Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Check je gemeente op de GeenPeil Uitslagen Map

urk534.jpgGoedemorgen. We zijn nog een beetje brak. Twintig bakken koffie, even koud afdouchen en een schone heupslip aan, en dan gaan we weer aan het werk. Vermaakt u zich ondertussen even met de interactieve klikkerdeklik holy fuk wat vet Uitslagenkaart van Nederland. Tot zo...

Reaguursels

Inloggen

Bicycle_Repairman | 23-05-14 | 17:32

Ik heb nergens het woord wereldvrede gebruikt, dat leg jij me in de mond, zoals je m'n vorige comment ook al opzettelijk grotesk misinterpreteerde. Je bent een debater van het zevende knoopsgat. En 'scheer je weg, vlegel' Poeh Poeh, hoe stoer zeg, ik zou bijna schrik van je krijgen. Bijna hè, manneke van me. Laat verderrr maarrr zitten: laterrr hoeft voor mij niet meerrr.

Aardbewoner | 23-05-14 | 20:19

@Bicycle_Repairman
Wel, laten we het er dan op houden dat een wisseling van de wacht wel welkom zou zijn nadat twee zeer wel doorvoede- en prominente ALDE (waar D66 dus deel van uitmaakt) leden vanaf hun bordes de achtertuin van Poetin tot EU grondgebied verklaarden. Het is sowieso ontluisterend om te zien dat vrijwel de gehele EU als vanzelfsprekend de nieuwe regering van Oekraïne als een aanwinst voor de democratie beschouwt, terwijl deze juist de democratisch gekozen regering omver wierp. In feite heb ik ook maar van één politicus het gepaste standpunt ten aanzien van Oekraïne gehoord - het gaat ons niet aan - en dat is Nigel Farage.</p>

<p><br>
En dan hoeft het van mij nog niet eens het EFD de grootste te worden, of de nieuwe fractie van PVV/FN/FPÖ/VB en anderen. Ik zou minstens zo gelukkig zijn met ECR en zelfs met GUE/NGL, ondanks dat die wat enger zijn. Maar dat Nederland ALDE bovenaan zet, daar voel ik zelfs een licht gevoel van schaamte bij.

Pierre Tombal | 23-05-14 | 19:26

Geweldige plaatsing die stats. Kan niets zien waar ik woon.

Draaikolk | 23-05-14 | 19:08

Eigenlijk moet gewoon iedereen die niet gestemd heeft z'n kop verder houden, vind ik.
En al helemaal niet de legitimiteit van deze EU-verkiezingen in twijfel gaan trekken.
Je had goddomme anti-EU kunnen stemmen, maar hebt het niet gedaan. Nu tel je niet meer mee.
Dat de buitenwereld nu het idee heeft dat Nederlanders opeens tamelijk pro Europa zijn, kun je de buitenwereld niet kwalijk nemen maar is te wijten aan al die niet-stemmers.
Maar goed, het echte baanbrekend werk moet toch komen van uitslagen uit grote landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk.
Nederland is voor de komende jaren weer een klein, braafste jongetje van de klas geworden binnen het grote Europa.
Als ik Wilders was zou ik er nu echt de brui aan geven. Een tweede kans binnen Europa krijgt hij niet meer. Met dank aan zijn luie achterban.

Peyronie | 23-05-14 | 18:48

@aardbewoner
Malloot. Jij begint te neuzelen over stempercentages en dat er niets te vieren valt. Ik steltoch van dat moment te genieten en dan sleep jij de fucking wereldvrede erbij. En dan ben ik kinderachtig. Scheer je weg, vlegel! Of beter, ik ga wel effe shoppen. Laterrrr

Bicycle_Repairman | 23-05-14 | 17:32

Bicycle_Repairman | 23-05-14 | 17:00

Wat heb je lang over deze onzin gedaan. Ik heb helemaal niet de link gelegd die je zo kinderachtig suggereert; ik zeg dat het politieke klimaat niet van die aard is om opgetogen te doen over een Pyrrhusoverwinninkje van D66. Maar goed, have your fun. I'll have mine:

"The UKIP fox is in the Westminster Henhouse".
www.telegraph.co.uk/news/politics/loca...

Aardbewoner | 23-05-14 | 17:09

@Aardbewoner | 23-05-14 | 16:15
Jij probeert nu serieus een link te leggen tussen het niet op de PVV stemmen en een derde wereldoorlog? En dan besta je het ook nog om badinerend over een kinderhand te spreken.
Sorry ik ga je even onbeschoft hard uitlachen. Uit beleefdheid doe ik dat in stilte. Buiten dit draadje, eenmalig overigens hoor

Bicycle_Repairman | 23-05-14 | 17:00

@Konijnenhol
Gast, lang niet iedereen die niet stemt is simpelweg te lui om het te doen. Sterker nog, de meeste mensen die ik ken stemmen simpelweg niet, want heel het systeem is compleet verneukt en klopt voor geen meter.
De enige keuze die je hebt als je gaat stemmen, is wie je de eer geeft om van je ster een rondje te maken..
Als je revolutie wilt, moet je daarvoor vechten, niet stemmen en hopen op het beste.
Als je revolutie wilt, dan moet je nu gewoon even afwachten. Laat ze maar doen, ze gooien Nederland vanzelf de afgrond in en aangezien de overheid nu de ruimte heeft om te doen en laten wat ze willen, laten ze zien hoe achterlijk ze echt zijn...
De mensen die stemmen hebben geen recht om te klagen, zij hebben er immers voor gekozen, de mensen die niet stemmen zagen al in dat het zinloos was vanaf het begin en weigeren dus mee te werken aan dat toneelstukje

Care | 23-05-14 | 16:19

Bicycle_Repairman | 23-05-14 | 16:00

Het valt niet uit te sluiten dat in Oekraïne het begin van een derde WO wordt ingezet. Europa wordt op het internationale toneel zelfs niet meer als een tweederangsspeler gezien, maar hoogstens meewarig bekeken. We zijn overal in Europa, waar de jeugdwerkloosheid historisch hoge toppen scheert, aan het afdalen richting statuut 'middelarme landen'. Maar hey, let's enjoy the moment. De kinderhand dus.

Aardbewoner | 23-05-14 | 16:15

@Hannibeaul Lectuur
Als je denkt dat stemmen op artikel 50 of überhaupt stemmen een revolutie gaat veroorzaken, dan ben je al fout bezig vanaf het begin.

Care | 23-05-14 | 16:08

@Aardbewoner | 23-05-14 | 15:54
Whatever, let's enjoy the moment!

Bicycle_Repairman | 23-05-14 | 16:00

O, en aan al diegenen die tamboerijndansend het graf van de PVV denken aan te moeten stampen: als je het verschil tussen 12.2% - PVV en 15.6% - D66 dermate groot vindt dat je op basis daarvan vindt dat de ene op sterven na dood is en de tweede een eclatant succes gehaald heeft, dan komt de conclusie dat een kinderhand gauw gevuld is wel erg dichtbij.

Aardbewoner | 23-05-14 | 15:54

De Koreaanse Slet | 23-05-14 | 15:41

Het is je democratische recht om VVD te stemmen en ook al ben ik het hartstochtelijk met je oneens, eveneens je recht om pro-EU te zijn. Je redenering versus Stormageddon rammelt echter; gelet op de lengte en de inhoud van z'n plemp verdient ie beter. Denk je nu werkelijk dat er geen verband bestaat tussen EU en gemeenten? Ooit gelezen over het subsidiariteitsbeginsel, geheel verkracht door jouw geliefde EU? Ooit gehoord van 'Eenheid in verscheidenheid', geheel verloochend door jouw EU? Ooit beseft dat 80% van onze wetgeving nu al door geliefde EU wordt gedicteerd? En dat zou géén invloed hebben op gemeentelijke politiek? Ground Control to Koreaanse Slet: 'This is a Wake Up Call'.

Aardbewoner | 23-05-14 | 15:49

@Stormageddon | 23-05-14 | 15:11
Jij maakt van niet stemmers (deels) principiele niet-stemmers. Dat doe je omdat die aanname je goed uitkomt in de redenatie. Maar daarmee klopt hij nog niet automatisch.
Los daarvan hebben we een democratisch stelsel gekozen waarmee we onze eigen inspraak regelen. Dat stelsel waardeert de bewuste niet-stemmer niet. En dat is natuurlijk terecht. Recht op inspraak wordt je niet achter je reet aangedragen.
De regels zijn op voorhand duidelijk en dus weet je als principiele niet-stemmer dat je jezelf op de publieke tribune plaatst en dus tevreden bent met de uitslag, welke het ook is.

En ik kan het weten (duh): want ik ben een principiele niet-stemmer, omdat ik Europa niet serieus neem. Maar nooit, maar dan ook nooit op PVV of artikel 50 zou stemmen.
Ben dus tevreden met de uitslag. Maar laat niemand mij gaan vertellen waarom ik thuis bleef.

Bicycle_Repairman | 23-05-14 | 15:46

@Stormageddon | 23-05-14 | 15:11
In dat geval moet je stemplicht invoeren. Zoals in België. Ben ik het niet mee eens. Je mag stemmen om jouw stem te laten horen in het EP maar het hoeft niet. Uiteindelijk is gemeentelijke politiek veel belangrijker voor de normale jan met de korte achternaam dan landelijke politiek en Europese politiek eigenlijk helemaal niet zo heel erg belangrijk.

Begrijp me niet verkeerd ik vind hervormingen enorm belangrijk. Ik vind wel degelijk dat er flink wat veranderd moet worden. Maar ik ben en blij wel PRO EU.

De Koreaanse Slet | 23-05-14 | 15:41

Fijn zo, ik hoef niet te verhuizen. In mijn hometown staat de PVV zevende. *dankbaar is*

Bicycle_Repairman | 23-05-14 | 15:34

@nedertokkie | 23-05-14 | 14:32
Ik stem VVD.

De Koreaanse Slet | 23-05-14 | 15:33

Pechtold heeft niet alleen al heel lang ongelijk. Hij weet steeds weer de kiezer herhaaldelijk voor gek/achterlijk te verklaren.
Onvoorstelbaar hoeveel mensen dit allemaal pikken van hem. Kennelijk vallen zij precies binnen 'de doelgroep waar Pechtold zijn waardering voor de kiezer' aan ontleent.
Wat dat betreft verdienen ze hem nix mis mee .. kut volk!
.. maar waar heb ik dat leugenachtige ettertje aan verdient?

nedertokkie | 23-05-14 | 15:25

@De Koreaanse Slet | 23-05-14 | 14:12
Nee, zo werkt democratie niet. Dat is een interpretatie die Pechtold c.s. graag aanhangen, de "Wie zwijgt stemt toe" doctrine, maar zo zit het natuurlijk niet.
Een democratisch mandaat geldt alleen als een meerderheid van de stemgerechtigden een keuze heeft gemaakt. Dan en slechts dan kun je er het predikaat "Democratisch" aan hangen. Zelfs bij een opkomst van meer dan 50% kun je je afvragen of de meerderheid van die 50% wel het mandaat heeft om namens 100% besluiten te nemen.

Als je thuisblijft bij verkiezingen zeg je niet "ik vind allemaal best", en al helemaal niet in principe. Er zijn juist heel veel van de 65% thuisblijvers die uit principe niet stemden omdat ze de boel niet willen legitimeren en helemaal geen EU willen. Dat is geen slag in de lucht, het EU referendum die een opkomst van het dubbele van gisteren had, toont dat aan.

Je hebt gelijk als je beweert dat ca. 30%-40% van de kiesgerechtigden politiek geen flikker interesseert en sowieso niet gaat stemmen. Nergens voor. Maar dan blijft nog een groep ongeveer 30% over die principieel niet stemt voor het Europarlement (en wél landelijk en gemeentelijk.)

Niet stemmen betekent niet dat je geen mening hebt. Dat zal voor een deel van de groep niet-stemmers opgaan, voor een ander deel zeker niet. De conclusie kun je uit de opkomst zelf niet trekken. Pechtold heeft dus ongelijk. Principieel ongelijk (want het mandaat van 35% van de kiesgerechtigden is *geen* democratisch mandaat) en ongelijk wat betreft zijn interpretatie. Het is een conclusie die logischerwijs niet kan trekken. Hij wil 'm graag trekken, want dat past in z'n waandenkbeeld. Maar hij heeft ongelijk. (HAFMO draait zich in z'n graf om.)

Stormageddon | 23-05-14 | 15:11

Blijkbaar gaat het nog niet slecht genoeg!
Nederland verdient deze plaag.
Nederland rot stukje voor stukje weg, totdat er geen houden meer aan is.

mouse80 | 23-05-14 | 14:48

Voor de volledigheid: Er is wel geteld / Goeree-Overflakkee is wel meegenomen in de (landelijke) prognose, maar vanwege de 'recente' (1 januari 2013) herindeling eh samenvoeging staan de gemeentegrenzen nog niet in de dataset.

laptopleon | 23-05-14 | 14:43

... dat m'n pessimimse mogelijk voorbarig is, is reden genoeg om niet de schouder te laten hangen. Dit bericht relativeert alvast de NL-uitslag:

www.bbc.com/news/uk-politics-27531094

Aardbewoner | 23-05-14 | 14:34

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 13:51

Je hebt gelijk. Alleen al het feit da

Aardbewoner | 23-05-14 | 14:33

De Koreaanse Slet | 23-05-14 | 14:09
Jij bent een eng d66 mannetje ..

nedertokkie | 23-05-14 | 14:32

@Kamervraag | 23-05-14 | 10:55
"2/3 heeft niet gestemd omdat ze die hele EU zat zijn."

Bizarre en ongefundeerde aanname. Je kan beter stellen dat 2/3 het prima vind die hele EU het boeit ze niet. En feitelijk is dat ook zo. De EU je merkt er bar weinig van als normale Jan met de pet.

De Koreaanse Slet | 23-05-14 | 14:14

@Eurotokkie | 23-05-14 | 10:57
Pechtold heeft gelijk. Stem je niet vind je het allemaal maar prima je hebt dus geen mening en dus ben je neutraal. Meer Europa prima, ik vind het allemaal best zeg je dan in principe. Anders zouden de panelen volstaan met boze mensen die zichzelf voor de kop slaan omdat ze gisteren niet zijn gaan stemmen. En dan nog, dan nog is zwijgen toestemmen. Zo werkt democratie.

De Koreaanse Slet | 23-05-14 | 14:12

@Flipus | 23-05-14 | 10:46
Dat is simpel.

CDA = boeren want subsidie
D66 = intelligentsia, ondernemers / managers want behartigd hun belangen
VVD = intelligentsia, ondernemers / managers want behartigd hun belangen
SP = communisten, uitkeringstrekkers, arbeiders
DierenPoes = rare hippies
CU/SGP = Gristengekkies met een verdwaalde EU hater
PVV = paupers, boze mensen en uitkeringstrekkers
GroenLinks = idealistische intelligentsia en hippies

De Koreaanse Slet | 23-05-14 | 14:09

Hannibeaul Lectuur | 23-05-14 | 09:48
ik was er ook 1 van die 350 naja in ieder geval geprobeerd

Nekbaard | 23-05-14 | 14:07

Aardbewoner | 23-05-14 | 13:02
"Ik ben een misantroop (geworden), en ik weet het: daarmee is het moeilijk constructief praten. Apocalypses en catastrofes zijn meer mijn ding ;). "

Jaaaaa... echt niet. Jij wil niet een land leven waar warlords en dodelijke corruptie de baas zijn. Een soort Nigeria of Irak of zo. Ik denk dat we heel goed moeten gaan oppassen met wie er de baas is in Europa en welke zaken in de moderniteit belangrijk zijn. Het is een kleine stap van een te vrije eu-economie naar economische terreur. Die Poolse vrachtwagenchauffeurs worden ingehuurd door Nederlandse bedrijven, die onze eigen mensen aan de kant zetten. Kun je wel naar die Polen gaan wijzen... Ik had zo graag nu gezien dat Fortuyn er nog was in plaats van Geert ... Stomme VvdG.

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 13:51

De laatste nederlanders die nog in Den Bosch zitten moeten snel geevacueerd worden.

nedertokkie | 23-05-14 | 13:37

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 12:47

Tien jaar geleden zou ik me achter dit idee hebben geschaard, maar ik ben te gedesillusioneerd en welja, cynisch geworden om hier nog in te kunnen geloven. Als je ziet op wat een wereldvreemde manier met de EU gelieerde ambtenaren zich gedragen, als je ziet welk verraad ze gepleegd hebben aan de originele doelstellingen, met welk misprijzen ze ons behandelen... dan kan ik alleen nog maar geloven in een big bang voor de Europese landen en van scratch opnieuw beginnen. In de wat naïeve veronderstelling dat het nog niet te laat is. Ik ben een misantroop (geworden), en ik weet het: daarmee is het moeilijk constructief praten. Apocalypses en catastrofes zijn meer mijn ding ;).

Aardbewoner | 23-05-14 | 13:02

Oh ja fucking Hellendoorn, wat is er met jullie gebeurt man. Beetje lopen slijmen bij die deutsers met je atractiepark zeker. Viezerikken!

nedertokkie | 23-05-14 | 12:59

Aardbewoner | 23-05-14 | 12
"Het verschrikkelijke probleem is echter dat de EU zich gedraagt als een beest dat z'n eigen jongen opeet. De EU beschouwt nationale staten als vijand, als een hindernis richting een eengemaakte EU."

Misschien zouden we ook af moeten van stemmen via lidstaten en EU-leden vanuit heel Europa moeten kunnen kiezen. Anders blijven de landen op elkaar schieten en wordt het geen eenheid van bestuur. Of blijven we dan op Nederlanders stemmen? Misschien de eerste rondes?

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 12:47

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat buiten de gevestigde landelijke partijen, er vrijwel geen eerlijk pro-EU vs. anti-EU debat is geweest. Kijk nou toch eens hoe Artikel50 gewoon doodgezwegen is door de publieke omroep. Daarnaast heeft ook concern RTL* niet gebracht wat het had moeten brengen qua debatten. Heel erg jammer, want van der Stoep en van Elsloo had ik graag een zetel gegund. Als was het alleen maar om de gang van zaken in Brussel m.b.t. beloningen en salariëring continu aan de kaak te kunnen stellen als insiders zijnde, zodat de EU en de NPO de feiten niet meer 1, 2, 3 hadden kunnen wegmoffelen.

frummel | 23-05-14 | 12:41

Schietmijmaarlek | 23-05-14 | 12:32
Met google chrome -> rechtsklik het plaatje -> element inspecteren -> element.style {display:none;

nedertokkie | 23-05-14 | 12:36

Harald | 23-05-14 | 12:02
"De pensioenfondsen zitten nu in de problemen omdat de babyboomers nog steeds verzuimen ze zodanig in te richten dat ook de jongere generaties nog van een pensioen kunnen profiteren."

Leuk filmpje maar er ontbreekt iets. Wijzen naar de babyboomers helpt niet echt, die zijn zelf met pensioen en veel hebben aanmerkelijk armere wederopbouwjeugd gehad dan de jeugd van nu bv.

De vraag is waarom het mis is gegaan met die pensioengelden. Met een beetje rekenwerk is de scheefgroei vanuit de 70ies namelijk te voorzien, maar er is niets gedaan. Waarom niet?

Ik denk dat er een verschil is tussen korte termijn oplossingen (winst, markt) en de functie cq verantwoordelijkheid cq noodzaak van resultaten in de finianciele sector op de lange termijn.

Als er niet zo raar gerotzooid was met ons geld en voldoende premie was betaald met oog op de lange termijn was dit niet gebeurd. Kortom; de finianciele sector moet veel meer in dienst staan van de langetermijn belangen van de samenleving en minder van korte termijn belangen (winst maken) van mensen in die sector zelf.

Een aandeelhouder/sales/topmanager wil volgend jaar nog meer geld zien, dat is iets anders dan een vat voor anderen dat over 30 jaar nog vol zit. Dan is die aandeelhouder/sales al lang vertrokken ergens anders heen.

Er zit een verkeerde sturende kracht in het systeem en die bestaat uit teveel korte termijn marktwerking.

We moeten veel meer gaan inrichten op lange termijn en de kore termijn minder bijdrage geven. Maar dit staat haaks op de hoeveelheid vrije markt werking zoals we die nu hebben. En dat werkt dus tegen ons, nog steeds.

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 12:33

Lol... mijn gemeente ligt achter een paaltje.
Doet die kaart es effe anders maken.

Schietmijmaarlek | 23-05-14 | 12:32

Bv bij Amsterdam: geen percentage bij CDA, en andere kleine partijen (de grens ligt volgens mij bij 4%)
Soms kun je geen gemeente aanklikken, omdat een (hoge) uitslag van een vorige deze blokkeert.
Je moet maar net weten waar die gemeente ligt, waarin je geïnteresseerd bent.
Het verbaast me dan ook niet dat mijn gemeente niet rose is.
Voor deze uitslag-presentatie kent onze gemeente geen vrijwilligers.

TB2318 | 23-05-14 | 12:28

Zeeland Brabant Limburg Vlaanderen samen. Met Maasdriel als hoofdstad en tijdelijk een cordon sanitair rond Breda en Tilburg totdat ze daar ook hun verstand weer terug hebben.

nedertokkie | 23-05-14 | 12:27

@Occipitaalcasibus | 23-05-14 | 11:06
Geen lamzak hier.
Ik heb gestemd in 055; op D66.
Succes met de verhuizing. ;)

koeberg | 23-05-14 | 12:25

Jammer is dat er niet wordt gezegd dat niet stemmers aangeven daarmee dat ze tegen de EU elite club zijn en hun stem dan zo geteld zou worden. Ben benieuwd hoeveel nederlanders dan niet hadden gestemd. Ben bang dat dan 75 procent van de nederlanders niet hadden gestemd en die andere 25 procent op eurofiele partijen. Want dat is eigenlijk de echte waarheid. Nederland voelt zich massaal niet verbonden met de euro en de EU elite club. Want dat is eigenlijk de constatering die je kunt maken. Dat het clubje die het voor het zeggen hebben en graaien uiteindelijk maar een heel selekt clubje blijkt te zijn en dat de meeste europeanen zich totaal niet kunnen vinden in die elite club. Dat wetende kun je eigenlijk stellen dat dat 1 reich eigenlijk gewoon 1 mislukking is. De pomphouders aan de grens kunnen dat beamen. De vrachtwagen chauffeurs in nederland kunnen dat beamen. Enkel oost en sommige zuid europese landen varen er wel bij. De rijkere europese landen draaien daar voor op. En dat zal de komende jaren ook zo zijn tot dat de standaard in al die landen gelijk is. Namelijk allemaal even arm. Evenveel werkeloosheid en afhankelijk van amerika . De rijke olielanden en als het tegenzit zelfs van china en rusland. 1 europa in armoe. Het nieuwe derde wereld continent omdat we zo nodig de noodlijdende landen moesten redden ten koste van de rijkere landen en daarmee zelf de kracht van europa hebben ondermijnd. En die geweldige partij d66 is juist de partij die daar graag aan mee doet. De eurofiele nsb-er. Let maar op mijn gelijk gaat komen. We worden er niet beter van maar alle europese landen worden er slechter van doordat de sterke europese landen naar benedem worden getrokken door de zwakke europese landen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het europese immigratie beleid. Afrika komt al massaal hier heen en de EU elite club zag het en keek er na. Maar dat was dan ook alles wat ze deden. Met clubjes als de pvda die illegaal niet strafbaar stellen ze een huis een auto en eten en een uitkering geeft weten jij en ik nu waar de immigrant naartoe gaat. Nederland het walhalla van europa. Maar door toedoen van de pvda dadelijk het nieuw derde wereldland binnen europa. Ook d66 helpt daar vreselijk goed en hard aan mee. Daarvoor die d66 stemmers krijgen straks dezelfde spijt als de meeste vvd stemmers die voor dit kaninet hebben gestemd door leugens en bedrog van die vvd. De partij van Rutte Pinokkio.

tweetybird | 23-05-14 | 12:23

Triest om te zien dat de Nederlandse vrouw haar stemrecht al weer heeft opgegeven.

Maxima I | 23-05-14 | 12:14

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 12:05

Wakkere reactie. In theorie heeft het EU-vehikel trouwens inderdaad de knowhow of structuur in huis om die klus te klaren. Het verschrikkelijke probleem is echter dat de EU zich gedraagt als een beest dat z'n eigen jongen opeet. De EU beschouwt nationale staten als vijand, als een hindernis richting een eengemaakte EU. Daarom dat ze net de andere kant opvaren als de kant die de autochtone bevolkingen zouden willen: die van minder immigratie in het algemeen en bepaalde bevolkingsgroepen in het bijzonder. In de praktijk faciliteert de EU dus die immigratie, om die nationale identiteiten te zien verwateren en die samenhorigheid teniet te doen. Daarom vind ik nog het meest houvast in een commentaar als die van tweetybird 11:18:"1 afvallige en de EU stort in als een kaartenhuis." Het moet alleen nog wel willen gebeuren.

Aardbewoner | 23-05-14 | 12:12

Aardbewoner | 23-05-14 | 11:59
"Vanuit heel Europa gezien is het overal hetzelfde gedoe met die bevolkingsgroep: he-le-maal geen klein dingetje dus."

Als dat zo is dan zouden we juist in de EU moeten en het in het groot oplossen (dat klinkt in het Duits wat minder fris). Beetje tegenstrijdig.

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 12:05

@kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:52
Er is al genoeg geld richting pensioenfondsen gegaan. Overigens hadden die niet zo goed gerendeerd als Nederland geen deel van de EU had uit gemaakt, maar dat terzijde. De pensioenfondsen zitten nu in de problemen omdat de babyboomers nog steeds verzuimen ze zodanig in te richten dat ook de jongere generaties nog van een pensioen kunnen profiteren.

youtu.be/3U_lU-CbxlQ

Harald | 23-05-14 | 12:02

Horagha | 23-05-14 | 11:41
*Anti-Euro... veel geschreeuw, weinig wol*

Carlin:
www.youtube.com/watch?v=i5dBZDSSky0

Vertaal 'obedient workers' maar eens met Poolse vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld en hoe zat het ook weer met ons pensioen? Als dit de EU wordt, dan ben ik er niet blij mee:

"
They spend billions of dollars every year lobbying to get what they want. Well, we know what they want; they want more for themselves and less for everybody else. But I’ll tell you what they don’t want—they don’t want a population of citizens capable of critical thinking. They don’t want well informed, well educated people capable of critical thinking. They’re not interested in that. That doesn’t help them. That’s against their interest. You know something, they don’t want people that are smart enough to sit around their kitchen table and figure out how badly they’re getting fucked by a system that threw them overboard 30 fucking years ago.

They don’t want that, you know what they want?

They want obedient workers, obedient workers. People who are just smart enough to run the machines and do the paperwork and just dumb enough to passively accept all these increasingly shittier jobs with the lower pay, the longer hours, the reduced benefits, the end of overtime and the vanishing pension that disappears the minute you go to collect it.

And now they’re coming for your social security money.

They want your fucking retirement money; they want it back so they can give it to their criminal friends on Wall Street.

Good honest hard working people, white collar, blue collar, it doesn’t matter what color shirt you have on. Good honest hard working people continue, these are people of modest means, continue to elect these rich cocksuckers who don’t give a fuck about them. They don’t give a fuck about you. "

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 12:00

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:42
Vanuit heel Europa gezien is het overal hetzelfde gedoe met die bevolkingsgroep: he-le-maal geen klein dingetje dus.

Aardbewoner | 23-05-14 | 11:59

Horagha | 23-05-14 | 11:41
*Anti-Euro... veel geschreeuw, weinig wol*

Kan wel zijn, maar voorlopig zitten onze vrachtwagenchauffeurs nog steeds in de WW of in de bijstand die wij moeten betalen en geven we liever geld aan Griekenland dan dat we onze pensioenfondsen redden omdat die wel risico's namen met onze oude dag voorziening maar niet de risico's liepen. Ga dat maar aan die vrachtwagenchauffeurs uitleggen. EU is leuk, maar mag het beetje leuker voor iedereen, en niet alleen voor de Big Club?

Krijgt Carlin weer gelijk, nu ook in de EU?
www.youtube.com/watch?v=i5dBZDSSky0

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:52

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:42
Zo ben ik alleen als ik me achter elkaar het slachtoffer voel van groepsverkrachting. En wel een groep schaapjes die achter een handje vol elite aanloopt en zichzelf daarmee van een hogere intelligentie wanen. Sinds jaar en dag nog geen zinnig argument gehoord voor de noodzaak van die linkse waanzin.

nedertokkie | 23-05-14 | 11:51

nedertokkie | 23-05-14 | 11:36
"Daar profiteert groningen ook al heel lang van. Vind wel dat we wat zuiniger aan hadden kunnen doen maar als ze van over heel de wereld hierheen komen om ons gas op te stoken voor die culturele kouseband verrijking van ze."

De rest van Nederland ook want er is heel veel gas geexporteerd. Misschien wel een beetje teveel.

Eeh... zonder dollen ... kouseband is toch suri en nie mocro toch?

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:46

nedertokkie | 23-05-14 | 11:31
"Waarom gaan die pro marokkanen d66 idioten niet lekker... "

Zeg, ben jij altijd zo als je je zin niet krijgt? Vanuit heel Europa gezien is ons gedoe met marokkanen maar een klein dingetje van een klein landje.

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:42

Realiseer me net...
Stel je voor dat dat ALLE Anti-Euro mensjes die Nederland rijk is op een Ant-Euro partij hebben gestemd. Kan je nagaan hoe zeer klein die groep Anti-Euro mensjes zijn.

En dat de Pro-Euro mensjes met een zeer lage opkomst alsnog de anti-euro mensjes voorbij zijn gestreefd.
*Anti-Euro... veel geschreeuw, weinig wol*

Horagha | 23-05-14 | 11:41

@Guy Veropzoudten | 23-05-14 | 11:19
Appels en Peren...
Een Tv-show heeft geen invloed op jouw leven.

Als je niet stemt, dan heb je geen mening. In andere woorden je bent tevreden wat andere voor je beslissen.
Heb je een bepaalde mening (Pro-Euro/Anti-Euro) en wilt deze uitdragen dan ga je stemmen.

Dat zijn de enige 2 keuzes. Stemmen en een mening (postitief/negatief) hebben of niet stemmen en verder geen mening hebben over dit onderwerp.

Horagha | 23-05-14 | 11:38

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:31
Daar profiteert groningen ook al heel lang van. Vind wel dat we wat zuiniger aan hadden kunnen doen maar als ze van over heel de wereld hierheen komen om ons gas op te stoken voor die culturele kouseband verrijking van ze.

nedertokkie | 23-05-14 | 11:36

nedertokkie | 23-05-14 | 11:24
"Wij kunnen betalen voor de scheuren in hun muren en zij naaien vervolgens het hele land erbij.
Ik zeg leegpompen die zooi."

Het is net andersom; de boel is leeggepompt voor de aardgasopbrengsten en daarna naait het hele land ze door ze te laten zitten met de resulterende scheuren in hun muren.

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:31

Waarom gaan die pro marokkanen d66 idioten niet lekker samen boven die rivieren wonen en daar fijn genieten van elkaars morele superioriteit en verhoogde beschaving, met zoveel marokkanen als ze maar willen.
Of vertrek dan naar Europa als je daar zo van houdt.

nedertokkie | 23-05-14 | 11:31

@nedertokkie | 23-05-14 | 11:24 "Wat is er mis met die Groningers dan .."

Vertel eens, waar kom jij vandaan?

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:26

@nedertokkie | 23-05-14 | 11:14
"Wat is er mis met die Friezen dan .."

Ze hebben daar een spreekwoord
'1 gek maakt 100 gekken'.
Helaas of niet, Friezen laten zich niet zo makkelijk voor een PVV-karretje te spannen. Die zijn al minstens 2000 jaar niet bang te maken.

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:25

Wat is er mis met die Groningers dan ..
Wij kunnen betalen voor de scheuren in hun muren en zij naaien vervolgens het hele land erbij.
Ik zeg leegpompen die zooi.

nedertokkie | 23-05-14 | 11:24

Net vanmorgen op schiphol aangekomen en verwachtte een goede uitslag van de PVV. Het stickergeintje heeft hem de nek gekost. Wat een thuiskomst zeg jeuzus

clockandhammergame | 23-05-14 | 11:24

@Harald | 23-05-14 | 10:54
"Niet stemmen == Instemmen met de uitslag"
Ik stem bijv. ook niet mee bij de John de Molshows 'Wie is de beste ...'. Stem ik dan in met de uitslag?
Nee, die hele show interesseert mij niets cq die bestaat niet voor mij.
Zo ook met de EU. Ik doe er niet aan mee, geef het dus ook geen legitimiteit en het is non-existent voor mij.

Guy Veropzoudten | 23-05-14 | 11:19

Ach het is eigenlijk een beetje stuivertje wisselen geworden. D66 is daarbij dan wel een uitzondering. Die zijn helaas grote winnaar. Maar sp hedt het verlies van pvv weer op. Vindt het een goede zaak dat de partij van de dieren er nu bij zit. Is best een redelijke kritieke partij die niet klakkeloos meeloopt met europa en pvv hangt tussen 3 of 4 zetels. Pvda en vvd zijn in weze beide verliezers. Het goede daaraan is dat het kabinet klaar voor de val lijkt. Ook moeten we het europees bezien. En de uitslag altijd nog kan zijn dat het anti europese kamp toch groot en sterk word. In engeland zit die kans er goed in. Ook spanje zou er wel eens aardig euro kritisch gestemd kunnen worden. Van d66 weet je dat je niet veel hoeft te verwachten want het is duidelijk waar deze partij voor staat. Namelijk nederland weggeven aan brussel. Helaas hadden die de meeste stemmers gemobiliseerd. Is mischien ook wel logisch want die stemmers vinden europa belangrijker als hun eigen parlement. En dat blijkt ook wel want die stemmen. Het is dus een beetje te wijten aan aanhang van andere partijen die geen geloof hebben in ein reich en die de stemmers niet hebven weten te mobiliseren omdat die kiezers zich totaal niet verbonden voelen met ein reich. Als je het eigenlijk goed bekijkt moet je niet zeggen d66 en europa hebben gewonnen. Maar die EU elite club heeft grof verloren. Schijnbaar zijn 65 procent van de nederlanders niet zo geintereseerd in die EU. Maar ja zoals het een EU elite club betaamd zal ze dat worst wezen. Hun kostje is weer gekocht. Voor hun zit het gevaar er enkel in de euro kritische stemmers en die stemmers blijven massaal thuis. Dus geen nood. Ik hoop dat engeland het beter heeft gedaan. Zodat het euro kritische blok toch zeer groot wordt. Want als het dat wordt dan maakt de EU elite club zich wel zorgen. En ik zeg het 1 afvallige en de EU stort in als een kaartenhuis.

tweetybird | 23-05-14 | 11:18

@070 | 23-05-14 | 11:06
Dat pensioengeld wordt hard door de babyboomers opgemaakt. Daar zou ik me drukker over maken.

youtu.be/3U_lU-CbxlQ

Harald | 23-05-14 | 11:18

Nu we massaal Pro Europa hebben gestemd volgens D666 believers, kan Pechtold zijn parade paardje, een referendum, van stal halen.

Von Bohemen | 23-05-14 | 11:18

@van heinde en verre | 23-05-14 | 11:02
Geen wiskundige wetmatigheid, een logische gevolgtrekking.

Harald | 23-05-14 | 11:16

Eurotokkie | 23-05-14 | 11:13
Nu de opdoffer een beetje verteerd is: je hebt gelijk. Vergeet ook de UK niet, met UKIP in pole-position. En wie weet zorgt één of anders Zuiders land ook voor een verrassing; zo happy zullen die met hun draconische jeugdwerkloosheid ook niet zijn.

Aardbewoner | 23-05-14 | 11:15

Wat is er mis met die Friezen dan ..
.. eerst met alle geweld dat kekke taaltje willen behouden om vervolgens het hele land erbij te naaien.
Ik zeg lint eromheen en asfalteren die zooi.

nedertokkie | 23-05-14 | 11:14

Het is opmerkelijk hoe creatief de Eurofielen met de uitslag, die er nog steeds niet is overigens, omgaan als gaat om het de vraag of dit wel een pro-EU resultaat is.

Pro Eu zijn:

D'66 winst 2 zetels
CDA verlies 1 zetel
Groen Links verlies 1 zetel
VVD 0 zetels winst
PVDA 0 zetels winst

Pro Eu dus gelijk gebleven

Anti Eu:
PVV verlies 2 zetels
SP winst 1 zetel
PVVD winst 1 zetel
Anti-EU gelijk gebleven

Blijft over de pro Eu partij 50+ die misschien een zetel haalt mogelijk niet...

Waar zit nou dan die winst voor de Eurofielen vraag ik me af?

knerf | 23-05-14 | 11:13

@ProAsfalt | 23-05-14 | 11:03
En wat betreft de pensioenen waar sommigen bang voor zijn dat Brussel die zich zal toe eigenen, wees banger voor de babyboomers in eigen land. Die zijn hard bezig de pensioenpot leeg te halen.

Harald | 23-05-14 | 11:13

Welles! Nietes! | 23-05-14 | 11:10

Laten we eerst kijken wat kiezers in Duitsland en Frankrijk gaan doen , voordat je de handdoek in de ring gooit.

Eurotokkie | 23-05-14 | 11:13

van heinde en verre | 23-05-14 | 10:37
"De letterlijke tekst van Pechtold is bewezen flauwekul. Niet stemmen is letterlijk: 'Niet op Europa gestemd'. Pechtold beweert het tegenovergestelde, en staat dus te liegen. "

Haha, mooi niet.
Je gebruikt hier een zelfbedachte reden voor opkomst van de wel-stemmers om de stemkeuze van niet-stemmers in te vullen. Dat is appels en peren-werk.

Je gaat er vanuit dat alleen de pro-EU zijn opgekomen en dat klopt niet, gezien de score van de PVV en bijvoorbeeld de Euro-sceptische SP. Dat komt een beetje door de PR van Wilders die alles zwart-wit probeert te houden: ben je niet voor ons dan ben je tegen ons ('ons' is heel belangrijk); ben je niet voor de EU dan ben je tegen de EU; is het geen witte kat, dan moet het een zwarte kat zijn, dat werk.

En als iemand niet 100% de waarheid zegt, wil dat ook niet zeggen dat iemand 100% staat te liegen (en andersom). Was het maar zo eenvoudig zeg ... Het is politiek weet je nog.

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 11:12

@ProAsfalt | 23-05-14 | 11:03
Je kan het zo dramatisch maken als je maar wilt, echter willen we als land mee kunnen komen met de economische grootmachten zullen we moeten samenwerken met andere landen. Daarnaast zijn veel van de problemen waar we mee te maken hebben grensoverschrijdend. Die kunnen we niet zonder samen te werken oplossen. Verder snap ik de angst over het inleveren van identiteit niet zo. Identiteit is iets wat niet in Brussel wordt bepaald, maar juist in kleine gemeenschappen.

Harald | 23-05-14 | 11:12

En de bijbelgordel maakt z'n naam ook weer waar.

Nyte | 23-05-14 | 11:11

van heinde en verre | 23-05-14 | 11:05

Het is inderdaad zo dat blanco stemmen een stem is voor de gevestigde partijen, of preciezer: voor wat uiteindelijk de meerderheid blijkt te zijn. Een ongeldige stem is dat echter niet: die wordt 'uit de weging' genomen - maar je bent wel gaan stemmen en verkleint aldus de groep niet-stemmer.
.
Verstandiger echter naar mijn mening is stemmen voor de partij die het dichtst bij je prioriteiten ligt. Er zal nooit een partij zijn waar je je 100% achter kunt scharen; ook ik stem voor een partij waarvan vele standpunten mij niet liggen maar de kernbetekenis wel; ik stem dus voor haar vanuit een 'first things first'- houding; later zien we wel weer.
.
Anders geformuleerd: als diegenen die graag gaan stemmen er met hun stem een potje van kunnen maken bij gratie van de afwezigheid van jouw stem, dan is het dus zaak om zeker, zij het node te gaan stemmen, en wel op die partijen die in de tegenbalans liggen van de partijen waar diegenen die graag stemmen op stemmen. Pff, toegegeven, ingewikkeld gedoe.

Aardbewoner | 23-05-14 | 11:11

Met de winst voor D66 als pro EU partij houd ik m'n hart vast voor de volgende parlementsverkiezingen.
De hypocriete zeur Nederlanders die in 2005 nog zo anti waren hebben ondertussen zeker dik verdiend aan Brussel,en zijn zeker niet failliet gegaan of werkeloos geworden? Deze nieuwe D66 lovers kennen natuurlijk ook geen mensen die wel kopje onder zijn gegaan door nationaal beleid aangestuurd door Brussel,en lezen geen kranten?.. dat zal deze uitslag en de toekomstige parlementsverkiezingsuitslag dan wel verklaren toch? Is de Nederlandse burger dan toch verworden tot dom hypocriet stemvee dat gaat voor het wegmetons systeem? Wie kan mij de logica uitleggen van deze uitslag?
Ik begin me al behoorlijk te schamen tegenover hen die knokte voor een vrij en soeverein rijk opgebouwd Nederland.

Welles! Nietes! | 23-05-14 | 11:10

Moerdijk ligt in Drenthe.... Weer wat geleerd.

VanBukkem | 23-05-14 | 11:07

-weggejorist-

Margreet Huiting | 23-05-14 | 11:07

Complimenten!

Margreet Huiting | 23-05-14 | 11:06

Ja lekker thuisblijven met de gedachte dat anderen toch gaan stemmen ,niet dus.

Eurotokkie | 23-05-14 | 11:06

Voor al die lamzakken in 055 die dus niet zijn gaan stemmen, wat zijn jullie een stelletje imbecielen, straks steen en been klagen? Dankzij jullie worden straks onze zielen definitief verkocht aan de EU, damn ik wil hier niet meer wonen, stom volk

Occipitaalcasibus | 23-05-14 | 11:06

Gemeente Groningen heeft de stembureaus mbt deze stijlloze aksie van een keurige instructie voorzien, compleet met de relevante kieswet artikelen. De voorzitter heeft me de brief laten lezen. Stembureau bemanning was dus prima voorbereid en eea liep helemaal gesmeerd. Ze hadden wel gehoopt op een cameraploeg. Helaas.

vvbg | 23-05-14 | 11:06

Binnenkort wordt onze 1000 miljard pensioengeld in Europa verdeeld. Uit solidariteit met Oost en Zuid Europa. Met de groeten van D66... Goed gedaan, heel goed, Nederlandse stemmers.

070 | 23-05-14 | 11:06

Kruisvaarder2014 | 23-05-14 | 10:44
Ja en in de gehuchten zonder allochtonen.

In mijn omgeving is het stemgedrag vrij consistent al jaren. PVV stemmers zijn zoekende ze schommelen tussen de PVV en de SP, de VVD'ers die ooit zijn overgestapt op de PVV hebben er niks meer te zoeken, te links.

truusch | 23-05-14 | 11:06

@Aardbewoner | 23-05-14 | 10:57
De ellende is dat blanco stemmen, alsnog een stem is voor de gevestigde partijen. Dus stel dat je niets van je gading kunt vinden en niet wil doen aan deze on-democratische poppenkast (de EP kan geen wetten maken, of EC kiezen!), wat zou je dan moeten doen?

van heinde en verre | 23-05-14 | 11:05

WaarDeWindWaait | 23-05-14 | 10:57
Er moet zo snel mogelijk een alternatief komen. Liefst uit de Leefbaar Roteerdam-gelederen. Aangezien het kabinet best wel eens kan vallen dit najaar, moeten ze snel zijn. Geen tijd te verliezen.

Hopelijk krijgt Wilders genoeg voorkeursstemmen zodat hij naar Brussel kan gaan (zoals de geruchten al gingen). Dan kunnen we dit proces, dat onvermijdbaar is, versnellen.

Kom op Eerdmans. Bouw om je heen een stabiel gezelschap en neem stevige, duidelijke standpunten in. Dit land verdient een alternatief!

Fred Bastiat | 23-05-14 | 11:05

Nu aan de slag om de EU democratischer en transparanter te maken zodat hopelijk meer mensen de volgende keer de gang naar de stembus weten te vinden.
Harald | 23-05-14 | 09:53

Nogmaals dat gaat niet gebeuren. Ook al zou het democratischer en transparanter worden. Koninkrijk der Nederlanden is tov Duitsland, Frankrijk en engeland zo klein dat het geen een reet in te brengen heeft.

Willen wij baas zijn binnen onze landsgrenzen waarvoor heel wat mensen zijn gesneuveld dan moeten wij uit de EUSSR stappen. Zo simpel is het.

De uitslag is helaas zo dat het volk zich volledig wenst te laten overleveren aan de EUSSR. Zo simpel is het.

Diep triest.

ProAsfalt | 23-05-14 | 11:03

@Harald | 23-05-14 | 10:54
'Niet stemmen == Instemmen met de uitslag'
Is dat een wiskundige wetmatigheid? Nee toch.

Misschien vond men de partijen te slecht om op te stemmen. Dan kun je beter wegblijven.

van heinde en verre | 23-05-14 | 11:02

Nog even mijn gelijk halen: al eerder heb ik er op gewezen dat de PVV gaat struikelen over het niet hebben van perspectief op regeren. Lekker anti-zijn is leuk, maar uiteindelijk wordt voor de grote groep duidelijk dat het niks oplevert. Dan blijft de kleine café-groep over. Dat was ook het lot van het Vlaams Blok. En omdat Wilders geen ruimte geeft aan verbreding van zijn partij zal zijn eenzame lot zijn dat hij óf steeds extremer wordt om de kick van aandacht in stand te houden, óf redelijker wordt maar zijn geloofwaardigheid verdampt. De mensen die wat kunnen binnen de PVV zien dat ook, stappen op en zijn voor de achterban een landverrader. Daarom verwacht ik het extremer-scenario. En dat wordt treurig.

vast goed | 23-05-14 | 11:02

ZOALS DE OPKOMST NU HEEFT BEWEZEN wordt behoud van de soevereiniteit van ons land door weinigen gedragen.
Met hart en ziel heeft geen Stijl de actie ondernomen en tot het eind volbracht. In practisch en respectvol contact met de stemmen -getuigen.
Het begrip contact is in de EU politiek niet meer aan de orde. Eenzijdig, gecentraliseerde ideologische en economische macht sluit dat uit.
De criticus heeft hier een paar zetels verloren , maar weet zich niet helemaal alleen.
Ik denk dat zondag de uitslagen niet anders zijn, en de 'democratie' stevig doormarcheert.

Ik kook ook | 23-05-14 | 11:00

Budel (Gemeente Crandendonck) stemt massaal PVV, hoe zou dat nou komen?

Marckie | 23-05-14 | 10:59

De opkomst gister was hoger dan bij de vorige EU verkiezingen, toen de PVV flink in de plus zat. Dus of de PVV kiezer is juist thuisgebleven omdat de EU hem geen zak interesseert, of de belangstelling voor de PVV is werkelijk tanende. Gezien dit als de 3e verkiezing op een rij is, waarbij de PVV verliest vrees ik voor Geert en de nog resterende aanhang toch het 2e.

WaarDeWindWaait | 23-05-14 | 10:57

Het merendeel van de niet stemmers is gefrustreerd doordat het referendum uitwees dat Nl. NIET in de EU wilde.
En daarom stemmen ze niet!

kwark001 | 23-05-14 | 10:57

-weggejorist en opgerot-

Marvixx | 23-05-14 | 10:57

Statistiek veronderstelt onafhankelijkheid, dat is in dit geval onjuist, omdat niet-stemmen ook een 'statement' kan zijn.
van heinde en verre | 23-05-14 | 10:55
.
Ik denk dat we hier bij de kern van de discussie over niet stemmen zijn aangekomen. Zeker kan niet stemmen een 'statement' zijn, alleen: het wordt niet gevaloriseerd. Daarom bevoordeel je met niet stemmen de facto de stemmers. En daarom is het dus niet zo'n goed idee.

Aardbewoner | 23-05-14 | 10:57

Guy Veropzoudten | 23-05-14 | 10:52

Pechtold ziet dit anders , stem je niet dan ben je voor Europa .

Eurotokkie | 23-05-14 | 10:57

Vreselijk dat er zoveel mensen hebben gezegd: doe maar weg die soevereiniteit, dat kunnen ze in Brussel veel beter dan wijzelf. Echt vreselijk.

Fred Bastiat | 23-05-14 | 10:56

Arrogantje was de koning te rijk. D66 zomaar de grootste. Maar.... 2/3 heeft niet gestemd omdat ze die hele EU zat zijn. Alleen zij die menen dat de EU belangrijk is hebben gestemd. Uiteraard de eurofielen (vvd/d66/vvd) die wat te winnen hebben. Maar kijk eens van die derde stemmers die daarnaast ook nog tegen de EU hebben gestemd (PVV/SP). Het is duidelijk dat wij niets hebben met dat vriendjesbolwerk. Het wordt tijd voor een referendum. GB durft het aan. Hopelijk zullen daarna veel andere landen een referendum aandurven. In of uit de EU. Simpeler kunnen we het niet maken.

Kamervraag | 23-05-14 | 10:55

@Forza | 23-05-14 | 09:55
Nee, dat is gelul. Dat zou alleen zo zijn als de niet-stemmers dezelfde stemverhoudingen zouden hebben als de wel-stemmers. Dat is zeker niet zo.

Statistiek veronderstelt onafhankelijkheid, dat is in dit geval onjuist, omdat niet-stemmen ook een 'statement' kan zijn.

van heinde en verre | 23-05-14 | 10:55

@Guy Veropzoudten | 23-05-14 | 10:52
Niet stemmen == Instemmen met de uitslag. Ergo, Nederland stemt in meerderheid voor pro-europese partijen.

Harald | 23-05-14 | 10:54

TheJesseJ | 23-05-14 | 10:50
Ja droom maar lekker verder .

Eurotokkie | 23-05-14 | 10:53

@Horagha | 23-05-14 | 10:48
2/3 van de mensen heeft niet gestemd, hoe kun je dan een conclusie te trekken over de mening van 'de overgrote meerderheid in Nederland'?

Guy Veropzoudten | 23-05-14 | 10:52

Wageningen is wel roze, maar niet klikbaar....

Quichegerechtigde | 23-05-14 | 10:52

Cuyahoga | 23-05-14 | 09:38

Tuurlijk stemmen ze op de Zwerende Anuspoliepenpartij. De anti Zwerende Anuspoliepenpartij hebben nu eenmaal geen oplossingen weten Tom en Marian.

hurenisvoorpaupers | 23-05-14 | 10:51

ik stond in het stemhokje, en d8.. de EU is vooruit. Je moet ook niet altijd bang zijn voor verandering.

En ja, tuurlijk worden er fouten gemaakt, ja het is raar dat er een enorm kantoor in zowel frankrijk als duitsland staat (dit is immers ooit afgesproken). Ja er gaat meer geld naar het buitenland, want we hebben het nou eenmaal bovengemiddeld ghoed hier.

Straks hebben ze het bovengemiddeld goed in heel europa - en vormen we samen en sterk blok om dingen te regelen.

Het staat nou eenmaal nog in de kinderschoenen, en problemen zullen uiteindelijk wel overkomen worden.

Dus reaguurders nieuw != slecht

TheJesseJ | 23-05-14 | 10:50

@Kruisvaarder:

Exact
Spijkenisse (75.000 inwoners of zo) PVV by far het grootst in de peilingen
Hellevoetsluis (40.000) PVV by far het grootst
Rotterdam D666 en PVV nek aan nek
Dordrecht PVV ruimschoots tweede...
En dan heb ik nog niet gekeken naar Schiet-dan...

Trekt de provincie de PVV dan zo naar beneden wat echte stemmen betreft? Geloof er he-le-maal niets van.

LJBrinkhorst | 23-05-14 | 10:50

Ook hier zie je weer, de anti-euro mensjes zijn een hele kleine groep mensjes met een zeer grote bek.
Keer op keer wanneer de uitslagen binnen zijn, blijkt dat de overgrote meerderheid in Nederland een andere mening te hebben dan de anti-euro & minder-minder mensjes.

Misschien tijd om Europa te verlaten, zou ik zeggen. In Afrika of het Midden-Oosten hebben ze nog landen waar democratie niet serieus genomen word, daar voel deze mensjes zich misschien beter thuis.

Horagha | 23-05-14 | 10:48

GS, dank voor deze mooie actie. Voor zover ik zie refereert alleen Elsevier aan jullie uitkomst.

Febofiel | 23-05-14 | 10:48

Aardige uitslag. Blijkbaar ben ik niet de enige die geen zin heeft in de tegen-tegen-tegen-stemming.

Verder is op de kaart goed te zien dat kansenregio's zoals Emmen en Venlo volop op de PVV stemmen, maar in aantal het afleggen tegen D66-steden als Amsterdam, Utrecht, Amersfoort.

Voor de progressieve partijen nog een heleboel werk te doen om ook in krimpregio's weer geloof in toekomst te brengen.

vast goed | 23-05-14 | 10:48

witwas | 23-05-14 | 10:42
Wat dat betreft is Wilders 'The Comeback Kid'.
Als bij de landelijke verkiezingen Wilders het weer verpruts dan kan hij beter de PVV opdoeken .

Eurotokkie | 23-05-14 | 10:47

@van heinde en verre | 23-05-14 | 10:37
Niet stemmen is geen mening hebben.

Mensen hebben gestemd op de Euro partijen. Dus Nederland, letterlijk Stemmend NEderland, heeft voor Europa gekozen.
En heeft Pechtold gelijk.

Die minderheidsgroepering die op de anti-euro partijen hebben gestemd hebben verloren. En moet nu niet zo zeiken dat de opkomstlaag is en dat ze daardoor hebben verloren.
Als Nederlanders massaal tegen Europa waren, hadden meer mensen op de anti-euro partijen gestemd.

Horagha | 23-05-14 | 10:47

Ik zou echt heel erg graag willen weten welke bevolkingsgroepen allemaal zo fanatiek op D66 en het CDA hebben gestemd.

Flipus | 23-05-14 | 10:46

En toch....
Iets klopt er niet. Als ik naar de uitslagen van bij voorbeeld de Rijnmond kijk, wint de PVV vrijwel in iedere stad. De regio is telt meer dan een miljoen inwoners.
Is er dan alleen in de Rijnmond op PVV gestemd?

Kruisvaarder2014 | 23-05-14 | 10:44

@psychonaut | 23-05-14 | 10:17 We hebben al een rechtsconservatieve ledenpartij. Hier kan je lid worden:
www.artikel50.nl/leden/
PVV kan beter ophouden, gaat hem (helaas) niet meer worden.

witwas | 23-05-14 | 10:42

Urk 664 stemmen? so close..

sko | 23-05-14 | 10:41

@van heinde en verre | 23-05-14 | 10:37
Nee niet stemmen is niet direct deelgenomen aan de verkiezingen. Dus niet voor of tegen, gewoon niet meegedaan.

Harald | 23-05-14 | 10:40

Een collectief Stockholmsyndroom.
Pechtold zal zonder enige aarzeling het Nederlandse pensioengeld naar Brussel over maken als die daar om vragen, teneinde het grote Europese ideaal te kunnen verwezenlijken, en niet te vergeten om zich van een hele goede toekomstige Europese functie te verzekeren. En een deel van de bevolking lijkt dat wel een goed plan of is te dom om dat in te zien en luistert slechts naar de PO-agitprop.

spanarchist | 23-05-14 | 10:39

In elk geval 1 voordeel van deze uitslag, en vooral dat die nu al bekend is; Andere landen kunnen nu zien wat er gebeurd als je alleen een grote bek hebt maar niet de moeite neemt om te stemmen.

Is dus te hopen dat m.n. de Duitsers massaal gaan stemmen en ons alsnog komen redden van deze ramp. Geen wonder ook dat nederland door heel europa als gekke henkie wordt gezien en behandeld... Mag hopen dat de Britten het niet zo hebben laten liggen.

Mr Ker | 23-05-14 | 10:39

@ van heinde en verre | 23-05-14 | 10:37

Je rekenmethode klopt, doch je zult ook de andere pro Europa partijen mee moeten tellen..

kwark001 | 23-05-14 | 10:38

van heinde en verre | 23-05-14 | 10:34
En op die 5% geeft Pechtold aan dat Nederland voor Europa heeft gekozen .

Eurotokkie | 23-05-14 | 10:37

Het enige voordeel van de EU is dat we nu nog kunnen meeliften op het gezond verstand van andere landen.

Nederlanders hebben hun eigen ondergang mogelijk gemaakt. D66 zal ons overleveren aan brussel en ons laten overspoelen met gelukszoekers. Dit is dus wat nederlanders willen en daar moet u het mee doen.

doskabouter | 23-05-14 | 10:37

@Harald | 23-05-14 | 10:34
De letterlijke tekst van Pechtold is bewezen flauwekul. Niet stemmen is letterlijk: 'Niet op Europa gestemd'. Pechtold beweert het tegenovergestelde, en staat dus te liegen.

van heinde en verre | 23-05-14 | 10:37

Is PVV voor gratis cocaïne verstrekking ofzo? Zie Volendam.

Barbapappa | 23-05-14 | 10:36

@van heinde en verre | 23-05-14 | 10:30
En nu met cijfers... 15% van de 35% van de stemmers stemden D66, dat is dus 5% van het stemgerechtigde volk. Tegenover 65% die niet stemden. Duiding:

Niet voor Europa gestemd: 65%
Wel voor Europa gestemd (lees D66): 5%

Als je zo slecht bent in rekenen, dan mag je niet meer meedoen met de verkiezingen. Lul.

van heinde en verre | 23-05-14 | 10:34

@van heinde en verre | 23-05-14 | 10:30
Door niet te stemmen geef je aan de uitslag zoals die is te steunen. Had je het graag anders gezien, had je even een wandelingetje moeten maken.

Harald | 23-05-14 | 10:34

Ik werd vanmorgen wakker uit een nachtmerrie waar D66 de grootste is geworden ,of droom ik nog steeds.

Eurotokkie | 23-05-14 | 10:33

De Optelsommetjes van deze wereld hebben gelijk gekregen: de PVV heeft op z'n donder gehad. Verklaringen zijn er genoeg aan te dragen, maar dat neemt de pijnlijke constatering niet weg dat die akelige Pechtold de wind in de zeilen heeft. Neêrlands' Ongeschreven wet nr. 1 lijkt te zijn: als één linkse partij het verpest heeft, gaat per definitie een andere met hun stemmenreservoir lopen. Als de etnie die ze in de USA als 'Caucasian' bestempelen (hopelijk politiek correct genoeg geformuleerd) straks uitsterft, dan mogen ze Nederland en z'n stemgedrag analyseren om tot een antwoord op het 'waarom' te komen. Een partij met de benaming 'Weg Met Ons' haalt zetels hier; I shit you not. Arm, arm Nederland.

Aardbewoner | 23-05-14 | 10:32

De Britten hebben gisteren ook gestemd, voor het lokale bestuur en voor het EP. Helaas waren de Britten niet zo snugger om ook een Geenpeil te organiseren. Zondag komen er pas uitslagen.

Lokaal heeft UKIP daar veel gewonnen, maar over het EP zegt niemand iets...

Guy Veropzoudten | 23-05-14 | 10:32

Is het heel erg moeilijk om het opkomstpercentage mee te nemen per gemeente ? Als er maar 20% opkomst is dan zijn het vast vooral de fanaten die de uitslag bepalen.

kloopindeslootjijook | 23-05-14 | 10:31

@Dick Luyenlomp | 23-05-14 | 10:12
Ik sprak een hoop uit. Geloven doe je in de kerk. Wil je de EU sterker maken, zul je iets aan de transparantie en het democratisch gehalte moeten doen. Hopelijk gaat dat nu gebeuren. Het zal wel een lange adem vereisen.

Harald | 23-05-14 | 10:31

Pechtold: 'Nederland heeft masaal voor Europa gestemd'. De lul. Met 35% opkomst, moet dat zijn:
'Nederland heeft masaal NIET voor Europa gestemd'.

van heinde en verre | 23-05-14 | 10:30

Het is om te janken.

_Fly66_ | 23-05-14 | 10:29

De meeste Neddrlanders willen blijkbaar uit de democratie .

Ieder volk krijgt de straffe hand die zij verdient .

Modi | 23-05-14 | 10:28

Ook al had je je best gedaan. Het is schier onmogelijk om gedegen te stemmen. Niemand weet precies wat de partijen willen en beogen. Daarom is de opkomt zo laag, maar hé, de gevestigde partijen blijven aan kop, dus ook in de informatieverstrekking omtrent standpunten zal er niets gaan veranderen.

Een grote aanfluiting die hele verkiezingen. Telkens weer. De helft van Nederland stemt met zijn onderbuik en met de wetenschap dat het toch niets wordt en de andere helft stemt op een partij waarvan ze weten dat ze liegen en dat het slecht uitpakt voor 90% van de inwoners.

Fenna | 23-05-14 | 10:25

allerlei ambtenaren stemmen onder aanwezigheidstijd bij de overheid voor D666.

BTW waarom mag die Belg wel "illegale" stembusuitslagen
over de verkiezingen gebruiken, en de Nederlanders niet ??? Allo Redding ??

btw, ik het UK doet UKip het heel goed bij nationbale verkiezingen.

Winston1 | 23-05-14 | 10:22

Als het nou verkiezingen waren voor het nationaal parlement had ik wel op artikel 50 gestemd. Daar kunnen ze hun plannen tenminste uitvoeren.

ho4x | 23-05-14 | 10:20

Hoe kan D66 roepen dat 'Nederland voor de EU heeft gestemd'? De partijen voor afbraak (PVV) en afbouw (minder, minder, SP) hebben samen meer stemmen gehad dan D66 (meer, meer). PVV heeft veel anti-EU kiezers weggejaagd met de samenwerking met dubieuze partijen; blijkbaar komt daar de winst van de SP uit voort. Anderen (CDA, VVD) hebben nog wat kiezers bij zich kunnen door op het laatste moment te switchen naar een 'iets minder EU'-scenario.

Maar dat liegen van D66 over de uitslag zal wel typisch EU zijn.

stom schaap | 23-05-14 | 10:20

@ole guapa | 23-05-14 | 10:13
"Let us therefore brace ourselves to our duties, and so bear ourselves, that if the British Empire and its Commonwealth last for a thousand years, men will still say, This was their finest hour."

VanBukkem | 23-05-14 | 10:18

Kan iemand een totaallijstje maken?

frank87 | 23-05-14 | 10:17

Alsjeblieft Greet, maak van de PVV weer(?) een fatsoenlijke rechts-conservatieve leden cq. -volkspartij. Ga vol gas tegen D'666 + PVVDA in, maar hou eens op met die kinderachtige plagerijtjes. Niemand neemt je meer serieus en er blijven alleen maar kneusjes in je partij over (buiten Fleur natuurlijk. Hup Fleur!). Zelfs Bosma begint al te flippen gezien zijn boekje.
Deze keer al mijn stem moeten weggooien door een stem op Artikel 50. Pim is vermoord door links Nederland en jij bent al een aantal jaren de weg kwijt. Volgende stemronde zit ik niet meer in NL of voeg ik mij bij de rest van de hersendode niet-stemmende zombies, voor 't eerst in mijn leven.

psychonaut | 23-05-14 | 10:17

Even wat anders, alle lof voor de vrijwilligers en collega-tellers die deze stemming hebben mogelijk gemaakt, gisteravond voor het eerst gezien hoeveel werk het tellen van 600-nogwat stemmen was, pfff.

@ redactie
Tot wanneer kunnen de uitslagen worden ingeleverd, want technisch probleem hier, en de techneut verwacht ik niet voor 12 uur.. :S

Huh..? | 23-05-14 | 10:17

Zojuist op thepostonline: succes voor farage!

ole guapa | 23-05-14 | 10:13

Doot deze actie kan er in ieder geval niet meer gesjoemeld worden met stemmen die drie dagen lang uit het zicht in een zwart gat verdwijnen. Geen hansklokkerij met onze stemmen!!

Day Tona | 23-05-14 | 10:13

Nou oké, stel ik het zo: stel er doen 10 partijen mee.

Er gaan minder mensen stemmen dan 10 maal de kiesdrempel.

Wat dan?

kwark001 | 23-05-14 | 10:13

Harald | 23-05-14 | 09:53
En jij gelooft dat? Democratischer en transparanter.
Het omgekeerde gaat gebeuren.
Als een journalist misstanden aantoont bij het EU parlement, worden niet de misstanden aangepakt, maar worden journalisten geweerd. Zo rolt Europa...

Dick Luyenlomp | 23-05-14 | 10:12

Geen verrassingen hier. Nagenoeg dezelfde uitslag als de (rampzalige) raadsverkiezingen. Eigenlijk is het enige afwijkende dat de PVV er nu met een redelijk aantal stemmen tussen staat.

Pierre Tombal | 23-05-14 | 10:10

Er zitten toch nog wat bugs in die kaart met stemuitslagen, als ik b.v. op Winterwijk klik, dan krijg ik de uitslag van Zutphen. Even een paar keer snel drukken op Sint-michelgestel en je komt uit in verschillende steden. :-) Maar verder ziet het er top uit.

Day Tona | 23-05-14 | 10:10

Tjah, zo blijkt maar weer dat je met niet-stemmen toch een verkeerd signaal afgeeft. Blijf het ook dom vinden. Sure, je kunt tegen de EU en alles waar het voor staat zijn, maar als je niet stemt is dat ook niet duidelijk.

Overigens vind ik de daling van PVV ook wel te verklaren. Er zijn aardig wat mensen weggelopen en ze hadden al niet veel toppers in dat team zitten. D66 heeft overigens terecht gewonnen. Duidelijke boodschap, veel reclame gemaakt en goed de kern weergegeven. Je kunt ertegen zijn, maar je moet toegeven dat ze het goed hebben gespeeld

Martinspire | 23-05-14 | 10:08

p.s. toch misschien nog goed nieuws uit GB: uk.reuters.com/article/2014/05/23/uk-e...

Laten we eerlijk zijn, die Nigel Farage heeft toch een aanzienlijk hoger niveau dan Geertje-minder-minder-Wilders met zijn steenkolen Engels en kopvoddentaks.

Xirdalan | 23-05-14 | 10:07

De uitslagen zijn weer duidelijk. Anti-EU-ers zijn te lui om te stemmen. Met D66 gaat NL meer inleveren van zijn soevereiniteit.
En de belastingen gaan weer omhoog voor de knoflook landen. En de pensioenen..... and it's gone. Sorry.

Slap landje is dat toch, dat Nederland.
Het United States of Europa project gaat nu in full force van start.

Geen revolutie dus.
We'll be assimilated, resistance is futile.

Konijnenhol | 23-05-14 | 10:06

Zwaar teleurstellend dat niet één nieuwsrubriek van de 'MSM' de ballen heeft om de uitslag van Geenstijl te gebruiken.

Kameroudste | 23-05-14 | 10:06

Kijk Geert, ga een tijdje bij Nagel Farage in de leer hoe je bepaalde gevoelige zaken omschrijft en verwoord. Dan hebben we weer eens succes. Nu gaat D666 er lachend mee vandoor met alle verstrekkende gevolgen van dien.... www.nrc.nl/nieuws/2013/05/03/uitslagen...

matrixbluepill | 23-05-14 | 10:05

Goedemorgen. Even voor hen die zich wél hadden opgegeven voor gisterenavond, maar toch te lui waren om te gaan.... FUCK YOU LUIE HOND!

stiloloos | 23-05-14 | 10:05

kwark001 | 23-05-14 | 09:57
Als het percentage onder de 25% komt zou ik de landelijke en Europese verkiezingen combineren zodat in Europa dezelfde afvaardiging is als in Nederland.

Forza | 23-05-14 | 10:04

Eurofiel Nederland heeft er dus collectief voor gekozen het EUSSR ravijn in te springen met D66.

Maar goed, typisch linkse (let op Koreaanse Slet!) begrippen als "collectief denken" en "maakbare samenleving" doen het sowieso altijd al erg goed in Nederland, en de EU past perfect in dat soort denken.

Xirdalan | 23-05-14 | 10:04

Ik denk trouwens dat Geert zijn vlaggenactie hem ook niet geholpen heeft.
Mensen associëren het toch met vlagverbranding.
En wie doen dat toch ook alweer heel vaak?
Daarnaast had iemand in zijn naaste omgeving Geert moeten stoppen, net als bij die gekke sticker actie van hem.

Maya de Blij | 23-05-14 | 10:04

CU en SGP hebben vrij veel goede standpunten. Jammer dat ze een beetje religek zijn.

Bubske | 23-05-14 | 10:01

Ik vond het best geinig hier aan mee te doen. De stembureaumedewerkers waren super vriendelijk!

Nietvoordekat | 23-05-14 | 10:01

Eigenlijk is het toch een winst voor de NPO, omdat ze alle ellende die GS over het EP heeft gerapporteerd niet verspreid aan de gemiddelde 'ik kijk alleen naar het nos-journaal'-burger.
En blijkbaar gaan al die mensen juist wel heel braaf stemmen...

Lalala Geld! | 23-05-14 | 10:00

Ja de uitslag valt een beetje tegen jah , maar ja het is ook een democratisch recht om niet te gaan stemmen, helaas .. stemplicht maar weer invoeren??

charoeset | 23-05-14 | 09:59

@MaVe_64 | 23-05-14 | 09:56
Dat zijn de regels van het spel. Als je niet gaat stemmen, wordt je stem niet gehoord.

Harald | 23-05-14 | 09:58

Minder minder kost de PVV 2 zetels m.i. Dat was de meest zichtbare grote stap op een essentieel moment van 'benoemen' naar 'demoniseren'.

O.a. D'66 krijgt een kans - wellicht bij gebrek aan beter -maar je kunt besturen, praten en spindokteren (Nederland kiest voor Europa) wat je wilt; uiteindelijk wordt politiek afgerekend op: veiligheid, werk, eten en dak boven het hoofd. En of Nederlandse politici zoveel macht hebben in Europa en de rest van de wereld? Wellicht dobberen we gewoon een beetje mee met de stroom en hebben we politici nodig die alleen maar een beetje op de winkel passen met de middelen die we hebben en de schade niet groter maken. We zullen zien.

Haagse Tokkie | 23-05-14 | 09:57

@ Forza | 23-05-14 | 09:55

Dat snap ik wel, maar waar ligt de ondergrens?
Indien er maar 2 mensen gaan stemmen?

kwark001 | 23-05-14 | 09:57

Jammer dat de meesten die tegen de Eurodictatuur is, niet gestemd hebben. Nu denkt D66 dat de meerderheid pro-Europa is, want de die zijn natuurlijk wel wezen stemmen.

MaVe_64 | 23-05-14 | 09:56

Mooi gemaakt die site, alleen jammer dat het inhoudelijk zo nutteloos is. Lekker op 12 partijen stemmen die samen 26 zeteltjes vertegenwoordigen in een enorm nutteloos geldverslindend parlement

Ronman2k | 23-05-14 | 09:55

kwark001 | 23-05-14 | 09:44

Een steekproef van 37% van de bevolking is statistisch gezien vrij betrouwbaar. In principe kan je met een paar duizend stemmers al een representatief beeld krijgen; dit zijn enkele miljoenen stemmer. Het is natuurlijk wel een teken dat de verkiezingen niet leven.

Forza | 23-05-14 | 09:55

@Kiwi45 | 23-05-14 | 09:53
Griekenland is zojuist opgewaardeerd door S&P, dus je zult nog even moeten wachten op die default.

Harald | 23-05-14 | 09:55

Ik denk dat we beter af zijn als we gewoon *met z'n allen* (=100%) D66 stemmen... Gewoon iedereen...

Dat houd het een stuk zuiverder en dan kan niemand zich meer verschuilen achter 'jahhh maar daar ben ik het ook niet mee eens' op het moment dat dit land subiet naar de klote gaat....

peterdh | 23-05-14 | 09:54

@Moriarty | 23-05-14 | 09:48
Ik denk dat je je verwijt beter kan richten aan de mensen die niet zijn gaan stemmen.

Harald | 23-05-14 | 09:54

Gisteravond als stemmenteller actief geweest. Ruim 1000 stemmen te tellen dus het duurde allemaal wel even. Gelukkig kwamen de aantallen stembiljetten na een keertje hertellen overeen met het aantal stempassen. Toch duurde het nog ruim na middernacht voordat de uitslag helemaal rond was.

Wat mij opviel is dat de PVV stemmen vooral onderin de stembus zaten. PVV'ers stemmen kennelijk vroeg. Daarnaast veel voorkeursstemmen voor Geert.

Al met al een interessante avond en met de uitslag kan ik prima leven. De angstige onderbuik van de anti-eu partijen is voorlopig even een halt toegeroepen. Nu aan de slag om de EU democratischer en transparanter te maken zodat hopelijk meer mensen de volgende keer de gang naar de stembus weten te vinden.

Harald | 23-05-14 | 09:53

GS, mooi kaartje en prima ondersteuning van democratische beginselen. En voor alle zure reacties, check www.dumpert.nl/mediabase/6599641/451b4... voor een perspectiefje waar we verder mee komen.

jim_garrison | 23-05-14 | 09:53

Horagha | 23-05-14 | 09:50
Och, mede dankzij deze uitslag worden alle anti-Euro mensen serieus genomen hoor. Keihard van achteren en van voren. Het lullige is: ook de pro-Euro juichaapjes zullen het wel voelen. Default van Griekenland in drie, twee, één....

Kiwi45 | 23-05-14 | 09:53

-weggejorist-

jochum | 23-05-14 | 09:52

Oke, ondanks alles hoop ik dan maar dat Farage een enorme dreun gaat uitdelen in GB en Marine le Pen in France.
Maakt het verlies [?] van de PVV tenminste nog wat goed.

Mazzeltov | 23-05-14 | 09:52

Gelukkig heeft mijn dorp vooral voor Sp en PVV gekozen.
Duidelijk wat we hier denken! Misschien kunnen we ons afsplitsen van NL.. wat een droefenis die uitslag..
Struisvogelpolitiek is heel groot in dit land!

Papapanzer | 23-05-14 | 09:51

check gemeente Utrechtse Heuvelrug, God himself is daar gaan wonen

Strange Glue | 23-05-14 | 09:51

Jammer dat de PiratenPartij geen zetels heeft gewonnen.

En mooi dat de schreeuwbavianen van de PVV een aflopende zaak is.
Tijdens de gemeenteraad verkiezingen hebben ze ruim 6000 stemmen verloren in Den Haag & Almere en nu tijdens de Europeese verkiezingen. Dat kan alleen maar beter worden tijdens de verkiezingen van de TK.

Anti-Euro LOL... Een minderheids-groepering zijn is niet leuk he. Niemand die je serieus neemt.

Horagha | 23-05-14 | 09:50

De veluwlandse kerkgemeentes zijn allemaal niet opklikbaar wegens hun holy fuk CU-SGP staaf.

Meer van Dit | 23-05-14 | 09:49

349 Amsterdammers die met mij op Artikel 50 hebben gestemd. Die Nederlandse Revolutie komt er nooit. Never.

Hannibeaul Lectuur | 23-05-14 | 09:48

Alle babyboomers ook weer bedankt voor het stemmen voor een onzekere toekomst waar jullie zelf geen deel meer van uit zullen maken...

Moriarty | 23-05-14 | 09:48

Sterf Nederland, Sterf~!

irriducibili79 | 23-05-14 | 09:48

Mooi kaartje, jammer dat veel plaatsen niet aanklikbaar zijn, staan wat paaltjes of een GS-logo in de weg.

Kiwi45 | 23-05-14 | 09:46

Westland kiest CDA. WTF???? Ik snap niets meer van de bevolking. Allemaal zo gehersenspoeld. Klagen over te weinig geld en kut kabinet maar ondertussen wel de grote partijen in leven houden die het juist veroorzaken.

Draconian | 23-05-14 | 09:46

Absoluut vet. Het énige wat ik nog niet heb kunnen ontdekken is een staatje waarop ik de zetels winst/verlies kan bekijken.

Kameroudste | 23-05-14 | 09:45

Kan iemand mij vertellen wanneer verkiezingen ongeldig zijn ivm opkomst?
Onder de 50% is al niet democratisch meer.
Maar wanneer houdt het op? Bij hoeveel procent?
Of houdt het nooit op?
Stel dat 10% komt opdagen? Of 20%

kwark001 | 23-05-14 | 09:44

De grote pech is dat juist de EUrofielen hebben gestemd

wielmoer | 23-05-14 | 09:43

Schande dat de opkomst zo laag was.
Nederland verdient ook niet beter.
En straks weer allemaal klagen natuurlijk.

Maya de Blij | 23-05-14 | 09:41

Inderdaad, de Nederlanders zijn blijkbaar erg tevreden met hoe het gaat. Nou ja, je krijgt wat je verdient zullen we maar zeggen.

myk | 23-05-14 | 09:41

Waarschijnlijk geen, misschien een zetel voor een nieuwe partij. Blijkbaar is Nederland heel erg tevreden geworden over de huidige gang van zaken. Zeker de winst voor D66 die tijdens de campagne de Europese ambities nog heel tijdelijk reduceerde om meer zieltjes te winnen laat zien dat de kiezer de zwakste schakel in de democratie is. Ik heb een kater.

Feynman | 23-05-14 | 09:39

Tom en Marian hebben het niet zo op zwerende anuspoliepen.
Eigenlijk hebben ze er een hekel aan, sterker nog, ze haten zwerende anuspoliepen.
Op het werk hebben ze het er niet zo vaak over, maar zo nu en dan snijdt iemand het onderwerp aan en dan zijn Tom en Marian het erover eens.
Zwerende anuspoliepen zijn niet goed, mensen die zwerende anuspoliepen verspreiden zijn foute mensen en mensen die kicken op zwerende anuspoliepen zijn in feite niet goed bij hun hoofd.

Ook op verjaardagen en familiebijeenkomsten, ze praten natuurlijk liever over de nieuwste I-Phone en die leuke nieuwe schoentjes van hun nichtje, maar als het over zwerende anuspoliepen gaat, dan schamen Tom en Marian zich niet, nee, zij durven gewoon te zeggen dat zwerende anuspoliepen niet goed zijn.

Tom en Marian hebben gisteren trouwens wel gestemd, want dat is hun burgerlijke plicht, vinden ze.
Waarop?
Natuurlijk, op de Zwerende Anuspoliepenpartij, wat dacht jij dan?

Cuyahoga | 23-05-14 | 09:38

Ja nou weet ik het wel hoe geweldig het was. Kun je ook misschien iets zeggen over de inhoudelijke uitslag en hoe KUT die is??

myk | 23-05-14 | 09:38

Ik kan nu mijn hoop alleen nog vestigen op andere Europese landen. Ik ben erg benieuwd hoe in euro sceptischer landen zoals Duitsland Engeland gestemd gaat worden. Bovendien lijkt het nog interessant om te weten wat de uitslagen zijn de landen die lijden onder het Europese beleid.

ole guapa | 23-05-14 | 09:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken