Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SCHOKKEND. Man is levenslang borrelpraat

hartjewerktnog.jpgNachtmerrie-scenario: je krijgt een beroerte, kan geen pink meer bewegen maar je brein is volledig in staat om alles wat er zoal besproken wordt aan je bedje te horen en te begrijpen. Dus hoor je hoe je handenwringende geliefden een stelletje orgaangraaiende dokter Bibbers toestemming geven om de boel maar leeg te scheppen. Qua organen. Want zo zou je het gewild hebben. *snirf snotter* Het overkwam de Zweed Jimi Fritze, die inmiddels niet voorleeft in twee nierpatiënten en één leverlijer maar gewoon als totaalpakketje. In een rolstoel, dat wel, maar hee, wij gokken dat de man daar zeer content mee is, gezien zijn bijna-verherverdeling over een heleboel andere mensen. Het is aan één oplettende dokter te danken dat de Zweed niet als een IKEA-kast gedemonteerd is. Roept toch altijd weer de vraag op hoe zorgvuldig de Witte Slopers omgaan met potentiële nierleveranciers. Een orgaandonor is idealiter gezond, jong, hersendood maar verder nog heel en heeft een ruimdenkende familie. Want als die dwarsliggen, houdt het op, zie ook de orgaandonatie van Friso. Huh welke orgaandonatie van Friso? Juist. En deze Jimi kan het navertellen he, er zullen er vast tussen zitten die zelfs niet met hun oogbol konden trillen maar wel bewust meemaakten hoe ze van de life support zijn losgekoppeld. DOODeng, en dit geval zal dan ook tot in lengte van jaren in kroegdiscussies, als het uur eindelijk naar weemoed zwicht na 12 rondjes en 1 bittergarnituur, worden opgerakeld. Waarschijnlijk door een rokende, drinkende midlifer van wiens lever, longen en ander spul echt helemaal niemand meer opknapt: "NO WAY. Van deze jongen blijven ze af. Laatst was er een kerel in Noorwegen, of Zweden of weet ik veel. Was gewoon nog wakker. In ze hoofd. Hadden ze al bijna opengesneden. Nee hoor, als mij iets overkomt, afblijven." Sja. Misschien toch maar opt-in houden, die donorregistratie.

Reaguursels

Inloggen

En de godezijdank .. (nou ja ook niet echt) dat ik een ziekte heb waardoor donor zijn völlig ausgeschlossen ist. Haha beat that wittejassen orgaan maffia!!!

Scavenger | 07-04-14 | 07:43

De kans dat je totaal verlamd maar nog bij bewustzijn in een ziekenhuis terechtkomt is gelukkig klein. De kans dat je in een raar ziekenhuis komt met incapabele dokters die de familie lastigvallen met vragen over orgaandonatie (in het bijzijn van de patient) nog voordat je hersendood bent, en dat dan later een dokter mét diploma van vakantie terugkomt om je te genezen lijkt me echt ridicuul klein.
Probleem ligt dan ook bij het ziekehuis, niet bij het systeem van orgaandonatie. (Voor zover je bij dode mensen van doneren kunt spreken.)
Ondertussen sterven er wel jaarlijks een hoop mensen wegens tekort aan organen. Omdat mensen hun organen na hun dood liever zien verrotten danwel verbranden, in plaats van er (een) levens(s) mee te redden.

cabbit | 07-04-14 | 00:38

@koekje erbij?: zelfde ervaring gehad. Onder volledige narcose. Geen pijn, maar kon wel grotendeels volgen wat er gebeurde. Werd later ook weggewimpeld. Want geheel weg, geen bewustzijn, etc. Totdat bleek dat ik precies kon aangeven wat de chef-arts die avond zou gaan doen en waarom hij daar geen zin in had. Schadeclaim is snel uitbetaald.

Plop! | 06-04-14 | 23:37

Weet je wat ook vervelend is, iets eerder ontwaken uit je narcose dan de planning is.
Daar werd ik niet vrolijk van, ze waren wel al aan het afhechten dat wel. Maar je wil schreeuwen van de pijn ,maar dat ging niet en je ligt vastgebonden.
Daar heb ik een paar slapeloze nachtjes van gehad,zeg.
Maar het ergste was, dat ze me niet geloofde, kan niet, zei de arts, we houden iedereen goed in de gaten.
Ik had hem wel in narcose willen slaan,die arts.

koekje erbij? | 06-04-14 | 23:25

Klinisch dood is niet dood. In de gevallen waarin mensen het konden navertellen in ieder geval niet ... In omliggende landen heeft men nog de beleefdheid om je geheel onder narcose te brengen als de organen verwijderd worden. In Nederland uiteraard niet: "nee, dat zijn alleen maar reflexen..." is de verklaring als het lijk onaangenaam begint te bewegen als het mes er ingaat. En er zijn dus genoeg verhalen van mensen die alsnog wakker worden als de lever er al uit is. Algemeen bekend in de medische wereld, verzwegen door de donormaffia. Het is heel nobel als je besluit dat je je organen ter beschikking stelt. Vooral als je dat doet in de volle wetenschap dat het voor jou waarschijnlijk een zeer pijnlijke ervaring gaat worden.

Plop! | 06-04-14 | 23:24


kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 20:37 |
zit wat in, ik heb vanmiddag een verjaardagsborrel gehad

irma zonderboezem | 06-04-14 | 21:05

@irma zonderboezem | 06-04-14 | 20:28
Ik had van u wel betere argumenten verwacht dan "denk aan de kinderen".

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 20:37

ja want nu zijn ALLE artsen orgaan graaiers!! pas op dat je met je vette pens en doorgeblowde longen niet in het ziekehuis komt te liggen heren. want die mannen in witte pakken slopen alles eruit waar je bij ligt! zelfs je blindedarm, kun je nagaan....
nu ff serieus, we hebben het wereldwijd over 1 zweed hè mensen!
maar goed, nu maar hopen dat jullie kinderen nooit een orgaan nodig hebben hè?!

irma zonderboezem | 06-04-14 | 20:28

@arie181818 18:13: Horrorverhaal? Als ik niks meer kan behalve horen wat er om me heen gezegd wordt, dan zal ik in gedachten hopen, bidden, smeken dat mijn familie toestemming geeft om de stekker er uit te trekken. Het nachtmerriescenario is juist dat ze je als een kasplantje in leven houden.

Tja, dat er dan een andere doc langs komt die zegt dat je alsnog min of meer kan genezen, dat is alleen maar een bonus. Ik zie werkelijk geen horrorverhaal in het relaas van de man.

Muxje | 06-04-14 | 20:03

Correctie: Goeie film ! Net gekeken. Maar ik blijf orgaandonor... vlak na verwijdering van 1 nier roep ik dan, kiekeboe, mag ik even aftellen ? Ik stuur u wel een kwitantie !

poeszje | 06-04-14 | 19:50

Goeie film ! Net gekeken. Maar ik blijf orgaandonor... vlak 1 nier roep ik dan, kiekeboe, mag ik even aftellen ? Ik stuur u wel een kwitantie !

poeszje | 06-04-14 | 19:48

@Kaas de Vies | 06-04-14 | 16:43
Een stamcel is het interferon van de jaren '90 en '00.

Guido | 06-04-14 | 19:39

Het lijkt me inderdaad vreemd dat iemand met een kloppend hart de oven in wordt geschoven.
En ook vreemd dat iemand met een kloppend hart niet eens rustig de tijd krijgt om uit de coma te komen.

Onderbuik | 06-04-14 | 19:23

Ojee wat erg stel dat ze hem hadden leeggeschept dan was hij dood gegaan.
.
Dat zou natuurlijk veel erger zijn dan dat hij met al zijn organen intact en in zijn eigen lijf de oven in was geschoven.
.
Reaguurders, activeer toch uw brein en huil niet zo dom mee met ieder stukje uit de rubriek "Opmerkelijk".

Ooit_huisregelneef | 06-04-14 | 19:11

necrosis | 06-04-14 | 19:02
Het begindt een beetje storendt te worden, die d/t vauten.

Elisabeth2 | 06-04-14 | 19:07

Hier geen enkel bezwaar, laat ze maar uitverkopen.
Eindelijk ben ik dan nog ergens nuttig voor.
Zelfs als ik nog een bewustzijn mocht hebben, het is geen leven meer. Kan niets meer en volledig afhankelijk van anderen. Enkel de witte maffia gun ik het niet, maar laat ik daar maar over heen kijken.

Emmy Grant | 06-04-14 | 19:05

-weggejorist-

dr 42 | 06-04-14 | 19:02

@number668 | 06-04-14 | 18:42
Gevoelt?
Serijeus?

necrosis | 06-04-14 | 19:02

Stel... Ze waren hem gaan leeghalen, dan had hij alles gevoelt...

number668 | 06-04-14 | 18:42

Gezien de wachtlijst voor donorpatienten, vrees ik niet dat dit vaak gebeurd.
Maar jah hoevaak komt een juiste donor codicil in het ziekenhuis terecht?

Santtulainen | 06-04-14 | 18:30

^-- *ahum* met uitzonder van mevrouw Nanninga

Anti links/rechts | 06-04-14 | 18:28

Ja.. zo rollen de vrouwtjes. Je bent nog niet dood of ze zijn je organen en je erfenis al aan het verdelen! Vrouwen, het zijn allemaal ....!

Anti links/rechts | 06-04-14 | 18:25

Nanninga, dit is weer eens een tenenkrommend slecht stukje van je. Al was het alleen om de tendentieuze ontkenning van het feit dat bij orgaandonorschap niet eerder, maar juist veel zorgvuldiger, zal worden vastgesteld of de patient daadwerkelijk is overleden.

pvpb | 06-04-14 | 18:18

Bij leven worden we kaalgeplukt via de belasting en zelfs na ons overlijden gaan ze nog even door. Dan worden de laatste nog bruikbare onderdelen verwijderd. Ongetwijfeld ten behoeve van dezelfde aasgieren die ons bij leven al geplunderd hebben. Dus schuif dat donorcodicil maar daar waar de zon niet schijnt.....

Polletje Piekhaar | 06-04-14 | 18:17

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 17:09 | De consensus die heerst is inderdaad dat je doodziek het ziekenhuis binnen wordt gereden en met een verse nier weer fluitend naar buiten huppelt. De waarheid is anders.

Het voornoemde familielid wil geen nieuwe nier al komt ze daar wel voor in aanmerking vanwege haar "jonge" leeftijd. Ze heeft echter bewust gekozen om dat traject nooit meer in te gaan: de voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen.

Ze spoelt nu via capd en gaat met een kofferbak vol spoelzakken gewoon twee weken op vakantie.

Willianus Wortelus | 06-04-14 | 18:13

Één zo'n horrorverhaal tegen duizenden succesverhalen. Vele mensen kunnen jaren een stuk beter leven door donororganen dan dat ze daarvoor konden leven.
Inderdaad, niet optimaal en helaas komt afstoting ook voor en zal je ook meer risico hebben op andere aandoeningen, maar beter dan jaren ernstig invalide de dood tegemoet zien.
En nee, dat zijn geen notoire rokers of drinkers meer, want je moet aan strenge selectiecriteria voldoen wil je op een wachtlijst voor een orgaantransplantatie komen.
Volmondig nee dus tegen een opt-in systeem. Zuur populistisch verhaal wat dus ook rammelt aan alle kanten, Nanninga. Valt me van je tegen, normaal onderzoek je je onderwerpen waar je topics over maakt.

arie181818 | 06-04-14 | 18:13

Ik overweeg juist om mijn toestemming in te trekken. Niet vanwege dit soort voorvallen, maar vanwege het nog steeds ontbreken van een wederkerigheidsprincipe. Mensen die niet geven, maar wel willen ontvangen, dat gegeven stuit mij immer meer tegen de borst.

Parel van het Zuiden | 06-04-14 | 18:09

@Terpen-tijn | 06-04-14 | 16:52
goh hoe zou dat komen? Zou het kunnen zijn dat erg zieke mensen naar het ziekenhuis getransporteerd worden?

arie181818 | 06-04-14 | 18:06

En nu zitten we met een vent in een rolstoel die de gemeenschap handen vol geld kost.
Gemiste kans voor die dokters.
Maar die kerel heeft nog wel zijn zeikstraal mogen behouden?
Wat is er zo raar aan dat men het zaakje bespreekt?

miko | 06-04-14 | 18:04

@kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 17:22
Tja, verplichte abortus komt dan om de hoek kijken, iets met glijdende schaal. Maar wat mij betreft mag er wel eerder een knoop in of de voering eruit getrokken. Dat zou de maatschappij een hoop schelen.

miko | 06-04-14 | 18:02

@Godsammekraken | 06-04-14 | 16:36,

Dat wilde ik dus ook, bepalen wie wel en niet gebruik mocht maken van mijn organen. Maar dat werd geweigerd.

basweetutwel | 06-04-14 | 18:02

Is bijna het eerste wat je leert als verpleegkundige. Comateuze patiënten kunnen heel vaak horen wat je zegt. Pas dus op. Maar zal wel ouderwets zijn.

Elisabeth2 | 06-04-14 | 18:02

En dan te bedenken dat D666 het idee heeft om donorregistratie automatisch te laten doen. Waarom ik daar tegen ben is onder andere om bovengenoemde toestanden. Je bent als mens vogelvrij om kaalgeplukt te worden. Nog een keer nadenken voordat je op D666 stemt.

giechelmeisje | 06-04-14 | 18:00

@DANNY3960 | 06-04-14 | 17:17
Verbaas je niet over de minkukel. het is een beest wat zich hier vaak massaal ophoud en de meest zinnige comments minnetjes geeft.
Totaal gespeend van humor en intellect.

miko | 06-04-14 | 17:59

@DANNY3960 | 06-04-14 | 17:01
Deze of gene die een orgaan van mij gedoneerd krijgt, krijgt waarschijnlijk meteen zin in een peuk.

VanBukkem | 06-04-14 | 17:56

Bazip Zeehok | 06-04-14 | 17:50 | +

Hoi, wat drink je? Mezcal?

DANNY3960 | 06-04-14 | 17:56

Als ze het wel gedaan hadden dan had niemand het nu geweten. Dus op zich is er geen echt probleem.

Bazip Zeehok | 06-04-14 | 17:50

Sterk verhaal, alleen van een scan, zei het CT of MRI, zal geen enkele arts kunnen zien of iemand hersendood is. Daar zal dus voor de organen eruit genomen eerst een EEG gemaakt worden. Natuurlijk kan er wel aan de familie gevraagd worden of donatie een mogelijkheid is.

benallangweg | 06-04-14 | 17:47

Dit soort dingen wil ik eigenlijk gewoon niet lezen. Moeders ook op deze manier moeten laten gaan. "Hersendood" zeiden ze. "Hoort niks meer, ziet niks meer."
Dat geloof je dan maar.

VanBukkem | 06-04-14 | 17:38

ratelaar | 06-04-14 | 17:21 | + 0 -
Over tijdje kun je zelf organen printen via een 3D printer.

Eurotokkie | 06-04-14 | 17:26

Samsom en Rutte zijn ook allang hersendood, kunnen we hen niet als orgaandonoren opgeven ?

Mazzeltov | 06-04-14 | 17:26

Je vraagt je dan toch wel af hoeveel mensen dan daadwerkelijk 'gedood' zijn terwijl nog 'bij kennis'.
Dit kan bijna gewoon geen geïsoleerd geval zijn.

Piet_Snot | 06-04-14 | 17:24

Bij orgaandonatie wordt je als je "dood" verklaard wordt aan een hart/longmachine gekoppeld om organen (zoals hersenen!) van zuurstofrijk bloed te voorzien.
Vervolgens worden er diverse organen gesloopt uit je lichaam... WIE ZEGT MIJ omdat je omdat je gekoppeld ben aan de hart/longmachine je toch niet het een en ander "meemaakt???".

meneer Q | 06-04-14 | 17:23

@Petrus de Rewa | 06-04-14 | 17:16
Ik blijf het een nuttige link vinden, vandaar ook in dat sigarettentopic laatst.
Zorgkosten zijn altijd een argument ("Waarom krijgt mijn opa/oma geen dure behandeling meer?" "Vanwege de hoge kosten in combinatie met doeltreffendheid vanwege leeftijd"), maar als ik voorstel om alle foetussen met Downsyndroom preventief te aborteren ("Hoogste zorgkosten en lage levensverwachting"), zit Joris al met de permabanknop in de aanslag.

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 17:22

Dichter bij huis wilden ze ook al iedereen verplicht donor maken. Wil je geen donor zijn dan moet je dat maar aangeven. Alsof we allemaal producten van de staat zijn. Los van of men ( medici ) heel zorgvuldig zijn ben en blijf ik van mening van organen blijf je af! Tenzij de overledene anders aan gegeven heeft.
Ik moet er niet asn denken, een donor orgaan om mijn leven 10 jaar te rekken, terwijl ik pillen slikkend mijn laatste 10 jaar moet slijten.
Een harde waarheid voor velen; uiteindelijk ga je dood.

ratelaar | 06-04-14 | 17:21

D666 alert Er hangen hier gutmenschen rond die minkudo's uitdelen Kssst opsodemieteren naar de Joop met je gutmensch naïviteiten

alwayslearning | 06-04-14 | 17:21

Veel mensen zijn innerlijk verlamd, maar dat zie je niet omdat ze uiterlijk gewoon functioneren. Ook tragisch.

Detlev Tarnowitz | 06-04-14 | 17:20

Soms denk ik dat Nanninga liefst de organen al geplugd had. Qua rabiaat quasi esculapistisch maar wat schreeuwen.

hfakker | 06-04-14 | 17:18

Idontgiveafunk | 06-04-14 | 16:39 | + -1 -
Hij is ook niet echt bepaald een kasplant.
After nearly two years, and constant rehabilitation therapy, Mr Fritze can now speak and move, although he remains confined to a wheelchair and reliant on an assistant.

fietsdeur | 06-04-14 | 17:18

DANNY3960 | 06-04-14 | 17:01 | + -1 -

Dat men mij hier minkudos geeft zal me de anus oxyderen; enkel, de logica ontgaat me, moet ik dan door het leven zonder de geneugten ervan, enkel om mijn organen schoon te houden?

DANNY3960 | 06-04-14 | 17:17

@kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 17:14
en demente mensen, met name demente politici.

Petrus de Rewa | 06-04-14 | 17:16

@gedachtespinsel | 06-04-14 | 17:03
Handig linkje over zorgkosten: debiele kindertjes en tandsteen zijn de grootste posten, niet comateuze patienten
www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-z...

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 17:14

Zo zie je maar dat een gedeelte van je hersenactiviteit niet meetbaar is .

Eurotokkie | 06-04-14 | 17:12

@Willianus Wortelus | 06-04-14 | 17:03
Precies, donororganen zijn niet het wondermiddel zoals de media, artsen en betrokken patienten(verenigingen) ons willen doen geloven.
Natuurlijk, iedereen wil (langer) blijven leven, maar wegen de risico's van donorschap (zie dit item) op tegen de kwantitatieve levensverbetering van betrokken ontvanger?
In een utopische wereld hebben we al in vitro gekweekte organen uit eigen (stam)cellen of elektronische vervangers voor de falende organen.

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 17:09

Zolang ik niet kan bepalen dat mijn organen niet in een potentiële jihadist terechtkomen word ik geen donor. En ja ik accepteer ook dat ik dan geen ontvanger zal zijn.

alwayslearning | 06-04-14 | 17:07

@tattooboer | 06-04-14 | 16:54
Nou vooruit dan maar, volledig on topic, zie gedachtespinsel | 06-04-14 | 17:03 |

gedachtespinsel | 06-04-14 | 17:05

Grappig begrip bijna, dood, hersendood, lichamelijk dood of psychisch dood... Je gaat je afvragen wanneer is iemand bewust van zichzelf en is dat reden voor doorbehandelen of niet. Iemand laatste stadium Alsheimer, zintuigen werken prima, maar het bewustzijn in termen van zelfreflectie is er niet, de 'persoon' wordt alleen gerepresenteerd door het lichaam. Andersom, een niet interactief lichaam maar wel bewustzijn (locked in syndroom), wat kun je als arts nu echt weten? Kant zou zeggen altijd de mens als doel dus doorbehandelen, Bentham zou zeggen je kunt er veel anderen een nuttig leven mee geven (orgaan donatie). Lijkt me in elk geval wel handig om zulk soort dingen niet te bespreken waar de patiënt bij is!
En dan hebben we het niet eens over de zorgkosten, emoties, wilsbekwaam, kwaliteit van leven, enz...

gedachtespinsel | 06-04-14 | 17:03

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 16:41 | In het geval je over nieren praat heb je 100% gelijk.

Ik heb het hele proces van dichtbij meegemaakt bij een familielid. Van jarenlange dialyse en wachten op een donor naar de uiteindelijke transplantatie, via het gebruik van de onvermijdelijke zware anti-afstotingsmedicijnen naar de uiteindelijke afsterving van het implantaat en het weer opnieuw moeten beginnen aan de ziekenhuisdialyse.

Uiteindelijk verliest maar liefst 50% van alle getransplanteerden hun nier.

Willianus Wortelus | 06-04-14 | 17:03

Mag ik ook een keer de taalbloksnorman spelen? Lieve Annabel, je bent een lettertje vergeten in het woord "voorleeft".

eerstneukendanpraten | 06-04-14 | 17:03

Ik kan me niet voorstellen dat men nog iets met mijn lever of nieren kan aanvangen, of ze moeten het verkopen als gemarineerde niertjes en lever.

DANNY3960 | 06-04-14 | 17:01

"... Stefan Sarajärvi, a spokesman for the hospital, said that the hospital had begun an inquiry into Mr Fritze's complaint, and would respond later this month.
"We take all the complaints we receive very seriously, and do everything we can to make sure it doesn't happen in future," he said. ..."

Yep. Voortaan eerst de stekker eruit trekken, en niet meer bij de patiënt zelf op de kamer over donatie praten.

ZKH EénOog | 06-04-14 | 16:59

@ kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 16:51 | + 0 -
Neen, daar ik niet in de leer ben voor arts, lijkt me die kans ook vrij klein.

BeunDeHaas | 06-04-14 | 16:55

@gedachtespinsel | 06-04-14 | 16:39
Het zit je allemaal zwaar dwars heh, jij denkt meer over Wilders en de PVV dan Wilders en de PVV samen!

tattooboer | 06-04-14 | 16:54

@Feynman | 06-04-14 | 16:51
Van economie heeft u veel verstand, maar ik ben bang dat u weinig ervaring heeft met het reilen en zeilen van een Nederlands ziekenhuis.
Om het zo te stellen: ik ben niet voor niets geen donor.

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 16:54

Hoor je dat je waarschijnlijk eindelijk iets goeds kunt doen voor anderen, ga je er over klagen.. Maargoed, veel plezier met je leven.

tattooboer | 06-04-14 | 16:53

Je gaat vaak snel dood in een ziekenhuis.
Mijn moeder stond s avonds nog te koken, de volgende dag lag ze in coma, platgespoten door de morfine, geen afscheid kunnen nemen, niet meer aanspreekbaar.
S avonds overleden, ze had een acute longonsteking en kanker.

Terpen-tijn | 06-04-14 | 16:52

@BeunDeHaas | 06-04-14 | 16:49
U heeft nog nooit een chagrijnige arts-specialist uit zijn bed hoeven bellen.

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 16:51

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 16:46 | + 1 -
Leeghalen van donoren is in Nederland nachtwerk voor ervaren artsen, omdat er overdag geen OK-tijd voor is. Donatie gebeurt te weinig, zodat je er een compleet artsenteam voor moet rondrijden, zodat de snijdend arts voldoende routine kan hebben.

Daarnaast mag een arts-assistent de dood, euthanasie of donatie helemaal niet verwerken of beoordelen, dat mag gelijk aan de supervisor worden overgedragen. Dergelijke kwesties leer je pas nadat je echt arts bent, van senior artsen.

Feynman | 06-04-14 | 16:51

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 16:46 |
Dat lijkt mij ook zo'n horrorscenario. Dat je met een 'normale' operatie je narcose krijgt toegediend en dat je nog net voordat je onder zeil raakt de arts tegen de stagiaire hoort zeggen: als je deze ook verpest, dan zul je je stage helaas weer niet halen.

Ik was in Haren | 06-04-14 | 16:51

Misschien de opleidingen toch weer iets moeilijker maken?

uberdude | 06-04-14 | 16:49

@ kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 16:46 | + 2 -
En hopelijke moet de arts-assistent gewoon nog even overleg voeren. Waarvan akte.

BeunDeHaas | 06-04-14 | 16:49

@ Kaas de Vies | 06-04-14 | 16:43 | + 1 -
De vraag is dan: zijn politici bereidt hun gelovige mens uit te schakelen? Want eerst moet daar een politieke drol over worden gelegd.

BeunDeHaas | 06-04-14 | 16:48

@Feynman | 06-04-14 | 16:43
Als u in het ziekenhuis belandt, wordt u in 95% van de gevallen behandeld door een overwerkte arts-assistent. Hopenlijk heeft hij/zij goed opgelet tijdens college neurologie.

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 16:46

Je vraagt je dan af hoe vaak het voor komt dat iemand alles begrijpt en mee krijgt wat men zegt, maar niet kan reageren. Daar lig je dan, je weet dat ze je van de life-support gaan halen om je organen te gebruiken.
De vraag is alleen: zie je dan de rest van je leven nog, en vraag je je dan af: wil ik dit? Of heerst er interne paniek, aangezien je dat niet kan uiten. Ik gok het laatste.

BeunDeHaas | 06-04-14 | 16:45

En wie weet hoe vaak het gebeurd of al is gebeurd dat ze iemand leeg getrokken hebben zodat hij alles bewust heeft meegemaakt. Deze man had het geluk dat hij alsnog medicijnen kreeg, anders was hij een verschrikkelijke dood tegemoet gegaan. Ik denk er nu nog even 3 keer over na voor ik zo'n codicil invul. Het misschien niet vaak gebeuren, maar je zal niet die ene zijn.....

Jandoedel38 | 06-04-14 | 16:45

Doet me denken aan dat verhaal van Roald Dahl, van de man en z'n hersenen met een los oog, die weer terug worden gegeven aan z'n vrouw, waarna de geterroriseerde echtgenote afschuwelijk wraak neemt.

Petrus de Rewa | 06-04-14 | 16:44

In de toekomst hebben we allemaal een kant en klare kloon waar we lichaamsdelen uit kunnen oogsten. Althans de rijken.

Idontgiveafunk | 06-04-14 | 16:44

Zijn leven te danken aan een arts die toevallig van vakantie terugkwam.
C est la vie> geen vip, dan gaat de stekker er snel uit.

Terpen-tijn | 06-04-14 | 16:44

Uit het bronartikel blijkt vooral dat de artsen eerst vragen zijn gaan stellen aan de familie, en daarna pas hun huiswerk. Gelukkig maken ze in Nederland gewoon even een EEG-tje. nl.wikipedia.org/wiki/Elektro-encefalo... Gewoon even kijken of er nog hersengolven zijn. Wordt de KNF-laborant gewoon zijn bed voor uitgebeld.

Ik ben dus gewoon nog donor.

Feynman | 06-04-14 | 16:43

Stamcelonderzoek.

Kaas de Vies | 06-04-14 | 16:43

@Godsammekraken | 06-04-14 | 16:36
Ik kon niet expliciet aangeven dat Tim Kuik ze niet mocht ontvangen, laat dan maar -alles- -gewoon- zitten.

Boris die Sauertopf | 06-04-14 | 16:42

Behalve dat donororganen voor de ontvanger een medisch zoethoudertje zijn: de maximaal 10 jaar dat een orgaan het volhoudt met zware immuunonderdrukkende medicatie waar je dan weer een verhoogd risico op kanker van krijgt, is het dus ook levensgevaarlijk donor te zijn. Artsen die, om wat voor reden dan ook, de organen zo warm mogelijk willen oogsten.

Massaal "NEE" of "minderminderminder" zeggen en de medische wetenschap dwingen meer geld en moeite te investeren in echte oplossingen.

kapotte_stofzuiger | 06-04-14 | 16:41

"Sja. Misschien toch maar opt-in houden, die donorregistratie."

Overheid bemoeit zich overal mee, laat ze eerst eens zelf hun eigen zaakjes op orde brengen zoals algehele amputatie van dat waterhoofd, liposuctie van de ambtenarenkont en luiers tegen de soevereiniteitsoverdrachtincontinentie.

Hierbij een statement, mocht ik ooit in zo'n situatie aan een machine hangen? Voer m op, tweak m, gooi er voor de zekerheid pura in en gaan !

Kaas de Vies | 06-04-14 | 16:41

Ja maar handel is handel hè! Zo'n buitenkansje kun je als bedrijf nu eenmaal gewoon niet laten lopen.

Boris die Sauertopf | 06-04-14 | 16:41

@gedachtespinsel | 06-04-14 | 16:39
Volgens mij is het vreihijdsparteilijder

Godsammekraken | 06-04-14 | 16:40

Oh jee, je kunt je afvragen hoeveel er al zo 'afgevoerd' zonder dat we het weten. Maar goed er zijn er bij die al hersendood zijn voordat ze locked in syndroom hebben, ik noem verder geen vrijhijdspartijleider.

gedachtespinsel | 06-04-14 | 16:39

Een leven als kasplant in een rolstoel lijkt me ook niks maar een keuze is wel zo fijn.

Idontgiveafunk | 06-04-14 | 16:39

OK heeft zijn nieren, longen en lever nog. En zijn donorcodicil?

Godsammekraken | 06-04-14 | 16:38

Ik las het net in de krant. Een klein stukje op pagina 12. Wat een horrorscenario.

Freddie Stobart | 06-04-14 | 16:37

Ik heb mijn codicil nog steeds. Wel ben ik selectief wie mijn organen mag ontvangen.

Godsammekraken | 06-04-14 | 16:36

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl