
Op dit weblog kun je uitgebreid lezen over kutmarokkanen, haatbaarden, boosnegers en ander gespuis met een uitheems kleurtje of cultuurtje. Omdat de subjecten in kwestie daar aanleiding door gaven vanwege wangedrag, haatzaaierij, criminaliteit en/of algehele achterlijkheid. Maar nergens op dit weblog kun je echter lezen dat
alle allochtonen crimineel, achterlijk en/of werkloze uitvreters zijn. Dan is het namelijk racisme. Helaas werkt het in de 'verwijt Nederlanders racisme'-discussie precies andersom. Vandaag in de Azijnbode: Zihni Özdil versus Jeroen Weghs in duel over de stelling '
Nederland is racistisch'. Want dat vinden sommige mensen een belangrijke discussie momenteel. In zijn bijdrage opent Özdil met de zin: "Institutioneel racisme in Nederland is een feit." Daarmee scheert hij dus moeiteloos alle (blanke) Nederlanders over een kam door te stellen dat het racisten zijn. Allemaal. Dit land is in alle polderporiën doordesemd van dedain voor De Ander. Diezelfde Özdil was een dag eerder nog
boos op Roos Vonk, die volgens hem 1,5 miljard mensen wegzette als 'zonder moraal' met haar racistische
tweet waarin ze, jawel, een heel land discrimineerde. Dat noemen we met een mooi Hollands woord:
hypocriet. Daarmee toont Özdil zich een goed ingeburgerde Nederturk.
Het betuttelracisme van het policor kamp
In zijn betoogje voert Özdil wel verzachtende omstandigheden aan voor al die racistische Nederlanders. We kunnen er niets aan doen, omdat het racisme nou eenmaal een ingesleten onderdeel van onze cultuur en traditie is. Zwarte Piet is daar volgens hem een voorbeeld van. Dat is niet alleen onzin, het is ook neerbuigend: 'Kalm maar, witte poppetjes, jullie kunnen er niets aan doen dat jullie allemaal dom zijn'. Weet je hoe we zoiets noemen? Betuttelracisme! Precies zoals we dat andersom gewend zijn van de PvdA, de vele Meldpuntjes voor discriminatie op werkvloer, internet & in het uitgaansleven, en de welzijnswerkers die zich opwerpen als hoeder van 'zielige mensen' in achterstandwijken. Want Nederland bestrijdt racisme en achterstand bij voorkeur via betutteling. Tel de vele vrouwenquota, allochtonen-quota, De NPO Neger Omdat Het Moet, positieve discriminatie of werk, woning en een wijf voor hardcore (allochtoon) tuig. Özdil past dus feilloos in die Hollandse traditie.
Maar als allochtonen moeilijker aan werk komen omdat de blanke man een institutionele racist is, dan mag je Nederland ook 'institutioneel politiek correct' noemen. Want met de aanname van ingebakken racisme wordt alle blaam voor achterstand en negatieve (culturele) bijverschijnselen op het gebied van misdaad, werkloosheid en taal- en onderwijs bij allochtonen weggehaald en ongezien bij de witte Nederlander weggelegd. Net zo hypocriet. En net zo zwart-wit. Bovendien verwijt Özdil alle blanke Nederlanders racisten te zijn, zonder te erkennen dat (veel) Hindoes een hekel aan moslims hebben, en (veel) moslims haat koesteren jegens joden. Is dat dan soms geen institutioneel racisme vanuit die culturen?
Populisme werkt rechtsom en linksom
Nederland is niet institutioneel racistisch. Nederland is voor een deel betuttelracistisch (het policor kamp), en voor een ander deel kotsmisselijk van dat betuttelracisme (het, om Freek zijn momentje dan maar even te gunnen, populistisch correcte deel). Maar Nederland sluit de Marokkaanse gemeenschap net zo min actief uit, als dat de Marokkaanse gemeenschap de Nederlandse cultuur actief toelaat. Het is een wisselwerking die uit onbegrip, frustratie en cultuur-religieuze verschillen voortkomt, en die absoluut niet alleen voor blanke Nederlanders geldt, maar net zo goed voor de meeste, zo niet alle, overige bevolkingsgroepen in Nederland. Als Joost Niemöller een racist is, dan is Quinsy Gario het ook. En als Roos Vonk een racist is omdat ze Chinezen moreel verwerpelijk vindt, dan is Özdil het ook omdat hij alle Nederlanders institutioneel racistisch vindt. Populisme werkt net zo goed linksom als rechtsom.
Jeroen
@Weghs heeft het in zijn weerwoord beter begrepen:
"Met de simplificatie dat Nederland racistisch is, bereikt Zihni Özdil het tegenovergestelde van wat hij zegt te willen bereiken. [...] Het is bovendien generaliserend. En generalisaties, daar kent het racismedebat in Nederland er al genoeg van." Van béide kanten, willen we daar aan toevoegen. Zie Freek de Jonge, die
bij P&W jeremieerde over 'dialoog' en 'ontmoetingen op een hoger niveau', maar bij de minste of geringste - beschaafde - tegenspraak (van nota bene een donkere student) meteen in een gelijkhebberige drammodus schoot, voordat hij totaal verongelijk zélf de deur dicht smeet en een stom liedje ging zingen. Dialoog over racistische kenmerken in Nederland? Prima. Maar dan luisteren we óók naar de feiten, de tegenwerpingen én de emoties die leven onder al die 'racistische' Nederlandse 'populistisch correcten'. Anders heeft echt helemaal niemand er wat aan.
Reaguursels
InloggenDie Turk heeft boter op zijn hoofd. Alle mensen krijgen evolutionair bepaald, last van racistische neigingen als ze met grote groepen nieuwkomers geconfronteerd worden. Vooral als die nieuwkomers zich misdragen of hier de baas willen spelen. Maar in Nederland heeft blank racisme nog nooit geleid tot massaal geweld tegen nieuwkomers. Het enige raciale geweld dat ik me kan herinneren is de zwarte jongen die ooit in Amsterdam werd doodgestoken door een blanke tokkie. Neen, dan de Turken, die brachten anderhalf miljoen Armeniërs om het leven tijdens en na de eerste wereldoorlog. Dat was een overtreffende trap van racisme. En kijk eens hoe ze hun Koerden behandelen. Die Ozdil kan zich beter schamen.
-weggejorist-
zag vandaag een marokaan, kibbeling eten. raar zicht is dat maar ja ik ben een racist dus ik mag dat raar vinden
Bakito | 29-11-13 | 21:04 | + 48 -
Nee, er worden hier in Nederland bijna uitsluitend blanke mensen slachtoffer van geweldsdelicten zoals straatroof en overvallen gepleegd door 99% niet-westerse allochtonen.
Heel institutioneel.....
Wat Freek de Jonge populistisch correct noemt noem ik zelf liever feitelijk correct, en dat is het soort correctheid dat er voor mij als beta als enige toe doet.
Ach, gedrochten als Zihni Özdil en Quinsy Gario zullen altijd alles via ras uit proberen te leggen. Het probleem is dat het ook kan, want uiteindelijk is de werkelijkheid zoals je hem construeert. Het is eerder een botsing van discoursen dan een reëel debat.
Er zijn meerdere manieren om naar hetzelfde fenomeen te kijken vaak. Als je ziet dat donkere Nederlanders minder aangenomen worden of minder banen hebben, kun je bijvoorbeeld gaan lopen emmeren over institutioneel racisme, maar begrijp je dan werkelijk wat er gaande is? Waaróm donkere mensen minder worden aangenomen?
Ik denk dat hier twee redenen voor zijn:
1. Eerdere ervaringen of de reputatie van deze groepen.
2. Culturele identificatie. Dit tweede lijkt me niet iets wat een werkgever kwalijk kan worden genomen.
Hostiliteit en concurrentie tussen culturele groepen zal er altijd zijn. Gaat het niet over etnische achtergrond, dan gaat het wel over je achternaam, je accent of je kledingstijl.
Ik denk dat de 'achtergestelde minderheden' eens wat minder moeten jammeren en wat meer moeten kijken naar succesvolle minderheden. De groepen die soms nog succesvoller zijn dan Nederlanders: Chinezen, Joden, Hindoestanen, etc. Hun succes is te danken aan hard werken, goed organiseren en te kijken naar wat je nodig hebt om in dit land succesvol te zijn. Nooit is hun succes te danken geweest aan quota, afgedwongen stageplekken en meldingen bij het meldpunt discriminatie.
En als laatste: So what als sommige groepen niet net zo succesvol zijn als andere? Gaat het er niet om dat de levensstandaard in orde is? Waarom die jaloezie?
-weggejorist-
Waarom zou iemand überhaupt een racisme schreeuwer serieus nemen? Er zijn echt een hoop marrokanen die een hekel aan negers hebben en vise versa. Als een zus met bijvoorbeeld met een neger zou gaan zou dat volledig buiten het boekje gaan. Die lui noemen hun "tatas". Daarnaast na zoveel generaties na de slavernij hebben de meesten nog geen baan of enigszins een afgeronde diploma. Dit onderwerp slaat gewoonweg nergens op en niemand is enigszins een belanghebbende. Het is niet eens een debat. Wat men kan merken is dat er vanuit verschillende partijen het e.e.a wordt geroepen en niemand er naar luistert. Er zijn een hoop blanke- en getinte paupers. Laten we er maar eerst voor zorgen dat het sociaal economische probleem wordt opgelost, dus dat de verdeeldheid tussen arm en rijk middels een liberaal idee wordt aangepakt.
O/T
Kijk Marokko ff gaan, je zou toch wensen dat ze Nederland aan hun lijstje toevoegen www.telegraaf.nl/buitenland/22101359/_...
Het wordt tijd dat we van de term racist, die immers alleen voor blanken gebruikt mag worden, een geuzennaam maken.
martijn6421 | 30-11-13 | 00:02 |
Wanneer een zwarte vrouw niet voor in de bus mag zitten maar achterin moet staan is dat volgens mij racisme zonder haat. Dat zijn de regels waar iedereen (behalve een dappere vrouw) zich aan hield (deze vorm van racisme is helemaal fout)
.
Dat iemand niet aangenomen wordt omdat hij donker is, is ook racisme zonder haat maar meer een gevolg van eerdere ervaringen die zijn opgedaan (is fout maar begrijpelijk)
.
Dat mensen een hekel aan allochtonen hebben omdat ze zelf of family of vrienden hebben die zomaar in elkaar geslagen zijn of beroofd enzovoorts is racisme( is fout maar begrijpelijk en komt omdat er in NL niet wordt gestraft)
Nederlanders zijn indertijd de koloniën uitgeflikkerd omdat ze de boel uitvraten en de lakens uitdeelden. Ik heb sterk de indruk dat wij op het ogenblik gekoloniseerd zijn door Suriname, Marokko en Turkije. Dat de lakens worden uitgedeeld door die groepen is eenvoudig te zien, let maar eens op het clientisme en het elkaar bevoordelen bij woningtoewijzing, subsidies en het gebrek aan respect van de jongeren voor de Nederlandse rechtsorde (voor zover daar nog sprake van is).
@gebuktisgenomen perfect weergegeven!
Nederlanders zijn van huis uit niet racistisch, maar elke dag geconfronteerd worden met dat gezeik over "zware piet" en alle andere Allochtone verrijkingen (helen, stelen, fraude, agressie en noem maar op).. Denk ik dat bij de meesten de tolerantie grens wel bereikt is!
Wij, blanke Nederlanders, worden ook racistisch behandeld; ik wordt regelmatig uitgescholden door marokkanen! Begin daaaar maar eens een discussie over, uzdilll.
Over linksom of rechtsom gesproken. Meneer Zihni Özdil is toch ook Nederland(s)? Dan is hij dus ook racistisch als hij zijn eigen stelling volgt.
Respect kun je verdienen door hard te studeren, te werken en de taal te spreken en niet door misbruik te maken van ons al uitgeklede sociale systeem, te jatten en te beroven en als iets je niet bevalt direct discriminatie en racisme te roepen!! Als het je hier niet bevalt ga aub terug naar dat hoopvolle land van je en kijk waar je het beter hebt...
Ehm... Van Rossem, volgens mij betekent het dit: Het begrip geïnstitutionaliseerde discriminatie is een vorm van discriminatie die door een overheid of andere autoriteit wordt gesanctioneerd of als 'normaal' verdedigd wordt.
Hiermee, wil ik alleen maar aangeven dat de statement "Daarmee scheert hij dus moeiteloos alle (blanke) Nederlanders over een kam door te stellen dat het racisten zijn" niet klopt.
Zihni Özdil, waar jij over schrijft is niet racisme, maar onaangepastheid.
Er is onvoldoende wil onder allochtonen zich aan te passen, het bewijs daarvoor zijn dubbele pasporten, die het gevolg zijn van zichzelf geen Nederlander voelen.
De zwarte Amerikaanse dominee Jesse Jackson zei ooit: "Als ik, lopend door een verlaten straat, voetstappen achter mij hoor dan kijk ik om. Zie ik een Aziaat of een blanke, dan wandel ik onbekommerd door. Zie ik een zwarte man, dan steek ik over en versnel mijn pas om vast te stellen of hij het op mij gemunt heeft".
.
Ik ben ook geen racist, maar hou wel rekening met de statistiek. Maar nu ik, als werkende, belastingbetalende en witte Nederlander door het overwegend donkergekleurde uitvreterscontingent van dit land steeds maar weer van racisme wordt beschuldigd, ben ik geneigd om aan dit verwachtingspatroon te gaan voldoen.
.
En aan al die Turken, Mocro's en zwarten die hier discriminatie zeuren: als het je niet bevalt, dan ga je toch gewoon terug naar al die fijne, prettige, democratische, tolerante, rijke en vooral niet-discriminerende oorden waar jullie wortels liggen? Ik zal jullie niet tegenhouden!
Dick Luyenlomp | 29-11-13 | 22:13 |
We moeten nog wel verschil blijven maken tussen racistisch en gewoon knettergek zijn.
terwijl de 'opiniemakers' over mekaar heenbuitelen over zwarte piet, relnichten en negermails, kunnen de criminelen in het kabinet de werkende burger rustig nóg een nekslag toebrengen www.powned.tv/nieuws/politiek/2013/11/...
Noem mij maar een racist, ik ben er klaar mee. En weet je wat ik zal ook zodanig gaan stemmen.
"op dit weblog kun je echter lezen dat alle allochtonen crimineel, achterlijk en/of werkloze uitvreters zijn. Dan is het namelijk racisme." --> onbewuste typo...??? (woordje 'niet'vergeten??) gestuurd door het innerlijke geweten van geenstijl??? Zelfkennis is het begin van de wijsheid :)
En... zijn generalisaties niet terug te vinden in de posts van geenstijl... dan zijn ze dat zeer zeker wel in de comments van menig (niet alle he :) ) reaguurders.
Waar ik me helemaal kleurenblind aan erger, is dat "wit" nu de tegenhanger van "zwart" is, helemaal volgens Amerikaans voorbeeld. Het riekt naar van boven af opgedwongen policor. Noem me toch lekker blank.
Tijd voor een bumperstikkert: 'proud to be racist'
-weggejorist-
Dit is pas echt constitutioneel racisme. Maar daar hoor je niemand over. pbs.twimg.com/media/BaRs2ZuCIAAo3Mt.j...
de honden blaffen... | 30-11-13 | 00:44 |
Dat zie je goed. Zij erkennen dat anderen onderscheiden op basis van raassenkenmerken, veroordelen dit, maar ... en daar zit de crux... voelen zich aangesproken. Het zich aangesproken voelen, dat is ook een vorm van racisme, van omgekeerd racisme, negatief racisme. "Ik ben een nazaat van een slaaf, en vanuit die positie kan ik de slavenhandelaar aanspreken".
En ook nog even dit, diegenen die te pas en te onpas de racisme kaart spelen erkennen daarmee het bestaan van verschillende rassen.
Iets wat zij in andere disputen bij voorbaat zullen afwijzen, want bestaan er immers geen rassen...
Ik ben hier zo klaar mee. Moegestreden, zonder een vinger te hebben opgestoken.
Een kleine media-elite die bepaalt wat de tendens is, wat er-allemaal-welniet-aan-de-hand-is.
Je zou deze discussie het beste kunnen besluiten met een meme van Sponge Bob, zeggend "Nobody Cares".
Ware het niet, dat diezelfde kleine media-elite de overhand - blijkbaar - lijkt te hebben en mijn gevoel beïnvloed. De macht van de Goegemeente is nog steeds angstig groot. Dit land is gevallen in zijn eigen progessieve zwaard en als mid-twintiger, weet ik niet of ik moet vechten of vluchten.
Mijn inziens is er sprake van racisme als er ook haat betrokken is in het spel.
Als er geen haat bij betrokken is, is er ook geen racisme omdat haat een voorwaarde is voor racisme.
.
Een grap maken over de taaluitspraak van een Chinees is niets meer dan een foute en makkelijke grap over zijn splaakgebrek zoals we dat bij veel Chinezen terughoren.
Net zoals sommigen iemand met een kruk manke noemen.
Daarnaast is er geen alles omvattende definitie van racisme en het begrip is dus voor velerlei uitlegbaar. Dat kun je zien aan dei Ozdil die gelijk met zijn versie van het begrip racisme aan de haal gaat.
Ik ben van mening dat zaken pas racistisch zijn als er haat bij betrokken is. Maar nu wordt het begrip te pas en te onpas gebruikt door Jan en alleman.
Blank,Aziatisch,bruin,zwart. Elk ras heeft zijn vooroordelen over de andere rassen. Maar Marokkanen spannen de kroon. Hollandse vrouwen zijn hoeren in hun ogen,blanke jonge mannen alleen op straat zijn een makkelijke prooi om te beroven of om zonder reden volledig in elkaar te beuken. Surinaamse en Antiliaanse jongeren die doelbewust blanke scholieren en studentjes uitkiezen om te beroven zowel in Rotterdam (google maar eens op Shayron Curiel) en in Amsterdam Zuid.
Dat is dus racisme. Niet erkend, geeft ook verder niet maar probeer dan niet de blanke mens massaal als racist af te schilderen. Want veel hypocrieter kan je je niet opstellen.
Angry young man wekt woede moslims
.
www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/art...
Jan Hagel | 29-11-13 | 23:26 | + 0 -
Die haten ons tenminste niet.
Merkwaardig dat sommigen de daadwerkelijk plaatsgevonden schendingen en dreigementen aan het adres van de rechtsstaat blijven wegrelativeren, maar wel als schuimbekkende, dolgedraaide hamstertjes op nog nooit gerealiseerde treinen naar het Oosten blijven hameren.
Wilders is een uitwas van de multiculturele samenleving, zeker, maar wel een uitwas die nog geen leven gekost heeft, geen beroving heeft opgeleverd, en nog geen misdrijf heeft begaan. Een reactieve uitwas bovendien die nooit had bestaan als andere hem niet waren voorgegaan. Hence de beveiliging.
Het zou de apologeten van het geinstitutionaliseerde allochtone racisme en relifascisme hier sieren als ze dat eens erkennen. Dat blaffen tegen de verkeerde boom gaat vervelen.
@Indianaskywalker
En de alles leeg vretende Hollanders dan? Er zijn genoeg droef-toeters van Neerlandsche aard.
Het probleem is, we zijn te weinig racistisch.
We moeten meer aan onszelf denken en niet aan hele hordes alles leegvretende allochtonen die ons haten.
Het kabinet claimt successen bij de vermindering van de regeldruk. Maar de productie van nieuwe wetten en regels ligt hoog en hun totale aantal blijft nagenoeg gelijk. Dat blijkt uit de eerste regeldrukmeter van SC.
Sterkte in je opsluiting...
.
www.sconline.nl/achtergrond/aantal-wet...
Wat betreft die Özdil, laat'ie zich maar bezig houden bij Turkije. Zoals :
.
- de meeste journalisten ter wereld zitten daar in het gevang.
- een kind moet een moedermelk van de moslima accepteren.
- meisjes + jongens mogen niet meer in hetzelfde huis wonen wanneer zij gaan studeren.
- Morsi was de grootste held van Turkije.
- zij steunen het Syrische bevrijdingsleger.
- hoofddoeken mogen overal gedragen worden, uitgezonderd de politieagenten.
- de moskeeen zijn onze barakken, de toren onze helmen, de minaretten onze bajonetten en de vromen onze soldaten.
- Turkije heeft het bovenste gedeelte van Cyprus bezet. Zij zijn de enige die dit erkennen.
- Turkije weigert zich ter verontschuldigen voor de Armeense genocide.
- Israel wordt benadeeld, Palestina wordt juist bevoordeeld.
- etc.
.
En daar heeft'ie voorlopig genoeg aan. En het wordt nog beter wanneer die verhuisd naar Turkije...
Hindoes mag / moet volgens mij ook met kleine letter. En ik denk dat bedoeld wordt: surinaams hindoestaanse hindoes. Sommigen onder hen stemden inderdaad in Den Haag op de PVV, en mede vanwege een zekere afkeer jegens de islam. Maar goed, misschien iets teveel nuancering voor hier. Overigens is de discussie hindoe-moslim in India zelf veel heftiger en gepolariseerder dan ooit hier. En dan ook nog eens een nog veel heftigere discussie tussen seculiere hindoes en hindoe nationalisten die de seculiere Indiase grondwet zouden willen afschaffen (althans sommigen onder de hindoe nationalisten).
Net als de geuzen vroegah. Van scheldnaam tot heldentitel. Wordt het niet eens tijd om luidkeels te roepen: wij zijn allemaal racisten, lang leve de racist! Kijk, dat krijg je er nou van, domme racismejankers. Die linkse lui snappen ook nooit wat. Alleen maar janken. Zou ik ook doen als ik een chronisch minderwaardigheidsgevoel had. Lutsers.
Dick Luyenlomp | 29-11-13 | 22:29 | + 0 -
Ik wilde in mijn plempsel aantonen dat dit gezeik een negatieve invloed heeft op bepaalde minderheden. Ik ben het met je eens. Daarom zeg ik juist; beoordeel mensen als individu. Ik ben een homoseksuele jongen met Marokkaanse, Surinaamse en Nederlandse vrienden. Heb zelfs ooit een Marokkaans vriendje gehad (geloof me; dat is zwaar voor diegene).
Ik vind ook dat er van beide kanten sprake is van racisme. Als ik met mijn Nederlandse vrienden in een 'allochtonentent' ga barhangen zal er zonder twijfel ook sprake zijn van zeer veel negatieve reacties.
Ik vind juist dat humor heel ver moet kunnen gaan en mijn vrienden ook.
Persoonlijk ben ik niet tegen 'nieuwe Nederlanders' zolang ze rekening houden met onze gebruiken, normen en waarde. Ik ga waarschijnlijk over een aantal jaren in Mexico wonen en ik zou het absurd vinden als ik me niet aanpas aan hun gebruiken, normen en waarde wat best lastig is als homo in een zeer traditioneel katholiek land. Maar ik wil daar wel mijn mening kunnen verkondigen en zeggen hoe ze er in Nederland over denken.
duitse herder | 29-11-13
Jouw hond moet een bijzonder dier zijn. Dat het die kletspraat van je kan verdragen.
Nog meer keihard racisme:
i14.photobucket.com/albums/a304/pauken...
Mijn Duitse Herder en ik zijn iedere dag een beetje meer blijer dan we niet meer in Nederland wonen.
Voor ons wordt het steeds duidelijker dat er grote verschillen bestaan binnen een Europese beschaving.
Wij lopen beiden iedere dag vrij rond... zonder een te strakke wurgende halsband.
duitse herder | 29-11-13 | 22:12 | + -1 -
.
www.telegraaf.nl/binnenland/22100316/_...
witte strepen | 29-11-13 | 22:12
Maar wat of wie heeft nou dit hele gezeik aangezwengeld? Een paar negers en wat gutmenschen die niet tegen een een "Chinees grapje" kunnen.
Zo gaan wij in dit land al 100 jaar met elkaar om en zo wil de autochtone nederlander gewoon door blijven gaan. Bot en onbehouwen, maar met het hart op de juiste plaats. Hoe meer gutmenschen en "nieuwe nederlanders" (kots) de native Dutch gaan vertellen wat wel mag en wat niet mag, hoe meer de oorspronkelijke Nederlander zich hier tegen gaat verzetten. Hoe meer nieuwkomers en hun afstammeling gaan eisen dat we respect moeten hebben voor hun gewoonten en cultuur, hoe meer de autochtoon zich bewust wordt van zijn eigen gewoonten en cultuur.
We zijn namelijk geen melting pot aan het worden, maar een verzameling niet bij elkaar passende losse potten in alle soorten maten en kleuren.
Je kunt je afvragen aan wie dat ligt.
Nee, we zijn wel racistisch. Dat is het enige wat we nog hebben, de rest is ons afgepakt. WEG MET ONS!
@ Bakito Bovenkerk ziet dus het gevaar dat wetenschappelijke onderzoeksresultaten die een valide en stevig verband bevestigen tussen door cultuur bepaalde bevolkingsgroepen misbruikt kunnen worden t.b.v. politiek opportunisme om de hele bevolkingsgroep weg te zetten. Dat is natuurlijk onwenselijk alleen al omdat het het onschuldige deel van die bevolkingsgroep onrecht doet én omdat dat soort verwerpelijke politiek geen macht verdient. Maar dat laat onverlet dat het nodig is om te weten dát er iets aan de hand is, dit dan te erkennen, en er gericht beleid op te zetten teneinde die oververtegenwoordiging in b.v. criminaliteit meer gericht te kunnen bestrijden. Niet alleen via opsporing en gerichte aanpak en bestraffing, maar ook via de leden van de betrokken door cultuur bepaalde omgeving zelf.
Fijnstoffer | 29-11-13 | 22:03 |
Deze hele discussie -als we die monoloog al een discussie mogen noemen- heeft één groot voordeel. Alles kaatst terug op degenen die deze monoloog hebben opgestart. Leg het racisme van de bleekscheet bloot, maar de volgende stap zal dan toch moeten zijn om het diep gewortelde en beter gecamoufleerde racisme van de niet-bleekscheten te ontmaskeren. Zie de huidige discussie als een opmaat, als een eerste stap in een tweegesprek dat de rabiate haat die zich nu nog weet te verschuilen zichtbaar zal maken. De multiculturele droom wordt nu stelselmatig de nek omgedraaid door juist diegenen die deze droom waar moesten maken, en dat zal steeds duidelijker worden.
Waarom staat een Belg op een berg als het onweert?
- Hij denkt dat ie op de foto komt.
Hoe maak je een Belg gek?
- Zet hem in een ronde kamer en zeg dat er in een hoek een zak patat ligt.
Racisme en racist is bij mij inmiddels tot een eretitel geuzennaam verworden, kijk maar:
He Negers, jullie zijn lui, allemaal!
He Turken, jullie stinken, allemaal!
He marokkanen (sic: zonder hoofdletter) jullie zijn crimineel, allemaal!
He Chienzen, jullie maken nummer 39 me lijst, allemaal!
He Polen, jullie zijn stukadoors, allemaal!
He Belgen, jullie bakken friet, allemaal!
He Bulgaren, jullie zijn steelpaupers, allemaal!
He Zwarte Pieten, jullie zijn cool en mogen blijven, allemaal!
He, AIVD en MDI, jullie weten waar mijn huis woont, allemaal!
De hele termen racist en racisme zijn verworden tot helemaal niets. Allemaal!
Mijn Duitse Herder en ik zijn iedere dag een beetje meer blijer dan we niet meer in Nederland wonen.
Voor ons wordt het steeds duidelijker dat er grote verschillen bestaan binnen een Europese beschaving.
Wij lopen beiden iedere dag vrij rond... zonder een te strakke wurgende halsband.
Het verbod op racisme, discriminatie. etc. moet uit de grondwet!
Ik zie nu 2x de term allochtone landen staan tussen de reaguursels.
Vraag me af wat dat is..
Vind het erg jammer dat mensen hier meteen denken aan zwarte piet / flauwe grappen als het om racisme gaat.
Je wordt door veel Nederlanders als minderwaardig gezien als bijvoorbeeld Marokkaan. Daardoor voel je je ook sneller minderwaardig ten aanzien van een grote groep Nederlanders. Dat heeft veel effect op het gedrag van deze Marokkaan.
Ik ken genoeg Marokkanen / donkere mensen die onwijs hun best doen in de maatschappij (goede opleiding, goed geïntegreerd, harde werkers en sociaal ingesteld). Toch merken deze Marokkanen (dat is ook mijn ervaring als we een biertje gaan drinken) dat mensen anders met ze omgaan dan met bijvoorbeeld mij. Als ik een biertje ga drinken met Nederlandse vrienden ziet mijn avond er echt heel anders uit als dat ik een biertje ga drinken als dat ik met getinte mensen een biertje ga drinken. Dat komt natuurlijk ook door die vrienden maar ook de omgeving reageert duidelijk anders (negatiever) op ons. Dat is niet af en toe maar dat merk je constant.
De hele zwarte pieten discussie / grappen discussie vind ik helemaal niet nodig. De donkere mensen die ik ken hebben geen enkele moeite met zwarte piet maar werden er een aantal weken geleden echt dagelijks op aangesproken en moesten stelling nemen.
En een goede grap mag gemaakt worden.
Waarom heeft een donkere man een lichte handpalm? Omdat er in ieder mens iets goeds zit.
Probeer mensen gewoon als mens en individu te zien. Als Marokkaan moet je constant reageren op afschuwelijke dingen die in de krant staan. Ik heb nog nooit afstand hoeven te nemen van wat bijvoorbeeld de vader van Julian en Ruben gedaan heeft.
-weggejorist-
Als iemand me elke dag een dief noemt dan zou ik steeds meer neiging hebben iets van hem te stelen.
Zo is het met deze racisme-discussie ook een beetje
@Cuyahoga | 29-11-13 | 21:08
Ja, toen mochten zelfs homo's nog racistische grapjes maken.
Vroeger..
GeenStijl wordt het zwarte gat voor de gesoepsidieerde kuttureel korrekte beroepsnegerts...
Uitdijend heelal veroorzaakt door donkere materie en -energie als ik Dijkgraaf goed begrepen heb?
Niger est victor...
Laten we het er maar op houden dat er racisten en niet-racisten zijn. De eersten zijn overwegend blank en hartstikke fout, sputteren weliswaar een beetje op GS maar doen verder geen vlieg kwaad, helpen waar mogelijk en betalen alles, de laatsten zijn niet-blank en edelmoedig maar zoeken alle heil in geweld, lawaai en diefstal.
Rest me nog te zeggen dat deze beweringen grove generalisaties zijn. Niet alle blanken zijn fout en reaguren en niet alle niet-racisten stelen. Er zijn ook gematigde racisten - denk aan artsen die in hun vakantie kindjes in Afrika gratis opereren - en gematigde niet-racisten: types die alleen artsen overvallen maar armoedzaaiers met rust laten.
Een speciaal woord van waardering gaat uit naar onze Turkse vrienden. Nergens ter wereld heb ik minder xenofobie geproefd dan in Turkije. Zuid-Afrikaanse boeren en Israelische kolonisten zijn een stelletje pussies vergeleken bij onze Anatolische vrijdenkers. Altijd werd ik om een uur of twee de kroeg uitgegooid omdat men samen, onder elkaar, zonder pottenkijkers, kosmopolitische, liederen wilde aanheffen, liederen waarin de universele rechten van de mens werden bejubeld, waarin de toleramtie werd bezongen, waarin armeniers op een voetstuk werden geplaatst en waarin de nationale tweekleur als een tijdelijk kwaad werd gezien. En vriendelijk die gasten. Als je zegt: weg met ons, slaan ze je op je schouder en zeggen: Ja, weg met jullie.
Dus als die Ozdil dat zegt, dan geloof ik hem meteen.
*geef
Geen Geenstijl groot gelijk, zo denk ik er ook over.
Heb er vandaag nog over geblogd. (beetje trollen)
kain.tweakblogs.net/blog/9616/schandal...
Ooit gedacht dat racisme de betekenis heeft van rassisme. Joden die de gaskamers worden ingedreven. Negers die als minderwaardig mochten worden afgetuigd en misbruikt.
Maar nu weet ik het niet meer. In dit verziekte land wordt het autochtone deel per definitie racist. Omdat ze een grapje maken over een chinees die de r niet kan uitspreken. Omdat een zwart figuur, hoe leuk en vriendelijk ook, deel uitmaakt van hun traditioneel kinderfeest.
En omdat een deel een vinger op de zere plek van policor links en suf christelijk legt. Namelijk op de etterende uitdijende zweer van acceptatie van een haatgodsdienst die vol is van de ergste soort racistische Jodenhaat en ongelovigenweerzin.
@Bakito | 29-11-13 | 21:51
Is het weer oogsttijd?
CornholioNL | 29-11-13 | 21:55
Nee, joh, is ook een stuk theater.
@Mark Krachtwijk | 29-11-13 | 21:46
Nee een realist.
Ik zie "racistisch" ondertussen als een Geuzennaam. Dus ik lig er niet wakker van.
Dit keer maar voor gebakken hond gekozen.
Supermatthijs | 29-11-13 | 21:51 | + 0 -
Hoezo? Wat is er mis met hond? Niet discrimineren hoor. Foei!
brutus68 | 29-11-13 | 21:49 |
Nu weet ik wel dat Thijsje jou "speciale" project is hier in de panelen maar elke dag en elke avond steeds maar weer dat zelfde off topic gelul gaat dat nou nooit vervelen ?
Ik bedoel, wat probeer je nou te bereiken ? Je hebt toch niet echt de illusie dat je die 2 trollen zal veranderen ?
Anders heb je zelf nog harder hulp nodig beste...laat toch lekker lullen die 2 joh...
Donar_Thor | 29-11-13 | 21:48
Het verkapte antisemitisme van Bakito laat zich niet makkelijk duiden. Ik heb de zaak in onderzoek.
@Supermatthijs | 29-11-13 | 21:51
Weet je trouwens wat de overeenkomst is tussen jou en een broodje kebab met knoflooksaus van de Marokkaan bij jou op de hoek?
Ik zal je één hint geven, SuPERMAtthijs.
Marokko heeft een wet in de maak, die het Marokkanen ten strengste verbiedt om naar Israël (jawohl, Juden!) te reizen, op straffe van een torenhoge geldboete of gevangenisstraf!
Waar blijven al die racisme de la touretters nu met hun verontwaardiging en schuimbekkende kwetsgevoelens exhibitionisme?
Oh wacht, te druk met Gordon en Zwarte Piet!
Wat een diep hypocriet volk ook, de linkse fatsoensfascisten en hun 'gekwetste' allochtone protégés.
@NiceGuysFinishLast | 29-11-13 | 21:32
Noem het ' rassenleer' klinkt het bijna wetenschappelijk en je kunt er een hbo studie van maken.
Ja, als ik een donkere man was geweest zou ik alles neuqen in het westen.. Vrouwen, mannen, manvrouwen, het systeem, alles. Dus dan was ik erg open-minded en absoluut niet racistisch. Maar als blanke man ben je racistisch als dat je niet echt een goed plan lijkt. Zoiets.
OT/
Filmpje voor wie wil 'Captain Phillips' (2013)
Mkv - board.dailyflix.net/index.php?/topic/8...
Divx - board.dailyflix.net/index.php?/topic/8...
Flash - board.dailyflix.net/index.php?/topic/8...
Het is helaas nog de cam versie, maar redelijke kwaliteit. Het beeld is zowieso chaotisch.. het hoort bij de film. Maarja, neem een kijkje in de wereld van somalische piraten zou ik zeggen.
@Mark Krachtwijk | 29-11-13 | 21:46 | + 1 -
Moet je niet te lang over nadenken. Als je mag stemmen, heb je een NL aspoort. En alle NL-ers zijn racisten.
Racist! wordt een nieuwe geuzennaam. Wees er trots op!
@omanders | 29-11-13 | 21:43
www.youtube.com/watch?v=lrCPeOINDvk
Racisme is nou eenmaal een ingesleten onderdeel van de Turkse cultuur en traditie. Toch? Zihni Özdil
.. maar goed. Vergeleken met de gemiddelde moslim; of de doorsnee zeurPiet, voelt de passant zich het toonbeeld van verdraagzaamheid ende tolerantie.
Van mij hoeven die levenslange toeristen-zonder-geld zich niet aan te passen aan mijn rare cultuur, zolang ze maar hun uiterste best doen het omgedraaide ook niet van mij te verlangen.
brutus68 | 29-11-13 | 21:49 | + 1 -
Ja man, je mag nu bij ons kiezen voor zo'n bon of een kilo rosbief. Dit keer maar voor gebakken hond gekozen.
brutus68 | 29-11-13 | 21:46 | + 1 -
Hey, ik had nog graag uren met je willen discussi¥eren over het oprukkend fascisme en rechtsextremistisch gevaar in ons land, maarrrr....
... ik moet zo aan de bak, ff wat centjes verdienen. Ander keer, tot snel maat, wordt gewaardeerd.
*douchen *
Het begrip racisme is sneller uitgewoond dan een willekeurige kelderbox-doos in een prachtwijk naar keuze.
Ben er wel klaar mee, met wat de lange tenen van me denken.
Het duidt in de verste verte niet hoe ik doe, denk of leef.
Als zelf zijnde buitenlander sedert 1997 wil ik ook graag mijn zegje doen.
Racisme bestaat alleen in de ogen van die buitenlanders en andersgezinden die hier zijn en zich niet willen aanpassen. Sinds kleins af aan heb ik alleen maar respect gehad voor het feit dat ik hier heb mogen komen wonen. Nu ben ik een 3ejaars HBO-scholier. In mijn geboorteland had ik allang al dood kunnen zijn. Bij deze dank u allen voor uw belastingcentjes. Al die welbespraakte Turken en Marokkanen (en andere buitenlanders) met al dan niet hun homofiele schoudertasjes bezorgen buitenlanders als mij niets meer dan problemen. U allen ook. Het kost u alleen maar geld, en geld, en geld. Maar ook uw cultuur, uw macht als oorspronkelijke bewoner van dit laag landje, met voor mij persoonlijk hoge waarde. Ongetwijfeld voor u ook. Het doet mij persoonlijk ook pijn om te zien hoe dit land met de dag verder wordt verpest door zulke figuren. Maar ook door politici en andere hippies die het land simpelweg verkopen in ruil voor geld en wat dan ook.
En ik snap het ook waarom roomblanke Nederlanders minder snel een neger of een buitenlander aannemen. En ongetwijfeld dat ik ooit ook vanwege die reden niet ben aangenomen voor die part-time baan waar ik voor had gesolliciteerd. Deze gigantische hoeveelheid rotte appels in Nederland, maar ook elders in de wereld, verpest het voor mensen als ik. Ik weet dat ik extra mijn best zal moeten doen om het vertrouwen van de Nederlander tegenover mij moet winnen. En ik ga daar ook voor en zal nooit opgeven. Op papier ben ik moslim en ik zal dat in een privé-gesprek met een wereldvreemde ook zeggen. Na een tijdje van vertrouwen winnen zal ik pas kunnen zeggen dat dat alleen maar op papier is, om redenen die u zelf waarschijnlijk wel kunt verzinnen. Door de 22 (and counting) jaar die ik tot nu toe heb mogen leven heen, heb ik ingezien dat geloof heel vaak alleen maar pure onzin en slechte dingen met zich mee brengt. Maar nu zou ik u niet kunnen vertellen wat voor goede dingen het met zich mee heeft gebracht. Nee, sinds een aantal jaren geloof ik in de eerste plaats in mijzelf, en daarna in de wetenschap.
Even weer terug naar de vraag of Nederland racistisch is of niet. Want daar ging dit eigenlijk om. Het enige antwoord op die vraag luidt: NEE. Nederland is niet racistisch. Buitenlanders zijn racistisch. En lui. En zien te snel geld in al is het als iemand zich verpraat. Huilie huilie doen wanneer het ze uit komt. Maar zelf de werkelijke grote racist zijn. Hier, maar ook in thuisland. Waarom mag een neger zeggen 'white motherfucker'. Hoeveel agenten staan er voor mijn stoep, en hoeveel bedreigingen van de betreffende persoon zal ik krijgen als ik 'black motherfucker' zou zeggen? Inderdaad, ontelbaar. Ongekend. Onwetend. Dat is dat volk. Dat volk dat Zwarte Piet racistisch vind, maar non-stop Nederlanders discrimineert want kafirs, ongelovigen, honden, varkens. En ga zo maar door. Men moet eerst in de spiegel kijken. Subjectief en helder nadenken. Maar kijk van wie u het vraagt. De eeuwige slachtoffers van het blanke volk. Van negers tot moslims...
Afijn. Ik groet u. Een fijn weekend voor iedereen! Extra gratisch!
-weggejorist-
Supermatthijs | 29-11-13 | 21:45
Voorziet de Voedselbank tegenwoordig ook al in tegoedbonnen voor de Chinees? Quel een luxe.
@brutus68 | 29-11-13 | 21:39
"Het is te makkelijk, ik val in herhaling, maar weet je wie er ook een obsessie had met Joodse bankiers en wat er toen gebeurd is?"
Je bedoeld Hitler naar aanleiding van een krantenartikel uit de Daily Express op vrijdag 24 maart 1933. Judea declares war on Germany, Jews of all the world unite in action.??
omanders | 29-11-13 | 21:43 |
"Een van de privileges die witte 'autochtone' bezitten is dat zij niet als 'de Ander' worden gezien"
www.parool.nl/parool/nl/12/CULTUUR/art...
Nederland is het levende bewijs van de theorie dat positief racisme ook een kantelpunt kan bereiken, of zelfs voorbij dat punt kan gaan.
Als ik PVV stem, ben ik dan een racist ?
Bakito | 29-11-13 | 21:41
Je bent een ziek, heel ziek iemand. Je hebt dringend hulp nodig. Als mede-reaguurder en als mens adviseer ik je dringend die te zoeken. Je hoeft je niet te schamen.
In het kader van het weg-met-ons programma: Zullen we alvast preventief de 'feestmaand' december afschaffen? Want na 5 december komt de volgende golf van tere allochtonenzieltjes hun kerst-kwetsuren op ons haatdragers botvieren. Met al die klachten vraagt een normaal mens zich af wat die lui toch drijft om hier vrijwillig onder het kudtvolk te blijven ipv die rode pas in te leveren en de zegeningen van het andere paspoort te gaan leven?
En nr 39 met lijst heeft me vanavond weer goed gesmaakt.
Zo maar een ideetje: de week van het racisme; 1 week ongeremd opmerkingen maken, alles is geoorloofd en erna niet meer... Dan gaat de lol er wel af, relativeert ook zo lekker weg.
Goed, beetje lang, één dag dan...
Zihni Ozdil schrijft:
"Een van de privileges die witte 'autochtone' bezitten is dat zij niet als 'de Ander' worden gezien"
Dat komt, Zihni, omdat wij hier inheems zijn. Zeg maar wat de Indianen in Amerika zijn. Of de Zulu's in Zuid-Afrika. Of de Papoea's in Nieuw-Guinea. Of de Aboriginals in Australie. Het is geen privilege, het is een waarneming.
Geen indiaan die niet heel zeker weet dat de blanken op zijn land leven, nietwaar?
@bakito, aai arm schaapje ze moeten je wel hebben, die rot Nederlanders, maar wees gewaarschuwd, het is weer snel slachtfeest! dus ben je voor de minderheid ook niet meer veilig!
brutus68 | 29-11-13 | 21:39 | + 0 -
Ja, die zijn ruim op tijd naar de V.S. gevlucht om van daaruit het geopolitieke spelletje voort te zetten, zoals het financieren van haatzaaier Wilders.
Bakito | 29-11-13 | 21:36 | + -2 -
Het blijft iets met balk en splinter.
Racisme is weigeren gekoloniseerd te worden door een vreemde mogendheid - en alle burgers van die mogendheid het land uittrappen zodra je daar de macht voor krijgt. Ook als die burgers geboren zijn in het te koloniseren land.
Heel Indonesië, bijvoorbeeld, is zo'n door-en-door racistisch land. Xenofoben, zoals veel allochtone landen.
Bakito | 29-11-13 | 21:24 | + -3 -
Heeft niks met dom te maken, kneus, ik heb nog wel eens een sprankje hoop. Blijkbaar ben je te dom om dat te snappen.
@Bakito 21.33
Stelt aapmans zonder zich af te vragen hoe het zo ver is kunnen komen en dat we er nog lang niet zijn, de neergaande spiraal is door die luitjes zelf in z n 3e versnelling gezet, het gaat fout, kan idd elke aap zien.
De hele racisme discussie is een poging van de linkse kerk om de vrijheid van meningsuiting in Nederland te beperken tot links politiek correcte uitspraken. Website's als Geenstijl zijn ze al jaren een doorn in het oog en niets is ze liever als de rechter, onder het mom van discriminatie, elke artikel en elke reactie tegen het licht zou houden.
Bakito | 29-11-13 | 21:36
Het is te makkelijk, ik val in herhaling, maar weet je wie er ook een obsessie had met Joodse bankiers en wat er toen gebeurd is?
Is er ooit een tolerantie onderzoek gedaan in landen van herkomst? Laten we de rollen nou eens omdraaien, ga nou eens kijken achter de schermen van allochtone landen u gaat zich helemaal kapot schrikken hoe daar over u gedacht wordt. En dan moeten wij maar tolerant zijn? er is NUL respect voor NLers hier maak je ook maar iets van bezwaar, dan wordt dat natuurlijk meteen in de ik ben zielig en wordt gediscrimineerd hoek gegooid. Het volk is dood en doodmoe van dit gezeik de tolerantie mag VELE malen minder totdat de ideologie volkomen uitgedreven is.
Bakito | 29-11-13 | 21:33
Ach, als u het zo ziet, fijn toch. Ik neem nog een lekker hapje kaas. Wijntje erbij. Zo. Oh, en nog wat: uw mening zal ik noteren op mijn pleepapier.
Als alle Nederlanders racisten zijn, zijn alle niet roomblanke immigranten masochisten, van het ergste soort.
GingerTed | 29-11-13 | 21:30 | + 0 -
Blijft lastig dat etnisch profileren, want hoe verhoudt zich een joodse bankier die voor miljarden de maatschappij oplicht tot een Marokkaanse tasjesdief die een paar tientjes steelt?
Weet je wat pure racisme is, hier je hand ophouden, iekke mienderheid roepen, bij je vrienden, intellectueel doen en hard lachen om ons, dat is racisme, dus dat beetje wat wij ze terug pesten, moeten ze maar voor lief nemen, krijgen ze genoeg gratis geld voor van ons.
Moet je voor de gein eens scrollend over de site van Joop.nl gaan... alleen de titels al van de artikelen maakt je kokhalzend voorgoed de ogen willen sluiten.
Alle moslims zijn per definitie zelf racist...
Bijbel: heb u naaste lief...
Koran: vernietig alles wat niet moslim is...
#feit
Van Duyvenbode | 29-11-13 | 21:30 | + 0 -
Die policor docenten, wat dat ook zijn moge, heb ik niet nodig om te zien hoe onze maatschappij is doordrenkt van racisme, vreemdelingenhaat en afkeer van alles dat niet voldoet aan het uiterst bekrompen en nauwe calvinistische wereldbeeld van een paar miljoen kaaskoppen.
Supermatthijs | 29-11-13 | 21:27
Had die oom je maar onder zijn hoede genomen. Dan was er wellicht nog iets van je terecht gekomen.
Vette onzin. De gemiddelde Nederland heeft net zoveel respect voor, bijvoorbeeld, de islam - als de islam dat heeft voor de gemiddelde Nederlander.
Net als dat de gemiddelde Nederlander net zoveel begrip toont voor de cultuur van den neger - als den neger toont voor de Nederlandse cultuur. Rond Sinterklaas, bijvoorbeeld.
Voor Freek heeft de gemiddelde Nederlander dan weer geen respect, maar dat mag. Meneer is een boze blanke man - en daar hoeft helemaal NIEMAND respect voor te tonen. Ook niet (vooral niet) volgens de gedragsregels van de multiKul (met de K van flauweKul).
De racismekaart wordt mede zo opgehitst door de Corporate Media. Laat nou net media als ABC, NBC, CBS, MSNBC, FOX, CNN, MTV, NYT, Washington Post, AP, Reuters Thomson, Bloomberg, Newsweek etc. etc. in Moslimse handen zijn. Enfin u begrijpt mij wel... Oh wacht
Ik ben racisme-roepen moe.
alle PVV'ers zijn toch institutioneel?
brutus68 | 29-11-13 | 21:30 | + 0 -
Hahaha, jij snappie nie dus duh ? Nu weet ik hoe ik je kwaad kan krijgen, altijd handig.
Bakito | 29-11-13 | 21:28
Jij hoeft in ieder geval bij policore docenten niet op je woorden te passen.
Supermatthijs | 29-11-13 | 21:23
"Jij snappie"? Wat is dat voor kinderachtige taal? Bewaar dat voor je vriendjes met mogelijkheden op de sociale werkplaats, dwaas!
Uit: Een taboe op de criminologische studie van de
etnische achtergronden van misdaad?
Door Frank Bovenkerk; Emeritus hoogleraar criminologie
Alle landen van West-Europa weigeren officieel registratie/statistiek bij te houden
van de etnische afkomst van personen die (als dader) bij misdaden zijn betrokken. De overheid behoort immers geen enkel deel van haar onderdanen a priori te beschouwen als criminele risicocategorie. Maar in dezelfde landen bestaat bij de bevolking de indruk dat enkele etnische groepen toch wel (sterk) in de misdaad oververtegenwoordigd zijn; in het publieke debat vormt dit vraagstuk een brandende kwestie. Incidenten van geweld, diefstal en seksuele delicten hebben al gauw een speciale kwaliteit wanneer de vermoedelijke dader afkomstig is uit een verdachte minderheid. Hoe politiek correct moeten we zijn? In de media laten journalisten hun terughoudendheid bij de berichtgeving meer en meer varen. In de verkiezingspropaganda van extreemrechtse politieke partijen vormt de connectie tussen misdaad en etniciteit een terugkerend discussiepunt.
Het wetenschappelijke bedrijf levert bij deze kwestie een bijzonder risico op. Wanneer in empirisch onderzoek verbanden worden gevonden bestaat de kans dat onderzoeksresultaten reeds bestaande etnische stereotypen en vooroordelen maatschappelijk legitimeren. Politici kunnen van die wetenschap, ongeacht de voorzichtigheid waarmee de onderzoeksuitkomsten ook waren gebracht, gebruik maken om discriminerende of zelfs racistische politieke besluiten met wetenschappelijke argumenten te onderbouwen. Dit stelt de beoefenaren van de wetenschap voor een bijzonder probleem. De argumentatie die ik in deze bijdrage wil ontwikkelen gaat uit van de stelling dat de onderzoeker niet enkel verantwoording schuldig is aan de ethische code van de wetenschap. Hij heeft ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
In Engeland is meermalen een zekere oververtegenwoordiging van bepaalde etnische groepen (West-Indiërs) bij criminaliteit vastgesteld, maar als wetenschappelijke verklaring hiervoor is uitsluitend het registratie-effect van een bevooroordeeld of racistisch strafrechtelijk stelsel politiek acceptabel. Zoals de korpschef van de op één na grootste politiemacht in Engeland, die in Manchester, openlijk toegeeft (naar aanleiding van het onderzoek van de McPherson Commissie over het Lawrence schandaal): de Britse politie is institutioneel racistisch. Een collega-criminologe bij de Londense onderzoeksafdeling van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, Marian FitzGerald, die voorzichtig suggereerde dat er toch wel degelijk problemen waren met de jongeren uit sommige etnische groepen, is na publicatie daarover in The Times gedwongen om de overheidsdienst op een smadelijke manier te verlaten.
Me reet. Sinds 9/11 ben ik overtuigd racist geworden.
@Bakito | 29-11-13 | 21:04
Racisme niet, nee. Maar hoe zou je de behandeling van kindertjes door de RK kerk niet al te lang geleden willen typeren?
En meer recentelijk, de behandeling van moslimkindjes in de Rotterdamse islamitische internaten? Onder het toeziend oog van Turkse staatsinfiltranten met een PvdA-dekmantel?
Behoorlijk institutioneel en behoorlijk mishandelend.
#feit
Van Duyvenbode | 29-11-13 | 21:26 | + 0 -
Nee, ze moeten linkse, universitaire docenten aangeven, weten we na gisteravond.
Sigmund Freud heeft met zijn psychoanalyse een wereld geschapen waarin het individu iets aangewreven kan worden waar hij zichzelf niet van bewust is, maar wat desondanks aanwezig zou zijn en van buitenaf, door de therapeut ontdekt zou kunnen worden. In die wereld is het indivudu overgeleverd aan 'onbewuste' impulsen, wensen, verlangens, angsten, en is er een therapeutische ingreep nodig om dat individu op het rechte pad te krijgen. Wat voor een individu geldt, kan ook gelden voor een groep of zelfs voor een gehele samenleving, zo vond Freud. "Das Unbehagen in der Kultur".
De psychoanalyse is dood, als wetenschap, maar het idee dat we met van alles rondlopen waar we ons niet bewust van zijn is springlevend, en is in de loop der tijden voor moraalridders een probaat miidel geworden om lieden die ze niet zien zitten met van alles en nog wat te belasten. "U weet het zelf niet, maar u bent behept met een erfzonde."
Institutioneel racisme, wat is dat? Zijn er instituten die racisme propageren, bevorderen, goedkeuren? Nee, dat is niet wat die Özdil bedoelt. Hij wil ons allen, niemand uitgezonderd, iets aanwrijven, iets als een Oedipus-complex, iets wat ingebakken zit.
Het probleem met de Freudiaanse theorie is dat deze niet bewijsbaar is, nooit. En dat geldt ook voor de veronderstelling, de claim van die Özdil. Hij heeft altijd gelijk, want wat hij zegt kan noch bewezen, noch ontkend worden. Maar dat is een gelijk dat van eenzelfde orde is als het gelijk van degene die zegt dat God bestaat of dat kaboutertjes bestaan.
Het trending scheldwoord van met Nederlanderhaat behepte allochtonen, moslims en blanke weg-met-ons Gutmensen: RACIST!
Als je werkelijk alle Linkse Gutmensch stukjes, blogs, columns enz. gaat lezen in de stijf links georienteerde Nederlandse media, schiet je voorgoed in een depressie.
Nederland komt hier niet meer uit. We zijn overgenomen door policor machtsvertoon, en overal verspreid zijn policore wannabees, meelopers, wegkijkers en overig notoir Partij van de Al-Hollands-erfgoed-weg-aub stemmers.
Van Duyvenbode | 29-11-13 | 21:26 | + 0 -
Dan bleef je bij mijn ome Fred (ijzervlechter) wel bezig.
Een van de problemen is dat alleen racisme van blanken/autochtonen jegens allochtonen/minderheden wordt erkend.
Van racisme vice versa wordt het bestaan ontkend, gebagatelliseerd en wie er bij een van de bevoegde instanties aangifte van zou willen doen, zou waarschijnlijk ZELF als racist worden bestempeld.
Moeten de kinderen het de autoriteiten gaan melden wanneer opa een politiek incorrecte opmerking heeft gemaakt?
Supermatthijs | 29-11-13 | 21:23
Je zei "Marokkanen". Daarmee wek je een suggestie. RACIST!
Pikkestrijder | 29-11-13 | 21:23 | + 0 -
Je bent te dom om sarcasme te herkennen.
brutus68 | 29-11-13 | 21:21 | + 0 -
Je moet ze net zo hard aanpakken als de anderen anders is het racisme. Jij snappie ?
Bakito | 29-11-13 | 21:19 | + -1 -
Jammer, je begon zo goed dit topic, maar ik had kunnen weten dat het niet serieus was
Tot voor de zwarte pieten discussie ging ik fluitend door het leven, met niks niemand een probleem, sinds kort zwaar racistisch geworden als ik de allochtonen en andere lieden die hier niet horen moet geloven.
Ik ben altijd witheet na het lezen van zo`n stukje. Van mij mag iedere jammerturk, klaagneger en zeurmarrokaan lekker opflikkeren. Hey zeurpieten er is niemand die jullie verbiedt te vertrekken, dus als het hier allemaal zo vreselijk is, lekker OPROTTEN!!!
Bakito | 29-11-13 | 21:19 |
Bij een chronische ziekte denk ik meer aan jou en Superslet...
Nou en. Ik Zihni wat het probleem is.
Supermatthijs | 29-11-13 | 21:17
Ze niet hard genoeg aanpakken cq uitzetten?
Bakito | 29-11-13 | 21:19 | + 0 -
Dank je collega.
Supermatthijs | 29-11-13 | 21:17 | + 0 -
Touché.
Racisme is niet institutioneel, maar een chronische ziekte onder een paar miljoen Nederlanders.
En ozdill, het wordt ook eens tijd dat je je realiseert in wat voor paradijs je bent terechtgekomen. Gratiez geld, kamerbrede soepsiedies, vrijheid van meningsuiting. En dat alles ten koste van ons op onze kosten.
Thuis zou je waarschijnlijk handelaar in 4e hands onbetrouwbare kudtkamelen zijn geworden/gebleven.
Racistisch genoeg, ozdill?
Sinds dat al die allochtonen er over begonnen zijn, ben ik rascist. Bevalt het je niet? Dan donder je maar op. Ik heb me laten vertellen dat er plaatsen zijn waar geen rascisme is, waar iedereen gelijkwaardig is, ongeacht afkomst of religie. Ongeacht je geaardheid, ongeacht of je man of vrouw bent.
.
Ik heb me ook laten vertellen dat ze er nog in sprookjes geloven.
brutus68 | 29-11-13 | 21:15 | + 0 -
Goedzo Brutus, en wat doen we hier nu al jaren met jonge marokkanen ?
Weet je wat een gevolg is van al die Kwinsies, Freken en Asha's?
Als een klein kind zijn eten niet meer wil en iedere keer zegt dat hij buikpijn heeft, dan gelooft niemand hem meer als hij een keer écht buikpijn heeft.
Op een gegeven moment niemand neemt racisme-roepers nog serieus, waardoor de zeldzame gevallen van puur racisme niet de juiste aandacht krijgen.
Als je maar lang genoeg tegen iemand zegt dat hij/zij een bepaalde aandoening heeft, dan is de kans aanwezig dat die persoon op een gegeven moment daarin gaat geloven op de een of andere manier. Dat is hetgene wat je nu ziet gebeuren. Mensen praten elkaar iets aan wat eigenlijk anno 2013 geen probleem meer zou mogen zijn. Als ik bv Bakito een antisemiet =#feit zou noemen dan is dat mijn werkelijkheid, maar niet per definitie een gangbare werkelijkheid. Enfin.
In een verzorgingsstaat is aardig doen tegen anderen en hen helpen geinstitutionaliseerd. Vroeger gaf je wat aan de kerken en deze gaven het dan aan de armen. Dan waren de armen dankbaar voor de gift. In een verzorgingsstaat MOET je geven aan de armen en daarom snappen de armen niet dat ze dankbaar moeten zijn, waar het geld vandaan komt.
@Cuyahoga | 29-11-13 | 21:08
Bedankt voor de flashback!
Özdil kan trouwens een voorbeeld nemen aan die twee Aziatische dames die gisteren bij Pauw & Witteman zaten. In plaats van meteen in de slachtofferrol te kruipen en te schreeuwen dat Gordon en heel Nederland racistisch is, deden zij heel rustig, genuanceerd en keurig netjes hun betoog, zich verre houdend van de strategie van hetze en hysterie die door het Özdil/Gario/huilmevrouw-kamp gebezigd wordt. Bereik je ook veel meer mee.
@ van rossum,
Jammer dat je Freek de Jonge in de verhaal meeneemt, een man in die staat waar hij in verkeerd, betrekken op een serieus onderwerp haalt de kracht uit het verhaal.
Nederland is het gewoon zat! niks racisme.
Racisme is net als godwins, inmiddels zodanig aan kracht verloren dat het mijn ene oor in en direct mijn andere oor weer uit gaat.
Genoten van dit schrijven. Ik sluit me er bij aan. plus veel.
Racisme heeft een voedingsbodem. Als dat wordt aangepakt verdwijnt racisme als sneeuw voor de zon.
Voor de gekwetsten: www.youtube.com/watch?v=8ISil7IHzxc
In zijn bijdrage opent Özdil met de zin: "Institutioneel racisme in Nederland is een feit."
Inderdaad, in de moskeeën van Diyanet ja.
Racisme betekent tegenwoordig dat je mening geen klank vindt bij policor Nazi's, eigen wel iets goeds dus.
Weet je wie ook met terugwerkende kracht een racist is?
Jos Brink.
Met zijn 'kroepoekje'
Maar toen zat heel Nederland met natte haartjes op de bank met een jodenkoek en een negerzoen en hoorde je niemand janken.
Rémy Martin ® | 29-11-13 | 21:06
Die heeft auditee bij Goede Tijden Slechte Tijden gedaan voor de slachtofferrol!
Nou prima toch...wij zijn allemaal racisten.
Marokkanen zijn allemaal criminele geitenneukers...
Negers zijn allemaal lui...
Joden zijn allemaal gierig...
Turken rijden allemaal een oude Benz...
Aziaten leren en werken zich allemaal de tyfus...
...zo, hebben we alle vooroordelen even gehad.
OK ozdill. Ik stel de mening over mezelf bij. Ik ben racist. Dus ik stem PVV. Alleen al om jou te klieren.
Zihni Özdil, de man die nog vaker in herhaling valt A-Team. En argumenten levert ie ook niet, in plaats daarvan gaat hij om zich heen slaan en schreeuwen.
Iets met "alle Polen...."?
Waarom staat Manneke Pis in België en niet in Nederland?
In Nederland hebben ze al zeikerds genoeg.
Nee, er worden hier ook geen vrouwen institutioneel verkracht of kinderen institutioneel mishandeld.
Dat "institutioneel" is de drogreden van de eeuw. #feit
REAGEER OOK