Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuwe Zwarte Piet. Nieuwe Pietietie

nieuwepiet534.jpgOkee. U moet kiezen. Een chocoladebruine neppert met stijl haar & een dooie pauw op z'n harses danwel een paarse vrouwtjes oempaloempa met roodhaarpruik vs de Oud-Hollandsche TraditiePiet. Gaarne HIERRR uw mening + eventueel uw fopemailadres invullen. Nog twijfels? Doe dan de PietWijzer van Joost of Quinsy. Succes!

Reaguursels

Inloggen

En het gaat fantastisch met die pietitie. 514 klaagnegers en linkse nuttige idioten voor, en 35746
tegen! Dus slechts 1,4 procent ziet iets in die nieuwe pieten. Ik zou maar emigreren voor 5 december, Gario!

Pierke Pierlala | 13-06-14 | 20:44

@h65485665 | 13-06-14 | 01:23
Het Santa idee? Sinterklaas is het Santa idee. Sinterklaas vervolgens baseren op de nagemaakte versie is echt een compleet absurd idee. Dan kan je nog beter het sinterklaasfeest compleet afschaffen en het Amerikaanse kerstfeest overnemen. We stappen uit de EU en voegen ons bij de USA - zijn we meteen die rottige euro kwijt en krijgen we dollars (en kwartjes! yeah). De huizen volhangen met lampjes en marshmallows roosteren boven een houtvuur. GroenLinks wordt helemaal gek.</p>

<p><br>
Hoe lang bestaat Sinterklaas nou? Ik heb geen zin om het op te zoeken, iets van duizend jaar of zo? Zwarte Piet is nooit een racistisch icoon geweest. Geen enkele blanke herkende ooit een neger in Zwarte Piet, totdat hij (M/V) als een overlevering van slavernij werd gemaakt door mensen als Quincy Gario. Het zijn negers die het bewustzijn voeden dat er sprake zou zijn van racisme en dat doen ze ook nog eens op een manier dat de intelligentie er vanaf straalt. De theaterstijl 'blackface' stamt namelijk niet uit de tijd van slavernij, maar uit de tijd van rassensegregatie/apartheid.</p>

<p><br>
Zwarte Piet weghalen is niks anders dan symptoombestrijding. Je lost er absoluut niks mee op. Kijk maar naar hoe een Verene Shepard nog steeds iedere strohalm aangrijpt om ten bate van negers landen met een overwegend blanke bevolking "herstelbetalingen" te laten doen. Een vuur doof je door het te koelen, door de zuurstof weg te halen, of door de brandstoftoevoer af te sluiten. Wat dus wel werkt is klaagnegers weghalen en anderen die het vuur aanwakkeren. Dusss... Wordt het niet eens tijd voor jou om te verhuizen naar een verzonnen land met een verzonnen cultuur, zoals Amerika of Australië?

Pierre Tombal | 13-06-14 | 09:40

@Pierre Tombal | 12-06-14 | 21:27
• Het Santa idee, maar dan de NL versie is, omdat in de USA, je niet moet aankomen met zwarte piet. Daarom zijn de nijvere Elven bedacht. Genoeg schrijvers hier in NL om iets dergelijks te bedenken. Het hoeven geen Elven te zijn. Het zwarte gezicht moet gewoon verdwijnen. Kijk even, wat jij er allemaal niet bijhaalt /Hun doel is om te ontwrichten en hun kop op TV te krijgen/ Ene Maria.1, denkt dat Sheperd, muntjes komt binnenharken. Voor mij wat vreemde gedachtekronkels. Voordat de fantasie helemaal op hol slaat. Sinterklaas is een commercieel feest. Ik denk, dat het anders moet. Wij zullen het nooit eens worden, dus Schluss hierover. Niet te veel pepernootjes eten, allemaal. Zwarte Piet zal niet blijven zoals het is, het zal aangepast worden. EOF

h65485665 | 13-06-14 | 01:23

Als Zwarte Piet nou echt een slaaf was. Maar hij is KNECHT. Dat is iemand die voor een ander werkt. Mag werken niet meer? En als Piet vanuit het verleden slaaf was? Maar hij is Spanjaard uit de 80-jarige oorlog cq Moor die geen slaaf was. En later werd hij schoorsteenveger. Ook geen slaaf.

Patatter | 12-06-14 | 23:38

@h65485665. Als piet langzaam aangepast wordt, hoeft het dus niet geforceerd te worden. Maar daar gaat het eigenlijk ook niet echt om heb ik het idee. Sheperd zag al een leuke (stoom)boot met muntjes aan komen varen.

Maria.1 | 12-06-14 | 22:24

@h65485665 | 12-06-14 | 20:40
Al jouw argumenten zijn US of A, make it our own. En je draait volledig om het punt heen dat al jouw inzet paarlen voor de zwijnen is, omdat de mensen die jij daarmee wenst te dienen nooit tevreden zullen zijn. Van enige tactiek lijkt me daar overigens weinig sprake - ik weet niet hoe je dat verzonnen hebt - want het lijkt me sterk dat ook maar één van die figuren een IQ boven de 100 weet te scoren.</p>

<p><br>
Maar als jij een mening hebt die anders is dan `ik denk dat een neger die klaagt over een blanke die zichzelf zwart maakt emotioneel verscheurd wordt doordat het hem aan slavernij doet denken` - alsof hij zichzelf kan herinneren dat hij zelf als tienjarig jochie op de markt in Gouda werd verkocht voor twaalf duiten - dan zou ik die natuurlijk graag horen.

Pierre Tombal | 12-06-14 | 21:27

@Pierre Tombal | 12-06-14 | 19:23
Jij mag van mij denken, dat ik geen eigen mening heb. De ontwrichtings tactiek theoriën, laat ik ook verder aan jou over. Jij merkt zelf op, dat de roe-meppende bullebak piet ook al aangepast. Het gaat langzaam. Ik kan ook 'wikipedien' (nieuw werkwoord?) Santa een aangepaste Sinterklaas. De Santa wereld is ook fantasierijk bedacht. Elven, of iets anders, vind ik nog steeds een goed idee om te introduceren. Donuts zijn oliebollen met een gat erin. Ook gejat. Zwarte Piet zal niet blijven zoals het is, het zal aangepast worden.

h65485665 | 12-06-14 | 20:40

Ik moet steeds aan dat liedje denken: "denk niet zwart, denk niet wit, denk niet zwart/wit, maar in de kleur van je hart".

Maria.1 | 12-06-14 | 20:00

@h65485665 | 12-06-14 | 17:43
Dat van jou heeft weinig te maken met een mening van je zelf. Jij schaart je achter de mening van een ander omdat je denkt dat zijn argumenten goed zijn. En dat is nu net het punt: dat zijn ze niet. Want zo gauw die zeikerts hun zin krijgen gaan ze meteen door naar het volgende 'project' om over te zaniken. Hun doel is om te ontwrichten en hun kop op TV te krijgen, terwijl jij de stommeling bent die er intrapt en denkt dat hun gevoelens oprecht zijn.</p>

<p><br>
En bovendien verandert Zwarte Piet al jaren. In mijn jeugd had hij nog een roe om stoute kinderen af te ranselen, maar daar zie je geen enkele Piet meer mee rondlopen. En hij (M/V) is ook een stuk bruiner geworden, hetgeen je kan wijten aan misplaatst perfectionisme in het naspelen van een neger, maar wat vooral te maken heeft met de beschikbare kleuren schmink - want veelal is Piet een vrouw en die wil niet een maand later nog steeds de schoensmeer in haar handdoeken terug vinden. En ja ik weet het, dat is heel seksistisch van mij om dat zo te zeggen.</p>

<p><br>
PS Santa Clause is een parodie van Washington Irving op de Nederlandse Sinterklaas en daarin wordt Santa zelf als elfachtig omschreven. Dat hij elven als helpers heeft kwam pas later, toen Dickens bedacht dat de figuur van Santa Claus en de traditie van het Nederlandse sinterklaasfeest van kerstmis een familiefeest kon maken. Een vrij geslaagd concept als je mevrouw Verene Sheperd mag geloven, die vervolgens het originele feest in de ban wil gooien omdat dit haar doet denken aan haar over+vader, van wie zij liever had gezien dat deze gewoon om zeep was geholpen door de rivaliserende stam die hem aan een blanke slavenhandelaar verkocht. Dom wicht.

Pierre Tombal | 12-06-14 | 19:23

@Pierre Tombal | 12-06-14 | 13:09
Ook jij en ik zullen het nooit eens worden. Pfoe, wat een verhaal, zeg. Ik heb gewoon een andere mening. Cultuur/tradities kunnen veranderen of verdwijnen. Zwarte Piet zal niet blijven zoals het is, het zal aangepast worden.

h65485665 | 12-06-14 | 17:43

Blijf van onze zwarte piet af 1 van de weinige overgebleven traditie van Nederland

R.Vos3239 | 12-06-14 | 17:06

@Specy | 12-06-14 | 13:22
Jij schiet weer lekker door, Specy. Ja, daar ben ik allemaal op tegen, nou goed? Joden en Marokkanen varen mee op Gay Pride. Cultuur kan veranderen. Zwarte Piet zal niet blijven zoals het is, het zal aangepast worden.

h65485665 | 12-06-14 | 16:09

@Robertski | 12-06-14 | 13:38
Tuurlijk kunnen blanke mensen zich ook gekwetst voelen. Maar een volwassen kerel voelt zich toch niet gekwetst door: blanke vla, blanke lak, witte bollen? Ik in ieder geval niet! Het woord Neger, kan wel, zeer kwetsend zijn, voor bevolkingsgroepen. Jij en ik zullen het met elkaar oneens blijven. Het zij zo.

h65485665 | 12-06-14 | 15:52

@Schoorsteenveger | 12-06-14 | 14:20
Het is jouw mening, dat NL richting, kleurloze, uitgebleekte decadente cultuur stoomt. Zo negatief zie ik het allemaal niet. Cultuur kan veranderen. Zwarte Piet zal niet blijven zoals het is, het zal aangepast worden.

h65485665 | 12-06-14 | 15:23

Piet lijkt niet op Piet...

sjaap.marok | 12-06-14 | 15:01

h65485665 | 12-06-14 | 09:21
Cultuur is invulling, door een groep voor een groep, klein of groot. Er zullen zich altijd mensen binnen die groep bevinden die zich door een of meerdere van de cultuuruitingen gekwetst voelen. Het is diezelfde cultuur die terzake bepaalt of dat gevoel als terecht dan wel als onterecht kan worden gezien.
We zijn hard op weg naar een slappe, kleurloze, uitgebleekte decadente cultuur waarbinnen niks meer kan en niks meer mag, niks meer scherp is en nog kan verwonden, een cultuur van steeds langere tenen en van horden moraalridders die dienen te voorkomen dat zelf een kind met zijn kleine zachte voetjes ook maar één van die gevoelige tenen ooit zal raken. Een cultuur dus die alle culturen om zeep heeft geholpen.

Schoorsteenveger | 12-06-14 | 14:20

De blanke NL.mens niet racistisch??!
h65485665 | 12-06-14 | 09:21

Verreweg de meeste niet nee.
Ook zij niet die het Sinterklaasfeest vieren.
Door dat wel zo te stellen zoals sommige ''gekwetste'' mensen doen, raak je mensen echt diep.
Ja, ook blanke mensen kunnen zich gekwetst voelen.

Robertski | 12-06-14 | 13:38

@ Specy | 12-06-14 | 13:22

BOEM, BATS, KNAL ! Daar valt geen spelt tussen te krijgen.

Guy Fawkes | 12-06-14 | 13:30

Cultuur, die mensen kwetst, is geen cultuur.
h65485665 | 12-06-14 | 09:21

Dat is nogal een statement.

Dus je bent tegen hoofddoekjes, halal vlees, gay prides, priesters dominees en imams, religies, rapmuziek, in de jaren '60 zou je tegen rock 'n roll zijn geweest, geweld en seks in films, geweld in computergames, enz.?

Specy | 12-06-14 | 13:22

Cultuur, die mensen kwetst, is geen cultuur.
h65485665 | 12-06-14 | 09:21

Ik denk eerder dat het zo zit: mensen die zich gekwetst voelen door een onschuldig verkleedpartijtje wat hoort bij het cultuurgebonden kinderfeest, diezelfde cultuur niet helemaal begrijpen of willen begrijpen. Moet je dan de cultuur aanpassen of wegdoen? Zou het niet beter zijn als de gekwetse mensen eens leren begrijpen dat het NIETS met racisme te maken heeft maar met onze cultuur?
Er zijn natuurlijk wel culturele zaken waar we van af zouden moeten, denk aan besnijdenis van kinderen, geweld tegen anders denkende etc.. Maar het Sinterklaasfeest is dat niet!

Robertski | 12-06-14 | 13:18

`Als blanke NL.ders kunnen wij het gevoel van mensen met een donkere huidskleur, nooit begrijpen.`
h65485665 | 12-06-14 | 09:21</p>

<p><br>
En dan ga jij het dus proberen en veronderstelt daarbij dat misschien een kleine 100 gekleurde schreeuwlelijken de mening van iedere allochtoon vertegenwoordigen. Jij bent zo'n autochtoon die na in een winkel een oudere dame `oh, wat een poepie` te hebben horen zeggen snel een blik in de wieg werpt en de politie belt als het een negertje blijkt te zijn. Droppie (of droplul) tegen een blanke zeggen mag wel, maar als je het tegen een neger zegt is het racisme. Policor figuren zoals jij maken van een non-discussie een maatschappelijke rel om jezelf maar belangrijk te vinden.</p>

<p><br>
Zwarte Piet heeft niks, maar dan ook werkelijk niks met slavernij te maken. Op misschien 100 kapiteins en enkele duizenden (deels Duitse) bemanningsleden na had ook nog geen enkele Nederlander ooit een neger gezien totdat Surinamers hier naartoe kwamen in de jaren 70 van de 20e eeuw. Dat er een overeenkomst bestaat tussen het uiterlijk van Zwarte Piet en blackface uit de Amerikaanse rassenscheiding mag misschien zijn, maar dit is niet Amerika en totdat de overheid `positieve discriminatie` uitvond is er in dit land ook nog nooit iets van rassenscheiding geweest - waarbij in deze Nederlandse versie dus blanken achter in de bus moeten zitten. Geen enkele neger wordt beter van jouw hulp en als je een verschil had willen maken ben je tientallen jaren te laat en in het verkeerde land.</p>

<p><br>
Ik kan je één ding aanraden: probeer nooit te bedenken hoe een vis zich moet voelen. Want een vis op het droge gaat gewoon dood en daar helpt geen enkel politiek correct denken tegen.

Pierre Tombal | 12-06-14 | 13:09

@h65485665 11:58. Zakdoekje?

Maria.1 | 12-06-14 | 12:44

@Maria.1 | 12-06-14 | 11:26
Dat heb Ik, uit het antwoord van Mammeloe, niet begrepen. Dat spijt me. Uit jouw reaguursels blijkt wel bij welke soort autochtonen jij behoort. Het zij zo.

h65485665 | 12-06-14 | 11:58

Kijk, je hebt mensen die het leven zoals het feitelijk is, dus in al haar kleur en spontaniteit, accepteren. En er zijn heel veel mensen die een eigen wereld aan de ander willen opleggen en zij doen dat steeds vanuit innerlijke ontevredenheid. Maar de wereld is zoals die is en het leven gaat zoals het gaat. Beroepsklaagnegers en extreem gelovigen en alle andere quasi wereldverbeteraars accepteren het leven dus niet zoals het is en in plaats van eens diep in zichzelf te kijken, nemen ze de gemakkelijke [eigenlijk een heel ingewikkelde] weg van projecteren. Maar dat projecteren is slechts een pleister op hun innerlijke wonde, want uiteindelijk lost het niets aan de wortel van hun ontevredenheid op. En zo zullen dat soort lieden blijven projecteren, zoals die beroepsklaagnegerts of de verdwaalde wilden van geest uit de islamkringen. Toegeven aan al hun grillen zal dus niks oplossen, zoals we inmiddels al hebben mogen constateren. Want na de ene vinger komt de hele hand en daarna ons hele hebben en houwen. Dat is wat er in de wereld thans gaande is. De beroepsklagers vind je overal en zij zullen ontevreden blijven, omdat ze de wereld altijd willen blijven omdraaien, in plaasts van hun eigen beleving van het leven te veranderen. En daarom mensen, moet wij nimmer toegeven aan dit soort laag vibrerende halve zolen. Het zijn echter de machthebbers die het laten voortwoekeren en zolang die nog op het pluche zitten, blijft het vechten tegen de bierkaai en ettert die egoïstische zieligheidsindustrie maar voort. Natuurlijk willen we op deze manier niet de les gelezen worden door lui die ooit vrijwillig hier naartoe gekomen zijn en meestentijds op onze zakken zitten te teren. U bent gewaarschuwd, men wil niet die ene vinger, men wil ALLES. Ga er dus niet in mee, is mijn advies. Zwarte Piet is ONZE traditie en blijft dus een pikzwarte verschijning zoals wij hem kennen. Pech dus voor de bekrompenen van geest met hun dikke oogkleppen op.

Cosmic Traveller | 12-06-14 | 11:34

@h65485665 Nee, met jou kun je een goede discussie aangaan; waar Mammeloe op duidde was dat bij de overheid banen worden aangeboden waarbij vrouwen en allochtonen de voorkeur genieten. Nu ga jij voorbij aan dit feit door te pareren met het infantiele "dus jij bent het niet geworden...". Daar gaat het helemaal niet om! Maar dat gaat dan weer aan jou voorbij.

Maria.1 | 12-06-14 | 11:26

Dat stuk van Joost kende ik al; ben het met hem eens. Het stuk van / over Quinsy wilde ik best lezen maar toen ik '(...) ook omdat hij op dat moment bezig was met een minor postkoloniale studies en genderstudies besefte hij (...)' las ging het niet meer, dat lezen.

robW | 12-06-14 | 11:21

Ik voel me ook zeer gekwetst. Omdat ik voor gelijke behandeling, tegen discriminatie en tegen positieve discriminatie ben en alsnog wordt uitgemaakt voor racist, fascist en slavendrijver.

Maria.1 | 12-06-14 | 11:20

Eens 386
Oneens 22209

Vrij duidelijk weer, maar de opiniemakers zullen zich er wel weer niets van aantrekken in Hilversum en Amsterdam. De rest van Nederland telt voor hen toch niet mee.

BekiekUtMoar | 12-06-14 | 11:18

@h65485665 9:46. Kijk, nu geef je het zelf toe hoe infantiel deze zaken zijn. Ik heb het niet bedacht hoor! Zelfs Neger-soda mag niet meer zo heten, terwijl de familienaam van de bedenker Neger is. Infantiel hè?!

Maria.1 | 12-06-14 | 11:17

@Koek Bakker | 12-06-14 | 05:58
Kijk, dit soort infantiele dingen bedoel ik. Bepaalde autochtonen schieten meteen helemaal door. Is een stelling: Minder auto's zou goed zijn, voor de mens. Dan is het antwoord van dit soort mensen: Moeten wij dan weer terug naar paarden? Met zoiets valt niet te discussiëren.

h65485665 | 12-06-14 | 11:13

Mooie tussenstand bij de Pietitie: eens 383, oneens 21890.

natte krant | 12-06-14 | 10:41

Alweeheer? Hou een sop ! Piet eruit Krampus erin.
hallevvezool | 11-06-14 | 21:22

Helemaal mee eens!

Hebben we in Nederland niet alternatieve feesten zoals Sundrum en Klozum waarbij mensen zich als duivels verkleden? Dat vind ik een gaver alternatief dan deze softe voorstellen. Onherkenbaar, kinderschrik, hulpje van Sinterklaas, dat zijn m.i. de essentiële eigenschappen voor een nieuwe Piet.

Diotima | 12-06-14 | 10:09

@Mammeloe | 12-06-14 | 09:27
Huh? Het spijt mij, dat jij niet aangenomen bent.

h65485665 | 12-06-14 | 09:55

@Maria.1 | 12-06-14 | 09:25
Tja, ik zei het al. Wat voor infantiele dingen er allemaal niet wordt bijgehaald. Jij ook weer, als die dropjes, Negerdropjes heetten, dan zou dat een reden kunnen zijn. Als jij niet begrijpt, waar het om gaat. Ik denk niet dat dat, er voor jou inzit. Het zij zo.

h65485665 | 12-06-14 | 09:46

Pietitieteller op dit moment:
Eens: 375 (voor verandering)
Oneens: 21219 (voor de aloude ZWARTE piet).

Rest In Privacy | 12-06-14 | 09:37

Ik behoor tot de groep die vindt dat de ouderwetse Zwarte Piet moet blijven. Motivastie: waarom niet? De rechter zal uitspreken dat het niets met ras te maken heeft. Zij die zich gekwetst voelen mogen wat mij betreft het land verlaten en een Zwarte-Piet-vrij gebied opzoeken.

gasboer | 12-06-14 | 09:32

Wie z'n slaaf is dat op die foto?

Haatgenerator | 12-06-14 | 09:28

@h65485665 | 12-06-14 | 09:21

Oh, de blanke man kan het nooit begrijpen? Oh, is dat zo? Vraag dat maar eens aan een blanke man die heeft gesolliciteerd bij zijn gemeente de laatste 25 jaar. Maar vanwege zijn afkomst is afgewezen. Want niet bruin, zwart, geel of vrouw genoeg. Uber vernederend.

Mammeloe | 12-06-14 | 09:27

@h65485665. Tegenwoordig voelen mensen zich overal gekwetst door: negerzoenen, bepaalde dropjes, Woezel en Pip, parfum, kruizen op het kerkhof. In hoeverre moeten wij meegaan in deze gekwetsten?!

Maria.1 | 12-06-14 | 09:25

@Robertski | 12-06-14 | 01:51
Jij kan lekker makkelijk praten als autochtoon. Als blanke NL.ders kunnen wij het gevoel van mensen met een donkere huidskleur, nooit begrijpen. De blanke NL.mens niet racistisch??! Lees de reaguursels eens even door. Infantiele dingen worden er bij de zwarte piet discussie bijgehaald, om de boel recht te praten: blanke vla, blanke lak, witbrood, witte bollen, etc. etc. Hierdoor zou een autochtoon zich ook gekwetst moeten voelen. Nou, ik niet! Pownews liet zien wat voor soort autochtonen gekwetst voelen bij een demonstratie. Ik ben voor verlichting van het Sinterklaas sprookje. Zwarte piet afvoeren en vervangen net als bij bv, Santa Claus, door Elven oid. Het is toch allemaal een commercieel toverwereld geworden. Er zijn genoeg schrijvers, die (samen) een Sinterklaas Wereld kunnen bedenken. Zwarte vegen bv, a la Mary Poppins, is acceptabel. DIE kunnen veroorzaakt zijn door een schoorsteen. Niet een pikzwart gezicht, rode lippen etc.! Dankzij het Sinterklaasjournaal kunnen de kleintjes langzaam voorbereidt worden. Voor de kleintjes maakt het echt niet uit, dat zwarte piet vervangen wordt door Elven of iets anders. ZIJ geloven nog in alles! Cultuur, die mensen kwetst, is geen cultuur.

h65485665 | 12-06-14 | 09:21

miko | 11-06-14 | 21:04
Ben je echt zo dom of doe je alsof? Op het moment dat er een poll ligt waaruit blijkt dat 99% van de deelnemers het met je eens is, spreek je dus niet alleen voor jezelf. Bij 99% kun je welhaast van een unanieme meerderheid spreken.

Nietvoordekat | 12-06-14 | 09:14

Wat maakt de meute zich weer druk om niks:
Bestaat Sinterklaas?
Nee?
Dan Piet ook niet
Ja?
Dan Piet ook wel.
Problem solved

Graf Von Gurkenzug | 12-06-14 | 09:10

@ikdenkwat | 12-06-14 | 09:03
Ja, gay as hell inderdaad. Ik hoop dat hij zijn roede in de hand weet te houden....
.

Brou Is Back | 12-06-14 | 09:10

Ik weet niet maar vind de nieuwe piet vrij gayyyyyyyyyy!!!

ikdenkwat | 12-06-14 | 09:03

Kijk en hoeveel heeft het nu te maken met het slavernij verleden(stukje joop reacties) :

----

" Laat ik het zo stellen: stel dat de gehele koloniale geschiedenis er niet was zou u dan geen problemen hebben met de voorstelling?"

Dan zou die hele figuur er niet geweest zijn en ja ik zou er net zoveel bezwaar tegen hebben.

-----
Geen ene hol dus, zielige negers...

peterdh | 12-06-14 | 08:46

Het wordt oorlog.

de Voorzittert | 12-06-14 | 08:45

We hebben echt geen zwarte pieten nodig om bepaalde vooroordelen over de zwarte medemens dagelijks bevestigd te zien. Het gejank over diezelfde zwarte piet is daar een illustratie van.

Brou Is Back | 12-06-14 | 08:43

@louis6227. Ja, dat weet ik. Maar daar valt geen eer (lees: geld) aan te behalen. Overigens begrijp ik niet dat halveGario zijn snavel nog open durft te doen, aangezien hij zelf op andermans geld teert.

Maria.1 | 12-06-14 | 07:56

LOL-quote du jour. "Vroeger dacht ik bij Zwarte Piet nooit aan een neger." Het denk-niet-aan-een-blauwe-olifant-syndroom. What has been seen cannot be unseen. Leerzame conclusie van Joost dus.

Geert Linkers | 12-06-14 | 07:44

@Maria,
Ja in Ghana werden de slaven opgehaald, maar die kwamen niet vanzelf aanlopen, die slaven waren gevangen genomen door concurrerende ghaneze stammen, die ze doorverkochten an o.a. nederlanders. Die ghanezen verdienden er dus ook aan en zijn de wortel van het kwaad. Misschien kunnen ze ook meebetalen.

louis6227 | 12-06-14 | 07:31

Gister dacht ik even aan de zwarte Piet discussie te ontsnappen door naar "het Klokhuis" te gaan kijken. Wat was het onderwerp: slavernij. In Ghana haalde de Nederlanders de slaven op. Er is een vervallen kasteeltje opgeknapt van Nederlands geld dat als museum moet gaan dienen. Ook wil men de stad opknappen (zal ook wel van Nederlands geld zijn dan). We zullen helemaal uitgeknepen worden en het is nooit genoeg. En maar blijven zeuren dat wij de slavernij niet erkennen.

Maria.1 | 12-06-14 | 07:11

Zag bij eo.nl/kvdb SubsidieSlurper Anousha Nzume over zwarte piet, en zag haar lippen en dacht, wat een mooie volle rode lippen.
Ook oorringen zouden haar zeer goed staan.
Zij kan zo voor ZwartePiet gaan spelen, hoeft zich niet eens ten schminken met die zwarte troep.
Alleen dat geschreeuw van haar, vreselijk.
Zij zou zich wel moeten beschaven want tijdens haar opvoeding is dat erbij in geschoten, zie je vaak bij MigrantenOuders.

Wat is er mis met volle rode lippen?
Minister van Oorlog Jeanine Hennis-Plasschaert, spuit regelmatig haar lippen in met Botox.

''Ook zijn volle rode lippen zijn verdwenen en is zijn pak wat hipper geworden. Daarnaast draagt hij geen oorringen meer.''

Ella | 12-06-14 | 06:29

Prima allemaal, deze discussie. Maar dan wel graag consequent blijven. Als zwarte piet niet meer mag, dan moeten we die lijn ook even doorzetten:

1) Geen 5x per dag geblaat rond de moskee; dat is namelijk geluidsoverlast waar autochtonen last van hebben. En die kerkklokken mogen ook meteen weg overigens.

2) Halal vlees is verboden; dat is immers dierenmishandeling. Op grond van mijn geloofsovertuiging wil ik ook geen halal voorgeschoteld krijgen, en ook niet per ongeluk tegenkomen in de supermarkt.

3) Geen hoofddoekjes. Die zijn namelijk ook aanstootgevend voor kleine groepen mensen, net als zwarte piet. Weg dus met vaatdoeken op het hoofd.

4) Rap muziek kan ook niet meer. Graag alleen nog maar kleurloze muziek op deze planeet. Blues kunnen we ook meteen afschaffen.

En zo kunnen we nog wel even door gaan. Is dit een wereld waar we in willen leven?

Koek Bakker | 12-06-14 | 05:58

Ik ga maar eens een kopje ZWARTE koffie drinken.

Rest In Privacy | 12-06-14 | 03:41

Die pieten''discussie'' toont de gesegregeerde samenleving aan waar we in leven. Anders had je deze discussie nooit zo stellig gehad, dan waren we er samen wel uitgekomen. De media melkt dit lekker uit en gooit soms een beetje olie op het vuur. Ze zetten mensen met extreme opvattingen en overtuigingen in een talkshow. ''Zwart'' tegen ''wit'' zeg maar, en laten ze hun meningen geven, die natuurlijk botsen. En vervolgens komen ze er niet uit. De president zei dat zwarte piet zwart is, 'dat is nou eenmaal zo' zei hij.
De zelfhaters van de NPO denken mischien wat te hebben. Dat de blanke mens weer eens racistisch is. En hoe ze toch weer opkomen voor de gekleurde mens. Maar feitelijk tonen ze aan hoe mislukt de multiculturele samenleving is. O wacht, die bestaat niet. Deze discussie, maar vooral de toon daarvan, toont het aan. Een discussie beginnen met, zwartepiet is racisme, is geen discussie. Dat is een zware aantijging, een beledeging en racisme. Omdat je dan eigenlijk zegt dat Nederlanders racisten zijn.
Het is een gek en gevaarlijk spelletje die zwartepiet discussie. Het feit dat ik dit nu schrijf toont het aan. Als mijn zoon later vraagt, papa, wat schreef je dan allemaal op dat politieke activisten blog ..

Robertski | 12-06-14 | 01:51

Rafne | 12-06-14 | 01:18
Die reclame is racistisch, toch? Chocolademelk heeft al de verkeerde kleur.

Schoorsteenveger | 12-06-14 | 01:35

Het resultaat van deze postkoloniale kruistochten zal zijn dat Nederland cultureel gezien steeds leger wordt, kaler, onvruchtbaarder, dat alle samenhang, op zich al drijvend op een wankel evenwicht, voorgoed verloren zal zijn geraakt. Een woestenij, een woestijn, onvruchtbaar, met in het centrum geen oase maar een stinkende vuilnisbelt. Het multiculturele ideaal zag vele kleuren, heldere kleuren, en die kleuren zullen er nog nog steeds zijn, tenminste als je dichtbij durft te komen en de stank van rotting en verval kunt verdragen. Als je héél goed kijkt zul je dan in de versnipperde en vermalen overblijfselen nog iets van die heldere kleuren kunnen terugvinden, maar het zijn geen objecten meer die kleur hebben, geen eenheden, geen substanties, het is afval zonder geschiedenis, zonder afleesbare geschiedenis, zonder betekenis.
De voorgestelde "toekomstbestendige" Zwarte Piet zal ook, vermalen tot ontelbare kleine stukjes kleurrijk granulaat, op die vuilnisbelt zijn uitgestrooid, maar door niemand meer tot leven kunnen worden gewekt. Tradities, het kan niet meer, het mag niet meer. Tradities zijn afval. Of, nauwkeuriger geformuleerd, autochtone tradities zijn afval, verwerpelijk.
Allochtone tradities worden als schoonmaakmiddel, als reiniging, als loutering gezien, maar het is maar de vraag of ze in staat zijn om te voeden, om in de bewust gecreëerde woestijn nog iets te laten groeien dat méér is dan onkruid.

Schoorsteenveger | 12-06-14 | 01:33

Als er nu wel iets discriminerend is, dan is het wel een negert steil haar geven (niet discriminerend bedoeld maar tegenwoordig is het zo... hoe je het beestje ook noemt, hij bijt je toch wel in de strot)

opactje | 12-06-14 | 01:26

Vraag me af waar het allemaal over gaat. Meerdere malen per week zie ik een reclame spotje over chocolademelk. Een blanke man in de woestijn met een Arabier die een Harem schijnt te hebben. Die Arabier wil zijn chocolademelk hebben en in ruil mag die man gebruik maken van zijn Harem (lees vrouwen). Die vrouwen laten zich zien als schepsels die heel graag een wildvreemde man verwennen. Nu denk ik dat de meerderheid van de vrouwen niet zit te wachten op een leven in een Harem. Ook niet dat ze de eerst beste wildvreemde man willen behagen. Dit soort slavernij is denk ik voor de meeste vrouwen (in Nederland) ondenkbaar. Ik begrijp dat deze reclame grappig bedoeld is, maar als we over gelijkwaardigheid spreken schijnt er toch nog altijd een gedachte te zijn dat vrouwen ingeruild kunnen worden voor een blikje chocolademelk, en we vinden het nog grappig ook. En dan gaat mijn fantasie met mij "op de loop". Ik zie een reclamespotje met een blanke man die een project leidt. Het zware lichamelijke werk word uitgevoerd door donkere mannen. Zo zwaar dat deze mannen spierpijn krijgen. Maar geen nood, er is een middeltje tegen die spierpijn. En alles word natuurlijk grappig gebracht en bedoeld!
Meteen denk ik dat zulke reclame onmogelijk zou zijn, het zou teveel aan de slavernij doen denken en dus kwetsend zijn. Die reclame zou verboden worden! Ik ben tegen iedere vorm van slavernij, discriminatie of onderdrukking van mensen. Misschien erger ik me daarom aan die chocolademelkreclame, het doet me teveel denken aan (achterliggende) vrouwonvriendelijke praktijken. Maar goed, hoera!! ik heb een keus. Als ik het niet zien wil kan ik mijn televisie op een andere zender zetten om van die beelden verlost te zijn. Misschien is het een optie dat voor een ieder die zwarte piet niet ziet zitten het feest gewoon niet viert want die keuze heb je in Nederland. Het moet niet...., het mag.

Rafne | 12-06-14 | 01:18

Laat nou allemaal maar, het Sinterklaasfeest, het ouderwetse gezellige spannende familiefeest is naar de klote geholpen. Schaf het maar af. Het heeft geen zin meer zo.

De enige plek waar het nog kan is Suriname waar ze een wit-geschminkte Sint maken, met nog steeds zwarte hulpjes, maar dat mag omdat de sint dus dan eigenlijk stiekem toch niet wit is.

kloopindeslootjijook | 12-06-14 | 01:04

twee keer oneens ingevuld... wat heb ik gewonnen?

RightOfMind | 12-06-14 | 00:50

Leuk, later met de kinderen onderduiken op pakjesavond! In het Achterhuis de surprises uitpakken! Sint en Piet die de PC-stasi van Quincy de Janknegert mogen ontwijken!

dlseth_ | 12-06-14 | 00:49

arie181818 | 11-06-14 | 22:20
Het is niet alleen het feit dat ze kritiek hebben. Hun stelling is: We gaan net zo lang door met actievoeren totdat het afgeschaft is!
Misschien dat ze hun heil ergens anders kunnen zoeken als het ze hier zo slecht bevalt. Quincy Gario voorop. Maar ergens anders zal de subsidie snoeppot wel niet zo gevuld zijn voor dit soort uitvreters.

Maurice63 | 12-06-14 | 00:21

Als je hier aan toegeeft, is dat het begin van het einde.

roverheid | 12-06-14 | 00:09

Dus, we hadden een zwarte piet die er trots uitzag, echt een krachtig figuur, met oorbel en kroeshaar en een mooi pak.

En die gaan we vervangen door een soort overjarige hippie met een bloempotkapsel en een soort half afgezakte pet, beetje zwerverslook.

Hij is nog steeds zwart, maar een afgetrapte zwerver is niet kwetsend en een trotse mooi geklede figuur wel? Ik snap er echt helemaal geen hol van...

Specy | 12-06-14 | 00:08

arie181818 | 11-06-14 | 22:20
Maar wie zeikt er over door Arie? Uitkerings piet zelf!!

Maurice63 | 12-06-14 | 00:01

Ik snap het niet.
Vroeger was zwarte piet echt zwart, werd gewoon met zwarte schoenenpoets ingesmeerd.
Opeens werd zwarte piet niet meer met zwarte schoenenpoets ingesmeerd maar met bruine, waardoor zwarte piet eerder een negert werd dan een zwarte piet. Met alle gevolgen van dien.
Gewoon weer echt zwart (negerts zijn niet echt zwart, net zomin als bleekscheten wit zijn) zodat ook negerts zich eerst moeten schminken om echt zwarte piet te zijn. Of chinezen of indiërs of weet ik veel

Herr Vorragend | 11-06-14 | 23:57

(c)ZWITSUL | 11-06-14 | 21:08
prima, dan wil ik geen negerettes meer zien met stijl en/of geblondeerd haar. Of zwarte mannen in een pak. Een lendedoek, botje door de neus en zo'n onderzetter in de onderlip, net als vroeger.
Terug naar de eigen cultuur? prima, maar dan wel voor iedereen (want anders is het discriminazi).
--sql error-- | 11-06-14 | 21:49

oh dat vergat ik erbij te zetten.. dat is mamma Gario, heeft het zelf ook niet zo op kroeshaar.

(c)ZWITSUL | 11-06-14 | 23:37

Lekker dan. Eerst zitten zaniken dat Piet aan slavernij doet denken doordat hij in de loop van de jaren van zwart naar donkerbruin veranderde, en nu maken ze er de zus van Quincy van en dan is het ineens allemaal oké. Schop toch al die zeiknegerts het land uit terug naar Istanboel (heheh) - kunnen ze voelen hoe erg Erdogan onder de indruk is van dat soort aandachtshoeren.

Pierre Tombal | 11-06-14 | 23:26

'Ga jullie schamen!' zegt de SER:
www.youtube.com/watch?v=owIR-Ig80h8
Ja, de jaren '50 zijn terug, maar dan zoals het destijds in het Oostblok was.

AgentKrol | 11-06-14 | 23:16

Hartelijk dank Quincy Halvegario.Totale lul van een niksnut!

van gummigalgen | 11-06-14 | 22:55

Lazer op met die gekkigheid. Zwarte piet blijft Zwarte piet. Onze traditie, take it or leave it

wim de goede | 11-06-14 | 22:50

Doe lekker wat je wilt op dec5 of wanneer dan ook. De tyfus met al die mafkezen. Wordt je aangeklaagd of gelynched als je Piet blijft zoals altijd? What`s next? Fuck op!

fingers | 11-06-14 | 22:39

Creepy.. Doet me erg denk aan dit
youtube.com/watch?v=xr-F40mnul8

jayjay74 | 11-06-14 | 22:38

@arie181818 | 11-06-14 | 22:20

Een cultuur is als een gebreide trui. Als je teveel koorden lostrekt ontrafeld het geheel. Sinterklaas is een vrij belangrijke cultuuruiting. Het is u vast niet ontgaan dat het nogal een ding is qua omvang. School, thuis, tv, radio, winkels, enzovoort. Het is trouwens niet een kinderfeest, het is een familiefeest. Het is sowieso een gevoelsding zo'n traditie.
.
De Nederlandse cultuur is de reden dat Nederland een relatief rijk, vredig, veilig land is. De Nederlandse cultuur moet intact blijven. Nu meer dan ooit. Ik weet niet of u het in de gaten heeft maar we hebben afgezet tegen Westerse moderne normen en waarden een horde barbaren binnen gelaten hoor. Het is echt voor ieders bestwil dat ze zich aanpassen aan onze cultuur en niet andersom. En het mooie van Nederland is, ze hoeven echt niet eigen tradities te laten vallen. Nu ja, eerwraak wel enzo.. Enfin u begrijpt mijn punt.
.
Daarom is behoud van belang.

Parel van het Zuiden | 11-06-14 | 22:37

De media is in linkse gutmensch handen, dus het verkwanselen van een traditie ten behoeve van de kwetsgevoelens van een paar totaalmalloten die zogenaamd de pijn voelen van hun betbetbetbetovergrootopa is gewoon een feit. Policolor is het hernieuwde toverwoord en wat de rest van Nederland er van denkt doet er niet toe. De linkse gutmensch weet wat goed voor u is en u zult het slikken ook! Zo niet, dan is u een racistische Tokkie die niet snapt wel leed uw overoveroveroverbetachterneef heeft veroorzaakt met de slavenhandel. Owja, en dat u even weet dat alleen de witmans het deed en dat de rest een leugen is. En nu allemaal paars schminken!

Fopspeen | 11-06-14 | 22:36

Ook met de nieuwe Piet zitten we nog steeds fout. www.joop.nl/opinies/detail/artikel/273...
We doen het nooit goed, vraag aan Quincy en Carol wanneer o wanneer doen we het dan wel goed ?

Rest In Privacy | 11-06-14 | 22:27

Wie de pet past, trekke hem aan.

@ yamahaha | 11-06-14 | 20:31

Wie de Piet neemt is altijd afwachten..

De Treinende Rechter | 11-06-14 | 22:26

oneens;
mail naar info@vara.nl
Kamervraag | 11-06-14 | 22:00

He Vara ik zag op geenstijl jullie mail staan voor als je het ergens mee oneens bent. Nou ik ben het dus ergens mee oneens. Groetjes, Quinsy

NFC | 11-06-14 | 22:24

Ophoeren met die mafkezen! En daar wil ik het verder graag bij laten. Dus...

De Koning van EHV | 11-06-14 | 22:22

@Parel van het Zuiden | 11-06-14 | 22:01
mensen die met andermans geld smijten zal ik nooit 'arme mensen' noemen die worden weggezet. (trouwens ik heb de indruk dat een hoop reaguurders zich ook wel zielig en arm vinden omdat zij zichzelf benadeeld voelen ten opzichte van kansarmen/allochtonen/uitkeringstrekkers/politici.., maar dat terzijde) Wel mensen die in de hulpverlening werken bijvoorbeeld. Verder zeg ik ook niet dat de mensen die een andere kleur piet willen (niet het afschaffen van Sinterklaas trouwens, zoals jij min of meer laat doorschemeren) hun zin moeten krijgen. Maar wel dat ze het recht hebben ergens kritiek op te hebben. Zoals wij het recht hebben kritiek te hebben op een andere kleur piet.
Waar het echt om gaat is in te zien wat elkaars standpunten/ ideëen zijn en waarom dat komt. Van beide kanten, ten overvloede, voordat er weer gedacht wordt dat ik het alleen voor de kritiekleveraars heb. Maar als twee kampen lijnrecht tegen over elkaar 'strijden' levert helemaal niemand wat op en zaait alleen maar meer verdeeldheid.
En daarnaast, nogmaals: het is GVD een kinderfeest mensen!!! DE enige die zich om dit typisch onbenullige Nederland-op-zijn-truttigst onderwerp hebben zijn volwassen. Maak je in godesnaam ergens anders druk om. Het is duidelijk dat de welvaart hier enorm is, dat we over zulke onzinnige zaken zo lang kunnnen doorzeiken.

arie181818 | 11-06-14 | 22:20

spruit11 | 11-06-14 | 21:53

Quincy is inderdaad een soort van politiek activistische splijtzwam met een grotere agenda dan alleen zwarte Piet.

Hij zit in een netwerk van tal van lieden die weer in tal van linkse multiculti clubs bezig zijn en op de koop toe is Quincy een maatje van Francisco van Jole.
Quincy is een man die heel goed weet wat hij aan het doen is en geniet ervan als men elkaar de tent uitvecht om zoiets dergelijks als zwarte piet.

KarlRuprechtKroenen | 11-06-14 | 22:20

@EricDonkaew | 11-06-14 | 22:04

In Nederland moet je uitkijken met je meningen. Legio redenen. Bedreigingen of erger. Niet in aanmerking komen voor functies of opdrachten.
.
Het Brusselse politburo maakt het nog bonter. Die geven in woord en daad blijk bepaalde meningen te willen onderdrukken.
.
Ik heet in het echt dus niet @Parel van het Zuiden...

Parel van het Zuiden | 11-06-14 | 22:18

Die Quinsy heeft nu toch al bijna 200 email accounts aangemaakt.
Z. Uurpruim | 11-06-14 | 20:51

Gewoon een catch-all op thegrinchwhostolesinterklaas dot com

Martijngamer | 11-06-14 | 22:11

@arie181818 | 11-06-14 | 21:59
Ergens kritiek op hebben, is heel iets anders dan een eeuwen oude traditie willen afbreken vanwege een individueel minderwaardigheidscomplex.
En verder wat @Parel van het Zuiden | 11-06-14 | 22:01 zegt...
 
*nu weer verder gaat met de fiscus spekken / werken dus ;) *

saintinel | 11-06-14 | 22:10

Quinsy, zucht. Als ie echt een punt wil maken moet ie in Azie actie voeren. Blackface is daar nog een kunstvorm, net als het hier was. Maarja, daar is geen VARA, daar lachen ze Quinsy vierkant uit.

michelr | 11-06-14 | 22:09

Ik heb uiteraard tegen de nieuwe piet gestemd. Maar waarom een fopemailadres invullen? Dat anonieme gedoe is nergens voor nodig als je je oprecht achter je eigen mening schaart.

EricDonkaew | 11-06-14 | 22:04

Zeer discriminerend voor negers die niet met hun natuurlijke krullebol soewartepiet kunnen spelen.
De stakkers (m/v) worden verplicht hun haren te ontkrullen, hopelijk kan daar een compensatieregeling voor worden ingericht, als het niet in strijd is met de mensenrechten.

Guiermo | 11-06-14 | 22:03

Sommige figuren wekken hekel en haat. Gario is er zo een. Evenals zijn kliekje aanhangers. Deze figuren moeten rap opzouten hier uit Nederland! Scheer je weg met je domme stompzinnige akties tegen Zwarte Piet, die zoveel lol brengt aan een traditioneel kinderfeest.

Geen blauwe, geen paarse, geen schijtbruin of lichtgetint geschminkte Pieten, gewoon zoals het hoort: pikzwart.
Wie deze vrolijke pakjesbrenger en pepernotenstrooier associeert met de slavernij van meer dan 150 jaar geleden is
a: niet goed in zijn hoofd
b: een kwelgeest die onschuldige kinderen hun plezier niet gunt
c: een relnicht, met veel te veel vrije tijd (want soepsidie&uitkering) op zoek naar redenen om te rellen
d: iemand behept met een kwalijke jaloezie richting mensen die positief in het leven staan, geen zwartkijker zijn en leven in het nu ipv blijven hangen in zwartgallige tijden van weleer

appelvink | 11-06-14 | 22:02

@arie181818 | 11-06-14 | 21:26

Doorgaans levert de netto-belastingbetaler die veiligheid, warmte, en gastvrijheid. Niet vrijwillig overigens. De arme mensen die volgens u weggezet worden (a.k.a. Goedmensjes) smijten slechts met andermans geld en laten zich daar ook goed voor betalen. Van eigen bijdrage of opoffering is zelden tot nooit sprake. Nogmaals alles van andermans geld.
.
In de echte wereld werkt het voor mensen die ervoor moeten betalen ongeveer zo. Prima, zo lang het echt hulpbehoevenden betreft, bijna niet te verteren wanneer het uitvreters betreft. Als die uitvreters, hulpbehoevenden hebben meestal niet zo'n grote bek, dan ook nog eens eisen dat de betalende mensen hun gewoontes en tradities moeten opgeven, tsja onacceptabel eigenlijk. Uitvreters moeten gewoon hun bek houden, dus. Draag eerst maar eens een steentje bij, dan hebben we het er nog eens over.
.
En daar zeiken belastingbetalers dus terecht over. Het is voor velen hard werken om rond te komen. Gelukkig afgewisseld door leuke dingen. Een van die leuke dingen, waar ouders en kinderen naar uitkijken is het Sinterklaasfeest. Traditie, moment van samen vieren, (jeugd)sentimenten, krijgen en geven, etceteraaaaa.
.
Dan is het zuur om te zien dat mensen die op jouw kosten van alles krijgen toegeworpen met hun aggressieve, ondankbare, en gewoon intolerante houding jou wel even gaan vertellen hoe fout zoiets is (met bedenkelijke argumenten btw) en dat dit maar afgeschaft moeten worden. Ik denk dat ik niet lieg als ik zeg dat de doorsnee Nederlander dit een beetje zat begint te worden.
.
Dit is Nederland. In Nederland vieren wij Sinterklaas. Problemen mee? We hebben open grenzen. Vakantie begin December of wellicht een definitief vertrek? Geen probleem hoor, een kaartje is zelfs niet nodig. Halen wij dit jaar gewoon Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten weer binnen, zoals wij al vele generaties doen.
.
Zwarte Piet moet Zwarte Piet blijven.

Parel van het Zuiden | 11-06-14 | 22:01

oneens;
mail naar info@vara.nl

Kamervraag | 11-06-14 | 22:00

@saintinel | 11-06-14 | 21:52
wat een onzin. Jouw moeder heeft toch ook jaren voor je gezorgd waarvoor je haar dankbaar zou moeten zijn (en waarschijnlijk ook bent), maar heb (had) je nooit kritiek op haar? Bijvoorbeeld op de (fictieve) huiselijke gewoonte om elke avond aardappelen, groente en vlees te eten, maar dat jij ook wel eens nasi wilde?

arie181818 | 11-06-14 | 21:59

Nu lijkt zwarte piet minder op een neger en meer op een travestiet. Alsof die daar blij mee zullen zijn.

Tisnietanders | 11-06-14 | 21:58

davimore | 11-06-14 | 21:35
Juist, prima gezegd.

nightwish | 11-06-14 | 21:56

Het-houd-niet-op. Strijdlustig, ik ben.

Quincy zit vast met popcorn op de bank. Zijn huis herken je aan de groene sticker 'verboden voor blanken'.

Heb het altijd wonderlijk gevonden dat hij voor zijn t-shirts het oorspronkelijke lettertype gebruikt uit de campagne van "Black Power".

thefeministwire.com/wp-content/uploads...

Gario heeft zich vast laten inspireren door Robert William, die een beetje dezelfde manier van propageren gebruikte. Enge mannen. Volkeren tegen elkaar opzetten en denken in termen van 'superieur' zonder het direct toe te willen geven.

spruit11 | 11-06-14 | 21:53

Wat een apenkool is dit geleuter toch. Met stijl haar lijkt hij weer erg veel op een Hindoestaan. Ligt ook weer erg gevoelig...

DerHanzel | 11-06-14 | 21:53

Fopemail werkt niet, verificatie mail volgt na het stemmen.

Hunter S. Thompson | 11-06-14 | 21:53

Het staat iedereen vrij om zich te verkleden zoals hij of zij dat wil. Er is dus niemand die kan bepalen hoe zwarte piet eruit ziet.

zwikkie | 11-06-14 | 21:52

@arie181818 | 11-06-14 | 21:46
Ja, ik zet de 'hele groep', die nu tegen zwarte piet is, weg als ondankbaar idd. (en gelukkig is dat ook maar een kleine groep)

saintinel | 11-06-14 | 21:52

(c)ZWITSUL | 11-06-14 | 21:08
prima, dan wil ik geen negerettes meer zien met stijl en/of geblondeerd haar. Of zwarte mannen in een pak. Een lendedoek, botje door de neus en zo'n onderzetter in de onderlip, net als vroeger.
Terug naar de eigen cultuur? prima, maar dan wel voor iedereen (want anders is het discriminazi).

--sql error-- | 11-06-14 | 21:49

Eigenlijk niet eens zo verkeerd.... de pieten zijn voorbeelden.. Mensen die tegen de oude zwarte piet zijn kunnen dus blauwe of die gladharige pieten kiezen. De overigen gebruiken gewoon de ouderwetse Piet. Als we daar allemaal in meegaan vervalt de hele pietendiscussie en lopen er in December massaal ouderwetse pieten met een enkele moderne (mis)piet er tussen....

thor69 | 11-06-14 | 21:48

@arie181818 | 11-06-14 | 21:46
hun groep =die groep.

arie181818 | 11-06-14 | 21:48

Ik stel voor via geenstijl.nl een boycotactie te houden tegen alle bedrijven en instellingen die zich afwenden van ONZE kinderpiet en meegaan in deze multikulrommel. Als we aan hun centen komen dan draaien ze allemaal om als een blad aan de boom. Ik weet zeker dat zo 2 miljoen of meer NL meedoen.

matrixbluepill | 11-06-14 | 21:46

@saintinel | 11-06-14 | 21:42
hebben de mensen die jij individueel gastvrij hebt ontvangen gezeikt over zwarte piet? Of is dat een klein groepje van de (nazaten van) die mensen. Waarom zet je hun hele groep dan weg als 'onddankbaar' en als volstrekte non-personen 'hoe durven ze een discussie over 'onze' traditie te starten'?

arie181818 | 11-06-14 | 21:46

Wil de echte activisten die van oorspronkelijk witte -sprookjes- figuren uit onze cultuur zwart willen maken nu opstaan? Dan hebben we dat ook vast gehad en kan alles in een keer democratisch besloten worden.

NFC | 11-06-14 | 21:43

nederland heeft teveel beroepswerklozen...

duitse herder | 11-06-14 | 21:42

@arie181818 | 11-06-14 | 21:26
Ja... ik en eigenlijk alle mensen om mij heen, hebben de nieuwe Nederlanders open en gastvrij ontvangen en zeker als het om een individuele ontmoetingen gaat. En ja, de overheid maakt het al helemaal dol. (compleet ingerichte huizen + uitkering etc)
En ja, ik weet ook wel dat er 'echte racisten' zijn, maar dat is echt maar een erg klein groepje in NL.
 
Maar goed, wellicht had ik inderdaad beter voor mijzelf kunnen spreken, ondanks dat 'we' nu toch redelijk unaniem in dit standpunt schijnen te zijn.

saintinel | 11-06-14 | 21:42

Een echte piet is roetzwart, zwarter dan de nacht.

de Hever | 11-06-14 | 21:41

@Barani517 | 11-06-14 | 20:41,

Well said!

basweetutwel | 11-06-14 | 21:40

Wat een nep negerT.

Plukkiehaar | 11-06-14 | 21:36

-weggejorist-

davimore | 11-06-14 | 21:35

Alleen onbenullige lui maken ziczelf benullig met dit non-onderwerp ter meerdere zelfbevlekking van ene Quinsy. Laat Het Sinterklaasfeest zoals het al zo lang traditioneel in elkaar zit. Bevalt het je niet? Zoek een ander land en gaat henen.

Iwmac | 11-06-14 | 21:35

Voorbeeld van hoe een zeer kleine minderheid de wil op wil leggen aan een overgrote meerderheid! Ik ga straks verder met m'n favoriete strip "Kuifje in Afrika", of mag ik dat ook niet meer?

Tis nie waar! | 11-06-14 | 21:35

@miko | 11-06-14 | 21:31
Damn, wat een ziek stuk stront, arm kind.
Tijd om het vierendelen weer in te voeren.

Slipsnifter | 11-06-14 | 21:35

@donjon | 11-06-14 | 21:31
Van links naar rechts: homopiet, naggerpiet en zwarte piet.
De eerste twee zijn dus fout.

Slipsnifter | 11-06-14 | 21:34

@KarlRuprechtKroenen
Een kwestie van geld verdienen? Ja jou en mijn geld. We krijgen straks controleurs die illegale zwarte pieten bijeenkomsten binnenvallen. Veel boetes innen. Een paar organisaties en stichtingen die zich met het fenomeen bezighouden en daar tijdens luxe diners over dicussieren. Een partij die een Pieten ministerie wenst en daar vier jaar een kamerzetel voor bezet houdt. Je kunt het zo gek niet bedenken wat dit allemaal kan opbrengen.

NFC | 11-06-14 | 21:32

In Engeland hebben ze weer eens de vruchten mogen plukken van hun multicul
Vader maakt zijn schoondochter blind omdat hij haar VERDACHT een affaire te hebben.
www.dailymail.co.uk/news/article-26529...
En wij maken ons druk om een geschminkte kerel met een fetisj voor lakeien kostuums

miko | 11-06-14 | 21:31

@Koonkluk Huis | 11-06-14 | 21:29
Schijnt op de een of andere manier met dom te worden geassocieerd.
Don`t ask me why..

Slipsnifter | 11-06-14 | 21:30

Is blankenhaat ook racisme?

DeineMutti | 11-06-14 | 21:30

Wat is er mis met kroeshaar? Of lopen nu alle negers voor lul met kroeshaar. Die moeten er wel me doorlopen of het kost een godsvermogen om het steeds te ontkroezen.

Rest In Privacy | 11-06-14 | 21:29

@saintinel | 11-06-14 | 21:21
'gastvrij, veilig en warm?', heb jij (als onderdeel van het door jou gebruikte wij) dat gedaan dan? Voorbeelden graag. Of heb je alleen gezeikt op mensen die dat wel hebben gedaan en hen weggezet als 'gutmenschen' e.d.

arie181818 | 11-06-14 | 21:26

En nu zijn de indo`s natuurlijk weer boos.
Hoewel dat gelukkig niet zulke zeikerds zijn.

Slipsnifter | 11-06-14 | 21:26

Deze Piet zal trouwens ook afgewezen worden door al die actievoerders omdat het ze grotendeels niet echt alleen om Zwarte Piet of racisme gaat,maar ook om aandacht, politiek gewin, en waarschijnlijk ook om geld.

De Zwarte Piet zaak werkt dus ook als katalysator voor tal van andere zaken.
Ook is tegen zwarte Piet vechten een prima dekmantel om je eigen minderwaardigheidscomplex en tekortkomingen te verbloemen en de schuld van deze bij de "racistische" Nederlanders te leggen.
Mooi staaltje van de Zwarte Piet proberen toe te spelen.

KarlRuprechtKroenen | 11-06-14 | 21:26

@Eurotokkie
Ja nou zeg, wil je nu ook nog een Pietengender discussie gaan starten? Nu is de kleur al niet goed, krijgen we daar over een paar jaar de discussie over.

NFC | 11-06-14 | 21:26

DESINT en pieten.... daar zijn we klaar mee.
Is geweest. Voorbij. Verleden tijd.
Afgelopen, over en uit.
Dusszzssszz volgende stap: Waarom dam-, schaakspel en vele andere spellen zwart wit?
EN waarom kiest bijna iedereen er voor, om met wit te beginnen? Foei!
Tijd om TINT te veranderen!
Wat dacht je van roze en groen?
Een groene koningin die een roze koning pakt!
Mhhh, lekker jongen!

dennis8704 | 11-06-14 | 21:25

Homo-piet lijkt het wel.

Traditie kun je niet voorschrijven. Ze bereiken het tegenovergestelde effect.

Sjoerd5000 | 11-06-14 | 21:24

@Jan de Schot | 11-06-14 | 21:19
Sint is een beetje dom dan.
Als je in korte tijd een hoop werk moet verrichten zou ik geen negers nemen.

Eerder een bende asvreters uit India of zo.
Die kruipen nog wel voor een meester.
En laten we wel wezen die vinden het allang prima om in een pak met tierelantijnen te lopen. operette pieten dat het zijn.
amyinquires.weebly.com/uploads/9/0/3/2...

miko | 11-06-14 | 21:23

@Zwarte Ray | 11-06-14 | 20:36
'De ontnegerde Zwarte Piet is het ultieme racisme'

Count me in.

Botte Hork | 11-06-14 | 21:23

Alweeheer? Hou een sop ! Piet eruit Krampus erin.

hallevvezool | 11-06-14 | 21:22

kweethetooknietbeter | 11-06-14 | 21:15
Wat denk je van zwarte koffie.

Eurotokkie | 11-06-14 | 21:21

@arie181818 | 11-06-14 | 21:14
Het is niet 'niets'... Het gaat erom, dat mensen die we hier een gastvrij, veilig en warm onderkomen gegeven hebben, nu allerlei zaken van ons willen afpakken.
Stank voor dank, zeg maar. Het is eigenlijk nog erger: We worden gewoon voor racist uitgemaakt! (dat wat geen enkele Nederlander als bedoeling heeft)
 
Het is dus puur een principekwestie. En gelukkig zegt NL duidelijk en ééndrachtig: NEE! :)

saintinel | 11-06-14 | 21:21

@miko

Dat is de beste reden die er is.

Jan de Schot | 11-06-14 | 21:19

@Datzegiktoch | 11-06-14 | 21:14
de sint inruilen voor de kerstman (notabene een slap aftreksel van de sint) staat gelijk aan land verraad. Dat lijkt me duidelijk. Er is al genoeg zooi uit de VS hier.

arie181818 | 11-06-14 | 21:18

Ik stel voor dat de échte Zwarte Piet voortaan wordt gebruikt als symbool van het Nederlandse verzet tegen racistisch en discriminerend gedachtengoed. Een soort van lieveheersbeestje tegen intolerantie, dus.

Withnail | 11-06-14 | 21:18

Momenteel is 1,7% vóór de nieuwe pieten en 98,3% tégen.

LangeTijdGeleden | 11-06-14 | 21:17

@ZZP-er | 11-06-14 | 21:07
Jawel, Shaniqueeia en jamalshendriq

miko | 11-06-14 | 21:16

Hahahah Zwarte piet heeft geen kroes haar meer, zodat ze het niet als negers zien.. Nee .. Klopt.. ze hebben nu stijl haar, nu zijn het koelies haha

Hollandder | 11-06-14 | 21:16

@arie181818 | 11-06-14 | 21:14
nou ja, eigenlijk maakt ze het wel een zak uit: de zak van Sinterklaas.

arie181818 | 11-06-14 | 21:16

Fuck Black Pete.

Long Horn | 11-06-14 | 21:15

-weggejorist-

kweethetooknietbeter | 11-06-14 | 21:15

Trouwens, wanneer worden de scharzkopf-producten verboden?

kweethetooknietbeter | 11-06-14 | 21:15

NFC | 11-06-14 | 21:13

Piet 1 en 3 zijn toch vrouwen?

Eurotokkie | 11-06-14 | 21:15

@NFC | 11-06-14 | 21:13
Oneens aanvinken.

Botte Hork | 11-06-14 | 21:15

Je gaat me toch niet vertellen dat we dit riedeltje nu meer dan 1 keer per jaar gaan krijgen? Ik hou het simpel, ik ga mn kinderen opvoeden met de kerstman. Ben dr helemaal klaar mee. Sentimentele huilebalken en slachtofferdenkende negers. Gatver.

Datzegiktoch | 11-06-14 | 21:14

Of de pieten nu zwart, wit, grijs, groen of blauw zijn, de kinderen maakt het geen zak uit, zolang de sint en de pieten dit jaar maar weer komen. Volwassen blijkbaar wel. Mensen, het is een kinderfeest!! Stop met dat gezeik om niets.

arie181818 | 11-06-14 | 21:14

De derde Piet op de foto is de echte. De twee anderen zijn nep. Moet ik nu "Eens" of "Oneens" in typen om te stemmen. Eigenlijk snap ik de vraag niet. Iemand?

NFC | 11-06-14 | 21:13

Ik zie duidelijk de trekken van Volkert de Landverrader.

DonJohnson | 11-06-14 | 21:12

@kweethetooknietbeter | 11-06-14 | 20:59
Knalrode lippen. Gitzwarte smoelwerk.

@datzouzomaarkunnen | 11-06-14 | 21:07
Oerhollandse traditie? Zolang is de piet er nog niet bij. Sinterklasie moest eerst het zware werk alleen doen. Die negert is er pas een dikke honderd jaar bij.

miko | 11-06-14 | 21:12

Zwarte piet is een knecht en sint is erg dankbaar dat Zwarte piet zoveel pakjes kan rondbrengen , Zwarte piet
werkt nu eenmaal heel heel hard dus de vergelijking met een negroïde medemens is appels met peren vergelijken.

Eurotokkie | 11-06-14 | 21:12

Die hele kleur en outfit zou me worst zijn. Zolang ze maar de slaafjes van een blanke blijven.

roze_bril | 11-06-14 | 21:11

Die nieuwe Piet lijkt wel een beetje een doorgesnoven oostblokker die gedwongen word. Niet een die ik graag in de buurt van kinderen zie. Doe maar de ouderwetse, die steekt in het normale leven ook geen vinger uit

Bassie B | 11-06-14 | 21:08

dus Pieten mogen geen 'kroeshaar' pruik meer op.. 1x per jaar op een kinderfeestje.
- i.imgur.com/Ib5BGhR.jpg

(c)ZWITSUL | 11-06-14 | 21:08

@Slipsnifter | 11-06-14 | 20:59
Niet voor het een of ander maar de policor discussie met betrekking op de meer gepigmenteerde mens is daar nog zieker.
Waar denk je dat Qluinsy zijn gedachte vandaan heeft?

miko | 11-06-14 | 21:08

Zolang er mensen zijn die de tijd hebben en de moeite nemen om een oerhollandse traditie proberen kapodt te slopen, zijn de uitkeringen te hoog, is justitie te slap en wordt er niet hard genoeg gewerkt in Nederland.
Elke kneus die de tradities van Nederland aanvalt, terwijl de meerderheid daar tegen is en justitie al heeft gesproken, zo moeten worden vastgezet wegens landverraad.

datzouzomaarkunnen | 11-06-14 | 21:07

miko | 11-06-14 | 21:04
Je hebt geen kinderen blijkbaar.

ZZP-er | 11-06-14 | 21:07

Is de negroïde medemens in een gulden prinsenkostuum vereeuwigd in de Nederlandse cultuur, wil de beste man weggejorist worden... -zucht-

Alsof er 1 piet is die als een slaaf naar de sint luistert, of geslagen wordt. De slavernij kaart van Quincy is een diepe belediging voor de echte slachtoffers van slavernij. Zoals de bouwers van de stadia in Qatar voor WK2022.

Het bestaan van de neger moet ontkend worden. Mag geen deel uitmaken van de Nederlandse cultuur. Het doet me denken aan Josef Stalin. Die haalde ook nog weleens iemand van een foto af. en.wikipedia.org/wiki/Censorship_of_im...

De integratie is mislukt.

Feynman | 11-06-14 | 21:06

Welke last hebben de klagers van hun/het slavernijverleden waar IK nog hun verantwoordelijk voor zijn? Dat is wat ik me afvraag. Welke last hebben zei van het sinterklaasfeest die voor mij nog voor mij kinderen nooit iets racistisch is geweest vraag ik me af. Wanner beseffen de klagers dat het juist zei zijn die hier iets racistisch van maken en het op mij zelfs als haatzaaien overkomt? Wanneer is dit gezeik eindelijk eens afgelopen en hebben de politiek-correcte het dan voor hunzelf gewonnen en voor de meerderheid verpest. Ik vraag het me af.

StijlvolRechts | 11-06-14 | 21:06

@jack and friends | 11-06-14 | 20:43
algeme stemmen met een uitzonori.

miko | 11-06-14 | 21:06

Nee, geen paarse Pieten, geen blauwe Pieten, geen groene Pieten en ook geen gele Pieten. Diegene die dat bedacht heeft moeten ze ter plekke afschieten. (Sorry Joris, ik bedoelde eigenlijk iets anders maar ik kon niet op het juiste woord komen *kuch*)

Osdorpertje | 11-06-14 | 21:04

@Nietvoordekat | 11-06-14 | 20:38
Spreek voor jezelf, mij kan die Piet gestolen worden. Het is een traditie. Maar goed traditie is een enkel woord voor de zin.:We weten niet waarom we dit stompzinnig ritueel hebben maar we gaan er toch mee door.

miko | 11-06-14 | 21:04

@mezelf, tis jooost niemoller, die snapt wel dingen, niet de verziekte pvda joost, die dit land en haar tradities naar de tering willen helpen

tovervork | 11-06-14 | 21:01

Voor donkere mensen met kroeshaar een stijltang vragen aan sint want kroeshaar kan echt niet meer .

Eurotokkie | 11-06-14 | 20:59

Eerlijk gezegd valt me dit uiterlijk niet eens tegen. Al vraag ik me af of bijvoorbeeld de negroïden zich nu niet juist extra geschoffeerd voelen en bij hen het slavenverleden weer doet opleven. Nee, geef mij maar gewoon dat lekker knalzwarte.

kweethetooknietbeter | 11-06-14 | 20:59

Kunnen de Amerikanen ons niet nog een keertje komen bevrijden?

Slipsnifter | 11-06-14 | 20:59

Volgens mij heeft zelfs joost door dat piet piet moet blijven

tovervork | 11-06-14 | 20:58

Quincy Martinus..

(c)ZWITSUL | 11-06-14 | 20:58

@LangeTijdGeleden | 11-06-14 | 20:31
Het is een schande dat deze racismekaart trekkende Quincy-terreurgroepnegers zo ondankbaar zijn voor de westerse welvaart en beschaving die we ze hebben geschonken.

Met een uitkering op de bank achter hun PS3. En maar zeiken. Gaan ze toch lekker terug naar de rimboe om met pijl en boog op een zwijn te jagen? Niks Albert Heijn, niks dure kleertjes. Gewoon weer met een peniskoker om hun snikkel en een bot door hun neus, hun reed af vegen met een paar bladeren en slapen in een rieten hutje.

Stank. Voor. Dank.

Botte Hork | 11-06-14 | 20:58

Wat ik een beetje jammer vind is dat veel van de lui die Piet willen laten zoals hij is de nieuwe concept-piet aanzien voor DE nieuwe standaard. Dit is niet het geval. Het betreft slechts een voorstelling van hoe Piet eventueel kan zijn nadat de mensen die negers zielig vinden er hun design op los hebben gelaten. Totaal niet relevant dus, maar het krijgt gewicht, mede door mensen die zeggen dat DIT de nieuwe Piet IS.

Bluebook | 11-06-14 | 20:56

Laatst stond ik met mijn kleine nichtje in de supermarkt en kwam er een grijze meneer met lange baard aan en toen zei ze 'kijk daar Henk, de kerstman!', nou je snapt wel dat ik door de grond kon zakken van schaamte. Zulke moeilijke dingen zijn ook niet uit te leggen aan een kind.

henkdekanarie | 11-06-14 | 20:56

De meeste zeurpieten hebben volgens mij vooral last van hun eigen kleurtje. Een diepgeworteld minderwaardigheidsgevoel ligt hieraan ten grondslag. Zeurpieten, zoek hulp!

Bennie Verbaasd | 11-06-14 | 20:54

@ Z. Uurpruim 20.51

Het lijkt wel goktrommel...

eerstneukendanpraten | 11-06-14 | 20:54

Hoorde vandaag iemand zeggen dat die "toekomstbestendige" Zwarte Piet een soort van "Zwarte Piet Light" was. Vond ik wel raak omschreven.

Schoorsteenveger | 11-06-14 | 20:53

Sinterklaas is geen carnaval

Plakkband | 11-06-14 | 20:53

Is Spekman nog steeds zijn truien aan het wassen? Wat is het stil daar, doet me een beetje denken aan Marianne Sint die op fietsvakantie was en onbereikbaar terwijl de PvdA aan het imploderen was.

eerstneukendanpraten | 11-06-14 | 20:52

Van links naar rechts, een mislukte -wat eigenlijk- , een kermis-smurf en een echte Zwarte Piet.

Sjaak uit Dordt | 11-06-14 | 20:52

Is dit de participatiesamenleving waar Rutte het over had? 70% van de mensheid kan zich nu jaarlijks als 'Zwarte' Piet uitdossen zonder dat er ook maar schmink aan te pas hoeft te komen.

Zwarte Piet hoort zo zwart als de dood te zijn, zo zwart als roet, zo zwart als de raven Huginn en Muninn van Wodan; onze Oppergod ;)

Vigoor | 11-06-14 | 20:52

Als we de Quinsy helemaal bont in blauw slaan, kunnen we in ieder geval niet meer beticht worden van rascisme.
g00f | 11-06-14 | 20:43

Als je dat doet kan ie in ieder geval als zwarte piet nieuwe stijl optreden. Ook al zal ie dan wel moeten werken, weet niet of ie dat wel zou willen (of kunnen).

Nyg | 11-06-14 | 20:51

Die Quinsy heeft nu toch al bijna 200 email accounts aangemaakt.

Z. Uurpruim | 11-06-14 | 20:51

Quincy, Volkert, Alexander .. dat is een beetje de top van de haatmeter in Nederland.

(c)ZWITSUL | 11-06-14 | 20:50

Nu nog even zorgen dat de overheid geen Sinterklaas meer speelt , maar daar hoor je die selectieve klagers niet over.

ja,diedus! | 11-06-14 | 20:49

Gewoon Bas van Toor een grote zak geld geven en alle Pieten vervangen door Bassie's.

Den_Deze | 11-06-14 | 20:47

@Free will | 11-06-14 | 20:35
Tuurlijk niet
We gaan het nog 3 dagen over Zwarte Piet hebben.
De rest van het jaar gaat vervolgens over het feit dat van Persie een zwabberende dildo is die geen bal normaal kan raken.

King of controversy | 11-06-14 | 20:46

die piet in pica is net een neger... wa's nou de bedoeling moeten ze meer of minder op lui werkschuw zwart tuigh lijken?
wij wilt onze ouwe nijvere piet met kroeshaar bonusoorringen dikke rode lippen en een zak pepernoten.
-telt de stemmen-
met algeme stemmen aangenomen.

jack and friends | 11-06-14 | 20:43

Als we de Quinsy helemaal bont in blauw slaan, kunnen we in ieder geval niet meer beticht worden van rascisme.

g00f | 11-06-14 | 20:43

Er zijn mensen die zich beter kunnen opgeven bij een zwarte pietencentrale. Dan kunnen ze ook meedoen net het sinterklaasfeest en houden ze er ook nog een centje aan over.

CoffeePatch | 11-06-14 | 20:42

@free will, zelfs al heeft het wel wat met racisme te maken, ik ben dat gezeik van al die lui die hier vrijwillig naartoe zijn gekomen, het multikul en de overlast van geimporteerde culturen zo zat, dat van mij iedereen van niet westerse komaf uit Nederland mag worden gegooid. Het zal wel rascistisch zijn, maar dat boeit me niet meer.

Barani517 | 11-06-14 | 20:41

Een EU piet blauw gezicht met geele ster op oog.

Maco3key | 11-06-14 | 20:41

Dat aangewakkerde vuur gooit inderdaad roet in het eten.

madakantognie?! | 11-06-14 | 20:39

Eén man die een heel volksfeest wil verpesten. Net de Grinch, die Quinsy.

g00f | 11-06-14 | 20:38

Doet u mij Erica Terpstra met een gouden oorbel en een blauwe huid.

Heiseenberg | 11-06-14 | 20:38

Op moment van schrijven maakt het aantal "eens"-stemmen ongeveer 1,7% van het totaal aantal stemmen uit (189 voor, 10649 tegen). Gezien het feit dat dit topic nu 5 minuten oud is, is dit geen gevolg van dit topic.

Noem mij één democratie waar tradities zo grondig op de schop gegooid worden terwijl de bevolking vrijwel unaniem "afblijven met je rotpoten" zegt. Eentje maar.

Nietvoordekat | 11-06-14 | 20:38

Ongezien de typhus toch

dedwarsligger | 11-06-14 | 20:37

@Kapitein Stijlvol | 11-06-14 | 20:34
En is ie nu dood.

reageerbuis | 11-06-14 | 20:36

Wie doet er mee om Quinsy aan te klagen wegens discriminatie? Ik heb maar 20 man nodig....

Zwarte Ray | 11-06-14 | 20:36

Het is nu juni, gaan we nu tot 5 december zitten zeuren over welke piet we nu moeten nemen.
Degene die deze discussie is begonnen, mogen ze van mij aan de hoogste boom ophangen, het is een kinderfeest en heeft niks met racisme te maken.
Zo weet ik ook nog wel wat dingen om te verbieden, als we toch bezig zijn.

Free will | 11-06-14 | 20:35

Eh... stEIl haar, Geen Steil...

Djong | 11-06-14 | 20:35

Ik schrok.
Is dat de bedoeling van Quinsy?
Dit gaat gewoon richting IT.

Causa Sui | 11-06-14 | 20:35

Michael Jackson blijkt achteraf gezien de ultieme Zwarte Piet te zijn geweest. Elk jaar werd hij een stukje witter... euh, politiek-correcter.

Kapitein Stijlvol | 11-06-14 | 20:34

Wie de pet past, trekke hem aan.

yamahaha | 11-06-14 | 20:31

10482 mensen zijn het oneens. Mooi.

LangeTijdGeleden | 11-06-14 | 20:31

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino