Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Philip Morris organiseerde vorige week topfeest

oie_471633rhNQOZa7.gifOh jee. De 'achteraf was het echt superstom'-verhalen komen uit de Philip Morris-fabriek rollen. Vorige week vrijdag draaiden de Amerikaanse kankerproducenten de tumorfabriek dicht en stonden alle longasfalteerders ineens op straat. Allemaal de schuld van anti-rookcampagnes en strenge regelgeving van de EU, natuurlijk. Nu duikt ineens een smeuïg verhaal op in het AD aldus het AD in het AD: de zondag er voor had Philip Morris nog een gigantisch feest gegeven in het Amsterdamse evenementencentrum Undercurrent voor nicotinedealers ter lancering van een nieuw product. Inclusief optredens van de Jeugd van Tegenwoordig (InstaVideo) en lekkere wijven in geile kleertjes. Boehoe, doen allerlei mensen nu, inclusief mensen die zich gratis hebben laten verwennen op het feestje door het anti-KWF-bedrijf. Huiltekstjes als 'vijf dagen voor het massa-ontslag zo'n feest organiseren is ongepast' en zo. Fuck dat, niet zo piepen. Philip Morris levert kanker in kleinverpakking. En dat bedrijf wil je na een massa-ontslag berispen omdat ze een groot feestje geven? Haha, faal. De lancering van nieuwe producten voor de kroegbazen en sigarettenverkopers zal Philip Morris de komende jaren gewoon blijven doen, namelijk. Dat Bergen op Zoom gesloten wordt wil niet zeggen dat Philip Morris geen levensverwachtingsslopers meer levert. Het is een multinational, er is meer buiten Nederland en als pak 'm beet 500 Aziaten hetzelfde werk voor minder kunnen doen als 1350 Brabanders, dan neemt Philip Morris gewoon een zakelijke beslissing. Dat is nu eenmaal het risico van een baan nemen bij een multinational in de longkankersector. Dus niet zo janken over luxe feestjes. Als je besluit voor een bedrijf te werken waarbij je professioneel sigaretjes rolt om nicotinejunks aan een voortijdige tabaksdood te helpen moet je niet achteraf gaan klagen over de ethische keuzes die daar gemaakt worden.

Reaguursels

Inloggen

Hadden de medewerkers liever een begrafenis gehad dan? Gaat toch uitstekend met het bedrijf, alleen met de (d)euro kan het ergens anders voor 1/3 van de prijs.

Andersom dag | 07-04-14 | 14:05

rotjeknor38 | 07-04-14 | 13:16 | + 1 -
-
Meh, ik denk dat ze in bergen op zoom niet zoveel deden aan tabakverbranden hoor. Lijkt mij vrij slecht voor de winst enzo. Onverbrande shag ruikt eigenlijk best lekker.

Badderbeest! | 07-04-14 | 14:00

Aziaten ? Ik begreep uit eerdere berichtgeving dat PM de productie ging verplaatsen naar Rusland. Geheel naar wens van Obama dat in de pers blaat over sancties vanwege Ukraïne, maar wel een grote Amerikaanse multinational laat verkassen van ally naar foe.
-
Overigens zal het mij allegaar aan den kont oxideren. Rokers stinken, en daarmee basta.

Badderbeest! | 07-04-14 | 13:59

Opgeruimd staat netjes. Weg ermee. Ik zou daar nooit zijn gaan werken. Ik moest verhuizen vanwege nicotinedampen van mijn benedenburen. Het heeft me een vermogen gekost. Nu ben ik blut. Die benedenburen en hun bezoekers zaten de godganse dag te paffen. Er waren al twee kankergevallen en ik wilde niet de derde worden. Bij 31 graden alle ramen dicht.Ik kon geen asem meer krijgen. Wat een zegen voor Bergen op Zoom. Dat zullen ze later nog ondervinden.

rotjeknor38 | 07-04-14 | 13:16

@Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 11:19
We draaien er niet alléén op, wat ik ook aangeef, het accént is er naar verlegd.
Duitsland is voorloper, is ook groter. Wij zijn meer een kustland, trandport, logistiek. Onze landbouwtechnirken en waterbouw zijn ongekend.
ASML is nog steeds beste in chipmachines.
We bouwen enorme jachten inniger luxe segment. Tuinbouw, bloemen, zuivel, maar ook consultancy, fiscale en juridischece andere (internationale) diensten.
Het gaat hier niet meer top-top. Dat houdt niet in dat het ineens heel slecht gaat.
Maar alle overheidsregulering belemmert en ontkracht de pure ondernemerszin en kracht. Het haalt het momentum eruit.

hfakker | 07-04-14 | 12:43

Mijn enige vraag bij dit bericht, ik kom bijna dagelijks voorbij die fabriek, is hoeveel miljoen euro krijgt Philip Morris mee van het ministerie van Economische Zaken?
Tot nu heeft elk bedrijf dat z'n bedrijf naar een lagelonen land verplaatste een "verhuisvergoeding" gekregen van het ministerie van Economische Zaken.
Sommigen zelfs 2 keer als ze van het ene lagelonen land naar het andere wilden gaan, omdat in dat eerste de lonen teveel stegen.

Ceesboogaart | 07-04-14 | 12:27

Wat een bedrijf maakt zou niet uit moeten maken, johnny.
Doe nog een zon leuke 1 april grap...

Aart Z. | 07-04-14 | 12:08

@'Minder kunnen doen ALS'... Wat een dikke fail Sjon!
Kouseband | 07-04-14 | 08:52

Geen fail van Quid, maar van jou, Kouseband, en iedereen die jou gePLUST heeft.

Lees de zin waar het om gaat nu nog eens wanneer je de woorden 'voor minder' weghaalt. Dan klopt het wel. Het ALS is niet gekoppeld aan 'minder', maar aan de hoeveelheid werk die 500 Aziaten kunnen doen ten opzichte van 1350 Brabanders (Volgens Quid dan)

"... en als pak 'm beet 500 Aziaten hetzelfde werk] [kunnen doen als 1350 Brabanders,..."

wtk-tje | 07-04-14 | 11:52

hfakker | 07-04-14 | 10:35
Gisteren op het journaal werd nav de opening van de Hannover Messe iets heel anders verteld, namelijk dat Duitsland wél en wij geen succesvol innovatie- en productieland (meer) zijn. Ik geloof niet in een economie die alleen op de dienstensector draait. Het kan dus wél, mist je de juiste voorwaarden schept. Onze Oosterburen bewijzen het.

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 11:19

Minder dan 1350 Brabanders svp..

Hs10 | 07-04-14 | 11:09

ik zie het probleem niet, er wordt een feestje gegeven. So waht? ook zonder dat feestje was Philip Morris gewoon gesloten om de simpele reden dat het elders goedkoper kan.

Maak je liever druk over feestende en er op los reizende bestuurders terwijl binnenkort heel nederland gesloten wordt

kees1960 | 07-04-14 | 10:49

Kijk eens wat vaker in de spiegel van je auto. Niet dat ik roken goed praat, maar wedden dat je meer kanker van uitlaatgassen krijgt?

roodgrapje | 07-04-14 | 10:48

@ datzouzomaarkunnen | 07-04-14 | 10:39

Exact!

Maar de sense of urgency om er iets aan te doen ontbreekt TOTAAL in Den Haag.

Vanwege een achterlijk ouderwets politiek stelsel uit de tijd van de postkoets en de stoomlocomotief (1848) waardoor we opgescheept worden met een regering die niemand wil en een 2e kamer vol met ambtenaren en historici die niet eens begrijpen wat er nu gebeurt laat staan nu de juiste maatregelen kunnen nemen.

Outsider-Inside | 07-04-14 | 10:44

@ Feynman 09:37
Precies. Loonbelasting omlaag en/of BTW verlagen. Er wordt ons al jaren beloofd dat ons belastingstelsel eenvoudiger en duidelijker zal worden. Maar het gaat veel te traag en vanwege het gat in de hand van de overheid als het aankomt op eigen uitgaven en projectjes, is de druk op de ketel gigantisch. We zijn een heel klein landje met veel te veel mensen en dus erg afhankelijk van het buitenland en concurrentie positie.
64% BBP die technisch gezien niet eens als economisch productief kan worden gezien is absurd! De taart wordt aan alle kanten kleiner en kleiner.
Het is al vijf over twaalf wbt concurrentie positie en de bevolkingsdichtheid. Buiten de immigratie/allochtonen discussie moet er echt wat gedaan worden aan de bevolkingsgroei en samenstelling, of allemaal voorbereiden dat de gemiddelde levensstandaard flink omlaag moet om alles draaiende te houden. We zijn een stadstaat met steeds grotere ghetto's aan het worden.

datzouzomaarkunnen | 07-04-14 | 10:39

@Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 09:36
In je inleiding je potentiële lezer 'dom' noemen getuigd niet van een overdaad aan eigen spitsvondigheid.
Ten minste de ontvankelijkheid wordt gereduceerd tot een minimum.
Los daar van is productie can commodity al geruime tijd niet het economisch accent in Nederland.
Lagere lonen werkt in de hand dat makkelijker en omvangrijker de duurdere diensten kunnen worden uitgebreid.
Als staat is Nederland al een tijdje de ambitie een productieland van massa artikelen te zijn ontgroeid.
Geavanceerde technologie, waardeartikelen en technologische innovatie en kennis is meer het stadium wat ons bijvoorbeeld 4e voedsel leverancier ter wereld maakt.
Slimme, slimme Banana Boy Biggetje.

hfakker | 07-04-14 | 10:35

als pak 'm beet 500 Aziaten hetzelfde werk voor minder kunnen doen als 1350 Brabanders....

Aaargh!!?!

Treurig varken | 07-04-14 | 10:33

Zelfs als verstokte roker ben ik het met Quit eens. Je zou met je gezonde verstand sowieso niet denken dat je in Nederlandse productiebedrijven een toekomst hebt. Er staat 4 miljard Chinezen te wachten om voor ons peuken te draaien.

Bijnavleesjatter | 07-04-14 | 10:26

@Von Pikkenstein | 07-04-14 | 08:47
En zo'n massaontslag hadden ze wél die ochtend bedacht?
Een stereotype Zwitsalficatie wat je hier plempt.
Uit commerciële afwegingen hebben feesten ontslag niets met elkaar te maken, maar beiden zullen toch echt ruim tevoren zijn gepland en directiebeslissingen zijn.
Het kan niet anders dan dat behoud van Goodwill bij het distributiekanaal hier de intentie is geweest.
Massaontslag was een feit. Hoe voorkom je vervolgens dat je merken (en dus nog meer banen) instorten.

hfakker | 07-04-14 | 10:25

erg kortzichtig Quid. alleen omdat jij zelf niet rookt veroordeel je mensen die hier gewerkt hebben. Inclusief alle heftruckchauffeurs, magazijnmedewerkers en weet-ik-veel wie die allang blij zijn dat ze uberhaupt een baan hebben anno 2014.

vraag me af of je dit stukje ook geschreven zou hebben als het om een bierproducent ging. weet je hoe verslavend alcohol is en hoeveel levens dat per jaar kost?

rvo | 07-04-14 | 10:20

erg kortzichtig Quid. alleen omdat jij zelf niet rookt veroordeel je mensen die hier gewerkt hebben. Inclusief alle heftruckchauffeurs, magazijnmedewerkers en weet-ik-veel wie die allang blij zijn dat ze uberhaupt een baan hebben anno 2014.

vraag me af of je dit stukje ook geschreven zou hebben als het om een bierproducent ging. weet je hoe verslavend alcohol is en hoeveel levens dat per jaar kost?

rvo | 07-04-14 | 10:20

Dus Marlboro kindertjes die nog nooit een cigaretten cowboy op televee of in de bios' zagen.... Minder, minder, minder. www.pmi.com/eng/our_products/pages/our...
The Top 10 PMI Brands
Marlboro, L&M, Fortune, Bond Street, Parliament, Sampoerna, Philip Morris, Chesterfield, Lark, Dji Sam Soe

hfakker | 07-04-14 | 10:17

Gooi er een paar balen shag in en draaien maar
of is dat te simpel........

tang62 | 07-04-14 | 10:02

@ Feynman 09:37

Een land waar de energieprijzen voor grootverbruikers hoger zijn dan in de rest van de wereld prijst zichzelf ook al snel uit de markt. Wel eens van aluminiumsmelter Aldel gehoord?

eerstneukendanpraten | 07-04-14 | 10:01

Lekkere jij-bak Quid.. Daardoor volkomen krachteloos..

Fred van Ria | 07-04-14 | 09:58

Phillip Mortis

prikspeld | 07-04-14 | 09:57

Roken is een genotsmiddel, zoals alcohol. Volwassen mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid hiermee om te gaan. Voor veel mensen geeft het wat troost en verlichting.
Quid's stukje past in de lijn van een kille maatschappij die we nou net niet willen met z'n allen.

spelen | 07-04-14 | 09:54

Quid: voor de duidelijkheid... 500 aziaten doen niet hetzelfde voor minder dan 1350 brabo's. Het is juist dat je voor minder geld 5000 aziaten in een smerig hok kunt laten werken met veel minder regeltjes. En zodoende kun je weer meer centjes overhouden om je aandeelhouders te pijpen.
Tik nou eens een stukje vakwerk jongen...

guillaume | 07-04-14 | 09:53

@ Feynman | 07-04-14 | 09:37 |

We zijn getuige van het "Peak welvaartsstaat" moment in NL.

Ik heb een hekel aan rokers, maar Philip Morris neemt dit besluit gewoon gebaseerd op de keiharde economische onmogelijkheid om in NL nog efficient te produceren door de hoge sociale lasten en hoge loonbelasting (nog verergerd door de opstelling van de FNV) om het onverzadigbare overheidsmonster maar van brandstof te kunnen blijven voorzien.

Er zullen binnenkort nog vele andere bedrijven in NL (die geen sigaretten produceren) tot dezelfde conclusie komen als Philip Morris. Dit is nog maar het begin.

En in Den Haag snurken ze lekker verder en koehandelen ze wat met 300 euro arbeidskorting en strafbaarstelling illegaliteit.

Nog even de dekstoelen op de Titanic goed zetten, dat is wat men in Den Haag doet in plaats van de koers te verleggen. Recht op de ijsberg af!

Wat nu echt heel snel nodig is, is een drastische verlaging van de loonbelasting om de kosten van arbeid international concurrerend te maken en tegelijkertijd te zorgen dat de Nederlandse consument een bestedingsimpuls krijgt. Dat is de meest effectieve maatregel die Minister Asscher kan nemen om de werkloosheid snel naar beneden te krijgen.

De Nederlandse politiek zit complete gevangen in het denken in kleine micro-maatregeltjes en regeltjes-fetisjisme terwijl er nu een veel drastischere en structurele aanpak nodig is.

Outsider-Inside | 07-04-14 | 09:53

Een geleid volkskapitalisme ... dat is wat wij moeten hebben. De pleuris voor socialisten en liberalen. Eerst werk en vreten en dan de rest. Het belang van de Nederlandse volksgemeenschap eerst. Bedrijven passen zich echt wel aan als wij dreigen hun afzetmarkt te sluiten. Ze produceren en werken ook in landen met onmogelijke en dictatoriale regeringen als het moet. Vertel mij niet dat ze alleen in liberale droomparadijsje kunnen en willen handelen en produceren. Moet ik, notabene een migrantenkind, jullie nu echt gaan vertellen wat het betekent om nationalist te zijn ?

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 09:53

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 09:41
Als Philip Morris een gewoon normaal salaris mocht betalen voor normaal werk en niet jaarlijks een FNV staking had gehad, hadden ze hier nog gewoon gezeten. Het is ook niet voor niets dat het CNV veel minder staakt dan het FNV.

Ik schrijf niet dat werknemers tevreden moeten zijn met € 300 de maand. Minimumlooon is vijf keer zo veel. Die Russen zijn ook niet gratis. Ik schrijf dat je zonder diploma`s niet moet gaan staken voor meer dan twee keer minimumloon. Niet gaan staken voor meer dan drie keer bijstandsniveau.

Als je als werknemer niets inhoudelijks te bieden hebt, eindig je gewoon nooit duurzaam met een modaal inkomen. FNV Bondgenoten heeft haar leden eerst gek gemaakt met sprookjes, terwijl hun leden al bovengemiddeld goed verdienden en nu zijn ze werkloos.

Minimale opleiding? Minimumloon. Is nog steeds anderhalf keer een bijstandsuitkering.

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 09:36 | + -1 -
Brazilië, India en Rusland zijn de andere BRIC landen. India en Brazilïe zijn wel vrije landen. U zit te winkelen in de beschikbare feiten. Brazilië heeft zelfs Bradley Manning en Julian Assange asiel aangeboden. In de verzameling landen waarmee het beter gaat dan Nederland, zitten voornamelijk vrije landen.

Er is niets mis mee om zaken die beter gezamenlijk te regelen zijn, te regelen. Alleen dat zien we de overheid niet doen. De zorg wordt gewoon gedeeltelijk afgeschaft, (AWBZ, jeugd, gehandicapten voorzieningen, rollators, scootmobielen, hulphonden) om overgelaten te worden aan de vrije markt. (U dokt het zelf maar als u het wilt of gaat bedelen.)

Het budget van de alle Nederlandse overheden & verplichte instanties samen is nu 64% van ons Bruto Nationaal product. Er zijn goed functionerende Westerse landen die met de helft van dat cijfer toekomen. Een groot gedeelte van deze gezamenlijke uitgaven zijn helemaal geen zaken die de samenleving nodig heeft.

Na jaren van de overheid die op ons bezuinigd heeft, mogen ze een keer op zichzelf gaan bezuinigen.

Feynman | 07-04-14 | 09:51

FNV heeft ze gewoon weggejaagd... ja jongens, een organisatie zonder hedendaagse visie.

ReuzeBater | 07-04-14 | 09:49

Maar jullie krijgen de liberale regering die jullie verdienen en willen. Tot ook jouw klotebaantje naar India verdwijnt. Want denk niet dat je onaantastbaar bent. Dat dachten IT'ers en bankmedewerkers ook allemaal. Lid worden van een vakbond ? Ja, pas toen ze doorkregen dat hun baan op de tocht stond. En aan wie denken kleine ondernemers en "hardwerkende" middenstanders hun troep te gaan verkopen als de werkende klasse werkeloos thuis zit ? Of denkt de middenstand in Bergen op Zoom dat alles zo blijft als het was nu de halve stad zonder baan zit ?

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 09:47

Als ik dit stukje zo lees denk ik dat Quid dit stukje heeft geschreven voor StiVoRo.

BeunDeHaas | 07-04-14 | 09:44

Wat de NL'se regering moet doen is, tegen alle liberale (want zo zie ik de EU) EU-regels in, een importverbod van PM producten instellen. Geen banen, geen afzetmarkt. Eens kijken hoe lang het dan nog duurt. Produceren in een goedkoop 3e wereldland ? Verkoop je pleuriszooi dan ook maar in die 3e wereldlanden.

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 09:44

8 jaar gelden gestopt met roken, geen moment spijt van gehad.
Oke, paar pondjes erbij maar hell, als dat het ergste is.
Gelukkig niet zo een anti rook fundamentalis geworden.
Het is jammer dat mensen hun baan kwijt raken, los van de eventuele gezondheids schade die dat bedrijf (in)direct veroorzaakt.
Ik heb bij een firma gewerkt die aan de ene kant halffabrikaten leverde voor de medische branche maar aan het andere eind rolde de cigarettenfilters uit die zelfde fabriek.
Ik snap Kwit wel, maar dan zou je ook blij zijn als bv Shell een rafinaderij sluit. Er is dan tenslotte minder brandstof dus minder luchtvervuiling, dus minder damp die je lekker loopt in te ademen. MacDonalds, (in)direct veroorzaker van obesitas, maar we kiezen er zelf voor het te eten. Zo zullen er genoeg bedrijven zijn die (in)direct de gezondheid schaden en waar we allen bewust voor kiezen om er gebruik van te maken.

Super Grover | 07-04-14 | 09:42

Feynman | 07-04-14 | 09:37
Groot gelijk hoor. Als NL'se werknemers nu maar eens genoegen wilden nemen met 300,- salaris per maand en tien dagen vakantie per jaar dan was er niks aan de hand en dan had die arme Philip Morris gewoon kunnen blijven. Want van 145 miljoen winst kan niemand rondkomen. Maar ja, die vakbonden hé ? En linkse partijen. Die ook.

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 09:41

160 lobbyisten in Brussel doen hun werk.

van stampij | 07-04-14 | 09:40

Het is daar net als bij alle andere supergrote bedrijven, u betaald en betaald en betaald, krijgt nooit zelfs ook maar één keer een doceurtje, gratis productje, niet eens een bedanktje voor het levenslang gebruiken van hun product en al dat geld dat ze aan u verdienden word gebruikt om macht over diezelfde consument, u, te kopen via lobbies en inmenging in uw gehele leven. En van de afgeroomde miljoenen word er gefeest over uw dode lichaam. Ziehier de waarheid van uw leven. U koopt uw eigen meesters. Steek er nog maar eentje op.

tattooboer | 07-04-14 | 09:40

Die laatste zin is erg kinderachtig Quid, de meeste werknemers zullen niet ooit 'besloten' hebben om te gaan werken bij een sigarettenfabrikant, je hebt als ongeschoolde arbeider niet zo heel veel keuze meer in Nederland. Dus de meesten waren blij met een (tot voor kort) stabiele werkgever vermoed ik.

Ronman2k | 07-04-14 | 09:39

Gelukkig levert FNV Bondgenoten een bekentenis waarom Philip Morris vertrokken is. www.fnvbondgenoten.nl/site/caos/41644... Op bladzijde 31 zie je dat functiegroep twee al € 1896 tot € 2393 bruto per maand verdiend. Dat is nog zonder feestjes zoals de riante reiskostenregeling voor mensen die naast de fabriek wonen.

FNV staakte in januari nog even voor € 1500 bruto eenmalige uitkering en nog wat andere zaken. www.omroepbrabant.nl/?news/2055581103/...

Maar functiegroep 2, wat moet je daarvoor kunnen? Dat staat op bladzijde 25. "Logistiek medewerker & kwaliteitsbewaker". Pallets rondrijden en kijken of er ook echt een pakje peuken uit de machine rolt. Werk waarvoor je geeneens een MBO hoeft te hebben.

Philip Morris betaalde ruim een KWART boven wat in Nederland gebruikelijk is, naast een fors pakket secundaire arbeidsvoorwaarden. Vervolgens gewoon weer een staking voor je kiezen. Philip Morris wist niet meer waar dit eindigde. Een open einde probleem.

Wist niet meer tot hoever ze afgeperst gingen worden, en vluchten naar Rusland. Dat is een prestatie, een bedrijf zo ver bedreigen, dat ze zichzelf in Rusland veiliger voelen. Had de FNV laten staken bij bedrijven waar wel sprake is slechte betaling. Zoals schoonmaak en dergelijke.

De FNV, UWV en SP houden elkaar in stand. Op naar nul banen in Nederland.

Feynman | 07-04-14 | 09:37

Het is tegen dovenmansoren gericht hier, maar ik probeer toch nog een keer. Het liberalisme s een destructieve dwaalleer. En luister nu eens goed naar wat ik zeg. Er is niks mis met concurrentie, eigenbelang en privéondernemerschap. Er is geen sterkere drijfveer tot innovatie en productiviteit dan de hebzucht van mensen. In die zin ben ik volstrekt pro-liberalisme. Het punt is alleen dat je daarmee geen land, volksgemeenschap en samenleving in stand kan houden. Met al jullie obligate en domme ageren tegen alles wat overheid heet vergeten jullie één ding en dat is dat het met het Nederlandse volk als gemeenschap en maatschappij binnen één week volstrekt afgelopen zou zijn als we het werkelijk allemaal aan de markt zouden overlaten. Echt vrije marktwerking betekent dat er niets gemeenschappelijks meer gedaan zou worden als dat net direct in het belang van de kapitaalverstrekkers zou zijn. Het is nu al zo dat iedere deelmarkt een enorme toezichthouder nodig heeft om prijsafspraken en kartelvorming te voorkomen. Het liberalisme heeft zeker goede punten met is als model voor een maatschappij volstrekt ongeschikt en net zo'n dwaalleer als het communisme. Kijk naar de meest succesvolle landen op dit moment. China, India ... willen jullie dat liberale landen noemen ? Denk het niet. Maar tegen gelovigen valt niet te praten weet ik ut ervaring ....

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 09:36

Kut Philip Morris (en tabaksfabrikanten in het algemeen). Mooi dat die fabriek pleite is. Toen ik (20 jaar geleden alwaar) als bijbaantje bij een benzinepomp werkte, kwam regelmatig zo'n PM promotie meisje langs (lekker ding, dat wel, jammer dat ze rookte). En iedere keer probeerde ze me (vrij opdringerig) een sigaret aan te bieden (telkens geweigerd). Er is natuurlijk een kleine kans dat ze me gewoon leuk vond (maar m'n alu-hoedje zegt anders).

aap-noot-mies | 07-04-14 | 09:35

De werknemer als wegwerpartikel. Bedrijven die niets aan onze economie willen toevoegen zouden hier ook geen afzet moeten hebben.

Arnold9638 | 07-04-14 | 09:35

Kunnen ze daar in Bergen op Zoom eindelijk eens een fatsoenlijke bocht in die snelweg maken.
(Wel triest dat Philip Morris wel in NL gevestigd blijft voor het belastingvoordeel)

Petrus Poortwachter | 07-04-14 | 09:32

@Ommezwaai | 07-04-14 | 09:20 | + 1 -
Ik ben zelf begonnen met roken op de lagere school. Niet veel weliswaar. En op de middelbare school mocht er ook gewoon gerookt worden. Tijdens de eerste pauze binnen en tijdens de grote pauze en de middagpauze buiten. Rook nu nog 3 sigaretten per dag om de werkgelegenheid in stand te houden maar dat is ook niet meer nodig sinds de productie naar Rusland is verplaatst.

Osdorpertje | 07-04-14 | 09:27

Philip Morris heeft 161 lobbyisten in Brussel hangen. Het maakt (dus) niet uit wat wij doen!

Einde van de Domheid | 07-04-14 | 09:26

Als alle Nederlanders zouden stoppen met hun ongezonde gewoontes, gaan de belastingen schrikbarend omhoog.
Eens kijken hoe er dan gepiept wordt.

Ommezwaai | 07-04-14 | 09:22

@Gix | 07-04-14 | 09:12 | + 2 -
Daar is geen belasting voor nodig, laten mensen die met een spierblessure thuis zitten ze zelf maar betalen, bijvoorbeeld uit hun vakantiedagen.

Osdorpertje | 07-04-14 | 09:21

Osdorpertje | 07-04-14 | 09:05
Ik rook al een tijdje...
Van alle accijnzen die ik inmiddels heb afgedragen, zou ik 10 jaar eerder kunnen stoppen met werken.
.
Eensch, roken is slecht voor de gezondheid.
Alleen toen ik startte met roken, was het nog goed voor de gezondheid, geloof ik....

Ommezwaai | 07-04-14 | 09:20

Beetje lullig stukje Quid! Wil je roken dan moet je dat helemaal zelf weten daar moet niemand zich mee bemoeien. Dat gelul dat roken de ziekenfondspremie omhoog stuwt daar hoef je bij mij niet mee aan te komen want die gasten gaan allemaal eerder dood en die zorgen dat WIJ weer geld overhouden, pensioen, zorg, enz.

tinus stittelaar | 07-04-14 | 09:18

Je kunt je inderdaad wel eens achter het hoofd krabben bij de manier waarop steeds meer multinationals in Nederland alleen maar aan geld denken als het gaat om de kwaliteit van de geleverde dienst of het omgaan met het personeel. Los daarvan, die laatste zin is meesterlijk gevonden.

popov | 07-04-14 | 09:14

Tied veur 'n pafke...

glimkuiken | 07-04-14 | 09:12

Osdorpertje | 07-04-14 | 09:05

Doe ook gelijk ff een extra belastinkje heffen voor al die sportblessures van die zogenaamde 'gezonde mensen'.

Gix | 07-04-14 | 09:12

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 08:48
Zulks heet marktwerking...
In ieder geval beter als het socialistische "in stand houden" met behulp van subsidies.
.
Maar goed, wat had die club dan moeten doen?
Het feestje afblazen in verband met massaontslag?

Ommezwaai | 07-04-14 | 09:12

Philip Morris toevallig een Amerikaans bedrijf? Lang leve de TPP. Alle grenzen open en de productie naar Azië. Dat is wat we niet willen maar wel gaan krijgen. Waarom mogen we de concept wetteksten niet zien?

en.wikipedia.org/wiki/Trans-Pacific_P...

Mark_Pugner | 07-04-14 | 09:11

Wees een bink! Rook en drink!

Godsammekraken | 07-04-14 | 09:10

Mooi man dat EU, promoot liberale gedachten in de bedrijvensector maar gooit je ondertussen deaud met regelgeving en belastingen dat gewoon keiharde communisme is. Want zo rolt de EU.

De bedrijven die de dans ontlopen zijn 'groene' maffia subsidieslurp bedrijven en bedrijven die een dikke duit en connecties in die hele corrupte bende in brussel hebben.

LangeTijdGeleden | 07-04-14 | 09:09

Servers van AD zijn ook begonnen met roken....

snorrowitz | 07-04-14 | 09:08

Phillip Morris maakt logische bedrijfseconomische keuzes. Produceren waar dat het goedkoopst is en zorgen dat je marketing op orde is zodat dat wat je produceert ook verkocht wordt. Of ze nu kankerstaafjes maken of medicijnen maakt dan niet zo'n groot verschil toch?

niet voor de hond | 07-04-14 | 09:08

past toch precies in het huidige beeld? graaien, zoveel mogelijk graaien

macflipper | 07-04-14 | 09:08

@wakkere_nederlande
de uitvaartbranche zal er niet wakker van liggen, klandizie blijft hetzelfde duurt misschien een paar jaar langer maar van leven ga je dood.

Bluto Blutarsky | 07-04-14 | 09:08

Nu de sigaretten productie bijna in z'n geheel naar het buitenland is verplaatst kunnen de sigarettenproducenten ons niet langer chanteren.
Een mooi moment om de medische kosten van het roken in de sigarettenprijs door te berekenen boven op de accijnzen.

Osdorpertje | 07-04-14 | 09:05

-weggejorist en opgerot-

ren3wyourmind | 07-04-14 | 09:00

Ik rol nog even lekker wat accijnzen.

Mammeloe | 07-04-14 | 08:57

@Kaas de Vies | 07-04-14 | 08:53
Ja, maar jij bent Kaas.

rolluf | 07-04-14 | 08:55

Quid, ondanks je soms vermoeiende vergelijkingen,stijlfiguren en de gewoonte het gevatste jongetje van de klas te willen zijn heb je hier een mooi stukje getypt. Hou dat vast.

Zo is het maar net! | 07-04-14 | 08:54

Ik heb nog nooit gerookt ik ben cool vanaf mijn geboorte.

Kaas de Vies | 07-04-14 | 08:53

'Minder kunnen doen ALS'... Wat een dikke fail Sjon!

Kouseband | 07-04-14 | 08:52

Voora ongepast zijn de krokodillentranen van de vakbonden die kort geleden hun hand volledig overspeelden en nu hun leden op de blaren laten zitten.

Godsammekraken | 07-04-14 | 08:52

Het zou mooi zijn als, met het verdwijnen van Philip Morris, ook dat spuuglelijke blok langs de snelweg gaat verdwijnen.

rolluf | 07-04-14 | 08:50

Wel slecht dat DJVT zich hiervoor leent! Bah!

Specy | 07-04-14 | 08:50

Oei, pittig stukje tekst.....
De verkoop van tabak mag wat mij betreft nog vele malen duurder worden. Zeg maar onbetaalbaar. Het eigen schuld dikke bult principe voor de ex werknemers gaat mij wat ver.

DerHanzel | 07-04-14 | 08:50

Schandalig dit.
Het KWF probeert een welig tierende bedrijfstak om zeep te helpen. Niet alleen de rokersbranche maar ook de pharmaboys en uitvaartondernemingen zitten straks met hun handen in het haar als dit zo doorgaat.

wakkere_nederlander | 07-04-14 | 08:50

Von Pikkenstein | 07-04-14 | 08:47
Het sluiten van een complete fabriek besluit je zeker tijdens het schijten ?

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 08:49

En hier heeft Quid dus gewoon hartstikke gelijk.

Kees Maf | 07-04-14 | 08:49

Zo mooi man dat ongebreidelde liberalisme. Blijf vooral liberaal stemmen mense.

Bigi Bana Boy | 07-04-14 | 08:48

Precies, en als verslaafde kun je ze toch gewoon boycotten.

roze_bril | 07-04-14 | 08:48

Dat feest was waarschijnlijk al lang van te voren gepland, wat zo iets organiseer je niet binnen een weekje.

Von Pikkenstein | 07-04-14 | 08:47

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken