Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Paupers uit Aalten moeten stoppen met roken

sloeber100.jpgO shit. Van de buitengewoon christelijke gemeente Aalten uit de Achterhoek moeten armlastige minima die bij de Stadsbank aankloppen voor schuldhulpverlening eerst maar eens kappen met roken. Per 1 februari volgend jaar moeten de sloebers aankloppen bij de gemeente in plaats van direct bij de Stadsbank (dorpsbank, anyone?) en de gemeente is niet van plan 'met de kraan open te dweilen'. Oei oei. Lastig hoor. Lokale overheden die gaan bepalen wat je wel of niet mag consumeren als je aanspraak maakt op hulp? Oogt ons licht-extreem fascistisch. Weet u wie er ook bepaalde wat je wel of niet mocht consumeren? Juist. Maar hey, die paupers leunen voor hun bestaan volledig op die zogeheten 'sterke schouders' die de hele uitmergelende verzorgingsstaat al dan niet verplicht overeind houden, een beetje opofferingsgezindheid van hun kant mogen de sterke schouders toch zeker wel verwachten? Voorlopig kan de gemeente minima in ieder geval nog niet dwingen om te stoppen met roken. Voorlopig moeten we dat ook maar zo houden. Want stelt u zich eens voor. U woont u in een gemeente waar GroenLinks groot is (puur theoretisch, maar toch), mag u straks ineens geen biefstuk meer eten. Woont u in een grote stad met de PvdA aan de touwtjes: geen haram-watdanook meer. Gemeente met VVD-capi? Bier verboden, iedereen aan de likeur. Theoretische bullshit, zegt u? U onderschat de volstrekte koekwausiteit van de idealistische lokaal-politicus die zich omhoog wil werken. Geen overheid in onze boodschappenmand, aub. Doe dan maar wat minder regelingen voor al die armlastige minima die door alle hulp niet eens meer weer wat 'zelfredzaamheid' betekent. Sowieso, als je met duizenden euri's netto per maand niet rondkomt, dan hallo.

Reaguursels

Inloggen

Voorstel: mensen in de bijstand geen sex meer, scheelt een hoop nazaten.

Occipitaalcasibus | 18-12-13 | 08:13

Wat een graffe onzin. "De buitengewoon christelijke gemeente Aalten" (3 generaties terug. "Arme paupers uit Aalten" (tsja, allemaal arm, allemaal over 1 kam scheren). Ik kan vaak heel positief over jullie meepraten, maar dit is echt pure bullshit. Ik woon zelf in Aalten, en als je voor de gein gaat kijken wat er in de kerk te vinden is... Alleen maar "oude garde". Krijg eens eem realistisch beeld van de plaatsen waarover jullie posten, en trek geen oude koeien uit de sloot.

jurvermie | 18-12-13 | 07:34

Wat een graffe onzin. "De buitengewoon christelijke gemeente Aalten" (3 generaties terug. "Arme paupers uit Aalten" (tsja, allemaal arm, allemaal over 1 kam scheren). Ik kan vaak heel positief over jullie meepraten, maar dit is echt pure bullshit. Ik woon zelf in Aalten, en als je voor de gein gaat kijken wat er in de kerk te vinden is... Alleen maar "oude garde". Krijg eens eem realistisch beeld van de plaatsen waarover jullie posten, en trek geen oude koeien uit de sloot.

jurvermie | 18-12-13 | 07:27

@rara | 17-12-13 | 16:00 |
Liefdadigheid wordt door Van Dale (2009) omschreven als ‘het geven van steun aan noodlijdende personen’. Lijkt mij toch redelijk het idee van bijstand. Dat dit momenteel geinstitutionaliseerd is zodat iedereen hier recht op maakt onder bepaalde voorwaarden betekend niet dat je niet word onderhouden vanuit (afgedwongen) 'steun' van anderen.

potsenmakkert | 17-12-13 | 22:34

ze hebben gemakkelijk praten. Stoppen is niet gemakkelijk. Ze erkennen het probleem, verhogen de accijns met 550% en steken het geld in geheel andere zaken dan verslavingshulp en ziektekosten voor die doelgroep. Ze zijn nogal hypocriet. Ooit krijgen we hetzelfde gezeik met alcohol, let maar op.

sufkut | 17-12-13 | 21:23

@Domtoren | 17-12-13 | 19:16
-
Troost u: binnen zeer afzienbare tijd wordt plaatselijk fascisme landelijk 'beleid'.
-
Dus zeer binnenkort mag u ook Zaltbommel, Buren en Bolsward niet meer in,voor, let wel; een gegeven waarvoor geen enkele wetenschappelijke onderbouwing bestaat.

bisbisbis | 17-12-13 | 21:02

@rara | 17-12-13 | 12:46
Nee. De overheid zou er juist veel minder mee te maken moeten hebben zodat er niets 'op te dragen' valt. Minder onzinnige premies, minder onzinnige vergoedingen, minder onzinnige normen, men neme zelf zijn risico en drage zelf de lasten. Minder basis voor staatsmacht om over burgers uit te oefenen.
Een oorlog, welke dan ook, heeft daar niets mee te maken. Maar ik begrijp dat u niets liever wilt dan meer staatsmacht.

Zoetwaterpanharing | 17-12-13 | 20:08

Nou Utrecht bepaald al welke auto ik wel of niet mag rijden. Ik bedoel maar

Domtoren | 17-12-13 | 19:16

schuldsanering kan in veel gevallen sowieso afgeschaft worden. schuld kwijtschelden, dan hebben de bedrijven gewoon pech. Moet je maar geen duizenden euro's krediet geven zonder te kijken of de mensen het überhaupt kunnen betalen, want dat is wat meestal gebeurt. Inspelen op spilzieke mensen. Gek he, als ze je dan ineens niet kunnen betalen.

swift1.6 | 17-12-13 | 17:47

Met de huidige accijnzen is het toch vestzak-broekzak, gewoon laten dampen

TheStef | 17-12-13 | 16:38

@James Lastig | 17-12-13 | 11:01
Omdat de organisatie van een bonnensysteem net zo duur, zo niet nog veel duurder is om te organiseren, en de overhead bij de sociale diensten, belastingdienst toeslagen en SVB is al gigantisch. Nog even afgezien dat dergelijke bonnen dan een alternatief geldcircuit gaan worden. Dat vindt DNB niet goed en de fiscus niet leuk.

Goedkoper is helemaal geen uitkeringen, maar dan gaan de sloebers alles ongevraagd uit je huis halen. Dan heb je weer meer politie en meer gevangenissen nodig (die zijn ook niet gratis!).

Nog goedkoper: alle werklozen meteen doodschieten. Kost een miljoen kogels per jaar, maar dan ben je er wel meteen definitief vanaf. Nou ja... begraven of cremeren op staatskosten is ook duur, maar misschien dat je daar speciale kampjes voor kunt maken waar een kleine hoeveelheid werklozen de doden laat opruimen. Dan verklein je de overhead tot een minimum. Je hebt wel wat mensen nodig om de boel te bewaken en het transport te regelen naar de kampjes. Kost ook wat. Nog even afgezien van de planschade voor de omwonenden van de kampen. Gaat ook in de papieren lopen.

Stormageddon | 17-12-13 | 16:33

@henriette | 17-12-13 | 10:54
90% van de tabaksprijs vloeit onmiddellijk terug naar de staatskas. Een betere manier om te zorgen dat bijstandspoen weer terugkomt bij de staat is er niet. (Tenzij mensen tabak in België of Duitsland gaan kopen omdat het daar veel goedkoper is.)

Stormageddon | 17-12-13 | 16:20

@potsenmakkert | 17-12-13 | 15:45
Bijstand blijft liefdadigheid

Nee, het is volgens de wet een recht. Jij mag het liefdadigheid noemen, maar dat is het gewoonweg niet.

rara | 17-12-13 | 16:00

Ik drink graag Port. Of de regering iedere week even een doosje bij mij afgeeft.

WieIsDeChef | 17-12-13 | 15:56

@rara | 17-12-13 | 11:12 |
Overigens gun ik het u wel meer als u er een heel leven voor gewerkt heeft dan iemand die zijn leven geen poot heeft uitgestoken behalve om geld te ontvangen.

potsenmakkert | 17-12-13 | 15:46

@rara | 17-12-13 | 11:12 |
Klopt, dat gaat om AOW, een werkloosheidsuitkering en een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Daar werk je voor. Bijstand blijft liefdadigheid.

potsenmakkert | 17-12-13 | 15:45

Gemeente met Christenfundi's
Niet meer neuqseksen of masten

Gemeente met Groenlinksers of Dierenknuffelaars
Vlees: verboten

Mr Bad Guy | 17-12-13 | 15:26

Je zou roken ook kunnen aanmoedigen, weet je in ieder geval zeker dat een groot deel van het geld weer in staatskas terechtkomt.

carramba | 17-12-13 | 14:38

Oskaar wenst iedereen eens een paar jaartjes die fijne bijstand toe.
Gisteren was Oskaar weer eens op de zoveelste sollicitatie bij ,jawel een tomatenkweker.
Deze vertelde mij dat hij liever polen afscheepte met 6 euro per uur plus een tochtige caravan.
i.p.v. mij aan te nemen voor het minimum loon.

Oskaar Blafzuur | 17-12-13 | 14:34

"U zult er anders over denken (dat komt voor rekening van uw referentiekader) maar de Oranjes werken hard voor ons land.
1,2,tja,tja,tja | 17-12-13 | 13:43 | + -2 -"

Ik heb geen referentiekader... Ik heb mezelf geleerd zelfstandig te denken.

En hoezo "werken die oranjes hard?"

Ben je er dagelijks bij dan?

knerf | 17-12-13 | 14:30

1,2,tja,tja,tja | 17-12-13 | 13:43 | + -2 -

Tuurlijk, joh.

Die krijgen al een uitkering simpelweg omdat ze als oranje worden geboren...

knerf | 17-12-13 | 14:25

Waarschijnlijk zijn er mensen bij de gemeente die zelf ook roken, die als ze later longkanker hebben wel verwachten dat ze een dure kankerbehandeling krijgen, op kosten van gezonde mensen.

Rest In Privacy | 17-12-13 | 13:57

PS Goed geschreven, van Leeuwen. Er kan geen tegenstand genoeg zijn tegen een bemoeizuchtige en betuttelende overheid.

eastender | 17-12-13 | 13:56

Iederéén heeft tegenwoordig een idee en blijkbaar ook een bevoegdheid om een ander te dwingen tot bepaald gedrag. Binnen een week het derde voorbeeld van gedragsdwang. Vorige week meldde de burgemeester van de gemeente Zeist dat de gemeente de directe sociale omgeving van criminelen actief beïnvloedt; het AD publiceerde gister een ingezonden brief van iemand die , als 54 jarige, zijn 2 flessen wijn moest inleveren van de cassière omdat zij vreesde(!) dat de 18 jarige dochter, die zich aan haar niet kon legitimeren, ervan zou drinken!
We worden lijfeigenen van de overheid met overal gewillige hoeders van de gedachte- en gedragspolitie.
Dit is maar het begin voor wat de gemeenten betreft. Die mogen overal hun eigen beleid over maken dus we krijgen weer dezelfde ellende als voor 1980, toen de overheid een einde aan de willekeur maakte door te centraliseren. Als politici eens geschiedenisles zouden krijgen, was er al een wereld gewonnen.
Anders dan in Engeland kregen de mensen hier geen voedselbonnen maar geld, om zodoende hun keuzemogelijkheden en waardigheid te behouden. Kijk eens verder dan je neus lang is. Er zijn goede medicijnen om mensen snel en eenvoudig te laten stoppen met roken. Biedt die dan aan ipv op je machtsstoel te zitten.

eastender | 17-12-13 | 13:55

@knerf | 17-12-13 | 13:21 | + -1

U zult er anders over denken (dat komt voor rekening van uw referentiekader) maar de Oranjes werken hard voor ons land.

1,2,tja,tja,tja | 17-12-13 | 13:43

En terecht! Roken is niet voor paupers, maar voor de nouveau riche. Althans als je ziet wat het kost, ga je dat bijna denken...

Marvin_NL | 17-12-13 | 13:29

Maar als ze roken stoppen ze ook op lange termijn met leven wat alles per saldo een stuk voordeliger maakt ;)

petros666 | 17-12-13 | 13:22

henriette | 17-12-13 | 10:54 | + 53 -

Waarom moet de staat bijdragen aan die op belastinggeld terende oranjes die zelf geld zat hebben?
Mee eens?

Dan de volgende:

Waarom moet de staat bijdrage aan de wachtgelden van politici die zelf ontslag nemen en niet eerst 4 weken moeten solliciteren voordat ze wachtgeld krijgen?
Mee eens?

knerf | 17-12-13 | 13:21

Zou dat ook gelden voor op wachtgeld terende politici?

Oh nee, natuurlijk niet want we leven in een pseudodemocratie...

knerf | 17-12-13 | 13:18

De totalitaire staat rukt steeds verderop. Eerdaags lopen ook mensen met een hypotheekrentesubsidie of wat voor subsidie dan ook, braaf in het gelid.

Arnold9638 | 17-12-13 | 13:12

Men zou ze moeten korten op hun uitkering, het is natuurlijk vreemd dat je niet wilt werken maar wel elke dag de tijd hebt om op je dooie gemak aan tafel die goekope shag uit die blikken netjes in een sigaret kan draaien met zo'n machientje, dan kan men in een sociale werkplaats bv ook kerstkaarten van een bedelorganisatie netjes in een zakje doen en dichtsealen.

Aan de slag!

Tsja, en nu? | 17-12-13 | 13:07

Schuldhulpverlening is geen luxe. Roken is luxe... dus weg ermee

1,2,tja,tja,tja | 17-12-13 | 12:50

en die 3 pitbull terriers en 5 katten moeten ook de deur uit;kosten ook een godsvermogen

peter1953 | 17-12-13 | 12:46

@Zoetwaterpanharing | 17-12-13 | 12:41
Kortom: iedereen moet eten, drinken en doen wat de overheid beveelt. Je mag niet harder werken dan de norm, je mag niet minder bewegen dan de norm, en je moet eten wat de overheid je opdraagt.

Gelukkig is jouw partij direct na de oorlog verboden.

rara | 17-12-13 | 12:46

Het is al te gek voor woorden dat als je een uitkering (andermans geld) ontvangt, je nog geld overhoudt voor een dure hobby als roken. Laat ze dat geld investeren in bijscholing, zoals een VCA-cursus of een heftruckcertificaat. De uitkeringen zijn ziekelijk hoog in Nederland.

DutchLibertarian | 17-12-13 | 12:45

@rara | 17-12-13 | 11:29
Sportfreaks met chronische blessures en de overeters: idem dito. Duidelijk en aantoonbaar handelen tegen eigen gezondheid, herstel zelf betalen in plaats van alles maar af te wentelen op anderen.

Zoetwaterpanharing | 17-12-13 | 12:41

bovenste_plank | 17-12-13 | 11:28 | + 3 -
Weet je hoe je kunt zorgen dat je meer verzetjes hebt? Beter omgaan met je geld en gaan werken, komt er meer binnen en kun je meer uitgeven aan verzetjes.
.
Het kan toch niet zijn dat iemand die niet met geld kan omgaan of niet werkt vanalles maar krijgt, terwijl mensen die werken tegen een minimumloon dat ook niet kunnen betalen en niks krijgen 'want werk'?! Ik ken mensen die niks kunnen vanwege hun lage inkomen, maar ze hebben tenminste genoeg eergevoel om te werken ipv te bankzitten.

Pikkestrijder | 17-12-13 | 12:35

@Zo Ontzettend Moe | 17-12-13 | 11:04 |

En geen antwoord of uitleg op mijn vraag bij uw stelling. Kotsmisselijk word ik ervan. Moe ook, zo ontzettend moe...

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 12:35

Bijstand dient een natura verstrekking te worden: huis+zorg+eten+drinken+zak- en kleedgeld. Geen duizenden euro's en kijk maar wat je er mee doet. De gemeente dient juist wel te bepalen hoe hun leven wordt ingericht. Als ze dat niet bevalt, gaan ze zo snel mogelijk aan het werk. MMW.

lulleficatie | 17-12-13 | 12:31

Bijstand en schuldhulpverlening is een vangnet: geen relaxte hangmat !

1,2,tja,tja,tja | 17-12-13 | 12:27

Ikweethetooknietmeer | 17-12-13 | 10:55 | + -7 -
Stop dan gewoon helemaal lutser. Beetje lafjes ertegenaan hangen, maar hij mag er niet in, kansloos.

Pikkestrijder | 17-12-13 | 12:26

KlunsJohannus | 17-12-13 | 12:07 |
Het wordt steeds duidelijker dat ziektes en aandoeningen in belangrijke mate worden veroorzaakt door iemands aanleg, die al vaststaat bij je geboorte en steeds beter te 'lezen' valt in ieders DNA-patroon.
Dat betekent dat u, met uw atletische lichaam en gezonde leefpatroon, best een ongelofelijk grote kans kan hebben op bepaalde vormen van kanker, hart- en vaatziekten of diabetes. Ik denk dat zorgverzekeraars zich in de nabije toekomst eerder zullen richten op het DNA van haar klanten, dan op een niet te controleren leefstijl. En dan zou u zomaar gigantisch de sjaak kunnen zijn bij de bepaling van de hoogte van uw premie. Denk daar maar 's over na, voordat u zo afgeeft op mensen met overgewicht (óók vaak genetisch bepaald) die van een sigaretje houden.

Ornoisliefde | 17-12-13 | 12:19

Het gaat hier om minima die om schuldhulpverlening vragen.
Dat zijn dus niet alleen bijstandstrekkers.
Een bijstands gezin zal niet gauw in de schuldhulpverlening hoeven, hebben we in het eerder topic kunnen lezon.
En als je schulden hebt is het normaal dat je een tijdje je behoeftenpatroon moet aanpassen om af te kunnen betalen. Er is niks mis mee om mensen hierop te wijzen.
Zolang je nog kunt roken, blowen, drinken,autorijden etc. moet je niet zeuren en gewoon je rekeningen betalen.
Een deel van schuldhulpverlening bestaat uit het herinrichten van het uitgavepatroon, ook met betrekking tot levensmiddelen en genotsmiddelen.
Het gristelijke mag dan achterlijk zijn, het plan is goed. Mag van mij zelfs nog wel iets radicaler want geloof mij die rekening van schuldhulpverlening en - sanering moet ook betaald. En wie doet dat denkt u? Precies... alle andere mensen zonder schuld.
Enkele overmachts uitzonderingen daargelaten,
u heeft schulden ? U heeft ff geen geld om tabak te kopen of drank of auto te rijden etc. en uw kinderen moeten ook nog van alles.
Allemaal eigen schuld dikke bult.

amin | 17-12-13 | 12:14

Als ik stop word ik misschien wel honderd, weet je hoeveel dat kost?

Terpen-tijn | 17-12-13 | 12:12

Goh, goh, goh wat een affectie tegen roken. De gemiddelde roker levert de staat meer op dan die 5 jaar schuldhulpverlening. Lijkt me dus uitermate handig om deze 'pauperts' een zetje in de goede richting te geven. Hup hup hup vullen die staatskas!

Voordeursleutel | 17-12-13 | 12:08

@Rudjen | 17-12-13 | 11:42
als we straks zijn overgenomen

Dat gaat niet over naar volk. Dat gaat over opgeven.

rara | 17-12-13 | 12:07

Gaat mij te ver. Dit is geen kwestie van de gemeenten, maar van zorgverzekeraars. Zorgpremie omhoog voor rokers en vette papzakken, premie omlaag voor niet rokers en stoppers / afvallers. Mensen die bewust kiezen voor een 80% grotere kans op kanker, hart- en vaatziekten en weet ik wat allemaal meer aan extra zorgkosten, mogen best solidair zijn met de mensen die enigszins bewust proberen te leven.

KlunsJohannus | 17-12-13 | 12:07

@Djong | 17-12-13 | 11:43
Dat geld houdt men niet over, men kiest er voor om het op een andere manier uit te geven. Als iemand er voor kiest om een week geen vlees te eten zodat-ie geld overhoudt voor tabak dan is er dus geen sprake van geld dat overblijft.

Weet je eigenlijk wel wat het normbedrag is voor iemand in de schuldsanering?

rara | 17-12-13 | 12:06

Roken is ook veel te duur.
Nog een jaartje of 2 en het is voor de bontkraagjes aantrekkelijker de lokale sigarenboer te overvallen in plaats van de juwelier.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 17-12-13 | 12:02

Sommige mensen moeten ieder jaar in december een aantal weken verplicht vrij nemen in verband met de overuren. Allemaal uren die als je ze laat uitbetalen zwaar belast worden zodat wajong en uitkeringstrekkers kunnen blijven en roken.

chiel_labiel | 17-12-13 | 12:01

Ornoisliefde | 17-12-13 | 11:54 |
The Lord giveth and the Lord taketh away.

Schoorsteenveger | 17-12-13 | 12:00

Terpen-tijn | 17-12-13 | 11:50 |
In ruil voor dat fulltime harde werken (afwisselend overdag, in de avond en gedurende de nacht), gunt mijn werkgever mij van tijd tot tijd een vrije dag. Dat is ooit ingevoerd, vastgelegd in de wet en gespecificeerd in een collectieve arbeidsovereenkomst om te voorkomen dat werkers compleet doordraaien. Zo heb ik ook ieder jaar recht op maar liefst 21 vakantiedagen. Om dezelfde reden.

Ornoisliefde | 17-12-13 | 11:58

Geenstijl 11:54
Braaf hoor, maar ik rook een paar sjaggies per dag, vind het gewoon lekker, dat neemt niemand mij af.
Ik ga vroeg dood en betaal me scheel aan de accijnzen, goedkoper kan ik het niet maken voor de staat.

Terpen-tijn | 17-12-13 | 11:57

@Terpen-tijn | 17-12-13 | 11:50 |

U heeft de dag vrijgenomen voor dit paupertegeltje?

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 11:57

De overheden doen er eerst alles aan om het roken zo gemakkelijk en toegankelijk mogelijk te maken; werkelijk overal kun je rookwaar kopen, dag en nacht. En vervolgens gaan ze mensen gebieden te stoppen. Nogal krom, dunkt me...

Ornoisliefde | 17-12-13 | 11:54

domme godwin, gewoon werken voor je geld, kan je jezelf helemaal kapotmaken

Satria | 17-12-13 | 11:54

swift1.6 | 17-12-13 | 11:36 | + -1 -

Wilskracht en het daadwerkelijk willen, Roken zit echt tussen je oren, het is bezigheidstherapie. Je denkt er door te ontspannen, maar werkt averechts. Ik heb nog peuken in de kast liggen, ben nu 5 maanden gestopt, het beste wat me dit jaar is overkomen, niet meer, stinken, en maar continu bezig zijn met dat kankerstokje. Hou in eens 20*10 minuten per dag over. werk nu een uur minder lang, omdat ik gene rookpauzes meer houd, man man straks kan houd ik nog zoveel vrije tijd over dat ik een vrijetijdsmanager in dienst moet nemen :P

[G]eenstijl | 17-12-13 | 11:54

Bijstandstrekkers vreten al uit de staatsruif en dan hebben ze nog niet genoeg omdat ze schulden hebben bij de wehkamp, otto en de neckermann. Lekker hele dag roken en zuipen op kosten van de werkende man. Natuurlijk mogen de 2 staffords niet ontbreken.
De kinderen hebben geen fatsoenlijk vreten, maar pap en mam kunnen we lekker roken.
Prioriteiten stellen.

Natuurlijk gaat dit maar voor een klein percentage op, feit blijft wel dat als je schulden hebt dat je die moet betalen en zolang je nog kan roken staat het water je nog niet echt aan de lippen.

chiel_labiel | 17-12-13 | 11:53

Waarom zitten hier zoveel paupers?
Iedereen die nu reageert is pauper, je mot werk zoeken, jullie hebben helemaal geen tijd om te reageren.

Terpen-tijn | 17-12-13 | 11:50

Terpen-tijn | 17-12-13 | 11:40 | + -3 -
bak een cake en vier het!

[G]eenstijl | 17-12-13 | 11:49

Waarom zijn het altijd bijstandstrekkers die een huis vol dieren, bier en peuken hebben.
Als je hulp nodig hebt om rond te komen prima. Maar als je liever rookt dan je rekeningen betaald mag je er van mij in stikken.

chiel_labiel | 17-12-13 | 11:45

Eerst maakt de roverheid roken stervensduur en dan zeggen ze dat je moet stoppen.
De pestpleuris voor ze, ze zouden failliet gaan als ze de accijnzen zouden missen.

Terpen-tijn | 17-12-13 | 11:45

Tabak is qua verslaving even krachtig als heroïne.
Je kunt idd dat het beste verstoppen achter 'eigen verantwoordelijkheid' en 'recht'.
In een land waar het geld tegen de plinten aanklotst leidt dat dan ook tot geen enkel probleem, hooguit wat minder levensjaren. (En die wist je niet van tevoren dusss....)

Einde van de Domheid | 17-12-13 | 11:44

rara | 17-12-13 | 11:26
Tsja, als je daar kennelijk geld aan over houdt voor niet-essentiele uitgaven als roken dan is dat bedrag kennelijk te hoog.

Djong | 17-12-13 | 11:43

rara | 17-12-13 | 11:39 | + 0 -
dat ben ik met je eens. Zelf rook ik ook (betaal gewoon m'n eigen peuken) maar als het tijd wordt om te stoppen, stop ik gewoon, net zoals m'n vader het gedaan heeft.
Maar het gaat me er om dat dit weer een punt is waar de overheid zichzelf tegenspreekt.

swift1.6 | 17-12-13 | 11:42

@rara | 17-12-13 | 11:23
Welnee man, alleen lang daar gewerkt. Lang genoeg om te weten dat het een naar volk is...

Rudjen | 17-12-13 | 11:42

Geenstijl 11:29
Smoel houden jij, je kan geeneens pauper spellen.

Terpen-tijn | 17-12-13 | 11:40

@swift1.6 | 17-12-13 | 11:36
Verslaving is het excuus voor het gebruik, afkicken is de oplossing. Da's makkelijker dan de mensen willen weten.

rara | 17-12-13 | 11:39

Ach, vijf van de zes euro van zo'n pakje komt weer bij diezelfde overheid terecht. Zo blijft het circus lekker draaien.

atje | 17-12-13 | 11:38

Willem A. | 17-12-13 | 11:34 | + 1 -

Precies, alles op bonnen. Shag en bier heb je niks aan tijdens het solliciteren. wordt je c.v. vies van.

[G]eenstijl | 17-12-13 | 11:37

toch vreemd. "roken werkt zeer verslavend", één van de teksten die op de pakjes moet staan.
Maar schijnbaar valt die verslaving best mee als je er zo mee kunt stoppen volgens de overheid. Dan blijkt het ineens geen verslaving te zijn maar een hobby. Wat is het nou?
Of vergoeden we het alleen als je aan sterker spul verslaafd bent?

swift1.6 | 17-12-13 | 11:36

Neuk jezelf te pletter als wraak, maak er zoveel je kan.

Terpen-tijn | 17-12-13 | 11:36

Ik weet uit ervaring dat in een bijstandsgezin wordt uitgelegd dat de kinderen niet bij een voetbal vereniging voetballen omdat er geen geld is. Maar wel een pak shag en een pak sigaretten op tafel. Roken is geen levensbehoefte maar een luxeproduct. Het gaat hier om keuzes maken.

Willem A. | 17-12-13 | 11:34

rara | 17-12-13 | 11:30 | + 0 -

Uhm de rookworst van de Hema?

[G]eenstijl | 17-12-13 | 11:31

@[G]eenstijl | 17-12-13 | 11:29
Weet je wie ook een anti-rooknazi was?

rara | 17-12-13 | 11:30

@Zoetwaterpanharing | 17-12-13 | 11:26
En wat doen we met de workaholics, de sportfreaks met chronische blessures, de overeters enzovoort?

rara | 17-12-13 | 11:29

Als je rookt ben je sowieso een Paupert! Ben zelf ook 13 jaar een rookpaupert geweest, maar nu geherintegreerd tot anti-rook nazi.

[G]eenstijl | 17-12-13 | 11:29

Laten we ff zeiken over een pak shag in de week.. de tering wat een apenland zijn we aan t worden.. laat die lui, is vaak t enige verzetje dat ze nog hebben. En daarbij, sterven ze toch ook mooi een paar jaar eerder? Pure winst. Echt, de dikke vetkleppen met hun volgevroten harsesen dioe dit verzinnen mogen wat mij betreft deaud..

bovenste_plank | 17-12-13 | 11:28

"Geen overheid in onze boodschappenmand, aub. Doe dan maar wat minder regelingen".
Prima. En ook geen dure overheidsgezondheidszorg meer voor rokers, drugsgebruikers en comazuipers.

Zoetwaterpanharing | 17-12-13 | 11:26

@Djong | 17-12-13 | 11:23
In de schuldhulpverlening krijgt men een vast bedrag per week om van rond te komen. Iedereen mag zelf weten of dat geld opgaat aan eten, drank, zoute drop of aan tabak. Maakt voor de gemeenschap niets uit, qua kosten.

rara | 17-12-13 | 11:26

Als je je bijstandsuitkering niet meer mag opmaken aan rookwaar, mag het dan wel aan het casino? Hoeren? Een te duur huurhuis? Een belastingvrije Mercedes diesel waarover je vanaf volgend jaar weer 150 Euro per maand belasting mag betalen? Elke dag naar de snackbar? Chique telefoontjes?

jemagookniksmeer | 17-12-13 | 11:24

Iedereen moet lekker zelf weten waar ie zn geld aan uitgeeft, (....)
appeltje2010 | 17-12-13 | 11:13
En dat is hier de crux. Dat geld hebben de mensen waar het hier over gaat helemaal niet. Anders zaten ze niet in de schuldhulpverlening.

Djong | 17-12-13 | 11:23

Aangezien bijstandstrekkers toch al verplicht medische ingrepen moeten ondergaan als hun ambtenaar dat wil kunnen ze ook wel gratis e-sigaretten gaan verstrekken.

John Toroflex | 17-12-13 | 11:23

@Rudjen | 17-12-13 | 11:22
Dhimmi.

rara | 17-12-13 | 11:23

@kapotte_stofzuiger | 17-12-13 | 11:08 beetje mosterd na de maaltijd artikel dan. Want ik gok dat die wijziging wel doorgaat na 1 januari 2014.

* | 17-12-13 | 11:22

-weggejorist-

Rudjen | 17-12-13 | 11:22

Als die minima roken betalen ze tenminste nog een beetje mee aan de staatsinkomsten. Als zij en 20 jaar ouder uit willen zien en op hun 50ste met een zuurstoftank willen rondlopen moeten ze dat zelfweten. Recht op zelfdestructie heet dat.

Miss Daad | 17-12-13 | 11:21

Captain Pervert | 17-12-13 | 11:13

Verdomd, je hebt gelijk - roken kost rond de 200 euro per maand.

malin | 17-12-13 | 11:20

Angus Young zal wel niet tot de minima horen.

Andersom dag | 17-12-13 | 11:20

@Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 11:16
Nederlands produkt is vaak duurder door de hogere loonkosten. Maar dat verschil passen we wel bij door het verhogen van de bijstand, het is goed voor de economie.

Eh...

rara | 17-12-13 | 11:19

Roken kost minstens 80 euro per maand pp, nog afgezien van de medische kosten die dus ook door een ander opgehoest moeten worden.

malin | 17-12-13 | 11:18

Schuld sanering is in mijn optiek: je bent verzekert van basis gezondheidszorg, je hebt kleiding, een dak en je verhongert niet. Thats it.
Daarnaast een regeling dat je bij goed gedrag wat extraatjes kunt verdienen, maar daar moet je wel wat voor doen.

1,2,tja,tja,tja | 17-12-13 | 11:18

Ze moeten roken gewoon zo slecht maken dat je eraan doodgaat.

jemagookniksmeer | 17-12-13 | 11:18

Wat James Lastig zegt. Alle geld wat je dit soort mensen verstrekt is weggegooid geld. Want het wordt aan de verkeerde dingen besteed.

roze_bril | 17-12-13 | 11:17

"Doe dan maar wat minder regelingen voor al die armlastige minima die door alle hulp niet eens meer weer wat 'zelfredzaamheid' betekent. Sowieso, als je met duizenden euri's netto per maand niet rondkomt, dan hallo."
.
VanLeeuwen | 17-12-13 | 10:49 | Link |
.
Helemaal mee eens overigens!

Rudjen | 17-12-13 | 11:16

@rara | 17-12-13 | 11:08 |

Sowieso zouden ze natuurlijk Nederlands product moeten kopen. Uitkeringen wegdragen naar het overgefeminiseerde noorden lijkt me niet de bedoeling.

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 11:16

Me dunkt dat de overheid al genoeg verdiend aan tabaks accijnzen, geef die arme sloebers dan twee builtjes shag in de week. Stelletje gierige eigenheimers, allemaal jullie.

Conan de Rabarber | 17-12-13 | 11:14

Nicotine is net zo verslavend als heroïne. Het is alleen goedkoper. Het stinkt en je gaat sneller dood. Rokers hebben slechte longen en minder energie. Veel energie wordt verspild met het ontkennen van hun verslaving.

Het is een gewoonte. Ik mag zelf weten wat ik doe. Ja, het is slecht voor de gordijnen. Je kunt ook onder een bus komen,

Ik zou mensen de keus geven: stoppen met roken en hulp bij het saneren van de schulden.
Of lekker doorroken zonder hulp en dan mag je binnenkort de daklozenkrant verkopen. Haal je elke dag net genoeg binnen voor een pak vla, een pakje sigaretten en de nachtopvang, Gezellig met zijn allen op een zaal. Allemaal rokers.

DonJohnson | 17-12-13 | 11:13

VanLeeuwen zelf roker? Dom artikel. Het bestedingspatroon van minima is in driekwart van de gevallen echt bizar. Mogen ze best op aangesproken worden. 200 euro roken per maand, 400 euro telefoonrekening. etc. etc. What the fuck.

Captain Pervert | 17-12-13 | 11:13

Iedereen moet lekker zelf weten waar ie zn geld aan uitgeeft, aan roken? Prima. 5 euro per dag wellicht? Is 150 euro per maand, daar kun je ook een lekker stukje vlees van kopen maar het leven bestaat uit keuzes.

appeltje2010 | 17-12-13 | 11:13

Gewoon betaald parkeren invoeren bij de voedselbank. Zie je wat van je geld terug.

Montgomery Burns | 17-12-13 | 11:13

@witwas | 17-12-13 | 11:05
Het is liefdadigheid

Nee. Ik heb m'n hele leven gewerkt en belastingen en premies betaald om recht te hebben op deze voorzieningen.

rara | 17-12-13 | 11:12

Gemeenten hebben daar ten eerste niets over te zeggen en vertonen idd licht fascistische trekken met dit geneuzel.
.
Daarnaast moeten eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan als het gaat om geld uitgeven aan "foute" bestedingen... (lees: 120K wassenaar bijvoorbeeld?)
.
En eigenlijk is het vestzak-broekzak met al die accijns, dus wat zeuren ze nou.

Rudjen | 17-12-13 | 11:10

@Zo Ontzettend Moe | 17-12-13 | 11:04 wat jij zegt. Maar van werken wordt je moe. Dus van Leeuwen teert lekker op de centjes van GeenStijl en voert er het liefst geen fuck voor uit, laat staan dat ie na gaat denken over de inhoud van een artikel. Of het klopt. En voor wie dat opgaat. Heel veel beter dan een uitkering toch? Heel Nederland staat graag op met van Leeuwen. Zou ik ook wel willen.

* | 17-12-13 | 11:09

@Zo Ontzettend Moe | 17-12-13 | 11:04
Er is een medicijn tegen uw misselijkheid en uw moeheid, het heet 'handen uit de mouwen'.

Simon de Danser | 17-12-13 | 11:08

@Zo Ontzettend Moe | 17-12-13 | 11:04 |

Die mag u even uitleggen? In principe zou x duizend euro meer dan voldoende moeten zijn om rond te komen. Moet de levensstijl natuurlijk wel in lijn zijn met het gegenereerde inkomen...

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 11:08

@* | 17-12-13 | 11:06
Met 2 vrienden gaan samenwonen en zelf bijstand aanvragen schijnt anders best lucratief te zijn volgens het Nibud onderzoek.

kapotte_stofzuiger | 17-12-13 | 11:08

@Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 11:01
Persoonlijk vind ik dat uitkeringstrekkers geen Ikea mogen kopen. Smakeloos spul.

rara | 17-12-13 | 11:08

Nee niet stoppen dan worden ze ouder en stroomt het geld niet terug de staatskas. Roken is goed.

Veel Vaak | 17-12-13 | 11:08

@Zo Ontzettend Moe | 17-12-13 | 11:04
Het was notabene de SP die het Nibud vroeg uit te rekenen hoe het is om in de bijstand te leven. Conclusie: luxe.

kapotte_stofzuiger | 17-12-13 | 11:07

@VanBukkem | 17-12-13 | 10:57
Tabak groeit gewoon op de koude grond. Zoek wel een plekje met veel zon.

rara | 17-12-13 | 11:07

@Zo Ontzettend Moe | 17-12-13 | 11:04

Waarom wordt je daar kotsmisselijk van dan ?

Koninging Beatricks | 17-12-13 | 11:07

Een onderzoek hypen dat over gezinnen met twee 18-20 jarige kinderen gaat die zodra ze 21 jaar zijn er flink op in gaan leveren zeker op nog latere leeftijd ten opzichte van die studerende kinderen en vervolgens een maatregel die wel hout snijdt de prullenbak in wensen?
Ik vind het echt bizar dat mensen die niet rond kunnen komen door blijven roken. Als ze in de WSNP terecht komen (dat is wanneer de MSNP geen redding meer kan bieden) vind ik het prima dat ze er geen geld beschikbaar voor roken en drank wordt gesteld.

* | 17-12-13 | 11:06

Waarom valt dit soort zaken eigenlijk niet onder het ministerie van ontwikkelingssamenwerking? Waarom moet dat per se in een ver buitenland waar de niet-gekozen topambtenaren op zonvakantie heen gaan om de verrichtingen te controleren in plaats van eigen burgers te helpen? Fijne Serious Request met zn allen weer hè.

Ares | 17-12-13 | 11:06


* volksverhuizing van Aalten naar Amsterdam voorziet *

Guy Fawkes | 17-12-13 | 11:05

Wat James Lastig zegt: hou eens op Jan en Alleman maar gratis geld te geven. Gewoon voedsel- en kledingbonnen, woning en zorg. Het is liefdadigheid en dat moet je maar voelen ook.

witwas | 17-12-13 | 11:05

Ik word zo kotsmisselijk van ongefundeerde opmerkingen als: "Sowieso, als je met duizenden euri's netto per maand niet rondkomt, dan hallo."
Je moest eens weten, LUL van Leeuwen...

Zo Ontzettend Moe | 17-12-13 | 11:04

Meerderjarige kinderen zouden niet eens bij de ouders moeten willen wonen.

Spokoynoy Nochi | 17-12-13 | 11:03

Laat de overheid de tabak goedkoper maken.

de sierstier | 17-12-13 | 11:02

Laat die uitkeringstrekkers maar wat terugdoen voor de maatschappij. Een kanaal graven ofzoiets. De werkverschaffing herinvoeren zou goed zijn.
En wanneer ze willen roken kunnen ze ook tabak gaan verbouwen, wiet lukt meestal ook.

Ongeblustekalk | 17-12-13 | 11:02

Waarom krijgen bijstandstrekkers eigenlijk geld?

Waarom krijgen ze niet alleen de goederen die ze nodig hebben om te leven (brood, beleg, kleding enz.) ?

James Lastig | 17-12-13 | 11:01

Ah, we gaan weer eens wat bestuurlijke willekeur introduceren. Rechtsgelijkheid, private domein, zelfbeschikkingsrecht, wat doet het er toe. Je vraagt je inmiddels toch af of er überhaupt iemand nog weet hoe je een land, een rechtstaat degelijk bestuurt. Een hint voor de kijkers thuis, willekeur heeft daarin geen plaats...
.
Natuurlijk is bedenkelijk dat andere burgers iemand's slechte gewoonte moeten financieren. Maar gaat dat ook niet op voor levensonderhoud, huisraad, en al die dingen?

Parel van het Zuiden | 17-12-13 | 11:01

Mensen die roken zijn dapper... te weten dat je er op een verschrikkelijke manier aan dood gaat en toch doen, en daar ook nog heel veel geld aan besteden...

Toe Maar dan | 17-12-13 | 11:00

Het is sowieso altijd typisch dat bijstandfiguren altijd roken en meedoen aan allerhande loterijen. En maar klagen dat de kinderen nooit op vakantie kunnen..

ilse | 17-12-13 | 10:59

Ze krijgen een dringend advies! joh,dat zal een normaal mens toch aan zn reet roesten zo'n dringend advies. Een advies... en wat dan?

kutfries | 17-12-13 | 10:59

Waarom zou ik als belastingbetaler de verslaving van een pauper moeten betalen dan?

Zijnwederal | 17-12-13 | 10:58

Kan iemand die bijstandstrekkers uit 020 die 188 miljoen hebben gehad even vertellen dat ze moeten stoppen met flatscreens, vakanties en uggs kopen.
Meneer Kweetniet wil zijn geld terug.
Of 'zijn', ik bedoel 'ons' geld natuurlijk.

Cuyahoga | 17-12-13 | 10:58

Het wachten is op de eerste tabakkwekerij op een zolderkamertje.... Waarschijnlijk in de gemeente Aalten.

VanBukkem | 17-12-13 | 10:57

Ik heb al een e-sigaret om de kosten te drukken. Kost me nu nog slechts 10% van wat ik normaal weg pafte.

Ikweethetooknietmeer | 17-12-13 | 10:55

Iemand die nog geld heeft om te roken, die heeft ook geld om te kunnen eten. Roken is een keuze!

New Quacka | 17-12-13 | 10:54

Wanneer het beleid niet bevalt staat men vrij om te verhuizen in de ruimste zin van het woord.

Simon de Danser | 17-12-13 | 10:54

Waarom moet de staat bijdragen als iemand een pakje per dag wegpaft?

henriette | 17-12-13 | 10:54

Ze moeten niks, krijgen alleen een dringend advies.
Niks mis mee.

Cuyahoga | 17-12-13 | 10:53

Een bijstandstrekker mag zelf weten of-ie eten koopt of tabak. Maar dan moet-ie niet zeuren dat hij honger heeft, zo simpel is dat.

Ergens ligt het dus voor de hand dat de tabaksfabrikanten de voedselbanken gaan steunen.

rara | 17-12-13 | 10:52

religie = overlastgevend overlast voor de normale weldenkende burger.

giovanni erkelens | 17-12-13 | 10:52

Of stoppen met eten, dat kan ook natuurlijk.

Mark Smith | 17-12-13 | 10:51

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken