Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

JOH-onderzoek: ambtenaren haten burgers

oie_267303kGUI1LHb.gifHallo en welkom in het land van dakkapelletje vijf centimeter verhogen ho wacht eerst goedkeuring bij één of andere seniele en ambitieloze haatambtenaar vragen. De gemeente Schouwen-Duiveland heeft besloten om een grondig onderzoek te doen naar wat mensen van de gemeentelijke ambtenaren vinden. Tja, als je om billenkoek vraagt, dan ga je het natuurlijk ook krijgen. Conclusies: Ambtenaren denken te veel vanuit regels in plaats vanuit de mens. Ambtenaren denken niet mee in mogelijkheden. Ambtenaren denken te veel aan zichzelf. Ondernemers vinden dat het ambtenarenkorps onvoldoende betrokken, flexibel, zelfbewust en daadkrachtig is, geen lef toont en niet de verbinding zoekt. Noem ons institutioneel racistisch, maar ambtenaren zijn een lui, eigenwijs en mentaal gestagneerd volk. Het enige wat gepassioneerd is bij ambtenaren is hun haat voor burgers die iets nodig hebben van de gemeente. Je kunt met een regenboogvlag en roze pauwenveren uit je reet een refokerk in lopen tijdens de preek, terwijl je heel hard 'ik ben hier om Jezus anaal uit te wonen' schreeuwt, en alsnog minder walging over je heen krijgen dan wanneer je als burger bij het gemeenteloket vraagt om medewerking van de ambtenaar. Verrassend, als stereotyperingen wederom bewezen worden door de realiteit. Serieus, Schouwen-Duiveland, wat had je dan verwacht dat uit het onderzoek zou komen? Gemeenteambtenaren zijn de herpes van de politieke wereld. En blijkbaar geheel zonder zelfkennis, dat dit onderzoek nodig is om er achter te komen hoe ambtenaren gezien worden in de echte wereld door normale mensen. En iedereen die hieronder tijd heeft om tijdens werkuren boos te reageren op al deze feiten, is een luie raamambtenaar zonder enige sprank van energie om iets te maken van hun leven. Lach hen uit.

Reaguursels

Inloggen

@Brou Is Back | 27-06-14 | 10:59
Mee eens.
Echter, brandweerlui zijn meestal vrijliggers. Dat weten de mensen meestal weer niet. Dus: vrijwilligers zijn geen mensen met een ambtenarenmentaliteit.

McMarx | 27-06-14 | 17:23

Tja, als je ambtenaar bent, ben je gewoon mislukt in het leven. Uitgekotst door het bedrijfsleven vanwege gebrek aan bruikbare vaardigheden en dan rest alleen nog een betrekking bij het Rijk, waar falen de norm is en het überhaupt geen zier uitmaakt wat je doet, want alles mislukt toch omdat je collega's en zeker je bazen (topambtenaren en politici) nóg imcompetenter zijn dan jij.
.
En die enkele uitblinker die door een speling van het lot in de ambtenarij terecht is gekomen (kan de beste overkomen; even niet opgelet), faalt omdat hij verzuipt in het regeltjeswoud en de organisatie die door de rest (vooral top-ambtenaren en politici) is ingericht.
.
O, en voor alle duidelijkheid: ik bedoel hier niet alle mensen die op de loonlijst van de Roverheid staan. Brandweerlui doen vaak zeer goed en nuttig werk. Politie-agenten, heel soms, als ze niet verzuipen in overbodig papierwerk, toevallig de goede prioriteitstelling van het moment hebben, en zich door een onwaarschijnlijk toeval in actieve dienst bevinden, ook. Zo zijn er, als je goed zoekt, best nog wel een paar nuttige ambtenaren te vinden.
.
Maar de meerderheid is gewoon in dienst bij de grootste werkverschaffings-organisatie voor mislukkelingen die Nederland kent.

Brou Is Back | 27-06-14 | 10:59

@Rearden Metal | 26-06-14 | 14:40
Ja.. of je probeert binnen die regels zoveel mogelijk de rek op te zoeken om het falende beleid van de gekozen 'politici' nog enigszins te compenseren... ja echt geloof me.. er zijn ook ambtenaren die er op die manier in staan ;)

AsEl | 27-06-14 | 08:41

De toestand van een beschaving kan men aflezen aan de toestand van het ambtenarenkorps.

McMarx | 27-06-14 | 08:37

Rearden Metal | 26-06-14 | 14:40

Als je kinderen en een zekere leeftijd hebt, ligt het allemaal net iets moeilijker joh.

Aardbewoner | 26-06-14 | 14:43

AsEl | 26-06-14 | 13:57
Als je door dat soort omstandigheden je werk niet behoorlijk kan doen, en je hebt 1 greintje integriteit, dan neem je ontslag en dan ga je wat anders doen. Niet dag in, dag uit falend je geld verdienen.

Rearden Metal | 26-06-14 | 14:40

-weggejorist-

Ben Z. Ontevreden | 26-06-14 | 14:13

Wat een bullshit dit. Ambtenaren zijn uitvoerend en met handen en voeten gebonden aan al die kutregeltjes, die door debiele, incapabele, zwakstroom beleidsMAKERS worden bedacht.. DAAR ligt het probleem.

AsEl | 26-06-14 | 13:57

Sioux | 26-06-14 | 13:13

Hier heb je een punt zo groot als een huis.

In New York verdienen huisvuilophalers meer dan Jan Modaal en zo hoort het ook.

Aardbewoner | 26-06-14 | 13:45

Ommezwaai | 26-06-14 | 12:41
Dat is juist een geniale ingreep, vanuit het perspectief van de burgerhatende los van de werkelijkheid geweekt politici van de PVVDA gezien, als de burger over de grens tankt, gaat hij daar vaak meteen boodschappen doen. Zo pakken ze de middenstanders in de grensstreek dubbel!
Geloof maar dat ze daar in Den Haag krom liggen van het lachen om die onnozele kutburgers.

me,myself and IK | 26-06-14 | 13:45

Artikel Quote:
"Je kunt met een regenboogvlag en roze pauwenveren uit je reet een refokerk in lopen tijdens de preek, terwijl je heel hard 'ik ben hier om Jezus anaal uit te wonen' schreeuwt, en alsnog minder walging over je heen krijgen dan wanneer je als burger bij het gemeenteloket vraagt om medewerking van de ambtenaar".

Wat is dit, zijn de holocaust vergelijkingen op?

me,myself and IK | 26-06-14 | 13:37

Mijn vader (pensionado-ambtenaar) zei het vroeger al: "waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan".
.
En gaat hier natuurlijk over de ambtenaren waar je van afhankelijk bent om inderdaad goedkeuring te krijgen voor je dakkapelletje e.d. Net als voor een dakraam: tussen twee balken op zolder is geen probleem, maar als je stukje van een balk weghaalt en twee slapers aanbrengt en dan je dakraam plaatst, moet je opeens vergunning hebben, want je wijzigt iets aan de constructie van je huis.......
Nou, zei de aannemer: boel ondersteunen en gewoon doen. Niemand die het ziet.... ;)

frenkievee | 26-06-14 | 13:23

Stad in België waar ambtenaren perfect werken. Dat is de TOP,
Klantvriendelijk, communicatief, dicht bij de burger en voor een schijntje.
Waarom hun schrijfsels onderling geheim zijn is zeker nog een relikwie uit oude tijden.
Onderzoekje?

Ik kook ook | 26-06-14 | 13:19

Sorry! GS reageerde traag... maar mijn fout. (L.E. Raar | 26-06-14 | 12:22)

L.E. Raar | 26-06-14 | 13:19

Er is voor ambtenaren geen enkele professionele motivatie om oplossingen voor burgers te vinden. Ze worden er intern op geen enkele manier voor gewaardeerd. De vraag is, hoe kun je ambtenaren daar wel voor motiveren. Schrijf daar eens een stukje over.

van heinde en verre | 26-06-14 | 13:17

Beste Quid. Ga eens drie maanden naar een willekeurig land in Afrika. U betaalt er nauwelijks belasting en er zijn weinig ambtenaren. Verbaas u dan eens over wat er in NL wel en daar niet geregeld is.

pendajo | 26-06-14 | 13:15

Lekker ongenuanceerd weer; politie, boswachter, brandweer e.d. is ook allemaal ambtenarij. Dus een brandweerman/vrouw is een nutteloze uitvreter? En iemand die je huisvuil ophaalt om 6 uur 's ochtends, daar al om 5 uur voor opstaat en een hongerloontje schaaltje-4 voor krijgt? Echt ongenuanceerd, noem nou OOK eens dat er OOK ambtenaren zijn de wél goed werk doen, gvd Quid.

Sioux | 26-06-14 | 13:13

Burgerhaat is inderdaad stuitend. Mijn ervaringen zijn wel wat anders; de gewone uitvoerende ambtenaren zijn vaak prima, nette en behulpzame mensen. Het gaat echt mis bij de middenlaag waar bonussystemen voor zijn ingevoerd. Deze groep voert vaak een eigen agenda en heeft een broertje dood aan de burger of maatschappelijke belangen. Achter regels verschuilen is soms handig, maar even goed betoont deze groep flexibiliteit door regels aan de laars te lappen als het zo uitkomt. En als je dat aan de kaak probeert te stellen, dan wordt er vertraagd, op vakantie gegaan, gedoken, gelogen, van baan veranderd, gedraaid en gespind.

Rommelende Onderbuik | 26-06-14 | 13:09

Dat soort ambtenaren willen zich niet persoonlijk binden met hun werk, liever geen verantwoordelijkheid lopen, niets doen waar zij zelf op kunnen worden aangesproken, veilig verborgen achter de wetten. De wet laten beslissen, zo weinig mogelijk zelf bedenken. Moet je als loodgieter, chirurg of politieagent eens proberen, dat kan niet eens. Met schone handen om 17u .... 16u30 weer naar huis en het werk achter zich laten. Dat zou mooi zijn. Maar soms ben je als einduitvoerende van de wet helaas het eindpunt van een regeling die veilig in Den Haag bedacht is, ver, hoog en droog van de praktijk. En dan ben jij wel de decisionmaker. Doodeng? Krijg je ballen van!

kloopindeslootjijook | 26-06-14 | 12:54

Eigenlijk zijn WIJ raar bezig;

We kiezen (zgn recht!)vrijwillig voor een regering (waarom eigenlijk, omdat het zo moet??) welke VOOR EN NAMENS ons zou moeten optreden terwijl deze, door ons gekozen!! regering, TEGEN ons werkt?? Toch blijven wij het "vrijheid en democratie" noemen???

Wellicht wordt het tijd om het anders te doen... Nieuwe Wereld Orde is op deze manier niet te stoppen!! Een kleine elite (multinationals, regeringsleiders en oud geld) verkrijgt op deze manier alle macht/geld en het volk mag voor hen werken!

rowe | 26-06-14 | 12:49

Ik kwam mijn stempas ophalen bij het gemeentehuis. Mission Impossible.
Niet kunnen stemmen.
Ongelooflijk wat een arrogant infantiel vingerwijzend incompentent talentloos untervolk is dat.

whitechocolateface | 26-06-14 | 12:49

Ambtenaren zijn er om de burger te DIENEN! Laten ze daar dan ook weer naar gaan handelen.

Betweetert | 26-06-14 | 12:49

Hoe ambtenaren worden gezien in de echte wereld door normale mensen. Spiegelt Quid hierbij met zich zelf, of met de andere Quid's uit zijn omgeving, of met normale mensen uit de achterhoek, of uit de randstad, of uit de schilderswijk. Moeilijk of toch niet, want ikzelf schaar Quid niet tot de normale mensen.

louperdeloup | 26-06-14 | 12:46

Wij hebben in Nederland een van de beste ambtenarenkorpsen ter wereld. Jawel.

lingo star | 26-06-14 | 12:45

Wat een kritiek op ambtenaren hier. Waarom? Die mensen doen toch niets?

Radagast | 26-06-14 | 12:43

Over burgerhaat gesproken: ik lees net dat Plasterk de boetes voor gemeenten die niet op tijd op een WOB-verzoek reageren heeft afgeschaft. "Te veel misbruik", maar de minister gaat er vanuit dat "gemeenten er nog steeds alle belang bij hebben die verzoeken tijdig af te handelen, en dat ook zullen blijven doen". Gemeenteambtenaren die vrijwillig openheid van faalzame zaken geven? Haha, leuk. En inmiddels loopt onze WOB-wetgeving qua sterkte en snelheid zelfs achter op landen als Nigeria en Thailand (al doen veel westerse landen het slecht)

Muxje | 26-06-14 | 12:41

Een beetje off topic wellicht, maar zo dom kunnen politici (en dus ambtenaren) zijn...
Zelden zo'n zooitje incompetente prutsers bij elkaar gezien als daar in Den Haag.
www.nu.nl/politiek/3812570/kabinet-haa...

Ommezwaai | 26-06-14 | 12:41

zou je ook ambtenaar zijn als je van het Rijk/Gemeente je centjes krijgt? zoals ww hoersubsidie toeslag zus etc.etc.

wachtendopeenrukwind | 26-06-14 | 12:39

Het belangrijkste van dit onderzoek is nu: wat gaan die Rambtenaren nu doen met de uitslag?
.
1.
Hun gedrag aanpassen zodat het Rambtenaren-apparaat een geoliede, efficiente, dienstverlenende, klantgerichte succes-organisatie wordt?

of

2.
De vragen in het onderzoek zo aanpassen dat de uitslag minder negatief wordt? Maar de rest: glas, plas, was.....

.

Wat denkt U?

DeSjaak1000 | 26-06-14 | 12:39

bello | 26-06-14 | 12:23

dames met slimme telefoons ruïneren elke werkvloer.

ook buiten de overheid.

Van Nostrand | 26-06-14 | 12:26

Moest een x 5 x reizen tussen politiebureau en gemeenteloket VOOR EEN FCKIN paspoort twee x 'oeps verkeerd formuliertje'[email protected]&[email protected]$ 20 biljoen uur w8en per x natuurlijk.

Luie fckers zijn het!

TheJesseJ | 26-06-14 | 12:24

Zelden zoveel ambtelijke lethargie meegemaaakt als bij een paspoortaanvraag in 010. De dames waren allemaal heel druk bezig met hun Blackberry en roddelen, ik ( en ongeveer 10 anderen) mochten een nummertje trekken en wachten.

bello | 26-06-14 | 12:23

-weggejorist-

L.E. Raar | 26-06-14 | 12:22

Ambtenaren moeten regels uitvoeren die door anderen worden bedacht: de politiek. Voeren ze hun opdrachten niet volgens die regels uit, dan worden ze berispt, geschorst of ontslagen. Zo simpel is het.
Als je dan voortdurend 'burgers' op je nek krijgt die de door de politiek gemaakte regels niet begrijpen of niet willen volgen, dan kom je in een spagaat. Als dat vaker gebeurt word je ziende blind en horende doof. Kwestie van zelfbescherming.
Als al lieden op hun falie moeten krijgen, dan zijn dat de politici met hun vaak stomme besluiten!

L.E. Raar | 26-06-14 | 12:22

Ja, ik ben niet voor niets ambtenaar geworden. Mijn misantropie is geen haat tegen burgers, maar voor mensen in het algemeen. En dan met name mensen die mij lastig vallen, of iets willen. Daar heb je ook hele lelijke mensen tussen zitten. Mensen die klagen, mensen die het onmogelijke willen. Nee, die probeer ik zoveel mogelijk dwars te zitten. Ik moet toch ook een beetje lol in mijn werk houden.

roze_bril | 26-06-14 | 12:21

Had laatst de belasting foon gebeld, voor wat cijfer uitdraaien.

Was inmiddels al de derde keer, want men had steeds weer een smoes waarom het document nog niet onderweg was.

toen ik de club van de telefonist (belastingdienst) incompetent noemde, dreigde meneer met ophangen. U hoort het goed. wij betalen de taxpoet, maar mogen niet kritisch zijn.

Men ontslaat de goede mensen met de komst van de management cultuur in de jaren '90. Waardoor het zelfreinigende vermogen totaal gedoemd is.

Arrogante kwasten opgelet; bij de belastingdienst zoekt men nog mensen met lange tenen. Dan krijgt u een allereerst training over hoe u met lastige taxpoetbetalers om moet gaan; gewoon dreigen met ophangen. de mond snoeren. de Junta.

Van Nostrand | 26-06-14 | 12:21

@toetanchamon | 26-06-14 | 12:05
Wat een walgelijke man. Gelukkig is hij opgerot.

Haatgenerator | 26-06-14 | 12:20

Snelheidsduivel | 26-06-14

Nee. Hooguit wellicht zichzelf.

Orange Willem | 26-06-14 | 12:17

"En iedereen die hieronder tijd heeft om tijdens werkuren boos te reageren op al deze feiten, is een luie raamambtenaar"

Of een hardwerkende zelfstandig ondernemer die zijn eigen tijd indeelt en kotsmisselijk wordt van die geldverslindende nietsnutten

James Lastig | 26-06-14 | 12:16

Waren het maar alleen gemeente ambtenaren dan was er eigenlijk niets aan de hand, peanuts vergeleken met RDW sinds zij zelf de broek moeten ophouden en winst maken.

gebrokenvleugel | 26-06-14 | 12:16

water is nat.

giovanni erkelens | 26-06-14 | 12:15

ik denk niet dat de ambtenaren hier met een dergelijk goed rapport thuis zouden komen. Die zijn namelijk echt volkomen van de pot gerukt. Behalve toen ik een bouwvergunning nodig had. Dat kon allemaal niet, tot mijn architect me mededeelde dat 250 piek contant voor ambtenaar X wonderen deed. En inderdaad, 4 dagen later lag de vergunning er. Welkom in bananenrepubliek Nederland. Door en door corrupt zooitje.

jan-lul-de-behanger | 26-06-14 | 12:14

'Escalerende polarisatie' en 'rampzalige mismatch' drukken het aardig uit, zoals in dit artikel uit de Azijnbode:

www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/a...

Overigens komt 0031 ondanks alles nog goed weq qua verhouding burger-ambtenaar. In Vlaanderen bedraagt het aantal ambtenaren het dubbele. In Wallonië... het dubbele dààrvan.

Aardbewoner | 26-06-14 | 12:14

Gemeente ambtenaren zijn faalsukkels die geen baantje bij een echt bedrijf konden krijgen en die frustratie botvieren op die echte bedrijven waar zonder hen geld kan worden verdiend en de smerige burger die bij dat soort geldverdienende efficiente bedrijven producten durven te kopen.
Een aanvraag tot dakkapel plaatsen is daarmee dus dubbelfout en dat moet je dwarsbomen, vertragen, verzieken en een dikke rekening voor de vergunning sturen.

Dima Beeline | 26-06-14 | 12:11

Vroegâh was er het TV programma 'ook-dat-nog'.
Moest ik erg om lachen.
'Mevrouwtje, mevrouwtje, u hep 't verkeerde formulier ingevuld'.

Ars Vivendi | 26-06-14 | 12:11

@ Willem VanDer Decken | 26-06-14 | 12:10
-
Klopt, vroeger werkten 3 knechten voor één boer. Nu werkt één boer voor 3 ambtenaren...

Air van Boven Dorens | 26-06-14 | 12:11

Je mag je afvragen of je ambtenaren als persoon moet beoordelen of de ambtenarij als systeem moet beschouwen. Ik denk het laatste. Het systeem trekt misschien een bepaald soort mensen aan, of anders verworden ze na verloop van tijd tot een bepaald soort mensen met een bepaald soort houding. Vind je in het bedrijfsleven ook, en overaal daar waar er geen wederzijdse afhankelijkheid is, maar een eenzijdige. Dan gaan er machtseffecten spelen, en dan wordt het al gauw een spelletje "wie geeft hier wie de beurt".

Schoorsteenveger | 26-06-14 | 12:11

Werken voor de overheid is tegenwoordig landverraad.

Afgeschminkte Bassie | 26-06-14 | 12:10

@ Godsammekraken | 26-06-14 | 11:53
Ze zijn erger. Van kanker kun je in veel gevallen afkomen. Ambtenaren nemen alleen maar toe.

Willem VanDer Decken | 26-06-14 | 12:10

Mooi toch, dat Schouwen-Duiveland de moed heeft de realiteit eens recht in de ogen te kijken? Als ze nou ook nog de moed hebben er wat aan te doen...

Stijlicoon | 26-06-14 | 12:09

De ambtenaren die je te spreken krijgt zijn niet diegenen die de absurde regeltjes bedenken. Ze moeten ze alleen wel uitvoeren.
Denk eens even na hoe vrolijk en opgewekt je zelf achter die desk zou zitten

Haatgenerator | 26-06-14 | 12:08

@toetanchamon | 26-06-14 | 12:05
Ah, daar komen de garnalencroquetten weer!

Ars Vivendi | 26-06-14 | 12:08

Het enige stukje gemeentelijke ambtenarij dat "ja" zegt en geen "ja, maar..."...
www.omgevingsloket.nl/

Air van Boven Dorens | 26-06-14 | 12:07

@ijzervreter.
BOA's en bonnenagenten horen hier ook bij.

de SENSEI | 26-06-14 | 12:06

Kop - spijker

FreedomFTW | 26-06-14 | 12:04

En niet geheel onbelangrijk... wel vóór de helft van het jaar het hele budget er doorheen jagen... anders krijgen ze volgend jaar minder!

kibambam | 26-06-14 | 12:04

'In 2018. Dan is de gemeente naar eigen zeggen klaar om burgers 'als een volwaardige partner' te beschouwen.'

Nee sukkels het is omgekeerd.

De burger beschouwt de ambtenaar niet als volwaardige gesprekspartner.

Zo moe van...

Ars Vivendi | 26-06-14 | 12:02

Mja.. uiteindelijk voeren ambtenaren uit wat hun "werkgever" van ze verwacht. Als die ambtenaren afwijken krijgen ze op hun klote.. Wil je al iemand de schuld geven moet je zijn bij B&W!

WellusNietus | 26-06-14 | 12:01

Ik neem aan dat hier ambtenaren die op het gemeentehuis werken worden bedoelt en geen politieagenten, ambulancemedewerkers dan wel schoolmeesters etc. Want dat zijn ook ambtenaren.

IJzervreter | 26-06-14 | 12:01

Ambtenaren zijn zelf burgers. Dus kunnen we nu concluderen dat ze allemaal hunzelf haten?

Snelheidsduivel | 26-06-14 | 12:01

Hey, fuck die burgers,.. in alle rust mijn krantje lezende, raam turende en formulier A38 klaar leggende.

ahurizakeb | 26-06-14 | 12:00

Ars Vivendi | 26-06-14 | 11:58
-
Dat is niet dapper, maar dom...

Air van Boven Dorens | 26-06-14 | 12:00

Oh ja, als je klachten hebt over ambtenaren verwijs ik jullie naar formulier a38.

Godwint | 26-06-14 | 11:59

Hey Crabman!

Martin Aceton | 26-06-14 | 11:59

Ik vind het overigens wel dapper dat ze het lef hebben een klanten(on)tevredenheidsonderzoek te doen.

Ars Vivendi | 26-06-14 | 11:58

ambtenaren haten burgers
Wisten we toch allang!

Ars Vivendi | 26-06-14 | 11:55

Je moet de gemeentehulp barriere ook niet te laag maken natuurlijk.

Godwint | 26-06-14 | 11:55

Ambtenaren zijn maatschappelijke kanker.

Godsammekraken | 26-06-14 | 11:53

REAGEER OOK