Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bastiaan laat zien hoe een baan zoeken moet

bastiaan-de-groot.jpgWat een held. Bastiaan, jurist, 53 jaar oud, 1,68 groot en houder van het opmerkelijk record van 422 sollicitatie-afwijzingen in 16 maanden. Er zijn er die deze combinatie als een goede reden zien om de middelvingers op te steken naar de arbeidsmarkt en lekker te gaan pik huiten op de bank. Sterker nog, er zijn er die een dergelijke keuze al veel eerder dan pas na 16 maanden en 422 afwijzingen maken. Niet Bastiaan. Want Bastiaan is, we haalden het al eerder aan, een fucking held. Een eindbazerige eindbaas. Een oerhollandse doorzetter. Daarom staat hij vandaag met een groot sandwichbord op Den Haag Centraal waarop zijn CV prijkt. En hij heeft een ladder met daarop alle 422 afwijzingen op al zijn sollicitaties. In de hoop dat een passerende werkgever hem ziet en baan voor hem heeft. Prachtig. Dat is creatief doorpakken. Dus mocht u vandaag Den Haag CS passeren, spreek Bastiaan in ieder geval even aan. Schouderklopje er bij. Kopje koffie voor de man. Praatje. Dit zijn de voorbeelden die het land nodig heeft. Je geeft niet op, je gaat door. Ook als alles tegen zit, niemand je wilt hebben en je van afwijzing naar afwijzing leeft, maar je geen zin hebt om op een uitkering te teren. In plaats van in de slachtofferrol te kruipen, de schuld aan alles en iedereen behalve zichzelf te geven en te verwachten dat anderen -de overheid- zijn problemen oplossen. Nope. Zelf doen. Wat een koning. Baas Bastiaan, mensen. Voor werkgevers die nu al overtuigd zijn, hier is de LinkedIn van Bastiaan. Neem aan die held. Iets in de marketing lijkt ons wel wat. Wees snel, want in april gingen er weer 700 coaches, kwakzalvers en ZZP'ende opportunisten bedrijven en instellingen over de kop, dus de concurrentie op de werkloosheidsmarkt neemt nog iedere dag toe.

Reaguursels

Inloggen

Bastiaan is geen held maar een slachtoffer van zijn eigen gelijk en niet van de crisis. Zijn CV en zelfingenomenheid zeggen alles. U wilt zich bekwamen in het jeugdrecht? En welke ervaring heeft u op dat vlak meneer? Type 12 ambachten.

Trebla | 13-05-14 | 20:25

en het UWV gaat vrolijk door met hoger opgeleide mensen te dwingen om een baan ver beneden hun niveau aan te nemen. Daardoor worden kansarme, minder opgeleide mensen kansloos en komen nooit meer aan de bak. Voor de ander is het ook niet beter. Ik ken een Neerlandicus die na één jaar een k*tbaan bij een bouwmarkt moest accepteren. Hij mag daar niet eens iets zeggen over de gruwelijke taalfouten in de reclame-uitingen staan. Hij brandt in rap tempo op. Dit zie je terug in de sollicitatiegesprekken die hij voert. Hij wordt niet meer serieus genomen. Als hij al mag solliciteren! Hij krijgt regelmatig niet eens vrij om te solliciteren. Te druk, je bent vorige week al geweest. Bedankt UWV, hou je lekker vast aan je interne prestatieindicatoren. Die zijn veel belangrijker dan sukkels met een uitkering.

De langste thuis | 13-05-14 | 10:25

Een linkedin netwerk van 500+ en dan geen baan hebben. Dat is Oei Een.
En zijn ellenlange CV met allerlei kortlopende baantjes begint pas in 1996, Bastiaan was toen ca. al 37 jaar of zo. Dat is Oei Twee. En met borden gaan lopen, dan etaleer je jezelf als een loser. Dat is Oei Drie.
Mij verbaast het niets dattie nu zonder werk zit.
Het is een harde analyse, maar wel de werkelijkheid. Sorry Bas.

De Literator | 12-05-14 | 19:57

En dan staan er morgen 800.000 werklozen met een bord om hun middel op Den Haag CS. En dan? Let's face it: Er zijn veel te weinig vacatures voor veel te veel werkzoekenden. De huidige UVW-dictatuur is totaal zinloos. Dit land is ontkerkelijkt, maar soms lijkt het wel alsof het carrièredom de nieuwe staatsreligie is: wie niet werkt, is per definitie lui uitschot.

K. Lootviool | 12-05-14 | 19:57

Hij valt bij mij in de categorie babyboomer. Groot opdoen, dik huis, te weinig aflossen, kortom boven je stand leven. In goede tijden teveel aan zichzelf gedacht en nergens echt carriere opgebouwd. En dan komt de dag dat het allemaal wat minder gaat. Daar sta je dan met je vinexhut met je torenhoge hypotheek. Heb ik medelijden met hem? Nee, hij is zelf verantwoordelijk voor wat hij doet. Als hij iets calvinistischer had geleefd had ie zijn huis helemaal schulden vrij gehad, en had ie zo goed als geen vaste lasten.
En hij heeft een hele rits oude werkgevers, en bij geen één kan die meer terecht? Dat zegt naar mijn idee genoeg. Een man als dit zou juist zijn netwerk en kennis moeten kunnen gebruiken om zo weer een nieuwe baan te krijgen. Maar blijkbaar is hij toch niet zo goed als ie zelf dacht.

sjakei | 12-05-14 | 18:56

Ik snap het wel die afwijzingen. Als jij hem persoonlijk zou kennen zou je het ook snappen.
Oh ja en het heeft natuurlijk ook wel een beetje met de crisis te maken. ;)

ResSoniya | 12-05-14 | 18:30

koter | 12-05-14 | 14:53
Ja, jong,snel, enz, enz, Vandaar dat ze steeds aan OPA, (ik dus) moesten vragen hoe dat ook alweer moest!
Sry, jonge collega,s we hebben veel lol gehad, we blijven vrienden, maar de kennis en ervaring blijft bij mij. Ga maar aan je slimme baas vragen!!

koekje erbij? | 12-05-14 | 18:26

Ik lees gelukkig (eigenlijk niet,hoor) ,dat veel reaguurders in het zelfde schuitje zitten. Ik vaar ook mee, met me 52 jaar, na 35 jaar op straat.Je kent het wel, bedrijf failliet, doorstart met de jonkies, ouwe en manke eruit.
Maar waar varen we heen? Naar Noord-Afrika of naar Lampedusa? En hebben wij wel een waterdichte boot? Ja,he ,want wij zijn VOC!

koekje erbij? | 12-05-14 | 18:15

HOAX? Die link-je-niet site is wel heel erg onprofessioneel.

speedy_con33 | 12-05-14 | 18:05

Einstein: de definitie van waanzin is steeds hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten...

klaunpauer | 12-05-14 | 16:53

@ hartogjen | 12-05-14 | 12:44
Typisch Nederlands weer: begin je als ZZP-er dan zul je dit wel doen om meer geld te verdienen. Nee, met die ingekakte 9-tot-5 mentaliteit gaan we het redden in dit land. Gatver. Ik had verwacht dat juist dit stukje ondernemerszin je wel zou aanspreken.

Pieleke | 12-05-14 | 16:44

@ Vidi Veni Verdommi

Van harte!

Nota bene:

WW = verzekering, 12 maanden premie voor 1 maand uitkering (uitzondering <3 jaar gewerkt);
Bijstand = uitkering, niets zelf ingelegd, wel geld.

Fair Trader | 12-05-14 | 16:34

@Alfa 75 | 12-05-14 | 11:54
Haha, jij bent grappig!

Pieleke | 12-05-14 | 16:30

Rutte weet de weg naar het uwv

rechtsdwalendeautist | 12-05-14 | 16:26

Kom op, zoveel sollicitaties, dan willen ze je niet hebben. En dan moet je voor jezelf beginnen. Oh, wacht, dat had 'ie al geprobeerd.

xtine | 12-05-14 | 16:00

Nou wat een held. Hier win je de oorlog mee. Wat een loser is dit zeg. 'Iets in de marketing' zegt de schrijver van dit stukje op geenstijl. Zal dan iets worden als: al miljoenen uitgegeven aan reclame maar nog niets verkocht. Koop alstublieft iets van me. Hahaha. Laat iemand die man leren om zijn eigen sterke en zwakke punten in kaart te brengen en zijn eigen kansen te ontdekken, maar vooral ook te laten weten waarom niemand hem aan wil nemen. Dat heeft niets te maken met zijn leeftijd. Het is nooit te laat. Begin ook eens met taal. Als jurist is taal erg belangrijk. 'Help u graag omdat dat mijn passie is' is natuurlijk geen normale zin voor een jurist. Een fabrieksarbeider schrijft nog beter...

BluRay | 12-05-14 | 15:27

Herstel @fruitvligje moet zijn @koter. Sorry

Dirk III | 12-05-14 | 15:18

@fruitvliegje. Spijker op zijn kop.
Die flexibiliteit mbt nieuwe/jonge medewerkers zit m ook in het contract.
Door het nieuwe beleid worden veel mensen, na x keer een halfjaarcontract, gewoon ontslagen op het punt dat ze van de wet een vast contract zouden moeten krijgen. Wel met de mededeling dat ze na 3 maanden weer welkom zijn. Zo gaat dat tegenwoordig.
Leuk als je voor kinderen moet zorgen en je vaste lasten hebt.
Zie nog maar een hypotheek te krijgen ook...

Dirk III | 12-05-14 | 15:17

Fruitvliegje | 12-05-14 | 10:55

Het zit hem ook niet zozeer in de kwalificaties. Op je 53ste aan de bak komen is gewoon heel moeilijk/onmogelijk, ookal heb je tien mastertitels en 5 Ph.d. Werkgevers zitten simpelweg niet op je te wachten. Ten eerste zijn ze veel te duur. Voor een fractie van de prijs kunnen ze iemand aannemen die 30 jaar jonger is (en dus veel langer mee kan). Jong staat voor; flexibel, productief, snel en creatief. Vrijwel allemaal termen die niet van toepassing zijn op oudere werknemers. Op die leeftijd voor het eerst voor jezelf beginnen is ook niet al te slim. Het is heel jammer maar als je na je pak 'm beet 45ste werkloos raakt ben je goed de lul. Vrijwel een garantie dat je tot je 65ste in de bijstand zult zitten. Je kan het ook positief bekijken en zeggen dat je vanaf die leeftijd met pensioen bent.

koter | 12-05-14 | 14:53

Het goede nieuws is dat de crisis voorbij is. Want Dijsselbloem zegt dat.

natte krant | 12-05-14 | 14:45

Dirk III | 12-05-14 | 13:54 +1
Toch denk ik dat die gasten ook niet allemaal op één lijn zitten, want Duitsland wil eigenlijk meer zaken doen met Rusland en China dan met de VS. Dat de VS nu in Kiev de deur plat loopt is in elk geval zeer slecht voor de Europese handel met Rusland en China. ( Heel stiekem vrees ik soms wel eens dat Europa door de Amerikanen 'bezet' is ipv 'bevrijd' is, ik vind er in elk geval geen altruistisch bewijs voor om dit te ontkrachten. )

Als volgens sommigen voetbal al oorlog is, dan durf ik toch wel te stellen dat we midden in een financiële oorlog zitten. leestip: www.petrodollarwarfare.com

Lord Flashheart | 12-05-14 | 14:33

Vreemd, dat iemand met zo een uitgebreid netwerk kennelijk nergens meer welkom is.

vanhetvarken | 12-05-14 | 14:14

Dirk III | 12-05-14 |

Klopt. Omdat hebzucht geen grenzen kent...

Het is heel simpel.
Er is naar ik meen ook een docu op deze site over geplaatst een keer. Het ging over de lobby machine in Brussel en de verwevenheid van de EU met het bedrijfsleven. Aan de ene kant goed maar niet als de bedrijven de EU voorschrijven hoe het beleid moet zijn.
Dat laatste is helaas het geval en veel beleid is 1 op 1 overgenomen van het voorstel van een clubje mannen van de grote multinationals in de EU.
Al het beleid dat we zien is in het belang van deze bedrijven en niet van de burgers. Doordat in de top van de EU en de grote multinationals de lijntjes erg kort zijn door de enorme lobbymachine heest er een ons kent ons mentaliteit.
Dit heeft als gevolg dat we keihard de weg van de US aan het volgen zijn op alle gebieden van Zorg en Zekerheid tot het moeten hebben van 3 baantjes om rond te kunnen komen.
Als je weet hoe de middenklasse in de States is weggevaagd, een grote groep mensen onder de armoede grens leeft en zorg een luxe is dan weet je wat je te wachten staat in de EU van de toekomst.

Dirk III | 12-05-14 | 13:54

ProAsfalt | 12-05-14 | 13:34

Raar. Neem OF maatregelen die mensen aan het werk helpen (pensioenleeftijd OMLAAG, bedrijven stimuleren om mensen aan te nemen), OF zorg er voor dat ze rond kunnen komen. En dus niet verplichten om je eigen huis op te eten bijvoorbeeld.

En dan te bedenken dat, vanwege de EU-verkiezingen, al het slechte nieuws al een klein halfjaar uit de media wordt gehouden.... een baan vinden zal nog veel moeilijker worden de komende jaren.

Toen ik ging werken ( 90's ) keek men op naar de oudere werknemers, die hadden de ervaring en daar kon je veel van leren. Tegenwoordig trapt men ze liever eruit wegens te duur, omdat er een twintiger is die het voor 1/3 doet. Hier zit wel een serieus probleem in: als je de ervaring eruit gooit dan zal je als organisatie eerder gemaakte fouten gaan herhalen, je verliest risk-assessment skills en kennis van de werking van de organisatie en haar omgeving. Dit kun je wel opvangen door standaard CRM/ERP/etc software te gebruiken, maar daarmee ben je ook wel gelijk datgene kwijt wat je als bedrijf uniek heeft gemaakt en succes heeft gebracht. Niet getreurd, bij gebrek aan persoonlijkheid trekt men dan een Brand-manager aan en de interne werking van je core business laat je dan wel bovenwater lepelen door een blik 25-jarige externe consultants die alles weten van jouw business.

Lord Flashheart | 12-05-14 | 13:35

@[email protected] | 12-05-14 | 13:04
Het is kennelijk de bedoeling om mensen die niet (meer) nodig zijn voor de economie voor nop te laten werken.

Dat is kennelijk de ultieme natte droom van werkgevers en politici gelet op de wetgeving zoals Wet, Werk (Dwangarbeid) en Bijstand.

ProAsfalt | 12-05-14 | 13:34

Langzamerhand is de kans dat gij door een meteoriet wordt getroffen groter dan de kans op een baan.

En dat alles door de stemmers van Koninkrijk der Nederlanden.

ProAsfalt | 12-05-14 | 13:31

-weggejorist-

Han van dere Horst | 12-05-14 | 13:27

Ok, waarom zou je denken het beter te weten dan de 422 mensen voor je? Ik zou ook een beetje achterdochtig zijn.

fail | 12-05-14 | 13:24

In de jaren dertig gebeurde dat ook. zijn beroemde foto's van. Iedereen gaf ook toen zo'n man een schouderklopje, maar een baan... ho maar.

Han van dere Horst | 12-05-14 | 13:24

Leuk maar als iedere werkloze dit zou dan dan heb je de oppervlakte van Duitsland nodig om alle sandwichborden te kunnen plaatsen.

En dit alles dankzij het beste kabinet van na de oorlog.

ProAsfalt | 12-05-14 | 13:24

Topperke | 12-05-14 |

Prima. Als ze dan maar wel mogelijk maken dat ik mijn koophuis break even kan verhuren in de tijd dat ik niet in Nederland zit. Dat is nu zo goed als onmogelijk omdat verhuren weer als inkomsten belast wordt... En regel ook wat met pensioen en ww-opbouw... Dan ga ik in Bulgarije aan de slag.

Ik mag die kerel wel! Als Nederland naar de klote is weet hij dat het niet aan hem heeft gelegen.
Aan welk geweldadig, homohatend, gratisgeld handophoudend tuig wel laat ik even in het midden... zucht...

Dirk III | 12-05-14 | 13:23

[email protected] 13:04

D66 en consorten ijveren voor wetgeving op Europees niveau die van je gaat vragen om in dat geval je heil in een ander land te zoeken. Griekenland bijv of Slovenie.

Interne arbeidsmarkt. Onthoud u die term.

Topperke | 12-05-14 | 13:08

Als hij die 400+ afwijzingen ook echt gehad heeft, dan heeft hij iig bij fatsoenlijke bedrijven gesolliciteerd. Meestal hoor je nooit meer wat.

Geert Linkers | 12-05-14 | 13:04

Ik ben er zelf erg pragmatisch onder... Ik solliciteer me, net als Bastiaan, een slag in de rondte, maar het bedrijfsleven in Nederland kan kennelijk zonder mij ook functioneren op het moment. En dat zegt niks over mij, want ik ben nog steeds een prima werknemer, maar alles over de tijd. En ik vind dat we ons daar ook niet zo druk over moeten maken eigenlijk.... Als de economie ons niet nodig heeft, dan maar niet toch? Ik pleit enkel wel voor een wat beter opvangnet, zodat de mensen die dus niet meer nodig zijn om de economie te laten floreren, wel kunnen rondkomen. Het is niet nodig om ons EN niet aan te nemen, EN dan OOK nog een keer ons het leven zonder baan onmogelijk te maken toch? Wellicht dat een deel van de miljardenwinsten van onze bedrijven gebruikt kan worden voor het OF aan het werk helpen van mensen, OF voor ondersteuning.

@ BASinnic | 12-05-14 | 12:43

Spotn on. Dacht ik ook meteen, heeft allemaal de juiste dingetjes gedaan maar toch komt hij niet aan het werk, hier is dus iets anders aan de hand.

Het probleem met veel 40 en 50-plussers is dat men het gevoel heeft dat men op basis van het verleden recht heeft op een baan van een bepaald niveau (ook al zijn die banen er steeds minder) en recht op bijpassend (veel te hoog) salaris en bijpassende lease auto.

Hoe eerder mensen als Bastiaan uit deze droom ontwaken hoe beter het ook is voor henzelf. De economie is nu in een fase aangekomen waar schoon schip gemaakt wordt met mensen met een dergelijke instelling en er is nu een andere mind set nodig want zoals het was wordt het nooit meer voor deze groep.

Bastiaan kan dan ook beter eens gaan kijken of hij niet een baan kan vinden in een fabriek of als tuinman of zo want die banen die hij zoekt daar komt hij gewoon niet meer voor in aanmerking. Maar dat zal Meneer wel te min vinden.

Outsider-Inside | 12-05-14 | 13:03

Brotip: Zet je profiel even op 'openbaar', ik kom niet verder dan de intro pagina zonder cv. Niet iedereen is even dichtbij gelinked. Wanneer mensen bij ons solliciteren en ik kan het niet zien of vertrouw het niet, gaat er geen uitnodiging uit.

Bonustip: Stop met die hoofdletters. DAT MAG PAS op 22 OKTOBER WEER!!1! ((capslockday.com/)

SmerT | 12-05-14 | 13:00

Gelukkig dat ons kabinet precies de goede maatregelen neemt om de werkloosheid naar beneden te brengen: het verhogen van de pensioenleeftijd, het verkorten van WW-duur, het makkelijker maken voor bedrijven om mensen te ontslaan...

eerstneukendanpraten | 12-05-14 | 11:39
34jr. Midcareer, bouwkundig onderlegd.

Vidi Veni Verdommi | 12-05-14 | 12:49

ok heel simpel, meneer had een goeie baan bij de overheid, maar besloot om zelfstandig jurist te worden.

Dus.... hij had een baan met enorm veel zekerheid en normaal inkomen... besloot dat vervolgens weg te gooien en een baan te kiezen waar je geen zekerheid in hebt en iedere maand maar moet afwachten of je genoeg binnen haalt. En dat in deze tijd en op zijn leeftijd. Ik bedoel ik snap het hoor dat het erg is met zo veel afwijzingen in 16 jaar tijd.. maar laten we het eens vergelijken..

Mijn vader is 57 jaar oud, heeft zijn hele leven KEIHARD gewerkt in het bedrijf van zijn ouders, hij heeft het bedrijf toen gekregen toen zijn ouders overleden en daarin doorgewerkt. enorm succesvol. Tot de echte orginele crisis van 2001 (kuch*euro intrede*kuch) kwam.. en alles in elkaar flikkerde en alle kosten hoger werden dan dat er inkomsten waren.
Alles kwijt.. nu probeert hij al een baan te zoeken wat ook niet lukt (380 afwijzingen in een jaar tijd zonder gesprek) terwijl hij belachelijk veel kennis heeft van verkopen en zijn branche.. maar gewoon gelijk afgewezen wordt op zijn leeftijd.

Als Bassie hierboven dat scenario had, zou het echt erg zijn maar nu heeft hij er min of meer wel een beetje zelf voor gezorgt. Hij had immers gewoon nog veilig en goed kunnen verdienen bij de overheid.

hartogjen | 12-05-14 | 12:44

Een vent van in de 50 met 30 voormalige werkgevers is iemand die na een tijdje een stoorzender word.
Nooit aan beginnen.

Jim Beam | 12-05-14 | 12:43

Je zou zeggen dat hij de goede achtergrond met bijbehorende netwerken heeft: Wassenaar, RU Leiden, lid van aansprekende hockeyclubs en disputen.
Kortom zijn eigen netwerk helpt hem niet (meer). Hij is dus 'bad news' geworden en iedere HR functionaris met een beetje ervaring ziet dat.

BASinnic | 12-05-14 | 12:43

@Lowdown | 12-05-14 | 12:08
De mensen waar jij het over hebt, die van een bestaan als loondienst een ZZP rol ingeduwd worden, is een hele andere groep. Die mensen gaan als ZZP`er verder met het beroep waar ze al hun hele leven mee bezig zijn geweest. Die groep waar ik het over heb zijn opportunisten die het wel leuk lijkt om 'iets' met coaching of het Internet te doen, en zich dat enkel kan permitteren omdat ze een partner hebben die het grote geld binnen harkt. Die laatste groep bestaat doorgaans uit lui die to-taal niet weten waar ze in vredesnaam mee bezig zijn.

Le Roi | 12-05-14 | 12:42

Heel EU ligt aan zijn voeten en Bastiaan blijft in Den Haag staan.

Ik kook ook | 12-05-14 | 12:27

Le Roi | 12-05-14 | 11:46
Dan moet je jezelf beter profileren denk ik.

Canis Spurcus | 12-05-14 | 12:25

@ Biff Eagleburger: hij kan heel goed opportunistisch zijn geweest, maar wie zegt dat hij daardoor ongeschikt is voor bepaald werk? Zeker in een tijd waarin werkgevers denken (en zeggen!) 'voor jou 10 anderen' en het concept loyaliteit door henzelf al bij het grof vuil is gezet.

kalsarikänni | 12-05-14 | 12:17

En op CS Den Haag lopen veel werkgevers rond?

Spittertje | 12-05-14 | 12:15

Een paar honderd afwijzingen terwijl er als werknemer niets mis met je is. Goede opleiding, altijd normaal gewerkt, nooit problemen. Moet je eens voorstellen wat zoiets met je doet als mens. Daar ga je aan onderdoor. En dan heb je helaas nog steeds hele volksstammen die het nodig vinden om zo iemand een trap na te geven. Bah.

graaf Dracula | 12-05-14 | 12:10

Alfa 75 | 12-05-14 | 11:54
Juist. En de toeren die je nog steeds moet uithalen om een werknemer die gewoon niet op gewenst niveau presteert te mogen ontslaan..

Canis Spurcus | 12-05-14 | 12:10

@Le Roi | 12-05-14 | 11:10
M.i. sla je de plank mis. Niet alleen nu, maar ook in de goede jaren is het aantal ZZP-ers toegenomen. Soms uit opportunisme aan aanbodzijde (zoals afgunstige loonslaven maar al graag roepen), maar vooral ook omdat de arbeidsmarkt kennelijk behoefte heeft aan meer flexibiliteit, en vooral ook kwaliteit. ZZP-ers worden vaak ingehuurd voor klussen die de vaste medewerkers niet geklaard krijgen. Om wat voor reden dan ook. Deze ZZP-ers zijn in de meeste gevallen een oplossing, niet een probleem.

De huidige ontwikkeling is echter dat veel Bastiaans een uitvlucht zoeken voor de lastige situatie op de arbeidsmarkt en zich vervolgens bij de KVK gaan inschrijven. AL was het maar als CV-vulling. Deze mensen hebben inderdaad vaak niet de juiste achtergrond en skills en kiezen eigenlijk ook niet uit vrije wil voor een bestaan als ZZP-er. Het is een overlevingsstrategie en heeft niets met opportunisme te maken.

Lowdown | 12-05-14 | 12:08

@necrosis En toen waren al je ex-collega's opeens van FB verdwenen zoals mij overkwam op maandagochtend........

Fruitvliegje | 12-05-14 | 12:08

Ik zou hem ook niet uitnodigen als ik een vacture had. Zijn profiel is een rommeltje. Het moet compacter, duidelijker en meer to the point. En hij is veel te oud.

denoorman | 12-05-14 | 12:07

Een probleem van de technologie van tegenwoordig is dat met een simpele druk op de zendknop je je CV naar elk willekeurig bedrijf dat mensen zoekt op kan sturen en legio werkzoekenden dat dan ook doen.
Die paar keer dat ik de afgelopen jaren mensen zocht moest ik me na enkele dagen al door honderden CV´s heen werken, maar zeker 80% had niet de vereiste kwalificaties.

spanarchist | 12-05-14 | 12:03

@Datzegiktoch | 12-05-14 | 11:50

Nee, niet helemaal een hoax. Mensen meten zich over het algemeen een leefstijl aan die past bij hun inkomen. En in Nederland is er vaak sprake van glijdende loonschalen en automatische periodieken. Zodat oudere werknemers, ook zonder meetbare meerwaarde, veel hogere inkomens hebben dan jongeren.

Dat betekent dus ook een duurder huis en dito hypotheek. Kom je dan als oudere zonder werk te zitten, dan is het erg lastig om te concurreren tegen jonkies die hetzelfde kunnen voor de helft van het geld.

raskol | 12-05-14 | 11:59

EN daarbij zet je bepaald groep die in de uitkering zit weg als profiteurs, wat niet deugt. Denk jij nou werkelijk dat elk persoon die in de bijstand zit er voor zijn/haar plezier zit?? Denk eens beter na joh!

Nieuws-Lezer | 12-05-14 | 11:58

@kalsarikänni | 12-05-14 | 11:45

Ik zie iemand die z'n carrière lang heel opportunistisch is geweest en voor het snelle geld is gegaan en dat breekt 'm nu op.

Biff Eagleburger | 12-05-14 | 11:58

Tot m'n 40ste werkte ik bij een flink bedrijf, ook voor mezelf begonnen en een aantal heel goede jaren gehad, in 2009 begon er ook de klad in te komen, zelfde verhaal als hier boven, zeg maar.
Vaak spijt gehad als de laatste haren op mijn hoofd dat ik weg ben gegaan bij dat bedrijf.
Totdat ik vorige week een ex-collega tegenkwam, eruit gezet op 56 jarige leeftijd en in de WW beland, die gaat dus never nooit meer aan de bak komen.
Achteraf gezien heb ik dus mazzel gehad dat ik voorop liep in de shitstorm,ik ben er nog niet maar ik heb wel vooruitzichten, dat kunnen vele lotgenoten niet zeggen ...

gentle giant | 12-05-14 | 11:57

Het gekke is dat de goede werknemers wel allemaal een baan hebben..
Als je goed personeel wil moet je het wegkopen bij een ander , altijd al zo geweest, zal altijd zo blijven.

Alfa 75 | 12-05-14 | 11:54

@point blank | 12-05-14 | 11:34
Nope, daar leen ik me niet voor....

necrosis | 12-05-14 | 11:53

Leuk gebracht. Alleen niet vergeten dat er honderdduizenden concurrenten zijn op de arbeidsmarkt en dat mensen ww-premie betalen om verzekerd te zijn tegen werkloosheid. Iemand die de deuk in zijn auto declareert bij de verzekeraar noemen we ook geen profiteur. Of wil GS een verbod op verzekeringen?

De Geus | 12-05-14 | 11:53

Simpel... ander volk eerst.

duitse herder | 12-05-14 | 11:53

Just een warning, zorg als je ziet dat het mis is in je bedrijf dat je liefst nog vandaag eruit gemikt raakt, want na de verkiezingen komt inlever koningin Jetta Klijnsma met weer strakkere en kortere uitkeringstermijnen naar buiten, "gewoon vanwege het eerlijke verhaal"

gebrokenvleugel | 12-05-14 | 11:52

Dit is te gemakkelijk Johnny. Je vergeet dat die man al dergelijke opleidingen heeft genoten en ook werkervaring, waardoor ie al beter kans maakr dan een laagopgeleide. Een laagopgeleide kan in meeste gevallen alleen handwerk verrichten, maar grootdeels van handwerk is inmiddels geautomatiseerd.

Nieuws-Lezer | 12-05-14 | 11:52

gaffelbaard | 12-05-14 | 11:34
Leeftijdsdiscriminatie is een hoax. Een tijd geleden nog uit onderzoek gebleken dat het met name een gevoel is en niet wordt bevestigd door andere cijfers. Bij sommige beroepen zie ik het hier en daar wel maar dat zijn niet de aantallen zoals men dat doet voorkomen. Als de helft van de werklozen 40+ is volgens jou analyse dan is de andere helft toch ook 40- en dus is de werkloosheid evenredig verdeeld. Je moet je druk maken over al die boomers die zichzelf zo vast hebben genesteld dat ze voor veel weinig hoeven te doen. Dat is pas slecht voor de economie. Jeugdwerkloosheid is net zo groot probleem als de werkloosheid onder oudere werkzoekenden.

Datzegiktoch | 12-05-14 | 11:50

Helaas zijn er voor elke aanpakker zoals deze zeker tien beroepswerkelozen die om 11 uur 's ochtends al drinkend en rokend en lallend de ingang van de supermarkt waar ik mijn lunch haal staan te blokkeren.

panadol | 12-05-14 | 11:49

@ gaffelbaard | 12-05-14 | 11:34

Klopt. De Generatie Jones (1955-1965) waar Bastiaan bij uitsek toe behoort komt nu compleet tussen wal en schip te vallen (de vroege Generatie X (zeg maar geboren tussen 1966-1973) ook trouwens).

De Jones generatie heeft altijd braaf mee gedaan met de babyboomers die ze altijd onder de duim hebben weten te houden met hun ideologische "dit is hoe je moet denken"-gedoe waardoor ze weinig individualisme en authenticiteit ontwikkeld hebben en de komende jaren worden ze op vrijwel alle vlakken weggevaagd door de generatie van de kinderen van de boomers.

en.wikipedia.org/wiki/Generation_Jones...

Outsider-Inside | 12-05-14 | 11:47

@Organische evolutie | 12-05-14 | 11:18
Helemaal mee eens. En misschien dat de KvK en Belastingdienst inderdaad niet de aanwezige instanties zijn voor die controle, maar een dergelijke controle moet er mijns inziens wel degelijk komen. Er lopen té veel zelfbenoemde specialisten rond die geen kennis in huis hebben, en opportunisten die met het geven van advies in de breedste zin van het woord snel en makkelijk slapend rijk willen worden. Als ik vandaag opeens besluit om een 'professioneel tekstschrijver' te worden, dan kan dat.

@Canis Spurcus | 12-05-14 | 11:27
Eens, maar dit verziekt de markt wel enorm. Want waarom zou je als onwetende opdrachtgever / klant duizenden euro's betalen voor iets dat dat handige, ambitieuze beunhaasje ook voor een honderdje doet? Dat die beunhaas er onder de motorkap een puinhoop van maakt, kom je vaak pas veel te laat achter.

Le Roi | 12-05-14 | 11:46

Oh en de meeste reageerders maken het punt dat GS zou moeten maken juist wel, maar zien dat niet. Alle op- en aanmerkingen op Bastiaan, of ze nu hout snijden of niet laten zien dat de opvatting is dat je hooggeschoold, jong, veel hands-on ervaring moet hebben en bij de juiste werkgevers moet hebben gehad om een kans te maken.

En natuurlijk heeft iedereen dat...

kalsarikänni | 12-05-14 | 11:45

gaffelbaard | 12-05-14 | 11:34

Een ex-collega van mij raakte buiten haar schuld werkloos. Een CV om je vingers bij af te likken en ze was ook nog een kei in haar werk en ik kan het weten want ik was haar direct leidinggevende. Zocht een baan als secretaresse maar ze kon echt veel meer, solliciteerde meer dan 100 keer in 9 maanden en niet 1 keer uitgenodigd voor gesprek maar ja, 53 jaar oud...

eerstneukendanpraten | 12-05-14 | 11:45

Mijn analyse als arbeidsbemiddelaar op basis van beschikbare gegevens. Jurist+jobhopper+veel overheidopdrachten=luis in pels voor management en collega's. Sorry Bastiaan maar als je in goede tijden nou iets loyaler was geweest had je nu wellicht nog een baan gehad. Kort door de bocht analyse dat snap ik wel maar als je 200 sollicitaties per vacature ontvangt moet je wel.

Datzegiktoch | 12-05-14 | 11:42

@ Vidi Veni Verdommi

Van harte.

très cool | 12-05-14 | 11:41

Er moest een regeling komen die werkgevers de mogelijk geeft om 60 plussers plaats te laten maken voor 50 plussers .

elevator | 12-05-14 | 11:40

Er moest een regeling komen die werkgevers de mogelijk geeft om 60 plussers plaats te laten maken voor 50 plussers .

elevator | 12-05-14 | 11:40

Vidi Veni Verdommi | 12-05-14 | 11:36

Gefeliciteerd vriend. Even voor alle duidelijkheid: hoe oud ben je?

eerstneukendanpraten | 12-05-14 | 11:39

Verrek ik heb 6 connecties in mijn LindIn die hem kennen...

Vidi Veni Verdommi | 12-05-14 | 11:37

De echte helden zijn gewoon aan het werk.

Premier Trutte | 12-05-14 | 11:37

Dan hier een positief berichtje!
Van oktober 2012 tot afgelopen vrijdag werkeloos moeten toekijken. Mijn sollicitatiehoeveelheid is vergelijkbaar, bij slecht 3 bedrijven op gesprek geweest, tot vorige week...
4 sollicitaties lopen en van één van hen afgelopen vrijdag de mededeling dat ze zéér positief waren en mij maandag (=vandaag) een arbeidscontract, arbeidsvoorwaarden, opleidingscontract en proforma salarisvoorstel toezenden.
Ik sprong een gat in de lucht en mag E.I.N.D.E.L.I.J.K!! weer aan de gang.
En geloof me, bij mij hingen mijn schoudertjes ook tot aan de grond en hing het kopje ook naar beneden.
Solliciteren op alles en overal afgewezen worden is géén pretje. Heb nu 2 maanden recht gehad op bijstand en 0,0 handje op gehouden met het oog op "Ik red het wel" Het is billenknijpen geweest tot aan het uiterste eind, want veel langer had ik het niet meer kunnen volhouden. Dit contract komt dus ook precies op tijd!
Bastiaantje, kop op en gewoon doorgaan!

Vidi Veni Verdommi | 12-05-14 | 11:36

necrosis | 12-05-14 | 11:32

Werk jij bij de Gestapo ofzo?

point blank | 12-05-14 | 11:34

Ik wil niet dat Bastiaan opgeeft.
Maar ik wil ook niet dat dit doorgaat.
Wie denkt dat deze ellende begint bij 50+ heeft het mist.
Grofweg de helft van de werklozen, niet-werkzame beroepsbevolking, bestaat uit 40+.
Ja ja.

Ik wil dat deze leeftijdsdiscriminatie stopt.
Dit is niet gezond voor ons land.
En niet gezond voor de economie.

gaffelbaard | 12-05-14 | 11:34

@Alfa 75 | 12-05-14 | 11:24
Ik heb gemerkt dat een hoop collega's FB of iets dergelijks hebben, de werkgevers lezen mee en zodra er iets gezegd wordt over het werk, kun je maandagochtend even naar kantoor voor een gesprek met personeelszaken,
Daarom heb ik geen FB/ Hyves/ twitter en noem het maar op....

necrosis | 12-05-14 | 11:32

-weggejorist-

Alfa 75 | 12-05-14 | 11:30

Zijn uitstraling, in de meest brede zin des woord, kan nog wel iets beter. Met een regelmatige analyse had hij dat zeker na 422 afwijzingen, en geen enkel gesprek, kunnen ontdekken. Gezien zijn doorzettingsvermogen en wil om te slagen is het te hopen dat er iemand met kennis van zaken is die hem van advies wil dienen om beter voor de dag te komen.

Morgenhout | 12-05-14 | 11:29

Als je "gemeente Amsterdam stadsdeel Noord" op je CV hebt staan, vraag je gewoon om afwijzingen.

Crak-ho | 12-05-14 | 11:28

Na je 45ste ben je vrijwel onbetaalbaar geworden voor een werkgever en zijn je kansen op de arbeidsmarkt daarmee verkeken. Met dank aan de CAO's.

Libertinowitz | 12-05-14 | 11:28

Le Roi | 12-05-14 | 11:10
Prutsers als concurrenten, daar kun je er toch geen genoeg van hebben?

Canis Spurcus | 12-05-14 | 11:27

7 jaar doen over een rechtenstudie, nergens langer dan 4 jaar gewerkt en dan voornamelijk in nietszeggende adviesfuncties bij overheidsinstellingen En dan dat dramatische CV op linkedinges. Ik snap die afwijzingen wel.

Biff Eagleburger | 12-05-14 | 11:26

Nu allemaal de Bastiaan uithangen en misschien dat we dan afkomen van de mythe dat er voor iedereen werk is. Ergens mist dit artikel een punt.

kalsarikänni | 12-05-14 | 11:26

Maar wat kan de beste man? Ik zie veel ervaring bij de overheid, ik denk: vergadertijger zonder daadkracht. Dan blijft er alleen nog de financiële sector over, daar hoef je ook niet echt iets te kunnen. Maar die nemen alleen maar kneedbare jonge poppetjes aan.

très cool | 12-05-14 | 11:25

Werkgevers krijgen overigens al galbulten bij het horen van :Linkedin profiel.

Alfa 75 | 12-05-14 | 11:24

@mocroGS | 12-05-14 | 11:20
Wat is jouw werk?
Een uitkering trekken kan ik niet goedkeuren....
*gnehe*

necrosis | 12-05-14 | 11:23

@ gentle giant | 12-05-14 | 10:57

Het kan erger hoor, op zaterdagmiddag om 16:56 2 vragenlijsten + CV + motivatie sturen en op zondagochtend om 2 minuten voor 8 al een mail krijgen. Next..

Carlos Irwin Estevez | 12-05-14 | 11:20

@necrosis | 12-05-14 | 11:18

Jouw werk is toch reageren op GS.

mocroGS | 12-05-14 | 11:20

422 afwijzingen , werkgevers hebben daar een reden voor.

Alfa 75 | 12-05-14 | 11:20

@raskol | 12-05-14 | 11:09
Op mijn werk is iedereen welkom, alle leeftijden en nationaliteiten.
Wat ik al jaren merk is dat voornamelijk jonge mensen hun eerste tijdelijke contract niet overleven en juist de ouderen (40-50 jaar) heel snel een vast contract krijgen wegens betrouwbaar.
Dat zijn doorgaans mensen die niet te beroerd zijn om een uurtje eerder te beginnen of een uurtje langer door te gaan.
Ik ga het niet hebben over mensen die stipt op tijd naar huis gaan, dan ben ik weer de racist!

necrosis | 12-05-14 | 11:18

Le Roi | 12-05-14 | 11:10

Nee hoor, laat alsjeblieft de belastingdienst en al helemaal de KvK buiten beeld. (Zijn ze nou helemaal, mijn adressen verkopen, terwijl ik jaarlijks moet betalen).

Bedrijven en instellingen die met onkundige ZZP/ZP'ers (zelfstandige professionals) in zee gaan, verdienen wat ze kiezen. Nee, wat erger is, zijn de parttime ZP'ers die zélf op een loonlijst staan. Vaak ook nog eens bij gemeente of het Rijk, én die buiten die uurtjes hun werkgeversnetwerk gebruiken voor klusjes op eigen naam. Dat soort figuren moeten zakelijk kapot.

Organische evolutie | 12-05-14 | 11:18

Meneer laat zien dat de arbeidsmarkt volledig op zijn reet ligt onder vvd/pvda. En de uitkeringsgerechtigden mogen gaan werken voor een uitkering. Hoe creeer ik een nieuwe onderklasse? Nou, zo dus!

bovenste_plank | 12-05-14 | 11:17

oops verkeerde draadje; hoort in Mocr weduwen uitkering

peter1953 | 12-05-14 | 11:16

Bastiaan is gewoon het slachtoffer van de hordes uit het oosten, die de onderste laag van onze arbeidsmarkt bestormen. Vroeger was er voor iedereen die wilde werken wel iets te vinden. Maar dat was vroeger, toen de EU nog de EEG heette, en de hordes uit het oosten nog tegen werden gehouden door een ijzeren gordijn. God, wat mis ik dat ijzeren gordijn.

VanBukkem | 12-05-14 | 11:15

-weggejorist-

peter1953 | 12-05-14 | 11:15

Nog even de capslock en driedubbele vermeldingen uit je LinkedIn slopen en je bent er. De echte reden van zijn werkeloosheid staat trouwens ook in zijn LinkedIn. Meneer is tegen jeugdzorg aan het procederen, en die arm reikt blijkbaar ver.

Feynman | 12-05-14 | 11:15

Als hij zijn sollicitatiebrieven schrijft zoals Quid zijn stukjes schrijft, begrijp ik die afwijzingen wel.

me,myself and IK | 12-05-14 | 11:14

Kan hij voor GS geen columns schrijven over hoe mooi het arbeidsklimaat is geworden onder Marx Ruttos II ?

James Lastig | 12-05-14 | 11:14

Jezelf verkopen met het uitstallen van 422 afwijzingen. Hoe kom je er op. Een carriere in de sales kan Bastiaan in ieder geval wel vergeten. Kijk eens hoe ik mijn best doe, dus ik verdien het. Zo werkt het volgens mij niet.

Op zijn Linkedin (TIP: gebruik eens wat minder hoofdletters Bas) zie ik dat hij vooral voor de overheid gewerkt heeft, verbazingwekkend eigenlijk dat hij dan geen werk kan vinden want de NLse overheid is de private sector helemaal aan het verdringen momenteel. Misschien moet Bastiaan even lid worden van de PVVDA, dan heeft hij zo een leuk baantje te pakken(capaciteiten doen niet ter zake).

Outsider-Inside | 12-05-14 | 11:13

Als je 422 keer wordt afgewezen ga je je toch dingen afvragen lijkt me.

Mark Smith | 12-05-14 | 11:11

Een schrikbarende ontwikkeling, maar laten we wel wezen, de opportunisten in de ZZP wereld schieten als paddenstoelen uit de grond. Je struikelt tegenwoordig over coaches, adviseurs, webmasters, webdesigners, vormgevers, vertalers, tekstschrijvers, enzovoorts. Mensen die vaak geen enkele opleiding hebben genoten (hooguit een LOI cursus of een "[...] voor dummies"-boekje gelezen), geen ervaring hebben, geen flauw idee hebben waar ze eigenlijk mee bezig zijn (en daardoor uiteindelijk, vaak onbewust, schade aanrichten), iedereen en zijn schoonmoeder als doelgroep hebben, geen enkel (ondernemings)plan hebben, en ga zo maar door. Deze "ZZP`ers" kan ik persoonlijk missen als kiespijn. Ze verzieken de markt en de uiteindelijke klant is uiteindelijk de dupe van de schade die ze vaak aanrichten. Er zou meer controle vanuit de KvK en Belastingdienst moeten zijn, om te kijken of iemand wel geschikt is om zelfstandig te zijn.

Naar mijn idee zijn het ook erg vaak mensen met een partner die een baan en stabiel salaris hebben waardoor ze zich het ondernemerschap, al dan niet voor een bepaalde tijd, kunnen permitteren. Ook al zorgt het bedrijfje niet voor brood op de plank.

Le Roi | 12-05-14 | 11:10

Met name voor mensen als Bastiaan zijn vacatureteksten als 'bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een vrouwelijke kandidaat' of 'mensen uit cultureel-etnische minderheden worden uitdrukkelijk verzocht te solliciteren' wel verdomd zuur.

raskol | 12-05-14 | 11:09

@ necrosis 11:03

Goeie tip, Spekmans zag er de laatste tijd ook al zo slecht uit...

eerstneukendanpraten | 12-05-14 | 11:06

"de concurrentie op de werkloosheidsmarkt neemt nog iedere dag toe."

Nee, maar de concurrentie op de arbeidsmarkt wel...

raskol | 12-05-14 | 11:05

De zegeningen van de EU!

funkyd | 12-05-14 | 11:05

-weggejorist-

SausMaster | 12-05-14 | 11:04

Oh, net op de radio. In april 30% meer faillissementen t.o.v. van de maand maart. Ik zei het al in mijn plempsel van 11:00, we zijn zo uit de crisis!

eerstneukendanpraten | 12-05-14 | 11:04

@eerstneukendanpraten | 12-05-14 | 11:00
Wacht maar tot Turkije toegelaten wordt door de EU...
Overigens raad ik je maagtabletten aan, teveel kotsen tast je slokdarm aan....

necrosis | 12-05-14 | 11:03

Oh zie al waar het fout gaat voor deze man.
"projectleider aansprakelijkheid constructies bij Gemeente Amsterdam stadsdeel Noord"
Een vvd/pvda netwerk levert je alleen wat op in de politiek, niet op de arbeidsmarkt.

toetanchamon | 12-05-14 | 11:02

Mac The Ripper | 12-05-14 | 10:
Biasmania | 12-05-14 | 10:52

Inderdaad Mac, een tenenkrommend plempsel zonder inhoud en vol met schrijffouten.

Klier van Bartholin | 12-05-14 | 11:02

Mensen die het presteren om 'niemand wilt' te schrijven, zoals Johnny Quid, dienen direct de straat op gekickt te worden om plaats te maken voor dit soort mensen.

The_iron_boar | 12-05-14 | 11:01

Nee hoor, hij hoeft niet lang meer te wachten want dan zijn we weer uit de crisis en dankzij dit beste kabinet van na de oorlog liggen de banen dan weer voor het opscheppen. Daarom worden uit voorzorg alvast de grenzen met Oost-Europa wijd opengezet anders zouden er nog tekorten op de arbeidsmarkt kunnen ontstaan. En nu moet ik weer kotsen!

eerstneukendanpraten | 12-05-14 | 11:00

Bastiaan is een goed opgeleide nederlandssprekende met een goed arbeidsethos blanke: dus volledig kansloos.

DeSjaak1000 | 12-05-14 | 11:00

Ik snap de stap naar 'ludiek' niet. Moet iemand van HRM je nu zielig of leuk of goed vinden? Oh wacht, hij wil niet op niveau werken. Dan is alles geoorloofd idd.

Canis Spurcus | 12-05-14 | 11:00

De beste man kan toch gewoon een van de ministeries binnenwandelen en aanschuiven.

Uw Verzekeringsadvis | 12-05-14 | 11:00

Behalve dat het aantoont dat Bastiaan een ouderwetse doorzetter is toont het ook een waarheid aan, het 'domme' geneuzel van "als je wilt werken is er wel werk" is volledig achterhaalt.

Flipus | 12-05-14 | 10:59

Zaterdag middag kwam ik een vacature tegen, om 16.00 gemaild.
Vanochtend om 9.15 de afwijzing.
Dat is dus niet eens gelezen.
Oh ja, de crisis was voorbij ...

gentle giant | 12-05-14 | 10:57

Hij staat MORGEN op Den Haag, niet vandaag...

lares | 12-05-14 | 10:57

@Biasmania : moet Bastiaan een andere carrière gaan overwegen of een andere leeftijd?

HiddenAgenda | 12-05-14 | 10:56

Misschien moet Bastiaan eens leren goede sollicitatiebrieven te schrijven.

Canis Spurcus | 12-05-14 | 10:55

Biasmania | 12-05-14 | 10:52
Wat mis ik nu die "Min" knop hier.

Mac The Ripper | 12-05-14 | 10:55

Hulde voor deze man. Het is echter wel een jobhopper, te zien aan zijn toiletrol lange cv, waardoor veel bedrijven achterdochtig zullen zijn. Succes in ieder geval!

Meh | 12-05-14 | 10:55

Ben ook 53 jaar oud, 1,91 en voor het eerst van mijn leven werkloos sinds juni 2013. In het bezit van redelijk goede diploma's. Van laag naar lager gesolliciteerd en niemand zit te wachten op me.

Fruitvliegje | 12-05-14 | 10:55

Mis ik het woordje 'je' in de titel?

necrosis | 12-05-14 | 10:54

zou eens een andere carrière gaan overwegen, kennelijk is er geen vraag naar Bastiaan. Of zet lekker een eigen bedrijfje op en hanteer prijzen onder de markt, lever je goed werk, dan ken je ze omhoog doen. Gratis advies!

Biasmania | 12-05-14 | 10:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken