Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

U heeft geen schulden meer en bent BLIJ!

katsdoos.jpgNiemand koopt een auto, niemand ziet een groene waas en de consumentenbestedingen liggen nu al drie miljoenmiljard jaar volledig op hun gat. Welk een drama. Bij de Televaag hebben ze inmiddels uitgevogeld hoe dat komt: u lost massaal uw hypotheek af. Bij de grote banken ING, RABO en ABN hebben ze tenminste een derde meer pecunia aan aflossingen binnen gekregen in vergelijking met vorig jaar en dat gaat nog oplopen ook tegen het einde van het jaar, zo is de verwachting. Duidelijk. In reactie op de crisis des doods schiet de gemiddelde Nederlander in een totale calvinisme-reflex. Een beetje onzekerheid op de arbeidsmarkt en een in elkaar kakkende woningmarkt is meer dan genoeg om uw binnenste Calvijn naar boven te halen. Ineens moet de Nederlander niets meer hebben van schulden, hoge hypotheken en allerlei soorten kredieten. Ontschulden of ook wel uw schuldenbalans repareren, het is ineens de nationale hobby. En met resultaat! 'Nederlanders positief over economie in 2014', kopt het AD. Hoera jippiejee hoezee. U bent positiever over uw eigen financiële situatie, u heeft weer wat meer vertrouwen in de woningmarkt en geloof het of niet, u bent ook positiever wegens 'uitspraken van premier Rutte dat ons land beter in zijn vel zit.' Jazeker. Het beste medicijn tegen de crisis is minder schuld en een positieve MinPres. Hoera! 2014, hier wij komen!

Reaguursels

Inloggen

IS ER DAN NOG EEN STERVELING DIE RUTTE GELOOFT ???

Spaaarrente 1% Vermogensheffing op basis van 4%.

Heeft niks te maken met Calvinisme Wel met gezond versatand en zakjappanner.

Lichtstadfan | 31-12-13 | 12:12

Onlangs verhuisd. Vanwege terreur buren. Ik heb genoeg uitgegeven. Nu is schraalhans keukenmeester.Maar ik heb er wel wat voor terug gekregen.Binnenkort behangen. Doe ik zelf.Genoeg geïnvesteerd in de economie. Nu ben ik totaal blut.

rotjeknor38 | 31-12-13 | 12:02

Vandaag in de krant dat er 2014 een forse huurwaardeforfait stijging is. We mogen nòg meer inkomstenbelasting betalen.

Maria.1 | 31-12-13 | 09:44

voel me zo schuldig als ik geen schuld heb.....

postbus51 | 30-12-13 | 21:02

Ik ben blij, lees ik.

Lobo | 30-12-13 | 18:49

Mensen die zaniken over hypotheken snappen het gewoon het echt niet. Er bestaat absoluut nul verschil tussen of ik €800 per maand aan een verhuurder betaal of €800 per maand aan hypotheekrente betaal. De voornaamste reden om af te willen lossen is omdat na 30 jaar de hypotheekrenteaftrek vervalt en de €800 op dat moment ineens €1.360 wordt. Dat is tegen die tijd waarschijnlijk een minder groot probleem dan het bij het zien van deze cijfers lijkt, omdat de cumulatieve inflatie ertoe zal leiden dat iemand die nu €800 huur betaalt over dertig jaar waarschijnlijk €1.500 huur betaalt. Desondanks heb ik mijn (oude stijl spaar-) hypotheek dusdanig vorm gegeven dat op voorspelbare momenten in mijn leven deelaflossingen plaats vinden, welke mijn netto besteedbare inkomen op dat moment op hetzelfde niveau (of beter) moeten houden. Ik heb niet de intentie mijn huis volledig af te lossen en beschouw het ook als absoluut onverstandig om in deze tijd hoognodige buffers vast te zetten in een spaarpot waar je het niet meer uit kan halen.

Pierre Tombal | 30-12-13 | 16:58

Jaaaa, niemand geeft geld uit: de burger niet, de overheid niet, en de export-sector niet. Geen wonder dat het zo goed gaat met de economie!

martinned | 30-12-13 | 16:38

@TheEgg | 30-12-13 | 15:43

Het probleem bij je betoog is dat de waarde van een huis helaas niet de waarde van het huis is.

Om een huis te bouwen heb je wat stenen, hout, cement en mankracht nodig. De herbouwwaarde van het huis is daarom ook beduidend lager dan de koopprijs.

De huizenbezitter denkt nu dat de meerwaarde boven de herbouwwaarde een vaststaand bedrag is. We hebben de afgelopen jaren gezien dat dit niet het geval is.

Dus de door jou genoemde converteerbare tegenwaarde bestaat alleen maar op papier.

Voor de strategie van de aflossing kan dit een voordeel of een nadeel zijn - afhankelijk van de marktontwikkeling.

Stel je kocht in 1990 een huis voor 220000 fl (100000 Euro). Je huis is in 2008 200000 Euro waard. In 2013 echter alleen nog maar 180000 Euro. Niets mis mee. Als je toen een spaarhypotheek had genomen dan was je met een beetje aflossen inmiddels klaar met je hypotheek.

Had je echter het huis pas in 2008 gekocht en kom je nu achter dat je huis minder waard is dan is er nog steeds niets aan de hand. Je woont er immers en de papierwaarde van het huis maakt weinig uit. Moet je nu echter verkopen (baan kwijt, scheiding, verhuizen om welke reden dan ook) dan heb je een probleem.

Je speculatie over het tijdstip van je overlijden en hoe de bank ermee omgaat is een interessant punt, waar je waarschijnlijk weinig toestemming op feesten en partijen krijgt.

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 16:07

@hangtiet met knoop | 30-12-13 | 14:14
Het huis is niet van de bank, maar in onderpand bij de bank. Executieverkoop, en daar heb je volkomen gelijk in, is een van de laatste situaties waar je in terecht wil komen. Dit ook omdat in Nederland de restschuld het probleem is van de ex-huiseigenaar. De bank gooit er met de pet naar want die krijgen het geld links- of rechts-om toch wel.

Maar goed: Je leent geld, en je koopt daar iets van dat relatief waardevast is. Dit in tegenstelling tot consumptief krediet Daarom heeft een hypotheek ook een lagere rente als een consumptief krediet.

Heb je met een hypotheek van 3 ton een schuld? Yup. Een schuld van 3 ton. Maar als het goed is staat daar diezelfde 3 ton aan converteerbare tegenwaarde tegenover. Je streept dan dat huis weg tegen de schuld. Netto is je schuld het verschil tussen die hypotheek en de opbrengst van het huis.

Waar gaat het mis: 2 punten. Je betaalt rente, en mensen kunnen die rente niet (meer) betalen. Tegen de tijd dat dat huis dan eindelijk geconverteerd wordt is de rente-schuld al zo groot dat dat een probleem is. Daarnaast speelt momenteel dat het huis minder waard is als de hypotheek. Dat eerste is een probleem dat voorkomt uit een gebrek aan realisme bij de huiseigenaar ("wat kan ik realistisch gezien betalen?"). Dat tweede gat zul je als huiseigenaar zelf af moeten dekken.

Komen we op de noodzaak van het aflossen. In principe niet nodig. Op latere leeftijd wil de bank wel graag zien dat er een deel afgelost is. Maar aflossen omdat het huis minder waard is als de hypotheek? Of ik dat geld nou aflos of op een spaarrekening zet, het enige financiële verschil is de effectieve rente (spaarrente, hypotheekrente, HRA, vermogensrendement belasting, enz).

Het belangrijkste voordeel van (een deel) niet aflossen is dat als ik dood ga, ik niets aan een eigen huis heb. Tot mijn dood heb ik meer aan de tegenwaarde van de executieverkoop in contanten. Ik los dus af tot die executiewaarde. Bank blij. De rest geef ik lekker uit. Er is er maar 1 die daar echt slechter van wordt: De overheid, die loopt 40% erfbelasting mis.

TheEgg | 30-12-13 | 15:43

@BellaBella Heb je echt zo'n kutleven?

babz | 30-12-13 | 15:24

jemagookniksmeer | 30-12-13 | 14:19 | Het komt niet als een verrassing voor dat begrijpend lezen reeds lang, lang, lang geleden afgeschaft is. Waardoor ook u een slachtoffer bent. Maar verwijt u mij dat niet, maar degenen die u groot gebracht hebben; die zijn verantwoordelijk voor the unbearable emptiness, niet ik.

BellaBella | 30-12-13 | 15:24

TheEgg | 30-12-13 | 15:12 | U bent zo dom dat u het zelf niet eens meer doorhebt. Als we 'gedoe' over uw nonopleiding weg laten, wat blijft er dan over? Dat kon u niet lezen en dat verwijt u mij? Ah ja, en ik ben de boosdoener omdat ik zeg dat u dommer dan dom bent? U moet een macaber genoegen beleven aan uzelf zo in de urine te zetten.

BellaBella | 30-12-13 | 15:22

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 14:14 | Als u eerst uw deetjes en teetjes even ophaalt, want daar is de klad in gekomen. En mensen die daar al niet zorgvuldig mee omspringen geven een signaal af. Dat terzijde: uw 'in principe heeft het ei wel gelijk' slaat de plank ook weer volledig mis. Wat moet je met mensen die een schuld een bezit noemen, en eigen vermogen schuld noemen? De volslagen achterlijkheid regeert in dit land van zombies. Overigens: mavo3 bestaat niet meer vermoed ik. Dat is nu 'universiteit'. Inflatie is niet uitsluitend een monetair verschijnsel, dat wist u niet he?

BellaBella | 30-12-13 | 15:19

@BellaBella | 30-12-13 | 14:02
Ach, kom je na DasKapital ook hier een beetje rondblaten? Mijn opleiding doet hier niet ter zake. (Is namelijk geen economie gerelateerde studie) Als we we gedoe over mijn opleiding en de bijbehorende relevantie even uit jouw betoog schrappen, wat houden we dan inhoudelijk over. Oh, niks. Jammer.

TheEgg | 30-12-13 | 15:12

Nu Vadertje Staat nog. Voordat de a.s. decennia deflatie de afbetaling ervan bemoeilijken. En zulks een verlaging van schulden graag via daadwerkelijk snijden in de uitgaven i.p.v. via lastenverzwaringen. Van dat laatste hebben we ondertussen genoeg gehad. Schoon genoeg, zelfs.

baba4oog | 30-12-13 | 14:36

BellaBella | 30-12-13 | 14:02 | + -4 -
U blijft maar doorhameren over hoe u iemand beoordeelt op basis van zijn opleiding.
U bent neem ik aan vervent D'66 stemmer?

jemagookniksmeer | 30-12-13 | 14:19

@BellaBella | 30-12-13 | 14:02

BellaBella stop eens met het uitleggen van basisdingetjes aan de sgolieren van tegenwoordig.

In principe is het wel zo dat TheEgg een beetje gelijk heeft. Het huis is van jou en derhalve geen schuld. Echter - en dit hebben ze op 3mavo niet verteld - heeft de bank door het verstrekken van een hypotheek bepaalde rechten. Het is jouw huis - maar wel alleen maar op papier. Als jij de hypotheek niet betaald dan is het hupsakee het huis van de bank. Misschien moet TheEgg maar even googlen naar "executieverkoop huizen".

En of je het dan activa/passiva of met andere chique woordjes omschrijft doet er niet toe.

Wie onder een gouden dak woont en dus geen hypotheek meer heeft kan financieel beter leven. Ik kan mijn geld immers beter besteden dan de bank te voeren.

Noem aflossen en sparen ouderwets, maak grapjes over Rutte en blijf vooral je non-conformistisch GS gedrag vertonen. Maar tegelijk zijn er ook zat mensen die weten dat reclame reclame is, dat je niet ieder hebbeding moet kopen, die kwaliteit willen, die voorzichtig met geld omgaan, die geleerd hebben en door leren. Deze mensen komen deze crisis gewoon lachend door.

En ondertussen blijf ik bezig om mijn zoon uit te leggen hoe omgaan met geld echt werkt.

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 14:14

@BellaBella
Och och och. Jij bent óf jaloers omdat jezelf alleen met moeite je MAVO hebt afgemaakt, óf jaloers omdat je aan een hele dure buitenlandse uni een studie hebt gevolgd waar geen droog brood in te verdienen valt. Een andere reden voor je geblaat kan ik iig niet verzinnen.

Amstel | 30-12-13 | 14:08

@BellaBella. Maria.1 blijft zeggen dat BellaBella te hoog van de toren blaast en ws. iets te compenseren heeft.

Maria.1 | 30-12-13 | 14:03

TheEgg | 30-12-13 | 12:59 | We wensen niet zo vaak te reageren, maar op ultieme stompzinnigheid als die van u moeten we toch wel. U bent niet zo maar dom, u bent dommer dan dom. 'Een hypotheek is geen schuld', 'het verschil (bent u zeker dat u niet 'versgil' moest schrijven' is schuld, en 'de rest zijn activa die zijn omgezet in passiva'. Is dat hoe ze de hersendode zombies tegenwoordig onderricht geven, in 'nederland kennisland'? Guttegut, wat-een-stomp-zinnigheid-kraamt-u-uit. En dan uw zin beginnen met 'leer dat nou eens'. Verschrikkelijk. Een beleefde vraag: hebt u zo'n 'master' (hihihihihihi) dimploma van een nederlandse 'universiteit' (proest). Zeker ook 'economie' 'gestudeerd', maar dan met vrijstelling voor alle moeilijke vakken? Vervangende opdrachtjes om toch die 5,6 te krijgen zodat de 'universiteit' u uit kon factureren? Of wellicht meteen een dimploma besteld op het 'hbo'? Uw soort demonstreert waarom Bella blijft zeggen dat het onderwijs, en de 95%, morsdood zijn.

BellaBella | 30-12-13 | 14:02

@Necrosis. Precies. En om de dure certificaten voor werken met gevaarlijke stoffen te ontwijken, worden de buitenlandse chauffeurs op plaats van bestemming afgelost door NL chauffeurs die wel de benodigde papieren hebben om het spul te lossen.

Maria.1 | 30-12-13 | 14:00

"U heeft geen schulden meer en bent BLIJ!" Ah! Kan iemand dat ook even aan mijn bank melden, dat van die schulden die ik niet meer heb?

Amstel | 30-12-13 | 14:00

@Grote stamper. Zo is het. Rutte denkt ws. dat de gemiddelde voedselbankganger toch nog ergens een sok met geld heeft om uit te geven "armoede bestaat niet in Nederland".

Maria.1 | 30-12-13 | 13:57

@Maria.1 | 30-12-13 | 13:39
Zo zijn er wel meer dingen behoorlijk scheef.
Bepaalde afstanden kan je niet afleggen in een bepaalde tijd als je een tachograaf aan boord hebt.
Dat lossen ex-Oostblokkers op door met 2 man te rijden, voor de prijs van één Nederlandse chauffeur.
De salarissen liggen daar veel lager en dus kunnen ze zo zwaar concurreren met NL chauffeurs.
Ik ken een aantal 'eigen rijders' (NL) die prima kunnen leven van hun trekker, maar als Rutte de accijns op Diesel omhoog gooit omdat hij weer een paar gaten moet dichten, verdienen die mensen een stuk minder.
Tenslotte verbruiken die enorme 8-cilinders een stuk meer dan mijn bescheiden Sedan.

necrosis | 30-12-13 | 13:57

pomtiedom | 30-12-13 | 13:02 | + 8 
.
Ook weer zo'n lulverhaal. 'Het gelieg van politici is goed voor ons.' De reden dat we allemaal naar de bank sprinten om ons geld op te nemen als een politicus met een scheef oog naar een bank kijkt is dat we weten dat ze toch nooit de waarheid spreken. We zijn er aan gewend geraakt. De diepste crisis en iedereen reageert met 'ach zo erg is het allemaal niet. En dat is nou exact het probleem waardoor we niet uit de crisis komen. Om een probleem op te lossen moet je eerst inzien dat je een probleem hebt, het daarover eens worden en er vervolgens wat aan doen.

Rest In Privacy | 30-12-13 | 13:54

Wie z'n schulden betaalt verarmt niet.

O.k., komt van een wandtegeltje maar is daarom niet minder waar. Schulden zijn alleen maar een (ongewisse) wissel op de toekomst. Aflossen is dus helemaal niet zo gek, al helemaal niet als je kijkt wat je op een deposito krijgt (na aftrek 1,2% VRH).

Dit soort calvinisme, daar heb ik totaal geen moeite mee, juich het zelfs toe. Zou de overheid ook eens moeten doen, maar nee, die zadelen ons en toekomstige generaties op met nodeloze schulden.

Itzamná | 30-12-13 | 13:53

Inderdaad. Ik los ook inmiddels hypotheek af. Waarom? OMDAT HET MOET. De banken zien dat de huizen die voorheen garant stonden voor de hypotheek leningen geen flikker meer waard zijn en vandaar dat ik moet aflossen anders trekken ze de stekker uit mijn overbruggingshypotheek.

allesbestaatal | 30-12-13 | 13:51

Het enige dat onze economie uit de slob kan trekken is lastenverlichtingen, zodat de mensen weer wat uit kunnen geven en het ook hier uitgeven en niet over de grens.

Maria.1 | 30-12-13 | 13:51

Het is onmogelijk om de economie te voorspellen... daar zijn in ieder geval alle economen het over eens.

duitse herder | 30-12-13 | 13:48

Eigen huis NIET afbetalen, van liggende gelden grond kopen in Roemenie, huisje op laten bouwen. Wachten tot al het NL kapitaal daarheen gesluisd is, Roemenie omhoog genivelleerd is en huisje verkopen. Hierna (< 10 jr) eigen huis verkopen, met de gemaakte centjes richting El Tropicana en de rest van je leven onder een palmboom coctailtjes bestellen.

Optie 2: Gewoon hard doorploeteren, belasting betalen, schuld aflossen en je geld alsnog richting Roemenie zien gaan.

whatsinaname | 30-12-13 | 13:42

De opperkruiper van de fabel van oranje.

rechtsdwalendeautist | 30-12-13 | 13:40

@Necrosis. Mijn man werkt in het transportwezen; ik weet er alles van! Ook van de dure cursussen die de NL chauffeurs moeten volgen, terwijl de papiertjes over de grens voor een prikkie gekocht worden.

Maria.1 | 30-12-13 | 13:39

Ik wil gewoon zo weinig mogelijk te maken hebben met de bank, daarom los ik af.

12 inch Cock | 30-12-13 | 13:39

@Maria.1 | 30-12-13 | 13:21
Ik zie het al maanden in de transportsector:
Roemenen die in Nederland 8 blokpallets met goederen ophalen in een soort busje (Roemeens kenteken) waarbij de laadruimte vervangen is door een hogere huif.
Voor de prijs die zij vragen voor het vervoer naar Polen of Roemenië kan geen enkele Nederlandse transporteur werken.
Nog even los van de ongelijkheid dat je voor zo'n 'minivrachtwagen' geen tachograaf schijnt te hoeven hebben, en je je dus ook niet aan de rijtijden hoeft te houden.
En nee, het zijn geen krakkemikkerige oude busjes, maar gloednieuwe exemplaren waar de Roemenen mee komen.
En als je ziet waar Hongaarse truckers in rijden....
Gloednieuwe Euro-6 trekkers van grote merken.

necrosis | 30-12-13 | 13:37

@--sql error-- Je betaalt alleen rente en spaart de aflossing op. Dit blijft dus een "schuld" en is fiscaal aftrekbaar. Wie is er nu een domme Nederlander?!

Maria.1 | 30-12-13 | 13:34

@ necrosis 13:25

Wilde hem uitgeven bij de slijter op zaterdagavond (altijd weer die dorst) maar die zag direct dat het vals was. Zie verder mijn comment van 13:28.

eerstneukendanpraten | 30-12-13 | 13:32

Ondanks de vele items om toch maar vooral je hypotheek af te lossen omdat we tot de nok toe ons met schulden hebben overladen is het me even ontschoten waarom ik ook alweer mijn hypotheek af zou moeten lossen.
Per saldo is het beter om in Nederland schulden te hebben en geen bezittingen. Bezit is diefstal, weet u.

De "tante agaat" leningen waren ook populair. Dit ook in verband met volwassen kinderen die een huis willen kopen als starter wat door de overheid feitelijk onmogelijk werd en wordt gemaakt. De huizenmarkt is totaal verziekt en daar wordt het met een Vogelaersch 2.0, nu eufemistisch geheten "woonakkoord" het niet beter op. De woningmarkt is nog niet genoeg verziekt door het gevoerde "beleid" en doen we er nog een schepje bovenop.
Het adagium van het kontneukakkoord was tenslotte - Meer belasting, meer belasting en laten we meer belasting niet vergeten en dit noemen we dan "progressief beleid met een visie op de toekomst" Welke toekomst dat is laat zich raden.
Denk richting - www.google.nl/#q=verelendung+des+prol... en wat er vervolgens in een DDR gebeurde en you get the picture.

Vraag is wat een starter in een grote stad moet als het huren onmogelijk wordt en het kopen van een huis evenzeer.

Net zoiets wereldvreemds als de periode waarbinnen je een tijdelijk contract kunt krijgen beperken tot 2 jaar in plaats van 3. Bij een langere periode werd je zogenaamd uitgebuit.
Wat zou er nu toch gaan gebeuren ??
Aangezien een werkgever je echt geen vast contract kan bieden gaat het gewoon gebeuren dat je na 2 jaar in plaats van 3 er gewoon uit geschopt wordt. Zo simpel is dat.
Mag je na 3mnd WW de bijstand in, leuk he ??
Je bent dan niet uitgebuit zogenaamd maar wel werkloos in een tijd van gierende werkloosheid. Leuk he ??
De simpele werkelijkheid is blijkbaar te complex voor de maakbaarheidsdenkers in Den Haag.
Wake up and smell the Coffee Lutsers ??

said_fred | 30-12-13 | 13:32

het aflossen van de hypotheekschuld heeft vooral te maken met de spaarhypotheek die wordt omgezet naar een annuïteiten-hypotheek, waarbij het 'gespaarde' bedrag nu wordt verrekend als aflossing. Feitelijk wordt er niet meer/minder afgelost, maar dat snapt de domme Nederlander natuurlijk niet...

--sql error-- | 30-12-13 | 13:29

@ Blinde kip 13:15 & Grote Stamper 13:16

Toen ik na het weekend met het valse biljet terugging naar de Gamma kreeg ik zonder morren een echt biljet terug. Ik vroeg uiteraard waarom zij het biljet zélf niet hadden gecontroleerd maar dat deden ze eigenlijk nooit met coupures onder de € 50,- als het erg druk was.

eerstneukendanpraten | 30-12-13 | 13:28

@Blinde kip. Inderdaad, de spaarhypotheek was de gunstigste hypotheekvorm. Dat is ws. tevens de reden dat deze niet meer bestaat.

Maria.1 | 30-12-13 | 13:28

@lady blabla | 30-12-13 | 13:22
Vergeet de Bitcoins niet, dat is wel het laatste waar ik geld in zou stoppen.

necrosis | 30-12-13 | 13:27

@eerstneukendanpraten | 30-12-13 | 13:13
Hoe wist je dat het biljet vals was?
Zelf geconstateerd, of er later mee betaald aan iemand die oplette?
In het eerste geval zou ik het biljet zo snel mogelijk uitgeven in een toko waar ze niet opletten.
Is natuurlijk niet eerlijk, maar beter hun probleem, dan mijn probleem....

necrosis | 30-12-13 | 13:25

En hoeveel procent van die 250% van het BNP aan consumentenschuld is dan afbetaald? Hebben ze dat ook onderzocht?

Zzzzooooffff | 30-12-13 | 13:24

2014 word het jaar van het klappen van de nieuwe beurs bubbels zoals facebook en twitter.

lady blabla | 30-12-13 | 13:22

Rutte's peptalk in opdracht van Van Rompuy. Ik geloof er helemaal niks van dat de economie in 2014 hersteld. Hoe zou dat kunnen nu we al met een hoge werkeloosheid zitten en de Roemenen en Bulgaren toegelaten worden, waardoor deze nog verder stijgt?! De enige die er beter uitkomen zijn Roemenië en Bulgarije, waar al het geld heen zal gaan. Wij de lasten, zij de lusten.

Maria.1 | 30-12-13 | 13:21

@macmiep.nl | 30-12-13 | 13:18
Ja, je bent blij, Rutte zegt het!

necrosis | 30-12-13 | 13:21

Een MinPres die sociaalpsychologische prietpraat als 'lekker in je vel zitten' probeert toe te passen op de staat van een land. Godverdomme wat word ik daar zenuwachtig van.

panadol | 30-12-13 | 13:20

De banken zijn zwaar in de zenuwen over de grote hypotheekschuld die ze hebben uitstaan, en zorgen nu met een uitgekiende marketing campagne om ons te bewegen geld terug te betalen om hun balansen op te poetsen... En de regering helpt hun een handje. De boven ons gestelden lachen zich rot..

070 | 30-12-13 | 13:20

Ik denk dat de banken ook meerekenen de gelden die zijn ingebracht doordat de banken huizen van mensen onder hun reet weg verkopen.
Dan wordt er idd extra afgelost, maar niet het volledige bedrag.
Als de banken wat cijfers zouden geven hoe groot de totale restschuld in Nederland is, dat zouden er heel wat andere getalletjes uit de hoge hoed komen.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 30-12-13 | 13:19

Ben ik blij? Oh. Bedankt voor 't melden.

MacMiep.nl | 30-12-13 | 13:18

Ik heb de afgelopen jaren ook keurig mijn 5 tientjes naar DUO overgemaakt. Nog 2 jaar, dan zijn de 15 jaar voorbij. 17.000 niet afgelost, alleen rente betaald. En dan mag de vlag uit'!!!!!11 of niet dan...

Ikweethetooknietmeer | 30-12-13 | 13:17

eerstneukendanpraten | 30-12-13 | 13:13 | + 0 
.
Dus je kreeg bij de Gamma een doe-het-zelf biljet terug. Wel toepasselijk!

Rest In Privacy | 30-12-13 | 13:16

"Nederlanders positief over economie in 2014" dat is in politieke taal "We kunnen nu nog meer belastingverhogingen op de burger gooien!"

Het gaat nooit meer goed komen met dit land als dit soort kabinetten blijven aanhouden.

LangeTijdGeleden | 30-12-13 | 13:15

@eerstneukendanpraten | 30-12-13 | 13:13
En daarom dus ook zelf uitgebreid het wisselgeld controleren met oa. een UV-lampje. Ze doen het immers ook bij de klant.

blinde kip | 30-12-13 | 13:15

Ze zullen na de eu verkiezingen wel met een europees belastingstelsel komen. Ik denk nog 3 jaar om deze bende te 'repareren' en dan gaat de volgende fase in.

Aantastelijk | 30-12-13 | 13:14

@Ars Vivendi | 30-12-13 | 13:10
Heeft je ex ook een oranje opblaaspak en groene snor?

necrosis | 30-12-13 | 13:13

De enigen die aflossen zijn (bijna) pensionado's met een spaarhypotheek. De dertigers die ik ken, hebben het te zwaar om de kinderopvang te kunnen ophoesten, laat staan de hypotheek af te betalen. Laat die laatste groep nou net de grootste schulden hebben.

blinde kip | 30-12-13 | 13:13

@ necrosis 13:08

Kreeg laatst van de Gamma een naar later bleek vals biljet van € 20,- als wisselgeld terug. Heb me daarna verdiept in welke kenmerken zo'n biljet aan moet voldoen en ik beng voor je dat alleen het watermerk al een te groot probleem gaat geven. Je kunt beter een vakantie boeken naar Noord-Korea en ze daar laten namaken want die jongens daar schijnen de greenback ook foutloos te kunnen kopiëren...

eerstneukendanpraten | 30-12-13 | 13:13

TheEgg | 30-12-13 | 12:59 | + 1 
.
Tja, en zo ontstond de crisis doordat pipo's zoals jij ons wijsmaakte dat een schuld geen schuld is, een lening geen lening is en een risico geen risico is. Flikker toch op man. Als je twee ton spaart op je rekening en er dan een huis van koopt, dan heb je geen schuld. Anders wel, ook al staat er passiva tegenover. Dat begreep mijn grootmoeder al en die had destijds nog wat invloed op de moraal van manlief die bankier was.
.
Normaliseer de financiële sector. Breng het moreel besef terug desnoods door strikte wetgeving en laat de financiële sector weer in dienst staan van de reële economie. Dan komt het misschien weer eens goed. Ooit...

Rest In Privacy | 30-12-13 | 13:13

En afgelopen weekend kwam naar voren dat 12% van de eu bevolking geen baan heeft en dat er een algemene prijsdaling aan zit te komen, laat nou bijna iedereen weten wat dat gaat betekenen.

toetanchamon | 30-12-13 | 13:12

Geen schulden = sterke schouders = meer belasting. Let maar op.

wakkere_nederlander | 30-12-13 | 13:11

Nu nog mijn schulden door onderstaande advertentie aflossen!

Luisterend Oor | 30-12-13 | 13:11

Je moet mijn kapper eens horen fulmineren over de politiestaat, kudtbanken c.s. en de gelijkgeschakelde media.
Nou, dan weet je het wel.

pjotr nicknaamtov | 30-12-13 | 13:11

Goh, de huis-is-een-belegging debielen komen er dus achter dat geld lenen geld kost.

Harry Turtle | 30-12-13 | 13:10

Kaas de Vies | 30-12-13 | 12:53 |
Je begint een beetje op mijn ex te lijken.

Ars Vivendi | 30-12-13 | 13:10

@necrosis | 30-12-13 | 13:08 |
3D printer??

Hobbykip | 30-12-13 | 13:09

Hoelang zou een 3D printer doen over pak-em-beet 5 Miljoen in biljetten van 50?

necrosis | 30-12-13 | 13:08

dolffie | 30-12-13 | 12:55
Weet je welke Dolffie ook zeer begaan was met de Europese economie?

Absoluut niet waar | 30-12-13 | 13:08

En weet je nou wat zo mooi is? Het klopt nog ook! Een kleine 4 jaar geleden sprak een vooraanstaand top ondernemer uit de USA de volgende woorden toen hem werd gevraagd hoe je door een crisis moest komen: "Zorg dat je vrouw full time gaat werken, neem een bijbaan als je kunt en los als een razende je schulden af."

Kobus Kloothamer | 30-12-13 | 13:07

Zit nu al wat jaartjes vrij, en dat is een goed gevoel!
Ben ook oud genoeg om niet meer in de bijstand te komen en het huisje op moet vreten...
Laat de banken maar instorten!

Hendrikaatje | 30-12-13 | 13:07

Om de inkomsten op peil te houden worden de belastingen en accijnzen gewoon verhoogd en halen ze nog meer gas uit de Groninger grond. Dat slingert onze economie namelijk enorm aan, wie dat nog niet door heeft is knettergek. Maar ik weet één ding vrijwel zeker: in 2014 komen er minstens 50.000 werklozen bij, om over de stijgende kosten voor bijstand en diverse toeslagen voor parasieten uit het oosten maar te zwijgen...

eerstneukendanpraten | 30-12-13 | 13:06

Hee rutte. En toch ga ik op Fleur stemmen.

reageerbuis | 30-12-13 | 13:05

Maar ik begrijp nog iets niet. Zal wel door mijn beperkte kennis op economisch gebied komen. Maar de banken creëerden schulden zonder dat ze reëel geld erachter hadden staan. Ze gaven jou geld, en zette er een schuld tegenover. Ze creëerden dus extra geld. En nu gaan wij met geld uit de reële economie onze schulden aflossen. Klinkt als pure oplichterij!
.
Maar hopelijk kan iemand mij uitleggen dat het anders in elkaar steekt...

Rest In Privacy | 30-12-13 | 13:04

@TheEgg | 30-12-13 | 12:59
Ja maar het klinkt zo mooi om mensen extra te laten aflossen om ze daarna met een vermogensbelasting om de oren te slaan.

sinar2 | 30-12-13 | 13:03

Nederlanders zonder schulden genieten oneigenlijk voordeel ten opzichte van degenen die hun schulden niet kunnen aflossen. Uit oogpunt van solidariteit zou het goed zijn als de overheid dit voordeel dat calculerende rijken genieten, zou afromen met een beperkte heffing.

De Geus | 30-12-13 | 13:03

Onschuldig of niet. Ik hoor, voor wat het waard is, bijna iedere econoom zeggen dat het juist verstandig is om je schulden snel af te.betalen. Lijkt mij ook niks mis mee. Is misschien niet.zo spannend allemaal, maar wel realiatisch.

Aantastelijk | 30-12-13 | 13:02

Volgens van Rompuy is de crisis over.
Een man met zo'n uitstraling doet ons allen direct hoezee roepen.
Tyler-Durden | 30-12-13 | 12:55 | + 1 -
Van Rompuy (of Rutte) heeft geen keus. Als een leider van land of EU zegt dat het volgend jaar de tiefus en de pleuris helemaal in de soep loopt met de economie schrikt iedereen zich kapot, koopt niets meer, ontslaat iedere werknemer die er nog is en ziet dat die economie inderdaad kapot gaat. Ook al denkt Rutte dat het volgend jaar slechter gaat kan hij dat niet zeggen tegen het volk want dan gaat het (nog) slechter. Hij moet dus positief blijven, hopen dat men hem gelooft (soms tegen beter weten in)en dan zal de economie mogelijk wat verbeteren. Als het toch tot een krimp komt is het altijd nog beter dan het was geweest na een doemvoorspelling. Dus, die leiders liegen voor uw eigen bestwil

pomtiedom | 30-12-13 | 13:02

Tijd voor een derde hypotheek!

Zyprexa20mg | 30-12-13 | 13:02

Geen schulden meer? Jippie!!!

*saldo checken doet*

CornholioNL | 30-12-13 | 13:01

We lossen de crisis zelf wel op. Kutbanken!

Rest In Privacy | 30-12-13 | 13:00

Volgens mij neemt het optimisme toe omdat Ewald Engelen op vakantie is.

De Geus | 30-12-13 | 12:59

Een hypotheek is geen schuld. Leer dat nou eens. Het verschil tussen hypotheek en huis is, als dat negatief is, een schuld. De rest zijn activa (die je anders ook niet zou hebben) die zijn omgezet in passiva. Daar betaal je dan een bedragje voor dat je anders ook uit zou moeten geven aan een dak boven je hoofd.

TheEgg | 30-12-13 | 12:59

Ik ben aan het oppotten en ben over 2,5 jaar weg met onze boot. En dan kan NL van mij afzuipen.

weg met ons | 30-12-13 | 12:59

@necrosis | 30-12-13 | 12:57 | + 0 -
Hoeveel bitcoins is dat?

Kaas de Vies | 30-12-13 | 12:59

Dit land gaat komend jaar uit de crisis komen, ondanks Rutte cs.

rara | 30-12-13 | 12:58

Rutte is een corrupte rat, EU grootste maffia organisatie van de wereld en wij de makke schapen die er toch geen moer tegen kunnen doen.

HetMannetje! | 30-12-13 | 12:58

Wie maar het hardste schreeuwt.

Scagnetti | 30-12-13 | 12:58

Als Rutte roept dat ons land beter in zijn vel zit, dan kan je er donder op zeggen dat NL nog verder in de shit aan het wegzakken is. Mark "bullshit" Rutte, de Pinocchio van de lage landen.

Tietmier | 30-12-13 | 12:57

@Kaas de Vies | 30-12-13 | 12:53
Jij hebt ruim 330K aan kudo's, wissel die maar in!

necrosis | 30-12-13 | 12:57

Aantastelijk | 30-12-13 | 12:52 | + 0 -
Niet altijd. geldlenen.nl-achtige leningen met hoge rentes inderdaad zsm aflossen maar hypotheek of studieschulden zijn niet zo erg. Bij hypotheek krijgt u nog altijd veel geld terug via de HRA en debetten bij de IBG te Groningen kost u niet zo veel aan rente. Beter is het om een flinke buffer aan te houden zodat u in slechtere tijden een lange adem heeft en níet direct uw huis tegen executiewaarde hoeft te verkopen

pomtiedom | 30-12-13 | 12:56

@BurgerSpionageNummer | 30-12-13 | 12:54
Gewoon zorgen dat je wat meer rendement maakt, dan is die 1,2% vermogensrendementheffing natuurlijk een lachertje. Het wordt pas beroerd als ze weer daadwerkelijk rendement gaan belasten.

steven paul | 30-12-13 | 12:56

De burger weet dus beter met financiën om te gaan dan de overheid

Mark van Leeuwen | 30-12-13 | 12:56

ik los mijn hypotheek af me he geld wat in nederland staa tom snel onder de 100.000 te komen, indien er spontaan weer een bank omvalt.

daarnaast blijf ik negatief over de economie. Of ik meer mensen aan werk kan helpen ik denk het niet. Eerst moet de bestaande capaciteit worden opgevuld.

dolffie | 30-12-13 | 12:55

Volgens van Rompuy is de crisis over.

Een man met zo'n uitstraling doet ons allen direct hoezee roepen.

Tyler-Durden | 30-12-13 | 12:55

Het is allemaal heel onschuldig.

Toetsiemonster | 30-12-13 | 12:54

Vind je het gek als je voor elke euro vermogen boven de 21k (stellen: 42k) 4% belasting moet betalen terwijl de rente historisch laag is.

BurgerSpionageNummer | 30-12-13 | 12:54

Mijn geld is op, stuur geld!

Kaas de Vies | 30-12-13 | 12:53

Binnenkort: Belasting als je geen schulden hebt. VVD/PvdA bedankt!

funkyd | 30-12-13 | 12:52

Ik kon ook wel wat gaan aflossen, maar besloot de grote gok te wagen - 1000 oudejaarsloten gekocht.

38 miljoen, here I come!

Snackbar van Allah | 30-12-13 | 12:52

Zou je bijna denken dat het helpt.. Sowieso altijd beter schulden aflossen dan sparen.

Aantastelijk | 30-12-13 | 12:52

vooral zo door gaan, dan gaat het alleen maar beter met de economie..... not

commentator99 | 30-12-13 | 12:50

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken