Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Parbleu Elitepaniek. De cultuujr moet gered worden

marsderbeschavinglogoklein.jpgSchrijvers van Atlas-Contact gaan graties boekjes voorlezen bij boekhandels om te bewijzen dat iedereen nog dolgraag boeken koopt bij de betere papierjuwelier. Voor gratis werken om te bewijzen dat je bedrijfstak nog vitaal is. Dat is zoiets als machinisten van de stoomtrein die de HSL nemen om te bewijzen dat de stoomtrein nog bestaansrecht heeft. Is dat wereldvreemd? Ja reuze. Maar zo gaat dat in de hogere cultuujr, waar de bewoners van de ivoren toren elkaar wijsmaken dat zij verheven zijn boven de crisis omdat banale zaken als vraag/aanbod en recessie niet gelden voor mensen die weten wie Bach is. ('Weten wie Bach is' is de elite-maatstaf van Femke 'vaste boekenprijzen' Halsema, red.) Dus dan krijg je pathetisch gejank over het verdwijnen van obsolete zaken als het papieren boek. Ook anachronismen als Felix Meritis blijken niet rendabel en gaan failliet. Heel gek, een paleis aan de Keizersgracht exploiteren blijkt dus niet kostendekkend te lukken met Meta-Europees pantomiemen, lezingen van de expressionistische Oostenrijkse dichter Josef Von Wauwelhofen (nazit met discussie onder leiding van Felix Rottenberg) en paneldiscussies over protofeministische idealen in Noord-Ingoetsjetsië. Dan maar, en wij verzinnen dit niet, een Dans-Debatpaleis ervan maken. Felix Merengues, ja dát zal rendabel zijn. Zucht. Om het tij der Barbarij te keren is er een Akademie van Kunsten uit de grond gestampt die het belang van de hogere cultuur moet, eh, ja wat eigenlijk, verdedigen? Was het niet ooit de bedoeling qua kunsdt dat het niet bedaagd, mainstream en ingekapseld is maar juist demense eens wat frisse lucht door de koppen laat waaien? De mensen op de lijst hebben hun sporen gerust wel verdiend hoor, het zijn niet per se prutsers (nouja), maar kon het lijstje nog laffer, nog veiliger, nog meer establishment? Nog meer behoudzuchtige vernieuwingshaat uitstralen ten aanzien van cultuur lijkt ons onmogelijk. Dit is Woodstock, de 2009 editie. Creativiteit met een valhelmpje op. Cultuur met schokbrekers. Graffiti ingelijst in het Rijks spatie Museum. Over spatie gesproken, dit zijn precies de types die een ton betalen voor een enter in een logo prima te verantwoorden vinden. Vooral niet durven toegeven dat het bullshit is, die zonder subsidie terecht kapot gaat. Want in de zelffeliciterende kunstsector zijn de nieuwe kleren van de keizer altijd in de mode.

Reaguursels

Inloggen

Riep iemand mij?

GS Bach | 13-02-14 | 02:05

Mij vind je alleen in tweedehands boekwinkeltjes, kan er uren zoeken. Alleen de geur al van oude boeken. En verder is menig pareltje te vinden op marktplaats.

Bazooka Joe | 13-02-14 | 01:06

Een boekhandel heeft een marge van 40 tot 50 procent op een boek. Onverkochte, beduimelde exemplaren mogen teruggestuurd worden. Kortom, de marge is hoger dan Apple heeft op iPhones (36%). En Apple is daarmee megagroot en rijk geworden, terwijl bijna alle boekhandels op de rand van de afgrond balanceren. Dan doe je toch iets niet goed.
Drie procent, dat is het percentage e-books in Nederland.

Uriël Fack | 12-02-14 | 23:21

.. Was het niet ooit de bedoeling qua kunsdt dat het niet bedaagd, mainstream en ingekapseld is ..
.
Precies.
Maar..
Kunstenaars die dat soort stukken maken ... die eindelijk het lef hebben een eigentijdse twist te geven aan onze gemaakte en opgedrongen beleving van wat kunst mot wezen ... KIJK!! ... DAT MAG DAN WEER NIET!?!?!
(omdat de schoonmaakster zich erin herkent, nondejuu??!?!!?)
.
Of: herinnert u zich deze rel een paar jaar geleden nog?
>>>>>> georgeknightlang.wordpress.com/2013/01...
.
Sindsdien interesseert het geouwehoer van dit soort bobo's me geen-ene-zak-meer. Laat ze maar bla-bla-en over wat cultuur moet zijn. Ze weten niet beter.
Ik laat me door niemand de les lezen.
Ben geen klein kind meer.
Ik bepaal zelf wel wat ik cultuur en wat ik mooi vind.

gaffelbaard | 12-02-14 | 23:02

Ja maar: de rente aftrek voor hypotheken (VVD), daar profiteren ook de hogere inkomens van, die wordt toch ook niet afgeschaft (VVD)?
Gelijke monniken, gelijke kappen:
doorgaan met subsidieren! (VVD)

Kantinekoffiezetten | 12-02-14 | 22:46

@Ommezwaai | 12-02-14 | 20:32
Jepp

reageerbuis | 12-02-14 | 22:14

@Mark Krachtwijk | 12-02-14 | 21:18
*HeeHaw!!*

Godsammekraken | 12-02-14 | 21:34

Godsammekraken | 12-02-14 | 19:55 | + 7 -
Wat een heerlijke korte broekjes had ze aan.

Mark Krachtwijk | 12-02-14 | 21:18

@Mark Smith | 12-02-14 | 20:49
Wereldbeeld?
Volgens mij is dat juist het probleem van de elite die hun kunscht erdoor wil drukken.
Ik heb zeer waarschijnlijk een ander wereldbeeld dan jij, maar dat heeft niks met je interesse voor kunst, of wat daarvoor door moet gaan.
Als ik iets zie of lees wat ik mooi vind, dan vind ik dat mooi.
Ik ben niet zo'n lezer, weinig tijd enzo, maar ik kan wel degelijk genieten van een goed boek.
Ik vind soms een schilderij ook echt heel mooi.
Ik kan ontroerd raken van muziek, ik krijg kippenvel van sommige nummers van Radiohead, terwijl ik een heel ander wereldbeeld heb dan Tom Yorke.
Kan ik niks aan doen, kan hij niks aan doen, maar mag ik dat dan niet mooi vinden?
Ik kan me ook voorstellen dat mensen klassieke muziek of bepaalde schilderstijlen mooi vinden, waar ik niks aan vind, ieder zijn meug.
Zolang het maar niet door mijn strot wordt geduwd en ik er maar niet voor hoef te betalen.
Ik geloof never ooit dat mensen een pindakaasvloer mooi vinden, of die grote rode buizen op een rotonde die een halve ton kosten. Maar dan nog, als mensen dat mooi vinden en ze hebben er hun halve leven voor gespaard, ze gaan hun gang maar om zo'n ding in hun tuin te zetten, als ik het maar niet hoef te zien en te betalen.

Ik ben niet per definitie tegen alle subsidie, maar wat we nu hebben is dat een elite meent te moeten bepalen wat de rest mooi moet vinden en dus moeten ze er ook maar voor meebetalen.
Goede kunst verkoopt zichzelf, zoniet dan is het gewoon niet goed genoeg.

Cuyahoga | 12-02-14 | 21:16

@Mark Smith | 12-02-14 | 20:49 |

"A few amongst many." Zeker in de groep mensen in Nederland die zichzelf als "elite" betitelen.
.
In mijn wereldbeeld betekent elite, intelligent, belezen, integer, oprecht, hardwerkend, het groter goedvoor ogen houdend. Ik zie niets van dat terug in de politiek, media, aan de top van bedrijven, etc. Veel uiterlijke schijn, veel leegte. Het zal u met uw beeld van mij verbazen maar kom wel eens ergens en zie, hoor, ervaar.
.
Overigens mag mijn wereldbeeld wat dat betreft naïef en idealistisch genoemd zeker gezien het epische falen van de zogenaamde Nederlandse "elite".
.
Lachwekkend, als het niet om te huilen was....

Parel van het Zuiden | 12-02-14 | 21:15

Weet je van wie ik wist dat Wagner graag in zwarte satijnen jurken met striken voor en achter liep (en idem roze ondergoed) (Iemand uit die raad!)

Einde van de Domheid | 12-02-14 | 21:04

Verder is er nog plek voor 32 mensen in die raad.
Ikzelf draag een zekere 'Buruma' voor!

Einde van de Domheid | 12-02-14 | 21:02

Nee Annabel, driewerf nee!
Dat lijstje kon niet gewaagder.
Anders had jij geschreven dat Wauwelberg erop stond!
Ik neem aan dat je de 4D opera van Michel van der Aa hebt gezien?
Dat soort obligate producties hou je toch wel bij darling?

Einde van de Domheid | 12-02-14 | 20:59

.. overigens kan je een boekenkast ook vullen met e-readers.

Jan Passant mk2 | 12-02-14 | 20:59

Cultuujr is Gut, maar wees voorzichtig met "Nederlandse cultuur". Voor je het weet speel je Wilders in de kaart.

Jan Passant mk2 | 12-02-14 | 20:53

Nederland krijgt dus zijn eigen Kulturkammer / RiefenStahl Instituut. Onder toezicht van alleen maar fatsoenlijke mensen als Erwin Olaf en Ramsey Nasr. Kritische mensen met een brede kijk op de kunst en de wereld zijn welbewust niet geselecteerd. Links Nederland probeert weer de norm te zetten op uw kosten. STOP DAAR MEE.

ad melkert | 12-02-14 | 20:51

Parel van het Zuiden | 12-02-14 | 20:34 | + 1 -
Of gewoon mensen die oprecht gesteld zijn op literatuur of kunst. Of past dat niet in uw wereldbeeld?

Mark Smith | 12-02-14 | 20:49

@das_Freudenmädchen | 12-02-14 | 20:46
Wat een onzin, wat maakt het uit hoe of waar je je informatie vandaan haalt?

gedachtespinsel | 12-02-14 | 20:49

@reageerbuis
@mammaloe
Nee. Hij heeft ook een schilderij met allerlei mooie bloemetjes

Nacho_Vidal | 12-02-14 | 20:47

Stel je voor dat er nog boekwinkels overblijven. De schande!
Al dat volk op zoek naar kennis, plotselinge ontdekkingen, snel gegen die mauer dr mee!
Er komt een generatie hersenloze htc staarders die totaal geen idee meer van het belang van boeken heeft.

das_Freudenmädchen | 12-02-14 | 20:46

Han van dere Horst | 12-02-14
Mmmmmm.... Joop den Uyl?

Ommezwaai | 12-02-14 | 20:44

mw. Nanninga, wie trok ook al weer zijn pistool als hij het woord 'cultuur' hoorde?

Han van dere Horst | 12-02-14 | 20:40

@Nacho_Vidal | 12-02-14 | 19:52

D. Scheringa?

Mammeloe | 12-02-14 | 20:38

Elite? Pffffff
.
Policor wauwelaars die via het lezen van een recensie of samenvatting menen het daadwerkelijke boek te hebben gelezen. Holle vaten die muziek aanhoren omdat ergens voorgeschreven staat wat gegoede stand zou moeten luisteren. Volidioten die waanideeën die op geen enkel feit berust tot waarheid verheffen omdat het wel aardig klinkt. Kneuzen die de kont kussen van iedere politieke charlatan die het zo goed doet op de NPO.

Parel van het Zuiden | 12-02-14 | 20:34

reageerbuis | 12-02-14 | 20:11
ZE?

Ommezwaai | 12-02-14 | 20:32

@Ashtrey | 12-02-14 | 20:21
Ja, is leuk mannetje met best wel mooie uitspraken soms.

gedachtespinsel | 12-02-14 | 20:24

Volgens mij is er toch echt wel een verband tussen het aantal dode bomen in het ouderlijk huis en het

Aantal keren dat je kutkoter "kanker!" roept.
IQ van de koters.
Ontwikkelingsniveau van de koters.
Aantal uren dat ze achter een spelcomputer hangen.
Beschavingsniveau van de koters.
Strafblad.
Fantasie.
Zelfontplooiing.
Niet vervelen tijdens een verregende vakantie.
Respect voor anderen/ ouderen.

En allemaal in het voordeel van de koters waarbij er in het ouderlijk huis wel een meter of tien oud papier ligt.
Een e-reader is een leuk gadget voor op vakantie, meer niet.

Andy Devins | 12-02-14 | 20:24

De cultuur hoeft niet gered te worden, die is zelfredzaam, zoek zijn eigen weg, lijkt soms te verdwijnen maar steekt steeds weer de kop op, in dezelfde of geheel andere vorm. En de cultuujr, die hoeft al helemáál niet gered te worden, want die is parasitair en volstrekt overbodig. Roepen dat de cultuur gered moet worden enkel en alleen om de daarop vestgezogen cultuujr overeind te houden, dat doen er velen vandaag de dag. Maar laat ze maar roepen tot ze er moe van worden, we hebben hen niet nodig, en al zeker niet om ons de weg te wijzen. Die leidt meestal in rechte lijn naar hun eigen boekenkast, hun eigen wijsheden en hun eigen platitudes.

Schoorsteenveger | 12-02-14 | 20:22

@gedachtespinsel 20:16
Boem. In één keer in de roos. Ik weet het.
Goed, nog ééntje dan:

There are only two days in the year that nothing can be done. One is called yesterday and the other is called tomorrow, so today is the right day to love, believe, do and mostly live.

— Dalai Lama

Ashtrey | 12-02-14 | 20:21

De werkelijkheid van links elitair is zo absurd verwrongen geraakt dat er zowat niet meer tegenop te geenstijlen valt.

Zoetwaterpanharing | 12-02-14 | 20:20

@Ashtrey | 12-02-14 | 20:13
Och, zou kunnen, ik onthou niet zo wat iedereen allemaal wel en niet plempt, is energie uit het verleden en doet niets toe aan toekomst. Maar goed ik zal wat anders roepen tegen de Deense Nederlandse Duitse herder.... hmmm, verwarrend.

gedachtespinsel | 12-02-14 | 20:16

Dan heeft het Centraal Boekhuis het beter begrepen. Zij versturen de boeken voor bol.com die dus nul voorraad heeft. Welke dode boom winkel kan hier mee concurreren???

Geert Linkers | 12-02-14 | 20:16

Wie leest er nu nog boeken van omhooggevallen linkse hippies.. De realiteit is veel leuker www.youtube.com/watch?v=j_ZUkDnVtd4

Eigenlijk dus niet.. Maar beter lees je dan leerzame stof, niet de shidt van oude blanke hippies die scandinavie, frankrijk en afrika om de een of andere perverse reden reuze interessant vinden. Oude hippies hebben hun tijd gehad wat mij betreft, veel ervan hadden het gevang in gemoeten voor wat toen heel normaal was. En nu zwaar illegaal is.

de grote Anti | 12-02-14 | 20:15

Oow ja. Échte boeken FTW!!

Ashtrey | 12-02-14 | 20:14

@gedachtespinsel 20:08
In het geval van Duitse Herder is het l'histoire se répète ook wel herhalio genoemd. Elk toppik hetzelfde riedeltje, je moet er maar zin in hebben. ^^

Ashtrey | 12-02-14 | 20:13

Het probleem met Amsterdammers is dat ze alles groots en uitbundig willen. Je kunt niet een boek kopen maar je koopt een boek met een hoop onzin er om heen. Uiteraard krijgen ze de begroting niet rond, maar dat geeft niet, geen enkele begroting in 020 is sluitend. Dat neem ik ze ook niet kwalijk daar men daar niet anders weet, de stad springt wel bij.
Boekhandel Amesz in Kralingen sinds 1886, Boekhandel Den Boer in Baarn sinds 1887. Zonder subsidie, het kan dus wel.

Febofiel | 12-02-14 | 20:12

@Ommezwaai | 12-02-14 | 20:07
Ze lult nog stommer dan de grootste troller aller tijde op GS.

reageerbuis | 12-02-14 | 20:11

Hmm, is dit artikel van Annabel soms guérilla-marketing voor een nieuwe film die morgen uitkomt?

http://www.biosagenda.nl/film_the-monuments-men_24636.html

Ongeblustekalk | 12-02-14 | 20:08

@Ommezwaai | 12-02-14 | 20:07
Wat mij betreft niets, maar voor buitenlander is het wel erg makkelijk te roepen naar een ander land.

gedachtespinsel | 12-02-14 | 20:08

Ik dacht dat we alleen leven om te werken, in de file te staan met de leasebak -je moet toch ergens bellen met je iphone-, en daarna uit verveling zoveel mogelijk geld uit te geven aan spullen die we weer zo gauw mogelijk weg moeten flikkeren. Blijkt er zoiets als literatuur en film en muziek te bestaan die meer dan oppervlakkigheid biedt en je kan ontroeren. En verdorie, moet ik nog gaan nadenken ook. Wat een kutleven.

kloopindeslootjijook | 12-02-14 | 20:07

@Nacho_Vidal | 12-02-14 | 19:52
Pim Fortuijn?

reageerbuis | 12-02-14 | 20:07

gedachtespinsel | 12-02-14 | 20:04
Als u opgelet had, woont duitse herderT niet in D maar in DK...
En wat is er mis met Duitsers?

Ommezwaai | 12-02-14 | 20:07

Langzaam bekruipt mij het gevoel dat WA Nanninga plast op groepjes waar zij zelf het epicentrum nimmer van kan betreden.

Als je omhoog plast moet je niet raar opkijken als je afgezeken wordt...

hfakker | 12-02-14 | 20:07

@duitse herder | 12-02-14 | 20:01

Zegt iemand met Duitse afkomst, ga terug naar je heimat... Nah, duitse herders hebben doorgaans al last inteelt, te ver door gefokt.

gedachtespinsel | 12-02-14 | 20:04

@gedachtespinsel | 12-02-14 | 20:00
Nee, echt niet!

Ongeblustekalk | 12-02-14 | 20:02

Ja. Wat doen die mensen toch moeilijk. Gewoon iedere avond TVOH op te-le-vi-sie en in de vakantie op de camping in Spanje naar de kinderdisco. Tjoe-tjoe-wa, tjoe-tjoe-wa, tjoe-tjoe-wa-wa-wa!
Iedereen die iets anders wil is sowieso verdacht.

du Roi Soleil | 12-02-14 | 20:02

Triest land... dat Nederland

duitse herder | 12-02-14 | 20:01

Dode bomen zijn nu eenmaal dood met een reden. Laat gaan!

Klaus Herzog | 12-02-14 | 20:01

@Ongeblustekalk | 12-02-14 | 19:59
Andersom hou je het vast langer vol.

gedachtespinsel | 12-02-14 | 20:00

ik mis die grote handen van mijn favourite buikdansserin. *Foetsie Kuwlthoer*

Centauri3 | 12-02-14 | 20:00

Tja, als de (financiële) steun wegvalt voor de dames en heren kunstenaars, gaan ze gewoon een deurtje verder en ontwerpen een nieuw "logo" voor allerhande semi overheidsinstelling a raison van 3 jaarsalarissen.
Is ook gratis geld, maar dan iets anders....

Ommezwaai | 12-02-14 | 19:59

Dus alle kunst is entartete kunst? Dacht het niet.

kloopindeslootjijook | 12-02-14 | 19:59

@gedachtespinsel | 12-02-14 | 19:57
Zaterdag avond aanstaande, eerst bier in mijn mik gooien en dan raar dansen.

Ongeblustekalk | 12-02-14 | 19:59

@Ongeblustekalk | 12-02-14 | 19:56
Hmmmmm, ik ken de catalogus van erfgoed niet, dus weet niet of die categorie bestaat, maar wanneer ga je optreden?

gedachtespinsel | 12-02-14 | 19:57

@gedachtespinsel | 12-02-14 | 19:52
Wanneer heel raar dansen telt, dan lukt me dat wel.

Ongeblustekalk | 12-02-14 | 19:56

Trouwens, die Bach was toch wel een lekker wijf.
OK, ze wordt nu een dagje ouder, maar die Ringo heeft wel smaak!

Kapitein Sjaak Mus | 12-02-14 | 19:56

Wat gaat de Akademie voor de kunsten de gewone burger kosten ?

Mark Krachtwijk | 12-02-14 | 19:55

@Ongeblustekalk | 12-02-14 | 19:51
Misschien zelf maken?

gedachtespinsel | 12-02-14 | 19:52

@neemjemoederindemali | 12-02-14 | 19:50
Screenshot van je Kindle naar de HEMA-fotoservice sturen, ophalen en dan voorlezen.

Godsammekraken | 12-02-14 | 19:52

"Gelul Van Een Dronken AARDbei." - Kuwlthoer

Centauri3 | 12-02-14 | 19:52

Ik vind sommige schilderijen best mooi. Zoals van die ene meneer die zijn kleine teen in een muizenval kreeg.

Kom hoe heettie ook alweer? Hele beroemde Nederlander.

Nacho_Vidal | 12-02-14 | 19:52

Kunst, dat kan ik niet betalen.

Ongeblustekalk | 12-02-14 | 19:51

Hoera!
De Minnieten zijn weer onder ons.

* de neiging met moeite onderdrukt om ze "ongeletterde eikels" te noemen *

Kapitein Sjaak Mus | 12-02-14 | 19:50

Gaan ze voorlezen vanaf een e-reader of vanaf zo'n ouderwets papieren geval?

neemjemoederindemali | 12-02-14 | 19:50

Bach...?
Is dat niet dat mokkel van de Dukes of Hazard?

VanBukkem | 12-02-14 | 19:49

KNAW, Akademie van Kunsten: weg ermee!
*hooivorkdoctrine*

Lewis Lewinsky | 12-02-14 | 19:48

Alle energie die je stopt in het verleden gaat af van de energie die je had kunnen gebruiken voor de toekomst. Nah.... ik moet zeggen ik heb nog mijn rapporten van de lagere school, nostalgie :D

gedachtespinsel | 12-02-14 | 19:47

Cultuur is zelden rendabel, gelukkig zijn er altijd mensen die het belang ervan inzien en bereid zijn het te steunen. Op het moment dat die steun niet meer zo vanzelfsprekend is, dan is het tijd dat de scheppers van de culturele uitingen zichzelf gaan afvragen of het nog wel zo relevant is wat zij maken.

Petrus de Rewa | 12-02-14 | 19:45

Goede boeken uitgeven is al duizend jaar niet rendabel, altijd moest er een patroon of sponsor bijspringen.

Petrus de Rewa | 12-02-14 | 19:39

Bach.
Welke Bach?
Die oude Johan Sebastian heeft er nog al wat bij elkaar geneukt.

Kapitein Sjaak Mus | 12-02-14 | 19:38

Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd deze te herhalen:

mises.org/daily/3831/

Godsammekraken | 12-02-14 | 19:35

En ik lees vrolijk verder van mijn scherm.... Waar gaat dit over? Spotify voor boeken?

gedachtespinsel | 12-02-14 | 19:34

De vereniging van kleitablettenlezers is woest op die gedrukte moderniteiten!

ZDEV | 12-02-14 | 19:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken