Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verhoogde alcoleeftijd eist honderden slachtoffers

handengebondenbierdrinken.jpg Voor honderden grasgroene sjaars die deze zomer met de wind in de haren en de zon in de rug naar de grote stad trokken, is de introductieweek aan de universiteit veranderd in een totale deceptie. Sinds Vadertje Staat de minimale alcoholleeftijd in januari heeft verhoogd naar 18 jaar, mogen veel studenten geen alcohol meer drinken op wat het memorabele eerste feestje van hun studententijd had moeten zijn. De nieuwe maatregel zal naar verwachting alleen al in Amsterdam zo’n 300 minderjarige slachtoffers maken. Maar Geenstijl, je hebt toch geen alcohol nodig om je op een feestje te vermaken? Nee inderdaad, in een crowd van feestende studenten die aan het eind van de avond katjelam naar hun slaapmatje in de sporthal terug moeten kruipen voel je je als nuchtere bystander vast ook heel erg op je gemak. Om te voorkomen dat de 17-jarige studenten onze gele vriend met de witte kraag tóch in hun popelende kinderhandjes krijgen, zijn de piepjonge sjaars van kilometers afstand te herkennen aan een wit polsbandje dat hun minderjarigheid uitstraalt. En word je als minderjarige betrapt met alcohol, dan is het exit introductieweek voor jou. Je bent op je 17e volgens de wet dus oud genoeg om te besluiten dat je jezelf de komende jaren diep in de studieschulden gaat drinken, maar niet oud genoeg om een biertje te nuttigen tijdens de introductieweek. Dat drooglegging helemaal nooit te handhaven is en dus ook niet werkt voor minderjarigen, blijkt maar weer nu de roep om afschaffing van dit knappe staaltje symboolpolitiek al binnen enkele maanden na invoering luidkeels klinkt. Extra zuur voor de studenten die er deze introductieweek nog onder lijden, maar die zullen toch wel allemaal hun spaflesjes gevuld hebben met wodka. Ad fundum!

Reaguursels

Inloggen

Het argument dat de wetgeving niet te handhaven is en daarom maar afgeschaft dient te worden slaat natuurlijk helemaal nergens op. Deze wet is prima te handhaven! Het is toch niet ingewikkeld om te controleren of er aan minderjarigen geschonken wordt? Dat het effect niet direct een 100% afname van alcoholgebruik onder de 18 tot gevolg heeft dat is een totaal andere kwestie. Er zijn maar weinig wetten die niet overtreden worden. Gelukkig maar, anders konden er een hoop ambtenaren een echte baan gaan zoeken :). Het valt mij dan ook vies tegen dat de voorzitter van ELSA-Amsterdam dit als argument aandraagt.

Coenass_ | 13-08-14 | 23:33

Bij gebreke van echt belangrijke dingen is de ambtenarij al heel lang bezig zichzelf in stand te houden met voortdurend onbelangrijker geneuzel. Houdt vanzelf op, als het straks met IS en Rusland echt uit de klauw loopt. Na de koude douche en veel bloedvergieten beginnen we van voren af aan, van wederopbouw naar uiteindelijk opnieuw decadente Zwarte Piet- en alcoholdiscussies.

marchbrown | 13-08-14 | 22:55

@Nietvoordekat | 13-08-14 | 11:42
Niet gestudeerd, moet je maar rekenen en nu uit jaloezie afgeven op studentenfeestjes ;-)

kriebeltjes | 13-08-14 | 20:03

@Boerenlol | 13-08-14 | 11:39
Ja.

kriebeltjes | 13-08-14 | 20:01

Jammer weer ... Mijn introductieweek weet ik nog als de dag van gisteren (met mijn geheugen is dus echt niks mis ondanks die 4 mooie alcoholIsche studentenjaren) Toch wat bipolair allemaal ... Vanaf het 16de jaar is een adolescent wel medisch wilsbekwaam en mag hij dus zelf over wel/niet behandelen, opereren etc beslissen... Maar alcohol nuhhhhh da's schadelijk want op die leeftijd zijn de hersenen nog volop in uitrijping en kunnen jongeren nog maar op matig niveau risico's inschatten en lange termijn gevolgen overzien ... Huhh?
Aangezien vrouwen op sociaal-emotioneel gebied zo'n 3 jaar jaar voorlopen op de heren lijkt het mij logisch dat er ook 2 leeftijdsgrenzen komen: 18 voor mannen en 15 voor de dames ;) En heren wees gerust : met al die dronken meiden maken jullie gewoon grote kans op een beurt, een dronken dame is een bengel in bed

Opinie-miep | 13-08-14 | 18:03

Jammer weer ... Mijn introductieweek weet ik nog als de dag van gisteren (met mijn geheugen is dus echt niks mis ondanks die 4 mooie alcoholIsche studentenjaren) Toch wat bipolair allemaal ... Vanaf het 16de jaar is een adolescent wel medisch wilsbekwaam en mag hij dus zelf over wel/niet behandelen, opereren etc beslissen... Maar alcohol nuhhhhh da's schadelijk want op die leeftijd zijn de hersenen nog volop in uitrijping en kunnen jongeren nog maar op matig niveau risico's inschatten en lange termijn gevolgen overzien ... Huhh?
Aangezien vrouwen op sociaal-emotioneel gebied zo'n 3 jaar jaar voorlopen op de heren lijkt het mij logisch dat er ook 2 leeftijdsgrenzen komen: 18 voor mannen en 15 voor de dames ;) En heren wees gerust : met al die dronken meiden maken jullie gewoon grote kans op een beurt, een dronken dame is een bengel in bed

Opinie-miep | 13-08-14 | 18:03

@mallekater
mensen van die leeftijd die zich bezighouden met comazuipen hebben soieso niks te zoeken op hbo/universiteit.
Dat er ook idioten rondlopen, geldt voor letterlijk alles. Maar iets verbieden zorgt er helemaal niet voor dat die idioten verdwijnen. En als jij denkt dat het ongecontroleerd zuipen nu minder wordt dan moet jij misschien eens wat feitenkennis opdoen. Het is namelijk een feit dat de (ongecontroleerde) zuipkeetjes voor 16-17 jarigen als paddestoelen de grond uitrijzen. Maar als je je kop daarvoor in het zand steekt zal je dat inderdaad niet zien. En het argument van hersens kapotzuipen geldt op ELKE leeftijd. Typische struisvogelmoraal die je daar tentoonspreidt, bravo! Hebben we iets aan als samenleving!

mentaliteit is alles | 13-08-14 | 18:01

Jammer weer ... Mijn introductieweek weet ik nog als de dag van gisteren (met mijn geheugen is dus echt niks mis ondanks die 4 mooie alcoholIsche studentenjaren) Toch wat bipolair allemaal ... Vanaf je 16de is een adolescent wel medisch wilbekwaam en mag hij dus zelf over wel/niet behandelen, opereren etc ... Maar alcohol nuhhhhh da's schadelijk want op die leeftijd zijn de hersenen nog volop in uitrijping en kunnen jongeren nog maar op matig niveau risico's inschatten en lange termijn gevolgen overzien ... Huhh?
Aangezien vrouwen op sociaal-emotioneel gebied zo'n 3 jaar jaar voorlopen op de heren lijkt het mij logisch dat er ook 2 leeftijdsgrenzen komen: 18 voor mannen en 15 voor de dames ;) En heren wees gerust : met al die dronken meiden maken jullie gewoon grote kans op een beurt, een dronken dame is een bengel in bed

Opinie-miep | 13-08-14 | 18:00

Studentenbenzine
Breezertje gerst
Spa corporale
Chinees met witte hoed
Natte Winnetou
Shandy brut
Yellowbull
Etc

hfakker | 13-08-14 | 16:54

Wat is het probleem?
Dat minderjarigen zich geen coma meer mogen zuipen?

Aha, ik begrijp het al, dat is een schandaal van de hoogste orde.
Want volgens de tegenstanders van deze maatregel geeft het geen donder als jonge mensen niet alleen hun studie, maar ook hun leven EN hun hersens beschadigen.

Tuurlijk.
Vrijheid blijheid, nietwaar?

mallekater | 13-08-14 | 15:23

Ik moet even denken aan wie ook alweer uiterlijke kenmerken aan bepaalde groepen toe deed kennen...

Aatje | 13-08-14 | 14:40

@ Art Vandelay Ultor | 13-08-14 | 13:19
Uh mie Got ze mogen niet drinken maar bier hoort erbij!
Kolere Art, zinloos statement, en dat uit jouw mond.
Daarbij: wijs mij 1 student aan die zich na de introductieweek helemaal aan deze wet gaat houden. Nu moeten ze wel want zoiets trekt aandacht. Maar verder?

Nee ik geloof niet dat ik zo'n fan ben van de non issue stukjes van Marie Hemelrijk.

BeunDeHaas | 13-08-14 | 14:39

onder die introductieweken voor studeren vallen hbo + uni
dus ook 17jarigen, havo is nog altijd 5 jaar en geen 6 en met havo kan je gewoon naar het hbo
En wat dat US systeem betreft, als je legal age of consent hebt (16) zou dat niet alleen voor seks maar ook voor legale genotsmiddelen moeten gelden. Doe anders eens vertalen, stelletje moraalridders. Verbieden want er zijn ook sukkels tussen is alles verbieden.
En alle zeikerts die dan met wetenschap willen aankomen, dan wordt de leeftijd 25+, volgens sommige studies zelfs eind 20. Dus dan komen we op 28-30 uit. Veel plezier daarmee; anders gaan jullie jezelf eens handhaven. Dwz, blijf binnen doe deuren en ramen dicht en blijf vooral uit de buurt van ons mensen. Wordt de wereld meteen een veel betere EN leukere plek om op rond te lopen.

mentaliteit is alles | 13-08-14 | 14:31

Grappig hoe die linkse politiek correcte bende, Nederland steeds meer veranderd in een soort van VS! Voor alles regeltjes ("affermative action" is een Amerikaanse uitvinding), ambtenaartjes, bordjes ("watch your step"), inspraakclubjes (in tegenstelling tot de VS zijn die in NL natuurlijk vet gesubsidieerd) voor zielige mensen (group hug anyone?), agenten die geen misdaad meer bestrijden maar bij 4-way stopborden gaan controleren of de wielen dan ook wel helemaal tot stilstand zijn gekomen, en dan nu van die polsbandjes om mensen te taggen die <18 zijn.

In de VS heb je die polsbandjes ook al decennia lang, met als resultaat; massaal comazuipen met illegaal verkregen alcohol, drugsmisbruik, tienerzwangerschappen (dronken + geyl = slechte combo) en veel agressie.

Xirdalan | 13-08-14 | 13:53

wat ben ik blij dat ik eind jaren 80 naar de VU ging. En wat hebben we veel gezopen die eerste week/weken...

small_town_dude | 13-08-14 | 13:52

Ik was ook 17 toen ik naar de universiteit ging. Ik mocht wel zuipen tijdens de introductieweek.
*lange neus maken doet naar de enkeling die ook met 17 gaat studeren*
.
Los van het handhaven, het is natuurlijk volkomen debiel dat we een staat nodig hebben die bepaalt wat voor troep ik al dan niet in mijn lijf wens te steken.
Een overheid dient een samenleving te faciliteren middels educatie, zorg en infrastructuur en daarnaast de openbare orde en veiligheid te handhaven. Daarvoor, en als alles goed zou zijn, enkel daarvoor, betalen we ze per slot van rekening.
.
Als ik totaal doorgesnoven iemand in elkaar timmer op straat, dan zou het terecht zijn als ik wordt opgepakt. Als ik alcomobilist ben, moet ik van de weg geplukt worden. Etc.
Kortom: Als ik een gevaar voor anderen vorm moet er wat aan gedaan worden, anders niet. Dit ligt dus aan individueel gedrag, al dan niet onder invloed van middelen. Niet aan de middelen zelf. Legaliseren die handel, alles. Eigen verantwoordelijkheid mensen...
*Iets met "non-agressieprincipe" en "leven en laten leven" mompelt*
.
Doorgeslagen kutbureaucraten.

Den Heerscher | 13-08-14 | 13:40

@Maline Genie 13:02
Ik heb vroeger vele vele katers gehad (ik was een comazuiper avant la lettre) maar pas na kater 1382 begon ik het beetje bij beetje af te leren. Het verstand komt met de jaren, niet na één keertje een kater.

VanBukkem | 13-08-14 | 13:34

@OpperGek | 13-08-14 | 11:45
Tja perfect spellen of veel neuken.
Ik wisd het wel.

miko | 13-08-14 | 13:32

Ik ben zelf 16 en ik woon in het oosten sinds de nieuwe wet is het de gemeentes in de buurt opgevallen dat het aantal zuipketen (ja heb er zelf ook een) explosief is gestegen. Lekker bezig overheid!

Een ander probleem met de nieuwe alcoholwet is dat voor de invoering je alleen maar dranken onder de 20% kon halen. Als je 16 was kon je dus geen sterke drank halen. Jongeren zijn zo sneller geneigd om met andere manieren aan alcohol te komen en dan kunnen ze alles krijgen wat ze maar willen dus ook sterke dranken zoals: Whiskey, Gold strike, Vodka, rum etc.

Dus ipv aan de WKD, Smirnoff ice, bier en de Tonino wordt het ook al vaker aan de Vodka en de Whiskey

Digitalralf | 13-08-14 | 13:31

Jezus in mijn tijd dronken we al bier in de derde klas van de lagere school, maar toen was ik ook al 22.

RobbieSteA | 13-08-14 | 13:31

In tegenstelling tot wat mensen hierboven beweren gaat het om best wat 17-jarigen die beginnen met studeren. De leeftijdsgrens om in een klas aan te mogen sluiten ligt namelijk bij de meeste scholen rond 1 oktober. Hierom is iedereen die in september jarig is en geen schoolvertraging heeft opgelopen nog 17 jaar aan de start van de studententijd. En dit gaat toch om zo'n 8-10% van de studenten. Redelijk zuur, een maatregel die vervelende scheve gezichten geeft, enkel vanwege regelzucht.

etui | 13-08-14 | 13:30

Allejezus wat een slecht stuk dit.
De "roep om afschaffing" komt van een of andere jodokus van Koninklijke Horeca Nederland. Een lobbyclubje dus die zich alleen maar interesseert in omzet en zich daarvoor van drogredenen en spinning bedient.

Dan de inhoud; omdat het niet te handhaven zou zijn, dient de regel maar afgeschaft te worden, maar er wordt nergens vermeld waarom het niet te handhaven is. Hoe lullig ook, zo'n polsbandje werkt al gewoon. Het enige wat nog ontbreekt is discipline bij degene aan de tap.

En OMG wat sielug voor deze HBO sgolieren (WO sjaars zijn 18, uitgezonderd mensen die een jaar hebben overgeslagen). 10% van de HBO sjaars is 17, en daarom moet de wet maar worden aangepast? Wat dacht je er van dat ze gewoon niet moeten huilen en nog een jaartje geduld moeten hebben?

Seraphin | 13-08-14 | 13:27

zimmeradel | 13-08-14 | 12:36
Slimmerik jij, hoor. Poe poep.

Ondergetekende was ook 17 toen hij naar de universiteit ging en honderden met mij. Zo moeilijk is dat niet, als je een late leerling bent die in augustus of september jarig is.

Art Vandelay Ultor | 13-08-14 | 13:23

Zure lulkoek hierboven. Deze walgelijke betutteling van de overheid mag best aangekaart worden. Verstandige partijen als de PVV hebben in zowel de TK als de EK tegen de verhoging van de alcoholleeftijd gestemd, juist omdat het handhaven van deze wet niet te doen is.

Introductiepratijken, die ALLE studenten moeten voorbereiden op een leuke tijd op de universiteit - en bier hoort daar nu eenmaal bij! -, hebben nu te lijden onder stompzinnige bemoeizucht en alle ongemakken van extra controles.

Dit is geen elitair topic, maar een puik voorbeeld van het falen van onze overheid.

Art Vandelay Ultor | 13-08-14 | 13:19

Waarom bier? Als ze Bacardi cola bestellen is dat voor een handhaver ook niet te controleren of gaan ze bij alle jongeren aan de glazen ruiken? Zie het al voor mijn dat boa's dan met zijn neusharen boven een glas wil gaan hangen.

mente aperta | 13-08-14 | 13:17

Triest bericht, ze mogen niet drinken... nou en... boeien!

Over een paar maanden wel... dus niks ad hand! ;-)

bArAbAts | 13-08-14 | 13:09

Als je iets verbiedt, wordt het alleen maar interessanter, een keer een goeie kater en die koters leren het wel af hoor.

Maline Genie | 13-08-14 | 13:02

Van mij mag de leeftijd naar 23 jaar.

Rest In Privacy | 13-08-14 | 13:00

La Vie En Rose | 13-08-14 | 12:12
Dan vergeet je voor het gemak de sjaars die na 1 september jarig zijn en de hbo'ers?

Coolchwip_ | 13-08-14 | 12:58

Waarom zou je eigenlijk in Nederland willen studeren? Het niveau van de meeste studies is zwaar onder de maat. Bovendien als je echte helemaal los wil gaan moet je dat niet vlakbij huis doen, mijn advies ga in het buitenland studeren als je een geweldige tijd wil hebben. Als je geniaal bent is het wellicht mogelijk lucratieve subsidies op te strijken voor studies in het buitenland.

carramba | 13-08-14 | 12:50

In welke tijd moest je je ook alweer bepaald symbool dragen om te laten zien waartoe je behoorde, noodgedwongen?

ProAsfalt | 13-08-14 | 12:48

En wat staat eraan in de weg om simpelweg het polsbandje af te knippen waardoor de schijn gewekt wordt dat je 18+ bent, om je vervolgens helemaal vol te laten lopen?

Wetsdoemaar | 13-08-14 | 12:39

Richt een tijdelijke camping in, laat de 17 jarige sjaars voor hun eigen tent een biertje tetteren en voila.

keizeradmiraal4 | 13-08-14 | 12:38

Studenten onder de 18 ?
Op n enkele superslimme na, zo'n mensa mens, die zich waarschijnlijk sowieso al niet te buiten gaat aan genot, gaat het dus om mbo-ers.
Dat zijn leerlingen. Mbo is niet studeren.
Noem de dingen nou eens zoals ze heten. Dat voorkomt n hoop gezeik.
16 en 17 jarigen mogen niet drinken. So be it. Life is a bitch sometimes, deal with it.

zimmeradel | 13-08-14 | 12:36

@BeunDeHaas | 13-08-14 | 12:33
Inderdaad, het leven is zwaar voor 17 jarige kudtstudentjes in Nederland.

carramba | 13-08-14 | 12:35

Dan zit er voor de minderjarigen maar één ding op: Een heupflesje beerenburg mee naar binnen smokkelen, en colaatjes bestellen. Is nog goedkoper ook. En mocht je lastige vragen krijgen over je gezwalk en gebral; dat komt door de medicijnen!

VanBukkem | 13-08-14 | 12:34

Marie Hemelrijk heeft nu 4 topics getikt. Het gaat alleen maar over elitair gelul. God wat zonde dat een eerste jaars student van 17 nog geen alcohol mag drinken zeg. Een. Ramp! Zelf zoop Marie zich tijdens de introductie voor de studie rechten zeker helemaal de touwtyfus.
Alsof studenten zich er na de introweek ook echt aan gaan houden, dat geen alcohol nuttigen. Vlieg toch op.

BeunDeHaas | 13-08-14 | 12:33

Wit polsbandje is 18- toch? Ik vind dat wel een handig systeem.

Generaal P. | 13-08-14 | 12:24

Alle niet studenten kunnen uiteraard aan al die zielige dames met een wit polsbandje drank verstrekken. Natuurlijk tegen een vergoeding. Met de nadruk op natuurlijk.

Wim Venijn | 13-08-14 | 12:21

Jeugd mag niks meer. En t aantal comazuip-gevalletjes blijft stijgen. Want de jeugd verbieden leidt steevast tot stiekum toch doen, zonder toezicht.

koetje4040 | 13-08-14 | 12:20

Zolang ze maar geld in het laatje brengen.

Heiseenberg | 13-08-14 | 12:17

hohoho Ho ... een shotje tequila is puur natuurlijk heur. veel zout en een schijf hele citroen. dussss ...

Centauri3 | 13-08-14 | 12:15

Ik heb er in ieder geval zin in. Jonge Sjaarsen ronselen! Wat is het studentenleven toch mooi.

renalpha | 13-08-14 | 12:12

@ikdenkwat | 13-08-14 | 11:40
Ja. Zeg maar wat je wil hebben.

rara | 13-08-14 | 12:12

Nou, nou, wat vreselijk onrechtvaardig is dit...
Afgezien wat ik vind van dat alcoholverbod, om hoeveel 17-jarigen gaat het, Marie?

"Voor toelating tot een universiteit heb je een vwo-diploma of een propedeuse van een hbo-opleiding nodig."

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger...

Een VWO opleiding duurt zes jaar.
De meeste studenten zijn dus 18 of ouder wanneer ze gaan studeren en mogen zich helemaal klem zuipen.

Weet jij ook Marie.

Next.

La Vie En Rose | 13-08-14 | 12:12

Hoera! Nederland=regeltjesland. Echter het probleem is in dit land dat de regeltjes onderhand zo stupide zijn dat handhaving practisch onmogelijk is. Zucht. Dit land glijdt met z'n bureacratische gehannes door wereldvreemde ambtenaren en politici langzaam maar zeker de afgrond tegemoed...

Brulboei_61SB | 13-08-14 | 12:06

Een verbod vind ik ook dom, maar het argument dat je je zonder alcohol niet op je gemakt voelt tussen dronken mensen is zo mogelijk nog dommer. Wat doe je als je je niet op gemak voelt tussen een stel trippende meth-heads?

John McClane | 13-08-14 | 12:04

@Dima Beeline | 13-08-14 | 11:55
Van u krijg ik eveneens vloeibare tyfusaids-ophoestbuien.

Nietvoordekat | 13-08-14 | 12:00

Groot gelijk geen bier onder de achtien. Ik zoop al op mijn 15de en zie wat er van me geworden is. Mooi huis, twee auto's, jonge vrouw, dik pensioen. Dat wil je toch niet anno 2014.

Lichtstadfan | 13-08-14 | 11:56

@Nietvoordekat Nog erger dan introductiefeesten zijn spellingcorrectors op fora.

Dima Beeline | 13-08-14 | 11:55

Mmm, 'diep in de studieschulden steken'.. alweer zo'n dooddoener waarschijnlijk afkomstig uit de mond(en) van vooral niksnutten die denken dat studeren of in zijn geheel kan op kosten van de ouders of kosteloos zou moeten zijn en verder heel veel feest vieren.. Verreweg de meeste studenten hebben naast hun studie een baantje, blijven wat langer thuis wonen of gaan op andere manieren creatief om met de centjes die ze hebben. Na afloop van de studie gewoon aan de slag zonder schulden of met heel weinig schuld i.e.g.

ProfessorX | 13-08-14 | 11:54

Zo'n introductieweek is toch geen reedt aan, met of zonder alcohol.

carramba | 13-08-14 | 11:51

Die van is 16 als ze naar het HBO gaat. Laar haar maar een colaatje nemen, zeg ik dan.

Call on the attacker | 13-08-14 | 11:51

Studenten en bier? Studenten zitten toch vaker aan de pillen tegenwoordig?

Mike Hawk | 13-08-14 | 11:51

Ik vind die Martin van Rijn wel een verstandige man.

Ars Vivendi | 13-08-14 | 11:50

@ wakkere_nederlander | 13-08-14 | 11:47

Haha jammer dat ik geen plusjes meer kan geven hier.

OpperGek | 13-08-14 | 11:49

''Je bent op je 17e volgens de wet dus oud genoeg om te besluiten dat je jezelf de komende jaren diep in de studieschulden gaat drinken ...''

Dus studeren is toch niet bijna gratis en vrijblijvend... Overigens zijn 17-jarige studenten zeldzaam, en zouden ze sowieso niet moeten drinken als deze groep niet over genoeg inventiviteit beschikt om toch drank te kunnen regelen. Flauwe stukjes.

Desmoulins | 13-08-14 | 11:47

@OpperGek | 13-08-14 | 11:45
Inderdaad maar dat offer is het me waardt :-)

wakkere_nederlander | 13-08-14 | 11:47

Psst lekkere psychologie studente. Wil je een breezer verdienen...

da wizard | 13-08-14 | 11:46

@ wakkere_nederlander | 13-08-14 | 11:41

Dankzij koning alcohol ben je op het gebied van de Nederlandse taal echter wat achtergebleven.

OpperGek | 13-08-14 | 11:45

Gewoon weer een bord zout, suiker of peper laten vreten.

Canis Spurcus | 13-08-14 | 11:45

Tja, het blijft natuurlijk NEE!-DDR-Land.

Befehl ist Befehl, zeg wat denk je wel? Zomaar zelf nadenken en verantwoording nemen voor je daden. Dat doet de overheid wel voor je.

James Lastig | 13-08-14 | 11:44

M. Hemelrijk is dik.

Een paard | 13-08-14 | 11:43

@wakkere_nederlander | 13-08-14 | 11:41
gebeurt? *sukkel*

wakkere_nederlander | 13-08-14 | 11:42

Ik voorspel een opvallend percentage linkshandige bierdrinkers die tevens hun andere hand in hun zak houden.

Godsammekraken | 13-08-14 | 11:42

@Dima Beeline | 13-08-14 | 11:40
"sowiezo tranentrekkend stupide"
Als je dingen dom gaat noemen, zorg dan dat je dat niet verkeerd gespeld hebt. Dit ziet er sowieso tranentrekkend stupide uit.

Nietvoordekat | 13-08-14 | 11:42

Alcohol onder de 18 verboden? Och arme jonge generatie!
Het klinkt misschien cru maar toen ik 17 was heb ik dankzij koning alcohol heel wat avontuurtjes gehad met gewillige tipsy dametjes.
Dat was waarschijnlijk niet gebeurt onder invloed van Spa® blauw.

wakkere_nederlander | 13-08-14 | 11:41

Tijdens introweek de leeftijd tijdelijk terugschroeven naar 17, is dat een heel erg stom idee?

Nietvoordekat | 13-08-14 | 11:40

Studentenintroductiefeesten zijn sowiezo tranentrekkend stupide. En ze waren al wat gewend want op het eindexamenfeest mocht het ook al niet.
Wordt sowiezo tijd dat we wat aan al het gezuip gaan doen, want het lijkt hier onderhand erger dan in het Oostblok kwa hoeveelheden. Moet je niet willen.

Dima Beeline | 13-08-14 | 11:40

What the fuck @ dat plaatje?

Keeper | 13-08-14 | 11:40

Mag je wel blowen, snuiven of pillen slikken?

ikdenkwat | 13-08-14 | 11:40

Staat daar ''Grolsch'' op dat witte bandje?

Boerenlol | 13-08-14 | 11:39

Wat was het vroeger toch relaxed; lekker zuipen, blowen, uitslapen en lenen.

arikanari | 13-08-14 | 11:39

Dus omdat er iemand roept dat de wet maar weer afgeschaft moet worden, acht jij het bewezen dat handhaving niet mogelijk is? Knap staaltje logica!

Coenass_ | 13-08-14 | 11:38

".. Een systeem met polsbandjes moet drankgebruik door studenten van onder de achttien tegengaan tijdens de UIT, maar het systeem is niet waterdicht.."

You don't say!

Godsammekraken | 13-08-14 | 11:36

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl