Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Werkloosheid aanpakken = discriminisme aanpakken

arbeidsdiscriminisme.jpgDe werkloosheid onder allochtonen. Die is dus te hoog. En dat is kut want dan krijg je dat ze geen baan hebben, dus geen geld, dus dan maar crimineel worden, dus dat demense een grafhekel krijgen aan allochtonen en ze zomaar doodschieten. Nouja, daar moet nog ergens tussen dat ze gewapende overvallen plegen maar okee, we hebben het plaatje. Daarom: werk. Dus: de taal netjes beheersen, in woord en geschrift. Geen malle kleding aan. Geen werkkleding weigeren. Geen uitzonderingen eisen op basis van koeltoer of geloof. En solliciteren maar, samen met de rest van het legioen werklozen. Werkgevers zullen in eerste instantie misschien niet speciaal happig zijn op mensen met een exotische achternaam, dat is reputatieschade en heel zuur maar dat kost tijd en inspanning om die negatieve associatie weer weg te nemen, dus dat hebben allochtonen zelf in de hand. Bovenstaande zou een heel zinnig advies kunnen en moeten zijn van de Sociaal-Economische Raad (SER) maar hee, dit is Nederlandje dus dat is NIET het advies dat de SER uitbrengt. Neen, de Gouden Tip is dat discriminatie op het werk bespreekbaarder moet zijn. Dus de werkgevers zijn degenen die tijd en moeite moeten investeren, pepernotenprotocollen voortegen discriminisme moeten opstellen en vertrouwenspersonen (m/v/anders, namelijk…) moeten aanstellen want god verhoede dat een Marokkaan of neger tijdens zijn werk eens zou worden blootgesteld aan een raciaal getint grapje. En of de overheid dit even afdwingt, aldus de persoonlijke mening van de chef Economie van de GoedVolkbode. Het advies is gebaseerd op een rapportage van het Sociaal Cultureel Planbureau dus we hadden het kunnen weten, dat rapport was sowieso al door en door policorrupt. Maargoed, fijn dat weer duidelijk is waar de inspanningsverplichting ligt. En nu, Nederlandse werkgevers, aanpassen of oprotten.

Reaguursels

Inloggen

Er is meer armoede bij de hollanders dan we denken en ik kan er over mee praten heb me diplomas en dat soort dingen solliciteer me kapot maar kom gewoon niet aan de bak we moeten net als italie de criminelen marrokanen of welk ras dan ook eruit smijten inburgerings cursus laten volgen zodat ze weer kunnen wennen aan dat graftakken zand geen gezeik en dat over gevangenis straf betalen 16 euro per dag mooi zo ! Anders betalen wij het want het is immers van het belastingsgeld wat ze ermee betalen ik zeg doen!

Scopotopic | 05-04-14 | 00:48

@Lewis Lewinsky.

Het klopt dat in dit SCP-rapport geen onderzoek is gedaan naar criminaliteit. En ook niet naar onderwijs. Of naar demografische ontwikkelingen. Of naar sociale contacten. Of naar gezondheid. Of naar religie. Of naar wonen.

Het was namelijk een verdiepende studie naar de arbeidsmarktpositie van migranten. Waarin overigens nergens wordt gesuggereerd dat discriminatie de belangrijkste oorzaak is van achterstanden op de arbeidsmarkt.

----

Na het SCP laat nu ook de SER de factor criminaliteit buiten beschouwing.

Werkgevers, zeg daar wat van!
Lewis Lewinsky | 04-04-14 | 12:03 | + 16 -

nr6van3 | 04-04-14 | 21:56

En als nu blijkt dat de discrminiaties massaal werk weigeren wegens gratis geld?

Scavenger | 04-04-14 | 20:29

'Dus: de taal netjes beheersen, in woord en geschrift. Geen malle kleding aan. Geen werkkleding weigeren. Geen uitzonderingen eisen op basis van koeltoer of geloof.’

Persies. Veel van wat in het dagelijks leven wordt afgedaan als racisme of discrimatie heeft alleen maar te maken met dat soort dingen … Met 'lul niet zo raar', 'gedraag je een beetje’ en 'doe die pet / capuchon' af, zouden velen al een flink eind komen.

robW | 04-04-14 | 18:24

Bij ons denken veel allochtonen dat ze niet hoeven te werken en recht hebben op een eeuwig durende uitkering omdat in het verleden hun opa zo hard heeft gewerkt werk heeft gedaan wat wij zogenaamd niet wilden doen,hij meende dat uit de grond van zijn har,toen ik zei of ie wel goed bij zijn hoofd was reageerde hij uiterst agressief.
Wat ik ermee wil zeggen is,dat heel veel allochtonen echt niet willen werken,en als ze éénmaal wel werk hebben hun uiterste best doen om zo snel mogelijk weer ontslag te krijgen

janmetdepet | 04-04-14 | 17:03

Maar even lekker discriminerend reageren als werkgever. Na 2 maal een lichtgetinte allochtoon in mijn bedrijfje te hebben gehad zeg ik NOOIT MEER. Ze werken niet geweldig, komen de afspraken niet na en reageren flink aggressief als je ze op fouten aanspreekt en dan als klap op de vuurpijl; als je ze ontslaat ben je je leven ineens niet zeker meer......

Sebnalak | 04-04-14 | 16:43

Ik ben geen werkgever, altijd in een hoog professionele omgeving gewerkt. Wij waren verplicht in Amsterdam personeel aan te nemen vanuit de omgeving, nou dat werd natuurlijk een drama, twee vrouwen met hoofddoeken begonnen direct al eisen te stellen, even later was deze afdeling in de ban van "volgens de dames" discriminatie praktijken. Als ik het ooit voor het zeggen zou hebben, kwamen ze bij voorbaat niet eens binnen!

lanexx | 04-04-14 | 16:29

-weggejorist-

Drkildare | 04-04-14 | 16:15

-weggejorist-

janmetdepet | 04-04-14 | 16:11

@Toppunt van de domheid (13:45),

Klets niet, ik lees prima.
Maar jij probeert niet één van jouw leugens hard te maken:
- Waaruit blijkt volgens jou dat autochtonen zonder PVV geen enkele moeite zouden hebben met gewelddadige overvallen en groepsverkrachtingen?
- Waaruit blijkt volgens jou dat "de politiek" vrij spel heeft?
- Kun je aangeven op welk punten, en waarom je dat denkt?
- Wat weet je eigenlijk van de thuiszorg en de vuilnisophaaldienst?

En nogmaals, feiten benoemen is niet hetzelfde als verdeeldheid zaaien. Nederlandse kinderen leren dat meestal ergens in groep 4 of 5 op de lagere school, jij niet zeg je. Maar dat is geen excuus:
- Iedereen kan zich ontwikkelen, ook op latere leeftijd.
- Het meeste wat je zegt is keihard gelogen. Het is onzin dat dat aan je extreem lage opleiding en beperkte intellectuele vermogens ligt.

Dandruff | 04-04-14 | 14:02

Laat de baas bij sollicitatie een bewijs van goed gedrag
Vragen aan de sollicitant! Dan valt 99 % van de allochtonen al af, ook weer opgelost!

KannieWaarZijn | 04-04-14 | 14:01

lienke | 04-04-14 | 13:09 | hahahhahaahha. Ja, en die Marokannen die de negers naar de zee dreven om ze door de blanke slavendrijvers te laten afhalen waren een lieverdjes joh. Weet je wat die met de niet bruikbare slaven (jonge kindertjes ouwe mannetje en vrouwtjes) deden? Nee? Daar vind je inderdaad geen prenten over, maar het gebeurde wel. Verschrikkelijk. Maar goed, we zijn nu een eeuwtje verder. Wat nu? Gaan we al die verhalen van vorige eeuwen aan halen en daar ons huidig gedrag op aanpassen? Wat zal jij dan een teringhekel aan Duitsers hebben trouwens. Tering.

mental K | 04-04-14 | 13:57

Heb vanalles in dienst gehad, en exotische achternamen staan nou eenmaal vaker garant dan normaal voor o.a.: slechte kennis van de NL taal, slechte algemene ontwikkeling, extreem afwijkende normen en waarden, extra speciale eisen en wensen en 'gebruiksaanwijzing' voor sociale omgang. Deze kennis komt voort uit ervaring, geen discriminisme. Dus inderdaad, ik kijk wel twee keer uit bij een xotische achternaam. Ik zeg ze zeker niet af, maar kijk wel twee keer uit. Mede dankzij de Pvda, die nog steeds de reden vormt dat taaltesten niet worden afgedwongen bij nieuwkomers.

mental K | 04-04-14 | 13:53

Als je als tweede of derde generatie allochtoon nog geen regel fatsoenlijk Nederlands op papier kan zetten dan is het je eigen schuld dat je geen werk vindt. Sterker nog, je maakt je zelf ongeschikt voor de arbeidsmarkt en terug naar school moeten om Nederlands te leren.

Snippeschieter | 04-04-14 | 13:47

Dandruff | 04-04-14 | 13:28 | + 2 -
Je debatteert niet.
Je leest niet.
DANKZIJ de verdeling die PVV zaait heeft de politiek vrij spel. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
Om verdeeldheid te zaaien hoef je niet te regeren.....

Einde van de Domheid | 04-04-14 | 13:45

@nanninga
.
Policorrupt = geniale uitdrukking en helaas realiteit

Rudjen | 04-04-14 | 13:43

Discriminatie is ,wat er in de pers over geschreven wordt en hoe dit geduid wordt door die pers.
Onze linkse pers (media) bepaalt eigenlijk wat discriminatie is.
http://joostniemoller.nl/2014/04/elke-week-aanslag-op-joden-in-frankrijk-media-stil/#comment-2598

pejoar | 04-04-14 | 13:38

@Nacho Vidal (13:29),

Waarom zou jij je moeten schamen voor iets waar jij niet verantwoordelijk voor bent?
Er is geen land of volk ter wereld te bedenken waar de afgelopen eeuwen geen gruweldaden zijn gepleegd.

Lees daar over, leer van de fouten, maak die niet meer en zorg dat de toekomst er beter uitziet.
Niemand kan de tijd terugdraaien, jouw heden verzieken vanwege andermans verleden heeft geen enkele zin.

Dandruff | 04-04-14 | 13:37

@lienke
Ja en ik stam af van de Azteken en schaam mij nog steeds voor hun gruweldaden.
En een vriend van mij die heeft een zelfmoordpoging gedaan omdat hij iemand kende die ooit een keer een verhaal over iemand had gelezen over een persoon die een documentaire van Adolf Hitler had gelezen.

Hij schaamde zich zo erg daarvoor.

Nacho_Vidal | 04-04-14 | 13:29

@Einde van de domheid,

Niks "jullie".
JIJ loog over de PVV en GS.
JIJ loog dat die verantwoordelijk zouden zijn voor wat er mis gaat bij de thuiszorg en de vuilnisdienst.

JIJ verplaatste de discussie van "Marokkanen tuigen bejaarden af omdat zij vrezen later op het werk gediscrimineerd te kunnen worden" naar "omdat GS geen enkele invloed heeft op de thuiszorg is GS verantwoordelijk voor alles wat er mis is in de thuiszorg".
Echt volslagen absurd.

Nu probeer je je eerdere irrelevante leugens te verdedigen door nieuwe irrelevante leugens te plaatsen. Het gaat echter niet om verdeeldheid zaaien, het gaat om reële problemen benoemen en aanpakken. Fortuyn probeerde dat ook; niet vanwege de onroerend goed handel of de specialisten (wéér een leugentje van jou).
Maar omdat Fortuyn vond dat problemen moeten worden opgelost. Dan kun jij wel zeggen dat jouw geloof het oplossen van problemen verbiedt, maar dat is alleen maar jouw mening, jouw religie. De meeste mensen in dit land hebben niks met een religie die oproept tot het veroorzaken van veel problemen. Liquidatievan de boodschappers zal daar niks aan veranderen; mensen hebben geen Fortuyn of Wilders nodig om zich boos te maken over groepsverkrachters en overvallers.

Nogmaals, ik ben het met je eens dat alles wat je zegt altijd gelogen is. Maar probeer tenminste één keer per maand een leugen te plaatsen waar in ieder geval een paar kleine kinderen nog in zouden trappen; want dit is gênant.

Dandruff | 04-04-14 | 13:28

lienke | 04-04-14 | 13:09 | + -5 -
Idd heel erg he al die realisten hier.

klote land | 04-04-14 | 13:27

Er komen steeds minder banen voor laag- en hoogopgeleiden. Er komen steeds meer werklozen bij.

Discriminatie of niet, het gaat gewoonweg niet lukken.
kwark001 | 04-04-14 | 11:45

Precies Kwark. We krijgen allemaal meer vrije tijd. Heel plezierig áls je als mens in balans bent vanwege opgegroeid in een cultuur die gebaseerd is op een in vrijheid ontwikkelde zelfbeheersing.

Ik zie het niet goed komen de komende decennia....

Ben Adam | 04-04-14 | 13:23

@Einde van de Domheid | 04-04-14 | 13:05
4 van de 5 Marokkanen zijn nog niet met justitie of politie in aanraking geweest. Is dat inclusief baby's en kleuters?

lijn5 | 04-04-14 | 13:18

@lienke | 04-04-14 | 13:09

Verschrikkelijk wat we decenia's gelden gedaan hebben.. Ojee, wat erg allemaal. Goed, waar is het zonnetje? Begon net lekker lichtgetint te worden.

Mr_Pikibelly | 04-04-14 | 13:12

-weggejorist-

hulsie53 | 04-04-14 | 13:10

Ik schaam me voor mijn eigen volk als ik sommige commentaren lees zoals de werkgever die de twee negers zwarte piet laat spelen. De Britten noemden de Hollanders de meest wrede slavendrijvers ( in Suriname). De prenten ervan vergeet je nooit meer.
Wat kunnen we toch een naar volk zijn.

lienke | 04-04-14 | 13:09

Dandruff | 04-04-14 | 12:36 | + 4 -
Je leest niet.
DOOR de hardwerkende Nederlander tegen de criminele Marokkaan uit te spelen heeft de politiek vol-ko-men vrij spel.
Als je als coalitie ALLES zou wilen doordrukken wat je zou willen zou het oprichten van een PVV de beste manier zijn!

Einde van de Domheid | 04-04-14 | 13:09

De SER is een relict van vóór de brede herwaardering - en had meteen daarmee moeten worden afgeschaft.

bisbisbis | 04-04-14 | 13:07

Dandruff | 04-04-14 | 12:36 | + 2
4 van de 5 Marokkanen zijn nog niet met justitie of politie in aanraking geweest.
Door de hele groep te criminaliseren (leuk, lache, zetels, lekker boos samen) schiet de hardwerkende Nederlander dus in zijn eigen voet.)

Einde van de Domheid | 04-04-14 | 13:05

Dit leeft volgens mij meer in de media en bij de (excuus allochtonen) die echt niet willen werken dan in de praktijk op de werkvloer. Ik werk al erg lang met collega's van verschillende komaf en grappen over huidskleur en land van oorsprong zijn dagelijkse kost, lekker elkaar een beetje in de zeik nemen zolang het maar niet gemeen wordt. Natuurlijk heb je er altijd een paar tussen zitten die het niet kunnen waarderen maar dat geld net zo goed voor de Nederlandse collega's met wat te lange tenen....

DerHanzel | 04-04-14 | 13:02

allemaal leuk en aardig maar die mensen zijn hier gekomen voor het geld niet om te werken.
En daarbij zolang je hier in Nederland voor een simpel fabrieksbaantje een mbo 3 diploma moet hebben zijn ze bij voorbaat al kansloos.
En voor de andere simpele baantjes hebben we de polen.
En om ze achter de kassa te zetten lijkt mij nou ook geen goed plan.
Dus met andere worden geen tijd en geld insteken.

dutchghost | 04-04-14 | 13:02

Dandruff | 04-04-14 | 12:36 | + 2
Jullie zijn katalysator van de verdeeldheid.
Ik snap dat je hoop dat dat gaat werken, maar het werkt niet. Het grappige is dat dat ook rond Fortuyn speelde. Het volk steunde hem en de onroerendgoedhandelaar en specialistenarts waren de enigen die profiteerden!

Einde van de Domheid | 04-04-14 | 12:58

Ja. Ik heb betrouwbaar personeel nodig, omdat personeel een grote post is en groot bedrijfsrisico inhoudt.
Daarom gaat mijn voorkeur uit naar jongemannen die qua uiterlijk, accent, kleding, gedrag en afkomst het meest lijken op straatcriminelen.

/gesubsidieerde personeelschef van een gesubsidieerd "bedrijf", dat net zo veel verlies kan maken als het zelf wil, omdat het gapende gat in de begroting als declaratie bij de Overheid wordt aangeboden.

Bedrijven die failliet gaan als ze stomme dingen doen denken er anders over. Tenzij je zulke bedrijven dwingt failliet te gaan, wat het failliet van de BV Nederland op den duur inluidt.

Jan Passant mk2 | 04-04-14 | 12:54

Tja, wat moeten met de mensen die op vrijdagmiddag ineens naar de moskee toe moeten of ineens een Suikerfeest moeten vieren. Helemaal niks dus. Die blijven werkloos. En dat is t.g.v. de zgn. multi-culti. Daarom is het beste als ze weer terugkeren naar het land waarvan ze vandaan kwamen. Het is niet anders.

Thoth | 04-04-14 | 12:49

Ach, er zijn al zoveel projecten geweest waarbij werkgevers, b.v. i.s.m. wijkinstellingen, een groep kansenjongeren de mogelijkheid bood om in hun bedrijf aan de slag te gaan.

Het was dan ook erg discriminerend van die werkgevers dat zij de volgende eisen stelden:
- Dat hun nieuwe medewerkers op tijd moesten komen.
- Dat zij elke dag moesten werken en niet alleen wanneer zij zin hadden.
- Zij moesten afbellen als zij ziek waren.
- Zij niet een directeurssalaris kregen maar gewoon het salaris dat ook andere werknemers kregen voor hetzelfde werk.
- Het verboden was om artikelen gratis weg te geven aan familie of vrienden die bij de ingang van het magazijn stonden te wachten.

Een voorbeeld hiervan heb ik gezien in de wijk waar ik werk. Daar hebben jaren geleden kleine middenstanders en een supermarkt meegedaan aan zo'n project en werden er 60 jongeren, vnl van Marokkaanse- en een paar van Antilliaanse afkomst geplaatst.

Slechts tien hielden zich aan die discriminatoire eisen van hun werkgevers, hebben daarna een deels door de baas, deels door de belastingbetalers bekostigde scholing gedaan, en werken nog steeds.

De overige vijftig houden zich bezig met voor hun lucratieve zaakjes, zoals drugshandel en oude mensen en winkeliers beroven, en als ze daarop worden aangesproken, zeggen ze dat ze niet aan een baan kunnen komen omdat werkgevers discrimineren. Dat laatste is hen met de paplepel ingegoten door linkse idioten en woordvoerders van dezelfde afkomst.

En dan heb ik het nog maar niet over moslima's die zonder hoofddoek gaan solliciteren en als ze eenmaal zijn aangenomen een hoofddoek omdoen en plotsklaps bepaalde werkzaamheden niet meer uit kunnen voeren. Of met een hoofddoek om gaan solliciteren bij een bedrijf dat het dragen van hoofddoekjes niet bij hun bedrijf vindt passen. Of moslimmannen die plotsklaps vrouwen geen hand willen geven, of een gebedsruimte eisen, of tijdens de ramadan hun werk niet meer goed kunnen doen, of zich tijdens de zomervakantie ziek melden zodat ze fijn zes weken in het land van herkomst door kunnen brengen.

Heel gek dat werkgevers huiverig zijn om mensen/jongeren uit genoemde groep(en) aan te nemen. Vuile racisten.

La Vie En Rose | 04-04-14 | 12:47

@Lewis Lewinsky,

Overigens vrij naïef te denken dat de top van de SER op kwaliteit selecteert vanwege de autochtone top. Rapportjes zoals bovenstaand geven aan dat de grootste talenten bij de SER zich bezig houden met de verzorging van de sanitaire voorzieningen.

Dandruff | 04-04-14 | 12:44

@Fatwabuster | 04-04-14 | 12:32
Precies. Zelf doen de allejezust moreel superieure racismeroepers hun kinderen op blankwitte scholen, maar als anderen dat doen, dan zwaait er wat.

En zo maken ze NL kapodt.

Lewis Lewinsky | 04-04-14 | 12:43

Precies, als je een hekel hebt aan Marokkanen, dan moet je dat gewoon kunnen zeggen.

De Anaalprofeet | 04-04-14 | 12:41

Binnen mijn eigen toko streef ik ook naar een betere verhouding tussen autochtoon en allochtoon. Turken, Marokkanen en andersoortige mossel figuren komen er niet in. Zweedse vrouwen daarentegen heb ik wel een groot tekort aan.

IJzervreter | 04-04-14 | 12:40

Tot een paar jaar geleden kon de zgn discriminatie humor nog op het werk, beiden partijen lol.
Nu durft men niet meer dat frustreert ook de onderlinge relaties.

Uw Verzekeringsadvis | 04-04-14 | 12:40

Om rellen in de komende hete zomer te voorkomen stel ik voor on de uitkering voor de getinte medemens te verdubbelen.

meneer Q | 04-04-14 | 12:40

@Einde van de Domheid (12:01),

Kletskoek, PVV en GS hebben helemaal nooit geregeerd.
PVV en GS hebben ook nooit opgeroepen tot het opheffen van thuiszorg en reinigingsdiensten.
PVV en GS hebben ook nooit opgeroepen tot het slecht betalen van personeel daar.

Waarom is alles wat jij zegt altijd volslagen idioot?
Kun je niet proberen om tenminste 1 keer per maand iets te zeggen dat zinnig is?
Of anders in ieder geval alleen een heel klein beetje idioot en niet extreem achterlijk, zoals de rest van de maand?

Dandruff | 04-04-14 | 12:36

@Nacho_Vidal | 04-04

Nee, dat zei ik niet. Iemand met HBO of lager kan uiteraad keihard werken ( ik ken mensen met geen opleidig whatsoever die 50 uur in de week ploeteren voor een fooitje) VWB die managers ben ik het helemaal met je eens. Moet altijd een beetje lachen om die lui, met hun donkerblauwe pakkies van de H&M.

bello | 04-04-14 | 12:36

O wat zijn ze weer zielig,weet je wat erg is al die allochtonen een baan geven en eigen volk vergeten,en meestal heel mooie baantjes waar je geen vuile handen van krijg ,maar weet je wat het is met veel allochtonen zodra een baan krijgen op werken begint te lijken zie je ze niet,want ik werk in de bouw en daar zie je maar verrekte weinig allochtonen en zo zijn er veel meer beroepen waar werk zat is of in het verleden toen er nog geen crisis was werk zat was je ziet ze niet in beroepen waar de vuile handen van krijg of in de kassen,
Nee ze willen een zeer goede baan krijgen aan geboden met behulp van instanties anders zijn ze achter gesteld of worden ze gediscrimineerd.
Verwend zijn ze en beginnen te janken als je ze op hun afkomst aan spreek,weet je hoe vaak ik ben uit gemaakt voor klootzak door dat zelfde volk en meisjes voor hoer worden uitgemaakt en dat moet allemaal maar kunnen hoor je geen instantie of minister over.
Gediscrimineerd is altijd het toverwoord geweest maar of je nu wit of zwart ben je heb je te gedragen en zult een plek in de samenleving en werk moeten verdienen dat houd in dat je je moet aanpassen aan onze normen en waarden ander kun je beter vertrekken want het kan niet zo zijn dat wij ons moeten aanpassen aan jullie ,al zijn er zat die dat graag van ons verlangen

janmetdepet | 04-04-14 | 12:34

Ik heb het al eerder gezegd: Een van de de twee overvallers in Deurne die zijn doodgechoten was op *vakantie* hier. Dat feit veegt dit hele argument van tafel.

omanders | 04-04-14 | 12:32

@Lewis Lewinsky | 04-04-14 | 12:26

Je denkt toch niet dat de hoge heren en dames ook maar 1 seconde er aan denken om het risico te lopen enige negatieve invloed te verkrijgen door het plaatsen van het volk waar ze zo'n positieve mening over hebben?

Dat zie je op alle gebieden.... kijk alleen naar politici met de bek vol over acceptatie en integratie en waar wonen deze dames en heren.... Juist! Niet in de wijken waar de overlast de spuigaten uitloopt.... en maar blijven roepen!

Fatwabuster | 04-04-14 | 12:32

@lewis
Net zo wereldvreemd al die lui.
Ik ben te nuchter om niet door die bullshit heen te prikken.

Nacho_Vidal | 04-04-14 | 12:30

Wat een onzin.
De werkgever moet zich dus aanpassen aan de sollicitant die niet voldoet aan de eisen?
Dus tegen de vrouw met de te dikke reet, die graag stewardess wil worden zeggen we niet: Val maar af en probeer het daarna nog een keer.(Lees: pas je aan)
Nee, we verbreden de paden in het vliegtuig.
Ik snap em.... gaat niet werken dus.

Schietmijmaarlek | 04-04-14 | 12:27

@bello
Oja en de mensen met HBO kunnen harder werken?
Tegenwoordig zie je alleen maar managers en managers.

Ik neem liever iemand aan met 5 jaar werkervaring dan iemand met 10 jaar studie.

Wereldvreemd en niets begrijpend van het vak.

Nacho_Vidal | 04-04-14 | 12:27

SER:
Voorzitter - ir. Wiebe Draijer
Algemeen Secretaris - mevrouw dr. V.C.M. Timmerhuis
Hoofd Communicatie - Jolanda Maas
Hoofd Financiën - Henk van Reijn
Hoofd P&O - Henk Zwaanswijk
Directeur Economische Zaken - Marko Bos
Directeur Sociale Zaken - Arnold Devreeze
Directeur Bestuurszaken - Danielle Haenen
Hoofd Facilitair Bedrijf - Cor van den Berg
www.ser.nl/nl/secretariaat/organisatie...

Moehaha. Zelf selecteren ze op kwaliteit, maar de rest van Nederland moet allochtonen aannemen.

Lewis Lewinsky | 04-04-14 | 12:26

Als de schrijvers van het rapport de bedoelde minderheden uitnodigen als oppas voor hun kinderen dan ben ik bereid om het rapport te lezen.

genoegisgenoeg | 04-04-14 | 12:24

Expert Homo | 04-04-14 | 11: nogwar

De meeste mensuh krijgen tegenwoordig een kudtcontrantje aangeboden, je mag blij zijn als je 6 maanden krijgt als VMBO - ert. Heeft niet met afkomst te maken, wel alles met intelligentie. Kom je daarentegen uit een cultuur waar geitjes houden en vrouwen meppen de rigeur is dan kom je belazerd uit ja. Maar die crimi- notoriarety doet die gasten ook geen goed natuurlijk. Dus wie is hier nu schuldig aan de hele puinhoop? Ik weet het, weet u het ook?

bello | 04-04-14 | 12:24

Ik doel trouwens op de groep mensen die teveel aan zijn geloof vastklampt.

'Jonge criminele Marokkanen' zijn een ander slag.

Maar zelfs daar kan ik enigzins respect opbrengen.

Vergelijk het met een kind dat altijd mishandeld of zijn ouders zag ruzieën.
Later vertoond hij datzelfde gedrag.

Zelfde geldt voor de Marokkanen.

Wat denk je zelf? Die gasten dealen allemaal. Állemaal. En ga maar eens na wat dat oplevert. Ik denk zo'n 1000 euro netto per week.

Dan ben je 17. Je ziet je oudere broers en vrienden dat verdienen. Dan ga je toch geen opleiding volgen?

Als er niet zoveel risico's aan vast zaten en ik geen 'normaal' leven had dan was ik ook gaan dealen.

Het is te lucratief om niet te doen.

Nacho_Vidal | 04-04-14 | 12:24

Als al die Marokkanen het werkelijk zo goed deden als tijdens die demonstraties gepredikt werd liepen werkgevers nu te vechten om dat zeldzame talent. Het probleem met werkgevers is alleen dat zij doorgaans wat realistischer en pragmatischer zijn en zij zich in tegenstelling tot boeroepers van de linkerzijde (vaak werkzaam in de ambtenarij, het onderwijs, non-profit-sector of werkloos) geen idealisme kunnen veroorloven.

jeanmondo | 04-04-14 | 12:22

Discriminatie... tja.
Ik heb jaren bij een onderdeel gewerkt wat toebehoorde aan die nobele verfproducent uit Arnhem.
Bussen vol kwamen ze de poort binnen, Zuid-Molukkers, Turken, Surinamers maar ook Marokkanen.
Zuid-Molukkers, Turken, Surinamers, totaal geen problemen mee.
Die gingen op kosten van het bedrijf een cursus normaal NL praten schrijven volgen.
Men kwam hier, woningen werden er voor ze gebouwd, 2 woonwijken hier.
Ook voor stedelingen die kwamen, Hagenezen, Rotterdammers of wat ook maar, men moest werkvolk hebben.
Van al die mensen was er één groep bij die zag je als de chef ze aan jou liet voorstellen, dan zag je ze hooguit nog een dag of 3 - 4, en dan waren ze ineens ziek, poortwachter wet was er nog niet, dus hup de WAO in.
En dat was die groep, waarvan hun nakomelingen nu zo hard lopen te schreeuwen dat ze gediscrimineerd worden, geen werkgever die hun een baan wil geven.
Zelfs nog niet met soebsiedie.... is toch ook niet vreemd?

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 04-04-14 | 12:22

+1@TheseDays00 | 04-04-14 | 12:11
Verdomd! Het staat er inderdaad.

*We streven naar een betere verhouding tussen allochtonen en autochtonen*.
www.ser.nl/nl/secretariaat/werken_bij_...

Lewis Lewinsky | 04-04-14 | 12:21

Niet iedereen is succesvol als ondernemer. Dat bereik je alleen maar als je een zo goed mogelijk team samenstelt, ongeacht de huidskleur.
Ik heb daarom nooit gelooft dat de relatief veel te hoge werkloosheid onder allochtonen verklaart kan worden door die 0,2% aan werkgevers die allochtonen mogelijk zou discrimineren. Als dat al zo zou zijn (natuurlijk niet) dan zijn er nog genoeg andere werkgevers te vinden.
Als allochtonen geen werk kunnen vinden is dat ofwel omdat ze dat niet willen (uitkeringen zijn hoger dan het minimumloon, en criminaliteit loont), ofwel omdat ze gewoon niet geschikt zijn (slecht Nederlands, slecht CV, strafblad, etc).

En nu zouden werkloze allochtonen dus werkloos zijn omdat ze bang zijn dat er op het werk grapjes over hun huidskleur zouden kunnen worden gemaakt?
En dat is weer de schuld van de ondernemer, die minder tijd aan ondernemen en meer tijd aan onzin zou moeten besteden?
R*t toch op.
Dikke, brildragende, roodharige of anderszins "lelijke" collegae krijgen minstens zoveel grapjes te verduren als mensen met een huidskleur, waarom zien we dat niet terug in de statistieken?
Omdat grote mensen zich niet zo aanstellen.
Doen alsof 14-jarige allochtonen aan groepsverkrachtingen doen omdat ze bang zijn dat ze over 10 jaar op het werk beledigd zouden kunnen worden is net zo achterlijk als geloven dat het uitdelen van slecht betaalde banen aan jonge crimineeltjes hen zal stoppen met hun winstgevende klusjes zoals inbraken, overvallen, handel in drugs, wapens, meisjes, noem maar op.

Hoe vaak moet je je eigenlijk met een voorhamer op je kop laten slaan voordat je aangenomen wordt bij SER en SCP?
En hoeveel LSD-tipjes zijn er nodig tijdens het schrijven van zo'n rapport?

Dandruff | 04-04-14 | 12:20

Zou zo'n Volkskrant-man dan vervolgens niet in de bedrijfskantine om zich heen zitten te kijken en dan beseffen: goh, wat heb ik net een hypocriet stukje getikt..

Want zelfs met de columnisten meegeteld gok ik dat het aantal VK-medewerkers met een tintje onder de 5% ligt.

Sjors W. | 04-04-14 | 12:19

Bovendien is het stomme dat ze het gelijk gooien op 'discriemienasi'.
Dat is onzin.
Als jij gaat solliciteren met een rok tot aan je enkels en zwarte kousen.
Of gewoon als Hollander (er vanuitgaande dat je jong bent) met een baard totaan je borst.
Dan wordt je ook niet aangenomen.

Geloofsovertuiging prima. Maar nogmaals, anno 2014 dan is er geen plek meer op deze wereld voor dat soort uiterlijke vertoonheden.

En dat is moeilijk om te zeggen.

Daarom ben ik dol op de regel (waar dan ook)
'Geen hoofddeksels'.

In de winter prima hoor zo'n muts. Maar daarna niet meer.

Nacho_Vidal | 04-04-14 | 12:17

Als je geen werk kan vinden: school jezelf beter en maak werk aan je skills om aantrekkelijk te zijn voor je werkgever
Als je vindt dat je maar crimineel moet worden omdat je geen werk hebt: waarvoor hebben we dan al die uitkeringen, bijstand, bijzondere bijstand, zorgtoeslag etc etc?

Martin007 | 04-04-14 | 12:17

Of we worden lekker rechts en we dumpen al die mensen in het land van herkomst. Dan kunnen alle werkloze Nederlanders lekker aan het werk en bespaar je geld op al die uitkeringen die eindigen op plekken waar je nog geen 20 cent zou willen dumpen..

Maar ja dit is Nederland extreem Linksland. Dus stuur Ali B er snel op af om knuffels uit te delen..

KauhlodieBaaz | 04-04-14 | 12:13

2 - 3 jaar geleden hadden we het nog over "incasseringsvermogen".
Dat waren mooie tijden. Het verval zet door.

CynicalBastard | 04-04-14 | 12:12

Aanvullend; het zijn de Staphorstenaren e.d. die hier over de vloer komen.
Teveel met het hiernamaals bezig en niet met leven in het heden.

Nogmaals. Mijn Turkse (ex)collega zei het steevast als er weer zo'n baard met burqa aan zijn zijde binnen was gekomen; 'het is niet onlogisch dat hij geen werk heeft' , 'niemand neemt je toch aan als je er als een fundamentalist bij loopt?'

De oplossing is simpel. Baard = geen werk, hoofddoek = geen werk.
Oplossing; naar een land gaan waar men dat wel waardeerd.
En geloof me. Zelfs in 'moslim' landen komen die lui moeilijk aan de bak.

Het probleem is niet de plek. Maar de tijd waarin ze leven.

Nacho_Vidal | 04-04-14 | 12:12

Van de SER site (er zijn op dit moment geen vacures beste reaguurders, ook al staat u in de rij): "Bij de SER werken 110 mensen. Er is een evenwichtige verdeling van mannen en vrouwen. We streven naar een betere verhouding tussen allochtonen en autochtonen.
" Een betere verhouding? Gaat het daar mis qua met elkaar omgaan, of wordt op dit moment 1 van de groepen voorgetrokken en DUS de andere groep gediscrimineerd? Beste SER, verbeter de wereld, begin bij uzelf met stoppen met discrimineren, ook zoals u het zelf zou noemen "positief", dat is namelijk niet positief.

TheseDays00 | 04-04-14 | 12:11

Mark Smith | 04-04-14 | 11:53 | + -1 -
Prima, als je hun uurtjes maar even opnemen. Geen probleem. Vraag je dit echter aan een moslim, dan zijn ze het hier niet mee eens, want 1 uur per dag van de baas zijn tijd bidden, dat is natuurlijk heel normaal. Als ze 5 uur per week opnemen, zou ik ze ook niet aannemen en als je vraagt of ze zaterdag even 5 uur inhalen geven ze geen thuis. Zo ken ik er nog wel een paar.

Niet gewenst dus!

Hotel New York | 04-04-14 | 12:11

Wat is erger? De regen of de drup, of gebeten worden door de hond?
Het falen van de Tegenlichtavond was te wijten aan de versplintering van de onvrede. Dat is hardstikke genakkelijk voor de politiek. Ze hoeven niet te verdelen om te heersen want we zijn al verdeeld.
Kijk even met me mee vanuit deze ooghoek; de problemen van Marokkanen op de arbeidsmarkt en hun inkomen zijn dezelfde als de onze.
Als we (en denk niet dat ik er veel zin in heb) we verenigen in plaats van alleen maar te hakken op doorfikkers, dan zou er NOOIT NOOIT NOOIT 500m naar +40.000 zijn gegaan!

Einde van de Domheid | 04-04-14 | 12:09

Bij ons op het werk hebben we twee negers aangenomen, prima lui en spelen altijd zwarte piet met Sinterklaas.
Als ze dat niet doen vliegen ze er als eerste uit.

AbleArcher13 | 04-04-14 | 12:08

Ikzelf ben als sollicitant afgewezen omdat ik te schuchter keek. Omdat ik een verkeerde broek aan had. Mijn handdruk te stevig was. Ik een kast in liep in plaats van de uitgang. Hoe zou het dan zijn als je al-Jihadi heet, alleen een gangsta-taaltje brabbelt, zes keer bent opgepakt, of straatracen je hobby is. Gediscrimineerd worden we allemaal.

De Geus | 04-04-14 | 12:08

Het probleem is veel simpeler. Diep van binnen zullen het best aardige jongens en meiden zijn.

Maar van buiten klopt het gewoon niet. Heb mijn laatste dagen op werk samengewerkt met een meisje met hoofddoek. Een sympathieke meid. Pienter, slim, voorkomend.

Maar ja. Die hoofddoek. Dat was voor mij een afknapper.

Ze snappen het gewoon niet. Leven teveel in hun eigen wereld. Zelf mijn Turkse collega (man modern, vrouw ook Turks en geen hoofddoek, knap) zegt; die gasten met hoofddoeken en baarden moeten oprotten. Terug naar hun boerenland.

Ze hebben niets te zoeken hier. Oprotten naar eigen land en daar lekker ouderwets op het land werken met hoofddoek en baard.

Wat denk je. Dat ze in Istanboel er zo bij lopen?
Natuurlijk niet. Het zijn de boeren en tokkies hier die het voor de moderne moslim (alsof dat bestaat) verpesten.

Nacho_Vidal | 04-04-14 | 12:07

Het is geen onterechte discriminatie maar puur realisme.
Aziaten hebben geen enkel probleem om aan het werk te komen.
De enige die niet aan het werk komen zijn de bevolkingsgroepen die ZELF al decennia lang door hun gedrag een hele negatieve naam voor zichzelf hebben opgebouwd.
En dus is het volkomen terecht dat werkgevers dit schroot mijden als de pest.

Moi | 04-04-14 | 12:06

Fatwabuster | 04-04-14 | 11:51 | + 1
Diezelfde Marokkaan (of wellicht zijn neef) werkte eens bij mijn zoon op het bedrijf.
Toen hij na zijn proeftijd niet beviel had hij er ondertussen wel voor gezorgd dat hij op eigen gelegenheid met en eigen geritselde sleutel naar binnen kon.
Waarna hij een BE trailer stal en helemaal afvulde met bedrijfsinventaris en opgeslagen goederen van klanten.
Geen braakschade natuurlijk,verzekering gaf niet thuis (interp....).
Vreselijke hoop gezeik.
Klootzak is wel gepakt,niet gestraft maar er volgde wel ernstige bedreigingen vanuit zijn wereldje.
Of mag dit allemaal niet gezegd worden?
Als het inmiddels opgeheven bedrijf nog had bestaan zou er dan ooit nog 1 allochtoon aangenomen worden door mijn zoon?
Dacht het niet.
Minder minder minder.

swassannuf | 04-04-14 | 12:05

Na het SCP laat nu ook de SER de factor criminaliteit buiten beschouwing.

Werkgevers, zeg daar wat van!

Lewis Lewinsky | 04-04-14 | 12:03

Weer moeten de autochtonen alle inspanningen verrichten, omdat de SER en de VK in de racistische veronderstelling zijn dat allochtonen niet ontwikkeld genoeg zijn om hun eigen boontjes te doppen.

En met zulke ideeën vinden ze dat WIJ discrimineren...

ZKH EénOog | 04-04-14 | 12:03

Weet je wie ook gediscrimineerd worden?

Hardwerkende mensen die geen familieleden in GL/PvdA/D66 danwel de eerste of tweede kamer hebben.

Zullen we het nepotisme onder links gewoon even benoemen, beste SER-leden?

Snackbar van Allah | 04-04-14 | 12:03

Discriminatie op de werkvloer aanpakken. Tja dan moet ik eerst even arabisch leren want die discriminerende Marokkanen verrekken het om Nederlands te spreken.

magniethe | 04-04-14 | 12:03

Dit land verdient het te worden veroverd door de mohammedanen. En dat gaat ook gebeuren.

De Geus | 04-04-14 | 12:02

Willen we meer of minder werkgevers?
SCP: minder, minder, minder!

tipo | 04-04-14 | 12:02

Dankzij de niet aflatende inspanningen van de PVV en GS is het de politiek gelukt om de thuiszorg en de reinigingsdiensten op te heffen en te voorzien van personeel voor een bijstandsloon. Maar goed, er lopen een paar mensen meer met een designersblouse, zijden stropdas en een hypotheekje rond.

Einde van de Domheid | 04-04-14 | 12:01

@LangeTijdGeleden | 04-04-14 | 11:55
Wow! Staat er al een standbeeld op het dorpsplein om die marokkaan te eren?

AbleArcher13 | 04-04-14 | 12:01

Zonder humor over de rug van een ander is mijn werk niet vol te houden.En gewoon net zo hard mee lachen als je zelf een keer aan de beurt bent.Niks mis mee.

demeny | 04-04-14 | 12:01

-Zo Mo, je hebt de afgelopen jaren niet stil gezeten: je hebt mijn zaak 20 keer overvallen, je hebt 7 van mijn werknemers doodgeschoten en ik mis nog steeds voor 120 miljoen euro aan juwelen. Wat maakt jou nou de perfecte kandidaat voor deze functie?

-Ik ken de zaak van binnen en buiten. En iets met discriminisme als je me niet aanneemt...

DoorDraaiDeur | 04-04-14 | 12:01

Er zijn ook bedrijven waar gewerkt moet worden en die geen tijd hebben om te neuzelen over wijdvallende gewaden en hoofddoekjes en shit.
Een ondernemer die gewoon geld moet verdienen heeft helemaal geen tijd en geen zin in die poppenkast.
Daar hebben de Kwinsies van dit land wel voor gezorgd.
Bovendien als je al met de regelmaat van de klok voor racist uitgemaakt wordt, is het ook niet gek dat je dat risico niet gaat nemen.
Voor overheidsinstellingen is het een ander verhaal, daar klotst de taxpoet nog tegen de drempels omhoog en hebben ze blijkbaar tijd voor al die bullshit en nu wil de SER ook nog dat mensen meer gaan klagen over vermeende discriminatie.

Het is niet voor niets dat in de landen van de zogenaamd gediscrimineerden nooit iets fatsoenlijks van de grond komt, anders zouden ze hier niet zitten.

Cuyahoga | 04-04-14 | 12:00

Je kunt praten wat je wilt. Maar als er bij de DIRK zes kassa's open zijn waarvan vijf met een lange rij en een lege met een hoofddoekje erachter dan werkt het dus niet. Een baas met verstand neemt een hoofddoekje in zo'n geval gewoon niet aan. Het werkt niet. Klaar.

jan-lul-de-behanger | 04-04-14 | 12:00

Mooi verhaal, maar ik moet nog steeds geen minderlander over de vloer.
Laat ze zich eerst maar eens zelf opvoeden tot goede burgers, daarna gaan we mogelijk eens praten. en dat de goede lijden onder de slechten, daar heb ik maar één antwoord op: Hoe is dat zo gekomen, en waarom nooit zelfreflectie als persoon en als bevolkingsgroep?
Daar is nog zoveel te winnen, de bal ligt daar.

Sjaak uit Dordt | 04-04-14 | 12:00

Delaware | 04-04-14 | 11:54

Oke! Thanks.

kwark001 | 04-04-14 | 11:59

Een goede startkwalificatie begint bij een blanco strafblad.
En dat is al vaak een probleem.
Dus eigenlijk is het de overheid zelf die discrimineert door het vastleggen van crimineel gedrag!
Ik zeg: alle strafbladen van werkloze allochtonen wissen en vanaf nu niet meer registreren.

jemagookniksmeer | 04-04-14 | 11:58

He bah, het verhaal begon zo logisch, redelijk en positief, Nanninga. En dan moet je het weer verpesten met de tweede helft van het stuk.
;-)

xspalm | 04-04-14 | 11:56

Lijkt een beetje op een vegetariër die geen vleestomaten eet.

Ik bedoel: een vegetarische kannibaal eet toch ook alleen maar groentemannen?

Of discrimineer ik nu alle groentevrouwen?

Dit land is gek!!

kwark001 | 04-04-14 | 11:56

Mijn god... De Marokkaan hier op werk (super kerel trouwens) maakt juist grapjes over zijn afkomst, zijn taal en soms zelfs grapjes over opsporing verzocht.

Noemt zich Marokkaanse Nederlander en is er trots op hoe hij hier al 20 jaar lang werkt en een gezin heeft waarbij de kinderen islam en de arabische taal niet willen leren, maar gewoon vrij willen zijn.

Dus officieel kan het bedrijf waar ik werk (plus onze afdeling) op het matje worden geroepen door de overheid, want "discriminatie"? Wat een verdomde onzin. Multicultureel bedrijf hier waar in iedereen met elkaar grapt en goed om gaat.

LangeTijdGeleden | 04-04-14 | 11:55

Er komen steeds minder banen voor laag- en hoogopgeleiden. ...
kwark001 | 04-04-14 | 11:45 | + 2 -
Dat valt mee. Klappen vallen vooral in de groep daartussen.
www.trouw.nl/tr/nl/30020/Uitgelicht/ar...

Delaware | 04-04-14 | 11:54

Hotel New York | 04-04-14 | 11:43
Tuurlijk, evenals "sorry, maar ik moet de kinderen ophalen", "Dat staat niet in mijn functieomschrijving". "Ik wil graag ouderschapsverlof opnemen". "Ik zit tegen een burn out aan". en "ik heb gisteren een kwartier doorgewerkt, dus ik ga vandaag een half uurtje eerder weg"

Mark Smith | 04-04-14 | 11:53

De dag dat ik verplicht wordt om een mocro in dienst te nemen is de dag dat ik mijn bedrijf uitschrijf en naar de soos ga.

IJzervreter | 04-04-14 | 11:53

discriminatie bestaat nauwelijks in NL; er zijn wel vooroordelen, maar dat is iets heel anders.

Als het ontslagrecht nou eens flink versoepeld zou worden dan zou men ook eerder personeel aannemen waarbij verhoogd risico is op crimineel of onaangepast gedrag, omdat je er dan makkelijk vanaf kunt als er toch problemen zijn.

--sql error-- | 04-04-14 | 11:53

Ja, hiermee wordt dus weer de schuld bij de werkgevers gelegd. Zo begrijp ik wel waarom die maroks steeds zeggen dat het niet altijd aan een ander ligt.

deluiegriek | 04-04-14 | 11:52

Wordt ook de "wij willen je niet want we willen meer diversiteit in onze organisatie"-discriminatie aangepakt? Vrij vertaald betekent dat niets anders dan "u bent blank en autochtoon, opbokken met u".

DoorDraaiDeur | 04-04-14 | 11:51

Strafbladen bespreekbaar maken!

Lewis Lewinsky | 04-04-14 | 11:51

Wat is er mis met raciaal getinte grapjes? Vroeger ging het over die 'rooie', 'dikke', 'flapoor' etc.... kon allemaal geen mens die er moeilijk over deed.... tegenwoordig mag helemaal niks meer want, owee stel dat 'lijdend voorwerp' beledigd zou zijn.... blijkbaar kunnen mensen niks meer hebben en lopen direct richting vertrouwenspersoon of wie dan ook.....

Gelukkig kan het in de praktijk ook anders, bij mij werkt een Marokkaan en die rijdt op een scooter .... hoe stereotiep wil je het hebben..... en deze jongen maakt zelf de grappen... Zo kan het dus ook!!

Fatwabuster | 04-04-14 | 11:51

Outsider-Inside | 04-04-14 | 11:48 | + 0 -
Maand proeftijd is ruim voldoende. Anders dossieropbouw, twee keer waarschuwen en dan na derde incident eruit. Die P&O slackers kunnen dat probleem het hele contract lang tacklen.

Feynman | 04-04-14 | 11:51

In opdracht van de politie-academie schreef onderzoeksjournalist Fleur Jurgens 7 jaar geleden: Het Marokkanendrama. Haar conclusie: het ontbreekt die Marokkaanse jongeren aan sturing en toezicht waardoor 7 van de 10 geen startkwalificatie heeft op de arbeidsmarkt.
Wij lossen problemen op, zegt Samsom. Is dit probleem opgelost, de kern aangepakt, die falende ouders? Nee.

drs.Nee | 04-04-14 | 11:50

Iedere sollicitatie is per definitie discriminatie. Er wordt namelijk 1 persoon beter bevonden dan de rest van de kandidaten. Ik pleit voor een landelijk lotingssysteem en een door de overheid gecontroleerd plaatsingsbeleid. /pvda modus uit.

steven paul | 04-04-14 | 11:50

Zolang een bepaalde groep ziet hoe makkelijk geld te stelen/roven is om hun dure levensstijl te bekostigen, is er geen haar in hun bontkraag die er aan denkt hard te leren of te werken.

Kloof2012 | 04-04-14 | 11:50

Binnen de Nederlandse cultuur is het vrij normaal om elkaar tot het bot af te branden. Dat verbroederd, dat relativeert en zorgt voor een open communicatie. Dat zorgt ervoor dat teamleden zich niet als speciaal en uniek figuur zien, maar als normaal lid van een team.

Geen grappen maken over iemand, is óók een vorm van uitsluiting. Een vorm van discriminatie. De SER geeft hier dus een advies om mensen op basis van hun afkomst anders te gaan behandelen. Dat sommige mensen met fluwelen handschoenen op de werkvloer bejegend moeten worden, alsof ze de directie zijn.

Daarnaast geeft de SER nu het beeld dat er een probleem is met discriminatie OP het werk. Tussen werknemers van autochtone en allochtone werknemers denk ik dan maar. Ten eerste is de meeste discriminatie tussen nieuwe bevolkingsgroepen onderling.

Ten tweede wordt de meeste schade door discriminatie ervaren door mensen die geen werk hebben. Je moet werk hebben, om op je werk gediscrimineerd te worden. Laat nu net de volkswoede en sociale problemen gaan om mensen die geeneens werk hebben.

Het advies van de SER heeft geen enkele relatie met een probleemstelling.

Feynman | 04-04-14 | 11:50

Zow, Abdelhak, je hebt twee roofovervallen gepleegd, zie ik.
*bladert door -strafblad-, herstel CV*
Dan ben je aangenomen. Want discrimineren, dat moeten wij niet willen met zijn allen.

Zo goedt, SER?

Lewis Lewinsky | 04-04-14 | 11:49

Alweer een reden om geen allochtoon aan te nemen: hij/zij/anders, namelijk... kan zich zo maar eens een keer gediscrimineerd voelen, en dan zijn de rapen gaar!

jemagookniksmeer | 04-04-14 | 11:49

Citaat: Werkgevers zullen in eerste instantie misschien niet speciaal happig zijn op mensen met een exotische achternaam, dat is reputatieschade en heel zuur maar dat kost tijd en inspanning om die negatieve associatie weer weg te nemen, dus dat hebben allochtonen zelf in de hand.

Is Kouwes weer terug?

Krokodil Gena | 04-04-14 | 11:49

Ik ben niet links, maar het toch eens met dit (trollende) topic. Wat betreft sollicitaties vormen alle autochtonen één grote kliek.

Expert Homo | 04-04-14 | 11:48

De beste maatregel die men nu kan nemen om de discriminatie van jonge allochtonen effectief aan te pakken is een verregaande versoepeling van het ontslagrecht.

Nu zijn sommige werkgevers huiverig om allochtonen in dienst te nemen omdat ze bang zijn dat het misschien toch niet goed uitpakt en ze dan moeilijk te ontslaan zijn en daarom begint men er maar helemaal niet aan.

Als het ontslagrecht soepeler wordt dan zullen veel werkgevers ook eerder (allochtone) jongeren in dienst nemen. Het is dus sowieso een goede maatregel om de (jeugd)werkloosheid te bestrijden.

Gek eigenlijk dat je dit soort "oplossingen" nooit hoort in Den Haag.

Outsider-Inside | 04-04-14 | 11:48

Inderdaad. Voor de goedwillende allochtoon zit er niks anders op dan steeds weer afstand nemen van het tuig dat het voor je verpest en dubbel zo hard je best doen.

Schrödinger | 04-04-14 | 11:47

@AbleArcher13 | 04-04-14 | 11:43
En de VARA!

AbleArcher13 | 04-04-14 | 11:47

De duizenden werkgevers hebben een nationaal complot gesmeed om al die high-potentials met een kleurtje die fantastisch aan de productiviteit zouden kunnen bijdragen buiten de deur te houden. Dit nog wel in crisistijd! Foei!

Tot zover het wappie wappie benul van de economische realiteit bij den Linksmensch.

Godsammekraken | 04-04-14 | 11:47

Ik ken een allochtoon die bij 60% van de sollicitaties die hij nu al jaren voert achteraf te horen krijgt dat het 'ook een interne vacature is'. Bij de andere 40% krijgt hij een contract aangeboden waar hij minder mee gaat verdienen dan een uitkering en mogelijkheid om opnieuw een uitkering aan te vragen verliest. Gaat lekker.

Expert Homo | 04-04-14 | 11:46

AbleArcher13 | 04-04-14 | 11:43 | + 0
Je vergeet de VARA nog.

swassannuf | 04-04-14 | 11:46

SER, lees je even mee?

*Van alle Marokkaanse jongens die 12 waren in 1999 is 65% aangehouden als verdachte voor zijn 23ste verjaardag*.

Was getekend: CBS
www.cbs.nl/NR/rdonlyres/4B6CE42A-5F9F-...

Lewis Lewinsky | 04-04-14 | 11:45

Als je niet eindeloos kostbare werktijd wil investeren in gezeur over discriminatie, neem je gewoon geen mensen aan met wie de kans op dat soort gezeur groot is.

Zoetwaterpanharing | 04-04-14 | 11:45

Er komen steeds minder banen voor laag- en hoogopgeleiden. Er komen steeds meer werklozen bij.

Discriminatie of niet, het gaat gewoonweg niet lukken.

kwark001 | 04-04-14 | 11:45

Je best doen en niet zeiken, daar kom je al een heel eind mee.

En ophouden met: "dat is mijn geloofsovertuiging, dat hoofddoekje blijf ik ophouden, ook bid ik graag 5x per dag". Echt, dat scheelt al heel wat. Kweek je ook meer sympathie mee.

Hotel New York | 04-04-14 | 11:43

Het eerste dat MinPres Geert moet doen wanneer hij eindelijk aan de macht is, is de SER, SCP en Volkskrant afschaffen.

AbleArcher13 | 04-04-14 | 11:43

Goed gevoel voor humor en zelfspot wordt tegenwoordig een standaard functie eis. Heb er een bloedhekel aan dat je bij elke woord of grap die je maakt moet opletten of je niet per ongeluk iemand kwetst.

Idontgiveafunk | 04-04-14 | 11:43

".. aanpassen of oprotten.."

Dat hebben ze zich bij Philip Morris geen tweede keer laten zeggen.

Godsammekraken | 04-04-14 | 11:43

Het vuile is dat dit inmiddels harder dan ooit gespeeld wordt via ernstige criminaliteit. (geen baan=ja tuurlijk ga je dan dreigen mensen overhoop te schieten als ze hun geld/spullen niet afgeven) Is de volgende stap nu dan dat als je ''discrimineert'' je schuldig bent aan de criminaliteit van allochtone jongeren?

Gallemies | 04-04-14 | 11:42

En je mouwen opstropen in ziekenhuizen als je baas dat vraagt vanwege de hygiene.
Oh wacht ff.

swassannuf | 04-04-14 | 11:41

Bij de SER geldt nog steeds party like it's 1972 kwa maakbare arbeidsmarkt.

Godsammekraken | 04-04-14 | 11:41

En spiraal die blijft maar verder naar beneden gaan, dit werkt niet!

Idontgiveafunk | 04-04-14 | 11:41

Het rapport kan in drie woorden worden samengevat: Weg met Ons.

Petrus de Rewa | 04-04-14 | 11:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken