Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Inzake Bas Eickhout en een dode eenhoorn

basbasbassie.jpg"Het Europese project maakt mij de pis niet lauw, ik voel er geen enkele emotie meer bij", schreef ik ruim een jaar geleden in deze kolommen. Over de Europese trein die voortdendert terwijl u, de kiezer, op het tweede plan staat. Afgelopen woensdagavond klonk er echter een donderende vloek in de salon. De omhoogschietende bloeddruk maakte een einde aan die prettige Zen-status die een jaar had geduurd, de comfort zone werd op brute wijze uiteengerukt. Wég was dat paradijs van regenbogen en eenhoorns, de eens helderblauwe hemel kleurde bloedrood. Het zo groene en sappige gras plotsklaps dor, in de verte klonken de bazuinen die het onafwendbare onheil aankondigden. Dag werd nacht, de zoete geur van veelkleurige bloemen zwavel. Onweer, bliksem. De eenhoorn zakte door z’n hoeven, vette maden kropen uit het kadaver. Ik staarde met dode ogen naar het scherm, had ik het de GroenLinks-lijsttrekker echt horen zeggen? Enfin, ik keek dus naar Pauw en Witteman. Even daarvoor was Annemarie Postma aan het woord. De new age-lijstduwer van de Partij voor de Dieren. Ze was samen met collega-lijstduwer en badboy van de financiële geografie Ewald Engelen ook te gast. Ze was enkele minuten aan het woord en – ik parafraseer – zei: "Ik vind het heel gek dat je als groene partij voor Europa bent terwijl Europa is gericht op groei, groei, groei en geld. Daarbij was u hartstochtelijk voorstander van het verdrag van Lissabon. Daar staat in dat landbouw gericht moet zijn op groei. Intensivering dus en dat betekent ook megastallen. U bent voor de interne markt, ook op het gebied van de vleesindustrie. U bent voor uitstoot en kiloknallers." Voorwaar, stevige kritiek. Ik was benieuwd hoe GroenLinks-lijsttrekker Bas Eickhout zou reageren. En toen stierf de eenhoorn: "Mevrouw, ik heb vijf jaar in het Europees parlement gezeten." U moet het maar even terugkijken, hij zei het echt. Het debat ging door maar ik hoorde niets meer. Ik keek namelijk recht in het ongure gezicht van de Eurofiele arrogantie. En het staarde terug. Dit was Ad Melkert van dat befaamde debat met Pim Fortuyn na de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 maar dan in een groen jasje. Bas 'ik ben geen graaier want ik stort een deel van mijn Europese vergoeding in de partijkas van GroenLinks' Eickhout kende geen schaamte meer. Diezelfde avond sms'te ik een collega die goed is ingevoerd in Brussel, had hij de uitzending gezien? "Die Eickhout, ik hoor regelmatig mensen zeggen dat ie 'echt heel goed is'. Maar buiten campagnetijd hoor je nooit iets van hem." Hoe zou je hem omschrijven, wilde ik van mijn makker weten. "Een hautaine betweterige hark met een zelfoverschattende bril." De volgende dag kondigde Eickhout op mijn eigen website aan dat de Europese verkiezingen tussen hem en Geert Wilders gaan. Europa, de emotie is terug. NASCHRIFT Q: Leuk en aardig, Bassiehof. Maar wat ga jij eigenlijk stemmen? A: Donderdag kleur ik het vakje rood van Artikel 50-lijsttrekker Daniël van der Stoep. Want die wil een vliegdekschip. Vliegdekschepen zijn te gek. En als de stembussen zijn gesloten ga ik Geenstijl F5’en. Net zolang tot ik het glas kan heffen. Op u, de stijlloze stemmenteller.

Reaguursels

Inloggen

PVV-stemmers zullen weggezet worden als neonazistische racistische holocaustontkenners. En dus gaan die niet serieus genomen worden. Kun je het niet mee eens zijn, zo zal de uitslag lekker toch geduid worden. Kortom: echt Eurokritisch stemmen = Artikel 50 stemmen. Wel uit de EU, niet de racistische duiding.

Kiwi45 | 19-05-14 | 13:19

Stemmen op pvv is na de verkiezingen een verloren stem. Pvv Europa is anders, schreeuwen en geen resultaat. 5 jaar lang hebben 4 pvv zetels in Brusse, resultaat ho maar. Next!

referendum | 18-05-14 | 19:21

Stemmen op artikel 50 zijn helaas verloren stemmen.

frisenfruitig | 18-05-14 | 17:34

Coolchwip_ | 18-05-14 | 15:51
Ja.
Snel van begrip zeg.

swassannuf | 18-05-14 | 16:14

swassannuf 14:39

U komt openlijk uit voor een voorkeur voor de fascistische ideologie?

Coolchwip_ | 18-05-14 | 15:51

Ik zweef tussen Artikel 50 en de PVV.
Wie zet mij op de grond?
@ The Nameless | 18-05-14 | 11:31
.
Stem met je hart niet met je verstand.

copywriter | 18-05-14 | 15:49

Ik zweef tussen Artikel 50 en de PVV.
Wie zet mij op de grond?

@ The Nameless | 18-05-14 | 11:31

Je krijgt nu gewoon de meeste politieke "bang for the buck" door PVV te stemmen, zeker ook als je meeneemt wat voor extra effecten dat heeft op de landelijke politeke verhoudingen in Den Haag.

Dus de keuze lijkt me vrij simpel. Ben je al geland?

Outsider-Inside | 18-05-14 | 15:38

SGP gaat bij de ECR, conservatieven. Artikel 50 met UKIP in de EFD fractie. In Brussel moet je samenwerken om iets te kunnen bereiken of te stoppen. Een grote groep vormen. Samenwerken is bij de pvv nogal ver te zoeken en kunnen zij geen (grote) groep gaan vormen als niemand met deze twee (pvv en FN) wil samenwerken. Bekijk de fracties (+ standpunten) binnen het EP en welke Nederlandse partijen daarbij zijn aangesloten of zullen aansluiten, dan pas weet je waar je jouw stem aan geeft op 22 mei!

referendum | 18-05-14 | 15:13

@newray
De SGP is weer een lijstverbinding aangegaan met de CU. Volgens mij was de SGP weggegaan bij de CU vanwege het vrouwenstandpunt en heeft zich toen aangesloten bij Farage. Dus een stem op SGP gaat nu niet meer naar Farage. Al zijn de CU-SGP ook wel kritisch.
Vind nou ook niet echt dat de SGP dit goed laat weten. Want ik hoor hier al maanden op deze site dat er mensen op SGP gaan stemmen omdat ze bij de UKIP aangesloten zijn. Maar volgens mij is dat niet meer zo.

Julia | 18-05-14 | 14:48

Coolchwip_ | 18-05-14 | 13:05
Ik dus,hoef je het je niet meer af te vragen.

swassannuf | 18-05-14 | 14:39

Ik zweef tussen Artikel 50 en de PVV.
Wie zet mij op de grond?
The Nameless | 18-05-14 | 11:31
Iene miene mutte,en verder niet bij nadenken.
Geen stress nodig.
Als je die dikke middelvinger maar geeft aan de rest van die sukkels daar op het pluche...

swassannuf | 18-05-14 | 14:37

Waar zijn de actuele peilingen? In geen de oudere peilingen is Art50 niet opgenomen. Hoe kan dat?

p3xxx | 18-05-14 | 14:36

Stempt SGP gewoon omdat het kan.

newray | 18-05-14 | 14:21

Artikel 50 of pvv?
In Brussel gaat het even anders dan in de Tweede Kamer. Stel artikel 50 haalt maar 1 zetel, wat ik oprecht op z'n minst hoop, zullen zij meer invloed kunnen uitoefenen dan een pvv die meer zetels zal halen.
Je zal moeten kijken met wie de partijen gaan samenwerken. Pvv met FN worden beide groot. In het EP zal je een groep moeten gaan vormen wat deze partijen hoogstwaarschijnlijk niet zal lukken of zeer klein worden want niemand wil met deze twee samenwerken, willen niks met hun te maken hebben. Zo staan ze ervoor. Zij komen dan in de niet fractie gebonden club met laten we zeggen 10 zetels. Artikel 50 gaat samen met ukip in de EFD fractie die nu al bijna net zo groot als de groenen zijn en worden alleen maar groter. Fatsoenlijke partijen die keihard vechten en dus ook daadwerkelijk straks iets kunnen bereiken met hun groep, iets kunnen waarmaken,en doordrukken of tegenhouden tijden de stemmingen. in tegenstelling dus tot de magere groep van FN en PVV. Dus wie zijn er straks mager?
Mijn stem gaat dus duidelijk naar UKIP, artikel 50, EFD!!

referendum | 18-05-14 | 13:22

Vijf jaar in het Europese parlement gezeten.
Dan is ie dus al dik miljonair.
Want ze zijn allemaal omgekocht door het bedrijfsleven met bakken geld.
En die verkiezingen op 22 mei?
Dat zouden wel eens de allerlaatste verkiezingen kunnen zijn.
Want we hebben toch niet de illusie dat die autocratische fascisten van de EU ooit nog een verkiezing zullen houden?
En vooral niet als ze fors verliezen, en dat doen ze.

Dostranamus | 18-05-14 | 13:17

Re: kiezen tussen Art50 en PVV: als je links bent stem je PVV en als je rechts bent Art50 (aldus Thierry Baudet).
Met strategisch stemmen bestaat de kans dat je hevig teleurgesteld wordt zoals bv. de VVD-stemmers bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen. Voor hetzelfde geld stem je straks PVV om voor een machtsblok te stemmen, in plaats van een stem omdat je de partij/ideologie steunt, en gaat de PVV-na 22 mei full fascist retard. Ik heb mijn twijfels of iemand hier het op z'n geweten wil hebben daarop gestemd te hebben.

Coolchwip_ | 18-05-14 | 13:05

ik wil graag de knuppel in het hoenderhok gooien en denk dat stemmen op de pvv in dit geval het meest effectief zal zijn.Ik ben de EU echt zat!

guardianangel250 | 18-05-14 | 12:34

@ITEACHYOU | 18-05-14 | 11:26
Waarom zo zwart wit?
Als het zover in dat Nederland uit de EU stapt, denk je dan echt dat wij de enige zijn, of dat er geen andere landen zullen volgen?

En op economisch gebied heeft Nederland veel meer te winnen als het uit de EU stapt. We zullen, naast de gewone handel met Europese landen, veel meer handelsmogelijkheden met landen buiten de EU hebben omdat we dan geen last meer hebben van de beperkende regels van Brussel. De wereld ligt in dit digitale tijdperk letterlijk aan onze voeten, als we ons onderwijs hier nu ook snel op aanpassen.

Naast dat we banen kunnen creëren door weer grenscontroles in te voeren, kunnen we dan ook zorgen dat Nederlandse bouwvakkers en truckchaufeurs hun verloren banen weer terug krijgen.

We kunnen de criminaliteit beter aanpakken, omdat we dan bijvoorbeeld etnische afkomst weer mogen registreren en daar naar handelen.
Of het nou leuk is of niet, Antillianen plegen weer andere delicten dan Marokkanen en Hollanders weer andere dan Turken. Als we dit weer mogen onderkennen en benoemen, kunnen we het ook beter bestrijden, want iedere etnische groep moet je weer op een andere manier aanpakken.

Als we uit de EU stappen kunnen we weer een verzorgingsstaat worden.
Dan kunnen we er met zijn allen, ongeacht afkomst of geloof, voor zorgen dat we het goed hebben zodat we daarna ook andere landen kunnen helpen om het dáár ook goed te krijgen.

Moriarty | 18-05-14 | 12:26

Ot: rip wubbo

ITEACHYOU | 18-05-14 | 12:22

Er is maar 1 doel en dat is uit de EU stappen voordat het meer schade toebrengt aan Nederland, het zal een utopie blijken maar ik stem in ieder geval PVV, er is geen alternatief.
En als Nederland eruit stapt gaat de rest volgen, eerst Schengen ontbinden en dan terug naar een EEG status en niet meer.

lanexx | 18-05-14 | 12:21

@ Muxje | 18-05-14 | 12:07

Dat Euro-parlemtent kan inderdaad niet veel dat ben ik met je eens, dus daar gaat Artikel 50 met 1 zeteltje ook totaal geen verschil maken.

Maar deze verkiezingen zijn ook een moment-opname voor de verhoudingen in Den Haag en alleen al daarom ga ik op de PVV stemmen zodat er een signaal wordt afgegeven richting Den Haag dat we klaar zijn met dit waardeloze kabinet dat NL alleen maar verder in de prut heeft geholpen.

Wat Maurice de Hond overigens ook aangeeft in zijn analyse van vandaag is dat een derde tot de helft van de mensen die D66 stemmen bij nationale verkiezingen dat waarschijnlijk niet gaan doen bij de EU-verkiezingen. Dat denk ik ook, D66 rekent zich nu rijk maar dat kon ze nog wel eens flink tegenvallen op 22 mei.

Outsider-Inside | 18-05-14 | 12:19

Ik heb 12 jaar in Brussel gezeten en hoop dat de PvdD een zetel van GroenLinks afsnoept, omdat ze het waard zijn en omdat het de Groentjes scherp houdt. Dan: als UKIP kon kiezen tussen 5 PVV-zetels en geen zetel voor Artikel 50 aan de ene kant en vier zetels voor de PVV en een voor Artikel 50 dan zouden ze, om een fractie te kunnen vormen, voor de tweede optie gaan.

Prze***walski | 18-05-14 | 12:17

In principe zouden politici één termijn mogen dienen in het EP en dan snel naar huis. Eickhout en ook zo'n in 't Veld hebben gewoon last van 'group think'. Teveel rondhangen in de Brussels burelen doet iets met politici, zij krijgen dan veel teveel de neiging dat zij wel weten wat goed is voor de burger en zij realiseren zich niet meer dat zij VOLKSvertegenwoordiger zouden moeten zijn.

therealbraindump | 18-05-14 | 12:15

@Outsider-Inside 11:44: Het europarlement kan niks en mag niks. Een kleine oppositiepartij zal ongeveer evenveel bereiken als een grote. Ook al wordt die grote wat serieuzer genomen in het algemeen; juist op de onderwerpen die er toe doen zal het volgevreten eurotuig een blok opwerpen.

Strategisch stemmen? Nee dus.

Muxje | 18-05-14 | 12:07

@L. Rakker | 18-05-14 | 12:04
Ik heb ook een fulltime baan (40-50 uur) én kreeg het voor elkaar om 47K+ comments op het scorebord te zetten....

necrosis | 18-05-14 | 12:07

Als nederland eruit stapt hoef je echt niet bang te zijn voor de achter blijvende eu-landen,want iedereen die je spreekt in europa is die eu-lobbypolonaise spuugzat.

van stampij | 18-05-14 | 12:07

Ja Bas gezien.Die andere Bas is volkomen verdwaasd door de ontsteking in zijn hersenen als gevolg van eurolitis.
Een zeer besmettelijke,gevaarlijke en zich uitbreidende ziekte.

swassannuf | 18-05-14 | 12:05

Die zijn alleen zichtbaar voor reaguurders die minstens 5 jaar actief zijn en minstens 20.000 comments hebben geplempt.....
necrosis | 18-05-14 | 12:01
Mmmh, vijf jaar, dat is geen probleem.
Maar 20.000 comments: je wilt dat ik m'n baan opgeef?

L. Rakker | 18-05-14 | 12:04

@Magnum Force | 18-05-14 | 11:29
Die zijn alleen zichtbaar voor reaguurders die minstens 5 jaar actief zijn en minstens 20.000 comments hebben geplempt.....

necrosis | 18-05-14 | 12:01

@Winston1 UK en US zijn denk ik de volgende bubbel, met dank aan het bijna communistisch stimuleren van de economie door veel teveel geleend overheidsgeld te investeren.

MrWorf | 18-05-14 | 11:50

Ik word zo moe van al die lui die maar blijven roepen dat Geert Wilders niets kan bereiken en alleen maar roept en verder niets. Hebben jullie dan gvd zijn programma wel eens bekeken? En heeft hij ooit een serieuze kans gehad? Oh, ja hij mocht gedogen, en toen hij het vertikte om allerlei uitermate schadelijke bezuinigingen te slikken werd hij weer voor rotte vis gescholden. Dat hij met een handjevol medestanders in een overigens machteloos Europees parlement weinig meer kan doen dan een grote bek opzetten is helaas niet anders. Overigens gaat mijn stem naar Professor Hans Jansen.

Polletje Piekhaar | 18-05-14 | 11:49

Haha, Geert schaaij bij business class; ik wil geen politicus worden, want dat betaalt te slecht. Eerste zin. Ik vind de andere partijen niet sociaal genoeg. Tweede zin. Contradictio in terminis.

ITEACHYOU | 18-05-14 | 11:47

En helaas blijven Nederlanders toch op dit soort loze pro EUSSR partijen en mensen stemmen....

Geen enkele fatsoenlijk debat zoals de Engelsen wel hadden tussen Nigel en de pro EUSSR Nederlands sprekende Lib dem op de tv.

En het alternatief, gewoon vrijhandelszones komt bij de anti Nederlanders niet eens op.

Fijn dat de Nederlandse jongeren weer serieuze studies gaan kiezen. Er zijn banen genoeg aan het komen in het Uk en de USA....

Winston1 | 18-05-14 | 11:46

Al die kleine partijtjes zoals Artikel 50, Piraten, etc. leuk hoor, maar als je daar op gaat stemmen dan speel je uiteindelijk alleen maar de PVVDA en D66 in de kaart en is je stem een verloren stem.

Uit deze notitie van Maurice de kopieer-Hond (klik op onderzoek 18-05-2014) blijkt vrij duidelijk dat het met name van de opkomst per partij, de restzetels en lijstverbindingen af zal gaan hangen wie de grootste wordt. Wat je verder ook van de Hond vindt, dit verhaal klopt in grote lijnen wel.

www.noties.nl/peil.nl/

De logische conclusie is dan ook dat je als je EU-kritisch bent je het beste kunt zorgen dat de PVV zo groot mogelijk wordt, dit heeft namelijk ook als groot bijkomend voordeel dat de verhoudingen tussen PVDA en VVD in Den Haag nog veel verder op scherp komen te staan waardoor de kans dat we binnenkort van dit rampen-kabinet verlost zijn ook aanzienlijk toeneemt. Dus 2 vliegen in 1 klap.

Dus voor de maximale imnpact van je stem zowel in de EU en ook door de schaduw-werking in Den Haag kun je toch het beste op de PVV stemmen.

Outsider-Inside | 18-05-14 | 11:44

-weggejorist-

BadPatNL | 18-05-14 | 11:43

"Ik heb de 2e Wereldoorlog meegemaakt"
"Ik rij al 25 jaar schadevrij"
"Ik heb nog nooit een ongeluk met mijn bril gehad"

So.fucking.what.

Nacho_Vidal | 18-05-14 | 11:43

De groep waar de PVV mee gaat werken zou wel eens meer impact kunnen hebben dan UKIP .Als je hier vindt dat Wilders aanvechtbare uitspraken heeft gedaan en je hebt Nigel gezien en gehoord dan heeft UKIP in het EP de rancune honderdvoudig op zijn nek gehaald.
Stem voor het terughalen van de soevereiniteit op de grootste partij HIER ,de PVV.

Ik kook ook | 18-05-14 | 11:42

Ik ga voor de PVV, ondanks dat ik Geert Wilders een vreemde snoeshaan vind en zo af en toe vreemd met mensen omgaat is de PVV de meest voor de hand liggende. Ze zijn namelijk groot en die andere partijen zijn snipper partijtjes en dan kan mijn stem verloren gaan, want wanneer ze geen zetel krijgen komt mijn stem bij D66 of het CDA terecht. Daar pas ik voor dus daarom anti EU en met het minste risico dat mijn stem verloren gaat PVV!

Toetsiemonster | 18-05-14 | 11:42

Het is te erg voor woorden dat die ex-Stalinisten vandaag hun 25-jarig jubileum vieren terwijl deze Partij vol criminelen zit welke door De Partij worden beschermd.
In het Haarlems Dagblad staat die lijst van criminele GroensLinks weer tussen de comments.

Zoek_eauk2 | 18-05-14 | 11:40

PVV stemmen is en blijft helaas een stem op een vrij kansloze scheeuw in plaats van op een oplossingsgerichte boodschap. Vind ik tenminste. Daarom zal ik artikel50 stemmen. Niet om Europa te stoppen (want dat wil ik niet, want het lijkt me niet in ons belang), maar om het op de rit te krijgen. Geert, waardevol als 'ie is als enfant terrible, laat graag zaken ontsporen maar kan nooit wat op de rit brengen.

F#ckingAwesome | 18-05-14 | 11:37

The Nameless.. er is de PVV, verder een zwak aftreksel van de PVV namelijk art 50 en er is de Anti EU(ro) Partij, lijst 14... Die laatste is ook een serieus alternatief

dr no | 18-05-14 | 11:36

@The Nameless | 18-05-14 | 11:31
zie:
Als je dat het Brusselse avontuur gestopt wordt kan je beter PVV stemmen. Dat is een veel sterker signaal dat een marge partij als artikel 50.
i-Wonder | 18-05-14 | 11:24

unspiek | 18-05-14 | 11:36

Als ik P&W heb gemist door verplichtingen elders dan voel ik nimmer de behoefte om een uitzending terug te kijken. Nu dus ook niet. Bas Eickhout was laatst ook te gast bij Echte Jannen. Dat heb ik wel geluisterd. Ik was niet onder de indruk, hoewel ik geen enkel vakje op de bullshitbingokaart hoefde aan te kruisen.

Stormageddon | 18-05-14 | 11:36

The Nameless | 18-05-14 | 11:31
Als je je aluhoedje opzet, zou je ervan uit kunnen gaan dat de gevestigde orde baat heeft bij tweespalt. Immers, wanneer de stemmen verdeeld worden tussen Artikel 50 en PVV zal blijken dat ze allebei geen zetel halen, en kan er in de media smalend worden gedaan over 'die partijen in de marge'. En wie wil Maarten van Rossem nu gelijk geven? Mijn stem gaat dus onverkort naar de PVV.

L. Rakker | 18-05-14 | 11:34

Ik zweef tussen Artikel 50 en de PVV.
Wie zet mij op de grond?

The Nameless | 18-05-14 | 11:31

Altijd al gezegd: Een stem op de Partij voor de Dieren is zo gek nog niet.

VanBukkem | 18-05-14 | 11:30

Frank Eickenboom, nog geen dag in zijn leven bij een bedrijf gewerkt en dan denken dat je andere mensen de maat kan nemen met je melkmuilerige moreel superieure bakkes.
Lutser.

Cuyahoga | 18-05-14 | 11:30

OT: Wanneer gaan de plusminkudo's nu weer eens een keertje werken? Op deze manier is GS reaguren helemaal niet lollig meer.

Magnum Force | 18-05-14 | 11:29

Donderdag kleur ik, hoge bloeddruk van de opwinding door alle politieke arrogantie, het vakje van de PVV rood. Mijn lieve vrouw houdt 's avonds als Stijlloze Stemmenteller de wacht bij het lijk dat slechts in naam democratie heet. Ik heb geen illusies, maar wil ook niet aan de kant staan.

L. Rakker | 18-05-14 | 11:29

Groenlinks heb ik nooit gesnapt. Groen is helemaal niet links en vice versa. Groen was vroeger iets van de adel die iets maatschappelijks met hun geld gingen doen. Natuurparken aanleggen enzo. Groen is door links gekaapt maar zit zichzelf in de weg.

postmodernismisdead | 18-05-14 | 11:27

Goeie keus om op Artikel 50 te stemmen Bas! +1

Allemamachie | 18-05-14 | 11:27

Ja, we moeten helemaal niks met Europa te maken willen hebben, want we leven op een eiland. Bovendien helpen de andere landen ons toch wel als Duitsland ons binnen komt vallen, kijk maar naar Oekraïne, trouwens, als we eenzijdig uit de euro stappen zullen Duitsland en Frankrijk dat geweldig vinden. Ze gaan dan echt niet de komende 50 jaar Nederland dwarszitten op elk mogelijk gebied. Het wordt tijd dat we eens wat minder arrogant worden.....

ITEACHYOU | 18-05-14 | 11:26

Als je dat het Brusselse avontuur gestopt wordt kan je beter PVV stemmen. Dat is een veel sterker signaal dat een marge partij als artikel 50.

i-Wonder | 18-05-14 | 11:24

GroenLinks is goed van het padje af. Talent is er ver te zoeken tegenwoordig.

BloedMuis | 18-05-14 | 11:19

Eickhout? Wie?

Rest In Privacy | 18-05-14 | 11:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken