Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Giro 555 fotoshopt centenbakje slachtoffer weg

centenbakje555100.jpg Misschien een beetje cru gezegd, maar het is de luitjes van Giro 555 weer gelukt om een aangrijpend beeld te vinden om de Filipijnse fondsenwerving mee op gang te helpen. Koud, rillerig, gewond, superzielig, de instant iconische foto van de natuurramp die Haiyan aanrichtte (EPA/Dennis M. Sabangan) ademt maar 1 ding: trek die buidel, mensen, de Filipijnen hebben uw geld nodig. Vakwerk van de afdeling PR (Professionele Rampenporno). Vooral omdat de foto subtiel bewerkt is. Het jochie op de pica links (opklikken) heeft een centenbakkie in zijn handen. Op de poster van 555 is die subtiel weggesneden. Beetje cru misschien, maar na jaren van internationale rampspoed is de geldmachine van Giro 555 misschien iets té goed geolied. Niet heel gek dat het cynisme over inzamelingsacties daarom hoogtij viert. Vindt ook ex-NPO-grootgraaier Ton Verlind die zich - een beetje cru misschien, maar wel volkomen terecht - afvraagt: "Waarom is er een gemanipuleerd symbool nodig om mensen tot geven aan te zetten?" Gelukkig biedt de VARA aan mensen nog de gelegenheid om ZELF iets te doen voor de Filipijnen: koop jezelf in de altruïstische spotlights en doe je kunstje bij #DWDD (met/zonder eenwieler, jongleerattributen en/of levend pluimvee). Want jouw betrokken persoontje op televee staat gelijk aan 1 pallet hulpgoederen. Beetje cru misschien. Maar zo werkt het nou eenmaal tegenwoordig. Wat jullie, Dolf, Freek en Simon van 'Nick &'? (Hier nog een ethische vraag over zes-en-een-halve-Ton Verlind en zijn vermogen om zelf voedsel, kleding en aggregaten naar de Filipijnen te sturen.)

Reaguursels

Inloggen

En toch schaam ik me er als mens voor dat er zelfs bij zo een vreselijk natuurdrama nog steeds alles om geld draait!! Inzamel acties?? Kom op zeg!! Moet de wereld nu niet "vanzelfsprekend" als united medemens en met gesloten beurs met alle mogelijke inzet niet gewoon helpen zonder dat gezeik over geld en inzamel acties?? Ik schaam me echt kapot! Bah, geld, slijk der aarde!!!

Johnie1965 | 17-11-13 | 22:58

@Amano | 14-11-13 | 16:43
Slechtste plemp van de week. Onleesbare getallen, berekening die niet klopt, link die niet werkt.
Waar is je zwitsal?

Roeieber | 15-11-13 | 10:12

Wow, wat een nieuwsberichten maakt dat los.

Freek de Jonge doneert de opbrengst van zijn voorstelling aan giro 555. De mededeling in AD is vele malen kostbaarder dan de opbrengst van een show van De Jonge anno 2013 ben ik bang. Zo'n mededeling over een C artiest die trillend de bühne bestijgt (voorzichtig met die heupen - houd je goed vast aan de armleuning) om zijn muntjes in de 555 pet te gooien is het beste wat men uit zo'n onderwerp kan trekken?

Er valt ook te lezen dat ook Geer en Goor zijn genoemd om een tranentrekkershow ten bate van giro 555 te presenteren. Zieke tijden, echt!
Dat niveau voor mensen in levensnood.
Het leeft dus echt niet. Inzamelingsacties zijn passé...

metzonderzijwieltjes | 15-11-13 | 08:30

-weggejorist-

Gabber07 | 14-11-13 | 23:01

-weggejorist-

Gabber07 | 14-11-13 | 23:01

Iedereen kan zelf via tagged.com contact leggen met een slachtoffer in de fillipijnen en de getroffen familie persoonlijk geld sturen via de western union. De meest directe manier zonder dat er een hulporganisatie tussen zit. Daardoor zorg je er ook voor dat de lokale economie weer op gang komt waardoor de mensen zichzelf weer kunnen bedruipen. Grote hulpacties kunnen achterwege blijven wanner iedereen op die manier gaat helpen.

Gabber07 | 14-11-13 | 23:01

Het is geen centenbakje maar iets om uit te eten en te drinken als je dat kunt vinden. En dan wil ik hier nog wel tegen eenieder zeggen die zulke mensonterende opmerkingen plaatst over de fillipijnen dat bij de eerstvolgende windhoos jouw huis platgaat en dat de verzekering niets uitbetaalt. Ik zal dan zeer benieuwd zijn naar je reactie. En zuip maar lekker door liefst tot je er dood nij neervalt. Onvoorstelbaar die mentaliteit. Niet gek dat kanker dan ook doodsoorzaak nr 1 is in dit totaal verziekte land.

Gabber07 | 14-11-13 | 22:51

Het is geen centenbakje maar iets om uit te eten en te drinken als je dat kunt vinden. En dan wil ik hier nog wel tegen eenieder zeggen die zulke mensonterende opmerkingen plaatst over de fillipijnen dat bij de eerstvolgende windhoos jouw huis platgaat en dat de verzekering niets uitbetaalt. Ik zal dan zeer benieuwd zijn naar je reactie. En zuip maar lekker door liefst tot je er dood nij neervalt. Onvoorstelbaar die mentaliteit. Niet gek dat kanker dan ook doodsoorzaak nr 1 is in dit totaal verziekte land.

Gabber07 | 14-11-13 | 22:50

Gezeur allemaal; er zijn transparante regels oa op inzage financien. En ja, het kan beter, maar Nee, via 555 blijft niet onevenredig veel aan de strijkstok hangen. Overdrijven is ook een kunst.

www.nrcnext.nl/blog/2011/07/28/hoeveel...

Jammer dat voor een leuk artikeltje mensen in nood de hulp wordt ontnomen

skoennie | 14-11-13 | 22:50

Eindelijk een goed argument om die mensen daar lekker niks te geven. Toch?

Ir Rita Tie | 14-11-13 | 22:25

@Amano | 14-11-13 | 16:43
Doe die berekening nog es....

Heinzz | 14-11-13 | 22:04

Het kan van alles en nog wat zijn (geweest) maar een centenbakje zie ik er niet in. Ligt ook niet voor de hand trouwens, om in de puinhopen aan de andere overlevenden geld te vragen.

Friedrich Frayek | 14-11-13 | 21:04

De hulporganisaties hebben zat geld, overgehouden aan projecten waar ze veel meer geld voor binnengehaald hebben dan ze daar hebben kunnen uitgeven.
Ik zou voor willen stellen om achteraf om donaties te vragen. Laat eerst maar eens zien wat er gedaan is aan hulpverlening, wat het gekost heeft en kom dan met een verzoek om een bijdrage.

watazooi | 14-11-13 | 21:01

Conner 19:00
Als je al dagen honger hebt , geen veilige beschutting, al je vrienden en familie vermist, alleen maar lijklucht ruikt, zwak bent van je verwondingen en ook nog moet uitkijken voor rovers en rebellen.,.. dan krijg je t rillerig en koud.
Ook als t 30 graden is. Echt waar!
De gemiddelde nederlander met een griepje, de cv op 25 en een overvloedig gevulde koelkast klaagt ook over rillerig en koud en duikt met n kruik onder zn 4 seizoenen dekbed.

amin | 14-11-13 | 19:37

Filippijnen is héél groot, het getroffen gebied is er maar een klein onderdeeltje van, ik vraag mezelf af waarom wíj moeten bijspringen terwijl hier de ouderezorg in rap tempo wordt afgebroken.

niksneem | 14-11-13 | 19:22

GEEF NU!
Dat zou ook wel een gepaste slogan zijn voor de EU..

Slipsnifter | 14-11-13 | 19:17

laat alle diep tragische opmerkingen als ''geld verdwijnt in verkeerde zakken'' maar komen

(van de mensen die sws al niets zouden geven)

laulo | 14-11-13 | 19:12

@flodder
zoveel mogelijk binnenharken, nee ... binnenharken wat nodig is en waar het voor nodig is en niet voor eigen portemonnee .
uw klootzak definitie laat me mij niet aangesproken voelen.
wel vraag ik me af waarom u ervoor kiest om uw vrije tijd door te brengen op een plek met zoveel,volgens u, klootzakken.
ik persoonlijk laat klootzakken liefst links liggen.
zo kom ik bijv. nooit op joop.nl.
maar goed,... geen verantwoording nodig hoor, ik vroeg t me slechts af.

amin | 14-11-13 | 18:14

Laat gordon,nick&simon en de rest van volendam lekker zelf naar de filistijnen gaan!!! Eh.. filipijnen bedoel ik

gimme a beat,rix | 14-11-13 | 18:10

Er wordt door die 555 stichtingen gegoocheld met geld:
Voor 500 euro heb je een prachttent met alles erop en eraan incl. vervoerskosten. Je kan dus al voor die 2 miljoen van de regering 4000 luxe tenten aanschaffen voor 6 personen per tent, is al voor 24.000 personen!
Maar men stuurt tot nu toe alleen duur betaalde managers " die alles moeten voorbereiden ". ( die slapen in het Sheraton in Manilla en vliegen Business Class..) Stuur die mensen daar anders gewoon geld ! Je kan daar alles kopen als je maar geld hebt! Gewoon contante dollars dus.

070 | 14-11-13 | 18:06

amin | 14-11-13 | 17:42 | + 0 -
Het gaat om zoveel mogelijk geld binnenharken om hulp te kunnen bieden. En wat betreft: Mbt. 'de ware aard van alle klootzakken op geenstijl' die aard is hoogstwaarschijnlijk vrijgeviger dan van menig policorburgertje.'Laat me niet lachen. Die verhullen/vergoelijken hun gierige egoïsme en gebrek aan empathie met het strijkstok-argument of dat er geen centenbakje op een foto staat. Er gaat genoeg mis qua goede doelen, maar om dan enkel cynisch goede doelen acties af te zeiken, maakt je in mijn boek: een klootzak.

Flodder | 14-11-13 | 18:02

Kaas de Vies | 14-11-13 | 16:01 | + 38
Het is niet eens "goed doen"
Het is puur zelfverrijking over de ellende van andere mensen.
-
Van al die miljoenen gaat maar een heel klein deel pro forma naar echte hulp.
Het leeuwendeel wordt weggesluisd om topinkomens, prachtige kantoren en zeer relaxte secundaire arbeidsvoorwaarde te betalen.

Moi2 | 14-11-13 | 18:00

@Grijskijkert | 14-11-13 | 16:24,
China stuurt $100.000,- Jawel, je leest het goed, honderduizend dollar. Japan 10 miljoen, USA 20 miljoen, Nieuw Zeeland 1,7 miljoen, Het Vaticaan 4 miljoen, Engeland 16 miljoen, Indonesië 2 miljoen.
.
Oh, en China stuurt voor 1,64 miljoen aan hulpgoederen.
.
Ageless stuurt niks. Die heeft het zelf al problematisch genoeg nu het CZ weer eens rekeningen heeft gestuurd. Dat eigen risico moet blijkbaar nog op, volgens hun.

Ageless | 14-11-13 | 17:59

Schandalig, hebben ze ook nog dat centenbakkie van dat joch gejat! Nu moet ik wel doneren!

ScumbaggusMaximus | 14-11-13 | 17:58

@baba4oog | 14-11-13 | 17:26
Laat me nu juist dàt tegen de borst stuiten, die berg concurrerende organisaties.
Geeft ook gelijk aan waar ze werkelijk mee bezig zijn.

Jackanders | 14-11-13 | 17:49

fleischer | 14-11-13 | 17:45 |
Lest het best als het is aangelengd met rottend druivensap. *klonk*
En an die Arbeit maar weer.

Djong | 14-11-13 | 17:48

@Mark Smith | 14-11-13 | 16:11
En terecht. Echte helden krijg je niet te zien. Die dj's in het glazen huis zijn een stel zelfbevlekkers van de eerste orde in de wereld van de goededoelenporno.

Ik heb mijn zegje bij deze al gedaan.

blinde kip | 14-11-13 | 17:46

Dat gescheikundiggedoe geloof ik wel, zolang je *KUCH* dorst dan maar gelest is...
*met Djong klonken doet*

fleischer | 14-11-13 | 17:45

@Stormageddon | 14-11-13 | 17:40
Blank is een schuldige kleur, althans: blanke mensen zijn dat zelf gaan geloven. Van dat rare geloof moeten "wij" af, het kost teveel en het maakt gewetenloze schurken sterker dan wijzelf - en dat gaat nog bloed en tranen opleveren.

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:45

Hoe erg ook in een rampgebied, ik doneer NIETS. Nooit! In het verleden heb ik free lance de jaarrekening gemaakt van enkele goede doelen stichtingen. Zij waren gevestigd in een kantorentoren op de zuid-as. Gewerkt werd er niet, tenminste niet door het personeel. Iedereen was, na binnen gekomen te zijn omstreeks 9.30 uur, bezig lunchafspraken te regelen. De directeur parkeerde zijn mercedes in de parkeergarage a 25.000 gulden huur per jaar. We spreken rond 1990 en toen was 25k guldens meer dan modaal. En dat alleen voor parkeren. Na mijn vraag waarom de lease-termijnen voor de Merc zo hoog waren vertelde de echte boekhouder mij dat de termijnen zodanig verhoogd waren dat de vrouw van directeur (niet in dienst van de stichtingen) ook een Mercedes reed van het verschil...
De directie had een verdedigbaar salaris transparant vermeld in de jaarrekening. Wat niet werd vermeld is dat elk directie-lid een eigen BV had die ook nog diverse facturen aan de stichtingen stuurde maar deze werden als ''diensten van derden'' geboekt en niet als salaris.
Adviseurs (belastingconsulenten, accountants etc.) stuurden gepeperde rekening maar als tegenhanger werd de stichting-directie diverse malen per jaar gefeteerd op ''dienstreizen'' en vele kado's zoals complete golfsets etc.. Soms met de complete familie erbij.
En zo kan ik nog wel even doorgaan....
.
Geef als je wilt, het geeft een goed gevoel. Maar heb niet de illusie, ik niet tenminste!

DeSjaak1000 | 14-11-13 | 17:43

@ flodder
Daar is hetzelfde mis mee als met t verkopen van nep aandelen, wurghypotheken derivaten en niet geleverde i-phone's op marktplaats.
Het is oneerlijk. Zoveel mogelijk geld binnenharken zegt genoeg. Hark binnen wat je nodig hebt en besteed dat waarvoor je t binnenharkt.
Overigens is onderhavig verhaal gewoon n kwestie van lay-out en heeft niks te maken met opzettelijke misleiding. Hooguit dat het in beeld houden van t centenbakje met daarbij een onderschrift waarschijnlijk meer indruk zou hebben gemaakt.
Mbt. 'de ware aard van alle klootzakken op geenstijl' die aard is hoogstwaarschijnlijk vrijgeviger dan van menig policorburgertje.

amin | 14-11-13 | 17:42

Is er al een hulpactie in China onderweg? Ik bedoel maar zo, als alle Chinezen een eurocent doneren dan kunnen wij Nederlanders daar nog niet tegenop als iedereen 100 euro doneert. Of doet China geen reet tegen het leed in hun eigen achtertuin?
news.yahoo.com/chinas-paltry-philippin...

Blijkbaar moet de blanke westerling met een schuldcomplex het allemaal weer opbrengen. Ondanks dat (Zuid-)Oost Azië (op Noord-Amerika na) de rijkste regio ter wereld is. Maar dat zal wel weer een racistische opmerking zijn van me.
Ok dan. Voor straf haal morgen wel een extra Vietnamese loempia op de markt.

Stormageddon | 14-11-13 | 17:40

Ook met bakje is het een triest gezicht.
Geen huis, geen eten, geen water en misschien ook geen familie meer.
Hij heeft het geld misschien gevonden op de plek waar ooit zijn hutje stond.
Maar wat heeft hij er aan?
De winkels zijn weggevaagd of geplunderd.
De lijkenlucht is er niet meer te harden, blijkt uit de beelden die we op tv te zien krijgen.
Natuurrampen als deze, zijn voor mij de enige reden om geld te storten.
Dit is niet door mensen veroorzaakt of in stand gehouden. (denk aan corrupte regeringen, extremisten en decennialange ontwikkelingshulp in Afrika)
Maar ook ik vraag me af, waarom er zoveel organisaties moeten zijn.
Één organisatie voor hulp na natuurrampen zou een beter plan zijn.
1 Pot voor 1 doel en dat is zorgen dat het geld bij de echte slachtoffers terecht komt.
Niks zakken vullen, maar gewoon helpen. Hoe moeilijk kan het zijn?

Schietmijmaarlek | 14-11-13 | 17:38

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:33
Graag gedaan.

Djong | 14-11-13 | 17:36

@Djong | 14-11-13 | 17:31
OK, dat klinkt eindelijk als een eerlijke verklaring. Daar kan ik wat mee.

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:33

Ik wou als Zwarte Piet optreden bij DWDDD en dan met wat nep-gouden ringen gaan goochelen voor het goede doel...

knerf | 14-11-13 | 17:32

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:29
Andere mensen roken in hun pauze een sigaretje, ik post hier wat. Is beide niet gezond voor je, maar ja wat doet een mens er aan.

Djong | 14-11-13 | 17:31

@ Djong | 14-11-13 | 17:28
Jij mag 't zeggen.

baba4oog | 14-11-13 | 17:29

@Djong | 14-11-13 | 17:25
Als het hier allemaal zo marginaal is, waarom lopen hier dan zoveel trollen zich druk te maken? Terwijl het in die "echte wereld" zo genoeglijk samenleven is, hoog en droog op de ivoren torens?
Masochisme? Iets anders?

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:29

baba4oog | 14-11-13 | 17:23
Is de vraag stellen hetzelfde als hem beantwoorden?

Djong | 14-11-13 | 17:28

@ Jackanders | 14-11-13 | 17:14
Efficiënter dan per 'goed doel' een actie opzetten. En zal ongetwijfeld ook helpen in de interactie met de gezamenlijke televee-stations om één grootse inzamelingsactieshow (3 x woordwaarde) op te zetten i.p.v. een hoop - concurrerende - kleine.

baba4oog | 14-11-13 | 17:26

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:19
Dat zijn uw woorden. Ik stel alleen vast dat wat hier een solide meerderheidsstandpunt is, in de echte wereld een tamelijk marginaal gekkiestandpunt is. Maar doe er mee wat u wilt.

Djong | 14-11-13 | 17:25

fleischer | 14-11-13 | 17:16
Ik nuttig hooguit een glaasje c2h6o tijdens het eten. Hoezo?

Djong | 14-11-13 | 17:24

Hoe zou dat nou toch komen?
Djong | 14-11-13 | 17:00

Allemaal de schuld van Wilders ?

baba4oog | 14-11-13 | 17:23

@Bakito | 14-11-13 | 17:18
Dat vind ik niet eens zo'n slecht idee, buurman.
Al zal het niet via Facebook of twitter gaan.

Jackanders | 14-11-13 | 17:22

@Djong | 14-11-13 | 17:16
Ja, wij zijn hier zo "dom" nog niet! Ondanks het geschreeuw van het tegenovergestelde uit de schorre kelen van zich Beschaafd & Fatsoenlijk noemende beterweters.

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:19

Jackanders | 14-11-13 | 17:14 | + 0 -
Via Facebook of twitter kun je vast wel rechtstreeks in contact komen met Filippijnen die hard zijn getroffen of ter plekke hulp verlenen. Vraag hun bankrekeningnummer en omzeil de organisaties die jij opnoemt.

Wel doen hè!

Bakito | 14-11-13 | 17:18

Djong zeker DIK aan de BONG,
(of de chillum,...)
opdat ie de beaudschap niet begrijpt.

fleischer | 14-11-13 | 17:16

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:13
Ik weet dat iedereen hier het weet. Zonder echt te weten wat ze dan zo zeker weten, helaas.

Djong | 14-11-13 | 17:16

CARE Nederland, Cordaid Mensen in Nood, ICCO & Kerk in Actie, Nederlandse Rode Kruis, Oxfam Novib, Save the Children, Stichting Vluchteling, Terre des Hommes, UNICEF Nederland en World Vision.
Schandalige strontvliegen, waarom wordt er met méér dan tien organisaties bovenop gedoken?
Laat maar, ik weet het antwoord al.

Jackanders | 14-11-13 | 17:14

Het ging me vooral om dat "cru" uit de inleidende tekst. Ga maar lekker schelden ja, toont vooral aan dat je weet dat je fout zit.
wilmeister00 | 14-11-13 | 17:01
Ga maar lekker niet op mijn argumenten in, toont vooral aan dat jij weet dat je fout zit.

Djong | 14-11-13 | 17:14

@Djong | 14-11-13 | 17:10
Jazeker, maar ik kan mij, enigszins bezorgd, niet onttrekken aan de indruk dat JIJ dat niet weet.

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:13

fleischer | 14-11-13 | 17:08
He nee, Joop is boring.

Djong | 14-11-13 | 17:12

Een centenbakje met drie grijpstuivers manipulatie noemen, dat noem ik spijkers op laag water zoeken.

Gelukkig zijn onze klimaathoaxers weer in actie gekomen en hebben voorspeld dat dit soort stormen volgens hun oneindige wijsheid in de toekomst steeds vaker zullen voorkomen. Kortom beter pro-actief investeren in moeder aarde nu deze nog te redden en manipuleerbaar is.
Vroeger was het op de hele aarde namelijk altijd heel lekker weer en gebeurden er nooit iets extraspeciaals als aardbeving, vulkaanuitbarsting, orkaan of ijstijd.

Triest dat juist zo'n arm landje het zo voor zijn kiezen heeft gekregen, alleen daarom al giro 555, prima! Staat een ieder vrij hieraan te geven en ja zo'n ventje met een zielig kopje past dan prima in de beleving met en zonder centenbakje.

crk | 14-11-13 | 17:11

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:08
Nee joh, da's een hoax. Je weet toch?

Djong | 14-11-13 | 17:10

amin | 14-11-13 | 17:07 | + 0 -
Nou, vertel me de strekking. Dat er een zo zielig mogelijk beeld wordt neergezet zodat er het meeste geld binnen wordt geharkt. En daar is mis mee?

Flodder | 14-11-13 | 17:10

@ wilmeister00 & Djong
Uithuilen doe je maar op Joop, en vlot wat.

fleischer | 14-11-13 | 17:08

@Djong | 14-11-13 | 17:00
Blij dat je dit even memoreert: deze ramp komt als een geschenk uit de hemel voor de werknemers die aan het dode paard van Kyoto staan te trekken. De geldstroom is een beetje ingezakt in die, voorheen een melkkoe gelijkende, brancheonderneming van de linkse commercie.

Ik hoorde gisteren hun holle stemmen alweer klinken in de wandelgangen van het klimaat-complex. De financiële afdeling kreeg daar weer kleur op hun wangen.

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 17:08

Flodder 16:55
Begrijpt u de strekking van t item wel ?
En de reactie's van alle klootzakken hier op gs?
Nee hé ?!
Nou ja, geeft niet hoor, zolang u zelf maar wel geeft hé, giro 555 is t centenbakje waar u kunt storten . Zorgt SHO ervoor dat uw donatie goed terecht komt, daar kunt u op vertrouwen.

amin | 14-11-13 | 17:07

@Djong | 14-11-13 | 16:58 | + 0 -
Het ging me vooral om dat "cru" uit de inleidende tekst. Ga maar lekker schelden ja, toont vooral aan dat je weet dat je fout zit.

wilmeister00 | 14-11-13 | 17:01

Ach ja, en zo is er altijd wel ergens iets aan de hand waar je aan kan geven.
Tsunami hier, extreme droogte daar, orkaan die ergens aan het ' teisteren' is.
irma zonderboezem | 14-11-13 | 16:50
Ja he, 't is net alsof er steeds vaker extreme klimaatrampen plaatsvinden, en dat ze ook steeds ernstiger uitpakken.
Hoe zou dat nou toch komen?

Djong | 14-11-13 | 17:00

@Djong
Troll?
wilmeister00 | 14-11-13 | 16:50

Volgens mij ben je eerder een trol als je posts plaatst zoals deze:
"Beetje cru misschien, maar die grote woei daar interesseert me helemaal niks en ik ga ook aan geen enkel goed doel geld overmaken.
Gewoon, omdat het kan."
Was getekend: wilmeister00 | 14-11-13 | 16:45 |

Djong | 14-11-13 | 16:58

wilmeister00 | 14-11-13 | 16:47
Nee lulhannes, hij is dus niet gefotosjopt. Het beeld is niet gemanipuleerd, hij is alleen op formaat bijgesneden. Dat doen alle media, bijvoorbeeld als dat zo uitkomt in de layout. Net zoals GS die 'onthullende' foto bovenaan aan de zijkanten heeft bijgesneden, bijvoorbeeld.

Djong | 14-11-13 | 16:56

irma zonderboezem | 14-11-13 | 16:50
Savin' up for a boobjob?

madakantognie?! | 14-11-13 | 16:56

Ja, dat jongetje heeft dus geld zat. Of wat willen jullie nu zeggen, GS? Wat laten klootzakken toch altijd hun ware aard zien bij andere mensen in nood.

Flodder | 14-11-13 | 16:55

@ Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 16:49 |
Zodanig geïntegreerd, dat als je een lagelonenverdiener bent, je je zuur verdiende centjes vrolijck weer af mag dragen.
Gireaux pour chercher des sentiments humaines, JUSQUE pour s'améliorer des sentiments-mêmes,...
C'est FAUX!

fleischer | 14-11-13 | 16:54

@Djong
Troll?

wilmeister00 | 14-11-13 | 16:50

#Maximlive vandaag?

RentaHam | 14-11-13 | 16:50

Ach ja, en zo is er altijd wel ergens iets aan de hand waar je aan kan geven.
Tsunami hier, extreme droogte daar, orkaan die ergens aan het ' teisteren' is.
Maar ik geef maar aan 1 goed doel, en dat ben ik zelf. Weet ik zeker dat het goed terecht komt.

irma zonderboezem | 14-11-13 | 16:50

@Djong | 14-11-13 | 16:46
Ik hou mijn centjes liever zelf, maar de Opperste Sovjet neemt die toch wel af. Dat laatste is geen kutsmoes.

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 16:49

@hartogjen | 14-11-13 | 16:47 | + 0 -
Dat is niet waar, er is in 1953 erg veel hulp uit het buitenland gekomen en daar waren we enorm mee geholpen. Wiki maar even.

wilmeister00 | 14-11-13 | 16:49

De gemeente Amsterdam heeft een zending gouden oorringen toegezegd.

rara | 14-11-13 | 16:48

@Djong | 14-11-13 | 16:43 | + -1 -
Dus behalve dat de foto gesfotosjopped is en dat ie waarschijnlijk uit zijn context is gerukt, heeft ie niks met fotosjoppen te maken.. interessante redenatie, of nee, zuivere lulkoek.

wilmeister00 | 14-11-13 | 16:47

ik zal heel eerlijk zijn, ik ben het er mee eens, geen cent naar de filipijnen. In een gebied waar jaarlijks gemiddeld 10 orkanen (vaak meer) overheen gaan, en mensen dit nu zo langzameerhand moeten WETEN, kun je dit verwachten.

Na 1953 (toen niemand ons hielp) , hebben wij ook de boel aangepakt om te zorgen dat het nooit meer gebeurd en er nooit meer doden vallen, en dat kunnen ze makkelijk in dit soort landen ook.. dus ik vind echt geen cent naar de filipijnen. Wat giro555 betreft, dat fonds is nog lang niet leeg dus daar zit nog wel geld in van al die ndere hulpacties van de afgelopen jaren

hartogjen | 14-11-13 | 16:47

Prima, ik was er toch nog niet aan toe om geld over te maken aan de Zieligheidsindustrie.
Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 16:28 |
Ja ja, en die zieligheidsindustrie heeft zeker ook die orkaan naar de Fillipijnen gestuurd zeker? Zeg dan gewoon dat je je centjes liever zelf houdt, in plaats van dit soort kutsmoezen.

Djong | 14-11-13 | 16:46

@ Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 16:28 |
En nog lang niet afbetaald ;)

fleischer | 14-11-13 | 16:46

Beetje cru misschien, maar die grote woei daar interesseert me helemaal niks en ik ga ook aan geen enkel goed doel geld overmaken.
Gewoon, omdat het kan.

wilmeister00 | 14-11-13 | 16:45

Dit is nou echt spijkers zoeken op, eeh, een plek waar recent nog behoorlijk hoog water stond. Met fotoshoppen heeft dit niks te maken, foto is bijgesneden. Straks beweert GS ook nog dat dit jongetje een acteur is, of dat die hele natuurramp in scene is gezet.

Djong | 14-11-13 | 16:43

Mocht je afvragen wat ze met het geld doen als ze overhouden. Dat houden ze en besteden ze naar eigen inzicht. Bijvoorbeeld om hun organisatie en salarissen in stand te houden.

Voorbeeldje. Bij de aardbeving bij Haïti was er na een week na de beving 220 miljoen dollar opgehaald. money.cnn.com/2010/01/18/news/internat... In Haiti wonen 9 miljoen,719,932 duizend mensen en.wikipedia.org/wiki/Haiti. Dat was dus na een week al genoeg geld om iedere Haïtiaan meer dan 22,6 miljoen dollar te geven. Dat is niet gebeurd.

En het meeste voor Haïti bestemde geld kwam ook nooit aan.

Rampen zijn terreur marketing voor deze lui. Geld terugstorten, of de campagne stoppen, of vragen of het goed is om het geld ergens anders voor te gebruiken doen ze niet aan. Nooit. Geen een. Wil je wat doen ga er dan zelf naar toe.

Amano | 14-11-13 | 16:43

Toch maar beter alleen een centenbakje weggesneden. In cultureel rijkere landen waar "bedelaar" nog een beroep is, daar snijden ze hele handjes en beentjes van jongetjes om ze meer zielig te maken - en de opbrengst groter.
Dat doet onze Zieligheidsindustrie niet. Hoop ik.

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 16:42

@ Mark Smith | 14-11-13 | 16:11 Eénnalaatste regel
Dan pas ?

* verveeld met vingertoppen op desk trommelen doet *

baba4oog | 14-11-13 | 16:41

@ Osdorpertje | 14-11-13 | 16:30 |
Ik geef 'm een draaiorgel cadeau!

fleischer | 14-11-13 | 16:41

pff.. Van Rossem.. ga ff die dwarsliggende keutel uitpoepen.

madakantognie?! | 14-11-13 | 16:39

Beter hadden ze het bakje gewoon op de foto gelaten. Dat was pas symbolisch geweest. GEEF!

Treurig varken | 14-11-13 | 16:37

De vraag is dan wel waarom Van Rossem dat meisje subtiel weggesneden heeft in de foto. Dat heeft Giro 555 dan weer niet gedaan.

Verder steun IK deze actie wel. Dat er een stel randdebielen elkaar over en weer afknallen moet men zelf weten maar een orkaan die over een strook van 50 km breed van Scheveningen tot in Polen deze schade veroorzaakt is een heel ander verhaal en ik hoop dat we dat zelf nooit hoeven mee te maken en indien wel we ook op een zelfde steun mogen rekenen.

Mocht Van Rossem van mening zijn dat hij met de centjes daar beter kan helpen staat het hem vrij om die actie te ondernemen en besluit ik dan wel of het geld beter via hem daar kan komen.

Bedenk | 14-11-13 | 16:34

Dat jongetje was geld aan het ophalen voor de directeuren van de goede doelen in Nederland want hij weet ook wel dat ze dat niet uit filantropische motieven doen.

Osdorpertje | 14-11-13 | 16:30

Helemaal mee eens soundwave070. Wat 'n flauwekul dit, natuurlijk crop je een foto als dat een beter 'plaatje' maakt. Dat heeft niks met manipuleren te maken. Ga godverdomme geld overmaken in plaats van dit soort bagger te schrijven.

puttanesca | 14-11-13 | 16:28

Prima, ik was er toch nog niet aan toe om geld over te maken aan de Zieligheidsindustrie.
De crisis mag dan per decreet "voorbij" zijn verklaard door het politbureau van de Opperste Sovjet, ik hoorde ze nog niet roepen dat die 6 miljard aan "bezuinigingen" die ze nog van mij willen niet meer nodig zijn.
De gouden urinoirs op het toilet te Brussel zijn ook vast nog niet afbesteld.

Jan Passant mk2 | 14-11-13 | 16:28

Freek geeft zijn opbrengst van 1 optreden maar dat moet dan ook iedereen weten. Wat een lul!

Zaniker | 14-11-13 | 16:27

@ Klaus Herzog | 14-11-13 | 16:20 |
Die ingeving deed je toen je net lekker in je luier aan 't peopen was zeker...

fleischer | 14-11-13 | 16:27

Wat maakt mij het nou uit of hij een centenbakkie in z'n handen heeft? Z'n voeten staan ook niet op de foto, misschien heeft ie wel dure schoenen aan?
Voor mijn part photoshoppen ze een paar door ratten aangevroten lijken op de achtergrond, als mensen dan meer doneren. Hoe het daar is is toch niet te bevatten door middel van een foto, of die nou kleur is of zwart wit.

cabbit | 14-11-13 | 16:26

Zolang de manier waarop stichtingen werken (verdiep uzelf eens) hetzelfde blijven krijgen zij geen rode cent.

Grotendeels van je centen gaan naar dure directies / bestuurders die een 4x modaal loon van 150/200k binnentrekken. En de graaiers maar blijven roepen dat je goede managers / bestuurders nodig hebt om een goed doel te kunnen leiden haha vieze ratten zijn het.

Owja en wanneer sturen wij onze water management civiele techniek mensen daar heen om die mensen te beschermen van een natuur verschijnsel wat elk jaar het potentie heeft dit aan te richten? Nederland is de vooraanstaande leider wanneer het aankomt op delta technieken. Maar nee geen dijken, sluizen of wat dan ook naar dat land. We gaan ze gewoon geld geven zodat de corrupte zooi ervan kan profiteren en er vervolgens niks verbeterd voor het volk zelf.
Binnen 2 jaar staat het weer vol met krakkemikkige houten/tinnen hutjes die direct aan het strand staan. Kijken hoelang het duurt voordat er weer een natuurramp verschijnt.

Nee doneer die 2 euro maar, daar zal de 5 cent die daadwerkelijk het volk bereikt echt veel verschil maken. Behalve u geweten natuurlijk, want een schuld gevoel aannaaien kan onze media als de beste.

Geld geven is het slechtste wat je kan doen.

Lach me kapot aan de hypocrieten hier.

sickstyle | 14-11-13 | 16:26

Muhaha !! Dolf & Freek die de recette van een optreden gaan schenken. Nee, dát gaat zoden aan den dijk zetten.

Overigens mis ik berichten over masaale hulp uit den regio: Heeft Japan al wat gedaan?, China misschien ? of Indonesië dan (toch ook een beetje ervaringsdeskundigen aangaande orkanen, verwoestingen, internationale noodhulp & euries/dollars).

Verder: wat The Nameless zegt. Blijft het feit dat de SHO op deze manier het (toch al twijfelachtige) imago verder om zeep helpt. Als ik zeker zou weten dat van elke gedoneerde eurie tenminsten 90 cent bij de slachtoffers terecht komt in de vorm van hulp die ze echt nodig hebben: OK. Een herhaling van voorgaande zetten lijkt mij meer aannemelijk: duur ingehuurde "adviseurs", lokale corruptie en verkwisting en volgend jaar geen idee waar de hulppoet naar toegegaan is (of waar het aan uit gegeven is...)

Grijskijkert | 14-11-13 | 16:24

Sorry hoor, maar hoezo is het croppen van de foto in dit geval meteen misleidend en reden tot Ph0t0sh0pped!Gay! roepen?

soundwave070 | 14-11-13 | 16:24

"Waarom is er een gemanipuleerd symbool nodig om mensen tot geven aan te zetten?"

Domme, domme Ton.

Zo'n actie moet een gezicht krijgen. En dit is 'm.

Treurig varken | 14-11-13 | 16:23

@The Nameless | 14-11-13 | 16:08
Op deze manier kan GS toch even aandacht besteden aan de 555-actie zonder gelijk positief over te komen.

rara | 14-11-13 | 16:22

Zeiken om het zeiken. Spijkers op laag water zoeken.
Dat bakje is vervangen door het Giro nummer.
In het bakje kunt U namelijk niks storten.
Op giro 555 wel.

Treurig varken | 14-11-13 | 16:21

De wegpoets photoshop die je wist dat zou komen is hier.

Klaus Herzog | 14-11-13 | 16:20

Ik ben Haïti nog niet vergeten. Dit soort acties kenmerken zich louter door geldverspilling en morele zelfpijperij.

Desmoulins | 14-11-13 | 16:19

Tis kut al dat leed, giro 555 zal er ook niets aan kunnen doen, hoewel beter laat dan helemaal niet.
Die slager ter plaatse die zijn vlees weggeeft omdat t anders toch maar bederft, das n baas. Eigen leed vergeten om anderen te helpen, dat zouden meer mensen moeten doen.
Giro 555 moet gewoon op blijven en niet pas open gaan als t nodig is. En tv actie's kom op zeg.. stap over op nieuwe media. En simon van nick (?!) hoeveel heb je zelf gegeven 20 ,50 of 100 pop?
Wauw, gul hoor, voel je je nu beter? Kan je weer n kilo paling vreten zonder schuldgevoel?
Of ga je belangeloos n liedje zingen op tv en thats it!
Pffff wat zijn we betrokken.

amin | 14-11-13 | 16:19

@Kaas de Vies | 14-11-13 | 16:03
Het is nu eenmaal een feit dat iedereen met een belang en (die toegang heeft tot) de media informatie manipuleert. Beter kun je er maar aan wennen en mee leren omgaan. Je krijgt altijd maar een klein deel van het geheel te zien. En anderen bepalen wat jij te zien krijgt. Fact-of-life.

Ars Vivendi | 14-11-13 | 16:15

Het mannetje heeft misschien nog net zijn spaarpotje kunnen redden uit zijn wegwoeiende hutje, geef hem eens ongelijk.

Bugsy Malone | 14-11-13 | 16:15

Kaas de Vies | 14-11-13 | 16:01

Jij stopt met GS lezen, begrijp ik.

Skunk57 | 14-11-13 | 16:14

Ik ben zeker voor slachtofferhulp.
Geld geven aan 'goede doelen' via giro 666 is puur de pot spekken van de gladjanus achter de schermen. In Amerika doen ze niet anders; daar richten ze voor elk wissewasje een 'slachtofferfonds' op, om de mens maar in een meleaudramatische stemming te houden.

fleischer | 14-11-13 | 16:13

Geen rooie cent gaat er hier naar die oplichters.

Willianus Wortelus | 14-11-13 | 16:13

Mark Smith | 14-11-13 | 16:11 | + -1 -
Er zijn erbij die meer vlees zijn gaan eten, puur om Volkert van der G. te pesten.

Bakito | 14-11-13 | 16:13

Gatver wat een huichelaars zijn het toch. Net zoals al die televisie eikels die zich nu weer ter eigen glorie inzetten voor het goede doel. Pakken gewoon salaris voor het presenteren of optreden, nee zeg ze zouden toch echt eens iets altruïstisch moeten doen.

ukuppes | 14-11-13 | 16:12

Zo wat misschien is dat bakje met geld alles wat die heeft.

zwarte_bonen | 14-11-13 | 16:11

Ik snap niet dat GS altijd zo anti-goede doelen is. Het is toch simpel zat, wie iets geven wil geeft iets en wie niets geven wil geeft niets. Het is genoegzaam bekend wat er speelt in goede doelen-land. Bij een shocklog heb ik iets anders voor ogen dan dat constante stoere gezeik van "ik geef lekker toch niets" of soortgelijk gebral. Nog een week dan krijgen we weer het eerste glazen huis gebash. Mark my words.

Mark Smith | 14-11-13 | 16:11

@Bakito | 14-11-13 | 16:09
Slecht geslapen?

Ars Vivendi | 14-11-13 | 16:11

-weggejorist-

Bakito | 14-11-13 | 16:09

Malalalala geld!! Daarom een vliegdekschip om hands on(!) te helpen.

bottlebaby | 14-11-13 | 16:08

Ik zie niet echt het probleem van het wegknippen van de centenbak.
Of hij nou aan het bedelen is, met zijn spaarpot loopt of muntjes zoekt op straat, het is duidelijk aan zijn gezicht en aan de omgeving te zien, dat hij het niet makkelijk heeft.
Met of zonder dat bakje.

The Nameless | 14-11-13 | 16:08

Wat heb je aan een bakje geld als er niks te koop is? Er valt genoeg kritiek te uiten op goede doelen maar dit boeit mij nou echt niks. Het is allemaal erg genoeg wat daar gebeurd en mensen zijn ook wel gewend dat promotie van iets (commercieel of charitatief) manipulerend van aard is. Mensen laten zich ook niet meer zo makkelijk choqueren.

flame_me | 14-11-13 | 16:05

De foto is inderdaad handig afgesneden, zodat je niet ziet dat het jochie een centenbakje in z'n handen heeft. Maar een foto handig afsnijden is wat anders dan fotoshoppen. Dan ben je een foto echt aan het manipuleren.

Door 'afsnijden' te veranderen in 'fotoshoppen' is GeenStijl ironisch genoeg zélf aan het manipuleren...

stefanboy78 | 14-11-13 | 16:05

Ja, dat centenbakje! Gvd, nu geef ik niets meer. Een centenbakje!

Man, man man, net of de rest van de foto niet alles zegt over de situatie daar.

Mark Smith | 14-11-13 | 16:05

Feit blijft dat het land naar zijn klote is !

vidamax | 14-11-13 | 16:05

Er mag best wel iets gedaan worden om die mensen te helpen. Maar van dat soort televisie-avonden word ik standaard depressief. Al die nagemaakte artiesten die dit weer als een uitgelezen kans zien om met hun kop op TV te komen. Ga niet kijken.

Ars Vivendi | 14-11-13 | 16:04

Sorry, maar de Filipijnen zijn net even te ver van mijn bed om me er erg druk over te maken. Rutte cs. gaat mijn geld toch wel daarheen sturen, dus hoef ik het ook niet meer te doen.

Kiwi45 | 14-11-13 | 16:04

Van Rossem heeft dus liever de "lusty amateurs" in zijn rampenporno.

Godsammekraken | 14-11-13 | 16:04

Ik kan me nog iets herinneren met hetzelfde gironummer na een aardbeving in een Caribisch land. Al die miljoenen voor Haïti zijn nog steeds niet op de plaats van bestemming aangekomen en wie zegt dat dit nu wél gaat gebeuren...

eerstneukendanpraten | 14-11-13 | 16:03

@Kees Maf | 14-11-13 | 16:02 | + 0 -
Waarom liegen, welk doel heeft dit dan?

Kaas de Vies | 14-11-13 | 16:03

Negatieve aandacht is ook een vorm van reclame.

rara | 14-11-13 | 16:03

whatever

yamahaha | 14-11-13 | 16:03

Hmmm... Misschien heiligt het doel hier de middelen. Maar erg snugger is het niet.

Kees Maf | 14-11-13 | 16:02

Ik word zo moe van deze mensen die onze informatie maar manipuleren. Fout doen om goed te doen blijft fout.

Kaas de Vies | 14-11-13 | 16:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken