
In Nederland uit eten gaan kost je gemiddeld zo'n twintig procent meer dan uit eten gaan in Duitsland of België. Aldus iemand die een bedrijf leidt dat zulke dingen
uitrekent. Gemiddeld kost een driegangenmenu in Nederland zo'n
27,45. Eters in België leggen 24,95 euro neer en in Duitsland betaal je maar 18,70 euro. Tel daarbij op dat de supermarktprijzen in Nederland dankzij allerlei prijzenoorlog spotgoedkoop zijn en Nederlanders zelf meestal een buitengewoon karige maaltijd neerzetten. Met als gevolg dat nergens in West-Europa het verschil tussen uit eten en thuis hutspot kanen groter is dan in Nederland. Een zuinig volk, dat zijn we. En niemand in Nederland heeft verstand van echt lekker eten. Nederland is de culinaire variant van Tsjernobyl. Waar in de ons omliggende landen voedsel wordt gekoesterd, geëerd en met respect wordt behandeld, heeft de Nederlandse manier van koken meer weg van een culinaire genocide. Wakker worden, stamppot eten. De horeca doet nog haar best, maar vraagt vervolgens zoveel voor haar meer volwassen manier van eten bereiden, dat het pannetje met prijzen overkookt. Dus al die gierige tatta's vreten thuis wel een gekookte aardappel met sperzieboontjes, een slavinkie en een halve pot appelmoes. Tja, dan is het niet zo gek dat horeca-personeel uitgebuit wordt, het bier aangelengd met water en de horeca in Nederland belabberder loopt dan een spast over hete kolen. Goed eten, we zullen het wel nooit leren in dit land. Slavink. Iemand?
Reaguursels
InloggenWaarin hebben we eigenlijk niet de hoogste prijzen van Europa vraag ik mij af....
Wat haaks staat op het belastingdruk-excuus: Geen bank wil je een lening geven als je in de horeca wil beginnen omdat iedereen weet daar het meeste geld buiten de boeken gehouden wordt.
Johnny Quid, als je dat NL bier nog verder gaat aanlengen, wat krijg je dan?
Nederland is de culinaire variant van Tsjernobyl
LOL quid!
@robert39 | 13-01-14 | 22:17
Ik eet wel eens in Duitsland. Ik mag dan graag een schnitzel eten of een eisbein (de Poolse bereiding daarvan is overigens pas echt geweldig). Ik zie daar geen reden in om de Nederlandse horeca links te laten liggen; met uitzondering dan van die horeca die schnitzel op hun kaart durven te zetten en vervolgens iets dat op een kipnugget lijkt serveren.
Af en toe tenenkrommend als je met klanten Nederland in een restaurant eet.
Uno-rummy | 13-01-14 | 20:48
.
Dat lijkt me nauwelijks een landgebonden kwalificatie. Slechte restaurants heb je overal. Op het punt van tenenkrommend staat bij mij denk ik bovenaan dat we in Italië letterlijk met de nek aangekeken werden toen we een ogenschijnlijk compleet leeg restaurant in liepen (om 7 uur 's avonds). We zijn maar ergens anders gaan eten. Als het gaat om het aantal tenenkrommende restaurants spant Istanboel echter de kroon:
- P1: ik wil graag de lamskoteletten
- O: hebben we niet
- P2: doe mij maar kebab
- O: hebben we niet
- P3: [twijfelend] heeft u dan wel köfte...?
- O: hebben we ook niet
- P?: wat heeft u dan wel?
- O: mixed grill
Dat is dus all of the above, maar we willen niet een enkele component aan één klant verkopen, zelfs al komt er verder geen hond binnen of bestellen vijf personen aan één tafeltje allemaal iets anders, hetgeen netto hetzelfde is als vijf mixed grill.
Ga eens in Duitsland eten, vergelijk kwaliteit, prijs en bediening, dan ben je klaar met de horeca in Nederland.
Oh ja, gelijk even de tank volgooien natuurlijk.
@Pierre Tombal | 13-01-14 | 20:29
Ook ik mag graag bij de oosterburen eten.
Je krijgt meer (voor de vleeseters).
Betaalt stukken minder en de bediening is nou eenmaal beter. Dat kan trouwens in hele kleine dingen zitten zoals bij het opnemen van de bestelling eerst de dames vragen en daarna de heren. Tevens is het volgens mij standaard dat je daar de gehele avond dezelfde ober hebt.
@Pierre Tombal | 13-01-14 | 20:29 |
Ik kom toevallig regelmatig in restaurants in Europa zowel zakelijk als privé en moet toch wel concluderen dat de Nederlandse horeca er in negatieve zin uitspringt in zowel kwaliteit, smaak en bediening. Zelfs een duurder restaurant is geen garantie voor een fijne restaurant ervaring. Af en toe tenenkrommend als je met klanten Nederland in een restaurant eet.
Stompzinnige conclusie. De te hoge prijzen liggen dus aan het het gebrek aan smaak van het publiek en niet aan het misbruik dat de horeca van de invoering van de euro gemaakt heeft. Fail!
@Uno-rummy | 13-01-14 | 19:22
Ik weet niet in wat voor soort horeca jij komt (kwam), maar vreetschuren als La Place en PizzaHut zijn nou niet echt maatgevend voor de Nederlandse horeca. Als ik in een echt restaurant een fles wijn bestel krijg ik standaard een karaf water aangeboden en ik heb daar ook nog nooit een schoteltje naast de ingang van het toilet aangetroffen.
.
Op mij kom jij over als iemand die twee kroketten met brood bestelt en vervolgens verwacht dat je daar de rest van de avond voor in de watten wordt gelegd. Voor een dubbeltje op de eerste rang; wel typisch Hollands, maar niet echt hoe het in de praktijk werkt.
Gastvrijheid is de meeste uitbaters onbekend. Betalen voor kraanwater of gewoon weigeren te kraanwater serveren zelfs bij een maaltijd/menu. Toilet? 50 cent aub! En dan de bediening: een persoon neemt de bestelling, een ander komt het brengen en weer een ander rekent af. Totaal geen oog voor de gast als je aan het eten bent. Wij komen al jaaaren niet meer in de NL horeca. 9 van de 10 keer kan ik het zelf beter klaarmaken en dat doe ik dus ook. Lekker thuis koken en genieten.
Hunter S. Thompson | 13-01-14 | 15:29 |
Biertje zou ik zo snel niet weten, want dat drink ik bijna nooit.
Bediening vind ik meestal prettiger. Nauwelijks studenten, maar meestal "professionals". Geef toe dat het wellicht helpt dat ik vloeiend Italiaans spreek.
Maar hoor eigenlijk weinig klachten van vrienden over Italië.
[Ik heb ook niet geschreven dat het perse beter is ergens anders. Denk over het algemeen wel goedkoper.]
@Hunter S. Thompson | 13-01-14 | 14:46 | + 0 -
Bullshit, ik woon en werk nu reeds 5 jaar in het centrum van Milaan en ik weet wat de prijzen doen. En je mag er ook bij gaan zitten, voor hetzelfde geld. Het is natuurlijk logisch dat je naast een toeristische attractie als toerist wat meer betaald, maar ik heb het hier over de gewone bars, die er in het centrum van Milaan in overvloed zijn.
Het vergelijk is volgens mij ook voor hoeveel je als gewone burgerman aan je maaltje of je drankje kunt komen, niet als toerist. Neem maar van mij aan dat de Italiaan voor heul veul minder aan geld aan heul veul meer aan eten en drinken komt. Het eten en drinken is daarbij van een hogere kwaliteit en de service is stukken beter.
JayJay | 13-01-14 | 15:10 | + 0 -
als je zo vaak in italie komt kun jij de mensen hier ook vast vertellen dat een biertje voor 2 euro niet te vinden is. En bediening? ook zo goed zeker in italie?
Wij Nederlanders kijken gewoon graag wat bij andere beter is maar eerlijk kijken kunnen we niet. Het klagen zit nu eenmaal in ons.
In Nederland is de bediening sowieso zeer slecht. Er wordt hier niet goed gegeten, alles komt van de massa, bio- industrie en Unilever, zegt genoeg, alles zit vol met Enummer rotzooi, maakt niet uit want het kost bijna niks! Dan maar liever 3x op vakantie! Cheers!
Hunter S. Thompson | 13-01-14 | 14:54 |
Uiteraard is Venetië anders, zelfde geldt waarschijnlijk voor Florence.
Maar ik ben elke maande zo'n 5 dagen in noord Italië vor mijn werk. Inderdaad staande espresso in Milaan en Turijn is max EUR 1. (Uiteraard in mijn 5 sterren hotel in Milaan na het eten kost het ook meer.)
In de provinciale hoofdsteden is de espresso na het eten ook gewoon EUR 1. Maar dat zie ik hier in Apeldoorn of Amersfoort of Utrecht e.d. niet terug.
Over wijn maar niet te spreken. Marge op de wijn is hier veel hoger omdat dat zogenaamd allemaal uit het verre buitenland moet komen. Maar dat bestaat al lang niet meer. Als ik in Italie/Spanje een fles wijn bestel van EUR 35 heb ik heel behoorlijks. Gelukkig gaat dat in Nederland ook tegenwoordig wat beter, maar dat is echt heel beroerd geweest. Aangezien er dan helemaal niets meer verkocht werd, past iedereen zich voorzichtig aan.
Hunter S. Thompson | 13-01-14 | 14:50 |
Waarom is dit gelul? Is gewoon twee maanden geleden gebeurd. Niets aan gelogen. Was door de week (meen donderdag). Twee dagen van te voren proberen te bestellen.
Dit is trouwens niet de eerste keer dat dit ons overkomt.
Alle 4 genoemde restaurants zijn gebeld en wilden niet.
Voor alle mensen die maar blijven roepen dat koffie in italie 1 euro kost. NEIN NEIN NEIN NEIN. Ja staand aan de bar van een klein zaakje buiten een centrum en moet je binnen 5 minuten weg zijn.
13 euro, op het san marco plein in venetie kan ook.
Ja eten is duur in NL maar drank is hier goedkoop.
JayJay | 13-01-14 | 14:16 | + 0 -
wat een gelul, bij ongeveer elke tent die jij noemt kun je tot 10 uur een tafel krijgen. Zeker bij zeezout, FG, en parkheuvel. Bij 8 man een menu moeten nemen is heel normaal bij sterrenwinkels, ook in het buitenland.
SteveBiscuitje | 13-01-14 | 13:13 | + 0 -
onzin, 80 cent zie je niet in het centrum en wat jij bedoelt is staand een espresso weghakken.Iets wat de werkende man doet. Ga je ergens zitten en zeker op de bekende pleinen dan ben je zo 4e kwijt, een biertje onder de 6e vinden in milaan is helemaal knap.
Rome net zo en Venetië is nog een stuk erger.
@BerendB
Kijk even hier (laatst nog geweest) www.aumers-la-vie.de/
of hier:
www.vau-berlin.de/index/index/id/32
Tijd geleden in Wenen geweest (330 Euro voor twee personen incl drank, menu was 90 Euro)
Maar goed - ik klets graag uit mijn nek.
Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wilt. Neem je geen menu maar a la carte kom je misschien ook met 50 Euro pp zonder drank naar buiten.
We gaan soms uiteten. Alle restaurants zijn duur maar er zijn gelukkig restaurants bij waar het eten ook echt lekker is en niet zo heel veel duurder dan de middelmatige tenten.
Onlangs wilde ik met 8 mensen zakelijk eten in Rotterdam. Alle sterrenrestaurants (en degenen die daar dicht bij zitten) wilde ons niet hebben omdat we pas om 21.00 uur konden komen. Dus geen Amarone, geen Wereldmuseum, geen Zeezout, geen Parkheuvel.
Het restaurant wat ons wel wilde ontvangen (na enig aandringen) deed dat alleen als we beloofden om een (1) menu te nemen. Toen we daar binnen kwamen waren er 4 overige gasten. Desalniettemin moesten we toch dat menu per tafel nemen.
Overigens stellen mijn buitenlandse klanten (vele uit Middellandse zee gebied) altijd dat onze horeca zo duur moet zijn vanwege de kostbare inrichting. Beste restaurants in Italië en Spanje doen blijkbaar veel langer met hun inrichting.
In heel Italie max EUR 1 voor een (echte!) espresso. Is hier niet te vinden voor dat geld. (en ook nauwelijks die kwaliteit).
Nederland is een kutland, niet dat het overal beter is, maar het blijft een kutland.
@Ven1V1d1V1c1 | 13-01-14 | 12:34
Hou toch op. In 1991 betaalde je in de reguliere horeca inderdaad in de regel iets van 2 gulden voor een pilsje (stapelglas). In 2001 was dat 2,60 gulden. Het jaar daarop, 2002 dus, betaalde je tussen 1,10 euro voor een fluitje en 1,40 voor een vaasje.
.
En wist je trouwens dat de Ex BTW inkoopprijs voor een A-merk bier voor een kroegbaas hoger is dan wat jij voor een kratje in de supermarkt betaalt? Jij betaalt 50 cent voor een flesje en de kroegbaas is al 50 cent per glas (met een netto inhoud van 20cl) kwijt nog voordat het er in zit. Reken nog 40ct BTW en een bult aan vaste lasten en dan moet zo'n kroegbaas gemiddeld toch serieus wat biertjes per dag verkopen om niet failliet te gaan. Weet je wanneer die jongens rijk worden? Als ze hun goedlopende tent verkopen.
hangtiet met knoop | 13-01-14 | 11:55
Volgens mij lul je uit je nek van hier tot in het buitenland en ben je ooit een keer ergens met een ster geweest. Voor 8o euro pp kun je hier overal in 1 sterren restaurants eten en al helemaal in bijna sterren. Drank daargelaten natuurlijk maar zoals elke fatsoenlijke eter weet dat is geen enkele maatstaf.
In een "bijna" sterren zaak zoals mijn overbuurman met een Bib Gourmand kun je voor <60 euro al een 6 gangen menu eten...
Ik reis veel binnen europa en vind inderdaad de nederlandse horeca slecht in prijs/kwaliteit verhouding. Misschien heeft het te maken met onze horeca cultuur? In veel landen zie je dat ze bijna elke avond van de week volle bak hebben. Dus elke avond een redelijke of goede omzet. In Nederland moeten ze het vooral van de vrijdag en zaterdag avond hebben. Dus maar twee avonden goed bezetting om de vast lasten terug te verdienen. Of is de huur van onroerend goed hier veel hoger? Of personeel veel duurder? Als de horeca nu de prijzen met 20% verlaagd beloven wij dat wij ook 20 % vaker uit eten gaan op door de weekse avonden. Deal?
O ja, Nederland heeft wel relatief veel 1, 2 of 3 sterren restaurants. We kunnen het dus wel als we willen.
@Hunter S. Thompson | 13-01-14 | 12:49 | + 0 -
In Milaan kost een espressootje 0,80 - 1 EUR en een cappuccino 1,20 - 1,40 EUR. Ik heb het hier over lekkere koffie, bereidt met versgemalen bonen. In Nederland kost een slap bakje automatenkoffie al gauw meer dan het dubbele.
En het stukje vlees is 4x groter in Duitsland
Vitayalin | 13-01-14 | 12:14 |
.
Komt door de rottingsgassen er in.
Misschien moet moeder de vrouw weer eens lekker voor ons mannen gaan koken (gelukkig kan ik als man dat ook zelf heel goed). En moet de Huishoudschool maar weer terugkomen. En dan ook voor mannen. Daar leren ze meer en beter dan bij al de vage communicatie-, management en/of "creatieve' opleidingen. In de jaren 80tig is dit instituut door de linkse kerk weggehoond want rolbevestigend en 'zetten de vrouwen op een achterstand'. Vreemd, bij de constatering van een superieure non-religie besluiten we trouwens dan niet om de kerken maar op te doeken om de verschillen tussen culturen te verkleinen.
ik ben zelf kok en ik haat t om voor de meeste nederlanders te koken omdat ze de ballen verstand ervan hebben. lekker prakken met veel jus en mayo
je wordt er toch intens verdrietig van als je in topzaken hebt gestaan met werkdagen tot 16 uur per dag.
Dat je wat ervaring hebt en een lekkere schotel kan neerzetten.zucht,gelukkig hoor ik de prullenbak nooit klagen en hij is er elke dag weer!
man man man wat een verzuurde mensen weer hier.
Ga eens een kopje koffie of een biertje in parijs, berlijn, milaan of london drinken. Dan verlang je weer naar NL prijzen.
Wat eten betreft doen we het heel goed en hebben we veel mooie restaurants en goede jonge chefs.
Maar ja het credo op GS is al jaren dat alles bij hunnie beter is. IK zeg pak je koffers en ga.
Door de belastingdruk aanzienlijk te verlagen zullen er meer mensen buiten de deur gaan eten [...]
goedverstaander | 13-01-14 | 10:12 | + 11 -
Ik kan je verzekeren: als de belastingdruk wordt verlaagd, stoppen de horecaondernemers de verlaging in eigen zak en blijven de prijzen net zo hoog als voor de verlaging. Ouderwets genieten, met uitstekende bediening? Melief Bender, in Rotterdam. Daar heb je nog het gevoel dat men je geen oor aan probeert te naaien. De overige horeca in Nederland bestaat uit dieven en oplichters en een bediening die je de tent uit kijkt.
@De Troet | 13-01-14 | 11:19
Eén gulden voor een biertje in 1991? Uit welk ei kom jij gekropen? Voor de invoering van de Euro lag het prijspijl van een biertje in de horeca jarenlang rond de 2 gulden, ook in 1991, enkele procenten daargelaten.
Vrijwel direct na die invoering van die Euro kwam die op 2,- en nu 13(!) jaar later ligt de prijs nog steeds op datzelfde niveau, misschien 10% duurder, 2,20 terwijl alle overige kosten ondertussen wel flink gestegen zijn. Wil je daarmee beweren dat de horeca nu juist zelfs (te) goedkoop is?
Wat is jouw punt anders, als je het al juist kunt beargumenteren?
Una Bombaclat | 13-01-14 | 10:40 | + 3 -
Kijk dan eens wat verder dan de supermarkt, goed bier genoeg te koop in NL, maar ga dan bij een speciaalzaak (dus geen Keten-slijter natuurlijk) waar ze wat anders dan dat main stream bocht hebben.
Maar goed, de Nederlandse overheid zit dan ook verenigingen stevig op de huid dat ze de horeca niet mogen beconcurreren: wat niet (goed) werkt krijgt in Nederland nu eenmaal alle steun, ter stimulatie van slecht gedrag.
Jan Passant mk2 | 13-01-14 | 09:43 | + 12 -
Best Jan Passant
Wij kregen van de gemeente het recht bijna plicht om de horecafaciliteiten meer uit te buiten. Dit om enerzijds te zorgen voor meer inkomensten en om die reden hoeft de gemeente minder subsisdie te verstrekken. Dit allemaal onder het motto dat de vereniging zichzelf moet bedruipen. Op baisi daarvan worden er dus nu regelmatig feesten georganiseerd.
Al kan Parijs stervensduur zijn in toeristen districten,
toch kun je daar overal voor 10-15 Euro prima eten,
maar daar bestaat dan ook een eet cultuur waardoor Fransozen nogal kritisch zijn op wat ze voor hun neus krijgen,
dat houdt restaurants scherp op kwaliteit en prijs.
En even 20 minuten in de rij staan voor een restaurant is daar ook niet vreemd,
maar dat trek ik als efficiente Nederlander dan weer slecht,
in de rij staan voor je eten,
tss.
En het stukje vlees is 4x groter in Duitsland
Simpele oplossing: de prijzen in de supermarkt moeten dus omhoog want die zijn te laag.
Raar argument? denk dan even aan de huurverhoging van vorig en dit jaar...
Er zijn tenten in AMS waar je lekker kan eten voor een goede prijs maar over het algemeen is het te duur en minachting voor de klant, helemaal rond het Leidse en Rembrandt. Mij zie je daar dus niet. Dan zijn er nog een hele hoop andere baggertenten waar je ook niet wilt eten en dan kom je uit op lekker thuis kokkerellen.
Ik ben jaren geleden gestopt om in de "goedkope" eettentjes te komen, zeg maar de griek, de italiaan, de indonees. Ik geef nu meer uit (+/- 80 Euro pp) en heb dan een leuke avond.
Maar gelukkig ben ik voor mijn werk vaak in het buitenland en weet dus dat je daar voor dit bedrag in een bijna-sterrenrestaurant kunt eten.
Wat we vaker doen is voor het eten de grens over steken. Net nog in Parijs geweest (winter uitverkoop met goede kleren voor weinig), onwijs lekker eten en hotel vlakbij de Eiffeltoren. Is wel duurder dan hier uit gaan eten maar je stapt een restaurant binnen en je bent gast. Geen storend factoor die door een paar studenten bediend wordt.
@ZZP-er
Ik werkte daar om de hoek voordat ik naar Spanje verhuiste (in 2008) maar dat restaurant nog nooit gezien, nieuw? Zat daar niet een badkamer interieurzaak ofzo?
Gewinflipt | 13-01-14 | 10:52 | + 3
Probeer eens Olijfje !
de grote Anti | 13-01-14 | 10:50
Is waar! Heb ook erg goede ervaringen met den Argentijn hier in 010 ( is een franchise, maar mag de pret niet drukken ) Service is perfect: bij het kiezen van de biefstuk komt er een mannetje langs met een schotel met 4-5 verschillende biefstukken en vertelt je alles over waar het vandaan komt , wat het verschil is tussen de een en de ander etc. Allemaal uiterst vriendelijk en correct. De biefstukken zelf gaan voor 3- tot ongeveer 50 eurs, en daar komt de salade en andere zooi + drankjes nog bovenop, dus duur maar het is het waard. Iedere cent. Alles perfect klaargemaakt, keurige tent,aardige lui en fantastisch eten. Het kan dus wel. Bij de Argentijn dat is.
Vincent_B | 13-01-14 | 11:41 | + 0 -
Ga eens naar restaurant Olijfje in Amsterdam.
Ik woon/werk in Barcelona waar je een driegangenlunch (met brood en een drankje, inclusief wijn of bier!) voor 7 euro kan krijgen, en dan nog van prima kwaliteit ook. Ik herken me gedeeltelijk in het verhaal, ik schrik iedere keer als ik terug ben in Nederland en uit eten ga.
Echter over de kwaliteit van het eten in NL, deze is echt niet zo slecht als hier geschetst wordt. Het is een mengelmoes van verschillende eetculturen omdat we in NL nou eenmaal van oudsher maar weinig bijzondere gerechten hebben. Denk dat het niveau in NL zeker vooruit is gegaan in de afgelopen jaren, zie het aantal Michelin sterren restaurants.
Maar nogmaals, ik schrik van de rekening iedere keer weer en denk dat er een gat in de markt ligt voor restaurants die betaalbare menu's aanbieden!
@poezekontje4321 | 13-01-14 | 11:21
Klopt: www.restaurantemims.com/espanol/menu_c...
En per persoon een halve fles wijn inclusief.
Stelletje paupers, die Nederlanders.
-dvh- | 13-01-14 | 10:40 | + -20 -
Fijn voor jou dat wel geld hebt, maar geen fatsoen.
Mensen die nog steeds alles terug rekenen naar guldens, die zijn ook niet goed hoor.
Devlonir | 13-01-14 | 11:22 | + 1 -
Tja, dan kan je voor je 24 Euro net aan een menuutje bij de McDonalds kopen.
Nederlandse HoReCa: duur en matig voedsel geserveerd door arrogant ongeschoold personeel dat naast een riant CAO-loon de eigen coke- en alcoholverslaving finaciert met de obligatoire fooi (www.plezierindekeuken.nl/fooi-onzin-on...).
Bah.
Broodje aap verhaal zonder echte onderbouwing (waar is de link naar de hele lijst GS?).
Ga eens uit eten in Noorwegen of Zweden en claim dit dan nog eens.
Ik ga veel vakante Zuid Frankrijk
Voor een heel goed warme lunch 3 gangen, betaal ik 9.75 euro, soms karafje wijn erbij! Idem in Spanje. Voor goede warm dinertje, ongeveer 17.50 Euro; Waarom kan dat niet hier?
Terpen-tijn | 13-01-14 | 10:58 | + 0 -
10 jaar voor de invoering van de euro kostte een biertje 1 gulden. Je punt is?
Berekening van vorig jaar toen er nog geen minimum loon was in Duitsland.
het kabinet ziet de oplossing al: gewoon het boodschappen doen duurder maken
Dacht dat de boodschappen (met de benzine) in Duitsland goedkoperderder waren, maar in dit verhaal ineens weer niet.
@ Terpen-tijn | 13-01-14 | 10:53 |
Als je bij Van der Valk op safe wilt spelen moet je gaan voor de zeven bitterballen (3 euro 50) of desnoods de mini-loempiaatjes aan de bar. Daar kunnen ze weinig aan verneuken.
Beter die gefrituurde hap dat drie sliptongetjes die acht uur in de stomer hebben gelegen en zo'n bakje prut met een kersje erop dat voor appelmoes door moet gaan.
Het heeft te maken met de stupide bediening die bijna geheel uit studenten bestaat, ipv vakmensen. Wat op zijn beurt weer met het NL belastingstelsel te maken heeft, restaurantuitbaters worden gedwongen om goedkope krachten in te huren. Hoe vaak gebeurt het niet dat een bestelling fout gaat en je een uur op je bord eten moet wachten terwijl alle tafelgenoten al aan het toetje zitten? Of dat je een vraag hebt over een gerecht op de kaart en dat het antwoord steevast is: ''Dat moet ik even navragen in de keuken...''
Dan is de lol er snel vanaf, helemaal als je weet dat het anders kan. Nergens is de horeca zo slecht als in NL. Behalve dan in de sterrenrestaurants, maar daar rijzen de prijzen de pan uit en er gaan alleen mensen eten die bevestiging van hun status nodig hebben. Voor 20 EUR pp ergens een normale hap eten met een glaasje wijn of bier bestaan (bijna) niet in NL.
Tikte van het weekend nog 85 af voor twee bordjes tomatensoep, twee biefstukjes met patat en sla en twee matige nagerechtjes.... Argentijnse topkwaliteit noemden ze dat..... ik heb de hele avond zitten wachten op een lapdance van Maxima voor dat bedrag.
In Zuid-Limburg is het vaak prima eten vanwege de concurrentie in Duitsland en België.
De gemiddelde huurprijs of koopprijs van een horecapand is in Nederland ook stukken schrikbarender. Werknemers zijn ook bruto + overige verzekeringen veel te duur.
1+1 = 27,45
De euro is ook een prima munt om mensen te belazeren.
Ben zelf barman geweest, voor de invoering van de euro kostte een biertje 2 gulden, nu is dat twee euro. (minimaal)
Quid weer in z'n oikofobiemodus?
Rare standpunten want ik eet thuis elke dag prima en smaakvol eten.
.
Nederlandse supermarkten zijn Niet goedkoper dan bijv. Duitse. (prijsverschillen van 20 tot wel 80% voor zelfde producten...) Ook dit klopt dus niet.
In Duitsland bijv. is de horeca mogelijk iets goedkoper, vraag daarom maar liever niet over bijv. zaken als Gammelfleish. Ja nu nog steeds.
www.ndr.de/regional/niedersachsen/olde...
Ik woon in de randstad, als je de adresjes weet kan je lekker en betaalbaar eten, het kan dus wel.
Italië: pizza 7 euro. Nederland: pizza 18 euro.
De Geus | 13-01-14 | 10:05 | + 6 -
Je hebt er in Italië voor die prijs ook nog een biertje bij. En goede service, snel en efficiënt, en geen domme studenten in de bediening die het verschil tussen tomaat en mozzarella niet weten.
E.e.a. heeft ook met die (Calvinistische/zuinige?) Nederlandse cultuur te maken.
Ik woon in Duitsland en het is hier heel gewoon om door de wek met vrienden/collega's af te spreken om een hapje te eten. De restaurants zijn dan ook redelijk vol, iets wat de sfeer natuurlijk ook ten goede komt.
Kijk dan naar Nederland, een land met bijna dezelfde 'culinaire' fish & chips cultuur als bijv. Groot Brittannië. Door de weeks 'uit eten' in 0031 betekent helaas niets meer dan friet met frikandel.
Wie heeft toch ooit die fabel verzonnen dat in de horeca het gulden teken door het euro teken werd vervangen zonder de bedragen eveneens te veranderen? En waarom zijn het hoofdzakelijk mensen die geboren zijn na 1986 die deze fabel continu herhalen?
Van der Valk scoort goed, omdat ze ze goedkoop zijn, zeggen ze net op de tv.
Nooit hoor je in Nederland het woord lekker.
Ik woon in Amsterdam centrum, en hier vind ik het al duur en/of slecht. Duitsland is een verademing. Dat zegt dan wel wat, denk ik.
Denk dat dit hoofdzakelijk voor de randstad geldt. Kom wel eens in het oosten des lands bij familie, daar kan je spotgoedkoop uit eten. Dan bedoel ik 25 euro per persoon incl drank.
Binnen de randstad ga ik uit principe niet meer uit eten, prijs kwaliteit ligt veel te ver uiteen. Spaar dat geld op voor stedentrips naar het buitenland. Een weekend Berlijn en daar lekker uit eten gaan incl vliegticket en hotel is op die manier zo verdiend. Bijkomend voordeel, als ik daar mijn geld uitgeef verdiend de NL staat niets aan mij.
Ach, ondanks een enorme racist te zijn en spanjolen niet vertrouw kun je mij soms in een goede argentijn vinden. Restaurant bedoel ik dan uiteraard. Voor iets van 28 euro heb je een ingevlogen ossenhaas van drie of vier ons. Inclusief de slaatjes en broodjes en aardappelproduct naar keuze. Paar drankjes erbij en afsluiten met een irish coffee natuurlijk. Misschien 45/50 euro in totaal.
En of ik er blij mee moet zijn weet ik niet zeker maar een goede argentijn neemt steevast lieve blonde meisjes in dienst, de rest van het personeel is argentijn. En man. Maar service = perfect, je hoeft maar te kuchen en ze staan naast je tafel.
Dan een nederlandse tent niet zo lang geleden. Ik heb het gewoon laten staan. Veel keuze was er al niet en volgens mij kwam het ook nog allemaal uit de supermarkt. Walgelijk. Ook iets van 40 euro. Serveersters hadden meer oog voor de paar knappe jongens verderop.
De Islamisering zal ook indirect wel een rol spelen. Door veel belasting te heffen, om zsm te kunnen Islamiseren (uitgaven aan uitkeringen, kinderbijslag, moskeeen etc.) moeten die restaurants hoge prijzen rekenen, en anderszijds heeft niemand geld (gevolg=kaalslag).
Mijn ervaring is ook dat je in het buitenland vaak lekker kan eten.
Soms goedkoop, soms duur.
Hier apen ze elkaar na met slecht vreten, bijna allemaal, behalve misschien de sterrenrestaurants.
Ik denk dat de overheid de schuld is. Door alles uit te knijpen met maximale belastingheffing, zijn overal belastingopbrengsten gemaximaliseerd, maar is ook de efficiëntie zover doorgevoerd dat er weinig lol meer aan is.
@ ZZP-er | 13-01-14 | 10:41 |
Mee eens, als je geld uit wilt geven kun je best in goede tenten terecht. Waar ik me wel bont en blauw aan erger is dat restaurants voor een goede wijn een absoluut fortuin rekenen. Dat hoeft helemaal niet; er is best goed drinkbare wijn te krijgen bij de groothandel voor een redelijke prijs. Ik snap niet waarom dat meerdere malen over de kop moet gaan, want dan koopt het klant het meer. Voor gemiddeld 17/18 euro koop je in de meeste restaurants echt bocht. Voor iets beters ben je snel het dubbele of meer kwijt en die fles kost in de groothandel echt niet meer dan 7 of 8 euro.
Maak toch een uitzondering:
bij restaurant Olijfje in Amsterdam kun je fantastisch eten met gastvrije bediening en toch niet duur.
Gewoon een x proberen!
Commentaren hierboven dat het ligt aan de torenhoge lasten ontkennen gewoon het feit dat de prijzen te hoog liggen om mensen te verleiden om langs te komen. Als je voor een avondje eten en daarna nog even doorzakken met wat drankjes minsens 100 euro voor 2 personen kwijt bent dan ben je gewoon te duur voor de meeste mensen. Niets meer niets minder. Wil je klanten? Dan moet je je prijzen aanpassen zodat je omzet hebt.
Niet alleen duurder in NL, ook slechter. In Munchen centrum, Winterberg etc. eet je voor 15 euro een sublieme jager schnitzel met een halve liter excellent bier, in een nette leuke tent.
de prijzen van van de valk kan je niet vergelijken met andere restaurants. Van de valk koopt voegsel per honderden kilo's tegelijkertijd in. Die binnen een paar dagen over datum zijn, voor een kwart van de prijs. Alleen hun en ikea komen er snel vanaf.
Je kunt in Nederland best nog wel lekker uit eten maar dan ben je minimaal 50 Euro per persoon kwijt. Exclusief belabberd dure wijn ook nog.
Is het ledenrestaurant in de tk ook duurder dan die in het Europees parlement?
Inderdaad, die supermarktprijzen kloppen niet eens; in Duitsland, zelfs in hartje Berlijn veel goedkoper boodschappen doen... verder een goed verhaal, maar het kan nog veel erger; zullen we het eens over bier hebben? Een en al eenheidsworst in Nederland; ALLES wordt beheerd door InBev, Interbrew of Heineken of een eventuele variant op dat thema.. overal dezelfde bocht. En dan heb je het meestal ook meteen over de horecagelegenheden waar je deze bocht tegen pijnlijke prijzen tot je mag nemen; ook in het bezit van de brouwerijen. Snap dat chagrijnige personeel ergens wel; er is geen zak meer aan om in de Nederlandse horeca te werken, laat staan er te komen. Maar; het zegt vooral ook iets over de klant; als we het allemaal zo erg vinden, waarom gaan we dan naar die kuttenten?
Ik vind 30,- euro voor een 3gangenmenu een koopje !?..
Stelletje paupers, die Nederlanders.
MDA | 13-01-14 | 09:42 |
Hetzelfde in Denemarken en Engeland. Flut onderzoek.
Je kunt in Nederland best goed eten maar je moet dan ook bereid zijn om je knip open te trekken. Met z'n tweeen voor, hoofd, kaas/desert met drank ben je rond de 140~150E kwijt.
Ene kant kun je het de horeca wel verwijten, water met koolzuur verkopen als spa-rood, niet uitblinken in drankjes (een lullig pislauw biertje versus een halve liter in .de) aan de andere kant de huurprijzen, wurgcontracten en eisen wegen ook zwaar.
Desondanks de crisis in de horeca zal niet aan ons liggen, ga iedere week minimaal 1x per week uit eten, meestal vaker.
En toch is het niet moeilijk om in dit land goedkoop fatsoenlijk uiteten te gaan. 23 euro onbeperkt sushi, 3 gangen maaltijd voor 19 euro. Het kost niet veel moeite om zo'n tent te vinden.
Tel daarbij op dat de Nederlandse horeca ook ongeveer de slechtste is van W-Europa en er is al helemaal geen reden om uit eten te gaan.
voor elke tien euro die je in Nederland uitgeeft en elk willekeurig product, gaat er vier euro naar het sociale stelsel. Zodat mensen die niet willen meedoen dat niet hoeven. Op het moment dat je als welwillende Nederlander dit sociale stelsel nodig hebt is Nederland waarschijnlijk failliet.
Dat is dan nog exclusief bijkomende kosten, etentje Amsterdam + parkeergelden (voor Dijsselbloems hobbbies) = + 40 Euro
Horeca in NL is absurd duur. En dat heeft niks te maken met hoge kosten of dure inkoop. Het is pure geldklopperij en minachting van de klant.
Bron: www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/p...
Sorry maar voor goedkope boodschappen moet je echt ook naar Duitsland beste onderzoekers...
Oh sorry johnny zie net dat je het stukje bijna letterlijk van de telegraaf hebt overgetikt. Natuurlijk wel even jouw leuke woordspelings sausje er over gegoten... en hopla nieuw stukje klaar.
Dat supermarkt-argument is een drogreden. De grootste 2 die de prijzen daar het meest onder druk zetten zijn Aldi en de Lidl, Duitse ondernemingen die hier juist aan de rest (AH) laten zien dat het veel goedkoper kan. Ga het dan liever maar weer hebben over de accijns, BTW, premies en lastendruk, dat maakt het een stuk geloofwaardiger.
Iedereen die de omschakeling naar de Euro (bewust) heeft meegemaakt heeft ook mogen aanschouwen dat vooral bij de horeca de bedragen onveranderd bleven en er alleen een -teken voor werd gezet. Ineens 5 gulden voor een biertje, mijn gedrag is daardoor wel veranderd. Daarna logischerwijs klap op klap en alleen maar geklaag vanuit diezelfde horeca want ze zijn toch echt niet te duur.
Laatst stond hier een stuk over hoe leaserijders door te weinig kostenbewustzijn de marktprijzen van brandstoffen (voor ons) negatief beïnvloeden. Ik vraag me af in hoeverre daar ook in de horeca sprake van is met die volledig aftrekbare zakelijke dinertjes, waarbij moeiteloos de compagnie-creditcards worden getrokken.
Je merkt nu ook echter dat dat ook in de zakelijke wereld steeds minder (gemakkelijk) gebeurt waardoor er wederom een normalisatie in die wereld plaats moet vinden. Goed voor ons.
En een echte Duitser maak je ook niet blijer dan met een curryworst.
einestages.spiegel.de/hund-images/2008...
Zaterdag nog in zo'n Croy boerderij gegeten in het Oosten. De bospaddestoelensoep was waterig met 2 Aldi champions (een 6), lauwe kleine konijnenbout gecammoufleerd met pepersaus (4) aardappelblokjes (4) patat (6) en droge sla (niet aangeraakt). Afgeblust met lokaal Croy Bokbier (8). Toetje was de Croy speciaal ijs met aardbeien, dwz rode Aldi limo (4). 36 totaal. Nooit meer. En er liepen muizen.
Het is enkel de schuld van de horeca, ordinaire oplichters vaak, als ze lekker en betaalbaar eten maken, komen de klanten vanzelf wel... of niet.. hun hele reputatie is naar de kloten, al vele generaties weten dat je thuis het lekkerst eet, dat zie ik niet zo snel veranderen.
Eigen schuld, dike bult.
@ dirkieeeee 09:50
Dan was dat toch zeker een bierglas ter grootte van een vissenkom?
eerstneukendanpraten | 13-01-14 | 10:07 | + 2 -
Nee... een gewone ordinaire amsterdammetje... Er zwommen wel dingen in mijn glas,maar dat waren geen vissen... Denk dat de bartender erin had gerocheld omdat ik mijn verbazing over de prijs aan de bediening had laten merken....
Wat een gemekker ! Wel eens echt goede snert geproefd? Of boerenkool? Of hutspot? Goed klaargemaakt is dit heerlijk ! Geen culinair Tjernobyl dus.
Is al jaren bekend. Hier in Breda is het ook stervensduur. Als ik in Duitsland ben betaal ik een schijntje vergeleken met Nederland en is de kwaliteit vaak vele malen beter. Zéker ten opzichte van de Randstad. Want dáár lusten de honden geen brood van
Cognitieve valkuil: gericht op het negatieve. Uit het onderzoek bleek ook dat de boodschappen bij ons het goedkoopste zijn.
@Terpen-tijn | 13-01-14 | 10:10 | + 0 -
U bent gezegend met werkende smaakpapillen, u heeft niets te zoeken bij een van der valk. Er zijn echter veel mensen die er halverwege de diepvriespizza achter komen dat de doos er nog omheen zit. Voor deze groep is van der Vlak een Walhalla.
De schrijver van dit artikel heeft blijkbaar ook een dag voor de tv 24 kitchen zitten Kijken en denkt nu alles van mooie smaken te weten en van prijs en kwaliteits verhoudingen. En begint vervolgens doodleuk de rest van Nederland af te kraken over hun eetcultuur en maar door te zemelen en te zeuren... te triest eigenlijk.
Smoesjes zijn de belastingdruk, ken ook tentjes waar je lekker kan eten voor weinig geld.
Het zijn er helaas veel te weinig.
Ooit een keer gegeten bij van der valk
Terpen-tijn | 13-01-14 | 10:10 | + 0 -
Bij Van der Valk ga je niet uit eten, daar neem je voedsel tot je. Net als mijn moeder niet kookt, maar voedsel bereidt.
Klopt inderdaad. De weinige keren dat ik per jaar in een NL restaurant zit draait het standaard uit op een teleurstelling. Zeer middelmatig eten ( en dan ga ik idd uit van +- 30 eur pp ) vaak bijzonder, op het onbeschofte af slechte bediening, lullige porties, de ziekelijke neiging om een kan water ( gewoon kraanwater dus ) in rekening te brengen en exorbitante prijzen vragen voor matige wijnen. Gewoon kudt dus. Een pub lunch in een goeie pub in UK is vele, vele malen beter, en je bent voor GBP 10-12 klaar, en dat is inclusief een pint. In Heidelberg ( D ) kostte een maaltijd in een leuk tentje ( eenvoudig, maar goed eten en goeie porties)inclusief halve liter bier laatst de lieve som van 8.75 eurs.
En dan gaat de horeca hier klagen? Sodemieter op man. Ik ga liever naar mijn favouriete kebabzaak hier in 010 dan naar zo'n kudtrestaurant, en dat meen ik.
De oer Hollandsche zuinigheid vind je gewoon terug in de restaurantkeukens. Te weinig, te smaakloos en te duur.
De horeca is zo duur door onder andere de gigantische belastingdruk en wurgcontracten van brouwerijen. Zelfs met de huidige hoge prijzen is het voor de horecaondernemers geen vetpot en nog dagelijks gaan er zaken over de kop. Ook al verkopen ze een goed product en leveren ze goed service, ze zijn gewoon te duur. Natuurlijk is het ook zo dat ondernemers die er met de pet naar gooien nu op de fles gaan.
Door de belastingdruk aanzienlijk te verlagen zullen er meer mensen buiten de deur gaan eten, is er meer personeel nodig en zijn we dus minder kwijt aan WW- en sociale uitkeringen. Ik durf de bewering aan dat er voor de overheid uiteindelijk onder de streep meer overblijft. Duitsland laat zien hoe het moet en Rutte roept om de haverklap dat dit land economisch gezien een voorbeeld voor Nederland is. Doe er dan ook wat mee en hou op om belastingverhogingen en andere lastenverzwaringen als (onbewezen) oplossing om 'uit de crisis' te komen te zien!
Terpen-tijn | 13-01-14 | 10:10 | + 0 -
Euh, koetjesreep heerst!
Ooit een keer gegeten bij van der valk, je kent dat wel>> groentes die zes dagen gekookt hebben en na afloop kreeg je een grote schaal met kersenbonbons, niemand lustte dat, want het was nepchocolade, koetjesmelkreepchocolade.
Horeca bezuinigt op alles, ze denken zeker dat het publiek een domme vuilnisbak is die alles slikt.
Krijgen ze dus verdiend weinig klanten, maar dat proberen ze goed te maken met hogere prijzen.
Fout!
Net over de grens haal ik halve liters Paulaner Hefe Weisbier Dunkels voor 80 cent per stuk (5,3%). Hier niet eens te vinden. Of voor 4 euri. Daarna met de kinderen aan de Schitzel of mega Banansplit mit Zahne. Jje moet wel het pakje suiker bij de koffie ( 1,70) over de slagroom gooien. Het uitzicht op de -voorheen voor 90% platgebombadeerde rivierkades- is onbetaalbaar.
Tikte van het weekend nog 90 af voor twee bordjes tomatensoep, twee biefstukjes met patat en sla en twee toetjes.... Argentijnse topkwaliteit noemden ze dat..... ik dacht, wanneer komt nou die lapdance van Maxima erbij voor dat geld?
@ dirkieeeee 09:50
Dan was dat toch zeker een bierglas ter grootte van een vissenkom?
Liever eten waar zo min mogelijke mensenhanden aan te pas zijn gekomen. Je wilt niet weten wat er allemaal in die keukens plaatsvindt.
Italië: pizza 7 euro. Nederland: pizza 18 euro.
@Perv | 13-01-14 | 09:57
.
Inclusief die fooi is het nog steeds aanzienlijk goedkoper dan bij ons.
Niet geheel de schuld van de restaurants... hebben jullie al eens gekeken naar de torenhoge lasten (huisvesting, personeelslasten) van de horeca ? Ik heb een vriend met een restaurant en met de hedendaagse prijzen zijn ze net aan kostendekkend... als er een keer een inspectie komt houdt iedereen zijn hart vast, want een toren)hoge boete betekent het einde van de zaak :(
Hallo? Waar gan jullie eten dan? Ik moet zeggen dat ik niet anders dan steeds betere ervaringen heb met de NL horeca. Zelfs strandtenten in Noordwijk bieden kwaliteit waar je een jaar of tien geleden slechts van kon dromen.
Daarnaast zijn er in vrijwel alle steden restaurants te vinden waar het goed eten is. Dat de prijzen hoger liggen dan in de ons omringende landen ligt inderdaad aan exorbitant hoge huren, loonkosten et cetera.
Maar ik moet zeggen, voor dat geld krijg je ook echt wat.
Hulde aan Nederlandse restaurateurs!
Daarom staan de parkings bij Duitse supers ook vol met Nederlandse auto's, omdat het in Nederland zo goedkoop is.
Het is net als bijvoorbeeld de "sushi" van de appie>> zum kotzen, maar je betaalt wel de hoofdprijs, altijd wel een paar sukkels die erin trappen. Weinig omzet wordt goedgemaakt met hoge prijzen.
Mensen moeten niet zo zitten te zeiken.
Je moet het als een voorrecht zien dat je met je dikke reet in een luxe restaurant mag eten.
Afgelopen zaterdag was ik uitgenodigd voor een etentje. Heb echt genoten van de goede service en cola (gestopt met drinken).
Als je het te duur vind is het heel simpel: Koop het niet. Maar rot op en trek een kroket uit de muur.
Nog 1 ding; uit eten gaan is kostbaar. Daarom moet je er ook van genieten.
Ik eet alleen maar in sterrenrestaurants en die zijn in Belgie even duur als hier.
Hoho. Niet afzeiken maar koesteren svp. Dit is het enige waar we nog goed in zijn. Koploper zijn in bijna alle disciplines. Duurste restaurants. Hoogste boetes. Duurste zorgpremie. Duurste brandstofprijzen. Hoogste uitkeringen. Hoogste huizenprijzen. Hoogste autobelasting. Hoogste BPM. Hoogste gemeentelijke belasting. Vul het lijstje maar aan.
Als ik naar Erica Terpstra, Bas van Werven of Sharon Dijksma kijk heb ik gegeten en gedronken. Lekker goedkoop. Tv stond toch al aan.
Minus de exhorbitante overheidslasten is Nederland op alle terreinen het goedkoopste land van Europa. Raad eens waar de oplossing ligt?
Tijdje terug in frankrijk gegeten, daar is 't pas duur
50 euro voor een schoteltje kaviaar en 10 euro voor een ei verdomme.
Een ei
En geen struisvogelei
Zo'n lullig klein kippeneitje
De Nederlandse horeca is samen met de Franse ook de slechtste van Europa. Belachelijk kleine porties, slechte kwaliteit, slechte bediening, veel te hoge prijzen. Alleen mcDonald en Van der Valk doen het goed. Veel voor weinig is het devies dus.
De Nederlandse horeca is samen met de Franse ook de slechtste van Europa. Belachelijk kleine porties, slechte kwaliteit, slechte bediening, veel te hoge prijzen. Alleen mcDonald en Van der Valk doen het goed. Veel voor weinig is het devies dus.
Vreten in de horeca is zo duur omdat er relatief weinig mensen buiten de deur eten.
Waarom? Omdat het vaak niet te vreten is.
Dit is niet meer dan logisch? BTW-afdracht, bijna 50% winstbelasting, loonbelastingenen en een hele dure huurprijs voor het bedrijfspand. Nederland is gewoon gigantisch duur als je ondernemer bent.
Na lang aandringen heeft Bastionhotel eindelijk de Franse uiensoep weer terug op de kaart gezet. Maar wel voor 5.50! Vijfenhalve euro (dertien gulden) voor godverdimme een kommetje heet water met een siepel erdoor!!!
@Martinspire
Nogal wiedes dat het in de VS goedkoper is, de bedieningsmedewerkers verdienen daar omgerekend zo'n 2,00 tot 3,50 per uur en zijn afhankelijk van hun fooi om rond te komen.
Het trieste is dat ik dat, sinds mijn langdurig verblijf in 0033, al tijden roep.
Nederlandse horeca is gewoon peop!
Erg goed, nee, héél erg goed: De Saffraan te Amersfoort.
Van welke planeet komt Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut? Dat de horecaprijzen in de ons omringende landen (vooral Duitsland) beduidend lager liggen klopt. Maar dat de supermarkten duurder zijn? Klinkklare lulkoek natuurlijk.
Deze man is een trekpop/marionet van de Rutte-kliek.
Als je thuis een beetje je best doet zet je een lekkerder maaltijd neer dan je ooit in een restaurant kopen kunt. En voor een fractie van de prijs. En het meeste wat men in een restaurant eet wordt ook nog eens niet zelf gemaakt maar rechtstreeks ontdooit van de groothandel.
Weg met ons bericht want wat een gezeik weer. Ik ga elke week minstens een keer per week uit eten en ken daardoor genoeg tentjes in Nederland waar het prijs-pret-kwaliteitgehalte supergoed is. Het soort restaurant varieert hierbij van eetcafe tot sterrenrestaurant.
En na een aantal jaar in Frankrijk gewoond te hebben heb ik moeten constateren dat het daar met de Haute Cuisine bij de Fransman thuis ook heel erg mee valt.
... Ik heb laatst een Biertje gedronken in een hoek cafetje tegenover de Dam... 11,- euro was ik kwijt..
.... Nee,ik heb geen sympathie en medelij met de horeca
Als ik het goed begrijp is het kwaliteitsverschil tussen eigengemaakte maaltijden en die genoten in restaurants nergens zo groot als in Nederland? Dan mag dat ook best wat kosten, dunkt me.
Tel daarbij op dat je bij de meeste NL-restaurants gewoon een stuk leer met erwtjes voorgeschoteld krijgt voor heel veel geld. Ga eens uit eten in Duitsland, Engeland of België en zie het verschil. En OK, je betaalt voor de gezelligheid, dat weet ik. Die verveelde werkstudent die je om 21.00 uur de winkel uitkijkt moet ook betaald worden tenslotte. Het is troep hier.
We missen ook een warme lunchcultuur in Nederland. Hier is het vrijwel onmogelijk om rond 12:00 een behoorlijke warme maaltijd te krijgen die nog betaalbaar is ook. In Wenen of Boedapest is buiten de deur eten goedkoper dan thuis koken. Je krijgt dan een nette maaltijd volgens de schijf van vijf en houdt nog geld over voor een behoorlijke espresso.
Het is ook een beetje een vicieuze cirkel. De mensen eten er niet omdat de prijzen hoog zijn, de prijzen zijn hoog omdat mensen er niet eten...
Het is ook belachelijk hoeveel geld je kwijt kunt zijn aan een avondje schaften. In de VS zijn de prijzen lager, maar eet iedereen ook vaker buiten de deur. Dat zorgt bovendien voor meer werkgelegenheid, meer omzet en meer geld wat in de lokale economie wordt gepompt.
Men kan wel zeggen dat de hoge prijzen komen door de regels en de hoge huisprijzen, maar dat is kul, dat is in de naburige landen niet heel veel anders en kan zeker het verschil in prijs niet verantwoorden.
@MDA | 13-01-14 | 09:42
Heb er een jaar gewerkt en dat klopt. Aan de andere kant verdiende ik daar ook veel meer dan hier in NL.
"Aldus iemand die een bedrijf leidt dat zulke dingen uitrekent."
Prachtige zin, Quid.
De NL-horeca is inderdaad vrij prijzig. Voor een alledaags minimaal gevuld glaasje whiskey betaal je rustig 7-8 euro, wat bespottelijk veel is. Als je zonder ijs neemt moet je zelfs zoeken naar de whiskey. Ik heb wel eens gevraagd of ze de whiskey niet vergeten waren...
Hee, horeca. Wat kost een biertje ookalweer? Een matig getapt glaasje van zo'n 20-25 cl aan pils?
Uh, horeca, zolang jullie 3,50 euro durven te vragen voor een glas wijn die je voor 2,95 per fles inkoopt kunnen jullie mijn harige reedt kussen.
Denk je echt dat als de gulden er nog zou zijn, dat men dan 7,70 voor een glas wijn zou vragen?
Ik denk het niet, eigenlijk zou je gewoon aangifte moeten doen wegens oplichting.
En het dan gek vinden dat iedereen thuis zijn borrel drinkt, dombo's.
Volgens Grievink, directeur FoodService Instituut: In België zijn de prijzen in supermarkten twintig procent hoger dan hier, in Duitsland is dat vijftien procent.
.
Dan zal ze rest van dat bericht wel net zo betrouwbaar zijn.
Als we dan de parallel naar de huizenprijzen doortrekken, bevindt volgens dit kabinet de oplossing en redding van de horeca zich erin dat ze de supermarkt extra gaan belasten. Hop, naar 21% dat lage BTW tarief.
De Nederlandse handel exporteert zo graag dat de restjes hier overblijven.
Ook de drank is hier veel duurder dan elders, volgens het adagium: "Ze eten me arm, maar drinken me rijk."
Op 20 euro vliegen van Amsterdam eet je trouwens voor minder dan tien euro met uitzicht op de Donau:
www.peppers.hu/peppers/offer/138755216...
In Nederland is alles duurder en slechter.
Triest maar waar.
Aardappels, bah. Die heb ik al in een jaar of twee niet gegeten.
Ja, de Nederlandse horeca schatte de Euro als eerste op de werkelijke waarde in: het Guldenteken werd simpelweg door een Euroteken vervangen. Waarna ze de prijzen verhoogden.
Maar goed, de Nederlandse overheid zit dan ook verenigingen stevig op de huid dat ze de horeca niet mogen beconcurreren: wat niet (goed) werkt krijgt in Nederland nu eenmaal alle steun, ter stimulatie van slecht gedrag.
Ik kan je op een briefje geven dat uit eten gaan in Zwitserland duurder is. Daarentegen is ook boodschappen doen daar bizar duur, dus dan kies je uiteindelijk misschien toch vaker voor uit eten...
@ lion@night
Exact. Een vriend van mij heeft een mooi restaurant, en wat hij aan belastingen moet betalen is krankzinnig. Sterke schouders, zwakke schouders en zo.
Uit eten in Nederland.
Dat doet me denken aan de diner scene uit "The invention of lying".
Je betaalt je scheel voor een gebakken ijshockeypuck en personeel kijkt je aan met een blik dat je dankbaar mag zijn dat ze jou vandaag toch een trog willen voorzetten.
In Oostenrijk was ik rond de twaalf Euro kwijt elke avond. En daar weten ze wel hoe groot een Wienerschnitzel hoort te zijn.
Dat die horecaprijzen hier hoger liggen verbaast me niet, de horecazaken zullen te maken hebben met buitengewone hoge huren en dan zijn er uiteraard de legio aan belastingen en milieuvergunningen waaraan voldaan moet worden door landelijke en lokale ambtelijke regeltjeszeikerds.
In deze zou het ook logisch zijn de lasten en leges te vergelijken van de maaltijden, m.a.w; hoeveel van de maaltijdprijzen verdwijnt regelrecht naar de schatkist in vergelijking met Duitsland en België?
Nu is het appels met peren vergelijken.
Service, iemand?
De Nederlandse horeca heeft jarenlang geprofiteerd van de invoering van de euro (de prijzen werden toen zo'n beetje 1:1 overgezet van gulden naar euro). De klant had dat toen niet door, maar vanwege de crisis nu wel.
De horeca moet niet klagen, maar gewoon de prijzen verlagen om meer klanten te trekken.
Dat komt door de idioot hoge belastingen voor de horeca in dit veel te linkse land.
En in het algemeen minder sfeer hier. Loop eens een keer rondom Grand Place in Brussel. Het lijkt wel of er in NL belasting geheven wordt op gezelligheid.
Allemaal schijn Kamervraag (en)
Klopt. En de bediening laat ook te wensen. (Waarschijnlijk omdat het nauwelijks nog loont om in de horeca te werken.)
Artikel was prima tot - maaltijd neerzetten.
De rest is compleet overbodig. En storend bovendien. Wist meteen zeker dat het van Quitd was.
Ieder land krijgt de restaurateurs die het verdient.
Niet zo negatief GS. Ik word elke dag bestookt door de staatsomroepen dat het weer goed gaat in NL. Of heeft dat met de as verkiezingen te maken ?
En benzine. En huizen. En uitkeringen.
Niet alleen 20% duurder maar ook 20% minder smakelijk dan in Belgie. Lijkt me verreweg het belangrijkste in het hele verhaal.
En vergeet de taxi's niet.
REAGEER OOK