Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GS REPO. Keti Koti 2014: Keti, fittie en roti

fissaketikotie.jpg.jpgIedereen houdt van roti, dus vier Keti Koti! Het had het motto van deze zonovergoten Slavernijherdenking kunnen zijn, want het Oosterpark was op de derde dag van de Ramadan doortrokken met de geuren van exotisch eten. Men zou haast vergeten dat het hier een ernstige zaak betreft, namelijk de Zwarte (sorry) Bladzij van de slavernij in ons gedeelde verleden en de erfschuld van alle witte Nederlanders. "Jullie kunnen wel zeggen, mijn voorouder was visser dus ik heb niks met slavernij te maken" hield een spreekster ons voor, "maar de hele Nederlandse maatschappij heeft geprofiteerd van slavernij." Ja klopt, bedankt nog daarvoor he, en het uitkeringspercentage in de Bijlmer maakt tegenweurdig dan weer een hoop goed dus laten we het quitte noemen. De drukte op een doordeweekse dinsdag, moeten al die mensen niet werken? Enfin, daar komen we op terug. Keti Koti 2014, een verslag. De foto's zijn van Maarten Brante, tenzij anders vermeld. Slavenoptocht.jpgDe optocht naar het Amsterdamse Oosterpark was een uitzinnig, kleurrijk spektakel met een merkwaardige tableau vivant dat in een feestelijke optocht inzake een westerse traditie zou leiden tot een acuut fatsoensinfarct: slaven. De drumband maakte veel goed, qua sfeer en vrolijkheid. (Foto GS) hetzetegenmoslims.jpgWut. "Stop de hetze tegen moslims?" Deze mevrouw had de instructies vooraf niet goed gelezen. Het ging vandaag nou eens NIET om de moslims, sjees! (Foto GS) Dan het officiële gedeelte. Verene Sheperd, VN Zeurpiet, was er wel maar deed niks. Typisch VNgedrag weer. Sylvana Simons noemde in haar inleiding van drie zinnen 94 keer het woord 'ik', en het thema van de dag was De Toekomst. Bemoedigend, voor een beweging die in het midden van de negentiende eeuw lijkt te zwelgen! Het beloofde een gezapig middagje kransleggen en verbindende speeches te worden, totdat… Guerillaspeech.jpg… militanten in de bekende WAR. NO MORE ZWARTE PIET shirts de speech van vicepremier Lodewijk Asscher onderbraken. Ze traden vreedzaam doch dwingend op, hier leest u wat hun grieven precies waren. Asscher herpakte zich meesterlijk, liet zijn spreektekst voor wat het was en improviseerde een dankwoord aan de spontane benutting van de vrijheid van meningsuiting. Saillant was het gedrag van beveiligers en politie: uw verslaggever hoorde ze al voor de actie communiceren over het op handen zijnde 'in beweging komen' van de groep. Vragen hieromtrent werden helaas niet beantwoord. Ah well. Er was genoeg te zien aan kleurrijk activisme hallojumbomeisje.jpgHallo Jumbo!-mooimeisje (Foto GS) ketiscoti.jpgKeti Scooti brigades (Foto GS) okeesorryhee.jpgEn booswoede KetiHunky.jpgDeze hunk verkocht T-Shirts, dat was heel ludiek: wie er eentje kocht, kon ermee op de foto en alle foto's van mensen met hun oorlogsverklaring aan onze tradities komen dan in een videoclip van een Weg Met Piet-Aksie-Ballade! fatsoenskwartet.jpgDaarna was het tijd voor de Hut van Oom Quinsy, in een tent was een praatprogramma opgezet door de actiegroep Roet in het Eten, u welbekend van het omleggen van Zwarte Piet. U ziet hier vlnr: Mayke van Keep, Jolo Op Outdoor Proefverlof, de FrontaalVerwarde Peter Breedveld en Sunny 'Sletvrees' Bergman. En aldaar ontspon zich een onverkwikkelijke rel met uw verslaggever als onderwerp, hetgeen mij dwingt in dit gedeelte over mezelf te schrijven aangezien mijn rol als observant ruw werd omgezet in die van deelgenoot aan het evenement. QuizzyGario.jpgEerder deed Quinsy Gario een heel flauw stukje tussendeschuifdeuren-humor met een SlavernijQuiz. Of "die mevrouw van GeenStijl daar" soms wilde meedoen? Ik zat zoet in de zaal met een opschrijfboekje en weigerde beleefd. Neen, ik was hier als verslaggever voor u, demense, nietwaar? Deelname geeft dan geen pas. Maar het plaagstootje, daar kon ik wel om lachen. In het hol van de leeuw moet men immers sportief zijn. Daardiemoetjehebben.jpgToen was het tijd voor het Witmensen Wegmetons Blokje, en daar werd de aandacht wederom en dit keer wat minder gemoedelijk op mij gevestigd. Sunny Bergman, moet u weten, werkt aan een film over hoe racistisch Nederland is en zij heeft mij meermalen om mijn medewerking gevraagd. Hetgeen ik steeds weigerde. Door mij nu snaaks in deze discussie te betrekken, waar haar cameraman alles filmde, hoopte ze me voor het blok te zetten. U ziet haar hier aanwijzen dat deze GeenStijl mevrouw misschien wat wil zeggen? "Nee," sloeg ik af, "ik ben hier aan het werk. Ik wel." Dit nu bleek het startsein voor de heren Van Jole en Breedveld om vanaf het podium een tirade over GeenStijl in het algemeen en mij in het bijzonder te lanceren, met als fatsoenlijk hoogtepunt de explosieve opmerking ten overstaan van de volle zaal van Breedveld: "Dit is Annabel Nanninga, bedenker van de term dobbernegers." "Racist!" werd er geschreeuwd, er werd gesist, camera's in mijn snufferd, alles. Nouja, fair enough, men moet staan voor wat men schrijft, vinden wij bij GeenStijl, en ik had me geheel vrijwillig op hun Goedmensenfeestje begeven. Edoch, ik was geen deelnemer, was niet gevraagd ook, en vanaf de veiligheid van het podium zulke dingen roepen kon weleens vervelende gevolgen hebben. Des te teleurstellender was het dat achteraf… BreedveldDeWvanWillem.jpg…toen ik me netjes aan de verwarde VUmedewerker voorstelde, er opeens weer lafjes gedoken werd toen ik vroeg of hij zijn gedrag eens kon toelichten. Neen, dat kon hij niet want hij had me al honderd keer voor een debat uitgenodigd. Ah okee. Dus je mag iemand niet te onbelangrijk vinden voor een debat maar als diegene dan een zaal vol mensen tegen je ophitst is het te eng om zulks achteraf even toe te lichten. Weten we dat ook weer. Jammer dat de aanwezige nazaten van slaven de wurgende keti van de moraalfappende betuttelracistische witmensen nog niet koti hebben, want uiteindelijk was het gewoon HUN feestje natuurlijk. ketiBBQ.jpgEn dat werd het ook, met smeulende barbecues en vrijheid en met ons allen enorm veel zin in de Toekomst. Mooi thema, misschien is het een idee om eens uit dat verleden te komen en er in het hier en nu iets tofs van te maken. Sluiten we het toch nog hoopvol af, die Zwarte Bladzij.

Reaguursels

Inloggen

OrgulloTulipano: Breedbek ben jij dat? Of een van je laffe vriendjes?

derKaiser31 | 03-07-14 | 09:53

Genoeg nazaten van slaven in Brazilië, Venezuela, Colombia, Panama, enz. Maar daar voeren ze het theaternummer geketend door de straten te lopen niet op want armoede nietwaar, daar moet gewerkt worden.

Friedrich Frayek | 02-07-14 | 22:49

Annabel Nanninga. Net zo trefzeker als oom Dick in 1978!

poepaanmijngaatsie | 02-07-14 | 19:38

jeanmondo | 02-07-14 | 17:35

wat een poeppraat... tax voor afstammelingen van slavenhandelaren? En dan krijgen die Afro slaaf nazaten dat geld?

Wat als je vader zo'n slavenafstammeling is en je moeder een blanke voc afstammeling? Sigaar uit eigen doos? Wat voor onzin om nabestaanden van leed waar ze alleen van gelezen hebben ook maar iets te geven. Je kunt niet maar door blijven gaan over het verleden tot in treurnis. Het raakt kant nog wal. Velen zullen nu al mixed kids hebben.
Dus Suris getrouwd met nederlanders. Zeker zijn er wel puur surinamers en antillianen maar word steeds minder. Wie gaat wie betalen? En wie is er dan nog schuldig of slachtoffer? Het is al meer dan 100 jaar geleden dus dit is pure nonsens prulpraat van al die boze mensjes.

ca12nag3 | 02-07-14 | 18:05

Ik ben ook even gaan kijken. Voornamelijk gezelligheid en ik heb me er tegoed gedaan aan allerhande lekkernijen die de paar verdwaalde uitgemergelde blanke linksmensen van het type internationale socialist niet mochten hebben. Want: niet veganistisch en ecologisch verantwoord, u kent het wel.
Ik voelde me erg op mijn gemak want in tegenstelling tot Hollanders met VOC-voorouders wassen zowel ik als mijn voorouders(die pas halverwege de 20e eeuw rijk werden en nooit geprofiteerd hebben van de plantages) onze handen in onschuld. Ditzelfde geldt voor onze creoolse vrienden, die vaak afstammen van onze plantagehouders. Ik stel dan ook voor dat zij samen met bewezen blanke nazaten van slavenhandelaren een tax gaan betalen voor hun eigen compensatie.
Wie haben es wirklich nicht gewusst. En daar is geen woord aan gelogen.

jeanmondo | 02-07-14 | 17:35

10% van de slaven overleden tijdens de overtocht.
17% van de aangemonsterde bemanning die vaak uit pure armoede meegingen.en niet uit waren op een avontuur keerde niet terug waardoor ook hun familie in extreme armoede verviel .
Cijfers hierover vind in het tropenmuseum in A'dam

dehondvanodysseus | 02-07-14 | 15:52

@ Dhr. de Wit | 02-07-14 | 14:13
Ach, ik zie ook dat mijn (toch zeer relevante) link naar FN weggejorist is dus ik begrijp sowieso het censuurbeleid tegenwoordig niet meer

ZonderNaam | 02-07-14 | 15:39

-weggejorist en opgerot-
R-evolutie | 02-07-14 | 14:40

Evolutie = weggejorist worden.

harstef | 02-07-14 | 15:19

-weggejorist en opgerot-

R-evolutie | 02-07-14 | 14:40

@OrgulloTulipano | 02-07-14 | 13:32
Moehahahaha... Petertje is het vlees(- noch vis)geworden D'66. Een grotere intellectuele middelmaat en luiheid bestaat er bijna niet, of het moet Alexandor Peggold zelf zijn. Recalcitrant? Ja, ooit in de beginjaren van Frontaal Naakt was hij dat. Allang niet meer. In 1 zin van @Feynman (in de wekelijkse column of als comment) zit meer intellect en tegendraadsheid dan in 100 stukjes van Peter.

Stormageddon | 02-07-14 | 14:19

Vind het nogal matig dat mijn reactie van 22:37 is weggejorist.
Schijnbaar mag je niet zeggen dat de Internationale Socialisten erger dan de NSB zijn.
Bij deze dus nog een keer, omdat het zo is.

Dhr. de Wit | 02-07-14 | 14:13

@OrgulloTulipano | 02-07-14 | 10:52
Ja en? Breedveld is het niet waard, te onbelangrijk en niet interessant, vindt Annabel (en daar kan ik me wel iets bij voorstellen). Da's haar goed recht.
En ik heb, sinds Peter met de zus van Hafid Bouazza neukt, nooit meer iets interessants op zijn blogje gelezen. Noch redactioneel, noch in de comments zijn er meningen die tot nadenken stemmen. Het is nog voorspelbaarder dan joop.nl

Stormageddon | 02-07-14 | 14:12

-weggejorist-

R-evolutie | 02-07-14 | 14:02

KlunsJohannus | 02-07-14 | 10:58

Inderdaad. Tegendraads is zeker nodig. Iets wat ik bij Geenstijl/Telegraaf zelden nog tegenkom. Breedveld is een recalcitrant pur sang. Onuitstaanbaar bij tijd en wijlen, maar onmisbaar als je een gezond intellectueel klimaat wil behouden. Want 10 jaar geleden was Geenstijl de rebel, de rebel die nu zo politiek correct als de pest is geworden. Als iets dit schrijfsel van Nanninga bewijst, is dat het wel.

OrgulloTulipano | 02-07-14 | 13:32

R-evolutie | 02-07-14 | 13:09
Gaat het helemaal goed met je?

harstef | 02-07-14 | 13:27

@Nanninga
Breedveld is gewoon jaloers op je!
Jij hebt een veel groter publiek, je pakt veel betere onderwerpen op, je schrijft veel beter en... je maakt prachtige taalgrappen, hebt veel humor en doet aan zelfspot, wat bij hem alledrie totaal ontbreekt.

huh, ian? | 02-07-14 | 13:20

-weggejorist-

R-evolutie | 02-07-14 | 13:09

Ze mogen ons wel dankbaar zijn, als hun voorvaderen geen slaven waren geweest dan waren ze nooit zo makkelijk on land in gekomen waar ze allemaal van een uitkering kunnen genieten zodat ze nog meer tijd hebben om onze Nederlandse samenleving te ontwrichten met gezeik over een al oude traditie voor kinderen.

Maar ja, zeikers blijven zeikers :-(

BigShow | 02-07-14 | 13:08

Slachtoffercultuur is echt het meest achterlijke wat het socialisme heeft voortgebracht. Alleen maar huilen, nooit doen. Het is altijd de schuld van een ander, en als jij huilt, hebben zij de verplichting te veranderen.

Dit feestje is niets dan de lul van gegoed links die in het gezicht van de bevolking wordt gewapperd. Waar zijn de feestjes voor de overwinning op de Islamitische wereld, met daarmee de beëindiging van de blanke slavernij? Zijn er niet. En de feestjes voor het afschaffen van lijfeigenschap? Zijn er niet.

Want we weten allemaal waar dit om draait: Huidskleur. Zielige negers. Slechte blanken. Het oude, linkse weg-met-ons fabeltjes. Dit is gewoon pure propaganda. Weg met die lui. Half Suriname kwam hier naartoe toen ze hun vrijheid kregen, maar dan wel zitten klagen! Janmaat had verdomme gewoon gelijk.

Piet van het Padje | 02-07-14 | 12:59

En trouwens, ik hou helemaal niet van roti...
Ommezwaai | 01-07-14 | 21:17

Je weet niet wat lekker is, jonguuuh! Brongbèrè, bigi bèrè baaaster, mang! Saaaang???!! Fai tang? Wakka boeng. [Tjoeri] njam mi mars, i ma kaolo, i ma pola! Joe sakasakka! Bakra! Witte pier! Boeroe! Mi go nak i mars!
Ach, heerlijke herinneringen van dat soort intellectuele discussies van Surinaams niveau.

Pa Ramaribo | 02-07-14 | 12:30

Iemand onterecht voor "racist" uitmaken zou strafbaar gesteld moeten worden. Omdat het in de praktijk alleen betrekking heeft op blanken (en niet-blanken er zo graag mee strooien) is het woord zelf racistisch geworden.

Trekhaas | 02-07-14 | 12:14

Zonder de slavernij hadden al die mensen op de foto's nu niet in Nederland kunnen wonen, met een riante uitkering, een gesubsidieerde woning, gesubsidieerde scootmobielen en netjes onderhouden parken waar ze kunnen barbecuen.

Peter Emile | 02-07-14 | 11:54

De neger is nu eenmaal lichtgeraakt. Er is daaromheen een hele schil van organisaties ontstaan, een industrie zelfs, die dit gedrag (eisen, eisen en nog eens eisen vanuit een aangepraat gevoel van schuld en boete) in stand houden. Zelfs de Fifa doet er aan mee. Nigeria wordt niet als NIG afgekort omdat dit wellicht misschien eventueel naar het beruchte N-word zou verwijzen, maar als iets van NGA.

van Oeffelen | 02-07-14 | 11:32

@ZegMaar | 02-07-14 | 08:19
"Leuk! Al die vrolijke stofjes komen waarschijnlijk uit Bangladesh, gemaakt door een kind van onder de tien jaar, met een levensverwachting van ca. 30 jaar, die voor een cent per uur staat te werken."
.
Al die vrolijke stoffen komen gewoon uit Nederland.
www.volkskrant.nl/vk/nl/11641/Design/a...

McMarx | 02-07-14 | 11:22

-weggejorist-

MJPA2 | 02-07-14 | 11:02

Mijn voorouder was visser, dus ik heb inderdaad niets met slavernij te maken.
Jouw voorouder was o.a. de slavendrijver zelf die heel wat mulattenkindertjes produceerden.
Jij bent dus een direkte nakomeling van zo'n slavendrijver en dan ga je mij de maat nemen????

Swedish Chef | 02-07-14 | 11:00

met bootsladingen tegelijk komen ze van afrika naar europe. dit is niet gratis, gaan duizenden dollars in om. Bloed jaloers op het paspoort en TOEKOMST PERSPECTIEF die de 'nazaten' hier hebben.

Bad Ass Justice | 02-07-14 | 10:59

OrgulloTulipano | 02-07-14 | 10:52
Tegendraads kan leuk en boeiend en nodig zijn. Maar gesubsidieerd tegendraads zijn met valse argumenten en verdekt racisme vind ik persoonlijk niet zo lovenswaardig.

KlunsJohannus | 02-07-14 | 10:58

OrgulloTulipano | 02-07-14 | 10:09
He, kijk een adept van Breedveld.

Klaus Herzog | 02-07-14 | 10:56

chosenignorance | 02-07-14 | 10:04
Yeah! Hear, hear! * Slaat enkele keren met vlakke hand op tafel *

KlunsJohannus | 02-07-14 | 10:55

mvr Nanninga, vraag nu gewoon de volgende keer eens hoe het zit met de acceptatie en situatie van de homoseksuelen op bv de Antillen, en Suriname. Gewoon doen.

Stortkoker | 02-07-14 | 10:54

@ Stormageddon | 02-07-14 | 10:41

Volgens mij heeft Breedveld meermaals redacteuren van GS uitgenodigd voor een debat, is niet op ingegaan. Verder kan je het (net als ik vaak) inhoudelijk oneens zijn met hem, maar als ik een keer in de zoveel tijd op zijn blogje kijk wordt ik er toch vaker geconfronteerd met meningen die tot nadenken zetten dan hier. Kijk de afgelopen 300 reacties er even op na, de gemiddelde reactie op AD of Telegraaf en je kunt toch moeilijk stellen dat FrontaalNaakt geen tegendraads geluid laat horen. Iets wat Geenstijl een paar jaar geleden ook nog wel eens deed.

OrgulloTulipano | 02-07-14 | 10:52

Wat is er racistisch aan de term "dobbernegers". Ik vind het zeer krachtige beeldspraak voor de hordes Afrikanen die, al dobberend in een bootje, de Europese kust trachten te bereiken. Kan iemand mij uitleggen wat er racistisch is aan de werkelijkheid? Is "oudeblankemannenorganisatie"" dan ook racistische beeldspraak? Fok man, wat zijn die gasten lichtgeraakt.

KlunsJohannus | 02-07-14 | 10:52

@OrgulloTulipano | 02-07-14 | 10:09
En waarom had Annabel dat moeten doen? Zij was niet door de organisatie uitgenodigd om deel te nemen aan het "debat" (wonderlijk overigens, een debat tussen 4 mensen van dezelfde politieke en ideologische geaardheid), zij was daar om er verslag van te doen. Waarom zou zij zich moeten laten ophitsen om onbetaald en onuitgenodigd deel te nemen alleen omdat Jolo en Breedbek haar in het publiek herkenden?
Als ze nou was uitgenodigd en net als de andere 4 fors betaald (van subsidiegeld - inclusief consumptiebonnen en gratis lunch) dan had ze dat kunnen doen (en dan had ze dat, haar kennende hoogstwaarschijnlijk geweigerd). Zij was geheel ongevraagd onderwerp van gesprek geworden, door 4 ontzettend blanke mensen die daar door de organisatie betaald zaten te kleppen over hoe erg het wel niet gesteld is met racisme en dan niets beters weten te verzinnen dan een J'accuse aan Geen Stijl. Door zich juist niet aangesproken te voelen om in debat te gaan liet ze zien vér boven die multiculti-clowns met geleend slachtofferschap te staan. Engelsen noemen dat: The moral high ground.
En hoezo heeft Peter Bouazza meer lef? Die zit daar gewoon op uitnodiging en betaald slap te ouwehoeren met 3 gelijkgestemden. Broeva Haro. Wat is daar lef aan?

Stormageddon | 02-07-14 | 10:41

Ah joh; gewoon geen aandacht geven, gewoon negeren.

Sioux | 02-07-14 | 10:39

Ik wacht nog steeds op compensatie van Rome, vanwege de bezetting door het Romeinse rijk. Al die rotzooi die die gasten hier hebben achtergelaten (laatst weer een pot aardewerk in Oegstgeest; je moet er toch niet aan denken als een spelend kind zoiets per ongeluk zou vinden).

aap-noot-mies | 02-07-14 | 10:31

Is Peter Breedveld nog steeds zijn website Frontaalnaakt aan het vullen met zijn eigen dubbelaccounts gezien niemand de moeite neemt om te reageren op zijn dagboek berichten, ja? Mooi.

Niets veranderd dus.

Klaus Herzog | 02-07-14 | 10:23

Die Breedveld heeft meer lef in zijn donder dan jij Nanninga. Het had jou en Geenstijl gesierd om daar een echte acte de presence te geven, in plaats van dit laffe gekoekeloer op afstand.

OrgulloTulipano | 02-07-14 | 10:09

Slavernij is een Afrikaanse uitvinding die uiteindelijk wat efficiënter door westerlingen werd overgenomen. In de late middeleeuwen ontvoerden Noord Afrikaanse piraten vele Ierse, Franse en Scandinavische blanken voor de slavernij. Hele kustdorpen werden meegenomen. Waar staat het monument daarvoor? Waar zijn de excuses? Slavernij is nooit goed te praten, maar is een ding uit een ver ver verleden, met vele daders en vele slachtoffers. Herdenken prima, maar die eeuwige geïnstitutionaliseerde woede tegen de blanke Nederlander. Bedenk eens iets anders. Ik compenseer jullie iedere dag. Iedere dag betaal ik via de belastingdienst heel veel smartengeld. Hoor je mij niet over. Ik hoef geen dankbaarheid, maar verwijten aan mij - omdat ik toevallig blank ben- Fuck! hoe racistisch is dat??

chosenignorance | 02-07-14 | 10:04

Slavernij. Mijn noeste en onverzettelijke voorouders gebruikten Afrikanen om vooruit te komen. Zich te ontwikkelen. Niet voor niets was Nederland voor die tijd een al een zeer vooruitstrevend en welvarend land. Oké, achteraf gezien niet heel netjes, maar toch. Voor die tijd kon het. Wat hebben Afrikanen eigenlijk bereikt in die periode tot nu? Noem mij eens één welvarend en ontwikkeld Afrikaans land wat zich kan meten met ons? Het is dus een kwestie van mentaliteit en een goed stel genen. Iets wat deze mekkerende menigte ten ene male ontbreekt. Wel zeuren en vingerwijzen maar zelf totaal niet in staat om iets te bereiken. Zelfs niet in kansenland Nederland. Ik erger me er niet aan. Wat me wel bevreemd is dat er een heel stel blanke Nederlandse burgers en ‘prominenten’ meegaan in deze onzin. Als we ergens aan ten onder zullen gaan is aan deze linkse moraalridders. Hulde aan mevrouw Nanninga die dit heel treffend beschrijft.

Van Kamsteren | 02-07-14 | 09:55

Wanneer worden de ruim 1 miljoen Europese slaven, die door Noord-Afrikanen werden geroofd, dan herdacht?

AIVD-medewerker | 02-07-14 | 09:41

Als je zo overtuigd bent van je gelijk, waarom ga je dan niet in discussie Nanninga?

Igor Putkin | 02-07-14 | 09:35

Protesteerden deze figuren ook tegen de gevolgen van MODERNE slavernij?

Mensenhandel, dat ook in Nederland tot de meest schrijnende misstanden leidt.

Waarbij overigens ook heel veel blanke mensen het slachtoffer zijn. Zoals jonge meisjes, vaak uit Nederland zelf, die vervolgens in de prostitutie als sexslaaf mogen gaan dienen.

Of is dat niet politiek correct genoeg?

quantumcollider | 02-07-14 | 09:18

Volgens mij was ik gisteren voor hun aan het werken.
Slavernij!
Ik wil geld!

Vindefin | 02-07-14 | 09:05

Deze slachtoffers zien er niet uit als slachtoffers.

wegrenner | 02-07-14 | 09:05

De Spaanse Bok. Leuk, weer wat geleerd. Ook de schuld van alle Nederlanders zeker.

van Oeffelen | 02-07-14 | 08:59

-quote de hele Nederlandse maatschappij heeft geprofiteerd van de slavernij unquote-
Hier een artikel van hoogleraar Piet Emmer die een ander beeld heeft: www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article...

gasboer | 02-07-14 | 08:50

Nederland is een soort van surrealistische Efteling aan het worden. Het is gewoon niet meer bij te benen en te bevatten wat voor malloten er hier rondlopen.

Dirrek | 02-07-14 | 08:48

Tijd om verplicht weer naar het werk te gaan. maar gelukkig doet er geen slavernij meer bestaan.

hallevvezool | 02-07-14 | 08:45

Wat een chagrijnige smoelen op die foto. Nu zijn ze geen slaaf meer en toch kan er nog geen lachje af.

Boy Cot | 02-07-14 | 08:42

Die burka op foto 3 loopt met een voorgedrukte poster van de ´Internationale Socialisten´ (LOL). Erg islamitisch om zelfs een evenement als Keti Koti voor hun huichelkarretje te willen spannen. Schandalig dat ze juist op dit evenement loopt te provoceren, terwijl de Arabieren de eerste, langste en meest gruwelijke Afrikaanse slavenhandel op hun geweten hebben. Maar ja, dat lijkt de andere demonstranten niet te deren, ze is immers niet ´wit´.

will.ik.ben | 02-07-14 | 08:41

Ik had er graag bij willen zijn maar moest werken om hun uitkeringen te betalen.

Borakh | 02-07-14 | 08:40

blanek gaven de werled uitvindingen als de auto de microscoop de piano de saxofoon internet etc

montyclift | 02-07-14 | 08:40

www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q... zo had het grootste deel van de beveolking het ruim 100 jaar geleden. En nu worden zij veantwoordelijk gehouden voor het leed van de vroegere slaven.

diek | 02-07-14 | 08:39

Dit zijn in feite de Constant Kusters van het linkse spectrum.

roze_bril | 02-07-14 | 08:32

In 1863 waren er in Amsterdam ongeveer 80 personen die "eigenaar" waren van een slaaf. Dat weten we, (Door onderzoek in het Nationaal Archief en het Stadsarchief Amsterdam, door studenten geschiedenis van de Vrije Universiteit onder leiding van dr. D.G. Hondius) want die personen kregen compensatie bij de afschaffing van de slavernij. Er woonden toendertijd ongeveer 300000 mensen in amsterdam. Dat wil zeggen dat 0,3% van de bevolking daadwerkelijk een slaafeigenaar was. En dan praten we hier over Amsterdam, in het veen bij Nieuw Amsterdam zal die score beduidend kleiner zijn.

diek | 02-07-14 | 08:32

Nou ja, als je kijkt wat voor types (linkse fascisten) er komen opdagen. Dan behoeft dat verder geen aandacht. Niet serieus te nemen.

roze_bril | 02-07-14 | 08:31

Tja, het lijkt me een mooie gelegenheid om te vieren dat de keti koti heeft plaatsgevonden. De ketens zijn verbroken, de slaaf heeft overwonnen en het onrecht recht gezet. De slaven hebben laten zien wat ze zijn: Mensen! Vrije mensen en de vrijheid opgeëist en gekregen. Ze heeft de blanke man laten inzien dat iedereen gelijk is. Maar de gelijkheidsstrijd is nog niet ten einde zolang er ongelijkheid is; zolang alle blanke mensen nog racistische gedachten hebben en met kinderfeestjes het slavernij verleden levend houden.
De blanke mensen zijn inferieur door hun racistische denken en superieuriteits gevoel. De ketens mogen gebroken zijn maar het verschil is er nog altijd, het verschil in opvattingen. De blanke weet niet hoe het is slaaf te zijn zoals de vrije slaven maar al te goed weten.
Je moet toch iets hebben om je tegen af te zetten en je identiteit vorm te geven. Waarom niet tegen windmolens strijden? Dat gaat steeds makkelijker trouwens, in Nederland.
.
Het is mooi dat men de vrijheid gebruikt om zich slaaf te voelen en zo alle tegenslagen af te wentelen op de blanke slavenhandelaar.
Vrijheid is niet alleen de ketenen die je handen en voeten binden breken, maar ook de ketenen die geest vastbinden. En die ketenen kunnen alleen gebroken worden door de geketende. De slaaf is pas vrij als hij inziet dat hij al generaties lang geen slaaf meer is!
Ik wens ze, vrijheid, vrede, kalmte, geluk en voorspoed kennen toe!

ratelaar | 02-07-14 | 08:27

@zorgan | 02-07-14 | 08:16
Tja, daar is valt wat over te zeggen, Lucas was het daar voor 80% mee eens,

miko | 02-07-14 | 08:21

Leuk! Al die vrolijke stofjes komen waarschijnlijk uit Bangladesh, gemaakt door een kind van onder de tien jaar, met een levensverwachting van ca. 30 jaar, die voor een cent per uur staat te werken.
Want de enige slavernij die belangrijk genoeg is om iets aan te doen is 150 jaar geleden afgeschaft. Toch?
Genante vertoning.

ZegMaar | 02-07-14 | 08:19

De Slavernij is zo lang geleden al afgeschaft dat geen van de Creolen dit heeft meegemaakt daarom is er geen recht op schadevergoeding. Het recht de afschaffing te herdenken hebben ze... in Suriname of anders hier op eigen kosten. Verder zouden ze ons geld toe mogen geven. Omdat ze mochten emigreren naar Nederland hoeven ze nu niet in gammele bootjes over de steken als Nigeriaan, Eritreeer of Somalier.....

lienke | 02-07-14 | 08:19

Op peter zijn blog worden wij geenstijl mensen allemaal geestelijk gestoorden genoemd, hoezo racisme?

zorgan | 02-07-14 | 08:16

Mooi hoor,verbreek de ketens.
jammer dat dit ,net als 4 en 5 mei en de kristalnacht gekaapt word door idioten met een eigen agenda.
verder heb ik er persoonlijk geen probleem mee om te zeggen sorry,maar meer zit er niet in.Ik was er niet bij.

miko | 02-07-14 | 08:15

Nou begrijp ik gelijk waarom negers van grote kettingen houden.

KarelMarks | 02-07-14 | 08:14

Die oelewappers weten waarschijnlijk niet dat de oorsprong van slavernij helemaal niet in Europa ligt en dat vele Europeanen zelf ook slachtoffer waren en tot in de 19e eeuw nog op de markten in het Midden-Oosten en Noord-Afrika werden verkocht en dat het zwarten waren die de slaven aanvoerden naar de slavenhandelaars en dat het juist de blanken waren die de slavernij afschaften. Een beetje dankbaarheid graag.

Angelica | 02-07-14 | 08:00

Iets met oude koeien en een sloot. Is Zwarte Piet nog aangehaald?

Balletje Mayo | 02-07-14 | 08:00

Ahhh, dit onderwerp maakt wat los. Ik zie veel excuses en daarna wordt het een dagtaak om te lezen. Die tijd heb ik niet, mag nog gaan werken zodadelijk. Maar één dingetje moet me van hart als bruune. Slavernij is geen kwestie van een fittie tussen wit en zwart of bruun zoals je wil. Slavernij bestaat nog steeds en vraagt in die zin een intelligentere benadering dan die van Nanninga, de excuus makers en nodige racisten hier. Zolang we die niet gevonden hebben zijn de uitkeringen slechts wisselgeld, zwarte piet een non-issue en racisten de uitkijk in het kraaienest met een visuele beperking.

De Bruune Pleebejer | 02-07-14 | 07:57

-weggejorist-

Toontje50 | 02-07-14 | 07:50

-weggejorist-

zorgan | 02-07-14 | 07:49

Een dobberneger? Vis je daarmee op haaien?

lijn5 | 02-07-14 | 07:46

Ik zie commies, commies en nog meer commies...

AgentKrol | 02-07-14 | 07:43

Ze buiten dat thema wel uit he...

Hufter | 02-07-14 | 07:42

@[ws] | 02-07-14 | 06:36. Waarom? Ik heb toch al sorry gezegd (tweede tegel). Of moet ik soms ook de knip nog trekken?

Maria.1 | 02-07-14 | 07:39

Ik zie een heleboel zeurpieten. Zwarte en witte.

smartexpat | 02-07-14 | 07:37

-weggejorist-

sinar2 | 02-07-14 | 07:22

@ikbenwakker | 02-07-14 | 07:10
Naar het blijkt ben je nog hiet echt wakker.

McMarx | 02-07-14 | 07:22

-weggejorist-

ikbenwakker | 02-07-14 | 07:10

-weggejorist-

ikbenwakker | 02-07-14 | 07:10

-weggejorist-

ikbenwakker | 02-07-14 | 07:10

-weggejorist-

ikbenwakker | 02-07-14 | 07:10

Jezelf slachtoffer blijven zien over iets wat een paar honderd jaar geleden heeft afgespeeld is psychologisch gezien nogal onvolwassen. Zeker als je er zelf niet bij betrokken bent geweest vanwege 'honderden jaren geleden'.

Zzzzooooffff | 02-07-14 | 07:10

@[ws] | 02-07-14 | 06:37
"en dikke frustratie nu uiteraard, want er kan niet gemind worden."
.
Heb je net twee keer een minnetje gegeven.
Je hebt meesters en je hebt slaven.

McMarx | 02-07-14 | 06:46

-weggejorist-

Superanalist | 02-07-14 | 06:40

Ook leuk: een slavernijherdenking organiseren, en dan vier witmensen op een podium de morele arbiter uit laten hangen. Dan moet je jezelf wel heel erg in orde vinden, dat je 't als bleekmens waagt tijdens een slavernijherdenking 't volksmennertje uit te hangen. Je moet maar durven.

Maar daar gaat 't hier dus om: witmensen die andere witmensen vanuit hun fatsoenstorentje de les kunnen lezen. En de kleurmensen waar 't om zou moeten gaan, worden tot figurant gereduceerd.

Lagonda | 02-07-14 | 06:38

en dikke frustratie nu uiteraard, want er kan niet gemind worden.

[ws] | 02-07-14 | 06:37

ach, en waarom stonden alle dappere reaguurders hier gisteren niet op die plek met hun weldoordachte argumenten (en ik kom niet aan met: ik moest werken, want overdag weten de serverts van GS van gekkigheid niet hoe ze alle reaguursels moeten verwerken).

Nee, het is makkelijker om lekker op internet, vanuit je luie bureaustoel je gal te spuwen over alles wat je niet aanstaat.
Stelletje laffe flapdrollen.

[ws] | 02-07-14 | 06:36

-weggejorist-

McMarx | 02-07-14 | 06:14

Als je nog niet racistisch was, dan word je het zo langzamerhand wel.

yamahaha | 02-07-14 | 06:06

Wel gezellig een dagje de zielepiet uithangen,
er is toch niet veel te doen op een doordeweekse dag.

een of andere vent | 02-07-14 | 06:00

@ Stormageddon | 02-07-14 | 00:21

'Gelegenheidsgekwetsten met een verontwaardigingsverslaving.'

Geweldig! Om in te lijsten, deze...

Lagonda | 02-07-14 | 05:59

alle vluchtelingen zijn slaven, laat ze maar eens wat bouwen

newray | 02-07-14 | 05:37

Grapje Telefonica, internet , TV, Telefoon kost me ruim 120Euros...... en noch moet ik naar de grorg om wedstrijden te bekijken.

DANNY3960 | 02-07-14 | 04:16

Er wordt altijd gezeurd over de slavernij, maar de gewone werknemr had het ook niet makkelijk toen. Op lange vaarten overleed eenderde van de bemanning en dat waren geen slaven. Dominees haalde arme plattelandsbewoners over om zich in Suriname te vestigen als boeroe's en ook daar overleed eenderde aan allerlij ziektes. De Nederlandse bevolking heeft financieel nooit geprofiteerd van de slavernij. Ze kregen hooguit de beschikking over koffie en suiker. Alleen de elite werd er rijk van, maar mijn voorouders hebben er nooit van geprofiteerd. Voor de elite was een mensenleven toen weinig waard, ongeacht of je nou slaaf of arbeider was. Sommigen werden gedwongen door armoede en anderen door slavernij. Het linkse schuldgevoel is gebaseerd op een verleden dat nooit bestaan heeft.

Osdorpertje | 02-07-14 | 03:28

Nanninga, zou ik al geen meisje hebben..... Jij mocht ongezien mijn vrouw worden! Pure klasse.

INH.30CL | 02-07-14 | 03:19

Domme zeiknegers en overbodige gutmenschen die niet eens een enkele gedachte tijdens het schijten waard zijn.

Dus... Iets met tieten?

dlseth_ | 02-07-14 | 03:17

-weggejorist-

Rups444 | 02-07-14 | 03:07

Ik wil excuses van de Grieken en Romeinen. En geld. Oh, wacht even ... waarom werkt het in hun geval wel andersom?

XHannibalX | 02-07-14 | 02:43

In Nederland is het verboden, in Israel roept de bevolking wat ze van arabieren (moslims) vinden.
www.hln.be/hln/nl/1281/Israel-Palestin...
Ze wensen de moslims een enkeltje richting paradijs, laat dat nu ook de doelstelling van de kalief zijn.

Jan Dribbel | 02-07-14 | 02:32

necrosis | 02-07-14 | 02:10
Altijd weer.

LibertasSimplex | 02-07-14 | 02:23

@necrosis | 02-07-14 | 02:07
*met zijn ketenen rammelt*

Lewis Lewinsky | 02-07-14 | 02:12

@LibertasSimplex | 02-07-14 | 02:05
In het midden het duo 'zuigt & vervelend'.

necrosis | 02-07-14 | 02:10

@Lewis Lewinsky | 02-07-14 | 02:01
Loonslavernij is ook slavernij....

necrosis | 02-07-14 | 02:07

"Vier voor een tientje vier voor een tientje. Met goed gebit vier voor een tientje."
http://www.geenstijl.nl/archives/images/fatsoenskwartet.jpg
De veilingmeesters.

LibertasSimplex | 02-07-14 | 02:05

Islam = slavernij.

Want op afvalligheid staat de doodstraf.

Lewis Lewinsky | 02-07-14 | 02:01

@Stormageddon | 02-07-14 | 00:21
Goed gezegd.

Uiteraard zullen de goedmensen de huidige slavernij op de agenda zetten en deze kwestie stipt over 150 jaar aan de orde stellen.

Lewis Lewinsky | 02-07-14 | 02:00

@Jan Dribbel | 02-07-14 | 01:50
Fijn, die religie van de vrede......

necrosis | 02-07-14 | 01:55

@Marley886 | 01-07-14 | 23:52
*Maak de wereld een mooiere plek en respecteer een ieder*. Dat schrijf je, Bob.

Waarom doe je dat dan niet?

Lewis Lewinsky | 02-07-14 | 01:54

@mezelf.. de grote Anti | 02-07-14 | 01:05
Trouwens, ik zit hier uiteraard ook mijn toetsenbord onder te janken. Maar even ter aanvulling, ik zag wel dat het een goede vader was. Heb even gewacht. De meeste vaders zouden misschien niet hun dochter van 7 of 8 ergens buiten parkeren TEGENWOORDIG, maar ik zag en/of begreep het meteen eigenlijk. Vanaf jongs af aan leren voor zichzelf op te komen en staan. Ook best een gesprekje durven aanknopen.

de grote Anti | 02-07-14 | 01:54

De Graaf vroeg zich eerder op de avond af of er nog problemen zijn in de wereld.
De kalief van ISIS, nu IS, heeft zijn doelstellingen opgerekt.
Hij beveelt zijn volgelingen inmiddels om Rome in te nemen.
Dat verklaart het vluchtelingenprobleem in Italië.
Met tienduizenden tegelijk steken ze de zee over om Rome in te nemen.
www.hln.be/hln/nl/1280/Irak/article/de...
#Islam=eeuwigdurende ellende#

Jan Dribbel | 02-07-14 | 01:50

@Lijkt me logisch... | 02-07-14 | 01:32
Jolo praat niet met GeenStijl, zie mijn 0:13 linkje.

necrosis | 02-07-14 | 01:44

@Nederlanddraaitdoor | 02-07-14 | 01:35
De tachtigjarige oorlog natuurlijk.

Lewis Lewinsky | 02-07-14 | 01:43

Hoezo "het is in Nederland geen vrede"? Vanwege wat maatschappelijke onrust, een paar duizend mensen die protesteren op het Malieveld en wat vechtpartijtjes met/tussen Mocro's/Antillianen hier en daar? Zout toch op!
Als er echt (burger)oorlog zou zijn in Nederland dan liggen jullie bibberend onder moeders bed! En Graaf van Egmond; dat je nog steeds niet "onder de indruk bent" zal me een wortel wezen. Alles al een keer meegemaakt? Welke oorlog dan?

Nederlanddraaitdoor | 02-07-14 | 01:35

Annabel, het wordt niets zonder jou.

Nu ben ik gezegend met een vrouw die minstens half zo stoer is als jij, maar anders had ik je ten huwelijk gevraagd.

Belangrijker: Ik zou het linksche establishment wel eens in het roze hol van de leeuw willen zien. Jolo te gast bij GS dus.

Desnoods andersom maar dan wel twee camera's. Eentje van GS en eentje van Joop. Kijken naar verschillende montages. Da's mooi internet.

Lijkt me logisch... | 02-07-14 | 01:32

Nog steeds geen excuses. En die zul je van mij nooit en te nimmer krijgen. En nu je hok in ! Wat een geneuzel is dit zeg, onvoorstelbaar !

vivaldi | 02-07-14 | 01:32

@Zaagmanss | 02-07-14 | 01:23
Sommige mensen hebben blijkbaar het recht om alle Nederlanders over één kam te scheren.

necrosis | 02-07-14 | 01:28

necrosis | 02-07-14 | 01:25
Dat laatste vind ik fideel van je. Dat is wel eens anders geweest zo laat.

Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:27

Nederlanddraaitdoor | 02-07-14 | 01:21
Ja hoor. De Graaf heeft alles al een keer meegemaakt in zijn lange leven. En ik ben nog steeds niet onder de indruk.
*sponde opzoekt*

Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:26

@Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:18
Impaled Nazerene heeft daar een puik nummertje over geschreven (the absence of war does not mean peace).
Omwille van de vrede in dit draadje zal ik het maar niet plempen.....

necrosis | 02-07-14 | 01:25

Haha vraag maar excuses aan het Afrikaanse stamhoofd Ondonga en zijn stamleden, omdat ze jouw voorouders hebben verkocht in ruil voor bling bling (spiegeltjes en kraaltjes) en geestverruimende middelen (alcohol).

Verder was de VOC een PRIVAAT bedrijf. Met andere woorden: die mensen handelden voor zichzelf. Als Shell negers uitbuit in Nigeria heeft de Nederlandse bevolking daar ook niks mee te maken. Zo kan je de Nederlandse bevolking ook niet verantwoordelijk houden voor wat de VOC heeft gedaan.

Zaagmanss | 02-07-14 | 01:23

Geweldig verslag, Annabel!

Lewis Lewinsky | 02-07-14 | 01:22

@Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:18
Jouw en mijn definitie van vrede zijn kennelijk niet hetzelfde. Ooit gediend bij de krijgsmacht en werkelijk oorlog gezien en meegemaakt? Ik wel, meerdere keren!

Nederlanddraaitdoor | 02-07-14 | 01:21

Dobbernegers? Tobbernegers die tobben, tobben, tobben!

Lewis Lewinsky | 02-07-14 | 01:21

de grote Anti | 02-07-14 | 01:05
Dan heeft ze het waarschijnlijk ook over vlinders gehad. Ik huil met je mee.

Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:19

Met een levenslange uitkering is alles mogelijk, dat blijkt maar weer.

Rien7847 | 02-07-14 | 01:19

@ Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:04
.. en zover mij bekend zijn hier de laatste 150 jaar in Nederland ook geen negers massaal vervolgt, opgeknoopt, verbrand, verkracht, ledematen afgehakt met machetes of wat dan ook (m.u.v. misschien tussen 1940-1945 door de Duitsers). Ofwel, de ellende die ze wacht in Afrika, daar hebben ze de afgelopen 150 jaar in Nederland niet mee te maken gehad. Vrede dus.... Helder genoeg?

Nederlanddraaitdoor | 02-07-14 | 01:19

Nederlanddraaitdoor | 02-07-14 | 01:12
Aha, dus de afwezigheid van oorlog noem jij vrede? Dus als jij je raam open doet, zie je een vredige maatschappij?

Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:18

@ Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:04
Misschien heb ik een oorlog gemist op Nederlands grondgebied na 1945 (Indië daargelaten, maar het gaat over slavernij en negers)?

Nederlanddraaitdoor | 02-07-14 | 01:12

@Graaf van Egmont | 02-07-14 | 00:43
Nope, alles in de wereld is kewl. Voor nu even.
Wel nog een verhaaltje. Zo kom je nietsvermoedend een winkelcentrum uitlopen en waar je voertuig staat zit er een klein blond meisje op de rij winkelwagens je aan te staren. Nouja, die begon ineens te praten als een ware filosoof en natuurkundige, en ik stond daar met mijn oren te flapperen dus. Uiteindelijk na gevraagd te hebben wie of wat ze was vertelde ze dat ze wel een vader had (die haar even later ophaalde) maar dat haar moeder ergens was waar haar wijsvinger naartoe wees. Uiteindelijk snapte ik de clue en wees ook naarboven en knikte. Grote glimlach op het meisje dat iemand het snapte.. Dan breekt mijn hart van titanium toch soms een beetje.

de grote Anti | 02-07-14 | 01:05

Nederlanddraaitdoor | 02-07-14 | 01:02
Niet helemaal. Kun je voor mij even dat "en in vrede" duiden?

Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:04

-weggejorist-

Balog | 02-07-14 | 01:02

-weggejorist-

Nederlanddraaitdoor | 02-07-14 | 01:02

@ikdenkwat | 02-07-14 | 00:53
Het is NOOIT klaar.
Zolang 'wij' met een massaal schuldcomplex blijven leven, zijn we chantabel.
De Gario's en de Jolo's zullen dit complex graag blijven voeden.

necrosis | 02-07-14 | 01:01

Jan Dribbel | 02-07-14 | 00:55
Heb het gelezen. Die Aboe Koekenbakr is duidelijk bezig zijn hand te overspelen. Die gaat opgeblazen worden door Al Nusra. Kan trouwens uit het stukje niet afleiden of hij ook vrouwen uitnodigt om naar het kalifaat te komen. Denk dat hij door heeft dat het daar nog ietsjes te vroeg voor is.

Graaf van Egmont | 02-07-14 | 01:00

@captainobvious | 02-07-14 | 00:51
Zo'n complex wordt ze aangepraat door de 'weg-met-ons' brigade van Breedveld/ van Jole en de '100 miljard' van VN-lichtgewicht Shepherd.

necrosis | 02-07-14 | 00:55

Graaf,
Andere problemen?
Een oproep van de nieuwe kalief om met z'n allen naar het nieuwe kalifaat te trekken.
www.ad.nl/ad/nl/13868/Burgeroorlog-in-...
Wij zijn natuurlijk niet welkom, Marokkanen natuurlijk wel, maar die hangen teveel aan het uitkerings-pluche.

Jan Dribbel | 02-07-14 | 00:55

What´s your name? Toby!
.
Gooi het maar in de vlakspoeler, ik heb geen zin meer om policor te zijn met dit.

Ranja Drinker | 02-07-14 | 00:55

Er heerst frustratie alom in Nederland. Klagers over de slavernij, klagers over een Auswietsmonument, klagers over Zwarte Piet, klagers over Annabel, klagers over de polletiek. Geef jezelf eens een schop onder je hol en get a life.

Graaf van Egmont | 02-07-14 | 00:53

Wanneer is het nou klaar?

ikdenkwat | 02-07-14 | 00:53

Weer dat gezeik over iets van 150 jaar geleden?
Pleurt toch op met je zwarte minderwaardigheidscomplex.

captainobvious | 02-07-14 | 00:51

Prachtig, zoals een slavernijdagje onze hele avond kan beheersen. Zijn er verder nog problemen in de wereld? Nee zeker?

Graaf van Egmont | 02-07-14 | 00:43

Ik vraag me af of deze mensen beseffen dat als de slavernij hen niet gered had zij nu geterroriseerd werden door Boko Haram, Al Shabat, of kans liepen op een ebola besmetting, om maar eens wat te noemen.
Maar dankbaarheid ho maar, klagen en zeuren.

de honden blaffen... | 02-07-14 | 00:41

Sorry Joris, weet ook niet wat er met die link misging

ZonderNaam | 02-07-14 | 00:37

@ harstef | 02-07-14 | 00:30
Ja, en in Brielle doen ze dit nog elk jaar
www.1aprilvereniging.nl

Maar dat zijn leuke feestjes waar nog enige vorm van historisch besef bij komt kijken. Op 5 mei op een pleintje naar Lange Frans of Dries Roelvink kijken schaar ik toch echt wel in een andere categorie

ZonderNaam | 02-07-14 | 00:36

Zondernaam

Ach anderzijds wordt er nog steeds jaarlijks 3 dagen feest gevierd in Leiden wegens bevrijding.

harstef | 02-07-14 | 00:30

"maar de hele Nederlandse maatschappij heeft geprofiteerd van slavernij."

Ja, dus jij ook kut, dus wat zeik je nou?

Dawassiknie | 02-07-14 | 00:29

Tering, wat zullen die ISIS gasten op hun neus kijken als ze de rekening van die piramide-bouw-slaven voorgeschoteld krijgen.

Lepo | 02-07-14 | 00:28

@ zeg maar jansen | 02-07-14 | 00:20
Ja maar die had ik dan zelf in Duitsland moeten gaan ophalen. Dat 70-jarige barrel mogen ze wel gewoon houden hoor

ZonderNaam | 02-07-14 | 00:25

-weggejorist-

montyclift | 02-07-14 | 00:23

-weggejorist-

montyclift | 02-07-14 | 00:22

Helemaal eens met die protesters!

Ik kom uit een arbeidersgezin en heb alleen maar ellende van die vrijgelaten slaven.

Voorts betaal ik me blauw aan belastingen want ik werk.

Compensatie voor alle slachtoffers NU!

Lepo | 02-07-14 | 00:22

necrosis | 02-07-14 | 00:09
Joris kijkt naar de wedstrijd België-VS momenteel..

Ommezwaai | 02-07-14 | 00:21

De meisjes in Nigeria zijn nog steeds zoek. Verkocht. In Qatar en de Emiraten worden duizenden Filipino's, Bengalezen, Indiers als slaven verhandeld, behandeld en doodgewerkt. Zullen we het daar eens over hebben, als het om slavernij gaat? Werkelijk menselijk leed en lijden anno NU, in plaats van plaatsvervangend leed van eeuwen geleden, en een opgedrongen erfschuld en erfzonde?

Maar wij hebben Zwarte Piet. En alsof dat nog niet genoeg is, tegenwoordig moeten witmensen zich ook schuldig voelen aan dierenracisme. Echt: www.slate.com/articles/health_and_scie...
Sorry hoor, ik neem deze zeurnegers in Nederland niet serieus. En die Jolo, Breedveld, Bergman en die andere witte met een zwart hart al helemaal niet. Gelegenheidskwetsten met een verontwaardigingsverslaving.

Stormageddon | 02-07-14 | 00:21

ZonderNaam | 02-07-14 | 00:10 Nou ja, je had een fiets kunnen erven.

Gaat nou niet.

zeg maar jansen | 02-07-14 | 00:20

Dat bord met: "Nog steeds geen excuus".

Die huilie is vergeten dat ze op de werkvloer zelfs al gewoon excuusneger genoemd worden. Al die voortrekkerij boven de middelbare Nederlandse man maakt toch een hoop goed?

zeg maar jansen | 02-07-14 | 00:19

Marley886 | 01-07-14 | 23:52
"Ik schaam me diep voor mensen zoals jou."
Dat genoegen is mij geheel wederzijds.
M.a.w., zulke naïeve en "weg met ons" argumenten heb ik hier zelden gezien.
.
Moet u rond dit tijdstip niet op Joop of Frontaal Naakt bivakkeren?

Ommezwaai | 02-07-14 | 00:18

@ Tsjernodebiel | 02-07-14 | 00:04: Juist!

Reykjavik | 02-07-14 | 00:17

@ Marley886 | 01-07-14 | 23:52
Op het moment dat de laatsten die de oorlog nog meegemaakt hebben overleden zijn mogen we van mij ook best op houden met 4 en 5 mei te herdenken.

Daarbij, dat mijn opa nooit een goed woord over Duitsers te zeggen had kan ik begrijpen maar dat wil toch niet zeggen dat ik die haat van hem moet overerven en aan volgende generaties moet doorgeven?
Duitsers hebben mij nooit iets misdaan.

ZonderNaam | 02-07-14 | 00:10

@Marley886 | 01-07-14 | 23:52
Over 'even wat meer kennis opdoen' gesproken, je had de huisregels eerst even moeten lezen.
*zwaait*

necrosis | 02-07-14 | 00:09

@marley886

Op 4 mei zie ik nooit joden met een ster oplopen, hameren op hoe erg die Duitsers wel niet waren, tussendoor even eten en dan weer doorgaan met het verkopen van merchandise om zo een punt te maken.
Niemand loopt te doen alsof de slavernij een gouden bladzijde uit ons verleden is, maar met de aangemeten slachtofferrol die deze nazaten van slaven erop nahouden terwijl ze toch echt niet als 2e rangs burgers behandeld worden krijg je vanzelf dat er met wat minder tact en respect op gereageerd wordt.

Tsjernodebiel | 02-07-14 | 00:04

Marley886 | 01-07-14 | 23:52

Slavernij is HELAAS een onderdeel van iedere beschaving die er ooit is geweest op aarde. IEDER volk heeft zich eraan schuldig gemaakt. Zelfs in de Koran Bijbel Torah en ieder ander boekie staat een stukje erover, over hoe je slaven moet behandelen etc.... Waar haal je het alleenrecht op slavernij vandaan als zwartmens? Sorry maar er bestaat niet 1 ras dat recht heeft hierop. Ook het manipuleren van de feiten waardoor men een schuldgevoel tov de zwarte man moet hebben omtrent dit topic.
Wat dan als je zo blank bent als melk maar je moeder een zwarte afstammeling van slaven is? Dan tel je natuurlijk niet mee als slachtoffermens of wel? De Extreme nadruk op zwarte onderdrukking is ronduit belachelijk. Al meer dan 150 jaar is slavernij afgeschaft in Nederland en AL zijn territorium, incl suriname en de eilanden en Indonesië.
In Mauretanië pas afgeschaft in 2007 ... en daar word nog steeds geen ene ruk gedaan aan slavernij. Maar dat is zeker de blanke man die dat doet he? Ga daar een beetje demonstreren.

ca12nag3 | 02-07-14 | 00:02

Erfschuld?? Bwahahahahaha! Neem je oude moeder in de maling, aandachtsclowns.

Oktoberfest | 02-07-14 | 00:01

@ necrosis | 01-07-14 | 23:49
Ach ik kom zelden op FN. Gezien ik niet dag en nacht aan Twitter gekluisterd ben heb ik doorgaans toch geen flauw idee waar het over gaat.
Weet ook niet of ik nu medelijden of leedvermaak moet voelen bij deze totaal verwarde man.

ZonderNaam | 01-07-14 | 23:57

Als ik die genoegzame bek van Van Jolololalablabla op die twee foto's zie heb ik dus alweer gegeten en gedronken. Die man is zo met zichzelf ingenomen... het is meer dan verschrikkelijk. Verder is het aanwijsgedrag van mevrouw Sunny Bergman vanaf het podium wel zeer laag bij de gronds. Ik ben het niet altijd met Nanninga eens, maar ze staat wel voor wat ze schrijft. En dat is te waarderen. En dan, mevrouw Sunny Bergman, is het met het vingertje aanwijzen van Nanninga vanaf het veilige podium in een zaal vol discriminatie-malloten ultra-laf en in feite een verkapte oproep om Nanninga eens stevig aan te pakken. En die lulhannes van een Peter Breedveld, ach... laat maar. Hup Nanninga!

Reykjavik | 01-07-14 | 23:55

-weggejorist en opgerot-

Marley886 | 01-07-14 | 23:52

Racist wordt echt een geuzen naam met zo'n onderbuik manifestatie. Aangezien ik op basis van enkel mijn afkomst en kleur wordt ingedeeld bij deze. IK BEN EEN RACIST. Deal with it. (En nu maar hopen dat men dit stukje snapt)

Woehahahaa | 01-07-14 | 23:52

@ZonderNaam | 01-07-14 | 22:59
Zonder zijn gescheld op de redactie/ reaguurders van GeenStijl zouden er hooguit 2 artikelen per maand verschijnen op FN....

necrosis | 01-07-14 | 23:49

Heeft Franciscus van Jolo ISIS al gefeliciteerd met het pas opgerichte kalifaat?
Ik neem aan dat hij binnenkort een beleefdheids bezoekje gaat brengen aan de kalief.

Jan Dribbel | 01-07-14 | 23:48

jaja slaven HANDELEN beste mensen.. dus inkopen (van wie? idd) en verkopen.

Antitheus | 01-07-14 | 23:47

ZonderNaam | 01-07-14 | 23:43
Merkwaardig genoeg zullen de meeste van deze slavernijherdenkers, zeker Jolo en Breedveld, daar nu weer geen problemen mee hebben.

spanarchist | 01-07-14 | 23:47

ze kennen geeneens de geschiedenis, ja dat hoofdstuk waarin wij slaven transporteerden, terwijl hun eigen volkeren en de arabieren de grote handelaren waren, en wat te denken over die portugezen..
Daarnaast werd je in die tijd voor een brood als lijeigenen of sloof zelf uitgebuit komt daar nog een narekening of vergoeding voor? krijgen we nog geld van die spanjaarden, romeinen, saksen, noormannen etc?

gelachewoar | 01-07-14 | 23:45

Ik zoek nog een 24/7 slavin. Maar dan wel een blanke. Ik neem aan dat dat geen probleem is?

ren-forrest-ren-e | 01-07-14 | 23:44

Maar ik begrijp dat de erfzonde weer helemaal terug van weggeweest is.
Gaan we morgen ook weer joden belagen omdat ze eeuwen geleden Jezus verraden zouden hebben?

ZonderNaam | 01-07-14 | 23:43

-weggejorist-

ca12nag3 | 01-07-14 | 23:39

Laat ik de Franse regering vragen om een spijtbetuiging en een schadevergoeding. Het zit zo: mijn betovergrootvader had in de zuidelijk Nederlanden een smidse, vandaar mijn naam, en die is door Franse troepen in het jaar des heeres juni 1801 afgebrand en vernietigd. Deze tragedie heeft nog altijd een grote sociale en geestelijke invloed op mij. Ook al omdat indrtijd ook 7 van de 9 kinderen verbrand zijn.
Zou me dat ook lukken die die verontschuldiging van de Fransen? Dacht het niet dus waar gaat dit over? Juist proberen te plukken waar er te plukken valt. Mensen leef je leven en maak er het beste van ipv iedereen te beschuldigen van je eigen tegenslag. Jij bent er zelf bij.

sjakie54 | 01-07-14 | 23:39

Breedveld. Een geweldenaar. Ook fijn dat hij zo enorm graag in discussie gaat met tegenstanders maar ondertussen op zijn website alleen maar comments toelaat die hem volkomen gelijk geven. En als niemand daar toe bereid is, dan verzint hij ze gewoon zelf onder één van zijn vele aliassen. "Je hebt helemaa gelijk, Peter."
Toch goed dat hij in het internet een uitlaatklep heeft,je moet er niet aan denken waar dit soort verstandelijk uitgedaagden anders toe in staat zou zijn. En het levert hem zelfs voor het eerst in zijn leven nog vrienden op ook. Weliswaar van het slag Ouinsy en Jolo, maar het is in ieder geval een begin.

spanarchist | 01-07-14 | 23:38

De gehele vrouwelijke helft van de stam van mijn bet(10x)overgrootvader is hard in de poeperd genomen door 3522 waanzinnige Kaninefaten. Ik eis een standbeeld, jaarlijkse herdenking en herstelbetalingen twv 34,7 miljard euro.

pollodepiemel | 01-07-14 | 23:34

duidelijk goed verhaal. (maar wat een #%*%&& is die van Jole).

lijn 10 | 01-07-14 | 23:34

Heeft Sletvrees de belangstelling voor het sexuele leven van de inboorlingen van haar betovergrootvader geërfd?

Ik kook ook | 01-07-14 | 23:33

Die van Jolo is zo'n goed goedmens, dat hij aangifte tegen zichzelf doet, als hij zichzelf betrapt op een "foute" gedachte.

Jan Dribbel | 01-07-14 | 23:27

Kan me niet schelen wat voor kleurtje iemand heeft, maar begin niet te zeiken over slavernij waar ik van geprofiteerd zou hebben. Mijn voorouders waren landarbeiders, die tot ver in de twintigste eeuw als slaven werden behandeld door de hereboeren. En, al ken ik de verhalen, daar heb ik ook niks mee te maken.

MacMiep.nl | 01-07-14 | 23:26

Achter mij woont een zwarte mevrouw. Zij is op en top Nederlands en is ooit geadopteerd vanuit Venezuela meen ik. Zelf ben ik een witte Nederlander. Uitsluitend vanwege onze huidskleur en onze totaal andere betovergrootouders heeft zij het recht om over mij te klagen over het slavernijverleden. (Iets wat ze overigens niet doet) en moet ik me schuldig voelen over datzelfde verleden. Uitsluitend vanwege onze verschillende huidskleur worden we door de pipo's van het festival anders beoordeeld.
Had ik de racismekaart al getrokken ? Nee ? nou bij deze dan !!

Herr Vorragend | 01-07-14 | 23:22

ZonderNaam | 01-07-14 | 22:59
Wat een gestoorde gek is die Breedveld dan..
Die voelt zich mijlenver boven alles en iedereen verheven met z'n infantiele site.
.
Man, ga eens werken of wat nuttigs doen.
Flaplul....

Ommezwaai | 01-07-14 | 23:20

Annabel for president.

Slagermans | 01-07-14 | 23:20

Was Tony Chocolony er ook bij?

kloopindeslootjijook | 01-07-14 | 23:20

Op hun sportschoentjes die door een 8 jarig kind in een sweatshop in Bangladesh in elkaar genaaid zijn. daaaag

henkdekanarie | 01-07-14 | 23:17

Zeg, zouden we zonder slavenhandel ook geen James Brown hebben gehad?

kloopindeslootjijook | 01-07-14 | 23:17

KoninginWildemina | 01-07-14 | 22:58

Lach je dood. Sommige van die mafketels zijn zelfs gewoon suri-hindus. contract arbeiders die zijn gebleven. Helemaal geen slaven. De afrikaners waren inderdaad slaven.
Maarja wie weet was mijn blanke voorvader wel de slaaf van een andere romein. Moest ik ook maar eens gaan uitzoeken en met boos bord op t plein in Rome gaan staan. Haha.
Wil erkenning voor het afvoeren van bataven! Graag ook een beetje geld.
En wat dacht je van gedeporteerde Joden uit Judea door Romeinen. Of afstammelingen van Carthago. Jaja zelf de Fransozen zijn afgevoerd door Romeinen een ware bodemloze put daar in Rome van slavernij. meer dan 1000 jaar van brute mishandeling criminele oorlogen en andere zaken. Ook dat colloseum wat er nog staat is een aandenken aan wat ons germanen en ander euro volk is aangedaan door die pizzamakers. Afbreken dat ding!

Maarja die waren niet donker genoeg dus dat telt niet. Als je niet zeker een echt donker kleurtje hebt kun je geen slaaf zijn geweest, zelfs de afrikaners waarvan hun voorouders hun eigen broeders verkochten aan de blanke man staan nu met borden te zwaaien in ons kikkerlandje. Alsof zij ook slaaf waren.
En wij met z'n allen er maar in trappen. En ondertussen worden onze eigen blanke medelanders murf geslagen met het idee dat wij zo fout waren. Tja fout idd. Maar anderen waren dat ook. Ik doe niet aan zielig doen, iedereen gelijke kanzen zoals het hoort en verder ophouden met zeuren over het verleden.

ca12nag3 | 01-07-14 | 23:16

Als Nederland zou erg is, volgens mij is het kaartje kopen op Schiphol terug naar Afrika met een uitkering niet eens zo heel duur. Kan je je koning daar eens navragen waarom zij jullie in de eerste plaats hebben verkocht.

Koning van de Wereld | 01-07-14 | 23:13

Oeleflaffel | 01-07-14 | 22:41
Dat ben ik dan weer geheel met je eens. Insayno is er zo één. Het enige nuttige dat hij in het gesprek gedaan heeft even te vertellen dat hij neger is. Gezien zijn huidskleur was dat me ontgaan (no kidding!). Eén die er inderdaad bij aangaf geen flikker te geven om hen die nu nog steeds in slavernij leven. Wellicht omdat hij -gezien zijn huidskleur-afkomstig van een voormalig slaveneiland- meer "houder" dan "slaaf" bloed heeft.

harstef | 01-07-14 | 23:13

Doen ze dit ook in Moslimistan?! (De echte slavenhandelaren)

7e55e | 01-07-14 | 23:12

Voor de 1873e keer, ga eerst maar een langs bij de kleinkinderen van die handelaren van de Ashanti-stammen.

Mammeloe | 01-07-14 | 23:12

Ik ben trots een blanke te zijn en wel hierom.
Ik behoor namelijk tot het enige ras hier op aarde dat uit zichzelf de verfoeilijke slavernij heeft afgeschaft.
Dat is namelijk de bruinmansen in Maleisië, de lichtgetintmansen in Saoedi-Arabië of de zwartmansen in West-Afrika, om nog maar eens een paar haarden van hedendaagse slavernij te noemen, nog steeds niet gelukt.
Sorry hoor normaal is de kleur van mijn medemensen echt geen item maar dat pathetische gezeur op dit festival schreeuwt hierom.

Herr Vorragend | 01-07-14 | 23:10

Dus als ik het goed begrijp hebben wij ze van Afrika naar Suriname gebracht? Dan waren wij dus eerder in Suriname en is Suriname meer van ons dan van hun. Waarom zijn wij daar dan weggegaan? wij hebben veel meer recht op Suriname.

metdedag | 01-07-14 | 23:09

Oh... en sorry voor Srebrenica natuurlijk... Stom...

Herr Kaloin | 01-07-14 | 23:06

Suriname het enige land in de wereld dat indertijd niet onafhankelijk wilde worden.
Waarom blijven al die gasten die zo'n hekel aan NL hebben eigenlijk hier?
Ga Suriname opbouwen en val ons niet lastig met iets van 100 jaar geleden.
En die NL-ers die er zo mee begaan zijn ga lekker naar Suriname of een of ander land in Afrika ze zullen jullie met open armen ontvangen toch?

johnelec | 01-07-14 | 23:05

Sorry nog van die slavernij, sorry voor dat gedoe in Indië, sorry voor de 80 jarige oorlog, sorry voor de kruistochten, sorry voor dat gedoe met Piet Hein enzo. Sorry voor alles waar ik geen fuck mee te maken had. Tevreden allemaal? Over tot de orde van de dag maar weer?

Herr Kaloin | 01-07-14 | 23:05

Was er welgeteld 10 minuten. Prachtig zo'n festival.
Wist niet hoe snel ik moest weg komen met mijn blonde deerne. # ongewild misplaatst...

james_lux | 01-07-14 | 23:05

ZonderNaam | 01-07-14 | 22:59
Dat Breedbek bijna zelfmoord wilde plegen door Annabel. Die man spoort echt niet. Hij kan niet tegen de grote mensenwereld.

Graaf van Egmont | 01-07-14 | 23:05

Snap dat ze boos zijn, tegenwoordig moeten ze grif geld betalen om in een brakke boot aan hellhole Afrika te ontsnappen.

Harry Turtle | 01-07-14 | 23:05

PIS-Alchimis | 01-07-14 | 22:50
inderdaad. het zou deze mensen sieren als ze wat meer respect zouden tonen voor de inzet van hun over-over-overgrootouders, waardoor ze nu in alle vrijheid en rijkdom kunnen leven, en gebruik kunnen maken van alle ontplooiingsmogelijkheden die onze gemeenschappelijke maatschappij ons biedt.
oi62.tinypic.com/ohtxyv.jpg

--sql error-- | 01-07-14 | 23:04

Zaten er bij de demonstratie slaven?
- Nee, dat is heel lang geleden.
Kunnen we de geschiedenis veranderen?
- Nee.
Terugdraaien, Surinamers en Antillianen terug naar Afrika?
- Vast niet
Zijn we het eens dat slavernij niet ok is?
- Ja, het is een zwarte bladzijde geworden.
Waarom dan deze demonstratie?
Voor wie moet er sorry komen dan?

kloopindeslootjijook | 01-07-14 | 23:04

Dat twitteraccount van Peter Breedveld is psychologenvoer. De man is echt knettergek. Lees gezellig mee: twitter.com/FrontaalNaakt

Topperke | 01-07-14 | 23:01

I'm proud to be white! Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen Mart.

Graaf van Egmont | 01-07-14 | 23:01

ff weer wat achtergrond over de omvang en opbrengsten voor die dame die vind dat ik er zo van geprofiteerd heb. (Verder vergeet ze natuurlijk haar zwarte broeders te noemen die haar voorouders aan onze blanke opa's heeft verkocht.)
www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel...

plf | 01-07-14 | 23:00

Onderzoekingen hebben aangetoond dat ca. 10 miljoen Afrikanen vanuit het stenen tijdperk en kanibalisme als stagiaire naar de ontwikkelde wereld werden getild, daarvan 500.000 door Nederlanders. Onderbelicht daarbij blijft altijd dat het overgrote deel van de stagiaires werden gekocht... van Afrikanen, maar dat is natuurlijk politiek-financieel niet opportuun om dat te vermelden.

Wurgje de huisboa | 01-07-14 | 22:59

-weggejorist-

ZonderNaam | 01-07-14 | 22:59

Hey negers! Iedereen is DOOD! Mafklappers!
Als je je nou nog niet gelijkwaardig voelt is het je eigen schuld en van al je Keti Koti matties. Lekker terug naar Katoenplukkië!

KoninginWildemina | 01-07-14 | 22:58

wat is de linksche kerk toch een echte kerk. hou mensen dom, arm en afhankelijk en laat ze in sprookjes geloven. dit hele evenement volledig gesoepsidieerd door de pvda om hun aanhang te laten zwelgen in hun eigen domheid. en dan vinden ze het raar dat er sprake is van zwarte vlucht naar purmerend en andere randgemeenten. je wilt toch niet geassocieerd worden met deze verworpenen der aarde die slachtoffer zijn van rode prelaten. de onderkant managen door middel van een sprookje, het lijkt het midden-oosten wel. en ondertussen leidt china weer 60.000 ingenieurs op.

minimá-armezusvan.. | 01-07-14 | 22:56

Volgens mij heb je last van een hele grote identiteitscrises danwel minderwaardigheidscomplex als je nu nog last hebt van iets dat 4 generaties voor jou is gebeurd, en je niet eens persoonlijk, nee zelfs niet uit overlevering iets van heb mee gekregen. Boekjes wijsheid dus.

Hoeki Oekema | 01-07-14 | 22:53

Wow, een IRL GS fittie met FN. Daar was ik graag bij geweest.

Petrus de Rewa | 01-07-14 | 22:52

stel je voor dat er in die tijd internet was. Marktplaats zou gouden zaken doen.

boomklimmer | 01-07-14 | 22:50

Het glas is halfvol of halfleeg. Je kan de slavernij ook zien als de prijs die betaald is voor UITEINDELIJK een beter leven voor de nazaten.

PIS-Alchimis | 01-07-14 | 22:50

Aan de omvang van die wijven te zien profiteren ze er zelf ook flink van, van uitkeringsparadijs Nederland.

En verder, zwarten verkochten hun eigen mensen als slaven, arabieren deden de tussenhandel (en hielden zelf ook slaven, zowel blanke als negerslaven, alleen castreerden ze ze zodat deze geen nakomelingen hebben), joodse handelaren en plantagehouders streken de winsten op en de blanke wiens voornaamste aandeel was dat ie de slavernij afschafte mag excuses aanbieden? Fuck off.

Borakh | 01-07-14 | 22:49

-weggejorist-

boasatlas | 01-07-14 | 22:48

drs.Nee | 01-07-14 | 21:07

Niet alleen dat, het is algemeen bekend maar zwaar genegeerd dat de slavernij markt in Afrika onder de sahara al booming business was voordat er ook maar een europees schip de kust aandeed. Afrikaners maakten oorlogsbuit en raids op andere stammen. En verkochten die. Aan elkaar en ook aan Arabieren. Vandaar die zwarte Saudis.
En pas later kwam de trans atlantic trade. De driehoek. De europeese inbreng in de slavernij wordt zwaar uitgelicht een aangedikt zonder dat de eigen Afrikaanse broeders in Afrika verweten wordt wat ze gedaan hebben. Ook de grote schaal van slavernij door de Arabieren wordt stomweg verzwegen. Maar het is allemaal die blanke man die het gedaan heeft....

ca12nag3 | 01-07-14 | 22:47

Er zijn volgens mij heel veel problemen voor deze populatie die meer urgentie hebben dan deze geschiedenis. Lijkt mij bv een aardig idee als de vaders hun kinderen wat vaker opvoeden. Iets minder vaak in aanraking komen met justitie en een opleiding afmaken zou ook al erg helpend kunnen zijn. Zeuren over piet is natuurlijk wel veel gemakkelijker.

de vleesgigant | 01-07-14 | 22:46

.. een béétje historisch verantwoorde 'slaaf' loopt op blote voeten over het Damrak, verwende klaplopers .... als je 'lijden' wilt uitbeelden, dan moet je er alvast niét bijlopen met een gezicht alsof je straks nog even langs de bank moet...

bisbisbis | 01-07-14 | 22:45

Annabel, je had dat gewoon moeten zeggen dat je best in discussie wil, omdat je negers (en apologeten) graag van KATOEN geeft :)

McPhart | 01-07-14 | 22:41

@ harstef | 01-07-14 | 22:16
Wat mij daarbij nog het meest stoort is de totale miskenning van de hedendaagse slaven die in Afrika moeten lijden. Dat interesseert die herdenkende mensen daar niets. Enkel hun eigen veronderstelde leed is wat telt.

Oeleflaffel | 01-07-14 | 22:41

Zal een interessant debat zijn geweest die circlejerk van die betuttelrascisten, stel me zoiets voor, op babytoon: ja he, coochie coochie, en die Wilders is een stomme meneer he, ja he. En geenstijl is heeeeeel stout, ja stouterds! *aai over bolletje*

Harry Turtle | 01-07-14 | 22:41

maar wáár is het misgegaan met het arbeidsethos?

(Behind)Doors | 01-07-14 | 22:41

... en ze hebben er zelf geen cent aan mee betaald...

bisbisbis | 01-07-14 | 22:41

-weggejorist-

Dhr. de Wit | 01-07-14 | 22:37

Wat nou? Liever het oorspronkelijke alternatief, de authentieke zandbak van voorouders!

PIS-Alchimis | 01-07-14 | 22:36

Ja, ook hier nog even sorry voor de handel, was kutkwaliteit, het meeste ging stuk, pakjes werden bij de buren afgegeven of kwamen honderden jaren later retour, dat soort dingen die gebeuren. Weer vriendjes nou? Kusje d'r op?

Breinbrouwsels | 01-07-14 | 22:34

harstef | 01-07-14 | 22:16
simpel, omdat 'we' geen excuses kunnen aanbieden voor iets waar niemand van ons iets mee te maken heeft. (dat zou iedereen moeten snappen). Bovendien heeft het een juridische en dus financiële consequentie (waar het hun uiteraard om te doen is).
Er waren destijds misschien 10 families die er van geprofiteerd hebben, maar dat is het dan wel; ik zou het dus niet accepteren als een minister 'namens mij' schuld op zich zou nemen, gezien ik er niets mee te maken heb.
Daarnaast is er nog de kwestie dat het huidige NL toen helemaal niet bestond.
En niemand schiet er iets mee op.

--sql error-- | 01-07-14 | 22:33

@omanders | 01-07-14 | 22:08

Die werken helaas maar al te goed en zijn lange tijd "noodzakelijk" geweest. Zie o.a. Rome. Toch wel een rijk van epische proporties zou ik zeggen. Ik schrijf "noodzakelijk" omdat de heerschappij van bijv. Rome gebaseerd was op slavernij. Een relatief groot deel van de echte Romeinen diende in het leger of staatsapparaat. Slaven vervingen hen op de landerijen, bouwplaatsen, publieke werken, etcetera.
.
Het Westen heeft feitelijk lang geleden de slavernij weggeïndustrialiseerd, weggeautomatiseerd en weggeoutsourced (India en China is feitelijk ook slavernij) waardoor het zich de luxe kon / kan permitteren om er niet aan te doen. Tussen haakjes dus de kanttekening. Technologie maakt slavernij overbodig.
.
Verder is het erg dom om slechts over de neger als slaaf te denken. De Afrikaanse geschiedens kent ook zo zijn grootmachten, innovatie, en rijke ontwikkelde culturen. Het waren trouwens die regionale grootmachten die slaven aan Westerlingen of concullega's verkochten. Meestal overwonnen volken. Het was dat of op zijn Zuid/Latijns-amerikaans, dat je naar je eigen hart in de hand van een hoge priester zat te kijken terwijl zijn assistent net bij je nek met villen was begonnen.
.
Deze wereld is gewoon niet zo fraai. Om een zekere levensstandaard voor de een op te brengen zullen velen moeten offeren. Al dan niet vrijwillig, zeg maar.

Parel van het Zuiden | 01-07-14 | 22:32

-weggejorist-

Trekvogel12 | 01-07-14 | 22:31

Ik zie een mevrouw lopen met een bordje "1873". Is er een veiling gaande?

Tsjernodebiel | 01-07-14 | 22:31

Goh, waar die mensen tijd voor hebben. Ik moest werken.Bij die Keti Scooti brigade zat een man met bijna een minderheden royal flush :homo,zwart en gehandicapt.

arlen | 01-07-14 | 22:30

ik zie een kroepnek op foto 1, dat wordt een dure slavin.

Causa Sui | 01-07-14 | 22:27

Er zijn ook mensen met echte problemen in Nederland, ik geloof niet dat we dit geteisem met het 'onterechte slachtofferrol syndroom' ook maar enig excuus, of zelfs maar enige aandacht behoren te gunnen, geef dat aan mensen met echte problemen.

je therapeut | 01-07-14 | 22:26

Als je naar die tweede foto kijk. Dan zie je toch direct dat die foto niets te maken heeft met de intocht van Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten ? Zie je ze pepernoten uitdelen dan ? Nee, alleen om aandacht vragen.
Annabel for President !

Gary Gunstone | 01-07-14 | 22:25

--sql error-- | 01-07-14 | 21:31
Volgens de logica van Quinsy (en Quinsy-achtige figuren) kunnen alleen zwarte mensen slachtoffer zijn.
Per definitie kunnen blanken geen slachtoffer zijn.
Ps: het woord blank is racistisch: is namelijk synoniem voor onbevlekt, rein en puur. Wij moeten ons dus wit noemen, niet blank.

Graftak | 01-07-14 | 22:23

@Baron bierviltje | 01-07-14 | 22:18
Dat zei ik niet, maar het ligt wel onder de evenaar geloof ik. Dus het zou kunnen.

de grote Anti | 01-07-14 | 22:19

@ de grote anti; Suid - Afrika ? :-)

Baron bierviltje | 01-07-14 | 22:18

Piet?

jaap gleuventrekker | 01-07-14 | 22:16

Parel van het zuiden
Persoonlijk vind ik het nogal genant dat NL altijd vooraan staat om andere landen terecht te wijzen, maar zelf maar moeilijk of niet over de brug komt met excuses.
NL heeft -net als het gros van de landen- een dubieus verleden. Wellicht tijd dat eens te erkennen.

"We" haten de Duitsers niet meer, wat daarbij wellicht meespeelt is dat de Duitsers wel "boetedoening" hebben gedaan. Het zou een beetje anders voelen als ze nog steeds zouden roepen dat joden/of wij untermenschen waren. Dan zouden we ze nog steeds niet lievvv vinden.

Het enige dat wel echt lullig is, is dat de meeste Curaçaoënaars, Surinamers etc zelf ook nogal racistisch zijn en bovendien velen van hen wel echt van slavenhouders en handelaren afstammen, terwijl die kans niet zo groot is bij de gemiddelde pauper -niet oud geld- Nederlander.

harstef | 01-07-14 | 22:16

Hou toch eens op met het misbruik maken van jullie huidskleur.

Maar zoals altijd waren weer de rijke elite op het idee gekomen om de zwarte medemens als slaaf voor zich te laten werken,en slaven te verkopen.
@Parel van het Zuiden.
Heel goed gezegd

janmetdepet | 01-07-14 | 22:15

@omanders | 01-07-14 | 22:11
Klein tipje dan, ergens onder de evenaar.

de grote Anti | 01-07-14 | 22:14

Slavernijslachtoffer, hoe lang blijft dat nog een full time baan voor beroepsneg0rs?

Jan Passant mk2 | 01-07-14 | 22:13

Mijn goeie god, Breedveld de manipulerende blogger!

Een narcist die een adept van QG is.
Dat mag, maar het zegt mij genoeg over dit figuur.

pikwieter | 01-07-14 | 22:12

-weggejorist-

robot from 1984 | 01-07-14 | 22:12

@ GebuktIsGenomen | 01-07-14 | 22:04

maakt toch niet uit wie er het meest gebruik maken van het vangnet wat we in Nederland hebben gemaakt? Iemand dit recht ontzeggen vanwege huidskleur of afkomst is gewoon racisme hoor.

De Treinende Rechter | 01-07-14 | 22:12

@de grote Anti | 01-07-14 | 22:07


"Waar ik vandaan kom hadden alle blanke mannen noodgedwongen een vuurwapen bij zich."


Wil je een tipje van sluier lichten waar dat precies is?

omanders | 01-07-14 | 22:11

Ik wil graag leven lang gratis pizza van de Italiaanse staat ter compensatie van de Romeinse overheersing, en ik wil het nu !

Baron bierviltje | 01-07-14 | 22:10

@misti | 01-07-14 | 22:01
Nou het was gezellig de afgelopen 11 jaar. Kom je nog eens terug?

Paupertje Uberlutser | 01-07-14 | 22:10

Wow, kunnen we Jolo bij deze eindelijke aangeven voor haatzaaien?

DeineMutti | 01-07-14 | 22:10

@Revvoyensovyet City | 01-07-14 | 21:47


Helft van het bedrag, en overmaken naar eigen rekening.

omanders | 01-07-14 | 22:09

Applaus voor dit verslagje.

Zyprexa20mg | 01-07-14 | 22:09

@harstef | 01-07-14 | 21:44


Je snapt het niet. Deze klutshoofden maken van elke neger een onontwikkelde idioot. De meeste slaven die ontsnapte liepen de jungle in en stichtten daar een van de meest successvolle groepen die Suriname in de 18e eeuw kenden: De Marronieten of Boslandcreolen. Met een maatschappelijke structuur die gedeeltelijk uit hun Afrikaanse erfenis kwam, gedeeltlijk uit de noodzaak van het gebied waarin ze leefden en gedeeltelijk uit aanpassing aan de Nederlandse kolonialen. Die laatste waren er als de kippen bij om verdragen met hen te sluiten, want bestrijden lukte helemaal niet.


Dat waren geen onontwikkelde idioten.


Doot de constante herhaling van de neger als slaaf lijkt deze belangrijke herinnering weggeslagen. Want het is doodeenvoudig: Slavenmaatschappijen werken niet.

omanders | 01-07-14 | 22:08

Zolang blanke seks-slavernij (ja daar bedoel ik witte vrouwen mee) na al deze eeuwen, en zelfs millenia nog steeds bijzonder populair is onder onze getinte medemens geef ik geen fuck. Sorry.
-'Ja maar beste @anti, je post zelf ook plaatjes en filmpjes van mooie witte meisjes, dus doe je er zelf aan mee! Nee idioot, ik hoop juist dat mensen beseffen dat die shidt de wereld rondgaat als een lopend vuurtje, en als iemand er vanaf moet weten zijn wij het focking wel. Die negerts moeten dus niet zeuren, dachten ze trouwens ook dat er vroegah geen honderden miljoenen blanke mensen in de straten (of kerkers) lagen te creperen van de honger, ziektes, en geweld? Reken maar dat die liever ergens mais aan het plukken waren geweest.

Waar ik vandaan kom hadden alle blanke mannen noodgedwongen een vuurwapen bij zich. En ja ik zei noodgedwongen, want anders kreeg jij een bijl in je nek en werden je vrouw en dochter de volgende dag doodverkracht teruggevonden in de bosjes ergens. Geen grapjes daarover graag, negerts. Zelfs met de beste intenties was het vaak pure survival bij die primitievelingen.

Oh en @annabel, wij horen het wel als je problemen krijgt hoop ik hmm?

de grote Anti | 01-07-14 | 22:07

@misti | 01-07-14 | 22:01

Iets tegen dikke mensen of "slavernijslachtoffer"?

Parel van het Zuiden | 01-07-14 | 22:04

Als t zo doorgaat dan hebben wij blanken ook over 10/100-tal jaren zo n dag. Ik voel me nu al een beetje slaaf voor alle niet werkenden! (vnl allochtonen). En wat Nanninga schrijft: ik geloof dat we NU al quitte staan. Wanneer houdt dat gezijk over de slavernij eens op!

GebuktIsGenomen | 01-07-14 | 22:04

-weggejorist en opgerot-

misti | 01-07-14 | 22:01

Zwarte Piet is zwart!

Centauri3 | 01-07-14 | 22:01

Annabel Nanninga is bij deze genomineerd voor 'de grootste Nederlander'.
*Petje af Annabel, jij hebt ballen!*

Obstiopaat | 01-07-14 | 22:00

Maar het wordt nu echt eens tijd om een rekening bij de Spanjaarden, Fransen, Duitsers, ach fuck it de Italianen er ook bij, neer te leggen. Dat is dan weer handig als heel klein, strategisch gelegen, rivierdeltalandje. Je wordt eens in de zoveel eeuwen wel een keer onder de voet gelopen door een grootmacht. Compenseren maar!

Parel van het Zuiden | 01-07-14 | 22:00

Nigger mag niet, maar Redneck? Geen probleem! Een rode nek kreeg je als je teveel moest werken op het veld, wat blanke slaven met name moesten doen.
-
Ik begin de Arabieren steeds meer te begrijpen, je lekker van de domme houden, nergens op toegeven... en het werkt ook nog, als je je niet open opstelt, het probleem niet naar je toe haalt, kom je er volledig mee weg. En daarna kun je lekker meewijzen naar de 'boosdoeners' die eigenlijk de enige waren die het gestopt hebben.
-
Sowieso zijn deze mensen zelf racisten, ze kijken puur op huidskleur. Blanke slaven? Bestonden niet. Zwarte slavenhouders? Onmogelijk. Nederland dat voordeel had aan de slavenhandel? Wat wonen jullie dan? Wat klaag je dan? Ga jezelf dan ook aanklagen.

Sergeant_Peper | 01-07-14 | 22:00

En toch kan je tegenwoordig best veel geld verdienen met wat kinky meesteres en slaaf gebeuren. Wat zeuren ze toch?

Conan de Rabarber | 01-07-14 | 22:00

Ik was er bijna heen gegaan, maar ik moest wel werken. Overigens goed dat ik er niet bij was. Ik had me vergist in de festiviteiten. Laat ik nu denken dat het een feestje was om de blanke man te bedanken, de eerste die in 10.000 geschiedenis een einde heeft gemaakt aan slavernij.
Maar zij blijken een heel ander beeld van de geschiedenis.

PS, ben nog aan het speuren naar het geld dat mijn voorouders hebben verdiend aan de slavernij. Mogelijk is het geld niet aangekomen omdat arme landarbeiders in die tijd geen bankrekening hadden waarheen de overheid kon gireren.
Overigens hebben hun nazaten al wel enkele tientallen, zo niet honderden Quincy's al tientallen jaren onderhouden.

Barani517 | 01-07-14 | 21:59

Stel, we geven Zwarte Piet op, bieden onze excuses aan namens onze voorouders (niet de mijne overigens, want dat waren Europese slaven in Afrika) en we betalen een paar miljoen schadevergoeding... beloven alle negers dan nooit meer een beroep te doen op het woord discriminatie, slavenleed en ander geneuzel en gaan ze gewoon werken? Dan zeg ik: DEAL!

Maar ja, we weten allemaal dat die troefkaart zo lekker is om zielig te kunnen zijn, dus ook als we alle eisen inwilligen vinden ze wel weer iets anders. De witmans is tenslotte slecht en makkelijk te manipuleren via de fatsoensrakkers van de linkse media.

Fopspeen | 01-07-14 | 21:57

@ mindless | 01-07-14 | 21:49

oh waar dan?

De Treinende Rechter | 01-07-14 | 21:57

En de pindasoep met tomtom vloeide rijkelijk.

Conan de Rabarber | 01-07-14 | 21:56

@ vindead | 01-07-14 | 21:33

met dit soort van reacties bereik je niets. Je toon is inherent superieur, mensen zijn allen gelijk kerel.

De Treinende Rechter | 01-07-14 | 21:56

@LJBrinkhorst | 01-07-14 | 21:45

De primaire doelstelling lijkt toch echt gewoon de Nederlander nog meer belastinggeld te laten ophoesten. Dit maal heet het "compensatie" in plaats van subsidie. En het gaat gebeuren. De intens laffe Nederlandse politiek smult van dit soort semantische oplossingen. Natuurlijk daarna even triomfantelijk melden dat de subsidies worden afgebouwd, een keiharde bezuiniging. Netto gaat minimaal hetzelfde bedrag de schatkist uit.

Parel van het Zuiden | 01-07-14 | 21:55

Ik zeg negeren dat slavernij gedoe.

gebrokenvleugel | 01-07-14 | 21:55

Wat ben je toch een wijf met ballen, Annabel.
En met een vlijmscherpe pen.
En heel vaak met een mening waar ik het volmondig of op z'n minst grotendeels mee eens ben.
Ik blijf me maar afvragen wie er nou gek is: ik, die dit artikel met grote instemming heeft gelezen, of ál die mensen in mijn (persoonlijke) omgeving die het met afgrijselijk zouden vinden.

Lewis | 01-07-14 | 21:53

-weggejorist-

ljcoster | 01-07-14 | 21:52

Wanneer komt dat mooie donkere volk nu een los van dat gezeur over hun verleden. Als dat verleden zo belangrijk is, ga dan all te wat en ga terug naar Afrika. Iedereen tevreden.

ljcoster | 01-07-14 | 21:52

Je weet zeker Annabel dat 't geen gecamoufleerde manifestatie was voor 't behoud van uitkeringen en subsidies?
En dan die Van Jolo en Breedbekkikker.... wat zijn dat voor laffe honden?
Vroeg of laat lopen die nog een keer met hun gebit tegen een vuist op, mark my words.

Stenkel | 01-07-14 | 21:52

-weggejorist-

Kwatz | 01-07-14 | 21:50

@De Treinende Rechter

Nee, ik heb het nagekeken en ze zijn allemaal werkeloos of hebben vrijgekregen van hun subsidieslurper.

mindless | 01-07-14 | 21:49

Als ik de foto's zo bekijk: de meeste kleding die de mensen daar dragen zijn in elkaar gezet door Bengalese kinderhandjes.

De Hoer van Babylon | 01-07-14 | 21:49

Hoef je minder te vergoeden als je een halfbloed bent? En kan ik dan, uit naam van mijn voorouders, eventueel vangen van de Turken voor 500 jaar bezetting en overheersing? Eh... Weet je wat? Compenseer het maar met de andere helft. Die kwamen uit Duitsland.

Revvoyensovyet City | 01-07-14 | 21:47

Slachtofferdenken in optima forma. Ga eens aan je toekomst werken!

Ja: Werken!

De Hoer van Babylon | 01-07-14 | 21:47

Ik heb ook sterk het idee dat dit soort gelul alleen maar van de grond komt dankzij de subsidies die wij via de belastingen mogen ophoesten. Met dank aan de PvdA en GroenSlinks.

Ga toch werken, vetgemeste welvaartsvarkens!

LJBrinkhorst | 01-07-14 | 21:45

John Stuart Mill, de man aan wie wij, demense, onze eerste echt fatsoenlijke formulering van de vrije meningsuiting te danken hebben, die man zou wel raad hebben geweten met de ophitserij van Peter "als je niet luistert pleeg ik zelfmoord" Breedveld.

stoethaspel | 01-07-14 | 21:44

Omanders

Ja, maar daar ligt wellicht ook een beetje hypocrisie. Onontwikkelde inwoners in een land dumpen dat zelfs MET NLse ondernemingszin EN slavenarbeid financieel onhaalbare kaart was, en dan achteraf zeggen "kan je niet eens jezelf redden..."

harstef | 01-07-14 | 21:44

Mooi. Lekker gefeest mensen?

Succesvolle dag gehad, met het ons herinneren aan het feit dat we al eeuwen niets tegen (rijke) elites met de touwtjes in handen in te brengen hebben, maar er wel de schuld voor op ons mogen nemen?

Gaan jullie dan nu onder leiding van de podium vier naar Haïti om de kindslavernij aldaar te bestrijden? Gewoon, om het goede voorbeeld te geven en zo. Of gaat het jullie alleen om het geld? Nee, toch?

ZKH EénOog | 01-07-14 | 21:43

Zwarte piet is goed!!!!

Glas Koning | 01-07-14 | 21:42

Iedereen is een slaaf van deze Eurofiele bukbuddies van Brussel, allemaal!

eerstneukendanpraten | 01-07-14 | 21:41

drs.Nee | 01-07-14 | 21:07
goh, dus dat zwartepiet gedoe met de schoorsteen, dat heeft dus de oorsprong in *witte* (uit Ierland/Britain afkomstige) kleine jongetjes die werden gebruikt om de schoorsteen schoon te maken. slavenarbeid dus.
Dus Quinsy heeft dat verhaal gewoon gejat, en witte slaven door negers vervangen zodat hij zielig kan lopen doen?!
Kunnen we nu ook zeggen dat de hele negerse gemeenschap daarvan geprofiteerd heeft?...

--sql error-- | 01-07-14 | 21:41

In Suriname racisten ze aan één stuk door.

asylumstreetspanker | 01-07-14 | 21:40

Fuck dat slaven gezeik, ik was geen slaaf, hun waren geen slaven, jij bent geen slaafeigenaar geweest, ik ook niet, dus waar hebben we het over.
JA de mensheid heeft zijn donkere tijden gehad, moeten we daar maar over door blijven gaan, alsof ik er wat aan kan doen dat dat gebeurd is.
Fuck die onzin.

AmericanDad | 01-07-14 | 21:40

@ kanon0503 | 01-07-14 | 21:20

wie zegt dat ze niet een dagje vrij hebben genomen voor deze voor hen belangrijke dag? Er schoorsvoets vanuitgaan dat ze allemaal wel werkloos zullen zijn is echt verkeerd.

De Treinende Rechter | 01-07-14 | 21:40

Is allemaal allang afbetaald en hou op met huilie huilie

Real Dutch Meat | 01-07-14 | 21:39

@Maria.1 | 01-07-14 | 21:34
Excuses en doekoe? Er is alleen niemand meer uit die tijd in leven. Moderne slaven in middeleeuwse landen daarintegenwel wel..

arie181818 | 01-07-14 | 21:38

Top gedaan Annabel!

Balaverde | 01-07-14 | 21:38

Des te meer van dit, des te meer een fuck you... Respect moet je verdienen, niet afdwingen. Als ze nu met zijn allen voor een dag een beroep gingen uitoefenen zodat ze in konden zien hoe hard de oorspronkelijke bewoners van Nederland moeten werken om het multiculturele feestje in stand en in gang te houden, dan zouden ze wel anders piepen.

dk-- | 01-07-14 | 21:37

@ Wijze uit het Oosten | 01-07-14 | 21:12

juist, get over it! Als we de redenatie moeten volgen dan zouden we nog tot in lengte der jaren een hekel aan duitsers moeten hebben!

En inderdaad, we moeten wel herdenken opdat het nooit meer zal gebeuren.

De Treinende Rechter | 01-07-14 | 21:35

@arie181818 | 01-07-14 | 21:29. U mist het punt. De afschaffing werd niet herdacht, maar wij werden er aan herinnerd dat we nog een schuld hebben open staan: excuses en doekoe's. Ik vind eigenlijk wel dat iedereen die in de tijd slaaf is geweest oprechte excuses en een zak met geld moet krijgen.

Maria.1 | 01-07-14 | 21:34

Je hele cultuur en identiteit ophangen aan je huidskleur en dan anderen voor racist uitmaken...

Oeleflaffel | 01-07-14 | 21:34

@Ommezwaai | 01-07-14 | 21:24
Kan je nagaan als we weer een paar honderd jaar verder zijn, lopen d r 3 overgebleven blanken te demonsteren, als het v/d moslim jongens mag, hoewel ik geef het nog een jaar of 10.

Uw Verzekeringsadvis | 01-07-14 | 21:33

-weggejorist-

vindead | 01-07-14 | 21:33

Net nog even mijn bankafschriften terug tot mijn 18de nagekeken. Niets kunnen vinden qua inkomsten uit slavernij gerelateerde activiteiten. Viel me trouwens op dat mijn netto ontvangen inkomsten substantieel lager zijn als de brutoposten in de administratie, maar dat terzijde. Daarnaast heb ik ook geen compensatiebedragen gezien op mijn rekeningen voor het feit dat mijn opa decennialang in de Limburgse mijnen stond te zwoegen, dagelijks zwart als roet aan de oppervlakte kwam, en voor zijn pensioenleeftijd het loodje legde door stoflongen terwijl de Nederlandse maatschappij daar zeker van profiteerde.
.
Ik had het ook korter kunnen zeggen. Al die zogenaamde slavernijslachtoffers van de vijfde generatie kunnen wat mij betreft de tyfus krijgen. Als je na Nederlandse scholing, inkomensondersteuning, vijfentwintig knuffelprojecten, en voorgetrokken worden bij overheidsbanen nog je broek niet kan ophouden zit je probleem in je heden en niet in je verleden!
.
En anders rot je toch gewoon op?

Parel van het Zuiden | 01-07-14 | 21:33

"In the seventeenth and eighteenth centuries, more than 300,000 white people were shipped to America as slaves. Urchins were swept up from London's streets to labor in the tobacco fields, where life expectancy was no more than two years. Brothels were raided to provide "breeders" for Virginia. Hopeful migrants were duped into signing as indentured servants, unaware they would become personal property who could be bought, sold, and even gambled away. Transported convicts were paraded for sale like livestock.

Drawing on letters crying for help, diaries, and court and government archives, Don Jordan and Michael Walsh demonstrate that the brutalities usually associated with black slavery alone were perpetrated on whites throughout British rule. The trade ended with American independence, but the British still tried to sell convicts in their former colonies, which prompted one of the most audacious plots in Anglo-American history.

This is a saga of exploration and cruelty spanning 170 years that has been submerged under the overwhelming memory of black slavery. White Cargo brings the brutal, uncomfortable story to the surface."
- www.amazon.com/White-Cargo-Forgotten-H...
ja, daar hoor je ze dan weer niet over. de racisten.

--sql error-- | 01-07-14 | 21:31

Typisch, waar halen die boeroepers toch de tijd vandaan om op een werkdag op een demo te staan. Zeker een snipperdag genomen?

Lekker gezelschap in die tent...

LJBrinkhorst | 01-07-14 | 21:30

wat een gezeur weer van geenstijl. Net als je de tweede wereldoorlog, 200 jaar koninkrijk en pim Fortuyn mag herdenken, kan je toch ook de afschaffing van de slavernij herdenken. Het is toch een trieste gang van zaken in de menselijke 'geschiedenis' (alhoewel in sommige landen nog steeds actueel).

arie181818 | 01-07-14 | 21:29

Het lijkt me uitermate duidelijk waarom die dame met het "stop de hetze tegen moslims"-bord hier bij de herdenking van slavernij loopt.

Het is nu wachten op 4 mei op de eerste kraut die met een bord "stop de hetze tegen duitsers" loopt.

harstef | 01-07-14 | 21:29

Mooi panel. Ik dacht altijd dat je twee partijen nodig had voor een discussie. Wat was ik denkende..

Hank Chinaski | 01-07-14 | 21:29

"Jullie kunnen wel zeggen, mijn voorouder was visser dus ik heb niks met slavernij te maken" hield een spreekster ons voor, "maar de hele Nederlandse maatschappij heeft geprofiteerd van slavernij."


De WIC, die van de slavenhouders, is twee keer falliet gegaan en door de Nederlandse staat uit de schulden geholpen. Kan je een beetje een inschatting maken van het "profijt" van de Nederlandse maatschappij.


Wie zijn pappenheimers kent weet dat de slaveneconomie Nederland een blok aan de been was. Het was profijtelijk in de VS, maar totaal niet in Suriname. Wat je overigens de Nederlandse maatschappij van *destijds* kan verwijten is dat ze maar door bleven modderen met een verliesgevend en onmenselijk project puur en alleen vanwege de koloniale prestige, lijkt het wel. Nederland was een van de laatste landen om het af te schaffen en de plantages van het koloniaal stelsel in Indie de afkoopsom voor de plantage-eigenaars moesten ophoesten. Geen fraai moment.


Maar, toen beide stelsel (slavernij en koloniaal stelsel in Indie) waren afgeschaft heeft ons land een hoop gedaan om die landen op poten te zetten. Toen Suriname onafhankelijk werd had het van alle post-koloniale landen de beste startpositie.


We hebben al lang betaald. Maar die idioten van dat toneelstukje hebben dat opgeblowed en opgesnoven.

omanders | 01-07-14 | 21:29

De meeste voelen zich dus nog steeds slaaf.
Ditmaal van het UWV en gratis geld welteverstaan.

Ommezwaai | 01-07-14 | 21:29

ze verkleden zich wel allemaal heel kleurig met kraaltjes en sjaaltjes en oorbellen.. zoals zwarte Piet zeg maar, veldje vol jank Quincy's.
Slaven van hun eigen bekrompen geestjes.

(c)ZWITSUL | 01-07-14 | 21:28

Als de hele Nederlandse samenleving heeft geprofiteerd van de slavernij, dan geldt dit ook voor de spreekster op het podium.

El Rico Grande | 01-07-14 | 21:28

Grappig hoe de moslims (dus die vrouw die daar met "internationaal socialisme" bordje loopt) het hele "socialisme" hebben omgegooid tot vrijheid van religie, het beoefenen er van en de rechten van de vrijheid er van eisen en niet hoeven te werken.

Terwijl socialisme eerst stond voor scheiding kerk en staat en inperken macht van geloof tot een hobby en meer laagbetaalde banen voor het plebs.

Hoe tijden veranderen... Eh, misbruikt worden.

LangeTijdGeleden | 01-07-14 | 21:27

Misschien dat ze na afloop even de zooi opruimen.En gelijk even het gras maaien want dat scheelt de plantsoenendienst weer een berg gemeenschapgeld.Mag ook morgen.

van stampij | 01-07-14 | 21:27

Mensenhandel is idd immoreel. Daarom: sorry voor wat mijn voorvoorvoorvoorvoorvoorvaderen en moederen mogelijk uw voorvoorvoorvoorvoorvoorvaderen en moederen hebben aangedaan. Ze hebben het ws niet geweten, want ploeterende boeren in Nederland. Maar dat is natuurlijk geen excuus. Dus, een oprecht sorry.

de vicevoorzitter | 01-07-14 | 21:26

Pffff.... Deze mensen voelen zichzelf blijkbaar getraumatiseerd en nog steeds slaaf. Staan in de startblokken om iedere persoon de volle laag te geven en met name de ander te beschuldigen van racisme. Elke afwijzing of een voor hen ongewenste uiting is voor hen reden om zich achtergesteld en gediscrimineerd te voelen.

Deze mensen zouden je collega maar zijn. Doodvermoeiend en een claim op het alleenrecht op gediscrimineerd voelen.

Kijk hen eens boos zijn, die lopende tijdbommetjes. The fuck. Vrijheid van meningsuiting is prima. Als trouwe geenstijlvolger valt me wel op dat deze griezels vooral in Amsterdam opduiken.

Plosh | 01-07-14 | 21:26

Nanninga leest wel weer lekker weg, eh, eet natuurlijk.

Flightless bird | 01-07-14 | 21:26

Houzsop met die slavernij-onzin. Wij deden indertijd grotendeels de logistiek en een stuk uitzendbureauwerk. De echte boeven waren juist de .... (vul maar in).

FrankVeer | 01-07-14 | 21:25

Pwter breedveld, de grootste ruziemaker van nederland die alleen maar veilig op twitter of met een grote groep een debat durft aan te gaan. Wat een loser!

lachenjoh | 01-07-14 | 21:24

Uw Verzekeringsadvis | 01-07-14 | 21:18
Als je dit allemaal ziet, zou je bijna heimwee krijgen naar die tijd...

Ommezwaai | 01-07-14 | 21:24

Totale opbrengst slavenhandel +/-70/80 miljoen (18e/19e eeuw, in de hele economische keten). Ontwikkelingshulp 4/5 miljard per jaar (op de begroting dus zonder private initiatieven).

Nuff said, negerTs.

mindless | 01-07-14 | 21:24

Wat lopen ze nu weer te zeuren? Rot dan maar weer lekker op naar Afrika!

Jammes- | 01-07-14 | 21:24

Weg met ons.

De Geus | 01-07-14 | 21:23

"... Het ging vandaag nou eens NIET om de moslims, sjees! ..."

Maar er zijn ook islamitische Surinamers, hoor!

ZKH EénOog | 01-07-14 | 21:22

Fijn om te weten dat het adagium nog steeds 'Nederland Moet Helemaal Kapot' is. Bij het zien van de foto's zou je kunnen denken dat die omstandigheid naakt.

natte krant | 01-07-14 | 21:21

Ik weiger om weer in de verdediging te schieten dus dan maar in de aanval: ga toch eens werken stelletje lamballen! En als het hier niet goed genoeg is met al die uitkeringen van jullie ga dan terug Suriname of de Antillen of naar Afrika waar jullie roots liggen en het daar blijkbaar o zo beter is dan hier onder de blanda's. Toen Suriname onafhankelijk werd hebben honderdduizenden Nederland boven Suriname verkozen.... dus niet achteraf komen zeuren over ons verleden en onze cultuur. Afblijven met je tengels!!

matrixbluepill | 01-07-14 | 21:20

Als ze nu weer om geld vragen, moeten wij dan ook naar de kleinkinderen van de oorlogsmisdadigers in Duitsland om smartengeld te vragen?
_
Laat dat stelletje Bijlmertuig eens gewoon werken voor hun geld… kijken of ze dan nog steeds zo makkelijk dat handje omhoog houden. Slavernij is honderden jaren geleden, iets waar alle blanken van nu geen enkele invloed op kunnen uitoefenen. Het mag nooit meer gebeuren, maar ga niet die slachtofferrol in. Blijf in dat geval gewoon werken voor je centen of ga in de Bijlmer zitten huilebuile.

kanon0503 | 01-07-14 | 21:20

aan de plaatjes te zien hebben ze zelfs een eigen SM-clubje. En dan maar zeggen dat ze niets mogen?

jan-lul-de-behanger | 01-07-14 | 21:19

Weet niet waar ik een grotere hekel aan heb: nazaten van nazaten van nazaten van slaven die nog steeds niet over het onderwerp uitgezeurd zijn, of de gütmenschen die dat gezeik serieus nemen.

Je krijgt geen excuus, en ook geen geld. Onze maatschappij heeft wellicht geprofiteerd van de slavernij, maar dat kan je mij persoonlijk nog steeds niet aanrekenen; ik maak geen excuses voor anderen. Ik geef ook onze regering geen toelating om namens mij excuus te maken. Doen ze dat toch, dan zal ik mij daarvan distantiëren.

Je krijgt ook geen erkenning: jij bent geen slaaf geweest. En het zou zo maar eens kunnen dat jij vandaag de dag door die slavernij, hoe verschrikkelijk die ook was, beter af bent.

Herdenken is prima, en stilstaan bij het hedendaags racisme dat nog steeds bestaat ook. Maar doe dat met waardigheid, en vraag aandacht voor zaken die er toe doen, niet voor een grijs verleden en een kinderfeestje.

Muxje | 01-07-14 | 21:19

En allemaal een dag vrij genomen van het werk natuurlijk.

God |Bestaat Niet | 01-07-14 | 21:19

@Ommezwaai | 01-07-14 | 21:13
Ja ja, ik weet wel wat onze voorouders gedaan zouden hebben, had de Stadreiniging een hele klus aan gekregen om de boel weer netjes te krijgen.

Uw Verzekeringsadvis | 01-07-14 | 21:18

Maar wanneer komt de boot met Sinterklaas? Of zijn dit alleen zijn speurpieten, die kijken of de kinderen wel lief en aardig zijn?

Sadomassochristus | 01-07-14 | 21:18

En trouwens, ik hou helemaal niet van roti...

Ommezwaai | 01-07-14 | 21:17

Ik hoor het Bouterse nog zeggen, dat Suriname ons niet meer nodig heeft. Nog geen maand later, of we wel even miljarden willen aftikken vanwege de slavernij.

zak hooi.

Van Nostrand | 01-07-14 | 21:17

Trouwens, moest er niet gewerkt worden?

LangeTijdGeleden | 01-07-14 | 21:16

Leuk zo'n onzinfeestje. Goh ik stam af van slaven. Dat hebben van kinderen is beter dan de blanke slaven hebben gehad. De mannen werden gecastreerd en de vrouwen werden bekeerd tot de religie van de vrede. En de kinderen waren automatisch lid van die religie van de vrede. Blijf het altijd merkwaardig vinden dat men nooit gaat protesteren bij de ambassade van Saoedi Arabië of nu helemaal geweldig, het pas uitgeroepen kalifaat. Hoe zou dat nu komen. Blijkbaar is voor deze demonstranten, discriminatie alleen weggelegd voor conservatieve, blanke mannen. Zij discrimineren namelijk niet, (feitelijk wel), maar het gaat namelijk om het gevoel! Wij mensen met een donkere huidskleur zijn zo zielig!!!!
Idioten zijn het zonder gevoel van medemenselijkheid en zonder gevoel van eigenwaarde, o ja dat is natuurlijk de schuld van de hand die hun voed. (UITKERINGEN!!!)

Jesaja | 01-07-14 | 21:16

Begin juli en nou al allemaal verkleden als zwarte Piet, moet dat nou??

Tsjernodebiel | 01-07-14 | 21:16

Het historisch besef van deze mensen is zo ontzettend laag dat ik er bijna van begin te huilen...

Op vrijwel elk vlak kan je grotere tegen argumenten bedenken, maar zodra je die tegen argumenten opnoemt ben je racist, facist, etc etc.

LangeTijdGeleden | 01-07-14 | 21:15

daarom is opstelten zo bang.
alles wat word beeindigd in de westerse wereld krijgen we de schuld van

alexserienummer | 01-07-14 | 21:15

Go Annabel :)

ae666 | 01-07-14 | 21:14

Als onze voorouders hier toch eens lucht van zouden krijgen...
.
Enfin, eerst met de staart tussen de benen -direct na de onafhankelijk van Suriname- er tussenuit knijpen naar het rijke Nederland om vervolgens de boel nog even op stelten te zetten.
Onze zorgplicht is nu ruimschoots vervuld. Mocht het je niet bevallen, er is volop ruimte in Suriname!

Ommezwaai | 01-07-14 | 21:13

Wat een kansloos stel daar op dat podium. Alles wat het beter weet, en alles wat zich links verheven boven de rest voelt bij elkaar...
Slavernij mag je herdenken, net als de oorlogen. Opdat het nooit meer gebeure..
Maar kom honderden jaren later niet meer aan met die schuld naar de wittemens, ik ben niet verantwoordelijk wat mijn bet-bet-bet overgrootvader uitgespookt heeft.

Wijze uit het Oosten | 01-07-14 | 21:12

Sorry voor het vervoeren van jullie gespierde bruine voorvaderen van Afrika naar Amerika, maar wij hielden nu eenmaal van suiker, tabak, katoen, peper en koffie.

Neem gewoon nog een uitkerinkje op onze kosten...

King of the Oneliner | 01-07-14 | 21:11

-weggejorist-

P. Peeer | 01-07-14 | 21:11

De Arabieren waren en zijn de slavenjagers.

P. Peeer | 01-07-14 | 21:10

... ja maar jullie zijn begonnen met slaven handelen

knuffedol | 01-07-14 | 21:08

O ja, en sorry aan de moslima's (waarvoor ook weer?)

Maria.1 | 01-07-14 | 21:07

Man o man, ondertussen moet ik wel zelf m n golftas sjouwen.

Uw Verzekeringsadvis | 01-07-14 | 21:07

Gore racisten, waar is die multi-kulti in Afrika, MO en Azie?!?

Sergeant_Peper | 01-07-14 | 21:07

*zucht* daar gaan we weer. Zal ik het maar even doen dan? Sorry voor de slavenhandel. Sorry dat ik een blanke, autochtone vrouw (ook dat nog) ben. Ik zal het nooit meer doen; dat slaven handelen! Goed zo?

Maria.1 | 01-07-14 | 21:04

Naninga in gesprek met breedbek?
Zal leuk zijn geweest.

miko | 01-07-14 | 21:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken