Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Grunberg: stem tegen EU is fascisme

grungek.jpgZo zeg. Als het er op staat kan die malle Grunberg dus wel gewoon duidelijke PvdA-taal schrijven. Niks geen oeverloos gewauwel van een dronken mango, gewoon zeggen waar het op staat. Stemt u tegen het 'Europese project'? U stemt op fascisten! Ga daar maar op zitten. Uitermate goed argument ook, dankzij grote denkers als Grunberg zal het 'Europese Project' nog eens heel ver komen. U bent tegen het door de Brusselse ongekozen grootverdieners geforceerde corporate-keurslijf waar het prachtige diverse continent Europa in gepropt dient te worden? Fascist! (h/t)

Reaguursels

Inloggen

Het europese project is toch juist van de fascisten? Snap het even niet..

Binnenbaan | 22-05-14 | 20:56

@Boy Cot | 22-05-14 | 11:22
Zeer bekend verhaal. Ik weet niet of je dit nog ziet. En ik weet niet of je twijfelt/twijfelde om überhaupt te gaan stemmen, maar jouw afwegingen had ik ook. Tótdat ik kennis kreeg van Europees Parlement'verrader' Artikel50. Zie de volgende post over legitieme graaierij van EU-parlementsleden, die collega-parlementslid Van Der Stoep via GeenStijl naar buiten bracht. En dergelijke zaken al eerder op de dezelfde manier heeft gedaan.

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/05/...

~ Vanaf de volgende link staan linken naar GS-blogs met longreads van me, ook met linken naar derden, waarin ik een stem voor Artikel50 keer op keer probeer te onderbouwen
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/05/... ~

De opkomst wordt slecht, itt de EP-activiteit hier doet vermoeden. De vorige EP-verkiezingen trokken iets van 38 procent van het electoraat, nu schijnen we eronder te zitten.

Volgens mij betekent dat er minder absolute stemmen nodig zijn voor een EP-zetel. Nederland levert 26 (van de 751) EP-zetels voor een electoraat van zeg 12 miljoen mensen. Als de opkomst 80 procent is (normaal/hoog Tweedekamerverkiezingen) dan heb je iets van 370K stemmen nodig voor een EP-zetel.
Wordt de opkomst extreem gesteld 30 procent, dan heb je in dit onnauwkeurige voorbeeld van 12 milj kiezers afgerond 138.462 stemmen nodig. (@Experts: het percentage blancostemmers dat invloed heeft op de kiesdeler is verwaarloosbaar klein bij EP-verkiezingen)

Het zit erin voor Artikel50, lijst 9. Zij zijn niet de enigen die het systeem willen laten klappen. Maar gezien hun 'verrader'acties (zie dus o.a. de link), zijn ze wel de enigen die al hebben laten zien als ze eenmaal 'binnen' zijn. Dat kan je van de PVV en de SP in de afgelopen 5 jaar niet zeggen.

Wegblijvers: er resten nog 110 minuten. Blaas deze EU op, stem Artikel50.

[quasi-interessante, maar intens gemeende note](Auteur kent werkelijk niemand van die partij, maar waardeert aan de andere kant evenzoveel hun acties om het amorele handelen van huidige EU-cie, en -parlementsleden te openbaren.[/quasi-interessante, maar intens gemeende note]

Organische evolutie | 22-05-14 | 19:52

Sturmbahnführer Grunberg is wel iemand van de intelligentsia mensen. Nu zegt dat eigenlijk niet zoveel. Het enige wat de elite daarvoor eist is dat je daarvoor een paar zinnen in het Nederlands kan schrijven. Enige verbinding van verhaal is zelfs niet nodig als je vaste gast bent in het VARA/VPRO propagandakwartier.
Met schrijven is nog nooit een probleem in de wereld opgelost. Daar heb je mensen voor nodig die kunnen rekenen en logisch redeneren.
De IQ-test van BNN maakt dat ieder jaar weer op een pijnlijke manier duidelijk. Hebben we het nog niet eens over ons aller Quid

The_Challenger | 22-05-14 | 19:42

Ik beschouw de man als geestelijk gehandicapt dus niet serieus te nemen.

frisenfruitig | 22-05-14 | 17:46

Ze moeten Europa verdelen in Noord en Zuid, dikke streep ertussen, gewoon boven en onder.

ik_dacht_het_wel | 22-05-14 | 16:57

Krangon Grungeburg is gek.

ik_dacht_het_wel | 22-05-14 | 16:55

Ben ik dan een racistische fascist of een fascistische racist?

Pikkestrijder | 22-05-14 | 16:10

O... sorry, verkeerd gelezen!!!

van gummigalgen | 22-05-14 | 15:57

Who the fuck is Organon Grunberg?

van gummigalgen | 22-05-14 | 15:56

Weer een facist heeft zijn stem doen gelden
Stem voor Stassen en Artikel50

Damoos | 22-05-14 | 15:46

Ooit een boek half gelezen van Grunberg. Saaaaai.

Maria.1 | 22-05-14 | 15:40

Ik heb sp gestemd. Die pvda-lutsertS zijn sowieso niet serieus te nemen!

Geitenwollensokjuhz | 22-05-14 | 15:15

Het "europees project" is juist een kweekbodem voor facisme. die ep-ers hebben toch gestudeerd ja? maar opgelet hebben ze niet.

gentle_giant_58 | 22-05-14 | 15:11

Ernstig labiel die mevrouw Grunberg.

bft | 22-05-14 | 14:14

Feacist --- POEP hoofd

Centauri3 | 22-05-14 | 13:55

-weggejorist-

Benoite | 22-05-14 | 13:55

Ik stem alleen de piano van Geert....

Rest In Privacy | 22-05-14 | 13:55

Zal z'n column straks wel lezen, maar dan toch: bizarre uitspraak!

nederlanduiteu.wordpress.com, terwijl ik toch echt geen racist ben.

Benoite | 22-05-14 | 13:54

Dit valt toch ook onder het stokpaardje van GeenStijl: vrijheid van meningsuiting!

Ik heb zoiets van... | 22-05-14 | 13:43

Hallo droeftoeter ik heb net mijn stem aan de PVV gegeven, ben ik nu racist ? BOTERLUL .

slotbert | 22-05-14 | 13:39

Jee... ik ben een racist want ik ben een Zwarte Piet fan, en ik ben een fascist want ik ben anti EU. Oef, dit moet ik even verwerken.....
.
Zo, dat is verwerkt, over tot de orde van de dag.

kutjebefandijvie | 22-05-14 | 13:23

Heb trouwens mijn gitaar meer weer eens gestemd hedenochtend. Klonk wat EU-achtig vals...

Reykjavik | 22-05-14 | 13:17

Ongeacht wat je kiest, als Grunbergje er het tegenovergestelde van denkt, ben jij DUS de fascist.

Causa Sui | 22-05-14 | 13:12

Grünberg durft het te benoemen. Mee eens.

Perun | 22-05-14 | 13:04

Mike Oxlong | 22-05-14 | 09:36
Ja, dus? Zullen we het doopceel van de andere politici ook eens lichten. Alsof daar alleen maar frisse figuren tussen zitten. Stalinisten, Maoïsten, liefhebbers van andere extremistische stromingen. En politici die misschien wel hele enge dingen denken, maar die niet uitspreken. Misschien moeten we maar helemaal niet meer gaan stemmen.

KlunsJohannus | 22-05-14 | 12:55

over door de EU (??) ontwikkelde drones en gevechtsrobots :

Kroes erkent dat er ook gevaren zitten aan robotica, maar "dat is met alles", aldus de VVD'er.
"U kunt ook een verkeerssituatie schetsen die heel eng is.
- www.nutech.nl/apps/3781790/europa-leid...

een stem Pro EU Project is een stem op moordrobots !

(c)ZWITSUL | 22-05-14 | 12:43

@Ven1V1d1V1c1 | 22-05-14 | 12:27
- Edit - Dat laatste stuk was bedoeld voor zwarte piet-topic maar sluit hier toch mooi op aan.

Wat is er met de servert?... Zijn de ddoskaboutertjes weer eens bezig op de dag van het feest der democratie?

Ven1V1d1V1c1 | 22-05-14 | 12:41

DocDamage: "Zooooo jammer. Een beetje EU kan niet met deze mensen. Je bent ook niet een beetje zwanger."
.
Dat kun je niet vergelijken. Er wordt teveel tegen de EU geketterd. Europa heeft wel degelijk een hoop goede dingen gebracht. We zijn met zijn allen welvarender dan ooit. Zonder vrede was dat nooit gelukt en dat heeft toch veel met Europa te maken. Ik lig niet wakker van Duitsers, Fransen, zelfs niet van Moelanders. Waar ik wel wakker van lig is de Islam en de rest van de derde wereld kolonisten. DIE zijn de ware vijand, want als we niets doen worden we door hen onder de voet gelopen en worden wij de nieuwe indianen. De politici die in Brussel rondlopen zijn van dezelfde makelij als wat er in Den Haag rondloopt, maakt dus niet uit. De institutionale EU is een nuttig instrument om ons te verweren tegen andere grote blokken: VS, Rusland, China. Sterker nog: Europa heeft het potentieel om weer nummer een te worden, na de komende crash van de dollar. Dat kunnen we ook worden zonder superstaat. Waar het om gaat is een cultuuromslag, niet om het afbreken van nuttige instituties. GS kan een hoop bijdragen aan die cultuuromslag. En daar komt bij dat ik Wilders, itt destijds Fortuyn, niet helemaal vertrouw. Ik vrees dat hij een 'agent van Washington' is en vooral bezig is met een ideologische kruistocht tegen de Islam, ipv er voor te zorgen die lui buiten de deur te houden en ze verder in hun waarde te laten.

Wurgje de huisboa | 22-05-14 | 12:39

Zo bond heeft Quid het hier zelfs nog niet gemaakt, de mannenbroeders van de SGP een beetje voor fascisten uitmaken. Overigens heeft voorzieningenrechter C.M. Berkhout gemeend te moeten oordelen Arnold Heertje zijn opiniestukken over Jeugdzorg van het internet moet verwijderen!

"een goede columnist van een kwaliteitsmedium is feitelijk en genuanceerd, doet bij voorkeur niet aan naming en shaming en haalt de oorlog er niet bij." De vrijheid van meningsuiting is dus reeds al helemaal kapotdoodstuk in dit land. www.elsevier.nl/Nederland/blogs/2014/5...

SGP, SP, PVDD, PVV, Piraten, Artikel 50 zouden allemaal nu dus een goede zaak hebben tegen vk met zijn Grunberg maar dat zal vast niet gebeuren. Het zijn hier altijd alleen de drammerige, linksdragende, totalitaire, aandachtshoererende, beroepsquerulanten die dat doen.

Als je als partij betrokken bent bij mediation en je brengt het toch voor de rechter, dan vervalt normaal automatisch de mediation. Die is er juist om de gang naar de rechter te voorkomen. Dit is zoals gewoonlijk het (illegaal) gokken op twee paarden en het vreten van twee walletjes.

Ven1V1d1V1c1 | 22-05-14 | 12:27

Ik heb net fascistisch gestemd.
En ik heb me er nog nooit zò goed bij gevoeld.

Dostranamus | 22-05-14 | 12:25

Beste Arnon.

Je leest dit vast wel. Want op jezelf geilen in de mediaas past wel bij je. Houeensop met die volstrekt inhoudsloze en ook nog eens totaal uit z'n verband gerukte oneliners. Van polletiek heb je gewoon ronduit de ballen sjoege. Wat je in dit statement neerzet slaat echt werkelijk helegaar nergens op. Da's ongeveer gelijk aan een veel te grote steen in een klein plasje gooien in de hoop een (dus niet bestaande) dreigende overstroming te voorkomen. Leuke beeldspraak he? Is iets voor je volgende geschrijfsel? Welgemeend advies: ga lekker in een hoekje een volstrekt onleesbaar boekje schrijven, pulk zo af en toe eens in je neus (heel bevrijdend is dat), en laat mij/ons in elk geval vrij van dit soort obligate nonsens. Waarvoor rechthartelijk dank.

Uw Reyk Javik.

Reykjavik | 22-05-14 | 11:56

Stemmen vóór de EU is je oma neuken, net zoals Grünberg dat doet. Oh wacht, dat is zijn veel oudere vriendin?

Kapitein Stijlvol | 22-05-14 | 11:43

@ Boy Cot. Stem toch maar. Zoek een partij die jouw standpunten het best vertegenwoordigt.
Misschien vind je een stem op iemand die het hele zooitje wil opdoeken wel een goed idee.

PPT | 22-05-14 | 11:41

Door een koekwous als Grunberg een 'fascist'genoemd te worden voelt bijkans als een compliment...
-
Ik ben voor één dag per jaar dierenbeschermer, voor één dag per jaar Sinterklaasfan, voor één dag per jaar royalist, voor één dag per jaar jarig - en -vooruit dan maar-: vandaag voor één dag fascist.
-
Ik heb tenminste vanmorgen gestemd, Grunberg - en ik wed zó maar, dat jij dat vanuit je New Yorkse appartement niet geregeld hebt....

bisbisbis | 22-05-14 | 11:38

Goed stuk, even nagelezen.

Zoals in de jaren dertig sommige mensen dachten dat de vernietiging van de onvolmaakte Weimarrepubliek tot iets beters zou leiden, zo denken sommigen nu dat de vernietiging van de onvolmaakte EU de wereld een stukje mooier zal maken.
Merkel zei: 'Als de euro valt, valt Europa.' Als Europa valt, hebben we een grote Weimarrepubliek, van de Noordzee tot de Middellandse Zee.

remlof | 22-05-14 | 11:35

Voor deze idiote uitspraak was Grunberg al een droplul.

natte krant | 22-05-14 | 11:35

@Boy Cot | 22-05-14 | 11:22

Ik heb gestemd op de PVV (SP is ook goed) omdat ik wil dat er meer EU-kritische mensen in het EP komen. Omdat ik wil dat ook die stem gehoord wordt. Omdat ik moe ben van al die hosanna verhalen. Daarom heb ik gestemd, niet omdat ik verwacht dat Nederland daadwerkelijk uit de EU treedt. Want dat gebeurt voorlopig niet en waarschijnlijk zelfs nooit. Maar de EU moet wél anders, daarom zijn EU-kritische stemmen in het EP hard nodig.

Hans Hillen | 22-05-14 | 11:33

Waarop ik in hemelsnaam moet stemmen is me een raadsel. Je kunt stemmen op een lid van het Europees Parlement, maar die hebben geen klote te zeggen in Europa. De dienst wordt uitgemaakt door de Europese Commissie en Europese Regering leiders. Dat die EU commissie en EU reg. leiders het prima vinden dat er 1 x per maand naar Straatburg verhuisd wordt, is al een grof schandaal. Maar dat het EU Parlement daar vrolijk aan meedoet is van een minachting naar de kiezers toe dat heeft zijn weerga niet in de wereld.
En op die laffe graaiende niets presterende monddood gemaakte halve zolen moet ik gaan stemmen?

Boy Cot | 22-05-14 | 11:22

Wurgje de huisboa | 22-05-14 |
Zooooo jammer. Een beetje EU kan niet met deze mensen. Je bent ook niet een beetje zwanger.

Doc Damage | 22-05-14 | 11:20

Kan Arische Arnon ook koken? Of doet ie alleen stofzuigen?

Graf Von Gurkenzug | 22-05-14 | 11:18

Heb getwijfeld tussen CDA en PVV. De EU en euro opblazen wil ik niet. Valt PVV dus af. Een Europese superstaat wil ik ook niet, dus vallen D66 en VVD (Verhofstadt) af. PvdA komt sowieso nicht im Frage. Heb dus zonder een spoor van enthousiasme dan maar op het CDA gestemd. Liever Juncker dan Schultz.Het CDA wil expliciet geen Europese superstaat. Quote:
.
www.cda.nl/actueel/toon/cda-daagt-d66...
Voor het CDA draait de komende periode in Europa om het herstel van vertrouwen. Wij zijn dan ook tegen nieuwe Europese experimenten. Het op orde brengen van het Europese huis heeft onze prioriteit, dus geen federaal Europa!

Wurgje de huisboa | 22-05-14 | 11:18

Ik ben ook fascist! Wist ik eigenlijk wel, maar bedankt Arnon!

Doc Damage | 22-05-14 | 11:18

Zo, D66 gestemd. Tegen de fascisten.

remlof | 22-05-14 | 11:17

Dan maar een fascist.
Doei Arnon.

Schietmijmaarlek | 22-05-14 | 11:14

Misschien moet Grunberg even in een woordenboek gaan opzoeken van fascisme betekent.

The Keymaker | 22-05-14 | 11:12

De linkse indoctrinatie heeft goed gewerkt. Op mijn werk word ik thans gezien als racist, fascist en wat dies meer zij, omdat ik PVV stem. En waarom ze tegen de PVV zijn? Onder andere omdat PVV'ers alles versimpelen en vooroordelen hebben. Right, gelukkig hebben de tegenstanders dat niet ... Hoe krom wil je het hebben?

Hans Hillen | 22-05-14 | 11:11

Zo, zojuist mijn stem op de PVV uitgebracht. Nu ben ik dus, volgens links, officieel een racist, fascist en een neo-nazi.
Weet iemand een goed adresje voor een cursus holocaust ontkennen?

RightOfMind | 22-05-14 | 11:09

Als mensen als Grunberg mij uit schelden, doe ik klaarblijkelijk dingen goed.

Nietvoordekat | 22-05-14 | 11:09

Hee Arnon, wat ouderwets: 'fascist'. De nieuwe Godwin's zijn toch echt 'populist' en 'complotdenker'.

Broadway Joe | 22-05-14 | 11:07

Stemming stijgt, peil daalt. Ook hierop het stembureau in Tweede Jan van der Heijdenstraat in Amsterdam, alwaar stijlloze stemmentellers vanaf 21.00 uur met open armen en koffie zullen worden ontvangen!

poepaanmijngaatsie | 22-05-14 | 11:05

succesvol | 22-05-14 | 10:19
Geweldig nieuw oer-Hollands woord voor dat Dikke woordenboek:grachtengordelpijper.(afgeleid van grachtengordelpijpdier)

swassannuf | 22-05-14 | 11:03

Beste Grunberg, ik stem PVV en daarmee tegen de EUSSR. En als ik daardoor een fascist wordt, dan zou ik maar oppassen als ik jou was, want je weet waar fascisten toe in staat zijn. Wereldvreemde malloot die je bent.

Frans Bierings | 22-05-14 | 11:02

@Rearden Metal | 22-05-14 | 10:59:
Wanneer je als EU-fiel geen inhoudelijke argumenten hebt, dan maar zo, blijkbaar.

Muggenmepper | 22-05-14 | 11:02

Zonder argumenten zoiets roepen, dat is geen discussie maar intimidatie. "Waag het niet iets te doen dat mijn bende niet bevalt, want dan zul je een sociale paria zijn, met alle gevolgen van dien voor je carrière etc." Weer een zogenaamde intellectueel ontmaskerd als een ordinaire hooligan dus.

Rearden Metal | 22-05-14 | 10:59

-weggejorist-

swassannuf | 22-05-14 | 10:58

-weggejorist-

swassannuf | 22-05-14 | 10:57

Grunberg, een misselijk makend mannetje die ik lang geleden was vergeten. Dedankt GS.

Rest In Privacy | 22-05-14 | 10:48

Ik ga stemmen op de SP die de meest verstandige benadering heeft van het probleem van de euro. Men denkt in de richting van een Neuro voor de Noord-Europese landen.
Die munt vindt Bernard Connolly ook plausibel, want de economieën van die landen lopen in dezelfde pas.
Bernard Connolly zat in de Europese Commissie en werd eruit gesodemieterd wegens zijn boek uit 1995, "The Rotten Heart of Europe". In dat boek heeft hij de eurocrisis voorspeld en alles is uitgekomen. Briljante ziener, die man.

PPT | 22-05-14 | 10:45

Grunberg is een beetje de realiteit kwijtgeraakt.

Eikeltje99 | 22-05-14 | 10:38

Ik stem voor Nigel Farage, dus Artikel 50 !

Suske doet Wiske | 22-05-14 | 10:36

kunnen we al t-shirts bestellen?

Demonische Eend | 22-05-14 | 10:35

Sinds wanneer nemen we Gruberg serieus? Als je het zo bekijkt is het echt een gutmensch.

BeunDeHaas | 22-05-14 | 10:32

Zojuist mijn fascistische plicht gedaan en het enig juiste hokje roodgekleurd. Heil Geert!

Polletje Piekhaar | 22-05-14 | 10:30

Grunberg werd wakker en dacht laat ik GS eens op de kast jagen. Gelukt..

Chow | 22-05-14 | 10:28

Doet me weer denken aan dit VVD clipje.
youtu.be/ghETDuhhDRs
Jaja, en we stemden 61% voor de holocaust... Als je de VVD gelooft.

PPT | 22-05-14 | 10:28

Tuurlijk, een Europa 2.0 is het nu want de eerste poging tot een Europa is in 1940 al ondernomen door een voorganger van Merkel ;)

Dus wie zijn hier nu Fascisten?

Janus X | 22-05-14 | 10:26

Kiezen voor Europa betekent kiezen voor intellectuelen als Grunberg. Lastige keus....

sterke koffie | 22-05-14 | 10:25

In het uberdemocratische NL, mag je heel democratisch ergens voor of tegen zijn, zolang je vlgs de ubermensch grunberg(links, dus: weet_het_altijd_beter_en_is_dus_altijd_beter) maar niet tegen de eussr bent.
En dat noemt een tegenstemmer een fascist.
Wat een gotspe!

Brandend Zand | 22-05-14 | 10:22

Arnold Grunberg is in de puberteit blijven steken, weinig intellectuele inhoud deze volgens mannen in de pornoindustrie fantastische fluffer
In oerhollandse taal: hij pijpt de grachtengordel.
Je moet wat om de pegels te laten rinkelen.

succesvol | 22-05-14 | 10:19

Dus met een stem tegen Europa krijg je met deze partijen een heel scala a foute ideeën op de koop toe.
Mike Oxlong | 22-05-14 | 09:06
.
Met een stem VOOR Europa krijg je ook een heel scala aan foute ideeen op de koop toe. Fouter dan fout. Nog erger dan fout. Fout, fouter, foutst, EU!!

DeSjaak1000 | 22-05-14 | 10:18

Mike Oxlong | 22-05-14 | 09:36
Goh, en wat is dat dan fascist? Als ik Grunberg zo belees is iedereen die opkomst voor onze grondwet, een warm hart heeft voor de NL samenleving, waarde hecht aan de Nederlandse taal, waarde hecht aan gelijkwaardige omgangsvormen dat zijn dus fascisten. Vind u het goed als ik daar een andere mening over heb?

sterke koffie | 22-05-14 | 10:18

-weggejorist-

Hij liever dan ik | 22-05-14 | 10:13

Eigenlijk zouden mensen die hun salaris verdienen uit de belasting pot (lees: Ambtenaren) per definitie geen podium mogen krijgen.

Ik zou zelf zelfs zo ver gaan om te zeggen dat die mensen geen stemrecht meer mogen hebben, want ze zullen alleen voor hun eigen hachje stemmen en niet voor het volk, ook al pretenderen ze dat wél te doen.

LangeTijdGeleden | 22-05-14 | 10:09

Gestemd : Greet . Ga zo weer naar mijn werk........

ja,diedus! | 22-05-14 | 10:07

Laat die stompzinnige DWDD brulaap nou helemaal niet weten dat de hele huidige EU inclusief de Euro volledig zijn bedacht en georkestreerd door de Nazi's. Dat was de "groot Duitse gedachte" alleen had de Euro waarschijnlijk eumark geheten.

gebreidebroek | 22-05-14 | 10:04

Bah, ik ben al zo vaak als "fascist" gelabeld door het meest onbetrouwbare, landverradende tuig, dat ik ongevoelig ben voor zulke goedkope Godwins. Het is wel te erg als het de misbaksels nog eens lukt er een Geuzentitel van te maken.

Grunberg is het prototype van de chronisch linkse lul die nog in de jaren zeventig van de vorige eeuw leeft. Een tijdperk waarin het linkse tuig dominant was en het wrange zaad zaaide dat "Nederland" haat en ten gronde richt.

"Oplossingen" maakten zij onmogelijk, met hun overmacht aan hindervolk bij media; ambtenarij; grote steden; onderwijs; de gehele gesubsidieerde schaduw"samenleving".

Jan Passant mk2 | 22-05-14 | 10:01

Grappig: ik hoor die term "Europese project" steeds vaker in het eurofiele kamp de laatste tijd. "Europa" als begrip heeft toch een nare bijsmaak gekregen blijkbaar, daarbij hebben de eurosceptici wat nuance aangebracht door te stellen dat ze met name de staatsinrichting en de reikwijdte van Europa ter discussie stellen. Vandaar deze Newspeak: het Europese project, wat moet refereren aan de idealen in plaats van de uitvoering. En nog steeds probeert men, net als Grunberg, die idealen van vrede en samenwerking onlosmakelijk te koppelen aan de gekozen inrichting van de EC, en de critici daarmee te demoniseren.

Muxje | 22-05-14 | 09:59

T-shirt: Ik Ben Een Fascist - Ik Stem Artikel 50

Rest In Privacy | 22-05-14 | 09:54

Dank u wel Arnon. Jij bent de grootste eikel die Amsterdam ooit heeft voortgebracht. Als je voor bent dan ben ik tegen. Oh ja, je boeken zijn onleesbaar en voor WC papier zijn ze niet zacht genoeg. Blijf lekker in New York want je bent te groot voor Nederland, maar niet heus, nutteloze lapzwans die niet eens zijn middelbare school heeft afgemaakt.

Osdorpertje | 22-05-14 | 09:54

Kan ik Blauwe Maandagen nog ruilen voor geld terug?

Rest In Privacy | 22-05-14 | 09:52

@Specy | 22-05-14 | 09:24
Je moet de plugin installeren maar het werkt gewoon k*t. Traag als de neten als je het opent. Doe mij het oude systeem maar.

WieIsDeChef | 22-05-14 | 09:51

Nederland is al jaren een gevaarlijke combinatie van teveel geld en te weinig verstand. Vandaar dat figuren als Char, Ogilvie en Yomanda hier een zeer dik belegde boterham verdienen. Grunberg kan naadloos aan dit rijtje namen toegevoegd.

witwas | 22-05-14 | 09:51

één keer 'n boek van die gek gekocht. Nimmer wieder!

Psycheltjes | 22-05-14 | 09:50

Dan ben ik maar fascist en racist was ik toch al vanwege mijn liefde voor de ouderwetse Zwarte Piet.

eerstneukendanpraten | 22-05-14 | 09:43

Mike Oxlong | 22-05-14 | 09:36
De vrienden van associatie. Hoe triest. De EU is opgericht door de nazis grapjas. De enige die daar wat een durfen doen zijn misschien een beetje 'vreemd'. Maar dat komt omdat alle 'normale' mensen liever politiek correct hun muil houden zodat ze hun baantjes mogen behouden en misschien zelfs wel ooit zelf zon prachtbaan mogen bemachtigen waar ze over hun eigen salaris mogen stemmen...

Mika6101 | 22-05-14 | 09:43

Vanaf Lousewies van der Laan (2003) verwerd ik van (zeer) actief D66lid tot systeemproteststemmer. Vandaag wordt het www.artikel50.nl/ . Waarom?

Een proteststem tegen de huidige EU op de PVV, wordt weggezet als te rechts-redicaal of blijft te klein. Een proteststem op een eenling die toch niets te verliezen heeft, zal - als ie in het EP blijft - leiden tot nog meer onthullingen van binnenuit.

Longreads verantwoording

"Onthullingen van binnenuit"
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/05/...

"Niet stemmen, plaatst je buiten het systeem"
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/05/...

"PVV/FN blijven met tops 26 zetels van de 751 te marginaal"
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/05/...

Succes met UW fascistoïde mening!
Mvgrt,

Organische evolutie | 22-05-14 | 09:42

You can call me a fscist!

Devils smile | 22-05-14 | 09:42

Ik heb net PVV gestemd en de rest uit het formulier geknipt en symbolisch mijn kont ermee afgeveegd want het helpt toch voor geen zak

Slim bekeken | 22-05-14 | 09:40

Fact check. Heeft Walter Hallstein dit gezegd? "Walter Hallstein, a prominent law professor under the Nazis stated in a speech in 1939: “One of the most important laws (in occupied European countries) is the ‘Protection Law of German Blood and Honor’….” ". Check.
Wie was de eerste president van de Commission of the European Economic Community en een van de oprichters van de EU? "Walter Hallstein (17 November 1901 – 29 March 1982) was a German academic, diplomat, and politician, the first president of the Commission of the European Economic Community and one of the founding fathers of the European Union."
En het klopt dus allemaal gewoon.
"In 1957 the same “blood and honor” lawyer became the key architect of the European Union’s basic structure and the first head of the “European Commission” – the executive body of the EU designed from the beginning to rule Europe outside any democratic control. "
Veel plezier daar binnen de EU. Jullie zijn overgenomen zonder wapens simpel weg door aardig en politiek correct te zijn.

Mika6101 | 22-05-14 | 09:39

Grunberg heb ik nog nooit op een waardevolle gedachte kunnen betrappen. Dat de VK deze 'denker' onophoudelijk een podium biedt om zijn volstrekt waardeloze en vaak abjecte pennenvruchten de wereld in te slingeren zegt veel over het morele failliet van deze krant.

Ik heb inhoudelijk heel weinig met de PVV, maar mijn diepgewortelde afkeer van mensen als Grunberg, Pechtold, Verhofstadt etc. heeft me vanochtend over de streep getrokken.

Henk J.Pal | 22-05-14 | 09:39

Ik heb speciaal voor meneer Grunberg gestemd op Marcel de Graaff. Nou, ik heb nu andere dingen te doen, maar ik zal aan meneer Grunberg denken tot ik de uitslag hoor.

Nequebard | 22-05-14 | 09:38

De Joden in de oorlog dachten daar heel anders over.

snokkertje | 22-05-14 | 09:38

KlunsJohannus | 22-05-14 | 09:13

Die tegenbeweging cultiveert anders best nog veel 3e rijk ideetjes, oud nazi's van de FPO incluis. En dan hebben we het maar niet over stille partners als het Hongaarse Jobbik. Dus wanneer PVVerts menen dat een stem op D66 een stem op Verhofstadt is houden ze angstvallig hun bakkes over hun eigen vriendjes. En daar zitten, Grunberg zei het al, flink wat fascisten bij.

Mike Oxlong | 22-05-14 | 09:36

Gestemd : Matthijs Pontier.

SyntaxError | 22-05-14 | 09:36

PvdA is de gevaarlijkste religie!

Heisessie | 22-05-14 | 09:34

Toch aandoenlijk, iemand die zich zo wanhopig vastklampt aan failliet oudlinks gedachtegoed, maar een toon opzet die impliceert dat hij zojuist iets zodanig revolutionairs uit de mouw heeft getoverd dat het plebs zich er dagenlang het hoofd over moet breken.

Nesterov | 22-05-14 | 09:34

Wat een fascistische opmerking.

orange pekoe | 22-05-14 | 09:33

Eerder andersom. Uit feiten die we allemaal kunnen checken kunnen we kijken wie de oprichters van de EU zijn. En nu wat denk je? Dat zijn dus gewoon nazi's. Je verwacht het niet. Ofwel een stem voor de EU is een stem voor fascisten. www.eu-facts.org/en/background/dark_ro...

Mika6101 | 22-05-14 | 09:30

Belachelijk het samengaan van overheid en coorperaties is fascisme. Volgens Mussolini dan, en ik neem toch aan dat hij het kon weten. En als je kijkt naar de walgelijke lobby kliek daar in Brussel dan weet je dus wel hoe laat het is.

Kets22 | 22-05-14 | 09:29

Grunberg is gewoon een wanhopige socialist die denkt dat mensen hem niet door hebben!

lanexx | 22-05-14 | 09:26

Patrick Vermeulen900 | 22-05-14 | 09:22
Jawel Patrick, je kunt een signaal afgeven en daarmee de druk op de eurofielen vergroten om zich gedeisd te houden. De EU moet op twee manieren worden bestreden: van binnenuit en via de landelijke politiek. Dit is stap 1: van binnenuit de aanval openen.

KlunsJohannus | 22-05-14 | 09:26

Die Grunberg weet niet meer van de EU dan de gemiddelde twitterende dwdd kijker. Titel van het stukje 'Magisch denken', dat had 'Zwart-wit denken' moeten zijn. Misschien moet ie is gaan uitrekenen hoeveel bomen hij heeft vermoord met die prutstukjes, eikol.

Latrinalia | 22-05-14 | 09:26

Grunberg. Nee, kan me niet herinneren dat ik hem ooit op originele wijsheden heb kunnen betrappen.

rara | 22-05-14 | 09:25

"The fascists of the future will be called anti-fascists"
Winston Churchill
Outsider-Inside | 22-05-14 | 08:38

Zou Grunberg een tegeltje boven zijn bed hebben hangen van deze held ?

sterke koffie | 22-05-14 | 09:24

Godsammekraken | 22-05-14 | 08:36
Bij gebrek aan een '+' knopje dan maar deze: +. Dit zal vandaag wel de beste opmerking van de dag blijven :)

Specy | 22-05-14 | 09:24

Ik blijf lekker fascistisch thuis vandaag. Bovendien ben ik te druk met het verbranden van boeken van een zeker sujet.

deministerpresident | 22-05-14 | 09:23

Grunberg is een omhoog gevallen baby met drie jaar moeder-mavo.

Sjaak uit Dordt | 22-05-14 | 09:23

Liever een fascist dan een horige van de nieuwe adel genaamd EU-tirannen.

Dank Grunberg, voor deze zoveelste paniekerige poging van de elite om kritiek op de EU de mond te snoeren. Je kunt proberen om het proces door te drukken buiten het democratische proces om, maar uiteindelijk zal de hele boel in elkaar donderen als de Europese volken het zat zijn.

De NOS probeerde de EU-onvrede te downplayen door te beweren dat de verkiezingen in omringende landen helemaal niet over de vraag 'pro- / anti-EU' gaan. Yeah right. Le Pen en Farage hebben maar 1 verkiezingsboodschap en gaan in Frankrijk en GB ontzettend veel stemmen halen.

raskol | 22-05-14 | 09:23

Haatgenerator | 22-05-14 | 09:15
LOL +1
Ik zou het vakje maar gewoon inkleuren. Voor je het weet, wordt jouw eurokritische stem ongeldig verklaard.

KlunsJohannus | 22-05-14 | 09:22

Daarbij: een Duitse hoge politicus in ARD talkshow : alle Europese extreme vleugel partijen dienen niet toegelaten te worden tot de EU en daar gaan we nu spoedig over praten .
(Zag helaas alleen de laatste 5 minuten ).
De wiedergutmachungsdrift van de Duitsers schiet ver over de grens.het derde boek van Saraszin is tevens in de pers neergesabeld.

Ik kook ook | 22-05-14 | 09:22

Hoe graag je het ook zou willen. Je kunt NIET TEGEN de EU stemmen. Kan niet. Lukt niet.

Zou ook raar zijn. Dat je bijvoorbeeld bij de Eurovisie Songfestival tegen gaat stemmen (per SMS). Dat kan dus niet, is erg onlogisch.

Ben je VOOR Europa?
Of ben je TEGEN Europa?
Zit je ergens er tussen in?
Kan allemaal. Helaas kun je daar vandaag HELEMAAL NIETS mee doen.

Patrick Vermeulen900 | 22-05-14 | 09:22

Grunberg mag zich wel eens verdiepen in de betekenis van de woorden die hij verkondigt. Lijkt me best wel goed voor je geloofwaardigheid als schrijver.

netniet | 22-05-14 | 09:20

Deze uitspraak van Grunberg doet me denken aan de moffen die uit wraak de kerktoren opbliezen voordat ze uit een stadje werden verjaagd. En aan Adolf Hitler, die jonge jongens Pantzerfausten uitdeelde om de laatste ruïnes van Berlijn te verdedigen. --

Hoe duidelijker het verlies zich aftekent, des te extremistischer de woorden en daden van dit soort Neonazi's.

KlunsJohannus | 22-05-14 | 09:20

Laat ik nou steeds het idee hebben gehad dat juist het EU-complex fascistoïde trekken vertoont... Volgens mij heeft Grunberg iets teveel geest'verruimende' middelen gebruikt.

L.E. Raar | 22-05-14 | 09:18

Koffie op, nu even op de fascisten stemmen.
Wat een MONGOOL ben jij dan ARNON !!
Kom mij ff recht in mijn bek vertellen dat ik een staatsgevaarlijke gek ben dan. @%^$^@$

SyntaxError | 22-05-14 | 09:18

Oh, en stemp alles Artikel 50 natuurlijk.

An die ARBEIT | 22-05-14 | 09:17

Stemmen is democratie, wat bedoelt hij nou???

ikdenkwat | 22-05-14 | 09:17

*met klakkende laarzen Artikel 50 hokje rood kleurt*

Harry Turtle | 22-05-14 | 09:16

Duss... als ik het goed begrijp moet ik op het stemformulier een hakenkruisje zetten bij Artikel 50?

Haatgenerator | 22-05-14 | 09:15

En als ie ooit nog aanspraak meende te kunnen maken op enige literaire begaafdheid, heeft ie die kans nu in elk geval definitief vergeten. Wat een loser om van te kotsen.

Lefgozer | 22-05-14 | 09:15

Zo, stem tégen de EU is gemaakt… hierbij tégen Grunberg, tégen Brussel, tégen de PvdA, tégen de VVD, tégen het CDA, tégen de D66, en vooral, tégen alle regeltjes over welk soort wc papier ik aan m'n hol mag smeren en de toekomstige regelgeving voor een Europese werkeloosheidsnorm.
Gegroet, en nu opbokken.

kanon0503 | 22-05-14 | 09:14

Ik zat net bij iemand anders in de auto en die had radio Veronica op staan.
Ik weet niet wat het was, maar een paar mannen doen daar pogingen om grappig te zijn, een beetje kroegpraat en wat josti-band geleuter.
Niks mis mee verder, als er een markt voor is moeten ze dat vooral doen, mijn smaak is het niet.

Toen hadden ze het, jawel, over de verkiezingen.
Allebei de dombo's waren ervan overtuigd dat Europa kut is.
En kut zal worden en altijd al kut is geweest.
Tot zover niks aan de hand, kat in 't bakkie zou je zeggen.
Maar toen vroeg dombo 1 aan dombo 2 of hij nog ging stemmen.
Nou hij was het natuurlijk niet van plan, maar hij had gehoord dat de PVV misschien de grootste ging worden en dat was het allerlaatste wat hij wou en daarom ging hij toch D66 stemmen.

Dus meneer is fel tegen de Europese Unie, maar gaat toch D66 stemmen.
En met hem een paar luisteraars die denken: 'hmm wat die domjockey daar zegt, daar zit wat in'.

Dat zulke mensen überhaupt mogen stemmen is jammer, maar daar doe je niks aan, dat ze zulke onzin op de radio verkondigen is vooral jammer voor dit land, maar ook daar doe je niks aan.

Cuyahoga | 22-05-14 | 09:14

Ergo:
Hup Artikel 50! Het intelligente anti-EU-alternatief voor de PVV.

KlunsJohannus | 22-05-14 | 09:14

*Mompelt obligate grap over Hitler en gaat in hoekje zitten wenen*

An die ARBEIT | 22-05-14 | 09:14

Op het laatst roepen de dwazen om het hardst. Laten we zeggen een " grunbergertje" naar ons over het paard getilde huisprutsertje.

dreiner | 22-05-14 | 09:14

Mike Oxlong | 22-05-14 | 09:06
Als dat al waar is, ligt een groot deel van de oorzaak daarvan bij figuren als Grunberg en al die andere zelfverklaarde Gutmenschen die ons land al decennia lang aan het uitverkopen zijn. Zij weigeren om kritisch naar het Vierde Rijk (EU) te kijken en open en eerlijk te praten met de (grote) groep mensen die een andere mening is toegedaan. Dan is het wachten op de tegenbeweging. En zie daar, daar is zij.

KlunsJohannus | 22-05-14 | 09:13

Soms kunnen mensen met een zin al hun krediet verspelen, en dit is zo'n moment. Waar haalt ie het gore lef vandaan. Wat een boosaardige leugen. De gedachte schoot zelfs een moment door m'n hoofd om een keer pvv te gaan stemmen (quod non, omdat ze samenwerken met de echte fascisten)

Lefgozer | 22-05-14 | 09:13

Misschien heeft Grunberg nog gelijk ook, maar dat is denk ik het punt hier niet. Een vaststelling van een feitelijkheid, als het er al een is, is namelijk niet hetzelfde als het vellen van een moreel oordeel, en dat gelijkstellen is wat hij hier wel lijkt te willen doen.
"Als u tégen het Europese project stemt, dan valt u te verwijten dat u fascisten in het zadel helpt, dan kiest u voor het fascisme en bent u eigenlijk zélf een fascist" is wat hij suggereert, terwijl hij niet méér zou mogen zeggen dan "de traditionele politiek dwingt u om mordicus voór dat project te stemmen doo alle kritiek op dat project bij voorbaat uit te sluiten."

Schoorsteenveger | 22-05-14 | 09:13

Ach, die Grunberg. Als Brussel over een jaar of wat ook nog eens gaat bepalen hoe hoog zijn royalties mogen zijn, zullen we nog wel eens zien of ie nog zo blij is met de regeltjes'fascisten'.

Afgezien daarvan vind ik het nogal tricky als een wereldberoemd in Nederland-tweede generatielid van Nazislachtoffers gaat lopen rondstrooien met termen als fascisme. Niet dat nationaal-socialisme en fascisme één op één gaan, maar kameraden zijn het wel. Hand in hand.

Organische evolutie | 22-05-14 | 09:13

Misschien heeft Grunberg nog gelijk ook, maar dat is denk ik het punt hier niet. Een vaststelling van een feitelijkheid, als het er al een is, is namelijk niet hetzelfde als het vellen van een moreel oordeel, en dat gelijkstellen is wat hij hier wel lijkt te willen doen.
"Als u tégen het Europese project stemt, dan valt u te verwijten dat u fascisten in het zadel helpt, dan kiest u voor het fascisme en bent u eigenlijk zélf een fascist" is wat hij suggereert, terwijl hij niet méér zou mogen zeggen dan "de traditionele politiek dwingt u om mordicus voór dat project te stemmen doo alle kritiek op dat project bij voorbaat uit te sluiten."

Schoorsteenveger | 22-05-14 | 09:12

Dit dwingend-schreeuwende toontje doet me denken aan de uitspraak van Churchill:
De nieuwe fascisten zullen zich anti-fascisten noemen

Chriet Titulaer | 22-05-14 | 09:12

Grunberg heeft vast en zeker dit Volkskrant stukje in New York geschreven, alwaar hij het grootste deel van het jaar woont........

dws | 22-05-14 | 09:12

Mike Oxlong | 22-05-14 | 09:06
Uw commentaar is typerend voor de eurofiel. Altijd grof, onbeschaafd, op de man, zonder inhoud, niet van enige kennis gespeend en indruisen tegen alle principes van de humanistiek en logica. Succes ermee. Ignorence is bliss.

sterke koffie | 22-05-14 | 09:11

Stemmen is fascistisch

rasoptimist | 22-05-14 | 09:11

Ik denk dat deze opmerking per saldo stemmen op EUfielen gaat kosten.
so, keep 'em coming pls.

jemagookniksmeer | 22-05-14 | 09:11

grunberg is een aandachtshoer....

gatti500 | 22-05-14 | 09:11

Ja Grunberg. En wie niet met de Nazi's heulde, was een Bolsjewiek. Dat maakt jou een Nazi en mij een Bolsjewiek.

KlunsJohannus | 22-05-14 | 09:10

Su6 vandaag Geenstijl. Na het zien van het "debat" bij de nos gister weet ik het zeker. Democratie is op sterven na dood in ons Holland. Tegenstemmers wegzetten als racisten en fascisten, de anti partijen demoniseren en zendtijd weigeren. Objectieve media is dood, Holland kapot. Dit is een trieste dag zelfs al wordt de PVV de grootste. Niet alleen de burger is een melkkoe, ook de politiek. Triest!

Dudesan | 22-05-14 | 09:09

En toch heeft de man een punt. Een paar uitzonderingen daar gelaten, de meeste anti-Europa partijen die meedoen zijn zwaar nationalistisch, borderline fascistisch en soms zelfs bijkans nationaal socialistisch. Dus met een stem tegen Europa krijg je met deze partijen een heel scala a foute ideeën op de koop toe.

Mike Oxlong | 22-05-14 | 09:06

Arnon Grunberg steunt de EU en dus Svoboda en dus de uitroeiing van zijn eigen volk. Hij is niet echt slim, is het wel?

tipo | 22-05-14 | 09:06

Holle retoriek en persoonlijke aanvallen, dat zijn de argumenten van de EU-gelovigen.

Muggenmepper | 22-05-14 | 09:05

@Dommelsch | 22-05-14 | 09:01
Als het aan Arnon Grunberg ligt, dan stemt u ongetwijfeld op de sociaaldemocraten van Schulz of de fopliberalen van Verhofstadt. Doet u dat niet, dan kunt u evengoed een armband met hakenkruis omdoen en Polen binnenwandelen.

Nequebard | 22-05-14 | 09:05

Op wie stemt Grunberg eigenlijk, lijsttrekker Marek van der Jagt van de Partij voor de Regenbogen & Eenhoorns?

Harry Turtle | 22-05-14 | 09:03

... en wie dat roept heeft gepoept

nemeton | 22-05-14 | 09:02

Lachen die politici die roepen om meer banen terwijl ze die in de afgelopen 4 jaar hebben weggesanneerd door meer belastingen heffen en tientallen miljarden naar Europa over te boeken via het ESF. En hier blijft nauwelijks geld om fatsoenlijk onderwijs te bieden en de zorg. Hoor je ze niet meer over. Zijn waarschijnlijk de verkiezingen.

sterke koffie | 22-05-14 | 09:01

Ik weet het even niet meer. waar moet ik nu op stemmen?

Dommelsch | 22-05-14 | 09:01

Arnon Grunberg is rare labbekak. De man kijkt z'n gesprekspartner nooit in de ogen. Een laffe, zalvende angsthaas.

Stenkel | 22-05-14 | 09:01

Ik heb zijn boek De Joodse Messias gelezen. Volgens mij leeft Arnon Grunberg in een hele andere wereld dan wij. Nou, laat mij dan maar een fascist zijn, ik ga straks keihard eurosceptisch stemmen.

Nequebard | 22-05-14 | 09:00

Gelukkig lees ik dit nog op tijd, had nog niet gestemd. Nou, dan toch maar een eurofiele partij.

Lewis | 22-05-14 | 08:59

Ach, sommige mensen zijn goed in het terug slaan van een tennisbal, of spelen een instrument, andere tekenen leuk, weer anderen zetten woordjes op volgorde.
Ik ben redelijk goed in sudoku's. Mag ik nu ook wat zeggen?
Mooi.
Next!

Huh..? | 22-05-14 | 08:56

Al die commentaren over dat niet kiezen voor Europa banen kost, die moeten maar eens goed kijken naar het volgende plaatje Waarom stijgt de werkloosheid onder Rutte I, Rutte II en meer regelgeving uit Europa en van 4% in 2010 tot 8,7% medio 2014. Horen we daar iemand over om dat uit te leggen. PvdA misschien? Die zijn toch zo goed in uitleggen.

sterke koffie | 22-05-14 | 08:56

Arnon zal zijn hart dan wel vasthouden in de nabije toekomst, scholieren zouden de PVV de absolute winnaar maken deze verkiezingen:


www.telegraaf.nl/binnenland/22650577/_...

Wolveshead | 22-05-14 | 08:56

Arnon Grünberg neem ik niet serieus. Ik kan er niet precies de vinger op leggen.

ristretto | 22-05-14 | 08:55

Ik ben geen fascist en wil het ook niet worden.
Ik wil GEEN eu maar ook geen WIlders.
Dus stem ik Artikel 50.
Gewone normale verstandige mensen.

Suske doet Wiske | 22-05-14 | 08:55

Juist terug van het stemmen.
Weer eentje erbij voor Alexander Sassen.
Als iemand als Gubbel... ehh Grunberg mij als fascist kwalificeert, ben ik daar trots op.

jemagookniksmeer | 22-05-14 | 08:55

Kaas de Vies | 22-05-14 | 08:52

Thijs Romer , als goedmakertje ?

ja,diedus! | 22-05-14 | 08:54

AG ach.

van_de_pot_gerukt | 22-05-14 | 08:54

Waarom moet ik eigenlijk stemmen straks ? Ik heb al twee keer duidelijk en weloverwogen NEE gezegd. Ik ga toch ook geen huis laten bouwen op een plek die de buren absoluut niet willen, en de buren al twee keer resoluut nee hebben laten horen tegen het ( illegale)bouwplan. Als het huis dan toch staat vraag ik , omdat ik mij van mijn beste democratische kant wil laten zien of de buren mee willen beslissen over de kleur van de kozijnen en dakpannen.Ik heb ze bang gemaakt , dat als zij niet willen mee stemmen dat ik dan de kleur bepaal en daar worden ze niet vrolijk van , en de buurt al helemaal niet. Het kon wel eens een burenruzie worden bij een nee. En dat willen wij met z'n allen toch zeker niet ? Ook vraag ik maar of ze willen mee betalen aan de gezamelijke schutting , want dat is ook in hun belang. Zoiets ?

ja,diedus! | 22-05-14 | 08:53

Als je geen argumenten meer hebt roep je gewoon heel hard fascist en racist. Bekende tactiek.

Harry Turtle | 22-05-14 | 08:53

Wie doet er aangifte?

Kaas de Vies | 22-05-14 | 08:52

Een stem tegen het Europese project is een stem tegen het corporatisme en hun vazallen. Door de propagandamachine die onderwijs heet, keek ik ooit op tegen dit soort 'intellectuelen'. Nu weet ik dat ik gehersenspoeld werd door deze sekte. Cognitieve dissonantie is een sterk wapen.

War On Errorism | 22-05-14 | 08:52

KarelMarks | 22-05-14 | 08:47

Thanks! Scheelt weer zoeken

NiceGuysFinishLast | 22-05-14 | 08:51

Hoor ik hier een lama boeren? Nee, dat onvolwassen moederskindje is aan het woord.
Gewoon negeren dus.

Oud wijf | 22-05-14 | 08:50

Die jongen van Grunberg is gewoon een propagandist van de staande macht. Hij heeft niks geleerd van de boekverbrandingen in 1933.

Guy Veropzoudten | 22-05-14 | 08:50

Fascisme, racisme, discriminatie.... Dankzij de gütmenschen zijn deze begrippen zwaar aan inflatie onderhevig. Ooit was het zo dat ik me zorgen zou maken indien omstanders een handeling van mij als fascistisch, racistisch, of discriminerend zouden typeren. Echter vandaag de dag kan het me niks meer schelen. Die woorden stellen niks meer voor.

vindead | 22-05-14 | 08:49

Plaats je nou serieus alleen de laatste zin van een column? Misschien is de vorige zin wel: "Alleen debielen zeggen:"? Bovendien zat Grunberg laatst bij Buitenhof, samen met Herman van Rompuy. Grunberg was behoorlijk kritisch over de EU.

EddieS | 22-05-14 | 08:48

@*
Stemmen voor meer verstand in Brussel...
Wat denk je dan te gaan stemmen?
Gisteren nog die aflevering gezien van het Haagse cabaret?
Onze nederlandse stem is al van geen waarde meer.
We kunnen een paar zetels kiezen, 3.6% is onze democratie en soeveraniteit nog waard.

Damoos | 22-05-14 | 08:48

NiceGuysFinishLast | 22-05-14 | 08:44

Staan halverwege ergens.

KarelMarks | 22-05-14 | 08:47

Grunberg...
Churchill voorspelde het al:
"De nieuwe fascisten zijn de anti-fascisten."

meneer Q | 22-05-14 | 08:46

Ach, ben voor erger uitgescholden.
De mening van meneer grunberg doet er niet zo heel erg toe.

Ikdus | 22-05-14 | 08:46

Volgens Arnon Grunberg is Jan Marijnissen een fascist. Volgens Arnon Grunberg is de Artikel 50 partij die het helaas marginaal doet in de peilingen fascistoïde. Volgens Arnon Grunberg is de PiratenPartij, die na vijf jaar vrij medicijnen willen, vrije medicijnen en een overheid die niet mijn anus 24/7 filmt fascistoïde.

Mensen die op deze schaal de ruim 60% van de Nederlandse kiezers die tegen de Europese grondwet hebben gestemd wegzet als fascisten, zelf een enorme fascist. Arnon Grunberg is zelf de fascist.

Feynman | 22-05-14 | 08:46

Vroeger was ik Nederlander. Nu ben ik racist, fascist, ...

Mesmer | 22-05-14 | 08:45

Hier nog even een berichtje van fascist K. Kruizenruiker.. ik ga tegen Europa stemmen... de typhus voor ze!

vhKarelkruizenruiker | 22-05-14 | 08:45

Vandaag zijn we allemaal fascisten!

Fred Bastiat | 22-05-14 | 08:45

Arnon Grunberg? Dan stem ik tegen op wat hij gestemd heeft om zijn stem te neutraliseren. (gna, gna, gna).

Blote Bertus 2000 | 22-05-14 | 08:44

Ik stem sowieso TEGEN iedereen die het in z'n kop haalt om mij een fascist te noemen.

Haatgenerator | 22-05-14 | 08:44

In de pauze even met 2 stembiljetten naar de stembus. Iemand al een idee waar ik artikel50 op de lijst kan vinden?

Ben ik dan een fascist? Als het van deze man komt, vind ik dat eigenlijk best wel een compliment...

NiceGuysFinishLast | 22-05-14 | 08:44

totaal in de war. Wel leuke boeken.

Bokito ergo sum | 22-05-14 | 08:44

Grunberg weet dat in "Europa" mensen met geld altijd zeer welkom zijn en op alle mogelijke manieren de hand boven het hoofd wordt gehouden; daarom alleen al PVV.

meneer Q | 22-05-14 | 08:43

Bij Tegenlicht (of een soortgelijk VPRO programma) zei nog iemand: 'Als je vòòr Europa bent moet je tegen de huidige EU-elite stemmen...'

Einde van de Domheid | 22-05-14 | 08:43

grunberg werd wakker en dacht. laat ik eens iets doms zeggen zodat mensen niet op D66 gaan stemmen. bedankt groen !

giovanni erkelens | 22-05-14 | 08:42

Als je dat roept ben je blijkbaar intellectueel. Dan ben ik dus dom. En dat bevalt mij prima.
Onvoorstelbaar dat ze steeds een podium blijven geven aan die raaskallende en wartaal krabbelende idioot. En dat nog als literatuur beschouwen ook. Ik wil het nog geen eens als wc papier hebben. Veroorzaakt vast aambeien.

KarelMarks | 22-05-14 | 08:42

Het Europese project noemde ze vroeger ook wel lebensraum. Wat lult die Grunberg nou.

__dictatuur | 22-05-14 | 08:42

Geertjuhh... Zo, ben ik dan de 1ste realist?

Mr_Pikibelly | 22-05-14 | 08:42

Wat bedoelt hij?
Grunberg is natuurlijk niet dom!

Einde van de Domheid | 22-05-14 | 08:42

Wilde eigenlijk niet eens de moeite nemen.
Maar gewoon lekker tegen stemmen ... Omdat het kan..

-dvh- | 22-05-14 | 08:40

Kan mij geen ene rode reet schelen waar ze mij voor uit maken. Ik ben 100% tegen Europa. Kapodt bombarderen dat hele Brussel.

WildCat | 22-05-14 | 08:40

Democratie van een PVDA persoon geldt alleen voor Socialisten, die hebben er een hekel aan als er mensen zijn die het niet leuk vinden dat er wat gezegd wordt over parasieten en profiteurs.

fleurtje | 22-05-14 | 08:39

Gezien het feit dat de EU openlijk fascisten steunt, is een stem op de EU een stem voor fascisme.

Dima Beeline | 22-05-14 | 08:39

"The fascists of the future will be called anti-fascists"

Winston Churchill

Outsider-Inside | 22-05-14 | 08:38

Als je woorden als racist en fascist maar vaak genoeg nodeloos gebruikt dan verliezen ze vanzelf hun betekenis.

Godsammekraken | 22-05-14 | 08:38

Je kunt sowieso beter stemmen voor meer verstand in Brussel. De kans dat het wordt afgeschaft is immers nagenoeg nihil en ik heb weinig behoefte op wat nee-blerende apen die daar voor 10k netto in de maand in het pluche worden geholpen. In ieder geval niet door mij.

* | 22-05-14 | 08:38

ElMatadero | 22-05-14 | 08:37
Word* #vroeg

ElMatadero | 22-05-14 | 08:37

Ik wordt fascist vandaag.

ElMatadero | 22-05-14 | 08:37

Ha, ha, de fascisten wilden juist EEN Europa, sukkel!

Guusje Nadorst | 22-05-14 | 08:37

Ze moeten mij toch echt eens uitleggen waarom anti-democratisch zijn zo fout is. Het staat immers niet gelijk aan racisme, discriminatie, etnische haat. Je kan het beste voorhebben met de volledige mensheid terwijl je onderkent dat de meeste mensen te simpel zijn voor stemrecht. Het beste argument tegen democratie is immers een kort gesprek met de gemiddelde stemgerechtigde. Dus vertel mij, Arnon Grunberg - waarom zou een stem op fascisten slecht zijn? Was er maar een partij die actief het instellen van een keizer met gekozen senaat in de EU najaagt. Mijn stem zouden ze hebben. Liever een goedaardige dictatuur dan een bureaucratische schijndemocratie.

Nulhypothese | 22-05-14 | 08:36

Fuck de EU, dan maar een fascist.

Scheetje Beef | 22-05-14 | 08:36

Want Hitler was ook tegen een verenigd Europa. Zoiets?

Godsammekraken | 22-05-14 | 08:36

Wie?

Mark Smith | 22-05-14 | 08:36

Dan is dat maar zo, als men dat denkt.
Dalijk even mijn "fascistische" stem uitbrengen.
Wat een mooie dag!

Flightless bird | 22-05-14 | 08:35

Don't care. Dan maar een fascist

willem653 | 22-05-14 | 08:35

Het woord van Grunberg is als een woord van een mentaal gehandicapte.

Veel Vaak | 22-05-14 | 08:34

Dat mensen Grunberg serieus namen was meen ik in een ander milennium.

Godsammekraken | 22-05-14 | 08:34

Tja ik zag de man bij buitenhof, en ik kan maar niet begrijpen waarom men deze dorpsidioot zo serieus neemt

Ouwe-RukkerT | 22-05-14 | 08:34

Beter een fascist dan een communist zeggen ze wel eens.

sheller | 22-05-14 | 08:32

Mooi. Eindelijk een reden om geen Grunberg meer te lezen.

3.14nokkio | 22-05-14 | 08:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl