Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ziek: inbreken tijdens begrafenis

grafkistineengat.jpgWat is ongeveer 1,80 groot en heeft het geweten van een psychopathische houtworm met PTSS? Inderdaad, inbrekers die huizen leegroven op basis van overlijdensadvertenties. Het overkwam een familie in Heerenveen. Iedereen op de begrafenis aan het rouwen, intussen trokken inbrekers drie huizen van nabestaanden leeg. Want de adressen stonden in de overlijdensadvertentie. Dat is lekker thuis komen. Net opa, oma, vader, moeder, zoon of dochter begraven en dan vervolgens merken dat een stel kloteklappers je juwelen en sieraden uit je huis hebben geroofd. Wie zijn dit soort mensen, die dergelijke beslissingen maken? Die een rouwadvertentie lezen en mogelijkheden zien? Die emotioneel zover los zijn geslagen van hun medemens, dat ze een begrafenis beschouwen als een kans om zichzelf te verrijken met de spullen van anderen? Op basis van dit ene geval in Heerenveen geeft de politie een landelijke waarschuwing uit. Dat lijkt ons dan weer niet heel praktisch. Het aantal mensen dat een rouwadvertentie als een inbraakvacature ziet, is ongeveer net zo groot als het aantal mensen dat Diederik Samsom als een betrouwbaar en integer persoon beschouwt. Tenminste, zoveel hoop hebben we dan nog wel in de mensheid. Maar dankzij deze viral van de politie gaan er wellicht een hoop ogen open voor de ongekende mogelijkheden bij het IQ-loze steelsegment in onze samenleving. Thanks, popo, dat konden we er nog wel bij gebruiken. Vanaf nu kunnen we "niet overlijden" dus toevoegen aan de lijst tips van inbraakpreventie. Wat een schitterend land is dit toch.

Reaguursels

Inloggen

Advertentie plaatsen doet** riek uit t stof halen doet.
Het staat op de gang en kan zich niet omdraaien?
Een dief met een riek in z'n rug.

Nobeltje | 27-01-14 | 20:24

Dat zijn dus ongeveer 1.809.856 mensen die rouwadvertenties als opportunity beschouwen. Zoveel idioten waren het die Samson hebben aangevinkt in 2012. Overigens kwam zo'n jaar of 8 geleden al iemand op ons huis passen bij een begrafenis. Service van de uitvaartorganisatie.

faz | 27-01-14 | 20:22

@SicSeb | 27-01-14 | 11:25 Eens! Ook dit manneke is een voorstander van preventief ruimen.

Big Swinging Dick | 27-01-14 | 18:40

Een goede uitvaartondernemer zet nooit een adres bij een advertentie. Je laat de bloemen en kaarten bezorgen bij de uitvaartondernemer die ervoor zorgt dat alles op tijd op de juiste plek komt. De directe naasten weten het adres toch wel.

Haagse Tokkie | 27-01-14 | 16:22

Verbazingwekkend dat de schrijver van het artikel het kennelijk nog nooit eerder heeft gehoord. Dit is een al heel oude 'truuk'... helaas.

Kameroudste | 27-01-14 | 14:28

Bij sommige begrafenisondernemers zit de "huis-oppas" al in het aanbod.
In het kader van zowel toenemende vergrijzing als gelukszoekers, is dit binnenkort wellicht een echt beroep.

R2DTal | 27-01-14 | 14:13

Alleen al van afgelopen vrijdag zijn er in Friesland 3 gevallen bekend geworden van deze walgelijke daad. Hoe laag kun je zakken?

Big Swinging Dick | 27-01-14 | 13:00

@Joost Maghetweten valt wel mee. Het enige dat die gasten goed zien, is dat er niet echt een trend is. Quid laat zich te grazen nemen door een plankartikel en promoveert één inbraak tot trend. Niet heel scherp, maar ook niet heel erg.
 
Ik hou sowieso al niet van inbrekers, maar die gasten mogen aan de allerhoogste boom. Dàt er wordt ingebroken is een feit. Het gebeurt zelfs al zó lang dat er uitvaartverzorgers zijn die mobiele alarminstallaties verhuren. Dat die verhuur uit kon, is de makkelijkste calculatie die ik ooit voor een opdrachtgever heb moeten maken.

pietvanvliet | 27-01-14 | 12:43

De politie weer uw beste adviseur : "laat uw buren op uw huis letten".
Een goede buur is ook bij de begrafenis aanwezig heren! Die eenstrepers van onze nationale politie hebben werkelijk het IQ van eencelligen.

langsdekant | 27-01-14 | 12:13

was er afgelopen vrijdag niet een vergelijkbaar topic hier? Het speelde ergens op het Friesche platte land meen ik.

De politie moet eens wat minder gaan twitteren en nutteloos bekeuren en wat meer surveilleren rond die adressen Dat gaat vast beter werken...

Oskaar Blafzuur | 27-01-14 | 12:02

"Het geweten van een psychopatische houtworm met PTSS." Echt geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen.

ren-forrest-ren-e | 27-01-14 | 11:31

Daarom ben ik voor de herinvoering van de doodstraf

SicSeb | 27-01-14 | 11:25

Dus we gaan nu echt beroepsinbrekers (= crimineel) betichten van ziekelijk gedrag? Vanuit het perspectief van een beroepsinbreker (=crimineel) is dit enorm vindingrijk. Hoe ziek dus ook omdat je tiefuscrimineel bent.

Sliptong | 27-01-14 | 11:16

Als je dit nu nog overkomt dan kun je beter PVV stemmen want dan heb je het verstand van een 3 jarige.
the Jackdawn | 27-01-14 | 10:07

Ben je nog altijd beter bij je hoofd als een PvdA- of VVD-stemmer, die poepen nog uit hun hoofd en zijn maar niet zindelijk te krijgen.

Jos Tiebent | 27-01-14 | 10:47

Heb dit ook meegemaakt. Enkele jaren geleden regio 013.

_Alles_ thuis kapot gemaakt. Enveloppen met vele oude foto's van de overledene onherstelbaar doorgescheurd op zoek naar geld. Enkele tientjes boodschappengeld gevonden ten koste van het gevoel van veiligheid bij de nabestaanden.

Het zijn sowieso schooiers, maar een beetje het verschil tussen een verkrachter en een kinderverkrachter. Allen mogen hangen, maar bij sommige zullen mensen harder applaudisseren.

GebakkenEieren | 27-01-14 | 10:22

Na het overlijden van mijn vader adviseerde de begrafenisondernemer (Monuta) expliciet om GEEN privé-naw-gegevens in de rouwadvertentie te plaatsen, maar het adres van Monuta te gebruiken. Dit was afgelopen jaar, dus het speelt al langer en heeft volgens mij niet zoveel te maken met de recente toestroom van Oostblokse Roma kansenparels.

malang | 27-01-14 | 10:15

van de staat hoor je weer niks, die gaan er al jaren met een groot deel van de erfenis vandoor .... ongestraft ook nog eens.

gentle_giant_58 | 27-01-14 | 10:10

@kapotte_stofzuiger | 27-01-14 | 08:36
Lol, blijf maar denken dat het allochtonen zijn want Nederlanders zijn allemaal eerlijk.

the Jackdawn | 27-01-14 | 10:10

Lol, hier wordt al gebruikt van gemaakt sinds er rouwadvertenties zijn. Als je dit nu nog overkomt dan kun je beter PVV stemmen want dan heb je het verstand van een 3 jarige.

the Jackdawn | 27-01-14 | 10:07

Ik ben al een paar keer huisbewaker geweest tijdens een begrafenis. Het gebeurt al tijden.
Van inbraken op basis van sociale media heb ik gehoord dat het zelden voorkomt.

Trouwens, net als bij verkrachtingen en seksueel misbruik zijn de daders van inbraken in het overgrote merendeel van de gevallen iemand uit de directe omgeving.

Uriël Fack | 27-01-14 | 10:07

@goedverstaander je moet ook steekwoorden in de advertentie gebruiken die impliceren dat het om een vermogende familie gaat :)

WellusNietus | 27-01-14 | 10:03

Kromme zin Quid -'Wie zijn dit soort mensen, die dergelijke beslissingen maken?' Er zijn geen mensen die beslissingen maken Quid. Er zijn alleen mensen die beslissingen NEMEN. En 'Wie zijn dit soort mensen'?
Beter - 'Wat zijn dit voor mensen'.

Big Rick | 27-01-14 | 09:58

Vroeger werd toch al gewaarschuwd om geen briefjes op je deur te plakken met teksten als: "We zijn tot 12 juli op vakantie,gelieve de krant bij de buren te deponeren" enzo?
.
Ik zie eigenlijk niet waarom dit niet nig steeds geldt..

Deus Absurdia | 27-01-14 | 09:50

Ik weet niet hoor, maar dat principe is al jarenlang aan de gang. In Nederland althans. Ik begrijp dat in Friesland de ontwikkelingen wat langzamer gaan.

lutseklutser | 27-01-14 | 09:49

Ja, wat wil je nou Geenstijl?

Aan de ene kant klagen dat ze het verdommen om Nederlands te leren, nou zijn er een paar die wel Nederlands lezen kunnen is het weer niet goed.

Het wordt gewoon tijd voor een lok huis waar ze wel in kunnen komen, maar niet meer uit. Kun je dat adres gebruiken op je rouwkaart. De familie weet toch wel waar je woont, toch.....

Schuinsmarcheerder55 | 27-01-14 | 09:42

Maandagmorgen nieuws... gaat verder met geld tellen

duitse herder | 27-01-14 | 09:33

@BSmachines | 27-01-14 | 09:18
Zodat mensen in staat zijn je te condoleren per brief. Ooit was dit een goede gewoonte.

Petrus de Rewa | 27-01-14 | 09:29

Mark Smith | 27-01-14 | 08:39 | + 17 -

Man man, wat ben jij toch haatdragend, wel twee maand hechtenis, dat is toch bijna onmenselijk. Met de vervolgstraf heb ik trouwens veel minder problemen...

eerstneukendanpraten | 27-01-14 | 09:27

Ja, wie doet nou zoiets.... Normaal gesproken zijn inbrekers altijd van die sociale mensen.... Ik las laatst van een inbraak en toen hadden ze niet eens hun voeten gegeveegd!! Waar gaat de wereld naar toe!!

mr mies | 27-01-14 | 09:22

Waarom plaats je adressen in een overlijdensadvertentie?

BSmachines | 27-01-14 | 09:18

@ WellusNietus | 27-01-14 | 09:10 |
Leuk idee, maar het zal vermoedelijk weinig uithalen. Met ruim elfduizend sterfgevallen per maand is dat kans dat de inbrekers voor het lokhuis zullen kiezen natuurlijk niet zo groot.

goedverstaander | 27-01-14 | 09:17

Bert van Ernie | 27-01-14
Je snapt echt echt niet he. Denk je echt dat dit soort ratten de moeite nemen om te gaan stemmen? Alsof het hun interesseert wie de baas is in NL, ze beschouwen zichzelf sowieso als de hoogste autoriteit.
Moeilijk om een passende straf voor dit volk te bedenken ik heb zelf iets met een kaasschaaf in gedachten.

Haatgenerator | 27-01-14 | 09:17

De één zijn dood ...
Trouwerijen, begrafenissen en andere zaken, als je al zo nodig je hele hebben en houden in de krant wilt zetten zorg ervoor dat er iemand op je huis past. Dit gebeurt al decennia.

Andersom dag | 27-01-14 | 09:16

@Bugsy Malone | 27-01-14 | 09:13
Volgens mij wordt er al jaren bij rouwberichten meestal alleen het adres van de begrafenisondernemer gezet.

Guido | 27-01-14 | 09:15

Dit is al zo oud, voor de politie blijkbaar niet.

Bugsy Malone | 27-01-14 | 09:13

Het interesseert inbrekers geen fuck waarom je niet thuis bent. Als je maar niet thuis bent. Helaas.

Ballenman | 27-01-14 | 09:13

Lijkt me redelijk eenvoudig om deze mensen op te pakken:
1. Advertentie plaatsen
2. Wachten in huis
3. ???
4. Profit!

WellusNietus | 27-01-14 | 09:10

@kapotte_stofzuiger | 27-01-14 | 08:36

nee. misschien toch rekening gaan houden met de mogelijkheid van inbrekers die zowaar Nederlands spreken...

Ballenman | 27-01-14 | 09:08

Veel en helaas reeds lang voorkomend verschijnsel. Het is niet ongebruikelijk dat je iemand laat oppassen in een leeg huis tijdens een begravenis. Diep triest dat dit nodig is uiteraard

Bovenhetmaaiveld | 27-01-14 | 09:08

Bij de tips voor inbraakpreventie lijkt met 'niet begraven' effectiever dan 'niet overlijden'. Maar wellicht kun je ze beide toevoegen.

Smeerwortel | 27-01-14 | 09:07

De politie wijst je hierop. De begrafenisondernemer wijst je hier op. Al decennia lang. Blijft sneu, maar niet bepaald 'nieuw'

PopperFlopper | 27-01-14 | 09:07

Tijdje lid geweest van zo'n wielren-site voor het uploaden van je fiets-computer-gegevens, genaamd Strava.
Ben er maar vanaf gegaan na berichten over veel diefstallen van dure racefietsen via apps.
-
www.vogelvrijefietser.nl/nieuws/201308...

Brandend Zand | 27-01-14 | 09:07

Onder welke steen komt Johnny Quid vandaag vandaan?
Dit is helaas al verschrikkelijk oud nieuws en dus terecht dat de politie mensen hierop wijst. De dief die dit nog niet wist, is al lang weggeconcurreerd door zijn branchegenoten.
Je hebt klootzakken en ultraklootzakken.

niet voor de hond | 27-01-14 | 09:04

Wellicht is er een aardig neveneffect. Nl. dat mensen weer wat meer hun prive aangelegenheden gaan beschermen. Mijn motto: In a global society anything can happen. Be prepared. Gelukkig heb ik hier in Z.O.A. volledige instemming van de politie, als er iets mocht gebeuren qua nare afloop voor mijnheer inbreker of overvaller.

Bamboojay | 27-01-14 | 09:03

homo homini lupus est. En wolven komen veel voor in Oost Europa.
Enfin misschien een nieuwe service voor de begrafenisondernemers; bewaking thuis tijdens de uitvaart.

Willem VanDer Decken | 27-01-14 | 09:02

In Engeland is er een inbraakgolf geweest bij spelers van de Premier League. Je weet zeker dat ze niet thuis zijn als ze rechtstreeks op tv aan het ballen zijn. Dure horloges, geld, auto's. Alles weg.

goedverstaander | 27-01-14 | 09:01

hier hebben wij toch een spreekwoord voor:
de een zijn deaud... is een ander zijn breaud ??

radbraker | 27-01-14 | 09:00

Hier werd tien jaar geleden al voor gewaarschuwd. Aan spreken op respect, geweten en fatsoen. Als je er bewust op uit gaat anderen te beroven lijkt me dat vrij zinloos. Kom op zeg het is 2014, wakker worden.

Therapietje | 27-01-14 | 09:00

@Your interpretation | 27-01-14 | 08:41
'Tijd voor de lokrouwadvertentie!'

Geniaal!
Of ook leuk: de wraakrouwadvertentie.
Als de naam en het rugnummer bekend is van zo'n grafrover een overlijdensadvertentie van de persoon in kwestie in de krant laten zetten met vermelding van de gruwelijke manier waarop deze om het leven is gekomen.

wakkere_nederlander | 27-01-14 | 08:59

Overlijdensadvertenties, vakantieberichten op facebook, tasjes aan de deurknop... het inbrekersgilde heeft zo zijn intelsystemen.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat de hoeveelheid respect die ik heb voor inbrekers altijd al nul is geweest, dus deze informatie verlaagt dat dus ook weer niet echt.

RedBill | 27-01-14 | 08:59

Niets nieuws. 30 jaar geleden toen mijn opa overleed, stond dit ook in de krant. Bij thuiskomst bleek er te zijn ingebroken. Mijn moeder zag later bij een juwelier in de stad haar juwelen liggen. Toen zij hier wat van zei, waren de juwelen de volgende dag spontaan verdwenen.

salsaparilla | 27-01-14 | 08:55

Ondertussen op een school in Boekarest:

Uitkering = platã
Discriminatie = discriminare
Pincode = numãr personal de identificare
Bejaarde = bãtrânețe
PvdA = gratis bani
Overlijdingsadvertentie = anunþ noarte
Begrafenis = înmormântare

Cuyahoga | 27-01-14 | 08:53

Niks nieuws onder de zon, in regio 010 werd hier 20 jaar geleden in de media al voor gewaarschuwd. Wel nieuw: in Eindhoven werd ingebroken bij een kickboxer op het moment dat hij een finale speelde.

Leon Tosti | 27-01-14 | 08:53

Dit is toch geen nieuws, dat gebeurd helaas al jaren.

Het leven is zwaar | 27-01-14 | 08:52

Gebeurd op Schiphol of in de trein ernaar toe ook.
Dievengilde leest het adreslabel op de koffers en hoppa sla je slag.
Of taxichauffeur licht zijn vriendjes in bij een ritje Schiphol.
Maar dit is natuurlijk wel in en intriest.
Hopen dat wanneer ze gepakt worden de rechters rekening houden met de omstandigheden, maar dat zal wel weer niet in slachtofferland Nederland.

Maya de Blij | 27-01-14 | 08:47

Mopper op dit land helpt niet Kwit. Emigreren wel.

VanDattum | 27-01-14 | 08:45

Munt slaan uit het intense leed van nabestaanden.
How low can you go...
Voor dit soort rovers mag wel een aparte clausule in de wet worden gemaakt.

wakkere_nederlander | 27-01-14 | 08:44

Zijn hier ook al voor gewaarschuwd door de begrafenisondernemer. Tijdens een recente uitvaart zat een vriend op ons huis te 'passen' terwijl wij stonden te rouwen.

Brouhur | 27-01-14 | 08:44

Mag ik dit zeggen..? JA dit mag ik zeggen..... Standrechtelijk executeren....

PierreHenry | 27-01-14 | 08:43

Diefstal bij begrafenissen, daar is een woord voor.

Successierechten.

vraagstaart | 27-01-14 | 08:43

Krijgen we nu, na de lokfiets en de loktiener, ook de lokbegrafenisadvertentie?
Ik zie al kansen voor het Woord van 2014

Zwolsche Bal | 27-01-14 | 08:42

Diefstal bij

vraagstaart | 27-01-14 | 08:42

Tijd voor de lokrouwadvertentie!

Your interpretation | 27-01-14 | 08:41

Ik zeg een lok-lijk inzetten. Opwachten en dan heb je daarna direct een echt lijk voor de begrafenis.

SpongeRob | 27-01-14 | 08:41

Het zijn de kenniswerkers die over onze open grenzen heen komen.

Wij begraven onze kennissen. Zij komen een ochtendje werken.

Godsammekraken | 27-01-14 | 08:40

Dit is een standaard procedure van het dievengilde.
Toen onlangs mijn schoonmoeder overleed maakte de begrafenisondernemer ons hier op attent.

wakkere_nederlander | 27-01-14 | 08:40

Het verschijnsel lijkt op 'erfrecht', alleen is die plundering openlijk en dus - zo mogelijk - nog schaamtelozer.

trotse-ambtenar | 27-01-14 | 08:40

Komt al sinds mensenheugenis voor. Daders zouden hiervoor extra gestraft moeten worden. Iets van 2 maand hechtenis gevolgd door ophanging.

Mark Smith | 27-01-14 | 08:39

Lekker zuur. Als de politie niets had gedaan, was het ook niet goed geweest.

roze_bril | 27-01-14 | 08:39

Het dievengilde speurt ook social media af. Op Twitter zoeken naar hashtags 'vakantie', 'begrafenis' of 'crematie' e.d. En Facebook natuurlijk, waar alles open en bloot op staat. Het is triest, maar zulke dingen zijn tegenwoordig een uitnodiging om te komen inbreken.

goedverstaander | 27-01-14 | 08:39

Ik zie een nieuwe baan...
*jachtvergunning aanvragen doet*

Claudia M. | 27-01-14 | 08:38

Nu weet ik wat men bedoelt met de term 'graftak'. Manmanman

Zwolsche Bal | 27-01-14 | 08:38

Wie zijn dit soort mensen?

Mwah ik heb wel een ideetje in welke hoek je het kan gaan zoeken. Eerst waren ze er niet en nu opeens wel. Rara.

Godsammekraken | 27-01-14 | 08:37

Wie zijn die mensen? Dat zijn de pareltjes van onze regering en potentiële en bestaande PvdA stemmers. Zo moeilijk is dat niet hoor.

Bert van Ernie | 27-01-14 | 08:37

-weggejorist-

wakkere_nederlander | 27-01-14 | 08:36

Is helaas niets nieuws. Lijkenpikkers, letterlijk.

goedverstaander | 27-01-14 | 08:36

Worden rouwadvertenties dan ook in het Roemeens en Arabisch geplaatst?

kapotte_stofzuiger | 27-01-14 | 08:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken