Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Beurzen smelten, bankiers springen massaal

dangercollapsingbank.jpgIn een vliegtuig hoef je je pas zorgen te maken als de stewardess een cyaankalipil slikt. Dat weet iedereen. Maar hetzelfde geldt voor het bankwezen, dat financiële vliegtuig dat de laatste jaren zoveel last van turbulentie heeft gehad. Vorige week is de economist Mike Dueker dood aangetroffen langs de snelweg. Dueker was het opperhoofd bij een grote investeringsbank uit Seattle en ooit iets belangrijks bij de Federal Reserve Bank in St. Louis. Dat kan. Eén dode bankier maakt nog geen nadere beurscrash. Maar het blijft niet bij ééntje. Vorige week pleegden maar liefst drie topbankiers zelfmoord. William Broeksmit, de voormalige topman van de Deutsche Bank, werd bungelend aan een strop aangetroffen thuis. Ook vorige week: hoge pief Gabriel Magee van JP Morgan's in Londen springt van het kantoor af richting de eeuwige beurshallen. Wat weten zij dat wij nog niet weten? Wordt het tijd dat we allemaal in paniek raken? Dit lijkt toch een gevalletje handelen met voorkennis te worden zo, als al die topbankiers nu al besluiten dat zelfmoord de enige optie is. Goh, zou het vandaag dan toch Zwarte Dinsdag worden, in het grootste casino ter wereld? (Zie ook de stand van drie maandjes geleden.) Of hebben we nog een paar extra dagen voor de crash? De DOW in de min, de Nikkei keldert 4% en dus doet u er verstandig aan de AEX in de gaten te houden voor duikplankgrafiekjes. Wij adviseren om u niet te emotioneel gehecht te raken aan uw geld.

Reaguursels

Inloggen

Ze hebben gewoon kwaai wijve thuis zitten... *springt*

machtonnie | 04-02-14 | 22:07

Ja, leuk gevonden dat grafiekje. Er is echter geen reden voor een crash, wellicht over een tijdje een dip als de fed de rente gaat wijzigen.

henkdekanarie | 04-02-14 | 17:02

Upton Sinclair schreef in de jaren '30 van de vorige eeuw een aardig boekje dat heette : De Miljonair. Het eindigde met een miljonair die van de 22e verdieping omlaag sprong terwijl zijn maîtresse zich een kogel door het hoofd schoot. Zoals de Prediker reeds zei, er is niets nieuws onder de zon.....

Polletje Piekhaar | 04-02-14 | 16:57

Zou graag de reden erachter willen weten, want als je zoiets doet dan moet de druk wel erg hoog zijn. Tenzij het geen vrijwillige uitstap is.

hader | 04-02-14 | 16:22

Lafayette | 04-02-14 | 15:37 |
Ik zei al dat vraag en aanbod van fysiek dr niet toe doet. Vraag en aanbod van papier is veel belangrijker. U ziet dat niet want u zit met een telescoop naar de goudmarkt te kijken. En mist de relatie met andere markten.
De markt heeft gelijk. U niet.

Hedge_it | 04-02-14 | 15:52

@Hedge_it | 04-02-14 | 13:48
Dat de handel in claims ipv van fysiek goud goed is voor liquiditeit snap ik. Je kan het verhandelen met een druk op de knop zonder je zorgen te maken over het opslaan, vervoer of zelfs het ooit gezien te hebben.
Echter, de redenatie 'het zit nog in de grond' gaat helemaal scheef.... Futures contracten gaan inderdaad over toekomstige levering. Dus je spreekt in mei af wat je in december gaat leveren. Daar kan je dan mee speculeren. Maar in december moet er wel geleverd worden.
Welnu.... Het zit namelijk niet in de grond en/of kan binnen jaren helemaal niet gedolven worden. Er is meer papiergoud dan er goud bestaat en/of ooit geleverd KAN worden. Het verschil tussen papiergoud en fysiek goud is inderdaad vertrouwen en fysiek bezit.
.
De futures/goud ETF's zijn gewoon een casino. Heeft niets met de werkelijke vraag en aanbod van fysiek goud te maken.
Aangezien de banken in zogenaamde 'naked trading' hoeven ze niet echt het goud te bezitten, maar alleen met de cash margin te handelen. Combineer dit met de power om ongelimiteerde aantallen contracten te maken en price fixing, en dan heb je de markt. Maar met de waarde van de contracten wordt een hoeveelheid goud 'gemaakt' die er niet kan zijn. Dat vertrouwen waar jij het over hebt is waar Goldman Sachs en kornuiten lachend en rollebollend blij van worden...

Lafayette | 04-02-14 | 15:37

@Brabant hier | 04-02-14 | 13:21
Nu er deflatie gaat komen, is het inderdaad het beste om je spaarcenten contant thuis te hebben liggen. Leg het wel op een goed verborgen plek tegen rooftuig uit de rif en Oost-Europa.

Old_Spice | 04-02-14 | 14:30

Ik hoor de VVD/PvdA fanboys nog roepen dat het zo goed gaat met de economie omdat de beurs zo hoog staat *proest*.
De korte stijging van de beurs is te danken aan kapitaalvlucht uit vastgoed en andere investeringen, simpelweg omdat de beurs erg laag stond, en snel mee stijgt als er wordt belegt. Een fijn instrument dus voor bepaalde hedgefondsen om een snel rendement te maken. Blijkbaar pakken ze dat rendement nu, en keldert de boel.

Old_Spice | 04-02-14 | 14:28

Die bankiers zijn ook gewoon mensen. Misschien begon het toch aan ze te knagen dat ze rijk werden door andere mensen te belazeren.

Doritoz | 04-02-14 | 13:52

Lafayette | 04-02-14 | 13:27
Nee U snapt de liquiditeitsredenering voor geen meter. Futures. Als in toekomst. Het zit nu nog in de grond.
...
En daar ligt dan inderdaad een claim op. Of meerdere. Zoals zowel u als uw werkgever een levensverzekering op u kan hebben. Dat maakt van u toch ook niet gelijk een gespleten persoonlijkheid of farao?
Hoeveel claims er zijn is irrelevant. Hoeveelheid huidige klompjes ook. Het gaat alleen om vertrouwen. De markt beweegt vervolgens zoals ie beweegt. Cyclisch en in relatie met andere markten.

Hedge_it | 04-02-14 | 13:48

@Hedge_it | 04-02-14 | 12:53
Totaal mee oneens. Wat de bankmafia de afgelopen jaren hebben geflikt, hebben ze net goed ook voor goud gedaan. En echt wel heftiger dan het Libor-schandaal.
De papier-goud handel is een markt in goud die helemaal niet bestaat, waarbij een gemiddelde troy ounce door meer dan 100 beleggers wordt geclaimd. Dit heeft niets te maken met het fysieke bezit van goud. Een 'recht' op iets wat er niet is, is een zwendel. Banken die goudpapier creëren en de prijs fixen terwijl ze het helemaal niet in de kluis hebben liggen...
...
Het verschil met fysiek goud = het fysieke bezit.
Ook als het niets waard zou zijn heb je het nog steeds in bezit.
...
De koersen die omlaag zijn gemanipuleerd is niets anders dan een poging om fysiek goud op de markt te krijgen. Gek genoeg, gebeurt dat dus niet. Wat doe je als je zoveel papiergoud hebt gemaakt en in geen velden of wegen in de buurt komt van het fysieke goud dat je bezit? Dan dump je het. Zorg dat de koers valt. Is ook meteen de claim op fysiek lager. Rien ne va plus, het goud is niet meer van u.
...
Ik snap je liquiditeitsredenering. Leuk voor zo lang het goed gaat. Het hele financiele pyramidespel is op deze gedachte gestoeld. Het handelen in dit soort rechten/plichten is op zich niet verkeerd zo lang het recht ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. Ga je hetzelfde klompje goud aan 100 mensen tegelijkertijd verkopen dan klopt er iets niet.

www.bloomberg.com/news/2013-12-19/how-...

Lafayette | 04-02-14 | 13:27

Er is niets beter dan een ratskoele bankrekening bij een boerenbank! Die verkopen al een tijdje hun ledencertificaten omdat als de bank zou omvallen (alle andere NL-banken zijn al omgevallen!) zij achteraan in het rijtje van schuldeisers staan. Dus verkopen die rotdingen nu het nog kan, laat het plebs van Nederland, die stomme goedgelovige belegger, er maar instinken. Dus centjes in een ouwe sok onder je bed is nu het beste! Schiet op het kan nu nog!

Brabant hier | 04-02-14 | 13:21

GuntherX | 04-02-14 | 09:08

Dat kan niet 1 bijstandsuitkeringsgerechtigde.

Oldenburger | 04-02-14 | 13:14

Lafayette | 04-02-14 | 12:36
Zonder "papiergoud" gaat "fysiek" goud door het putje. Dat de papieren variant een soort zwendel zou zijn is een onzinnige gedachte aangehangen door mensen die de markt zelf niet begrijpen.
...
Zonder papier geen liquiditeit en zonder liquiditeit geen markt. Futurehandel is voor stabiliteit noodzakelijk. Doen we pas 6000 jaar zo. Zo rollen grondstoffen !! Wat goud en zilver ook zijn. Met een verneukeratieve monetaire gloed uit het verleden...

Hedge_it | 04-02-14 | 12:53

ik ga er van uit dat ze de crash tot na 22 mei kunstmatig tegenhouden.
Daarna laten ze in elkaar storten en hebben iedereen bij de ballen, en kunnen ze "ons"vormen nar hun evenbeeld.
valt dat ook onder "voorkennis" ?

gider | 04-02-14 | 12:43

@Muxje | 04-02-14 | 09:34
Papier goud gaat door het putje, maar fysiek goud gaat echt nog wel fors omhoog. Nooit aan de papieren junk beginnen...
Er is amper aanbod van fysiek goud en de vraag nog steeds hoog. Eerst moet de beerput met de zwendel en manipulatie van de handel in goud nog even goed open. De kans dat de $ 1.000/ounce gehaald word is aanzienlijk, hoewel de laatste weken de koers redelijk vlak is geweest. Op termijn gaat de $ 2.000 wel een keer gebroken worden. Als dat gebeurt dan is het wel duidelijk dat we een heel groot probleem hebben. En dan mag je aan goudkoersen van misschien wel $ 5.000/ounce denken. Een deeltje van je vermogen in goud kan geen kwaad. Gewoon als verzekering (en verzekeringen kosten altijd geld als je geen schade hebt).
Heb je fysiek goud gekocht op $ 1.600 dan doet het wel pijn nu. Heb je deze rond de $ 1.100 of lager gekocht dan kan je nog een flinke tijd uitzitten.
Hetzelfde gaat ook op voor Zilver. Daarnaast zijn zilvermunten ook een soort van hobby. Het heeft verzamelwaarde, en is vaak legal tender (wettig betaalmiddel).

Lafayette | 04-02-14 | 12:36

Ik kan immer meer en meer genieten van de internationale poppenkast. U en ik zijn veel te laat geboren, de wereld is immers op 27 juli 1694 verkocht door Willem 3 van Oranje aan William Patterson, in Engeland.

netniet | 04-02-14 | 11:37

Springende banksters, daar kunnen we er niet genoeg van hebben.

sokkenpluisje | 04-02-14 | 11:35

Vanhetvarken;
Al gedoucht vandaag?

kopje | 04-02-14 | 11:31

@GuntherX
Hah, denk je echt dat dat zo zal gaan tegenwoordig? Vroeger misschien, tegenwoordig denken de mensen daar heel anders over op zulke momenten. Geen geld? Niemand meer geld? Ik kan geen eten kopen? Dat dacht ik toch van niet! Gevolgd door een golf van plunderingen en mensen die elkaar of helpen of compleet in de weg gaan lopen om meer eten te plunderen.
Het zou je verrassen hoe snel de wereld in elkaar kan storten wanneer je het juiste duwtje geeft, mijn enige hoop zou in zo een geval zijn dat mensen samenkomen en beseffen dat er heel wat mis is met de wereld en dat zo niet langer kan.. maar ja.. ijle dromen, zou je kunnen zeggen.

Care | 04-02-14 | 11:27

Zou graag de reden erachter willen weten, want als je zoiets doet dan moet de druk wel erg hoog zijn. Tenzij het geen vrijwillige uitstap is.

hader | 04-02-14 | 11:23

Ik ga beleggen in touwslagerijen.

Bigi Bana Boy | 04-02-14 | 11:21

Squaring the books for fiascal year 2013. Pensioenfondsen en banken weer heel even op het droge en hup, weer een jaar de tijd om verder te kloten. (Kicking the can down the road).

Eén grote zooi manipulatie.

vanhetvarken | 04-02-14 | 11:20

Zephyr | 04-02-14 | 11:05 |
Nee die relatie is niet allang weg. U kijkt te simplistisch als u beweert dat alleen de bedrijfsprestaties de koers beïnvloeden. dat is onzinnig. U mist dan de omgevingsfactoren. De prestaties van de hele zone, munt of sector.
Van de aandelencorrectie zou ik zeker niet wakker liggen nu inderdaad. Niets gaat in een rechte lijn omhoog. Correctie is zelfs noodzakelijk om verdere stijging mogelijk te maken.
Wakker liggen wel doen om die staatsschulden. Als u om uw kinderen geeft tenminste ...

Hedge_it | 04-02-14 | 11:12

Zephyr | 04-02-14 | 11:05 |
Nee die relatie is niet allang weg. U kijkt te simplistisch als u beweert dat alleen de bedrijfsprestaties de koers beïnvloeden. dat is onzinnig. U mist dan de omgevingsfactoren. De prestaties van de hele zone, munt of sector.
Van de aandelencorrectie zou ik zeker niet wakker liggen nu inderdaad. Niets gaat in een rechte lijn omhoog. Correctie is zelfs noodzakelijk om verdere stijging mogelijk te maken.
Wakker liggen wel doen om die staatsschulden. Als u om uw kinderen geeft tenminste ...

Hedge_it | 04-02-14 | 11:12

-C- naar boven trapT

Centauri3 | 04-02-14 | 11:07

ommitment device as strategic tools – part 1

In September 2012, when then-Fed Governor Ben Bernanke announced the third round of the quantitative easing, it was often referred to as QE-infinity. The reason for this was its open-ended nature, as the Fed refrained from setting an expiry date for the monetary act. In reality, this announcement meant that the Fed was committed to monthly asset purchases, and would have to supply markets with some form of “prior notice”, should it wish to lessen, by any form, these purchases.
As time went by, capital from the fed’s purchases helped fuel low interest rates. The lack of bond-derived investments certainly trickled into other financial markets. After nine months, the third round of the quantitative easing gave birth to double-digit increases on equity markets. Evidently, this led to concerns that the market is now hooked on the easing, and that it would be impossible for the Fed to decrease the easing’s amount, let alone stop purchasing altogether, as all hell would unleash upon the markets, which could lead to significant drops in equity prices.
Following the equity markets’ rally, as Bernanke wanted to slow the Fed’s purchasing process, he chose not to commit slowing down purchases at any specific checkpoint, but rather suggest necessary, yet insufficient conditions for the act, for example, that unemployment will be at the vicinity of 7%. Choice, they say, is always a nice thing to have. So why did the Fed rather have one hand tied behind its back, preventing the much anticipated tapering as long as unemployment doesn’t move in the right direction?

Centauri3 | 04-02-14 | 11:06

Ach de relatie tussen aandelen koersen en de werkelijke prestaties van bedrijven is al lang zoek. Ik werk al decenia lang voor beursgenoteerde bedrijven, Engels, Amerikaans, Scandinavisch. De volgende kwartaal cijfers zijn belangrijker dan de lange termijn. Als ergens een analist (snot neus begin twintig met een online MBA) schrijft dat er iets niet optimaal is vind ik de volgende dag al een mail in mijn inbox van de directie met extra acties. Kijk eens naar Duitsland. Grote, familie gecontroleerde, ondernemingen verslaan elke beursgenoteerde onderneming op lange termijn prestaties. Zie BMW, BOSCH. Deze koersdaling zal ook wel weer overwaaien. Gewoon goed je werk blijven doen en niet in paniek raken.

Zephyr | 04-02-14 | 11:05

Econoom, wordt ook wel gezegd.

drapina | 04-02-14 | 11:01

@Methylfenidaat | 04-02-14 | 10:51
Of goud, zilver, blikvoedsel.....

vanhetvarken | 04-02-14 | 10:56

@Hedge_it | 04-02-14 | 10:42
De overheid regelt een bailout voor zichzelf, de methode is vanzelfsprekend een 'éénmalige' 'solidariteits' heffing op het spaargeld/vermogen van de 'sterke schouder' burger.

vanhetvarken | 04-02-14 | 10:54

Iewl

Centauri3 | 04-02-14 | 10:53

@GuntherX | 04-02-14 | 09:08
- hoe lang hou je het vol wanneer de pinautomaten het niet meer doen?


Voldoende bitcoins hebben.

Methylfenidaat | 04-02-14 | 10:51

Heel opmerkelijk, steile klim naar einde boekjaar 2013, pensioenfondsen ineens weer drijvend. Direct daarna weer in elkaar storten. Je zou haast denken, dat de markt (met derivaten) wat gemanipuleerd wordt.

Er klopt helemaal niets meer van.

vanhetvarken | 04-02-14 | 10:49

Bedenk dit.
Een markt crashed pas als alles en iedereen long zit. Als er geen kopers meer te vinden zijn.
...
Kijk om u heen. In uw eigen omgeving. Zit iedereen in aandelen ? Niet echt toch ? Taxichauffeurs hebben geen aandelen momenteel ! Geen crash dus.
De (staats)schulden hebben we WEL allemaal mee te maken nu. Afgelopen jaren zijn die dmv bailouts volstrekt uit de hand gelopen. Als u zoekt naar de plek waar iedereen long zit, waar je dus op een crash kunt gaan zitten wachten, dan weet u nu waar u moet kijken.

Hedge_it | 04-02-14 | 10:42

volgens de grafiek zie ik in 1929 een daling van 380 naar 200 = een daling van 47,4%

de grafiek van het heden zou bij gelijke lijnen een daling laten zien van 16.500 naar 12.400 = een daling van 24,8%

dat lijkt dus niet op elkaar......

FW Ta-183 Huckebein | 04-02-14 | 10:40

Aandelenmarkten corrigeren nu. Goede zaak.
Degene die beurscrash zit te voorspellen moet beter kijken. Het zijn de obligaties(schulden) die in de problemen zitten. Afhankelijk van de munt waar in gedenomineerd is stijgen dan de aandelen(assets). Kapitaal is op de vlucht. Uit EU en uit Japan. Richting de US.
Trek zelf je conclusies.
...
Bij de banken is het een (morele) puinhoop. Wereldwijd. Ik zou de verklaring voor vrijwillig uitstappen vooral daar in zoeken.

Hedge_it | 04-02-14 | 10:35

Ah, is het eindelijk bankier-lemming-dag?
(maar daarmee is geld niet terug wat ze vernietigd hebben).

PisFinger | 04-02-14 | 10:32

Volgens mij is de enige reden waarom ze zichzelf van het leven kunnen beroven een onvermijdelijke waarheid, omdat ze iets stouts hebben gedaan.

kovariant | 04-02-14 | 10:26

En met dank aan Monty Python hebben we ook beelden. youtu.be/au3kHUkqEgM

Osdorpertje | 04-02-14 | 10:18

Zou de overstap van cocaïne naar heroïne hier debet aan kunnen zijn?.

sastro | 04-02-14 | 10:11

Ze zouden ook vermoord kunnen zijn.

BSmachines | 04-02-14 | 10:09

Ik maak me absoluut geen zorgen: wij hebben de euro en die brengt niks dan goed (bron: Zalm, Rutte, Bos) EN het fantastische apparaat om over onze euro te waken zijnde de EU (bron: Verhofstadt, Draghi, Vanrompuy)!!

DeSjaak1000 | 04-02-14 | 10:09

@Muxje | 04-02-14 | 09:44
Ik probeer niemand bang te maken en heb zelf geen bijna aandelen meer na jarenlang plezier gehad te hebben met aan- en verkoop ervan. Die hobby pak ik weer op wanneer de aandelen laag staan en dat zal niet lang meer duren.
Je moet niet alleen kijken naar de markten, maar naar globale ontwikkelingen, die sturen de markten. Op dit moment zeker.

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 09:59

@Bill Cosby | 04-02-14 | 09:45
Jammer dat je alle plannen voor de periode 1980-2013 niet laat zien... Die staan wellicht wel nog allemaal op youtube. Geen van die plannen die daar voorspeld zijn zijn uitgekomen.

BerendB | 04-02-14 | 09:55

Eigenlijk zou Obama voor de lol op zijn laatste dag als president bekend moeten maken dat er Aliens zijn of dat de vulkaan onder Yellowstone park gaat uitbarsten. Ik ben benieuwd hoe de beurs dan gaat reageren.

www.jewsnews.co.il/2014/02/03/what-wou...

lady blabla | 04-02-14 | 09:52

@Ongeblustekalk 09:37: Precies, dus als je er voor een hoge prijs van af wil, dan moet je mensen bang maken voor een aanstaande apocalyps. Pump & dump. Om die reden neem ik "extreme" waarschuwingen op de financiële markt altijd met een flinke korrel zout, zeker als de onderbouwing ontbreekt of zuiver statistisch van aard is (wat op hetzelfde neerkomt).

Muxje | 04-02-14 | 09:44

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 09:09

Het enige wat me zorgen baart is de geestelijke toestand van alle lui die idioten als bovenstaande geen min geven.
Geweldig dit. een economische crisis en ze zien het einde van de wereld...
Misschien moeten jullie eens aan papa en mama vragen hoe het was om een economische crisis te hebben EN de constante dreiging van de USSR die hier naar binnen kwam rollen... en dit allemaal vooraf gegaan door extremiteiten als oliecrisissen enzo. Als dit soort figuren toen geleefd hadden moesten de gestichten vol hebben gezeten.

Imho is het huidige probleem van al die paniekkinderen dat ze nog helemaal nooit iets hebben meegemaakt. Opgeroeid is vrijheid en blijheid en louter economische voorspoed raken ze volkomen van de leg als er een paar jaar geen economische voorspoed is. Want meer als dat is er niet aan de hand...

BerendB | 04-02-14 | 09:43

Beerputten staan op het punt open te gaan. In 1996 haalde de heer Lubbers 30 miljard uit de ABP-pot om de o.a. de VUT te financieren, de Tweede Kamer stond erbij en keek ernaar. De heer Lubbers, grootaandeelhouder van staalconcern Hollandia Kloos
( het bedrijf dat niet-Joodverklaringen afgaf om in Arabië te kunnen werken ) wilde Nederhorst overnemen. Het ontbrak hem aan munten en liet de Staat ervoor opdraaien, de Tweede Kamer keek toe.Toen Koeweit ontevreden was over de door HK geleverde staalconstructie voor Boeings 747 vloog de heer Lubbers spoorslags naar Koeweit en regelde ( ritselde ) tientallen miljoenen via de Nederlandse Crediet Maatschappij, in casu de belastingbetalers. De Tweede Kamer bleef stil zitten. De pleitbezorgers ( o.a. Lubbers en Kok) en ondertekenaars van het Vedrag van Maastricht , dat Nederland uitleverde aan de EU nomenclatura, zijn immer wel gezien in de media. Dat dit abjecte verdrag niet slechts weeffouten bezit maar een gedrocht is, blijkt uit de teloorgang van de euro en de EU-economie, "le trou noir", het zwarte gat in de wereldeconomie zoals gezaghebbende Fransen steeds vaker durven te zeggen.Deze mensen uit de bankwereld en het politieke centrum laten dit item niet gijzelen door het FN maar hebben hun eigen mening. Dapperheid die in Nederland ontbreekt

Jan Boule | 04-02-14 | 09:39

In vrijwel alle gevallen geen bankiers of handelaren die 'sprongen' maar techneuten. Daar lijkt inderdaad veel meer aan de hand dan een handel-in-voorkennisje.

Ven1V1d1V1c1 | 04-02-14 | 09:38

@Muxje | 04-02-14 | 09:34
Ghaha, nee hoor en zou goud niet in waarde stijgen tijdens een crisis? Daar weet je het antwoord zelf wel op, nietwaar?

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 09:37

@Einde van de Domheid 09:13: Ik denk dat 'ie van z'n goud af wil. Natuurlijk veel te duur aangekocht in het putje van de crisis.

Muxje | 04-02-14 | 09:34

So, earnings growth expectations have collapsed from an inordinately hope-strewn +9% at the start of December to 0% (i.e. no growth whatsoever) last week...
bron: www.zerohedge.com/news/2014-01-27/reme...

En..
Door de eurocrisis is het Parijse vergeldingsproject ontspoord. De ‘normalisering’ van Duitsland, geïllustreerd door het verkoopsucces van dit boek, markeert het einde van zestig jaar Franse overheersing via Europese integratie. En daarmee zijn we terug bij de Grote Staten Diplomatie van voor 1914. Ja, Duitsland zal de euro blijven steunen. Niet uit historisch schuldbesef, maar uit eigenbelang. En alleen als de baten groter zijn dan de kosten. Hollande is gewaarschuwd.

Bill Cosby | 04-02-14 | 09:32

@ BerendB | 04-02-14 | 09:14 |
Is inderdaad leuk om te zien, die doomsday preppers. In het allerdiepste geheim worden er bunkers aangelegd, wapens en heel veel voedsel ingeslagen en veel getraind. Niemand mag het weten. Om het vervolgens aan Jan en alleman te laten zien op de internationale televisie.

goedverstaander | 04-02-14 | 09:28

In 1930 waren er ook nogal wat bankiers die voor een eendaagse cursus "vliegenier" kozen, kan het me nog herinneren als de dag van gisteren...

Good Meuning | 04-02-14 | 09:27

Mijn steenkolengevoel voor de economie zegt me dat dit me niet verbaast. In tal van landen gaat het beroerd en de beurzen zijn alleen maar gestegen. Nu is er een dip en gaan de koersen een stapje richting de werkelijke waarde. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat juist deze zelfmoorden daar voor hebben gezorgd, want alles is gebaseerd op sentimenten, niet op wat er werkelijk aan de hand is.

goedverstaander | 04-02-14 | 09:25

Dooie bankiers, dat scheelt een hoop aan bonus.

zeg maar jansen | 04-02-14 | 09:22

Niemand van Goldman Sachs?
Einde van de Domheid | 04-02-14 | 08:36 |

Jazeker wel. Iemand van Goldman Sachs heeft zich 2 jaar geleden al van een besneeuwde berg afgegooid. Dat ze hem nog bijna anderhalf jaar als een kasplantje in leven hebben gehouden is een ander verhaal, maar hij was wel de trendsetter.

Boretti | 04-02-14 | 09:22

Kan niet komende crash zijn, want elke bankier weet, aan een crash kun je meer dan goed verdienen.

louis6227 | 04-02-14 | 09:21

Waar de één van ellende een eind maakt aan z'n leven,kiest een ander er liever voor om in een soort vermomming verder te gaan.http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/15/video-cabaretact-gerrit-zalm-verkleed-als-zijn-zus-priscilla/

Welles! Nietes! | 04-02-14 | 09:19

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 09:16 | + 0
Het is niet zo.

Einde van de Domheid | 04-02-14 | 09:19

When a banker jumps out of a window, jump after him.... that's where the money is.

lady blabla | 04-02-14 | 09:18

"Je moet kopen wanneer het bloed door de straten vloeit." Krijgt toch wel een bijzondere lading.

Bill Cosby | 04-02-14 | 09:17

@Zuma | 04-02-14 | 09:15
Ehm, hoezo dat? Zijn de stroombeestjes op?

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 09:17

@GuntherX | 04-02-14 | 09:08
Investeren in metaal: lood van een zwaar caliber. En als de nood hoog is preppies beroven. Dan zing je het met gemak maanden uit.

steven paul | 04-02-14 | 09:16

@Einde van de Domheid | 04-02-14 | 09:13
Was het maar zo, als het niet zo was, schreef ik het hier niet.

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 09:16

@Ongeblustekalk | 04-02-14 | 09:09 |

En nog even en wereldwijd gaat de electriciteit eraf en doet niets het meer, zelfs geen aggregaat.

Zuma | 04-02-14 | 09:15

Ik heb altijd gelachen om dit soort paniek verhalen en zal het ook altijd blijven doen. Nog nooit spijt van gehad.

Het meeste moet ik lachen om lui die voorraden gaan aanleggen. Doet me denken aan die figuren die een bunker hebben gegraven in de koude oorlog.

BerendB | 04-02-14 | 09:14

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 09:09 | + 0 -
Aluminium... waar ligt de rol...... ???

Einde van de Domheid | 04-02-14 | 09:13

Zal ik dan maar?
"En wie niet springt...."

Super Grover | 04-02-14 | 09:13

Vlag gaat uit. Jump you fuckers!

Bertus Brulbroek | 04-02-14 | 09:12

Ik moet nu opeens denken aan dat bord een demonstrant vasthield aan het begin van de crisis.

Opschrift: "Jump, you fucks!"

Was zijn tijd vooruit.

quantumcollider | 04-02-14 | 09:12

Niet uitgenodigd voor de Bilderberg bijeenkomst kan ook.

Mammeloe | 04-02-14 | 09:11

@william7055 | 04-02-14 | 08:53
Black Thursday gaat verbleken bij wat er nu aankomt. Er is een valuta oorlog gaande en er is een gigantische niet meer af te lossen schuldenberg. De Dow gaat naar de 4000 eind dit jaar of in 2015 en oorlog is niet te vermijden.
Daarnaast staat midden en zuid Amerika op omvallen en niet alleen financieel, alle indicatoren voor dat continent staan op oranje en gaan binnen een paar jaar op rood staan. Totale chaos gaat daar uitbreken.

Tip: verkoop je aandelen nu het nog kan.

Ongeblustekalk | 04-02-14 | 09:09

Belangrijke vragen:

- hoe lang hou je het vol wanneer de pinautomaten het niet meer doen?

- hoe lang hou je het vol wanneer de supermarkten dicht gaan?

Zorg dat je voldoende in huis hebt om het twee tot drie weken uit te houden. Dat is ongeveer de tijd die de overheid nodig heeft om met zo'n situatie om te gaan en daadwerkelijk hulp te verlenen aan hen die het nodig hebben in zo'n situatie.

GuntherX | 04-02-14 | 09:08

Sprongen ze maar massaal...

de Meelman | 04-02-14 | 09:06

... het wordt al in verband gebracht met lopende onderzoeken naar manipulatie van goud- en zilverprijzen en de aangekondigde terugtrekking van Deutsche Bank in deze praktijken die veel erger zouden zijn dan Libor.

Good Meuning | 04-02-14 | 09:06

Quid, I see what you did there. Paniek zaaien, en dan zelf massaal (hijo de la) Puta-opties inkopen.

Koettoerk | 04-02-14 | 09:06

Ja, en Duisenberg ging net na zijn pensioen dobberen in een zwembad.
Just saying.

das_Freudenmädchen | 04-02-14 | 09:06

Lage gebouwen en lage plafonds, dat moet allicht een paar zelfmoorden per jaar schelen.

milky bar | 04-02-14 | 09:03

Gelukkig heb ik geen spaargeld meer. Heb lekker alles uitgegeven. Houdoe!!!

Verrekte_Mongol | 04-02-14 | 09:02

Is het wel zeker dat het in alle gevallen zelfmoord was?

Good Meuning | 04-02-14 | 09:00

Maakt u zich geen zorgen beste reaguurders.
U bent alleen uw (spaar)geld kwijt, uw schuld(en) kunt u gewoon netjes blijven betalen.

Super Grover | 04-02-14 | 08:58

Rabo bank topmannen zorgen dat ze laan uit worden gestuurd en daardoor nergens meer verantwoording voor hoeven te dragen. Dat is ook een methode.

dolffie | 04-02-14 | 08:57

-weggejorist-

hethoudtnooitop | 04-02-14 | 08:56

Er moet een steunfonds voor die arme aandelenmannetjes komen, anders gaat het licht uit enzo...

Parel van het Zuiden | 04-02-14 | 08:54

What,s new Black Thursday 1929 sprongen onze financiële tovenaars an mass de ramen uit, by the way deze dag was tevens de opmaat om pak em beet tien jaar later iedere weerbare man een olijfgroen camouflage pakje uit te reiken en een gratis Survivaltocht van zes jaar aan te bieden WW2.

william7055 | 04-02-14 | 08:53

@ du Roi Soleil | 04-02-14 | 08:42 | + 0 -
Ik doe alleen aandelen, niet eens opties.
Bij een zware correctie nivelleren, (nooit een feestje:-)) en dus de gemiddelde aankoopprijs naar beneden halen.
Alleen daarom is het wel handig om een beetje cash achter de hand te hebben.
Met een gezonde correctie is niets mis, zowel naar beneden als opwaarts.
Geduld is vaak het toverwoord op de beurzen.

Maya de Blij | 04-02-14 | 08:52

-weggejorist-

hethoudtnooitop | 04-02-14 | 08:50

Omhooggevallen financiele dikdoeners vallen dus blijkbaar ook wel eens omlaag. Lekker laten vallen. Geen mens, geen probleem. (J.Stalin)

steven paul | 04-02-14 | 08:50

Niet te veel Xandernieuws lezen, is niet goed voor je bloeddruk.

malang | 04-02-14 | 08:49

Cuyahoga toch....
Misschien hebben ze gehoord dat de nieuwe economie hen obsoleet maakt. (En verantwoording wil voor afgelopen jaren!!)

Einde van de Domheid | 04-02-14 | 08:48

Ik heb slechts schulden (tegenover bezittingen). Moet ik mij nu ook zorgen maken?

El Rico Grande | 04-02-14 | 08:47

Thank you BernanQE, enjoy your pension....

Pimp my Voortuin | 04-02-14 | 08:45

Dat kon je vooraf weten, eind december voorspelden nitwit analisten nergens op gebaseerd een stijging van indexen dit jaar met zeker 25%. Dus dan weet je het wel, Mooi moment om weer eens mee te gaan doen. Als de klap gekomen is.

KarelMarks | 04-02-14 | 08:45

Ik doe alleen aann lange termijn investeringen in het onderwijs en opvoeding van mijn kroost. Maatschappelijk verantwoord investeren.

Petrus de Rewa | 04-02-14 | 08:45

Dexter?

Cuyahoga | 04-02-14 | 08:43

Zouden ze last van plots opkomend geweten hebben?

Willem VanDer Decken | 04-02-14 | 08:42

@Maya: van mij mogen de koersen ook wel omlaag en zeker die van steepeners en perps. Die rendementen zakten ook al onder de 5%. Ik wil minstens 8% per jaar hebben. Lagere koersen is een ander woord voor hogere rendementen! Zakken met die handel dus, uitverkoop net zoals een paar jaar terug.

du Roi Soleil | 04-02-14 | 08:42

Alsmede door 'Helicopter Ben' Bernanke is de Amerikaanse beurs overgewaardeerd. Kijkend naar de grafiek van het afgelopen jaar van de Dow Jones alleen al geeft mij een beetje een bear market gevoel. Andere beurzen vooral de Nikkei is daar in meegegaan en het zou best kunnen dat de correctie deze week gaat plaatsvinden.

MistrX | 04-02-14 | 08:41

Hoe lager de koers, hoe hoger het dividend, procentueel.
Shell onlangs het dividend verhoogd, waarom zou je je geld nog laten verdampen op de bank met een hilarisch lage spaarrente?

Maya de Blij | 04-02-14 | 08:39

Als zij iets zouden weten wat wij niet wisten, dan was er geen enkele reden zich op te knopen, maar zouden ze juist moeten speculeren hierop!
Verder kan de beurs best wel een 10% verliezen de komende weken/maand. Dat is normaal, zeker na zo'n steile klim die we het afgelopen jaar gehad hebben. Niks aan de hand dus.

du Roi Soleil | 04-02-14 | 08:39

Van een duikplank in een leeg zwembad springen levert een prima zelfmoord op

clabamsk | 04-02-14 | 08:38

Alleen investeren in een niet EU land is verstandig.

duitse herder | 04-02-14 | 08:38

Mijn geld en ik... wij hebben last van bindingsangst...

Ultimate Master G | 04-02-14 | 08:37

Niemand van Goldman Sachs?

Einde van de Domheid | 04-02-14 | 08:36

Kunnen politici dit voorbeeld ook niet volgen bij aanzienlijk zetelverlies als gevolg van het jarenlang voorliegen van burgers?

Snackbar van Allah | 04-02-14 | 08:36

Ik heb geen geld, en zeker geen aandelen.

[[[Mad.doC]]] | 04-02-14 | 08:36

Kopen in de dipjes, makkelijker kan je het niet verdienen.

Maya de Blij | 04-02-14 | 08:36

Welk geld?

neemjemoederindemali | 04-02-14 | 08:36

Nee hoor, het gaat allemaal écht goed komen want Marc Rutte heeft het zelf gezegd.

eerstneukendanpraten | 04-02-14 | 08:35

*naar bank gaat om rekeningen leeg te trekken*

necrosis | 04-02-14 | 08:35

James Bond bezig?

happen naar de baas | 04-02-14 | 08:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken