Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

's-Gravendeel vecht terug tegen gristenterreur

Kijk. Dit lezen we graag. 's-Gravendeelers steunen hun supermarkt door massaal op zondag te gaan shoppen. Oh, vraagt u zich af, is dat zo bijzonder dan? Ja, want de supermarkt in 's-Gravendeel gaat gebukt onder terreur en dreiging van de gristengemeenschap in het Zuid-Hollandse dorp. Anonieme gristentrollen hebben op 1e kerstdag de supermarkt beklad met opruiende teksten tegen de zondagsopening. Zij eisen dat alleen de kerk het monopolie heeft op zondagsopening, het verstoren van de zondagsrust met het luiden van de klok, (parkeer)overlast van mensen die de kerk in- en uitlopen en het betalen van hun manager -de dominee- voor werken op zondag. Dat andere mensen op hun eigen manier de zondag indelen, vinden de gristengekkies vervolgens een schande. Gelukkig steunt het dorp massaal de supermarkt. "Ik laat me niet de wet voorschrijven door de kerk”, zegt een van de bezoekers van de supermarkt. “Dat is niet meer van deze tijd. Ik erger me ook al jaren aan de luidende klokken van de kerk, maar ik ga er toch ook niet tegen protesteren?" Juist. En dat is het enige rationele antwoord op de middeleeuwse pamfletpraktijken van de weer eens zwaar gekwetste religieuze fundi's. Niet zwichten voor religieus terreur en gebruik maken van je (individuele) vrijheid.

Reaguursels

Inloggen

@Hendrikaatje
Quote: "Tja, ik ben christen en moet daarom maar veel vuilbekkerij over me heen laten komen van mensen die zich atheïst noemen.
Heb het gevoel dat vele vaag gelovenden hier zich maar atheïst noemen om van dat gezever af te zijn.
Dat noem ik fratsen, en daar doe ik niet aan mee."

Jouw uitleg raakt kant nog wal. Door middel van dergelijke uitspraken generaliseer en demoniseer je atheïsten.

Ik voerde in het verleden vaak discussies met gelovigen. Ik ben hierdoor vaak met de dood bedreigd. Dit gebeurde vele malen vaker door christenen (voorzichtige schatting: meer dan tien maal letterlijke doodsbedreigingen, enkele honderden keren indirecte doodsbedreigingen) dan door moslims (slechts één maal de afgelopen tien jaar, waarbij de betreffende persoon werd teruggefloten door andere moslims en deze persoon heeft vervolgens ook zijn excuses aangeboden). Als ik hier eenzelfde uitleg op zou toepassen, dan krijg je het volgende:

"Ik ben atheïst en moet daarom maar veel doodsbedreigingen over me heen laten komen van mensen die zich christen noemen.
Heb het gevoel dat vele vaag gelovenden hier zich maar christen noemen om van dat gezever af te zijn.
Dat noem ik fratsen, en daar doe ik niet aan mee."

Als ik iets als "fratsen" zou bestempelen, dan is dat het proberen op te leggen van religie aan anderen, door middel van het bedreigen van winkeliers in dit geval.

Ali al-Wende | 31-12-13 | 12:06

Ik zag ook dat de lokale Harry Piekema had gedreigd om de beelden van de bewakingscamera op internet te smijten. Dan weten we meteen wie er in dit Gristelijke dorp bij de lokale Gristen Al Quaida horen. Enig doorzagen zal er ook toe leiden dat bekend wordt welke Gristelijke ayatollah in naam des heeren een fatwa over onze lokale grootgrutter heeft uitgesproken.

Brulboei_61SB | 31-12-13 | 09:12

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 17:46
De christelijken zullen miauwen en blèren, de staat zal met vreugde de zondag als werkdag inpalmen en verklaren dat de woensdag niet kan, vanwege de onderbreking der werkweek en het uit de pas lopen met het buitenland.
Dat word dan voor een ieder 6 werkdagen waar van er 1 bij rooster opgenomen kan worden, de vrije zaterdag staat dan nog.
Bedrijven zullen gaan zeuren en ook de vrije zaterdag wordt ons afgenomen en we zitten dan op 7 werkdagen per week waar van er 2 vrije dagen op rooster toegewezen worden.
Niks geen gezamenlijke vrije dag meer...

Hendrikaatje | 30-12-13 | 19:09

Ik kan alleen maar zeggen heel goed. Weg met al die kudt religieen. Religie het is een plaag. Alle religie. Het heeft meer slecht als goeds gebracht. Weg met die Kudt kerken en moskees. Die geldverslindende wangedrochten in het nederlandse landschap. Weg met die enge regeltjes voorschijvers uit die geweldige kudt geloven. Weg met de religie uit de politiek. Geloven doen degene die in sprookjes geloven maar lekker achter hun eigen deur. Dat is mijn mening,het hoeft niet de uwe te zijn.

tweetybird | 30-12-13 | 18:52

De kogel is al lang door de kerk.
Kwestie van tijd.

oplichter | 30-12-13 | 18:44

Dafuq?
Ik wist niet dat 's Gravendeel nog helemaal roomblank was. Het Zuid-Hollandse dorp waar ik woon is vergeven van de kansloze buitenlanders.

Semper Pecunia | 30-12-13 | 18:05

@Hendrikaatje

Nou laat ons dan het volgende experiment uitvoeren:
De rustdag in de week wordt woensdag (wettelijk).

Wie denk je gaat er eerder bijdraaien: de kerk of de staat?

Het idee van een rustdag is in 2013 net zo achterhaalt als het idee dat er überhaupt religieuze feestdagen zijn. Geef iedereen per jaar 130 dagen vrij, met het idee dat iedereen zelf kan bepalen hoe deze worden opgenomen.

Dat is pas vrijheid. Maar daar beginnen we niet aan, want anders zouden mensen plotseling flrxibel moeten worden...

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 17:46

U bent helemaal geen atheist.

U komt gewoon niet van God los.
En vertel mij eens waarom mensen die en masse geloven in een waanidee ( het bestaan van God noch Allah is nog nooit aangetoond) het recht zouden hebben om anderen voor te schrijven wat er op zondag moet gebeuren?
Waar haalt u de arrogantie vandaan?
Uw geloof is een ideologie, zo niet een hobbie, waar u zich maar in uw vrije tijd mee moet bezighouden.

knerf | 30-12-13 | 17:42

Nog maar een keer dan..

De oude Marx noemde religie "opium voor het volk".

En of het nou de geestelijke terreur van christenen in 's-Gravendeel is of de fysieke terreur van islamieten in Wolgograd, Beiroet of China, het fanatisme waarmee gelovigen hun opvattingen willen opdringen aan andere, vaak niet-gelovigen is hetzelfde..
Discussies willen ze niet over hun waanidee dat er een God of Allah bestaat.
Want dan komt het afgekloven argument dat God buiten iedere discussie staat ( "Hoezo"? vraag ik dan steevast)of dat ook nooit bewezen is dat God niet bestaat..
Nee, er is ook nooit bewezen dat kabouters niet bestaan...

knerf | 30-12-13 | 17:36

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 15:51
Tja, die vrije zondag is in het toen nog christelijk Nederland (en ook andere landen) als rustdag geaccepteerd en wettelijk gemaakt.
Ook de niet christelijken kregen die dag en dat is tot op heden zo.
Weet dat Nederland redelijk onkerks is geworden, ikzelf ook.
Noem mezelf overigens nog steeds christen hoewel i9k ook m'n twijfels heb aan de Bijbel, ben dus geen hardcore.
Doe ook gewoon alles wat me uitkomt op zondag...In m'n plemps heeft U ook m'n argumentatie kunnen lezen, welke geen van allen met geloof van doen hadden.
Nogmaals, ik wil die zondag graag als rustdag (niet kerkelijk) behouden.
De laatste 10 jaar is er niemand van honger omgekomen omdat de winkels niet op zondag geopend waren; 6 dagen om boodschappen te doen is, zeker met de avond openstellingen,
ruim voldoende om boodschappen te doen.
Waarom nu winkeliers en personeel die vrije dag ontnemen?
Men zal echt niet meer gaan kopen als men nodig heeft, hoogstens zal er meer gespreid gekocht worden, met een extra open dag zal dus gewoon alles een beetje duurder worden en nog meer familie of kleinere zaken weggedrukt door de commerciële reuzen.
Hoop dat ik m'n standpunten zo voldoende duidelijk gemaakt heb...

Hendrikaatje | 30-12-13 | 17:20

Ali al-Wende | 30-12-13 | 15:14
Tja, ik ben christen en moet daarom maar veel vuilbekkerij over me heen laten komen van mensen die zich atheïst noemen.
Heb het gevoel dat vele vaag gelovenden hier zich maar atheïst noemen om van dat gezever af te zijn.
Dat noem ik fratsen, en daar doe ik niet aan mee.
Voor de rest kunt U m'n plemps beschouwen als geschreven door een atheïst, daar ik het geloof er verder in de argumentatie geheel buiten laat.

Hendrikaatje | 30-12-13 | 16:58

Religie is opium voor het volk zei de oude Karl Marx al.

Maar niet alleen dat.
Het gaat ook steeds vaker gepaard met opdringerigheid, geestelijke en fysieke terreur.

Zie 's- Gravendeel, nog in een gematigde vorm, tot extreem geweld in Wolgograd, Libanon, Syrie,etc.

Geloven in een waanidee (want noch het bestaan van God noch Allah is ooit bewezen) en dat anderen willen opdringen.

O ja, en voor de gelovigen die nog steeds beweren dat ook nooit bewezen is dat God niet bestaat het volgende:
Er is ook nooit bewezen dat kabouters niet bestaan dus kunnen we ook in kabouters gaan geloven dan?

knerf | 30-12-13 | 16:55

Volgend jaar is de winkel op zondag dicht omdat de christelijke partij daar het meest te vertellen hebben Gisteren nog was het best druk bij appie.Het dorp leeft op zondag van winkelende mensen en kerkgangers die naar de kerk gaan.Ik moest daar zondag ook zijn omdat baby,s die geboren worden geen rekening houden met de zondags rust.Wel een probleem is parkeren. Lastig omdat alles open is en vlabij hun doel(kerk,winkel) willen parkeren en geen meter te ver.Als winkelier zou ik denken ga lekker ergens anders zitten waar de mensen het wel waarderen dat je op zondag open gaat.C1000 daar is voor christen heb ik begrepen en ALbert heijn niet cristen.Dus kijk uit waar je in het vervolg je boodschappen gaat halen.

Diana van Helden6340 | 30-12-13 | 16:14

du Roi Soleil | 30-12-13 | 10:29 | + 11 -
---
Behalve dat dat over zaterdag gaat :-)

God beval overigens wel iemand te stenigen voor het spokkelen van hout voor z'n vuurtje. Staat ook in de bijbel.

harstef | 30-12-13 | 16:04

Hendrikaatje | 30-12-13 | 14:05 | + -1 -
---
Wat een arrogantie. Denken dat de winkel-zondagsopening gewenst is om christenen te pesten, ongelooflijk!
Voor 2verdieners of single1verdieners is het erg prettig om te kunnen winkelen wanneer zij niet werken en dat niet in maar een overvolle zaterdag of don-avond te moeten doen.
Hoe komt het toch dat christenen altijd anderen de wet willen voorschrijven? En bijna nog erger, zich gediscrimineerd of gepest voelen als zij een ander de wet niet mogen voorschrijven. U hoeft niet op zondag te shoppen, homo te zijn, of euthanasie te laten plegen. Maar verbiedt het een ander niet!

harstef | 30-12-13 | 15:58

@Hendrikaatje | 30-12-13 | 14:05

Sorry - maar dit is gelul van de bovenste plank!

Iemand die in de door mij genoemde sectoren werkt is zondag ook niet thuis om het vlees te snijden. Iemand die een bus rijdt kan niet met de kids naar het sporten gaan.

Onder het mom van wat moet dat moet. Waarom moet dit wel en een winkel niet?

En de vrije dag hebben we te danken aan het christendom? WTF - je moest naar de kerk om je wekelijks te laten indoctrineren - daarom is de dag vrij.

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 15:51

Ik begrijp de klagers niet. Nog even afgezien van hun sprookjeswereld met een oppersinterklaas die al hun doen en laten in de gaten houdt en verplicht elke week een rolletje pepermunt opzuigen op houten bankjes in een koud gebouw, dat is allemaal al tamelijk bizar, maar dat moeten ze natuurlijk allemaal helemaal zelf weten. Wat ik niet begrijp is dit: zij mogen van hun eindbaas in de hemel op zondag helemaal niks, nog geen spijker in de muur slaan. Behalve voor dag en dauw naar de kerk mogen hebben ze voor de rest van de zondag een ophokplicht. Wat kunnen ze dan voor last hebben dat een winkel open is en anderen gaan winkelen? Ze kunnen er niets van zien, ze beleven er niets van. Mag niet.
En dan nog: zij mogen van hun übertovenaar toch niet begeren wat een ander doet? En ze mogen toch niet oordelen opdat zijzelf niet geoordeeld worden (en meer van die kul)?

Stormageddon | 30-12-13 | 15:44

@triasenergetica
Quote: "Ach ja, de verwende kids van Geenstijl zouden eens moeten weten hoeveel van de welvaart waar ze zich dag-in-dag-uit aan laven te danken is aan het Christendom."

En daarom moeten wij op zondag de winkels gesloten houden, omdat enkele christenen dit willen?!
Sorry, maar jouw reactie raakt werkelijk kant noch wal.

Ali al-Wende | 30-12-13 | 15:17

@Hendrikaatje
Quote: "Voel me christen, doch doe er verder niets aan, zou feitelijk zo voor atheïst door kunnen gaan, doch doe aan die fratsen niet mee..."

Deze zin begrijp ik niet. Kun je alsjeblieft "die fratsen" toelichten? Een atheïst gelooft niet in het bestaan van een godheid. Er zijn dus geen "fratsen".

Ali al-Wende | 30-12-13 | 15:14


1. Het plakken van pamfletten op andermans eigendommen is geen vrijheid van meningsuiting, maar valt onder vernieling.

2. De Bijbelse rustdag valt niet op zondag, maar op zaterdag.

3. Niemand verplicht de winkelier om op zondag te werken. Dit is een vrije keuze. Van oneerlijke concurrentie is dan ook geen sprake.

4. Niemand verplicht klanten om op zondag boodschappen te doen. Dit is een vrije keuze.

Ik vraag mij dus af wat het probleem is?!

Ali al-Wende | 30-12-13 | 15:10

Intolerante gelovigen. Ik als klant laat de sprookjesgelovers hun ding doen maar zij willen voorkomen dat ik kan shoppen. En dan dat argument van die ene "de winkel is zaterdag al tot 20:00 open". Dan zeg ik: die kutkerk is toch ook al de hele week open. Het -rekening houden met- moet blijkbaar van 1 kant komen. Als ik met een vrachtwagen spullen wil komen lossen, dan heb ik misschien wel overlast van auto's van sekteleden die een dienst aan een denkbeeldig opperwezen bijwonen. En dat anno 2013/2014. Maar zwakzinnigheid is van alle jaren blijkbaar ;-)

Rest In Privacy | 30-12-13 | 15:10

Als het geen christenen maar moslims waren geweest, had de gemeente de supermarkt verboden uberhaupt open te gaan op zondag. Want zielig.

quackel | 30-12-13 | 14:47

Het moet nu maar eens afgelopen zijn met die discussie. De fundi's voor een verplichte zondagsrust kennen hun eigen bijbel (selectief) niet want wat staat in Romeinen 14 vers 5:
"De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen."

Sendis | 30-12-13 | 14:47

von sokkenstopfen | 30-12-13 | 13:46
Wellicht dat Uwe Zuurheid het beter begrijpt als hij m'n plemp van 14.05u leest...
Iets nadenken alvorens te blèren voorkomt veel ergernis...

Hendrikaatje | 30-12-13 | 14:12

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 13:25
U noemt een aantal zaken, waar ook ik, zelfs als christen, geen problemen mee heb; wat gedaan moet, moet gedaan...
Zie geen enkele reden waarom de winkels open zouden moeten.
We moeten die ene gezamenlijke vrije dag die we aan het christendom te danken hebben, niet weggooien om christenen te pesten; je krijgt er namelijk geen andere (zo veel mogelijk) gemeenschappelijke vrije dag voor terug...
De zondag zal dan vervallen tot een ordinaire werkdag.

Hendrikaatje | 30-12-13 | 14:05

Hendrikaatje | 30-12-13 | 12:33
Btw, relirukkers hebben zich maar te schikken naar de wetten vd maatschappij, en niet dat de maatschappij zich moet schikken naar de wetten vd relirukkers, punt uit!

von sokkenstopfen | 30-12-13 | 13:48

Hendrikaatje | 30-12-13 | 12:33
Ja, ik zie het als een plicht om reli-rukkers als jij de mond te snoeren, want religie heeft geen enkele macht of invloed op de maatschappij uit te oefenen, want zoals ik al zei, religie is een privéaangelegenheid en geen maatschappelijk plicht, en derhalve mag er aan relige geen rechten worden ontleend! Dus bek dicht relirukker!

von sokkenstopfen | 30-12-13 | 13:46

@reageerbuis | 30-12-13 | 12:53

Je bent dus ook onbevlekt ontvangen ;-)

Mag je dan wel of niet op zondag boodschappen doen?

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 13:39

XverderNix | 30-12-13 | 10:05 | + 9 -
---
Jaja, de AH opent de deuren op zondag uit naastenliefde en niet uit financiële overwegingen, LOL.

Zeker het lesje impuls-aankopen gemist tijdens de marketing les?

harstef | 30-12-13 | 13:30

@du Roi Soleil

Kennelijk is er een Nederlandse versie van het geloof. Kijk even naar andere landen - waar ze ook zeggen het christelijk geloof aan te hangen. Voorbeeld: VS en UK. Geen haan die er naar kraait dat de winkels open zijn op zondag.

Waar ik wel moeite mee heb is inderdaad de HYPOCRISIE van veel christenen. Niet werken op zondag - bladibla. Maar als je tegenwoordig kijkt wat voor werk tegenwoordig (ook) allemaal op zondag uitgevoerd wordt dan wordt het even stil. Nee - een supermarkt is dan natuurlijk een zaak van de duivel.

Werk op zondag:
- vervoersbedrijven (NS, bus, taxi, veerboten, ...)
- horeca (maar christenen komen niet op zondag in een cafe, toch?)
- zorg (maar kennelijk mag dit van de Roi Du Soleil)
- nutsbedrijven (gas, water, stroom, ... of zitten de christenen zonder licht thuis, koken met hout en spoelen de WC met een op zaterdag getapte emmer water door?)
- musea, dierentuinen, boswachter of moeten de dieren maar tot maandag wachten tot ze gevoerd worden?
- hulpdiensten (brandweer, politie, ambulance)
- douane is nergens voor nodig want de slechteriken komen alleen maar ma t/m za het land in met smokkelwaar
- haven - tuurlijk joh, zo'n boot wacht graag tot maandag om verder te varen
- telcos - nee bellen doet een christ niet op zondag en al helegaar niet internetten
- tv wordt ook niet door een supermarktboycotteur gekeken op zondag
- radio idem
- transport en logistiek is op zondag niet nodig want op maandag kan de winkel leeg blijven, toch?
- ik kan nog wel even door gaan maar de zondagsrust lijkt me meer een holle frase.

Ik kan het natuurlijk mis hebben en er bestaan mensen die echt en hele dag lang geen van al deze diensten gebruiken (heel onwaarschijnlijk) maar gelukkig gaat me de Zonnekoning zo meteen voorlichten.

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 13:25

En weer een goed item van HvN. Just saying *wegduikt*

dubbert | 30-12-13 | 13:23

Ze willen zo graag een rustdag op zondag. Dan moeten ze
's ochtens ook niet van die takkeherrie maken met die Kerkklokken. Er zijn ook nog mensen die willen uitslapen.

Masterbe | 30-12-13 | 12:56

@hangtiet met knoop | 30-12-13 | 10:10
Laat mij er ff buiten!

reageerbuis | 30-12-13 | 12:53

Gezien de vele minnetjes bij, voor frequente Geenstijl bezoekers gangbare, comments, kan ik niets anders dan concluderen dat een groot gedeelte van het momenteel actieve segment reaguurders tot de zwarte kousen brigade behoort.
Vort! Des Heerens rustdag was gisteren, internet is van de duivel, kortom, ga je nuttig maken.

TisNieZoMoeilijk | 30-12-13 | 12:51

von sokkenstopfen | 30-12-13 | 12:19
Wat een onzin in een plemp...
"de taak vd ongelovigen"; U ziet dit als een geloofseenheid?
U meent met Uw religie der ongelovigen andere religiën te moeten dwingen?
Waar wetten zijn, mag U die gebruiken, is beter dan hier drammen.

Hendrikaatje | 30-12-13 | 12:33

Verdiept u eens in de historie van de zondagswet. De huidige wet stamt uit 1953, maar deze is initieel pas in 1929 tot stand gekomen. Daarvoor was zondagsrust... onbekend.
Het lijkt me heel mooi als die wet zijn 100-jarige bestaan niet zou meemaken.

Barry Hay | 30-12-13 | 12:27

Cynevisie | 30-12-13 | 12:16
Rot op zeikwijf! Je MOET niet op zondag naar de supermarkt hoor! Ik werk 6 dagen per week, en ben blij dat ik dan voortaan op zondag op m'n gemak boodschappen kan doen, en niet s'avonds door de week waar ik geregeld misgrijp naar zaken als gewoon brood, want dat is 'savonds meestal uitverkocht, dus oprotten met je reli gezeik, want een supermarkt doet geen denkbeelden aansmeren, maar gewoon etenswaren!
En vertel eens waarom je last van een supermarkt hebt als je in de kerk zit, want die hoor en zie je toch niet als je de schijnheilige aan het uithangen bent
in het pedofielenclubhuis?
Ik zou me doodschamen om uberhaupt nog in een kerk te komen met al die pedoschandalen, want ik wil niet vergeleken worden met al die kleuterneukerts, maar dat deert pedoverheerlijkers als jij zeker niet!

von sokkenstopfen | 30-12-13 | 12:27

geloven is een privéaangelegenheid en geen maatschappelijke plicht, dus bek dicht relirukkers,
want religie heeft geen ene rotte moer in de maatschappij te brokkelen, of druk daarop uit te oefenen! Daarnaast is het de taak vd ongelovigen om de zelfaangemeten macht vd kerk weer af te nemen, want aan religie mag en kan geen rechten worden ontleend! Sterker nog, ik zou zelfs een verbod willen zien op het luiden van kerkklokken op zondag vóór
12 uur s'middags, want er zijn ook mensen die op zondag uit willen slapen, en die worden al sinds mensenheugenis geterroriseerd door die kutklokken,
en dat moet maar eens afgelopen zijn, en is er ook een wet die het organiseren van evenementen op zondag vóór 12 uur verbied, vooral als daar geluidsoverlast mee gepaart gaat, en de kerk is zo'n geluidsoverlastgevend evenement, dus verbieden dat
gebimbam, en handhaven die wet godverdomme!

von sokkenstopfen | 30-12-13 | 12:19

Bekijk het eens positief: de kans dat ze gefinancierd worden vanuit de woestijn om met een zelfmoordbom hun mening op te dringen is zeer klein ...

En anderzijds: mogen supermarkten ons wel het denkbeeld opdringen dat 24/7 consumeren het hoogst haalbare is in ons aardse bestaan?

Cynevisie | 30-12-13 | 12:16

Die kerkmeneer word nu pas geconfronteerd met het feit dat hij toch niet zoveel vingers in de pap heeft....

paranoya | 30-12-13 | 12:15

duitse herder | 30-12-13 | 11:27
Tja, kan me daar iets bij voorstellen; woon in de Bible belt (Barneveld) waar dit soort toestanden ook vrij veel voorkomen; je valt dan buiten de clan.
Voel me christen, doch doe er verder niets aan, zou feitelijk zo voor atheïst door kunnen gaan, doch doe aan die fratsen niet mee...

Hendrikaatje | 30-12-13 | 12:12

gebruiken cristengekkies op zondag geen stroom?
(koelkast cv intallatie) zoja dan kopen ze op zondag groot in want elektriciteit wordt ook op zondag opgewekt en verkocht

hooivork-en-fakkels | 30-12-13 | 12:11

Eigenlijk zouden we nu allemaal onze boodschappen in 's-Gravendeel moeten doen. Even een statement maken, zeg maar. Wanneer we dat een paar jaar volhouden, staat er in 2016 tegenover de kerk een hypermarché van Carrefour van 25.000m2, met iedere zondag live muziek.

Ornoisliefde | 30-12-13 | 12:10

Het is nooit goed om je mening op te dringen aan anderen.
Op een sabbat (zaterdag, de Joodse rustdag) liep Jezus met zijn leerlingen door de graanvelden. De leerlingen plukten zo nu en dan wat aren en haalden de graankorrels eruit om op te eten. Een paar Farizeeën zeiden tegen Jezus: ‘Waarom zegt U daar niets van? U weet toch dat het vandaag sabbat is? Het is een rustdag. Wat zij doen, is verboden.’ Hij antwoordde: ‘Hebt u nooit gehoord wat David deed toen hij en zijn vrienden honger hadden? Hij ging de tempel van God binnen, in de tijd dat Abjathar hogepriester was, en nam het heilige brood mee. Eigenlijk mochten alleen de priesters dat eten. Maar David en zijn vrienden aten het brood toch. De sabbat is er voor de mensen, niet de mensen voor de sabbat. (Marcus 2:23-27 HTB)

herboldblog2.wordpress.com/category/sa...

MrPan | 30-12-13 | 12:08

de religekkies kopen zelf ook in op zondag (elektriciteit wordt op zondag opgewekt en verkocht)
ze hebben toch minimaal de koelkast aan en de elektrische pomp van de cv installatie!

hooivork-en-fakkels | 30-12-13 | 12:00

Toch eigenlijk wel gek van die christenen om op de eerste dag van de week te rusten. Is ook weer gekaapt van de heidenen. Zondag is de eerste dag van de week omdat de zon voor de aarde het belangrijkste hemellichaam is.

watazooi | 30-12-13 | 12:00

En toch heb ik honderdduizend maal liever met deze gelovigen te maken dan de aanhangers van de religie van de vrede, die ons hun wil ons door de strot willen drukken. Al dan niet met geweld. Die bushokjes met een reclamefoto van een vrouw in bikini bekladden, die wiegeren vrouwen een hand te geven, die weigeren op te staan voor rechters, die homo's en ongelovigen het liefst dood zien enz. enz. enz.
En tja wat betreft die zondags opening van de AH. laat ze lekker, niemand die er echt last van heeft lijkt mij. Er zijn ergere zaken om je druk over te maken.

Amazing_Mark | 30-12-13 | 11:57

Wat tolerant zijn de geenstijlgekkies weer. Een paar christenen maakt gebruik van het recht op vrije meningsuiting gelijk slaan de reaguurders weer op hol.
Er zijn goede redenen om zondags de supermarkt dicht te doen, we zijn geen consumentenslaven.

Mark Krachtwijk | 30-12-13 | 11:51

Dit soort mensen is een van het ergste soort dat ik in mijn leven ben tegengekomen. Ik hoop dat er dan ook met harde hand wordt ingegrepen als ze weer eens van deze onverdraagzame acties uitvoeren. En uitsluiten van alle hulp op zondag. Ik durf mij wat betreft dit soort "gelovigen" inmiddels wel ervaringsdeskundige te noemen. Ze kunnen je een boel last bezorgen. Er is daar een hoop mis en daarom zijn ze zo onbetrouwbaar.

elizabeth88385416217 | 30-12-13 | 11:48

du Roi Soleil | 30-12-13 | 09:59 | + 19
Dat is het punt niet. Waar het om gaat is dat als een winkelier geheel legaal op zondag open is en daar kennelijk klanten mee trekt, het niet aan andersdenkenden is om hem dan lastig te vallen met de eis dat hij sluit omwille van de zondagsrust. Die afweging heeft hij zelf binnen de geldende regels kunnen maken; is het zo moeilijk dan zijn beslissing te respecteren? Als hij er verlies mee lijdt, laat hem. Is zijn eigen keus, niet de zorg van de ijveraars voor een stille zondag.

Synecdoche | 30-12-13 | 11:47

goedverstaander | 30-12-13 | 11:30
Heb ter goede orde mijn christen zijn vermeld, doch dat verder geheel buiten beschouwing gelaten.
Ook heb ik niks beslist, heb alleen mijn gedachten erover kenbaar gemaakt, waaruit U lering mag trekken...

Hendrikaatje | 30-12-13 | 11:46

Geweest gisteren, de watersnood was ook op zondag, toen waren ze ook blij dat er iemand kwam.

gentle giant | 30-12-13 | 11:45

Verder wil ik nog even bijdragen dat ik het een verschrikking vind hoe mensen hierboven over atheïsten praten, of dat het aanhangers van een geloof zijn.
Ik ben niet-gelovig en ik noem mij geen atheïst. Ik geloof gewoon niet in een god. Ik heb me ook niet vanuit het geloven bekeerd tot het niet-geloven. Bekeren is namelijk een geloofsdingetje, waar niet-geloven haaks tegenover staat.

Er is geen god, er zijn geen heilige geesten, geen walhalla, geen hemel met maagden, geen wonderen, geen bewijs, niks!
Er is een universum waarvan de mens niet weet hoe het ontstaan is, wat het precies doet en waar het naartoe gaat. Er is al aardig wat over uitgevogeld door hele knappen koppen, waarvan er 1 al intelligenter is dan alle heiligen, profeten, en hun dienaren bij elkaar.

De gemiddelde mens is onwetend, dom, bang en niet mans/vrouws genoeg met de eigen domheid, angsten en het gebrek aan kennis om te gaan.
Liever schuilen in een kliek achter een hoop slap geleuter dan het leven gewoon te nemen zoals het is.

Ja, het is soms erg leeg en betekenisloos...
Ja, we zijn echt maar nietig en stellen niets voor...
Ja, er zijn dagdagelijkse kleinere en grotere zorgen...
Ja, de wereld draait niet om ons...
Ja, de buren hebben een grotere auto...
Ja, ...

Ja, maar kijk dan gewoon oprecht in de lachende ogen van een klein kind. Kijk naar de bomen, luister naar de vogels, geniet van een "mooie lucht".
Zeg vriendelijk gedag tegen de juffrouw achter de kassa om half 5 op zondagmiddag.
Zij is 17 heeft een lange nacht, een korte nachtrust en alweer 4,5 uur werken met een halve kater achter de rug.
Zij heeft goede zin, want over een halfuur heeft ze de roddels van gisteravond met haar collega's door genomen, de kater al bijna weggewerkt en in 5 uur tijd 10 uur salaris verdiend.

Zij lacht en wenst je een prettige zondagavond.
Jij gaat naar vrouw en kind, zij naar de scharrel van sinds kort.
Daar heb je echt geen geloof voor nodig.

TisNieZoMoeilijk | 30-12-13 | 11:42

ik krijg anders dagelijks pamfletpraktijken door de brievenbus van die klotesupermarkten met hun liberale fundamentalistische kutmanagers.

canis lupus | 30-12-13 | 11:41

.. vrije burgers met keuzes, echte gelovigen houden daar niet zo van. Ik zie gelukkig niet vaak meer evangelisten bij de voordeur. Het viel mij altijd op dat zulke figuren netjes zeggen dat ze mijn keuze respecteren, het "maar" wat daarop volgde doet mij twijfelen aan hun oprechtheid. Zeker als je dezelfde evangelist later weer voor de deur ziet staan.

Jan Passant mk2 | 30-12-13 | 11:34

De duivel in zijn zuivere duivelsheid is vrij ongevaarlijk. Komen we hem op een dag tegen, dan wantrouwen we hem en zijn we niet geneigd op zijn verlokkingen in te gaan, wetende dat we steeds aan het kortste eind zullen trekken.
Maar de duivel is slim.
Daarom vermomd hij zich in allerlei gedaanten, die aantrekkelijker en verleidelijker zijn dan zijn originele gedaante.
Enkele van zijn meest succesvolle gedaantes zijn Jezus en Mohammed. Die personen kunnen op eenvoudige zielen een sterke aantrekkingskracht uitoefenen. Door hun leerstellingen zijn al miljoenen doden over de wereld gevallen en zullen er blijven vallen. Tot grote vreugde van de satan, die zich al ontzettend vermaakt heeft sindsdien.
Daarom moeten we ons ontdoen van deze in schaapsvacht vermomde duivels en op ondervinding onze eigen maatstaven baseren, waarvan we merken dat ze positief aan de samenleving bijdragen.
Wie denkt dat de dag waarop gewinkeld wordt van belang is voor God, maakt God tot een belachelijk kleingeestig creatuur, ook al is het slechts een denkbeeldig creatuur.
Daarom allen, handen aan den ploeg, en arbeiden voor een betere wereld.
Amen!

Zyprexa20mg | 30-12-13 | 11:32

@ Hendrikaatje | 30-12-13 | 11:17 |
Probeert u, wederom, niet voor een ander te beslissen wat hij of zij op zondag zou moeten doen of laten.

U mag van mij elke dag het behang van de kamermuren bidden, de gehele zondag bewegingsloos op een stoel gaan zitten of van middernacht tot middernacht in de kerk vertoeven. Bemoei ik me niet mee. Laat mij dus ook met rust en respecteer mijn keuze. Aan religieuze betutteling gaat dit land ook kapot.

goedverstaander | 30-12-13 | 11:30

Ach ja, de verwende kids van Geenstijl zouden eens moeten weten hoeveel van de welvaart waar ze zich dag-in-dag-uit aan laven te danken is aan het Christendom. Zonder dat zouden ze op een houtje aan het bijten zijn ergens in een hoekje van het aardappelenveld. Wat dat betreft lijken ze wel op het links gespuis dat zich met de smart phone in de hand afzet tegen het verfoeide Westers kapitalisme. Een beetje historisch besef zou niet verkeerd zijn. Interessant ook om te zien dat Geenstijl, nadat het al de privacy-opvattingen van Groenlinks heeft overgenomen, nu de 'weg-met-ons-mode' van Groenlinks omarmd. Luidende kerkklokken, dat moeten we niet willen met zijn allen.

triasenergetica | 30-12-13 | 11:29

Hendrikaatje | 30-12-13 | 11:17 | + 0 -
Ik ken persoonlijk een volwassen man die zich losgerukt heeft van zijn gereformeerde doemdenkers en geloofsbeulen.
Het heeft hem 5 jaar gekost om op zondag een ijsje durven te kopen. Dit soort geloven heeft niets te maken met het vrije woord maar met hersenspoelingen. Zie verder Pavlov. En nee... ik ben die man niet.

duitse herder | 30-12-13 | 11:27

Terreur? Natuurlijk Quid...

Desmoulins | 30-12-13 | 11:25

du Roi Soleil | 30-12-13 | 11:19 | + 0 -
Ik kan in dat gedoe over christenen in NL ook niet veel meer zien dan het trappen tegen een dood paard.
Je kunt het ook laten, want dat paard gaat er niet door leven. Ik begrijp niet waarom Quid elke keer met die dooie paarden bezig is.

Misschien opgegroeid in de manege? Wie het weet mag het zeggen.

Itzamná | 30-12-13 | 11:23

"Ik erger me ook al jaren aan de luidende klokken van de kerk, maar ik ga er toch ook niet tegen protesteren?" Wie dermate ontworteld is geraakt van zijn/haar westerse cultuur(achter)grond(geluiden), zou ik verplicht een uurtje op de klokkenzolder willen opsluiten, totdat men overtuigt zal smeken "ja, meer van deze goddelijke klanken"!:
www.youtube.com/watch?v=akgKHCRk85I

Sendis | 30-12-13 | 11:21

@Itzamná | 30-12-13 | 11:14 | + 0 -
Inderdaad. Moslims blazen zichzelf in een bus op. Christenen plakken een A4-tje op de lokale Albert Heijn.
En raden waarover Quid een verontwaardigd stukje schrijft.
Als dadelijk de moslims het hier voor het zeggen hebben zal ook menig stoere atheist nog met weemoed terugdenken aan de tijd dat de Christenen nog in de meerderheid waren.

du Roi Soleil | 30-12-13 | 11:19

Ik ben opgegroeid in een christelijk Nederland, waar de zondag de rustdag was en men ter kerke ging.
Ben helemaal niet te beroerd om met de tijd mee te gaan, doch voel me nog steeds christen, wat ik verder buiten beschouwing wil laten.
Heb de komst der vrije zaterdag als werkende meegemaakt.
Tja, die vrije zaterdag was niet voor het winkel personeel, die mochten in een 5 daagse werkweek, dat wel, op zaterdag werken, evenals de anderen die voor noodzakelijke diensten zoals politie, brandweer,ziekenhuizen, zorg, horeca en woonboulevards wie wil, enz. 7 dagen per week moeten doordraaien, allen met een 5 daagse werkweek.
De zondag is nog steeds de dag waarop de grote meerderheid der bevolking vrij heeft, en ik vind zo'n gezamenlijke vrije dag, ook nu deze dag niet meer als christelijke dag gezien wordt, nog steeds een goed ding.
We zijn nu zover dat er wat egoïsten opstaan die anderen deze gezamenlijke vrije dag niet gunnen en eisen dat de winkels op deze gezamenlijke vrije dag geopend moeten zijn.
Gedurende de laatste 10 jaar is gebleken dat iedereen in de 6 beschikbare openingsdagen gewoon z'n gewone boodschappen en andere inkopen kon doen.
Met een algehele zondags openstelling der winkels zal er dus niets extra verkocht worden, doch wel alle kosten der bedrijven doorberekend in de artikel prijzen.
tja, alles zal in deze barre tijden dan iets duurder worden, zodat Uw koopkracht iets verminderd.
Ook ik begrijp dat als in een bepaalde plaats de AH open is en de rest niet, dat AH een grotere omzet draait, dit ten koste van de winkels die niet open zijn.
Ik ben tegen de inlevering van de (voor de meerderheid) gemeenschappelijke vrije dag.
De zondag hebben we, een andere krijgen we er niet voor terug.
Mensen, laat de zondag niet verworden tot een ordinaire werkdag!

Hendrikaatje | 30-12-13 | 11:17

@ Russells Teapot | 30-12-13 | 10:42 |
U spreekt over jezus alsof deze persoon daadwerkelijk heeft bestaan. U gelooft dat, en dat is uw goed recht, maar het heeft weinig zin om daar in een discussie met niet-gelovigen voetstoots vanuit te gaan.

Voor velen, inclusief mijzelf, had de vader van uw jezus net zo goed de geestelijk vader van Pinokkio kunnen zijn, die er nog een poppetje bij timmerde.

goedverstaander | 30-12-13 | 11:16

Wegvallen van de momenten waarop gezinnen samen kunnen zijn, of waarop je het verenigingsleven in kunt?
Het is nu maandag, vriendin werken, de kleine ligt te maffen en ik lig met een colaatje en Pringles op de bank te stinken achter mijn laptop. Kom daar maar eens om op zaterdag of zondag als de boel compleet is.
Nee, lang niet altijd even gek die verschoven werktijden, dan heeft de eeuwig sluimerende puber ook nog eens wat ruimte en tijd. Dat ontspant.

En wat de versnipperde omzet versus extra personeelskosten betref...
Ga eens op zondag naar de supermarkt en kijk eens echt goed om je heen.
- Personeel is voor 3/4 tienermeisjes/jongens tussen de 14-18.
- Veel verse producten zouden vroeger aan het eind van de zaterdag weggegooid worden en liggen nu nog op zondag tot halverwege de dag tegen volle prijs in de winkel om daarna alsnog met 35-50% korting verkocht te worden.
- Je ziet amper mannen/vrouwen die voor €100,-+ de wekelijkse boodschappen komen doen. Die komen nog steeds op donderdag/vrijdagavond of zaterdag.
- Het zijn vooral mensen die gisteren iets vergeten zijn, zonder zondagsopening zonder dit ingrediënt gekookt zouden hebben en dit nu toch nog even komen kopen én tevens voor een tientje extra luxe producten meenemen want "het is tenslotte zondag".
- Ook komen er veel mensen impuls aankopen doen omdat ze besloten hebben toch iets anders te eten, of onverwachte eters krijgen.
De hele weekplanning van wat er gekocht is en gegeten zou gaan worden schuift een dagje door en op vrijdag wordt een zak sla weggeflikkerd die ondertussen over datum is.

Veel extra aankopen, veel impulsieve kopers, extra omzet dat is...
Daar kunnen de hongerloontjes van het personeel wel vanaf en de vaste lasten worden ook nog eens over een extra dag verspreid.
Want dat pand staat er ook op zondag, de vriezers en koelingen gaan niet een dagje sabbatical...

Denk na!
Ik ben zelf redelijk conservatief en vind veel vooruitgang (kwalitatieve) achteruitgang. Maar het op zondag geopend zijn van winkels die basis levensbehoeften verkopen is gewoon een goede zaak.

TisNieZoMoeilijk | 30-12-13 | 11:16

Allemaal | 30-12-13 | 10:50 | + -1 -
Is ook onzin, zeker als je het vergelijkt met echte terreur (zoals gisteren in Volvograd - million dollar question: wie zouden daar achter zitten?).
www.telegraaf.nl/buitenland/22173888/_...

Itzamná | 30-12-13 | 11:14

Hebben ze nu al beelden van die kladterroristen? Daar zou AH toch mee komen?

Rest In Privacy | 30-12-13 | 11:13

Ga lekker op je eigen zolder rotzooien...

duitse herder | 30-12-13 | 11:09

Zo, na jaren niet meer gereageerd te hebben, terug! Was nodig! T moet een keer aflopen met dat religie gezeik!

Womanicer | 30-12-13 | 11:06

Prima. Je mag best in sprookjes geloven maar val anderen er niet mee lastig. Ik ben krijsend uit de veluwse klei getrokken en ik kan je vertellen dat er geen hypocrieter kudtvolk bestaat leer mij die griffo's kennen. De hele week de boel belazeren, roddelen en vreemdgaan, en 's zondags weer vroom van de here.

Bokito ergo sum | 30-12-13 | 10:59

@rara | 30-12-13 | 10:37


Je bedoelt dit?


blogs.rsc.org/mt/2012/10/02/evolutions...


Want epigenetica an sich verandert het beeld niet. Hoogstens is er mogelijk iets meer dan DNA alleen dat bijdraagt aan de eigenschappen van een soort. Maar dat maakt nog geen richting. En vooral geen doel.


Bovenstaand boek veranderd het beeld ook niet echt.

omanders | 30-12-13 | 10:58

@du Roi Soleil 09:59: Onzin. Je moet het niet zien als iets waar je extra omzet mee haalt, maar een stukje dienstverlening naar je klanten toe. Kijk maar eens naar winkels die 7 dagen per week open zijn; verreweg de meeste inkomsten komen uit het weekend en de koopavond. Oftewel: mensen winkelen blijkbaar het liefst buiten werktijd.

De kleine winkelier die zich geen personeel voor 7 dagen per week kan veroorloven kan dan 2 dingen doen: ofwel blijven zeiken over zondagsrust, of op maandag dicht gaan (dat moet dan uiteraard wel mogen).

Muxje | 30-12-13 | 10:53

Veel meer dan wegstervende folklore is dat zeer behoudende christendom niet. Eigenlijk zou je die mensen subsidie moeten geven.

Jammer eigenlijk dat we hier geen Amish hebben, zie onderstaand filmpje van Weird.
www.youtube.com/watch?v=lOfZLb33uCg

Itzamná | 30-12-13 | 10:52

Dus het aanplakken van een brief is terreur.
Dan weten we ook weer hoe we 'poldertaliban' moeten interpreteren.

Allemaal | 30-12-13 | 10:50

@Muxje | 30-12-13 | 10:46
Grappig toch, zoals sommigen hier menen dat dit "vrijheid van meningsuiting" zou zijn?

Volgens de logica van deze figuren was het dus ook vrijheid van meningsuiting toen de knokploegen van de SA joodse winkels bekladden met teksten als "Kauft nicht bei Juden."

Russells Teapot | 30-12-13 | 10:50

De kerken willen handhaving van de zondagsrust, „niet alleen goed omdat God het zo geboden heeft, maar God heeft het zo geboden omdat het goed is voor de mensen.”
Daar zit 'm de crux natuurlijk. Alle andere argumenten worden er vervolgens bijgesleept. Dat het concuttentievervalsend zou zijn, dat één rustdag in de week goed is voor iedereen, enzovoorts.
Die gristenen gunnen het de rest van de wereld niet dat die schijt heeft aan God en Gebod. Knarsentandend moeten ze toezien dat hun God het verder ook helemaal niks kan schelen, en dat de ruimte die zij traditioneel konden claimen langzaam door de Duivel van het afgenomen wordt.
Maar terreur? Dreiging? Nee, gewoon zure gristenen die een beetje lopen te zieken.

Schoorsteenveger | 30-12-13 | 10:49

@Die nare vent | 30-12-13 | 10:20

Omdat hij met zijn mening ándere mensen dingen wil verbieden. Dan is het niet meer alleen maar een mening.

Koninging Beatricks | 30-12-13 | 10:48

@Die nare vent 10:20: Het verschil zit hem niet in de boodschap van de stikkertjes, maar waar ze op geplakt worden. Op andermans winkel vs. je eigen kantoordeur.

Muxje | 30-12-13 | 10:46

@eenKAA | 30-12-13 | 10:32

Niet om het één of ander, maar in zo ongeveer heel de rest van de wereld, zijn de winkels gewoon 7 dagen per week open. De keuze om iets te kopen wanneer jij wilt, dat is pas vrijheid.En die sociale cohesie hangt echt niet van alleen de zondag af.

Biff Eagleburger | 30-12-13 | 10:43

@du Roi Soleil | 30-12-13 | 10:37
Jij hebt duidelijk helemaal niets van mijn punt begrepen. Ik weet wat er daar geschreven staat, en daar reageerde ik ook op. Ik zeg alleen dat, als Jezus bepaalde delen van de sabbat opheft, het idioot is om krampachtig vast te houden aan andere delen.

Daarbij, Jezus kreeg geen geld voor mensen genezen, ziekenhuispersoneel wordt wel betaald. Dus daar gaat de vergelijking nog mank ook.

Dus dat er geen actie is tegen het werken van hulpdiensten en brandweermannen op zondag, blijft gewoon gruwelijk hypocriet van die christenen.

Russells Teapot | 30-12-13 | 10:42

@Mark Smith | 30-12-13 | 10:34
Hardcore-gristenen vieren niet allemaal kerst, sommige groepen vinden het zelfs een vorm van afgoderij. Protesteren op kerst mag volgens hun dus wel, want het is geen gristelijk feest. Waarmee ze hun eigen hypocrisie onderschrijven, want als het hun om respect voor religie zou gaan dan hadden ze de kerst wel gerespecteerd.

rara | 30-12-13 | 10:41

Tot voor kort veegde ik op zondag mijn reet af met de bijbel, nu de AH open is haal ik op zondag wc-papier.

zeefert | 30-12-13 | 10:38

@Russells Teapot | 30-12-13 | 10:34 | + 1 -
Wat lul je nou? Heb je de link wel gelezen die ik gepost heb? Daar staat bijna expliciet dat het genezen van zieken op de Sabbat een hele goede zaak is. Hoe duidelijker wil je het nog hebben?
En niet alles staat inderdaad letterlijk voorgeschreven. Dat betekent dat je ook nog gewoon je verstand mag gebruiken.
Ik heb ook nog nooit van acties gehoord tegen het openen van Ziekenhuizen, brandweer, politie, leger, hulpdiensten et cetera op zondagen. Dus blijkbaar is dat voor niemand een punt en ben jij de enige die dat uit de bijbel weet op te maken.

du Roi Soleil | 30-12-13 | 10:37

God gaf persoonlijk toestemming om dit op de heilige eerste kerstdag te doen?

Mark Smith | 30-12-13 | 10:34

@du Roi Soleil | 30-12-13 | 10:29
Klets niet mafkees. Jezus gaf hiermee aan dat er volgens hem dus uitzonderingen gemaakt mochten worden op de sabbat. Maar wat zijn de voorwaarden daarvoor? Wat mag wel en niet op de sabbat? Dat zegt hij niet. Misschien mogen we dat dus wel zelf invullen.

De discipelen mochten ook graan verzamelen op de sabbat. Dus dan zou eten kopen ook toegestaan moetne zijn, nietwaar.

De mensen waar hij tegen van leer trok, dat waren hypocriete idioten als jij, die meenden aan anderen te mogen voorschrijven wat ze wel en niet mochten op sabbat. Ik weet duidelijk heel wat meer van jouw haatboek dan jij.

Russells Teapot | 30-12-13 | 10:34

In Urk hebben ze ooit smakelijk mogen lachen om de eerste horeca-ondernemer die op zondag open ging. Graffiti op z'n toko, bloembakken omgegooid.. tot bleek dat ie het allemaal zelf had gedaan, om de publiciteit..

Lefgozer | 30-12-13 | 10:33

@XverderNix | 30-12-13 | 10:05

Dat is natuurlijk onjuist, geldt alleen op macro-niveau.
De omzet verplaatst zich van pizzaboer, patatbakker, benzinestation etc. naar de supermarkt.

Frikanknul | 30-12-13 | 10:33

over 10 jaar heeft iedereen spijt, maar dan kunnen we niet meer terug... in theorie klinkt winkelen wanneer je wilt natuurlijk fijn, maar als de 7 dagen van de wijk allemaal gelijke status hebben bepaald je baas straks wanneer je werkt.. en dan is het resultaat van dit gevecht voor meer vrijheid gewoon extra onvrijheid... nu voor je eigen gemak kiezen, niet doordenken, mensen die dat wel doen wegzetten als idioten en over een jaar of 10 jaar hebben we de ideale samenleving waarin er 7 dagen van de week lekker langs elkaar heen gewerkt wordt.. ruimte voor gezin, familie, verenigingsleven of kerkelijke gemeente zal er een stuk minder zijn, want logische gezamenlijke momenten een stuk moeilijker te vinden.. weer een stapje dichter bij de progressieve heilsstaat. hoera!

eenKAA | 30-12-13 | 10:32

Wat dacht Quid: kom, we halen wat Gravendeelse christenen door het slijk, zodat PVV stemmers kunnen zien dat niet alle gestoorde geesten bij de islam zitten? Ja, nee, ik ben overtuigd hoor! Ik sta weer helemaal in de nuance modus!

KoninginWildemina | 30-12-13 | 10:30

"[...] Ik erger me ook al jaren aan de luidende klokken van de kerk, maar ik ga er toch ook niet tegen protesteren?" Juist. En dat is het enige rationele antwoord op de middeleeuwse pamfletpraktijken van de weer eens zwaar gekwetste religieuze fundi's. [...]"

Dat niet ergeren het enige rationele antwoord is, had ik niet aan zien komen.

Lacan | 30-12-13 | 10:30

@Ashtrey | 30-12-13 | 10:15


Je hoort de term wel meer: achterlopen bij de evolutie. En ook nog opvallend vaak bij atheisten, die zichzelf dan weer vaak een stuk vinden voorlopen bij de evolutie.


Het geeft aan dat men geen idee heeft waar Darwin het over had: De evolutie heeft geen richting, kent geen voorlopers en achterlopers, geen winnaars en verliezers. Intelligentie is niet het doel van evolutie. De evolutie theorie is simpelweg een verklaring voor het onstaan der soorten. Meer niet.


Het aparte is dat een richting en een doel in de geschiedenis - of in dit geval de evolutie - willen zien bij uitstek een onderdeel van het christelijke gedachtengoed is. Maar dat mag je zelf bij elkaar googlen.

omanders | 30-12-13 | 10:29

@@du Roi Soleil | 30-12-13 | 10:20
Ja, en dat is dus hypocriet, vriend. De bijbel maakt nergens uitzonderingen voor ziekenhuispersoneel.
Russells Teapot | 30-12-13 | 10:23 | + -1 -
.
Dat doet hij wel degelijk. Jezus zegt dat het genezen van iemand op de Sabbat altijd een goede daad is. Of verwachtte je dat hij het letterlijk over de CAO van Nederlands ziekenhuispersoneel in 2013 zou gaan hebben.
www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=...
Je hebt dus wel commentaar, maar weet helemaal niet waar je het over hebt. Zoals gebruikelijk.

du Roi Soleil | 30-12-13 | 10:29

@W. Eldenkend | 30-12-13 | 10:26
Dat is precies wat ik doe. Jij pikt duidelijk gewoon de leuke verzen eruit, negeert de overige 90% van de bijbel, en zegt vervolgens: "dit is wat de bijbel zegt." Dat is hypocriet.

Russells Teapot | 30-12-13 | 10:29

@matrixbluepill | 30-12-13 | 10:21

Ook @ alle andere domoren die vinden dat dit valt binnen de "vrije meningsuiting": hoe DOM zijn jullie?

Niemand doet moeilijk als ze in hun eigen kerk de zondagsopening veroordelen.
Maar als je andermans eigendom gaat bekladden, dan ga je over een grens. Dan richt je niet alleen schade aan, maar het kan ook nog eens als intimiderend worden ervaren.

Als moslims een slagerij zouden bekladden voor het verkopen van niet-halal vlees, zouden jullie dan ook vinden dat dat "vrijheid van meningsuiting" is? Domchristelijke hypocrietelingen.

Russells Teapot | 30-12-13 | 10:27

@Russells Teapot | 30-12-13 | 10:21
Je moet lezen wat er wel staat en niet wat er niet staat. Dom!

W. Eldenkend | 30-12-13 | 10:26

@du Roi Soleil | 30-12-13 | 10:20
Ja, en dat is dus hypocriet, vriend. De bijbel maakt nergens uitzonderingen voor ziekenhuispersoneel.

Russells Teapot | 30-12-13 | 10:23

Ik heb altijd het idee gehad als de "klokken luiden" dat de gristengekkies in een soort trance raken omdat ze naar de kerk moeten gaan. Iets met hypnose en indoctrinatie van weleer...

J.Dahmer | 30-12-13 | 10:22

@W. Eldenkend | 30-12-13 | 10:09
Wat te denken van "Gij zult geen andere goden vereren?"

Deze oproep tot religieuze repressie staat ook in de tien geboden.
Maar die kwam niet zo goed uit voor je argument, dus die ben je maar even "vergeten," zie ik. Hypocriet.

Russells Teapot | 30-12-13 | 10:21

Wat een overdreven artikel Quid. Je hebt het over "terreur" en "dreiging" en het enige wat ik tegenkom zijn wat op hol geslagen religieuzen die bezwaren en protesten hebben ingediend en een paar die wat bezwaarschriften op AH hebben geplakt. Boeiend hoor. Je rekent er op dat het meerendeel van je lezers toch niet helemaal doorlezen wat je als bron aanhaalt om vervolgens die paar gristengekkies af te spiegelen als gevaarlijke idioten. Helaas ben jij degene die met zulk een overdreven stemmingmakerij groeperingen wegzet als terroristen. Je vindt dat jij, die heel Nederland aan het digitale schandbord nagelt, wel recht hebt op een eigen mening maar zij niet?

matrixbluepill | 30-12-13 | 10:21

Het is trouwens onzinnig te beweren dat er christenfundi's zijn die roepen dat hulpdiensten en ziekenhuizen op zondag gesloten moeten worden. Dat wordt helemaal nergens geroepen.

du Roi Soleil | 30-12-13 | 10:20

Vrijheid van meningsuiting blijft toch een moeilijk concept voor velen hier. Laat ik voorop stellen dat ik niks tegen zondagsopening heb. Maar waarom mogen Wilders cum suis wel stickertjes plakken en is het deze mensen niet toegestaan hun mening op een dergelijke wijze te verkondigen? Alleen omdat het jullie mening niet is?

Die nare vent | 30-12-13 | 10:20

Mooi dat zondag niet bijbels is, maar de 7e dag van de week (zaterdag) wel.

arikanari | 30-12-13 | 10:18

Weet je wat terreur is, Kwit? Kijk eens naar het geloof van de vrede. In Rusland bijvoorbeeld.
Hou toch eens op met je eigen tradities te bashen.

Toine Tussenbeen | 30-12-13 | 10:17

Och och, de geloofgekkies pretenderen naastenliefde. Dit tonen ze echter alleen met de hand in een klein kind's broek. Overigens een supermarkt op zondag open, is niks mis mee. Een gehele binnenstad IEDERE zondag openhouden is klinklare onzin.

Voordeursleutel | 30-12-13 | 10:16

De supermarkt sluiten, want zondag. Dan ook maar sluiten: ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, hulpdiensten ... etcetera?
Geloofsgekkies-hypocrisie en -inconsequenties ... Steeds maar weer. Om gek van te worden.

Fijnstoffer | 30-12-13 | 10:15

@omanders 10:09
Subjectief lulpraatje van iemand die nog nooit in den Hoeksche Waard is geweest, laat gaan.

Ashtrey | 30-12-13 | 10:15

@El Gouda | 30-12-13 | 10:09
Socialisme is diefstal (wakkere_nederlander)

wakkere_nederlander | 30-12-13 | 10:14

@magicmike | 30-12-13 | 10:00
Op zondag heb ik eindelijk tijd om zonder winkelstress op internet rond te hangen...

frank87 | 30-12-13 | 10:14

@W. Eldenkend

Dit is al een tijdje in het BWB vastgelegd.
Duidelijk geformuleerd en door de staat herkend en bekrachtigd.
Met passende straffen, en niet de dreiging van een hel later.

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 10:13

XverderNix | 30-12-13 | 10:05 | + 0 -
steiging? Een n vergeten tussen de e en de i?

TheseDays00 | 30-12-13 | 10:11

Jaja, onze eigenste Joods-Christelijke cultuur!

Einde van de Domheid | 30-12-13 | 10:10

Op 1e kerstdag beklad?

Hadden ze toen geen verjaardagsfeest van het reageerbuisbaby?

hangtiet met knoop | 30-12-13 | 10:10

Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen.
Eert uw vader en uw moeder.
Gij zult niet stelen.
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste
Gij zult niet begeren uws naasten huis.

Ik vind het allemaal nog niet zo heel gek eigenlijk.

W. Eldenkend | 30-12-13 | 10:09

@Cuyahoga | 30-12-13 | 10:03


Hoe zo achterlopen met de evolutie?

omanders | 30-12-13 | 10:09

Ik voel me gekwetst in mijn mens zijn omdat ik van geen enkele religie mag denken zoals ik het doe.

Mark van Leeuwen | 30-12-13 | 10:09

Godsdienst is het opium van het volk (Karl Marx).

El Gouda | 30-12-13 | 10:09

Religieuze belangen mogen nooit zwaarder wegen dan politieke of economische belangen.
Sterker nog: op dit punt zou de wet aangescherpt moeten worden.
Religie is niet meer van deze tijd.

wakkere_nederlander | 30-12-13 | 10:08

oei de gemeente raad gaat 'besluiten'. dat word sluiten dus.

braadlap | 30-12-13 | 10:08

@Ben je van je geloof gevallen Quid?
X-es | 30-12-13 | 10:03 | + 1 -

Zoals bij de meeste anti-religieuzen.
Mensen die fel anti-religie zijn, zijn 9 van de 10 keer ex-gelovigen die op een zeker moment tot het atheïsme bekeerd zijn. Zo ook deze Johnny Quid.
Soortgelijk geval als de PVV-er die moslim werd.

En pas op, dat zijn altijd de fanatieksten.

du Roi Soleil | 30-12-13 | 10:07

Mooi zo nu nog even het er mag maar 1 supermarkt terreur in Strijen van Bram de Jong oplossen en de Hoekse Waard is weer van deze tijd. Bram.. kerel kap met al die rechtzaken en stop met je kutsmoesjes over vermeende goedkope producten van AH die op het eind toch anders zijn dan die van Lidl en het andere argument, het parkeerprobleem. Half Strijen sjeest inmiddels naar de Lidl in Puttershoek dus die klanten ben je toch al kwijt.

pinkelotje | 30-12-13 | 10:06

Zondag opening zorgt niet voor extra omzet, alleen verspreiding van de omzet en steiging van de (personeels) kosten. Gelovingen (ongeacht welk geloof) moeten het geloof binnenshuis houden en niet in het openbaar brengen.

XverderNix | 30-12-13 | 10:05

Als die gristengekkies niet met de bijbel op schoot waren opgegroeid, had deze hele heisa hun geen biet uitgemaakt.

Ik ben daarom ook voorstander om religie pas toe laten vanaf de leeftijd van 18 jaar. Dat stimuleert zelfstandanig, onafhankelijk nadenken i.p.v. slaafs achter een boekje aanlopen.

roverheid | 30-12-13 | 10:05

Terreur? Kwajongensstreek!

bolkebeer | 30-12-13 | 10:05

Opmerkelijk toch, dat die dorpen die in het verleden moeilijk bereikbaar waren, vooral omgeven door water, zoals bijvoorbeeld 's Gravendeel, Urk, Spakenburg, Werkendam, altijd zover achterlopen met de evolutie.
Hoe moeilijker bereikbaar, hoe achterlijker het volk.

27 generaties doorfokken met een beperkt aantal families is natuurlijk ook niet echt een pré voor de geestelijke ontwikkeling.

Cuyahoga | 30-12-13 | 10:03

Ben je van je geloof gevallen Quid?

X-es | 30-12-13 | 10:03

Die nare fundi's kunnen er maar slecht tegen dat ze niet meer de dienst uitmaken voor iedereen in de samenleving.

Religie hoort achter de voordeur. En niet een hele samenleving te gijzelen.

Muggenmepper | 30-12-13 | 10:01

In mijn stad wordt de kerk iedere zondag beklad.
Gisteren nog bijvoorbeeld stond er met grote koeieletters:
'1 kilo gehakt 5 euro'.

wakkere_nederlander | 30-12-13 | 10:00

-weggejorist-

Kroegtijgert | 30-12-13 | 10:00

Heerlijk die ongedwongen rust op zondag ...

magicmike | 30-12-13 | 10:00

Mensen die geloven in een sprookjesfiguur moeten dat vooral binnenshuis houden en niet anderen daarmee lastig vallen.
Allemaal!
We leven godverdomme - vooralsnog - in een vrij land.

lion@night | 30-12-13 | 10:00

Hoe moeilijk kan het inderdaad zijn? Alles boycotten wat *niet* op zondag open is.

Godsammekraken | 30-12-13 | 09:59

Dus het moraal van deze topic is dat de Gristenhonden op een dag dat ze niet mogen 'werken', toch gewerkt hebben...

NogSteedsNiet | 30-12-13 | 09:59

Het aanplakken van een A4-tje 'terreur' noemen. Wat een onzin. Kleine winkeliers gaan kapot aan het 24/7 open houden van winkels. Of ze gaan failliet, of ze zijn nooit thuis.
Verder wordt er toch weinig extra uitgegeven, want die gulden die op zondag besteed wordt, wordt maandag dus niet meer besteedt.

du Roi Soleil | 30-12-13 | 09:59

Geloof blijkt haat. Liefde is te ver te zoeken. Elke keer weer.

Mooie aktie van de mensen die de super steunen.

BekiekUtMoar | 30-12-13 | 09:58

Hulde!
Waarom die reli's menen dat zij anderen de wet mogen voorschrijven op basis van hun eigen sprookjesboek is mij altijd al een raadsel geweest.

Tyler-Durden | 30-12-13 | 09:58

's-Gravendeel.
In de volksmond 'Den Deel'.

wakkere_nederlander | 30-12-13 | 09:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken