Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Epic Brief van Ome Roon aan Commissaris Reding

heejemisteensterretje.jpgRonald Plasterk, Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, schrijft vandaag in een brief (pdf) aan Andy Klom, de messenger boy van de Europese Commissie in Nederland, het volgende bericht: "Ik ben van mening dat de oproep van de website GeenStijl niet in strijd is met de voorschriften die van toepassing zijn op het bekendmaken van de uitslag van de stemmingen." Wij herhalen die quote nog een keer, voor het geval deze dikke onderstreping van de democratische rechten van alle Stijlloze Stemmentellers nog niet helder genoeg aangekomen zijn in het Brussel van Hare Technocratia de Eurocommissaris, Vivian Reding: "Ik ben van mening dat de oproep van de website GeenStijl niet in strijd is met de voorschriften die van toepassing zijn op het bekendmaken van de uitslag van de stemmingen." Voorts schrijft Ome Roon: "De stemmingen en de tellingen in de circa 10.000 stemlokalen zijn openbaar, dit is bepaald in artikel J35 van de Kieswet. In Artikel N9 van de Kieswet is bepaald dat de aantallen op de partijen en kandidaten uitgebrachte stemmen door de voorzitter van het kieslokaal bekend wordt gemaakt. De Kieswet kent geen bepalingen die het noteren of filmen en verder verspreiden van wat de voorzitter bekend maakt, verbieden. Dergelijke verboden zouden ook strijdig zijn met de openbaarheid van de tellingen." Gouden alinea, Ome Roon. Je zou bijna denken dat-ie met opzet zo geschreven is om alle Stijlloze Stemmentellers nog 1 keer volledig gerust te stellen: stemmentellen is in alle opzichten volstrekt legaal. Bedankt, nogmaals, voor deze endorsement. Bovendien: dit diplomatieke relletje (waarvoor sorry. Echt.) heeft op 1 dag dik 200 nieuwe stemmentellers opgeleverd. Hup democratie!

Reaguursels

Inloggen

@wgqef | 21-05-14 | 16:46
Weg gejorist?
het moet niet gekker worden.

miko | 22-05-14 | 20:00

@Hij liever dan ik | 22-05-14 | 00:42
In het AD vanochtend nog twee pagina breed artikel waarin de standpunten van alle partijen nog eens werden aangehaald. Alle partijen? Nou nee, 10 van de 14 en waaronder dus Artikel 50 niet.</p>

<p><br>
Wel de uitslag van de alternatieve verkiezingen op voortgezet onderwijs en MBO. De PVV op 1 (14,9%), Piratenpartij op 2 (14,5%) en CU/SGP op 3 (11,9%). Als zich dat vandaag herhaalt, dan kunnen we vanavond de Haagse vlag op de gezichten bij alle regentenpartijen aflezen.

Pierre Tombal | 22-05-14 | 09:20

De voorzitter van een stembureau in de gemeente Stichtse Vecht bleek vanochtend niet op de hoogte te zijn van de komst van Stijlloze Stemmentellers. Hij was ook niet op de hoogte van zijn plicht om de uitslag voor te lezen.

Willem Petersen | 22-05-14 | 08:44

Brussel wil ons doen laten geloven dat ze voor transparantie en democratie zijn. Ondertussen doen ze er alles aan om het hele proces in het geheim en achter gesloten deuren te laten plaats vinden. En onze regering werkt daar schaamteloos aan mee. Top dat Plasterk nu zijn rug recht houdt. Nu maar hopen dat ze niet sneaky beaky de kieswet schnell wijzigen om mooi in de pas met de Unie te lopen.

Hojatollah | 22-05-14 | 07:44

Fijn van ome Roon dat ie nog even bevestigd dat het GS- stemmentellen gewoon kan/mag.
Deze atie zal de geschiedenis in gaan als een der laatste stuiptrekkingen van de democratie.

Rest In Privacy | 22-05-14 | 06:42

-weggejorist-

Hij liever dan ik | 22-05-14 | 00:42

Reken maar dat dat bij de volgende verkiezingen wegens door EU opgelegde wetten binnen het kader van de door Rutte gewenste mee EU-bemoeienis niet meer mogelijk is.

Premier Trutte | 21-05-14 | 20:40

Eat that, Vivian!

Schietmijmaarlek | 21-05-14 | 20:11

He GeenStijl, jullie staan op pagina 104 van NOS Teletekst, jullie worden beroemd!

Ikbeneenzelfbouwer | 21-05-14 | 19:53

@Chiant
Uit de pdf link
'• De stemhokjes moeten zo zijn opgesteld dat de leden van het stembureau en de wachtende kiezers niet kunnen zien wat iemand stemt.'

Gordijntjes zijn al sedert heugenis in de kliko terecht gekomen, de opstelling alhier in het stembureau maakt dat zowel wachtende kiezers alsook de genen die het stemmen voor de kiezer in juiste banen willen leiden op generlei wijze enige notie hebben van het eerdere, aangehaalde punt.

bij gelegenheid | 21-05-14 | 19:39

Mm... deze uitslag is dan al wel weer bekend gemaakt ?

www.telegraaf.nl/binnenland/22650577/_...

N.O.S weet van gekkigheid niet meer HOE de stemmer te indoctrineren..
Zelfs de middeleeuwse barbaarsheden in S.A worden er ondergeschikt gemaakt,kotsmisselijk word ik van die weg met ons mentaliteit..

The real Flex | 21-05-14 | 19:35

Er is dus een begin. Een kabinetslid die schriftelijk opkomt voor Nederland.
-
Laat meer Nederlandse kabinetsleden voor Nederland opkomen.
-
Tellen die stemmen. Tellen.
-
Minder EU. Zeker nu.

GeefDeWaarheidNKans | 21-05-14 | 19:25

Desmoulins | 21-05-14 | 19:10
Grondwet is per definitie niet statisch. Trias politica bepaalt en toetst nl via de rechtsprekende macht of een Grondwetsartikel al dan niet in strijd is met heersende opvattingen. En komt derhalve nog weleens tot verrassende uitspraken(.)

bij gelegenheid | 21-05-14 | 19:17

Voor wie er in de aanloop naar de EU 'verkiezingen' wel eens onversneden partijpolitieke/EU propaganda wil zien terwijl hij tegelijkertijd naar het 'nieuws' kijkt, moet eens naar het Vlaamse journaal kijken. Echt De NPO is in vergelijking met die Vlaamsche janboel een baken van integriteit, neutraliteit en journalistiek fatsoen. Ik kijk altijd naar het Vlaamse journaal en het is altijd al een bedenkelijke journalistiek die ze daar bedrijven maar nu, met de EU stemmingen voor de deur, is het echt te erg voor woorden.

Psycheltjes | 21-05-14 | 19:15

@Redactie,

Wellicht handig om deze www.verkiezingen2014.nl/files/toolkit... ook nog even onder aandacht te brengen bij de stemmentellers. Kunnen ze, terwijl ze wachten op de uitslagen, in plaats van zich te vervelen meteen ook even kijken of het tellen wel op de juiste manier gebeurt.

Chiant | 21-05-14 | 19:14

Op de radio! Go GS!

trotsopGn! | 21-05-14 | 19:10

Tegenwoordig is het al 'epic' wanneer een minister zich aan de Nederlandse grondwet conformeert. Arm land.

Desmoulins | 21-05-14 | 19:10

Waarmee het democratisch gehalte van de EU treffend geïllustreerd wordt.

natte krant | 21-05-14 | 19:08

Ci Ty33 | 21-05-14 | 18:29
26 zetels voor Nederland x 640k stemgerechtigen.
Kénnie. Of de EU heeft intussen e.e.a. gewijzigd mbt leeftijd en/of nettobetaler.

bij gelegenheid | 21-05-14 | 19:06

Nog maar weer eens, de veelgeprezen USA had een bloedige burgeroorlog nodig om tot een soort van eenheid te komen. Overigens ca. 150 jaar later wappert in de zuidelijke staten nog steeds de vlag van de confederatie. En dat in een land waar iedereen dezelfde taal sprak en min of meer dezelfde roots had. Denken die klojo's in Brussel nu echt dat 28 volken die in cultureel en taalkundig opzicht zo verschillen zomaar een Europese natie kunnen worden omdat een stelletje bureaucraten dat verordonneren?

Polletje Piekhaar | 21-05-14 | 19:05

Het ergste is nog wel dat veel mensen steeds spreken over een "maas in de wet" waardoor het bijwonen van het tellen van de stemmen nu mogelijk is.

Het is geen maas in de wet maar een fundamenteel beginsel van onze Kieswet en onze democratie dat je het tellen van de stemmen gewoon bij mag wonen.

@ Ci Ty33 | 21-05-14 | 18:13

Interessant verhaal, dat bevestigt mijn bange vermoedens dat het vaak een zooitje is bij het tellen van de stemmen in NL.

Outsider-Inside | 21-05-14 | 19:02

Luxemburg, het land van Reding heeft 1 EP'er per 87.000 inwoners. Wij hebben er 1 per 640.000 inwoners. Dus het zal voor die mevrouw moeilijk zij zich in te leven in de situatie bij ons. Om nog maar niet te spreken van de Duitsers die als het ware hun parlementszetels hebben moeten transfereren naar de mini landjes zoals Luxemburg, Malta Cyprus etc. Wij zitten redelijk op het gemiddelde. Duitsland heeft slechts 1 EU parlementariër per 854.000 inwoners en is dus 10 keer slechter bedeeld dan Luxemburg. Hoelang zullen de Duitsers dat accepteren?

Ci Ty33 | 21-05-14 | 18:29

Het is toch eigenlijk wel een enorm schandaal dat een EU-commissaris voor de mensenrechten die een dagtaak heeft aan vraagstukken of de verkiezingen in Rusland of Afrika wel eerlijk verlopen nu met deze merkwaardige uitlatingen mensen in NL bang zit te maken en sommigen het gevoel geeft dat ze iets illegaals doen als ze van hun democratische grondrechten (zoals het bijwonen van het tellen van de stemmen) gebruik willen maken. Dan is er toch wel iets serieus mis met je grondhouding t.o.v. democratie.

Outsider-Inside | 21-05-14 | 18:24

Tubantia83 | 21-05-14 | 17:52
Was tot een paar jaar geleden voorzitter van
stembureau. Na het sluiten van de bussen en de deuren - waarbij dus alle burgers die binnen zijn mogen blijven, maar er niemand meer wordt binnengelaten, behalve ev officials van de gemeente -worden de stemmen geteld. Dan schrijft de voorzitter de uitslagen in het procesverbaal en de andere leden van het stembureau ondertekenen het. Alleen als er toekijkers zijn wordt voorgelezen. Meestal komt er niemand. Dat was 30 jaar geleden wel anders toen er nog communisten waren, die vertrouwde vaak de medemens niet zo erg. Verder was er altijd de - nmm terechte filosofie - alle mensen kunnen fouten maken, en die zullen dan ook wel evenredig zijn verdeeld over de partijen. Dat was ook de visie op sjoemelen. Thans is dat laatste natuurlijk anders vanwege clientelisme bij allochtonen. Als de tellerij voorbij brengt de voorzitter de biljetten en processen verbaal naar het gemeentehuis cq in de grote steden naar een wijkgebouw, en dan wordt e.e.a vluchtig door een ambtenaar gecontroleerd, want soms zijn de stembureauleden zo moe van 11 uur achterelkaar werken dat het een zootje is. Als de uitslag ongeveer juist is wordt die doorgegeven aan het gemeentelijk computercentrum, en als ervoldoebnde cijfers zijn komt het op de tv. En dat laatste gebeurt dus officieel nu pas op zondag.En dan zal alles ook wel opnieuw zijn gechecked. Dat gebeurt anders ook t.b.v. de officiële uitslag een paar dagen later.

Ci Ty33 | 21-05-14 | 18:13

De Turkse auteur Akif Pirincci haalde zich de woede van de gevestigde links-liberale orde op zijn hals met zijn nieuwe bestseller ‘Deutschland von Sinnen’, waarin hij de vloer aanveegt met het door de EU geëiste jarenlange massa-immigratiebeleid uit moslimlanden, dat volgens hem de vrije Europese samenleving verwoest. Met name ‘links’ en ‘groen’ moet het ontgelden: ‘Jullie hebben genoeg onheil aangericht. Alles wat jullie ons hebben wijsgemaakt (over de multiculturele samenleving), waren smerige leugens.’

Ook blijkt dat in heel Europa met name migranten uit moslimlanden bovenmatig vertegenwoordigd zijn in criminaliteit statistieken. Zo wordt in een grote Duitse stad als Essen 90% van de criminaliteit door buitenlanders gepleegd.

harries | 21-05-14 | 18:06

-weggejorist-

Snowy2000 | 21-05-14 | 18:03

En de EU propagandadienst Comm-europe-direct-noreply stuurde heden de volgende mail aan hun onderdanen: ""(...)
Kiezers krijgen niet alleen de gelegenheid om uiting te geven aan hun oordeel over de pogingen van de EU-leiders om de crisis in de eurozone te bezweren en aan hun mening over de plannen voor nauwere economische en politieke samenwerking, maar dit zijn ook de eerste verkiezingen sinds het Europees Parlement dankzij het Verdrag van Lissabon van 2009 een aantal nieuwe, belangrijke bevoegdheden verwierf.
Eén van de grote nieuwigheden van het Verdrag van Lissabon houdt in dat de lidstaten rekening zullen moeten houden met het resultaat van de Europese verkiezingen wanneer ze in de herfst van 2014 de opvolger van José Manuel Barroso, de voorzitter van de Europese Commissie, benoemen. Het nieuwe Parlement moet de door de lidstaten voorgestelde kandidaat goedkeuren: in de woorden van het verdrag "kiest" het de voorzitter van de Commissie. Dit betekent dat de Europese kiezers voortaan echt hun zegje kunnen doen over wie het roer van het EU-bestuur overneemt.
Voorts zal de na de verkiezingen gevormde politieke meerderheid vijf jaar lang haar stempel drukken op allerlei kwesties, gaande van de interne markt tot burgerlijke vrijheden. Het Parlement - de enige rechtstreeks verkozen EU-instelling - vervult nu een spilfunctie in de Europese besluitvorming en heeft over nagenoeg de volledige EU-wetgeving evenveel te zeggen als de regeringen van de lidstaten.""

Het gaat dus om de laatste alinea, waarin wordt gedaan alsof het normaal is dat wij met z'n 26en geheel ondersneeuwen tussen die andere 725 EP'ers, en dat wij Nederlanders dus alle invloed op de gang van zaken in ons eigen land kwijt zijn....

Ci Ty33 | 21-05-14 | 17:59

Wat ik nu na al die weken nog steeds niet begrijp... ik weet dat de gemeenten geïnstrueerd zijn om niet langer de tellingen van de stemmen aan de media te overhandigen, doch kunnen de stembureautellers dit niet doen in de hoedanigheid van kiezer? Want ik neem toch aan dat alle stembureautellers zelf ook kiesgerechtigde zijn en een dubbele pet op hebben... Zo zou je dan toch voor ieder stembureau een uitslag moeten kunnen vergaren, ook van de duizenden bureaus waar geen Stijlloze Stemmenteller zit? Of hebben officiële gemeentelijke stemmentellers ergens moeten ondertekenen van dit burgerrecht geen gebruik te willen maken?

Tubantia83 | 21-05-14 | 17:52

Nog één nachtje slapen... in Nederland

duitse herder | 21-05-14 | 17:52

Leest er wel iemand die pdf...

Er staat letterlijk in dat Dictatuur EU al in 2010 richtlijnen voor deze verkiezingen heeft gemaakt.

sterf eu, sterf.

Leyolm | 21-05-14 | 17:48

Lewis | 21-05-14 | 17:41
Als je niet ordinair wilt zijn maar beschaafd, kies je natuurlijk voor zo'n beschaafde links-intellectuele partij, waar politici zitten die, heel beschaafd, bewonderaar zijn van linkse dictators die miljoenen mensen hebben vermoord, hun volk lieten verhongeren en de levens van complete generaties hebben vernield in de naam van heel beschaafde zaken als altruïsme, broederliefde en eerlijk delen. Als dat beschaafd is, ben ik met trots en volle overgave ordinair.

Rearden Metal | 21-05-14 | 17:47

koeberg | 21-05-14 | 16:53
Als steekproef is dat meer dan genoeg. De Hond doet t met veel minder.
Moet wel zorgen dat de steekproef representatief is voor Nederland.

ZZP-er | 21-05-14 | 17:45

@Winston1 | 21-05-14 | 17:13
O, daar kun je gif op innemen. Dat maasje in de wet is binnen de kortste keren weggewerkt. Moeten we natuurlijk niet hebben, burgers die lastig doen.

Lewis | 21-05-14 | 17:43

En daarom stem ik morgen artikel 50.

Mesmer | 21-05-14 | 17:42

@Guy Veropzoudten | 21-05-14 | 17:31
Ik heb het idee dat alle stemmers in Europa helemaal niet beïnvloed hoeven te worden voor een uitslag die de hoge heren in Brussel totaal niet aanstaat.

Jackanders | 21-05-14 | 17:42

Een goeie maand geleden stonden Verhofstadt en consorten in het Oosten ook de mooie beloften te verkondigen , ga nu eens kijken .

likmegaties | 21-05-14 | 17:41

@Hij liever dan ik | 21-05-14 | 17:21
Ik sluit niet uit dat Artikel 50 een zetel gaat halen.
En het gaat toch ook om het blok aan wie ze gelieerd zijn?
Sowieso ga ik echt geen SP stemmen, en de PVV is me persoonlijk vooralsnog ronduit te ordinair.

Lewis | 21-05-14 | 17:41

Ven1V1d1V1c1 | 21-05-14 | 17:38
Zullen we anders eens een lijstje maken van de manieren waarop de PvdA ondernemers in Nederland in de afgelopen 30 jaar heeft geprobeerd de nek om te draaien? Daar kunnen geen 1000 boycots tegenop.

Rearden Metal | 21-05-14 | 17:40

@donjon | 21-05-14 | 17:28
Ik dacht al dat dit bericht zo vlak voor de verkiezingen door Timmerfrans zelf was gespind. Een echte PvdA-streek om het bedrijfsleven nog verder te benadelen voor het eigen gewin. En dan met z'n huichelachtige rotkop gisteren bij Pownews nog hypocriet 'de schade een beetje proberen te beperken'. Wat een eerste klas lul!

Ven1V1d1V1c1 | 21-05-14 | 17:38

En dan vraag je je toch af waarom dat mens zich zo druk maakt. Zou het dan toch zo zijn dat stemmen een circus is en dat er toch het nodige gemanipuleerd wordt achter de schermen?

Het is niet zo ingewikkeld om een veel transparantere manier van stemmen te maken dmv unieke codes per stemmer en een overzicht hiervan, op internet.

Maar dan is fraude niet meer mogelijk. Doet me weer denken aan een quote: "Als stemmen er echt wat toe zou doen, zouden ze het verbieden..."

mrXL | 21-05-14 | 17:36

@Guy Veropzoudten | 21-05-14 | 17:31
Er is maar één GeenStijl, en die is toevallig in Nederland.

Haatgenerator | 21-05-14 | 17:36

Op een aantal standpunten na is Ome Roon prima te pruimen.
Dat ik dat nog zou zeggen in 2014 over een PvdA'er... #mooi

First Contact | 21-05-14 | 17:34

Ze houden niet eens meer de schijn van integriteit op daar in Brussel. Waarom zou je, als je overal mee wegkomt? Vraag is: gaan we ze morgen laten zien dat er nog rationeel denkende mensen zijn die het niet zomaar laten gebeuren? Of blijft Nederland in z'n Roy Donder huispak op de bank zitten terwijl we 50 jaar na dato de koude oorlog alsnog verliezen van de socialisten?

Rearden Metal | 21-05-14 | 17:33

Naast Nederland mogen ook de Britten gaan stemmen morgen.
Als ze daar nou hetzelfde doen als GS, dan is er misschien kans dat de rest van Europa beïnvloed kan worden. Dat zou heel mooi kunnen worden.

Guy Veropzoudten | 21-05-14 | 17:31

@Parel van het Zuiden | 21-05-14 | 17:13
Aangezien iedere burger de wet hoort te kennen, ben je al in overtreding als je geen academische studie Europees recht hebt afgerond.

Ven1V1d1V1c1 | 21-05-14 | 17:30

Nee, niks mee aan de hand, hoor, met die EU. Alles verder zéér democratisch en gelukkig niet zo van bovenaf naar demense toe, met opgeheven vingertje of zo. En ze zijn ook zo goud- en goudeerlijk, die EU-parlementeriërs; hard voor weinig! is hun adagio. En welopgevoed! Zo zullen ze mekaar helemaal nooit voor faksjist uitmaken of zo, nee hoor, echt niet! Daar zijn ze veuls te sjiek veur en te erudiet! Strategisch, ook heel erg, ja. Hoort bij’t vak hè. Verkloten nooit eens een relatie met een buurland of zo. En als er dan es iets fout loopt - dat er bijvoorbeeld EU-burgers gegijzeld worden - in zo’n buurland, nou, dan gaan ze daar heel … nou ja, heel sjiek mee om ook. Niet boos te krijgen! Evenwichtig! Dat is het woord!

robW | 21-05-14 | 17:29

Nonkel Frituur gaat stemmen tellen ten Westen van Brussel?

Willem VanDer Decken | 21-05-14 | 17:29

@Hij liever dan ik
De kans op een zetel voor Artikel 50 lijkt mij heel reëel.
De partij wordt geregeld genoemd, samen met SP en PVV.

koeberg | 21-05-14 | 17:27

Chapeau! Morgenavond stemmen tellen, schrijven, en misschien neem ik het op, dus voor alle stembureaus in 055 u bent gewaarschuwd

Occipitaalcasibus | 21-05-14 | 17:26

@BaldGefkens | 21-05-14 | 16:49
Verdomme! Wat erg! We zullen die 110 reacties in 3 jaar tijd echt gaan missen. 't Ga je goed hoor.

Stormageddon | 21-05-14 | 17:25

Bizar dat ene ome Roon knuffels moet omdat onze kieswet nog net niet het land is uitgesmokkeld.
Papiertjes klaar voor morgen. Bedankt GS,

Ik kook ook | 21-05-14 | 17:24

-weggejorist-

Hij liever dan ik | 21-05-14 | 17:22

-weggejorist-

Hij liever dan ik | 21-05-14 | 17:22

-weggejorist-

Hij liever dan ik | 21-05-14 | 17:21

Jeuj, een ommekeer in medialand. Het is Geenstijl die voortaan de dienst gaat uitmaken, al het andere is maar imitatie. Hup Geenstijl, doe je ding!

Twee Jeetjes | 21-05-14 | 17:18

@VanBukkem | 21-05-14 | 17:07
Nee, niet dat ik weet. Maar het is altijd link om politici complimentjes te geven. Voor je het weet wordt je genaaid waar je bijstaat.

Petrus Poortwachter | 21-05-14 | 17:17

:)

giechelmeisje | 21-05-14 | 17:17

Je ziet ze denken in Brussel: too much democracy....

Haatgenerator | 21-05-14 | 17:17

@wgqef | 21-05-14 | 17:08
Het is ook mevrouw Redding's taak om onze vrijheid van meningsuiting te bewaken en S.A. op de vingers te tikken voor hun schaamteloze afperspraktijken maar dit betreft natuurlijk een veel grovere schending van de Europese mensenrechten.

Ven1V1d1V1c1 | 21-05-14 | 17:13

Maar die EU... Ik vind daar helemaal niets over terug in de Nederlandse Grondwet. Aangezien dit document de verhouding tussen burger en staat regelt begrijp ik eigenlijk niet helemaal waarom de EU uberhaupt relevant voor mij is. Tenzij de Nederlandse politiek dus "bevoegdheden" heeft overgedragen zonder deze Grondwet aan te passen. Dat zou ongrondwettelijk, onrechtstatelijk, en ondemocratisch zijn. Zoiets doms zou de Nederlandse politiek toch nooit doen?

Parel van het Zuiden | 21-05-14 | 17:13

Is er eindelijk eens iets waar niemand in Nederland over aan het huilen gaat, begint een ongekozen anti democraat te huilen....
Vrees alleen dat deze Nederlandse wet binnenkort nadrukkelijk overruled gaat worden.....

Winston1 | 21-05-14 | 17:13

Nou ja, ik kan mij voorstellen dat de Europese Commissarissen zich zorgen maken over zoveel Grondwettelijke vrijheden. Vrijheden die het nobele plan hinderen om de laatste restjes democratie ongedaan te maken met hun ongrondwettelijke EUropese Grondwet.

Burgers die meepraten kunnen hun belangrijkste taak niet uitvoeren: betalen en koppen dicht!

Jan Passant mk2 | 21-05-14 | 17:12

het lijkt wel 1936.. NSDAP kwam ook via dergelijke methodes aan de macht.

vmk | 21-05-14 | 17:12

Bij de volgende verkiezingen is dit helemaal dichtgetimmerd, zeker weten. Wat denken die F*CK-burgers wel niet. Dat er democratie en openheid is of zo?

DeSjaak1000 | 21-05-14 | 17:11

Die domme doos geeft ongewild een stemadvies. Dit is nu precies waarom men minder EU moet stemmen.

New Order | 21-05-14 | 17:11

Weer typisch dat de #EUSSR niet eens de moeite neemt om zich af te vragen of een lidstaat zich gewoon aan de eigen wetten houdt.
Gaat zo'n commissaris van dinges ook de Britten om opheldering vragen omdat ze links rijden?

zeebonk62 | 21-05-14 | 17:10

@jack and friends | 21-05-14 | 16:58
In Europees verband is afgesproken om de uitslag bekend te maken als alle lidstaten hebben gestemd. Mevr. Reding is verantwoordelijk voor de uitvoer van deze afspraak, dus heeft zij de bevoegdheid om een vraag/opheldering te vragen aan Nederland over het geenstijl-stemmentellersproject. Nu Plasterk antwoord heeft gegeven is alles helder en zal je (vermoed ik) niks meer horen van Reding.

wgqef | 21-05-14 | 17:08

@Petrus Poortwachter | 21-05-14 | 17:02
Dat heb ik even niet meegekregen. Gaat hij de kieswet aanpassen? Toch niet om ons stemmentellen wel?

VanBukkem | 21-05-14 | 17:07

Roon laat het bij een mening. Vrij slap dat hij het niet gewoon weet. Sowieso Artikel 50!

LoewieTrompet | 21-05-14 | 17:06

Je hoort die Reding al denken... "Next time we'll have Eurotroopers at every polling station..."

Parel van het Zuiden | 21-05-14 | 17:05

De volgende keer (waarvan ik eigenlijk hoop dat het er niet van komt) moet het gewoon gelijk geschakeld worden. Dan heb je dit geouwehoer niet.

brutus68 | 21-05-14 | 17:05

@VanBukkem | 21-05-14 | 17:01
Terwijl hij aan de andere kant de kieswet aan gaat passen?

Petrus Poortwachter | 21-05-14 | 17:02

Dat je een gat in de wet gevonden hebt.
Denk daar eens over na ....

gentle giant | 21-05-14 | 17:02

Stijllozer dan dit gaat het gewoon niet worden. Wereldheerschappij!!

JosVerbeek | 21-05-14 | 17:01

Ronald Plasterk die in de bres springt voor de GeenStijl gewoon +1.

VanBukkem | 21-05-14 | 17:01

wgqef | 21-05-14 | 16:46
vooropgesteld dat het haar geen donder aangaat hoe en wat nederland doet met stemmen Nee, in Nederland kun je alleen op lieden stemmen die over de grens niet eens verkiesbaar zijn. Dus het gaat haar niets aan, en daarnaast je hebt vragen en opheldering vragen.
soms is het ook de toon die de muziek maakt.

jack and friends | 21-05-14 | 16:58

Goed volgende keer alle landen op dezelfde dag stemmen dus. Fuck de zondagsrust, lekker stemmen.

pomtiedom | 21-05-14 | 16:58

Schouderklopje voor "ome Roon"...
Heel bijzonder dat het nodig is inderdaad, maar ik vind het wel een plusje waard dat een pvda-ert een keer kloten toont. De juiste kant op zelfs!

13_Kamikaze_13 | 21-05-14 | 16:57

Per brief van 27 februari 2012 is al bekend gemaakt dat dit gewoon MAG door minister Spies.
Dat Ome Roon dus nu een brief uit het archief moet laten trekken en een brief moet laten tikken om aan die wezels te laten lezen is gewoon geldverkwisting.

BeunDeHaas | 21-05-14 | 16:57

@panadol | 21-05-14 | 16:50
Als het je om de NEderlandse zetels gaat natuurlijk PVV. Anders SP.
Zelf ga ik Artikel 50 stemmen, minder (of geen) zetels, wel de partij die voor mij nog het meest in aanmerking komt.

Lewis | 21-05-14 | 16:55

Nu Timmerfrans nog zo'n briefje naar Riyad

Tjemig | 21-05-14 | 16:54

Pica bij dit bericht bewerkt door Greet?

Mubbenschonster | 21-05-14 | 16:53

Het begon al met het referendum over de grondwet die werd genegeerd en toch doorgedrukt. En nu dit weer. Het gaat de EU niet om jou. Ik hoef het toch niet te spellen hè?

tejootje | 21-05-14 | 16:53

"circa 10.000 stemlokalen"
10.000 !?! Dat betekent dat met al deze inspanning de steekproef toch maar 15-20 % is. Beetje teleurstellend.

koeberg | 21-05-14 | 16:53

Kijk, zo hoort het. Pal staan voor je eigen wetten en principes.
Jammer dat hij geen minister van Buitenlandse Zaken is, anders kon hij ook even iets gaan uitleggen in Saudi-Arabië.

Lewis | 21-05-14 | 16:53

Oh wat gaat de PVV groot worden! Top geregeld, ik wil ook stemmen tellen en heb mij aangemeld maar krijg net door dat ik morgen een werkdag ga maken van 7uur tot 23:00uur, waarschijnlijk dien ik nu zelfs mijn vriendin te volmachten. Tsja iemand moet belasting betalen. Echter top hoor dat er zoveel aanmeldingen zijn.

Maarssenaartje | 21-05-14 | 16:52

@BaldGefkens | 21-05-14 | 16:49
Ehm, BaldGefkens... Nooit van gehoord.

Btw, die Wgqef, is dat de nieuwe nick van Supermietje?

Petrus Poortwachter | 21-05-14 | 16:52

@copywriter | 21-05-14 | 16:49
Waar blijkt dat dan uit?

wgqef | 21-05-14 | 16:51

Plasterk is de enige goeie PvdAert. Ik zou haast op die partij stemmen morgen

XverderNix | 21-05-14 | 16:51

Deze brief geeft aan hoe diep we zijn gezakt.Verantwoorden....

van stampij | 21-05-14 | 16:51

@rara | 21-05-14 | 16:41
Ik wil gewoon dat Nederland zijn eigen leger houdt onder eigen aansturing. Al is het alleen maar om dat godvergeten Vlaanderen te kunnen annexeren.

frummel | 21-05-14 | 16:51

BaldGefkens | 21-05-14 | 16:49
Doei!

copywriter | 21-05-14 | 16:50

Wat is nu eigenlijk de beste partij om op te stemmen als je een schurfthekel aan de EU hebt? Artikel50? Of toch piraten of SP? Welke heeft de grootste kans zetels te halen?

panadol | 21-05-14 | 16:50

Goh, waarom zou je als een corrupt EU orgaan stemmen tellen willen verbieden? Als de stemmingen toch iets 'anders' uit vallen dan je als Pro-EU orgaan zou willen dat ze zouden uitvallen?

Maar een alu-hoedje gedachte. Vooral als je al die 'socialistische pro-europeanen' hoort hoe VRESELIJK ERG EN ONEERLIJK het is dat Geenstijl hier aan doet... Als zelfs Mark Rutte het in z'n broek doet (nouja, zelfs, niet zo moeilijk eigenlijk) en zijn mening 180 graden bij draait zonder kennis van onze eigen kieswet, dan is er écht iets niet goed pluis daar.

En het is géén maas in de wet, het is een eerlijk democratische handeling die uitgevoerd mag worden om de overheid op valsheid te kunnen betrappen, mocht het zo ver komen.

LangeTijdGeleden | 21-05-14 | 16:50

wgqef | 21-05-14 | 16:46
Ze stelde geen vraag. Van meet af aan was deze GS aktie wat haar betreft 'verboten' of zou dat moeten zijn.

copywriter | 21-05-14 | 16:49

-weggejorist en opgerot-

BaldGefkens | 21-05-14 | 16:49

Goeie reactie hoor, daar niet van, maar het feit dat hij op zoiets moet reageren slaat natuurlijk nergens op.
Brussel moet zijn bek houden en kruiperige slijmslakken als Andy Klom al helemaal.

Omdat mevrouw Reedting iets niet bevalt, moet een minister zomaar pootjes geven, hij heeft wel belangrijkere dingen te doen.
Hoop ik.

Cuyahoga | 21-05-14 | 16:49

Wedden dat over 5 jaar, bij de volgende EU verkiezingen, de kieswet is aangepast?

Als we dan nog verkiezingen hebben trouwens. Dat democratie dingetje is toch al zo 2013.

alexbl | 21-05-14 | 16:47

-weggejorist en opgerot-

wgqef | 21-05-14 | 16:46

Ik wil op zich wel tellen maar ik maak me zorgen of het wel legaal is.

marlinn | 21-05-14 | 16:45

Het feit dat staat is dat de EU de vernietiging van onze hard bevochten grondwet beoogt.
Al zullen ze dat nooit toegeven.
Hun opmerkingen en daden spreken echter boekdelen.

Oktoberfest | 21-05-14 | 16:45

Bizar dat ome Roon ze dat moet vertellen. Daar zie je aan dat er iets helemaal niet klopt aan de EU.

tejootje | 21-05-14 | 16:44

ik schrijf mee,.. om morgen de limbo hier mee om z'n oren te slaan.

horsteknots | 21-05-14 | 16:43

-weggejorist-

Madrox | 21-05-14 | 16:42

Bij de volgende verkiezingen wil de EU een leger klaar hebben staan. Toch niet om juist dit soort burgeracties de kop in te drukken en de minister onder druk te zetten?

rara | 21-05-14 | 16:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken