achtergrond

Geenstijl

Utrecht faalt met dieselverbod in milieuzone

vroemvroem.gif In Utrecht wil de gemeente bepalen wat voor auto je rijdt, door 'smerige diesels' per 1 januari 2015 te verbieden in de binnenstad. Dubieus, want met iedere auto die in Nederland is aangeschaft en waarvoor BPM en MRB wordt betaald, mag je overal over 's lands wegen toeren. Behalve dus in Utrecht. Dat riekt naar willekeur, uitsluiting en ongelijke behandeling voor de wet. Utrecht gaf vier ton taxpoet uit aan externe adviseurs om het onzalige plan op te stellen, gaat miljoenen aan subsidies weggeven om mensen te verleiden hun ouwe diesel naar de sloop te brengen, waarbij de privacy van die mensen mogelijk geschonden is. En nu blijkt dat de gemeente ook nog een verkeerd model te hebben gebruikt om te bepalen welke diesels wel en niet de binnenstad mogen betreden vanaf 2015: Utrecht heeft besloten dat alle diesels met een kenteken van vóór 1 januari 2001 ongewenst worden verklaard, omdat ze niet aan de EURO3-uitstootnormen zouden voldoen. Maar daar klopt helemaal niets van: niet alleen zijn er landelijk ruim 14.000 diesels van voor die datum die wél aan die norm voldoen, er zijn ook 2500 diesels van na die datum die géén EURO3-gekeurde motor hebben. Kortom: Utrecht discrimineert op kentekenbewijs, pakt de verkeerde vervuilers aan en laat anderen er mee weg komen. En als Utrecht haar huiswerk beter gedaan had, was dit moeiteloos te voorkomen geweest. Wat hebben die externe adviseurs eigenlijk gedaan voor die vier ton taxpoet die ze gekost hebben? Het idealistische opportunisme wint het weer eens van de ratio op milieugebied in de GroenLinksgemeente. De klachten stroomden al binnen, maar nu is het ook nog wachten op dure rechtszaken. Hup Domstad dieselrijders!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.