat eigenlijk gebeuren met zoveel aandacht voor de "moslim" en hun besognes??

lanexx | 19-08-14 | 14:31

Prima toch. Hoe sneller de islam in Nederland kan seculariseren hoe beter.

Fiasco | 19-08-14 | 14:31

@7,62x39 | 19-08-14 | 14:28
"Voetbalhaters resp. religiehaters zien het mooie überhaupt niet en kunnen dus niet anders dan focussen op de uitwassen."

Tja, als voetballiefhebber en religiehater ben ik het hier toch mee oneens. In het voetbal zitten dingen waar ik van kan genieten die ik in geen enkele andere sport vind.

In religies vind ik zo nu en dan positieve dingen, maar dat zijn dan meestal dingen als "heb uw naaste lief," ideeën die in vrijwel alle culturen in meer of mindere mate voorkomen. Daar hebben we geen religie voor nodig.

De dingen die religie toevoegt die er zonder religie niet zouden zijn, zijn zaken als extreme irrationaliteit en genocide vanwege onbewijsbare overtuigingen.

Russells Teapot | 19-08-14 | 14:31

roze_bril | 19-08-14 | 14:2
In kennis van de werkelijkheid voorziet wetenschap. Religie gaat over het ervaren van het leven. Net als kunst en sport.

7,62x39 | 19-08-14 | 14:30

Tuurlijk is diversiteit, respect en tolerantie geweldig. Maar wie krijgen hun eigen privéhok en zullen over een tijdje de andersdenkenden hun ruimte verbieden en afnemen? Precies.

Boer in 020 | 19-08-14 | 14:28

Verkopen ze ook al AK74 via de achterdeur of dat nog niet.

No Mames | 19-08-14 | 14:28

@fifi23 | 19-08-14 | 13:59
Praktische theologie, dat is toch wat ISIS-strijders de hele dag doen in Irak?

Russells Teapot | 19-08-14 | 14:28

Maria.1 | 19-08-14 | 14:21
Zoals hooliganisme niets afdoet aan het mooie van voetbal doet deels religieus geïnspireerd geweld niets af aan het mooie van religie. Voetbalhaters resp. religiehaters zien het mooie überhaupt niet en kunnen dus niet anders dan focussen op de uitwassen.

7,62x39 | 19-08-14 | 14:28

@7,62x39 | 19-08-14 | 14:18

Religie geeft ons hooguit een mooie inkijk in de werking van onze brein en hoe we onze gevoelens (over de dood) kunnen psychologiseren. Een mooi voorbeeld is het syndroom van capgrass. Dan zie je hoe creatief het brein omgaat met gevoelens waarvan je weet dat ze niet kloppen.

roze_bril | 19-08-14 | 14:26

Religie is een stapje mallotiger dan sociologie.

Willem VanDer Decken | 19-08-14 | 14:25

Je segregreert mensen in een voorheen gemeenschappelijke stilteruimte door die ruimte in verschillende stukjes te verdelen voor de verschillende geloofsovertuigingen.

Alleen bij verblinde linkse pseudo-intellectuele idealisten kan zoiets gezien worden als "groepen nader tot elkaar brengen."

Stel je voor dat ik een aparte plek zou opeisen, speciaal ingericht voor mensen met dezelfde wereldvisie als ik. Speciaal dus, voor een wereldvisie waarin bijvoorbeeld de islam als een afschuwelijke religie wordt gezien.

Dan zou ik precies hetzelfde doen als die moslims nu, alleen dan zouden deze zelfde linkse gutmenschen het zien als "apartheid" en "buitensluiting van moslims."

Het is namelijk zo, woorden als diversiteit, tolerantie, multiculturalisme, wederzijds respect, die betekenen al lang niet meer wat de Dikke Van Dale zegt dat ze betekenen. Tegenwoordig betekenen deze woorden "dingen doen die moslims leuk vinden," en de tegengestelde vormen van deze woorden betekenen "dingen doen die moslims stom vinden."

Russells Teapot | 19-08-14 | 14:24

Ik zie geen geen enkele bronvermelding of link. Dus zonder tegenbericht is dit een mooi stukje om te printen en mee te nemen na de plee!
En diegene die hekel hebben aan speciale ruimtes voor mensen met lagere intelligentie. We worden hier al jaren door omringt en ze heten rookruimtes!

Pieleke | 19-08-14 | 14:24

panadol | 19-08-14 | 14:19
Het epitheton in "practische theologie" doet al aan HBO denken. Theologie is natuurlijk ook geen wetenschap.

7,62x39 | 19-08-14 | 14:23

@7,62x39 | 19-08-14 | 14:18. Religie een voor de mooiste voortbrengselen van de menselijke geest??? Er heeft veel te veel bloed gevloeid uit naam van de religie.

Maria.1 | 19-08-14 | 14:21

"juist aan een universiteit moeten de ultieme levensbeschouwelijke vragen gesteld worden – Wat is het goede leven? Waar moeten we naartoe? "
.
Om die antwoorden te vinden hoop ik dan ook dat er een joodse, een protestantse, een katholieke, een boeddhistische, en hindoe, en vele andere gebedsruimtes zullen worden aangelegd. Als je het alleen met islamitische antwoorden zal moeten doen (de islam is meer een gewelddadige ideologie dan een religie, zie Isis), dan is het slecht met ons land gesteld. Heel slecht.
Dan kun je maar beter géén antwoorden gaan zoeken...

Graftak | 19-08-14 | 14:19

Krijgen we op de VU nou ook een darkroom voor homo's? Immers: diversiteit en aandacht voor levensbeschouwing, iedereen dient elkaar te respecteren, een vereiste voor een gezonde universitaire (geslachts)gemeenschap. Wat is het goede leven? Waar moeten we naartoe...

Temazepam60milligram | 19-08-14 | 14:19

Maak er dan direct een HBO van als je de wetenschap toch vaarwel zegt.

panadol | 19-08-14 | 14:19

Ik wil graag een aparte gebedsruimte om het spaghettimonster te aanbidden. En er moeten ook gratis vergieten beschikbaar gesteld worden. Als we toch bezig zijn met voortrekken van religie.......

Professor Kaoss | 19-08-14 | 14:18

Religie is één van de mooiste voortbrengselen van de menselijke geest maar met wetenschap heeft het niets, nul te maken. Bidden in het huis van de wetenschap spoort niet.

7,62x39 | 19-08-14 | 14:18

"Dat iedereen elkaar dient te respecteren ondanks de verschillen, en dat met elkaar in gesprek gaan een vereiste is voor een gezonde universitaire gemeenschap."
Daar is het weer: respect, de dialoog aangaan. En dat met lieden, die zelf helegaar geen respect kunnen opbrengen voor anderen en dan moet je ook nog de dialoog aangaan alsof dat door de eeuwen heen geleid heeft tot meer respect en/of een betere samenleving in de wereld.
2000 jaar christendom en de christenfascisten waren belangrijk in de ondergang van het Romeinse rijk en de maffia, oplichters en onnoemelijk veel ander geteisem heeft nog nooit zo veel furore gemaakt. 1400 jaar islam is 1400 jaar moord en doodslag tot op de dag van vandaag.
Wij moeten de dialoog aangaan. Hahahahaha! Hebben ze daar geen historici op de VU?!

Vigil | 19-08-14 | 14:18

Professor Superhirn 14:11
Nou maar hopen dat er veel Kezen geboren worden.

Terpen-tijn | 19-08-14 | 14:15

--quote--
Bovendien denken we tegenwoordig veel minder in de klassieke hokjes als het op religie en levensbeschouwing aankomt, zei hij in zijn speech...
--quote--
.
Als er spookfiguur is dat in hokjes denkt is het wel Allah: Zijn volgelingen de moslims die al het goede toekomt en infidels die op wat voor manier dan ook moeten worden afgemaakt...

davimore | 19-08-14 | 14:14

Schande!
Verbieden die verderfelijke idiote bidhokken.
Poten wassen en sprookjesfiguren adoreren doe je maar thuis en niet op je werk, school of universiteit.

Gravin v Kippenbouth | 19-08-14 | 14:14

Ik neem toch aan dat ze op deze universiteit wetenschappelijke bewijzen hebben over het bestaan van God/Allah en welke goden nog meer?!

Maria.1 | 19-08-14 | 14:14

Op een uni is geen plek voor normen en waarden over het leven. Doe dat maar in de kerk of bij een studentenvereniging.

roze_bril | 19-08-14 | 14:13

De VU is een domineesopleiding. Altijd geweest, zal die ook altijd blijven. Dat zo'n vakopleiding universiteit heet is historisch gegroeid.

Alle universiteiten zijn begonnen als domineesopleiding, al waren het toen pastoors. Alleen zijn de meesten met hun tijd meegegegaan. De VU is overigens opgericht als reactie op de Verlichting. Ze doen dus wat ze moeten.

Jan de Schot | 19-08-14 | 14:12

Geloof en Nederland moeten van elkaar worden gescheiden! met name dat hakbar geloof!
Nutcase13 | 19-08-14 | 14:04
Klopt als een bus, vooral ook omdat dat haalbaar geloof meer een totalitaire ideologie is dat streeft naar sharia en kalifaat. Dat moeten we niet willen met z'n allen.

Graftak | 19-08-14 | 14:12

*Aandacht voor levensbeschouwing is een wezenskenmerk van de universiteit*

Religie staat alleen maar in de weg om vorm te geven aan seculiere levensbeschouwing !

bodemloos | 19-08-14 | 14:12

geloof op een uni... knettergek.

diek | 19-08-14 | 14:12

Een universiteit die belastinggeld gebruikt om het geloof in sprookjes te faciliteren en te stimuleren...
Voor dit soort wantoestanden zou een volksraadpleging wel op zijn plaats zijn. Meer dan 50% van het volk oneens -> subsidie terugvorderen en ruimte sluiten. Het is uw en mijn belastinggeld, nietwaar?

Wie betaalt, die bepaalt.

Professor Superhirn | 19-08-14 | 14:11

Praktische theologie, bwareugh.
Op het moment dat je religie praktisch toepast krijg je zaken als aparte hokjes voor vrouwen.
En dan de PVV uitleggen dat dat het antwoord moet zijn op
"Waar moeten we naartoe?" VU -1.

PPT | 19-08-14 | 14:09

Gaat de universiteit ook weer aderlaten en schedelboren onderwijzen?
Radbraken, maliënkolders maken, bezembinden, friseren, pottenbakken.
Nee, we gaan weer 800 jaar terug in de tijd met middeleeuwse onzin, waanbeelden en barbaarse woestijnideologiën zitten verheerlijken.
Mijn kinderen gaan later in ieder geval niet in zo'n NSB faciliteit studeren.

Cuyahoga | 19-08-14 | 14:05

Waar moeten we naartoe?
.
NIET naar een islamitisch Nederland, moge dat duidelijk zijn!

Graftak | 19-08-14 | 14:05

@Lewis Lewinsky | 19-08-14 | 14:01
Inderdaad WTF. The horror over wat er dan in FSM-naam van dat geslacht gespoeld zou worden dat de zaak zou verstoppen?!?!?

Brrr...

Smuts | 19-08-14 | 14:05

@Russo | 19-08-14 | 14:02. Mee eens.

Maria.1 | 19-08-14 | 14:04

Geloof en Nederland moeten van elkaar worden gescheiden! met name dat hakbar geloof!

Nutcase13 | 19-08-14 | 14:04

voor* huiverig voor

Kn4kw0r5t | 19-08-14 | 14:03

@Fred van Ria | 19-08-14 | 13:57
Licht uitdoen en mensen lekker laten voelen? [laat fantasie vrije loop...]

Smuts | 19-08-14 | 14:02

naar mijn mening moet geloof gewoon gescheiden blijven van een universiteit, of dit nou een gebedsruimte voor moslims is of voor christenen maakt me geen drol uit

Russo | 19-08-14 | 14:02

Op de Radboud Universiteit is ook een heuse studentenkerk. Hoort er ook niet thuis imo, maar stiekem ben ik daar iets minder huiverig over dan deze gebedsruimte. Maar dat mag ik niet zeggen natuurlijk.

Kn4kw0r5t | 19-08-14 | 14:01

*En dan is er de rituele wassing van moslima’s die in het verleden overlast en verstoppingen veroorzaakte op toiletten. Sommigen wassen namelijk niet alleen hun voeten en handen, maar ook hun geslacht*.
WTF?
www.advalvas.vu.nl/nieuws/omstreden-is...

Lewis Lewinsky | 19-08-14 | 14:01

Ik ben geen professor, maar als je mensen ergens bij wil betrekken, waarom geen je dan net als de pvda iedereen een eigen ruimte? Het optrekken van muren staat gelijk aan het trekken van grenzen.

toetanchamon | 19-08-14 | 14:01

Het is godgloeiende godverdegodverdomme toch niet te geloven, dit?! En maar glimlachen. Zo blij, we zijn allemaal ZO blij!

dysdiadochokinese | 19-08-14 | 14:00

@fifi23 | 19-08-14 | 13:59:
Gebedskamers regelen en inrichten?

Muggenmepper | 19-08-14 | 14:00

Lekker baan jonge: professor praktische theologie
.
En wat dan?
Ik kan helemaal niks verzinnen wat deze man/vrouw in het dagelijkse leven nou doet.

fifi23 | 19-08-14 | 13:59

Is het een complot om de islam van binnenuit uit te hollen?

McMarx | 19-08-14 | 13:59

Is er ook een kapelletje?

Maria.1 | 19-08-14 | 13:58

En ik maar denken dat zwakbegaafte geen plek hadden op de universiteit - blijkt er vol van te zijn! #ReligionIsBullshit

Nutcase13 | 19-08-14 | 13:58

Mensen scheiden binnen de stilteruimte, lijkt ij ook de perfect manier om met elkaar in contact te komen en te mengen met elkaar.

Hoe krijg je OOOOOIT interactie in een gescheiden STILTEruimte?

Facepalm..

Fred van Ria | 19-08-14 | 13:57

Blijft het feit dat ik groot voorstander ben van algehele secularisatie van het WO zodat een VU geheel overbodig wordt.

Brulboei_61SB | 19-08-14 | 13:57

Kan er geen Kathedraal komen, met mooie fresco's?
O wacht, 'we' zijn protestants...

watergeus | 19-08-14 | 13:57

Schandalig dit. In deze tijd is het niet meer relevant dat dit wordt toegestaan.

Maarja. Ach. Wat doe je er aan ?

*hoofd tegen de muur rost*

Nacho_Vidal | 19-08-14 | 13:57

Een universiteit hoort wetenschap te bedrijven.
Voor het voorlezen uit sprookjesboeken moet je op de kleuterschool zijn.

James Lastig | 19-08-14 | 13:56

Tja, de VU is natuurlijk als gristelijke uni opgericht. Als ze deze godsdienstwaanzin niet appeasen schieten ze zichzelf wel heel erg in de voet. What's next, hoogleraren die ISIS gaan nuanceren? (zou me niks verbazen als dat al gebeurt...)

Betonnen Plaat | 19-08-14 | 13:56

Is de naam al veranderd in AU? Allah's Universiteit?

Lewis Lewinsky | 19-08-14 | 13:55

Het is gewoon nog even wachten tot er een ruimte komt om te offeren.
Eerst van geiten en daarna schapen op twee poten.

miko | 19-08-14 | 13:55

Lekker wetenschappelijk daar weer bij de mannenbroeders. Nu heb ik de VU altijd een vervelend linksprotestantse universiteit gevonden (zaten Bos, Donner en Balkenende er niet op), maar het wordt zo te zien alleen maar slechter.

Fred Bastiat | 19-08-14 | 13:54

Moet eigenlijk wel een bordje bij staan> "Gelieve sommige onderwerpen uit de Koran niet al te letterlijk te nemen".

Terpen-tijn | 19-08-14 | 13:53

Nog even wachten tot het eerste afgesneden hipsterhoofd op een toegangshek gespiesd wordt.

Homer P. Simpson | 19-08-14 | 13:53

Hoe zit het trouwens met de gelovende in goddelijkheid van Haile Selassie, de Rastafari's dus.

Ik neem aan dat er een fatsoenlijke ruimte gaat komen waarin een ferme lawaai papegaai opgestoken kan worden?

The Next Subject | 19-08-14 | 13:51

VU t is 2014 hoor, manoman.

Uw Verzekeringsadvis | 19-08-14 | 13:51

Een nieuwe broed plaats voor terrorisme.

gerrit5042 | 19-08-14 | 13:51

Inderdaad schande VU!

Universiteiten horen plekken te zijn met *minder* dan 1 godje en *meer* dan 1 boekje.

Godsammekraken | 19-08-14 | 13:49

Er hing toch geen foto van de Kalief, hoop ik?

Muggenmepper | 19-08-14 | 13:48

Opdoeken, die fop uni

NACademicus | 19-08-14 | 13:48

Zijn er geen foto's? Liefst natuurlijk uiteraard wel waar M. Hemelrijk ook bij opstaat.

Boris die Sauertopf | 19-08-14 | 13:48

Terreinwinst, hoe suf ook. Name of the game? Controle over vierkante meters, baarmoeders en de "waarheid".

Toch weer een paar lieden in jurk die vannacht niet op hun buik slapen.

Godsammekraken | 19-08-14 | 13:48

Ik zou toch wel graag een afwerkruimte hebben op de VU, is dat ook mogelijk? Wel een beetje een zacht bad aub

hendrikjandetuinman | 19-08-14 | 13:48

Een Uni is geen plek voor geloof.
Wetenschap + geloof........
pff

Dwaalspoor | 19-08-14 | 13:46

Schande, VU, schande!

Lewis Lewinsky | 19-08-14 | 13:46

Waar gebedshok is geschreven moet haathok staan.

*Stop de tijd*

Parsons | 19-08-14 | 13:45

Peter Breedveld is er toch wel bij hoop ik? Of is die daar ook geschorst net als op twitter? Muhahahaha.

crisiswhatcrisis | 19-08-14 | 13:45

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken