Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Taximarkt Amsterdam krijgt invasie van amateurs

uberneen.jpgWij zijn pro-internet. Internet heerst. Internet maakt alles veel zaken transparant. Internet maakt alles veel zaken goedkoper. Zoals nu ook taxi's. Het bedrijf Uber zat al in Amsterdam, maar gaat vanaf vandaag ook Uberpop aanbieden. Een service waarbij particulieren, na een screening, hun auto als taxi aan kunnen bieden via de Uber-app. Voor goedkoper geld dan de taxi's van TCA. Kortom, p2p-taxidiensten. Betaald carpoolen met een vreemde, als het ware. Dat is goed nieuws voor iedereen met een gegronde haat voor de taxibranche in 020. Waar negentig procent van de chauffeurs het verpesten voor de rest. De rest, zoals Taxi Amsterdam, die wel weet hoe je een moderne, servicegerichte taxiservice runt. Het is ook goed nieuws voor passagiers. die nu een goedkoper alternatief hebben voor een taxi, makkelijk te bestellen via een app. Het is goed nieuws voor mensen die wel een auto, maar geen baan hebben. Het is ook goed nieuws voor sjaggeraars, die nu via Uberpop een poging kunnen doen om hun illegale praktijken een legaal sausje te geven. Kortom, goed nieuws voor iedereen, behalve de gevestigde taxicentrales. In de meeste steden waar Uber actief is, zijn de originele taxichauffeurs pisboos. Stakingen, rechtszaken, dreigementen. Het is het downloaden uit illegale bronnen all over again, maar dan met auto's. En vooralsnog volkomen legaal, want Uber wint elke keer. Jeej internet, maakt shit goedkoper sinds juni 1999. Licht gescreende particuliere taxichauffeurs in Amsterdam. What could possibly go wrong? UPDATE: UberPOP nu al doodgeboren kindje:

Reaguursels

Inloggen

Gezeur om niks als we nou afspreken dat je gratis mee rijdt en dan zelf een vergoeding geeft dan omzeil je deze hele domme taxi markt!

Fuhoha | 31-07-14 | 09:15

De meeste snappen het niet. Iedereen zou alles moeten kunnen doen. Dus geen enkele vorm van controle voor welke branche dan ook, moet kunnen toch. En als we dan toch lekker bezig zijn schaffen we de belasting ook maar af, dan kan het nog goedkoper.

Ingpe | 30-07-14 | 19:50

Leve concurrentie in een vrije markt.
Iedere Nederlander met een step moet taxidiensten kunnen aanbieden.
Dit is een vrij land.

Alteidt Glijck | 30-07-14 | 17:14

@Ingpe, antwoord: Hotels, bibliotheken, film - muziek - boeken distributeurs, reisburo's, etc., etc.

hotmint | 30-07-14 | 15:38

Ik ga vrijwel nooit met een taxi. Ik loop liever 4 uur.

fastbikkel | 30-07-14 | 15:00

We blijven met z'n allen stom en dom. De enige die er echt aan gaan verdienen zijn die Amerikanen met hun gigantische budget. Maar we hebben met z'n allen boter op ons hoofd want we willen voordelig uit zijn. Wat volgt ?

Ingpe | 30-07-14 | 14:41

Dit is een prima ontwikkeling, Kwit.
.
Het zal ff wennen zijn.
En met "wennen" bedoel ik dat Uber chauffeurs op het Leidseplein het een paar keer met TCA aan de stok gaan krijgen. Maar dat gaat met handige interweb camera's weer over.
.
*installeert app*

hotmint | 30-07-14 | 14:29

Osdorpertje | 30-07-14 | 09:36
Volgens mij valt het wel mee met die kosten.
Je moet het nodige aan diploma's en papieren hebben waar je even flink voor moet uitpakken maar dat is voor elk ander specialistenberoep niet anders. Verder heb je nog je onderhoud, afschrijving, benzine en dan je inkomen.
Je staat als taxi dan ook wel veel stil, maar die tarieven kunnen echt wel wat bijgesteld worden naar beneden. Misschien kiezen er dan ook wat meer mensen voor om een ritje af te nemen.
De laatste keer dat ik een taxi nam om van het stadscentrum naar huis te komen was ik 18 euro verder. Dat is hemelsbreed een krappe 5 kilometer. Voor dat geld loop ik dat stuk wel. Is de alcohol ook uit mijn systeem.

Kampfhund | 30-07-14 | 14:07

als dat zo makkelijk is om te chauffeuren ga ik toch weer een grote luxe wagen halen. ik ben 10jr taxichauffeur geweest en in mijn tijd had je papieren tegen zeer hoge kosten nodig. ruime ervaring en 35jr "op de weg". dan moet het lukken dacht ik. leve UBER dus.

Joopdehond8994 | 30-07-14 | 13:39

Gelijke monniken, gelijke kappen. Ik ben een groot voorstander van deze initiatieven maar als Jan en alleman ineens taxiritten mag doen zonder aan speciale regelgeving te voldoen, dan moeten taxibedrijven ook niet worden verveeld met al die regelgeving! Zie ook de link in het bericht naar het Twitteraccount van Taxi Amsterdam.

Jelle. | 30-07-14 | 13:28

Ik zou het een slechte ontwikkeling noemen voor de kwaliteit van de Taxi in Nederland maar laten we wel realistisch blijven over het feit dat de kans om bij apocalyptisch geteisem in te stappen in Amsterdam net zo groot is bij een "echte" (lees: eentje met papiertjes)taxi als bij zo'n random beuntaxi via deze app. Als je met dezelfe risico's goedkoper kan rijden, waarom dan ook niet. Het zou mij geen flikker boeien wie er rijd en wat voor auto het is.
Dat gezegd, ikzelf neem nooit een taxi. Die woekertarieven kan ik niets mee.

Kampfhund | 30-07-14 | 13:27

zwart betaalde huiskapsters.
mensen die belastingformulieren invullen tegen betaling (zwart).
Illegale kantines bij tuinders,maneges en andere bedrijven waar feesten georganiseerd worden die in de reguliere horeca thuis horen.
Een zwarte taxi kan er dus best bij of anders de rest ook in de praktijk echt vervolgen

dehondvanodysseus | 30-07-14 | 13:06

zwart betaalde huiskapsters.
mensen die belastingformulieren invullen tegen betaling (zwart).
Illegale kantines bij tuinders,maneges en andere bedrijven waar feesten georganiseerd worden die in de reguliere horeca thuis horen.
Een zwarte taxi kan er dus best bij of anders de rest ook in de praktijk echt vervolgen

dehondvanodysseus | 30-07-14 | 13:05

Uber is de toekomst van mobiliteit. Niet alleen de taxibranche, ook openbaar vervoer en privé autobezit gaan radicaal veranderen.
De consument is de winnaar, zij kiest hier namelijk voor.

spelen | 30-07-14 | 12:45

Aangezien ik altijd met handen en voeten zelf de weg moet wijzen naar mijn huis lijkt het mij een goede zaak dat er meer concurrentie komt.

Steyngeyl | 30-07-14 | 12:43

Ik vind Ugo zoveel chiller dan Uber. Alles net zo makkelijk alleen heb je gegarandeerd een chille taxi, maar uiteindelijk is het allemaal het zelfde:)

Hanz der Schwanz | 30-07-14 | 12:33

Inderdaad, de Uberpopper zal gemolesteerd worden... inderdaad, ooit was er in deze toch behoorlijk ongesgoolde branze een toelatingsbeleid. Ook daarvoor is zoals in het onderwijs etc etc de drempel schrikbarend verlaagd. In Londen moeten aspirant taxisten zo'n 6000 straatnamen uit hun hoofd kennen, zonder tomtom. Da's de beste manier om inteelt schorriemorrie te weren. Stap in Barcelona of Parijs een gewone middenklasser taxi, voor een net tarief, vaak een vriendelijk gesprek, rustig muziekje... in Nederland rijden ze in - illegaal gefinancierde?? - vette penose bakken, wat nergens voor nodig is.

ad pellant | 30-07-14 | 11:54

Quid slaat tegenwoordig vaker de plank mis dan dat hij hem raak slaat lijkt het...

DaRealSwag | 30-07-14 | 11:51

@ Aantastelijk 08:38 "Vraag is nu wat al die kansloze taxichauffeurs moeten gaan doen.." Da's waar... die gaan dan nog meer ouwe van dagen beroven bij de pinautomaat - ow nee, daar durven ze al jaaren niet meer te komen, want da's op straat - met dank aan de Cultuurverrijkers voor deze niet in geld te becijferen kosten van de import terreur.
Toch moet de georganiseerde taxi penose een defintieve klap krijgen. Onvoorstelbaar hoe juist deze groep zich al decennia mag voortbewegen via onrendabele tram/busbanen, kinderen en ouden van dagen bedreigend met een vaart van dik plus vijfig p/u, links/rechts naar wens vluchtheuvels passerend: Lodewijk de 14de kreeg dit nooit voor elkaar met zijn gouden koets. En dan is godbetert door het (omgekochte??) ministerie/Rijksdienst Wegverkeer juist voor deze statisch gezien vet criminele categorie ooit de blauwe kentekenplaat ingevoerd. Die is vanaf de schemering vanaf 5 meter niet meer te lezen, al helemaal niet als je door zo'n taxiterrorist van je sokken bent gereden. Bovendien hebben ze bijna allemaal hun nummerplaat verlichting gedimd, vaak helemaal uit. Door rood rijden, geen probleem, de flitser ziet niks. En de pliesie? Die doet niks.

ad pellant | 30-07-14 | 11:41

heer_rationeel | 30-07-14 | 10:13
Jouw commentaar klopt niet. Een Marokkaan doet zoiets nooit alleen want daar zijn ze te laf voor. Het zal altijd een groepje zijn....

Zaniker | 30-07-14 | 11:39

@Harry Turtle | 30-07-14 | 10:00
Joris is wel cranky vandaag!

Godsammekraken | 30-07-14 | 11:31

Mijn voormalige buurman was de 1% van de taxibestuurders.
Netjes, beleefd en vriendelijk tegen zijn klanten.

Het zou jammer zijn als hij zijn baan kwijt zou raken.
Maar met nog een paar jaartjes te gaan haalt hij het hopelijk wel tot zijn pensioen...

spoilerfreak | 30-07-14 | 11:16

GrandmasterB | 30-07-14 | 10:52
Het is snorren. Hans Anders en brillen24.nl doen niks illegaals. Op snorren staan boetes tot € 10.000,00, waar Über niet wakker van zal liggen.

Bel gewoon een taxi en vraag of je een prijs kunt afspreken, dat kan vaak ook. Ik doe het ook met Booking.com, die vraagt 20% commissie ik bel het hotel en deel de commissie met de eigenaar en ben 10% voordeliger uit.

Ingpe | 30-07-14 | 11:11

@welatenheterbijzitte
@Flatulent
@Ingpe

We gaan het zien, tegenhouden doe je Uber toch niet. Misschien heeft het bestaasrecht maar ik ben benieuwd naar de eerste rechtzaak wegens wel/niet verzekerd (en reken maar dat verzekeringsmaatschappijen hier gaan kijken wat ze kunnen doen). En bovendien: alleen rijden als er handel is is een soort 0-uren contract, alleen aan het werk als het druk is (en dan heeft Uber daar een soort opslag voor = kleiner verschil).
Dat betekend dat wat er aan reguliere krachten overblijft in minder ritten meer moet verdienen.

Maar goed het zal moeten blijken, Hans Anders heeft ook bestaansrecht maar de normale optiekzaken ook (en ik heb mijn bril via brillen24.nl).

GrandmasterB | 30-07-14 | 10:52

Alleen zijn al die prive rijders niet verzekerd tijdens het taxiritje. Staat gewoon in de verzekeringsvoorwaarden. Dus gebeurt er iets, heb je als particuliere rijder en ook als passagier een probleem.

BertKCCO | 30-07-14 | 10:46

O de gemiddelde kostprijs per kilometer voor een kleine auto €0,31 per gereden KM, een kleine middenklasser €0,43 en een normale middenklas auto €0,49. Dat is dus ruim onder te tarieven van Überpop.

Ingpe | 30-07-14 | 10:20

Flatulent | 30-07-14 | 10:00
Die wet is er al tientallen jaren. Je mag geen personenvervoer doen tegen betaling. Je mag wel een redelijke vergoeding vragen, maar die mag nooit meer zijn dan de kostprijs. Vraag je meer dan de kostprijs dan ben je simpelweg een snorder. Zie de wet personenvervoer.

Ingpe | 30-07-14 | 10:18

Godsammekraken | 30-07-14 | 08:46
Precies, alles wat je nu al kan overkomen heb je dan ook, maar wel goedkoper dat dan weer wel.

SmegmaSmeer | 30-07-14 | 10:16

Wachten tot de eerste uberpop chauffeur door een agressieve Marokkaanse taxichauffeur tot appelmoes word geslagen. En dan is het uiteraard de schuld van uber. Ofzo.

heer_rationeel | 30-07-14 | 10:13

als de gevestigde orde in amsterdam nou gewoon wat innovatiever was geweest, meer klantgericht en minder zelfbeschermend, was dit initiatief niet zo'n bedreiging geweest. Er WAS dan al een beoordelingssysteem, er WAS dan al een serieuze kwaliteitszorg, er WAS dan ollang opgetreden tegen omrijders en er WAS dan allang, A.l.l.a.n.g opgerterde tegen ombeschofte horken, zeker als ze geweld gebruiken.
Het is de cultuur van de branche. Ik ken iemand die part time taxi rijdt in een middelgrote stad. De wijze waarop die met personeel omgaan past precies bij het beeld dat je van sommige taxicentrales in grote steden krijgt: autocratisch, allebehalve klantgericht en totaal niet bezig met kwaliteit en fatsoen.

Dit initiatief zat er gewoon aan te komen. Wel zuur voor klein-plaatselijke taxibedrijfjes, die het over het algemeen prima doen. Dat zijn de echte slachtoffers.

overigens is het de vraag of het op termijn zo goedkoop blijft. Die nieuwe club koopt nu een deel van de markt, maar zodra ze een vaste positie hebben, kruipen de prijzen richting de reguliere aanbieders en eind van het liedje is, dat de rijder de prijsverschillen betaalt.

Ik zeg: TVA en kompanen, als je iets wil doen, haal de bezem erdoor en maak klantegrichtheid, kwaliteit en fatsoen tot je speerpunt, De hoge prijzen zijn wellicht niet echt te voorkomen, maar aan slechte kwaliteit kun je iets doen.

xspalm | 30-07-14 | 10:05

Ingpe | 30-07-14 | 09:54

Ik denk dat op het moment dat je een wet gaat aannemen die particulier vervoer tegen betaling gaat verbieden, je ook meteen de doodsteek geeft aan carpoolen of bv met een groep met de auto tegen gedeelde kosten. En wat is kostprijs? Benzinekosten plus verzekering plus afschrijving plus tijd? Dan kom je al snel op een euro per km denk ik.

Flatulent | 30-07-14 | 10:00

-weggejorist-

Harry Turtle | 30-07-14 | 10:00

Nu nog betalen in Bitcoins en we zijn klaar.

harry21 | 30-07-14 | 09:59

GrandmasterB | 30-07-14 | 09:03

Volgens mij is er bij een starttarief van bijna 3 euro en daarbij nog eens meer dan 2 euro per KM, toch wel een redelijke marge.

Ritje van 3 Km kost je dus bijna een tientje. Dat kan inderdaad goedkoper.

Flatulent | 30-07-14 | 09:57

@sjipsknippert | 30-07-14 | 09:25
Als hij daar meer als de kostprijs voor vraagt mag het niet. Doet hij het gratis of wil hij alleen een brandstofvergoeding, of andere redelijke vergoeding, dan mag het uiteraard wel.

Taxi's moeten belasting betalen, extra verzekerd zijn, een BCT hebben, een schreeuwend dure vergunning, een taxipas enz. Een snorder hoeft dat niet. Über biedt gewoon taxivervoer tegen betaling aan en dit is ruim boven de normale vergoeding dus is het vergunningsplichtig. Ik denk alleen niet dat Über zelf aangepakt kan worden, wel degene die vervoerd.

Ingpe | 30-07-14 | 09:54

-weggejorist-

newray | 30-07-14 | 09:50

Zit er ook een optie "autochtoon" op de app?

roze_bril | 30-07-14 | 09:49

Nu ben ik stiekem wel benieuwd hoeveel 'porno Taxi bussen/autos' er gaan rondrijden en proberen mooie dames op te pikken en te chanteren voor sex.

Want zoals dit al op (veel) plekken in America en Engeland gebeurt, zal het nu ook in Nederland een mogelijkheid worden.

LangeTijdGeleden | 30-07-14 | 09:44

Hopelijk gaan nu alle TCA chauffeurs failiet. Ze zijn niet klantvriendeljk, rijden te snel, te wild en breken voortdurend de verkeersregel. Iets met naffermentaliteit.

Rest In Privacy | 30-07-14 | 09:41

Toen ik laatst in Amsterdam sliep ik in de radison. Moest naar Schiphol, hotel taxi gebeld. Ik vroeg aan de tca taxi Marokkaan of ie wakker lag van uber. Nee zei hij deed alles met hotels. Zei dat ik de eerste nl er was in jaren die hij in de taxi had. Normale taxi's zullen zich dus op touristen en hotels gaan concentreren denk ik . Als native zou ik uber nemen

Zatkniss | 30-07-14 | 09:38

"Het is het downloaden uit illegale bronnen all over again, maar dan met auto's."
You wouldn't steal a cab-ride.

koeberg | 30-07-14 | 09:37

Zonder taxivergunning ben je gewoon een illegale snorder. Taxi`s zijn zo duur omdat ze belasting moeten betalen uit de ritprijs en een snorder heeft daar geen last van.

Osdorpertje | 30-07-14 | 09:36

Taxi's in NL zijn waanzinnig duur. Dat is niet perse de schuld van de taxibedrijven maar omdat ze te maken hebben met de 2 hoogst belaste kostenposten, namelijk arbeid en brandstof. Het is de overheid in NL die taxi's onbetaalbaar maken. Het gevolg ervan is dat taxi's slechts minimaal worden gebruikt omdat je je blauw betaald. Vaak is de taxirit van station of vliegveld duurder dan de rest van de reis. In veel andere landen is het nemen van een taxi geen luxe maar een gemak. Mensen nemen eenvoudig een taxi als ze uit gaan of bijvoorbeeld naar drukkere gebieden moeten, simpelweg omdat het dan beter is om met een taxi te gaan. Vereiste is dan ook dat taxi's behalve goed betaalbaar, ook in voldoende mate aanwezig zijn. Als je altijd moeten bellen en wachten ipv je hand opsteken schieten taxi;s alweer vaak hun doel voorbij. Ik woon elders en heb 2 auto's tot mijn beschikking. Toch neem ik bijna altijd een taxi naar de stad of vliegveld. Gewoon omdat het makkelijker is.

free_spirit | 30-07-14 | 09:34

Legale snorders dus....

Luci.fer | 30-07-14 | 09:31

Ben er wel blij mee, heb al 5 jaar geen gebruik meer gemaakt van een 020 taxi, niet eens voor het geld, maar meer uit veiligheid.

happysolo | 30-07-14 | 09:28

@GrandmasterB | 30-07-14 | 09:03

Jawel, het kan prima voor veel minder. En het prijsverschil gaat zich uitbetalen door hogere volumes (veel meer taxiritjes). De taxibranche in Amsterdam heeft de prijzen steeds verder verhoogd - en dat komt door het overaanbod!
Als econoom is dit een leuke puzzel. Overaanbod leidt normaliter natuurlijk tot een lagere prijs, maar niet bij de taxibranche in A'dam. Die heeft er namelijk voor gezorgd dat onderlinge concurrentie niet mogelijk is: de taxistandplaatsen zijn zo ingericht dat je altijd de voorste taxi moet nemen en op straat een taxi aanhouden mag niet. Dus als je als chauffeur eenmaal vooraan staat, ga je gegarandeerd dat ritje krijgen. Maar ja, omdat je zo lang moet wachten, moet de prijs van dat ritje wel omhoog. Ondertussen mijdt iedereen met een beetje verstand de Amsterdamse taxi's, want de extreem hoge prijs gaat ook nog eens gepaard met lage kwaliteit. Dus krijg je een evenwicht met lage volumes en hoge prijzen.
Uber gaat ervoor zorgen dat 1) de volumes fors omhoog gaan en 2) die voorste taxi nu nog veel langer moet wachten op een ritje. Dat laatste zal tot woede leiden bij de gevestigde orde, maar hun standaardreactie (prijs verhogen) werkt nu - nog meer dan voorheen - averechts. Het signaal dat de markt opengebroken is, zal zijn als de vaste taxistandplaatsen anders gaan worden ingericht en aanhouden van een taxi, op straat, gewoon wordt.

Je schreef:
Voor 50% van de prijs waarvan dan nog 20% naar Uber gaat. Netto blijft er voor een chauffeur 40% over.
Je kunt me een hoop wijsmaken maar de gemiddelde taxi heeft geen marge van 60%, vraag is waar het verschil vandaan komt: verzekering? onderhoud? salaris?

NL-ers pikken een hoop voor minder geld (gratis = kwaliteit gedachte) maar ergens gaat iemand dit betalen, niet Uber dus wie?

welatenheterbijzitte | 30-07-14 | 09:27

van Oeffelen | 30-07-14 | 09:05
Moet dan zeker gaan proberen. 120 chf van paradeplatz naar woonplaats net in AG is echt te duur, voor die balkaniers. Vind ze echter nog wel beter dan de Amsterdamse taxi Marokkaan

Zatkniss | 30-07-14 | 09:26

@ Ingpe | 30-07-14 | 09:14

Als je buurman je naar schiphol brengt is dat dus een snorder?? Dan is carpoolen dat ook. In feite is de app een carpool gebeuren dus volgens mij niet strafbaar of vergunningplichtig.

sjipsknippert | 30-07-14 | 09:25

Hahaha. Eindelijk al die kudt taxichauffeurs naar de klote. Smerige ongemanierde oplichters.

viridis | 30-07-14 | 09:24

@Dwaalspoor Denk jij dat dat branche niet van al die verschrikkelijke regels af wilt ? Diverse belangenorganisaties zijn daar al jaren mee bezig maar het enige wat de branche krijgt is een verplichte boordcomputer, die nog niet eens fatsoenlijk werkt. Daarnaast is het salaris van een chauffeur de allergrootste kostenpost. Wil er in de taxi iets verdient worden dan moet er juist veel minder aanbod gaan komen waardoor chauffeurs kunnen blijven rijden. Nu willen ze lange ritten die iets opleveren anders vinden ze het zonde.
Een taxidienst in Nederland aanbieden zonder vergunning is verboden.

Ingpe | 30-07-14 | 09:24

Quid, dit systeem werkt prima, heb het in LA al zien werken. Scheelt je bakken met geld.

Stortkoker | 30-07-14 | 09:20

@Agent Orange

Dan is dit toch een mooie tijd om die regeldrang van de overheid te herzien.
Het kan anders, het moet anders.
De taxi in NL is VEEL te duur.

Dwaalspoor | 30-07-14 | 09:18

Aantastelijk | 30-07-14
Ik vermoed dat veel taxichauffeurs weer de lichte muziek in gaan. Die zal er vast een boost van krijgen.

Therapietje | 30-07-14 | 09:18

Ja hoor, particulieren die hun auto verhuren.

Hoe denkt de verzekering daar over?

Ben ook benieuwd of die mensen er zich van bewust zijn hoeveel idioten we op de Nederlandse wegen hebben, mensen die geen besef hebben hoe gevoelig een auto (en de onderdelen er van) kunnen zijn...

LangeTijdGeleden | 30-07-14 | 09:17

Uber is een klant van me en was daarom toevallig op hun kantoor in London vorige week: heel mooi geregeld, alle chauffeurs krijgen netjes een opleiding, chauffeurs allemaal blij omdat ze zelf hun uren kunnen kiezen én meer verdienen dan met een gewone taxi, en natuurlijk de reviews: niet failproof, maar schorriemorrie zal inderdaad niet lang voor Uber rondrijden. Zelf ook groot fan van de app natuurlijk, gebruik het hier in Brussel constant & nooit een seconde ontevreden over geweest!

Progue | 30-07-14 | 09:14

Ik weet zeker dat dit niet mag. Personenvervoer tegen betaling is in Nederland vergunningplichtig, snorders zijn ook goedkoper en dat mag ook niet en dit is feitelijk hetzelfde. Met een gele plaat taxi rijden.

Ingpe | 30-07-14 | 09:14

De TCA chauffeurs kunnen altijd nog dope koerier worden.

kaapkos | 30-07-14 | 09:12

Als je reviews van die chauffeurs kan zien dan kan je toch gewoon de goede chauffeur kiezen, ook al is ie licht gescreend.

Abu al Uitkering | 30-07-14 | 09:12

Beetje lullig voor reguliere taxies, maar deze ontwikkeling zal alleen maar toenemen. Sharing economy is the future!

Pieleke | 30-07-14 | 09:07

Drie keer raden wat iedereen die (waarschijnlijk met hele goede redenen) niet in aanmerking kwam voor een taxi-vergunning nu gaat doen dan...

Flubber de Wups | 30-07-14 | 09:06

Amateurs, of je bij een Marokkaan beter af bent als je in de taxi stapt.

fleurtje | 30-07-14 | 09:06

Ook veel ophef in Zürich over de komst van Uber. Ze geven kick-backs en provisies en hebben een ondoorzichtig vergoedingssysteem. Waarschijnlijk kopen ze gewoon marktaandeel in het begin. Het schijnt aan te slaan.

van Oeffelen | 30-07-14 | 09:05

Prima! Misschien kan ik dan eens een taxi krijgen waarvan de chauffeur Nederlands spreekt en zonder tomtom de Dam kan vinden.

Guurt | 30-07-14 | 09:05

@ Agent Orange | 30-07-14
Jij leest nooit een review op internet?
Uber heeft miljarden achter zich en verwacht de eerst komende 5 jaar geen winst te maken in NL. Puur agressief die markt veroveren. Die passen dus wel op voor slechte reviews.

Linkse Zakkenvuller | 30-07-14 | 09:03

Voor 50% van de prijs waarvan dan nog 20% naar Uber gaat. Netto blijft er voor een chauffeur 40% over.
Je kunt me een hoop wijsmaken maar de gemiddelde taxi heeft geen marge van 60%, vraag is waar het verschil vandaan komt: verzekering? onderhoud? salaris?

NL-ers pikken een hoop voor minder geld (gratis = kwaliteit gedachte) maar ergens gaat iemand dit betalen, niet Uber dus wie?

GrandmasterB | 30-07-14 | 09:03

Beetje jammer dat dit langs de Amsterdamse lat word gelegd terwijl in de rest van Nederland de taxis doorgaans best wel redelijk is. Mensen die wel normaal doen en die nu vanwege de enorme regeldrang van de overheid nu door kapot geconcurreerd worden door een bedrijf die zich aan geen regels wenst te houden.
Lijkt me erg oneerlijk.

Overigens, met deze wildgroei weet je al helemaal niet meer bij wat voor beunhaas je instapt.

Agent Orange | 30-07-14 | 08:58

@Biasmania | 30-07-14 | 08:55
Die chauffeurs die je noemt zullen allebei vast wel goed terechtkomen.

Godsammekraken | 30-07-14 | 08:57

@Datzegiktoch | 30-07-14 | 08:53
Criminelen krijgen concurrentie van amateurs. Sowieso vooruitgang dus. En nog eens goedkoper.

Godsammekraken | 30-07-14 | 08:56

Ik maak me geen zorgen, die 'goede' 'professionele' TCA'ers kunnen toch netjes onderhandelen met hotels en bedrijven, hoeven ze ook niet meer op de hoek van de straat te wachten. De rest van ons kan gewoon goedkoper en beter vervoerd worden, niks mis mee!

Biasmania | 30-07-14 | 08:55

Je kan bij Uber de chaffeur beoordelen na de rit. Zo filter je mooi alle onbeleefde en onhygienische Hassans eruit en blijf je over met de wél geintegreerde Youssef's. Helemaal prima, zo'n sociale filter. De kanslozen blijven lekker aan de kant staan.

bijscholing | 30-07-14 | 08:54

Amateurs krijgen dus concurrentie van amateurs... prima!

Datzegiktoch | 30-07-14 | 08:53

TCA is toch wel de monopolist die ik het hardste gun dat ze helemaal kapot gaan.

Godsammekraken | 30-07-14 | 08:51

Taxi Uber alles !

Kamervraag | 30-07-14 | 08:51

Kop is verkeerd. Moet zijn "Amsterdam eindelijk verlost van taximaffia"

Graf Von Gurkenzug | 30-07-14 | 08:50

Ik heb liever dat mijn vrouw in een taxi stapt, want er zou 'wel eens een Marokkaan achter het stuur zou kunnen zitten' ;-)

Zaniker | 30-07-14 | 08:48

@Truttebol | 30-07-14 | 08:40
Zoek de undercover aflevering over taxi's erbij. Met een grotere kans op verkracht worden is verkrachting dus vrijwel zeker. Immers in de reguliere taxi's was een vrouw haar "kuisheid" al niet meer zeker.

TheLuggs | 30-07-14 | 08:48

Ik bel altijd Appie, 30 euro vanaf Leidseplein terug naar 023. Gouden kerel. Uber is leuk, maar ik heb aan één app genoeg.

Linkse Zakkenvuller | 30-07-14 | 08:47

Uber... nou nog Uberal graag.

0598er | 30-07-14 | 08:47

"What could possibly go wrong?"

Nou ja Kwit, slechter kan het onmogelijk worden.

Godsammekraken | 30-07-14 | 08:46

Gezien de kwaliteit van de gemiddelde amsterdamse taxichauffeur kan het alleen maar beter worden.

Vogelbeest | 30-07-14 | 08:45

" Waar negentig procent van de chauffeurs het verpesten voor de rest."

Maak daar 99% van.

Godsammekraken | 30-07-14 | 08:44

Ah, de mini-cab wordt eindelijk ook in NL ingevoerd. In de UK is dit al decennia een werkend systeem. Goedkoper dan de taxi, en een grotere kans om verkracht te worden als vrouw. Tja.

Truttebol | 30-07-14 | 08:40

Tot zover nieuws uit de regio.

Igor Putkin | 30-07-14 | 08:39

Vraag is nu wat al die kansloze taxichauffeurs moeten gaan doen..

Aantastelijk | 30-07-14 | 08:38

De kans dat je bij deze particuliere taxi bij een NIET-crimineel in de auto zit is tenminste aanwezig. Bij de reguliere taxi echt niet.

DeSjaak1000 | 30-07-14 | 08:38

waarom de reguliere taxi bedrijven zelf nog een app hebben waarmee je een taxi kan bestellen maar ook kan beoordelen zodat online live zichtbaar is welke chaffeur een klootzak is ?

(c)ZWITSUL | 30-07-14 | 08:38

Een goede zaak, die Uber!

Rest In Privacy | 30-07-14 | 08:37

Niks mis mee.

Aantastelijk | 30-07-14 | 08:34

Taxi Amsterdam een groot maffia organisatie. Altijd concurrentie tegengewerkt! Hoop dat het nu echt goedkoper wordt!

Fuhoha | 30-07-14 | 08:33

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl