Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ONTSLA VIEZE VOYEURIST BERT VAN DELDEN

usansa.gifVorige week werd bekend dat de Nederlandse veiligheidsdiensten een spionagesysteem hebben besteld à 17 miljoen euro, waarmee ze op dezelfde manier als de NSA het (Nederlandse) internet kunnen tappen en leeggrazen. Probleempje: dat systeem is volgens de Nederlandse wet nog hartstikke verboden. "Joh, geeft niks, dan moeten we de wet maar ff aanpassen", zei Bert van Delden toen. Dat was een rare, debiele en ook een nogal enge uitspraak, want Van Delden is het hoofd van de CTIVD, de dienst die toezicht moet houden op de AIVD en MIVD om te controleren of ze niets onwettigs doen. Maar het wordt nog erger: die toezichthouder die dus helemaal geen toezicht houdt en derhalve een dikke middelvinger met stukjes peop er aan opsteekt naar de privacy en burgerrechten van alle Nederlanders, wist AL TWEE JAAR dat die apparatuur in bestelling was. Dat had de CTIVD aan de Tweede Kamer moeten melden, maar dat is nooit gebeurd. Daarmee is de dienst van Van Delden dus totaal overbodig, ongeloofwaardig en een gevaar voor de democratie. Lekker voor verantwoordelijk minister Ronald Plasterk ook, die volgende week voor de rechter moet verschijnen om uit te leggen wat de NSA nou precies doet in Nederland, wat voor gegevens er uitgewisseld worden en of de Staat daarmee de wet heeft overtreden. De acties van Van Delden maken zijn betoog alvast een stukje ongeloofwaardiger, want als toezichthouders van inlichtingendiensten zich zélf ook als geheime diensten gaan gedragen die geen greintje respect voor privacy en rechten hebben, dan gaat er dus iets gruwelijk mis op het ministerie van de minister. Leg eens uit, Ome Roon, waarom heeft die doodenge Van Delden zijn baan nog? NSA = Nederlandse Samenzwering van Afluisteraars.

Reaguursels

Inloggen

De politiek mag lekker z'n gang gaan.

michello | 19-11-13 | 22:02

Ik ben in verwarring.
Dus eerst had je de NSB, en toen pas de NSA?

MyCatIsDoingThis | 19-11-13 | 16:48

Moet dat nou, al dat geschreeuw in hoofdletters daar in de linkermarge?

Hedieho | 19-11-13 | 15:51

Bij wie staat van Delden op de loonlijst?

Schuinsmarcheerder55 | 19-11-13 | 15:13

Miljoenen uitgeven aan apparatuur wat wettelijk verboden is, daar zouden consequenties op moeten volgen.

Het grote 'gedogen' leidt tot wetteloosheid, dwang en een hele enge overheid zoveel is duidelijk.

Het sociaal contract tussen burger en overheid lijkt steeds meer op een eenzijdig wurgcontract.

Finn | 19-11-13 | 15:03

Ja maar..... dus... want..... en nou en.... zomaar ineens kun je.... smoes hier, smoes daar..... andere landen zus...... sommige landen zo... stiekum kopen is stiekem meeluisteren.

Iwmac | 19-11-13 | 14:28

Het is schandalig. Het is zo ondemocratisch, dat ik er op dit moment voorstander van ben om ons officieel om te laten dopen tot totalitaire staat cq. politiestaat. Het is gewoon te hypocriet -bijna net zo hypocriet als de politici zelf- om te pretenderen dat we de democratische basis nog langer respecteren in dit land. Of in Europa.

Kortenbout | 19-11-13 | 13:44

Ik vind het doodeng wat ik zelf zeg, maar het wordt langzamerhand waarheid. We kunnen ons beter als provincie bij Duitsland aansluiten. Die hebben tenminste een raad van rechters die hun GRUNTLICH dichtgetimmerde grondwet bewaken en alles verbieden wat die grondwet mogelijk aantast!
Hier is de grondwet slechts een stukje pleepapier. Internationale wetten gaan in veel gevallen voor op onze eigen basis afspraken. Wat. Een. Land.

AntiBlankeVla | 19-11-13 | 13:18

Oohps, sorry Joris!
Duh² | 19-11-13 | 12:13 | + 1 -
 
't Netwerkverkeer van de Geenstijl comments wordt tegenwoordig via de AIVD gerouteerd. En er blijft wel eens een bitje hangen. Kan Joris ook niet zo veel aan doen.

ZoltarTheMagnificent | 19-11-13 | 12:22

Oohps, sorry Joris!

Duh² | 19-11-13 | 12:13

-weggejorist-

Duh² | 19-11-13 | 12:13

-weggejorist-

Duh² | 19-11-13 | 12:12

-weggejorist-

Duh² | 19-11-13 | 12:12

-weggejorist-

Duh² | 19-11-13 | 12:11

Kan ik asjeblieft teruggezapt worden naar 1980?

Duh² | 19-11-13 | 12:11

@Peter_K | 19-11-13 | 11:37
James Bond, baseer jij je wereldbeeld op filmpjes?

rara | 19-11-13 | 11:46

@BedrijfsTijgerT | 19-11-13 | 11:30
Dit dus.

rara | 19-11-13 | 11:44

Tje, geheime diensten hé... James Bond, license to kill... die houden zich nu eenmaal niet altijd aan de wet. Daarom zijn het ook geheime diensten...

Peter_K | 19-11-13 | 11:37

Toezichthouders die toezicht houden? In NL? GS zou beter moeten weten dat bovenstaande niet echt een verrassing is.

Hanz Ziezo | 19-11-13 | 11:32

de grote Anti | 19-11-13 | 11:16 | + -1 -
Iemand met een onbesproken gedrag en stabiele persoonlijkheid als ik zal inderdaad niet bovenaan het prioriteitenlijstje van de geheime diensten staan.

Bakito | 19-11-13 | 11:31

Wat een toestand, schandalig!

Ongeblustekalk | 19-11-13 | 11:31

de grote Anti | 19-11-13 | 11:22
Als jij denkt dat dit over veiligheid e.d. gaat heb je het volledig mis. Dit gaat over informatie: informatie als grondstof. Zie het maar zoals de Chinezen op dit moment Afrika volledig kaalplukken. Zo wordt er op dit moment ook omgegaan met jouw privacy en die van je geliefden: je wordt volledig onder de loep genomen en ooit (de geschiedenis leert dat) ga je daar de prijs voor betalen.

BedrijfsTijgerT | 19-11-13 | 11:30

@rara | 19-11-13 | 11:21
U leeft nog in de jaren 40.
Soms denk ik dat het wishfull thinking is wat jullie dinosauriers doen.

de grote Anti | 19-11-13 | 11:22

@de grote Anti | 19-11-13 | 11:18
Je had het in de DDR nog geen week uitgehouden.

rara | 19-11-13 | 11:21

Het kan de gemiddelde burger toch geen fuck schelen. Een volk dat zichzelf zo gewillig naar de slachtbank laat voeren, verdient misschien wel niet beter.

Nietvoordekat | 19-11-13 | 11:19

@rara | 19-11-13 | 11:14
Oke, dus zonder je krantje/nieuwsblog kan jij niet overleven. Want je weet dat niet wat er allemaal gemanipuleerd wordt.

de grote Anti | 19-11-13 | 11:18

@Bakito | 19-11-13 | 11:11
Hoeveel verdachte gesprekken en mails wissel jij uit @bakito. Ik heb het meestal over recepten en andere onzin. Totaal geen intenties mensen of dit land schade aan te brengen. Jaja ik weet het, dat niets te verbergen gedoe is onzin, natuurlijk heb ik shidt te verbergen, maar om dat online te knallen overal is gewoon niet goed soms.

de grote Anti | 19-11-13 | 11:16

@de grote Anti | 19-11-13 | 11:08
Als je denkt dat repressie tegenwoordig nog gebaseerd is op knuppelende agentjes dan vraag ik me af hoe oud je bent.

Chantage met/manipulatie van informatie is een betere manier om de bevolking te overheersen dan geweld.

rara | 19-11-13 | 11:14

Wie moet het stoppen? Zolang iedereen roept dat anderen iets moeten doen verandert er niets.
rara | 19-11-13 | 11:05 | + 0 -
 
Zo lang de meute blijft roepen om meer overheidscontrole en de schapen blijven herhalen dat ze het wel best vinden en toch niets te verbergen hebben (menen ze dat nu écht?) dan hebben we de strijd verloren.

Ik probeer de gevaren van de verregaande overheidscontrole uit te leggen aan iedereen die het wil horen, ik doneer aan BoF en Vrijbit, stem op partijen die (online) privacy serieus nemen (zie www.privacybarometer.nl/) maar het blijft een gevecht tegen de bierkaai. Je zou er bijna depressief van worden helaas.

ZoltarTheMagnificent | 19-11-13 | 11:13

Het mág niet, De overheid weet het- net zoals de burgers.
Maar toch stug volhouden. Over VOC-mentaliteit gesproken.

DaughtersofLot | 19-11-13 | 11:12

de grote Anti | 19-11-13 | 11:08 | + 0 -
Klopt, de overheid heeft speciale software die er voor zorgt dat alléén criminelen worden afgeluisterd of bespioneerd.

Bakito | 19-11-13 | 11:11

Mijn godt, soms heb ik het idee de jongste reaguurder te zijn op GS.. Zien jullie hier de pliessie onschuldige mensen neerknuppelen en de overheid mensen terroriseren?

Valt best mee, maar je moet natuurlijk niet in de schijnwerpers gaan staan. Of met heel foute dingen bezig zijn.

de grote Anti | 19-11-13 | 11:08

Rop Gonggrijp waarschuwde ons er in 2006 al voor. Maar hij was weer eens een schreeuwende in de woestijn.
 
www.youtube.com/watch?v=f2egqeRwq3c

ZoltarTheMagnificent | 19-11-13 | 11:06

@ZoltarTheMagnificent | 19-11-13 | 11:03
Please make it stop

Wie moet het stoppen? Zolang iedereen roept dat anderen iets moeten doen verandert er niets.

rara | 19-11-13 | 11:05

reageerbuis | 19-11-13 | 10:55 | + -1 -
Dus volgens jou worden burgers pas sinds het internettijdperk bespioneerd?

Bakito | 19-11-13 | 11:04

AMS-IX DE geilste plek in NL als je van aftappen houd .. niet voor niets staan de snelste computers er het dichtste bij

(c)ZWITSUL | 19-11-13 | 11:03

Nu heb je in een goed functionerend represssie-apparaat natuurlijk niet alleen een puike inlichtingendienst nodig, de ogen en hersens zeg maar. Oók een geweldsfunctie is essentieel: de bevolking moet geterroriseerd kunnen worden door lieden die geen enkele band met ze hebben.

In de EU zou dat - ik fantaseer maar even - uitstekend kunnen worden ingevuld door een paramilitaire politie-organisatie waarvan bijvoorbeeld de Duitse leden worden ingezet om opstanden in Spanje bloedig te onderdrukken, de Spanjaarden dan op hun beurt weer de Nederlanders terug onder de laars van "Europa" knuppelen en schieten, enzovoorts.

Maar zo'n organisatie moet dan wel in het diepste geheim worden opgezet. Zodat mensen pas wakker worden als het al te laat is.

Onmogelijk, zoiets zou nooit gebeuren?

Nou, die paramilitaire Europese politie is er inmiddels. Al eerder gepost hier, maar herhaling kan geen kwaad. Eurogendfor, onthoud die naam. Ze waren al in Griekenland ten tijde van de rellen daar.

www.eurogendfor.org/

vraagstaart | 19-11-13 | 11:03

Heel eng allemaal. Please make it stop, voordat onze burgerrechten nog verder naar de knoppen worden geholpen.

ZoltarTheMagnificent | 19-11-13 | 11:03

Het is goedkoper om Bert uit te faseren, naar een kofferbak van een oude Opel om vervolgens dezelfde Opel een maand later weer op te laten dreggen. Ik zeg DOEN!.

[G]eenstijl | 19-11-13 | 11:01

Bak Ellende | 19-11-13 | 10:56
Ik kan wel raden hoe zoiets gaat. Uitgenodigd door vertegenwoordigers van NSA, aanbieden samen te werken, mogen participeren in softwareontwikkelingsproject tegen luttel bedrag met wederzijds voordeel en belofte uitwisseling gegevens etc.. Voor je het weet lopen ze aan de leiband en gebruiken geavanceerde software met allerlei achterdeurtjes.

Simon_GS | 19-11-13 | 11:01

Als je even googled dan kan je vinden dat het allang wordt gedaan. Dat is niet eens geheim.

watergeus | 19-11-13 | 11:01

@According2Mark | 19-11-13 | 10:57
En hoe vaak bent u door mannen met bivakmutsen uit uw huis geplukt hmm..?

de grote Anti | 19-11-13 | 10:59

Ooit komt de afrekening voor de bovenonsgestelden.

Zelfs de verwende Nederlander wordt het een keer zat.

Ikdus | 19-11-13 | 10:58

Wat zei Gongrijp ook alweer? IEts met hypotheek op de toekomst?

point blank | 19-11-13 | 10:57

dat afluisteren hebben ze van Stalin geleerd.
het gebeurt al heel lang en het zal altijd zo blijven.
het hoort bij de onderdrukking. wie denkt dat hij in een democratie woont is gek. we denken dat we wat kunnen kiezen maar het is 1 grote kliek dat toneel stukje opvoert. alles wordt in achter kamertjes besloten. het volk mag niet in opstand komen en daarom worden we systematisch afgeluisterd en gevolgd.
als ze er dan een paar terroristen mee pakken is het prima. maar dat is maar bijzaak voor ze.

According2Mark | 19-11-13 | 10:57

Ben benieuwd wanneer wij hier als bevolking van een land eens wat aan gaan doen, duidelijk maken dat dit niet kan. Wanneer een toezichthouder van een inlichtingendienst dit soort acties uithaalt zou er toch een lichtje moeten gaan branden. De wetten die in het leven zijn geroepen om burgers te beschermen worden aangepast zodat de overheid ons nog meer in haar greep kan houden.

Bak Ellende | 19-11-13 | 10:56

Dat dit al 2 jaar bekent is, sta ik niet van te kijken. De JFS was begin 2000 al gekocht echter is het pas dit jaar door de kamer gedrukt. Wat vandaag wordt beslist weet het volk pas over een paar jaar. Dag euro's, dag wachtgeld, dag bezuinigingen, dag wetgeving, dááág Nederland!

toetanchamon | 19-11-13 | 10:56

@Bakito | 19-11-13 | 10:42
Links denken is opzicht al een pleonasme #feit.

reageerbuis | 19-11-13 | 10:55

@War On Errorism | 19-11-13 | 10:47
Nee, dit is geen DDR-model. Daar had je altijd 1 duidelijke leider, en 1 partij die er op uit was om je te overheersen op basis van 5-jarenplannen. Wij hebben nu te maken met diverse geheime diensten van verschillende nationaliteiten met verschillende belangen die niet onder controle van onze bestuurders staan. Dat is nog veel enger.

rara | 19-11-13 | 10:52

Nog iemand die denkt dat het zin heeft om te gaan stemmen? Succes!

Tha Man | 19-11-13 | 10:52

De hoogst denkbare graad van gelijkheid, het communisme, is, daar het de onderdrukking van alle natuurlijke neigingen vooropstelt, de hoogst denkbare graad van slavernij (Heinrich von Treitschke)

goedverstaander | 19-11-13 | 10:52

Er zijn een hoop smeerlappen in nederland. Schijnbaar.
De windvaan van west-europa en altijd erg liberaal. En 'progressief'.
Nooit gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik ben zelfs blij dat er nu wat toezicht is. Nee, je gaat niet naar de gevangenis zonder te betalen, maar het schijnt nodig te zijn, die stok achter de deur. Ik maak mij geen zorgen, omdat ik een goede kerel ben.

de grote Anti | 19-11-13 | 10:51

€17.000.000,- tegenover de €80.000.000.000,- die de NSA per jaar stuk mag slaan. Daarmee ga je potten breken. Dat apparaat wordt eerder een nietsbeduidend verlengstukje van de NSA.

Verder is Plasterk een grote prutser die geen enkel idee heeft waar hij over praat.

BedrijfsTijgerT | 19-11-13 | 10:50

weet je wie er pas veel spioneerd? sinterklaas.

141535979 | 19-11-13 | 10:49

Vooruitstrevendheid en veiligheid heten de deugden, die de dekmantels zijn voor de doortraptheid van hen die alles en iedereen willen bespioneren om daar uiteindelijk macht mee uit te kunnen oefenen.

Simon de Danser | 19-11-13 | 10:49

Waarschijnlijk is de CTIVD de lokale vertegenwoordiging van de NSA en geven daarom een andere invulling aan het begrip 'toezicht houden'.

Simon_GS | 19-11-13 | 10:48

Van Delden wist vorig jaar al dat dit topic zou komen

zooishettoch | 19-11-13 | 10:48

Staat nog steeds de doodstraf op landverraad? Zou in dit geval wel terecht zijn, zo schofterig is het.

je therapeut | 19-11-13 | 10:47

En langzaam glijden we af naar een DDR staatsmodel.
When injustice becomes law, rebellion becomes duty...(Thomas Jefferson)

War On Errorism | 19-11-13 | 10:47

Mocht van Delden zijn baan niet kwijtraken dan weten we dus zeker dat hij in opdracht handelde. De vraag is dan: in wiens opdracht handelde hij? AIVD, NSA, Mossad of zoiets?

rara | 19-11-13 | 10:46

Van Rossem, je denkt toch niet dat je in een democratie woont, of wel?

James Lastig | 19-11-13 | 10:46

@Mark Smith | 19-11-13 | 10:43 | + 0 -
Kap nou eens met mij af te zeiken.

Kaas de Vies | 19-11-13 | 10:46

We naderen met rasse schreden de situatie in Noord-Korea.

Sterker nog, we halen ze links in.

goedverstaander | 19-11-13 | 10:45

@Kaas de Vies | 19-11-13 | 10:41
Zijn naam wordt wel vaker genoemd in de kringen rond Kat. Helaas zegt dat dus weinig.

rara | 19-11-13 | 10:44




Alleen Van Delden weet wat hierboven had moeten staan.

Mark Smith | 19-11-13 | 10:43

Deze praktijken vinden dus al eeuwen plaats en zijn altijd weggezet als links complotdenken. Hallo, wakker worden. Koekoek!

Bakito | 19-11-13 | 10:42

Het aloude probleem: wie bewaakt de bewakers?

Vroeger hadden we een parlement, dat op haar beurt weer werd bewaakt door de bevolking middels èchte vrije verkiezingen.

Maar ja, dat was vroeger.

Heil Barroso! #Bertkijktmee

vraagstaart | 19-11-13 | 10:42

Wat denk je zelf, iemand ontslaan die faalt, liegt of strafbare feiten pleegt in dienst van de overheid. LoL.

Hij blijft zeker weten zitten, want hij weet ALLES over Demmink.

Kaas de Vies | 19-11-13 | 10:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken