Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bel de ANWB! Autoverkopen volledig stilgevallen

BAMpera.jpgJuichen deed-ie, de MinPres, toen in het vierde kwartaal van 2013 de economie met iets van twee tiende van een duizendste promille gegroeid bleek te zijn. Mede dankzij de autoverkopen, want die gingen door het dák, in december. Die ene goeie maand kon het slechtste autoverkoopjaar sinds 1969 niet meer redden, maar voor de politieke actualiteit was het wel fijn dat Rutte ff kon roepen dat u dan toch eindelijk die auto gekocht had. Kortom: zie je wel, alles komt goed en dat is dankzij ons beleid. Rutte haalde het zelfs gisteren nog even aan, dat van dat megasuccesvolle laatste kwartaal van 2013. Jammer dat het allemaal fop is. In december vlogen de auto's over de toonbank omdat het de laatste kans was om met concurrentie vervalsende overheidscoupons zo'n Metsubsidie Outlander PHEV en vergelijkbare sponsormodelletjes uit het hybride geitenwollensokken-segment op de kop te tikken. Aan de andere kant van de jaarwisseling is de autoverkoop alweer compleet in elkaar gedonderd. Januari is altijd een kutmaand, februari nog weinig veelzeggend, maar nu is maart ook voorbij en wat blijkt: slechtste autoverkoopmaand in 45 jaar. Sinds Rijdend Rampjaar 1969 dus. Overigens waren er toen nog geen 13 miljoen Nederlanders en nu bijna 17 miljoen, dus verhoudingsgewijs is het allemaal nog erger dan toen. Hoewel je toen met 1 piek nog wel meer kon kopen dan nu met 1 euro natuurlijk. Enfin. De crisis is nog lang niet voorbij, dus het versteende cliché herhaalt zich ook in 2014: Kóóp nou toch die nieuwe auto. Kijken we ondertussen even naar de huizenmarkt...

Reaguursels

Inloggen

Heb net BMW 335i touring xdrive full options gekocht. Helaas voor Rutte in ch. Het is niet anders.
Zatkniss | 01-04-14 | 21:39 | + 2

leuk, leuk, leuk! Veel plezier er mee!

dekogelkwamvanlinks | 01-04-14 | 23:16

Heb net BMW 335i touring xdrive full options gekocht. Helaas voor Rutte in ch. Het is niet anders.

Zatkniss | 01-04-14 | 21:39

vroeger.... hadden we arbeiders. Hardwerkende mensen die een lager betaalde functie hadden. Om hen toch in een alleszins redelijk huis tegen reeele kosten te laten wonen, werd aan sociale woningbouw begonnen. Nu zijn er nog steeds arbeiders, maar inmiddels is een groot deel van die sociale woningbouw volgepropt met onrendabelen. Dat betekent dat de arbeiders van weleer moeten uitkijken naar iets anders om te wonen.... no problem, ze kunnen een huis kopen! Op twee salarissen, 30 jaar aflossingsvrij en na ons de zondvloed. De prijzen vlogen de hoogte in! Iedereen rijk, de projectontwikkelaars, de gemeenten, de banken, de makelaars, de eigenaren op papier.... Maar ja, toen liep het mis met de doorstroming. Als je al maximaal leent, kun je niet meer krijgen van de bank. En toen begon de eu te klagen: te hoge hypotheek, er moet wel afgelost worden, maar nog steeds op dat niet gestegen salaris van die arbeider. En daarom zijn nu de huizenprijzen gezakt.... want Jan de Arbeider kan nog steeds maar 600 euro per maand betalen.... en meer aflossing, betekent minder over om de rente op te hoesten.....

oplossing: gewoon alle hypotheken kwijtschelden! En stoppen NL vol te stoppen met onrendabelen....
(ach, het is toch 1 april...)

dekogelkwamvanlinks | 01-04-14 | 21:38

gebrokenvleugel | 01-04-14 | 13:35 |

er is echt niets geprivatiseerd, de NS is een NV met 100% van de aandelen bij de staat.

Verder bepalen provincies de buslijnen, de dienstregelingen en de ritprijzen en besteden dat dan uit aan busbedrijven waarvan de grootste, Connexion ook weer voor 100% van de staat is.

Privatiseren is als jij met je eigen busje door de stad mag rijden en iedereen tegen een overeengekomen prijs naar overal mag vervoeren maar als je dat doet wordt je direct opgepakt door het regime.

Overigens zijn lijntaxi's,taxi's die een vaste route rijden al ze vol zijn hier verboden terwijl je ze in heel veel landen ziet. Dit is om concurrentie voor de NS te voorkomen.

Ik zie eigenlijk niet in wat de staat er mee te maken heeft als ik iemand een rit aanbied tegen een prijs die we zijn overeengekomen, wij zijn allebei blij met die transactie maar het mag niet va de staat die er helemaal niks mee te maken heeft.

Maar er is dus niets echt geprivatiseerd.

wlodek | 01-04-14 | 15:15

wlodek | 01-04-14 | 13:09 | + 0 -

Ben ik niet met je eens privatisering heeft wel degelijk gezorgd voor enorme prijsverhogingen, neem alleen het openbaar vervoer, nu is het reizen met 2 personen duurder per km dan met de auto, maar wat blijkt als je goedkoper wil kan je niet eens een auto als bezit betalen.
Daar waar Nutsbedrijven eventueel goedkoper gaan leveren duikt onmiddellijk de belastingheffing er bovenop.
Honderdduizenden mensen werkloos en aan de andere kant steeds meer miljonairs en miljardairs, gevolgen zijn steeds meer criminaliteit.
Als er 50 jaar geleden iemand vermoord werd, wist de hele provincie wie dat gedaan had en waarom, nu is het dagelijkse kost meestal om economische motieven.
Ik ben het zat, PVV is niet de oplossing maar het zooitje wat nu de politieke macht heeft helemaal niet, strafbaarheid illegalen inleveren en vervolgens denivellering van €500 als ruiling invoeren, hoe bedenk je het ze zijn helemaal knetter.

gebrokenvleugel | 01-04-14 | 13:35

Proest!
`De hypotheekrenteaftrek stuwde in eerste instantie de huizenprijzen`
120 jaar geleden misschien ja. In die 120 jaar tijd is het uiteraard een vast onderdeel van het beprijzingsmechanisme geworden. Je kiest je huis naar wat je kan betalen en niet zoals in de sociale huur naar hoeveel toeslag je kan krijgen en zo groot mogelijk.

Pierre Tombal | 01-04-14 | 13:21

gebrokenvleugel | 01-04-14 | 12:48 | privatiseren houdt in dat de staat zich er verder niet mee bemoeit en wat dat betreft is er niet alleen niets geprivatiseerd sinds 1989 maar is het regime zelfs zodanig aangetrokken dat we feitelijk in een communistische dictatuur leven waarin de staat zich dwingend met iedere ademtocht van iedereen bemoeit. Niemand kan een poot verzetten zonder zich eerst door een muur van tegenwerkende ambtenaren te wroeten.
Het is weliswaar communisme met fluwelen handschoenen maar probeer je parkeerbonnetje eens te laat te betalen, dan zul je heel snel het lelijke Noord-Koreaanse gezicht van deze socialistische dwangstaat zien.

wlodek | 01-04-14 | 13:09

Volgens mijn dealer is mijn auto aan vervanging toe, volgens mijzlef niet. Auto gaat nu in de onderhoud bij een auto specilaist en wordt daar met meer liefde verzorgd dan bij de dealer.

Auto's kunnen makkelijk 15 jaar mee. Mensen rennen niet meer achter elke hype aan.

dolffie | 01-04-14 | 13:00

Ik schreef het al zo vaak, ook hier voor 1989 de val van het ijzeren gordijn en de drang van privatisering, kon een gewone arbeider, bouwvakker, loodgieter lasser etc. gewoon een nieuwe auto kopen, weliswaar een Kadett, kever of een Daf maar wel nieuw.
Nu zoveel jaar later is het totaal over, enkele gelukkigen die een vrouw aan het werk hebben of bereid/gedwongen overuren maken, mogen nog van geluk spreken een goede occasion afgedankt uit de lease te kunnen berijden maar ook dit wordt door steeds meer belasting richting onmogelijk gedreven.
Ik zeg schijt, genoeg is genoeg en afgelopen met deze ongelijkheid, vanaf nu gaan we stemmen op PVV ook geen oplossing maar wel laten merken dat we het zat zijn.

gebrokenvleugel | 01-04-14 | 12:48

De PVVDA begint ook bang te worden voor 22 mei.

Nu wordt ineens illegaliteit niet langer strafbaar gesteld (iets wat bljkbaar erg leeft bij het steeds kleiner wordende clubje mensen dat nog PVDA stemt) en in ruil daarvoor wordt de arbeidskorting verhoogd, wat een denivellerende werking zou hebben.

www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Kabinet-...

Allemaal kansloze koehandel dit geneuzel. Dit gaat echt niet meer het verschil maken voor de PVVDA voor 22 mei.

Zoals Paul Jansen vanochtend in de Telegraaf ook al aangaf, als de PVDA weer zo'n klap krijgt op 22 mei dan is het "game over" voor Samsom en kan hij echt meteen vertrekken.

Outsider-Inside | 01-04-14 | 12:46

Zodra Griekenland de leningen + rente terugbetaalt en hier er een enorme lastenverlichting doorgevoerd kan worden zal de autoverkopen (he, alle verkopen) een enorme spurt nemen. Tot dit tijd (dat Griekenland begint met terugbetalen) is het even pas op de plaats.

DeSjaak1000 | 01-04-14 | 12:41

De ANWB? Moesten we niet Mark Rutte bellen?

De Anaalprofeet | 01-04-14 | 12:32

Je bent toch ook goed gek als je een splinternieuwe auto gaat kopen? Het moment dat je met dat ding de showroom uitrijdt is het al 10% in waarde gezakt.
.
Echter, toch zie ik nog genoeg splinternieuwe bakken op de weg 's morgens. Zo slecht gaat het schijnbaar niet. Status is voor veel mensen toch nog belangrijk.

Le Roi | 01-04-14 | 12:15

@VanDattum; 52K in euro's is 114.000 florijnen (1 euro = 2,20371)

wielmoer | 01-04-14 | 12:14

Oude auto's gaan dus eerdaags onder de mom van milieuvervuiling door de overheid extra belast worden om de consument te dwingen (bijna) nieuw te kopen.
Gaat alleen niet werken maar dat weet de logge overheid nog niet

Jan Leul | 01-04-14 | 12:11

"Januari is altijd een kutmaand, februari nog weinig veelzeggend.."

Dat lijkt mij onzin voor de auto-branche. Als iemand (zonder subsidie) kan kiezen tussen een auto-kenteken van dec-2013 of jan-2014, dan stellen de meeste nieuwe auto-kopers hun aankoop liever een maandje uit ivm psychologisch effect en de daar mee samenhangende latere inruilwaarde.

Ven1V1d1V1c1 | 01-04-14 | 12:10

4 minuten luisteren naar Rutte in 2012 ( de eerste audio rechtsonder) en je stemt nooit meer VVD.
Het is werkelijk stuitend wat hij daar verkoopt over bv lasten verlichting in 2014.
nos.nl/artikel/409454-honende-reacties...

daytripper | 01-04-14 | 12:08

@ der Schmutz | 01-04-14 | 10:51 | + 6 -
Dus omdat er geen BPM op zit is deze niet gesubsidieerd?! LOL.
Wat denk je dat subsidie inhoudt? De overheid houdt rekening met belastinginkomsten (ao. BPM) van ALLE verkochte auto's. Het verlagen of verwijderen van BPM betekend dus subsidie. Het ontbreken van deze theoretische inkomsten voor het rijk moeten worden gecompenseerd, anders klopt de balans niet meer = basic boekhouden.

Pieleke | 01-04-14 | 12:06

@VanDattum | 01-04-14 | 12:01
Voor een Amerikaanse wagen betaal je hier vaak 6! keer zoveel als in Amerika..

Slipsnifter | 01-04-14 | 12:04

Je moet ook wel gek zijn in Nederland een nieuwe auto te kopen. Voorbeeld : Een Seat Alhambra 177pk DSG kost netto 31kEUR. Na BTW en BPM 52kCHF (ofwel : 104kNLG!)

Da's 40% belasting! Dat is toch van de zotte.

VanDattum | 01-04-14 | 12:01

Niet zeuren mensen, volgens onze regering en hun propaganda bureau het CBS gaat het goed.

Willem van Rood | 01-04-14 | 12:01

Goh, als je mensen besteelt van hun geld kunnen ze geen nieuwe auto meer kopen, je verwacht het niet.

Slipsnifter | 01-04-14 | 12:01

Lees net in de Televaag, dat we allemaal 2 GRATIS tankbeurten krijgen, pas bij de 3e wordt je vervolgd...... te IDIOOT voor woorden!! Wat zou de bedoeling van dit achterlijke kabinet met Nederland zijn vraag ik me af.

mom van avezaath | 01-04-14 | 11:49

En ondertussen staat de beurs op dik 400 punten !! Geef mijn portie maar aan fikkie, ik begrijp er niets meer van.

wielmoer | 01-04-14 | 11:48

Prachtige uitvinding die auto's. Elke 3 jaar een nieuwe omdat de buurman een nieuwe heeft, om vervolgens er een bak geld op te verliezen. Waarom elke 3 jaar een nieuwe auto kopen? Met de auto's van tegenwoordig kun je rustig 10 jaar rondrijden goedkope brommobielen, 107's en Aygo's even daargelaten. Bovendien zijn de belastingen op auto's en alles wat met autorijden te maken heeft absurd.

carramba | 01-04-14 | 11:44

Ik ga geen auto kopen om zo een melkkoe van de overheid te worden. Je kan nergens meer naar toe zonder een vermogen te betalen om je auto ergens neer te zetten. Dan is de lol er gauw af om bij iemand op visite te gaan. En de reiskostenvergoeding is dusdanig laag dat je er fors op toelegt om naar je werk te mogen reizen. Het jarenlange automobilisten treiteren van de overheid heeft z'n vruchten afgeworpen. De lol van het autorijden is er van af.

Osdorpertje | 01-04-14 | 11:39

necrosis | 01-04-14 | 11:35 |
Haha! Ik tot voor kort benzine, toen durfde ik dit niet aan. Eventuele aanrijdingen etc. Met diesel moet je erg je best doen het in de hens te krijgen.

lldbhnger | 01-04-14 | 11:39

necrosis | 01-04-14 | 11:35 |
Haha! Ik tot voor kort benzine, toen durfde ik dit niet aan. Eventuele aanrijdingen etc. Met diesel moet je erg je best doen het in de hens te krijgen.

lldbhnger | 01-04-14 | 11:39

@lldbhnger | 01-04-14 | 11:29
Hopelijk rookt je kat niet ;)

necrosis | 01-04-14 | 11:35

Kijkt naar zijn Suzuki alto uit 1986 en zag dat het goed was

Telemark | 01-04-14 | 11:32

Oja, ik heb mijn werk 9KM van de eerste Duitse pomp, twee jerrycans à 20L in de kattenbak, en de auto aftanken, scheelt 650€! per jaar BAM!

lldbhnger | 01-04-14 | 11:29

Tel daarbij op de schrijnende situatie bij de pomp aan de grens en dan kan je maar 1 ding concluderen.... Het gaat hier fantastisch dankzij dit beste naoorlogse kabinet.

vhKarelkruizenruiker | 01-04-14 | 11:26

Ach, ik heb gisteren een leuk 3 jaar oud dieseltje gekocht. Particulier natuurlijk! Bovag, ANWB en garages hebben natuurlijk hun eigen zijruitjes ingetikt! Nog steeds te halsstarrig en arrogant, niet willen inzien dat de vette jaren écht voorbij zijn!

lldbhnger | 01-04-14 | 11:25

Ik geloof het pas als het op Joop staat !!

wielmoer | 01-04-14 | 11:24

Goede vriend van me heeft een paar jaar geleden een Audi 80 uit 1989 gekocht, letterlijk in persona van een oud vrouwtje, nog geen 5000km op de teller en er zit geen krasje op dat ding, werkelijk zgan. Voor 700 eurs mocht ie hem meenemen. Perfecte auto. Dus wat nou 9-15.000 euro uitgeven voor een nieuwe auto? Je zou wel goed gek zijn.

bello | 01-04-14 | 11:23

Sorry dat ik Subaru rij. Die krengen zijn gewoon niet stuk te krijgen. Dus van mij moeten de autoverkopers het niet hebben. Meneer Dijselbloem daarentegen des te meer.

VanBukkem | 01-04-14 | 11:23

Er is geen ruimte voor belastingverlaging maar ondertussen verstrekt men wel weer slooppremies aan voor oude auto's. In Rotterdam kan dit oplopen tot een whooping €9000 (!) voor een oude auto.

Het slopen van de economie, het verhogen van de lasten en de belastingen voor de burger kan dit kabinet als de beste, net als het verstrekken van idioot hoge subsidies die feitelijk van dezelfde reeds volledig uitgeknepen belastingbetaler vandaan komen.

Dit land is ziek! Heel erg ziek!

roverheid | 01-04-14 | 11:22

@Willemdewilde | 01-04-14 | 11:12 Dan moet je die kast ook open zetten. Dode muizen in een dierenwinkel is geen reclame.

* Hoofd schudt. *

Treurig varken | 01-04-14 | 11:16

Even offtopic als het even mag.
Doen ze in Duitsland ook aan 1 april? Want ik hoor net op die Deutsche rundfunk dat het wk deze zomer in Duitsland, Madrid en Parijs wordt gespeeld. Wat betekent dat we allemaal met onze afstandse afgeschreven roestbak op vier wielen naar het wk kunnen! (Joepie!)

VanBukkem | 01-04-14 | 11:16

Vorige week las ik dat het vriendjesbolwerk de Bovag, had aangegeven dat de huidige subsidieregelingen voor zuinige auto's moeten worden herzien door de regering omdat deze disruptief werken.
Bovag vergeet er dan wel even bij te vertellen dat zij jaren geleden onze corrupte regering kapot hebben gelobbyd om juist deze regelingen in te voeren om de autoverkoop te stimuleren. Ja, de leaseauto verkoop wel te verstaan. Oftewel mensen subsidiëren die in principe al genoeg geld hebben. Er zit to wel 30K subsidie op de duurdere modellen. Geld dat iedereen bij elkaar moet opbrengen want voor niets gaat de zon op in dit land!
De reden dat de Bovag nu jankt is waarschijnlijk dat de merken die toen de zuinige auto hadden deze nu niet meer hebben. VW, Audi etc profiteerden toen van de verkoop. Echter deze geldschieters van de Bovag verkopen nu geen reet meer omdat nu de Volvo's en Mitsubishi's over de toonbalk vliegen en niet meet de Passat's en Golfjes. Dus, weg die regeling omdat PON dat wil. En zo werkt dat dus in dit land.

Pieleke | 01-04-14 | 11:16

der Schmutz | 01-04-14 | 10:51
Je betaald niets, maar dan krijg je ook niets.
Die veredelde stofzuigers gaan het niet worden.
.
De Outlanders gaan nog, qua model.
Maar in zo'n Opel Ampera of Toyota Prius wil je nog niet overleden aangetroffen worden.
Ik zeg vol belasten (met terugwerkende kracht) die handel, nu toch echt bewezen is dat ze absoluut niet zuiniger zijn.

Ommezwaai | 01-04-14 | 11:15

Wat types als Rutte, Samsom, Dijsselbloem, Wouter Koolmees, Henk Nijboer, die Marc van de VVD en hoe al die klojo's ook heten gewoon echt niet snappen is dat ze niet als een stel boekhouders gefixeerd naar die 3,0% tekortnorm moeten kijken, maar moeten zorg dat de Nederlandse economie gaat groeien.

De enige manier om de staatsschuld naar beneden te krijgen als percentage van het BNP is door te zorgen dat het BNP omhoog gaat en de snelste en meest effectieve manier om dat te doen is om op korte termijn de inkomstenbelasting (= loonbelasting) vooral aan de onderkant echt substantieel te verlagen zodat er een bestedingsimpuls komt en de economie gaat groeien. Tegelijkertijd moet de rol van de overheid in de economie substantieel terug gedrongen worden.

Maar ons PVVDA kabinet denkt dat ze nog wel 2 jaar zo door kunnen gaan en dan vlak voor de verkiezingen 2016 met een symbolische flut-belastingverlagingkje wel het electoraat weer kunnen paaien.

Maar dat gaat niet werken, zo veel geduld is er nu niet meer bij de Nederlanders, die gaan echt niet nog eens 2 jaar wachten.

Outsider-Inside | 01-04-14 | 11:14

Ik heb een dierenspeciaalzaak, en het gaat geweldig
:-(( landelijk op -16%.
Bij vele van ons liggen de muizen dood voor de voorraadkast.
Bedankt he VVD

Willemdewilde | 01-04-14 | 11:12

Nou, een nieuwe auto gaat het niet worden maar om de economie toch een beetje aan te jagen overweeg ik momenteel een setje nieuwe ventieldopjes aan te schaffen.

Treurig varken | 01-04-14 | 11:12

Tyler-Durden | 01-04-14 | 10:31
Volgens de EUSS is die BPM toch illegaal?
.
Van een half procentje boven de begroting slapen ze niet meer, maar van illegale heffingen trekken ze zich in Den Haag geen reedt aan.

Ommezwaai | 01-04-14 | 11:11

@Harry Turtle

Inderdaad en dan betaal je al genoeg belasting om jezelf niet moreel bezwaard te voelen met een fiscaal voordeeltje als geen of lage bijtelling.

der Schmutz | 01-04-14 | 11:11

@toetsiemonster 11.04
je bedoelt zoiets als minder, minder, minder EU?

arretje | 01-04-14 | 11:09

Het ergste is nog wel dat er ongetwijfeld genoeg mensen intrappen om die prutsers in den haag nog een paar jaar op het pluche te laten zitten.
Pikkestrijder | 01-04-14 | 11:07

Daar staan de verkiezingen van 22 mei a.s. volledig los van

FrankVeer | 01-04-14 | 11:09

Afgeschminkte Bassie | 01-04-14 | 10:42 | + 10 -
Inderdaad. En 23 mei wordt het allemaal gerectificeerd. Het ergste is nog wel dat er ongetwijfeld genoeg mensen intrappen om die prutsers in den haag nog een paar jaar op het pluche te laten zitten.

Pikkestrijder | 01-04-14 | 11:07

Ja v.Rossem ,jij hebt de primeur.Nog niets ervan vernomen bij de kabinet ondersteunende media.Komt natuurlijk niet goed uit vanwege de EU-verkiezingen. Die hebben het liever over die 3 % en minder,minder, minder.Die media zorgen ook dat we andere dingen aan ons hoofd hebben zoals: Gewapende juweliers met een decor van k*t-Marokkanen ,Wilders en de kinderen troostende Rutte.Alles heeft die er voor over om het in crisis gedompelde vaderland op te poetsen. Deisselflower is weer bezig met het infuus van Griekenland.Hij denkt zeker dat die Grieken op de PvdA gaan stemmen en straks Mini's uit Born gaan kopen ? Maar alles komt toch in beweging hier ? Nou ja van windmolens,onder het mom van: "Alles is ijdelheid en najagen van wind".(Salomo)

Dolphi | 01-04-14 | 11:06

We zijn een welvarend land maar we hebben ons in de luren laten leggen met die Euro. Europa wil dat alle Europeanen in de toekomst even welvarend zijn en daar is hun hele beleid op gebaseerd. Indien we nu nog onze eigen munt hadden gehad, hadden we daar mee kunnen corrigeren. Nu kunnen we dat niet want we zitten vast aan de Euro. Mooi voor Duitsland overigens want door de toch wel zwakke Euro zijn de BMW's en Mercedessen in veel landen buiten Europa betaalbaarder geworden. De Duitse economie profiteert er volop van. Nederland als handels land heeft er geen baat bij. Als wij spullen van buiten de EU moeten kopen zijn ze relatief duur en wij betalen net zo veel als de landen binnen de Eurozone. Dus daar valt qua handel weinig te verdienen. Onze grotere afzetmarkt die we zouden krijgen binnen de EU is voor business naar Consumer ook al geen voordeel. Wij moeten in Nederland 21% btw rekenen en in veel Europese landen is dat lager. Ook al weer geen voordeel, welke bijvoorbeeld webshops zouden kunnen behalen. Alleen maar nadelig dus. Dat de huizenmarkt onder druk staat is een kwestie van vraag en aanbod. Door de slechte economische omstandigheden is er weinig vraag en veel aanbod. Daar komen nog eens wat slechte regering maatregelen boven op en zie daar het hele zooitje ligt op zijn kont. Auto's idem dito door de slechte economische omstandigheden wordt er weinig verkocht. Laat je niet in de luren leggen het gaat op veel fronten economisch slecht in Nederland. Tel daar nog eens een volkomen door gedraaide regering bij op en je kunt de diepste en langste crisis die we ooit hebben gehad verklaren. Dus stem op 22 mei op een partij die faliekant tegen Europa is. Er moet een heel duidelijk signaal afgegeven worden dat het zo niet langer kan.

Toetsiemonster | 01-04-14 | 11:04

@Petrus de Rewa 10:33: Het probleem met het krijgen van een hypotheek is niet de hoge huizenprijzen. Het maakt voor de bank niet uit of je een huis koopt van 1.5 ton of 3 ton zolang je salaris dat enigszins dekt. Het probleem is dat de banken veel minder willen financieren; wil je meer dan 80% hebben dan is de acceptatie véél lastiger dan vroeger, ook al koop je samen een huis van 1.5 ton op 2 x 2 keer modaal inkomen. En dat restant hebben maar weinig mensen op de plank, noch de starters, noch de doorstromers die hun huis nog niet verkocht hebben.

Muxje | 01-04-14 | 11:00

@ der Schmutz | 01-04-14 | 10:51
Precies, als ondernemer betaal je uiteindelijk voor de PHEV/Tesla/Prius de normale kostprijs zonder belastingen, daar zit geen subsidie bij. En dat alles mits je netjes vijf jaar lang in de hoogste belastingschaal valt.

Harry Turtle | 01-04-14 | 10:57

Foutje: Er zijn nog steeds maar 13 miljoen Nederlanders, de rest is.. uh.. waar ons geld voor een groot gedeelte naartoe gaat. Je weet wel Nederlanders, die Nederlander zijn omdat ze verblijfsvergunning, id of paspoort cadeau hebben gekregen.

TuuT | 01-04-14 | 10:54

Nog een jaartje tanken en boodschappen doen over de grens.
Dan kan er wel weer een nieuwe auto vanaf.

Jackanders | 01-04-14 | 10:53

Terwijl het toch allemaal niet zo moelijk hoeft te zijn vroeger tankte ik voor 600 e per maand en voor hetzelfde bedrag lease ik nu een elektrische i3 die kosteloos rijdt op de stroom van mijn zonnepanelen... vestzak broekzak dus en dat allemaal zonder bpm en zonder subsidies....

arretje | 01-04-14 | 10:53

Gemiddelde loonstijging van de werkende Nederlander sinds 1970: 39%
Inflatie sinds 1970: 124%

We zijn zo'n rijk land.

ZKH EénOog | 01-04-14 | 10:52

eerstneukendanpraten | 01-04-14 | 10:43 | + 1 -
Vandaar het voorstel (vorig topic)om niet tegenover Marokkanen te gaan staan maar ze te gebruiken als 'bewijs' over alles wat er mis is met het beleid.
*Win/Win dat is!*

Einde van de Domheid | 01-04-14 | 10:52

Maar op de Outlander zit GEEN cent subsidie.
Net als dat er geen BPM op zit.
Er zat wel BTW op, maar die is zakelijk aftrekbaar.
Ook mag je er versneld op afschrijven en was er aftrek voor investering in duurzame producten.
En je hoeft er geen bijteling over te betalen.

Per saldo betaal je dus NIETS aan de roverheid voor deze auto als je deze zakelijk rijdt. Maar je krijgt er ook geen cent van terug.

Om deze auto te komen moet je wel geld verdienen. Je krijg deze niet gratis. Je moest nog steeds een stevig bedrag aftikken bij de dealer. Waarvoor je nog steeds moet werken.

Als ik morgen een grote machine ga maken die iets kan recyclen krijg ik wel subsidie (als je maar groot genoeg denkt, namelijk in tonnen) van de EU.
Als ik gehandicapten in dienst neem krijg ik subsidie.

Weet je op welke auto's subsidie zit? Op Peugeots en Citroens. Daar zit Franse subsidie op.

der Schmutz | 01-04-14 | 10:51

Het grappige is dat die PHEV'jes zo dadelijk tweede hands geen drol meer waard zijn. Dingen zien er niet uit, en zuinig zijn ze al helemaal niet. Dus voor 2 broden en een ijsje af te halen bij de lokale tweede hands toko.

alexbl | 01-04-14 | 10:51

Wat een goed nieuws, hee. De wet van vraag en aanbod leert mij namelijk dat de prijzen van auto's binnenkort flink omlaag zullen gaan!

Joris Draaksteker | 01-04-14 | 10:50

De situatie is het resultaat van geschiedenisleraren en politicologen die nog nooit een echte baan hebben gehad en niet weten waar het over gaat. Deze catastrofe moet onmiddellijk een halt worden toegeroepen. Een staatsgreep door technocraten i.p.v debielen zou zeker helpen. En dat hele groene geneuq is draait op subsidie en niet op feiten.

Dead Silence | 01-04-14 | 10:50

Ik heb een tweedehands Saab proberen te kopen van een Hagenees die op een flatje woonde, maar de onderhandelingen liepen stuk op een verschil van 1000,- euro.

Harry Turtle | 01-04-14 | 10:50

Dus de wereld gaat deaud
aan uitsteaut
en het enige dat nog leaupt (hybride auto's)
krijgt van dit kabinet nog een steaut?

Einde van de Domheid | 01-04-14 | 10:49

necrosis | 01-04-14 | 10:44 | + 0 -

Ja, fantastisch inderdaad. En nog steeds zijn er mensen die een Italiaanse auto kopen ondanks het echec met de trein die niet wilde deugen. En dan beweerde die spaghettivretende directeur van Ansaldo Breda ook nog in alle ernst dat het niet aan hun product lag maar aan de Nederlandse omstandigheden. Leve de EU!

eerstneukendanpraten | 01-04-14 | 10:49

PHEV is het nieuwe MEH.

Bigi Bana Boy | 01-04-14 | 10:49

Ik verkoop luxe-artikelen. Doordat mensen minder te besteden hebben kopen zij veel minder bij mij dan voorheen. Daardoor is mijn inkomen dramatisch gedaald ten opzichte van vorig jaar, laat staan 2 à 3 jaar geleden. Dus koop ik zelf ook geen luxe-artikelen meer. Ik kan me geen extraatjes meer veroorloven. Afgelopen weken heb ik al zo'n €2000 moeten overmaken aan de gemeente en de provincie en het waterschap en de rijksoverheid en enkele semi-overheidsinstellingen. Vakantie zit er niet meer in dit jaar.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-04-14 | 10:49

Ondertussen bij uw Zuiderburen ....
www.autowereld.be/2014/01/02/belgische...

Maar vooral niet over de grens kijken hoe men de boel daar runt. Gewoon vingers in de oren en heel hard roepen dat het fantastisch gaat in NL.

James Lastig | 01-04-14 | 10:48

Ik weet, maar waarom reed de pliesie dan jaren terug toen die aanbesteding nog niet verplicht was in in duistland gebouwde VW's en niet in in NL gebouwde Metsubsiedie's Carisma...?

Air van Boven Dorens | 01-04-14 | 10:47

necrosis | 01-04-14 | 10:44

Even een hoestdrankje omhoog gooit.

kwark001 | 01-04-14 | 10:47

Met Rutte achter het stuur wordt alles vreselijk duur!

Hyppo Kriet | 01-04-14 | 10:46

@Air van Boven Dorens | 01-04-14 | 10:41
'Europees aanbesteden' is één van de *kuch* zegeningen van de EU *uche,uche,kuch*

necrosis | 01-04-14 | 10:44

Misschien heeft het iets te maken de achterlijke belastingdruk die voort gevloeid is uit een veelkoppig bureaucratisch monster dat overheid heet, in combi met te hoge EU afdrachten en wat banken die gered moesten worden. Het is maar een gedachte hoor, Mark.

Harry Turtle | 01-04-14 | 10:43

OK dan, en nu de nog even de feiten:

- Schuldsaneringsaanvragen stijgen nog steeds
- Nog nooit zoveel kinderen die in armoede leven
- Werkloosheid stijgt nog iedere dag
- Koopkracht daalt ook weer dit jaar
- Massale inkoopgolf in België en Duitsland
- Criminaliteit stijgt, aangifte wordt ontmoedigd
- Graaien in de semi-publieke overheid onverminderd
- Voedselbanken kunnen de vraag niet aan
- Nederland zwicht voor eco-terroristen (windmolens)

Ik stop nu even, is niet goed voor mijn bloeddruk, dacht dat het zo eerst even genoeg was...

eerstneukendanpraten | 01-04-14 | 10:43

Dankzij de half miljard euro subsidies van Samsom voor electrische auto's rijdt nu bijna de halve grachtengordel in een Tesla of een hybride Volvo.

Dat was natuurlijk ook weer niet de bedoeling.

Echt weer een goed voorbeeld van hoe achterhaald het maakbare samenlevings PVDA-denken is om de maatschappij te sturen via het belastingregime met allerlei ingewikkelde aftrekposten en toeslagen.

Schaf gewoon al die flauwekul af en vereenvoudig het belastingsysteem met een belastingvrije voet van EUR 20,000 voor iedereen en een flat tax van 25% voor alles daarboven, dan kunnen we eindelijk aan de slag om NL uit de crisis te werken. Het huidige systeem leidt alleen maar tot nog meer calculerend gedrag en apathie.

Outsider-Inside | 01-04-14 | 10:43

In aanloop naar 22 mei verwacht ik een hoos aan positief nieuws of het nu de EU of de maatregelen van onze regering betreft. Juichverhalen, over succesvolle Moelanders, geslaagde EU projecten, de 3% norm joepie we gaan het halen, de huizenmarkt zit weer in de lift etc. etc. En alle proteststemmen worden op de NPO richting kereltje gemanoeuvreerd... zo doorzichtig allemaal.

Afgeschminkte Bassie | 01-04-14 | 10:42

Geen BTW meer heffen op auto's, waar toch al krankzinnig veel belasting voor betaald moet worden.

captainobvious | 01-04-14 | 10:42

Zolang de MinPres de NLse economie probeert te redden door 6 mio. kroonboeken in duitsland te laten drukken terwijl onze eigen drukkerijen de deuren moeten sluiten voel ik me niet geroepen mijn zuurverdiende centen in een nieuwe koets te steken...

Air van Boven Dorens | 01-04-14 | 10:41

@Godsammekraken | 01-04-14 | 10:35
Je doelt op Jan-Gays?
Dan kun je heeeeeel lang wachten!

necrosis | 01-04-14 | 10:40

"De huizenmarkt trekt weer aan.." hoe vaak ik dat de laatste tijd wel niet heb gehoord. Gelet op de bestedingsruimte, kredietverlening en versoberde fiscale maatregelen (zie link) is dat absoluut onmogelijk.

roze_bril | 01-04-14 | 10:40

Autoverkoop misschien teruggelopen, maar autodiefstal is door het dak. Applaus voor onszelf.

Kaas de Vies | 01-04-14 | 10:39

Van de positieve kant bekeken: mensen lenen minder snel geld om een auto te kopen, de huizenprijzen gaan nog 10-15% dalen komende jaren en dat geld kan mooi de economie in gepompt worden door consumenten, komt het terecht waar het hoort: MKB.

stipjes | 01-04-14 | 10:38

We jatten er gewoon eentje. We zijn tenslotte allemaal Marokkanen.

Normpje | 01-04-14 | 10:37

Rutte's regenteske retoriek van een clowneske tragikomiek is heel NL beu. Neem een voorbeeld aan Frankrijk en rut lekker weer op naar Bassie & Adriaan kinderland met je plaaggeest gedrag!

Rudjen | 01-04-14 | 10:37

Ik wacht nog even tot we weer wat terug krijgen. Sportpakketje dr bij want...... met rente!!

Godsammekraken | 01-04-14 | 10:35

De benzine in de auto's is soms meer waard dan het barrel eromheen, zo constateer ik op een gemiddelde ochtend op de weg.

Petrus de Rewa | 01-04-14 | 10:35

De huizen die nu nog worden verkocht, zijn dermate in prijs gedaald dat het weer mogelijk is om een hypotheek ervoor te krijgen. Nieuwbouwprojecten worden niet opgeleverd of uitgevoerd. Informeer maar eens waarom een bepaald bouwplan niet wordt uitgevoerd: de makelaar zal zich beroepen op het bestemmingsplan, maar de werkelijke reden is dat er geen kopers zijn.
Ik ben trouwens benieuwd naar de verkoopcijfers van tweedehands auto's.

Petrus de Rewa | 01-04-14 | 10:33

De firma Lastig BV heeft zojuist een nieuwe Jag XF besteld.
Maar die is dan ook niet in Nederland gevestigd.

James Lastig | 01-04-14 | 10:33

Nog één keer dan, omdat het niet genoeg gezegd kan worden: dit alles hebben wij te danken aan het beste kabinet van na de Tweede Wereldoorlog!

eerstneukendanpraten | 01-04-14 | 10:32

Dat krijg je als die belastingen op de auto zo tyfushoog zijn. Maarja dat snappen ze niet in Den Haag. Die zien alleen eurotekens.

Klaus Herzog | 01-04-14 | 10:32

Kom nu maar eens met een gevatte comment... Valt niet mee, mij iig niet gelukt.

Kanonskogel | 01-04-14 | 10:32

Ik wil die nieuwe auto best kopen, maar eerst die €1000 die Rutte me beloofd heeft!

necrosis | 01-04-14 | 10:32

Verlaag de BPM dan eindelijk eens een keer. We zijn een van de duurste auto landen.

Tyler-Durden | 01-04-14 | 10:31

Voor € 1000.- koop je geen nieuwe auto. Dat zou zelfs de fietsende MP moeten weten.

Mark Smith | 01-04-14 | 10:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken