
Grote kans dat jullie niet weten wie deze man [<-- pica] is en dat is natuurlijk een schande!
Ilker Basbug (spreek uit: baschboeh) stond jarenlang aan het hoofd van het grootste leger van Europa en omstreken, 600.000 man had hij tot zijn beschikking om Europa en de Turken te beschermen tegen de islamitische fundis. Geen moslimgekkie in zijn troepen, geen hoofddoek in zijn nabijheid tenzij ze door het democratisch noodlot aan de macht kwamen. En ook toen liet hij niet na om duidelijk te maken wie en wat hij diende: de
seculiere Turkse staat, ongeacht het democratische gehalte van verkiezingen. Of om Francis Underwood te quoten:
Democracy is so overrated. Basbug werd na zijn pensionering door de Turkse overheid (lees: premier Erdogan en President Gül), samen met nog zon 400 man opgesloten. Voor het leven. Ze zouden een coup voorbereid hebben tegen de Turkse fundamentalisten. Wég met de AK-Partij van Erdogan, die niets anders is dan een dekmantel voor dictatoriale gehoorzaamheid aan Erdogans fundamentalistische ambities. Een beetje Turk met hersenen kan op zn vingers nagaan dat een generaal die 600.000 man tot zijn beschikking heeft, niet zou wachten met het plegen van een coup tot hij de sleutels van de wapenkast moet inleveren wegens pensionering. Helaas hebben fundos geen hersenen.
Mensen die kunnen nadenken, mensen die kunnen praten, mensen die gelijkheid, democratie en vrijheid nastreven worden in Turkije nou eenmaal van oudsher onderdrukt door de godvrezende massa, die als een kip zonder kop zn Führer volgt.
In elk normaal land ben je onschuldig tot het tegendeel is bewezen, maar niet in Turkije. In elk normaal land is er een scheiding der machten, maar niet in Turkije. Erdogan controleert de wetgevende, uitvoerende én rechterlijke macht. Je hoeft maar acht seconden naar Erdogans redevoeringen te kijken of de vergelijking met Hitler dringt zich op. Een staaltje volksmennerij waar je u tegen zegt. Op de vraag hoe je iemand 26 maanden onschuldig kunt opsluiten, halen Turken de schouders op: omdat het kan.
Burasi Turkiye: dit is Turkije. Het is de dooddoener der dooddoeners. Het betekent net zoveel als: probeer geen logica te ontdekken in de gang van Turkse zaken. Dingen gebeuren. Beter gezegd: als je niet elke 24 uur minstens één keer burasi Turkiye te horen krijgt, ben je niet in Turkije.
Ruim 500.000 Turken - zon beetje de bevolking van Den Haag - wachtten generaal Basbug afgelopen vrijdag bij zijn vrijlating
na 26 maanden gevangenschap op. "Basbug voor President", schreeuwen de kranten die 26 maanden geleden allemaal klaar stonden om hem te veroordelen. Ondertussen duiken dagelijks geluidsopnamen op van politici die verordonneren dat rechterlijke besluiten opgeschort moeten worden. Ook Erdogan is getaped (lang leve de Amerikanen - iemand moet die bandopnames maken en lekken). Tegelijkertijd is de humor van Turken geweldig. Als Erdogan dreigt Twitter, Facebook en YouTube
af te sluiten omdat tuig daar onwelgevallige teksten over hem uitstrooit, overstromen de social media met de tip van zijn zoon: Moet je rechts op het kruisje klikken, pap. Er zullen ongetwijfeld kringen in Turkije zijn die balen van de vrijlating van Basbug. De man zelf reageert stoïcijns: Er zitten nog 343 strijdmakkers onschuldig gevangen, het is tijd dat zij ook vrijkomen. Haat en wraak zijn de emoties van degenen die ons hebben opgesloten. Ik geloof in de grondwet, in Turkije.
Ondertussen leven mijn vrienden in Izmir alsof het hun laatste dag is. Onder de mondaine oppervlakte is een wanhopige strijd gaande, waarbij vrijheid de inzet is.
De vraag is of Erdogan en de zijnen hun grip op beperking van vrijheid weten te verstevigen of dat de vrijheid van Turkse mannen én vrouwen tot de laatste snik verdedigd zal worden door het leger. Hun Facebookomslagen zijn in ieder geval eensgezind: Welkom terug, generaal Basbug.
Reaguursels
Inloggen@mocroGS | 09-03-14
Ik kan niet anders zeggen als "U hoort hier niet!!"
Ik hoop dan ook dat wanneer de shit hits the fan u een van de eerste bent die opgepakt word en het land word uitgeknikkerd terug naar de middeleeuwse zandbak , want hier ben u een staatsgevaarlijk persoon. Een regelrechte bedreiging van het vrije westen .
@deuZigeZelluf, Oef, die is scherp ! :-)
(oeps sorry voor doppelpost)
-weggejorist-
Ik krijg het idee dat Ebru er van overtuigt is dat hier een groot gedeelte van de lezers en reaguurders geinteresseerd zijn in het wel en wee van Turkije en of de Turken aldaar. Waar ze dat idee vandaan haalt is me echter een raadsel. Alsof Turkije voor het overgrote deel van die lezers/reaguurders meer van Turkije wil weten dan dat 't niet bij Europa hoort, dat nooit zal horen en dat de Durum Döner niet duurder word voorlopig.....
Als zij die mening bezigt zou iemand haar toch moeten informeren over de totale desintresse van het genoemde grootste deel in Turkije en dat de tijd waarin Turkije enige betekenis heeft op meer dan regionaal niveau en in hun eigen belevingswereld toch echt tegelijk met het einde van de 1e wereldoorlog tot het verleden is gaan behoren. Niet het heden of de toekomst.
Kan ze misschien zinvollere artikelen schrijven om onze scroll wieltjes van onze muizen mee te verslijten.q
Kaan78. Je pocht altijd over je superioriteit. Wat heb jij persoonlijk voor geweldigs gedaan voor de maatschappij?
En wanneer gaat de VS en Europa met geld strooien en mensen sturen in Oerkaine om een ongewenst regime omver te helpen? O nee, dat gebeurd natuurlijk niet. Want een seculiere Turkse overheid moeten we niet willen. Liever een Turkse Islamfundamentalist die het volk onder de duim houdt. Dat past beter bij het huidige EU, onder de duim houden, beleid.
Huh? Een goed stukje van Ebru? Goh...
@ mocroGS | 09-03-14 | 22:05 | + -5 -
Gesproken als een echte ArabVictim. 'Ik laat me niet imiterenderen door PVV extremisten en stomme radicaliserende andersdenkenden. Ook ik heb recht op mijn verdraaide mening, ... boehoehoe...'
Verhofstadt wil Turkije graag bij de EU.
Hoe meer dombo's of fundi's in Turkije hoe beter, volgens EU's eigen dictator Verhofstadt.
Waarom moet u altijd over Turken, Turkije bloggen Umar?
Ook het opsluiten van de legertop was mogelijk door het onbenul van EU politici die de rol van het leger niet hebben begrepen en verkeerde eisen aan Turkije stellen. Hier piept niemand omdat Erdogan zo énig is volgens de Familie, die totalitaire regimes iedere keer maar weer een warm hart toedraagt, ongeacht repressie. Wil je als politicus carrière maken, dan ben je politiek correct over islamitisch fundamentalisme- dat faciliteer je gewoon.
Alle mocros terug naar Turkije :-)
@Reykjavik | 09-03-14 | 22:40
Alles ten westen van de Bosporus bijvoorbeeld?
Dat deel ten oosten mag daar blijven.
@captainobvious | 09-03-14 | 22:28
Dat was Hitler ook.
Hitler was ook heel democratisch gekozen. Dat zegt helemaal niets.
Heeft Turkije niet ergens een leuk schiereiland dat zich wil afscheiden? Leidt de aandacht van Erdogan dan wel even af, zodat-ie met zijn fikken van internet afblijft.
Erdogan is toch democratisch gekozen?
Blijkbaar zijn je vrienden in de minderheid dus, dame.
@ Kaan78 | 09-03-14 | 22:01
Niet om iets af te doen aan het Ottomaanse rijk, maar de Nederlanders hebben de afgelopen eeuwen toch ook zo het een en ander gepresteerd: uitvinders van het moderne kapitalisme, een wereldrijk opgebouwd, Amsterdam centrum van de wereldhandel, enorme bijdragen aan kunst, cultuur en wetenschap.
De bijdrage van Nederland aan de moderne wereld is van een andere - veel grotere - orde dan de bijdrage van de Ottomanen aan de moderne wereld.
mocroGS | 09-03-14 | 22:05 |
Bepalen wij de waarheid ??? Goh...
dekogelkwamvanlinks | 09-03-14 | 21:54
mocroGS | 09-03-14 | 19:47 | + -142
wat loop jij hier dan nog je hand op te houden, ga lekker in een fundamentalistische zandbak wonen en kom nooit meer terug..
Ik run een goedlopend legaal bedrijf hier, randdebiel. Dat ik er een andere mening op na houd wil niet zeggen dat ik me laat intimideren door zielige PVV'ers en atheïsten die denken dat zij de waarheid bepalen.
Stormageddon | 09-03-14 | 21:55 | + 1 -
Turken waren met het Osmaanse rijk 6 eeuwen lang en voor een groot deel over drie werelddelen heerser. Dat doen ook niet veel volken na. Als je kijkt naar wat de reserveduitsers de Nederlanders hebben gepresteerd in de laatste 4 eeuwen, hebben de Turken het nog zo slecht nog niet gedaan.
Feit blijft wel dat Erdogan na uitspraken tijdens een politieke bijeenkomst op 6 december 1997 in de stad Siirt, op 12 april 1998 veroordeeld tot 10 maanden celstraf wegens het bedreigen van het kemalistische regime.
Door deze veroordeling heeft hij ondermeer zijn functie als burgermeester van Istanbul moeten neerleggen.
Zijn AK partij heeft in 2002 een meerderheid in het parlement gewonnen. Erdogan kon echter geen premier worden omdat de eerdere veroordeling dat in de weg stond. Gul heeft toen een voorlopige regering gevormd en Pas na een grondwetswijziging in maart 2003, die het verbod op zijn politieke activiteiten ongedaan maakte, waren de juridische en politieke problemen uit de weg geruimd en kon Erdogan de leiding overnemen.
Deze meneer heeft dus een grondwetswijziging nodig gehad om politiek actief te kunnen zijn, want ooit moest je in Turkije van onbesproken gedrag zijn om politiek te kunnen en mogen bedrijven.
Eens te meer bewijst Turkije niet alleen een eng nationalistisch land te zijn, maar daarnaast een naargeestig ouderwetse militaire inslag te hebben. 500k man die juicht voor een generaal. Doe maar liever niet, ook al is het volgens Ebru een van de goeien.
@Kaan78 | 09-03-14 | 21:21
En ze zijn ze ook allemaal weer rap kwijtgeraakt. Da's ook best knap. Wereldrijken van woestijn en steppe die eigenlijk geen hond wil hebben en zelfs die niet kunnen vasthouden.
mocroGS | 09-03-14 | 19:47 | + -142
wat loop jij hier dan nog je hand op te houden, ga lekker in een fundamentalistische zandbak wonen en kom nooit meer terug......
500.000 man op de been om Basbug uit de gevangenis te verwelkomen? Zeker dezelfde rekensom gebruikt als de 20 miljoen euro genoeg voor 2 miljoen vluchtelingen voor een jaar of wat? Beter stop je met cijfers, want daar ben je nog slechter in dan je columns. En die zijn echt heel slecht.
De dag dat Basbug werd gearresteerd heeft Erdogan verklaard dit fout te vinden. Niettemin is het zijn regering die onlangs met een wetswijziging is gekomen, waardoor Basbug zijn proces nu in vrijheid kan afwachten. Als je de links die je post zelf ook eens leest, zul je zien dat Basbug heeft aangegeven gebeld te zijn door zowel Erdogan als Gul (president v Turkije). Beide heren hebben hem gefeliciteerd met zijn vrijlating. Als iemand opdracht geeft om een ander op te laten sluiten, ga je geen wetten maken, die de gevangenschap opheffen. En zeker ga je daarna ook niet bellen om te feliciteren.
Hier is meer aan de hand. Dat weet Ebru. Maar in haar politieke agenda staat dat Erdogan van het toneel moet verdwijnen. En alle negatieve berichtgeving rondom zijn persoon is daarbij welkom. Of het nou waar is, of niet, dat maakt niet uit.
Op dit moment gebeuren er dingen in Turkije die echt de moeite waard zijn om te volgen. Een real life political thriller. Zoals iemand anders hierboven al aangaf: de vrijlating is inderdaad 'maar' een zet in de strijd tussen de Gulen beweging en de regering. Maar gezien de tapes die verschijnen en de strategieën die gevolgd worden is het haast ondenkbaar dat er geen andere spelers zijn die op de achtergrond mee spelen.
Spannond!!
@ ITEACHYOU | 09-03-14 | 21:28 |
Zoals de nick zegt - Kaan - zal ie rammelen van de honger!
OF; Kaan alszijnde DE vleeschlijke aantrekkelijke bezemsteel veaur de jongere vrouwelijke naïeve reaguurdertjes, op zoek naar de hun nieuwe exploraties in de alomvattende bezigheden in hun nieuwsgierige leventjes...
Prettig leesbaar stukje Turkijeduiding. Daar kan ik wat mee. Bijvoorbeeld met mijn Turkse collega in discussie gaan over de politieke situatie in Turkije. Altijd leuk om te zien hoe die zich vreselijk op kan winden als je zegt dat Erdogan eigenlijk best okee is.
Kaan78 | 09-03-14 | 21:21 | + -1 -
Een superieur mens zal echter nooit van zichzelf zeggen dat hij/zij superieur is, dus trek je conclusie.
Ongeblustekalk | 09-03-14 | 21:25 |
Pats, Boem, Klets... Kop, Spijker, u snapt het verder wel...
@ Kaan78 | 09-03-14 | 20:56
Kerel, heb je dit geschreven tijdens het ondergaan van een tia? Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen.
@Kaan78 | 09-03-14 | 21:21
Was dat voor of na dat de Turken die moslim-sekte gingen aanhangen?
Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 21:19 | + 0 -
Chloor? Kan je dat meenemen naar het ziekenhuis? Schijnt dat ze op de 1e hulp last kregen van branderige ogen.
tattooboer | 09-03-14 | 21:08 | + 1 -
Zijn de argumenten op?
Peyronie | 09-03-14 | 21:15 | + 3 -
Ik beperk mij niet tot het grote Osmaanse Rijk. Turken hebben 16 wereldrijken gevormd en hebben culturele grenzen vanaf Marokko tot de Beringsstraat.
Ik ben op veel meer terreinen superieur ;-)
Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 21:19 | + 0 -
Huis is al vrijgegeven. Toch drugs denk ik
@ITEACHYOU | 09-03-14 | 20:56
Op de twitters wordt nu gezegd dat de giftige stof chloor zou zijn. Moet nog bevestigd worden.
tattooboer | 09-03-14 | 21:08 |
@Kaan78 is een trotse aanhanger van het Groot Ottomaans Rijk. Een superieure Turkse moslim zeg maar, die Nederlanders eigenlijk domme, achterlijke, in verval geraakte mensen vindt.
Spaar je de moeite hem de maat te nemen, want hij blijft het altijd met zichzelf eens. ;-)
Nog even wat leesvoer voor de heer of mevrouw asena.
Eerst even lezen en dan nogmaals reaguren.
www.heemland.nl/hl14-Boek_Lakeman.htm
Supermatthijs | 09-03-14 | 20:58 |
Normaliter lulde je alleen de Aap maar na, maar dan de versie zonder scherpte en humor... nu de Aap er niet is heb jij je eigen mening weer, dat maakt je al een stuk beter te pruimen.
Maar je blijft een linksche oproerkraaier. ;-)
@Kaan78 | 09-03-14 | 20:56
De hoofd...
even complottheorieradartjes even...
Door deze zet heeft USA Turkse strijdkrachten... ( zin onafgemaakt)
beschuldiging gekregen om een coup... de om heeft daar niks te zoeken.
Zo heeft USA.. DE UsA
het best ok, want de leiders zijn moslim... geen komma en niet moslim maar islamitisch.
begrepen wat er heeft... VAN wat er heeft.
En zoveel meer fouten. Leer eens taal.
KenTochNait?! | 09-03-14 | 21:02 | + 0 -
Nuance en pvv, mmmmmmm ergens heb ik iets gemist
asena | 09-03-14 | 20:34 | + -2
Doe eens wat rustiger.
Turken zijn aanvankelijk hierheen gehaald door industriëlen om bijvoorbeeld de zieltogende textielindustrie nog even overeind te houden.
De gemiddelde Nederlander - babyboomer of niet - heeft geen enkele Turk of Marokkaan hierheen gehaald.
Na de jaren zeventig hebben vooral Turken andere Turken hierheen gehaald, al dan niet via (achter)neef/nicht huwelijken.
De Turken die vanaf het platteland naar Nederland zijn gekomen zijn vrijwel allemaal nationalistisch, conservatief, opgesloten in hun eigen milieu en zeer van de hoofddoek en de profeet.
Ook dat is niet de schuld van de Nederlander, maar het is gewoon de cultuur van deze zeer laag opgeleide Turkse plattelanders.
Turken in steden - ik heb wat hoogopgeleide familie in Istanbul - hebben net zoveel last van die oprukkende, conservatief-islamitische plattelandsmensen als wij hier in Nederland.
Prima dat jij geen hoofddoek draagt of hoeft te dragen overigens.
Supermatthijs | 09-03-14 | 20:58 |
Met Bakito als strafbankje OP jou?
Dat overleeft niemand denk ik...
StijlVoorover | 09-03-14 | 21:01 | + 0 -
De invloed van Gülen moeten we zeker niet onderschatten.
ITEACHYOU | 09-03-14 | 20:59 |
Niet je hand overspelen, knul. Als Supermatthijs niks heeft met Greet, prima, dat mag hij. Alleen zijn mening nuanceren gaat hem soms moeilijk.
Een zet in de strijd tussen Erdogan en Gülen lijkt mij. Er zullen er nog de nodige volgen.
Supermatthijs | 09-03-14 | 20:09 | + 3 -
Gewoon wat vaker Geert in het zonnetje zetten wil ook helpen.
CornholioNL | 09-03-14 | 20:54 | + 2 -
Jaja maar het gaat hier niet om mij maar om Ebru. En ruim 2 maanden met Bakito op het strafbankje gaat niemand in zijn koude kleren zitten.
Dit is geen spel van moslimfundi's of bijhorende agende. Zet even complottheorieradartjes even uit.
USA heeft in Irak een bondgenoot als terrorist behandelt in 2004 (zakken over de hoofd van Turkse strijdkrachten), heeft PKK militair geholpen en na politieke druk mag Ocalan (leider PKK) weer politiek bedrijven in Turkije.
Door deze zet heeft USA Turkse strijdkrachten (400 man van de hoogste commandostructuur in het Turkse leger hebben de beschuldiging gekregen om een coup te plegen door een terroristische daad en het opzetten van een terreurbeweging). Zo heeft USA in 1 klap het Turkse leger gelijkgesteld qua aanzien met een terreurbeweging. En de helft van de Turkse bevolking vond het best ok, want de leiders zijn moslim (???). Dan is dat alles geen probleem meer. Nu is de weg open voor (kuch*)de redder van het islamitische deel van Turkije om zowel de teroristen van de legerleiding als PKK amnesty te bieden.
Net als seculier Ebru hebben ze geen drol begrepen wat er heeft afgespeelt maar weten ze wel elkaar uit te maken voor rotte vis. USA is de lachende derde.
Lewis Lewinsky | 09-03-14 | 20:31 | + 0 -
Vreemd. Ben zeer benieuwd wat ze vinden. Wellicht drugslab of erger. Ook vreemd dat er mensen aan boord waren van dat vermiste toestel, die op valse paspoorten door wilden reizen naar Nederland . " zet alu hoedje af"
die gaat aanhokken met Poetin en het wordt feest. de lucht zal rood kleuren...
@Ivoren Toren | 09-03-14 | 20:42
Moslims spelen altijd de zielige underdog terwijl ze dat overduidelijk niet zijn. Dat de moslims dat doen is één ding, daarin meegaan zoals o.a.o ook Amnesty doet is een tweede. Ze zouden objectief moeten zijn en zich niet moeten laten onderdrukken of intimideren. dat juist een instantie als Amnesty partij kiest voor een groepering (islam) die op grote schaal mensenrechten schendt, is godgeklaagd.
Vrije Nator | 09-03-14 | 20:48 |
Het werk van Brutus68 en Joris begint langzaam eindelijk vruchten af te werpen ?
Erdogan, de vriend van Rutte. Samen met Loekashenko, Janoekvitsj, en Putin.
"En toch dacht ik altijd dat Erdogan democratisch is gekozen. Maar ik zal er wel weer niks van begrijpen."
Supermatthijs | 09-03-14 | 19:42
Zekers.
In 1972 werd de grootvader van Kim Jung-un democratisch gekozen tot president van NK. Hij heeft 3 dagen democratisch geregeerd. Zijn zoon en kleinzoon besloten die tijdverspillende traditie maar over te slaan. Democratie, vonden zij, moet van het volk komen, niet van het bewind.
Barroso is weer een ander geval. Werd democratisch tot 11e president van de EU gekozen. Dat er gestemd was ontdekten de bevolkingen in Europa pas toen Barroso met democratische besluiten begon te strooien. De eerste: alles op alles zetten om het democratische Turkije bij de EU halen. De meest recente beslissing: het banksaldo van de inwoners van de minst arme EU landen, zoals Nederland, democratisch over Griekenland en Oekraïne verdelen.
Vandaar dat we de naam Barroso wel kennen en die van de voorgaande tien EU presidenten niet.
@Supermatthijs 19:42 (en ook @MocroGS): Weet je wie ook democratisch gekozen was? Juist.
Kemal (Ätaturk) onderkende de gevaren van een dictatuur van de meerderheid, en dan met name onder een op godsdienst gestoeld regime. Hij snapte ook dat democratie en grondwetten onvoldoende bescherming bieden tegen dergelijke krachten. Het leger diende daarom als een laatste verdedigingslinie tegen een specifiek gevaar: een democratisch gekozen islamitische regering die de vrijheden van andersdenkenden ernstig wil beperken.
Het idee is nog niet eens zo gek. Jammer alleen dat het leger haar verantwoordelijkheid wat te ruim is gaan opvatten, onder andere door een "te linkse" regering af te zetten en de grondwet te herzien, waarmee een situatie ontstond die ze eigenlijk juist diende te voorkomen. Evengoed is dat wellicht toch te prefereren boven de gesel van islam. Vraag de minderheden in Egypte of wie ze liever hebben: Morsi of Mubarak.
Peyronie | 09-03-14 | 20:41 | + 0 -
Ik kan eigenlijk alleen maar onderschrijven dat het inderdaad een goed stukje was van ons ebru- tje. Verder zie ik het allemaal niet zo zwart in. Gewoon een kwestie van de middenweg vinden in Turkije.
@Supermatthijs dit hele topic:
Ik sta me ogen uit hun kassen te staren. Je zegt nu zoveel waar ik het mee eens ben dat het gewoon eng aan het worden is. Ben jij ziek? Ben ik ziek? Wie ben ik?
Vage_eddie | 09-03-14 | 20:07 | + 7 -
Dat is precies wat ik bedoelde. Vage Eddie . Zo vaag ben je niet trouwens
@asena | 09-03-14 | 20:34
Terugkeren was moeilijk want in Turkije waren er geen uitkeringen. Bovendien was de gemeenschap dan wel Turks maar niet de financiering. Die was en is Nederlands. Datzelfde Nederland dat alles financiert en waar zo ontzettend op gespuugd wordt. Nogal hypocriet he. Voor geld zijn we goed maar voor de rest deugen we van geen meter want we leven niet volgens de achterlijke regels van die middeleeuwse en intolerante islam. En integreren lukt ook al niet zo goed om die reden. Maar dat is natuurlijk ook de schuld van de Nederlanders.
@asena | 09-03-14 | 20:34
Welkom in het hol van de leeuw. Heb je wel eens een geschiedenisboekje gelezen?
*Botte Hork kloenken en snuff toedelen doet*
asena | 09-03-14 | 20:34
Een klein deel is uitgenodigd, de rest kwamen er als aasgieren achteraan.
En inderdaad, Nederland had die gastarbeiders van toen de deur moeten wijzen na gedane arbeid.
Maar door de gezinshereniging (de natte droom van Joop) is hier nooit wat van terecht gekomen.
@ No Mo
Dat is ook wel weer zo. Maar het blijft een feit dat in Wordt Vervolgd regelmatig harde noten worden gekraakt over vooral de persvrijheid in Turkije. En verder krijgt AI van de andere zijde vaak precies het omgekeerde verwijt: dat ze zich veel te weinig op het westen richten. Met andere woorden, ze doen het eigenlijk nooit goed.
@asena | 09-03-14 | 20:36
Aha. Je blijft lekker hier. Tot de dubbele nationaliteit wordt verboden.
@ pim achtertuin | 09-03-14 | 20:28
Je leest het waarschijnlijk verkeerd. Ik bedoel niet dat Turkije tot de EU moet toetreden, want anders... Ik bedoel dat het in ons belang zou zijn als Turkije het juk van de islam van zich zou afschudden. Ataturk heeft de eerste belangrijke stappen gezet, maar helaas is Erdogan druk doende om dit ongedaan te maken.
Supermatthijs | 09-03-14 | 20:09 | + 0 -
Geinig al die aanhang voor je opeens, alsof je de profeet (vzmh) zelve bent. ;-)
De zogenaamde roep om vrijheid van moslims is vrijwel nooit een roep om vrijheid, maar een wens om hun geloof en waarden via hoofddoek en baard groepsgewijs op straat te kunnen uitdragen, maar liefst nog via de staat om zo de vrijheid van anderen effectief te kunnen beperken.
De hoofddoek en de baard zijn de vlaggen op de modderschuit van hun politieke ideologie.
Dat is inmiddels al langer aan de gang in Turkije en de moderne seculiere Turk heeft het nakijken.
Buiten dat alles: goed stuk van @Ebru.
Turkije is onterecht uit de aandacht omdat onze westerse oorlogshitsers liever de Russen bestrijden dan die lieve islam.
@asena | 09-03-14 | 20:34
Ben je van plan om naar Turkije te remigreren?
Goed geschreven. Alleen jammer wel dat het meerendeel van de turken hier geen idee heeft in welke taal het geschreven is...
asena | 09-03-14 | 20:36 |
U blijft hier omdat u het wil? Met alle respect, maar de heer Von Loghausen heeft daar nog altijd het laatste woord in.
-weggejorist-
-weggejorist-
Gebeurd niet vaak dat ik het met Supermatthijs eens ben. Laat maar aan mocroGS zien wie de dikste lul is/heeft!
@ Botte Hork | 09-03-14 | 20:31 |
Ik lepel er 1, en dan nog 1, en dan nog 2..
Ik ben fxd ;)
en anders nakken we er nóg 1 ;-D
@Ivoren Toren | 09-03-14 | 20:28
Ik heb er gesprekken met ze over gehad. Mijn bevinding is dat ze dat hier en daar doen maar dat dat in geen verhouding staat tot de aandacht die ze geven aan geschillen waar moslims de vermeende slachtoffers zijn. Zoals ik al zei, een heel rapport over wat de moslims in CAR is aangedaan maar daarbij wordt gemakshalve maar even vergeten dat het eerst de moslims waren die christenen vermoordend en verkrachtend een coup pleegden. Vind je dat zelf ook niet alles zeggend? Zeer eenzijdige en partijdige belichting van zaken. Hetzelfde geldt voor hun rapport over Israël.
Voor de Nederlander doorgaans slechts de vraag: "ken er nog goedkoop met verkansie qua geld en krokette"
@fleischer | 09-03-14 | 20:26
Ok. Maar eerst ff wat rellepoeier, ik kan niet meer.
Nu opgeschaald naar Grip2. Almere.
OT
Grip1 in Almere. Dode door gif in woning.
www.omroepflevoland.nl/Nieuws/110788/a...
Mooi hoor, die STEREO-SERVER, maar dat geldt toch alleen voor geluid?
@ No Mo
Ho ho, dat van AI is niet waar. Ze nemen Erdogan c.s. wel degelijk op de korrel.
@HoogToontje | 09-03-14 | 20:09
Dat klinkt een beetje als chantage... je kunt er ook een hek omzetten met 380 volt, veel beter!
@Supermatthijs | 09-03-14 | 20:25 |
Akkoord. Maar ik hoor het argument even net wat te vaak om me heen ;-)
@asena | 09-03-14 | 20:12
Grootheidswaan van een moslimfundi. Dream on gek. Een groepering die de macht probeert te grijpen door gebruik te maken van geweld en onderdrukking komt voort uit kwade krachten. Want iets wat goed is hoef je aan niemand op te leggen door gebruikmaking van dreiging, terreur en onderdrukking. Daar kiezen mensen vrijwillig voor. Overduidelijk dud dat de islam een foute veroveringsideologie is, die met de tijd door grote geesten verboden zal worden om de vrede op deze planeet te herstellen.
Asena: jij lekker terug gaan naar turkije zonder uitkering? Hoorde dat het geweldig is daar ?
*Botte Hork Lagavulin aanreiken doet*
Drink, broeder, DRINK!
*Botte Hork Lagavulin aanreiken doet*
Drink, broeder, DRINK!
Zou ataturk en deze vrijgelaten man gewoon geen afstammeling van een byzantijn zijn? Hoe kan het anders dat in een land als turkije zo'n uitersten optreden? Wie wilt er in Godsnaam in een sharialand wonen, dan ben je toch gestoord?
wattan!! | 09-03-14 | 20:19 | + 2 -
Mijn eerste opmerking hier was naar aanleiding van Ebru's laatste alinea. Onderschrijf verder al je punten hoor. Bedoelde slechts aan te geven dat de meerderheid van de turken blijkbaar zelf Erdogan heeft gekozen. Mogen we niet vergeten met betrekking tot de inperking van de macht van het leger. Het is allemaal niet zo simpel inderdaad.
@necrosis | 09-03-14 | 20:11
Met twee vingers in zijn neus, maar of hij het slechter kan doen dan Erdogan valt te betwijfelen.
-weggejorist-
@ No Mo | 09-03-14 | 20:15 |
Je wil ze een poepje laten ruiken, maar dat komt meer over dan een stinkende scheet in donderslag!
@asena | 09-03-14 | 20:12
Waarom ben jij eigenlijk in Nederland, met je hoofddoekfetisj.
En toch dacht ik altijd dat Erdogan democratisch is gekozen. Maar ik zal er wel weer niks van begrijpen.
@Supermatthijs | 09-03-14 | 19:42 |
En daarom leggen we het even uit. Democratie is meer dan eens in de 4 jaar de stemmen van de bevolking bij elkaar optellen. Een goed functionerende democratie kent een scheiding der machten (wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht: de trias politica), en een controlerende macht bestaande uit onafhankelijke media waarbij onderzoeksjournalisten ongestoord hun gang kunnen gaan.
Daarnaast gaat het in een democratie niet zozeer om de wensen van de democratisch gekozen meerderheid, maar meer hoe die meerderheid de belangen van minderheden respecteert.
Al deze voorwaarden voor een goed functionerende democratie worden in Turkije, Egypte, etc met voeten getreden. Dus zeggen: Erdogan is democratisch gekozen is te simplistisch. Om maar niet te zeggen: onnozel.
mocroGS | 09-03-14 | 20:03
Hoofddoek verbod? Ben je turk? Ben je er geboren, ben er wel eens geweest?
Vertel eens iets over dat verbod.
Je bedoelt waarschijnlijk de scheiding tussen kerk en staat. Dus geen hoofddoekjes of andere religieuze uiting in openbare gelegenheden.
Was heel goed idee van Ataturk.
asena | 09-03-14 | 20:12 |
Het zal mij aan mijn anus oxideren, zo lang ze maar niet bij de E.U. komen vind ik alles best...
@No Mo | 09-03-14 | 20:15
Hear hear.
Ook even een nieuw stukje van farage voor de geïntereseerden want er is weer eens een hele belangrijke indoctrinatie waar hier geheel weer eens geen seconde aan word gewijd, namelijk: De federale EPP partij, waarvan merkel en veel andere leiders deel uit maken wil pro EU educatieve middelen op basisscholen invoeren als verplichte hersenspoel leesvoer voor de kids. Fascisme top!
Hier de EPP:
www.epp.eu/leaders
Hier het stuk van Farage:
www.ukipmeps.org/news_861_Merkel-and-o...
asena | 09-03-14 | 20:12 | + 0 -
Ik ben altijd blij met andere inzichten en wat betreft je punt dat de turken er zelf voor hebben gekozen heb je gelijk. Maar men deed het hier voorkomen alsof de islamieten een onderdrukte groep waren en dat is niet zo. Wel was er de scheiding tussen geloof en staat en stond ze wel netjes vond ik.
vrot !
*gooit nog een 'niet' naar boven.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat Erdogan een pijnlijke dood sterft samen met de rest van zijn Moslimbroederschap, die zelfs in Saudi-Arabië verboden is. Zelfs daar zien ze in dat de Broederschap een terroristische organisatie is.
www.elsevier.nl/Buitenland/nieuws/2014...
Maar gekken als van Rompuy wilen Turkije graag bij de EU hebben. Ik hoop dan ook uit de grond van mijn hart dat ook deze gestoorde EU gekken samen met de EU (niet zijnde Europa) eveneens een snelle dood sterven.
Ook hoop ik dat in Turkije hetzelfde gebeurt als in Egypte en dat het leger snel de macht zal grijpen en Erdogan zal veroordelen voor al zijn misdaden tegen de mensheid, waar je gek genoeg Amnesty International nooit over hoort. Die hoor je pas als er moslims worden vervolgd door christenen nadat de moslims eerst en moordend en verkrachtend een coup hadden gepleegd in de centraal Afrikaanse republiek.
En nu hebben ze weer een vernietigend rapport over Israël geschreven met geen woord over alle terreuraanslagen vanuit Gaza. Hoezo eenzijdig en partijdig!!? het lijkt erop dat ook Amnesty de zijde van de moslims (zogenaamde underdog) heeft gekozen. Ondanks dat het juist deze groep is die dood, verderf en ellende zaait in de wereld. Is iedereen gek geworden ofzo?
@ Supermatthijs 20:05
Een post met humor en intelligentie! Hou dat vast!
Supermatthijs | 09-03-14 | 19:42 |
Behoor je dan als democratisch gekozen leider de minderheid te beschermen?
@Supermatthijs | 09-03-14 | 20:05
Sinds wanneer zeg jij verstandige dingen?
*ogen niet gelooft*
@Supermatthijs | 09-03-14 | 20:09
Het is je gegund. Sloop die mocroGS even, dan zet ik de kudomachine voor je aan.
-weggejorist-
@ Plukkiehaar | 09-03-14 | 19:53 |
Nee, ik denk dat ik 't weet...
Gore Stench.
Gebakken Sla-kaas pita.
Gôut Stroganov.
GREASY SLIMEBALL.
Gullable Sollicitator.
GUMBALL SPEWER!
Supermatthijs | 09-03-14 | 20:05
*ontroerd traantje wegpinkt*
@gedachtespinsel | 09-03-14 | 20:05
Hoe bedoel je 'als het tegenzit'?
Geert kan het nooit slechter doen dan Rutte.
gedachtespinsel | 09-03-14 | 19:47 | + 3 -
Extreem links heb ik hier nog niet voorbij zien komen.
In algemene zin heb je gelijk. Alle extremen geldt het voor. Zodra de nuance weg is steekt geweld en dictatuur de kop op.
Supermatthijs | 09-03-14 | 20:05 |
+5 !!!
*screenshot maken doet*
@ Lewis | 09-03-14 | 20:05
Wat heb je liever: een Turkije dat toetreedt tot de beschaafde westerse wereld, of een islamitisch Turkije dat het kalifaat wil heroprichten.
Let op: Turkije ligt in de achtertuin van Europa. Ooit stonden de Turken voor de poorten van Wenen. En niet met goede bedoelingen...
Botte Hork | 09-03-14 | 20:07 | + 1 -
Ik begreep je al hoor. Heb ze hier eindelijk eens op mijn hand.
@Botte Hork | 09-03-14 | 20:06
??? Supermathijs dus. * Bier terug in de ijskast zetten doet *
@mocroGS | 09-03-14 | 19:47
In Egypte greep het leger in omdat Morsi via een wet veel meer macht naar zich toe trok en hij feitelijk een dictator werd:
www.nrc.nl/nieuws/2013/07/03/de-vijf-r...
Ebru, enorme hypocriet.
Even een herinnering aan je eigen prutswerk van nog geen 2 weken terug, over journalisten die "afreizen naar een land en daar verslag doen van activiteiten die ons op geen enkele wijze raken, raakten of zullen raken... Kicken hoor!".
Ondertussen loop je niks anders te doen dan je haat-/liefdesverhouding met Turkije uit te dragen.
"Ondertussen leven mijn vrienden in Izmir alsof het hun laatste dag is. Onder de mondaine oppervlakte is een wanhopige strijd gaande, waarbij vrijheid de inzet is".
Big deal. In and out. NEXT! Jouw woorden.
Geen haar op het hoofd van Timmerfranz die er over denkt om Turkije op termijn geen lid van de EU te laten worden.
*bloksnor tevoorschijn haalt*
Het enige dat Ilker Basbug kan doen is buiten de landsgrenzen van Turkije aan de slag te gaan. Om die 400 man vrij te krijgen en van Turkije wel een vrije staat te maken. Van vele landen zal hij steun ontvangen en van weinig weerstand. Daar kan hij gebruik van maken.
Zich als toekomstige leider in ballingschap de boel voor te bereiden...
Daarmee geeft hij dan ook wereldwijd aan hoe Turkije in elkaar steekt.
@mocroGS | 09-03-14 | 20:03
@Supermatthijs | 09-03-14 | 19:51
Ik zet mijn kudo's op jou. Alleen tijdens dit topic dan hé.
mocroGS | 09-03-14 | 20:03
Hopelijk krijgt Nederland in de nabije toekomst wel een hoofddoekverbod.
Het is toch geen gezicht, die pinguïns door de straten van Nederland.
@Supermatthijs | 09-03-14 | 19:42
Als het tegenzit wordt ook Wilders democratisch verkozen, zie je dezelfde soort machtsverschuiving en onderdrukking ontstaan op minderheidsgroepen.
mocroGS | 09-03-14 | 20:03 | + -1 -
Het is hier niet de gewoonte om tegen de grote wijsgeer Supermatthijs in te gaan. Er was slechts een beperkt hoofddoek verbod en dat was geheel terecht. Met Erdogan ga je terug naar de middeleeuwen.
Nou, gefeliciteerd dan maar!
* blikje Efes open trekt om te vieren *
Interessant en zorgwekkend stuk. Maar zolang veel Turken niet eens de naam weten van de premier van het land waar ze wonen, voel ik me niet aangesproken over die generaal.
@mocroGS | 09-03-14 | 19:47
Een mocro op GS is net zoiets als een Greet in een moskee,daar moet je zuinig op zijn!
Het antwoord op dat hele stuk zie je hier:
www.refdag.nl/polopoly_fs/2013_04_06_a...
Afzetten dat stukje fascisme dat zich goden op aarde noemt! Goede mensen kunnen alleen door sprookjesgelovers worden onderdrukt, alleen sprookjes die beweren beter te zijn houden vooruitgang tegen. Dat is de paradox. En die sprookjesfiguren ondersteunen hun legitimiteit door agenten van de marechause en de politie.
De leiding van de EU staat te watertanden bij het zien hoe Erdogan zijn land runt.
Deze dictator is HET grote voorbeeld van de "democratie"-roepende anti-democraten die de macht in Brussel in handen hebben en NOOIT meer los willen laten.
De moslims waren nu niet echt een onderdrukte groep in Turkije hoor. Integendeel.
Supermatthijs | 09-03-14 | 19:51
Praat geen poep. Hoofddoekverbod is onder Erdogan teruggedraaid. En terecht!
Nou,simpel,Bassie erin,de allahhakbaarden eruit.Maar ja,waar moeten die naar toe? Den Haag?Wordt dan wel een beetje druk daar...
Ben benieuwd wat zijn rol in de Turkse tak van Gladio is/was. Die beperkte zich niet tot het begraven van een paar ouwe stenguns in de weinige bossen die Nederland rijk is.
@mocroGS | 09-03-14 | 19:47
Nee, hij heeft de moslims meer macht gegeven als deze verheven zijn boven ander gedachtegoed. Maar blijkt wat lastig door te dringen bij fundamentalisten.
Hmmmmm....
De Generaal is vrij....
Trojan horse kicks ass???
Plukkiehaar | 09-03-14 | 19:53
Nee, Geknipte Snikkel
"ik ben daarom blij met Erdogan die van Turkije weer een islamitische staat maakt."
mocroGS | 09-03-14 | 19:47
Ik ben blij als jij straks een enkele reis zandbak krijgt van Geert. *plop*
@ Supermatthijs | 09-03-14 | 19:51
Er zijn genoeg moslims die daar anders over denken. En weet je wat: als je hun uitgangspunten onderschrijft hebben ze daar nog gelijk in ook.
@ mocroGS | 09-03-14 | 19:47
In islamitische landen is het leger dan ook de beschermheer van vrijheid, democratie en beschaving. Dat zegt iets over de islam. Je mag zelf de bijpassende conclusie trekken.
mocroGS | 09-03-14 | 19:47
Moslims zijn altijd blij als er ergens weer een overmacht aan haatbaarden/hoofddoeken komt.
Financieren laten ze dan weer aan het Westen over, zo zijn ze dan ook wel weer...
Ebru, er klinkt hoop in jouw schrijven. Ik hoop dat Baschboeh zijn vrije tijd besteed om het oneerlijke heerschap Erdogan te stoppen. En de seculiere staat Turkije een tweede kans te geven. Wat het verdient.
@mocroGS | 09-03-14 | 19:47
Staat GS voor Grote Sukkel?
@deprivéspeler | 09-03-14 | 19:47
Met bijna 80 miljoen inwoners zal Turkije veel te veel invloed in Europa krijgen.
Vooral niet doen dus!
@mocroGS | 09-03-14 | 19:47
Is er een kans dat jij(en eventueel je familie)alsnog verhuizen naar de zandbak van Erdogan als het geheel fundamentalistisch islamitisch is?
mocroGS | 09-03-14 | 19:47 | + -6 -
De moslims waren nu niet echt een onderdrukte groep in Turkije hoor. Integendeel.
Zo lang Turkije niet in de EU komt, niet een "Schengen" status krijgt, denk ik dat ik het allemaal wel best vind daar...
@mocroGS | 09-03-14 | 19:47
Wordt het niet eens tijd terug te verhuizen als het daar beter is dan hier?
mocroGS | 09-03-14 | 19:47 |
Ga is deaud gevaarlijke mafkees...
@mocroGS | 09-03-14 | 19:47
Hoeveel bier heb je op?
ITEACHYOU | 09-03-14 | 19:42 |
Ik vind het juist één van de betere van Ebru...
Turkije was een legerstaat. Gelukkig heeft Erdogan de macht van het leger drastisch beperkt. In Egypte heeft het leger al een coup gepleegd en een democratisch gekozen president in de gevangenis gezet. Ja, Ebru, Erdogan heeft moslims weer hun vrijheid terug gegeven en ik ben daarom blij met Erdogan die van Turkije weer een islamitische staat maakt.
@R_TKS | 09-03-14 | 19:47
Links idealisme doet niet mee?
Wat is het toch fijn dat dit land bij de EU komt als het aan de verheven leiders in Brussel ligt. Klinkt als een bijna even grote aanwinst als de voornalige Soviet-staten en eventueel Oekraine, die onze glorieuze leiders beide al hebben ingepalmd met hun briljante diplomatieke strategieën. NOT.
onderdrukt door de godvrezende massa, die als een kip zonder kop zn Führer volgt.
Of het nu God of ander rechts idealisme is, de domme massa blijft de domme massa.
I rest my case.
@ Botte Hork | 09-03-14 | 19:40 |
BEDANKT, O lieve opa...
*kuch*
Supermatthijs | 09-03-14 | 19:42
Je begrijpt inderdaad wel meer niet.
Ik hoop dat Hans van Baalen niet meeleest. Voor je het weet staat hij op een Turks plein de boel op te ruien.
Het leger in Egypte was daar toch iets slagvaardiger mee...
gedachtespinsel | 09-03-14 | 19:43 | + 0 -
Dan gaat me iPhone kapot
Leve de EU. Wenst de d666 al het goede wat pijn gaat doen.
Interne Turkse kwesties. We kunnen er ons maar beter niet mee bemoeien.
De regering gooit het volk een kluif toe. Maar die kluif kon weleens gaan bijten.
@ITEACHYOU | 09-03-14 | 19:42
Ga er dan op zitten.
Lintje om z'n nek dan maar?
Wat een kut topic, hier kan ik geen reet mee.
En toch dacht ik altijd dat Erdogan democratisch is gekozen. Maar ik zal er wel weer niks van begrijpen.
De toestand in Turkije door mr. G.B.J. Umar.
Fles Raki opent en karbonade in de pan gooit.
En de elite in Nederland zwijgt, weer.
Maw, opa mag het weer opknappen.
Leuk verhaal maar gaat die man op zijn oude dag nog invloed uitoefenen? Je kan net graag wensen dat Atatürk terugkomt. Er moet fundamenteel een grotere groep komen die het inziet dat scheiding staat en religie een uitgangspunt moet zijn voor een stabieler samenleving.
Als Basbug even een belletje geeft aan Vlad is ie volgende maand president van een vrij Turkije denk ik.
REAGEER OOK